Toon posts:

Duurzame energie deel 15 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste
Acties:
  • 64.122 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 238103
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
de simpele theorie erachter :
16 ampere uit het net, doe jij er 10 bij,
das 26 ampere, en als dat fout gaat dan is dat een erg grote klapper.
vergelijk het met een tuinslang op een waterleiding,
sluit die aan op een compressor, en jaag er met 10 bar water doorheen.
de slang word heet, en scheurt met een flinke klap.
(`volt` is de snelheid van het water, `ampere` de druk erachter)
een tijdelijk verlengsnoer van minstens 2,5mm op de aparte stop is beter,
tot de definitieve aansluiting; zeker ook bij problemen en verzekeringkwesties.
Het grootste nadeel van een zonneboiler is het extra vat wat je moet installeren (neemt ruimte in) en gevaar voor lekkages. Nou weet ik wel dat als eea goed is aangesloten nauwelijks gebeurt, maar toch... Aan pv panelen is het onderhoud 0.
lekkage heb ik nog niet gehad, wel al 4 keer uitval van de drinkwater voorziening,
zonder zonneboiler had ik geen water. ik doneer die ruimte nu graag.
de kans dat je zonder water zit is dus groter dan lekkage van je vat.
verder is het onderhoud hier aan de zonneboiler 0, de pv geeft soms wat gezeur met omvormers....
`t is maar dat je het weet.

[Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-07-2009 20:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 25-05 19:21
Anoniem: 238103 schreef op zondag 26 juli 2009 @ 19:39:
de simpele theorie erachter :
16 ampere uit het net, doe jij er 10 bij,
das 26 ampere, en als dat fout gaat dan is dat een erg grote klapper.
Volgens mij is het 16 - 10 = 6 ampere en niet 26

Alleen het verzekerings argument is handig
Maar dan weet ik nog steeds niet de reden waarom de grens bij 600wp ligt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 03-04 08:55
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 23:14:
http://www.duurzameenergi...isolatie-bekend-2471.html

jaja, daar is ie dan, met bonnetjes, en max 1100 euro(inc btw natuurlijk), dus dat wc raam dan maar, en dan is het op. volgende maand gaan we stickers plakken voor een warmtepomp.
wat een seniel beleid.
Het is idd weer een flutregeling. De subsidie bedraagt 20% van de kosten en max 1100 euro. En natuurlijk moet het allemaal door een bedrijf gedaan worden.
Geef mij dan maar de zwarte variant, die zowiezo al 50% goedkoper is :) (Wij waren hier voor het hele huis nog geen 1500 euro kwijt incl zetten!)

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:06
(jarig!)
Woodski schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:44:
De grens ligt bij een omvormer van maximaal 500Wp, en wel hierom. Op een omvormer van maximaal 500Wp (zoals bv. een Soladin 600) kun je probleemloos 600Wp aan zonnestroompanelen aansluiten, je mist dan een enkele keer een topje bij hoge instraling bij koud weer, maar op jaarbasis is dat volgens mij niet veel.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 08:43

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

[...]

Nee is wel degelijk 26 ampere, je moet het optellen.

Je zonnepanelen leveren 10A, je stop kan 16A leveren. In het geval van kortsluiting zal je stop pas klappen wanneer hij 16A levert. En dus 10 + 16 = 26A.

:)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 21:20
flitspaal.nl schreef op zondag 26 juli 2009 @ 21:21:
[...]

Nee is wel degelijk 26 ampere, je moet het optellen.

Je zonnepanelen leveren 10A, je stop kan 16A leveren. In het geval van kortsluiting zal je stop pas klappen wanneer hij 16A levert. En dus 10 + 16 = 26A.

Kortsluiting heeft hier niets mee te maken, het is het gevaar van overbelasten (26 Ampere door 2,5 mm2 ipv 16 Ampere).
meer hierover kan men o.a. hier teruglezen

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

NielsTn schreef op zondag 26 juli 2009 @ 21:41:
[...]

Kortsluiting heeft hier niets mee te maken, het is het gevaar van overbelasten (26 Ampere door 2,5 mm2 ipv 16 Ampere).
meer hierover kan men o.a. hier teruglezen
Ook wel degelijk met kortsluiting, 16A kortsluiting is redelijk bescheiden, 26A is al een stuk explosiever.

En inderdaad heeft het ook te maken met overbelasting :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

JeroenH schreef op zondag 26 juli 2009 @ 21:11:
[...]

De grens ligt bij een omvormer van maximaal 500Wp, en wel hierom. Op een omvormer van maximaal 500Wp (zoals bv. een Soladin 600) kun je probleemloos 600Wp aan zonnestroompanelen aansluiten, je mist dan een enkele keer een topje bij hoge instraling bij koud weer, maar op jaarbasis is dat volgens mij niet veel.
Iets "scherper" gesteld: de regelgeving gaat uit van maximaal 500 Watt AC vermogen die aan het huisnet wordt geleverd op 1 groep (omvormers hebben geen "nominaal Wattpiek getal", dat is uitsluitend voorbehouden aan geflashte zonnepanelen). Wat Jeroen bedoelt is het maximale uitgangsvermogen van de omvormer (is niet gelijk aan "Wattpiek", is dan ook een beetje een verwarrende term). D'r mag dus best vet meer in die omvormer aan DC vermogen (op een Soladin600 zou zelfs makkelijk 700 Wattpiek STC nominaal zonnepaneelvermogen kunnen), maar er mag beslist nooit meer dan die 500 Watt AC uitkomen op die groep. Ergo: die omvormer moet "afgeknepen" zijn op 500 Watt uitgang. Bij Mastervolt hebben ze die dingen "ietwat krap" afgesteld om aan de veilige kant te zitten. Vandaar dat ik nog nooit een uitlezing van een (meestal kort durende) uitgangspiek van meer dan 498 Watt AC heb gezien op ons exemplaar, kan bij anderen een Wattje meer of minder zijn...

Hij kan makkelijk meer leveren, maar wordt afgetopt vanwege die 500 Watt AC eis.

TD-er
Jongens, dat _kan_ toch helemaal niet.
Tuurlijk wel beste TD-er. Als Delta/EDF/RWE straks een paar miljard kilowattuur atoomstroom in door ons te betalen hoogspanningsnetten mogen persen (en ik hem hopelijk definitief gepeerd ben uit dit land), mag ik nu best wel een paar tiental kWh's tijdelijk zonnestroom overschot aan de buren doen toekomen (die er het volle pond voor betalen aan hun "leverancier" en Woutertje Bos...) en die vanavond en/of in de winter weer terughalen, toch? Lijkt me al sinds ik met zonnestroom ben begonnen (en hopeloos aan verslaafd geraakt) minimaal in de Grondwet opgenomen te worden als een met alle middelen (...) te verdedigen burgerrecht...

Deze vind ik ook wel weer leuk. Als je hem niet snapt hoor ik het wel...

[Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 27-07-2009 01:51]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• hhints
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-10-2019
[...]

Klopt, je mag het aftrekken.
Technisch is er ook geen bezwaar tegen om op een groep van 16 am, met 16 amp verbruikers ook 16 amp in te voeden vanaf een inverter.
De stroom gaat dan meteen van de inverter naar de verbruikers op die groep.

Voor die grens van 500W of 600W zie ik dan ook geen technische reden.

Bij een SDE systeem heb je een bruto productie meter, en wil je al je zonnestroom door die meter hebben, dus moet je op die zelfde groep geen andere verbruikers aansluiten.
In andere gevallen maakt het voor de installatie of de apparaten niets uit of je bij verbruikers die al 16 ampere trekken ook nog eens een 16 ampere invoeding van een zonnestroom installatie aansluit.

Toch is het minder veilig om zulke grote stromen in en uit te combineren.
Het is ook minder "fool proof"
Een 16 ampere groep is geschikt tot max 16 amp verbruikers.
Als je er meer op aansluit gaat de zekering door. Om de draden te beschermen tegen warm worden.
Als een van de apparaten stuk gaat en uit zich zelf meer stroom gaat trekken, gaat ook de zekering door.
Zo werkt het zonder invoedende zonnestroom installatie.

Stel je hebt op een groep van 16 ampere ook verbruikers aangesloten die samen 16 amp trekken.
En een zonnestroom installatie die ook max 16 amp kan invoeden.
Dat zal vlekkeloos werken, en blijven werken.

Nu komt het probleem, en de reden dat deze combinatie toch niet handig is.
Er zijn 2 mogelijke onwenselijke situaties.
Stel nu dat je op die groep waar al 16 amp verbruikers zitten, iets extra's aansluit, dat bijvoorbeeld 10 amp trekt. Het hangt er dan van af waar in de installatie je die 10 amp er uittrekt, het kan dan zo uitkomen dat een gedeelte inderdaad die 26 amp moet doorgeven. Er is dan nog niets fout, maar de draden zullen wel warmer "kunnen" worden dan waar ze voor ontworpen zijn.
Een extra effect is dat de stop alsnog doorslaat, als er en wolk voor de zon langs gaat, of als het avond wordt.
En dan komen je wiet planten zo maar in het donker te staan, dat is niet de bedoeling, toch?

Het andere onwenselijke effect is dat de zekering gefopt wordt.
Stel, je hebt alleen die verbruikers die samen 16 amp trekken, en geen zonnestroom installatie.
En er gaat dan iets fout in een van de verbruikende apparaten, dan gaat dat daardoor meer stroom trekken dan goed is. De zekering slaat dan door. Daarmee wordt hopelijk voorkomen dat er verder nog iets ergers gebeurt.
Als er nu naast die 16 amp verbruikers, ook een zonnestroom installatie 16 amp staat te leveren, dan denkt de zekering dat er geen verbruikers zijn.
En als een van die gebruikers door een defect meer dan 16 amp gaat verbruiken, dan kan het voorkomen dat de zekering niet doorslaat, omdat de zonnestroom installatie die extra stroom levert.

Pas als het defecte apparaat meer dan het dubbele uit de installatie trekt, gaat de zekering pas door.
Er is dus een gebied waar een defect niet wordt opgemerkt, dat "kan" er toe leiden dat de draden in de installatie te heet worden.

Het hoeft niet fout te gaan, maar het kan wel.
Bij grote aantallen zonnestroom installaties, zal het dus wel vaker voorkomen dat de brandweer moet uitrukken en er grote schade is. Maar daar is weinig kans op bij het huidige beleid.
Toch heeft men daarom besloten dat er toch bepaalde regels gevolgd moeten worden. Maar dat zijn regels waar we er al zoveel van hebben in dit land.

• Niet online
ik vind je advies levensgevaarlijk, omdat je waarschijnlijk niet weet dat er veel woningen zijn die nog niet intern voorzien zijn van 2.5mm stroomdraad, en mogelijk ook houten vloeren hebben.
ook als er ergens een laptopje staat met een slecht adaptertje wat langzaam gaat sluiten, komt er dus dus zomaar >25 ampere op dat draadje(0,5mm/0,75mm) van het stopkontakt naar de laptopvoeding.
`het kan wel, maar je moet het gewoon niet doen`

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 08:33
Anoniem: 238103 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 07:30:
ik vind je advies levensgevaarlijk, omdat je waarschijnlijk niet weet dat er veel woningen zijn die nog niet intern voorzien zijn van 2.5mm stroomdraad, en mogelijk ook houten vloeren hebben.
ook als er ergens een laptopje staat met een slecht adaptertje wat langzaam gaat sluiten, komt er dus dus zomaar >25 ampere op dat draadje(0,5mm/0,75mm) van het stopkontakt naar de laptopvoeding.
Het belangrijkste wat hhints zegt is eigenlijk: het is niet fool proof.
Alle "als-en" die worden genoemd doen er niet toe. Het is gewoonweg niet veilig en bestand tegen menselijk falen.

• TR06
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-06-2019
JeroenH schreef op zondag 26 juli 2009 @ 10:14:
[...]

Of bouw je fiat 500 om naar elektriciteit en zet je overschot om in duurzame(re) mobiliteit!
http://www.youtube.com/watch?v=p1W757i_cD4

:9

Anoniem: 292798

Ik volg dit forum toch al een tijdje en het zet mij echt aan het denken over PV en ZB's. Op dat gebied het ik plannen zat, maar die moet ik toch eerst financieel ook waar kunnen maken. Daarom probeer ik eea wel al zoveel mogelijk te optimaliseren, want dat vergt niet zulke investeringen. Vandaar ook mijn onderstaande bericht. Ik weet dat dit toch wel minder interessant is dan PV en ZB, maar toch. Heeft iemand hier nog een mening over?
Anoniem: 292798 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 20:54:
Voor komend stookseizoen wil ik eea comfortabeler maken en zeker ook zuiniger. Momenteel loopt de muurverwarming op mijn bovenverdieping een beetje mee wanneer er warmtevraag is op de benedenverdieping wat niet altijd wenselijk is (soms een beetje zweten). Ik ga ook nog 2 kamers op de zolder bouwen die ook muurverwarming krijgen.
Om dit op te lossen kan ik een zoneregeling installeren en ben ik voor 400 a 500 euro klaar inclusief stelmotoren en kamerthermostaten (Conrad). De regeling heb je nodig om je verdelerpomp goed aan te blijven sturen.

Mijn systeem bestaat nu uit de circulatiepomp in de CV, de circulatiepomp in de verdeler op de begane grond (vloerverwarming) en de ciculatiepomp van de verdeler op 1ste verdieping voor de muurverwarming. Om eea zuiniger er effecienter te maken, wil ik eigenlijk alle pompen vervangen door 1 A-label pomp (pumpendiscounter.de) en de verdelers aanpassen. Zo kan ik de kosten van de zoneregeling vermijden (205 euro) en heb ik alleen stelmotoren en thermostaten nodig.
Heeft iemand een idee hoe ik moet bepalen welk vermogen ik nodig heb?

Anoniem: 215941

QuestionMarc schreef op zondag 26 juli 2009 @ 20:47:
[...]

Het is idd weer een flutregeling. De subsidie bedraagt 20% van de kosten en max 1100 euro. En natuurlijk moet het allemaal door een bedrijf gedaan worden.
Geef mij dan maar de zwarte variant, die zowiezo al 50% goedkoper is :) (Wij waren hier voor het hele huis nog geen 1500 euro kwijt incl zetten!)
Volgens mij is de subsidie max 1100 euro, dus kan je voor 5500 euro aan HR++ laten plaatsen.

• JeroenH
(jarig!)
Dat is dezelfde inderdaad. Echt een heel cool, lief, aaibaar autootje en veel lichter (en dus veel zuiniger) dan bv. een Th!nk of i-MiEV. Natuurlijk, het veiligheidsniveau en comfort zijn ook van een ander niveau.

Overigens van hetzelfde youtube-account als die fiat 500: http://www.youtube.com/watch?v=p1W757i_cD4. Interessant? Een beetje Wubbo Ockels-achtig

• Woodski
JeroenH schreef op zondag 26 juli 2009 @ 21:11:
[...]

Het is me nu duidelijk
Senks !

• Dmartino
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-02-2018
Er zijn op dit forum vast wel geintereseerden in: Piaggio MP3 Hybrid.

Opladen in drie uur via het stopcontact, een brandstof verbruik van 1:60. Het is nu mogelijk met de Piaggio MP3 Hybrid. Met name het opladen via een stopcontact thuis is volledig nieuw en een grote wens van elke auto en motorfiets fabrikant. De MP3 Hybrid heeft een benzinemotor met een elektrische motor. Bij lage snelheden drijft de elektrische motor de scooter aan, bij hogere snelheden neemt de 125 cc benzinemotor het over. Volgens de gegevens van Piaggio heeft de MP3 Hybrid een CO2-uitstoot van amper 40 gram CO2 per kilometer tegen 90 gram in vergelijk met een conventionele scooter.

http://www.youtube.com/v/ZONajvYq6HE

[Voor 25% gewijzigd door Dmartino op 27-07-2009 10:18]

• mkleinman

mkleinman

http://www.telegraaf.nl/b...ves_aardgas__.html?p=22,1

Hoezo grotere reserves. Dit is gewoon proberen de laatste paar m3 gas uit de grond te persen. Dit artikel geeft IMHO aan hoe wanhopig er gezocht wordt naar rendabele reserves terwijl die er niet meer zijn.

Anoniem: 290406

weer zo'n prius verhaal. die was ook als 1e, en was ook lelijk. waarom zetten ze bij zo'n Primeur, er niet een paar goeie ontwerpers op. zodat die dingen er ook gewoon leuk uitzien. dit is ook al zo'n bakbeest.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 23:20
flitspaal.nl schreef op maandag 27 juli 2009 @ 10:31:
http://www.telegraaf.nl/b...ves_aardgas__.html?p=22,1

Hoezo grotere reserves. Dit is gewoon proberen de laatste paar m3 gas uit de grond te persen. Dit artikel geeft IMHO aan hoe wanhopig er gezocht wordt naar rendabele reserves terwijl die er niet meer zijn.
We hebben nu een idee wat er in de grond zit tegen huidige gasprijs.
Dit is 2.5% van het totaal en is 5 miljard waard, oftewel er zit voor zo'n 200mld in de grond.
Waarschijnlijk kost het ook nog wat om eruit te halen, oftewel minder opbrengsten.
Zul je zien dat dat ook nog een "tegenvaller" zal worden genoemd :)

Ik vraag me af wat er met de grond gaat gebeuren als al dat gas eruit is. Gaan onze huizen verzakken? wie gaat dat vergoeden?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• hhints
Anoniem: 238103 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 07:30:
Ik heb de indruk dat je spanning en stroom door elkaar haalt.
Een dun snoertje naar een adapter of wat dan ook, ia altijd een aftakking en zijweg, daar gaat nooit de groter stroom doorheen.
En als die laptop adapter wel 25 ampere trekt, dan gaat het heel erg stinken.

Als je twijfelt aan de dikte van de draden, dan kun je dat het beste onderzoeken aan de stopcontacten.
Draai de zekeringen er uit en zet de groepen schakelaars op uit.
Schroef dan de stopcontacten open en inspecteer de draaddikte die aan de stopcontacten zit.
Bij 16 amp hoort 2,5mm2. ca 2 mm dik. Met een beetje oefening zie je het met je ogen met 1,5mm2, zonder te meten

Overigens is een installatie waar de stoppen van 10 naar 16 amp zijn opgewaardeerd, maar de draden naar zolder niet, een extra reden om een aparte groep aan te leggen. Vooral bij meer dan 2000 Wp.

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-05 11:42
Volgens mij is het al sinds ik mij elektro dimploma's heb (1996) en lang daarvoor, verplicht om 2.5 2 draad te gebruiken naar stopcontacten, en ik heb dan ook nog nooit 1,5 2 gezien in huizen, anders dan om verlichting mee te schakelen (schakeldraad, zwart)

Natuurlijk ben ik niet zeker in heeeeele oude huizen, maar ook in het tijdperk van grijs/rood/groene draad heb ik alleen nog maar 2.5 2 gezien.

• donzz
  • Laatst online: 24-05 20:53
hhints schreef op maandag 27 juli 2009 @ 06:12:
[...]
Klopt, je mag het aftrekken.
Technisch is er ook geen bezwaar tegen om op een groep van 16 am, met 16 amp verbruikers ook 16 amp in te voeden vanaf een inverter.
De stroom gaat dan meteen van de inverter naar de verbruikers op die groep.

Voor die grens van 500W of 600W zie ik dan ook geen technische reden.
...
Neem het aub niet persoonlijk, maar dit is grote onzin.
Waarom zit er een 16A zekering op een groep? Om te zorgen dat, wanneer er ergens in een apparaat iets fout gaat, of kapot, of iets anders, er niet meer dan 16 A gaat lopen voordat de stop eruit gaat.
die 16 A is weer gekozen ivm de gebruikte draaddiktes etc.
Maar, als je nu 10A gaat invoeden, kan er ineens door een kapot apparaat 26A lopen voordat de stop door gaat. Dat betekend: warmere draden, grotere kans op brand in het apparaat zelf en meer onwenselijkheden.

zoals jij het hierboven voorsteld zou het ook geen problemen opleveren als ik mijn stoppen in huis zou vervangen door 26 A stoppen (afgezien van de hoofdzekering). hell.. waarom hebben we uberhaupt eigenlijk stoppen nodig?

Nogmaals, het is niet persoonlijk, maar straks komt hier iemand langs die er niet zoveel verstand van heeft, die denkt: "och, geen probleem als ik het zo aansluit" en waar vervolgens het huis afbrand. Die voorschriften zijn er net voor niets.

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
In de tijd van de linnen isolatie heb ik ook nooit dunnere draden gezien.

Overigens mag je wel zo vaak als je wil, een invoeding PER GROEP doen van 500W AC. Of nog juister, 2,25A.
Als je dus geen apate groep voor PV wil aanleggen, dan mag het ook zo.
Nadeel is natuurlijk wel, dat het meten van de opbrengst dan wat lastig wordt.

Guus Assmann

• mkleinman

mkleinman

guus.assmann schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:11:
In de tijd van de linnen isolatie heb ik ook nooit dunnere draden gezien.

Overigens mag je wel zo vaak als je wil, een invoeding PER GROEP doen van 500W AC. Of nog juister, 2,25A.
Als je dus geen apate groep voor PV wil aanleggen, dan mag het ook zo.
Nadeel is natuurlijk wel, dat het meten van de opbrengst dan wat lastig wordt.
Klopt.

En des te meer reden dus om "gewoon" een aparte PV groep aan te leggen, dit maakt het meten van alle opbrengsten een stuk eenvoudiger, voldoet aan alle regels en is veiliger :)

Hier zitten er 3 omvormers op 1 dedicated PV groep 1913Wp in totaal. Ik heb voor deze groep overigens slechts 2,5mm2 gebruikt. De verliezen met 1913Wp zijn dusdanig laag dat dikkere draden nagenoeg onzinnig waren geweest. Plus dat het trekken van de bedrading was nu al een nachtmerrie. Laat staan als ik 4mm2 of 6mm2 had moeten trekken.

Het zijn jammer genoeg extra kosten die je moet investeren, een beetje afhankelijk van de situatie kan dit van een paar tientjes tot bijna 1000 euro oplopen. Ik kon hier niet anders om de oude installatie met 5 groepen en porselein te vervangen voor een nieuwe groepenkast. Mijn geluk was dan weer dat mijn vader alle benodigde papieren heeft om een meterkast te vervangen. Dat scheelde ontzettend in de kosten.

Ik had een aantal offertes liggen, die varieerden van 750 tot 1100 euro inclusief materiaal voor het vervangen van de groepenkast. Nu was ik slechts 355 euro kwijt en avondeten ( afhaal spareribs ) voor mij en m'n pa ) :9

[Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 27-07-2009 12:29]

Anoniem: 26970

Anoniem: 290406 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 10:32:
weer zo'n prius verhaal. die was ook als 1e, en was ook lelijk. waarom zetten ze bij zo'n Primeur, er niet een paar goeie ontwerpers op. zodat die dingen er ook gewoon leuk uitzien. dit is ook al zo'n bakbeest.
De eerste Prius was een gewone sedan, net als de Honda Civic Hybrid. Het nieuwe design van de Prius maakt het voor eigenaren echter makkelijker om een statement te maken, en verkoopt dus beter. Meer mensen kopen een Prius vanwege het statement dan vanwege het brandstofverbruik...

Zelf zit ik nog te wachten op de eerste familie-hybride. Gewoon een VW Passat station met hybridemotor.

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 26970 op 27-07-2009 12:59]

• hhints
donzz schreef op maandag 27 juli 2009 @ 11:56:
[...]

Neem het aub niet persoonlijk, maar dit is grote onzin.
Waarom zit er een 16A zekering op een groep? Om te zorgen dat, wanneer er ergens in een apparaat iets fout gaat, of kapot, of iets anders, er niet meer dan 16 A gaat lopen voordat de stop eruit gaat.
die 16 A is weer gekozen ivm de gebruikte draaddiktes etc.
Maar, als je nu 10A gaat invoeden, kan er ineens door een kapot apparaat 26A lopen voordat de stop door gaat. Dat betekend: warmere draden, grotere kans op brand in het apparaat zelf en meer onwenselijkheden.

zoals jij het hierboven voorsteld zou het ook geen problemen opleveren als ik mijn stoppen in huis zou vervangen door 26 A stoppen (afgezien van de hoofdzekering). hell.. waarom hebben we uberhaupt eigenlijk stoppen nodig?

Nogmaals, het is niet persoonlijk, maar straks komt hier iemand langs die er niet zoveel verstand van heeft, die denkt: "och, geen probleem als ik het zo aansluit" en waar vervolgens het huis afbrand. Die voorschriften zijn er net voor niets.
Natuurlijk is het geen onzin. Die 2.5mm2 draden smelten echt niet bij 26 amp
Kom dan met technische argumentatie.

Mensen gebruiken ook overal een 0,75mm2 verlengsnoer. Daar staat dan op "tot 10 A" en "altijd helemaal afrollen".
Daar is het nodig, bij langdurig gebruik, want daar kun je inderdaad voelen dat de kabel warm wordt.
Ik heb een winter in een caravan gewoond, die aan zo'n verlengsnoer hing.
Inderdaad, als de caravan dan elektrisch verwarmd wordt, en de rest van de installatie zit ook op dat ene snoer, dan smelt de sneeuw langs het trace waar dat snoer in het gras ligt. Maar het snoer blijft 100% intact.

Ik schrijf niet voor niets dat het niet fool proof is, maar gevaarlijk is het niet.
Maar inderdaad ook niet de norm.
Wel eens van veiligheids marges gehoord?
Die kan best een factor 3 zijn bij de huis installaties.

En het is niet persoonlijk bedoeld, maar paniek zaaien met ondeskundige meningen is ook niet goed. Doe dat maar bij de Telegraaf.

• hhints
Met dit warme weer kijk ik teleurgesteld op de vermogensmeter van de zonnestroominstallatie
3400 Wp, Delta 3300 SI, en maar 2400 W max

Natuurlijk de panelen worden warm, het waait bijna niet.
Dus ik heb die panelen een keer gesproeid met koud water, dat leverde dit grafiekje op.
Bedenk dat dit een kort stukje is uit een nog langzaam stijgende lijn, daarom komt hij waarschijnlijk niet terug op het zelfde niveau.

Ik vraag me af of de inverter het wel goed doet.
De opbrengst in de "volle" zon had volgens mij wat meer moeten zijn. Maar wat is "volle zon"?
De hemel is nooit helemaal leeg, er zit altijd wat sluierbewolking in, na een natte periode is hij het schoonst, en in de loop van een warme periode zonder regen wordt dat blauw steeds grijzer, en de "volle zon" steeds fletser.
Bij de website http://www.pv-solar24.info/ kun je vandaag ook mooi zien wat een enkel wolkje langs de zon doet met het vermogen.
Bij het naderen van het wolkje neemt het vermogen eerst toe, want de verstrooing van de wolk, geeft extra licht. Dan komt de wolk, en een dip, als de wolk weg is, zit hij weer op het oude niveau, maar zakt toch een beetje, omdat de panelen weer opwarmen. Alleen vandaag 27 juli zichtbaar, rond 8.00 uur

• JeroenH
(jarig!)
Anoniem: 290406 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 10:32:
Sja, wat is lelijk. Smaak is altijd een moeizaam iets. Ik kan niet goed begrijpen wat veel mensen toch tegen het uiterlijk van de Prius hebben. Het bevreemd mij dat mensen graag in iets 'unieks' willen rijden, kijk maar naar reclames, de ene auto is nog 'unieker' dan de andere. Maar als het er op aankomt wil bijna iedereen een rechthoekig metalen doosje op vier wielen met de verbrandingsmotor voorin. Met die beschrijving heb je 99% van alle auto's in Nederland beschreven.

Dit is ook een bijzonder ding op de weg, dat is zeker waar. Ik vind een beetje gedurfd uiterlijk nooit zo erg, ik zou me wat dat betreft prima op mijn gemak voelen in een Twike of Aptera, maar voor veel mensen is dat toch te raar, zo lijkt het.

Elektrische motorfietsen hebben trouwens nog een ander probleem: motorrijders zijn bji uitstek plezierrijders. Brullende motoren, dikke uitlaatpijpen, snel optrekken, veel PK's. Elektrische motorfietsen kunnen dat op dit moment niet bieden, en sommige eigenschappen (bv. herrie, goddank) helemaal niet.

• Woodski
En als we dan toch een Prius discussie hebben.
Waarom valt de Prius met een verbruik van 1 op 18 in een gunstig belastings tarief
Terwijl ik probleemloos 1 op 21 rij in een Skoda en de volle mep moet betalen.

Mag mijn Octavia ook goedkoop als ik er een zonnepaneeltje en electromotortje in knutsel ?

ps Ik lease overigens niet maar dat maakt in de verhaal niet uit.

ps2 "You're driving a powder-blue Prius, you're holding a three-pound chihuahua, there's pretty Christmas decorations all over your car, and you make a living with dolls! You're gay!

• JeroenH
(jarig!)
Woodski schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:04:
En als we dan toch een Prius discussie hebben.
Waarom valt de Prius met een verbruik van 1 op 18 in een gunstig belastings tarief
Terwijl ik probleemloos 1 op 21 rij in een Skoda en de volle mep moet betalen.
Jeff Dunham is briljant!

Maar je hebt helemaal gelijk met wat je schrjift. Dat A t/m G klasse systeem deugt niet omdat het per voertuigklasse is. Dat moet gewoon absoluut, op verbruik zonder rekening te houden met de grootte o.i.d. En elk jaar een beetje aanknijpen. Op die manier bevorder je innovatie en maak je het wagenpark daadwerkelijk zuiniger. Maar dat is 'slecht voor de econmie' dus reken niet op een dergelijk systeem.

Wat ben ik blij dat ik mijn leven dusdanig heb ingericht dat ik geen auto nodig heb zeg.

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-01 17:19

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

hhints schreef op maandag 27 juli 2009 @ 13:12:
Met dit warme weer kijk ik teleurgesteld op de vermogensmeter van de zonnestroominstallatie

Dus ik heb die panelen een keer gesproeid met koud water, dat leverde dit grafiekje op.
Bedenk dat dit een kort stukje is uit een nog langzaam stijgende lijn, daarom komt hij waarschijnlijk niet terug op het zelfde niveau.

[afbeelding]

De opbrengst in de "volle" zon had volgens mij wat meer moeten zijn. Maar wat is "volle zon"?
De hemel is nooit helemaal leeg, er zit altijd wat sluierbewolking in, na een natte periode is hij het schoonst, en in de loop van een warme periode zonder regen wordt dat blauw steeds grijzer, en de "volle zon" steeds fletser.
Bij de website http://www.pv-solar24.info/ kun je vandaag ook mooi zien wat een enkel wolkje langs de zon doet met het vermogen.
Bij het naderen van het wolkje neemt het vermogen eerst toe, want de verstrooing van de wolk, geeft extra licht. Dan komt de wolk, en een dip, als de wolk weg is, zit hij weer op het oude niveau, maar zakt toch een beetje, omdat de panelen weer opwarmen. Alleen vandaag 27 juli zichtbaar, rond 8.00 uur
Zelf heb ik ook 3400Wp aan een Delta si3300 en precies hetzelfde verhaal. Panelen worden heet (geen wind om te koelen) en vermogen blijft achter. Gisteren toch 17 kWh opgewekt ondanks dat max iets tegenvalt.
Alleen bij zonnige dagen met een koele wind haal ik boven de 20 kWh.

www.sunsolar.nl

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-05 18:07
JeroenH schreef op maandag 27 juli 2009 @ 14:23:
[...]

Jeff Dunham is briljant!

Maar je hebt helemaal gelijk met wat je schrjift. Dat A t/m G klasse systeem deugt niet omdat het per voertuigklasse is.
Dat systeem werkt volgens mij wel degelijk. Toen een paar jaar geleden dit systeem op poten werd gezet, schreeuwden fabrikanten moord en brand. De target was toen 140g/km vanuit de motor en nog eens 20 (of 10) gr/km uit verminderde rolweerstand van de banden.

Moet je nu eens zien hoe fabrikanten over elkaar heen buitelen met A-Labels. Zelfs een merk als BMW profileert zich nu als een A-label fabrikant met in elke serie verkrijgbare uitvoeringen met een A-label.
Mij dunkt is dit een van de weinige keren dat de overheid iets goeds heeft geproduceerd. Je kan afdingen op het feit of je überhaupt nog brandstofauto's op de weg moet hebben, maar een zuinige auto is beter dan een niet zuinige auto en die winst heb je als samenleving al vast in je zak.

Bovenstaand verhaal staat los van de constatering dat sommige hybrides net zoveel verbruiken als een niet-hybride, terwijl de eerste fiscaal minder wordt belast. Vooral het feit dat in de lease markt deze auto's gepushd worden, terwijl dat de kilometervreters zijn. Juist op lange afstanden zeul je die accu's maar met je mee terwijl de benzinemotor alle zeilen bij moet zetten om genoeg energie te leveren naar de voortdrijving zelf.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 27 juli 2009 @ 13:42:
[...]Sja, wat is lelijk. Smaak is altijd een moeizaam iets. Ik kan niet goed begrijpen wat veel mensen toch tegen het uiterlijk van de Prius hebben. Het bevreemd mij dat mensen graag in iets 'unieks' willen rijden, kijk maar naar reclames, de ene auto is nog 'unieker' dan de andere.
Dat is voor een groot gedeelte napraterij en imago. De media en mond-op-mond (of beter oog op oog) communicatie bepalen wat de mode is of gaat worden.

Als bijvoorbeeld enkele belangrijke mensen die veel in op tv zijn een Prius blijken te rijden, dan zou zomaar de smaak van het publiek mee kunnen veranderen. Kijk wat er gebeurt in de kledingwereld.

Maar nu is er met enkele media publicaties een negatief imago over de Prius uitgestort, en daarom vinden de mensen het ding nu lelijk. Oorzaak en gevolg. Marketing mensen kennen het klappen van de zweep. Het is momenteel gewoon hip om het ding lelijk te vinden.

• NielsTn
JakeNL schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:10:
[...]
Dat systeem werkt volgens mij wel degelijk. Toen een paar jaar geleden dit systeem op poten werd gezet, schreeuwden fabrikanten moord en brand. De target was toen 140g/km vanuit de motor en nog eens 20 (of 10) gr/km uit verminderde rolweerstand van de banden.

Moet je nu eens zien hoe fabrikanten over elkaar heen buitelen met A-Labels. Zelfs een merk als BMW profileert zich nu als een A-label fabrikant met in elke serie verkrijgbare uitvoeringen met een A-label.
Mij dunkt is dit een van de weinige keren dat de overheid iets goeds heeft geproduceerd. Je kan afdingen op het feit of je überhaupt nog brandstofauto's op de weg moet hebben, maar een zuinige auto is beter dan een niet zuinige auto en die winst heb je als samenleving al vast in je zak.

Bovenstaand verhaal staat los van de constatering dat sommige hybrides net zoveel verbruiken als een niet-hybride, terwijl de eerste fiscaal minder wordt belast. Vooral het feit dat in de lease markt deze auto's gepushd worden, terwijl dat de kilometervreters zijn. Juist op lange afstanden zeul je die accu's maar met je mee terwijl de benzinemotor alle zeilen bij moet zetten om genoeg energie te leveren naar de voortdrijving zelf.
Eensch....
nu trapt menig consument ook tegen de hybride aan, omdat ie het geclaimde verbruik niet kan halen. Wat mensen weer vaak NIET weten, is dat verbruikcijfers via een standaard rijcyclus bepaald wordt. En ook daarvandaan veelal CO2 uitstoot etc. afgeleid wordt.
In real life bij normaal gebruik haal ik in mn Honda Civic Hybrid echt niet de 4 op 100.... eerder rond de 5,7 op 100.
Gewoonweg omdat de afstand veelal via snelweg loopt (die ik dan met een matige 105-110 afleg, I confess).
Voor de statistieken: in mijn bedrijf is het gemiddelde CO2 uitstoot van de lease-auto's bij ING carlease rond de 180 gram/km. ikzelf zit er rond de 110 gram/km onder.
En is een volledig elektrische auto echt schoner, als blijkt dat een kolencentrale/kerncentrale ons lichtnet voedt met elektriciteit voor het opladen ervan? hmmm.

PS: confess mode aan: ja ik heb ook de keuze gehad voor een Prius, edoch de afwerking viel mij zwaar tegen. De Honda Civic Hybrid voelt netter afgewerkt aan.
en ja: ook de scene van all time comedian Jeff Dunham bleef elke keer voor mij voorbijkomen... :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04
hhints schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:59:
[...]

Natuurlijk is het geen onzin. Die 2.5mm2 draden smelten echt niet bij 26 amp
Kom dan met technische argumentatie.

Mensen gebruiken ook overal een 0,75mm2 verlengsnoer. Daar staat dan op "tot 10 A" en "altijd helemaal afrollen".
Daar is het nodig, bij langdurig gebruik, want daar kun je inderdaad voelen dat de kabel warm wordt.
Ik heb een winter in een caravan gewoond, die aan zo'n verlengsnoer hing.
Inderdaad, als de caravan dan elektrisch verwarmd wordt, en de rest van de installatie zit ook op dat ene snoer, dan smelt de sneeuw langs het trace waar dat snoer in het gras ligt. Maar het snoer blijft 100% intact.

Ik schrijf niet voor niets dat het niet fool proof is, maar gevaarlijk is het niet.
Maar inderdaad ook niet de norm.
Wel eens van veiligheids marges gehoord?
Die kan best een factor 3 zijn bij de huis installaties.

En het is niet persoonlijk bedoeld, maar paniek zaaien met ondeskundige meningen is ook niet goed. Doe dat maar bij de Telegraaf.
Lasdoppen; elke overgang levert weerstand en dus warmte op. Zeker als ze wat matigjes ingestoken zijn. Wat betreft overgangsweerstand zijn schroefdoppen beter, maar de "vakman" van tegenwoordig pakt liever de makkelijkere variant.

Dan verder; de opstal/inboedelverzekering. Je kan van alles aansluiten, maar als de brandweer na "de grote fik" ook maar één keer laat vallen dat er mogelijk een oorzaak te vinden is in de huisinstallatie, en de expert vind vervolgens een fout in je installatie, dan kan je lullen als brugman dat het echt wel kon zo, maar dan kan je fluiten naar je geld, en ben je dus hoogstwaarschijnlijk failliet.

Leuk hoor, prutsen.

Al zovaak gezegd en beargumenteerd; een norm is een norm. Wil je je daar niet aan houden, dan is het risico voor jezelf, maar bedenk dat dat risico's zijn die je leven kunnen ruïneren.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• hhints
Mistraller schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:32:
[...]

Of een zonnestroom installatie wel of niet op een aparte groep moet.

Lasdoppen; elke overgang levert weerstand en dus warmte op. Zeker als ze wat matigjes ingestoken zijn. Wat betreft overgangsweerstand zijn schroefdoppen beter, maar de "vakman" van tegenwoordig pakt liever de makkelijkere variant.

Dan verder; de opstal/inboedelverzekering. Je kan van alles aansluiten, maar als de brandweer na "de grote fik" ook maar één keer laat vallen dat er mogelijk een oorzaak te vinden is in de huisinstallatie, en de expert vind vervolgens een fout in je installatie, dan kan je lullen als brugman dat het echt wel kon zo, maar dan kan je fluiten naar je geld, en ben je dus hoogstwaarschijnlijk failliet.

Leuk hoor, prutsen.

Al zovaak gezegd en beargumenteerd; een norm is een norm. Wil je je daar niet aan houden, dan is het risico voor jezelf, maar bedenk dat dat risico's zijn die je leven kunnen ruïneren.
Hou toch op met die bangmakerij.

De meeste branden waar de brandweer elektriciteit als oorzaak vermoed, onstaan door de apparaten die er op zijn aangesloten. Zoals kacheltjes en schemerlampen waar iets opvalt.

Daarnaast komt het vaker voor dat de verzekerings expert op eigen houtje en ongemotiveerd, een lagere waarde schat, dan dat de brandweer daar iets over verklaart.
Gelukkig komt het heel erg weinig voor dat je je brandverzekering nodig hebt.
Dus je paniek is hypothetisch

Bovendien is deze discussie nogal theoretisch, want in de praktijk hebbende meeste mensen, in de toekomst, een SDE installatie, met een aparte groep voor de brutoproductie meter.

• hhints
SolarKing schreef op maandag 27 juli 2009 @ 15:07:
[...]

Zelf heb ik ook 3400Wp aan een Delta si3300 en precies hetzelfde verhaal. Panelen worden heet (geen wind om te koelen) en vermogen blijft achter. Gisteren toch 17 kWh opgewekt ondanks dat max iets tegenvalt.
Alleen bij zonnige dagen met een koele wind haal ik boven de 20 kWh.
En, gaan we nu geforceerd koelen?
Het scheelt 100 W, daarmee kun je best een aantal ventilatoren de natuurlijke convectie laten aanwakkeren.

Waar ik me ook over verbaasd heb is de DC spanning die de delta 3300 SI aangeeft.
Ik heb 10 Scharp 170 Wp panelen in serie, die zouden open 280 V moeten geven. en bij 7 A ca 230 V, bij 25 gr C.
Maar als de inverter aan het werk is, komt er maar 200 V af
Doordat ze warm een lagere spanning afgeven is dat geen 230 V meer, Bij -0.4V/grC zou dat (60-25)*-0,4 = 14 Volt lager moeten zijn, en niet 30 V, zoals mijn inverter aangeeft
Als ik de inverter een keer uitzet, en weer start, geeft hij de open spanning aan, dat is dan 270 V (warm)

Ik heb in mei een andere gekregen omdat de eerste (sinds aug 2008) af en toe niet startte.
Die eerste inverter gaf bij vollast een spanning van 210 V aan.
Deze tweede dus 200 V.
Daarom vraag ik me af of mijn delta 3300 SI inverter wel goed werkt.
Deze tweede inverter haalde 1 keer in mei 2009 22000 Wh.
Meestal is het ca 14000 tot 17000 op een goede dag.
Ik vraag me af of je aan de statistische verdeling van die dag-waarden ook iets kunt afleiden.

Zo'n enkele dag waarde zegt niets omdat de lucht steeds anders is.
In december 2008 was er een periode met stralend blauwe lucht, maar elke dag werd dat blauw iets fletser, en de dagopbrengst iets lager.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

hhints schreef op maandag 27 juli 2009 @ 18:16:
[...]

En, gaan we nu geforceerd koelen?
Het scheelt 100 W, daarmee kun je best een aantal ventilatoren de natuurlijke convectie laten aanwakkeren.

Waar ik me ook over verbaasd heb is de DC spanning die de delta 3300 SI aangeeft.
Ik heb 10 Scharp 170 Wp panelen in serie, die zouden open 280 V moeten geven. en bij 7 A ca 230 V, bij 25 gr C.
Maar als de inverter aan het werk is, komt er maar 200 V af
Doordat ze warm een lagere spanning afgeven is dat geen 230 V meer, Bij -0.4V/grC zou dat (60-25)*-0,4 = 14 Volt lager moeten zijn, en niet 30 V, zoals mijn inverter aangeeft
Als ik de inverter een keer uitzet, en weer start, geeft hij de open spanning aan, dat is dan 270 V (warm)

Ik heb in mei een andere gekregen omdat de eerste (sinds aug 2008) af en toe niet startte.
Die eerste inverter gaf bij vollast een spanning van 210 V aan.
Deze tweede dus 200 V.
Daarom vraag ik me af of mijn delta 3300 SI inverter wel goed werkt.
Deze tweede inverter haalde 1 keer in mei 2009 22000 Wh.
Meestal is het ca 14000 tot 17000 op een goede dag.
Ik vraag me af of je aan de statistische verdeling van die dag-waarden ook iets kunt afleiden.

Zo'n enkele dag waarde zegt niets omdat de lucht steeds anders is.
In december 2008 was er een periode met stralend blauwe lucht, maar elke dag werd dat blauw iets fletser, en de dagopbrengst iets lager.
Geforceerd koelen begin ik niet aan.
Zelf heb ik 2 dagen in mei gehad waarbij de dagopbrengst boven de 22 kWh kwam (29 en 30 mei)
Na precies een jaar zat mijn systeem al een stuk boven de 3100 kWh hier in Tilburg. Dus ik ben tevreden.
Het is een stuk hoger dan die 2900 kWh waarvoor ik SDE-subsidie krijg.

Voor de SDE ronde 2009 heb ik nog geen bericht over gekregen op die 13 weken verlenging bericht na dan.
Nog maar even duimen dat ik die toezegging krijg anders gaat uitbreiding niet door.

www.sunsolar.nl

• Niet online
over het hele 26 ampere verhaal zeg ik niets meer,
er lezen ook mensen mee die nog willen beginnen, en vliegen vang je met stroop, en niet met azijn, of <bold>
bewaar je <b>azijn</b> en zuur voor je netbeheerder, verspil het hier niet,
en sluit je pv lekker aan zoals jij wilt, maar sluit het aan, en doe het verstandig.
een klap van 26A is tenslotte even ongezond als een hap lucht uit een kolencentrale, hoewel.....

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:52
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 23:14:
http://www.duurzameenergi...isolatie-bekend-2471.html

jaja, daar is ie dan, met bonnetjes, en max 1100 euro(inc btw natuurlijk), dus dat wc raam dan maar, en dan is het op. volgende maand gaan we stickers plakken voor een warmtepomp.
wat een seniel beleid.
Zeg liever uiterst uitgekookt, iedereen die aan deze subsidieregeling mee doet moet 19 procent btw aftikken en vervolgens geef je ze die 19 + 1 procent weer terug en wordt ook nog eens zwart werk een klein hakje gezet. Kortom die hele subsidie kost de staat nauwelijks geld.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Anoniem: 311800

Anoniem: 238103 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 19:27:
over het hele 26 ampere verhaal zeg ik niets meer,
er lezen ook mensen mee die nog willen beginnen, en vliegen vang je met stroop, en niet met azijn, of <bold>
bewaar je <b>azijn</b> en zuur voor je netbeheerder, verspil het hier niet,
en sluit je pv lekker aan zoals jij wilt, maar sluit het aan, en doe het verstandig.
een klap van 26A is tenslotte even ongezond als een hap lucht uit een kolencentrale, hoewel.....
Je moet ook vooral beginnen. Maar wel volgens wat mag. Ten eerste is er een wet die zegt dat boven de 600Wp er een aparte groep moet worden aangelegd en op die groep mag niks anders aangelegd worden. Dit staat los van de SDE subsidie. Daarnaast is 2mm2 draad prima voor een 2k tot 4k Wp systeem. Echter je inverter moet het opgewekte vermogen wel met enig gemak terug kunnen leveren (en dit is wat anders dan vermogen verbruiken). Dus 4mm2 wordt aangeraden (door de inverter fabrikanten) en zou je wel eens wat extra kWh kunnen opleveren. Heb dit al aan de hand gehad en het is waar. verandering van 2 naar 4mm2, een inverter die minder ventileert en meer terug levert.

Pascal

hhints schreef op maandag 27 juli 2009 @ 13:12:

[afbeelding]

Vermogen zou inderdaad meer moeten zijn. Wat voor panelen zijn het. 2mm2 draad of 4mm2 draad.????

Pascal

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:04
hhints schreef op maandag 27 juli 2009 @ 17:57:
[...]

Hou toch op met die bangmakerij.

De meeste branden waar de brandweer elektriciteit als oorzaak vermoed, onstaan door de apparaten die er op zijn aangesloten. Zoals kacheltjes en schemerlampen waar iets opvalt.

Daarnaast komt het vaker voor dat de verzekerings expert op eigen houtje en ongemotiveerd, een lagere waarde schat, dan dat de brandweer daar iets over verklaart.
Gelukkig komt het heel erg weinig voor dat je je brandverzekering nodig hebt.
Dus je paniek is hypothetisch

Bovendien is deze discussie nogal theoretisch, want in de praktijk hebbende meeste mensen, in de toekomst, een SDE installatie, met een aparte groep voor de brutoproductie meter.
Ik ga er vanuit dat je niet uit ervaring spreekt.

Mijn zwager is brandweercommandant, die vertelde mij onlangs dat ze exact een brandhaard kunnen (en vaak moeten!) achterhalen. En verzekeraars zijn daar maar wat in geïnteresseerd. Als ze zomaar even géén 3 ton hoeven uitkeren, dan wordt daar een gedegen onderzoek tegenaan gegooid. Het is echt niet moeilijk om te constateren dat er een te zware omvormer op een normale groep aangesloten zit.

Zodra een brand ontstaat bij een woning waarbij zonnepanelen in het spel zijn, krijgt dat vanuit de media alleen al extra aandacht. Reken maar dat de verzekeraar wil weten hoe het zit.

Een paar maanden geleden is hier in de straat een huis afgebrand. Dan ga je echt wel nadenken over veiligheid. Het komt niet zo vaak voor inderdaad, maar je moet de goden niet verzoeken.

Het zijn gewoon de "spelregels". Ook met 200km/h over de snelweg rijden ga je niet dood. Maar het mag niet. Want als het fout gaat, dan gaan het ook goed fout. En zo is het ook met electra.

Nogmaals, je kan wel van de norm afwijken, maar de risico's dien je wel te accepteren!

[Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 27-07-2009 22:21]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• JeroenH
(jarig!)
In Duitsland gaat op 1 september (een gedeelte van, tot 100W) het verbod op productie en import van gloeilampen in. Er wordt nu al gehamsterd! Bijzonder.

(ik ben niet voor het verbod overigens)

• zonnigtype

zonnigtype

TD-er schreef op maandag 27 juli 2009 @ 11:05:
[...]
Ik vraag me af wat er met de grond gaat gebeuren als al dat gas eruit is. Gaan onze huizen verzakken? wie gaat dat vergoeden?
[cynisme modus]Oh, dan gaan ze Shell's ceeoohtwee weer in de lege gasbel proppen, "gaan we voldoen aan onze doelstellingen", en worden de scheuren in de muren weer gladgestreken...

Heet ook wel "win-win-situatie" in Haags jargon.[\cynisme modus] :?

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JeroenH schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:42:
In Duitsland gaat op 1 september (een gedeelte van, tot 100W) het verbod op productie en import van gloeilampen in. Er wordt nu al gehamsterd! Bijzonder.

(ik ben niet voor het verbod overigens)
Ja, juist in het vooruitstrevende Duitsland :)
Aantal voorbeelden die ze geven kloppen ook nog niet. Musea die massaal lampen inslaan voor hun kroonluchters... per 1 september worden alleen de 100W gloeilamp verboden, dus ze moeten of bizarre kroonluchters hebben of klok-klepel verhaal...

En hoezo tegen het verbod? Voor lang niet alle lampen zijn goede alternatieven, maar dit dwingt fabrikanten toch tot innoveren?
Moeten de meeste mensen wel gaan beseffen dat een spaarlamp chemisch afval is, als die bij het huisafval terecht komt heeft de besparing al geen zin meer gehad....

[Voor 9% gewijzigd door IJsbeer op 28-07-2009 08:20]

• NielsTn
IJsbeer schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 08:19:
[...]
...
Moeten de meeste mensen wel gaan beseffen dat een spaarlamp chemisch afval is, als die bij het huisafval terecht komt heeft de besparing al geen zin meer gehad....
dat van die chemisch afval:
  • staat op de verpakking van de lamp;
  • staat veelal ook op de lamp gedrukt;
  • staat op de groene chemobox genoemd;
ergo: burger is te lui om informatie tot zich te nemen.. .only the lucky few snappen de symbolen ;)

• JakeNL
zonnigtype schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 00:23:
[...]

[cynisme modus]Oh, dan gaan ze Shell's ceeoohtwee weer in de lege gasbel proppen, "gaan we voldoen aan onze doelstellingen", en worden de scheuren in de muren weer gladgestreken...

Heet ook wel "win-win-situatie" in Haags jargon.[\cynisme modus] :?
Prima oplossing toch, all dat CO2 weer in de grond stoppen? Ben je er mooi vanaf, daalt de grond niet en misschien zet het meteen het gasveld onder druk voor betere gaswinning. :)

Aan de andere kant (om de boel een beetje te relativeren):

Hier in Nederland horen we er bijna nooit over, maar in West Canada (waar mijn schoonfamilie woont) hebben ze last van een klein beestje: de pine beetle. Dit beest tast naaldbomen aan zodat ze doodgaan. En niet 1 of 2, maar miljoenen hectares bomen aan een stuk. Al deze bomen rotten weg en verspreiden dus zo CO2 i.p.v. dat ze het opnemen. Experts hebben becijferd dat dit vanaf het jaar 2000 tot 2020 net zoveel CO2 in de lucht brengt als 5x het Canadese transport per jaar.
The cumulative impact of the beetle outbreak in the region will release 990 megatonnes of carbon dioxide-equivalent greenhouse gases from 2000 to 2020, said the NRCan's senior research scientist, Werner Kurz.

"That's equivalent to five times the annual emissions from the transportation sector in Canada," Kurz told CBC News. "So these are very big numbers."
Het is wel niet in onze 'back yard' maar wel op hetzelfde wereldbolletje waarop we allemaal leven.

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 13:05
[...]

Ja, juist in het vooruitstrevende Duitsland :)
Aantal voorbeelden die ze geven kloppen ook nog niet. Musea die massaal lampen inslaan voor hun kroonluchters... per 1 september worden alleen de 100W gloeilamp verboden, dus ze moeten of bizarre kroonluchters hebben of klok-klepel verhaal...

En hoezo tegen het verbod? Voor lang niet alle lampen zijn goede alternatieven, maar dit dwingt fabrikanten toch tot innoveren?
Dat 100W+ gloeilampen verboden worden daar kan 'k nog mee leven, da's absoluut geen probleem voor mij, het mag zelfs gaan tot 60W+ gloeilampen, maar alle gloeilampen verbieden daar ben 'k 100% tegen, op sommige plaatsen zijn gloeilampen nu eenmaal de beste keuze (gang, in luchters, ...)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 20:52
[...]
Omdat het verbod niets te maken heeft met innovatie of energiebesparing, maar alles met die *piep*-consument die structureel weigert spaarlampen te kopen, waar de spaarlampfabrikanten zelf ook schuld aan hebben met rooskleurige claims over hun lampen. De marge op gewone gloeilampen is klein vandaag de dag en op spaarlampen een stuk hoger. Dus hebben de spaarlampfabrikanten de deur bij de overheid platgelopen voor een verbod op de gloeilamp en de overheid zoals een goed breezersletje betaamd heeft goed geluisterd naar de wensen van de fabrikanten en een totaal verbod ingesteld op gloeilampen. Waardoor de consument op termijn geen andere keus heeft dan iets te kopen wat niet voldoet aan zijn/haar wensen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Woodski
Hardfreak schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 08:37:
op sommige plaatsen zijn gloeilampen nu eenmaal de beste keuze (gang, in luchters, ...)
Waarom geen LED op spaarlamp daar dan ?
Juist in de gang waar het licht vaak nutteloos aanstaat is LED verlichting super.

Van mij mogen alle gloeilampen verboden worden.
Ik zal alleen creatief moeten worden in de afzuigkap maar dat komt vast goed.

Wanneer gaan de halogeenlampen in de ban ?

[Voor 21% gewijzigd door Woodski op 28-07-2009 09:17]

• mkleinman

mkleinman

Woodski schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:16:
[...]

Waarom geen LED op spaarlamp daar dan ?
Juist in de gang waar het licht vaak nutteloos aanstaat is LED verlichting super.

Van mij mogen alle gloeilampen verboden worden.

Wanneer gaan de halogeenlampen in de ban ?
Voor sommige halogeenlampen zijn nog geen spaar alternatieven. Ik heb op zolder 2x50W GU10 halogeenlampen op 230V. Ik heb diverse spaarlampen getest als vervanging maar ze halen geen 1 van allen de mooie gele kleur van halogeen.

De zwaarste spaarlamp die voor halogeen door kan gaan is een 7W downlighter van Philips deze haalt dezelfde lichtkleur als halogeen maar kan "maar" 35W vervangen. En dat is voor mijn zolder net te weinig.

Mocht je trouwens wel 1 weten die de mooie gele kleur benaderd, 50W halogeen kan vervangen en is voorzien van een GU10 fitting dan houdt ik mij aanbevolen.

• JakeNL
flitspaal.nl schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:27:
[...]
Mocht je trouwens wel 1 weten die de mooie gele kleur benaderd, 50W halogeen kan vervangen en is voorzien van een GU10 fitting dan houdt ik mij aanbevolen.
Kijk maar op Megaman.nl, daar hebben ze GU10 spaarlampen met kleurtemperaturen van 4000K tot 2700K. Ik heb zelf de 7W 2700K in de woonkamer, 4 stuks en dat geeft prima sfeerlicht.
Via hun site kan je lokale dealers vinden. Wat die niet op voorraad hebben, kunnen ze gewoon bestellen. Ik had ook 2x 2Watt besteld, vooral om uit te proberen en misschien in de gang te gebruiken voor permanent aan in de avond (om m'n tenen niet te stoten). Dit is nu een half jaar geleden en nog steeds heb ik ze niet. Gezien de kosten en levensduur (10.000 voor 2Watt en 15.000 uur voor 7Watt) is het net zo rendabel om een 7Watt te kopen.

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Ik zie verschillende berichten over SDE 2009 voor PV. Zelf heb ik op 6/4 via internet aangevraagd, maar alleen een brief van uitstel gehad. Blijkbaar is er zelfs al op 6/4 geloot? Degenen die al definitief bericht hebben gehad, zijn dat alleen mensen die ingeloot zijn, of ook uitgeloot?

• JakeNL
Waarom zou in kroonluchters geen spaarlamp gebruikt kunnen worden? Een gloeilamp is toch ook geen kaars? Bovendien zijn er volgens mij genoeg spaarlampen in de vorm van een kaars. Ik dacht dat Gamma ze wel had, of anders neem je dit:

http://www.megaman.nl/images/products/170/th_MM00547_Web.jpg

[Voor 14% gewijzigd door JakeNL op 28-07-2009 09:54. Reden: plaatje gefixed]

• mkleinman

mkleinman

JakeNL schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:46:
[...]

Kijk maar op Megaman.nl, daar hebben ze GU10 spaarlampen met kleurtemperaturen van 4000K tot 2700K. Ik heb zelf de 7W 2700K in de woonkamer, 4 stuks en dat geeft prima sfeerlicht.
Via hun site kan je lokale dealers vinden. Wat die niet op voorraad hebben, kunnen ze gewoon bestellen. Ik had ook 2x 2Watt besteld, vooral om uit te proberen en misschien in de gang te gebruiken voor permanent aan in de avond (om m'n tenen niet te stoten). Dit is nu een half jaar geleden en nog steeds heb ik ze niet. Gezien de kosten en levensduur (10.000 voor 2Watt en 15.000 uur voor 7Watt) is het net zo rendabel om een 7Watt te kopen.
Ik ga even kijken. Ik heb tot op heden nog geen 11W GU10 spaarlamp gevonden met een kleurtemperatuur in de buurt van de 2700K. Wel inderdaad de 7W versie. Die heb ik nu allemaal in de woonkamer in gebruik. Geeft echt geweldig sfeervol licht.

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hardfreak schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 08:37:
[...]

Dat 100W+ gloeilampen verboden worden daar kan 'k nog mee leven, da's absoluut geen probleem voor mij, het mag zelfs gaan tot 60W+ gloeilampen, maar alle gloeilampen verbieden daar ben 'k 100% tegen, op sommige plaatsen zijn gloeilampen nu eenmaal de beste keuze (gang, in luchters, ...)
Wat dacht je van magntron, oven of afzuigkaplampjes, voorlicht van de auto daar zijn gewoon geen alternatieven voor. En spaarlampen zie ik ook niet zo snel in een oven verschijnen....
flitspaal.nl schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:27:
[...]

Voor sommige halogeenlampen zijn nog geen spaar alternatieven. Ik heb op zolder 2x50W GU10 halogeenlampen op 230V. Ik heb diverse spaarlampen getest als vervanging maar ze halen geen 1 van allen de mooie gele kleur van halogeen.

De zwaarste spaarlamp die voor halogeen door kan gaan is een 7W downlighter van Philips deze haalt dezelfde lichtkleur als halogeen maar kan "maar" 35W vervangen. En dat is voor mijn zolder net te weinig.

Ik heb ze vervangen door 11W spaarlampen van de Karwei, naast de lange opwarmtijd is de kleur ook niet super. Betere ervaringen hoor je over de 3x2W Cree LED lampen, zie LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Woodski schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:16:
[...]

Waarom dat? Ik heb al jaren spaarlampen in de afzuigkap. En die doen het juist het beste bij mij (nog nooit vervangen, itt tot de baggerlampen die ik in de kamer had).

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• JakeNL
In stroomverbruik is er volgens mij weinig verschil tussen een GU10 spaarlamp en de 3x2W Cree LED. Een groot verschil is wel de uitstralingshoek. Bij de spaarlamp is dat 118', bij de LED niet veel meer dan 45'. Het is maar net wat je nodig hebt.
Een tweede, niet onbelangrijk, verschil is de aanschafprijs: 14 Euro <> 30 Euro. Daar staat dan wel weer een (theoretisch) langere levensduur tegenover voor de LED lamp

• QuestionMarc
  • Laatst online: 03-04 08:55
JakeNL schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:49:
Waarom zou in kroonluchters geen spaarlamp gebruikt kunnen worden? Een gloeilamp is toch ook geen kaars? Bovendien zijn er volgens mij genoeg spaarlampen in de vorm van een kaars. Ik dacht dat Gamma ze wel had, of anders neem je dit:

[afbeelding]
Nou dat ziet er fraai uit zeg. Ik zie ze al zitten in onze 80 jaar oude kroonluchter! Die overigens op een dimmer is aangesloten zodat die gloeidraadjes zo mooi uitkomen.
Een algeheel verbod op gloeilampen slaat gewoon nergens op. Net of het zin heeft om in mijn schuur (waar ik maar 1x per dag max 5 minuten ben) een 100W peer te vervangen voor een 15W spaarlamp. Ten eerste weet ik dan zeker dat ik dat nooit terugverdien, ten 2e weet ik zeker dat het niet gaat werken in de winter en ten derde vraag ik me af of de productie van die spaarlamp niet veel slechter voor het milieu was dan die gloeilamp...
Ik ben meer voor een algeheel verbod op straatverlichting!

Op de fiets vervuil je niets!

• mkleinman

mkleinman

JakeNL schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 10:40:
In stroomverbruik is er volgens mij weinig verschil tussen een GU10 spaarlamp en de 3x2W Cree LED. Een groot verschil is wel de uitstralingshoek. Bij de spaarlamp is dat 118', bij de LED niet veel meer dan 45'. Het is maar net wat je nodig hebt.
Een tweede, niet onbelangrijk, verschil is de aanschafprijs: 14 Euro <> 30 Euro. Daar staat dan wel weer een (theoretisch) langere levensduur tegenover voor de LED lamp
Klopt. Gisteren toevallig nog overwogen om de 4x7W spaarlamp in de woonkamer bij de bank en de TV te vervangen voor highpower leds. Dat is ipv 4x7W dan 4x4,7W ( Volgens Olino.org nemen de CREE's maar 4,7W op ipv 6 )

Wij wachten hier wel tot deze spaarlampen kapot gaan voordat we ze gaan vervangen.

• TD-er
JakeNL schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 09:46:
[...]

[...]
Wel typisch dat ze er geen CRI-waarde bij zetten.

Bij het gebruik van belichting moet je je realiseren in hoeverre de gebruikte belichting overeenkomt met de ideale blackbody belichting. De ideale belichting heeft namelijk een redelijk glad energie-spectrum, oftewel er zijn geen golflengtes die ontbreken, danwel boven de rest uitsteken. De CRI (Colour Rendering Index) zegt iets over in hoeverre het gebruikte licht overeenkomt met de ideale belichting. Een CRI van 100 is hierbij ideaal en fabrikanten beschouwen een CRI van 80-85 als prettig licht.
  • Lagedruknatriumlampen hebben een CRI van 0.
  • TL-verlichting heeft een CRI van 55-85.
  • Gloeilampen hebben een CRI van bijna 100.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Anoniem: 281733

Deze led's komen aardig in de buurt, maar dan kosten ze ook wel wat.
http://www.led1.de/shop/p...wer-p4xre-led-spots-c-168

• JakeNL
TD-er schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 12:01:
[...]

Wel typisch dat ze er geen CRI-waarde bij zetten.
zou dit hetzelfde kunnen zijn als Ra waarde? Die geven ze namelijk wel op. Ik zat net even te kijken bij hun 'nieuwste' uitvinding, een GU10 LED lamp en daar omschrijven ze de Ra waarde. Deze site lijkt hetzelfde te zeggen.

Een 7W 2700K spaarlamp geeft een Ra waarde van 82, z'n LED tegenhanger heeft een Ra van 85.

Ik vond echter in de woonkamer de grote spreidingshoek van de spaarlamp wel zo handig, ik gebruik het min of meer als hoofdverlichting. Met LED's zou ik er veel meer moeten plaatsen doordat de lichtbundel zoveel smaller is.

• NielsTn
don't want to interrupt things... but... kunnen we led-lampen in het betreffende topic bespreken?

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21-05 11:48

stegen

8710Wp

Yes!
De Sunpower panelen zijn dan toch eindelijk binnen..

Het lijkt wel nep, je verwacht toch kontakt vlakken aan de voorzijde, maar deze zitten bij sunpower dus aan de achterzijde van de module. Vandaar ook het hogere rendement. (18,1%)

• hhints
Anoniem: 311800 schreef op maandag 27 juli 2009 @ 22:01:
Teleurstelling over de lager dan verwachte opbrengst...
[...]

Vermogen zou inderdaad meer moeten zijn. Wat voor panelen zijn het. 2mm2 draad of 4mm2 draad.????

Pascal
Het gaat om Sharp 170 Wp panelen. Natuurlijk met 4mm2 kabels, standaard pakket van Solar NRG.
De verandering trad op nadat de inverter (Delta SI 3300) werd omgeruild.
De eerste deed het ogenschijnlijk beter (hoe beoordeel je dat?)
De nieuwe werd al in de ochtend warm. Dat deed de eerste niet.
Ik vond het normaal als de eerste in de ochtend 100W stond te leveren en nog koud was.
Dit tweede exemplaar begint 'sochtends natuurlijk net zo met eenlaag vermogen, dat dan oploopt. Maar als hij in de buurt van de 100..200 W komt is hij al handwarm.

De eerste had een heel vroege versie van de software, en bleek af en toe niet op te starten. Als je dan 'savonds keek, had hij die dag 0 Wh opgeleverd.
De tweede heeft van alle SW onderdelen versie 1.0.
Het zou natuurlijk kunnen dat het normaal is dat hij sneller opwarmt, hij heeft dan een slechter rendement bij lagen vermogens,maar als hij ook onder vol vermogen minder oplevert, haalt hij de beloofde spec uit de folder niet.

[Voor 17% gewijzigd door hhints op 28-07-2009 14:03]

• Woodski
Ik heb zojuist een leuke energie besparing gedaan door mijn UPC 24mbit abo aan te laten passen naar een UPC 30mbit abo. En dat nieuwe abo is ook nog eens 30 euro p/m goedkoper.

Ik verwacht hiermee iets van 175kwh per jaar te besparen.

spoiler:
Beetje flauw maar m'n telefoon vervalt nu. Hierdoor kan het Dect basisstation en de Dect handset uit het stopkontakt. We bellen zelden en mobiel is prima voor ons

• TD-er
Woodski schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:35:
Ik heb zojuist een leuke energie besparing gedaan door mijn UPC 24mbit abo aan te laten passen naar een UPC 30mbit abo. En dat nieuwe abo is ook nog eens 30 euro p/m goedkoper.

Ik verwacht hiermee iets van 175kwh per jaar te besparen.

spoiler:
Beetje flauw maar m'n telefoon vervalt nu. Hierdoor kan het Dect basisstation en de Dect handset uit het stopkontakt. We bellen zelden en mobiel is prima voor ons
20 Watt continue voor zo'n ding?

Hmm maar eens even meten hier, voor je het weet kan de meerprijs van de Fritzbox 7270 ipv de 7170 gewoon uit (7270 is de 7170 met Dect basis station). De 7170 verbruikt hier zo'n 6 Watt max.

• JeroenH
(jarig!)
QuestionMarc schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 10:41:
Ik ben meer voor een algeheel verbod op straatverlichting!
Da's een interessante. Bespaart dat wel zoveel energie als je naar het grote plaatje kijkt? Straatverlichting weg of uit -> mensen durven niet meer op straat te lopen of te fietsen -> gaan met de auto -> hoger energieverbruik?

• NielsTn
QuestionMarc schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 10:41:
[...]

Een algeheel verbod op gloeilampen slaat gewoon nergens op. Net of het zin heeft om in mijn schuur (waar ik maar 1x per dag max 5 minuten ben) een 100W peer te vervangen voor een 15W spaarlamp.
Die 100Watt peer vervangen door 1 of 2 TL-buizen... scheelt al een slok op een borrel...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

NielsTn schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:53:
[...]

Die 100Watt peer vervangen door 1 of 2 TL-buizen... scheelt al een slok op een borrel...
Idd. Ik heb nog op twee plaatsen een gloeilamp hangen: in de kast onder de trap en op zolder als "eerste" licht (dat vanaf de overloop geschakeld kan worden). Als die lampen kapot zijn dan monteer ik daar een PL armatuur. Dat is compacter dan TL en geeft een stuk sneller licht dan een spaarlamp en is net zo zuinig.

Open Source landkaart

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-01 13:05
Maasluip schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:10:
[...]

Idd. Ik heb nog op twee plaatsen een gloeilamp hangen: in de kast onder de trap en op zolder als "eerste" licht (dat vanaf de overloop geschakeld kan worden). Als die lampen kapot zijn dan monteer ik daar een PL armatuur. Dat is compacter dan TL en geeft een stuk sneller licht dan een spaarlamp en is net zo zuinig.
Hmm, PL kende ik nog niet :> . Ziet er mij een beetje uit gelijk een grote spaarlamp, of vergis ik mij hier ?

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

• NielsTn
Maasluip schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:10:
[...]

.... en daarna kan je tzt die TL-verlichting mogelijk 1 op 1 vervangen door de dan (verder ontwikkelde) LED-TL balk ;)

legio mogelijkheden !
(tegen die tijd gaan hier 4 tl-balken er uit, en komt die LED variant er in )
Ontsteken van mijn TL balken (per armatuur 2 TL's van wat zal het zijn? 37 Watt?) gaat binnen 2 seconde licht geven in de schuur.... valt dus reuze mee met de moderne TL :)

[Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 28-07-2009 15:51]

Anoniem: 26970

Nog beter is T5 in plaats van TL. Dat zit bij mij in het aquarium en springt meteen aan als je de schakelaar omzet.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hardfreak schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 15:49:
[...]

Hmm, PL kende ik nog niet :> . Ziet er mij een beetje uit gelijk een grote spaarlamp, of vergis ik mij hier ?
PL is volgens mij TL maar dan met starter geïntegreerd. Ik heb zo'n lamp als bureaulamp (een laag-voltage versie, transformator in de stekker) en dat bevalt me al 10 jaar (met dezelfde lamp) prima.

Open Source landkaart

• JeroenH
(jarig!)
Op NS station Utrecht hebben ze ergens (weet niet meer waar) over een stuk van 10 meter TL-buizen vervangen door LED-buizen. Ik kan niet zeggen dat de lichsituatie daar er op vooruit is gegaan, geeft duidelijk minder licht.

LED is mooi, LED is energiezuinig, maar hoe meer ik er mee in aanraking kom hoe meer ik denk dat er toch nog wat ontwikkeltijd nodig is voordat het echt groot door kan breken.

• zonnigtype

zonnigtype

JakeNL schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 08:35:
[...]

Prima oplossing toch, all dat CO2 weer in de grond stoppen? Ben je er mooi vanaf, daalt de grond niet en misschien zet het meteen het gasveld onder druk voor betere gaswinning. :)
NOT. Die ex-gas reservoirs zijn (potentieel) goede opslagplaatsen voor samengeperste lucht (als het fysiek wel kan, is als ik het goed begrijp geen probleem). Om, als het hier na enkele eeuwen... pas goed van bil gaat met de hernieuwbaren, overtollige wind en zonnestroom etc. (variabele bronnen) in op te slaan en dat op piekmomenten weer te verzilveren. De kolenboys willen die reservoirs voor zichzelf opeisen om hun toko kunstmatig te verlengen (godbeterehet met Europese subsidie...), en tegelijkertijd hun "troef" uit te spelen dat we zogenaamd in het honderd gaan lopen als we massaal (door die honderdduizenden burgermansjes waar ze nix mee hebben) decentraal zonnestroom en windstroom op gaan zitten wekken...
Aan de andere kant (om de boel een beetje te relativeren):

Hier in Nederland horen we er bijna nooit over, maar in West Canada (waar mijn schoonfamilie woont) hebben ze last van een klein beestje: de pine beetle. Dit beest tast naaldbomen aan zodat ze doodgaan. En niet 1 of 2, maar miljoenen hectares bomen aan een stuk. Al deze bomen rotten weg en verspreiden dus zo CO2 i.p.v. dat ze het opnemen. Experts hebben becijferd dat dit vanaf het jaar 2000 tot 2020 net zoveel CO2 in de lucht brengt als 5x het Canadese transport per jaar.

[...]

Het is wel niet in onze 'back yard' maar wel op hetzelfde wereldbolletje waarop we allemaal leven.
Oppassen met alles stuk relativeren. Het gaat hier wel om een biologisch fenomeen, dus onderdeel van de al honderden miljoenen jaren evoluerende STANDAARD CO2 fluctuatie. Plagen gaan ook weer over, is doodnormaal in ecosystemen (eeuwigdurende ecosystemen bestaan niet, ze evolueren of gaan aan catastrofes ten onder). De vegetatie zal zich wel herstellen. Hierbuiten staat de antropogene VERSTERKING van de broeikas emissies, en dat dreigt na slechts twee eeuwtjes industriële revolutie en, vooral ook, volledig uit de klauwen gelopen motorbrandstoffen- en ander energie gezuip, echt buitensporige gevolgen te gaan krijgen. En DAT is wat we wel degelijk zelf kunnen beïnvloeden. Plagen zijn van alle tijden. Het zou overigens beslist wel kunnen dat [de impact van] plagen verhevigd zou[den] kunnen worden door de gevolgen van menselijke activiteiten, maar dat is vaak moeilijk te "bewijzen", dus voorzichtig zijn met daar al te harde conclusies uit te trekken.

hhints schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:57:
[...]

Het gaat om Sharp 170 Wp panelen. Natuurlijk met 4mm2 kabels, standaard pakket van Solar NRG.
De verandering trad op nadat de inverter (Delta SI 3300) werd omgeruild.
De eerste deed het ogenschijnlijk beter (hoe beoordeel je dat?)
De nieuwe werd al in de ochtend warm. Dat deed de eerste niet.
Ik vond het normaal als de eerste in de ochtend 100W stond te leveren en nog koud was.
Dit tweede exemplaar begint 'sochtends natuurlijk net zo met eenlaag vermogen, dat dan oploopt. Maar als hij in de buurt van de 100..200 W komt is hij al handwarm.

De eerste had een heel vroege versie van de software, en bleek af en toe niet op te starten. Als je dan 'savonds keek, had hij die dag 0 Wh opgeleverd.
De tweede heeft van alle SW onderdelen versie 1.0.
Het zou natuurlijk kunnen dat het normaal is dat hij sneller opwarmt, hij heeft dan een slechter rendement bij lagen vermogens,maar als hij ook onder vol vermogen minder oplevert, haalt hij de beloofde spec uit de folder niet.
hmmm maar in je e-netwerk heb je ook 4mm2 naar de meterkast? Dit heeft wel degelijk invloed. Een inverter die het vermogen niet makkelijk kwijt kan (bijvoorbeeld 2mm2 kabels in e-netwerk) gaat in eerste instantie het voltage omhoog brengen en daarna schakelt het verhaal af om daarna weer opnieuw te beginnen.

Heb geen ervaring met Delta. Mastervolt en SMA is wat wij gebruiken. Kun je op die Delta zien wat het ingangsvermogen is? Alleen maar om uit te sluiten dat het de panelen zijn....Dus even proberen uit te zoeken wat het piekvermogen is op een mooie zonnige dag.

Pascal

• zonnigtype

zonnigtype

stegen schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 13:10:
Yes!
De Sunpower panelen zijn dan toch eindelijk binnen..
Sluuuuuuuurrrpp.... :9~
Het lijkt wel nep, je verwacht toch kontakt vlakken aan de voorzijde, maar deze zitten bij sunpower dus aan de achterzijde van de module. Vandaar ook het hogere rendement. (18,1%)
Niet van "het module", maar meer precies van de cellen:

(achterzijde Sunpower monokristallijne back-contact cel, getoond door Richard van de Sanden van de TUE tijdens het symposium georganiseerd door KIVI NIRIA in Breukelen, begin vorig jaar (verslag).)

De stroom moet dan nog intelligent afgevoerd worden, maar dat is verder heel wat minder ingewikkeld dan bij de celopmaak. Vergelijkbare trend bij de [multikristallijne] Sunweb cellen die Solland nu "mag" in gaan zetten in een volautomatische productielijn van Eurotron waarbij gebruik wordt gemaakt van folie voor de backsheet die de plus en de min van de cellen met geleidende banen verzamelt, en verregaande gerobotiseerde module processing ("hands-off") mogelijk gaat maken, bovendien geen gezeur met solderen meer e.d. (nog een zoveelste voordeel: veel dunnere cellen mogelijk, dus fors kostenreductie potentieel).

Dat hoge rendement van de Sunpower cellen heeft zeker ook te maken met de beste kristallijne wafers die ze daarvoor gebruiken, de PEVCD opdamptechnieken van OTB uit Eindhoven, en nog zo wat slimme verbeteringen. Ze zijn nog steeds ongeslagen (zeker op commercieel vlak), maar steeds meer concurrentie is te verwachten uit diverse research labs. 20 procent zou haalbaar moeten zijn binnen "afzienbare tijd". Zou wel eens over paar jaar kunnen zijn, wie weet nog sneller.

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 17:05:
[...]

Op NS station Utrecht hebben ze ergens (weet niet meer waar) over een stuk van 10 meter TL-buizen vervangen door LED-buizen. Ik kan niet zeggen dat de lichsituatie daar er op vooruit is gegaan, geeft duidelijk minder licht.

LED is mooi, LED is energiezuinig, maar hoe meer ik er mee in aanraking kom hoe meer ik denk dat er toch nog wat ontwikkeltijd nodig is voordat het echt groot door kan breken.
Bij Eindhoven CS hebben ze dit reeds toegepast, ik heb er nog ergens foto's van tijdens de nachtelijke voorstelling van diverse licht-kunstwerken bij Glow2008/2009.

• Niet online
ik heb al 2 jaar geen gloeilampen meer, het bevalt goed, en ik mis ze niet.
veelal calex met een mooie kleur, en tussen 3(sfeer) en 18 watt (hoge lichtweergave)
het was lang uitzoeken, probleem is alleen wel, dat ik nu zo weinig verbruik.....(?)
maar is dat een probleem, of moeten we onszelf allemaal afvragen waarom we vasthouden aan oud, en geen vragen stellen over wat iets verbruikt.
ik zie een grote overeenkomst tussen de nederlandse werkvloer, en deze discussie,
collega`s die alles naar beneden halen en collegas mee proberen te krijgen in een negatieve spriraal.(*)
at least try, and you will know.

• TD-er
IMHO maakt het verbruik-argument eigenlijk alleen maar uit tijdens het beslissen of je afstapt van gloeilamp naar iets anders.
Daarna krijg je de argumenten voor "welke dan wel" en IMHO mag daar zeker wel kritisch gekeken en vergeleken worden.
Ik heb hier 2 LED-lampen (2.4Watt van de Ikea) als leeslamp en persoonlijk vind ik het te hard licht. Het is prima als extra licht bij het lezen van een boek of prutswerkjes, maar prettig is het zeker niet. Ik moet er niet aan denken om dat als hoofd verlichting te hebben in een ruimte.

Maar goed, mijn punt is dus dat argumenten als energieverbruik en besparing volledig los staan van de overige eigenschappen. Die spelen namelijk in een compleet ander deel van het traject van de beslissing om over te stappen.

• Niet online
aanschafsubsidie komend :

Zonne-energieacties:

" Zon op je Dak 2009 " A'dam start 14 september

/edit : http://www.nieuwamsterdam...e_dak/subsidiebedragen_en

" Zonnesteek" Alkmaar start op 29 augustus a.s.

vermoedelijk 2,5 euro/wp.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-07-2009 21:39]

• TD-er
Laat ze voor de provincie Groningen/Drenthe nog maar even een paar maandjes wachten.
* TD-er is aan het rondkijken voor een huis.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:36:
aanschafsubsidie komend :

Zonne-energieacties:

" Zon op je Dak 2009 " A'dam start 14 september

/edit : http://www.nieuwamsterdam...e_dak/subsidiebedragen_en

" Zonnesteek" Alkmaar start op 29 augustus a.s.

vermoedelijk 2,5 euro/wp.
Mag je voor deze actie zelf je systeem samenstellen en installeren of ben je verplicht die 2925 euro pakket af te nemen?

www.sunsolar.nl

• Niet online
standaard krijg je 3x suntech +soladin dhz, maar de actie is geheel vrij per wp, en doe het zelf.
ik heb vorig jaar 7x gloria gss190 aangeschaft, zonder omvormer bij leverancier naar keuze.
ik heb de soladin ingewisseld voor een extra paneel, ik had al een sunny boy ;-)
in alkmaar mag je zelfs stapelen, en ik liet esdec pas op 1-1-2009 faktureren,
omdat de set dan ook sde fahig was, maar dat heb ik maar niet gedaan.

ik denk dat ik nog maar een kilowattje ga doen, maar heb alleen nog plaats op het oosten.
bij de huidige prijzen van 3,6eur/wp en 2,5 eur/wp subsidie zou ik wel erg dom zijn het niet te doen.
bij solarnrg staat nu 1210wp voor 3,65eur/wp, dat word dan 1,15 eur/wp

• TD-er
da's bijna goedkoper dan dakpannnen ;)

• mars1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:46
TD-er schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:43:
Laat ze voor de provincie Groningen/Drenthe nog maar even een paar maandjes wachten.
* TD-er is aan het rondkijken voor een huis.
Voor mij kunnen ze niet snel genoeg beginnen in Drenthe.

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:52:
standaard krijg je 3x suntech +soladin dhz, maar de actie is geheel vrij per wp, en doe het zelf.
ik heb vorig jaar 7x gloria gss190 aangeschaft, zonder omvormer bij leverancier naar keuze.
ik heb de soladin ingewisseld voor een extra paneel, ik had al een sunny boy ;-)
in alkmaar mag je zelfs stapelen, en ik liet esdec pas op 1-1-2009 faktureren,
omdat de set dan ook sde fahig was, maar dat heb ik maar niet gedaan.

ik denk dat ik nog maar een kilowattje ga doen, maar heb alleen nog plaats op het oosten.
bij de huidige prijzen van 3,6eur/wp en 2,5 eur/wp subsidie zou ik wel erg dom zijn het niet te doen.
bij solarnrg staat nu 1210wp voor 3,65eur/wp, dat word dan 1,15 eur/wp
Ik zou bijna een 2e huis tijdelijk gaan kopen / huren in Alkmaar om mee te doen met de subsidie en dan de panelen er hier op het dak bij plaatsen >:)

• Niet online
ik kan ook mijn 10 oost-shells wegdoen, en dan het hele oost dak volleggen.
waarschijnlijk gaat mijn netbeheerder dan huilen...
hoop afdakjes worden dat dan...
subsidie is altijd een sigaar uit eigen doos,
en blijkbaar krijg je die in andere gemeentes zelfs ook niet....
Volgens een woordvoerder van het CO2-Servicepunt – het ondersteunende bureau van de Provincie die de gemeenten ondersteunt – zijn deze subsidies ‘stapelbaar’. Ook mensen die in aanmerking komen voor subsidie in het kader van de SDE-regeling kunnen hiervan gebruik maken. In dat geval is zowel de aanschaf van het systeem als de productie van stroom ondersteund waardoor het wel heel aantrekkelijk wordt voor mensen om te investeren in voorzieningen
je kan natuurlijk ook even je eigen gemeente bellen, zodra je de milieu coordinator doorverbonden krijgt,
vergeet dan niet een paar keer hard de hoorn op de tafel te slaan, dan word ie wel wakker.

[Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-07-2009 22:56]

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

En weer is Nederland 1050Wp aan zonneenergie rijker :)

Zes 'SolarKing' panels op een clickfit rail en twee Stecagrid 500's hebben gisteren de eerste 2.3KWh gegenereerd. Het geeft inderdaad een kick om 's middags thuis te komen en te zien dat de meter achteruit is gelopen! Heerlijk. En dat voor een prijs waar je helemaal geen subsidie-ellende voor wilt hebben.
Meer foto's zijn hier te vinden.
Ook heb ik me aangemeld bij sonnenertrag.eu.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Anoniem: 165002

SolarKing schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 21:44:
[...]

Mag je voor deze actie zelf je systeem samenstellen en installeren of ben je verplicht die 2925 euro pakket af te nemen?
Dat zou natuurlijk een mooie boel zijn dat je verplicht bent bij besseling af te nemen; het is gelukkig een vrije markt.
Wie slim is kijkt eens om zich heen in de omgeving Amsterdam; ik heb vorig jaar ook meegedaan; kon het zelfde systeem toen al voor 300 euro goedkoper halen bij www.zonenco.nl

Vorig jaar was de subsidie 2 euro per Wp, nu 2,5 ; plus dat de panelen prijzen zijn gezakt. Volgens mij kan je nu voor een prikkie 600wp op je dak halen.

Debiel eigenlijk dat de subsidie meer is geworden. De pot van de provincie NH is elk jaar 1 miljoen euro. Als ze de subsidie op 1,50 zetten kunnen veel meer mensen mee doen aan de actie> meer blauw op het dak.

• JeroenH
(jarig!)
Gefeliciteerd! Mooie set man. Lopen ze nou door tot op het dak van je buren?

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-05 10:21
JeroenH schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 14:47:
[...]

Da's een interessante. Bespaart dat wel zoveel energie als je naar het grote plaatje kijkt? Straatverlichting weg of uit -> mensen durven niet meer op straat te lopen of te fietsen -> gaan met de auto -> hoger energieverbruik?
Was laatst nog een docu op TV over over een stadje in Duitsland. Je kon dan een speciaal nummer bellen en dan ging het licht even aan (lang genoeg om je auto terug te vinden oid :-))

Scheen nogal wat interesse voor te zijn door andere steden geloof ik.

Een of andere bewegingssensor zou ook al heel wat zijn.

• mkleinman

mkleinman

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:46:
ik kan ook mijn 10 oost-shells wegdoen, en dan het hele oost dak volleggen.
waarschijnlijk gaat mijn netbeheerder dan huilen...
hoop afdakjes worden dat dan...
subsidie is altijd een sigaar uit eigen doos,
en blijkbaar krijg je die in andere gemeentes zelfs ook niet....

[...]

je kan natuurlijk ook even je eigen gemeente bellen, zodra je de milieu coordinator doorverbonden krijgt,
vergeet dan niet een paar keer hard de hoorn op de tafel te slaan, dan word ie wel wakker.
Als je die 10 Shells wegdoet dan houd ik mij aanbevolen :P Met 1kWp erbij ga ik ook definitief door de nul heen :)

• JeroenH
(jarig!)
wazzup105 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:01:
(lang genoeg om je auto terug te vinden oid :-))
Je zegt het zelf al "om je auto terug te vinden", niet om terug te fietsen naar huis na een feestje o.i.d. Een oplossing die auto's bevoordeelt en fietsers/voetgangers benadeelt ben ik niet voor.
Een of andere bewegingssensor zou ook al heel wat zijn.
Ik probeer me voor stellen hoe dat dan zou werken... handig voor berovers/aanranders :) Ze kunnen dan in het donker wachten tot het verlichte gebied rondom de fietsers eraan komt en dan toeslaan. De fietser ziet niets want zijn (of haar) ogen zijn gewend aan het licht. Nee, straatverlichting is voor mij één van de laatste dingen die ik op zou willen geven. Je hebt zeker geen kinderen (dochters?)?

• harold65
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

JeroenH schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:01:
Gefeliciteerd! Mooie set man. Lopen ze nou door tot op het dak van je buren?
Om eerlijk te zijn, dat huis van de buren is ook van mij. Mijn vrouw gebruikt de zolders voor haar kledingverhuurbedrijf. Toen de buren gingen verhuizen hebben we de stoute schoenen aangetrokken en het huis er bij gekocht. Dat was uiteindelijk goedkoper dan een apart bedrijfspand. En je hebt beneden lekker de ruimte :)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

• Woodski
harold65 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:18:
[...]

Om eerlijk te zijn, dat huis van de buren is ook van mij. Mijn vrouw gebruikt de zolders voor haar kledingverhuurbedrijf. Toen de buren gingen verhuizen hebben we de stoute schoenen aangetrokken en het huis er bij gekocht. Dat was uiteindelijk goedkoper dan een apart bedrijfspand. En je hebt beneden lekker de ruimte :)
Net ff door je webalbum gekeken.
Leuk om te zien hoe je het gedaan heb.

Je hebt nog wel veel plat en schuin dak over
Dat moet ook vol hoor
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee