Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ik kan zelf niet lassen.flitspaal.nl schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 21:20:
wOw! Ontzettend netjes gedaan!
kan je zelf aluminium lassen? of heb je het laten doen? Ik zou voor mooi ook mijn beugels op bepaalde plekken nog wel willen lassen voor extra stevigheid.
Dit is gedaan door een zeer vriendelijk en behulpzaam bedrijfje in Rheden
Het ontwerp en de montage komt wel bij mij vandaan
Het idee is natuurlijk niet origneel maar wel erg goed
Het meeste wat ik al gezien heb op de omvormer was 5006Watt. er liggen 24 210W paneelen op het dak. Eerst hadden we een sunnyboy 3800 omvormer maar die draaide constant op het maximum waardoor de ventilator achter 2 dagen al begon te ratelen. Nu staat er een Sunny mini central 4600, wat een beest zeg: het ding weegt maar liefst 62kg.
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
"fotovoltaïsch" is het Nederlandse woord (van Volt)Nock372 schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 21:38:
We hebben nu al een week onze zonnepanelen op het dak liggen.(photovotailisch of hoe je het ook schrijft)
Het meeste wat ik al gezien heb op de omvormer was 5006Watt. er liggen 24 210W paneelen op het dak. Eerst hadden we een sunnyboy 3800 omvormer maar die draaide constant op het maximum waardoor de ventilator achter 2 dagen al begon te ratelen. Nu staat er een Sunny mini central 4600, wat een beest zeg: het ding weegt maar liefst 62kg.
Maar is het dan niet verstandiger om 2 omvormers te nemen?
Je zit nu ook al met stromen van bijna 22 Ampère bij 230V, dus redelijk wat verliezen tov 2x een lagere stroom. (factor 4)
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ik ken er zelf niet veel van hoor, de zonnepaneelmensenTD-er schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 21:52:
[...]
"fotovoltaïsch" is het Nederlandse woord (van Volt)
Maar is het dan niet verstandiger om 2 omvormers te nemen?
Je zit nu ook al met stromen van bijna 22 Ampère bij 230V, dus redelijk wat verliezen tov 2x een lagere stroom. (factor 4)
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
De welgemeende kompelementen.
De PV afdakjes beginnen besmettelijk te worden en om zich heen te grijpen. Net ook een "PV-newbee" uit Hillegom met een waanzinnig systeem inclusief "PV-afdakje" met 4 paneeltjes, ook dit jaar gerealiseerd. Directe link naar foto. Ondanks ongunstige uitgangssituatie van zijn huis toch zeer acceptabele opbrengsten met creatieve deeloplossingen (6 deelsystemen). Potentie zat in Nederland. Als je maar wilt.
"Mach weiter so!"
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Had ik ook geweest kunnen zijn, maar "het" mocht niet (meer) van mijn verhuurder. "Nieuwe mensen nieuwe kansen" daaro op het bureau. Al werd de geplande verruiming van de PV-invasie hier als "te bedreigend gezien voor de verhuurbaarheid van het boven ons gelegen appartement". Of zoiets...

Ik heb echter nog ruimte voor 2 paneelkes op het dak. Ik begin weer "trek" te krijgen...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Verwijderd
http://www.siderea.nl/zonne-energie/pvcheck/index.html
Rob, hartelijk dank voor je uitstekende werk.
Kan altijd nog overtroffen worden: wie gaat voor een overdekte PV-uitbouw annex serre
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik zal nu vast het idee vastleggen. Uitvoering volgt nog.
Veel mensen hebben in de tuin of op een dakterras bij gebrek aan ruimte een kast staan ipv een hele schuur om tuingereedschap, kussens van stoelen ed in op te bergen. Zo'n kast heeft een dakje nodig.
Ik ga een kast bouwen die precies onder een zonnepaneel past. Heb je meteen een superwaterdicht dakje wat nog stroom oplevert voor de tuinverlichting ook.
Ik heb nog geen zonnepaneel (2e hands) met een mooie afmeting. De Shell paneeltjes zijn heel mooi maar vaak 2e hands te koop in serie van 3 of meer en er wordt nog veel voor gegeven ook.
Ik ben dus al een tijdje zoek naar een paneel wat meer vierkant is dan rechthoekig, zo rond de 1 tot 1,2m. Dus als iemand wat weet.....
Conergy verkoopt panelen met formaat 1,31 x 1,08 . Ik weet ook dat SolarNRG ze ook heeft ( Sharp panelen ) deze zijn praktisch vierkant.glambalk schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:36:
[...]
Veel mensen hebben in de tuin of op een dakterras bij gebrek aan ruimte een kast staan ipv een hele schuur om tuingereedschap, kussens van stoelen ed in op te bergen. Zo'n kast heeft een dakje nodig.
Ik ga een kast bouwen die precies onder een zonnepaneel past. Heb je meteen een superwaterdicht dakje wat nog stroom oplevert voor de tuinverlichting ook.
Ik heb nog geen zonnepaneel (2e hands) met een mooie afmeting. De Shell paneeltjes zijn heel mooi maar vaak 2e hands te koop in serie van 3 of meer en er wordt nog veel voor gegeven ook.
Ik ben dus al een tijdje zoek naar een paneel wat meer vierkant is dan rechthoekig, zo rond de 1 tot 1,2m. Dus als iemand wat weet.....
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Interessant idee! Maar waar laat je dan de omvormer? Die kun je toch niet maar zo in die buitenkast hangen ivm weersomstandigheden (vocht, temp) ?glambalk schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:36:
[...]
Waarom is dat afdakpaneel zo afgrijselijk asymetrisch geplaatst? Volgens mij voldoet z'n 'afdak' functie nou niet 100%
BP Solarex MSX 120 1113 x 9960 x 50 mmflitspaal.nl schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:46:
[...]
Conergy verkoopt panelen met formaat 1,31 x 1,08 . Ik weet ook dat SolarNRG ze ook heeft ( Sharp panelen ) deze zijn praktisch vierkant.
Maar de sharp NU180-E1 is een hele mooie en 180Wp. Dat is 60Wp meer voor 20cm meer paneel.....
De gridfit 250 is IP65 dus mag buiten hangen. De kast is waterdicht, uiteraard want er zit een glasplaat bovenop. Maar ook een Soladin 120 kan best hoor in een stopkontakt in de kast zelf.IJsbeer schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:49:
[...]
Interessant idee! Maar waar laat je dan de omvormer? Die kun je toch niet maar zo in die buitenkast hangen ivm weersomstandigheden (vocht, temp) ?
Ben je zelf symetrisch dan? En hoe functioneer je?JakeNL schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:00:
@Woodski:
Waarom is dat afdakpaneel zo afgrijselijk asymetrisch geplaatst? Volgens mij voldoet z'n 'afdak' functie nou niet 100%
[ Voor 44% gewijzigd door ZonneStroom op 23-07-2009 11:17 ]
Hij is zo veel mogelijk naar rechts geplaatst om de schaduw van het hogere dak te vermijden.JakeNL schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 11:00:
@Woodski:
Anders zakt na 2 uur de boel heel snel in.
Links steekt hij tot nog dik 10cm uit.
Kijk maar naar de foto waar je alleen dat draadeind ziet.
Vanmorgen was de deur onderaan nog netjes schoon en droog.
Verwijderd
ik zit precies op 0,1 graad per minuut douchen/tap/was met cw6, en een vat van 380 liter.1 graad warmteverlies uit de boiler is overigens wel een ietwat ongelooflijk resultaat
/edit : douchen/tap/was is of/of/of, tegelijk gaat het een stuk harder,
maar douchen en hotfill wassen tegelijk is helemaal geen probleem ook.
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 19:11 ]
[ Voor 88% gewijzigd door _ferry_ op 23-07-2009 20:23 ]
Het weer was absoluut pet met dikke bewolking.
M'n enkele 190wp paneeltje heeft op z'n eerste dag naar 189 watt gepiekt.
Terwijl de 6 andere in serie in 2 weken niet verder zijn gekomen dan 1062 watt (177 watt per paneel)
Vergeleken met deze Gridfit 250 met 189 onder slechte omstandigheden is 177 onder goede omstandigheden
van mijn grijze Sunny Boy 1100 die ik goedkoop heb gekocht wel heel slecht.
Kan dat zo'n groot verschil maken of heb ik misschien een paneeltje wat wat minder is in de string ?
Verder niet op in gaan, gewoon een rapportje maken (roze handje linksbovenin).Woodski schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 20:02:
Hum thermiet komt nieuw op GOT een plaatst dit bericht.
Wie roept het eerst SP#M ???
Je praat over hele korte pieken. 177W uit een 195W paneel is erg goed. Het hoogste wat ik heb gezien bij mijn 1320Wp ( 8 * 165Wp ) was 1150W Dus omgerekend 144W per paneel. 144/165 = 87.2%Woodski schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 20:08:
Vandaag was ik erg verbaast toen ik thuiskwam en m'n productie metertje bekeek.
Terwijl de 6 andere in serie in 2 weken niet verder zijn gekomen dan 1062 watt (177 watt per paneel)
Vergeleken met deze Gridfit 250 met 189 onder slechte omstandigheden is 177 onder goede omstandigheden
Kan dat zo'n groot verschil maken of heb ik misschien een paneeltje wat wat minder is in de string ?
Bij jou 177/195 = 90%
Nu weet ik overigens niet of op deze manier percentages berekenen en vergelijken verantwoord is volgens de bond van wiskundigen

Verwijderd
(ja je leest het goed)
voor gc is het best moeilijk uitrekenen, ik heb enkel negatief verbruik, en 1 januari was er ineens capacitreiter tarief, ervoor krijg ik de oude netbeheer (afhankelijk van verbruik) gewoon nog terug.
= 5/12e deel van de jaar kosten aansluittarief 7/12e deel capaciteitstarief.
leuk detail is dat mijn jaarverbruik dus voor beide negatief is.
echter heeft de netbeheerder nu de standen doorgegeven, zoals dat vaker gebeurt, mijn verbruik was het afgelopen jaar +8440 KWh.
dientengevolge heeft greenchoice nu mijn maandbedrag stroom naar 198 euro aangepast.
ik zeg, liander, see you in court.
zo voorkom je dat eric-pvt de energieheffing terugkrijgt van dik 300 euro, en 0 afrekent.
we zijn echt lekker bezig in nederland, onnavolgbaar hollands.
(en dit is nu al het 3e jaar op rij dat het gebeurt.... toeval? ik heb nu precies 3 jaar pv)
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 20:47 ]
Een piek heeft weinig te maken met goede of slechte omstandigheden. Meestal krijg je zo'n piek na een koele regenbui en dan de zon volop loodrecht achter een wolk vandaan op je panelen schijnt met wat reflectie van de wolkenranden. Zo'n piek kan zelfs hoger uitkomen dan de Wp van je paneel en duurt meestal maar kort. Paneel wordt warm en vermogen loopt weer terug.Woodski schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 20:08:
Vandaag was ik erg verbaast toen ik thuiskwam en m'n productie metertje bekeek.
Wat meer van belang is is je opbrengst. Kijk wat je gridfit en je sunny Boy na een dag/week/maand hebben opgeleverd (kWh) en deel dat door je Wp van je systeem en je hebt een mooie vergelijking.
Meld je aan op www.sonnenertrag.eu en je kunt jezelf vergelijken met anderen in Nederland en in je buurt.
Welk merk panelen heb je? Titan 190Wp?
www.sunsolar.nl
Jamaar het is ook niet de bedoeling dat je buiten de hokjes komt.Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 20:26:
[....]
(en dit is nu al het 3e jaar op rij dat het gebeurt.... toeval? ik heb nu precies 3 jaar pv)
Heb je dat niet geleerd op de kleuterschool?
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Verwijderd
ik heb hier dit jaar 6 omruilingen gehad, en uiteindelijk heb ik er geen een meer.
je kunt het snel zien rond 14:00 smiddags, >1kw continu uit je sunny boy, en je gridfit schakelt dan om de haverklap af. als de zon onder is gaat het uiteindelijk om de kwh`s en niet om de bereikte pieken.
pieken zeggen alleen iets over optimale dimensionering van de omvormer en mpp.
Sinds ik de zonnepanelen heb op mijn dak heb ik ook nog nooit zoveel contact gehad met mijn netbeheerder. Op de 1 of andere manier vrees ik dat hier exact hetzelfde gaat gebeuren.Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 20:26:
en nog steeds wacht ik op mijn afrekening, inmiddels staat de meter hier op -1,5Mw (-1550KWh)
(ja je leest het goed)
voor gc is het best moeilijk uitrekenen, ik heb enkel negatief verbruik, en 1 januari was er ineens capacitreiter tarief, ervoor krijg ik de oude netbeheer (afhankelijk van verbruik) gewoon nog terug.
= 5/12e deel van de jaar kosten aansluittarief 7/12e deel capaciteitstarief.
leuk detail is dat mijn jaarverbruik dus voor beide negatief is.
echter heeft de netbeheerder nu de standen doorgegeven, zoals dat vaker gebeurt, mijn verbruik was het afgelopen jaar +8440 KWh.
dientengevolge heeft greenchoice nu mijn maandbedrag stroom naar 198 euro aangepast.
ik zeg, liander, see you in court.
zo voorkom je dat eric-pvt de energieheffing terugkrijgt van dik 300 euro, en 0 afrekent.
Nee hoor. Al sinds artikel 31-c (het beruchte "salderingsartikel", door Diederik Samsom op aangeven van enkele Friezen met dikke, vet gesubsidieerde PV-daken, op het laatste moment, en zeer slecht voorbereid in die afgrijselijke E-Wet geramd) per juli 2004 "Wet" is geworden, hebben we doorlopend ellende met de saldering. Ik heb een vuistdik dossier (met diverse gruwelverhalen). Met de invoering van de SDE per 1 april 2008 is de ellende alleen nog maar groter geworden. En zal met (SDE 2009) installaties van 0,601 tot en met 15,000 kWp nog veel meer chaos gaan geven.Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 20:26:...
Het blijft immers NEEderland, wat ernstig lijdt onder de GasVloek...
Overigens ooit een keer een telefoontje van een meterboy gehad hiero. Toen ik uitlegde dat er (toen) 10 modules stonden in te voeden, wat ik trouwens middels een briefje in de meterkast al duidelijk had gemaakt aan een ieder die "legitiem" dat hokje van binnen bekijkt, accepteerde hij zonder morren de volgens hem "erg laag" bevonden [gesaldeerde] meterstand, nooit meer wat van gehoord.
Van de netbeheerder zelf heb ik nog nooit wat vernomen. Ik heb wel een dikke zaak tegen ze aangespannen bij de NMa toen ze met illegale dubbele vastrechten voor netinvoeders begonnen te gooien (niet bij mij, maar dat had beslist kunnen gebeuren als ik pech had gehad). Ondanks het feit dat ze inmiddels donders goed weten dat hier een behoorlijk PV-systeem draait: never nooit niet ook maar een probleem mee gehad. Ondanks al jaren "onwaarschijnlijk" lage gesaldeerde meterstanden, hoogstens paar honderd kWh/jaar op enkel tarief telwerk (tot nu toe nog geen negatieve stand bij jaarlijkse meteropname). Om te voorkomen dat die "problemen" er toch gaan komen", ben ik falikant tegen "verplichte plaatsing van slimme meter", omdat ze dan letterlijk en figuurlijk alle energiestromen kunnen volgen, met geheid dubbele meetkosten als gevolg. Kun je vergif op innemen, want zo zijn ze (gemaakt).
PS: zelfde netbeheerder als arme eric-pvt...

[ Voor 42% gewijzigd door zonnigtype op 23-07-2009 21:11 ]
Verwijderd
ik en gc doen niets fout, begrijp me goed, we zitten in hetzelfde schuitje, maar er zit iets heel schimmigs achter....de netbeheerder.
@zonnigtype : ik snap het, maar leuk is dat tussen het doorgeven van mijn standen op 30 juni, de netbeheerder ineens boven water is gekomen met idiote ingeschatte standen.
ik was aan het salderen met greenchoice, maar de netbeheerder overruled mij als consument ineens met een verbruik wat ik niet heb, heb gehad, en ook niet op de meter staat.
greenchoice heeft natuurlijk de door de netbeheerder geincasseerde gelden teruggevraagd,
oftewel : dokken liander ! (&bos : terug die foutief geincasseerde belasting en btw)
daar hebben ze deze mooie truuk voor bedacht.
[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 21:13 ]
Die "truuk" mag je z.s.m. wereldkundig gaan maken zodra dat "kan". Kort geleden een RAMPverhaal van een dikke invoeder die inmiddels oorlog aan het voeren is tegen "een netbeheerder" vanwege illegale aanpassing van - zelfs oudere - meterstanden...Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 21:09:
vraag me af hoe greenchoice hierop reageert, ik heb ze al een duidelijke foto van mijn meter gestuurd.
ik en gc doen niets fout, begrijp me goed, we zitten in hetzelfde schuitje, maar er zit iets heel schimmigs achter....de netbeheerder.
@zonnigtype : ik snap het, maar leuk is dat tussen het doorgeven van mijn standen op 30 juni, de netbeheerder ineens boven water is gekomen met idiote ingeschatte standen.
ik was aan het salderen met greenchoice, maar de netbeheerder overruled mij als consument ineens met een verbruik wat ik niet heb, heb gehad, en ook niet op de meter staat.
greenchoice heeft natuurlijk de door de netbeheerder geincasseerde gelden teruggevraagd,
oftewel : dokken liander ! (&bos : terug die foutief geincasseerde belasting en btw)
Het gaat nog veel erger worden, is mijn inschatting. Zal wel weer "kamervragen stellen aan mevrouw van der HO-even" worden als het weer eventjes flink ontspoort... Of dat structureel tot de beuk d'r in zal gaan leiden, waag ik ernstig te betwijfelen met de ruggengraatloze parlementariërs die "ons" plachten te "vertegenwoordigen"...
Verder heb ik een vrij groot plat dak, dus ik zou kunnen gaan voor thin-film. Zijn er redenen om dit niet te doen?
En tot slot: er wordt in dit topic vaak verwezen naar het kopen in Duitsland. Ik zie dat ze daar echter vaak de Chinese merken verkopen, en het is me nog steeds niet duidelijk of er een opbrengstverschil te verwachten is. Voor de zekerheid sharp bij NRG kopen, of toch Duitsland doen?
Rutger
Als je zo veel opbrengst hebt, is het dan niet handiger om het op te slaan en je netbeheerder cq stroomleverancier de dikke vinger te geven? Ben je gelijk van alle ellende af....Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 21:09:
vraag me af hoe greenchoice hierop reageert, ik heb ze al een duidelijke foto van mijn meter gestuurd.
Bij een verbruik van 1000 kwh/jaar lijkt me dat niet eens onmogelijk (ca 3 kwh per dag opslaan, kweet niet hoeveel accus je daarvoor nodig hebt?)
Op de fiets vervuil je niets!
Als je de bekabeling wat langer gaat maken neem dan een wat dikkere kabel. Bijvoorbeeld 6mm2, dan is de inverter in de garage denk ik wel te deon.Rutgert schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 21:26:
Ik heb ook de subsidie toegewezen gekregen, en ga dus nu aan de slag met panelen. Ik kan een omvormer op de 1ste verdieping in een slaapkamerkast plaatsen, of in de garage. Dat laatste heeft uiteraard mijn voorkeur, 64 kilo omvormer in een kast lijkt me niet zo'n succes, maar heeft dit nog invloed op het rendement? De afstand van panelen naar omvormer schat ik in dat geval in op 15 meter.
Verder heb ik een vrij groot plat dak, dus ik zou kunnen gaan voor thin-film. Zijn er redenen om dit niet te doen?
En tot slot: er wordt in dit topic vaak verwezen naar het kopen in Duitsland. Ik zie dat ze daar echter vaak de Chinese merken verkopen, en het is me nog steeds niet duidelijk of er een opbrengstverschil te verwachten is. Voor de zekerheid sharp bij NRG kopen, of toch Duitsland doen?
Hoeveel Wp heb je in gedachten en welke panelen? Je kan met Sunny Design van SMA naast de dimensionering van je omvormer ook berekenen hoeveel verlies je hebt met je bekabeling, zowel aan de DC als de AC zijde.
Gefeliciteerd...Rutgert schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 21:26:
Ik heb ook de subsidie toegewezen gekregen, en ga dus nu aan de slag met panelen.
Absoluut NIET in een kast!!! Omvormers moeten minstens in een kamer waar ze "natuurlijk geventileerd" zijn/worden (convectie), in een kast kunnen ze hun warmte niet kwijt. Zeer sterk af te raden en zelfs potentieel gevaar.Ik kan een omvormer op de 1ste verdieping in een slaapkamerkast plaatsen, of in de garage. Dat laatste heeft uiteraard mijn voorkeur, 64 kilo omvormer in een kast lijkt me niet zo'n succes, maar heeft dit nog invloed op het rendement? De afstand van panelen naar omvormer schat ik in dat geval in op 15 meter.
Niet per definitie "niet", maar er is nog weinig/nauwelijk langjarige ervaring met de betrouwbaarheid van de sealing. Het gaat altijd om zeer dunne lagen, daar wil je geen lucht/water bij krijgen. Op zich is het spul wat nu op de markt is van betrouwbaar te achten leveranciers, maar het blijft afwachten hoe met name de levensduur zich zal ontwikkelen t.o.v. de als "bewezen" geachte kristallijne technologieën. Waarbij meteen de aantekening: er zijn ook slechtere kristallijne modules.Verder heb ik een vrij groot plat dak, dus ik zou kunnen gaan voor thin-film. Zijn er redenen om dit niet te doen?
Nou, Duitsland is de wereldmarkt, dus daar wordt alles verkocht. Ook uiteraard heel veel Europees spul en, omdat het daar "mag", honderdduizenden First Solar CdTe dunnelaag modules van die Amerikaanse topfabrikant. Opbrengstverschil is totaal niet te zeggen, dat hangt van het module af, het rendement, de bekabeling, de omvormer, opstellingscondities, ga zo maar door. Dus niet "Chinees is slechter, Duits is beter". Er zijn enkele Chinese topmerken (Suntech, Yingli, Trina, Canadian Solar, Solarfun), maar ook veel bedrijven waar we nog niets/weinig van weten. Ga voor betrouwbare leveranciers met merkmodules. Alle buitenlandse "avontuurtjes" zijn, hoe spectaculair de "aanbieding" ook is, uiteraard voor eigen risico.En tot slot: er wordt in dit topic vaak verwezen naar het kopen in Duitsland. Ik zie dat ze daar echter vaak de Chinese merken verkopen, en het is me nog steeds niet duidelijk of er een opbrengstverschil te verwachten is. Voor de zekerheid sharp bij NRG kopen, of toch Duitsland doen?
Het is wel een investering voor lange tijd die je gaat doen. Als je daar verhoogde risico's mee wilt lopen, be my guest. Niet piepen als het fout loopt. Je was er immers zelf bij.
Rutger
De Schott Solar dunnelaag ASI modules van "Aangenaamwonen" (what's in a name) lijken het ook (verdacht???) buitensporig goed te doen bij Sonnenertrag. Zou het zijn omdat hij in Millingen a/d Rijn zit???Rutgert schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:47:
@Flitspaal: circa 4.000wp, ik heb 100m2 plat dak, dus vandaar het idee van thin film. En ondanks dat ik wel veel heb gelezen, nog steeds geen idee van wat voor panelen. De Sharp SG2R lijkt me een idee. En bedankt voor de tip over Sunny Design, ga ik proberen.
Misschien heeft het te maken met het "inbrandeffect" van amorf Si modules, maar volgens mij moet dat vrij snel "over" zijn. Nog eventjes in de tijd volgen, dus...
[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 23-07-2009 23:00 ]
Nieuwe SMC 5000A van SMA, Wat een monster! 62 kilo omvormer, met RS485 interface, voor een hele aardige prijs (Ebay).
Gaat hopelijk snel (wacht nog op de panelen) aangesloten worden op 24 stuks Sunpower 225Wp panelen.
Voor in totaal 5500Wp op een fase.
Bekabeling moet ik nog leggen, ik dacht aan kabel van 3x6mm2, 13 meter lang. Is dat volgens jullie te doen, of moet ik nog ergens op letten?
Afzekeren in de meterkast met een zekeringautomaat van 25A? Ik ga er even van uit dat deze er sneller uit slaat dan de hoofdzekeringen van 3x25 A
Ben benieuwd of ik ook gezeur ga krijgen van de netbeheerder, Stedin. Vooralsnog geen problemen, ook niet bij het plaatsen van de nieuwe retourgeschikte meter.
Verder geheel SDE loos, dus dat scheelt al een hele bak ellende..
Ik ontving vandaag ook een van de eerste wattchers, zie wattcher.nl, een mooi vormgegeven draadloos display die je in het stopkontakt steekt. Een aparte zender (werkt op 2 AA batterijen, gaan een jaar mee) voor in de meterkast, leest de pulsen van de meter, maar kan ook met oude ferraris meters overweg, heel netjes!
Het apparaat verbruikt volgens de producent minder dan 1 Watt.
Het display laat het huidige verbruik zien, afgerond op 10 Watt, het dagverbruik, en er kan een streefverbruik worden ingesteld. Kortom een leuke gadget, maar niet echt goedkoop (Eur 129)
Het idee is waarschijnlijk dat je hem snel terugverdient.
Verwijderd
in juni was er in noord holland een zonuren en instralings record van 190-197Kwh/KWP,
ik (volcane) en solarbeast wonen direkt aan de kust en in dit gebied, verder niemand.
en we leggen het volledig af tegen aangenaam wonen, met asi dunne film, met een lager omzettingsrendement, en bijna 23% minder instraling in zijn regio (gegevens siderea.nl)
do the math, it didn`t happen.
(wat verder wel jammer is, is dat na mijn upgrade in april,
de gegevens van vorig jaar meteen slecht zijn)
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2009 23:46 ]
Sopsop...stegen schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 23:01:
Vandaag binnen gekregen:
Nieuwe SMC 5000A van SMA, Wat een monster! 62 kilo omvormer, met RS485 interface, voor een hele aardige prijs (Ebay).
Gaat hopelijk snel (wacht nog op de panelen) aangesloten worden op 24 stuks Sunpower 225Wp panelen.
Voor in totaal 5500Wp op een fase.
...
Ben benieuwd of ik ook gezeur ga krijgen van de netbeheerder, Stedin. Vooralsnog geen problemen, ook niet bij het plaatsen van de nieuwe retourgeschikte meter.
Verder geheel SDE loos, dus dat scheelt al een hele bak ellende..
Klasse! "Jammer" dat CertiQ jouw data dan niet krijgt. De landelijke "PV-statistiek" gaat helegaar in het honderd lopen zo! Hoe moet Diederik nou aan zijn "doelstellingen" geraken???
Geweldige actie! Hoop dat je d'r je leven lang plezier van hebt. Ook byzonder, het aantal "Sunpowertjes" (uit de States) in Nederland is op een paar handjes te tellen...
eric-pvt:
Nou, dan kan die Solarlog ook meteen in de vuilnisbak (eeeeeuuuhh, naar de metaalrecycling...). Wordt volautomatisch gelogd daaro...Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 23:40:
[afbeelding]
in juni was er in noord holland een zonuren en instralings record van 190-197Kwh/KWP,
ik (volcane) en solarbeast wonen direkt aan de kust en in dit gebied, verder niemand.
en we leggen het volledig af tegen aangenaam wonen, met asi dunne film, met een lager omzettingsrendement, en bijna 23% minder instraling in zijn regio (gegevens siderea.nl)
do the math, it didn`t happen.
(wat verder wel jammer is, is dat na mijn upgrade in april,
de gegevens van vorig jaar meteen slecht zijn)
Zeg nooit nooit, eerst bewijs van het tegendeel s'ils vous plaît, en/of een grondige verklaring voor de fysieke onmogelijkheid alstublieft...
Bovendien moet je nooit je uitgangs-nominale vermogen in Sonnenertrag gaan wijzigen bij uitbreiding, want dan krijg je gegarandeerd dat gesodemieter bij de standaard genormeerde (kWh/kWp) grafieken die uit hun database worden gegenereerd. Datasets uitsluitend voor een continu gemonitord deelsysteem opgeven, en alle uitbreidingen d'r buiten houden, anders wordt het een zooitje bij de normering...
[ Voor 40% gewijzigd door zonnigtype op 23-07-2009 23:53 ]
Hier de link waar je sunny design kan downloaden.Rutgert schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:47:
@Flitspaal: circa 4.000wp, ik heb 100m2 plat dak, dus vandaar het idee van thin film. En ondanks dat ik wel veel heb gelezen, nog steeds geen idee van wat voor panelen. De Sharp SG2R lijkt me een idee. En bedankt voor de tip over Sunny Design, ga ik proberen.
http://www.sma.de/de/service/downloads.html
Bij grote systemen zoals 4000 Wp zit het meeste verlies bijna altijd aan de AC zijde (230V met grote wisselstroom is veel verlies) en niet aan de DC zijde waar de gelijkstroom in een stringkabel nooit hoger is dan wat de paneel max kan geven. Zorg dus voor dikke kabels (of meerdere paralel aangesloten 2,5mm2 kabels) van je omvormer naar de meterkast.
Nog een paar nadelen van thin-film modules zijn:
-Ze geven hoge voltage en lage stroom wat betekend dat je niet veel panelen in serie kan aansluiten en veel stringen moet maken, veel kabels naar je omvormer.
-Kunnen niet aan de hoge rendement transformatorloze omvormers aangesloten worden.
-Vaak grote tolerantie en levensduur is onzeker.
www.sunsolar.nl
Kwestie van selectieviteit. Weliswaar zijn de hoofdzekeringen trage patronen, dus zou moeten kloppen. Maar om onder alle omstandigheden, dus zowel overbelasting als een stevige kortsluiting, selectief te zijn, zal de afstand toch tenminste één hele stap moeten zijn. En die heb je niet bij 25A normaal ten opzichte van 25 A traag. Dat is in feite maar een halve stap, en dat kan wel eens een te gering verschil zijn.stegen schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 23:01:
......Afzekeren in de meterkast met een zekeringautomaat van 25A? Ik ga er even van uit dat deze er sneller uit slaat dan de hoofdzekeringen van 3x25 A .....
Misschien laat de zwaarte van de hoofdaansluiting het toe om de hoofdzekeringen van 25 A te laten vervangen door 35 A.
Verwijderd
maar werd 1 malig met de hand ingesteld...Nou, dan kan die Solarlog ook meteen in de vuilnisbak (eeeeeuuuhh, naar de metaalrecycling...). Wordt volautomatisch gelogd daaro...
de cijfers zijn volstrekt onmogelijk die uit de solarlog komen.
verder staat er een boom in het voorjaar te schaduwen op de foto wat het nog onmogelijker maakt.
en is de hellingshoek 26 graden, en dat verslaat dan de blauwe hoek in februari ?
Ik zeg niet bij voorbaat dat het onmogelijk is. Ook twee van de in totaal vier systemen in de Sonnenertrag database doen het opvallend goed in de zomer (alleen Westdach minder).Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 00:13:
[...]
maar werd 1 malig met de hand ingesteld...
de cijfers zijn volstrekt onmogelijk die uit de solarlog komen.
verder staat er een boom in het voorjaar te schaduwen op de foto wat het nog onmogelijker maakt.
en is de hellingshoek 26 graden, en dat verslaat dan de blauwe hoek in februari ?
[afbeelding]
Amorf Si modules doen het beter in strooilicht condities, zou mogelijk bij beschaduwing ook minder impact kunnen hebben.
Bovendien was hier in Leiden (en ook bij Ton in Spijkenisse in dezelfde provincie) in februari een absolute petmaand, zeer veel bewolking.
Rotterdam had slechts 37 zonuren in februari, is dus ook weer een mogelijke negatieve factor. Combinatie met betere strooilicht prestatie van de amorfe moduultjes van "Aangenaamwonen" zou voor die maand zeker verklaarbaar kunnen zijn (bij strooilicht bovendien geen merkbare beschaduwings-effecten...).
Nogmaals: ik zeg niet dat de spectaculaire resultaten van "Aangenaamwonen" verklaarbaar zijn, maar zonder meer die resultaten in het vuilnisvat kieperen zou ik niet op voorhand doen...
Zeker niet als je beseft dat First Solar (CdTe dunnelaag) zeer hoog heeft gescoord in de diepgaande meetsessies bij Photon (februari 2009, pp. 56-61)... Eerste 3 plaatsen: SolarWorld SW210 poly, Photowatt PW1650, First Solar FS-265... (kWh/kWp prestaties op jaarbasis)
Verwijderd
de netbeheerder heeft ook niets doorgemeld aan de leverancier, en gaat dat pas begin december 2009 weer doen, en de meteropnemer staat voor 5 november a.s. geplanned.
auw...
iedereen liegt dus, je ziet door de bomen het bos niet meer, maar ik zie het heel scherp.
en niemand verwerkt mijn feitelijke standen, en het is altijd in het nadeel van de zonnepaneel bezitter.
ik ga echter niet betalen voor meterstanden die niet bestaan.
de meteropnemer is nu onderweg naar mijn adres, op mijn verzoek,
en een advocaat zal hierbij aanwezig zijn.
het lijkt wel heel erg sterk op die mooie auto met lage tellerstanden bij jacobse en van es,
je betaald iets meer, vanwege die mooie stand, achteraf ben je gewoon opgelicht.
ik moet trouwens fors stroom bijbetalen, terwijl de meter negatief staat.
het is niet meer uit te leggen, de wet moet echt aangepast worden.
mijn actuele feitelijke standen verwijderen zich steeds verder van de administratieve standen,
de meter daalt alleen maar, en administratief stijgen ze alleen maar.
de kans dat ik ooit de meterstand haal die nu in rekening word gebracht is 0,0,
maar de volgende afrekening zal vermoedelijk weer hoger zijn.
zo kwam fortis ook aan haar einde, de tijd doet zijn werk wel.
/edit : 10:02 de meterstanden opnemer is geweest en belt de standen direkt door.
/edit : 10:05
en toen werd ik ineens gebeld door iedereen (nma/leverancier/netbeheerder)
allemaal excuses, het berust op een misverstand? de echte standen zijn verwerkt, en een correctie nota onderweg. we hebben het hier wel over 639 euro....wat ik ineens niet meer hoef te betalen.
eind goed al goed, of toch niet ?
beste mensen, let alsjeblieft goed op.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2009 10:15 ]
Over Photon,zonnigtype schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 00:46:
[...]
Zeker niet als je beseft dat First Solar (CdTe dunnelaag) zeer hoog heeft gescoord in de diepgaande meetsessies bij Photon (februari 2009, pp. 56-61)... Eerste 3 plaatsen: SolarWorld SW210 poly, Photowatt PW1650, First Solar FS-265... (kWh/kWp prestaties op jaarbasis)
Bij Siderea las ik een oud berichtje over Photon dat ze daar met hele andere maten meten en te rooskleurige cijfers geven voor hun duitse sponsers zoals SolarWorld en aziatische fabrikanten zoals Sharp negatiever afschilderen.
http://www.siderea.nl/artikelen/photon/artikel_photon.html
Onderstaand stukje gecopieerd uit het artikel.
Merkwaardige testverantwoording.
In het artikel gaat het al snel fout. PHOTON besluit, om redenen die later duidelijk worden, een door de producent opgegeven STC vermogen van het paneel te gebruiken in plaats van het vermogen vermeld op het typeplaatje.
En dat is vreemd want kopers van zonnepanelen betalen tenslotte voor het vermogen vermeld op het paneel.
Bijkomend probleem is ook nog eens dat die door de fabrikant opgegeven 'vermogens' in veel gevallen sterk afwijken van het op het typeplaatje vermelde vermogen. Toleranties van zonnepanelen bedragen hooguit 3% tot 5%.
Desondanks besluit Photon om toch geen gebruik te maken van het vermogen op het typeplaatje. En dat heeft grote gevolgen voor de uiteindelijke testuitslag.
Als wij naar de kWh/kWp prestaties kijken pakken we toch ook de Wp die op het typeplaatje staat ofnie?
[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 24-07-2009 12:25 ]
www.sunsolar.nl
Ik heb drie paneeltjes van 175 Wp bij SolarKing gekocht en deze aangesloten op een STeca 500 omvormer, gekocht bij SolarNRG. ZIj hebben ook de kabel gemaakt, achteraf gezien misschien iets aan de lange kant.
Frame bestaat uit 2x3 inch ruw vuren hout. Dit had ik nog over van een verbouwing. In eerste instantie dacht ik dit op te stoken in de kachel maar toen ik bij de gamma was realiseerde ik dat hout best duur is....
Geen SDE subsidie oid. Steca omvormer zit via een EnergyLogger van de Conrad aangesloten op het bestaande stopcontact in de schuur. Daarnet tijdens een bui leverde het systeem 60 watt. Als de zon een beetje doorbreekt schiet ie snel door naar de 425 watt. Ik heb nog een oude draaimeter; die liep net achteruit! hoera!
De kabels onder de panelen moet ik nog even netjes ophangen en de twee zware grindtegels moeten nog op het frame. Verder heb ik nu 20 30x30 cm stoeptegels (a 8 kg per stuk) op het frame liggen. Volgens mij moet dit voldoende zijn.

Verwijderd
wat mistig allemaal, anyway, ik wou even melden dat mijn mono-gloria solartjes, allemaal ~18%+ zijn tov de sticker, verder waren ze vet goedkoop (esdec) en die vertelde me al over deze buitengewoon goede serie (gss 185A) als je op een aanschaf moment zit, informeer eens naar deze panelen, als ze nog beschikbaar zijn.
er zit 5 jaar carry-in garantie op en 80% na 20 jaar.
dat is dus 185Wp + 18% waarvan je 20% verliest na 20 jaar onder garantie.
2% eraf na 20 jaar dus, dan heb je dus 180Wp na 20 jaar.
"ik zeg doen !"
ik heb 7 gloria`s op een sunny boy, en de opbrengst is ver boven specificatie.
mijn duitse panelen hebben al forse ellende gegeven, oa delaminatie binnen 2 jaar.(luxor)
verder keurige garantie gehad dat wel, maar je moet wel weer het dak op....
Op de tweede foto is goed te zien hoe je de constructie hebt gemaakt.wmeester schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:12:
Zo, na vele uurtjes uitzoekwerk, gemail en gelurk op dit forum wil ik hier met trots mijn PV systeem showen.
Dat heb je zeer strak gedaan.
Vurenhout zonder enige vorm van bescherming zal alleen de 30 jaar niet halen
Maargoed dan heb je later een klus om een nieuw frame te maken.
Zo te zien is je dakje nu vol en is het grote dak niet gunstig.
Tijd voor een dakkapel !
Persoonlijk zou ik geen vuren pakken voor deze frames. De frames moeten meer dan 20 jaar mee. En met vurenhout gaat je dat denk ik niet lukken. Volgens mij is er recentelijk in dit topic hier ook al een discussie over geweest.wmeester schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:12:
Zo, na vele uurtjes uitzoekwerk, gemail en gelurk op dit forum wil ik hier met trots mijn PV systeem showen.
Ik heb drie paneeltjes van 175 Wp bij SolarKing gekocht en deze aangesloten op een STeca 500 omvormer, gekocht bij SolarNRG. ZIj hebben ook de kabel gemaakt, achteraf gezien misschien iets aan de lange kant.
Frame bestaat uit 2x3 inch ruw vuren hout. Dit had ik nog over van een verbouwing. In eerste instantie dacht ik dit op te stoken in de kachel maar toen ik bij de gamma was realiseerde ik dat hout best duur is....
Geen SDE subsidie oid. Steca omvormer zit via een EnergyLogger van de Conrad aangesloten op het bestaande stopcontact in de schuur. Daarnet tijdens een bui leverde het systeem 60 watt. Als de zon een beetje doorbreekt schiet ie snel door naar de 425 watt. Ik heb nog een oude draaimeter; die liep net achteruit! hoera!
De kabels onder de panelen moet ik nog even netjes ophangen en de twee zware grindtegels moeten nog op het frame. Verder heb ik nu 20 30x30 cm stoeptegels (a 8 kg per stuk) op het frame liggen. Volgens mij moet dit voldoende zijn.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Je kan beter kiezen voor een paar goede platdakframes of desnoods bakken, deze kan je zelfs van Marktplaats afhalen voor weinig. Enige waar je even op moet letten is de grootte in het laatste geval. En liever trouwens 1 stoeptegel teveel dan te weinig. Je wilt niet dat bij windkracht 7 je zonnepanelen ineens het luchtruim kiezen
Verwijderd
bla bla we willen een nuke in de achtertuin.
Maar wat als die nuke uitvalt...: http://www.volkskrant.nl/..._uitgeschakeld_na_storing
Geef mij maar een complete decentrale voorziening. Mocht er ergens een rotorblad afvallen dan doen alle andere molens het nog en is de uitval zeer gering. (of een ooievaar je panelen als toilet gebruiken
Gelijk dicht dat ding zou ik eisen!
Thin-Film in America kopen is misschien ook een optie als je de panelen kan delen met andere mensen.Rutgert schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 21:26:
...
1.85$ per watt:
http://www.atensolar.com/14.html
Helaas moet je hier wel 368 panelen afnemen (voor "maar" $38,124.80)
11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant
Ik heb daar al uitgebreid over gecorrespondeerd met Rob, we zijn het niet met elkaar eens, en dat heeft deels te maken met veronderstellingen die zowel hij als ik (nog) niet bij Photon hebben geverifieerd. Namelijk over de veronderstelling "name plate" STC vermogen, of door Photon vastgesteld "daadwerkelijk nominaal vermogen voordat het module de extreem uitgebreide veldtest ingaat [x3, uitvallers worden niet meegerekend]"). Photon heeft een eigen professionele flasher...SolarKing schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 12:21:
[...]
Over Photon,
Bij Siderea las ik een oud berichtje over Photon dat ze daar met hele andere maten meten en te rooskleurige cijfers geven voor hun duitse sponsers zoals SolarWorld en aziatische fabrikanten zoals Sharp negatiever afschilderen.
http://www.siderea.nl/artikelen/photon/artikel_photon.html
Onderstaand stukje gecopieerd uit het artikel.
Merkwaardige testverantwoording.
In het artikel gaat het al snel fout. PHOTON besluit, om redenen die later duidelijk worden, een door de producent opgegeven STC vermogen van het paneel te gebruiken in plaats van het vermogen vermeld op het typeplaatje.
En dat is vreemd want kopers van zonnepanelen betalen tenslotte voor het vermogen vermeld op het paneel.
Bijkomend probleem is ook nog eens dat die door de fabrikant opgegeven 'vermogens' in veel gevallen sterk afwijken van het op het typeplaatje vermelde vermogen. Toleranties van zonnepanelen bedragen hooguit 3% tot 5%.
Desondanks besluit Photon om toch geen gebruik te maken van het vermogen op het typeplaatje. En dat heeft grote gevolgen voor de uiteindelijke testuitslag.
Als wij naar de kWh/kWp prestaties kijken pakken we toch ook de Wp die op het typeplaatje staat ofnie?
Eventjes ter verduidelijking: Photon is (denk ik) het meest invloedrijke vakblad voor zonnestroom, wat uiteraard groot deel van de inkomsten van internationaal opererende (beslist niet alleen Duitse!!!) bedrijven advertenties vangt. Maar wat zeer frequent loeikritisch over de "eigen sector" schrijft, vaak tot groot ongenoegen van (bedrijven uit) de sector. Ze hangen volgaarne de vuile was buiten, en dat is zeer gezond voor de sector. Zowel over buitenlandse als over Duitse bedrijven, ze worden met hoor en wederhoor gefileerd als er ernstige misstanden zijn. (goed voorbeeld: Antec, die er een puinhoop van heeft gemaakt met hun CdTe pogingen, en uiteindelijk failliet is verklaard)
Als je het artikel van Photon zelf leest, kom je wellicht tot andere gevolgtrekkingen.
http://www.photon.de/pres.../ModultestFebruar2009.pdf
Overigens lijkt nu eindelijk het eindspel van het Pure Energy/Zon Invest debacle ingezet. Blij als er een eind gaat komen aan die ellende, de 20 miljoen spaargeld kan hoogstwaarschijnlijk (grotendeels) worden "afgeschreven". Advocatenkantoor gaat proberen nog iets terug te krijgen, reken nergens op... Er komen ook twee "bekende" bedrijven in beeld die op de achtergrond een onverwachte rol lijken te spelen in dat mistige gedoe daar in het verre, zonnige Spanje...
Het kan ook met minder.ice-T106 schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 16:44:
[...]
...... http://www.atensolar.com/14.html
Helaas moet je hier wel 368 panelen afnemen (voor "maar" $38,124.80)
http://sunelec.com/
Denk wel aan de 19% BTW die er bij zal komen. Geen importheffingen gelukkig.
De dollar gaat voor ons weer de goede kant op.
[ Voor 6% gewijzigd door tw_eek op 24-07-2009 16:56 ]
Verwijderd
Voor o.a. de maand juni heb ik voor heel Nederland berekend wat de opbrengst is geweest voor zonnestroomsystemen met verschillende hellingshoeken. Millingen a/d Rijn 'scoort' dan aanzienlijk lager dan de noordwestkust van Nederland vanwege veel minder instraling (zonuren). Die 146 kWh/kWp over de maand juni is dus veel meer dan je van een 3,4 kWp systeem mag verwachten in die regio over de maand juni. Ook verdacht zijn dagopbrengsten op volledig zonnige dagen van 7,6 kWh/kWp. Het is allemaal zo'n 15% te hoog.zonnigtype schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 22:58:
[...]
De Schott Solar dunnelaag ASI modules van "Aangenaamwonen" (what's in a name) lijken het ook (verdacht???) buitensporig goed te doen bij Sonnenertrag. Zou het zijn omdat hij in Millingen a/d Rijn zit???
[afbeelding]
Misschien heeft het te maken met het "inbrandeffect" van amorf Si modules, maar volgens mij moet dat vrij snel "over" zijn. Nog eventjes in de tijd volgen, dus...
Hier is een link naar de kaart met opbrengsten voor de maand juni 2009.
http://www.siderea.nl/pics/LOB_NL_juni_2009.gif
De marge in de berekende opbrengsten bedraagt ongeveer 5%.
Rob/Siderea
Let wel op: bij een zwaardere hoofdzekering (normaliter alles boven de 25 Ampere), zit ook een hoger aansluit-tarief!!Techneut schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 00:06:
[...]
Kwestie van selectieviteit. Weliswaar zijn de hoofdzekeringen trage patronen, dus zou moeten kloppen. Maar om onder alle omstandigheden, dus zowel overbelasting als een stevige kortsluiting, selectief te zijn, zal de afstand toch tenminste één hele stap moeten zijn. En die heb je niet bij 25A normaal ten opzichte van 25 A traag. Dat is in feite maar een halve stap, en dat kan wel eens een te gering verschil zijn.
Misschien laat de zwaarte van de hoofdaansluiting het toe om de hoofdzekeringen van 25 A te laten vervangen door 35 A.
informeer (en laat e.e.a. schriftelijk vastleggen) bij je netwerkbedrijf/energieleverancier.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
(vandaag geregistreerd)Geachte heer Steegen,
Het ontwerp en de aanleg van PV-systemen is werk voor deskundigen.
Allereerst geldt de regel dat systemen van 600 Wp door een erkend installateur aangelegd moet worden.
Als tweede geldt de salderingsregel voor het terugleveren tot slechts 3000 kWh.
Het door u geschetste beeld getuigt van een TE ver gaand hobbyisme.
Het aanleggen van elektrische installaties is en blijft vakwerk.
Mij tip: Laat u deskundig adviseren.
Met vriendelijke groet
Een deskundige
Ik dacht toch echt dat ik mag salderen tot 5000 kWh?
De plaatsing op het dak laat ik doen door een installateur die bekend is met het plaatsen van panelen.
Verder is gebleken dat niet iedere installateur bekend is met Sunpower panelen, en dat je geen trafoloze inverter mag gebruiken. Dus een erkend installateur is zeker geen garantie voor een werkend systeem.
Wat ik zelf kan sluit ik zelf aan. En verder leer ik gelukkig nog elke dag.
Bedankt zonnigtype voor je nieuws item
Techneut: Ja daar heb ik ook aan gedacht, maar het vervangen van de hoofdzekering naar 3x35A zorgt er voor dat ik in een ander capaciteitstarief terecht kom, en op jaarbasis Eur 536 ! meer moet gaan betalen.
(edit: Ah NielsTn, je was me voor zie ik )
Tot en met 600Wp mag je ZELF installeren, alles daarboven moet op een dedicated groep zitten (al dan niet door de installateur aangelegd)stegen schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 19:00:
Mischien goed bedoelt , maar dit vond ik in m'n PM box:
[...]
(vandaag geregistreerd)
De plaatsing op het dak laat ik doen door een installateur die bekend is met het plaatsen van panelen.
Verder is gebleken dat niet iedere installateur bekend is met Sunpower panelen, en dat je geen trafoloze inverter mag gebruiken. Dus een erkend installateur is zeker geen garantie voor een werkend systeem.
Bedankt zonnigtype voor je nieuws itemik denk dat deze reactie via polderpv kwam.
Techneut: Ja daar heb ik ook aan gedacht, maar het vervangen van de hoofdzekering naar 3x35A zorgt er voor dat ik in een ander capaciteitstarief terecht kom, en op jaarbasis Eur 536 ! meer moet gaan betalen.
Dank voor de toelichting Rob. Ik had al eerder via de "interne mail" van Sonnenertrag een verzoek tot opheldering gevraagd bij "Aangenaamwonen". Nog geen reactie gekregen. Heb jij nog contact met hen gehad? Kan het liggen aan een gesuggereerde "instellingsfout" van de Solarlog parameters, zijn er ergens anders mogelijke foutenbronnen voorzover je kunt inschatten? Het blijft uitkijken geblazen met systeemvergelijkingen, zeker als ze ook nog eens op diverse wijzen worden "bemeten"...Verwijderd schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 17:35:
[...]
Voor o.a. de maand juni heb ik voor heel Nederland berekend wat de opbrengst is geweest voor zonnestroomsystemen met verschillende hellingshoeken. Millingen a/d Rijn 'scoort' dan aanzienlijk lager dan de noordwestkust van Nederland vanwege veel minder instraling (zonuren). Die 146 kWh/kWp over de maand juni is dus veel meer dan je van een 3,4 kWp systeem mag verwachten in die regio over de maand juni. Ook verdacht zijn dagopbrengsten op volledig zonnige dagen van 7,6 kWh/kWp. Het is allemaal zo'n 15% te hoog.
Hier is een link naar de kaart met opbrengsten voor de maand juni 2009.
http://www.siderea.nl/pics/LOB_NL_juni_2009.gif
De marge in de berekende opbrengsten bedraagt ongeveer 5%.
Rob/Siderea
Overigens worden jouw resultaten (die ik nog nergens "wetenschappelijk gefalsificeerd" heb gezien) door weer anderen "in twijfel getrokken". Ik hoop uiteraard dat jouw set-up desondanks die van menig "gevestigd instituut" zal gaan verslaan of evenaren... Heb je al contact met Baltus? Die heeft diep in het systeemopbrengst "glaasje" gekeken, en zou een goede sparring partner moeten zijn voor modellerings-evaluatie...
stegen:
Salderen tot 5.000 kWh is nog steeds niet wettelijk geregeld (en werd door van Diepen, persvoorlichter van EZ, recentelijk zelfs als "nog niet in kannen en kruiken" bestempeld...). Zie de nu nog valide tekst van de Elektriciteitswet, artikel 31-c. Ze zijn nog steeds aan het knokken met de Eerste Kamer en dergelijke. Is ook niet verwonderlijk, want wetgeving in NL is een grote puinhoop, en wordt regelmatig door juristen het graf in geschreven. Energie "wet"geving is helemaal verschrikkelijk, een grote gatenkaas en belangenbehartiging...Ik dacht toch echt dat ik mag salderen tot 5000 kWh?
Klopt: installatietechnische kennis is slechts aan enkele betrouwbare bedrijven voorbehouden, veel nieuwkomers weten byzonder weinig van de nukken en grillen van byzondere module types als de Sunpowertjes. Je mot alles aan ze uitleggen...De plaatsing op het dak laat ik doen door een installateur die bekend is met het plaatsen van panelen.
Bedankt zonnigtype voor je nieuws item(ik denk dat bovenstaande reactie via polderpv kwam)
Graag gedaan w.b.t. het "nieuwsitem". Die reactie in je mailbox is uiteraard beslist niet van mij, en als het een anonieme mail was (die ongetwijfeld "geprikkeld door mijn bericht" is verstuurd), wat ik overigens niet hoop, ben ik een beetje teleurgesteld in de verzender...
[ Voor 33% gewijzigd door zonnigtype op 24-07-2009 19:18 ]
Alles boven de 600Wp moet op een eigen groep maar mag je nog steeds zelf aanleggen. Als je een hoofdschakelaar hebt mag je *ZELFS* je eigen meterkast vervangen. Uiteraard mag je je hoofdzekering niet zelf vervangenstegen schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 19:00:
Mischien goed bedoelt , maar dit vond ik in m'n PM box:
[...]
(vandaag geregistreerd)
Bedankt zonnigtype voor je nieuws item(ik denk dat bovenstaande reactie via polderpv kwam)
Bij het capaciteitstarief zijn 1x25, 1x35 en uit m'n hoofd 3x25A allemaal even duur, je gaat dus pas meer betalen bij 3x35A.
5500Wp zou *NET* kunnen op een 25A zekering. 5500Wp kan bij pieken soms iets meer geven. 25A = 5750W. Ik durf je niet te zeggen of dit goed gaat op 25A of dat je af en toe een knallende zekering hebt in dat geval?
Wat ik me net bedenk, je hebt altijd nog je eigen interne verbruik, dus je hoofdzekering zal praktisch nooit de volledige load in de terugrichting verwerken te krijgen.
Wat je eventueel nog kan overwegen is om ipv 1 grote zware inverter twee kleinere te nemen en elk op een eigen fase aan te sluiten. Dan verdeel je je load netjes over de fasen. Ik weet overigens niet of je op dit moment al een 3fase aansluiting thuis hebt overigens.
wat betreft aansluiten, ik heb alles hier in huis zelf gedaan en het stelt werkelijk waar geen ene r**t voor. Ook het werk aan en in de inverter niet. Zie mijn site bijvoorbeeld, ik heb mijn inverter open gehad om er een RS485 piggyback in te zetten voor een Sunny Beam display.
Als je hulp nodig hebt dan roep je maar, ik denk dat er een groot aantal forumleden met veel plezier je komen helpen.
Als je trouwens je installatie helemaal klaar hebt dan zou ik graag een keer komen koekeloeren en kwijlen bij je installatie
Verwijderd
Om dit op te lossen kan ik een zoneregeling installeren en ben ik voor 400 a 500 euro klaar inclusief stelmotoren en kamerthermostaten (Conrad). De regeling heb je nodig om je verdelerpomp goed aan te blijven sturen.
Mijn systeem bestaat nu uit de circulatiepomp in de CV, de circulatiepomp in de verdeler op de begane grond (vloerverwarming) en de ciculatiepomp van de verdeler op 1ste verdieping voor de muurverwarming. Om eea zuiniger er effecienter te maken, wil ik eigenlijk alle pompen vervangen door 1 A-label pomp (pumpendiscounter.de) en de verdelers aanpassen. Zo kan ik de kosten van de zoneregeling vermijden (205 euro) en heb ik alleen stelmotoren en thermostaten nodig.
Heeft iemand een idee hoe ik moet bepalen welk vermogen ik nodig heb?
Mooi! Ik had al gezien dat de 3 fasen en de nul, allen door een hoofdschakelaar gaan. Daarna gaan ze naar 3 aardlekschakelaars, en door naar de zekeringautomaten van de witte, groene en blauwe groep. Dus aansluiten lijkt me niet zo'n probleem.flitspaal.nl schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 20:17:
[...]
Alles boven de 600Wp moet op een eigen groep maar mag je nog steeds zelf aanleggen. Als je een hoofdschakelaar hebt mag je *ZELFS* je eigen meterkast vervangen. Uiteraard mag je je hoofdzekering niet zelf vervangen.
Ik verwacht dat het met een 25A zekeringautomaat type B wel gaat lukken, deze zijn sneller dan de hoofdzekering van 25A (type D).5500Wp zou *NET* kunnen op een 25A zekering. 5500Wp kan bij pieken soms iets meer geven. 25A = 5750W. Ik durf je niet te zeggen of dit goed gaat op 25A of dat je af en toe een knallende zekering hebt in dat geval?
Wat ik me net bedenk, je hebt altijd nog je eigen interne verbruik, dus je hoofdzekering zal praktisch nooit de volledige load in de terugrichting verwerken te krijgen.
Ik werk vanuit huis, dus de fase die overdag het meest verbruikt zal ik gaan gebruiken.
De kabel heb ik besteld. 3x10mm2, kost niet veel meer en ik verlies op de 13 meter naar de meterkast maar max 25W, en nog belangrijker, de spanningsval is ook maar 1 volt.
Op het Belgische zonstraal froum staan een hoop mensen waarbij de spanning van de inverter oploopt tot 253 volt, en dan gaat ie uit.. dat hoop ik met een dikke kabel te voorkomen.
De handleidingen bij de inverter zijn heel duidelijk, ik kreeg er een normale RS485 (bedraad) interface bij, deze moet ik er nog inzetten, maar dat is zo gepiept.wat betreft aansluiten, ik heb alles hier in huis zelf gedaan en het stelt werkelijk waar geen ene r**t voor. Ook het werk aan en in de inverter niet. Zie mijn site bijvoorbeeld, ik heb mijn inverter open gehad om er een RS485 piggyback in te zetten voor een Sunny Beam display.
Als je hulp nodig hebt dan roep je maar, ik denk dat er een groot aantal forumleden met veel plezier je komen helpen.
Als je trouwens je installatie helemaal klaar hebt dan zou ik graag een keer komen koekeloeren en kwijlen bij je installatie
Nu nog een logger.. dat wordt het volgende project.
Enne, je mag natuurlijk langskomen!
Weet iemand waar je goedkoop aan 10mm2 kabels kan komen voor omvormer naar meterkast?stegen schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 22:18:
[...]
De kabel heb ik besteld. 3x10mm2, kost niet veel meer en ik verlies op de 13 meter naar de meterkast maar max 25W, en nog belangrijker, de spanningsval is ook maar 1 volt.
Op het Belgische zonstraal froum staan een hoop mensen waarbij de spanning van de inverter oploopt tot 253 volt, en dan gaat ie uit.. dat hoop ik met een dikke kabel te voorkomen.
www.sunsolar.nl
Verwijderd
mijn 3855wp plofte er gewoon een stop(16a) uit in april, bij heldere lucht en wat bewolking en een fris windje.
Misschien bij omnia-online.SolarKing schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 00:11:
[...]
Weet iemand waar je goedkoop aan 10mm2 kabels kan komen voor omvormer naar meterkast?
Zelf heb ik er geen ervaringen mee maar de prijzen lijken mij redelijk.
Verwijderd
Nog een tip.wmeester schreef op vrijdag 24 juli 2009 @ 13:12:
Je hebt er veel werk in gestopt, maar dat frame van vurenhout maken was fout. Het frame is OK, de houtkeuze niet.
Je kunt de levensduur daarvan wat oprekken door het frame nog deze zomer op een tegel te zetten ipv meteen op het dak.
Zoals je de onderbalk nu in het grint hebt staan, geef ik het 2 tot 5 jaar voordat het instort. Vergeet niet dat de zorgvuldig getimmerde T koppelingen op trek belast worden als de wind onder je dure panelen komt.
Als die koppeling dan rot is, waaien de panelen alsnog van het dak. De tegels houden de rotte onderbalk dan in het grint en de rest waait weg.
Zorg dus dat het hout altijd droog ligt.
Verder zou ik het hout besmeren met antischimmel spul voor buitenhout. Veel heb je daar niet van nodig.
En het helpt als je aan de hoge kant vanhet frame nog een dakje maakt om het vurenhout te beschermen tegen natregenen. Gewoon er aan vast timmeren, minstens 30 cm breed. Desnoods een strook PVC golfplaat.
Dan kan deze constructie het best 10 tot 20 jaar volhouden.
Een volgende keer gesynthetiseerd hout gebruiken... (ben even de naam kwijt) dat hout is verhit en in vorm geperst, en blijft ook lang goed buiten., maar ook wel boven water houden.
Ook zou ik een stukje plastic folie hangen over de plaats waar de balk onder de rand van het paneel door gaat, dat wordt ook nat van regenwater, en gaat als eerste rotten.
Antischimmelspul er op en een laagje plastic er overheen, het beste is vijverfolie of EPDM folie voor dakgoten.
3 wasjes van 40 graden gedaan op de zonneboiler en die is alleen maar warmer geworden.
De teller is wat kwh's teruggelopen en afdakje 1.0 final gaat voor een volle kwh vandaag.
Het dak op de garage is echt geschikt voor nog 3 grote PV panelen.
Kijken of er nog wat uit de grote subsidie boom valt.
Maandag ga ik ondanks de horror verhalen hier de plugwise metertje kopen.
Ik wil toch grafiekjes etc en dit lijkt de goedkoopste oplossing
Hier een soortgelijk beeld. Vandaag twee wassen gedraaid op 40 graden en een zwembad voor de kids gevuld in de voortuin. Boilervat is nu nog 43 graden bovenin ( was dik 60 ). Vooral dat zwembadje heeft erin gehakt.Woodski schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 15:50:
Heerlijk zonnig zaterdagje vandaag.
3 wasjes van 40 graden gedaan op de zonneboiler en die is alleen maar warmer geworden.
De teller is wat kwh's teruggelopen en afdakje 1.0 final gaat voor een volle kwh vandaag.
Het dak op de garage is echt geschikt voor nog 3 grote PV panelen.
Kijken of er nog wat uit de grote subsidie boom valt.
Maandag ga ik ondanks de horror verhalen hier de plugwise metertje kopen.
Ik wil toch grafiekjes etc en dit lijkt de goedkoopste oplossing
Op de fiets vervuil je niets!
"Een beter milieu begint bij jezelf". Dat gaat hier heel erg op.QuestionMarc schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 16:08:
Ik vraag me soms werkelijk af wat we hier eigenlijk op dit forum aan het bespreken zijn. Wat is namelijk het geval, gisteren vloog er tussen Breda en Tilburg de hele dag een AWACS vliegtuig rondjes ivm een oefening om te landen en doorstarten. Dat dat ding niet bepaald zuinig is moge duidelijk zijn. Het maakte ook nog behoorlijk wat herrie trouwens. En wij maar mierenneuken met het vullen van een boilertje van een paar honderd liter met zonne-energie of die paar kwh die we opwekken met zonnestroom. Die AWACS heeft dat in ieder geval goed gecompenseerd!
De invloed die wij hebben zal 0,0000000000000000000000000000001% ofzo zijn in het geheel over de gehele wereld. Magoed elk klein beetje helpt.
Ik heb hier m'n kabel besteld:SolarKing schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 00:11:
[...]
Weet iemand waar je goedkoop aan 10mm2 kabels kan komen voor omvormer naar meterkast?
http://www.elektrobode.nl...allatiekabel-YMvK-en-Vult
Verwijderd
en gefietst vandaag ?En wij maar mierenneuken met het vullen van een boilertje van een paar honderd liter met zonne-energie of die paar kwh die we opwekken met zonnestroom. Die AWACS heeft dat in ieder geval goed gecompenseerd! Op de fiets vervuil je niets!
nee he, want zo kunnen we nog leven, maar tegen de tijd dat het richting laatste druppel gaat, houden we het hier gewoon vol. verder vliegt die awacs op energiebelasting die we hier steeds minder betalen.
energiebesparen en opwek is zowieso de leukste manier van belasting ontduiken die er is.
(energie is namelijk eigenlijk helemaal nog niet duur, want meer dan de helft is belasting)
als 10 miljoen huishoudens dekkende zonne energie gaan plaatsen(en mobiliteit), dan word die awacs toch echt wel duur voor balkie.
zo mag ons holland eruit gaan zien :

zonder awacs, jammer genoeg zag je dus met veel herrie daar zomaar 200 windmolens wegvliegen.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2009 18:37 ]
Bedankt. Goede prijs.stegen schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 17:29:
[...]
Ik heb hier m'n kabel besteld:
http://www.elektrobode.nl...allatiekabel-YMvK-en-Vult
www.sunsolar.nl
Dan krijgen we "gewoon" PV-belasting, oftewel dan gaat ze zon niet meer voor niets op.Verwijderd schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 17:59:
[...]
als 10 miljoen huishoudens dekkende zonne energie gaan plaatsen(en mobiliteit), dan word die awacs toch echt wel duur voor balkie.
Het frame staat trouwens wel op rubbertegels, dat is op de foto echter niet te zien.
Vrijdag trouwens 1,511 kwh opgeleverd en vandaag 2,501. De eerste euro is verdient!
Verwijderd
hier precies hetzelfde, ik vond 235 euro de limit per maand(2006), ik ga nu weer niets betalen na 257 dagen, en lekker ontvangen..... (dat kost nog wel veel moeite want betalen is niet de stiel van energiebedrijven)
en de buren hier zitten ook way beyond 300 euro.(bouwjaar woonhuis 1974)
al 3 jaar betaal ik dat niet.
verder is het zoals je zegt, achteraf, retesimpel allemaal, en leuk om te doen.
pas wel op als je springend en wel je afrekening op de mat krijgt dat daar een paneel hangt.
ook hier hoge intresse van de buurt, en ik doe binnenkort een voorlichting.
ze hebben allemaal stuk voor stuk 36 maanden >300 euro betaald (=10500)
en ik dus <2500, ik heb al terugverdient, bigtime, maar dat intereseert me echt niet meer.
Afgelopen winter tijdens wintersport bijgepraat met een kennis die beheerder is van een tomatenkas. Hij is degene die bepaalt of er gestookt, geventileerd, belicht of energie aan het net geleverd wordt etc. In ieder geval, in de wintermaanden stoken zo nogal wat weg aan aardgas. Wanneer het lekker koud is buiten, verstoken ze zomaar 1600 kuub... hou je vast... per UUR.QuestionMarc schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 16:08:
Ik vraag me soms werkelijk af wat we hier eigenlijk op dit forum aan het bespreken zijn. Wat is namelijk het geval, gisteren vloog er tussen Breda en Tilburg de hele dag een AWACS vliegtuig rondjes ivm een oefening om te landen en doorstarten. Dat dat ding niet bepaald zuinig is moge duidelijk zijn. Het maakte ook nog behoorlijk wat herrie trouwens. En wij maar mierenneuken met het vullen van een boilertje van een paar honderd liter met zonne-energie of die paar kwh die we opwekken met zonnestroom. Die AWACS heeft dat in ieder geval goed gecompenseerd!
Mijn tevreden gevoel dat ik dit jaar op 700 kuub/jaar uit verwacht te komen verbleekte aardig. Eigenlijk zou de overheid daar ook veel kunnen halen. MOETEN we nu echt tomaten in januari eten? Die 1600 kuub gas per uur betaalt zo'n tomatenteler echt niet uit z'n eigen portemonnee en toch zijn tomaten niet verschikkelijk duur. Misschien dat energiebelasting dan toch nog ergens goed voor is
Verwijderd
met alleen kosten achter de meter.
maar ja, met kerst eten we ook biefstuk uit argentinie, en wijn uit nieuw zeeland, met wat aarbeien na uit israel.
als alternatieven consequent worden uitgelachen, en niet serieus genomen,
dan moet de tijd maar zijn werk doen, maar wat je zegt, verbruiksbelasting op energie is goed.
het capaciteittarief is dat precies <NIET> en dat is nu precies wat er wel is gebeurt,
ik zie het op mijn afrekening met lede ogen aan wat daar gebeurt, de overheid eist ongeacht mijn verbruik(0) ineens een groot deel van mijn teruglevering op, omdat ik aangesloten ben, net zoals de afgelopen 10 jaar,
dat toen vrijwel niets koste bij verbruik 0.
die ambtenaren snappen het echt wel hoor, die awacs moet vliegen.
Ach, kijk niet naar de overheid. Energiebelasting op ons bloedeigen gas is nl. tot 5.000 kuub PER JAAR 0,158 euri ex. BTW PER KUUB (18 komma 80 euricent/kuub incl. BTW, voor "jou en mij", dus). Voor zuiplappen zoals onze hooggeschatte, lekker WKK stokende Westlanders bij verbruik van meer dan 10.000.000 (10 miljoen) kuub PER JAAR is het slechts 0,0005 ex. BTW PER KUUB (0,06 euricent/kuub incl. BTW) ...JakeNL schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 22:25:
[...]
Afgelopen winter tijdens wintersport bijgepraat met een kennis die beheerder is van een tomatenkas. Hij is degene die bepaalt of er gestookt, geventileerd, belicht of energie aan het net geleverd wordt etc. In ieder geval, in de wintermaanden stoken zo nogal wat weg aan aardgas. Wanneer het lekker koud is buiten, verstoken ze zomaar 1600 kuub... hou je vast... per UUR.
Mijn tevreden gevoel dat ik dit jaar op 700 kuub/jaar uit verwacht te komen verbleekte aardig. Eigenlijk zou de overheid daar ook veel kunnen halen. MOETEN we nu echt tomaten in januari eten? Die 1600 kuub gas per uur betaalt zo'n tomatenteler echt niet uit z'n eigen portemonnee en toch zijn tomaten niet verschikkelijk duur. Misschien dat energiebelasting dan toch nog ergens goed voor is
Verbruik 4.999 kuub: 939,91 Euripegels afdragen aan Bos (incl. BTW)
Verbruik 10.000.000 kuub: 5.950 Euripegels afdragen aan Bos (incl. BTW)
Verbruik is 2000,4 maal zo veel. Afdracht aan Shell man Bos is slechts 6,3 maal zo veel dan ons arme "consumenten". Wie wordt er hier het hardste gen***d met de consumptie van ons bloedeigen fossiele gas, en waar liggen de grootse belangen in ons aan de gasvloek lijdende land?

Dus waar hebben we het over? Over het totaal achterhaalde, energieverspilling en waanzin-activiteiten in de hand werkende "grootverbruikers" gestimuleer...
Verwijderd
jaja, daar is ie dan, met bonnetjes, en max 1100 euro(inc btw natuurlijk), dus dat wc raam dan maar, en dan is het op. volgende maand gaan we stickers plakken voor een warmtepomp.
wat een seniel beleid.
Goede tip, hier is eind augustus een straatfeest annex buurt-BBQ (ook met vega-keuzes).flitspaal.nl schreef op zaterdag 25 juli 2009 @ 21:49:
Onze hele buurt begint nieuwsgierig te worden naar ons energieproject. Vandaag met een paar buren gepraat die beide ruim boven de 300 euro op maandbasis zitten voor energie. Ze willen niet geloven dat wij inmiddels, omgerekend op, 60 euro per maand zitten
er zal ongetwijfeld weer gesproken worden daarover mijn duurzame blauwe panelen....
Gelukkig heb ik nog genoeg flyers van de European Solar Days liggen, dusss promo en demo kan zo gegeven worden
Ik heb weer eens wat achterstallig onderhoud aan de productiegrafieken gedaan.
Bijgewerkt tot en met onze "vakantiemaand juni" (bijna hele maand weg, je weet wel, crisis en zo...

Ik had vorig jaar de Y-as bij de toen optredende "peak-down-under" (ook vakantiemaand, alleen mech. ventilatie staat dan op de basisstand) naar onderen uitgebreid. Het ging nog maar net goed afgelopen juni met de nog grotere negatieve piek (122 kWh gesaldeerd teruggezet op het net ["negatieve maandmeterstand"] en direct door onze buren supergroen geconsumeerd tegen "grijze" prijs)...
Voor de goede orde: grijs = grijze stroom (nog geen keuzemogelijkheid), groen = ecostroom (EWR), later 100% natuurstroom contract NUON, blauw = opeenvolgende contracten windenergie Echte Energie, oranje = "zonne-energie" contract Greenchoice (E.E. is opgevroten door Eneco Energie, klanten werden bij GC gedumpt).Geel is alle eigen opwek zonnestroom.
[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 26-07-2009 01:03 ]
Verwijderd
hier gaat ie ook erg lekker, een beetje te erg eigenlijk :

als dit geraamd zo doorgaat kom ik aan het begin van de winter ergens op -1500kwh uit hoogtarief,
vanwege alle ellende met de leverancier,
zit ik erover te denken wat elektrische radiatoren te kopen, om in de buurt van 0 te blijven,
en zodoende gasverbruik voor de cv uit te sparen.
/edit grafiek is echte meterstand dus verbruik is er al af gesadeert door de ferraris meter
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2009 09:27 ]
Dat klinkt nasty, dat zou ik met een warmtepomp doen. Dan kun je je gasaansluiting misschien wel helemaal de deur uit doen.Verwijderd schreef op zondag 26 juli 2009 @ 09:19:
zit ik erover te denken wat elektrische radiatoren te kopen, om in de buurt van 0 te blijven,
Of bouw je fiat 500 om naar elektriciteit en zet je overschot om in duurzame(re) mobiliteit!
Of nog beter: doe ook je elektriciteitsaansluiting weg! Wel even met je buren overleggen wat ze vinden van die grote witte tanks in je tuin
Jongens, dat _kan_ toch helemaal niet.zonnigtype schreef op zondag 26 juli 2009 @ 00:59:
Over "terugleveren" gesproken...
[...]
[afbeelding]
[...]
Totaal verbruik voor een heel huishouden van minder dan een gemiddelde koelkast (voor beneden modaal is dit helaas geen geintje) en een meterstand waar de ambtenaren van de sociale dienst toch zeker wel eens voor zouden langskomen, mocht je een uitkering voor alleenstaanden krijgen. (triest maar waar, bij te laag verbruik vermoed men dat je wel eens met iemand anders zou kunnen samenwonen en 2x niet-samenwonend is hoger dan samenwonend)
In elk geval zou dit reden genoeg zijn voor de meter-opnemers om eens de loodjes te inspecteren bij de meterkast.
Triest maar waar dat dit niet eens zulke vergezochte scenario's zijn in NL.
Het kan primaTD-er schreef op zondag 26 juli 2009 @ 10:31:
Jongens, dat _kan_ toch helemaal niet.
Totaal verbruik voor een heel huishouden van minder dan een gemiddelde koelkast
Deze maand tot dusver: verbruik 38 kWh en opwek 127 kWh, dus al weer bijna 100 kWh overschot, alleen al deze maand. (NB: we zijn 11 dagen op vakantie geweest, in die dagen was het verbruik vanzelfsprekend 0,0 omdat we alles uitgezet hebben).
Dit jaar tot dusver: verbruik 452 kWh en opwek 719 kWh, dus al ruim 250 kWh overschot. Nu zal een gedeelte van dit overschot in het najaar/winter weer opgebruikt worden, maar lang niet alles.
Verwacht jaarverbruik, bij gelijkblijvend verbruik: 800 kWh (dat is zonder de PV-panelen). Verbruik van mijn eerste koelkast, een derdehands krijgertje: > 900kWh per jaar. Wat je zegt klopt dus als een bus.
Ik heb nog geen problemen gehad met wantrouwige meteropnemers en/of netbeheerders, maar volgens mij komt dit doordat Greenchoice mijn hiervan afschermt.
Mijn opbrengst van mijn panelen tot dusverre.

En ons verbruik:

zo gehoopt/gegokt blijven we tot september in de negatieve cijfers om daarna weer een positief verbruik te laten zien. i.t.t. Eric-PVT is ons netto verbruik over een jaar nog steeds positief.
Ik zou hier de voorgevel ( waar nu het afdakje hangt ) kunnen uitbreiden met bijvoorbeeld 4 of 5 panelen. Met dezelfde panelen die ik nu op het dak heb liggen zou ik er misschien net 5 naast elkaar kwijt kunnen. Dan zou ik het volledige verbruik van ons huis kunnen afdekken.
Dat zou ook betekenen dat de panelen precies ver genoeg ( 1 meter 28 ) van de muur afkomen om in de zomer de grootste hitte uit onze woonkamer te houden.
Nadeel.. Ik weet niet of ik dat mooi vind.
Weet hier iemand trouwens toevallig hoe je in Excel de 0 lijn duidelijker kan aangeven?
[ Voor 29% gewijzigd door mkleinman op 26-07-2009 12:19 ]
Ik ben bezig de mogelijkheden te onderzoeken....
[ Voor 9% gewijzigd door wmeester op 26-07-2009 13:24 ]
Hier ook jeuk...wmeester schreef op zondag 26 juli 2009 @ 13:20:
Nu de eerste drie panelen hier staan en de meter af en toe achteruit loopt (nu niet want de wasmachine staat aan) begint het toch te kriebelen meer panelen te plaatsen. Zie alleen nog erg tegenop om op het schuine dak te werken ed.
Ik ben bezig de mogelijkheden te onderzoeken....
Ik kan je ook een goede zonneboiler adviseren. Dat tikt ook leuk aan.
En dan de wasmachine erop.
Hier blijft het ook jeuken, alleen ligt hier inmiddels alles tegen de nok aan vol. Dus de voorgevel blijft over alleen dat zien we niet echt zitten.Woodski schreef op zondag 26 juli 2009 @ 15:39:
[...]
Hier ook jeuk...
Ik kan je ook een goede zonneboiler adviseren. Dat tikt ook leuk aan.
En dan de wasmachine erop.
magoed met 1913Wp dekken we ruim 3/4 van ons energieverbruik.
En de zonneboiler blijft hier geweldig renderen. Verwarming is nog steeds uit en we hebben nog geen seconde onder een koude douche gestaan. De boiler heeft het nu wel zwaar trouwens ( lees we trekken behoorlijk rendement ). Vandaag zwembadje in de tuin bijgevuld met warm water. Zonneboiler is nu boven nog "maar" 45 graden.
Nog steeds warm zat om te douchen dus
De ketel die we hebben doet het trouwens nog prima, misschien als die aan vervanging toe is dat ik alsnog besluit een zonneboiler te installeren. Ik verwacht echter niet dat de ketel binnen 5 jaar vervangen moet worden.
Verwijderd
je bedoelde deze uit het nrc :en een meterstand waar de ambtenaren van de sociale dienst toch zeker wel eens voor zouden langskomen, mocht je een uitkering voor alleenstaanden krijgen. (triest maar waar, bij te laag verbruik vermoed men dat je wel eens met iemand anders zou kunnen samenwonen en 2x niet-samenwonend is hoger dan samenwonend)
door het OM van werd beticht met haar dochter samen te wonen. Als -ik neem aan aanvullend bewijs- diende de waterrekening die “aantoonde” dat het vrouwtje thuis veel te weinig water gebruikte. De vrouw ontkende op vragen van de rechter dat zij bij haar dochter inwoonde, en verklaarde dat zij niet dagelijks douchte, maar zich altijd met weinig water waste. Het werd zo’n schaamteloze vertoning, dat het OM zijn aanklacht tijdens de zitting introk.
Hangt er vanaf. Als je een houten frame maakt is er toch nog wel wat te onderhouden hoorwmeester schreef op zondag 26 juli 2009 @ 17:02:
Het grootste nadeel van een zonneboiler is het extra vat wat je moet installeren (neemt ruimte in) en gevaar voor lekkages. Nou weet ik wel dat als eea goed is aangesloten nauwelijks gebeurt, maar toch... Aan pv panelen is het onderhoud 0.
De ketel staat vrijwel los van de boiler.De ketel die we hebben doet het trouwens nog prima, misschien als die aan vervanging toe is dat ik alsnog besluit een zonneboiler te installeren. Ik verwacht echter niet dat de ketel binnen 5 jaar vervangen moet worden.
Zie het als de ketel die water uit de boiler haalt ipv uit de koude leiding.
Dat is veel minder stookwerk.
En dan kan je ook gewoon de stekker uit de CV halen...

Ik check mijn resteerende 3.30 meter dak en zie dat er nog heel mooi
3 paneeltjes van 80cm passen die tot 5 uur heerlijk in de zon liggen.
De doorvoer naar de garage is daar ook eenvoudig...
Als ik verstandig ben doe ik dit pas in 2010 zodat de buren rustig kunnen wennen.

Als ik dit doe ga ik heel dik over de 600wp heen en zal een extra groepje moeten maken.
Wat maakt het eigenlijk uit om PV te delen met b.v de vriezer ?
En wat maakt het uit als ik straks inderdaad 2kwp (<10A) in een bestaande groep giet ?
Die variant kende ik nog niet, maar dat is zeker niet het enige vergelijkbare voorval.
Is zelfs een item op (ik meen Eén vandaag) TV geweest hierover.
Klopt.Woodski schreef op zondag 26 juli 2009 @ 17:33:
Als ik dit doe ga ik heel dik over de 600wp heen en zal een extra groepje moeten maken.
Als de PV-installatie maar maximaal 600wp is maakt dat niets uit.Wat maakt het eigenlijk uit om PV te delen met b.v de vriezer ?
Op zich niets als er verder maar geen enkele verbruiker of stopkontakt op die groep zit. De groep moet bij dat vermogen dedicated zijn voor de PV-installatie.En wat maakt het uit als ik straks inderdaad 2kwp (<10A) in een bestaande groep giet ?
Dit topic is gesloten.