Femme schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:49:
[...]
Heb jij enige aanwijzing dan dat garbage collection iets doet dat vergelijkbaar is met trim? Voor zover ik begrijp heeft het uitsluitend betrekking op de pre-erasen van geheugenblokken en mogelijk samenvoegen van geheugenblokken met gedeeltelijk valide data in het flashgeheugen, oftewel garbage collection op fysiek niveau en niet op het niveau van het bestandssysteem. Dat is ook logisch want de ssd weet niets van het bestandssysteem.
Ik denk dat je beter de vraag kunt stellen waar heel duidelijk door een fabrikant uit de doeken wordt gedaan wat hun garbage collection nou precies doet. Die vraag is nu gewoon absoluut niet te beantwoorden omdat iedereen de kaken stijf op elkaar houdt. Zolang we niets officieels weten wat er precies gebeurd is het gewoon puur giswerk, die je overigens wel goed kunt onderbouwen en waarbij je toch aardig goed kunt bedenken wat het zou kunnen doen. Ik stel alleen dat het helemaal niet slim is om dingen omtrent garbage collection als waarheden naar buiten te brengen. Iets anders brengen is wat handiger (garbage collection zou normaliter ... inhouden). Met name omdat OCZ NAND Launderer naar voren schuift als zijnde garbage collection wat weer de nodige verwarring veroorzaakt.
Dit doet garbage collection in de Indilinx-controller volgens Hothardware:
Zoals je op het OCZ forum al hebt kunnen lezen in de discussie ontkent OCZ in alle toonaarden, ze gebruiken hun eigen firmware versie die deels op die van Indilinx gebaseerd is. Het gaat daarbij al zo ver dat ze de diverse links naar de changelog van de Indilinx firmware hebben verwijderd omdat die niet kloppen en ze verwarring willen voorkomen. Mja, volgens mij valt dat met hun eigen aanpassingen ook wel mee maar ook in dat geval heb ik geen idee in hoeverre het dan verschilt en in hoeverre het dan met elkaar overeenkomt. Zie de discussie in dit topic in de afgelopen 10 berichten alleen al.
Overigens lijken me uitgangspunten van garbage collection erg duidelijk en niet 'top secret': zorg ervoor dat geheugenblokken met invalide data preventief gewist worden en eventueel kunnen geheugenblokken met gedeeltelijk valide data samengevoegd worden om meer lege geheugenblokken te creeëren.
Zodra trim wordt ondersteund kan de garbage collector ook ingezet worden om binnenkomende trim-commando's te verwerken zodat hij nog meer geheugenblokken kan vrijmaken.
De basics zijn vrij duidelijk, daar is ook niks geheims aan. Het gaat om de specifiekere toepassing en hoe ze het hebben uitgewerkt. In dat topic op het OCZ forum proberen ze te analyseren wat OCZ voor specifiek iets heeft weten te bewerkstelligen dat het nu ineens in minuten kan ipv uren. Over dat deel zwijgt OCZ.
Het gaat erom dat trim niet hetzelfde is als wat er in dit geval met garbage collection wordt bedoeld. Dat garbage collection op een ssd die nooit over het hele adresbereik is volgeschreven dezelfde prestatieverbetering oplevert als trim wil ik wel geloven maar dat maken beide technieken niet dezelfde.
True. Het zijn verschillende dingen die elkaar opzich wel zouden kunnen aanvullen.
OCZ claimt wat anders: ze werken nauw samen met Indilinx maar ze maken wel hun eigen firmware versies die ze deels op die van Indilinx baseren. Er zijn al wel wat mensen die een paar verschillen hebben gespot tussen verschillende Indilinx ssd's ondanks dat die dezelfde controller hebben. In hoeverre daar wat van klopt, geen idee maar het is wel een interessant verhaal om in de gaten te houden.
Daar is niks over bekend, we zullen het wel zien met de release van de firmware. Volgens mij zou het niet meer hoeven omdat die GC volgens OCZ zo geweldig goed is dat het daarmee al gaat.
Dat zou kunnen, dan moet je anders even meten wat je hdd op dat moment aan het doen is, weet je genoeg

Quinny schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 09:55:
Ik heb niet de hele discussie gevolgd hier, maar heb ik het goed als ik denk dat GC ook werkt als de Vertex onderdeel is van een RAID0 array en TRIM niet?
Ook praktisch is dat GC ook op mijn Mac zou werken, waar geen TRIM tool voor beschikbaar is... (die TRIM tool zou toch nutteloos zijn; ze zitten in een RAID0 array..)
Is er een verschil in performance-winst bij gebruik van GC en gebruik van TRIM?
OCZ heeft met 1.4 een firmware met verbeteringen voor RAID stuff. Dat GC is iets wat in de ssd zelf gebeurd en wat los staat van die RAID config. Het probleem is alleen dat de ervaringen nogal wisselvallig zijn: de ene heeft een prima werkende GC, de ander vraagt zich af of het ding überhaupt wel GC doet. Van wat ik begrepen heb zou dat met 1.4 ook verbeterd moeten zijn. De gebruikte RAID controller maakt echter ook aardig wat uit.
Op dit moment valt er niet te testen of er een verschil in performance is bij gebruik van GC of trim omdat er geen ssd is die trim support heeft. Kijkend naar die fw 1.4 beta (zie link dannyreuser) voor de Vertex spot ik wel het volgende:
This is the FW with TRIM and Improved garbage Collection.
1.40 has a much tweaked version of GC, is MUCH faster and also supports TRIM in Win7, LINUX and OSX
Zou het dan toch? Let's hope so.
Wat dacht je van het feit dat er nu 3 series zijn met een controller van Indilinx, wat voor verschillen heb je dan uiteindelijk nog