Bedoel je Hydravision?Dimiz schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:21:
Vroeg me nog wel af of geen van jullie weet waar Danny2008 over praat als hij zegt dat hij dit met "tunnelvision" heeft opgelost? Dit was te vinden in het topic dat ik doorlinkte.
Ken het probleem heb het op mijn full HD philips scherm ook, met een 4850, maar na de installatie van hydravision (van ATI zelf) kreeg ik een optie bij de HDTV setting in CCC, deze heet overscan geloof ik (alles uit m'n hoofd) zet deze weer op 0% en e scherm is weer op de volle pixel breedte en hoogte gevuld.Dimiz schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:21:
Underscan is het inderdaad, en ik heb inderdaad al geschaalt via ATi CCC, maar zoals ik vertelde kreeg ikd a niet het gewenste resultaat. Ik zal eens kijken naar de topics van avsforum. custom resolutie's hebben niet zo'n zin in mijn geval, aangezien ik al op 1920x1080 zit en dat dat de max is van mijn tv.
Bedankt beiden, ik ga even verder klussen!
Vroeg me nog wel af of geen van jullie weet waar Danny2008 over praat als hij zegt dat hij dit met "tunnelvision" heeft opgelost? Dit was te vinden in het topic dat ik doorlinkte.
snap die optie overigens niet van ATI, had dit niet bij een Nvidia kaart.
No one knows what TheTeek is
wat ik zo zie, is het een eigen design van club3d, sowieso geen digitale voltage regulators te vinden.kilian kl. h. schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 15:45:
Moet je horen, ik was op zoek naar een HD4890, loop ik me toch tegen een MEGA aanbieding aan! Een nieuw model van Club3D, de CGAX-48924DDC. Die 'C' staat denk ik voor 'custom'. Hij stond nog niet op de site van Club3D (een dag later wel), maar salland had hem al WEL in het assortiment voor 139 euro!!! Echt erg goedkoop, simpelweg de prijs van een goedkope hd4870 1GB!
Hij heeft een custom koeler, welke er veel belovend uit ziet. (mesh...)
http://www.club3d.nl/prod...ith_id.cfm?product_id=168
http://www.club3d.nl/imag...image_5/CGAX-48924DDC.jpg
http://www.club3d.nl/products/pdfs/CGAX-48924DDC.pdf
Ik heb hem direct besteld.
Edit: ik ben niet iemand die bij salland werkt btw.
Edit2: heb hem toegevoegd aan de pricewatch, maar hij moet nog 'gekeurd' worden.
Dus overvolten via bios/progs zal niet werken, daarentegen de prijs is zo goed en hij zal hoogstwaarschijnlijk alsnog wel dik op 900mhz willen lopen, dus alsnog een goedkoopje

Nukezone FTW
Ja precies dat dacht ik ook. Echt een MEGA prijs. Als je dan kijkt wat mensen er tweedehands nog voor moeten hebben... zie bedragen tussen 150 en 200 euro.Powrskin schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 17:44:
wat ik zo zie, is het een eigen design van club3d, sowieso geen digitale voltage regulators te vinden.
Dus overvolten via bios/progs zal niet werken, daarentegen de prijs is zo goed en hij zal hoogstwaarschijnlijk alsnog wel dik op 900mhz willen lopen, dus alsnog een goedkoopje
139 euro man! En dan heb je zo'n beetje de snelste single gpu in huis!
Dan heb je dus ook voor rond de prijs van de HD4870X2 een cf setup van twee HD4890's.

En hij presteert natuurlijk sowieso een stuk beter dan de HD4870 1GB die ik eerst voor nota bene het zelfde bedrag wilde bestellen bij Salland. (msi met custom koeler) Nog nooit zo veel performance voor zo weinig geld in huis gehaald. En clocken tot 900 doet ie zeker wel denk ik.

Ben erg blij, zal ook straks als ik hem binnen heb nog even een beknopte review schrijven. Erg benieuwt ook naar de werking van de koeler, het ziet er wel gelikt uit moet ik zeggen met die ~9cm fan en dat merkje op het mesh.
[Voor 6% gewijzigd door Kiel op 16-07-2009 18:23]
Ding ziet er op zich mooi uit. Redelijk grote koeler, which is good: zelfde luchtverplaatsing met minder toeren = minder herrie en minder slijtage.kilian kl. h. schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 15:45:
Hij heeft een custom koeler, welke er veel belovend uit ziet. (mesh...)
http://www.club3d.nl/prod...ith_id.cfm?product_id=168
http://www.club3d.nl/imag...image_5/CGAX-48924DDC.jpg
http://www.club3d.nl/products/pdfs/CGAX-48924DDC.pdf
Ik heb hem direct besteld.
Wat ik me dan wel afvraag; op die 2e link (foto) kun je goed zien dat de vinnen van de heatsink van links naar rechts lopen. Waarom zouden ze dat doen? Het lijkt me veel beter voor de airflow als de lucht niet naar de zijkant wordt geblazen (terug de kast in), maar direct naar de achterkant, de kast uit.

Ja en de HD4890 was toch al niet duur... heb mijn Sapphire ca. 1,5 maand terug voor ca. €195 gekocht, en dat vond ik qua prijs/prestatie al niet slecht.kilian kl. h. schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:19:
139 euro man! En dan heb je zo'n beetje de snelste single gpu in huis!
Dan heb je dus ook voor rond de prijs van de HD4870X2 een cf setup van twee HD4890's.![]()
En hij presteert natuurlijk sowieso een stuk beter dan de HD4870 1GB die ik eerst voor nota bene het zelfde bedrag wilde bestellen bij Salland. (msi met custom koeler) Nog nooit zo veel performance voor zo weinig geld in huis gehaald. En clocken tot 900 doet ie zeker wel denk ik.
Ik ben zelf vooral benieuwd hoe hard de prijs van de HD4890's gaan kelderen als de nieuwe series DX11 kaarten op de markt komen. Ik wacht daarom nog ff met een 2e kaart... heb er nu gewoon 1 en als ze over een jaar of 1,5 (nog verder) gekelderd zijn zet ik er misschien wel 1 bij. En dan heb je, zelfs tegen die tijd, een grafische setup die nog behoorlijk mee kan komen qua prestaties, verwacht ik.
[Voor 38% gewijzigd door RagingR2 op 16-07-2009 20:51]
P183, M4A78T-E, Phenom-II X4 955, OCZ 4GB Platinum 1333Mhz, MSI GTX 960 4GB, Syncmaster 2494HS + PS3 + XBOX360 + Samsung Galaxy S3 + Canon EOS 600D
Ja, de meeste koelers hebben dat ook. Interessant onderwerp vind ik dat altijd. Ik heb echter altijd het idee dat toch veel warme lucht tegen en langs het pci roostertje gaat, dus als het ware 'botst' wat er voor zorgt dat de warme lucht blijft hangen. (stock hd4870/90 principe)RagingR2 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:46:
Ding ziet er op zich mooi uit. Redelijk grote koeler, which is good: zelfde luchtverplaatsing met minder toeren = minder herrie en minder slijtage.
Wat ik me dan wel afvraag; op die 2e link (foto) kun je goed zien dat de vinnen van de heatsink van links naar rechts lopen. Waarom zouden ze dat doen? Het lijkt me veel beter voor de airflow als de lucht niet naar de zijkant wordt geblazen (terug de kast in), maar direct naar de achterkant, de kast uit.
Eigenlijk is het bewijs er, aangezien de hele omgeving onder bv een 8800gtx of hd4870 altijd (juist onder de kaart) helemaal opwarmt. En dat is een probleem, want aan de onderkant zit ook de ventilator van de kaart voor de luchtaanvoer.
Resultaat is dat de lucht (gedeeltelijk) gaat circuleren. Ik vraag me dan ook altijd af waarom ze de ruimte waar de lucht door stroomt vanaf de fan niet gewoon helemaal luchtdicht maken tot TEGEN het rooster, ipv dat de sluis/tunnel eigenlijk nèt vóór het pci roostertje stopt. Soms maken ze zelfs gaten/sleuven in de bovenkant, zoals bij de stock 8800gts/gtx koelers.
Als de lucht aan de zijkant de kaart uit wordt geblazen, heb je niet de weerstand van het roostertje, en bovendien heeft de lucht dan de ruimte om op te stijgen langs de rand kaart heen naar boven, waardoor circulatie van de warme lucht een stuk minder voor komt. Ook convectie kan nu zijn gang gaan. Nadeel is echter natuurlijk dat al die warme lucht naar de cpu koeler stroomt, maar als je een (paar) goede fan(s) achterin de pc hebt zitten, zal die warme lucht niet de cpu ventilator instromen, maar meteen naar buiten worden gezogen, mits er ergens laag in je behuizing (liefst onder de kaart) een lucht inlaat zit.
Aangezien ik zelf een behuizing heb gemaakt, is mijn luchtstroom sowieso anders, en ook ligt mijn mobo horizontaal. De lucht stroomt aan de zijkant naar binnen, recht tegen de kant met de koeler van de videokaart aan, en wordt vervolgens naar boven afgezogen. Eigenlijk had ik geen beter ontwerp gpu koeler kunnen tegenkomen.

Sja, en als de dx11 kaartjes uitkomen, zullen de prijzen nog wel wat dalen. De 8800 serie is eigenlijk nooit onder de 100 euro gekomen in de tijd dat ze nog interessant waren, maar de hd4850 daarentegen is al te krijgen voor 85 euro. Eigenlijk is dat ook op dit moment nog een high-end kaart. Bovendien is de hd4890 eigenlijk nog niet eens lang uit, en toch is de 'startprijs' al erg laag voor een kaart die op dit moment, net als de 8800gtx destijds, toch echt wel een van de snelste single core videokaarten is. Eigenlijk ligt de top performance ieder jaar weer een stukje dichterbij de 100 euro. En dat is fijn.

[Voor 11% gewijzigd door Kiel op 16-07-2009 22:14]
@warp: Danny2008 heeft het in zijn post die ik door linkte over "tunnelvision" maar dat zou heel goed Hydravision kunnen zijn.
@TheTeek: Heb het geprobeerd, maar heb er geen extra functie bij gekregen, wel nog steeds dezelfde underscan/overscan functie maar deze lijd nog steeds naar zwarte balken boven en onder, anders gezegd, niet geheel gevuld dus.
Edit: Heb ondertussen beide topics van avcforum doorgenomen maar ben er niet wijzer van geworden, altans, wel wijzer, waar het volgens mij op neer komt is dat ik hem naar 75 hertz moet werken, magoed dat kan die niet aan en ik kan nergens de functie vinden om de standaard hertz te override'n! Verder hadden ze aantal oplossingen wat niet echt klopte volgens mij!
Ik hoop dat iemand met zelfde ervaring/probleem een oplossing heeft, want zo irritant is het niet maar het staat veel mooier!
Edit-2: Ik ben ondertussen een stapje verder, wel een nog irritanter stukje eigenlijk. Ik was met custom resoluties aan het klooien en zo gouw ik dat aanzette zag ik wel full screen beeld, maar wanneer ik deze opsloeg en toevoegde en toepaste had ik nog steeds underscan :(!
@TheTeek: Heb het geprobeerd, maar heb er geen extra functie bij gekregen, wel nog steeds dezelfde underscan/overscan functie maar deze lijd nog steeds naar zwarte balken boven en onder, anders gezegd, niet geheel gevuld dus.
Edit: Heb ondertussen beide topics van avcforum doorgenomen maar ben er niet wijzer van geworden, altans, wel wijzer, waar het volgens mij op neer komt is dat ik hem naar 75 hertz moet werken, magoed dat kan die niet aan en ik kan nergens de functie vinden om de standaard hertz te override'n! Verder hadden ze aantal oplossingen wat niet echt klopte volgens mij!
Ik hoop dat iemand met zelfde ervaring/probleem een oplossing heeft, want zo irritant is het niet maar het staat veel mooier!
Edit-2: Ik ben ondertussen een stapje verder, wel een nog irritanter stukje eigenlijk. Ik was met custom resoluties aan het klooien en zo gouw ik dat aanzette zag ik wel full screen beeld, maar wanneer ik deze opsloeg en toevoegde en toepaste had ik nog steeds underscan :(!
[Voor 55% gewijzigd door Dimiz op 17-07-2009 02:02]
ik zal vanavond die setting even opzoeken.
Nog even terug naar het probleem, je hebt een PC via HDMI aangesloten aan je TV, heeft de desktop ook ie randen om het daadwerkelijke beeld?
boven/onder/links en rechts?
films blijven ook binnen dat kader?
Nog even terug naar het probleem, je hebt een PC via HDMI aangesloten aan je TV, heeft de desktop ook ie randen om het daadwerkelijke beeld?
boven/onder/links en rechts?
films blijven ook binnen dat kader?
[Voor 71% gewijzigd door TheTeek op 17-07-2009 09:00]
Anoniem: 281796
Zit ook te kijken naar een Ati 'game-kaart' (enthousiast gebruik). Huidige specs. zijn:
Asus P5K-E WiFi-AP (Socket 775)
Intel Core 2 Quad Q6600 @ Stock (2,4GHz)
Asus EN8600GTS Silent HDTP, 256MB @ Stock
Corsair 8GB XMS2 DHX @ Stock
Western Digital Caviar Blue 500GB 2x
Cooler Master 620W
Cooler Master V8 Cooler
Windows XP Pro x64
De Asus EN8600GTS Silent HDTP, 256MB is verouderd en niet voldoende snel om de huidige games fatsoenlijk te kunnen draaien @ 1680 x 1050 (22"). De processor wil ik mogelijkerwijs overclocken naar 3,0GHz of meer maar zelfs dan is deze waarwschijnlijk de bottleneck.
Mijn vraag is dan ook wel GRAKA zorgt niet voor een gigantische overkill. Budget ligt rond de € 200,00 en dacht met name aan de XFX Radeon HD 4890 Black Edition. Eventueel kan ik er ooit nog een tweede in Crossfire bijzetten. Of een Radeon HD 4870 en dan mogelijk in de toekomst er een tweede bijzetten indien dit nodig of gewenst is en de bottleneck aanzienlijk minder is dan met een XFX Radeon HD 4890 Black Edition.
Mocht dit nu een te grootte overkill opleveren, welke kaart is dan aan te raden voor games als Call Of Duty 4/5, Crysis etc.
Alvast bedankt, want ik zie nu even door de bomen het bos niet meer.
Intel Core 2 Quad Q6600 @ Stock (2,4GHz)
Asus EN8600GTS Silent HDTP, 256MB @ Stock
Corsair 8GB XMS2 DHX @ Stock
Western Digital Caviar Blue 500GB 2x
Cooler Master 620W
Cooler Master V8 Cooler
Windows XP Pro x64
De Asus EN8600GTS Silent HDTP, 256MB is verouderd en niet voldoende snel om de huidige games fatsoenlijk te kunnen draaien @ 1680 x 1050 (22"). De processor wil ik mogelijkerwijs overclocken naar 3,0GHz of meer maar zelfs dan is deze waarwschijnlijk de bottleneck.
Mijn vraag is dan ook wel GRAKA zorgt niet voor een gigantische overkill. Budget ligt rond de € 200,00 en dacht met name aan de XFX Radeon HD 4890 Black Edition. Eventueel kan ik er ooit nog een tweede in Crossfire bijzetten. Of een Radeon HD 4870 en dan mogelijk in de toekomst er een tweede bijzetten indien dit nodig of gewenst is en de bottleneck aanzienlijk minder is dan met een XFX Radeon HD 4890 Black Edition.
Mocht dit nu een te grootte overkill opleveren, welke kaart is dan aan te raden voor games als Call Of Duty 4/5, Crysis etc.
Je zou hier je vraag kunnen plaatsen: [UG Aanschaf] Gamesysteem april 2009Anoniem: 281796 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:35:
Zit ook te kijken naar een Ati 'game-kaart' (enthousiast gebruik). Huidige specs. zijn:
Dit is meer een ervaringen/problemen topic.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Voor COD en Crysis is een Nvidia kaart geschikter naar verluid. COD heb je minder lange laadtijden (ik kom meestal in een MP game aan als iedereen al bezig is, na het switchen van levels dan). Wat betreft spelen trekt een 4870, COD5 gewoon zeer goed op 1900*1200. Crysis zou ik zelf niet weten, maar veel reviews zeggen nvidia doet het hier beter. Dus puur voor de games die je noemt, neem nvidia. Kijk je even wat verder richting dx11 en dx10.1 neem dan een 4890, die is wel redelijk in lijn met je pc imho. (geen wetenschappelijke onderbouwing)Anoniem: 281796 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:35:
Vraag is even ben je tevreden met een 4870 voor 100 euro nu en dan over een tijd maar flink investeren in de volgende generatie (peformance verschil tussen 4870 en 4890 is imho niet het geld waard.) Of neem je een 4890 en doe je daar langer mee en ga je toch weer niet kijken als over enkele maanden de volgende generatie kaarten klaar staan. Echter zal je tegen die tijd dan wel moeten kijken of de nieuwe kaarten inderdaad geen overkill zijn voor je pc. De 4890 is dat volgens mij dus nog niet.
Ik heb een E8400 en een 4870 512MB en draai de meeste spellen met 1900*1200 en aa*2 en detail zo hoog mogelijk. Nog geen spel dat ik heb terug moeten schroeven. Ik heb Crysis nog niet geprobeerd en ben ik niet van plan, trekt me totaal niet. Farcry 2 wel effe is nu weer de deur uit, maar dat draaide ook al een zonnetje.
Even op het koeling verhaal:
Heb zelf een Lian Li pc60 plus. Met precies op de hoogte van de GPU koeling een raster in de zijkant van de kast waar ook fans achter kunnen worden geplaatst. Een accelero v2 met 120mm fan op de 4870 gezet, kan nu fijn zijn lucht daar aanzuigen. Afvoeren blijft echter een probleem. Bovenin de kast zit wel een 80mm fan die naar boven uit blaast, maar ik vraag me af hoeveel effect die heeft. De 4870 is in ieder geval een stuk minder heet, is van als ik me niet vergis +/-60graden idle naar +/-40idle gegaan.kilian kl. h. schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 22:04:
[...]
Ja, de meeste koelers hebben dat ook. Interessant onderwerp vind ik dat altijd. Ik heb echter altijd het idee dat toch veel warme lucht tegen en langs het pci roostertje gaat, dus als het ware 'botst' wat er voor zorgt dat de warme lucht blijft hangen. (stock hd4870/90 principe)
Eigenlijk is het bewijs er, aangezien de hele omgeving onder bv een 8800gtx of hd4870 altijd (juist onder de kaart) helemaal opwarmt. En dat is een probleem, want aan de onderkant zit ook de ventilator van de kaart voor de luchtaanvoer.
Resultaat is dat de lucht (gedeeltelijk) gaat circuleren. Ik vraag me dan ook altijd af waarom ze de ruimte waar de lucht door stroomt vanaf de fan niet gewoon helemaal luchtdicht maken tot TEGEN het rooster, ipv dat de sluis/tunnel eigenlijk nèt vóór het pci roostertje stopt. Soms maken ze zelfs gaten/sleuven in de bovenkant, zoals bij de stock 8800gts/gtx koelers.
Als de lucht aan de zijkant de kaart uit wordt geblazen, heb je niet de weerstand van het roostertje, en bovendien heeft de lucht dan de ruimte om op te stijgen langs de rand kaart heen naar boven, waardoor circulatie van de warme lucht een stuk minder voor komt. Ook convectie kan nu zijn gang gaan. Nadeel is echter natuurlijk dat al die warme lucht naar de cpu koeler stroomt, maar als je een (paar) goede fan(s) achterin de pc hebt zitten, zal die warme lucht niet de cpu ventilator instromen, maar meteen naar buiten worden gezogen, mits er ergens laag in je behuizing (liefst onder de kaart) een lucht inlaat zit.
Aangezien ik zelf een behuizing heb gemaakt, is mijn luchtstroom sowieso anders, en ook ligt mijn mobo horizontaal. De lucht stroomt aan de zijkant naar binnen, recht tegen de kant met de koeler van de videokaart aan, en wordt vervolgens naar boven afgezogen. Eigenlijk had ik geen beter ontwerp gpu koeler kunnen tegenkomen.
Om een accelero V2 op een 4870 te zetten moet je wel 1 geheugenkoelblokje even wat bijzagen omdat een heatpipe er anders niet lekker langs af kan.
[Voor 67% gewijzigd door Gizzy op 17-07-2009 10:47]
flickr - WOT Profile - Game PC
Voor Crysis is geen overkill .. die hardware moet nog gemaakt worden 
Serieus, Crysis het 'vlot' draaien doe je met een i7 en een 4870x2 of 295 ... met een 4890 BE draait het.

Serieus, Crysis het 'vlot' draaien doe je met een i7 en een 4870x2 of 295 ... met een 4890 BE draait het.
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
De meeste spellen ondersteunen tegenwoordig multi-cpu, en dan heeft die q6600 @ 3ghz nog voldoende power om die hd4890 bij te houden. Het hangt er natuurlijk ook wel een beetje van af welk spel je speelt, want bijvoorbeeld gta4 heeft enkel wat aan een goed geklokte multi-core, de videokaart is bij dit spel van minder toegevoegde waarde gek genoeg. Maar bijvoorbeeld crysis vergt wel meer van de graka, en dan komt die hd4890 goed van pas. Twee hd4870's leveren trouwens wel meer kracht dan een enkele hd4890, mits het spel multi-gpu ondersteunt. Ik raad je een hd4890 aan met een goede (voorgeïnstalleerde) aftermarket koeler.Anoniem: 281796 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:35:
''
[Voor 13% gewijzigd door Kiel op 17-07-2009 10:36]
Zelfs met een i7@4GHz is het nog om te huilen. Crysis (lees krisis) doet zijn naam eer aan, qua inefficient en slecht programmeren. Mja, zo boeiend is het spel verder toch niet.ing._Buttje schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:29:
Voor Crysis is geen overkill .. die hardware moet nog gemaakt worden
Dat wil je niet met een P5K. Die heeft een P35 chipset en de we slot is dus maar 4 lanes die ook nog eens via de southbridge gaat. Een giga performance killer en een grote kans op het zien van microstutter.Anoniem: 281796 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:35:
@TheTeek: Heel graag!
M'n hoofdscherm (Syncmaster T200) blijft gewoon zoals ie was. Voor de rest blijft inderdaad alles binnen die kaders.
Zal ik anders foto's plaatsen van die custom resolutie mode, waarbij het wel te zien is dat ie het hele scherm gebruikt?
M'n hoofdscherm (Syncmaster T200) blijft gewoon zoals ie was. Voor de rest blijft inderdaad alles binnen die kaders.
Zal ik anders foto's plaatsen van die custom resolutie mode, waarbij het wel te zien is dat ie het hele scherm gebruikt?
Zelfs daarmee draait het op 1920x1200 om te janken. Als je 2xAA en 16xAF inschakelt heb je soms al framerates die onaccceptabel zijn.ing._Buttje schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:29:
Serieus, Crysis het 'vlot' draaien doe je met een i7 en een 4870x2 of 295 ... .
Misschien dat 2 x HD5870 het wel vloeiend kan op 1920x1200 met 4xAA en 16xAF.

[Voor 10% gewijzigd door Format-C op 17-07-2009 12:20]
MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Wat ik wel heb is dat de koeler losjes zit, dit komt door de schroeven die kleiner is dan de gaten.KaiZer schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 10:45:
Ik heb ook een XFX HD 4890 XXX met een musashi koeling en deze wordt ook heel erg warm
idle 39°c maar als ik call of juarez bib speel kan deze rond de 90-95 c worden.
Dit vind ik teveel, zelfs met een andere koeling
Qua airflow zit het goed in mijn antec p182 met andere scythe/enermax fans.
Mijn pc loopt dan ook dikwijls vast als ik dit game speel, mogelijk te wijten aan de temps die misschien nog hoger worden. Dit kan ik niet nakijken van de pc hangt helemaal.
- oude koeler afgedaan
- chip gecleaned en as5 opgedaan
- musashi erop en die backplate gebruikt, dus met dat zwart rubberen stuk (maar dit duwt op die kleine blokjes dus heb ik die andere bevestiging gebruikt toen ik hem voor de tweede keer gemonteerd heb, ook heb ik toen de koelplaat (vrm) van de oude koeler erop gelaten ipv de musashiblokjes, ik had gelezen dat dit beter koelde)
- de koelers hangen op een zalman fancontroller en staan volledig open, alsook de bijgeleverde fancontroller.
Zie je iets fout aan mijn werkwijze?
(als ik thuis ben zal ik een foto posten)
Heb je bij het monteren gekeken of de musashi goed contact maakt met de gpu? Soms is het contact minimaal vanwege die rand die vaak om een gpu zit. Bij was de oplossing, volledig tot mijn verbazing en na veel gekloot, wat meer koelpasta om de ruimte op te vullen.KaiZer schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:34:
[...]
Wat ik wel heb is dat de koeler losjes zit, dit komt door de schroeven die kleiner is dan de gaten.
- oude koeler afgedaan
- chip gecleaned en as5 opgedaan
- musashi erop en die backplate gebruikt, dus met dat zwart rubberen stuk (maar dit duwt op die kleine blokjes dus heb ik die andere bevestiging gebruikt toen ik hem voor de tweede keer gemonteerd heb, ook heb ik toen de koelplaat (vrm) van de oude koeler erop gelaten ipv de musashiblokjes, ik had gelezen dat dit beter koelde)
- de koelers hangen op een zalman fancontroller en staan volledig open, alsook de bijgeleverde fancontroller.
Zie je iets fout aan mijn werkwijze?
(als ik thuis ben zal ik een foto posten)
[Voor 9% gewijzigd door Gizzy op 17-07-2009 12:49]
Dat zou dan toch opgelost worden als je dat koperen stuk gebruikt? Dit zat er bij de 1ste mount al tussen maar nog hoge temps. Maar ik zal het straks nog eens nakijken.Gizzy schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:48:
[...]
Heb je bij het monteren gekeken of de musashi goed contact maakt met de gpu? Soms is het contact minimaal vanwege die rand die vaak om een gpu zit. Bij was de oplossing, volledig tot mijn verbazing en na veel gekloot, wat meer koelpasta om de ruimte op te vullen.
Ja maar het koperen stuk zeg maar (de plek waar de hitte van de gpu overgaat naar de musashi) wordt soms door die rand rondom de gpu "tegengehouden" en maakt dan maar minimaal of net geen contact met de gpu. Daarom zit er soms bij stock koeling, daar gebeurd dat dan ook, een berg koelpasta tussen gpu en koelblok.KaiZer schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:56:
[...]
Dat zou dan toch opgelost worden als je dat koperen stuk gebruikt? Dit zat er bij de 1ste mount al tussen maar nog hoge temps. Maar ik zal het straks nog eens nakijken.
@TheTeek (en anderen die mij willen helpen): Heb er even foto's van gemaakt:
Philips 32PFL7803D/10 Corner @ MSI Megabook EX700-035NL/nVidia 8400M GS
Philips 32PFL7803D/10 Corner @ Custom Build (zie signature)/Asus 4870
Philips 32PFL7803D/10 Full Screen @ "" - Custom Resolutie Applicatie ATi CCC (zie de weergegeven resolutie)
Philips 32PFL7803D/10 Corner @ "" - Custom Resolutie Applicatie ATi CCC
Philips 32PFL7803D/10 Corner @ MSI Megabook EX700-035NL/nVidia 8400M GS
Philips 32PFL7803D/10 Corner @ Custom Build (zie signature)/Asus 4870
Philips 32PFL7803D/10 Full Screen @ "" - Custom Resolutie Applicatie ATi CCC (zie de weergegeven resolutie)
Philips 32PFL7803D/10 Corner @ "" - Custom Resolutie Applicatie ATi CCC
En helaas was het weer een fout, zoals ik wel verwachte.kilian kl. h. schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 15:45:
Moet je horen, ik was op zoek naar een HD4890, loop ik me toch tegen een MEGA aanbieding aan! Een nieuw model van Club3D, de CGAX-48924DDC. Die 'C' staat denk ik voor 'custom'. Hij stond nog niet op de site van Club3D (een dag later wel), maar salland had hem al WEL in het assortiment voor 139 euro!!! Echt erg goedkoop, simpelweg de prijs van een goedkope hd4870 1GB!

AMD Nieuwsdiscussie
Beste Tweakers,
Een tijdje terug heb ik het al eerder gevraagd maar had toen geen windows geïnstalleerd.
Specs :
Asus Rampage ii Extreme
Core i 920 @ 3.2 GHZ
Corsair Dominator 1600 MHZ 3x2gb
2x Club3d HD4890 SuperOC
Nou had ik al het probleem dat die kaart in de BIOS 80 graden word...
Toen werd mij verteld dat dat in windows wel opgelost zou zijn.
Nou helaas NIET dus!
80 Graden lukt wel, blijft hij netjes op draaien maar ik wordt knettergestoord van die stofzuiger in mn kast.
Fan draait bij idle kaart in 2D modus gewoon 70~80%.
Heeft iemand dit al eerder gezien en is er een oplossing voor? Anders ga ik vandaag nog naar een winkel om water koeling set te halen want dit is echt storend.
Een tijdje terug heb ik het al eerder gevraagd maar had toen geen windows geïnstalleerd.
Specs :
Asus Rampage ii Extreme
Core i 920 @ 3.2 GHZ
Corsair Dominator 1600 MHZ 3x2gb
2x Club3d HD4890 SuperOC
Toen werd mij verteld dat dat in windows wel opgelost zou zijn.
Nou helaas NIET dus!
80 Graden lukt wel, blijft hij netjes op draaien maar ik wordt knettergestoord van die stofzuiger in mn kast.
Fan draait bij idle kaart in 2D modus gewoon 70~80%.
Heeft iemand dit al eerder gezien en is er een oplossing voor? Anders ga ik vandaag nog naar een winkel om water koeling set te halen want dit is echt storend.
Is het deze kaart? Met deze koeler?
Zo ja, dan is het echt een "Club 3D Bios probleem".
Normaal gesproken, als je de driver hebt geinstalleerd, zouden de kaarten beide terug moeten klokken naar 2D modus. Als de kaart dat doet, en de fan blijft WEL op 70 of 80% bdraaien, dan is dat waarschijnlijk een instelling van de BIOS van de kaart...
Ik heb trouwens al vaker gezien, bij HD4870's, dat die Club3D's met die alternatieve koeler erg lawaaierig waren... Ongeveer hetzelfde probleem als jij nu hebt.
Normaal gesproken, als je de driver hebt geinstalleerd, zouden de kaarten beide terug moeten klokken naar 2D modus. Als de kaart dat doet, en de fan blijft WEL op 70 of 80% bdraaien, dan is dat waarschijnlijk een instelling van de BIOS van de kaart...
Ik heb trouwens al vaker gezien, bij HD4870's, dat die Club3D's met die alternatieve koeler erg lawaaierig waren... Ongeveer hetzelfde probleem als jij nu hebt.
[Voor 5% gewijzigd door Format-C op 18-07-2009 10:34]
MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX
Lijkt mij wel.RappieRappie schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 10:01:

Dus oplossing zou kunnen zijn ander bios er in flashen.
Draadjes van de koeler los halen en verbinden met een molex of op het moederbord via een fan header.
Andere koeler halen.
Waterkoeling lijkt mij eigenlijk de slechtste (lees duurste) oplossing.

Hoe kun jij trouwens zien hoe heet je grafische kaart wordt als windows nog niet is gestart?smiegt schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 09:16:
[Voor 24% gewijzigd door -The_Mask- op 18-07-2009 10:57]
AMD Nieuwsdiscussie
Zo, gisteren mijn HD3870x2 verkocht en een HD4870 ervoor terug. Wat een verbetering zeg. Ik heb tot nu toe alleen fallout gespeeld maar icm een e8400 op 3.6 en 4gb ram is het echt heerlijk. (op 790 - 1000) Ik weet alleen niet helemaal zeker of ik er goed aan heb gedaan om meteen een HD4870 te kopen, had misschien beter even een hele goedkope videokaart kunnen gebruiken tot de 58xx serie uit is...
Het is trouwens de Sapphire Vapor-X variant, heel erg stil en lekker koel, met de fan op 45% is hij onhoorbaar, dit was wel anders bij de HD3870x2.
Het is trouwens de Sapphire Vapor-X variant, heel erg stil en lekker koel, met de fan op 45% is hij onhoorbaar, dit was wel anders bij de HD3870x2.
[Voor 16% gewijzigd door SaN op 18-07-2009 10:59]
Een HD4870 met 512MB kost maar zo'n 110 en met 1GB maar zo'n 130 euro nieuw, dus een slechte koop kon het nooit zijn. 
Zo'n 150 euro dus.

Zo'n 150 euro dus.

[Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 18-07-2009 10:59]
AMD Nieuwsdiscussie
HD4870 is ook al warm tijdens gebruik. 63 graden, zelfs met kast open maakt weinig uit. Ik heb met heatpipes versie, dus warme lucht gaat alle kanten op. Maar ik beschik over Coolermaster Elite 330 kast. Hier heb ik standaard 12 cm fan voorin (vooral hd koelen) en 12cm achter voor afvoer. De roosters zijn allemaal weggeslepen, omdat ze luchtstroom al voor deel verstoren. Zo heb je vrijwel ongehinderde luchtstroom, en dat maakt ook minder lawaai. De luchtcirculatie zal prima zijn. Met gesloten zijwand heb ik circa 64 graden en tijdens spelen 72 graden. Dat zijn nog steeds prima temperaturen.
De kast heeft ook wat roosters in de zijwand zodat warmte ook beter weggaat, en eigen cpu luchtpijp.
Ik kan ook grotere stap maken met HD4890 maar de temperaturen zullen nog hoger staan, en daar heb ik geen zin in. Ook niet in extra stroomverbruik.
Voorlopig doe ik het dus met HD4870 en als er snellere kaart moet komen, dan wacht ik eerst tot 45nm proces al ruim te krijgen is. Dat maakt kaarten koeler en zuiniger. Nu is dat 55nm en 45 nm is maar heel beperkt met HD4770.
En nee, ik doe niet aan crossfires. Snel maar nutteloos. Veel warmte en stroom. Zit je hele dag met 2 leuke warmtecentrales in je kast...
De kast heeft ook wat roosters in de zijwand zodat warmte ook beter weggaat, en eigen cpu luchtpijp.
Ik kan ook grotere stap maken met HD4890 maar de temperaturen zullen nog hoger staan, en daar heb ik geen zin in. Ook niet in extra stroomverbruik.
Voorlopig doe ik het dus met HD4870 en als er snellere kaart moet komen, dan wacht ik eerst tot 45nm proces al ruim te krijgen is. Dat maakt kaarten koeler en zuiniger. Nu is dat 55nm en 45 nm is maar heel beperkt met HD4770.
En nee, ik doe niet aan crossfires. Snel maar nutteloos. Veel warmte en stroom. Zit je hele dag met 2 leuke warmtecentrales in je kast...

Daarom ben ik ook terug gestapt van CF naar een enkele kaart.MrDummy schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 11:07:
HD4870 is ook al warm tijdens gebruik. 63 graden, zelfs met kast open maakt weinig uit. Ik heb met heatpipes versie, dus warme lucht gaat alle kanten op. Maar ik beschik over Coolermaster Elite 330 kast. Hier heb ik standaard 12 cm fan voorin (vooral hd koelen) en 12cm achter voor afvoer. De roosters zijn allemaal weggeslepen, omdat ze luchtstroom al voor deel verstoren. Zo heb je vrijwel ongehinderde luchtstroom, en dat maakt ook minder lawaai. De luchtcirculatie zal prima zijn. Met gesloten zijwand heb ik circa 64 graden en tijdens spelen 72 graden. Dat zijn nog steeds prima temperaturen.

Dat is hem ja!!! die kaart met die koeler (als je het een koeler mag noemen , meer een stofzuiger)RappieRappie schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 10:01:
[afbeelding]
Club3D Bios probleem

Wat doe ik daar aan? contact opnemen met club3D zeker

ik word er helemaal knetter van

Ik heb een rampage 2 extreme mobo, met losse sensoren erbij, die kan je in de bios bekijken.-The_Mask- schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 10:41:
[...]
Hoe kun jij trouwens zien hoe heet je grafische kaart wordt als windows nog niet is gestart?
En het is niet de fan die verkeerd aangestuurd word, het is de video kaart die gewoon godsgloeiend warm word!!!
Klokt die dan wel terug in 2D?smiegt schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 11:15:
En het is niet de fan die verkeerd aangestuurd word, het is de video kaart die gewoon godsgloeiend warm word!!!
AMD Nieuwsdiscussie
Nee terug klokken doet hij dus niet,
Ik ga er inderdaad dan vanuit dat de Club3D bios niet goed is.
Maar hoe los ik dat op is dan meer de vraag
?
Ik ga er inderdaad dan vanuit dat de Club3D bios niet goed is.
Maar hoe los ik dat op is dan meer de vraag

Ander bios erin flashen of je huidige bios aanpassen met RBE. 

AMD Nieuwsdiscussie
Je zou de bios met GPU-Z kunnen inlezen en opslaan als een image.rom/image.bin en dan uit te lezen met TechPowerUp ATI Radeon Bios Editor v1.21.* Hierin kun je perfect zien onder welke omstandigheden welke settings gebruikt zouden moeten worden en het desgewenst aanpassen.
Je mag je bios ook hier posten, dan kunnen anderen ook eens een blik op jouw bios werpen.
/me niet je bios uitlezen/programmeren met TechPowerUp ATI Radeon Bios Editor!!
Je mag je bios ook hier posten, dan kunnen anderen ook eens een blik op jouw bios werpen.

/me niet je bios uitlezen/programmeren met TechPowerUp ATI Radeon Bios Editor!!
[Voor 7% gewijzigd door Alfa Novanta op 18-07-2009 12:39]
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Klinkt allemaal heel goed !!
Thanks voor de hulp, ik zal straks als ik tuus ben ffkes mn bios uit mn kaart lepelen (wel met plastic lepel tegen kortsluiting) met GPU-Z
Dan post ik hem hier ook wel ff!
Thanks voor de hulp, ik zal straks als ik tuus ben ffkes mn bios uit mn kaart lepelen (wel met plastic lepel tegen kortsluiting) met GPU-Z
Dan post ik hem hier ook wel ff!
Tool nu pas ingestalleerd, maar het lijkt wel alsof 2D profile nog niet erin zit.THE_FIREFOX schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 11:14:
[...]
Heb je HD4870 undergeclockt in 2D mode ? Ik maak gebruik van ATI Tray Tools met automatische 2D/3D mode detectie. Beide modussen hebben een eigen profiel. Bij 2D draait hij lekker langzaam (500/200) en 3D draait hij op normale speeds. In 2D word de kaart maar 45 graden met fan op minimale snelheid.
Hoe zal ik het instellen? En heeft jouw 2D profile weinig invloed op full hd playback, en dat alles prima loopt?
Je kan ook me je kopie profiles nemen, maar 3D profile wil ik gewoon standaard houden met paar tweakjes.
De tool is namelijk vrij uitgebreid en er is nog geen wizardje.
Full hd playback heb ik niet na gekeken of de cpu of de gpu het afhandeld. Mijn ervaring is dat het soepel loopt. Voor de zekerheid heb ik de geheugen snelheid in 2D mode verhoogd omdat het met andere biossen dan de build by ati arctifacts geeft op een te lage snelheid.MrDummy schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 14:59:
[...]
Tool nu pas ingestalleerd, maar het lijkt wel alsof 2D profile nog niet erin zit.
Hoe zal ik het instellen? En heeft jouw 2D profile weinig invloed op full hd playback, en dat alles prima loopt?
Je kan ook me je kopie profiles nemen, maar 3D profile wil ik gewoon standaard houden met paar tweakjes.
De tool is namelijk vrij uitgebreid en er is nog geen wizardje.
http://www.mediafire.com/download.php?5noynjdjj2t
De ATT Backup.reg moet je in je register importeren. Als het klopt staan dan alle instellingen zoals ik ze heb.
Beste Tweakers,
Eenmaal thuis hierbij mijn Bios file :
Club3D HD4890 Bios : http:/www.smiegt.nl/phpfm/RV790.bin
Volgens mij staan de low use settings niet bizar hoog?
Kan ik deze frequenties aanpassen en inladen met winflash tool?
Het probleem komt niet door een te hoge GPU snelheid maar door een hoge geheugen snelheid. GDDR5 is de grootste warmte producent van de HD4870 & HD4890. Probleem is bij deze serie is dat het beeld gaat flikkeren op het moment dat de geheugen snelheid word aangepast.smiegt schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:14:
Beste Tweakers,
De enigste automatische workarround is ATI Tray Tools (misschien ook rivatuner). Bij ATT kan je voor 2D en 3D profielen maken en automatisch "overlaten" klokken (Auto overclocking) naar de juiste snelheid. Je kan de ATT backup van mij downloaden. Alleen staat de snelheiden verkeerd (te laag). Deze kan je naar je smaak aanpassen. Daarbij kan je ook de fan snelheid aanpassen in de profielen voor beide modussen.
Ik heb je bios even bekeken met TechPowerUp ATI Radeon Bios Editor v1.21smiegt schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:14:
Beste Tweakers,
Onder Clock settings heb je 5 verschillende Powerplay states, 0, 1 , 2, 3 en 4
De mijne gebruikt 3 zo heb ik ontdekt. Welke de jouwe gebruikt weet ik niet, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat, dat ook 1 of 3 is, zoals het voor de meeste 4870/4890's wordt aangegeven.
In jouw bios zijn die als volgt ..
Powerplay state 1.
Clock info 01 - 500/1050
Clock info 02 - 800/1050
Clock info 03 - 950/1050
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 800/1050
Clock info 08 - 800/1050
Clock info 09 - 950/1050
Zo te horen gebruikt de jouwe ook 3 en draait hij onder 'idle' en 'medium' load op 800 MHz. Pas bij 'Full' load gaat hij op 950 MHz. Een hele gare setting imho. Je kan dit perfect controleren met GPU-Z en dan onder het 2e tabblad 'sensors'.
De standaard settings voor mijn kaart (4890 Vapor-X) zouden zijn;
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/1050
Clock info 08 - 500/1050
Clock info 09 - 870/1050
Ikzelf hanteer momenteel ..
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/250
Clock info 08 - 500/250
Clock info 09 - 850/250
Dit is absoluut niet standaard. Hierdoor heb ik altijd een lage memory clock, dus geen geflikker en niet het stroomverbruik als wanneer het 1050 zou zijn. Mijn power supply reageert daar namelijk nogal op waardoor diens fan ineens erger begint te draaien en luider wordt. Zodra ik ga gamen neem ik ATI CCC en zet ik die via verschillende profielen op bijvoorbeeld 870/1050 of 950/1100 voor Crysis.
edit:
Ik heb daarnet nog even gekeken naar mijn en jouw fan-settings.
De jouwe:
Treshold oC - Fan Speed (%)
32 - 33 %
60 - 49 %
65 - 57 %
70 - 65 %
75 - 73 %
80 - 81 %
85 - 89 %
90 - 100 %
Als je inderdaad zegt altijd de rpm @ 80% te hebben, zou je zeggen dat jouw GPU de hele tijd >80oC is. Als hij inderdaad altijd op 800MHz draait misschien nog niet eens zo gek.
Hoe staat het met jouw koeling van je kast?
Ter vergelijking nog even de settings van de 4890 Vapor-X ..
60 - 30 %
70 - 40 %
80 - 50 %
90 - 60 %
93 - 70 %
95 - 80 %
97 - 90 %
100 - 100 %
Nogal een verschil ..
Met mijn instellingen is mijn GPU idle dus 240 MHz en 54oC .. daarbij draait mijn fan op 1371 rpm en is niet te horen. Hij zou wel haast uit kunnen, maar ik vind het wel best zo eigenlijk

Ik hoop dat je er wat aan hebt

[Voor 22% gewijzigd door Alfa Novanta op 18-07-2009 19:35]
Heeft iemand hier misschien 2 4870s (liefst de 1GB versie) draaiend op een P45 bordje (8x & 8x2 dus)?
Zo ja,
als die persoon even 1 van de spellen van deze review zou kunnen "benchen" met hedendaagse drivers, dan zou die persoon mij heel erg blij maken.
Zo ja,
als die persoon even 1 van de spellen van deze review zou kunnen "benchen" met hedendaagse drivers, dan zou die persoon mij heel erg blij maken.

Thanks voor de tijd die je erin hebt gestoken om even naar mijn bios file te kijken!!ing._Buttje schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 19:13:
[...]
Ik heb je bios even bekeken met TechPowerUp ATI Radeon Bios Editor v1.21
Onder Clock settings heb je 5 verschillende Powerplay states, 0, 1 , 2, 3 en 4
De mijne gebruikt 3 zo heb ik ontdekt. Welke de jouwe gebruikt weet ik niet, maar ik ga er gemakshalve vanuit dat, dat ook 1 of 3 is, zoals het voor de meeste 4870/4890's wordt aangegeven.
In jouw bios zijn die als volgt ..
Powerplay state 1.
Clock info 01 - 500/1050
Clock info 02 - 800/1050
Clock info 03 - 950/1050
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 800/1050
Clock info 08 - 800/1050
Clock info 09 - 950/1050
Zo te horen gebruikt de jouwe ook 3 en draait hij onder 'idle' en 'medium' load op 800 MHz. Pas bij 'Full' load gaat hij op 950 MHz. Een hele gare setting imho. Je kan dit perfect controleren met GPU-Z en dan onder het 2e tabblad 'sensors'.
De standaard settings voor mijn kaart (4890 Vapor-X) zouden zijn;
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/1050
Clock info 08 - 500/1050
Clock info 09 - 870/1050
Ikzelf hanteer momenteel ..
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/250
Clock info 08 - 500/250
Clock info 09 - 850/250
Dit is absoluut niet standaard. Hierdoor heb ik altijd een lage memory clock, dus geen geflikker en niet het stroomverbruik als wanneer het 1050 zou zijn. Mijn power supply reageert daar namelijk nogal op waardoor diens fan ineens erger begint te draaien en luider wordt. Zodra ik ga gamen neem ik ATI CCC en zet ik die via verschillende profielen op bijvoorbeeld 870/1050 of 950/1100 voor Crysis.
edit:
Ik heb daarnet nog even gekeken naar mijn en jouw fan-settings.
De jouwe:
32 - 33 %
60 - 49 %
65 - 57 %
70 - 65 %
75 - 73 %
80 - 81 %
85 - 89 %
90 - 100 %
Als je inderdaad zegt altijd de rpm @ 80% te hebben, zou je zeggen dat jouw GPU de hele tijd >80oC is. Als hij inderdaad altijd op 800MHz draait misschien nog niet eens zo gek.
Hoe staat het met jouw koeling van je kast?
Ter vergelijking nog even de settings van de 4890 Vapor-X ..
60 - 30 %
70 - 40 %
80 - 50 %
90 - 60 %
93 - 70 %
95 - 80 %
97 - 90 %
100 - 100 %
Nogal een verschil ..
Met mijn instellingen is mijn GPU idle dus 240 MHz en 54oC .. daarbij draait mijn fan op 1371 rpm en is niet te horen. Hij zou wel haast uit kunnen, maar ik vind het wel best zo eigenlijk![]()
Ik hoop dat je er wat aan hebt
Het klopt ja dat mijn GPU dus gewoon in alle standen 80oC is, en daardoor dus de fan op 80% draait. Gisteren heb ik dus even 3Dmark vantage gedaan op extreme en viel mijn pc uit omdat ik in de BIOS ingesteld had staan dat OPT_sensor3 max 90o.
Dit heb ik nu even uitgezet maar die kaart wordt dus 110oC, is te doen toch?
Met winflash kan ik mijn bios opnieuw in de kaart stoppen toch?
Dan pas ik gewoon even die snelheden aan, want dat ATT kom ik niet zozeer uit. Ik kan alleen verschillende 3D profielen aanmaken voor verschillende applicaties. Ik heb gisteravond beide kloks via CCC even op minimum gezet. 800mhz v/s 525mhz voor het geheugen.
Toen bleven de kaartjes lekker koel en fan draaide op 30%.
Ik heb overigens ook een ticket aangemaakt bij Club3D met het verzoek of ze mij kunnen voorzien van een fatsoenlijkere BIOS. Ik wacht zoiezo even hun bericht af voordat ik zelf met de BIOS ga klooien. En als ik dan iets kapot maak is het nog niet zo'n probleem omdat mijn onderdelen een jaar verzekerd zijn via VISA.
Jouw settings voor je GPU snap ik wel , maar waarom klok jij je geheugen op 250MHZ? Dan moet je dus iedere keer dat je gaat gamen je geheugen klok via CCC op 1050Mhz zetten?
Ik snapte overigens in dat Ati Bios Editor tooltje niet zozeer die verschillende profielen, ik kreeg namelijk paar opties onderin : Boot was state 00, dan had je power save for notebooks on battery State 01, 02 en 03.
En zo had ik nog een aantal settings per "state van je pc", De optie voor boot kan ik neem ik aan zo aanpassen dat die tijdens boot 250mhz/250mhz doet?
en welk profiel pas ik aan zodat hij in windows low clocks heeft bij <25% load ?
en dan als ik een game opstart dat hij volledige power geeft, want dat is voor mij van belang. Als ik aan het gamen ben heb ik toch mijn Z5500 die de fan overstemt. Alleen als ik lekker beetje zit te browsen wil ik rust

Nogmaals bedankt voor je tijd en moeite!!!
dat is wel erg warm ja, maar wat is nu de vraag?KaiZer schreef op zondag 19 juli 2009 @ 16:59:
voor de 3de keer erop gezet
[afbeelding]
[afbeelding]
ziet er toch niet gezond uit
dat ik niet weet hoe ie zo warmt komt met een musashi erop (zie aantal posts/blz geleden)Ali_van_G schreef op zondag 19 juli 2009 @ 17:09:
[...]
dat is wel erg warm ja, maar wat is nu de vraag?
De grootste warmte producent van HD4870/HD4890 is GDDR5. Als die op volledige snelheid draait zuipt de kaart veel + dat het lekker warm word. Terug klokken richting de 200~300MHz doet wonderen.smiegt schreef op zondag 19 juli 2009 @ 16:49:
[...]
Dan pas ik gewoon even die snelheden aan, want dat ATT kom ik niet zozeer uit. Ik kan alleen verschillende 3D profielen aanmaken voor verschillende applicaties. Ik heb gisteravond beide kloks via CCC even op minimum gezet. 800mhz v/s 525mhz voor het geheugen.
Ik heb overigens ook een ticket aangemaakt bij Club3D met het verzoek of ze mij kunnen voorzien van een fatsoenlijkere BIOS. Ik wacht zoiezo even hun bericht af voordat ik zelf met de BIOS ga klooien. En als ik dan iets kapot maak is het nog niet zo'n probleem omdat mijn onderdelen een jaar verzekerd zijn via VISA.
Jouw settings voor je GPU snap ik wel , maar waarom klok jij je geheugen op 250MHZ? Dan moet je dus iedere keer dat je gaat gamen je geheugen klok via CCC op 1050Mhz zetten?
Ik zie dat mijn backup niet compleet is dus ik maak een nieuwe met alle settings erin. Deze moet je importeren voordat ATT draait. Je moet bij ATT de profiel snelheiden aanpassen naar de juiste snelheiden omdat mijn HD4870 langzamer loopt tenzij je een HD4870 presterende kaart wilt hebben

Je kan het doen door naar Hardware - > Overclock settings te gaan. Daar laad je de profiel die je wilt aanpassen. Doe voor het opslaan Apply anders slaat hij de settings niet op omdat de snelheiden niet zijn toegepast op je videokaart.
Waarom ATT ? ATT kan je videokaart automatisch laten overclocken van 2D naar 3D mode wanneer nodig en zo staat hij al in de backup ingesteld. De nieuwe register backup kan je vanaf hier downloaden -> http://www.mediafire.com/download.php?zad2gcehhzz
De laatste beta versie van ATT kan je hier downloaden -> http://cid-a50350ea7a969f....aspx/Public/attsetup.exe
De kaart krijgt of niet genoeg airflow of hij zit niet goed bevestigd.KaiZer schreef op zondag 19 juli 2009 @ 17:22:
[...]
dat ik niet weet hoe ie zo warmt komt met een musashi erop (zie aantal posts/blz geleden)
Kijk eens wat er gebeurt met de temps als je kast open staat. Help dit niet kan je volgens mij concluderen dat die koeler gewoon niet goed vast zit. Post eens wat fotos van de kaart met koeler.
google ook eens of je kan vinden wat voor temps anderen halen met deze koeler op een 4890. Misschien heeft hij gewoon niet de capaciteit om een 4890 koel te houden (heb zelf geen ervaring met deze koeler).
Thanks again voor je snelle reactie, dan ga ik even aan de slag om ATT hier op mn systeem werkend te krijgen! Windows vista ultimate X64 vind het niet zo lief dat ik een unsigned driver wil installeren en ik heb geen zin om in test mode te draaien! Bovendien disabled ATT mij crossfire setup welke ik daarna niet aankrijg. Ga ik dat eerst ff uitpluizen want zonder crossfire hebben die 2 kaartjes ook weinig zin!THE_FIREFOX schreef op zondag 19 juli 2009 @ 17:30:
[...]
De grootste warmte producent van HD4870/HD4890 is GDDR5. Als die op volledige snelheid draait zuipt de kaart veel + dat het lekker warm word. Terug klokken richting de 200~300MHz doet wonderen.
Ik zie dat mijn backup niet compleet is dus ik maak een nieuwe met alle settings erin. Deze moet je importeren voordat ATT draait. Je moet bij ATT de profiel snelheiden aanpassen naar de juiste snelheiden omdat mijn HD4870 langzamer loopt tenzij je een HD4870 presterende kaart wilt hebben
Je kan het doen door naar Hardware - > Overclock settings te gaan. Daar laad je de profiel die je wilt aanpassen. Doe voor het opslaan Apply anders slaat hij de settings niet op omdat de snelheiden niet zijn toegepast op je videokaart.
Waarom ATT ? ATT kan je videokaart automatisch laten overclocken van 2D naar 3D mode wanneer nodig en zo staat hij al in de backup ingesteld. De nieuwe register backup kan je vanaf hier downloaden -> http://www.mediafire.com/download.php?zad2gcehhzz
De laatste beta versie van ATT kan je hier downloaden -> http://cid-a50350ea7a969f....aspx/Public/attsetup.exe
Vreemd heb je wel de laatste beta? ATT heeft hier prima gewerkt onder vista64 met HD4870 in cf allen ben ik 2 weken terug gestapt van cf wegens de hite. Je moet bij de 2d/3d mode profiel aangeven dat de snelheid op beide adapters worden ingesteld (vinkje aanvinken).smiegt schreef op zondag 19 juli 2009 @ 23:42:
[...]
Thanks again voor je snelle reactie, dan ga ik even aan de slag om ATT hier op mn systeem werkend te krijgen! Windows vista ultimate X64 vind het niet zo lief dat ik een unsigned driver wil installeren en ik heb geen zin om in test mode te draaien! Bovendien disabled ATT mij crossfire setup welke ik daarna niet aankrijg. Ga ik dat eerst ff uitpluizen want zonder crossfire hebben die 2 kaartjes ook weinig zin!
De laatste beta heeft ATT loader ingebakken wat zorgt dat alleen de ATT driver als enigste unsigned geinstalleerd kan worden (Zie voor meer info http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=275261).
np.smiegt schreef op zondag 19 juli 2009 @ 16:49:
Thanks voor de tijd die je erin hebt gestoken om even naar mijn bios file te kijken!!

Idd. Via 'Program'.Het klopt ja dat mijn GPU dus gewoon in alle standen 80oC is, en daardoor dus de fan op 80% draait.
[...]
Met winflash kan ik mijn bios opnieuw in de kaart stoppen toch?
Idd, hier ook .. al is het dan de fan in mijn voeding die dan weer rustig snortDan pas ik gewoon even die snelheden aan, want dat ATT kom ik niet zozeer uit. Ik kan alleen verschillende 3D profielen aanmaken voor verschillende applicaties. Ik heb gisteravond beide kloks via CCC even op minimum gezet. 800mhz v/s 525mhz voor het geheugen.

Ook al draait mijn gpu langzaam op 240 MHz, toch bereikt mijn PSU (voeding) een bepaalde belasting waarbij diens fan hoorbaar en irritant hard begint te blazen. Als ik het geheugen terugklok, zo heb ik gemerkt, dan doet hij dat niet en blijft alles lekker stil.Jouw settings voor je GPU snap ik wel , maar waarom klok jij je geheugen op 250MHZ? Dan moet je dus iedere keer dat je gaat gamen je geheugen klok via CCC op 1050Mhz zetten?

Als je midden onderin klikt op Powerplay en dan de 3e Powerplay state, dan geeft hij erboven aan welke 3 Clock Info's daarbij behoren. In dit geval 7, 8 en 9, resp. idle, medium en full load.Ik snapte overigens in dat Ati Bios Editor tooltje niet zozeer die verschillende profielen, ik kreeg namelijk paar opties onderin : Boot was state 00, dan had je power save for notebooks on battery State 01, 02 en 03.
Voor jou zou je ..
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 800/1050
Clock info 08 - 800/1050
Clock info 09 - 950/1050
Kunnen veranderen naar e.g.
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/1050
Clock info 08 - 500/1050
Clock info 09 - 950/1050
Dan blijft hij automatisch koeler en zal derhalve ook langzamer draaien.
Die kun je idd zo aanpassen. Dat werkt iig. Heeft alleen weinig zin omdat je het maar zo kort voorbij ziet komen, maar idd. .. een boot voorbij zien komen op 970/1100 is ook weer zo patserigEn zo had ik nog een aantal settings per "state van je pc", De optie voor boot kan ik neem ik aan zo aanpassen dat die tijdens boot 250mhz/250mhz doet?

^ zie hierboven, dus ..en welk profiel pas ik aan zodat hij in windows low clocks heeft bij <25% load ?
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/1050
Clock info 08 - 500/1050
Clock info 09 - 950/1050
graag gedaanNogmaals bedankt voor je tijd en moeite!!!

Volgens mij is de TOP versie van de Asus HD4890 ook slecht leverbaar. Nu zag ik dat de gewone versie ook een voltage tweak mogelijkheid heeft. Zit er veel verschil in qua overclock potentieel? De TOP versie heeft als voordeel tov. de gewone versie een hogere core van 900Mhz en sneller geheugen (4000Mhz), maar dit zou geen probleem moeten vormen als ze verder identiek zijn en identiek overclocken.
De wijzen komen uit het Oosten!
Dus als ik het goed begrijp kan ik het makkelijkste mijn bios file aanpassen?
Dit heeft neem ik aan weinig risico's zolang ik het goed doe
?
Ik zat zelf te denken aan iets in de richting van :
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/500
Clock info 08 - 500/750
Clock info 09 - 950/1050
Bovendien zit ik nog steeds te denken om mijn coolers te vervangen door zo'n scythe - Snor (mushashi ofzo)
Want ze maken tijdens full load zoiezo een grafherrie en word mijn main kaart toch zo'n 110 graden.
Thanks voor je advies!!
Edit : ik zat te denken aan zoiets : http://www.smiegt.nl/phpfm/RV790-rev2.rom
Dit heeft neem ik aan weinig risico's zolang ik het goed doe

Ik zat zelf te denken aan iets in de richting van :
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/500
Clock info 08 - 500/750
Clock info 09 - 950/1050
Bovendien zit ik nog steeds te denken om mijn coolers te vervangen door zo'n scythe - Snor (mushashi ofzo)
Want ze maken tijdens full load zoiezo een grafherrie en word mijn main kaart toch zo'n 110 graden.
Thanks voor je advies!!
Edit : ik zat te denken aan zoiets : http://www.smiegt.nl/phpfm/RV790-rev2.rom
[Voor 7% gewijzigd door smiegt op 20-07-2009 16:06]
Precies, je moet het wel goed doen uiteraardsmiegt schreef op maandag 20 juli 2009 @ 15:59:
Dus als ik het goed begrijp kan ik het makkelijkste mijn bios file aanpassen?
Dit heeft neem ik aan weinig risico's zolang ik het goed doe?

Maar simpel .. laad je huidige bios in Techpowerup Bios Editor en pas alleen de waarden voor Powerplay state 3 aan en stop hem terug in je kaart.
Goed gedacht! Maar er is één 'maar', als je de aan de hand van de belasting automatisch frequenties laat aanpassen (throtling), hebben de ATI kaarten de vervelende eigenschap dat het beeld flikkert als hij overschakelt. De GPU doet het zonder morren, maar het geheugen werkt niet mee. Daarom doe ik nu (misschien verander ik het binnenkort wel weer eens) de memory clock standaard op 250, zo laag mogelijk en bij Games 'ff' in CCC een ander profiel selecteren mét Overdrive op 870/1050 en gaan met die banaan!Ik zat zelf te denken aan iets in de richting van :
Powerplay state 3.
Clock info 07 - 240/500
Clock info 08 - 500/750
Clock info 09 - 950/1050
Heeft ook nog eens als bijkomstigheid dat het geheugen direct op 1050 gaat en blijft draaien, maar dat de GPU throtling wel overeind blijft. D.w.z. als ik een spel opstart blijft hij op 240 ondanks de settings van CCC .. maar bij geringe belasting pakt ie wel 500 MHz en bij volle bak pakt ie dus 870 MHz!

np.Thanks voor je advies!!
Pas eerst die GPU freqs maar eens aan. Zul je zien dat je fan al lang zo irritant niet meer is als nu

GPU-Z heeft graph monitoring, maar ATT heeft ze ook als samengesteld en beetje groter monitoring graph. 
Heb laatste register waarden toegevoegd. De fan draait op 1500 rpm, is dat goed?
Temperatuur zakt al een beetje.
Ga even spelen en kijken wat er gebeurt...
Bij het spelen van Pangya S4 USA op 1920x1080 resolutie verbaas ik mezelf dat ie niet automatisch naar 3D mode gaat maar nog steeds op koele 2D mode. Toch is alles nog goed speelbaar.
Pas als ik SF4 benchmark mode gaat draaien gaat het wel op 3D mode, en temp stijgt van 54 graden naar 80 graden. Een duidelijk verschil. De fan gaat van 1500 naar 2800 rpm, maar toerental loopt gelijk met de temperatuur op.
Fijn om te zien dat ATT goed werkt en dit maakt alles koeler en zuiniger.

Heb laatste register waarden toegevoegd. De fan draait op 1500 rpm, is dat goed?
Temperatuur zakt al een beetje.
Ga even spelen en kijken wat er gebeurt...
Bij het spelen van Pangya S4 USA op 1920x1080 resolutie verbaas ik mezelf dat ie niet automatisch naar 3D mode gaat maar nog steeds op koele 2D mode. Toch is alles nog goed speelbaar.
Pas als ik SF4 benchmark mode gaat draaien gaat het wel op 3D mode, en temp stijgt van 54 graden naar 80 graden. Een duidelijk verschil. De fan gaat van 1500 naar 2800 rpm, maar toerental loopt gelijk met de temperatuur op.
Fijn om te zien dat ATT goed werkt en dit maakt alles koeler en zuiniger.
[Voor 47% gewijzigd door MrDummy op 21-07-2009 08:14]
Oeps, beetje laat, maar je kent het spreekwoord, heb er thuis naar gekeken en vervolgens totaal vergeten even op je verzoek te reageren...Dimiz schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:10:
@TheTeek: Heel graag!

bij deze, onder HDV (als ik het goed onthouden heb) zit een sub veld, overscan, zet deze op 0%, deze heb ik ook pas gekregen NA de installatie van Hydravision.
Dan moeten die kaders "on the fly" verdwenen zijn.
als het goed is staat die overscan optie in het midden tussen attributes/avivo color/hdtv support/LCD Overdrive.
als ik het niet vergeet, kijk ik het vanavond nog even na!!
Ja maar dan heb ik overscan, als ik hem zo size dat ie ind ehoekjs terecht komt, zit of boven en onder nog een zwarte balk of als ik hem op 0 zet dan mis ik een stukje venster links en rechts.
Heb je de foto's bekeken?
Heb je de foto's bekeken?
Ik wil binnenkort een ATI kaart kopen en zit te twijfelen tussen een 4870 of een 4890. Budget laat die laatste best toe. Er moet wel een S-Video uitgang opzetten, zodat ik mijn oude CRT TV kan aansturen.
De 4870 heeft volop S-video, de 4890 maar 1 in de hele pricewatch! weinig keus staat me niets aan.
Misschien is het verstandig voor een stillere, goedkopere 4870 te gaan, maar ik vroeg me af of je eenvoudig de DVI om kan zetten naar S-VIDEO, met een verloopstekkertje, omdat de S-VIDEO decoding waarschijnlijk toch wel in de kaart zit.
Je hebt ook kastjes van 50 euro die alles naar alles kunnen omzetten maar dat is voor mij geen optie.
Ik ben geen fanatieke gamer, maar wil 1 keer in mijn leven een gamebak kopen. Heb heb een kleine 6 shooters op mijn verlanglijstje staan. Zal waarschijnlijk snel tevreden zijn met de eyecandy, zolang de fps maar helemaal OK is. Wil het gaan gebruiken op een full-HD monitor(1080P, excact)
De 4870 heeft volop S-video, de 4890 maar 1 in de hele pricewatch! weinig keus staat me niets aan.
Misschien is het verstandig voor een stillere, goedkopere 4870 te gaan, maar ik vroeg me af of je eenvoudig de DVI om kan zetten naar S-VIDEO, met een verloopstekkertje, omdat de S-VIDEO decoding waarschijnlijk toch wel in de kaart zit.
Je hebt ook kastjes van 50 euro die alles naar alles kunnen omzetten maar dat is voor mij geen optie.
Ik ben geen fanatieke gamer, maar wil 1 keer in mijn leven een gamebak kopen. Heb heb een kleine 6 shooters op mijn verlanglijstje staan. Zal waarschijnlijk snel tevreden zijn met de eyecandy, zolang de fps maar helemaal OK is. Wil het gaan gebruiken op een full-HD monitor(1080P, excact)
Yippie kayak, other buckets!
Is DVI/HDMI niet beter dan S-Video voor full-HD?
De S-video is voor de oude CRT TV. De DVI aansluiting ga ik dan gebruiken voor mijn monitor, die toevallig 1920x1080 pixels gaat hebben. De Full-HD TV komt over een jaar pas misschien.Paprika schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:08:
Is DVI/HDMI niet beter dan S-Video voor full-HD?

Wel, je hebt ook DVI->HDMI adapters. Als je HD4870/HD4890 hebt, wordt er ook audio driver ingestalleerd voor geluid over HDMI. Dat er video-out poort op zit, is gewoon een extra (maar wel beetje ouderwetse) feature voor mensen die oude tv hebben. Maar gelukkig kun je adapter nemen voor HDMI.
HD4350, een lichtere versie, heeft bijvoorbeeld al HDMI poort erin.
HD4350, een lichtere versie, heeft bijvoorbeeld al HDMI poort erin.
De 4890 reference modellen hebben allemaal S-video. Ze zijn in de basis namelijk 1:1 met de 4870 alleen is de GPU vernieuwd. Volgens mij klopt jouw search niet helemaal ... het lijkt wel alsof je op 489 gezocht hebt, i.p.v. 4890 want ik vind veel meer kaarten ..jmk schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:02:
http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0
De HD4890 Black edition is uitverkocht volgens Salland. De HD4890Top geen levertijd nog en staat op site voor 1-10 werkdagen levertijd. Is het nog slim om een HD4890 aan te schaffen, of kan ik beter een paar maand wachten op DX11 ?
Momenteel heb ik een 8800GT, dus als het moet kan die nog wel een game draaien.
Momenteel heb ik een 8800GT, dus als het moet kan die nog wel een game draaien.
De wijzen komen uit het Oosten!
Het zal meer dan 1 maand zijn (maar volgens de laatste berichten ook weer minder dan 2 maanden). Mocht je in die periode een beetje verlies draaien niet te erg vinden, van zeg HD4890 van 160 euro - 8800GT 50 euro (welke na die launch vast nog minder waard zal zijn) als je hem verkoopt = 110 dat je moet betalen en je zult hem straks kwijt komen voor ietsje minder dan de helft gok ik. Dan zul je in principe een 60 euro ofzo kwijt raken in de tussentijd. (beetje grof genomen) mocht je die 4890 dan weer verkopen voor een DX11 kaart.
I.I.G. vanaf een 8800GT zal het verschil erg groot zijn (heb er zelf 1 gehad en tussendoor ook nog een 9800GTX en een 4870 1GB was daarmee nog een groot verschil).
I.I.G. vanaf een 8800GT zal het verschil erg groot zijn (heb er zelf 1 gehad en tussendoor ook nog een 9800GTX en een 4870 1GB was daarmee nog een groot verschil).
[Voor 4% gewijzigd door Paprika op 23-07-2009 11:12]
Ik ben van 8800GT naar 4870 gegaan. Dat is performance winst van 100%.
Hoewel 4890 dichtbij is, doe ik het niet vanwege meer verbruik en hogere temperaturen.
Neem 1GB versie zodat zwaardere spellen minder vervelend worden.
En je hoeft niet verplicht AA aanzetten. Het is mooier, maar op 1920x1080 zijn de pixels al veel kleiner en dus op afstand is alles nog mooi scherp.
Het nut van AA is wel groter bij lagere resoluties, dan zijn de pixels iets groter, en AA geeft iets meer detail terug. De beeld wordt dus tussendoor beetje opgevuld zodat je iets ziet. Zonder AA verdwijnen pixels hier en daar en dat valt niet goed voor kleine figuren van ver.
Hoewel 4890 dichtbij is, doe ik het niet vanwege meer verbruik en hogere temperaturen.
Neem 1GB versie zodat zwaardere spellen minder vervelend worden.
En je hoeft niet verplicht AA aanzetten. Het is mooier, maar op 1920x1080 zijn de pixels al veel kleiner en dus op afstand is alles nog mooi scherp.
Het nut van AA is wel groter bij lagere resoluties, dan zijn de pixels iets groter, en AA geeft iets meer detail terug. De beeld wordt dus tussendoor beetje opgevuld zodat je iets ziet. Zonder AA verdwijnen pixels hier en daar en dat valt niet goed voor kleine figuren van ver.
[Voor 13% gewijzigd door MrDummy op 23-07-2009 13:03]
Ik vroeg me af of er profielen zijn die je kan downloaden en importeren in ATT.
Bijvoorbeeld voor de 4870 1GB
Zijn die er? Of zijn er teveel verschillen in kaarten?

Wat voor profiel? een fan profiel? Staan genoeg mensen die hun fan profiel hebben gepost in deze en voor gaande topics.
Je kan ze zelf ook aanmakenharydoo schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 16:28:
Ik vroeg me af of er profielen zijn die je kan downloaden en importeren in ATT.

Ik zie inderdaad heel veel s-video versies van de HD 4890. Ik zocht wel goed, maar waarschijnlijk zijn bij de pricewatch de s-videotags niet goed ingevuld. Ik had namelijk bij video-uit svideo geselecteerd.ing._Buttje schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 06:56:
[...]
De 4890 reference modellen hebben allemaal S-video. Ze zijn in de basis namelijk 1:1 met de 4870 alleen is de GPU vernieuwd. Volgens mij klopt jouw search niet helemaal ... het lijkt wel alsof je op 489 gezocht hebt, i.p.v. 4890 want ik vind veel meer kaarten ..
http://tweakers.net/price...eMin=0&scoreMax=5&x=0&y=0
Dan kan ik dus gewoon voor de 4890 gaan

idd 

Voor die prijs heb ik toch liever een Toxic of Vapor-X en klok die over tot 950MHz of hoger.... 

peakaboo is blij met zijn 4890 BE voor 175eu incl.Paprika schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 11:45:
Voor die prijs heb ik toch liever een Toxic of Vapor-X en klok die over tot 950MHz of hoger....

Voor dat geld (220eu) koop ik liever een 5870x2 oid

Denk niet dat die 220 euro zal kosten
(of bedoel je door-sparen voor een 5870X2).... Echter vraag ik me af hoeveel de huidige kaarten nog waard zullen zijn als de nieuwe kaarten te koop zijn.

De performance van een enkele RV840 zou liggen tussen de Radeon HD4850 en Radeon HD4890 (lees: HD4870 performance).
Dus mocht dit kloppen en de performance schaalt goed, dan zal de 5870 best wel eens 75% tot 110% (mocht 40nm nog iets leuks brengen en het al 100% schaalt) sneller kunnen zijn dan de huidige 4870 en dan is 't dus maar de vraag wat een RV840 zal kosten. Mocht ie gelijk zijn aan de RV740 en dus rond de 90 euro (dat zou best vet zijn, maar de prijs zal wel hoger liggen) kosten, dan zou je voor de 4870 een 2e hands prijs moeten maken van rond de 65-70 euro, want anders kopen mensen liever een nieuwe (RV840) uit de winkel, dan zou een 4890 rond de nieuwprijs van ene RV740 liggen.RV870 = 2x RV840
[Voor 5% gewijzigd door Paprika op 24-07-2009 11:57]
Vraagje:
Ik ben aan het kijken voor een videokaart voor mijn nieuwe systeem.
Hierbij is bang-for-buck belangrijk maar evenzeer dat de kaart stil of geruisloos is.
De keuze gaat dan ook tussen een 4670 ultimate van sapphire (€66),
een 4770 van MSI (€86), een Gigabyte GV-R485MC-1GI (€127) of een 4850 of 4870 vapor-X (€116, €157)
De 2 passieve kaarten lijken gezien hun geruisloosheid het best, tenzij een vapor-X heel stil is.
Ik vind het wel jammer dat de gigabyte 4850 €20 meer is dan de standaard, waarbij bij de 4670 het maar een paar euro is.
Ook vroeg ik me af waar een een 4770 zich verhoud in de zin van geluidsproductie.
Ik wil met deze kaart wel wat kunnen gamen, maar geen extreme games.
Het zal in combinatie zijn met een antec solo en een AMD 720, mocht dit uitmaken.
Ik ben aan het kijken voor een videokaart voor mijn nieuwe systeem.
Hierbij is bang-for-buck belangrijk maar evenzeer dat de kaart stil of geruisloos is.
De keuze gaat dan ook tussen een 4670 ultimate van sapphire (€66),
een 4770 van MSI (€86), een Gigabyte GV-R485MC-1GI (€127) of een 4850 of 4870 vapor-X (€116, €157)
De 2 passieve kaarten lijken gezien hun geruisloosheid het best, tenzij een vapor-X heel stil is.
Ik vind het wel jammer dat de gigabyte 4850 €20 meer is dan de standaard, waarbij bij de 4670 het maar een paar euro is.
Ook vroeg ik me af waar een een 4770 zich verhoud in de zin van geluidsproductie.
Ik wil met deze kaart wel wat kunnen gamen, maar geen extreme games.
Het zal in combinatie zijn met een antec solo en een AMD 720, mocht dit uitmaken.
Ik kan van een maatje een HD4870X2 krijgen en heb zelf nu een HD4870 OC edition. Heb alleen even een ervaringsvraag:
Paar jaar geleden heb ik 2 3870 gehad in crossfire. Dit werd door veel spellen slecht ondersteund en bij Grid moest ik zelfs 1 kaart uitschakelen. Op een gegeven moment werd ik er zo moe van dat ik er maar 1 permanent uit heb gehaald. Is zo'n X2 dan ook crossfire waardoor je meer incompatabiliteit kan krijgen of ziet elk spel het gewoon als 1 kaart.
Paar jaar geleden heb ik 2 3870 gehad in crossfire. Dit werd door veel spellen slecht ondersteund en bij Grid moest ik zelfs 1 kaart uitschakelen. Op een gegeven moment werd ik er zo moe van dat ik er maar 1 permanent uit heb gehaald. Is zo'n X2 dan ook crossfire waardoor je meer incompatabiliteit kan krijgen of ziet elk spel het gewoon als 1 kaart.
janwillem_v schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:07:
Ik kan van een maatje een HD4870X2 krijgen en heb zelf nu een HD4870 OC edition. Heb alleen even een ervaringsvraag:

De 4870x2 is echt raw performance, aansluiten en gaan met die banaan! Ga je echt veel plezier van beleven

Crossfire werkt in zowat alle recentere games dus daar hoef je je niet druk om te maken.
Anoniem: 303104
Een XFX radeon 4870x2 kaart voor 132 euro??
Klopt dit?? Ik dacht dat deze kaart 250+ koste??
http://www.informatique.n...on-hd4870x2-750m-2gb.html
zo in de pw te zien klopt die prijs indd niet nee, zal wel weer een (kuch)foutje zijn
om klanten te trekken
om klanten te trekken
always under construction
* Ultraman heeft even gebeld.Anoniem: 303104 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 14:31:
Een XFX radeon 4870x2 kaart voor 132 euro??
Jup, foutje.
Maar goed, we horen hier over de kaartjes te babbelen en niet diens prijzen.

[Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 24-07-2009 17:13]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
Anoniem: 303104
Bedankt voor het bellen.
Die laatste zin beetje vaag maargoed, leek me toch een goede vraag in dit topic voor kaart liefhebbers
Verder geen discusie, nogmaals bedankt!
Die laatste zin beetje vaag maargoed, leek me toch een goede vraag in dit topic voor kaart liefhebbers

Verder geen discusie, nogmaals bedankt!
Heren even een vraag..
Ik ben een trotse bezitter van een sapphire 4890 en heb er inmiddels een AC Twin Turbo opgebouwd (Wat een stilte
)
Nu zou ik graag mijn temps willen meten maar tot nu toe wil het niet echt. Tot nu toe all 2 apps gedownload: ATI TRAY Tool en Ati tool .. maar het lukt me niet om een temp tevoorschijn te toveren. De ATI Tool lijkt te crashen omdat ik in de taakbalk rare tekens zie als ik erop druk en de app blijft 50% CPU vreten. ATT kan ik vanalles instellen maar kan geen temp vinden.
Waarschijnlijk ben ik superscheel maar ik vraag het toch
Ik ben een trotse bezitter van een sapphire 4890 en heb er inmiddels een AC Twin Turbo opgebouwd (Wat een stilte

Nu zou ik graag mijn temps willen meten maar tot nu toe wil het niet echt. Tot nu toe all 2 apps gedownload: ATI TRAY Tool en Ati tool .. maar het lukt me niet om een temp tevoorschijn te toveren. De ATI Tool lijkt te crashen omdat ik in de taakbalk rare tekens zie als ik erop druk en de app blijft 50% CPU vreten. ATT kan ik vanalles instellen maar kan geen temp vinden.

WTF wat doe je moeilijk? Je kan gewoon in CCC de temp uitlezenTweakerMaert schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 22:34:
Heren even een vraag..
Ik ben een trotse bezitter van een sapphire 4890 en heb er inmiddels een AC Twin Turbo opgebouwd (Wat een stilte)

even een open deur in trappen. Catalyst? Schijnt wel goed te werken met Ati kaarten.TweakerMaert schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 22:34:
ATT kan ik vanalles instellen maar kan geen temp vinden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Sinds kort ook in het bezit van een HIS HD4890 Turbo!
Wat me wel tegenviel is het lawaai wat de fan produceert. Er zit een soortgelijke fan op als de XFX4890BE.
Systeem wordt ook wel wat warmer, ben daarom misschien van plan een aftermarket cooler erop te zetten.
Voor de rest een prima kaartje! Zal eens kijken of ik em nog ietsje verder kan clocken...
Zijn er hier meer mensen met een videokaart van HIS?
Wat me wel tegenviel is het lawaai wat de fan produceert. Er zit een soortgelijke fan op als de XFX4890BE.
Systeem wordt ook wel wat warmer, ben daarom misschien van plan een aftermarket cooler erop te zetten.
Voor de rest een prima kaartje! Zal eens kijken of ik em nog ietsje verder kan clocken...
Zijn er hier meer mensen met een videokaart van HIS?
Enige wat me opvalt is dat HIS de goedkoopste merk is. Hun koelers zijn meestal eigen versie (rond lomp ding, lekker om je vingers af te snijden) en geheugenchips zijn zelf kaal zonder koelblokje erop.
Ik ga liever stapje hoger naar XFX of MSI. Maar ik heb niet in gaten dat MSI twee modellen levert, eentje met open heatpipe koeler en eentje met standaard koeler.
De prijsverschillen tussen sommige merken zijn zelfs niet meer dan 5-10 Euro... Veel keuze dus.
Ik ga liever stapje hoger naar XFX of MSI. Maar ik heb niet in gaten dat MSI twee modellen levert, eentje met open heatpipe koeler en eentje met standaard koeler.
De prijsverschillen tussen sommige merken zijn zelfs niet meer dan 5-10 Euro... Veel keuze dus.
His het goedkoopste merk? Sorry maar dat is gewoon onzin. Daarbij kan je bij his super goeie koelers krijgen op je kaart. Die zijn dan ook niet goedkoop.
http://www.hisdigital.com/un/product2-414.shtml
http://www.hisdigital.com/un/product2-414.shtml
^ met stom.
.. alleen nog niet in 4890 volgens mij. Een beetje dom van ze imho. Wordt ook nodig tijd dat ASUS eens met een goede 4890 op de proppen komt met een goede Matrix-like koeler.
Da's gewoon de reference cooler. Dies inderdaad niet stil. Als je iets verder kijkt, dan zie je dat HIS idd hele gave koelers heeftrcheung schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 00:58:
Sinds kort ook in het bezit van een HIS HD4890 Turbo!

.. alleen nog niet in 4890 volgens mij. Een beetje dom van ze imho. Wordt ook nodig tijd dat ASUS eens met een goede 4890 op de proppen komt met een goede Matrix-like koeler.
[Voor 11% gewijzigd door Alfa Novanta op 25-07-2009 15:50]
Ik speel met settings van iemand hier in ATT, maar ik merk op dat WoW op 30 fps loopt terwijl het makkelijk 60 fps moet lopen.
Er klopt iets niet.
Als ik Wow opstart is het in 2D mode, dus niet automatisch in 3D, kom ik op 15 fps
Klik ik handmatig 3D aan, is het nog steeds sloom met 30 fps.
Klopt niet.
Er klopt iets niet.
Als ik Wow opstart is het in 2D mode, dus niet automatisch in 3D, kom ik op 15 fps
Klopt niet.
Die van mij bedoel jeMrDummy schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 20:52:
Ik speel met settings van iemand hier in ATT, maar ik merk op dat WoW op 30 fps loopt terwijl het makkelijk 60 fps moet lopen.
Er klopt iets niet.
Klopt niet.

Heb je het probleem ook bij andere spellen ?
De eerste backup heb ik overgeslagen, toen je tweede backup hebt gemaakt. Die heb ik erin gestopt, maar ik heb wel eigen backup gemaakt voor het geval dat.
Welke is goed?
Welke is goed?
De laatste omdat die de complete programma instellingen bevat.
Hallo, ik had een vraagje omtrent de 4890 van club 3D ( CGAX-48924DDC )
Kan ik deze 2 (2 kaarten) van dit type in crossfire zetten op een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
Het is één PCIe x16slot (PCIEX16_1) en één PCIe x16 slot (PCIEX8_1)
Kun je het antwoord even mailen naar mij
Ik ben niet zo vaak op tweakers.net zelf, maar me mail kijk ik paar keer per dag.
Kan ik deze 2 (2 kaarten) van dit type in crossfire zetten op een Gigabyte GA-MA790XT-UD4P
Kun je het antwoord even mailen naar mij
Ik ben niet zo vaak op tweakers.net zelf, maar me mail kijk ik paar keer per dag.
[Voor 7% gewijzigd door aadje93 op 26-07-2009 11:59]
ja dat kan , en dat had je ook goed zelf kunnen vinden op google
en ik zou je e-mail adres niet zo laten staan als ik jouw was
en ik zou je e-mail adres niet zo laten staan als ik jouw was
[Voor 33% gewijzigd door Worran op 26-07-2009 11:44]
always under construction
Ja dat kan, maar kan je voeding het ook aan?aadje93 schreef op zondag 26 juli 2009 @ 11:38:
Hallo, ik had een vraagje omtrent de 4890 van club 3D ( CGAX-48924DDC )
En waarom zou je het willen 1 HD4890 is genoeg als je resolutie van je beeldscherm 1920x1200 of lager is.
AMD Nieuwsdiscussie
Dit topic is gesloten.