Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Nou ja Vertex Turbo vind ik ook prima, alleen die is ook niet leverbaarRol-Co schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:02:
[...]
Leuke discussie over die postville, maar tegen de tijd dat die leverbaar is heeft ocz weer iets nieuws wat interessanter lijkt......lekker blijven plakken......euhh wachten.
Want dat is toch wel de beste keuze op dit moment? Pfff zoveel keuze enne heb dus al een keer de verkeerde besteld
[ Voor 31% gewijzigd door Operations op 15-07-2009 22:15 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Dat je blind een OCZ SSD koopt zonder je winkelmandje eens goed te bekijken is je eigen schuld
12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV
Lol ja dat is zeker mijn schuld maarre die X25-m (249e @alternate) is in principe een betere keuze dan die vertex toch? Als je niet naar de prijs kijkt? Dat is toch in deze prijs range nog steeds de snelste? Op de review van t.net is die bijna net zo snel als 2 x 30GB vertex in raid0. moet je nagaan wat 2 van deze jongens doen in raid0P5ycho schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:14:
Neem gewoon de normale. het verschil met de Turbo is het geld niet waard, en de Turbo is niet op voorraad zoals je zegt.
Dat je blind een OCZ SSD koopt zonder je winkelmandje eens goed te bekijken is je eigen schuld
[ Voor 20% gewijzigd door Operations op 15-07-2009 22:31 ]
PC1: ASUS B650-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- HP Z43 | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5
Ligt eraan wat je gaat doen met je SSD's.Operations schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:16:
[...]
Lol ja dat is zeker mijn schuld maarre die X25-m (249e @alternate) is in principe een betere keuze dan die vertex toch? Als je niet naar de prijs kijkt? Dat is toch in deze prijs range nog steeds de snelste? Op de review van t.net is die bijna net zo snel als 2 x 30GB vertex in raid0. moet je nagaan wat 2 van deze jongens doen in raid0Of zie ik weer een type/model over het hoofd
Doe eens wat meer research, je hebt geloof ik weinig vat op het geheel.
Verwijderd
Waarom niet vier stuks? Als de prijs toch geen rol speelt?Operations schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:16:
[...]
Lol ja dat is zeker mijn schuld maarre die X25-m (249e @alternate) is in principe een betere keuze dan die vertex toch? Als je niet naar de prijs kijkt? Dat is toch in deze prijs range nog steeds de snelste? Op de review van t.net is die bijna net zo snel als 2 x 30GB vertex in raid0. moet je nagaan wat 2 van deze jongens doen in raid0Of zie ik weer een type/model over het hoofd
Verwijderd
En toch zie je even veel berichten die iets anders beweren:P5ycho schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 20:05:
Ik geloof er weinig van dat alignen op 64KB beter zou zijn voor SSD's dan 1024KB. Een grotere default alignment waarde in KB levert meer compatibiliteit op met flash chips erase block groottes. Flash chips met kleinere erase blocks ondervinden daar geen nadeel aan, ze zijn nog steeds aligned. Er bestaat niet zoiets als een betere alignment imho.
UPDATE 5: It would seem that choosing starting offset at 128 sectors (64kB) instead of 64 sectors (32kB) results in even higher performance increase. Text changed to recommend aligning partition at 128 sectors.
Hier nog wat tweaks: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=47212If you use single drive 64 is ideal.But if you want to raid 128 recommended.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 23:16 ]
Maar dat gaan om een verschil tussen 64KB en 32KB? 1024KB is deelbaar door 32KB, 64KB, 128KB, 256KB en 512KB dus is compliant met uiteenlopende blok- en stripgroottes.Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:11:
[...]
En toch zie je even veel berichten die iets anders beweren:
Nee dat zeg ik niet maar 220e voor die vertex turbo of 245e voor die X25-M is nog wel te overzien. Als de prestatie dan inderdaad ook beter zijn natuurlijk. Wat volgens mij in dit geval zo is.Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 22:47:
[...]
Waarom niet vier stuks? Als de prijs toch geen rol speelt?
[ Voor 4% gewijzigd door Operations op 15-07-2009 23:35 ]
Verwijderd
Idd, maar op het forum van OCZ wordt beweerd dat 64KB voor nog betere performance zou zorgen, is het dan zo dat op een RAID-array met een stripe size van 128KB 2 blokjes van 64KB naar de ene schijf en 2 blokjes naar de andere geschreven wordt? Gevoelsmatig zou ik dan denken dat een alignment van 128KB beter zou zijn (1 op 1), of ga ik nu helemaal in de mist?Femme schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:17:
[...]
Maar dat gaan om een verschil tussen 64KB en 32KB? 1024KB is deelbaar door 32KB, 64KB, 128KB, 256KB en 512KB dus is compliant met uiteenlopende blok- en stripgroottes.
Misschien is het al langs geweest in vorige delen, maar toch wel handig om het verschil tussen diskpar en diskpart te weten:
Alsof het nog niet moeilijk genoeg is.The main difference is that diskpar creates a partition in sectors (512byte), and diskpart uses kilobytes.
Ik heb gelezen dat het trimmen van een 64 bit OS geen probleem zou zijn vanop een CD of een andere HDD/SSD: http://gskill.us/forum/showthread.php?t=789&page=4 Maar het gemakkelijkst zou dus gewoon onderpartitioneren zijn...
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 00:10 ]
Verwijderd
Nou heb ik dat ook gedaan ... heb ik mij nu in mijn vingers gesneden?
(hier bijgevoegd mijn huidige performance, is die nu een beetje 'on par'?)
*uch, volgende keer zal ik geen paint gebruiken*
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-07-2009 00:54 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Wat Milmoor zei (hierboven).Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 23:11:
[...]
En toch zie je even veel berichten die iets anders beweren:
Bovendien staat er zat op het OCZ forum wat door 1 gebruiker 'getest' is en daarna voor waarheid aangenomen wordt. Ik heb echter geen zin om je bron van 10+ pagina's te doorzoeken naar die ene benchmark die het voordeel van 32KB vs 1024KB beschrijft. Aligned is aligned, het enige nadeel van de Vista manier is dat je 996KB ruimte verliest. Het grote voordeel is hogere compatibiliteit.
Heb je nog mazzel. Bij mij was de Intel X25-M (160GB) binnen een week vertrokken. Via de RMA van informatique ben ik inmiddels een vervanger bekomen. Mijn Intel gaf alleen als je probeerde te schrijfen een I/O error en disconnecte van de SATA bus.voodooless schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:46:
Nou, fantastisch... Einde SSD verhaal voor mij. Na ongeveer een half jaar heeft mijn Intel X25 het begeven.
Na openen (lid, ding stond gewoon zoals altijd in standby) van mijn macbook kon mijn OS niet meer gevonden worden, nog partities, nog GUID tabel... Alles lost.. Als ik een checksum probeer te genereren van de disk, krijg ik uiteindelijk een IO error... Ergens is er dus niets niet in order.
Het zal afwachten worden hoe lang deze (nieuwe) het vol gaat houden. Maar toch, ik dacht dat ik hierin alleen stond.
Ook het review van de Corsair P256 gelezen, mijn mening daarover is dat ondanks dat de drive nergens in uitblinkt maakt dat hem waarschijnlijk ook meteen de meest geschikte. Misschien ook direct de reden dat deze bijzonder veel door de grote OEM's gebruikt wordt.
Wat ik hier zelf heb gezien van de Corsair P256 is het een prima drive, en zoals Femme beaamt zondermeer beter als een ouderwetse laptop schijf van 7200 toeren of minder. Ik vond het een aangename ervaring in mijn Dell Latitude D630 in ieder geval. Zeker met in en uit hibernate gaan schoot het lekker op.
Natuurlijk is jouw voorkeur voor een samsung-based SSD een beetje bevooroordeeld. Electronica kan kaputt, en de X25s zijn daar geen uitzondering op. Ook Samsung SSD's kunnen zomaar de geest geven.databeestje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:52:
[...]
Heb je nog mazzel. Bij mij was de Intel X25-M (160GB) binnen een week vertrokken. Via de RMA van informatique ben ik inmiddels een vervanger bekomen. Mijn Intel gaf alleen als je probeerde te schrijfen een I/O error en disconnecte van de SATA bus.
Het zal afwachten worden hoe lang deze (nieuwe) het vol gaat houden. Maar toch, ik dacht dat ik hierin alleen stond.
Ook het review van de Corsair P256 gelezen, mijn mening daarover is dat ondanks dat de drive nergens in uitblinkt maakt dat hem waarschijnlijk ook meteen de meest geschikte. Misschien ook direct de reden dat deze bijzonder veel door de grote OEM's gebruikt wordt.
Wat ik hier zelf heb gezien van de Corsair P256 is het een prima drive, en zoals Femme beaamt zondermeer beter als een ouderwetse laptop schijf van 7200 toeren of minder. Ik vond het een aangename ervaring in mijn Dell Latitude D630 in ieder geval. Zeker met in en uit hibernate gaan schoot het lekker op.
Wat ik maar aan wil geven, hoe goed een bepaald stuk hardware ook kan zijn, er zijn altijd mensen die net in het defecte promille zitten. En dat is vervelend ja, maar daarmee is het niet direct een trend. Zowel Intel als OCZ Vertex als Samsung wordt massaal verkocht, en dan heb je er toch een aantal slechte tussen zitten.
Fun while it lasted: World Community Grid!
Ik ben van mening dat elke schijf, ssd of mechanisch, defect kan raken.databeestje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:52:
[...]
Heb je nog mazzel. Bij mij was de Intel X25-M (160GB) binnen een week vertrokken. Via de RMA van informatique ben ik inmiddels een vervanger bekomen. Mijn Intel gaf alleen als je probeerde te schrijfen een I/O error en disconnecte van de SATA bus.
Misschien is er wel een aantoonbaar voordel bij mechanische harde schijven: Google heeft destijds aangetoond dat harde schijven wanneer ze een probleem vertonen, dat naar boven komt binnen de eerste drie maanden dat de schijf gebruikt wordt. Als er geen problemen zijn houden (desktop) harde schijven het jaren vol.
Ssd's hebben zeker niet dezelfde eigenschappen als harde schijven, en dus zal de toekomst moeten uitwijzen hoe betrouwbaar de hardware ervan is.
De kans is groot dat het moment van uitvallen van een ssd - als er iets mee mis is - erg random is.
Dat is dus een nadeel.
Weet je, dit doet me denken aan de Core2 toen die net uitkwam.
In dit topic kun je lezen dat er een primaire batch was waar de heatspreaders niet goed van gemonteerd waren.
Zoiets kan altijd voorkomen, maar het doet vermoeden dat ook een bedrijf als Intel consessies doet m.b.t. test-procedures om produkten zo snel mogelijk aan de man te brengen.
Daarom zeg ik: maak je niet te druk, dit valt waarschijnlijk onder kinderziektes.
Mocht later anders blijken, dan zouden we kunnen spreken van een algemene kwaliteitsprobleem bij de produktie van ssd's of hun componenten (controller, mlc, buffer etc).
(p.s. als je een vrouw was zou ik niet mogen zeggen dat je je niet druk moet maken, maar zou ik iets zeggen als: 'ja, vervelend, wat stom van die ssd-fabrikanten, tjonge jonge, kunnen ze nou geen goede produkten maken, ik heb er ook geen vertrouwen meer in... je hebt helemaal gelijk....'
[ Voor 6% gewijzigd door ByteDelight op 16-07-2009 09:18 ]
Retro Computer hardware: http://bytedelight.com
Wat zeker een factor is bij dit soort problemen: SSD's worden in de praktijk later toegevoegd aan een systeem, en niet direct bij verkoop. Altijd als je aan je computer sleutelt is er kans dat er iets anders overlijd of in de fout gaat en dat de SSD daar de schuld van krijgt.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Waarom niet bij verkoop? Ik denk juist dat oem-ers middensegment pc's en workstations gaan uitrusten met een boot-ssd, en dit zo ook specifiek gaan marketen.Milmoor schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 10:38:
Wat zeker een factor is bij dit soort problemen: SSD's worden in de praktijk later toegevoegd aan een systeem, en niet direct bij verkoop. Altijd als je aan je computer sleutelt is er kans dat er iets anders overlijd of in de fout gaat en dat de SSD daar de schuld van krijgt.
Enne, een goede techneut zal niets beschadigen bij het sleutelen aan een PC, zeker niet bij iets simpels als het toevoegen van een ssd.
Die kans heeft niet met het later uitbreiden van een PC te maken, maar meer met de kwaliteit van de techneut.
Iedereen die jarenlang bij een computerzaak heeft gewerkt of dit thuis semi-professioneel doet zou moeten beamen dat de kans alsmaar kleiner wordt als je maar veel aan pc's sleutelt.
Ik zeg: 'semi-professioneel', omdat er zo ongelooflijk veel prutsers zijn die denken dat ze een PC assembleren of upgraden wel zelf kunnen (alleen al als je bij een computerzaak staat en je bestelling ophaalt en er staan een paar van die lui naast je uitgebreid te praten over hun kunsten met PC's ...
Niet verkeerd bedoeld!!! Iedereen mag aan PC's klussen / tweaken, maar er zijn zeker mensen bij die het foutloos kunnen, terwijl anderen alleen maar fouten maken.
Nu maar hopen dat ik niet teveel reacties losgemaakt heb
[ Voor 47% gewijzigd door ByteDelight op 16-07-2009 11:02 ]
Zou kunnen omdat de software van de Samsung-controller wellicht eenvoudiger en daardoor minder buggevoelig is, maar dat is pure speculaas.databeestje schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 08:52:
[...]
De stelling dat de X25-M robuuster is dan de Vertex (of andere ssd's met een Indilinx Barefoot) lijkt wel ontkrachtigd, de X25-M'en kunnen net zo goed stuk. De Vertex lijkt populairder onder de tweakers en dus is het waarschijnlijker dat er gebruikers tussen zitten die een probleem ervaren.
Vooralsnog heb ik geen issues met mijn vier Vertexen
80 GB €192,-
http://www.salland.eu/pro...-ata-ssdsa2mh080g2c1.html
160 GB € 376,-
http://www.salland.eu/pro...-ata-ssdsa2mh160g2c1.html
Mooicarnage6 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:12:
Eerste postville prijzen gespot?!
80 GB €192,-
160 GB € 376,-
Dit doet mijn OCZ Agility 60GBVerwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 00:52:
VOlgens de OCZ handleiding zou ik mijn enkel 30Gb schijfje moeten alignen op 32kb.
Nou heb ik dat ook gedaan ... heb ik mij nu in mijn vingers gesneden?
(hier bijgevoegd mijn huidige performance, is die nu een beetje 'on par'?)
[afbeelding]
*uch, volgende keer zal ik geen paint gebruiken*

Vergelijk met met de HDD die ik eerder gebruikte (Samsung 501LJ 500GB)

Dit is wel heel slecht bij 4K
Dit allemaal op een Core 2 Duo 2.66Ghz @ 3.45Ghz met 4Gb DDR800 en P35 chipset op een Asus P5K-SE.
- SSD op SATA1, HDD op SATA3
- partities gewoon met de setup van Windows7 aangemaakt (is dat voldoende ivm alignen?)
- Windows 7 erop gezet dus
- Indexing uitgezet
- Superfetch aan laten staan (Is het wel echt sneller om dit uit te zetten? Met 4GB memory kan die nu wel mooi de veelgebruikte programma's in het geheugen zetten, goede ervaringen mee icm een conventionele hdd)
- Kan ik nog meer doen om het sneller te maken? AHCI uit?
Verwijderd
In deze tweakguide wordt superfetch uitgeschakeld.KillerB schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:24:
• Superfetch aan laten staan (Is het wel echt sneller om dit uit te zetten? Met 4GB memory kan die nu wel mooi de veelgebruikte programma's in het geheugen zetten, goede ervaringen mee icm een conventionele hdd)
Wow, nog goedkoper dan in Duitsland!! Effe kijken naar de verwachte leverdatum...carnage6 schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:12:
Eerste postville prijzen gespot?!
80 GB €192,-
160 GB € 376,-
1 tot 10 werkdagen, dus max. de 26e; dat klopt aardig met de datum in Duitsland.
Interessant is ook dat Salland ze 'X25-M Postville' noemt, dus wellicht hebben Femme en anderen het bij het rechte eind als ze vermoeden dat de performance gelijk is aan de huidige X25-M.
Maar 100% gelijk kan dat nooit zijn. Wachten op een review.
De link naar Intel op de site van Salland geeft de G2 X25-M nu ook weer:
http://www.intel.com/cd/c...ts/nand/feature/index.htm
De Postvilles staan echter nog niet in de PriceWatch.
Ik kijk vanavond even in de glazenbol, ok?Ward Vr schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:24:
Durft iemand een gokje wagen hoeveel de 32GB OCZ Vertex nog zou kosten na de prijsverlagingen ?
Make lovecraft not warcraft.
Ik ben erover aan het denken om Salland te vragen of ze te durven garanderen dat ze 'm binnen 10 dagen hebben.Sméagol schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 13:36:
Er gaan geruchten dat er binnen 2 weken ook een 320 GB variant gaat komen van de Postville. Ik zag ze gisteren al ergens vermeld op 1 van die Duitse (of was het Oostenrijkse) vergelijkingssites, na de info hier gelezen te hebben dacht ik dat 't pure speculatie was, maar nu ik Salland heb gemailed, zeggen ze ook vernomen te hebben dat deze gaan komen. Maar geen beloftes.
Ik zou een order kunnen plaatsen, zodat ik er eentje uit de eerste batch kunt meepikken, maar voor hetzelfde geld staan de Postvilles vandaag of morgen op alle bekende shopsites...
Hier staat nog niks over 320GB Postville's: http://www.heise.de/preis.../?cat=hdssd&xf=1035_Intel.
Dat neem ik terug: http://www.heise.de/preisvergleich/a444071.html
Dit forum kunnen we ook effe in de gaten houden: http://www.computerbase.de/forum/showthread.php?t=611659
Krachttermen in 't Duits:
Haha!80 GB für 200 Tacken- fette Sache - das wird wohl meine neue SSD werden
Intel heeft de specs van de Postfille X25-M ongewijzigd gelaten ten opzichte van de huidige X25-M: http://www.intel.com/cd/c...ts/nand/feature/index.htm - klik op 'Comparison chart' - er staat niets specifiek over de Postville / G2.
[ Voor 30% gewijzigd door ByteDelight op 16-07-2009 13:53 ]
Is er geen universele garantie op die ssd's?
Misschien dat Intel deze keer een "simpele" upgrade heeft gedaan en alleen de geheugenchips heeft veranderd en de controller heeft gelaten voor wat die is.
Maar ik vind het een nette ontwikkeling: nu wordt het interessant nu 80gb ruim onder de 200 euro te koop is.
Ik heb niet meer kennis dan jullie (wat ook een teken aan de wand is, als Postville beter zou presteren dan de oude X25-M zou Intel waarschijnlijk zelf initiatief hebben genomen om een perskit op te sturen).bverstee schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:50:
[...]
Interessant is ook dat Salland ze 'X25-M Postville' noemt, dus wellicht hebben Femme en anderen het bij het rechte eind als ze vermoeden dat de performance gelijk is aan de huidige X25-M.
Maar 100% gelijk kan dat nooit zijn. Wachten op een review.
Tevens zou ik het ongewoon vinden voor Intel om een ssd te introduceren die veel goedkoper is én sneller. De X25-M was al de snelste consumenten ssd dus er was geen noodzaak om 'm sneller en goedkoper te maken.
Heb ze besteld bij Salland, en ja nu wel de juiste variantFemme schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 13:58:
[...]
Ik heb niet meer kennis dan jullie (wat ook een teken aan de wand is, als Postville beter zou presteren dan de oude X25-M zou Intel waarschijnlijk zelf initiatief hebben genomen om een perskit op te sturen).
Tevens zou ik het ongewoon vinden voor Intel om een ssd te introduceren die veel goedkoper is én sneller. De X25-M was al de snelste consumenten ssd dus er was geen noodzaak om 'm sneller en goedkoper te maken.
Edit: Mmmmm, het gele vakje is ineens veranderd in wit. dus pre order. Zal wel komen omdat we nu ineens met ze alle 80 van die dingen besteld hebben
[ Voor 12% gewijzigd door Operations op 16-07-2009 14:09 ]
Hier staan benches van die SSD:
http://geizhals.at/deutschland/?sr=413219,-1,5452399
Die Samsung SDD is goedkoper dan de Intel X25-m en OCZ vertex. De Samsung kost +- 165 euro inc. Maar de write performance valt iets tegen tov de X25-m.
Dat had ik gezien inderdaad, maar als je verder gaat googlen zijn de meningen nogal verdeeld. Dit hieronder klinkt ook wel erg aannemelijk.Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:36:
[...]
In deze tweakguide wordt superfetch uitgeschakeld.
enHow does Prefetch/SuperFetch decrease SSD life expectancy? To the best of my recollection those read data into memory, and perform NO writes to the disk. Last I heard, reading from flash memory didn't decrease its life expectancy.
Ik laat het aanstaan, programma's die dan in het geheugen staan (de veelgebruikte) starten dan nog sneller op, daar kan de SSD niet tegenaan.I imagine it wouldn't make much of a difference. if anything I would think superfetch would help since its faster to read off of ram than it is off of a HDD.
Dat is mogelijk, maar Microsoft zelf denkt daar (na véél tests) heel anders over met Windows 7:KillerB schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:17:
Ik laat het aanstaan, programma's die dan in het geheugen staan (de veelgebruikte) starten dan nog sneller op, daar kan de SSD niet tegenaan.
"By default, Windows 7 will disable Superfetch, ReadyBoost, as well as boot and application launch prefetching on SSDs with good random read, random write and flush performance. These technologies were all designed to improve performance on traditional HDDs, where random read performance could easily be a major bottleneck."
Nickname does not reflect reality
Hmm, ms zal het wel het beste weten denk ik zoBrad Pitt schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:41:
[...]
Dat is mogelijk, maar Microsoft zelf denkt daar (na véél tests) heel anders over met Windows 7:
"By default, Windows 7 will disable Superfetch, ReadyBoost, as well as boot and application launch prefetching on SSDs with good random read, random write and flush performance. These technologies were all designed to improve performance on traditional HDDs, where random read performance could easily be a major bottleneck."
Ik heb hem even bijgesteld, evenals wat andere kleine tweakers die op het forum van OCZ staan, kom weer wat hoger uit. (Als het daar al mee te maken heeft)

Corsair Launches New Extreme Series High-Performance SSDs
Corsair, a worldwide leader in high-performance computer memory, power supplies and flash memory products, including solid-state drives, today announced the Extreme Series X32, X64 and X128 high-performance SSDs, in 32GB, 64GB and 128GB densities respectively.
Built using the renowned Indilinx Barefoot controller and Samsung MLC NAND flash memory, the Extreme Series has been designed to offer the highest performance currently available on the market, with read speeds of up to 240MB/s and write speeds of up to 170MB/s.
"The combination of the Indilinx Barefoot controller, Samsung flash memory, and 64MB of on-board cache delivers blistering, stutter-free performance, eliminating the bottleneck imposed by traditional mechanical hard disks," said Jim Carlton, VP of Marketing at Corsair. "The new Extreme Series SSDs are ideal for use as primary drives in desktop and notebooks systems, and also for RAID 0 configurations in high-performance desktops for enthusiasts who want extreme performance."
All Extreme Series SSDs feature end-user upgradable firmware to allow for new features to be added, such as the upcoming TRIM command for Windows 7 and other operating systems, which maintains optimal performance over time. Firmware upgrades and support for the Extreme Series SSDs will be available via Corsair's website, and drives can be updated without the need to wipe data from the SSD, ensuring seamless upgrades.
The Corsair Extreme Series X32, X64 and X128 solid-state drives are available immediately from Corsair's authorized distributors and resellers worldwide, and are backed by a Two-Year Limited Warranty. Complete customer support via telephone, email, forum and Tech Support Express is also available.
For more information on Corsair solid-state drives, please visit the Corsair SSD product page.
Deze is hetzelfde dan een Corsair P-serie, de OCZ Summit, Super Talent MasterDrive SX en de Mushkin Europa III.Brains schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 14:08:
Een andere SDD waar ik naar zit te kijken is de Samsung MMCRE64G5MXP-0VB.
Hier staan benches van die SSD:
http://geizhals.at/deutschland/?sr=413219,-1,5452399
Die Samsung SDD is goedkoper dan de Intel X25-m en OCZ vertex. De Samsung kost +- 165 euro inc. Maar de write performance valt iets tegen tov de X25-m.
Zie ook
reviews: Corsair P256 solid state drive getest
nieuws: Mushkin brengt Europa III-ssd uit
Firmware update voor de Intel X-25 E
http://content.intel.pcna...0DB6FC26/PCN109480-00.pdf
Hier zouden de 320GB postville SSD prijzen moeten verschijnen
http://salzburg.com.geizhals.at/a444071.html
Test 16 Intel X-25 E SSD's in RAID
http://www.tomshardware.c...,testberichte-240366.html
2271.90 MB/sec
En een paar OCZ Agility benches
http://www.ocztechnologyf...thread.php?t=59133&page=2
http://www.ocztechnologyf...php?p=408344&postcount=20
13 SSD's getest
http://translate.google.c...rurl=translate.google.com
[ Voor 32% gewijzigd door abusimbal op 16-07-2009 19:52 ]
Wow die Agility komt goed uit de testabusimbal schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 19:37:
Intel nieuws![]()
Firmware update voor de Intel X-25 E
http://content.intel.pcna...0DB6FC26/PCN109480-00.pdf
Hier zouden de 320GB postville SSD prijzen moeten verschijnen
http://salzburg.com.geizhals.at/a444071.html
Test 16 Intel X-25 E SSD's in RAID![]()
http://www.tomshardware.c...,testberichte-240366.html
2271.90 MB/sec
En een paar OCZ Agility benches
http://www.ocztechnologyf...thread.php?t=59133&page=2
http://www.ocztechnologyf...php?p=408344&postcount=20
13 SSD's getest
http://translate.google.c...rurl=translate.google.com

Dat geldt voor zo ongeveer alle verschillende tests die die Franse site gedaan heeft.
Zou er geen rekening gehouden worden met performance degradatie misschien?
Bij de schrijf-test staat de X25-M bij deze test zelfs vrijwel onderaan:

Raar...
Ik kan zo snel niet vinden of de test ook met volle ssd's is uitgevoerd.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in deze tests.
Op dat andere forum komt de Agility 'zoals verwacht' uit de test: gemiddeld iets trager dan de Vertex, heel soms iets sneller. Niets bijzonders in mijn ogen.
Wat de Agility nog minder aantrekkelijk maakt is dat OCZ beloofd had dat ze aanzienlijk goedkoper dan de Vertex zouden zijn, direct bij de introductie al. Dat hebben ze niet waargemaakt.
[ Voor 113% gewijzigd door ByteDelight op 17-07-2009 06:58 ]
De schrijf test van intel is zeer netjes. Ze kunnen volgens de specificaties maar maximaal 70MB/s schrijven en ze zitten daar iets boven. Dus raar is het niet dat ze daar eindigen met die benchmarkbverstee schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 06:51:
Bij de schrijf-test staat de X25-M bij deze test zelfs vrijwel onderaan:
[afbeelding]
Raar...
Ik kan zo snel niet vinden of de test ook met volle ssd's is uitgevoerd.
Ik heb niet zoveel vertrouwen in deze tests.
Verwijderd
Jij haalt met de 60Gb wel veel betere resultaten. Ligt dit pure aan de grotere schijf (die gingen doorgaans veel sneller) of heb ik iets fout aligned o.i.d.?KillerB schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 12:24:
[...]
Dit doet mijn OCZ Agility 60GB
[afbeelding]
Of draait mijn schijfje nu gewoon prima zo?
Een controller moet toch zelf ook ondersteuning voor TRIM hebben? Wil de controller op juiste wijze weer de schijven aanspreken met TRIM.
> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing
Dat klopt. Toevoegen is echter niet moeilijk, kwestie van het block adres vertalen en TRIM command sturen.glashio schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:35:
Even een vraagje over de TRIM commando incombinatie met een raid controller.
Een controller moet toch zelf ook ondersteuning voor TRIM hebben? Wil de controller op juiste wijze weer de schijven aanspreken met TRIM.
Ik laat het ook aan staan hoor
Nickname does not reflect reality
Zit er op te wachten namelijk, ik lees er hier nog niets over.'Intel brengt over twee weken 34nm-ssd's uit'
Door Willem de Moor, maandag 29 juni 2009 13:44
Heb ze ook besteld, bij salland. Levertijd is groter dan 20 dagen op dit moment.Ward Vr schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 11:17:
[...]
[...]
Zit er op te wachten namelijk, ik lees er hier nog niets over.
Het gaat anders al een paar dagen om Postville, de nieuwe 34nm varianten.Ward Vr schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 11:17:
[...]
[...]
Zit er op te wachten namelijk, ik lees er hier nog niets over.
Ik weet niet of ze inmiddels al in de pricewatch van tweakers staan.
ik zie nu wel dat salland de prijs heeft verhoogd van de 80gb postville
[ Voor 15% gewijzigd door Brains op 17-07-2009 11:56 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Mac Pro, ik heb deze ervoor besteld. Helaas nergens leverbaar in NL, ik heb ze uit de VS laten komen. (bij Other World Computing, zaterdag besteld en woensdag al binnen!)Crim schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:10:
Heeft iemand toevallig ook SSD's succesvol in een Cooler master Cosmos bevestigd? Ik heb het geprobeerd met de originele OCZ brackets maar dat gaat niet omdat de harde schijven in van die laatjes gaan...
[afbeelding]
[afbeelding]
M'n SSD's heb ik ook zaterdag besteld, bij Pixmania, maar door een of andere storing liggen die volgens de track en trace nu ergens in Duitsland in een depot te wachten...

Verwijderd
Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel applicaties je hebt geinstalleerd, met name degenen die automatisch updates gaan zoeken. Virusscanners en zo. Dat kost vaak een behoorlijk deel van je startup tijd.LB06 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:13:
Heeft er iemand een OCZ Vertex of Summit? Want ik heb sindskort een Summit, maar eerlijk gezegd vind ik de opstarttijd van +/- 14 sec (na de bios e.d.) nog wel een beetje tegenvallen. Maar het zou ook aan Vista kunnen liggen. Ik heb deze eigenlijk nooit eerder gedraaid, dus vandaar dat ik het even vraag. Hoe snel start XP op? En Vista? Tnx!
Ik gebruik een Vertex 60GB en XP SP 3 met een stuk of 10 autostarts zoals Speedfan, Disklight, CCleaner enz.
Na de Bios test verschijnt Windows. Na 1 'sweep' van het schuifbalkje flitsen de keyboard LED's en verschijnt het login scherm. Dat duurt ca. 8 seconden. Na password invullen en Enter duurt het nog zo'n 6 seconden voordat de desktop gebruiksklaar staat. Totaal ongeveer 14 seconden dus.
Op mijn Samsung F1 doet hij 7 'sweeps', duurt het daarna nog 45 sec. tot de login en daarna nog een kleine minuut tot de desktop er is. Zeg maar: HDD 90 seconden, SDD 14 seconden.
Jouw Summit is zeker niet langzaam. Het probleem met onze SSD verslaving is dat het nooit snel genoeg kan gaan en dat we blijven zoeken waarom alles zo tergend 'langzaam' blijft gaan. Zo voel ik dat tenminste

Met 14 sekonden opstarttijd voor Windows mag je in je handjes knijpen lijkt me. Ik zou er in ieder geval tevreden mee zijn.LB06 schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:13:
Heeft er iemand een OCZ Vertex of Summit? Want ik heb sindskort een Summit, maar eerlijk gezegd vind ik de opstarttijd van +/- 14 sec (na de bios e.d.) nog wel een beetje tegenvallen. Maar het zou ook aan Vista kunnen liggen. Ik heb deze eigenlijk nooit eerder gedraaid, dus vandaar dat ik het even vraag. Hoe snel start XP op? En Vista? Tnx!
Het is dat, of zelf iets in elkaar klussen... Daar heb ik op dit moment geen zin in...Crim schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 12:55:
Hmm dat word wel duur, 85 dollar inc verzending voor 2 hdd converters

Voor een Mac Pro is er nog een andere oplossing, maar die converters kosten 48,50 dollar per disk ex verzenden...
Verwijderd
Terug een HDD gebruiken is een perfect afkickmiddel.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:23:
Het probleem met onze SSD verslaving is dat het nooit snel genoeg kan gaan en dat we blijven zoeken waarom alles zo tergend 'langzaam' blijft gaan.
MikeVM in "Het "Post hier je kleine mods" topic - D..."
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Verwijderd
Praktisch en goedkoop, maar niet echt esthetisch.MikeVM schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:28:
voor diegene die willen weten hoe ik mijn SSD heb ingebouwd in mijn P182 zonder dure brackets te kopen.
Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:55:
[...]
Praktisch en goedkoop, maar niet echt esthetisch.(ook al is het de binnenkant van je behuizing)
je kan ook van die Dikke ronde zwarte Elastiek kopen, en het daarmee ophangen. en dan zou het er best mooi kunnen uitzien.
bij mij moest het gewoon goed opgehangen worden, en ik vind Ducttape amateuristisch.
en zelf brackets maken is te veel werk, ik ben dan ook maar een halve tweakert
[ontopic]
ik heb nu dus vista geïnstalleerd op mijn SSD.4. Zorg ervoor dat je partities 'aligned' zijn
Uitleg van de reden: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=48309.
Dit kan alleen met een NTFS partitie!!
Maak de partities aan met Windows 7, Vista of BootIT of volg een van de vele guides op internet.
Dit mag gerust vanaf de installatie CD - je hoeft Vista dus niet geïnstalleerd te hebben of te installeren. Dit zorgt ervoor dat de partities aligned zijn t.o.v. de blokken.
Meer info over het alignen:
Als de partities niet aligned zijn, kan een lees/schrijfacties vanuit het OS in het slechtste geval twee fysieke lees/schrijfacties nodig hebben.
Als je diskpart van Vista gebruikt hoef je nergens een alignment mee te geven; standaard doet ie braaf 1024KB. Alle volgende primaire partities zijn dan ook automatisch aligned. Een extended partitie is dan weer een probleem (omdat deze een 'index' van alle logische partities bevat dat je alignment weer verkloot), maar ook hier alignt diskpart alle partities binnen de extended als het goed is ook default op multiples van 1024KB.
Let op! Als je een image van je ssd maakt en terugzet, verlies je de alignment! Als je een image van een partitie maakt verlies je de alignment niet.
Heb je geen Vista? Dan kun je ofwel een linux livecd booten en met fdisk aan de slag gaan, of je download de gratis Vista recovery image. Die laatste biedt je dus de mogelijkheid met de command prompt diskpart te starten, en alignt default op 1024KB, wat de meest compatible alignment is.
1024KB wordt door Microsoft aangeraden omdat je er in de meeste scenario's voordeel bij hebt, ook als je ssd's in raid gebruikt met stripesizes tot 1024KB.
als ik nu WIn7 zou installeren, en ik boot vanaf de installatieDVD van win7, en ik delete eerst de partitie op mijn SSD. daarna maak ik een nieuwe partitie aan met de installatieDVD. en ik ga dan verder met het installeren van windows7 vanaf dezelfde DVD
is dan mijn SSD goed Aligned? of moet ik dan toch nog iets speciaal doen?
ik heb al enkele mensen gezien die een beetje in de war zijn van dat stukje tekst
[ Voor 68% gewijzigd door MikeVM op 17-07-2009 15:28 ]
Best een leuke oplossing, maarja een bracket van 8 of 9 euro vind ik nu ook weer niet zo'n probleem als je een dure PC met een dure SSD kooptMikeVM schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 14:28:
voor diegene die willen weten hoe ik mijn SSD heb ingebouwd in mijn P182 zonder dure brackets te kopen.
Ik denk dat je mobo+cpu+memory ook wel invloed zullen hebben op de prestaties, wat heb je voor machine?Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:34:
[...]
Jij haalt met de 60Gb wel veel betere resultaten. Ligt dit pure aan de grotere schijf (die gingen doorgaans veel sneller) of heb ik iets fout aligned o.i.d.?
Of draait mijn schijfje nu gewoon prima zo?
Verder heb ik de partities aangemaakt met de installer van windows7, geen idee wat daar voor aligning settings inzitten, schijnt automatisch goed te gaan dan.
Mijn PC heeft nou voor de zoveelste keer weer kuren dus ik heb besloten gelijk maar een keer een hele nieuwe te bouwen. Daar kan een SSD niet in ontbreken leek mij zo, nou heb ik al even gekeken hoe en wat en denk ik toch wel een +/- 60GB schijf nodig te hebben (30GB is me net iets te krap voor Vista + wat aps +10% die je over moet houden).
Nou wilde ik een Vertex halen, maar zag ik net (na een weekje vakantie) dat Corais een mooie SSD heeft geïntroduceerd met een Barefoot controller, de X64 60GB. En de Intel X25-M Postville die eraan komt voor 205 euro.
What to do
Ik wil de schijf gaan gebruiken voor Vista als OS disk op een bordje met een AMD 780G chipset en de belangrijkste aps zijn PS CS3, Lr2 veel winrar en andere foto/batch bewerkingen.
Is een Intel dan overkill (kan dat
wat een twijfel allemaal, maar k denk zeker dat het een meerwaarde heeft tov. een gewone schijf
Verwijderd
'T heeft zeker en vast meerwaarde maar bottom line zijn SSD's nog steeds een groot luxeproduct. €0.10/GB tegenover €2.5/GB is nog steeds een gigantisch verschil en staat nog niet in verhouding met de prestaties die je ervoor krijgt. Zeker niet als je begint met enkele schijven in raid te zetten, controllers kunnen niet volgen.sapphire schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 21:54:
Is een Intel dan overkill (kan dat) zijn ze het wachten nog wel eventjes waard?
wat een twijfel allemaal, maar k denk zeker dat het een meerwaarde heeft tov. een gewone schijf
Maar op tweakers is er natuurlijk niemand die je raar zal bekijken als je het toch wil
Mijn Vista was nog virgin (muv van alle updates). Maar zoals ik al zei heb ik Vista nooit eerder zelf gedraaid. Ik ben gewend aan OS X en Arch Linux. Arch kreeg het op een ontzettend traag 10GB laptop-schijfje al bijna voor elkaar om in 20 sec naar de (grafische!) login te booten. Waarschijnlijk zal het dus niet de performance van de SSD zijn die een beetje tegenvalt maar eerder die van Vista. Alhoewel ik wel moet zeggen dat alles heerlijk responsief is zodra alles is geboot.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 13:23:
[...]
Hangt er natuurlijk vanaf hoeveel applicaties je hebt geinstalleerd, met name degenen die automatisch updates gaan zoeken. Virusscanners en zo. Dat kost vaak een behoorlijk deel van je startup tijd.
Ik gebruik een Vertex 60GB en XP SP 3 met een stuk of 10 autostarts zoals Speedfan, Disklight, CCleaner enz.
Na de Bios test verschijnt Windows. Na 1 'sweep' van het schuifbalkje flitsen de keyboard LED's en verschijnt het login scherm. Dat duurt ca. 8 seconden. Na password invullen en Enter duurt het nog zo'n 6 seconden voordat de desktop gebruiksklaar staat. Totaal ongeveer 14 seconden dus.
Op mijn Samsung F1 doet hij 7 'sweeps', duurt het daarna nog 45 sec. tot de login en daarna nog een kleine minuut tot de desktop er is. Zeg maar: HDD 90 seconden, SDD 14 seconden.
Jouw Summit is zeker niet langzaam. Het probleem met onze SSD verslaving is dat het nooit snel genoeg kan gaan en dat we blijven zoeken waarom alles zo tergend 'langzaam' blijft gaan. Zo voel ik dat tenminste
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Kerel, als het waar is wat hij daar zegt, is de Postville ca. 15% sneller dan de G1 X25-M!Stefano schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:44:
Uit het geruchtencircuit omtrent Postville:
http://forum.notebookrevi...?p=5094519&postcount=6822
Da's volgens mij het eerste bericht over de performance van de G2 Postville. Maar hou een slag om de arm, want het is nog niet bevestigd!-90MB/s sequential write
De G1 heeft een sequentual write van 70MB/s: nieuws: Intels X25-M solid state disk getest.
Had de G1 X25-M ook al 128 bits encryptie?
[ Voor 33% gewijzigd door ByteDelight op 18-07-2009 06:39 ]
Yep, lijkt me dat Intel bijvoorbeeld hun matrix storage driver moet aanpassen, om ervoor te zorgen dat trim commando's bij de juiste schijf terecht komen. Helaas heb ik de kennis niet om te zien waarom dit zo'n probleem is (had eigenlijk toch wel artikelen verwacht van windows 7 trim in werking. Zover weg is 22 oktober niet).glashio schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 09:35:
Even een vraagje over de TRIM commando incombinatie met een raid controller.
Al maak ik me er niet meer zo druk over. Indilinx/Intel/Samsung hebben allen een soort interne garbage collector in de firmware die performance redelijk lijkt te herstellen.
Voor jou is een ssd misschien eenl luxeproduct maar voor heel veel andere (slimme) computergebruikers niet. Want reeds met een ssd van 30GB of eventueel 60GB heb je een supersnelle systeemschijf voor je operating system en je applicaties tegen lage kosten, zelfs als je besluit om 2 x 30GB in raid-0 te draaien. In combinatie met een harde schijf voor al je (multimedia) data heb je dan een zeer snel opslagsysteem. Een Vertex 30GB kost slechts zo'n €110, dus hoezo luxe?Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:30:
[...]
'T heeft zeker en vast meerwaarde maar bottom line zijn SSD's nog steeds een groot luxeproduct. €0.10/GB tegenover €2.5/GB is nog steeds een gigantisch verschil en staat nog niet in verhouding met de prestaties die je ervoor krijgt. Zeker niet als je begint met enkele schijven in raid te zetten, controllers kunnen niet volgen.
Maar op tweakers is er natuurlijk niemand die je raar zal bekijken als je het toch wil
Iedere keer maar weer die vergelijking met de prijs per GB van een harde schijf (waarom toch, het zijn verschillende producten!), straks ga je nog zeggen dat je een keer ergens gelezen hebt dat een ssd slechts een paar duizend schrijfacties kan uitvoeren en dus maar heel erg kort mee gaat
Terwijl jij wacht tot je een ons weegt en de prijs per GB vergelijkbaar is met die van een harde schijf, geniet ik (en vele anderen met mij) ondertussen lekker van het gebruik van een ssd voor het OS en de applicaties en tegen die snelheid kan geen enkele harde schijf op!
Aangezien de site zo goed als plat ligt momenteel:Stefano schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:44:
Uit het geruchtencircuit omtrent Postville:
http://forum.notebookrevi...?p=5094519&postcount=6822
Consumer PC/Mobile Segment
-Halogen Free
-32MB wear levelling buffer
-90MB/s sequential write
-AES 128-bit Encryption
-Advanced NCQ Features: Enhanced performance through status aggregation
-Advanced Smart Support: Improved drive statistics to monitor drive life
Workstation/Server
-Power Safe Write Cache
-All other features similar to Consumer/Mobile Segment(except sequential speeds of course)
Verwijderd
Ik zei enkel een feit maar blij dat ik van dienst kon zijn om je slechte dag of week eens op uit te werken.
Maar maak je geen zorgen. Eens Win7 vrij is, zal ik een extremere opstelling hebben van SSD's dan gros van de tweakers
Verwijderd
Wat een kinderachtige reactie, voel je je nu superieur? Zoiets kan je voor alle hardware zeggen: 'Koop jij maar lekker een trage Geforce GTX295, eens Windows 7 uit is koop ik wel een veel snellere Geforce 11'.Verwijderd schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 11:21:
[...]
Ik zei enkel een feit maar blij dat ik van dienst kon zijn om je slechte dag of week eens op uit te werken.
Maar maak je geen zorgen. Eens Win7 vrij is, zal ik een extremere opstelling hebben van SSD's dan gros van de tweakers
90MB/s sequential write is toch iets beterRemko schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 11:18:
[...]
Aangezien de site zo goed als plat ligt momenteel:
Consumer PC/Mobile Segment
-Halogen Free
-32MB wear levelling buffer
-90MB/s sequential write
-AES 128-bit Encryption
-Advanced NCQ Features: Enhanced performance through status aggregation
-Advanced Smart Support: Improved drive statistics to monitor drive life
Workstation/Server
-Power Safe Write Cache
-All other features similar to Consumer/Mobile Segment(except sequential speeds of course)
Ik heb een Asus NCT-D moederbord met Intel E7525 chipset, en maar 2 SATA poorten. Nu zit op sata1 nog mijn hdd, maar wil binnenkort ook een Intel G2 SSD kopen.1. Let op de manier van aansluiten op je SATA poorten op het moederbord
Dit probleem betreft traag opstarten met een enkele ssd, en is tot nu toe alleen geconstateerd bij systemen met een Intel chipset met Intel raid-controller (Intel Matrix Storage)!
Er is een drop in performance geconstateerd tijdens het opstarten van Windows (niet tijdens gebruik van Windows!) wanneer bijvoorbeeld SATA1 en SATA2 voor resp. de ssd en hdd gebruikt werden.
Voor deze Intel chipsets is het beste: ssd op SATA 1, hdd op SATA3, dvd op SATA5.
Gaat dat dan toch problemen opleveren?
Heb ook nog 2 andere schijven en een DVD brander aangesloten via PATA.
Als je met gewone disks en een RAID controller een supersnel systeem wil bouwen dan kost je dat ook flink wat centen. Nu kun je het met nagenoeg dezelfde prijs of misschien zelfs goedkoper (ligt er volledig aan wat je aan onderdelen koopt) zoiets maken met een SSD, als je van RAID0 uitgaat. Het voordeel daarvan is dat je dan weer geen extra ruimte nodig hebt voor al die disks terwijl je exact dezelfde nadelen hebt van RAID0 (disk stuk = data weg). Als je kijkt naar single disks systemen zoals laptops en bijv. de Mac mini dan levert deze manier van werken als voordeel op dat je deze machines met een SSD van eenzelfde prestaties kunt voorzien als systemen die ruimte hebben voor zo'n RAID0 setup.Verwijderd schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 23:30:
'T heeft zeker en vast meerwaarde maar bottom line zijn SSD's nog steeds een groot luxeproduct. €0.10/GB tegenover €2.5/GB is nog steeds een gigantisch verschil en staat nog niet in verhouding met de prestaties die je ervoor krijgt. Zeker niet als je begint met enkele schijven in raid te zetten, controllers kunnen niet volgen.
Afgezien daarvan is het ook nog maar de vraag of je SSD' wel in RAID0 wil hebben voor puur en alleen de snelheid, zonder zijn ze ook al snel genoeg. Als ik de laptop hier open klep heb ik al lang en breed het loginscherm voor m'n neus. Het is zelfs zo snel dat tegen de tijd dat het scherm er staat ik de laptop nog niet vergenoeg open heb om er fatsoenlijk op te kunnen tikken. M.a.w. hoe zinvol is het voor algemeen gebruik om de boel in een RAID0 te flikkeren?
Eigenlijk is RAID0 helemaal geen RAID omdat er van Redundancy geen enkele sprake is. Disk stuk = data kwijt. Daarmee kom je dus al bij de andere eigenschappen van RAID1 and up (de echte RAID dus): het opvangen van dataverlies door een kapotte disk (of meerdere kapotte disks). RAID pas je dan ook niet toe voor snelheid maar juist vanwege de redundancy die het met zich meebrengt (RAID0 uitgesloten). Dan zou ik toch eerder voor die andere RAID levels gaan zodat je een kapotte disk kunt opvangen, RAID1 is opzich genoeg.
Je hebt helaas mensen die zich compleet blind staren op de geadverteerde snelheden en er een strakke plasser van lijken te krijgen. Ze vergeten echter dat dit sequential speeds zijn die alleen van toepassing zijn als je heel veel grote dingen achter elkaar aan het lezen/schrijven bent. Het gemiddelde desktopgebruik zal hier erg weinig gebruik van maken. Het random lezen en schrijven is dan vele malen belangrijker. Zo'n erg groot probleem zijn die controllers dan ook niet meer. Dat soort dingen zul je ook in je achterhoofd moeten houden.
Wat luxeproduct betreft is dat ook flauwekul. Dingen als RAID en de bijbehorende schijven zijn ook luxeproducten. Een computer werkt ook wel als je er een simpel schijfje erin gooit, het zal je waarschijnlijk op de zenuwen gaan werken omdat jij dat als te sloom ervaart. Ik vind dat iets wat flink bijdraagt in het gebruiksgemak (het vloeiend laten werken van een computer is een aanzienlijke bijdrage in gebruiksgemak) nou niet bepaald getuigt van een luxeproduct (al helemaal niet als je het met een ander luxeproduct gaat vergelijken!). Dan kun je een goed matras of een bed an sich al als luxeproduct gaan bestempelen want je kunt ook prima op een harde vloer slapen (prettig is wat anders).
Persoonlijk heb ik voor 2 SSD's gekozen om ze in 2 computers te stoppen: mijn MacBook Pro en mijn Mac mini. De Mac mini had een vrij slome disk wat ik in het dagelijks gebruik toch wel merkte, mijn laptop is met de nodige I/O sneller (met conventionele disks). Op de laptop wil ik net als de desktop ook nog wel eens met vm's werken. De gebruikte processoren hebben niet de VT-x support die de Nehalems hebben dus I/O is nog iets wat je wel heel erg goed merkt: dingen worden enorm traag. Dat soort dingen kun je op een paar manieren oplossen: vm's op een andere schijf zetten (heb ik bij de Mac mini gedaan en hou ik ook zo), een RAID setup gebruiken met snelle schijven of iets van een SSD gebruiken. De vm's op een andere disk is geen optie bij de laptop, wel bij de Mac mini; RAID is geen optie bij beide machines omdat het single disk systemen zijn en je dan met externe disks moet gaan werken (zie vorig argument) plus dat RAID eigenlijk in aanschaf rond de prijs zit van de SSD die ik wilde hebben (1 stuk trouwens). Ik zie namelijk prijzen van 300~400 euro voor zo'n behuizing waarin je 4 disks in raid5 o.i.d. kunt zetten wat dan via iets als fw800 werkt. Daarbij moet je dan ook nog even zelf de harde schijven gaan aanschaffen. Sja, toen was de keuze vrij makkelijk: ik heb voor beide machines dezelfde SSD gekocht: een OCZ Vertex 250 GB (anders passen mijn vm's er niet op, 160 GB was net te weinig). Het voordeel wat ik nu zie is dat bij virtualisatie mijn machines gewoon bruikbaar blijven en ik zelfs wat meer vm's naast elkaar kan draaien dan ik kon. Het maakt mijn systemen in die gevallen dus gewoon goed bruikbaar en dat vind ik nou niet bepaald een luxe maar gewoon cruciaal (wat heb je aan een systeem waar je niet mee kunt werken?). De garantie is niet anders als bij vele gewone schijven: er zitten er 3 jaar op. In die tijd ben ik waarschijnlijk al lang van systeem veranderd en zal er ongetwijfeld ook wel een modernere SSD in zitten
Inmiddels werk ik al ruim een jaar op MTron Mobi SLC SDD's, zowel in mijn laptop als desktop. In mijn desktop een 64GB versie, in de laptop een 32GB.
Op beide staat Ubuntu 9.04 en dat werkt nog steeds als een trein. Ik werk dagelijks intensief met zowel mijn laptop als desktop en ik kan niet zeggen dat ik iets merk van dat de SSD worn out zou raken.
Je kan uit de SMART van de SSD de health (volgens de controller) uitlezen en die is op beide SSD's nog > 90%
Voor mij hebben deze SSD's zich al als betrouwbaar bewezen, ook blijft het altijd lekker presteren, geen last van lags oid.
Inderdaad, met CrystaldiskinfoSnow_King schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:23:
Je kan uit de SMART van de SSD de health (volgens de controller) uitlezen en die is op beide SSD's nog > 90%
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=57898
Nieuwe Intels zouden dinsdag voorgesteld worden.
http://www.theinquirer.ne...intel-ssds-launch-tuesday
http://news.softpedia.com...esday-Launch-116952.shtml
[ Voor 25% gewijzigd door abusimbal op 18-07-2009 19:26 ]
Voor MTron is er weer een eigen tool, maar je kan het inderdaad uitlezen.abusimbal schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 19:22:
[...]
Inderdaad, met Crystaldiskinfo
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=57898
Nieuwe Intels zouden dinsdag voorgesteld worden.
http://www.theinquirer.ne...intel-ssds-launch-tuesday
http://news.softpedia.com...esday-Launch-116952.shtml
Maar wat ik wil aantonen is dat SSD's prima bruikbaar zijn.
in de TS staat er een stukje over geschreven maar ik wil zeker zijn dat ik deze keer het juist doe.
als ik boot vanaf de installatieDVD van windows7, de partitie van de SSD eerst verwijder,
daarna een nieuwe aanmaak met diezelfde installatie DVD en dan doorga met het installeren van windows 7.
is mijn partitie dan goed ge-aligned? of moet ik nog andere programmas gebruiken?
Is de CPU bottleneck voor de hoge lees- en schrijfsnelheden m.a.w. kan mijn netbook de volledige snelheid van Intel's G2 SSD benutten?
Ik vind de 5k2rpm HDD nogal traag in mijn netbook ligt natuurlijk ook aan de rest van de config.
Iemand die ervaringen heeft met een goede/snelle SSD in een netbook?
Verwijderd
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk, in de TS staat:MikeVM schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 20:20:
om even terug te komen op het Alignen.
in de TS staat er een stukje over geschreven maar ik wil zeker zijn dat ik deze keer het juist doe.
als ik boot vanaf de installatieDVD van windows7, de partitie van de SSD eerst verwijder,
daarna een nieuwe aanmaak met diezelfde installatie DVD en dan doorga met het installeren van windows 7.
is mijn partitie dan goed ge-aligned? of moet ik nog andere programmas gebruiken?
Hieruit begrijp ik dat Vista en 7 automatisch alignen, maar verder spreekt men dan weer over het gebruik van de Vista-diskpart (waarom diskpart nog gebruiken als het automatisch gaat?). Ik heb ook ergens gelezen dat het automatisch alignen enkel zou gaan met een Vista SP1 installatie-cd, dus in dit geval is het ook opletten geblazen. (SP1 integreren gaat makkelijk met vLite).Maak de partities aan met Windows 7, Vista of BootIT of volg een van de vele guides op internet. Dit mag gerust vanaf de installatie CD - je hoeft Vista dus niet geïnstalleerd te hebben of te installeren. Dit zorgt ervoor dat de partities aligned zijn t.o.v. de blokken.
...
Als je diskpart van Vista gebruikt hoef je nergens een alignment mee te geven; standaard doet ie braaf 1024KB. Alle volgende primaire partities zijn dan ook automatisch aligned.
The difference between the 34nm and 50nm versions Version,
4kb random write (50m version 3.3k IOPS) is 6.6k IOPS (80GB model) / 8.6k IOPS (160GB model)
http://go.notebookreview....Mc6MN2xuRGLAmA%2309071801
maar wel weer:
And, sequentially leading 250MB / s, write 70MB / s is unchanged before.
Het blijft leuk
[ Voor 11% gewijzigd door Stefano op 18-07-2009 23:27 ]
Ik speel vooral games, doe ik Acad tekenen en photoshoppen. veder is het belangrijk dat windows 7 snel opstart.
Momenteel zit er een WDC 500GB (Western Digital Caviar)
Vind ze nog even te duur want ik zou graag 60GB of meer willen.
[ Voor 8% gewijzigd door the squaler1 op 18-07-2009 23:32 ]
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Verwijderd
Dell Latitude d630, toch alweer bijna 3 jaar oud geloof ik.KillerB schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 19:37:
[...]
Ik denk dat je mobo+cpu+memory ook wel invloed zullen hebben op de prestaties, wat heb je voor machine?
Verder heb ik de partities aangemaakt met de installer van windows7, geen idee wat daar voor aligning settings inzitten, schijnt automatisch goed te gaan dan.
Verwijderd
Jep, maar mogelijk met XP dan? Geloof het niet, maar lijkt me niet lastig te implementerne.P5ycho schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 20:05:
[...]
Jij wilt hibernate once/resume many. Deel van EWF, XP embedded.
Volgens mij kan ik daar nog.... een jaar of 3 op wachten? Of tenminste 2.
Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden
Denk dat het wel langer duurt voordat ze onder de 100 euro zijn. Als we vanuit gaan dat de prijs van hardware elke jaar ongeveer halveert dan duur het ongeveer 4~5 jaar totdat we de punt bereiken van 500GB SSD onder de 100 euro. Misschien gaat het iets sneller of duurt het iets langer. Over 4 jaar hebben we standaard allemaal minimaal 1,5~2TB hdd's in de nieuwe )budget) pc's zitten waardoor er nog steeds een hogere prijs per gb betaald moeten worden voor een SSD.Gamebuster schreef op zondag 19 juli 2009 @ 03:56:
Ik wacht op een 500GB+ versie voor onder de 100 euro die uiteraard veel sneller is dan de huidige generatie HDD's.
Volgens mij kan ik daar nog.... een jaar of 3 op wachten? Of tenminste 2.
Heb je dan nog bepaalde instellingen gebruikt (swap file uit, firefox cache, modification time uit, etc...)? Want dat zijn allemaal een beetje punten die mij tegenhoud om überhaupt een SSD te gaan kopen. Ik heb namelijk helemaal geen zin om allemaal kleine optimalisaties te moeten doorvoeren, maar wil het gewoon kunnen draaien zoals ik altijd al doe.Snow_King schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 18:23:
Om de horror verhalen over Wear-Leveling een beetje verder de wereld uit te helpen, gooi ik er ook een post tegenaan.
Inmiddels werk ik al ruim een jaar op MTron Mobi SLC SDD's, zowel in mijn laptop als desktop. In mijn desktop een 64GB versie, in de laptop een 32GB.
Op beide staat Ubuntu 9.04 en dat werkt nog steeds als een trein. Ik werk dagelijks intensief met zowel mijn laptop als desktop en ik kan niet zeggen dat ik iets merk van dat de SSD worn out zou raken.
Voor mij hebben deze SSD's zich al als betrouwbaar bewezen, ook blijft het altijd lekker presteren, geen last van lags oid.
Maar ik denk dat er binnenkort ook nieuwe X25-E's komen met een Sata 6Gb/s interface...
Support voor deze interface op motherboards komt nog dit jaar.
Juist de SSD fabrikanten kunnen van deze hogere snelheden profiteren.
De nieuwe Intel SSD's zijn naar verluidt gebaseerd op de ONFI2.1 standaard.
Met de nieuwe standaard zijn veel hogere snelheden te behalen doordat de interface tussen de controller en de Nand chips veel sneller wordt.
Met de nieuwe techniek zouden makkelijk veel snellere MLC SSD's gemaakt kunnen worden (800MB/s read en write) dan Intel nu waarschijnlijk gaat presenteren.
Zoals hier al eerder te lezen was verwacht men 90MB/s write performance.
Maar dat heeft een commerciele oorzaak, waarom zou je je dure X25-E's beconcurreren als het niet nodig is...
De ONFI2.1 interface is een bus (channel) met een snelheid van 160-200MB/s.
Op die bus kunnen maximaal 16 Nand chips worden aangesloten.
Deze bus gebruikt maar 1 pin meer dan de huidige bus maar kan veel meer chips aansturen.
Een ONFI2.1 gebaseerd channel met 10 Nand chips is netto bijna net zo snel als 10 van de huidige channels met elk 1 chip.
Om dezelfde snelheid te halen kunnen dus minder channels gebruikt worden.
Dat betekent een veel goedkopere controller chip maar ook veel simpeler en dus goedkopere print-plaatjes.
En door de standaardisatie kan een fabrikant ook veel sneller en dus ook goedkoper ontwikkelen.
Samengevat: een hogere snelheid tegen lagere kosten (voor de fabrikant...
Niet alleen de snelheid neemt toe maar de latency (belangrijk voor random I/O) wordt ook kleiner maar in mindere mate.
Daar begint de lengte van het pad van een issue te worden: van CPU naar northbridge naar southbridge naar sata-controller in de chipset naar de controller in de SSD naar de Nandchips.
Als je alleen de laatste schakel versnelt levert dat nog niet zo veel op voor de latency.
Daarom zijn diverse fabrikanten bezig met 'SSD's' op de PCIe bus. Dat scheelt een paar stappen.
Fusionio komt binnenkort uit met de ioextreme, een goedkopere (MLC based) variant van hun enterprise PCIe (SLC based) SSD.
Deze laatste kost $3000 voor 80GB en $7200 voor 160GB... Ze worden dan ook alleen gebruikt in bedrijven bijvoorbeeld voor caching in SAN's en voor databases.
De goedkopere versie gaat $895 kosten voor 80GB en is al te pre-orderen voor levering in dit kwartaal.
Je kunt er ook van booten. Omdat deze fabrikant al een tijd enterprise versies levert verwacht ik ook gelijk een heel goed en betrouwbaar product.
Zie hier: http://www.fusionio.com/ioxtreme/
Door dit soort ontwikkelingen gaan SSD's de komende maanden flink vaart maken.
Het enige wat roet in het eten gooit is de prijsontwikkeling van Nand flash chips.
Die zijn sinds eind 2008 maar liefst 2,5x zo duur geworden.
Daarom zijn de SSD prijzen ook relatief minder gedaald dan te verwachten was.
Ik heb begin 2009 enkele Transcend SSD's van 64GB (met JMicron controller) gekocht voor ongeveer 100 euro per stuk. De goedkoopste vergelijkbare SSD's (de Kingston V-series) zijn nu nog net zo duur.
Ik heb overigens geen last van de JMicron problemen omdat ik ze (in een Raid5 opstelling) aan een Areca met 2GB cache (i.c.m. writeback mode) heb hangen en er sowieso vrijwel geen writes naar de SSD's gaan.
[ Voor 6% gewijzigd door Dutchtraveller op 19-07-2009 12:31 ]
Die tweaks zijn alleen maar voor de echte tweakers. De mensen die voor de laatste % helemaal los gaan. Ik heb alleen indexing uitgezet (zit ook nog op xp, daar werkt dat sowieso kut). Als dat ding over 4 jaar 'op' is, is hij toch al traag en oud, en koop ik dan wel weer een nieuwe. Want laten we eerlijk zijn: gebruik jij nu nog een (gewone) hd van 4 jaar oud?maxjuh schreef op zondag 19 juli 2009 @ 11:23:
[...]
Heb je dan nog bepaalde instellingen gebruikt (swap file uit, firefox cache, modification time uit, etc...)? Want dat zijn allemaal een beetje punten die mij tegenhoud om überhaupt een SSD te gaan kopen. Ik heb namelijk helemaal geen zin om allemaal kleine optimalisaties te moeten doorvoeren, maar wil het gewoon kunnen draaien zoals ik altijd al doe.
There is no place like 127.0.0.1
Die laatste paar procenten kunnen mij gestolen worden (dat ga ik toch niet merken). 4 jaar doen met een SSD is inderdaad lang zat.denniskrol schreef op zondag 19 juli 2009 @ 12:16:
[...]
Die tweaks zijn alleen maar voor de echte tweakers. De mensen die voor de laatste % helemaal los gaan. Ik heb alleen indexing uitgezet (zit ook nog op xp, daar werkt dat sowieso kut). Als dat ding over 4 jaar 'op' is, is hij toch al traag en oud, en koop ik dan wel weer een nieuwe. Want laten we eerlijk zijn: gebruik jij nu nog een (gewone) hd van 4 jaar oud?
[ Voor 4% gewijzigd door maxjuh op 19-07-2009 13:14 ]
Ik heb noatime aan staan bij de mount opties, maar dat deed ik ook al op mijn harddisk.maxjuh schreef op zondag 19 juli 2009 @ 11:23:
[...]
Heb je dan nog bepaalde instellingen gebruikt (swap file uit, firefox cache, modification time uit, etc...)? Want dat zijn allemaal een beetje punten die mij tegenhoud om überhaupt een SSD te gaan kopen. Ik heb namelijk helemaal geen zin om allemaal kleine optimalisaties te moeten doorvoeren, maar wil het gewoon kunnen draaien zoals ik altijd al doe.
Kwam er toevallig gisteren achter dat mijn root partitie no op relatime stond ipv noatime.
Verder heb ik niets gedaan, gewoon Ubuntu zoals altijd er op gegooid. Indexering zette ik altijd al uit, ook nog toen ik een harddisk er in had.
Partition aligment heb ik ook niet gedaan.
Voor mij hebben de MTron Mobi SLC SSD's zich qua betrouwbaarheid wel helemaal bewezen. De performance is gewoon goed voor desktop gebruik, al mijn applicaties starten lekker snel en heel veel spannends doe ik niet.
[ Voor 11% gewijzigd door Snow_King op 19-07-2009 13:55 ]
Dit topic is gesloten.