Duurzame energie deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:
  • 66.030 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-04 22:15
TD-er schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 15:47:
Nee, een bedrijf wat je feitelijk verplicht om een metertje te gebruiken als een 'slimme meter' met alle privacy-issues van dien, is het IMHO niet waard om de producten van te kopen.
Ik spring niet zozeer in de bres voor plugwise maar ga wel even tegen jouw onjuiste stellingsname in.

Je kan gewoon uitzetten dat er data hun kant op gaat.
Updates zijn dan inderdaad disabled.
Je kan echter gewoon de laatste versie van hun website downloaden en installeren.
Kost je hooguit een minuut of twee.

En ze luisteren ook naar opmerkingen en suggesties
De software is tegenwoordig meer open en er is zelfs een webinterface(je)
Het is voor mij tot nu toe ook gewoon goed stabiel

Met jouw paranoia gedrag gebruik je vast ook geen Google :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 281733

SpiceWorm schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 18:05:
Twee mengventielen als naverwarmer-bypass, het zou moeten kunnen, maar hoe?

@ Sunsystems owners:
Hebben jullie de panelen nog extra vast gezet naast de 4 strips die er bij zitten? Ik vind het wat karig.
Wat wil je met 2 kleppen?

De rvs strips lijken in eerste instantie inderdaad minimaal, maar blijken bij mij achteraf gezien prima te voldoen.
De collectoren hebben vooral een neiging naar onder af te glijden en daar voldoen de strips genoeg voor.
Je hoeft echt niet bang te zijn voor het opwaaien ofzo door het gewicht van de totale collector.

Het voordeel van de flexibele strips is ook dat je eventueel wat kunt corrigeren in de breedte tov de dakpan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 13:04
Woodski schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 22:14:
[...]

Ik spring niet zozeer in de bres voor plugwise maar ga wel even tegen jouw onjuiste stellingsname in.

Je kan gewoon uitzetten dat er data hun kant op gaat.
Updates zijn dan inderdaad disabled.
Je kan echter gewoon de laatste versie van hun website downloaden en installeren.
Kost je hooguit een minuut of twee.

En ze luisteren ook naar opmerkingen en suggesties
De software is tegenwoordig meer open en er is zelfs een webinterface(je)
Het is voor mij tot nu toe ook gewoon goed stabiel

Met jouw paranoia gedrag gebruik je vast ook geen Google :X
Ik gebruik wel Google en ik zie mezelf niet als paranoia, maar als in de software aangegeven is dat je geen informatie wilt versturen en die software doet dat toch, dan ben je fout bezig.
Zeker als je het verhaal van Jeroen leest (van een half jaar geleden ongeveer), dat ze bij Plugwise vol bleven houden dat het geen probleem was, omdat de data toch geanonimiseerd was, terwijl Jeroen gewoon liet zien dat er persoonlijke info werd verstuurd, dan neem ik zo'n bedrijf niet meer serieus.

Normaal gesproken lees ik dergelijke statements niet zo uitgebreid, maar bij dit product is het vrij duidelijk dat de maker het niet meer dan normaal vind dat alle stats doorgestuurd worden en dat je dus het recht op updates verliest op het moment dat je dat niet zou willen. Aangezien er een activatie vereist is, lijkt het mij dat een update downloaden niet zoveel zin heeft.

Prima dat het kennelijk inmiddels stabiel is, maar qua databeheer en gevoel voor privacy lijkt de maker nog steeds dezelfde houding te hebben als een half jaar geleden.

Het gaat er mij persoonlijk niet eens zozeer om dat dergelijke data tegen mij gebruikt zou kunnen worden, maar meer om het feit dat ik allergisch ben voor mensen die A zeggen en B doen. In de volksmond ook wel liegen genoemd.
Daar gaan bij mij echt de nekharen van overeind staan.

[ Voor 0% gewijzigd door TD-er op 01-08-2009 02:47 . Reden: knullige typo verbeterd ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

IJsbeer schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 10:31:

Maar gelukkig ziet mevrouw van der Hoeven het ook in dat we niet aan onze eigen duurzame doelstellingen komen:
... dat was van meet af aan al de bedoeling van de kontdraaiers bij het CDA, maar ze zijn te laf om dat toe te geven ...

ECN Beleidsstudies is gewoon een stelletje EZ ambtenaren wat politieke opdrachten uitvoert (Lubbers "We moeten CO2 leren liefhebben" :r ... zit in de Raad van Toezicht van het ECN) ... :X

jja:
Ben namelijk van plan om onze PV-installatie uit te breiden met een 12tal Sanyo HIP230 modules, maar ik lever nu al meer dan 3000kWh/j terug. Zijn we op jaarbasis energie neutraal (we hebben geen gas).

Heeft iemand ervaring met die Sanyo panelen, ik wil met name deze panelen zodat het rendement in de winter hoger is.
Deze meneer heeft ondertussen ook al vet uitgebreid met sanyo'tjes. Vandaar dat zijn genormeerde kWh/kWp opbrengsten alweer niet kloppen (heb ik al diverse malen op gewezen bij verschillende mensen, Nederland wordt een puinhoop zo in de Sonnenertrag database)

Siderea.nl was van mening dat de veronderstelde meeropbrengsten tegenvielen, maar dat kunnen we alleen goed zien als de invoer gegevens daar zijn rechtgebreid.

Op deze waslijst op Sonnenertrag alle Sanyo HIP module installaties. Even snel gekeken: meeste systemen doen het juist in de ZOMER erg goed, temperatuureffect is bij de hippe HIP-jes kleiner dan de standaard kristallijne modules... Winteropbrengsten zijn zo te zien "gemiddeld normaal".

[ Voor 55% gewijzigd door zonnigtype op 01-08-2009 03:07 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Die snap ik niet helemaal...bij stroomuitval zit je toch normaliter niet zonder water? En zo wel, hoe krijg je het water uit je boiler dan zonder druk?
als je een boiler plaatst, dan vul je hem en komt de lucht uit de kraan, totdat deze vol is.
maar, als je je boiler weghaald of vervangt, zul je zien dat de installateur een ventieltje openzet op het deksel/top van de boiler om hem leeg te laten lopen.
ik heb hier nu 2 keer uitval gehad van het drinkwater, waarvan 1x in combinatie met stroomuitval, draaide de nippel open, en ik ging douchen.
ik vind dat maar een groot gemak, terwijl de rest heel zielig water gaat hamsteren in de supermarkt, we zagen dat recent in den haag ook weer, ik hoop niet, dat dat een blik in de toekomst is.
ik deelde het ook met mijn direkte oudere buren, en hun beeld van die batterij panelen, is sindsdien compleet
verandert.
ik zie mezelf niet als paranoia
ik ook niet, als je het onprettig vind als een buur continu bij je naar binnen staat te gluren,
dan moet dat digitaal hetzelfde zijn, er is namelijk geen verschil.
dat hele privacy verhaal groeit scheef, laten we het simpel zeggen, meneer honecker(DDR) wilde ook alles van iedereen weten, en we vonden dat maar eng, en we hadden er raketten op gericht staan.
achter de router is exact hetzelfde als achter de slimme meter.
het is gewoon ongepast, achter mijn voordeur ben ik de baas.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-08-2009 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-04 22:15
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 09:40:
[...]
ik heb hier nu 2 keer uitval gehad van het drinkwater, waarvan 1x in combinatie met stroomuitval, draaide de nippel open, en ik ging douchen.
Douchen doe je met iets van 38 graden door warm en koud te mengen.
Bij uitval van het water is er geen koud en sta jij je met water van 60 graden te douchen.
Ergens klopt er iets niet in je verhaal

Anyway de eerste zon breekt net door de wolken en ik kan het mooi remote uitlezen :)
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/21d0ah4.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Woodski op 01-08-2009 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bij uitval van het water is er geen koud en sta jij je met water van 60 graden te douchen.
Ergens klopt er iets niet in je verhaal
hoe warm is de boiler op dat moment ?
~40 graden ? gaat prima, en dus : het ging prima.
als ie te warm is gaat jouw verhaal op, als ie onder de 40c is mijn verhaal.
hoe dan ook, als ie 80c is, kan ik gewoon thee zetten,
of het bad laten vollopen en het wat laten afkoelen.
en als ik het in een kopje laat afkoelen gewoon opdrinken.
het is wel erg opvallend hoe continu `alle andere dan de standaard aanvaarde middelen` zich moeten verdedigen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 09:40:
[...]

ik ook niet, als je het onprettig vind als een buur continu bij je naar binnen staat te gluren,
dan moet dat digitaal hetzelfde zijn, er is namelijk geen verschil.
dat hele privacy verhaal groeit scheef, laten we het simpel zeggen, meneer honecker(DDR) wilde ook alles van iedereen weten, en we vonden dat maar eng, en we hadden er raketten op gericht staan.
achter de router is exact hetzelfde als achter de slimme meter.
het is gewoon ongepast, achter mijn voordeur ben ik de baas.
Precies.
Privacy is niet het krampachtig voorkomen dat niemand iets te weten komt, maar privacy is dat je zelf kunt en mag bepalen wanneer wie wat over je te weten komt.
Dat recht gaat trouwens verder dan alleen 'achter je voordeur'.

[ Voor 3% gewijzigd door TD-er op 01-08-2009 11:06 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

back on topic :

1 augustus, en dus tijd voor statistieken.
mijn oost-west-zuid opstelling weet nog steeds heel leuk mee te komen in de sonnenertrag statistieken,
ik denk dat de kust lokatie meeropbrengst(+15%, juni zelfs +22%) toch echt heel veel compenseert van het verlies aan opstelling.(-20%) het gasverbruik blijft onvermindert 0.
de zon gaat nu weer dalen, dus het feestje zal nu wel overgaan, de tijd dat de omvormers afslaan op west(bij zon), is dagelijks al te zien, daar gaat al een week of 2 iedere dag 1,5 minuut vanaf.
juli gaf een keurige 134,8Kwh/Kwp, oftewel 364kwh, bij een verbruik van slechts 63,2 kwh.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 01-08-2009 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Juli 2009:

Electriciteitsverbruik: 49,1 kWh (op vakantie geweest)
Electriciteitsproductie: 154,1 kWh (ofwel 105,2 kWh/kWp)
Gasverbruik: 10,9 m3
Waterverbruik: 3,2 m3

Voor elektriciteit over juli dus weer lekker voor ruim 100kWh de min in gegaan :). Ik kan de 'terugverdieners' onmogelijk duidelijk maken wat dat voor lekker gevoel dat geeft. Dit is terugverdienen.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-04 22:52

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 10:25:
[...]

hoe warm is de boiler op dat moment ?
~40 graden ? gaat prima, en dus : het ging prima.
als ie te warm is gaat jouw verhaal op, als ie onder de 40c is mijn verhaal.
hoe dan ook, als ie 80c is, kan ik gewoon thee zetten,
of het bad laten vollopen en het wat laten afkoelen.
en als ik het in een kopje laat afkoelen gewoon opdrinken.
het is wel erg opvallend hoe continu `alle andere dan de standaard aanvaarde middelen` zich moeten verdedigen he.
Nee, het punt is: hoe vaak komt dit voor. De stroom is er bij mij vaker uitgeklapt vanwege bliksem dan vanwege een storing in het net (storing in het net:0, bliksem: minstens 10). Zonder water heb ik nog nooit gezeten.

Het is gewoon geen factor in de vraag "zonnepanelen of zonneboiler".

Als de stroom uitvalt dan heb je trouwens ook niks aan je zonnepanelen omdat de omvormer uitschakelt als er geen netspanning is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Maasluip schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 12:43:
[...]

Nee, het punt is: hoe vaak komt dit voor. De stroom is er bij mij vaker uitgeklapt vanwege bliksem dan vanwege een storing in het net (storing in het net:0, bliksem: minstens 10). Zonder water heb ik nog nooit gezeten.

Het is gewoon geen factor in de vraag "zonnepanelen of zonneboiler".

Als de stroom uitvalt dan heb je trouwens ook niks aan je zonnepanelen omdat de omvormer uitschakelt als er geen netspanning is.
Hmm dan moet je mogelijk eens in Groningen-stad komen wonen...
Storingen in het net (dit kalender jaar): 10+ (waarbij ik inmiddels zelf al zo'n 200+ euro aan schade heb die niet door Enexis gedekt wordt :( )
als gevolg van bliksem: 0
zonder water afgelopen 12 maand: 2x (waarbij 1x heel Groningen en omliggende dorpen)

In elk geval liggen er bij mij in de koelkast standaard 3 flesjes van 500ml water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Alweer over de 1000 posts, dus hier verder:

Duurzame Energie deel 16

Het loopt nog altijd lekker door! :)

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_