Duurzame energie deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 66.047 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Je hebt nog wel veel plat en schuin dak over
Dat moet ook vol hoor
Dat is inderdaad de volgende stap. Boven de dakkapellen is ruimte voor nog 6 panelen. Er zit echter een pijp van de CV ketel in de weg. Zodra de ketel vervangen wordt verplaatsen we de pijp en is de weg vrij :*).
Op het platte dak vind ik een beetje eng want er vliegen regelmatig ballen en ander speelgoed over de bijkeuken als de kinderen in de tuin spelen.

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-05 15:38
harold65 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:55:
[...]

Dat is inderdaad de volgende stap. Boven de dakkapellen is ruimte voor nog 6 panelen. Er zit echter een pijp van de CV ketel in de weg. Zodra de ketel vervangen wordt verplaatsen we de pijp en is de weg vrij :*).
Op het platte dak vind ik een beetje eng want er vliegen regelmatig ballen en ander speelgoed over de bijkeuken als de kinderen in de tuin spelen.
Ben je erg gehecht aan die kinderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

Woodski schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 11:24:
[...]

Ben je erg gehecht aan die kinderen ?
Meestal wel. Ik probeer ze nu energiebewust te maken door te vertellen hoeveel zonnepanelen je nodig hebt om een bepaald apparaat te voeden. De TV kost bijvoorbeeld 0.3 paneel en voor de waterkoker heb je 12 panelen nodig. Dat werkt heel leuk want meteen ontstond de discussie of we meer panelen nodig hebben of minder
TV moeten kijken :)

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-05-2024
harold65 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 09:44:
En weer is Nederland 1050Wp aan zonneenergie rijker :)
[afbeelding]

Zes 'SolarKing' panels op een clickfit rail en twee Stecagrid 500's hebben gisteren de eerste 2.3KWh gegenereerd. Het geeft inderdaad een kick om 's middags thuis te komen en te zien dat de meter achteruit is gelopen! Heerlijk. En dat voor een prijs waar je helemaal geen subsidie-ellende voor wilt hebben.
Meer foto's zijn hier te vinden.
Ook heb ik me aangemeld bij sonnenertrag.eu.
Leuk dat foto album met begeleidende tekst. Ik wist niet dat het clickfit systeem zo eenvoudig was te monteren. Heb je per dakpan model nog een verschillende beugel of is het 'one size fits all'?
Het enige wat ik niet kan zien is in het album is hoe de panelen gefixeerd worden op het clickfit systeem.

Al met al werkt zo'n serie fotootjes wel drempelverlagend, moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
harold65 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 12:08:
De TV kost bijvoorbeeld 0.3 paneel en voor de waterkoker heb je 12 panelen nodig.
Maar meestal kijk je langer TV dan dat je water kookt ;)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 01-05 21:33
JeroenH schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:16:
[...]

Maar meestal kijk je langer TV dan dat je water kookt ;)
Maar elektriciteit kan je niet zomaar opslaan. Als alleen de waterkoker aan staat en het zonnetje schijnt dan gebruik je echt wel 12 panelen van 175 wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
tw_eek schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:40:
[...]

Maar elektriciteit kan je niet zomaar opslaan. Als alleen de waterkoker aan staat en het zonnetje schijnt dan gebruik je echt wel 12 panelen van 175 wp.
Nee, maar je kijkt wel op jaarbasis wat je verbruik is. Wat je op een bepaald moment niet gebruikt, geef je door aan het lichtnet, en als je te weinig hebt, neem je af aan het lichtnet.

Dus je moet wel degelijk kijken naar hoe lang je apparaten aanstaan.

Als je je waterkoker van 2 kW 100 uur op jaarbasis aan hebt staan, verbruik je daar 200 kWh door, terwijl als je je TV van 300 W 1000 uur op jaarbasis aan hebt staan, je toch echt 300 kWh door. En dan het je voor die TV toch echt 1,5x zoveel zonnepanelen nodig. Niet zozeer momentaan, maar om aan je gemiddelde vraag te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

JakeNL schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:02:
[...]
Leuk dat foto album met begeleidende tekst. Ik wist niet dat het clickfit systeem zo eenvoudig was te monteren. Heb je per dakpan model nog een verschillende beugel of is het 'one size fits all'?
Er zijn geloof ik twee 'diktes', afhankelijk van het soort dakpan en panlat.
Het enige wat ik niet kan zien is in het album is hoe de panelen gefixeerd worden op het clickfit systeem.
Daar zal ik nog een foto van maken.
Je kan hier trouwens een filmpje vinden hoe het precies werkt. Dat was voor mij erg verhelderend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
TZT wil ik m'n panelen op een eigen groep aansluiten.
Mag ik 3x bruin, 3x blauw en 1x groen/geel door een 3/4" buis trekken als ik dat zou willen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65

harold65

Slimme meter:

gatgda schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:46:
[...]

Nee, maar je kijkt wel op jaarbasis wat je verbruik is. Wat je op een bepaald moment niet gebruikt, geef je door aan het lichtnet, en als je te weinig hebt, neem je af aan het lichtnet.

Als je je waterkoker van 2 kW 100 uur op jaarbasis aan hebt staan, verbruik je daar 200 kWh door, terwijl als je je TV van 300 W 1000 uur op jaarbasis aan hebt staan, je toch echt 300 kWh door. En dan het je voor die TV toch echt 1,5x zoveel zonnepanelen nodig. Niet zozeer momentaan, maar om aan je gemiddelde vraag te voldoen.
Als je het hebt over energiebalans dan heb je helemaal gelijk. Je kijkt niet alleen naar vermogen, maar ook naar tijd. Dat is tenslotte energie (vermogen * tijd). Om het echter voor de kids simpel te houden heb ik alleen het vermogen gebruikt. De panelen leveren vermogen en de TV en waterkoker verbruiken dat weer. Wat je te weinig hebt levert de Nuon (in ons geval) er bij en wat je te veel hebt krijgt de Nuon weer terug. De sport is dan om zo weinig mogelijk (qua tijd en hoeveelheid) bij de Nuon weg te halen. Want dat kost tenslotte geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-05 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:19:
TZT wil ik m'n panelen op een eigen groep aansluiten.
Mag ik 3x bruin, 3x blauw en 1x groen/geel door een 3/4" buis trekken als ik dat zou willen ?
Ja hoor, als jij dat er doorheen krijgt zonder de mantel te beschadigen dan is dat prima toegestaan. Volgens de nieuwe NEN normen ( nagevraagd bij iemand bij Enexis die op de verantwoordelijke afdeling werkt ) mag dit gewoon.

Recentelijk zelf navraag gedaan of ik 2x bruin 2x blauw en 1x randaarde in 1 5/8" buis mocht trekken. En dat mocht dus :)

Overigens je kan ook kijken of je 4mm2 of 6mm2 bekabeling kan regelen, is welliswaar ietsje duurder maar zou in jouw geval een goede oplossing zijn.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:29:
[...] Ja hoor, als jij dat er doorheen krijgt zonder de mantel te beschadigen dan is dat prima toegestaan. Volgens de nieuwe NEN normen ( nagevraagd bij iemand bij Enexis die op de verantwoordelijke afdeling werkt ) mag dit gewoon.

Recentelijk zelf navraag gedaan of ik 2x bruin 2x blauw en 1x randaarde in 1 5/8" buis mocht trekken. En dat mocht dus :)
Alleen als ze in dezelfde groep zitten. Althans, zo was het vroeger.
Verder lijkt het me inderdaad slimmer om ipv meerdere 2,5mm2, 1 enkele 4mm2 of 6mm2 installatiedraad te gebruiken. Dat geeft een effectiever gebruik van de buis. Per koperoppervlak minder isolatieplastic wat je buis opvult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
gatgda schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 13:46:
[...]

No offence maar ik bedoel het moment van gebruik. Als 'grid' gebruiker en leverancier geven de panelen het overschot gewoon door (met of zonder slimme meter).

Aan mijn, ook nog jonge, kinderen zou ik het ook zo uitleggen. Gewoon het gebruik op dat moment en niet op jaarbasis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
flitspaal.nl schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 14:29:
Overigens je kan ook kijken of je 4mm2 of 6mm2 bekabeling kan regelen, is welliswaar ietsje duurder maar zou in jouw geval een goede oplossing zijn.
Dit lijkt me handiger mocht er ooit een productiemeter tussen moeten.
Dan kan ik op dezelfde groep meerdere voedingslijnen door die buis trekken
waar ik in de meterkast dan wel of niet een meter tussen plaats.

Wat ik nu heb komt niet in aanmerking voor de SDE regelen omdat ik geen faktuur heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robenrikki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09-2015
Hallo allemaal,

Op dit forum ben ik nieuw. Ook nieuw is mijn op 17 juli geinstalleerde Bosch zonneboiler met 1 collector. Nu heb ik een vraag waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden. De temperatuur van de boiler is nu 59 graden en als ik warm water vraag dan zie ik op mijn kamerthermostaat toch als symbool het waterkraantje op het display verschijnen. Betekent dit dat de cv alsnog voor het warmwater gedeelte zorgt en mijn zonneboiler niet? Het lijkt mij dat als de zonneboiler is opgewarmd en ik vraag warm water, dat het symbool van het waterkraante op het display van de kamerthermostaat niet mag verschijnen. Of heb ik dit mis? Wie weet hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Anoniem: 165002 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:00:
[...]

Dat zou natuurlijk een mooie boel zijn dat je verplicht bent bij besseling af te nemen; het is gelukkig een vrije markt.
Wie slim is kijkt eens om zich heen in de omgeving Amsterdam; ik heb vorig jaar ook meegedaan; kon het zelfde systeem toen al voor 300 euro goedkoper halen bij www.zonenco.nl

Vorig jaar was de subsidie 2 euro per Wp, nu 2,5 ; plus dat de panelen prijzen zijn gezakt. Volgens mij kan je nu voor een prikkie 600wp op je dak halen.

Debiel eigenlijk dat de subsidie meer is geworden. De pot van de provincie NH is elk jaar 1 miljoen euro. Als ze de subsidie op 1,50 zetten kunnen veel meer mensen mee doen aan de actie> meer blauw op het dak.
Ik vraag me af of ze ook gewoon een faktuur uit China accepteren, dan kun je met die subsidie (bijna) gratis panelen op je dak plaatsen. Wel zelf installeren en een frame in elkaar zetten.
Jammer dat ze dat hier in Tilburg niet hebben want ik kan de komende tijd nog aan genoeg goedkope panelen komen. Hier besteden ze liever hun geld aan dure zonneladders die kwa opbrengst weinig voorstellen.
http://www.duurzameenergi...et-zonneladders-1954.html

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
robenrikki schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:21:
Hallo allemaal,

Op dit forum ben ik nieuw. Ook nieuw is mijn op 17 juli geinstalleerde Bosch zonneboiler met 1 collector. Nu heb ik een vraag waarvan ik hoop dat jullie die kunnen beantwoorden. De temperatuur van de boiler is nu 59 graden en als ik warm water vraag dan zie ik op mijn kamerthermostaat toch als symbool het waterkraantje op het display verschijnen. Betekent dit dat de cv alsnog voor het warmwater gedeelte zorgt en mijn zonneboiler niet? Het lijkt mij dat als de zonneboiler is opgewarmd en ik vraag warm water, dat het symbool van het waterkraante op het display van de kamerthermostaat niet mag verschijnen. Of heb ik dit mis? Wie weet hier een antwoord op?
Er zijn veel faktoren die meespelen hier.
Als je CV b.v. 65 graden wil leveren zal hij toch bijstoken van 59 graden.

Dan moet hij ook nog eens de inlaat temp kunnen uitlezen anders zal hij alsnog een poging doen om de brander te onsteken. Kan je CV de boiler uitlezen ?

Maar dat vlammetje kan ook simpelweg een warmwatervraag zijn.
Op mijn CV is status 4 dat hij warm water aan het stoken is.
Lees de handleiding en ga kijken.

Trek desnoods de kap eraf als je handig bent om de brander te kunnen zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robenrikki
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09-2015
Dank voor je reactie Woodski, hoe kan ik nagaan of mijn cv de boiler kan uitlezen? Ik heb zojuist ook een nieuw HR 30 type 2 van Bosch laten installeren samen met de Bosch zonneboiler en een Junkers regelunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
robenrikki schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 17:17:
Dank voor je reactie Woodski, hoe kan ik nagaan of mijn cv de boiler kan uitlezen? Ik heb zojuist ook een nieuw HR 30 type 2 van Bosch laten installeren samen met de Bosch zonneboiler en een Junkers regelunit.
Is er een koppeling tussen de 2 ?
Heeft de boiler een sensor die de CV kan uitlezen ?
Dat kan je leverancier vast wel vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

robenrikki schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 16:21:
Hallo allemaal,

Dat is de reden, met dank aan Eric-PVT, dat mijn stekker van mijn CV er al bijna een maand uit ligt. Mijn gasverbruik is nu echt gedaald tot het nulpunt. Ik kom nu uit op 0,8m3 gas voor het koken voor deze maand. _/-\o_

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

"ik zeg doen" het maakt niet uit wat mevrouw froger zegt, het kost namelijk zo geen drol.
de hele installatie staat hier al uit sinds april, enkel het vat en de collector staan aan en voorzien ruim in de volledige behoefte, inclusief zon-hotfills.

zonne acties NH : het enige wat je moet doen is een aanschaf bewijs overleggen,
ongeacht welk bedrijf of wat. je moet aantonen dat je pv hebt gekocht, ongeacht prijs, je krijgt subsidie per aangeschafte Wp

/edit : reed vandaag van den helder naar amsterdam,
langs militair vliegveld de kooy, (met veel pv) enorm veel windmolens,
toen via beverwijk, langs het noordzeekanaal, nog veel meer >3mw molens,
allemaal vliegverkeer eromheen.
dat het vliegverkeer stoort moet dus wel onzin zijn, maar je hoort het toch steeds.
juist bij oa de polderbaan barst het van de windmolens, wel een stuk of 45.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-07-2009 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-04 16:30
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 22:46:
ik kan ook mijn 10 oost-shells wegdoen, en dan het hele oost dak volleggen.
waarschijnlijk gaat mijn netbeheerder dan huilen...
hoop afdakjes worden dat dan...
subsidie is altijd een sigaar uit eigen doos,
en blijkbaar krijg je die in andere gemeentes zelfs ook niet....

[...]

je kan natuurlijk ook even je eigen gemeente bellen, zodra je de milieu coordinator doorverbonden krijgt,
vergeet dan niet een paar keer hard de hoorn op de tafel te slaan, dan word ie wel wakker.
Tja allemaal heel leuk die subsidies maar zonder ga ik toch echt niet aan zonnepanelen beginnen. Ik heb eens zitten rekenen met een systeem uit Duitsland, maar dan zit ik nog op een terugverdientijd van 19 jaar. En dat is gewoon te veel. Dat krijg ik hier thuis ook niet uitgelegd trouwens.
Met 2.5 euro per WP is het zo terugverdiend, want volgens mij zijn er al panelen te koop voor <3 euro /wp.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
QuestionMarc schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 20:45:
maar dan zit ik nog op een terugverdientijd van 19 jaar.
Oh? Weet jij dan hoe de elektriciteitsprijs zich de komende 19+ jaar gaat ontwikkelen? Dan moeten wij eens gaan praten, met die kennis gaan we geld verdienen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

metterugverdientijdinjemondwordhetnooitwatwantjeblijfteropkauwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
Anoniem: 238103 schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:21:
metterugverdientijdinjemondwordhetnooitwatwantjeblijfteropkauwen
Ach als je ziet wat de prijs van PV panelen het afgelopen jaar gedaan heeft, dan kun je wel een "tevroeginvesteringsverlies" berekenen. De prijs van energie het komende jaar kun je nog wel redelijk veilig voorspellen en persoonlijk verwacht ik met een jaar wel prijzen voor PV-panelen van onder de 3 euro/Wp (en dan geen Chinees spul)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
Dat de panelen ook nog eens flink goedkoper worden speelt natuurlijk ook mee. Want je zou wel gek zijn als je nu 3 euro per wp neerlegt terwijl je over 2 jaar nog maar 2 euro betaald. Dat scheelt toch al weer 1000 euries per kWp en die ga je niet verdienen aan je 1 KWP panelen op je dak. Dus ben je een dief van je eigen portemonee!
Zonder goede feed-in is het voorlopig gewoon niet interessant hier in NL. En je kan lullen als brugman maar het is gewoon simpel rekenen. Zodra er een goede feed-in regeling komt zoals in D, dan ben ik de eerste in de rij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_eek
QuestionMarc schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 22:55:
Dat de panelen ook nog eens flink goedkoper worden speelt natuurlijk ook mee. Want je zou wel gek zijn als je nu 3 euro per wp neerlegt terwijl je over 2 jaar nog maar 2 euro betaald. Dat scheelt toch al weer 1000 euries per kWp en die ga je niet verdienen aan je 1 KWP panelen op je dak. Dus ben je een dief van je eigen portemonee!
Zonder goede feed-in is het voorlopig gewoon niet interessant hier in NL. En je kan lullen als brugman maar het is gewoon simpel rekenen. Zodra er een goede feed-in regeling komt zoals in D, dan ben ik de eerste in de rij...
Twee opmerkingen. Ten eerste heb je de SDE. Je kan klagen wat je wilt maar het geeft je voor vijftien jaar subsidie vanuit een bepaald basisbedrag. En ja, het kan beter, daar zijn we het allemaal over eens, de uiteindelijke subsidie is elk jaar weer een verassing.
Ten tweede kan je nu niet zeggen over een jaar betaal je nog maar 2 euro. De trend is wel dat de prijs naar beneden gaat maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo zal zijn. Voordat je het weet zijn er productiebeperkingen die de prijsdaling zal tegengaan. Kijk maar naar de chipindustrie.

Wat je je zelf moet afvragen is of je duurzame energie wil produceren en welke prijs je daar voor over hebt. Ga je op de fiets of neem je de auto. Koop je een nieuwe auto of koop je een auto die vier jaar oud is waarvan de helft al is afgeschreven. Neem je een glas water of toch die malt van 15 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Laatst online: 03-05 19:27

stegen

8710Wp

De gedachte dat je je elektriciteitsrekening "vooruitbetaald" hebt voor de komende 25+ jaar spreekt me wel aan.
Natuurlijk worden de panelen steeds goedkoper, maar de module prijs is maar een gedeelte van de gehele installatie. De montage, bekabeling en Inverter zijn schat ik zo'n 20-25% van de totaalprijs.

Ik vond 3 euro/Wp (ex btw) al een hele mooie prijs voor de panelen die ik nu heb.
Verder is het schitterende techniek, Ik kan niet wachten tot de panelen op m'n dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Zolang sommigen van ons wachten op een 'betere' terugverdientijd (een instelling die, gek genoeg, alleen lijkt te gelden voor zonnestroompanelen en niet voor zaken als auto's, computers, etc.) kunnen we ons nog altijd stijgende energieverbuik toch prima af met kernergie, toch? Of misschien toch niet?

Kennelijk is de terugverdientijd van kerncentrales ook niet hoog genoeg, want er is te weinig geld om ze netjes te ontmantelen aan het einde van hun levensduur. Er worden contracten afgesloten om de reactoren tot wel 60 jaar in de mottenballen te zetten in de hoop dat er dan wel voldoende geld is voor een nette ontmanteling. Hoezo kernenergie schuift haar problemen niet af op de toekomst. Lekkere gedachte om mee te gaan slapen.
The average cost of dismantling a nuclear reactor is now estimated at $450 million. The average plant owner has about $300 million saved up for the job. Typically, the money is raised through a small surcharge on electric rates.
"Typically, the money is raised through a small surcharge on electric rates."?!? Lijkt verdacht veel op hoe in sommige landen buiten Nederland de snelle invoering van duurzame opwek betaald wordt. Het kan dus kennelijk wel.

[ Voor 12% gewijzigd door JeroenH op 30-07-2009 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

TD-er schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 21:41:
[...]

Ach als je ziet wat de prijs van PV panelen het afgelopen jaar gedaan heeft, dan kun je wel een "tevroeginvesteringsverlies" berekenen. De prijs van energie het komende jaar kun je nog wel redelijk veilig voorspellen en persoonlijk verwacht ik met een jaar wel prijzen voor PV-panelen van onder de 3 euro/Wp (en dan geen Chinees spul)
Photon Presse Mitteilung:
Multikristalline Module sind aktuell für durschnittlich 2,09 Euro/W erhältlich, gegenüber 2,80 Euro/W zum Jahresanfang und 2,25 Euro/W im Vormonat ..... Module aus Europa und den USA sind am Spotmarkt für durchschnittlich 2,33 Euro/W erhältlich ..."
Er wordt ook gerept van "Modulpreise ab Werk" (factory gate prijs). Kristallijn: 1,62 Euro/W begin Juli ...

:z

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

en dan is er nog de praktijk, ik heb eerst bespaard en geisoleerd, mijn uitgangspunt was hoge consumptie, en ditto hoog maandbedrag. na forse besparingen was het verbruik dermate laag geworden (850kwh/jaar) dat dit eenvoudig was op te wekken.
volledig los van subsidie rendeert het spul nu enorm, wat is nu eigenlijk terugverdienen, het is werkelijk tenenkrommend, als je tot inzicht komt, hoe eenvoudig je dus kosten in de toekomst kunt vermijden.
mijn echte terugverdientijd is gezien mijn uitgangspunt minder dan 3 jaar voor alles, en dan komt een enorm rendement. mijn buurman is doorgestegen naar 339 euro per maand, vanaf het moment dat ik mijn boiling point had bereikt, dat was bij 235 euro per maand, dat is nu 3 jaar geleden.
het verschil tussen wat hij in 3 jaar betaald, en wat ik bespaar is exact mijn investering geweest.
gas is trouwens de grote gemene deler, stroom is niet de grootste post op de jaarrekening,
en heeft een goede oplossing in de toekomst, wind.
en dat alles terwijl je je ook mag afvragen of je wilt meewerken aan het instanthouden van vraag naar atoom/kolenstroom met een groencertificaatje, en of je bereid bent daar de hoegenaamd lage prijs voor wilt betalen.(en wie betaald het afval?)
nederland zal zijn veel te hoge uitstoot na kopenhagen gaan verliezen, en voor al die stoffen zal betaald moeten worden, zeker voor kolencentrales, de consument zal dat gaan betalen.
nu de vraag naar alternatieven nog laag is in nederland omdat klaas vaak flink met zand strooit in de ogen van de consument, heb ik maar 1 advies, scoor snel je eigen energie, voordat de energie je budget gaat opslokken, dat heb ik nu wel geleerd.
menigeen in dit forum heeft mijn oude energierekening gezien, en de huidige,
en een kleuter kan zien dat terugverdientijd bestaat, je mag het alleen eigenlijk liever niet weten van je leverancier en de overheid, je uitgangspunt bepaalt de exacte tijd.
ik ben heel dom geweest dat ik niet eerder ben begonnen.
verder zou ik even streng zijn over je energie verbruikscijfers als op de terugverdientijd van zonnepanelen,
het mes snijd aan 2 kanten. besparingen doorvoeren, kent echt een goede terugverdientijd.
echte return on investment (roi) is het vermijden van kosten/belasting in de toekomst, en welk rendement dit oplevert, puur panelen terugverdienen is echt te simpel.
geld is een middel, nooit een doel.
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/crendement.jpg pv+collector vermogen, opgeteld. bron : metsubsidie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Het uitgangspunt is uiteraard wel dat de energieleverancier tot in lengte van jaren als buffer blijft fungeren voor de photovoltaisch (dus alleen overdag) opgewekte energie.

Elektrische energie moet opgewekt worden op het moment dat hij afgenomen wordt. Niet alleen op het moment dat die beschikbaar is (wind, PV). Ook s'winters en s'nachts is er elektrische energie nodig.

Met andere woorden: als op een stille koude februariochtend er b.v. 400GW nodig is in EU dan zal die ook ergens vandaan moeten komen.

Als het marktmechanisme dit op moet gaan lossen dan stel ik me zo voor dat in de toekomst de energieprijs per minuut berekend moet gaan worden naar de afnemer. Als er veel zonneinstraling of windenergie is, en weinig behoefte dan is de kWh goedkoop (of je nu levert of afneemt), en als er met vuile (fossiel, nuclear) bronnen opgewekt moet worden omdat de behoefte groot is en de schone bronnen het af laten weten is de kWh duurder.

Ik ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-05 19:23
joopv schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 08:25:
Het uitgangspunt is uiteraard wel dat de energieleverancier tot in lengte van jaren als buffer blijft fungeren voor de photovoltaisch (dus alleen overdag) opgewekte energie.

Elektrische energie moet opgewekt worden op het moment dat hij afgenomen wordt. Niet alleen op het moment dat die beschikbaar is (wind, PV). Ook s'winters en s'nachts is er elektrische energie nodig.

Met andere woorden: als op een stille koude februariochtend er b.v. 400GW nodig is in EU dan zal die ook ergens vandaan moeten komen.

Als het marktmechanisme dit op moet gaan lossen dan stel ik me zo voor dat in de toekomst de energieprijs per minuut berekend moet gaan worden naar de afnemer. Als er veel zonneinstraling of windenergie is, en weinig behoefte dan is de kWh goedkoop (of je nu levert of afneemt), en als er met vuile (fossiel, nuclear) bronnen opgewekt moet worden omdat de behoefte groot is en de schone bronnen het af laten weten is de kWh duurder.

Ik ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen.
Volgens mij was dat laatste ook de bedoeling van de "slimme meter". Tenminste dat was(is) een van de verkooppraatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:17
JeroenH schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:15:
[...]

Je zegt het zelf al "om je auto terug te vinden", niet om terug te fietsen naar huis na een feestje o.i.d. Een oplossing die auto's bevoordeelt en fietsers/voetgangers benadeelt ben ik niet voor.
Misschien is de oplossing meer geschikt voor bepaalde plekken waar niet vaak mensen komen ... parkeerplaatsen bijvoorbeeld die de gehele nacht verlaten maar wel verlicht zijn ? Ik denk niet dat ze meteen de gehele randstad op zwart zullen gaan zetten.

Overigens zal het eens tijd worden dat fietsers verlichting gaan voeren en niet de zichtbaarheid van zichzelf geheel laten afhangen van verlichting van anderen (auto's of straatverlichting)... maar dat geheel terzijde.
Ik probeer me voor stellen hoe dat dan zou werken... handig voor berovers/aanranders :) Ze kunnen dan in het donker wachten tot het verlichte gebied rondom de fietsers eraan komt en dan toeslaan. De fietser ziet niets want zijn (of haar) ogen zijn gewend aan het licht. Nee, straatverlichting is voor mij één van de laatste dingen die ik op zou willen geven. Je hebt zeker geen kinderen (dochters?)?
De ogen van de fietser zijn toch al gewend aan het licht van de vorige lantaarn-paal die automatisch is aangegaan ?

En ik neem aan dat ze in Duitsland ook kinderen (dochters) hebben.

Hier trouwens een link: http://www.energieportal....tje-inschakelen-5213.html

Overigens heb ik vroeger ook best vaak door het onverlichte Friese landschap mogen fietsen in het holst van de nacht en van verblinding van de enkele straatlantaarn om de 5 kilometer kan ik mij niet heugen. Wat wel enorm irritant was was auto-verlichting, met name auto's die groot licht voerden en die niet uit deden (en ja mijn fietsverlichting deed het). Struikrovers op onverlichte plaatsen doen er dan ook goed aan zelf een felle halogeen-lamp mee te nemen om hun slachtoffer te verblinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Wanneer iemand over terugverdientijd van zonnepanelen begint te spreken, wordt dit door anderen vaak 'weerlegd' door terugverdientijden van auto's en computers op te voeren.

Dit is onjuist: Je hebt geld en je wil wat.
  • Je wilt elektriciteit: Koop zonnepanelen of... betaal het energiebedrijf
  • Je wilt flexibele mobiliteit (met kleine kinderen, kinderwagens enzo): Koop een auto of.... ga staan blauwbekken bij een bushalte en sla verjaardagen etc. uit de buurt van een bushalte over.
  • Je wilt administratie bijhouden, een spelletje spelen of internetten: Koop een pc of... koop een kasboek, schuif bij de buren aan of ga naar de bibliotheek.
Wat ik bedoel te zeggen is: Voor comfort, leveringbetrouwbaarheid en weet ik veel wat, maakt het geen fluit uit of elektriciteit uit het net komt of uit je eigen inverter. Voor alle andere dingen zoals auto's en pc's bestaat er wel een comfort, keuzevrijheid en onafhankelijkheid die je af kan wegen tegen de afschrijving van het produkt.

Bovenstaande staat los van de vraag wat nu beter is nadat de terugverdientijd is afgelopen. Vanaf dat moment kan de balans snel omslaan en is het netto geld verdienen.

Het is mij echter wel opgevallen dat 2 jaar geleden er zo'n E 4,50 / Wp betaald werd en nu E 3,00 / Wp.
Als een investering bij E 4,50/Wp in 15 jaar wordt terugverdiend, zou E 3,00/Wp (bij 75% paneel aandeel) in 11.25 jaar terugverdiend zijn.

Dat betekent dus dat 2 jaar wachten evenveel oplevert als 3,75 jaar panelen in je bezit hebben. In de nabije toekomst zal dit wel gaan verschuiven naar het voordeel van de panelenbezitters omdat *waarschijnlijk* de energie prijzen gaan stijgen en de panelen in technologie en prijzen zullen afvlakken, maar als je eerlijk ben tegen jezelf, was het aanschaffen van panelen in het recente verleden meer een hobby en gevoel van duurzaam bezig zijn dan een kille berekening. Wachten met aanschaffen (wel aanschaffen, maar wat later) leverde meer op.

Na installatie van de zonneboiler, vervangen van glas voor HR++, isoleren van de woning etc. heb ik voorlopig even geen geld voor zonnepanelen, maar dat vind ik ook niet erg. Mij bekruipt steeds het gevoel van die SF-verhalen over marsreizen: Bij aankomst op Mars blijkt een latere generatie veel eerder aangekomen te zijn dan de eerste waaghalzen, omdat hun ruimteschepen verder ontwikkeld waren door voortschrijdend inzicht en ontwikkeling op aarde. Als ik nu mijn dak vol zou leggen, terwijl ik het geld er eigenlijk nauwelijks voor heb, zit ik straks met panelen die veel minder opleveren dan panelen die verkrijgbaar zijn op het moment dat ik een paar jaar gespaard heb.

OK, sombere bril af: HOERA nu al 2 weken 0,0m3 gas verbruikt. Mijn kleine paneel (ruimtegebrek) kon het de afgelopen 3 maanden niet voor 100% bijbenen, waardoor ik gemiddeld 0,8m3 gas per week gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 07:40:
en dan is er nog de praktijk, ik heb eerst bespaard en geisoleerd, mijn uitgangspunt was hoge consumptie, en ditto hoog maandbedrag. na forse besparingen was het verbruik dermate laag geworden (850kwh/jaar) dat dit eenvoudig was op te wekken.
volledig los van subsidie rendeert het spul nu enorm, wat is nu eigenlijk terugverdienen, het is werkelijk tenenkrommend, als je tot inzicht komt, hoe eenvoudig je dus kosten in de toekomst kunt vermijden.
Dit kan ik alleen maar onderschrijven. Hier met vergelijkbare maatregelen het verbruik radicaal weten terug te brengen. Hier geven we nu 140 euro in de maand minder uit aan energie. Dat is de grootste legale belastingontduiking die ik ken :-)

Ik heb trouwens de kWhprijs uitgerekend wat een kWh kost van mijn zonnepanelen. Dit is over een periode van 30 jaar slechts 18 cent gemiddeld. In plaats van een terugverdientijd van XYZ zeg ik liever dat onze energieprijs voor de komende 30 jaar vast staat.

Wat dat betreft is grid parity in Nederland allang bereikt. Dit heeft puur te maken met de hoge belasting die op energie wordt geheven.

Ik heb trouwens uitgerekend wat een beter rendement heeft. 10 jaar lang mijn investeringsbedrag ( 13000 euro ) op een rekening zetten en daar rente over trekken of elk jaar 140*12 op een rekening te zetten tegenover dezelfde rente. ( uitgangspunt was 5% ).

Het laatste is rendabeler, na 10 jaar is het verschil een kleine 1000 euro en dat loopt in de jaren erop hard verder op.

Ik wil nog in Excel een sheet maken waarin praktisch alle variabelen meegenomen zijn zodat de vergelijking echt goed en betruowbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
Om mee te beginnen heb ik al heel erg lang een klein zonnepaneel liggen. Het paneel kan 6 Watt leveren. Wat ik nu wil gaan doen is een laadcontroler en een accu aansluiten. Op het moment dat ik mn mobiel of accu's van mn camera wil opladen dan kan ik dit doen van de energie in de accu.

Nu ben ik op zoek naar een laadcontroler die het maximale ut dit paneel kan halen. En ik ben op zoek naar een inverter die van de accu spanning een 230 V AC sinus kan maken. (of een combinatie van beide)

Waar ik op dit moment erg veel tegenaan loop is het feit dat de meeste controllers voor veel meer vermogen bedoelt zijn. Heeft iemand ervaringen, suggesties of tips voor installatie zoals ik zojuist beschreven heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-05 10:04
hilbren schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:38:
Om mee te beginnen heb ik al heel erg lang een klein zonnepaneel liggen. Het paneel kan 6 Watt leveren. Wat ik nu wil gaan doen is een laadcontroler en een accu aansluiten. Op het moment dat ik mn mobiel of accu's van mn camera wil opladen dan kan ik dit doen van de energie in de accu.

Nu ben ik op zoek naar een laadcontroler die het maximale ut dit paneel kan halen. En ik ben op zoek naar een inverter die van de accu spanning een 230 V AC sinus kan maken. (of een combinatie van beide)

Waar ik op dit moment erg veel tegenaan loop is het feit dat de meeste controllers voor veel meer vermogen bedoelt zijn. Heeft iemand ervaringen, suggesties of tips voor installatie zoals ik zojuist beschreven heb?
Is het niet gewoon veel makkelijker om de spanning van je accu/zonnepaneel te transformeren naar de juiste DC spanning ipv 230 AC. Nadeel is dan wel dat je niet de originele adapters kunt gebruiken, maar aan de andere kant heb je niet het verlies van de transformatie van DC -> AC -> DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

Hiervoor kun je een camping of auto inverter gebruiken.
ca 20 tot 30 EUR voor een apparaat tot 150 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Heb ik ook een tijd gedaan (20Wp-paneeltje, laadregelaar en een accu) en dat is echt een leuke start. Je zult dan gelijk het grote verschil merken tussen de energie-opbrengst in de winter en de zomer. Ik heb nog wel een 12V spaarlamp liggen, die mag je wel overnemen als je wilt. Ik doe er toch niets mee.
Google
Je zou een groter paneeltje kunnen kopen, ik denk niet dat er veel kleine laadregelaars zijn. Je zou ook kunnen overwegen een laadregelaar achterwege te laten en simpelweg een diode te plaatsen, je moet dan wel regelmatig handmatig de accuspanning controleren én je accu is niet tegen diepontlading beschermd.

Verder zoals hieronder ook al gezegd zou ik voor een klein systeem niet met omvormers gaan werken, daar gaat te veel energie verloren. Ik heb mijn kleine systeempje destijds op 12V gehouden, en voor al mijn mobiele apparatuur (GPS, GSM, laptop) 12V-laders aangeschaft, dat werkte erg goed. 's Zomers leverde het systeem voldoende energie om mijn laptop te laten werken, de spaarlamp te laten branden en mijn mobiele apparatuur op te laden. 's Winters kwam er nauwelijks voldoende uit om mijn mobiele apparatuur op te laden.
Anoniem: 108023 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:08:
In die prijsklasse meestal geen echte sinus en sommige apparatuur heeft dat liever wel.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenH op 30-07-2009 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108023

en dan is er nog de praktijk, ik heb eerst bespaard en geisoleerd, mijn uitgangspunt was hoge consumptie, en ditto hoog maandbedrag. na forse besparingen was het verbruik dermate laag geworden (850kwh/jaar) dat dit eenvoudig was op te wekken.....\
...
..
verder zou ik even streng zijn over je energie verbruikscijfers als op de terugverdientijd van zonnepanelen,
het mes snijd aan 2 kanten. besparingen doorvoeren, kent echt een goede terugverdientijd.
echte return on investment (roi) is het vermijden van kosten/belasting in de toekomst, en welk rendement dit oplevert, puur panelen terugverdienen is echt te simpel.
geld is een middel, nooit een doel.
[afbeelding] pv+collector vermogen, opgeteld. bron : metsubsidie.nl
De cijfers in je plaatje kloppen niet, hoor.

- Je hebt de rente op je eigen kapitaal op 0% staan.
Daar zou ik 3 tot 5% voor rekenen, als je streng bent op jezelf
Als lid vaneen windmolen cooperatie krijg je 8 tot 10% op je geld, als je dat uitleent aan je eigen cooperatie.

- Je hebt als opbrengst van 3400 Wp ca 10.000 kWh staan, dat lijkt me een factor 3 te hoog.
Mijn 3400 Wp levert per jaar ca 3400 kWh op verwacht ik. Echte opbrengst ca 1700 kWh in het eerste halfjaar van 2009, volgens de niet geijkte vermogens meter van de inverter.

- Verder moet je rekening houden met onderhoud en vervangingskosten.
Mijn splinternieuwe Delta SI 3000 is al een keer vervangen (met garantie), en deze nieuwe doet het ook niet goed, vind ik. Mijn opbrengsten zijn gemiddeld 10% lager dan die van een collega 10 km verderop.
Ik vind dat je er van uit moet gaan dat je altijd halverwege een tweede inverter moet kopen,
Dus sparen voor ca 1500 EUR over 10 jaar.

Niet dat je eindconclusie fout hoeft te zijn, maar iets minder fantasie in de argumenten lijkt me wel gepast.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 108023 op 30-07-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Anoniem: 108023 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:24:
[...]

Als lid vaneen windmolen cooperatie krijg je 8 tot 10% op je geld, als je dat uitleent aan je eigen cooperatie.

- Je hebt als opbrengst van 3400 Wp ca 10.000 kWh staan, dat lijkt me een factor 3 te hoog.
Mijn 3400 Wp levert per jaar ca 3400 kWh op verwacht ik. Echte opbrengst ca 1700 kWh in het eerste halfjaar van 2009, volgens de niet geijkte vermogens meter van de inverter.

- Verder moet je rekening houden met onderhoud en vervangingskosten.
Mijn splinternieuwe Delta SI 3000 is al een keer vervangen (met garantie), en deze nieuwe doet het ook niet goed, vind ik. Mijn opbrengsten zijn gemiddeld 10% lager dan die van een collega 10 km verderop.
Ik vind dat je er van uit moet gaan dat je altijd halverwege een tweede inverter moet kopen,
Dus sparen voor ca 1500 EUR over 10 jaar.

Niet dat je eindconclusie fout hoeft te zijn, maar iets minder fantasie in de argumenten lijkt me wel gepast.
toon volledige bericht
Inflatie van 3,8 % lijkt me daarintegen ook erg onwaarschijnljik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

IJsbeer schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 11:32:
[...]

Inflatie van 3,8 % lijkt me daarintegen ook erg onwaarschijnljik.
Algehele inflatie wel; energieprijsinflatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Mwoah:

Afbeeldingslocatie: http://www.homefinance.nl/images/misc/hfgrafiekinflatie392.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
pickboy schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 09:45:
[...]

Is het niet gewoon veel makkelijker om de spanning van je accu/zonnepaneel te transformeren naar de juiste DC spanning ipv 230 AC. Nadeel is dan wel dat je niet de originele adapters kunt gebruiken, maar aan de andere kant heb je niet het verlies van de transformatie van DC -> AC -> DC.
Dat klopt, maargoed de energie is toch "gratis"
En voor mn mobiele telefoon heb ik ook nog een 12 volt snoertje liggen.
Anoniem: 108023 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 10:08:
[...]

Die heb ik ook gezien. Waar je alleen voor moet uitkijken is het feit dat die apparaten geen nette sinus leveren. Voor bepaalde apparatuur kan dit schadelijk zijn. Daarom zijn er tegenwoordig steeds meer inverters die een nette sinus leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Laatst online: 03-05 19:27

stegen

8710Wp

Ik vroeg me af, wat gebeurt er als je een netto verbruik hebt van laten we het makkelijk houden 0kWh per jaar..
Krijg je dan de heffingskorting terug? Na wat zoeken op het internet vond ik het antwoord:
Heffingskorting
Een deel van uw energieverbruik is onbelast en wordt verrekend via de heffingskorting. De hoogte van deze belastingvermindering wordt jaarlijks vastgesteld. Indien u minder energiebelasting betaalt dan de heffingskorting, krijgt u toch de volledige belastingvermindering. Bij erg lage verbruiken is het dus inderdaad mogelijk dat u geld terugkrijgt van uw leverancier.
Heffingskorting is dit jaar verhoogd ivm het capaciteitstarief, en is nu - € 379,16

Hier gaan je meterhuur, vastrecht, systeemdiensten, en capaciteits tarief van af, maar dan hou je nog steeds meer dan 160 Euro over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43
PriceWaterhouseCoopers heeft weer wat leuks gerapporteerd

blijkbaar is de slotsom: nederlander kiest wel voor groen, maar vind het TE duur...
mijn mening: grijze/normale energie is al jaren lang ONDER de werkelijke kostprijs aan de mensen verkocht....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

BOEM! Hier is net in de buurt de bliksem ingeslagen :( ben nu aan het kijken wat er hier kapot is. PV werkt in elk geval nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Roept een interessante vraag op. Hoe goed is de gemiddelde PV-installatie bestand c.q. beveiligd tegen blikseminslagen? Mogelijk dat een rechtstreekse inslag alles aan puin slaat, maar een stevige ontlading in de buurt? Wat zijn de bevindingen, veel kapot geslagen spullen, of valt het mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vandaag is een setje plugwise energie meters naar me verzonden.
Ik heb de negatieve ervaringen hier gelezen en ga het toch proberen.

Er gaan er 2 aan m'n PV om de opbrengst te meten.
Met mijn 24/7 servertje hoop ik de boel goed uit te kunnen lezen.
Zo niet dan gaan ze terug.

Volgende week hoop ik hier de eerste resultaten te kunnen showen.
Er zijn overigens leuke kortingskodes te vinden voor plugwise.(o.a. clubgreen)

Afbeeldingslocatie: http://wshop.plugwise.com/nl/images/stories/slideshow/1.png
Afbeeldingslocatie: http://wshop.plugwise.com/nl/images/stories/slideshow/8.png

[ Voor 18% gewijzigd door Woodski op 30-07-2009 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-05 12:43
Techneut schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 18:16:
Roept een interessante vraag op. Hoe goed is de gemiddelde PV-installatie bestand c.q. beveiligd tegen blikseminslagen? Mogelijk dat een rechtstreekse inslag alles aan puin slaat, maar een stevige ontlading in de buurt? Wat zijn de bevindingen, veel kapot geslagen spullen, of valt het mee?
Hier de nodige onweer meegemaakt, maar tot op heden: no harm done! :)
daarnaast alles met zekere redundancy opgebouwd, dus lijkt me stug dat in 1 klap alles kapot geraakt (3x soladin).

En gaat ie stuk... dan komt er linea recta een Sunnyboy :P

[ Voor 15% gewijzigd door NielsTn op 30-07-2009 18:38 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nock372
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 13:55
(jarig!)
Woodski schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 18:22:
Vandaag is een setje plugwise energie meters naar me verzonden.
Ik heb de negatieve ervaringen hier gelezen en ga het toch proberen.

Er gaan er 2 aan m'n PV om de opbrengst te meten.
Met mijn 24/7 servertje hoop ik de boel goed uit te kunnen lezen.
Zo niet dan gaan ze terug.

Volgende week hoop ik hier de eerste resultaten te kunnen showen.
Er zijn overigens leuke kortingskodes te vinden voor plugwise.(o.a. clubgreen)

[afbeelding]
[afbeelding]
Das interesant voor een nette prijs!, maar hoe kan je hiermee je PV opbrengst meeten?
Bij mij lopen de kabels van het dak in de sunny mini central en dan naar meterkast.

25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 18:16:
Vrijwel altijd treed de meeste schade als gevolg van dergelijke ontladingen pas veel later op.
Computers kunnen bijvoorbeeld prima lijken te werken, maar weken later ineens hele vage crashes vertonen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

terugverdientijd en realisme,
ik ontvang net een brief van de abn-amro,spaarrente verlaagt naar 2,1 %(riant rekening)
delta loyd : spaarloon 2%
de inflatie is hoger dan dat, niets doen is dus verlies geworden.
duurzame energie is een optie.
uhm het geld was reeds jaren in reserve omdat ik mijn huurhuis kocht,
en het plan was gesmeed, het is zelfs geen investering geweest.
het was eigenlijk een bedrag gereserveerd alsof het een nieuwe keuken betrof,
en nu blijkt ineens achteraf dat er iets achter zit,
het is jammer dat ik niet beter ben in inzichtelijk overdragen,
en daarom is het ook huilen met de pet op in nederland, dat we iemand missen zoals scheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
TD-er schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 18:42:
[...]

Computers kunnen bijvoorbeeld prima lijken te werken, maar weken later ineens hele vage crashes vertonen.
Daar zijn wij ook altijd op bedacht. Bij naderend onweer en bij afwezigheid gaan dan ook alle stekkers eruit, inclusief die van de randapparatuur en de datakabel naar de modem. Deze voorzorgsmaatregelingen zijn ook nog uiterst eenvoudig.
Maar een PV-installatie ligt doorgaans op het dak, mogelijk helemaal onbeschermd. Daar spelen dus duidelijk andere factoren mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 30-07-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
@Eric-pvt
Oh je hebt meer dan voldoende duidelijk gemaakt dat besparen loont en persoonlijk ben ik je voor dat inzicht nog dagelijks dankbaar.
Voor deze topic reeks was "A++" klasse een soort luxe toevoeging, terwijl het IMHO echt ondenkbaar is om het verbruik niet mee te nemen in de aankoopbeslissing. Sterker nog, het is nu een reden voor vervanging.
Ook is voor mij meer dan duidelijk geworden waar op gelet moet worden bij de aanschaf van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

er staan vandaag vele extra artikelen op www.energieraad.nl waar we ons zorgen om mogen maken,
en allemaal het lezen waard, om je (energie/kosten) opinie op te vormen voor de komende jaren.
1 puntje, energieraad.nl negeert consequent altijd polderpv.nl, dus helemaal zuiver zijn ze in mijn ogen niet.
Voor deze topic reeks was "A++" klasse een soort luxe toevoeging, terwijl het IMHO echt ondenkbaar is om het verbruik niet mee te nemen in de aankoopbeslissing.
het is dan ook echt leuk om bcc in te lopen, en tegen zo`n vette zelf ingenomen nietsnut verkoper te zeggen,
ik heb hier een pak geld, ik wil de vetste grootste mooiste hd lcd tv, maar wel de zuinigste, en een rohs logo`tje is ook wel fijn.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-07-2009 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Nock372 schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 18:37:
[...]

Das interesant voor een nette prijs!, maar hoe kan je hiermee je PV opbrengst meeten?
Bij mij lopen de kabels van het dak in de sunny mini central en dan naar meterkast.
Ik heb een dik netsnoer met stekker aan m'n Sunny Boy gemaakt.
Aan de Gridfit zit ook een netsnoer.
Op die manier is deze plugwise adapter eenvoudig te plaatsen.

In November komt er een nieuwe die hardwarematig beter met opbrengst meten omgaat.
De huidige kan dat ook op een software manier. Voor mij prima.

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture052.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met Plugwise. Ik hoop dat ze inmiddels (zoals ze beloofd hebben) ook teruglevering als zodanig kunnen meten.

Ik raak het spul met geen stok meer aan. Overigens heb ik hier nog wel een losse plug, als iemand daar voor een zacht prijsje in geïnteresseerd is mag-ie weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:55
Techneut schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 20:26:
[...]
Daar zijn wij ook altijd op bedacht. Bij naderend onweer en bij afwezigheid gaan dan ook alle stekkers eruit, inclusief die van de randapparatuur en de datakabel naar de modem. Deze voorzorgsmaatregelingen zijn ook nog uiterst eenvoudig.
Maar een PV-installatie ligt doorgaans op het dak, mogelijk helemaal onbeschermd. Daar spelen dus duidelijk andere factoren mee.
beetje offtopic... maar op welke afstand leg je deze stekkers dan? Een flinke inslag slaat wel een brugje zou ik zo denken?

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 31-07-2009 23:54 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Mistraller schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:40:
[...]

beetje offtopic... maar op welke afstand leg je deze stekkers dan? Een flinke inslag slaat wel een brugje zou ik zo denken?
In principe zou de afstand tot de andere pool en/of de aarde al genoeg moeten zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

en dan is er nog de praktijk ...
[afbeelding] pv+collector vermogen, opgeteld. bron : metsubsidie.nl
Hmmmm. Prima hoor, maar ik heb "het" ook niet zo met "terugverdientijden", maar als je het doet "moet" je het wel goed doen met correcte posten.

(1) "Milieuheffing" is antiek en bestaat niet meer. Wat bedoel je daar eigenlijk mee? Als je daar "energiebelasting" mee bedoelt, zit 'ie al in die 28,3 cent/kWh van je... (???) Energiebelasting tot 10.000 kWh/jaar is anno 2009 een ronduit shocking 10,85 euricent ex BTW = 12,91 euricent/kWh incl. BTW geworden (door invoering capaciteitstarief).

(2) "Subsidie teruglevering" (voor 2008 ingestapten SDE) is broodje aap. Die 33 cent was de volledig uit de duim gezogen resultante van basisbedrag 56,4 (vast voor 2008 instappers) minus speculatiespeeltje van EZ, correctiefactor 23,4 = 33 ct/kWh. Het is eind april uiteindelijk een zeer geheimzinnige 22 cent geworden, die correctiefactor (zogenaamd het "marktgemiddelde kWh tarief in 2008" waar ik geen snars van geloof), resulterend in een (uitsluitend voor 2008 geldend) verschilbedrag van maar liefst 34,4 cent/kWh. For whatever that was worth, want de meesten hadden in 2008 niet eens een bruto productiemeter, en als je hem al had, zat er slechts een scharrig beetje winteropbrengst op het telwerk. Tel uit uw "winst" voor 2008. 2009: nieuwe ronde, nieuwe prijzen, pas eind april 2010 weet je wat je dit jaar "gehad zou moeten hebben per kWh". Voor 2009 instappers geldt dan weer een ander eindresultaat dan voor 2008 instappers. Etcetera, etcetera...

(3) Transportkosten 3,77 eurocent???? Per 1 jan. 2009 geldt het cap. tarief en is er geen variabele transportcomponent meer - als je dat tenminste bedoelt. Totale vastrechten voor transport (cap. tarief plus vastrecht transport plus vastrecht aansluiting plus meetdienst is bij Liander enkeltarief continu 211,47/jaar, in 2009 per dag neerkomend op 58 eurocent incl. BTW. Waar staat dat "transportkosten" hier voor, en waarom staat dat in die tabel? Zonnestroom invoeding heeft er geen drol effect op omdat het een onveranderlijk vastrecht is. Dus heeft het helemaal geen zin om die post daar op te nemen.

(4) Salderingsgrens is nog steeds niet formeel afgespijkerd op 5.000 kWh/jaar, dus geldt nog steeds de 3.000 kWh, met de beruchte "owee als je over de 3.000 bent gekomen, dan ben je de lul" NMa onzin. Zie letterlijke tekst van de nog steeds geldende "oude" E-Wet. Dat Greenchoice en Essent RWE reeds "voorschotjes" genomen schijnen te hebben op die verhoging/aanpassing (heb ik nog geen harde praktijkdata van gezien), kan wel wezen, maar het is nog steeds geen Wet. Je zult maar een 15 kWp installatie hebben besteld voor SDE 2009 en de Wet wordt om wat voor reden dan ook nog steeds niet aangepast. Dan ben je de klos bij zelfs "bovenmodaal" [eigen]verbruik, want je komt gegarandeerd vet boven die 5.000 kWh netinvoeding uit, en al helemaal snel boven de 3.000 kWh. Effe duim zuigen wat de netbeheerder vervolgens gaat doen als 't ie de meterstanden bij de meteropname doorkrijgt... 8)7

Zo, ik ga binnenkort ook maar weer eens naar het "financiële verhaal" kijken. Daar stop ik uitsluitend in wat er hier daadwerkelijk binnen elke tariefperiode aan productie is gerealiseerd op een enkel tarief meter, en wat exact het toen geldende tarief was, met alle door diverse partijen in de lucht gegooide variabelen. Dan weet je het precies. Speculaties de toekomst in waag ik me niet aan. Een grote dikke zeemist die alsmaar dikker lijkt te worden, veel te veel variabele en bovendien extreem politiek "gevoelige" factoren. Zekerheden kun je vergeten, dus alle extrapolatiecurves zijn gefundeerd in drijfzand... Voor de muggenzifters onder ons... O-)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 13:43

Hardfreak

<!--

Techneut schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 20:26:
[...]
Hetzelfde gebeurt hier bij mij op de kamer ook altijd, alles eruit en ondertussen doe ik wel iets anders als op de pc zitten :P (en als ik niet thuis ben dat staat de stekkerblok bijna altijd uit, lekker besparen = lekker beschermen :p)

Zonnepaneeltjes kan je evt. wel beschermen met een bliksemafleider, kooi van faraday (hoewel dat er mss vrij lelijk uit gaat zien). Denk dat die centjes het wel waard zijn om je paneeltjes te beschermen

[ Voor 6% gewijzigd door Hardfreak op 31-07-2009 07:57 ]

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
zonnigtype schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 01:35:
[...]Hmmmm. Prima hoor, maar ik heb "het" ook niet zo met "terugverdientijden", maar als je het doet "moet" je het wel goed doen met correcte posten.

[.....]

Speculaties de toekomst in waag ik me niet aan. Een grote dikke zeemist die alsmaar dikker lijkt te worden, veel te veel variabele en bovendien extreem politiek "gevoelige" factoren. Zekerheden kun je vergeten, dus alle extrapolatiecurves zijn gefundeerd in drijfzand... Voor de muggenzifters onder ons... O-)
Je kunt op je klompen aanvoelen dat er nog heel wat staat te veranderen in dit gebied, naarmate PV meer en meer gebruikt gaat worden.

Er zijn nu eenmaal kosten die (nu nog) per kWh doorberekend worden, en die toch echt gemaakt moeten worden voor jouw elektriciteits aansluiting - zelfs als zou jij gemiddeld evenveel invoeden als afnemen (en dus je kWh verbruik netto over het hele jaar op 0 uitkomen). Dat is domweg oneerlijk. Jij neemt nu eenmaal een dienst af van de energieleverancier - zelfs al zou je over het hele jaar uitgemiddeld geen enkele kWh verbruiken. Een dienst die (naar ik aanneem) lang niet gedekt wordt door de niet-per-kWh onderdelen van je nota.

Als je in deze consequent bent, dan zou je je elektriciteitsaansluiting helemaal af laten sluiten en dan ga je zelf het probleem van buffering tussen GTST (goede tijden en slechte tijden :) ) oplossen. Maar dat kun je niet - je blijft echt die aansluiting nodig hebben.

De invoeders maken nu in feite misbruik van het feit dat de meeste meters door technische beperkingen geen onderscheid kunnen maken tussen de richting van de energiestroom, en dus netjes 1kWh terugtellen voor iedere kWh die je invoedt. Die situatie zal wel snel veranderen verwacht ik. (zie ook mijn post hierboven)

(in bovenstaande geef ik als voorbeeld iemand die evenveel invoedt als afneemt, maar het geldt natuurlijk naar rato)

[ Voor 16% gewijzigd door joopv op 31-07-2009 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JeroenH schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 21:24:
Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen met Plugwise. Ik hoop dat ze inmiddels (zoals ze beloofd hebben) ook teruglevering als zodanig kunnen meten.

Ik raak het spul met geen stok meer aan. Overigens heb ik hier nog wel een losse plug, als iemand daar voor een zacht prijsje in geïnteresseerd is mag-ie weg.
Dat kunnen ze nu ook al alleen zien ze het verschil to verbruik en terugleveren niet.
Je zal die meters software matig in een groepje moeten zetten zodat je ze apart van de rest hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Woodski schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 08:38:
Dat kunnen ze nu ook al alleen zien ze het verschil to verbruik en terugleveren niet.
Je zal die meters software matig in een groepje moeten zetten zodat je ze apart van de rest hebt.
Dat weet ik maar in de totalen wordt productie opgeteld bij het totale verbruik in plaats van er af getrokken. Plugwise belooft al tijden hier iets voor te maken maar voorzover ik weet is het er nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zekerheden kun je vergeten, dus alle extrapolatiecurves zijn gefundeerd in drijfzand... Voor de muggenzifters onder ons...
zekerheden die ik wel weet : vanaf 10 april heb ik geen gas gebruikt,
een zonneboiler kan dus 8 maanden autonoom zijn.
een stroom`boiler` zoals steca die nu levert is in nederland verboden (liander vertelde mij dat maar is vermoedelijk niet waar)
dus ik verschoon mij met dat ik als burger geen kans krijg maar wel wil.
gezien mijn overschot, kan ik makkelijk in mijn eigen behoefte voorzien,
ik zei al eens tegen zonnigtype dat ik ga voor maximale dekking over het jaar,
wat betekent dat ik een enorm overschot heb in de zomer.
ik heb afgerekent op 0 op de meter (exact) maar ik heb al 4 weken ellende hiervan,(leverancier en netbeheerder)
we zitten dus helemaal fout door de essentie, elkaar en apparatuur aan te wijzen,
het zijn de hoge heren met de krijtstrepen die ons intens haten om wat we doen,
terwijl ze ondertussen groen praten en dingen groen schilderen.
ik verschoon mij dus weer voor dat ik de kans niet krijg.
toch ben ik erg happy, wat er ook gebeurt, ik heb er geen last van,
ze doen maar en ze verzinnen maar, uiteindelijk heeft iedereen last van dit binnenkamerse gekonkel en gelobby, en de dag komt wel dat iedereen de overheid en energieboeren gaat uitkotsen.

http://www.dbcom.nl/proj-vb8.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Het is zo jammer dat de omstandigheden bij zoveel mensen de wens opwekken om autonoom te worden, autonoom is nl. minder efficiënt dan "samen delen". Sowieso begin ik er steeds meer achter te komen dat duurzaamheid niet "ikke, ikke, ikke" is maar "samen delen" Als iedereen zijn eigen energievoorraadje heeft en niet deelt via het net is dat "ikke, ikke, ikke".

Je ziet het maar aan het verschil tussen zonnestroompanelen en een zonneboiler: toen ik op vakantie was leverden de zonnestroompanelen gewoon door en konden mijn buren zonder enige moeite gebruik maken van onze zonnestroom. Had ik een zonneboiler gehad was het voorraadvat na één of twee dagen heet geweest en had de zb netto geen energie meer geproduceerd. Hier gaat dus energie verloren en dat is zonde. Als er een stadswarmtenet in onze buurt had gelegen zou het technisch prima mogelijk zijn dat de zonnewarmte teruglevert aan dat net zodat je buren er op kunnen douchen etc.

Maar ja, wij (<- belangrijk woord, is nl. in de praktijk hetzelfde als "zij", hoewel veel mensen dat niet zien) hebben met zijn allen gekozen voor een systeem waardoor "samen delen" wordt gezien als raar en vreemd en niet goed voor de economie. We zijn er aan gewend geraakt dat "ikke, ikke, ikke" the way forward is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Mistraller schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 22:40:
[...]

Inderdaad een beetje offtopic, ook die aspecten zijn ons bekend. Maar het houdt bij ons voldoende afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zoekplaatje (wat klopt hier niet) :

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/rek2009.jpg

zonnigtype mag niet meeraden, want die ziet in 1 oogopslag welke truuk hier word toegepast.
(uiteraard altijd in het nadeel van de consument)

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 31-07-2009 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
29-07-2009 | 2446 toezeggingen subsidie zonnepanelen

De afgelopen twee weken hebben 2446 burgers een subsidietoezegging ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen. Zij kunnen nu overgaan tot de realisatie hiervan.

De subsidie voor zonnepanelen is onderdeel van deze regeling. Met deze toezeggingen is het beschikbare subsidieplafond van 62 miljoen euro nagenoeg bereikt voor kleine installaties van tussen de 0,6 en 15 kWp (kiloWatt piekvermogen). Enkele subsidietoezeggingen volgen nog in de komende dagen.

Loting
Op de eerst dag van openstelling van de SDE waren voor deze subsidiecategorie zoveel aanvragen ingediend, dat loting nodig was om te beslissen wie voor subsidie in aanmerking komen. De subsidie voor zonnepanelen is in 2008 voor het eerst in werking getreden.
Aan subsidie-aanvragers voor de grote Zon-pv installaties (van 15 tot 100 kWp) is voor de meeste projecten die binnen de budgetgrens van 26 miljoen euro vallen (ongeveer 70 subsidie-aanvragers), om meer informatie gevraagd die nodig is voor de beoordeling van de subsidieaanvraag. De verwachting is dat vóór 1 september de subsidietoewijzing is afgerond.
Maarliefst 2446 (zegge: tweeduizendvierhonderzesenveertig) burgers Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/nopompom.gif

Vanmiddag ZB levering, morgen beginnen met installatie Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/s/static.gif

[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 31-07-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:26:
[...]

Maarliefst 2446 (zegge: tweeduizendvierhonderzesenveertig) burgers [afbeelding]
En dan nog 20% die het daadwerkelijk installeren.... Dus als we geluk hebben komen er dus zo'n 500 installaties bij in NL! Lang leve de duurzaamheid!

Maar ook op windgebied hetzelfde:

'Nederland is hekkensluiter windenergie geworden'
Het wil in Nederland maar niet lukken om windmolenparken voor groene stroom te realiseren. Volgens Kamerlid Kees Vendrik staan langdurige vergunningsprocedures en bureaucratische subsidietrajecten het bouwen van windmolens in de weg, waardoor investeerders die windmolenparken in zee willen bouwen, nu noodgedwongen uitwijken naar België.
Nederland is onder Balkenende van koploper op het gebied van groene stoom verworden tot rode lantaarndrager. Dat in tegenstelling tot bijvoorbeeld Duitsland, waar duurzame energieprojecten wel van de grond komen. Ook in België is onlangs een goed functionerende, nieuwe subsidieregeling ingevoerd. Nederland moet een voorbeeld nemen aan de eenvoudigere subsidieregels in deze buurlanden.
Het kabinet heeft internationaal afgesproken dat in 2010 negen procent van de electriciteit uit groene stroom moet bestaan. Het is maar zeer de vraag of dat gaat lukken, aangezien projecten om dit te realiseren op het moment allemaal stil liggen. Vendrik wil weten of het kabinet zelf nog gelooft in zijn eigen doelstelling.
Maar gelukkig ziet mevrouw van der Hoeven het ook in dat we niet aan onze eigen duurzame doelstellingen komen:
Ze liet ECN-directeur Ton Hoff zeggen dat er in Nederland 'ruimte is' voor een tweede kerncentrale.

[ Voor 8% gewijzigd door IJsbeer op 31-07-2009 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:24:

[afbeelding]

zonnigtype mag niet meeraden, want die ziet in 1 oogopslag welke truuk hier word toegepast.
Hoog en laag tarief omgedraaid? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

Kan iemand ff bellen met die luitjes in Sittard -Geleen?

http://www.nu.nl/economie...rk-in-sittard-geleen.html

Warm water van die bronnen is mischien wel " gratis" (kuch); maar er zal wel volgens onze " niet meer dan anders principe" voor betaald worden.

En dan is ineens de prijs van dat "grats" warme water gekoppeld aan de olie prijs.
Plus dat men ook nog eens torenhoge vast"recht" kosten krijgt die he nooit meer naar beneden kan halen.

Tenzij dat nieuw op te richten bedrijf natuurlijk eigen tarieven gaat vragen.., die wil ik dan wel eens weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:31:
[...]gezien mijn overschot, kan ik makkelijk in mijn eigen behoefte voorzien,
ik zei al eens tegen zonnigtype dat ik ga voor maximale dekking over het jaar,
wat betekent dat ik een enorm overschot heb in de zomer.
ik heb afgerekent op 0 op de meter (exact) maar ik heb al 4 weken ellende hiervan,(leverancier en netbeheerder)
Als je geen elektriciteit afgenomen hebt, waarom zeg je je aansluiting dan niet op?

Ok, dat was erg kort door de bocht, maar het illustreert wel de punten in mijn vorige posts hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:24:

[afbeelding]

Het verschil in hoogtarief is absoluut genomen voordat het bij de vorige meterstand is opgeteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
JeroenH schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 09:53:
[...]Hier gaat dus energie verloren en dat is zonde.
Zonnewarmte verliezen is niet zonde. Het is gratis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
QuestionMarc schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:58:
[...]

Maar je terugverdientijd is er wel een stuk beroerder door >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jakenl 1 point
ik zette zijn hoogtarief stroomprijs vast op 31cent in januari voor 3 jaar vast, (ik zei doen!) http://van.wijk.net/pvt/gc2009.jpg tsjaaaakkkkaaaaa
vreemd genoeg reken ik variabel tarief af, is de meterstand gewoon negatief, maar maken we daar gewoon een positief getal van, en dan niet gewoon -1 = +1 maar toevallig precies een getal wat gelijk is aan de teruggaaf energieheffing van minister bos, voor het gemak ook even vooral niet salderen op hoog tarief, want dat zou ze een hoop geld gaan kosten.
alle alarmbellen gingen hier af, omdat ze zo dom waren, het stroom bedrag boven 0 te zetten,
op een bedrag wat exact mijn afrekening gas was, zo dom en doorzichtig heb je het nog nooit gezien.
ik heb in 257 dagen voor E280,17 gas verbruikt.
dan denk je zelf, leuk, mijn gas betaling en verbruik is administratief en energetisch gelijk aan mijn stroom overschot. helaas ben ik de enige die dat vind, maar feitelijk is het zo.
we zien hier een klein tikje van de echte crisis in nederland, lekker ballonnetjes blazen met cijfers.

voor het niet correct aanhouden van tellerstanden gaat een autodealer trouwens gewoon de cel in.
maar bij ez kijken ze even de andere kant op als het de energierekening betreft.
mijn geval is namelijk helemaal niet uniek.
waar geef je eigenlijk meterstanden voor door dan ? (*) dan kunnen we de meter misschien beter helemaal afschaffen, want de leveranciers en netbeheerder zijn almighty alwetend, ze weten alles al en weten het beter dan de feitelijke standen, de meter kan dus gewoon helemaal weg uit de meterkast.

(*) je mag natuurlijk ook wel aannemen dat ik mezelf niet in de vinger ga snijden zelf veel te hoge standen door te geven. de standen die je nu op de afrekening ziet ga ik trouwens ook nooit meer bereiken,
inmiddels staat hoogtarief alweer 221 kwh lager, dan het moment van de foto.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 31-07-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Zo, de stekkertjes van plugwise zijn binnen.
Ik heb er 5 en een USB stick als ontvanger.

Ik had al gelezen wat er allemaal mis kon gaan en heb dus flink tijd uitgetrokken voor het installeren.
Vanaf de website de laatste software gedownload en de installatie gedaan.
Daarna de USB stick geplaatst en de setup wizzard gestart.

De circle + (Master) was meteen gevonden en van de overige 4 zijn er nu 2 uurtjes later ook al 2 opgepikt.
Voor de andere 2 moet ik wat meer geduld hebben.

Voor een live overzicht van de laatste piekjes en dalletje van je zonnestroom is dit niet geschikt.
Hij leest zo op z'n gemak iedere paar minuten de stekkers uit en die gegevens kan je op het scherm zien.

Ik zit op m'n werk en pak voor een laptop, een desktop en 2 beeldschermen 150 watt

Verderop staat een beeldscherm op standby en hangt er een laptop voeding te niksen met een verbruik van 4.4watt

In de gang staan 3 printers en een switch 200 watt te vebruiken.
Ik heb hier een piekje gezien van 600 watt maar die kan ik (nog) niet uit de software halen
Wel het totaal in kwh

Er is nog weinig data maar ik kan statistieken generen van dag (per uur), week, maand en jaar.

Het heeft ook een simpel webservertje ingebakken.
Theoretisch kan ik vanaf m'n werk zien wat ik thuis aan zonnestroom genereer in watt's
Ook kan je op afstand een verbruiker uit (of in) schakelen
Het is experimental en veel meer kan je er nog niet mee
maar het werkte wel meteen.

Mijn verwachtingen waren nogal laag maar al met al valt het niet tegen.
Vanavond ga ik het thuis in productie nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
En dan nog de vraag of deze versie van de Plugwise software nog steeds geactiveerd moet worden en of die software alle data naar 'huis' stuurt.
Dat was IMHO de grootste fout van dat pakket/maker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

QuestionMarc schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 11:58:
[...]

Je begrijpt het punt niet.
Als je zonnepanelen op het dak hebt liggen, dan gaat de teruglevering (en daarmee je opbrengst) gewoon door als je niet thuis bent. Als je zonnecollectoren op het dak hebt en je bent niet thuis, dan is de boiler na 2 dagen op zijn maximum temperatuur en wordt er verder helemaal niks bespaard.

Dat is ook de reden dat ik geen zonneboiler ga leggen. Ik ben alleen en ik verwacht dat ik veel meer warm water met zonnewarmte genereer dan ik zal gebruiken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Laatst online: 27-04 16:27
Als je dan echt wilt besparen, ga dan ook niet op vakantie, dan maak je maximaal gebruik van je zonneboiler. Ik vind vakantie/afwezigheid een vreemd argument om geen zonneboiler te nemen.

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:01
Je bedoelt, niet in de zomer op vakantie >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
TD-er schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:12:
En dan nog de vraag of deze versie van de Plugwise software nog steeds geactiveerd moet worden en of die software alle data naar 'huis' stuurt.
Dat was IMHO de grootste fout van dat pakket/maker.
Ik heb een key ingegeven en de software geactiveerd
Het invullen van persoonlijke gegevens kon ik overslaan.
In de setings is een veldje uit te zetten dat er persoonlijke data naar plugwise word verzonden.

Inmiddels heb ik "al" 4 van de 5 pluggen draadloos gevonden.
En ik ben pas dik 4 uur bezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

Woodski schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:05:
Zo, de stekkertjes van plugwise zijn binnen.
Ik heb er 5 en een USB stick als ontvanger.

...

De circle + (Master) was meteen gevonden en van de overige 4 zijn er nu 2 uurtjes later ook al 2 opgepikt.
Voor de andere 2 moet ik wat meer geduld hebben.
Leuk. Ik heb ook een set van plugwise gekocht. Ik ben er erg tevreden mee. Als je de info wilt uitlezen (ik wil dat gaan doen om het manual.xls bestand van jsunny te vullen met een klein progje die de mdb uitleest), zoek je harddisk dan af naar het bestand PlugwiseData.mdb. Het is een MS Access database waar je precies de kwh per plug op uurbasis kunt uitlezen.

Overigens vind ik het erg lang duren als je na 2 uur nog niet alle pluggen hebt gevonden. Bij mij duurde het iets van 10 tot 15 seconden. Let wel dat de afstand tussen de pluggen niet te groot is. Als die twee 'net iets verder weg zitten' kan je overwegen om er een plug tussen te stoppen om het draadloze netwerk op die manier te versterken.

Het uitlezen is inderdaad vertraagd, want de plugwise software haalt elke minuut (soms om de minuut) het laatste aantal watts per plug op. Aan de andere kant, ik heb meerdere omvormers (zeker als ik straks klaar ben met de installatie), en als je een groep aanmaakt telt ie de watts van alle pluggen in die groep bij elkaar op. Is beter dan op alle lokaties de real time waarde bekijken en handmatig optellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
kockie schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 12:24:
Als je dan echt wilt besparen, ga dan ook niet op vakantie, dan maak je maximaal gebruik van je zonneboiler. Ik vind vakantie/afwezigheid een vreemd argument om geen zonneboiler te nemen.
Vakantie is niet het enige argument... volgens mij staan veel normaal begrote zonneboilers in de zomer een aanzienlijk gedeelte van de tijd tegen een 'vol' voorraadvat aan te hikken. Ik stel dat het wellicht handiger zou zijn die energie, net als zonnestroom, terug te leveren aan een 'warmtenet' (stadswarmte bijvoorbeeld) zodat anderen er gebruik van kunnen maken. Daarmee gebruik je een groter gedeelte van de zonne-energie en dat lijkt mij efficiënt.

Alleen, een dergelijk systeem valt of staat met eerlijke beprijzing van duurzame bronnen. En daar schort het nogal aan.

Verder heb ik niet zoveel argumenten tegen zonneboilers hoor, je kunt het prima doen, maar omdat a) ik hem niet (makkelijk) in kan zetten voor woningverwarming, b) het me ruimte op zolder kost die ik eigenlijk niet wil missen, c) mijn dak aan een drukke weg door de zonnestroompanelen al niet erg mooi is zie ik het voor mij steeds minder als optie.
Woodski schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:26:
In de setings is een veldje uit te zetten dat er persoonlijke data naar plugwise word verzonden.
Dat veldje is een illusie; ook als je dat niet aanvinkt stuurt het spul gepersonaliseerde data naar servers van Plugwise. Ze zijn er nog trots op ook en snappen niet wat iedereen zo zeurt.... Ik hoop voor jou dat dat jouw set (veel) beter werkt dan mijn set destijds voor mij, maar vier uur bezig om vier pluggen te vinden vind ik erg lang.

En ik ben nog steeds benieuwd: wordt productie in de nieuwe software nu eindelijk ook echt als productie meegenomen?

[ Voor 29% gewijzigd door JeroenH op 31-07-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 299897

JeroenH schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:42:
[...]
En ik ben nog steeds benieuwd: wordt productie in de nieuwe software nu eindelijk ook echt als productie meegenomen?
In de versie die ik heb (V20090620.0) ziet hij het als "usage". Wel kan je instellen dat het apparaattype een zonnepaneel is.

Maar om eerlijk te zijn maakt me dit niet zoveel uit, want hij meet het aantal kwh, ik kan zelf de interpretatie wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
JeroenH schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 13:42:
[...]
Vier uur bezig om vier pluggen te vinden vind ik erg lang.
Ik had van #5 het nummer onjuist overgeschreven op m'n kladje
Deze is nu ook gevonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je zonnecollectoren op het dak hebt en je bent niet thuis, dan is de boiler na 2 dagen op zijn maximum temperatuur en wordt er verder helemaal niks bespaard.
Dat is ook de reden dat ik geen zonneboiler ga leggen
contradictio in terminus

neem dan ook geen kolenstroom, die centrale loeit ook de hele nacht door met verlies,
je geeft aan dat doorbesparen een doelstelling van je is.
zoals gezegd : ook een windmolen op zee die voor joker draait is minder erg.
een elektrische boiler is trouwens ook gewoon warm als je op vakantie bent,
en een gasboiler ook.
de echte hollander gaat toch voor gratis, who cares dat dat ding (te) warm is,
een boiler zorgt ervoor dat je lekker in bad kunt, en als vrouwlief de kraan vol opendraait merk je daar weinig van, bij stroomuitval heb je drinkwater in huis, bij drinkwateruitval ook.

als frontpage admin : word het niet eens tijd tweakers naar evoswitch te verhuizen ?
bij evoswitch staan 5 windmolens, en die staan daar niet alleen voor joker, die staan daar ook als superieure noodstroom voorziening, naast de diesel generatoren, de stroom komt van windunie.
er zit veel meer in duurzame energie dan je denkt.
op zwarte energie ga je veel eerder op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Nu online
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 14:24:
en een gasboiler ook.
Niet bij ons: twee weken weg = twee weken CV-ketel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Leg gerust uit, want ik zie de contradictie niet.
neem dan ook geen kolenstroom, die centrale loeit ook de hele nacht door met verlies,
je geeft aan dat doorbesparen een doelstelling van je is.
zoals gezegd : ook een windmolen op zee die voor joker draait is minder erg.
en een gasboiler ook.
de echte hollander gaat toch voor gratis, who cares dat dat ding (te) warm is,
een boiler zorgt ervoor dat je lekker in bad kunt, en als vrouwlief de kraan vol opendraait merk je daar weinig van, bij stroomuitval heb je drinkwater in huis, bij drinkwateruitval ook.
Volgens mij draaf je een beetje door hoor. Ik kan er niks aan doen dat een centrale 's nachts draait (overigens heb ik groene stroom, maar dat terzijde). Ik kan er wel voor kiezen om zonnepanelen te monteren waar ik altijd profijt van heb, of een zonneboiler die per definitie in de zomer overgedimensioneerd is. Zoals gezegd: ik ben alleen in huis, dus warmwater afname is bij mij minimaal.

Dat jij voor gratis gaat of welke beweegredenen dan ook hebt om zonneenergie te gebruiken wil toch niet zeggen dat ik die ook heb, of zelfs zal moeten hebben?
En zoals ik al eerder zei: mijn combiketel gaat uit als ik op vakantie ben. Het is jammer dat het een combiketel is en dat ik daarvan het verwarmingsgedeelte niet uit kan schakelen, anders dan gebeurde dat gewoon.
als frontpage admin : word het niet eens tijd tweakers naar evoswitch te verhuizen ?
bij evoswitch staan 5 windmolens, en die staan daar niet alleen voor joker, die staan daar ook als superieure noodstroom voorziening, naast de diesel generatoren, de stroom komt van windunie.
Ik hoop dat je inziet dat de meeste admins (net als de modjes) vrijwilligers zijn en geen inspraak hebben in het bedrijfsmatige proces van t.net.
Je kunt je verzoek beter aan Daniel richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

iedereen zijn ding, absoluut, en als je je eraan stoort, excuses.
maar doe je zelf niet tekort op lange termijn.
Wikipedia: Amsterdam Internet Exchange
daar heb ik aan meegewerkt, tot een jaar of wat geleden,
inclusief tweakers destijds.

we willen toch allemaal ook de grootste worden met duurzame energie,
dan moeten we allemaal net zoveel ballen hebben als toen, en gewoon gaan,
ook als iedereen zegt dat het niks voorsteld of niet werkt.
(kpn ging in 1995 lekker door met frame relay, het heeft ze bijna de kop gekost,
vrijwel even arrogant als nuon nu weer met die kolencentrale in groningen)

ik heb toen wel eens wat maanden geen salaris gehad, omdat het er gewoon niet was,
het gevoel is precies hetzelfde, het bleef goed voelen, en nu hebben het maar mooi,
en mogen we er trots op zijn.
vanuit die overtuiging en duurzame energie nu, draaf ik misschien wel door,
of misschien ook weer niet, we zien wel, over 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het is niet zozeer dat ik me er aan stoor, ik begrijp niet waarom ik me moet verdedigen en ik begrijp jou argumenten niet. Ook deze post, ik begrijp echt niet wat je wil zeggen. Waarom je bijvoorbeeld de AMS-IX erbijsleept, ik heb geen idee.
Daarom: leg het gerust uit. Het komt mij allemaal erg verwarrend over. Je weet zelf waarschijnlijk precies waar je het over hebt of wat je bedoelt, maar ik begrijp er dus niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
[...]

Zoals een oud huisgenoot van mij placht te zeggen: "Je hebt principes en je hebt vaste lasten"
Voor zover ik weet, wordt tweakers voor een groot deel gesponsord in de kosten van server-ruimte en netwerk.
Verhuizen is dan dus niet alleen een kwestie van wie de groenste stekkerblokken heeft, maar het voortbestaan van de site hangt ook af van inkomsten aan de ene kant en kosten aan de andere kant.
Nu wil ik niet impliceren (of zelfs maat suggereren) dat Tweakers mogelijk amper quitte speelt, maar er komt wel een hoop meer bij kijken.

@plugwise:
Het is inderdaad erg triest wat ze op hun website zeggen:
Plugwise ontvangt de technische gebruiksgegevens van alle elektrische apparaten die zijn aangesloten op de Plugwise producten. Alle data zijn anoniem en dus niet terug te herleiden tot een adres of naam van een gebruiker. Alle geanonimiseerde technische gegevens worden verzameld op een server die wordt beheerd door een professionele onafhankelijke derde partij (trusted third party) die zelf geen toegang tot de data heeft. Veilige opslag van deze gegevens wordt conform de wettelijke regels gegarandeerd.
[...]
In de nieuwste software release (verwacht binnen afzienbare tijd) is zelfs de optie gecreëerd om het zenden van de anonieme gebruiksdata aan Plugwise ‘uit’ te zetten. Hiermee vervalt echter wel de mogelijkheid om updates van de software te ontvangen.
1) een beheerder van een server heeft gewoon toegang tot alle data. Uiteraard is daar een uitzondering op, namelijk als de data encrypted is. Alleen moet de data dat ook op geen enkele manier un-encrypted op die server staan. Oftewel alle installaties moeten de data al lokaal encrypten en de statistieken mogen op geen enkele manier op die server berekend worden. De decryptie-sleutel mag dus zeker op geen enkele manier op de server aanwezig zijn. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet het geval zal zijn.
2) dus je koopt iets en je mag pas nieuwe software-versies krijgen (ondersteuning dus eigenlijk) als je je verbruik doorgeeft. Dat wordt ook nog eens bevestigd in punt 6.2 van de (Engelstalige) License Agreement.
3) volgens de voorwaarden (2.1) in de (Engelstalige) License Agreement vervalt het recht op het gebruik van de software ook als je onder de "Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen" valt, waarschijnlijk omdat je dan mogelijk de licentie zou kunnen doorverkopen, wat niet mag aldus voorwaarde 1.3.

Nee, een bedrijf wat je feitelijk verplicht om een metertje te gebruiken als een 'slimme meter' met alle privacy-issues van dien, is het IMHO niet waard om de producten van te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@maasluip
ik bedoel : laten we met elkaar iets doen, wat nut heeft, maar waarvan we eigenlijk niet weten of het gaat werken. ik vergelijk het met de ams-ix, omdat ik dat heb gedaan, terwijl ook niemand het nut ervan inzag.(destijd) er zijn grote overeenkomsten, maar nederland lijkt een beetje te berusten of zo.

ik had dus niet je arm moeten omdraaien, maar een *kusje* moeten geven, en zeggen, doe het nou gewoon wel, 2 paneeltjes of zo, kost nu misschien onevenredig veel, maar met de kennis die je opdoet, word je op termijn goud waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 02-12-2024
Twee mengventielen als naverwarmer-bypass, het zou moeten kunnen, maar hoe?

@ Sunsystems owners:
Hebben jullie de panelen nog extra vast gezet naast de 4 strips die er bij zitten? Ik vind het wat karig.

[ Voor 24% gewijzigd door SpiceWorm op 31-07-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Voorlopig ben ik enthousiast over plugwise.

De eerste graphiekjes over opbrengst en verbruik beginnen zich te vormen.
Het doet alles wat ik er van verwacht heb.

Mijn servertje under full load met 12v voeding voor een WAP pakt 50 watt
Idle 30 watt. Dat valt me niet tegen.

En een set van een dikke 42" plasma, subwoofer, receiver en mediacenter zelfbouw PC
pakt tijdens het afspelen van een 1080p film totaal maar 188 watt.
Met heldere drukke scenes loopt dat op naar 350 watt
Dat valt me echt enorm mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jja
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 13:07

jja

15,6kWp in NL en 7696Wp in ES

zonnigtype schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 01:35:
[...
(4) Salderingsgrens is nog steeds niet formeel afgespijkerd op 5.000 kWh/jaar, dus geldt nog steeds de 3.000 kWh, met de beruchte "owee als je over de 3.000 bent gekomen, dan ben je de lul" NMa onzin. Zie letterlijke tekst van de nog steeds geldende "oude" E-Wet. Dat Greenchoice en Essent RWE reeds "voorschotjes" genomen schijnen te hebben op die verhoging/aanpassing
Volgens mij hanteren de meeste energieleveranciers nu wel die 5000 kWh/jaar grens. Onlangs heb ik het nog even bij Nuon nagevraagd en daar geldt ook al: tot 5000kwh/j wordt er gesaldeerd en daarboven een kleine vergoeding.

Ben namelijk van plan om onze PV-installatie uit te breiden met een 12tal Sanyo HIP230 modules, maar ik lever nu al meer dan 3000kWh/j terug. Zijn we op jaarbasis energie neutraal (we hebben geen gas).

Heeft iemand ervaring met die Sanyo panelen, ik wil met name deze panelen zodat het rendement in de winter hoger is.

Al onze PV en warmtepomp metingen op http://www.myecohouse.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
[...]
Die snap ik niet helemaal...bij stroomuitval zit je toch normaliter niet zonder water? En zo wel, hoe krijg je het water uit je boiler dan zonder druk?

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste

Dit topic is gesloten.