Het kratradio topic [deel 4] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste
Acties:
  • 151.209 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiked
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-07 14:50
Het resultaat mag er wel zijn! :D Ik vind de 'verdieping' v/d speakers er goed uitzien met die rand erboven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Die brom had je er waarschijnlijk wel uit kunnen halen met een aardlusisolator (ground loop isolator).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:46

Pixeltje

Woo-woohoo!

@ konijntje;

Wat een ziek apparaat. Dat touchscreen doet het 'm. Heb je enig idee hoelang je zoiets buitenshuis kunt gebruiken?

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sukkel 24
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:30:
[...]

Dit is helaas geen optie omdat ik de 2 12v circuits gescheiden moet houden ivm met een brom.
Ook zijn 45 ah accus te groot voor in deze krat (zit een dubbele bodem in ivm. de laptop) en auto accus trek je heel snel naar 11 volt omdat ze bedoelt zijn om 1 keer veel ampere te geven tbv. de start motor.
De 2 loodgelaccutjes doen nu hun werk perfect ;)
Ik zoek nog overigens wel een laptop accu voor hp 2085ea voor weinig :P

@ Tii thx, ja hij is wel aardig aan het gewicht met een hoop mdf staal laptop en 2x 7ah accus
Dat van die auto accu die naar 11V gaat lijkt me niet te kloppen ,tezij dit een brakke accu was, hoge stroomsterkte kunnen afgeven moeten en kunnen ze juist omdat inwendige weerstand laag is, waardoor spanningsval bij grote stroomsterkte beperkt is, want je wilt wel en een vonk en een draaiende startmotor als je noiet wilt duwen, aanslingeren gaat niet meer sinds de jaren 60
bij modelbouwers/winkels zijn ook vaak veel soorten en maten accu's te koop, laarderweg bussum bij voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 14:10:
Bedankt voor de antwoorden, dan ga ik maar is die TA2024 bestellen. Dat opladen enz gaat wel lukken denk ik, zal inderdaad een poortje bouwen zodat ik de accu (stevig) kan laten zitten. Heb alleen moeite met het vinden van een accu, ik heb twee alarminstallatie bedrijven gevraagd of ze accu's overhouden en ze zeggen van niet. Heeft iemand misschien een 12 volt 7ah accu liggen?

(Omdat dit mijn eerste kratje word wil ik hem een beetje low budget houden, als ik de smaak te pakken heb maak ik misschien nog wel een betere/duurdere)
ik kan aan genoeg 7.2Ah 12V accus komen.
Ik weet niet waar je ergens woont, maar in omgeving den bosch kan ik ze langs komen brengen. Ik kan ze natuurlijk ook opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doe we wel even via DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben er wel blij om dat iedereen Heineken kratjes pakt. Beter dan een kratje van een goed merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:04

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:00:
Ben er wel blij om dat iedereen Heineken kratjes pakt. Beter dan een kratje van een goed merk.
Betekent wel dat ze eerst al het bier op hebben moeten drinken :>

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Touchdomex schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 10:04:
[...]

Betekent wel dat ze eerst al het bier op hebben moeten drinken :>
_/-\o_

Nice one.

Mijn eerste kratje zat in een Hertog Jan krat, heb nu het plan opgevat om de foto's daarvan naar de Hertog te mailen, en te vragen om kratstickers voor mijn nieuwe houten kist 8)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Ik moest de marquant MCA-200 terugbrengen naar de Kijkshop voor reparatie. Is beyond repair, krijg nu geld terug, die dingen zijn niet meer leverbaar.
er staat op de site dat ze binnenkort weer leverbaar zijn (16 euro dan), maar de dame van de kijkshop vertelde me dus dat ze niet meer geleverd zouden worden.

goed balen, was een leuk ding voor in mijn camper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan koop je van dat geld toch een andere versterker?

Ik ga mijn bierkratradio niet in een bierkrat bouwen, maar in MDF, kan ik gewoon mijn eigen vorm eraan geven (en ik vind het leuker). :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 11:26:
Dan koop je van dat geld toch een andere versterker?
Logisch, maar ik heb hem nu niet direct en ik wilde hem morgenochtend weer inbouwen.

Wordt nu zo'n ding uit HongKong TA-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:57

tomtommie

Alaaf!

Nou ik wilde net mijn TA2024 even uitproberen, gebeurt er niets... erg balen, ik heb toch echt alles goed aangesloten! Iemand tips voor waar ik iets door kan meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomtommie schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:22:
Nou ik wilde net mijn TA2024 even uitproberen, gebeurt er niets... erg balen, ik heb toch echt alles goed aangesloten! Iemand tips voor waar ik iets door kan meten?
Je accu?

En anders moet je even kijken naar de Jack-aansluiting. Zit ie er goed aan, zit ie er wel aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 09:06
plaats anders even wat foto's, dat maakt het makkelijker te zien... Zoals finnl al zegt: begin eens met je accu te meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Jah jack zit er zeker aan, accu is goed, heb een plaatje bijgevoegd. Om vragen te voorkomen, jaaa de muziek was aan het spelen

haha schitterend zo met je isight een foto maken

Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/24e3x5g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol die volt meter heb ik ook, was iets van 5 euro maar doet het prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomtommie schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 20:19:
Jah jack zit er zeker aan, accu is goed, heb een plaatje bijgevoegd. Om vragen te voorkomen, jaaa de muziek was aan het spelen

haha schitterend zo met je isight een foto maken

[afbeelding]
ten eerste; goed dat je een apple-user bent _/-\o_
bedankt voor de foto, maar het maakt het er niet dudielijker op. Wat ben je nu precies aan het meten?

En heb je de jack ook goed aangesloten?
Als je met de drie losse draadjes (van de 2020 aansluiting) langs elkaar wrijft, hoor je dan geknars door je speakers?
Heb je je speakers goed aangesloten?
Doen de speakers het wel?
Zit de +12V op de +12V en de - op de Ground(GND) of heb je dit weleens eerder verkeerd gedaan gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

haha die voltmeter heb ik echt al 5 jaar ofzo, heb hem uit elkaar gehaald want wilde hem in mijn krat verwerken... dat bleek niet zo eenvoudig te zijn waardoor de draaischijf nu niet meer 'klikt' (verder doet ie het prima)

maar nee de foto maakt niet veel duidelijk haha, om een aantal vragen te beantwoorden:
- speakers zijn goed aangesloten, als ik de jack direct tegen de draadjes van de speakers houdt hoor je geluid uit de speakers komen
- voltmeter zit op de ta2024 aangesloten, ik heb de pinnetjes van de uiteinden afgehaald en heb ze bij de draadjes van de plus en min erbij gestopt
- ik hoor niets als ik de draadjes langs elkaar wrijf...
- ik heb de polen niet omgewisseld gehad, maar zit daar niet een beveiliging voor erin, danwel hoe kan ik dit probleem uitsluiten?

ik heb de verkoper (arjen) ook maar eens een mailtje gestuurd, misschien toch een doa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomtommie schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 23:46:
(..)
- speakers zijn goed aangesloten, als ik de jack direct tegen de draadjes van de speakers houdt hoor je geluid uit de speakers komen
(..)
- ik hoor niets als ik de draadjes langs elkaar wrijf...
(...)

ik heb de verkoper (arjen) ook maar eens een mailtje gestuurd, misschien toch een doa...
Wat bedoel je nou met die eerste draadjes?
Wat arjan, vans amenkopen neem ik aan, zal vragen is of je m terugstuurt waarschijnlijk.
Verder kan ik er vanaf hier ook niks aan doen:)

En aan die verkeerde polen aansluiten, volgens mij zit daar idd een beveiliging voor in, maar gewoon gezond verstand;) of twee verschillende connectors, maar dat vind ik persoonlijk een beetje te ver gaan. Oke, als je van plan bent hem uit te lenen zou ik dat doen, maar als je er zelf bij bent al het altijd goed moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Wat ik bedoelde is, ik heb de speakers gewoon netjes aangesloten met connectortjes, maar als ik een jack plug pak (nog ongesoldeerd) dan kan ik direct de plus en min van speaker op de pinnetjes van de jack plug houden en dan hoor je gewoon de muziek door de speaker (onversterkt).
Tjah en de polen, ik heb dikke rode en zwarte draad dus daar heb ik geen fout mee gemaakt.

Ik heb mijn ta2024 via ebay direct van Arjen Helder gekocht, ik heb hem dus via ebay even op de hoogte gebracht... maar hij is weg tot 5 oktober. Ebay zegt dat als ie het niet doet je binnen 7 dagen iets moet laten weten. Waarschijnlijk is opsturen nog duurder dan een nieuwe laten komen haha maar ik ben nu een beetje door mijn opties heen over waar het probleem moet liggen dus ik ben bang dat ik er niet onderuit kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Waarschijnlijk heb je met paypal betaald, dus zit je sowieso wel veilig.

Er zijn eigenlijk twee opties:
- Je hebt nu, of op een zeker moment een en ander verkeerd aangesloten gehad, begin gewoon eens bij de jackplug en kijk alles na. Als je een van de drie van de jackplug verkeerd hebt, of kortsluiting aldaar dan komt er helemaal geen geluid uit. Heb ik ook gehad. (heb je een inschakelplopje? als je de stroom erop zet?)

- Je ta2024 is kapot.

Dus om het 2de zeker te weten kan je het beste het eerste uitsluiten.

- als je de boel aan hebt, en geen mp3 aangesloten en je houd de jackplug in je handen. hoor je dan iets?
- kijk eens goed naar je ta2024, is er iets wat er verbrand uit ziet?
- Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met:
maar nee de foto maakt niet veel duidelijk haha, om een aantal vragen te beantwoorden:
maar volgens mij is dat niet echt goed voor de chip, toch als er dan wel geluid uit komt, zou je denken dat er signaal loop van chip naar speakers...

probeer eens detailfotos van de aansluitingen en de verbinding met de jackplug.. (isight is leuk, maar en echte camera is beter :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-09 21:36
Zojuist met succes de weerstand-mod toegepast op mijn TA2024. Ik heb nu naast mijn radio-kist met autoradio een boombox actief gemaakt met de TA2024 versterker. Op het moment wordt hij gevoed via een sigaretten aansluiting. Wil zoals op de foto te zien is nog een gel-accu inbouwen. Ik kan dan de oorspronkelijke terminals gebruiken voor het aansluiten van de lader etc. Komt in ieder geval mooi geluid uit! >:)

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/n21gn6.jpgAfbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/73gpib.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

nou een update over mijn kapotte ta2024:
- jack plug doorgemeten, de aansluitingen staan direct in verbinding met de bijbehorende pinnetjes op de printplaat, hier dus geen fout
- accu geeft 12,4 volt en is op de goede manier aangesloten
- speakers doen het en zijn aangesloten (getest met andere versterker)
- geen teken van leven te horen als je de stroom op bordje zet (inschakelplopje)
- geen doorgebrande componenten te vinden
een drietal hires foto's:
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/9159/img0159jo.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img524.imageshack.us/img524/4838/img0161ga.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img21.imageshack.us/img21/7492/img0160jd.th.jpg

hmm ik ben even gaan meten en ik meet op de VDD pinnen maar 1,4 volt... dat kan niet goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
De pinnen van de chip zelf bedoel je?

Ik gok echt op kortsluiting in je minijack... Ik heb dat ook gehad, wat ook kan is dat je ze niet goed aangesloten hebt. De buitenste ring is gnd = zwart, 2de ring links/geel en binnenste = rood/rechts, als ik me niet vergis. Als dit het niet is, is denk ik je bordje gewoon kaduk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

jack is zeker weten goed aangesloten, doorgemeten en al!

kan iemand me het voltage bij het vraagteken vertellen? Bij mij is dat 1.4, maar uit de datasheet haal ik dat dat de 12v input is...

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/25qazuo.jpg

naja goed ik ga gewoon rustig op het antwoord van Arjen Helder wachten en anders moet ik maar een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Als je geen inschakelplopje hoort, dan vermoed ik dat je aan een nieuw bordje toe bent. Is wel vervelend, maar ik denk dat Arjan er niet te moeilijk over doet. Heb veel goeie dingen gelezen over hem, ook wat dat aangaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
Omdat ik nog een autoradio heb liggen ben ik aan het kijken voor een minikratje, alleen ik weet niet hoe ik de autoradio moet aansluiten. Vane en vriend moest ik dit doen:

Plus: Rood en geel
Min: Zwart

Alleen het gekke is dat dat ook niet werkte. De radio gaat niet aan. Nu dacht ik; er zit een klein blokje aan de rode en gele voedingsdraad van de radio. na deze opengesloopt te hebben zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://i404.photobucket.com/albums/pp125/Henkje1/DSC02256.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i404.photobucket.com/albums/pp125/Henkje1/DSC02257.jpg

Waarvoor kan dit printje dienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technicum
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-07-2023
Ik zou het niet zeker weten maar is misschien een trafo'tje 24 > 12 Volt ofzo

Niet vanuitgaan hoor! ik weet het niet zeker.
Ongetwijfeld zal er hier wel iemand zijn die het wel zeker weet wat het is ;)

En misschien dat die inscriptie "24 - 7.4" aan de rechterkant van dat
trafo'tje er iets mee te maken heeft

[ Voor 21% gewijzigd door technicum op 04-10-2009 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
@Technicum&BlackWizz

Een trafo'tje zou best kunnen, maar dan wss 24-7.4 volt, zoals de tekst op het ding al zegt :)
Als dit zo is dan is het ook niet zo gek dat hij het niet doet, 12 volt word veel minder dan natuurlijk (minder dan de helft zowieso)
Haal het blokje er anders eens helemaal tussenuit, er is dan natuurlijk wel de kans dat je je versterker molt door een te hoge spanning :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet hoeveel je aan je versterker hebt uitgegeven, maar ik zou het risico niet nemen en gewoon een andere autoradio regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Of zoek even de datasheet op van je versteker, kijk wat de maximale spanning is, en dan weet je of je dat blokje er veilig tussenuit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
meet anders even het voltage aan "de andere kant" van het blokje. Wat voor radio is het eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BlackWhizz schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 19:15:
Omdat ik nog een autoradio heb liggen ben ik aan het kijken voor een minikratje, alleen ik weet niet hoe ik de autoradio moet aansluiten. Vane en vriend moest ik dit doen:

Plus: Rood en geel
Min: Zwart

Alleen het gekke is dat dat ook niet werkte. De radio gaat niet aan. Nu dacht ik; er zit een klein blokje aan de rode en gele voedingsdraad van de radio. na deze opengesloopt te hebben zie ik dit:

Waarvoor kan dit printje dienen?
Dat is absoluut geen transformator maar een smoorspoel: zeg maar een transformator met een enkele winding. De reden dat hij er uitziet als een transformator is gewoon omdat dat goedkoper te maken is. Samen met de condensator is hij bedoeld om hoge spanningspieken van de generator van de auto te dempen. Het is een zogenaamd LC low-pass circuit, dwz een circuit dat alleen lage frequenties (bv DC) doorlaat en bestaat uit een spoel (L) en een condensator (C).

Als je je versterker direct op een accu wilt aansluiten heb je dit circuitje totaal niet nodig. Sterker nog, het zal alleen maar voor verlies zorgen. Je kunt het er beter gewoon tussen uit halen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomtommie schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 16:10:
jack is zeker weten goed aangesloten, doorgemeten en al!

kan iemand me het voltage bij het vraagteken vertellen? Bij mij is dat 1.4, maar uit de datasheet haal ik dat dat de 12v input is...
Je hebt inderdaad alles goed aangesloten. Kun je met je multimeter de weerstand tussen de 12 volt aansluiting en de VDD pinnen meten? Dat zou een directe connectie moeten zijn: veel kleiner dan 1 ohm.

Als je chip doorgebrand is dan zijn er 2 opties: Of hij is een kortsluiting, in dat geval klopt 1.4 volt wel. Dit meet je door de accuspanning te meten terwijl hij is aangesloten. Die moet dan ook rond de 1.4 volt zijn. Dit lijkt me echter sterk want dat zou moeten gaan om een hele hoge stroom (10A)
De andere optie is dat er een open contact is. Dan zou VDD 12 volt moeten zijn.

Ik denk dat de connectie naar de chip op het bordje kapot is: wellicht is het contactje waar je hem vast schroeft niet helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Verwijderd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 12:24:
[...]

Je hebt inderdaad alles goed aangesloten. Kun je met je multimeter de weerstand tussen de 12 volt aansluiting en de VDD pinnen meten? Dat zou een directe connectie moeten zijn: veel kleiner dan 1 ohm.

Als je chip doorgebrand is dan zijn er 2 opties: Of hij is een kortsluiting, in dat geval klopt 1.4 volt wel. Dit meet je door de accuspanning te meten terwijl hij is aangesloten. Die moet dan ook rond de 1.4 volt zijn. Dit lijkt me echter sterk want dat zou moeten gaan om een hele hoge stroom (10A)
De andere optie is dat er een open contact is. Dan zou VDD 12 volt moeten zijn.

Ik denk dat de connectie naar de chip op het bordje kapot is: wellicht is het contactje waar je hem vast schroeft niet helemaal goed.
Bedankt voor de reactie!
Ik ben even aan het meten geslagen en als ik de weerstand ga meten meet hij eigenlijk helemaal niets, meter blijft op 1 staan... wel is het zo dat als ik hem op de meest kleine stand heb staan en de VDD pin met de ground meet de getallen even verspringen om vervolgens weer naar de 1 terug te springen.
Ik dacht dan meet ik even of ze uberhaupt in verbinding staan door middel van de doormeet functie van mijn voltmeter en hier geven de VDD pinnen naar de ground toe een waarde van rond de 740, de +12v doet niets (weer een "1" op het display)
De accuspanning als hij aangesloten is is gewoon 12 volt en hij maakt zeker contact met het bordje want ik heb de soldeerverbindingen aan de onderzijde gemeten.
Er moet ergens een verbinding zitten die niet klopt...
Arjen Helder heeft me ook al gevraagd de twee grote condensatoren in het midden door te verbinden, maar dit mocht ook niet baten.
Zou ik de 12 volt ook direct aan een van de VDD pinnen kunnen proberen te hangen? Al is dit verre van ideaal als ik hem later gewoon wil gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou in principe niet heel veel uit moeten maken. Ze zijn al bijna direct verbonden.

Je zou kunnen kijken of ergens een "koude" soldeerverbinding zit. Dat gebeurt wanneer het soldeer bij het afkoelen scheurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Ik heb vanochtend de 5A adapter van Dealextreme binnengekregen, hij werkt perfect. Nu kan ik dus ook op netstroom spelen.
Ook wel fijn trouwens dat de plug op de adapter meteen in de inbouw dc plug paste die ik al in had gebouwd, ik heb er dus geen ander plugje aan hoeven solderen :)
Binnekort een filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Skeltenaer schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 22:07:
Ik heb vanochtend de 5A adapter van Dealextreme binnengekregen, hij werkt perfect. Nu kan ik dus ook op netstroom spelen.
Ook wel fijn trouwens dat de plug op de adapter meteen in de inbouw dc plug paste die ik al in had gebouwd, ik heb er dus geen ander plugje aan hoeven solderen :)
Binnekort een filmpje
Heeft het toch nog vrij lang geduurd eigenlijk. Maargoed, tof dat je hem hebt, en helemaal dat het werkt zoals je bedacht had natuurlijk;)

Ik ben nog steeds niet verder met mn nieuwe euroaansluiting enzo, heb het te druk met opleiding en momenteel zelfs met ziek zijn :(

Volgende week van mij weer een update-je denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Ik kan ook weer door met kratje(s) bouwen, heb gisteren 5 supercompact verpakte ta2024's mogen ontvangen uit Hongkong (Arjen), nu alleen nog tijd vinden er wat mee te doen :P

Sowieso wil ik mijn compacte kistje nog compacter maken, er is nu eigenlijk nog ruimte over. Ik wil dan kijken of ik de plaat waar de speakers inzitten van dik MDF kan maken en de rest van de wanden wat dunner (12/15mm of zoiets) Beetje experimenteren waar de grenzen liggen qua fatsoenlijk geluid versus formaat en gewicht. Jammer is alleen dat het dunne MDF zo kwetsbaar is, is multiplex dan beter?

Ook denk ik eens te gaan struinen op de autosloop om wat dashboard speakers te scoren, die zijn klein en vaak `zwaar` genoeg voor de TA2024. Daarnaast wil ik nog experimenteren met actieve monospeakers (bestaan er dubbelspoels breedband speakers)? En dan eens zien of we weer wat van die rommel kunnen verkopen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Struinen over de autosloop? De autosloop bij mij in de buurt laat alleen maar 'personeel' daar lopen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
offtopic:
[quote]Verwijderd schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 11:33:
Struinen over de autosloop? De autosloop bij mij in de buurt laat alleen maar 'personeel' daar lopen..
[/quote]
In Deventer hebben we er twee, en daar kan je nog lekker old-school met je handen in het vet :-) Geldt trouwens voor de meeste autoslopen hier in de regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt even bij speaker en co struinen. Daar hebben ze een hoop full range spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Laatst online: 11-09 18:19
Hallo allemaal,
ik volg stilletjes al een tijdje dit draadje en heb mijn kratje inmiddels ook al bijna klaar :)
Maarrrrrr, nu ben ik aangekomen bij de kratsafe v2.1 9-2009 door Happer ®© ;)
Ik ben in de luxe positie om een elektrotechniek studerende huisgenoot te hebben die heel vriendelijk het printje geëtst en ook gesoldeerd heeft, alleen doet hij het niet 8)7
Het printje is al 100x nagekeken maar we komen er niet uit waar het nou fout gaat.
We hebben een aantal dingen na gemeten en mss dat jullie mee duidelijkheid kunnen geven?

http://i18.photobucket.com/albums/b137/Erikm88/kratsafe.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Your Grandma schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:14:
Hallo allemaal,
ik volg stilletjes al een tijdje dit draadje en heb mijn kratje inmiddels ook al bijna klaar :)
Ik ben in de luxe positie om een elektrotechniek studerende huisgenoot te hebben die heel vriendelijk het printje geëtst en ook gesoldeerd heeft, alleen doet hij het niet 8)7
Het printje is al 100x nagekeken maar we komen er niet uit waar het nou fout gaat.
We hebben een aantal dingen na gemeten en mss dat jullie mee duidelijkheid kunnen geven?

Misschien kun je een foto plaatsen van het bordje, ben wel echt benieuwd! Misschien trouwens ook handig om de etsfiles dan meteen te sharen (eagle?), of maak daar een afbeelding van zodat die te vergelijken is met de tekening van happer.

Wat betreft mijn niet werkende ta2024, ik heb meerdere malen met Arjen Helder contact gehad en een aantal dingen uitgeprobeerd, echter ik krijg er geen geluid uit. Dat wordt een nieuw bordje opsturen denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

lredev schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 11:07:
Beetje experimenteren waar de grenzen liggen qua fatsoenlijk geluid versus formaat en gewicht. Jammer is alleen dat het dunne MDF zo kwetsbaar is, is multiplex dan beter?
Ik heb liever MDF (waarom kies je niet voor HDF?) dan Multiplex. Bij Mulitiplex is het altijd lastig om je schroeven fatsoenlijk vast te krijgen, omdat je eigenlijk altijd in kops hout schroeft en boort. Wat je kan doen, als je toch voor multiplex gaat:

Kies WBP multiplex (WBP= Water Boiled Proof, aka; watervast verlijmd)
Gebruik schroeven en Deuvels, die kun je voorboren en verlijmen.

Ga je voor MDF: verlijm dan alle naden, dan kan daar geen water door naar binnen. MDF zou ik trouwens altijd verven, het zijn geperste houtvezels (MDF= Medium Density Fiber) dus vocht erop zorgt voor stress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
mdf in 15 milimeter kan wel, maar kleiner zou ik toch niet nemen. Dan is de kans op splijten best groot denk ik. Ik heb zelf 18mm gebruikt, eerst gelijmd, en daarna heb ik voorgeboord, en schroeven gedraaid.
Voorboren in mdf moet je altijd doen, zelf met speciale spaanplaatschroeven.

EDIT: mdf heeft trouwens als voordeel dat het akoustisch dood is (dacht ik?)

[ Voor 12% gewijzigd door Skeltenaer op 07-10-2009 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is in ieder geval handig om een luchtdichte kist te hebben, ivm het geluid, dat er dan geen water doorheen kan komen is gewoon mooi meegenomen vind ik ;)

Mijn kist ga ik ook van mdf bouwen, ik ga ook voor de 18 mm, kost en weegt niet zo heel veel meer, maar het is wel stukken steviger (denk aan het uitsnijden van de speaker gaten enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Your Grandma schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 20:14:
Hallo allemaal,

De originele schakeling heeft een trimpotmeter om hem zo in te stellen dat hij schakelt bij 11 a 11.5 volt (Gewoon wat je instelt) Dat werkt altijd als je een labvoeding of iets dergelijks bij de hand hebt en weet wat je aan het doen bent. De huidige schakeling is een poging hem zo te maken dat je niks meer hoeft in te stellen. Daarom zit er een LM386-2.5 in: Dat is een zeer nauwkeurige 2.5 volts regelaar.

Ik zie nu al aan de spanningen dat er iets mis is met de LM386-2.5. Ik heb de spanning gemeten op zo'n ding en het was iets van 2.502 volt ofzo. Dwz, 2.5 volt binnen een procent. Gezien die van jou 2.76 volt is moet het daar aan liggen. Dat is mijlen ver buiten de specificaties van het dingetje. Ik zou hem vervangen.

De andere spanning zien er goed uit. Hij zou bij 11.1 volt moeten omschakelen als de LM386-2.5 gewerkt had.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik ben opzoek naar een goede autoradio.
weet iemand er een? hij moet niet al te duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:18:
ik ben opzoek naar een goede autoradio.
weet iemand er een? hij moet niet al te duur zijn.
http://www.kijkshop.nl/pr...id/car-audio/autoradio-s/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Your Grandma
  • Laatst online: 11-09 18:19
Bedankt Happer!
Door jou werden we in de goede richting gestuurd.
Het schema is 100x na gelopen maar de spanningsregelaar zat verkeerd om gesoldeerd :o
Maargoed hij doet het nu, alleen nog wachten tot die accu leeg genoeg is :P
Hieronder een paar plaatjes van de kratsafe, sorry voor de kwalitiet de foto's zijn met een mobiel gemaakt.

http://i18.photobucket.co...7/Erikm88/07102009018.jpg
http://i18.photobucket.co...7/Erikm88/07102009011.jpg
http://i18.photobucket.co...7/Erikm88/07102009024.jpg

De ets schema's normaal en spiegelbeeld voor relais A!
http://i18.photobucket.com/albums/b137/Erikm88/schema.jpg
http://i18.photobucket.com/albums/b137/Erikm88/schema2.jpg

Foto's van het kratje volgen later ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

De vriend van zusterlief kwam net langs, met een draagbare accu-measure-o-matic (aka een apparaat wat ze bij de garage gebruiken om de ' health' van je accu te meten.) En samen kwamen we tot de conclusie dat de accu die ik van de sloop heb gehaald zo goed als einde is.

Het oppervlakte van de platen is dan zo klein, dat de accu veel korter stroom kan leveren. Nu is het niet zo'n probleem heb ik gemerkt:

De eerste accu (90% health) die ik een paar jaar geleden heb gekocht, en de sloopaccu heb ik tegelijk opgeladen, en beiden hadden ze na een uurtje rust dezelfde spanning (12.8V). Na mijn strandnacht vorige week was de goede (eerste) accu gezakt naar 12.65V. De sloopaccu naar 12.56V. Ik vindt het wel meevallen. :)

Voel me toch wel een beetje belazerd door de dude van de sloop, die me beloofde dat het een prima accu was :( .

@ mijn oma:

Ziet er goed uit die print! Ik heb me nog niet verdiept in de nut van de schakeling, maar begreep dat het te maken heeft met omschakelen naar netvoeding als de accuspanning te laag wordt?

[ Voor 10% gewijzigd door Pixeltje op 07-10-2009 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Your Grandma schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:27:
Bedankt Happer!
Het schema is 100x na gelopen maar de spanningsregelaar zat verkeerd om gesoldeerd :o
Goed werk! Ik was al bang dat hij niet goed werkte. Ik heb er al een van iemand op dit forum met eigen ogen bekeken en vervolgens het schema aangepast :p. Het blijft een beetje een work in progress...

Die spanningregelaar moet duidelijker. Zeker omdat de IC niet op z'n kop ligt. Zal het binnenkort effe aanpassen.

Erg leuk om te zien dat mensen mijn ideetje een beetje professioneel aanpakken! Ik heb veel schemaatjes gemaakt maar heb zelf nooit zin om een printplaat te etsen. Gewoon met soldeerdraden verbindingen leggen 8).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga jou schema ook namaken waarschijnlijk, ik moet me zelf er nog in verdiepen, maar een vriend van me kan mij in ieder geval helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Verwijderd schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 13:18:
[...]
Ik zie nu al aan de spanningen dat er iets mis is met de LM386-2.5. Ik heb de spanning gemeten op zo'n ding en het was iets van 2.502 volt ofzo. Dwz, 2.5 volt binnen een procent. Gezien die van jou 2.76 volt is moet het daar aan liggen. Dat is mijlen ver buiten de specificaties van het dingetje. Ik zou hem vervangen.

De andere spanning zien er goed uit. Hij zou bij 11.1 volt moeten omschakelen als de LM386-2.5 gewerkt had.

Succes ermee!
Ik heb afgelopen weekend mijn radio met de Kratsafe 2.0 (met de oude weerstandswaardes dus) net zo lang laten spelen tot dat hij uit zou gaan. Dit deed hij bij een spanning van 11,16V. Vind ik erg netjes dus laat het maar even zo. Ga er waarschijnlijk toch nog een maken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok mooi! Fijn dat het schakelingetje uiteindelijk goed werkt. Ik heb dit idee (v1.0) al een paar jaar geleden gepost maar omdat je het zelf moest instellen voelde niemand daar wat voor.

De schakeling heeft mij flink wat kapotte accu's gescheeld. Na m'n eerste kapotte accu heb ik em ontworpen, die accu werkt nog steeds. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ja, sorry. Het was niet echt een hulp. Maar je vraag was er ook naar.

Ik kan je alleen een overzicht bieden van autoradio's die te koop zijn op het net, maar een autoradio die 'goed is' kan ik niet voor je bepalen, en ' niet duur' kan ik ook niks mee.

Overigens kan ik je wel vertellen dat ze bij de Lidl een autoradio in de aanbieding hebben op dit moment.
Ik ben de link even aan het opzoeken voor je, dus die volgt.

Dit is 'm.
hij kost wel 80 euro, maar is dan ook voorzien van Bluetooth enzo:
  • MP3-CD autoradio met bluetooth
  • Handsfreevoorziening via externe microfoon
  • Met USB-poort voor externe apparaten en geïntegreerde SD/MMC kaartlezer
  • Opname in MP3- of WMA-formaat
  • Weergave van alle gangbare audioformaten
  • Afneembaar front met goed dimbaar display
  • Max. 4 x 40 watt
  • Incl. afstandsbediening met batterij, opbergbox voor het frontje en externe microfoon

[ Voor 37% gewijzigd door Pixeltje op 08-10-2009 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is dit een leuk ding voor de Marquant versteker?
http://www.lidl.nl/cps/rd..._nl/hs.xsl/index_7737.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixeltje schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:41:
De vriend van zusterlief kwam net langs, met een draagbare accu-measure-o-matic (aka een apparaat wat ze bij de garage gebruiken om de ' health' van je accu te meten.) En samen kwamen we tot de conclusie dat de accu die ik van de sloop heb gehaald zo goed als einde is.

Het oppervlakte van de platen is dan zo klein, dat de accu veel korter stroom kan leveren. Nu is het niet zo'n probleem heb ik gemerkt:

De eerste accu (90% health) die ik een paar jaar geleden heb gekocht, en de sloopaccu heb ik tegelijk opgeladen, en beiden hadden ze na een uurtje rust dezelfde spanning (12.8V). Na mijn strandnacht vorige week was de goede (eerste) accu gezakt naar 12.65V. De sloopaccu naar 12.56V. Ik vindt het wel meevallen. :)

Voel me toch wel een beetje belazerd door de dude van de sloop, die me beloofde dat het een prima accu was :( .

@ mijn oma:

Ziet er goed uit die print! Ik heb me nog niet verdiept in de nut van de schakeling, maar begreep dat het te maken heeft met omschakelen naar netvoeding als de accuspanning te laag wordt?
Ga de toch gewoon terug met die accu? Ga ook altijd terug met rotzooi die ik koop op de sloop en defect is of niet werkt. In mijn geval ken ik dan wel de eigenaar van de sloop. Maar voor andere mensen ruilt die meestal ook wel. Hij merkt wel alles. Is het merkteken eraf kun je het schudden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je beter bij Cranenbroek (Brabant/Limburg/Belgie zitten ze) eentje halen. Kost 19 euro en zit een 12ah gelaccu in. Hier maar een 7ah accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar dat is me weer te ver weg. :p
Maar 7ah is toch ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
jah, ligt eraan hoe lang ke wilt spelen ;) 12Ah/7Ah=1,7 keer zolang spelen met een 12Ah accu... Wel mooi dat er een lader, status indicatie en adaptersetje bij zit. Ik ga hem denk ik wel halen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, ik ben van plan hem te halen want ziet er wel chil uit. En heb toch nog geen accu, leuk beginnetje. :D
Alleen nog boxen halen en ik heb het compleet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 15:54:
[...]

Ga de toch gewoon terug met die accu? Ga ook altijd terug met rotzooi die ik koop op de sloop en defect is of niet werkt. In mijn geval ken ik dan wel de eigenaar van de sloop. Maar voor andere mensen ruilt die meestal ook wel. Hij merkt wel alles. Is het merkteken eraf kun je het schudden
Denk dat het wel helpt als je de man kent. Ik ga het maandag wel proberen, maar nog met een dubbel gevoel:

Ik heb die accutester niet meer, dus kan niet controleren of de nieuwe accu wel beter is. Straks neem ik er een mee die nog slechter is;) De andere kant van het verhaal is dat de accu nu in principe nog werkt, en opgeladen kan worden.

Wat dat apparaatje meet, is het werkzame oppervlakte van de platen in de accu. Weet iemand of, als dat oppervlak kleiner wordt, ook het afgegeven amperage zakt? De accu levert gewoon 12.8V (als hij helemaal vol is). Ik weet dat de accu minder lang spanning kan leveren als het werkzame oppervlak kleiner wordt, maar ik weet niet of het ook consequenties heeft voor de Ampere's die de accu kan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, de capaciteit en de maximum stroom neemt af als de oppervlakte kleiner wordt. Voor de spanning zou het niet uit moeten maken, die hangt af van de chemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Hmm. Beter is het dus om er wel mee terug te gaan.
Misschien nog maar een keer mijn zwager lief aankijken, en dat test-apparaatje meenemen naar de sloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die accu testers meten de spanningsval onder belasting (maw: een dikke weerstand over de polen, en dan kijken hoe het voltage is. Je kan heel goed een koplamp van een auto aan een accu hangen en dan voltage over de polen meten na en paar minuten. onder de 11,5volt en je weet genoeg.

Overigens, koop gewoon ja accu nieuw: het is een slijtagedeel en ze hebben zwaar te lijden van stilstand (een accu ontlaad zichzelf sws). en op de sloop doen ze niet anders. Kortom, elke accu die je daar koopt is een verlept lot uit de loterij.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

teacher schreef op vrijdag 09 oktober 2009 @ 22:16:
Die accu testers meten de spanningsval onder belasting (maw: een dikke weerstand over de polen, en dan kijken hoe het voltage is. Je kan heel goed een koplamp van een auto aan een accu hangen en dan voltage over de polen meten na en paar minuten. onder de 11,5volt en je weet genoeg.
Interessant, dank!
Overigens, koop gewoon ja accu nieuw: het is een slijtagedeel en ze hebben zwaar te lijden van stilstand (een accu ontlaad zichzelf sws). en op de sloop doen ze niet anders. Kortom, elke accu die je daar koopt is een verlept lot uit de loterij.
Ja, dat is wel een sterke. Ik heb al een auto-accu, en hoopte wat geld te besparen door mijn tweede accu bij de sloop weg te halen. Dat scheelt me zo'n 40 euro. Achteraf blijkt dan natuurlijk dat goedkoop=duurkoop.

Ik bel de man wel even op, wellicht hebben ze zo'n tooltje ook op de sloop. Anders pas ik je truc met de koplamp wel toe;) Als ik een beter accu vindt is het prima, anders hou ik deze. Hij werkt nu, en tot hij ermee ophoudt is het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtommie

tomtommie

Alaaf!

Dat LIDL dingetje ziet er inderdaad wel chill uit, eigenlijk alles op de speakers na wat je nodig hebt voor een draagbare radio.
Maja om hem dan nou weer te kopen omdat het kan... moet me nog eens goed bedenken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt me een redelijk grote accu, kan alleen nergens de afmetingen vinden, iemand die hem al heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lidl dingetje is pas vanaf de 15 te koop ;)
Ze hebben ook nog een Accu lader voor als je al een Accu hebt.
http://www.lidl.nl/cps/rd..._nl/hs.xsl/index_7736.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Your Grandma schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 20:27:
Bedankt Happer!
Je kunt hem natuurlijk ook even op een labvoeding / regelbare voeding aansluiten, en dan het voltage naar het omslagpunt van je kratsafe schakeling verstellen.

Hoef je ook niet te wachten tot je accu leeg is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:07:
Het lijkt me een redelijk grote accu, kan alleen nergens de afmetingen vinden, iemand die hem al heeft?
Dat Lidl ding?

Waarschijnlijk zit er een 12Ah accu, of een 17Ah accu in in, in zo'n starthulp ding (die gele) zit meestal een 12Ah, of 17Ah accu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Binnenkort verkopen ze complete kratradio setjes bij de lidl xD Heb nog een acculader nodig, misschien dat ik die wel halen ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lredev
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 00:07:
ThinkPadd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:35:
[...]

Dat Lidl ding?

Waarschijnlijk zit er een 12Ah accu, of een 17Ah accu in in, in zo'n starthulp ding (die gele) zit meestal een 12Ah, of 17Ah accu in.
Volgens de lidl site is het een 7Ah accu en die zijn doorgaans wel van gelijke grootte. (grootte = afmetingen, capaciteit = Ah'tjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Verwijderd schreef op zaterdag 10 oktober 2009 @ 10:27:
Het lidl dingetje is pas vanaf de 15 te koop ;)
Ze hebben ook nog een Accu lader voor als je al een Accu hebt.
http://www.lidl.nl/cps/rd..._nl/hs.xsl/index_7736.htm
Let op! deze acculader laadt met 14,4 Volt! Prima voor een auto-accu maar voor een gel-accu is het teveel... Die moet met 13,8 volt geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo allemaal ik heb een vraag iedereen zegt dat hij/zij een pc voeding erin maakt maar wat kan je er dan mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:11:
hallo allemaal ik heb een vraag iedereen zegt dat hij/zij een pc voeding erin maakt maar wat kan je er dan mee
Daarmee kun je, als je thuis bent bijvoorbeeld, vanaf netstroom spelen. Dan hoef je de accu niet te gebruiken. Je kunt er ook je accu mee opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Pixeltje schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:34:
Je kunt er ook je accu mee opladen
Fout! Een ATX heeft een voltage van 12V, en daar krijg je je accu echt niet mee vol. Om een accu te laden heb je minstens 13,7V nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een tijdje op zoek naar een schema hoe je dat het beste kan aansluiten etc. Heb dit forum al grotendeels doorgezocht maar kan nergens een schema vinden, dus heeft iemand zo'n schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

ThinkPadd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 12:52:
[...]

Fout! Een ATX heeft een voltage van 12V, en daar krijg je je accu echt niet mee vol. Om een accu te laden heb je minstens 13,7V nodig
point taken. Het was vroeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomWassenberg
  • Laatst online: 20:55
Ik vond net de handleiding van die acculader die vanaf donderdag bij de Lidl ligt, en ik vraag me af of er nu wel of geen gelaccu's mee geladen kunnen worden. De laadspanning is (in de 12V-stand) min. 14,4V, maar er staat wel dat de lader geschikt is voor loodaccu's met gel ( = gelaccu toch?)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ze hebben het steeds over 14,4V dus ik zou hem niet kopen.

Ze kunnen best zeggen dat hij voor een gelaccu geschikt is, maar 14,4V is simpelweg teveel voor een gelaccu.

13,8V maximaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sowieso vertrouw ik Lidl nooit met elektronica...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Verwijderd schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:43:
Sowieso vertrouw ik Lidl nooit met elektronica...
Hoezo dat? Het is goedkoop, maar niet per definitie troep hoor ;) Je komt bij de praxis en gamma soms ergere dingen tegen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pixeltje schreef op zondag 11 oktober 2009 @ 16:47:
[...]

Hoezo dat? Het is goedkoop, maar niet per definitie troep hoor ;) Je komt bij de praxis en gamma soms ergere dingen tegen;)
Kijk die vertrouw ik ook niet helemaal als het gaat om zulke dingen. Ik ben vaak bang met goedkope dingen dat dan de kwaliteit slechter is en dat je na een tijdje weer een nieuwe moet kopen. Ik wil hiermee niet zeggen dat alle goedkope dingen troep zijn, maar ik houd niet zo van dat risico wat er aanhangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Het hangt een beetje van de functie af; een goedkope voeding zou ik nooit kopen: de kans dat er iets stukgaat, en mijn dure pc naar de eeuwige jachtvelden wordt verbannen is me te groot. Dan liever 30 euro duurder!

Als ik een autoradio koop voor in een kratje, kan dat prima een Lidl ding zijn :) niet duur, veel functies. In het ergste geval gaat hij na een jaar of 2 kapot, en heeft het me 40 euro gekost.

Ik snap wel wat je bedoeld in dit geval: die acculader is niet zo door (voor accu en lader bij elkaar), maar als de lader je accu om zeep helpt, had je beter meteen iets anders kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2h6bzw4.jpg

gebruikt pioneer 110 watt en een mooi schakelaartje en een pc voeding en 2 koffersluitingen

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/264gd2e.jpg

hier vanbinnen autoradio en accu schakelaar en afdekspul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nice! Ziet er vet uit zo, in die blauwe kist!

Heeft wel iets weg van een legerkist ofzo :D

[ Voor 34% gewijzigd door Pixeltje op 12-10-2009 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo tweakers,

Ik ben al een maandje aan het rondkijken in dit topic want ik wil zelf ook een kratje maken :D

Ik heb al een paar onderdelen opgezocht alleen heb ik nog enkele tips/hulp nodig.
Ik heb een budget van 180 euro +/- (Misschien wel handig om te weten :$)

Speakers 30,-
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=378218

Versterker 50,-
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=372205

Voltmeter 22,-
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=842060

3x Schakelaar 6,60
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=701224

Accu Gel 12A 35,-
http://www.baco-army-goods.nl/product_12.html

Druppellader 17,-
http://www.baco-army-goods.nl/product_20.html

Totaal: 160,6 euro

Ik heb dan nog vraagjes:
- Wat heb ik nodig om de krat te laten spelen via het stopcontact? (link?)
- Wat voor soort kabels heb ik nodig om alles aan te sluiten? (link?)

Peter :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peter, je linkjes werken niet helemaal goed, de punt-spatie-woord die erachter staan moeten weg. Als je alles nieuw koopt krijg je volgens mij alle benodigde kabels erbij om je radio te laten spelen. 50 euro vind ik zelf een beetje veel voor een versterker, maar dat is natuurlijk jouw keus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Peter,

Je versterker lijkt me een beetje overkill; Als hij inderdaad 2 keer 150Watt RMS kan leveren, kun je niet zo lang spelen met je kratje (op flink volume, dan).

Voor de rest ziet het er wel prima uit, eigenlijk. Heb je er wel over nagedacht dat je de hele handel ook nog ergens in moet bouwen? Vergis je niet in de prijs van een plaat MDF en wat schroeven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pixeltje
Hoelang kan ik dan ongeveer spelen met die versterker op een volle 12A accu?
Schroeven en MDF hebben we hier thuis al liggen :D

Maar heeft iemand een idee hoe je je kratje op het stopcontact kan laten spelen?
Bijv. een adapter die je in een input doet en een schakelaartje hebt dat je tussen accu/stopcontact kan kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
Voor zo een versterker is het niet uitzonderlijk dat hij 4-5A trekt. Dit betekent dat je maar 2,5-3 uur kunt spelen met die 12Ah accu.

Als je hem via het stopcontact wil laten spelen heb je een sterke voeding nodig, zoals deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15995

Voor het schakelen tussen accu en voeding kun je dan een schakelaar als deze gebruiken: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=701297

Let er op dat die schakelaars van jou niet geschikt zijn omdat ze maar een schakelstroom hebben van 0,5A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Nou, als je ervan uit gaat dat je op halve kracht speelt, levert je versterker 2 keer 75 Watt, op 12V.

P=U*I, dus (2*75)=12*12.5

12.5A kom ik op uit. Een 12Ah zou dat moeten kunnen leveren.

Kijk hier voor meer informatie:
Wikipedia: Loodaccu

Ik kan het op twee manieren interpreteren; of je kunt met een stroom van 12.5A maximaal 1 uur spelen:
Immers 12A/10h=1.2A per uur, als je dus 12A afneemt voor het spelen op halve kracht, verkort je daarmee de ontlaad-tijd.

Of ik begrijp het verkeerd,en je kan 10 uur spelen op een accu, omdat je 12A gedurende 10 uur kunt vragen.

Happer, lredev en JVS struinen dit forum regelmatig door, en die hebben aanzienlijk meer kennis van electronica dan ik.

Edit: Zoals Michel hierboven al zegt; voor spelen zonder accu kun je een computervoeding gebruiken (als je die nog hebt liggen) en anders een willekeurige adapter die voldoende stroom levert bij 12V.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 12-10-2009 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Michel5128
Dankjewel alleen zie je dat die adapter eindigt met een plug. Waar kan ik die plug dan in doen?
Volgens kan je van die dingen kopen bij conrad waar je ze in kan doen. Heb je misschien een link voor zon ding waar die plug inpast.
Sorry voor deze noob taal 8)7

@Pixeltje
Welke versterker raad jij mij dan aan?

Ik zou dus aan mijn lijstje kunnen toevoegen:
Adapter
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15995

Schakelaartjes x4 Inplaats van die andere. (voor de accu, adapter, versterker, (ledjes) )
http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=701297

En een andere versterker

Alvast bedankt,
Peter :D

ps. Toppie Forum. Had vandaag aangemeld en bericht geplaatst en er is zo weer een antwoord _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Peter:

Die schakelaars zie je nu hebt uitgekozen zijn twee-standen-schakelaar; dat wil zeggen dat je een stand UIT hebt, een stand 1 en een stand 2. Heb je dat nodig?

Zo'n schakelaar zou je kunnen gebruiken om te schakelen tussen uit, netvoeding en de accu, maar voor de andere schakelingen (welke wil je maken?) wellicht niet.

Welke versterker ik je aanraad.. In dit forum wordt veel gebruik gemaakt van een Class-T versterker: De TA2024

Dit is een kleine (erg zuinige) versterker, die op 12V 2*15 Watt levert. Laat je daar niet door afschrikken, ik heb geleerd dat die 2*15 Watt heel veel is ;)

Een andere veelgebruikte versterker is de MCA-200. Deze is minder zuinig, maar gaat voglens sommigen wel wat harder.

Wat je kunt doen, om de TA2024 ook harder te laten spelen, is de ingangsgevoeligheid verhogen. lredev heeft dacht ik nog een aantal (al aangepaste) TA2024's liggen, maar dat hoor je vanzelf als hij langshobbelt hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pixeltje
Als ik het goed begrijp kan ik met die schakelaar de versterker uit zetten. Op de accu laten lopen en op de netvoeding.

Die MCA-200 Is volgens mij niet meer leverbaar. Ik heb het forum doorgekeken en daar was zoiets al eerder gezegt dacht ik.

De versterker wordt dan waarschijnlijk deze
TA2024 Afgebouwd bordje
http://beta.samenkopen.net/action_product/638964/183452

En ik dacht ook aan dit paneelmetertje ipv de voltmeter bij conrad.
http://www.samenkopen.net/action_product/411553/978255

En dan moet ik alleen nog 1 schakelaartjes aan/uit voor de ledjes (tips?)

Peter 8)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 21:15 ]

Pagina: 1 ... 9 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...