Duurzame energie deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.298 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
In ons vorige huis was ook een inductiekookplaat aanwezig (Siemens). Na de overdracht van het huis was'tie al bij de eerste keer gebruik door de nieuwe bewoners kapot (leeftijd +/- 7 jaar). Kosten van de reparatie 660 Euro. -SLIK-
Vanuit sociaal oogpunt hebben we allebei de helft betaald. Was niet leuk dus voor iets waar je zelf niets meer aan hebt.

Ondertussen hadden we voor het nieuwe huis weer een inductie kookplaat gepland en... weer een Siemens. Hopelijk houdt deze het wel wat langer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

nouhja Siemens is iig geen elcheapo merk... magoed meestal zit er 5 jaar garantei op keuken apparatuur (als je het bij een goede keukenzaak koopt) maar je zult altijd zien dat het buitend e garantie periode kapot gaat :P /offtopic.

Ff een hele domme vraag, maar zegt het het wattage van een apparaat iets over hoeveel kwh het verbruikt. stel ik heb een stofzuiger van 600watt hoeveel kwh verbruikt hij dan? o is dit alleen te testen met zo'n apperaatje tussen stekker/stopcontact.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Sinds enige tijd heb ik ook een WTW unit in gebruik. Zelf gemaakt en geinstaleerd.
Werkt prima.
Maar het is onzin dat je ook het koude water in de douche via de WTW moet laten lopen.
Dat heeft geen invloed op het rendement en maakt het gebruik van een thermostaatkraan heel moeizaam.
Ook het warmwatertoestel heeft het er moeilijk mee, je laat de zaak gemakkelijk "pendelen"
Het warmwatertoestel gaat daardoor steeds weer uit en aan.
In mijn installatie gaat het afvalwater door een koperen pijp. En het koude leidingwater gaat hier dan langs.
Het voorverwarmde water gaat naar mijn verwarmingsketel en nergens ander heen.
Zodra er warm water uit de douche komt, krijgt de combi-ketel dan minder werk en regelt terug.
Maar ik blijf wel boven de tapdrempel.
Besparing is afhankelijk van de hoeveelheid warm water die ik nodig heb en van hoeveel koud water er is bijgemengd.
In de praktijk moet de ketel maar ongeveer 5 graden temperatuurverhoging te leveren.
Dat is dan ongeveer "20 graden besparing"

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
JakeNL schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:30:
[...]

Heb je dat al eens geprobeerd? Ik heb vorige week bij mijn zus haar ADSL modem aangesloten en zij heeft ook VOIP. De telefoon wordt dus ook op de router/modem aangesloten (vanwege dat VOIP bellen uiteraard), maar ook zonder stekker erin kon ze prima gebeld worden. Hoogst waarschijnlijk kan je niet zelf naar buiten bellen, maar dat doe je meestal toch niet 's nachts.
Je zou dus de modem op zijn minst achter een tijdklok kunnen zetten.
Zelf heb ik geen VOIP en zit de ADSL-modem op hetzelfde stekkerblok als mijn hele pc: pc aan -> ADSL aan en omgekeerd.
Werkt uiteraard alleen als je nog KPN fallback hebt. Dus gewoon modem aanlaten helaas.

Maar met een slim modem (ik heb de fritzbox) verbruik je zomaar een stuk minder. (7W) zeker als je dat ding meerdere taken laat overnemen, zoals fax, antwoordapp, wireless router, etc...
Joba schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 20:37:
@vaatwasser vs handwas

Ik ben ervan overtuigd dat met de hand afwassen beter is. Voor een willekeurige A-label (Miele) zie ik voor een standaard beurt 1,5 kwh staan en 13 liter water. Voor mijn vaat (met het handje) gebruik ik dagelijks 0,1 kuub gas en een halve tot hele gootsteen (10 - 15 liter). In waterverbruik dus vergelijkbaar, maar 0,1 m3 gas geeft heel wat minder CO2 dan 1,5 kwh kolenstroom. Tenzij je dus begenadigd bent met een overvloed van zongerijpte stroompulsjes, dan wordt het weer een ander verhaal. We hebben hier een vaatwasser staan die we alleen na een feestje of uitgebreid etentje gebruiken.
Wij hebben onze vaatwasser op het warmwater aangesloten. Warm water komt uit de zonneboiler dus het stroomverbruik van de machine is voornamelijk van de pomp. Verbruik van 1 wasje (bomvolle vaatwasser 2 á 3 dagen) is net geen kWh. Besparing is niet zo heel groot tov vaatwasser op koud water (30%), maar een handwas zal je toch zeker elke dag moeten doen. Met een halve spoelbak vraag ik mij af of je spulletjes wel echt schoon de kast in gaan...salmonella en bacteriegewijs gezien dan. Een kipsnijplank zal toch echt even goed de 60graden gehaald moeten hebben.

Over fulltime werken;

Wij werken sinds een tijdje 4x9 en 3x8. Er is dus 3 doordeweekse dagen iemand thuis. Het is leuk dat je met lage waarden thuis kan claimen, maar het verbruik op de zaak is doorgaans belachelijk hoog. (neem voor het gemak de altijd gebruiksklare koffiezetter, de airco, het serverpark, de kantine ook even mee)
Ik weet wel zeker dat je persoonlijke verbruik (want daar gaat het tenslotte om!) een heel stuk lager is met gewoon thuis zijn.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stel ik heb een stofzuiger van 600watt hoeveel kwh verbruikt hij dan?
KWH
k=kilo
w=watt
H=hour oftewel uur.
als je een uur stofzuigt op 600 watt heb je 0,6kwh verbruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
Mistraller schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:31:
Over fulltime werken;

Wij werken sinds een tijdje 4x9 en 3x8. Er is dus 3 doordeweekse dagen iemand thuis. Het is leuk dat je met lage waarden thuis kan claimen, maar het verbruik op de zaak is doorgaans belachelijk hoog. (neem voor het gemak de altijd gebruiksklare koffiezetter, de airco, het serverpark, de kantine ook even mee)
Ik weet wel zeker dat je persoonlijke verbruik (want daar gaat het tenslotte om!) een heel stuk lager is met gewoon thuis zijn.
Dat is waar en daarom vermeld ik het er altijd bij. Toch is, zoals ik al eerder schreef, ons verbruik op dagen dat we overdag thuis zijn niet extreem veel hoger dan als we op het werk zijn (behalve gasverbruik op koude dagen natuurlijk, dat schiet omhoog als je thuis bent). Wassen moet je toch, de koelkast bromt toch, de oven moet toch aan voor het eten en dan heb je de grote jongens al gehad. Een paar uur de laptop of TV aan hakt er niet echt in.

Maar het is goed om het te vermelden. De verschillen in levensstijl maakt het vergelijken van verbruik wel moeilijk. Als je 60 uur in de week werkt en alleen thuis komt om een diepvriesmaaltijd in de magnetron te kwakken en te slapen is het makkelijker een laag verbruik te hebben dan als je minder werkt en meer thuis bent.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
JeroenH schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:57:
[...]

Dat is waar en daarom vermeld ik het er altijd bij. Toch is, zoals ik al eerder schreef, ons verbruik op dagen dat we overdag thuis zijn niet extreem veel hoger dan als we op het werk zijn (behalve gasverbruik op koude dagen natuurlijk, dat schiet omhoog als je thuis bent). Wassen moet je toch, de koelkast bromt toch, de oven moet toch aan voor het eten en dan heb je de grote jongens al gehad. Een paar uur de laptop of TV aan hakt er niet echt in.

Maar het is goed om het te vermelden. De verschillen in levensstijl maakt het vergelijken van verbruik wel moeilijk. Als je 60 uur in de week werkt en alleen thuis komt om een diepvriesmaaltijd in de magnetron te kwakken en te slapen is het makkelijker een laag verbruik te hebben dan als je minder werkt en meer thuis bent.
Dat klopt op zich wel, maar het enorme verschil zit hem in de footprint die je achterlaat op de zaak. De soepterrine/frituurketel staat 2,5 uur te stoken in de kantine tot je eens binnenkomt voor je lunch, de koffieautomaat is 24 uur paraat, en afgelopen week heb ik geen druppeltje gezweet binnen, ondanks de hitte. Neem daar nog wat vervoerkilometers bij (tenzij je met de benenwagen/fiets bent) en het plaatje is compleet.

Als ik op het werk ben, dan staat 's avonds de pc minder vaak aan, want nu.nl etc etc heb ik al gezien. Verder, nu we meer thuiszijn, wordt er meer koffie/thee gezet, getoiletteerd, de radio is aan, en er wordt meer gestofzuigd.

Zodoende kan ik exact in ons verbruik zien sinds wanneer we thuis zijn.

Wat ik vaak merk is dat mensen eenmaal thuis ineens wel duurzaam gaan doen, terwijl er op de zaak niet eens over gepiekerd wordt om bv. de pc uit te zetten na werktijd.

Dan is het leuk dat je een laag thuisverbruik hebt, maar feitelijk zegt het nog helemaal niets over je totale bijdrage aan een duurzame samenleving.

Zo kwamen we een tijd terug immers tot de schokkende conclusie dat velen van ons wijselijk zwijgen over ons autobezit en -gedrag.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

nihiles schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 12:18:
900 kWh is knap _/-\o_ , maar goed te doen voor een twee persoons huishouden. Al zit het denk ik vrij dicht bij de ondergrens, meer besparen kan, maar zal waarschijnlijk veel eisen van de verbruikers. Mijn vriendin en ik verbruiken 1100 kWh per jaar. Ook zonder enig comfortverlies, we eten en leven normaal. Gewoon sluipverbruik elimineren dmv doorvoerstekkers, slim gebruik maken van je apparatuur (vooral volle wastrommel op 30 of 40 graden) en geen overbodige zaken aanschaffen (terrasverwarmers, plasmaschermen en wasdrogers). Al moet ik er wel bij vermelden dat we allebei full-time werken en geen kinderen hebben.

Het vaak gehanteerde gemiddelde verbruik van een gemiddeld huishouden (2,3 inwoners?) van 3500 kWh is echt absurd hoog.
Het is veel erger. EnergieNed laat in opdracht verbruikscijfers jaarlijks vaststellen om die verd :X de stadswarmtetarieven op te baseren. Al jaren is het verbruik in hun (van extremen ontdane) pool voor zowel SV gebruikers als voor "gewone" gasgestookte woningen voor elektra al dik 4.100 kWh/jaar...

(zelf bij extreem intensief computergebruik thuis [=werkplek] met buiten huis werkende partner, zonder kids met twee woestijnratten (hebben nix nodig... }:O ) 1.200 kWh/jaar, 91% vorig jaar zelf opwekkend)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Tijdschakelaar op de CVE zorgt ervoor dat de ventilator nog maar 6 uur per dag draait in de zomer. In de winter twee periodes van 4 uur, acht uur totaal.
http://picasaweb.google.c...nigen#5352284568763437746

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
Mistraller schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 01:18:
[...]

Wat ik vaak merk is dat mensen eenmaal thuis ineens wel duurzaam gaan doen, terwijl er op de zaak niet eens over gepiekerd wordt om bv. de pc uit te zetten na werktijd.
"zit in de huurprijs" dus het maakt niet uit.
besparen zal de huurprijs niet lager maken dus je merkt er niets van.
Thuis wel, daar betaal je onder de steep minder

Sterker nog dingen die thuis normaal zijn (kachel graadje lager) zal op het werk heel veel klachten geven.
Nederlanders klagen graag en veel.

Waar ik me over verbaas is het airco gebruik bij warmte.
Buiten 30 graden en binnen 24 wat te warm is.
Dus gaat het raam open zodat "de warmte eruit kan" 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JakeNL schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 22:25:
[...]

Ik heb wel begrepen dat het meest ideaal zou zijn om de uitgang van de WTW op zowel koud (naar mengkraan) als warm (naar ketel) aan te sluiten. Van de 2 badkamers die ik nog ga (ver)bouwen, ligt 1 perfect op de 'route' naar de CV-ketel, de andere niet. Bij de laatste WTW zou ik vanuit de kruipruimte met koud water omhoog moeten gaan, op laten warmen, weer terug naar de kruipruimte en dan een paar meter verder weer omhoog naar zolder. Dit gaat gewoon niet lukken, omdat onderweg naar zolder op een aantal punten weer wordt afgetakt naar WC, keuken etc.
Begrijp ik goed dat bij jou de riolering en waterleiding niet bij elkaar in de buurt liggen? (In ons huis liggen ze in een koof, gewoon bij elkaar.)
Kortom, 1 WTW zou ik nagenoeg ideaal aan kunnen sluiten met een douchebak, de andere via een douchepijp alleen op de koudwater aansluiting. Helaas overkomt het ons soms dat de douchekraan niet ver genoeg open staat, zodat we onder de tapdrempel komen en dan een kooooouuuuwwwee doche staan. Als het koud water ook al lauw wordt, moeten we nog meer water verbruiken om in totaal boven de tapdrempel te blijven. Meer comfort voor hetzelfde geld, maar ook meer waterverbruik en dat schiet niet op dus.
Op mijn blog heb ik een artikel geschreven over de douche-WTW. Het bespaart zo enorm veel, dat het misschien de moeite is om die ketel te vervangen door een nieuwer model mét reservoir en dus zónder tapdrempel?
guus.assmann schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:27:
Sinds enige tijd heb ik ook een WTW unit in gebruik. Zelf gemaakt en geinstaleerd.
Werkt prima.
Maar het is onzin dat je ook het koude water in de douche via de WTW moet laten lopen.
Dat heeft geen invloed op het rendement en maakt het gebruik van een thermostaatkraan heel moeizaam.
Ook het warmwatertoestel heeft het er moeilijk mee, je laat de zaak gemakkelijk "pendelen"
Het warmwatertoestel gaat daardoor steeds weer uit en aan.
In mijn installatie gaat het afvalwater door een koperen pijp. En het koude leidingwater gaat hier dan langs.
Het voorverwarmde water gaat naar mijn verwarmingsketel en nergens ander heen.
Zodra er warm water uit de douche komt, krijgt de combi-ketel dan minder werk en regelt terug.
Maar ik blijf wel boven de tapdrempel.
Besparing is afhankelijk van de hoeveelheid warm water die ik nodig heb en van hoeveel koud water er is bijgemengd.
In de praktijk moet de ketel maar ongeveer 5 graden temperatuurverhoging te leveren.
Dat is dan ongeveer "20 graden besparing"
Heb je hier aan gemeten? Je doucht onder water van bijna 40 graden. Als je ketel maar 5 graden hoeft te verhogen, dan zou daar water van 35 graden binnenkomen. In de praktijk blijken douche-WTW's echter het water op te warmen tot 25 graden; er gaat namelijk veel warmte verloren met het douchen zelf. Daarnaast hebben de meeste mensen hun ketel ingesteld op het afleveren van water van 60 graden, in verband met legionella. Als je de douche-WTW dan alleen op de ketel aansluit, zal de mengkraan, nadat je water van 25 naar 60 graden opgewarmd hebt, nog veel koud water bij moeten mengen. Wat dús veel beter is, is om de douche-WTW op het koude gedeelte van de mengkraan aan te sluiten: je hoeft dan nog maar een klein beetje water van 60 graden bij te mengen om comfortabel water van 40 graden te krijgen. Dit is ook wat de fabrikant aanraadt. (Nog beter is het om beide te doen.)
Mistraller schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 01:18:
[...]

Dat klopt op zich wel, maar het enorme verschil zit hem in de footprint die je achterlaat op de zaak. De soepterrine/frituurketel staat 2,5 uur te stoken in de kantine tot je eens binnenkomt voor je lunch, de koffieautomaat is 24 uur paraat, en afgelopen week heb ik geen druppeltje gezweet binnen, ondanks de hitte. Neem daar nog wat vervoerkilometers bij (tenzij je met de benenwagen/fiets bent) en het plaatje is compleet.
Je kunt dit denk ik beter vergelijken met het openbaar vervoer: omdat er zo veel mensen gebruik van maken zou het best wel eens efficiënter kunnen zijn. Jij bent niet de enige die koffie drinkt. Als je er bv. een Senseo neer zou zetten, dan stond dat ding continu te rammelen, en gebruikt dus net zo veel als een gewone koffie-automaat. Hetzelfde voor de kantine. Wat de airco betreft: de optimale werktemperatuur voor kantoorwerk is 22 graden. Als je de temperatuur hoger op laat lopen, gaat de productiviteit naar beneden. Het is maar de vraag wat je dan gewonnen hebt.
Dit is me inderdaad op veel plaatsen opgevallen. Ik vind het straalbezopen. "Ja maar anders moet ik 's morgens lang wachten tot-ie opgestart is." A) Neem een betere IT-afdeling en B ) de eerste 5 minuten sta je toch koffie te drinken en bij te praten met collega's.
Dan is het leuk dat je een laag thuisverbruik hebt, maar feitelijk zegt het nog helemaal niets over je totale bijdrage aan een duurzame samenleving.

Zo kwamen we een tijd terug immers tot de schokkende conclusie dat velen van ons wijselijk zwijgen over ons autobezit en -gedrag.
Absoluut waar.
Woodski schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 06:43:
Waar ik me over verbaas is het airco gebruik bij warmte.
Buiten 30 graden en binnen 24 wat te warm is.
Dus gaat het raam open zodat "de warmte eruit kan" 8)7
Ik heb er een loeihekel aan als mensen dit doen. En zich maar afvragen waarom het zo warm is binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:49:
[...]

KWH
k=kilo
w=watt
H=hour oftewel uur.
als je een uur stofzuigt op 600 watt heb je 0,6kwh verbruikt
MITS die een heel uur op zijn piekvermogen zit! En dat is zeker niet het geval bij een stofzuiger, die haalt zijn piek maar af en toe. Dus de enige echte manier blijft meten.
En trouwens, 600W piekvermogen voor een stofzuiger is niet veel. Ik hoop dat je geen vloerbedekking hebt :)

[ Voor 11% gewijzigd door IJsbeer op 09-07-2009 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiljan_M schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 21:41:
Ben van plan om een nieuwe badkamer te maken en denk ik ook aan een douche WTW installatie. Wie heeft er ervaring met een douche WTW ?
Wij hebben enkele maanden geleden een WTW gekocht. De installatie van de badkamer heeft echter even op zich laten wachten, maar nu is het ook zover. De WTW is nog niet geinstalleerd, maar in de komende weken moet het lukken.

Aangezien de badkamer toch open ligt en de leidingen van de meterkast door de koof in de badkamer naar zolder gaan, leggen we direct 3 extra PVC leidingen voor electra aan. Een voor de zonnepanelen die komen. Twee over. Ik hoop dat in de toekomst een goed electrisch alternatief voor de CV combi komt. Dan bestaat iig de mogelijkheid om genoeg stroom bij het apparaat te krijgen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Mistraller schreef op woensdag 08 juli 2009 @ 23:31:

Met een halve spoelbak vraag ik mij af of je spulletjes wel echt schoon de kast in gaan...salmonella en bacteriegewijs gezien dan. Een kipsnijplank zal toch echt even goed de 60graden gehaald moeten hebben.
Kip moet je dan ook niet eten >:), wij eten alleen nog 4 maal per week rundvlees (geen kalfsvlees) en als het dan echt moet biologisch vlees. Drie maal per week vegetarisch. Maar biologische kippetjes zijn bijna onbetaalbaar. Maar de vaat wordt keurig schoon hoor.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
IJsbeer schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:05:
MITS die een heel uur op zijn piekvermogen zit! En dat is zeker niet het geval bij een stofzuiger, die haalt zijn piek maar af en toe. Dus de enige echte manier blijft meten.
:?

Je bedoelt als er zo'n knop op zit om 'm in te stellen? Want voor de rest is het verbruik van een electromotor zeer constant hoor. Alleen bij het starten heb je een korte piek, daarna zal het echt wel continu rond de opgegeven 600W zitten (of een ander vast getal afhankelijk van de instelling en maximaal vermogen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 10:57:
[...]

Kip moet je dan ook niet eten >:), wij eten alleen nog 4 maal per week rundvlees (geen kalfsvlees) en als het dan echt moet biologisch vlees. Drie maal per week vegetarisch. Maar biologische kippetjes zijn bijna onbetaalbaar. Maar de vaat wordt keurig schoon hoor.
De voedingswijzer raad anders wel gevogelte aan omdat dat beter is voor hart- en bloedvaten. Your choice...

Overigens kun je ook afwisselen met vis (MSC-gecertificeerd uiteraard).

Ik en mijn vrouw eten 2x in de week vegetarisch en 1x vis. De rest is allerhande soorten vlees, maar geen biologisch, want dat is stervensduur. Dat geld spaar ik liever voor zonnepaneeltjes.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:05:
[...]

De voedingswijzer raad anders wel gevogelte aan omdat dat beter is voor hart- en bloedvaten. Your choice...
De voedingswijzer raadt ook melk en kaas aan. De hoeveelheid dat de nederlander binnen krijgt is ook discutabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IJsbeer schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 12:14:
[...]

De voedingswijzer raadt ook melk en kaas aan. De hoeveelheid dat de nederlander binnen krijgt is ook discutabel.
Ik zeg niet dat de voedingswijzer heilig is. En te veel melk is natuurlijk nooit goed. Variatie is het sleutelwoord.

edit:
Nog over het stroomverbruik. 3.500 kWh was veel hè? De gemiddelde Amerikaan gebruikt 10.656 kWh. Hoewel daar ongetwijfeld flink wat airco-kosten bij zullen zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2009 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn avatar trouwens maar eens veranderd. Het was deze:
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/26970/suburban60x60.jpg

De Chevrolet Suburban, zo'n beetje de grootste personenauto ter wereld met een leeggewicht van 2700 kg, een lengte en breedte van 5,65 x 2,01 meter en een 5.3 liter V8 motor. Het verbruik staat niet eens op de website! Maar, wat zoeken op MSN Auto's geeft 1 op 6 voor de stad en 1 op 8 voor de snelweg...

Ik heb er eens in gereden en ik vind het absoluut een prachtbak. Maar tegenwoordig kun je je er niet meer in vertonen. Bovendien ben ik superkleine auto's heel mooi gaan vinden. De Toyota iQ automaat weegt... 835 kg, is 2,99 m lang, 1,68 m breed en verbruikt 1 op 18 in de stad en 1 op 24 op de snelweg.

Overigens, niet gaan afgeven op SUV's a.u.b. Als ik een SUV zou kopen, dan zou ik er wél flink mee de modder in duiken, precies waar ze voor bedoeld zijn. Dat heb ik ook al vaker gedaan, o.a. met de werkpickup van mijn pa. Maar nu heb ik me voorgenomen om pas een SUV te kopen als deze er in EV-vorm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Aan de WTW heb ik inderdaad gemeten.
De resultaten: inkomend water 12 graden, gemeten op de leiding.
En dan het water dat naar de ketel op zolder gaat is tussen de 29 en 35 graden, afhankelijk van wie er onder de douche staat.
Van de WTW tot de zolder zit 5 meter leiding die goed geisoleerd is. (ongeveer 3 cm dikte) Daarom ga ik ervan uit dat ik daar geen warmte verlies.
Het verhaal van de fabrikant kan ik niet geheel begrijpen.
Uit de ketel komt inderdaad water van 60 graden. En dat meng ik met koud water, totdat er 37 graden overblijft.
Zou ik met verwarmd water gaan mengen, dan moet er wel heel veel bij om weer op 37 graden te komen.
Dan zou de thermostaatkraan de warmwater toevoer geheel stoppen, tot het verwarmde koudwater weer onder de 37 graden komt.
Pendelgedrag dus, wat de ketel niet aan kan.
De ketel verwarmt inderdaad dus van 35 tot 60 graden. Maar vervolgens meng je koud erbij tot je weer op de 37 graden zit. Daardoor daalt het gebruik van de 60 graden en neemt het koudwaterverbruik iets toe.
De schatting is daarom dat het totale rendement rond de 50% uit zal komen, met alle effecten bij elkaar.
Als ik dan stop met douchen, is er natuurlijk ook restwarmte in de wisselaar die niet meer wordt gebruikt.
Maar alle gebruik van warm water zal wel door deze WTW gaan.
Hier zou dus een beetje winst kunnen komen door ook je koudwater door de WTW te laten gaan.
Maar meestal wil je koud water toch wel koud hebben.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 17:23:
....Maar nu heb ik me voorgenomen om pas een SUV te kopen als deze er in EV-vorm is.
UIteraard voor dat mega-vette maximum koppel van zo'n elektromotor vanaf 0 RPM >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Wilke schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:01:
[...]

:?

Je bedoelt als er zo'n knop op zit om 'm in te stellen? Want voor de rest is het verbruik van een electromotor zeer constant hoor. Alleen bij het starten heb je een korte piek, daarna zal het echt wel continu rond de opgegeven 600W zitten (of een ander vast getal afhankelijk van de instelling en maximaal vermogen).
Nee, dat zo'n ding niet constant aan zijn maximale vermogen zit, ook niet als je niet zo'n terugdraaiknop hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 12:50:
[...]

Ik zeg niet dat de voedingswijzer heilig is. En te veel melk is natuurlijk nooit goed. Variatie is het sleutelwoord.

edit:
Nog over het stroomverbruik. 3.500 kWh was veel hè? De gemiddelde Amerikaan gebruikt 10.656 kWh. Hoewel daar ongetwijfeld flink wat airco-kosten bij zullen zitten.
Maar hoe verwarmen de meeste amerikanen? Is dat ook niet 'gewoon' electrisch? (zal wel niet, dan valt 10 MWh wel mee ;))
Kan het ook jniet zo snel vinden, wel een ander bijzondere quote:
The age of the housing stock. New homes, which are more prevalent in the South, tend to use more electricity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 11:05:
[...]De voedingswijzer raad anders wel gevogelte aan omdat dat beter is voor hart- en bloedvaten. Your choice...
Tja, het is de voedingswijzer "maar". Die stelt het "beleid" wel vaker bij. En als je de media moet geloven, mag je elke dag zo'n beetje radicaal van eetgewoonten wijzigen...
Overigens kun je ook afwisselen met vis (MSC-gecertificeerd uiteraard).

Ik en mijn vrouw eten 2x in de week vegetarisch en 1x vis. De rest is allerhande soorten vlees, maar geen biologisch, want dat is stervensduur. Dat geld spaar ik liever voor zonnepaneeltjes.
Ach, wat heet "stervensduur". Een andere insteek zou kunnen zijn: de rest van de meatmeuk is veel te goedkoop, en de samenleving betaalt de "kosten" daarvan...

We eten al talloze jaren honderd procent biologisch (klein deel uit eigen moestuin), uiteraard vegetarisch (geen visch), en we leven nog steeds. Tweepersoonshuishouden, uiteraard ook zonder auto, met 1 bescheiden salaris. Kan makkelijk uit, en we sparen uiteraard op de duurzaamste rekeningen... De veelgeprezen en peperdure "gezondheidszorg" hebben we zelden nodig...

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guus.assmann schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 18:36:
Aan de WTW heb ik inderdaad gemeten.
De resultaten: inkomend water 12 graden, gemeten op de leiding.
En dan het water dat naar de ketel op zolder gaat is tussen de 29 en 35 graden, afhankelijk van wie er onder de douche staat.
Van de WTW tot de zolder zit 5 meter leiding die goed geisoleerd is. (ongeveer 3 cm dikte) Daarom ga ik ervan uit dat ik daar geen warmte verlies.
Het verhaal van de fabrikant kan ik niet geheel begrijpen.
Uit de ketel komt inderdaad water van 60 graden. En dat meng ik met koud water, totdat er 37 graden overblijft.
So far so good.
Zou ik met verwarmd water gaan mengen, dan moet er wel heel veel bij om weer op 37 graden te komen.
Dan zou de thermostaatkraan de warmwater toevoer geheel stoppen, tot het verwarmde koudwater weer onder de 37 graden komt.
Pendelgedrag dus, wat de ketel niet aan kan.
Huh? Het water wat dan naar de kraan zou gaan is tussen de 29 en de 35 graden (je eigen meting). Dan wordt er inderdaad nagenoeg geen warm water bijgemengd. Waarom zou er dan gependeld worden? Er ontstaat vanzelf een evenwicht. En als je een ketel hebt met reservoir, dan is het geen enkel probleem om maar een heel klein beetje warm water te gebruiken.
De ketel verwarmt inderdaad dus van 35 tot 60 graden. Maar vervolgens meng je koud erbij tot je weer op de 37 graden zit. Daardoor daalt het gebruik van de 60 graden en neemt het koudwaterverbruik iets toe.
De schatting is daarom dat het totale rendement rond de 50% uit zal komen, met alle effecten bij elkaar.
Als ik dan stop met douchen, is er natuurlijk ook restwarmte in de wisselaar die niet meer wordt gebruikt.
Maar alle gebruik van warm water zal wel door deze WTW gaan.
Hier zou dus een beetje winst kunnen komen door ook je koudwater door de WTW te laten gaan.
Maar meestal wil je koud water toch wel koud hebben.
De koudwaterkraan van de douche mag van mij prima wat warmer zijn. Hoe vaak pak je nu echt koud water uit de douchekraan omdat je koud water móét hebben?

Nou ja, ik ga er eigenlijk van uit dat de fabrikant toch wel gemeten zal hebben wat het beste is. En als het kan moet je gewoon de ketel én de kraan aansluiten, daar is geen twijfel over mogelijk.
NielsTn schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 18:36:
[...]

UIteraard voor dat mega-vette maximum koppel van zo'n elektromotor vanaf 0 RPM >:)
Daar had ik niet eens aan gedacht... _/-\o_
zonnigtype schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 19:36:
[...]

Tja, het is de voedingswijzer "maar". Die stelt het "beleid" wel vaker bij. En als je de media moet geloven, mag je elke dag zo'n beetje radicaal van eetgewoonten wijzigen...

[...]

Ach, wat heet "stervensduur". Een andere insteek zou kunnen zijn: de rest van de meatmeuk is veel te goedkoop, en de samenleving betaalt de "kosten" daarvan...

We eten al talloze jaren honderd procent biologisch (klein deel uit eigen moestuin), uiteraard vegetarisch (geen visch), en we leven nog steeds. Tweepersoonshuishouden, uiteraard ook zonder auto, met 1 bescheiden salaris. Kan makkelijk uit, en we sparen uiteraard op de duurzaamste rekeningen... De veelgeprezen en peperdure "gezondheidszorg" hebben we zelden nodig...
Nogmaals, ik heb niet gezegd dat de voedingswijzer heilig is. Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat variatie het beste is, toch? Dus áls ik vlees eet, dan kan ik het beste rood vlees en gevogelte afwisselen, in plaats van alleen één van de twee.

Wat bedoel je precies met de 'kosten' voor de samenleving van goedkoop vlees?

Tot slot: je zult mij niet horen zeggen dat je vlees moet eten. En ook zul je mij niet horen zeggen dat alleen vegetarisch eten ongezond is. En als jij biologisch wél de moeite waard vindt, dan ben ik de láátste die je zal vertellen dat je het niet moet kopen. Alleen ík vind het het extra geld niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok, scooterbandje is weer heel, heb even de td`er uitgehangen en de (snor) e-scooter gaat nu dik 60...
optrekken krijg je pijn van in je nek, ik ga zo weer even een ijsje halen,
(actieradius is nu onbekend, maar funfactor 10, snorstand eenvoudig terug te zetten ook)
volgens vrouwlief is het echt geen gezicht iemand zo hard voorbij te zien rijden zonder geluid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
[...]

Eigenlijk is dit een foute conclusie. Omdat kippetjes zo enorm goedkoop kunnen eten, bijvoorbeeld soja uit de Amazone, is het kipfilétje slechts 4 euro per kilo. Biologische kip kan dat nooit halen, want daar betaal je de echte prijs (dus geen verwoesting van regenwouden, gewoon een kip die ook gezond heeft gegeten en daarbij ook nog gescharreld heeft)
Wij eten vrijwel uitsluitend biologisch vlees (bioslager om de hoek, ook handig), buiten kip vind ik dat niet eens zo gek duur eigenlijk. Mij zie je niet bij de C1000 een kiloknaller gehakt halen voor 3 euro per kilo. Verschrikkelijk vind ik dat! Dan eet ik wel wat minder biovlees, daarmee sponsor je trouwens ook nog het landschap...
Maar ja ik kijk ook niet echt naar de prijs van voedsel, als het maar lekker is.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 09:53:

Je kunt dit denk ik beter vergelijken met het openbaar vervoer: omdat er zo veel mensen gebruik van maken zou het best wel eens efficiënter kunnen zijn. Jij bent niet de enige die koffie drinkt. Als je er bv. een Senseo neer zou zetten, dan stond dat ding continu te rammelen, en gebruikt dus net zo veel als een gewone koffie-automaat. Hetzelfde voor de kantine. Wat de airco betreft: de optimale werktemperatuur voor kantoorwerk is 22 graden. Als je de temperatuur hoger op laat lopen, gaat de productiviteit naar beneden. Het is maar de vraag wat je dan gewonnen hebt.
Dat kan in sommige gevallen zo zijn. Maar in veruit de meeste gevallen (Ik zit in de detachering dus heb al heel erg veel bedrijven gezien) is het zo onefficient als wat.
Stroomverbruik is bijna in geen enkel bedrijf een argument waar iets mee gedaan wordt. Vmware, WakeOnLan, thinclients, en andere mooie technieken en middelen ten spijt. Hooguit een mooi automatisch lampje op de toilet want dan lijkt het toch nog wat. pffft.
[...]

Bacterieel gezien ook? ;)

Het zal inderdaad zo'n vaart niet lopen, een mens kan wel wat hebben, maar wij houden zelf ook gewoon graag vast aan het gemak. En nu met een kleine erbij is hygiëne iets hoger op de prioriteitenlijst gekomen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:59
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 20:43:
ok, scooterbandje is weer heel, heb even de td`er uitgehangen en de (snor) e-scooter gaat nu dik 60...
optrekken krijg je pijn van in je nek, ik ga zo weer even een ijsje halen,
(actieradius is nu onbekend, maar funfactor 10, snorstand eenvoudig terug te zetten ook)
volgens vrouwlief is het echt geen gezicht iemand zo hard voorbij te zien rijden zonder geluid...
Hoe zijn je ervaringen tot nu toe? Kun je iets zeggen over je gemiddelde actieradius?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

zonnigtype schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 01:28:
[...]

Het is veel erger. EnergieNed laat in opdracht verbruikscijfers jaarlijks vaststellen om die verd :X de stadswarmtetarieven op te baseren. Al jaren is het verbruik in hun (van extremen ontdane) pool voor zowel SV gebruikers als voor "gewone" gasgestookte woningen voor elektra al dik 4.100 kWh/jaar...
Hier zijn de nieuwe stadsverwarmingstarieven ook bekend.
Gelijk maar proberen vast te zetten voor de komende 3 jaar, immers niet duurder dan anders.
Je raadt het al...... :X

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
Beste Spaceknarf,
Volgens mij zie je iets over het hoofd. Het geheel is een gesloten lus.
Daarmee bedoel ik dat als het retourwater uit de douche kouder wordt, daarmee ook het water dat naar de ketel gaat zal afkoelen.
Als de kraan van de douche open staat, loopt er een bepaalde hoeveelheid water. En die hoeveelheid veranderd in principe niet.
De thermostaatkraan zorgt ervoor de het douchewater een bepaalde temperatuur heeft.
Binnen deze lus is het volgens mij niet meer mogelijk om de efficiency te verhogen.
Inderdaad zal een ketel met een reservoir het iets beter doen, maar je staat dan ongeveer iedere 1,5 minuten even in de kou.
Regeltechnisch is volgens mij een systeem als dit, met deze variabelen en dan twee terugkopelingen, niet stabiel te krijgen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-04 13:23

Phalox

Solar Powerrrd

Afbeeldingslocatie: http://i8.photobucket.com/albums/a15/tokesnugerd/Zonnecellen/DSC02628-1000.jpg
Met bovenstaande installatie hebben we nu op een jaar tijd (exact een jaar tijd!) 6886,5 kWh elektriciteit uit de zon gehaald! Dit is zo'n 1000 kWh meer dan wat er verwacht was, en daar zijn we dus heel erg blij mee!

Leve de goede zomer in België (die nu op zijn einde gelopen is :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zijn je ervaringen tot nu toe? Kun je iets zeggen over je gemiddelde actieradius?
de ervaringen zijn erg goed, op 25km/h is de actieradius erg groot (~60~80km op 1,5kwh)
nu met de vrije stand is de actieradius ongeveer 45km,
ik heb net 32 km gescheurd (letterlijk) en waren de accus 23%
de controller (agm/mtl) heeft 3 settings, snor, brom en vrij.
het achterwiel is 1500watt, ofwel 1,5kw, iets meer dan de legale 0,48kw voor fossiele brommertjes.
het is echt bijzonder op je eigen kwh`tje zo te scheuren, echt heel leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag comtact gehad met Greenchoice om over te stappen.
De Mevrouw aan de telefoon vertelde dat ik beter een digitale meter kon nemen, omdat een draaischijf meter die achteruit draaid niet betrouwbaar is........

nu nog van mijn 5 jarig contract met nuon afkomen ...........

vraag:

wel of geen digitale meter ? de extra kosten duurd wel lang voordat je dat terug hebt verdient denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 00:26:
Vandaag comtact gehad met Greenchoice om over te stappen.
De Mevrouw aan de telefoon vertelde dat ik beter een digitale meter kon nemen, omdat een draaischijf meter die achteruit draaid niet betrouwbaar is........

nu nog van mijn 5 jarig contract met nuon afkomen ...........

vraag:

wel of geen digitale meter ? de extra kosten duurd wel lang voordat je dat terug hebt verdient denk ik
De discussie is hier al eens eerder gevoerd. Een draaischijfmeter (ferrarismeter) is achteruit draaiend net zo betrouwbaar als dat hij vooruit draait. Als de netbeheerder de meter dus niet vertrouwd dan komen zij die op hun kosten vervangen. Aangezien dit niet het geval is lekker laten zitten. Je saldeert dan automatisch en hoeft dus niet bang te zijn dat cijfers verkeerd geinterpreteerd worden.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

glambalk schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 08:07:
[...]

De discussie is hier al eens eerder gevoerd. Een draaischijfmeter (ferrarismeter) is achteruit draaiend net zo betrouwbaar als dat hij vooruit draait. Als de netbeheerder de meter dus niet vertrouwd dan komen zij die op hun kosten vervangen. Aangezien dit niet het geval is lekker laten zitten. Je saldeert dan automatisch en hoeft dus niet bang te zijn dat cijfers verkeerd geinterpreteerd worden.
Het is niet de netbeheerder, maar Greenchoice die er over begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wellicht met de gedachte dat de meter niet geijkt is voor achteruitdraaien. Het is heel gering, versta me goed, maar inherent aan de karakteristiek van de ferrarismeter het is niet uitgesloten dat hij dan net een procentje of zoiets afwijkt van de norm waaraan hij volgens de ijkwet moet voldoen. Meestal te gering voor normale mensen om zich er druk over te maken, maar je hebt van die mierenn... die daar dan moeilijk over doen. Ik denk dat ze dat gezeur willen voorkomen. En in héééél zeldzame gevallen hebben ze wel eens een teruglooprem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Of dat ze daar niet voor ge-ijkt zijn kan natuurlijk ook al voldoende zijn, of ze dan wel of niet afwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

guus.assmann schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:36:
Beste Spaceknarf,
Volgens mij zie je iets over het hoofd. Het geheel is een gesloten lus.
Daarmee bedoel ik dat als het retourwater uit de douche kouder wordt, daarmee ook het water dat naar de ketel gaat zal afkoelen.
Als de kraan van de douche open staat, loopt er een bepaalde hoeveelheid water. En die hoeveelheid veranderd in principe niet.
De thermostaatkraan zorgt ervoor de het douchewater een bepaalde temperatuur heeft.
Binnen deze lus is het volgens mij niet meer mogelijk om de efficiency te verhogen.
Inderdaad zal een ketel met een reservoir het iets beter doen, maar je staat dan ongeveer iedere 1,5 minuten even in de kou.
Regeltechnisch is volgens mij een systeem als dit, met deze variabelen en dan twee terugkopelingen, niet stabiel te krijgen.
Dit roept om wat rekenwerk. Er zijn drie situaties:

1. Je sluit de WTW aan op de koude kant van de kraan.
2. Je sluit de WTW aan op de ketel.
3. Je sluit de WTW aan op de ketel én de kraan.
4. Voor de volledigheid rekenen we ook nog maar even zonder WTW.

Aannames:
- De mengkraan mengt tot 38 graden,
- Uit de ketel komt 60 graden,
- Uit de WTW komt 32 graden (gemiddelde van jouw meting),
- Uit de grond komt 12 graden (ook jouw meting),
- Er wordt gedoucht met 10 liter/minuut (dit maakt niet uit voor het resultaat, maar even als voorbeeld),
- Ik ga uit van de evenwichtssituatie, dus als de WTW warm is.

Situatie 1: WTW op kraan
Om 38 graden te bereiken, komt er 7,9 liter/min uit de WTW, en 2,1 liter/min uit de ketel. ( (7,9x32 + 2,1x60) / 10 = 38) De ketel moet 2,1 liter/min opwarmen van 12 naar 60 graden. Zonder verder uit te zoeken hoeveel energie dat precies is: het gaat om (60-12)*2,1= 101 graad/liter/min.

Situatie 2: WTW op ketel
Om 38 graden te bereiken, komt er 5,4 liter/min uit de ketel, dat wordt gemengd met 4,6 liter/min koud water. ( (5,4x60 + 4,6x12) / 10 = 38) De ketel moet 5,4 liter/min opwarmen van 32 naar 60 graden. Dat is (60-32)*5,4= 151 graad/liter/min.

Situatie 3: WTW op kraan en ketel
Qua liters is deze situatie gelijk aan situatie 1: 7,9 liter/min uit de WTW, en 2,1 liter/min uit de ketel. Echter, nu hoeft de ketel slechts 2,1 liter/min op te warmen van 32 naar 60 graden. Dat is (60-32)*2,1= 59 graad/liter/min.

Situatie 4: geen WTW
Qua liters is deze situatie gelijk aan situatie 2: 5,4 liter/min uit de ketel, dat wordt gemengd met 4,6 liter/min koud water. Nu moet de ketel maar liefst 5,4 liter/min opwarmen van 12 naar 60 graden. Dat is (60-12)*5,4= 259 graad/liter/min!

Conclusie
Mét WTW is sowieso veel zuiniger, de besparing in de evenwichtssituatie variëert van 42% (alleen ketel) tot 61% (alleen kraan) tot 77% (ketel+kraan). De kleine warmtevraag is voor een ketel met reservoir geen enkel probleem (dat heb ik nagevraagd bij Vaillant). Regeltechnisch heb je niets mee te maken, want de mengkraan doet dat voor je. Op zowel ketel als kraan aansluiten is dus het beste, gevolgd door alleen op de kraan, en als het echt niet anders kan alleen op de ketel. Dit strookt ook met wat de fabrikanten van douche-WTW's aanraden in de installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:59
Verwijderd schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 23:53:
[...]

de ervaringen zijn erg goed, op 25km/h is de actieradius erg groot (~60~80km op 1,5kwh)
nu met de vrije stand is de actieradius ongeveer 45km,
ik heb net 32 km gescheurd (letterlijk) en waren de accus 23%
de controller (agm/mtl) heeft 3 settings, snor, brom en vrij.
het achterwiel is 1500watt, ofwel 1,5kw, iets meer dan de legale 0,48kw voor fossiele brommertjes.
het is echt bijzonder op je eigen kwh`tje zo te scheuren, echt heel leuk.
Bedankt voor je antwoorden!
Heb je een fotootje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet de netbeheerder, maar Greenchoice die er over begon.
greenchoice heeft een apart zonnekontrakt, ik heb hem nu hier liggen.
en dat is een heel ander verhaal dan wat netbeheerders lopen te doen.
als je geen zin hebt in gezeur, bijvoorbeeld :
-wachten op je terugleverstand en de uitbetaling...
-de netbeheerder die de terugleverstand negeert en de leverancier die dus de stand niet doorkrijgt
-en nog 1000 andere frustraties...
dan gaat het het makkelijkst als je een schijfmetertje hebt die dat volledig automatisch, slim en kostenloos voor je doet, elke minuut van de dag, altijd 365 dagen per jaar.
je meterstand is dan altijd gesaldeert.
bron : herbergpv
Het is inmiddels bijna 3 maanden geleden dat de meteropnemer langs geweest is.
De jaarafrekening is alláng verrekend (bijna 300 euro terug ontvangen, lang leve zonnestroom!), maar op het uitbetalen van de teruggeleverde energie (248 kWh) is het nog steeds wachten. (Nuon kan (of 'wil'..) nog steeds niet salderen via de jaarafrekening; voor de terugleveraars moet een aparte creditnota worden opgesteld.)
Begin mei heb ik al eens contact gehad met Nuon afdeling Saldering: "ja meneer, het opstellen van de creditnota kan een maand langer duren, maar in juni zal het afgehandeld worden!" Nou, tot vandaag niks dus.
Maar weer eens gebeld vandaag, maar ik krijg nu zelfs helemaal geen contact meer: "Wegens omstandigheden kunnen wij u niet te woord staan. Probeert u het later nog eens".
Pff, wat een bedrijf.. Ze verkopen zelfs weer zonnepanelen tegenwoordig (graantje meepikken uit de SDE-ruif,) maar als je een vraag hebt over terugleveren zijn ze niet thuis. Maar goed, ik probeer het morgen wel opnieuw, ik wil mijn teruggeleverde groene kilowattjes toch ooit uitbetaald krijgen..
Ik ben eigenlijk wel klaar met Nuon. Ik ga op zoek naar een leverancier die zich welwillender opstelt tegenover decentrale opwekkers.
Bedankt voor je antwoorden!
Heb je een fotootje?
http://van.wijk.net/pvt/agmbella.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
QuestionMarc schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:43:
[...]

Eigenlijk is dit een foute conclusie. Omdat kippetjes zo enorm goedkoop kunnen eten, bijvoorbeeld soja uit de Amazone, is het kipfilétje slechts 4 euro per kilo. Biologische kip kan dat nooit halen, want daar betaal je de echte prijs (dus geen verwoesting van regenwouden, gewoon een kip die ook gezond heeft gegeten en daarbij ook nog gescharreld heeft)
Wij eten vrijwel uitsluitend biologisch vlees (bioslager om de hoek, ook handig), buiten kip vind ik dat niet eens zo gek duur eigenlijk. Mij zie je niet bij de C1000 een kiloknaller gehakt halen voor 3 euro per kilo. Verschrikkelijk vind ik dat! Dan eet ik wel wat minder biovlees, daarmee sponsor je trouwens ook nog het landschap...
Maar ja ik kijk ook niet echt naar de prijs van voedsel, als het maar lekker is.
Mijn conclusie is niet fout hoor. Biologische kip is duur (3 ons kipfilet voor iets van 8 euro), ik heb niets gezegd over terecht of onterecht. Ik ben het wel eens met de stelling dat gangbaar vlees te goedkoop is.
Mistraller schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:55:
Bacterieel gezien ook? ;)

Het zal inderdaad zo'n vaart niet lopen, een mens kan wel wat hebben, maar wij houden zelf ook gewoon graag vast aan het gemak. En nu met een kleine erbij is hygiëne iets hoger op de prioriteitenlijst gekomen.
Ik heb wat tegen die hygiene tik. Mensen denken soms werkelijk dat ze hun wc-pot bacterievrij kunnen houden. Nou, forget it. Een van mijn eerste lessen microbiologie: bacterieen zitten overal. Je kan er met van die leuke chloordoekjes na elk bezoek gaan, maar na een grote boodschap zit het weer vol met het gespuis. Maar goed, salmonella is natuurlijk wel gevaarlijk, dus dingen die met rauwe kip in aanraking zijn gekomen moet je inderdaad extra goed schoonmaken. Maar wat je zegt, een mens kan wel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:58
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:03:
[...]
- Uit de WTW komt 32 graden (gemiddelde van jouw meting),
Deze aanname is helaas niet helemaal van toepassing.

Dit hangt af van veel factoren die in elke situatie anders is:
- aantal liters dat opgewarmd moet worden (hoe minder hoe makkelijker)
- aanvoer temperatuur van het water (hoe lager de temperatuur in -> hoe lager temperatuur uit, maar wel hoger rendement wisselaar)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
ice-T106 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:58:
[...]

- aanvoer temperatuur van het water (hoe lager de temperatuur in -> hoe lager temperatuur uit, maar wel hoger rendement wisselaar)
Vooral die eerste factor haalt de berekening van spaceknarf (waarover wel mijn respect voor de poging) onderuit. Optie 1 (op kraan) gaat uit van 7,9 liter op 32 graden uit de wtw, optie 2 (ketel) gaat uit van 5,4 liter op 32 graden uit de wtw en optie 3 (ketel en kraan) van 10 liter op 32 garden uit de wtw. Het is duidelijk dat deze aanname dus sterk in het nadeel werkt in de berekening voor optie 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
[...]

Dit roept om wat rekenwerk. Er zijn drie situaties:
Goed om het eens op die manier uitgewerkt te zien worden.
Ik had eigenlijk niet verwacht dat op koud water aansluiten (wat volgens mij altijd eenvoudiger is dan aansluiten op water naar je ketel, die leiding moet namelijk maar net in de buurt van je douchepijp lopen) een beter rendement oplevert.
Het verbaast me wel dat dit niet in elk nieuw huis verplicht wordt door de overheid. Ze hebben toch zo de mond vol over energie besparen in 'twintig twintig'?
[...]

Conclusie
...
De kleine warmtevraag is voor een ketel met reservoir geen enkel probleem (dat heb ik nagevraagd bij Vaillant).
...
Bedoel je daar nu het interne boiler vaatje mee, van 5-10 liter? Wordt dit vaatje nu ook gebruikt wanneer de ketel in ECO-mode staat? Het lijkt me toch van niet, want anders zou je dus die 5-10 liter extra door je systeem moeten spoelen voordat je warm water hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door JakeNL op 10-07-2009 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik heb een toevoeging aan de wtw discussie: ik denk dat aansluiten op koudwater douche en koudwater ketel het hoogste rendement geeft, puur en alleen omdat je een hoger debiet opwarmt, wat natuurkundig heel simpel een grotere warmteoverdracht geeft (want: meer warmte afname door het koude water).

Door je koudwatertoevoer van je thermostaatkraan op te warmen krijg je idd (volautomatisch) de situatie dat er minder warmte van je ketel wordt gevraagd, en die zou, als je pech hebt, onder de tapdrempel kunnen komen. Dan slaat je ketel af en sta je idd onder een koude douche. Met een ketel zonder tapdrempel heb je dit uiteraard niet.

De tapdrempel is uitgevonden om te zorgen dat je brander niet oververhit (is mij verteld iig). Bij de ketel van m'n ouders is dat 1,8 liter per minuut, 55c. Dus er moet minimaal een warmteafname zijn van 1,8 l / min van 10 naar 55c. Als je die ketel voorverwarmd water gaat aanbieden wordt die warmteafname lager. Toch zit er een grote NZB (naverwarming zonneboiler) sticker op, wat inhoudt dat je water van 50c aan kan bieden. Dan is de warmteafname 9x kleiner, ik ben bang dat dat nét buiten de tapdrempel marge valt.

Ik ben benieuwd wat er in de praktijk gaat gebeuren, als de brander niet oververhit (wat zou moeten vanwege de NZB keur) zit die tapdrempel er dus ook voor jan lul op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

Wat doen jullie met de zonneboiler in de vakantie, aanlaten of uitzetten. Bij mij speelt ook dat de installatie pas een paar dagen in bedrijf is. Het gaat om een vlakke collector, zonder terugloop.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik laat hem altijd aan, maar in het geval van een nieuwe installatie zou ik hem of uitzetten (lekkage onder druk is nog niet bekend) of iemand erop laten letten, die ook de plantjes doet.

/edit :
voedseldiscussie en energie gaan hand in hand :
http://www.milieudefensie...001/oktober/consument.htm

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Innovatiefonds voor duurzame energie van de provincie noord-holland.
Leuk, maar kunnen provincies potentiële projecten goed beoordelen? Hebben ze daar de kennis voor?
Want was het niet de provincie NH die dacht dat z'n centjes in IJsland wel veilig stonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
ericplan schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:46:
Wat doen jullie met de zonneboiler in de vakantie, aanlaten of uitzetten. Bij mij speelt ook dat de installatie pas een paar dagen in bedrijf is. Het gaat om een vlakke collector, zonder terugloop.
Mijn installateur was heel duidelijk, normaal gesproken nooit uitzetten.
Ik heb 'm tijdens m'n vakantie gewoon laten lopen met de stekker uit de CV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 17:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik dacht dat een thermostaat kraan juist andersom werkt. De warmwaterkraan wordt open gedraaid en afhankelijk van de ingestelde temperatuur wordt er koud water bijgemengd. Dan zou een wtw op de koudwaterleiding geen zin hebben. Maar zoals ik dus opmaak uit de tekst hierboven werkt een termostaatkraan dus net andersom. Weer wat geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Spaceknarf,
Bedankt voor de berekening. Lijkt me prima te kloppen, al is het wel een verassend resultaat.

@Ice-T106
De aanname over de WTW unit lijkt me in dit geval best juist.
Waarom?
De koperbuis is 2 meter lang en heeft een diameter van 70mm. Ze staat keurig verticaal.
Dat zorgt ervoor, dat het water langs de binnenkant loopt, als een flim. (100% aanrakingsoppervlak)
Om de buis zitten 4 koperen leidingen van 4 meter lengte en 8 mm diameter.
De aanvoer hierop is 15mm en er zit een terugslagklep in.
Beide zaken zorgen voor een geringe doorstroomsnelheid, bij een heel groot uitwisselingsoppervlak.
Het verlies wordt bepaald door de opname van de warmte, het oppervlak voor overdracht tussen beide buizen en uitstraling. Ook zal het koper een warmteinhoud hebben.
Het lijkt me niet mogelijk dat er zo veel koud water door de leiding gaat, dat de warmte al weg is voordat het water boven is aangekomen.
Dit zou pas kunnen gebeuren als er tijdens het gebruik ook andere bronnen van het voorverwarmde water gebruik maken.
Daarom is het rendement van de WTW zelf heel dicht in de buurt van 100%.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
alexkroeze schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:21:
Ik dacht dat een thermostaat kraan juist andersom werkt. De warmwaterkraan wordt open gedraaid en afhankelijk van de ingestelde temperatuur wordt er koud water bijgemengd. Dan zou een wtw op de koudwaterleiding geen zin hebben. Maar zoals ik dus opmaak uit de tekst hierboven werkt een termostaatkraan dus net andersom. Weer wat geleerd.
Ik ga ervan uit dat zo'n kraan de uitgaande temp. meet. En of dan de warmwaterkant of de koudwaterkant wordt geregeld, dat is dan toch om het even?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Meh. Wat een onduidelijk verhaal. Milieu Centraal maakt het heel wat concreter. Hierzo, energielabels voor alle groenten en fruit in alle tijden van het jaar!
ice-T106 schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:58:
[...]

Je tweede punt maakt niet uit voor het vergelijk van de aansluitmogelijkheden. De getalletjes worden anders, maar de verhoudingen blijven hetzelfde. Het éérste punt is echter wel een goeie om over na te denken. Hoewel SpiceWorm die weer weerspreekt:
SpiceWorm schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:45:
Ik heb een toevoeging aan de wtw discussie: ik denk dat aansluiten op koudwater douche en koudwater ketel het hoogste rendement geeft, puur en alleen omdat je een hoger debiet opwarmt, wat natuurkundig heel simpel een grotere warmteoverdracht geeft (want: meer warmte afname door het koude water).
Ik denk dat de hoeveelheid energie die overgedragen wordt nagenoeg gelijk blijft. Bij minder aanvoerwater wordt de temperatuur naar de kraan of ketel dus hoger. In situatie 1 zal de kraan dan het warmwater van de ketel verder dicht draaien, en in situatie 2 zal de ketel minder bij hoeven stoken. Aangezien de verschillen zo groot zijn (50 - 100 - 150), denk ik niet dat het iets wezenlijk verandert aan mijn conclusie.
Door je koudwatertoevoer van je thermostaatkraan op te warmen krijg je idd (volautomatisch) de situatie dat er minder warmte van je ketel wordt gevraagd, en die zou, als je pech hebt, onder de tapdrempel kunnen komen. Dan slaat je ketel af en sta je idd onder een koude douche. Met een ketel zonder tapdrempel heb je dit uiteraard niet.

De tapdrempel is uitgevonden om te zorgen dat je brander niet oververhit (is mij verteld iig). Bij de ketel van m'n ouders is dat 1,8 liter per minuut, 55c. Dus er moet minimaal een warmteafname zijn van 1,8 l / min van 10 naar 55c. Als je die ketel voorverwarmd water gaat aanbieden wordt die warmteafname lager. Toch zit er een grote NZB (naverwarming zonneboiler) sticker op, wat inhoudt dat je water van 50c aan kan bieden. Dan is de warmteafname 9x kleiner, ik ben bang dat dat nét buiten de tapdrempel marge valt.

Ik ben benieuwd wat er in de praktijk gaat gebeuren, als de brander niet oververhit (wat zou moeten vanwege de NZB keur) zit die tapdrempel er dus ook voor jan lul op.
Hoe dat met NZB zit weet ik niet, maar als je een spaardouche en een douche-WTW gebruikt dan ben je met een ketel met tapdrempel sowieso de sjaak (wat ook al eerder vermeld was hier).
alexkroeze schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:21:
Je leert iedere dag. ;) Overigens is het eenvoudig vast te stellen. Als je een thermostaatkraan open zet, is de straal in het begin heel zacht. Dat komt omdat hij de koude kraan dicht houdt, om de temperatuur zo hoog mogelijk te krijgen. Als het andersom zou zijn (koud open en warm erbij), dan zou de straal juist hárd moeten zijn: de warmwaterkraan zou dan zo ver mogelijk open gezet worden om de temperatuur te verhogen. Dat laatste zal ook de reden zijn waarom het niet zo gedaan wordt.

edit:
IJsbeer schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:45:
[...]

Ik ga ervan uit dat zo'n kraan de uitgaande temp. meet. En of dan de warmwaterkant of de koudwaterkant wordt geregeld, dat is dan toch om het even?
Zie hierboven.
guus.assmann schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:31:
@Spaceknarf,
Bedankt voor de berekening. Lijkt me prima te kloppen, al is het wel een verassend resultaat.
No problem. Ik wou het voor mezelf ook duidelijk hebben, aangezien ik nog zo'n ding aan moet leggen komende maand. ;)
@Ice-T106
Waarom?
De koperbuis is 2 meter lang en heeft een diameter van 70mm. Ze staat keurig verticaal.
Dat zorgt ervoor, dat het water langs de binnenkant loopt, als een flim. (100% aanrakingsoppervlak)
Om de buis zitten 4 koperen leidingen van 4 meter lengte en 8 mm diameter.
De aanvoer hierop is 15mm en er zit een terugslagklep in.
Beide zaken zorgen voor een geringe doorstroomsnelheid, bij een heel groot uitwisselingsoppervlak.
Het verlies wordt bepaald door de opname van de warmte, het oppervlak voor overdracht tussen beide buizen en uitstraling. Ook zal het koper een warmteinhoud hebben.
Het lijkt me niet mogelijk dat er zo veel koud water door de leiding gaat, dat de warmte al weg is voordat het water boven is aangekomen.
Dit zou pas kunnen gebeuren als er tijdens het gebruik ook andere bronnen van het voorverwarmde water gebruik maken.
Als er evenveel water in stroomt als dat er uit stroomt, dan zou inderdaad het rendement van de WTW tegen de 100% kunnen zitten. Dat komt door het tegenstroomprincipe.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21:58
guus.assmann schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:31:
@Spaceknarf,

@Ice-T106
Waarom?
[..]
Stel dat het rendement 100% is dan nog kun je met een vaste hoeveelheid warm water niet oneindig veel koud water opwarmen naar dezelfde temperatuur.

Ik denk overigens ook dat het beste rendement bereikt word als al het koude water via de WTW gaat, maar je warmt die iets grotere hoeveelheid water wel iets minder op.

extra:
Het mooie van een verticale WTW is dat het warme afvoer water er kouder uit komt dan dat opgewarmde water er aan de bovenkant uit komt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 17:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 12:49:

Je leert iedere dag. ;) Overigens is het eenvoudig vast te stellen. Als je een thermostaatkraan open zet, is de straal in het begin heel zacht. Dat komt omdat hij de koude kraan dicht houdt, om de temperatuur zo hoog mogelijk te krijgen. Als het andersom zou zijn (koud open en warm erbij), dan zou de straal juist hárd moeten zijn: de warmwaterkraan zou dan zo ver mogelijk open gezet worden om de temperatuur te verhogen. Dat laatste zal ook de reden zijn waarom het niet zo gedaan wordt.
Bij je berekening1 met de wtw zeg je het precies andersom. Daar zeg je namelijk dat met de wtw op de koude kraan, het koude water warmer is en er minder warm water hoeft te worden toegevoegd, dus koud word bij gemengd met warm. Zoals je het nu zegt in de quote is het warm water waarbij koud wordt toegevoegd.

Nu ben ik het spoor bijster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is de gewone situatie, bij een normale thermostaatkraan, zonder douche-WTW:

code:
1
2
3
4
 A.Koud ||       || B.Warm (van ketel)
        \\===V===//
             V
         C.Gemengd

Als je de kraan open zet, dan gaat A open. Om C op de goede temperatuur te krijgen, gaat B ook open.

Dit is de situatie waarbij de douche-WTW (mede) op de kraan aangesloten wordt:
code:
1
2
3
4
 A.Lauw (van WTW) ||       || B.Warm (van ketel)
                  \\===V===//
                       V
                   C.Gemengd

Als je de kraan open zet, dan gaat wederom A open. Omdat het lauw water is wat uit A komt, hoeft er minder warm water van B bijgevoegd te worden om C op de gode temperatuur te krijgen. Dus gaat B minder ver open dan in de standaard situatie.

Het is verwarrend omdat 'warm water' in mijn tekst zowel gebruikt wordt voor water wat uit de ketel komt als water wat uit de WTW komt.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even iets anders. Op Marktplaats biedt "Fred" Zonnepanelen aan van Ubbink. Bij navraag voor 2 euro/Wpiek. Het gaat om de Atrium 50 met 50 cellen (180Wp) en Solara SM8000 series (180-230 Wp) met 60 cellen. Nu wil ik tussen de 3 en 9 stuks afnemen, het liefts van Solara 8230. Ik kan ze het makkelijkst kwijt in strings van 3 (3 op de schuur, 3 op de uitbouw en 3 op het dak, steeds in landscape. Maar dit is geen must, ik kan misschien ook wel wat anders verzinnen.

Nu is de vraag: wat voor omvormers zijn geschikt voor deze panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 14:28:
Even iets anders. Op Marktplaats biedt "Fred" Zonnepanelen aan van Ubbink. Bij navraag voor 2 euro/Wpiek. Het gaat om de Atrium 50 met 50 cellen (180Wp) en Solara SM8000 series (180-230 Wp) met 60 cellen. Nu wil ik tussen de 3 en 9 stuks afnemen, het liefts van Solara 8230. Ik kan ze het makkelijkst kwijt in strings van 3 (3 op de schuur, 3 op de uitbouw en 3 op het dak, steeds in landscape. Maar dit is geen must, ik kan misschien ook wel wat anders verzinnen.

Nu is de vraag: wat voor omvormers zijn geschikt voor deze panelen?
Met de Soladin 600 kom je heel ver
600wp en 120 volt. Het PV vermogen is 700 wp, dus dat lukt prima.
Dat kost je iets van 400 euro pst op MP

9 x Gridfit 250 lv kan ook, maar dat kost je 9 x 119 euro ex
Dat is een paar tientjes meer als je geen korting kan regelen
En het zijn 9 kastjes wat weer minder handig is

[ Voor 11% gewijzigd door Woodski op 10-07-2009 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je Woodski, maar waar moet ik op letten qua spanning en MPPT. Moet de spanning van een string niet in het MPPT gebied liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even wat specs:
Artium 50
Pmax = 180Wp
Vmax = 23.1V
Imax = 7.8A
Vmax systeem = 1000V

Solara SM8230
Pmax = 230Wp
Vmax = 28.65V
Imax = 8.03A
Vmax systeem = 1000V

Solara SM8180 tot SM8230 zitten allemaal boven 28V, alleen strom wordt lagen naarmate de output lager wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 15:02:
Dank je Woodski, maar waar moet ik op letten qua spanning en MPPT. Moet de spanning van een string niet in het MPPT gebied liggen?
UmppVoltage at peak power: 28.55 V
Uoc Open circuit voltage: 36.25 V

De hoogste waarde is 36 volt
3 x 36 volt is < 120 volt dus dat gaat ruimschoots

De Soladin werkt met een MPP spanning van 45 tot 120 volt
Je zou dus zelfs 4 panelen kunnen aansluiten, alleen gaat je dan over de 700 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 11:46:
Aanlaten!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Uhm, onderbouwing??

Ik zit met hetzelfde probleem, volgende week wordt ie geplaatst :9~ de week erop met vakantie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, net terug van een welverdiende vakantie ( te kort overigens ).

Wat vind ik in mijn mailbox? DIT:
DSB Bank heeft interesse in een samenwerking www.familie-kleinman.nl/energie/. We zien dat spaarders hun mening in toenemende mate baseren op artikelen van informatieve sites. Zouden jullie daarom een blogpost kunnen wijden aan sparen in relatie tot de DSB Bank? Hier zou een vergoeding van € 85 euro tegenover staan.

De exacte inhoud van het artikel is geheel vrij. Voor ons is het verband dat mensen moeten gaan leggen tussen "Sparen" en de DSB bank het belangrijkste einddoel. Mochten jullie geheel inspiratieloos blijven dan kunnen we een advertorial aanleveren, maar een zelfgeschreven bericht werkt in onze ogen veel beter.

Voor deze vergoeding zijn er slechts enkele richtlijnen waaraan het bericht moet voldoen:
- Het artikel mag niet negatief over de DSB zijn. Een neutrale of positieve insteek is altijd eenvoudig te vinden. We kunnen een lijst aanleveren met potentiële insteken op het thema.
- Het hoeft geen reclametekst te worden. Een informatief stuk of ervaring van zo'n 300 woorden hebben we zelfs liever.
- Wij zien graag twee links terug in het artikel: Één naar http://www.dsbbank.nl/sparen/ en één naar http://www.dsbbank.nl/sparen/vaste-termijn-deposito/ . Zowel om jullie bezoekers achtergrondinformatie te bieden, als het verband dat Google op deze manier tussen sites legt. Gebruik voor Google bijvoorbeeld een tekst als "spaarrente" en "sparen" om de link te beschrijven (b.v. <a href="http://www.dsbbank.nl/sparen/" target="_blank">Sparen bij DSB</a>).

- Het bericht moet een jaar op de website blijven staan, maar langer mag natuurlijk altijd.

De beloning werkt als volgt:
- € 85 euro voor een zelf geschreven artikel van minimaal 300 woorden.
- Wanneer jullie ons het artikel laten aanleveren kunnen we helaas slechts 35 euro vergoeden.

Hopelijk zien jullie ook de voordelen van een dergelijke samenwerking. Mochten er verdere vragen zijn, dan beantwoord ik deze natuurlijk graag.
Ik vind dit persoonlijk te schofterig te woorden. Ik ga hier dus ook absoluut NIET op in.

Ik zit er zelfs aan te denken om ze stevig aan de schandpaal te nagelen op mijn blog.

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 10-07-2009 17:08 . Reden: oops. woordje NIET vergeten :P ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Als we een cv ketel beschouwen zonder tapdrempel gaat bij het de wtw erom om zoveel mogelijk warmte over te dragen, oftwel, dat je het water wat je in het riool laat stromen zo koel mogelijk is. Dán pas is de warmte verloren.

Dat doe je 1) met een efficiënte wtw, 2) door de koude kant van de wtw zoveel mogelijk warmte te laten onttrekken (want dan is je doel bereikt: zo koud mogelijk water in het riool).
Uiteraard kun je dat doel bereiken door het oppervlak van de wtw te vergroten. Maar bij gelijk blijvend oppervlak zal er nog steeds meer warmteoverdracht zijn als er meer koud water door heen stroomt.

Dus vandaar: de wtw aansluiten op de aanvoer van de ketel en de douche. Wat die ketel er verder mee doet / mee kan is zijn zorg.
En natuurlijk kun je daar niet eeuwig onder douchen, aangezien het water flink afkoelt in de lucht.
flitspaal.nl schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:07:

Ik vind dit persoonlijk te schofterig te woorden. Ik ga hier dus ook absoluut NIET op in.

Ik zit er zelfs aan te denken om ze stevig aan de schandpaal te nagelen op mijn blog.
Was de DSB bank niet de bank waar je met je hypotheek _niet_ wil zijn omdat je in allerlei wurgconstructies en kleine lettertjes wordt gevangen?

Weet je trouwens zeker dat het van de DSB is? Hoeveel bezoekers heb je in de maand?

[ Voor 27% gewijzigd door SpiceWorm op 10-07-2009 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flitspaal.nl schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:07:

[...]

Je zou, als je ze wil pesten, de mail integraal kunnen publiceren op je blog (zorg dan wel dat de links niet werken). Of het doorsturen naar GeenStijl, misschien dat zij er iets mee willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:11:
Was de DSB bank niet de bank waar je met je hypotheek _niet_ wil zijn omdat je in allerlei wurgconstructies en kleine lettertjes wordt gevangen?

Weet je trouwens zeker dat het van de DSB is? Hoeveel bezoekers heb je in de maand?
Het komt van iemand van Netsociety. een "Search and New Media Agency". Marketing dus. E-mail ziet er legitiem uit verder inclusief het telefoonnummer van het contactpersoon.

Totaal nu zo'n 14.000 bezoekers dit jaar tot nu toe gehad overigens.

Dit kwam ik tegen op http://www.dsbramp.nl
Tevens hebben redenen om aan te nemen dat de firma Netsociety is gefinancierd door DSB

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 10-07-2009 17:34 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

flitspaal.nl schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:24:
[...]

Het komt van iemand van Netsociety. een "Search and New Media Agency". Marketing dus. E-mail ziet er legitiem uit verder inclusief het telefoonnummer van het contactpersoon.

Totaal nu zo'n 14.000 bezoekers dit jaar tot nu toe gehad overigens.

Dit kwam ik tegen op http://www.dsbramp.nl

[...]
Kan me niet voorstellen dat de reclamebranche voor deze weerzinwekkende vorm van "goedkope reclame" maken niet al een lekker bekkende "term" heeft verzonnen. (die gasten zitten nl. mogelijk inmiddels ook massaal op een houtje te bijten door ingeschrompelde opdracht-portefeuilles, dus mot d'r weer wat nieuws worden verzonnen wat minder geld kost)

Ik zou zeggen: schrijf die zielepoten s.v.p. met een hoop sarcasme en vilein het graf in. Moeten blijkbaar nog leren wat "maatschappelijk verantwoord ondernemen" is zonder onschuldige mensen daarbij lastig te vallen met ranzige "aanbiedingen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Update : Inmiddels stukje gepost op http://www.familie-kleinman.nl/energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik heb wat moeite om te geloven dit werkelijk van een bank is. Zelfs niet van de DSB, ik zou eerst eens bellen met de marketingsafdeling van de DSB of dit werkelijk van hun is (principe hoor/wederhoor). Ook het regelmatig gebruik van jullie / jij doet mij twijfelen aan de integriteit van de e-mail.

[ Voor 19% gewijzigd door SpiceWorm op 10-07-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Is het misschien gewoon spam of zo? Ergo: kijk eens in de headers van het originele email bericht... misschien vage zaken die zowiezo NIET bij de DSB te rijmen vallen :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 20:09:
[...]

Is het misschien gewoon spam of zo? Ergo: kijk eens in de headers van het originele email bericht... misschien vage zaken die zowiezo NIET bij de DSB te rijmen vallen :)
Ik heb de headers bekeken, lijkt allemaal legitiem. Daarnaast staat het rechtstreekse 06 nummer van de betreffende persoon erin. Het lijkt mij allemaal legitiem . Er is inmiddels een email onderweg naar de persoon in kwestie.

Update :

En ook richting de DSBBank zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door mkleinman op 10-07-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vet commerciele marketing, das ook een vak he.
toch vind ik het gedrag van netbeheerders erger,
dat kun je niet even shift-deleten, rm-r`en....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
glambalk schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 08:07:
[...]

Het is heel simpel eigenlijk, volgens mij moet een meetapparaat waarmee de kosten naar de klant worden berekend (of omgekeerd) geijkt zijn op de manier waarop het ding bedoeld is te meten. Terugdraaien is ie niet op geijkt. Daarom staat er op huistuin en keuken weegschalen altijd dat ie niet is toegestaan voor commercieel gebruik, en daarom zit er altijd braaf een ijkstikkertje op vrijwel alle meetapparaten in "het veld". Denk bv aan de benzinepomp.
Nu kan je wel onderling afspreken dat je dat ijken niet nodig vind, maar daar kán wederzijds gezeur van komen. En dat kan jij of de leverancier voorkomen door gewoon een geijkte meter te plaatsen. Een meter achteraf laten ijken is namelijk duurder.
Joba schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:46:
Ik heb wat tegen die hygiene tik. Mensen denken soms werkelijk dat ze hun wc-pot bacterievrij kunnen houden. Nou, forget it. Een van mijn eerste lessen microbiologie: bacterieen zitten overal. Je kan er met van die leuke chloordoekjes na elk bezoek gaan, maar na een grote boodschap zit het weer vol met het gespuis. Maar goed, salmonella is natuurlijk wel gevaarlijk, dus dingen die met rauwe kip in aanraking zijn gekomen moet je inderdaad extra goed schoonmaken. Maar wat je zegt, een mens kan wel wat hebben.
Ik heb het niet over de WCpot, maar over voedselbereiding. Als je een kindje hebt gekregen ga je er echt anders over denken, helemaal als je een dag voor de bevalling nog ziek bent geweest van een (waarschijnlijk) lichte voedselvergiftiging. We houden het gewoon iets beter in de gaten.
Mijn vrouw is moleculair biologe dus die heeft ook wel wel leuke kweekjes gezien. Dat heeft gelukkig echter geen effect gesorteerd op ons huishouden. ;)
Joba schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 16:14:
[...]

Ik zit met hetzelfde probleem, volgende week wordt ie geplaatst :9~ de week erop met vakantie
Ik zou hem dan na de vakantie pas laten afvullen. Tijdens stagnatie loopt de druk bij mij op tot 2,2 bar, normaal 1 bar. Zou jammer zijn als je er niet bent en er ontstaat lekkage.
Als je geen water afneemt heb je er toch geen voordeel aan.

Als hij wel is afgevuld kan je hem idd beter wel laten draaien denk ik, dan is er tenminste circulatie.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu kan je wel onderling afspreken dat je dat ijken niet nodig vind, maar daar kán wederzijds gezeur van komen. En dat kan jij of de leverancier voorkomen door gewoon een geijkte meter te plaatsen. Een meter achteraf laten ijken is namelijk duurder.
niet de leverancier, maar de netbeheerder.
voor mijn leverancier maakt het geen drol uit dat ik een schijfmetertje heb,
ook de stand maakt niet uit, +5000 of -5000.
enkel de netbeheerders doen moeilijk, en daarom komt hun geliefde meter er niet in hier.
ze dienen het consumenten belang niet, als het echt zo zou zijn, begin dan met het gratis verstrekken van die mooie meters, en saldeer binnen 30 dagen, conform hun betalingseis aan ons allen. echter heb ik al 15 jaar netbeheer betaald voor een oude siemens, en moet voor een landis n gyr meter in liander gebied een whopping 192 euro betalen.
wederzijds gezeur treed pas op zodra je een standje 3 wil doorgeven,
op de meterkaart wilt invullen, of als de meteropnemer het niet kan of weigert.
doe mij maar een paar % afwijking dan, en real time saldering.
puls meters wijken ook af, en de netbeheerders in nederland kopen in bulk in duitsland of engeland meters op, ze kijken werkelijk nergens naar.
(mijn pa, met mooie `verplichte` digitale meter wacht vandaag al 248 dagen op zijn saldering bij liander/nuon,
tenenkrommend ziet hij aan hoe simpel dat bij mij gaat)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2009 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vandaag weer de meterstanden verwerkt. De stand van 01-07 t/m 10-07

I = -6kWh
II = -21kWh

Totaal dus voor electra = -27kWh

Gas 0,242m3. Allemaal ivm koken.

We zijn van 03 t/m vanmiddag er niet geweest ivm vakantie dus de cijfers zijn iets vertekend maar leuk is het wel. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Kijk wel uit met dat soort berichten over DSB.
Als ik de Tros-radar-uitzendingen mag geloven zijn het zelf zo'n beetje de grootste oplichters die je kunt vinden (veel onnodige verzekeringen aansmeren, niet op de offerte of overzichten vermelden en deze in 1 keer betalen uit een doorlopend krediet, waardoor mensen met veel (onverantwoord) hogere kosten zitten en dus ook niet meer over kunnen stappen naar andere banken)
Maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat ze dit soort mails zullen ontkennen en als laster zullen bestempelen.
Voor je het weet betaal je een veelvoud van die 85 euro aan juridische kosten.
Dit soort lui deinst namelijk nergens voor terug.

Probeer dus zoveel mogelijk gegevens te verzamelen.

In elk geval heb je het nog ongelooflijk netjes gehouden in je blogpost. Zou mij niet gelukt zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Neigt naar off-topic, maar het is tbv mijn zonneboiler:

Ik ben bezig met de elektra op zolder en had net iets raars: na uitschakelen van de betreffende stop laat mijn spanningszoeker zien dat er nog spanning op staat (beide polen laten het lampje branden), maarrrr.... als ik een stekker erin steek doet het betreffende apparaat het niet????? :?

Wat is hier aan de hand? Kan ik gevaarloos aan de elektra sleutelen?? (volgens mij niet, toch?)

Andere vraag: zijn er verplichtingen voor aardlekschakelaar voor wasmachine danwel cv-ketel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:42:
Neigt naar off-topic, maar het is tbv mijn zonneboiler:

Ik ben bezig met de elektra op zolder en had net iets raars: na uitschakelen van de betreffende stop laat mijn spanningszoeker zien dat er nog spanning op staat (beide polen laten het lampje branden), maarrrr.... als ik een stekker erin steek doet het betreffende apparaat het niet????? :?

Wat is hier aan de hand? Kan ik gevaarloos aan de elektra sleutelen?? (volgens mij niet, toch?)

Andere vraag: zijn er verplichtingen voor aardlekschakelaar voor wasmachine danwel cv-ketel??
Kan van inductie zijn t.g.v. andere kabels die er vlak langs lopen. In het ergste geval liggen er twee verschillende groepen door dezelfde buis.(big nono) Meet met een multimeter het voltage eens in het desbetreffende stopkontakt.

Wat voor kabels heb je lopen? blauw/bruin/geel groen? of heb je nog oude canvasbekabeling lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Net inderdaad aan het meten geweest:

Met betreffende stop aan: keurig 233 volt verschil tussen beide gaten

Met betreffende stop uit: 0 volt tussen beide gaten, maar 230 volt tussen bovenste gat en aarde en 230 volt tussen onderste gat en aarde. Die 0 volt, zou dat kunnen door faseverschil (dus dat ze elkaar uitdoven) ?

Kleuren: blauw en bruin, beide lijken dus als fasedraad te functioneren? Ook opmerkelijk: ik zie per kleur twee draden aangesloten. Ik ga straks de boel even los halen om de kijken waar die draden vandaag komen.... (met hoofdschakelaar uit: de enige manier blijkbaar om alle stroom eraf te krijgen)

[ Voor 9% gewijzigd door Joba op 11-07-2009 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 15:37:
Net inderdaad aan het meten geweest:

Met betreffende stop aan: keurig 233 volt verschil tussen beide gaten

Met betreffende stop uit: 0 volt tussen beide gaten, maar 230 volt tussen bovenste gat en aarde en 230 volt tussen onderste gat en aarde. Die 0 volt, zou dat kunnen door faseverschil (dus dat ze elkaar uitdoven) ?

Kleuren: blauw en bruin, beide lijken dus als fasedraad te functioneren? Ook opmerkelijk: ik zie per kleur twee draden aangesloten. Ik ga straks de boel even los halen om de kijken waar die draden vandaag komen.... (met hoofdschakelaar uit: de enige manier blijkbaar om alle stroom eraf te krijgen)
HUH. Vaag. je meet 230V tussen je fase en je randaarde en tussen je nul en je randaarde? Dat zou impliceren dat er 230V op je randaarde staat?!

En bovenste en onderste gat? Is je stopkontakt 90 graden gedraaid?

Heb je automaatjes in je meterkast of heb je nog oude smeltpatronen?

Wat je nog kan doen is een stuk VD draad aan beide zijden strippen. Daarna stroom eraf op de stop. Zoals jij denkt dat de groep snappingsloos is. Daarna met het stuk vd draad expres kortsluiting maken tussen je fase en je nul en je fase en randaarde.

Zie je het dan knetteren dan is hierna als het goed is de spanning eraf omdat de stop is geknald. Als je het overigens ziet knetteren dan heb je een serieus probleem in huis, je hebt dan 230V op je randaarde staan op de 1 of andere vage manier. Ik zou in dat geval een electrien inschakelen om dat probleem te localiseren en op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
Ja, het zit echt niet goed. Ik heb nog even doorgepuzzeld.

Groep aan: keurig 230 tussen fase (bruin) en nul (blauw), 230 tussen fase en aarde en 0 tussen nul en aarde.

Groep uit, smeltzekering erin gedraaid: 0 tussen fase en nul, 230 tussen fase en aarde en 230 tussen nul en aarde. Spanning staat op fase- en nuldraad, niet op aarde (geeft spanningzoeker ook aan). Die 0 tussen fase en nul vind ik overigens apart, ervanuitgaande dat er op beide spanning staat.

Groep uit, smeltzekering eruit gedraaid: alles spanningsloos.

Daarnaast wordt alles doorgelusd naar een perilex-stekker voor de ventilatieunit. Daar kwam de eerder genoemde tweede draad vandaan (of beter gezegd, ging ie heen). Maandag maar even een elektromonteur laten komen, want ik vermoed dat het in de stoppenkast niet goed zit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Joba schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:42:
Mijn broer is elektricien. Zijn stelling is dat élk stopcontact wat niet via een aardlekschakelaar zit, potentieel levensgevaarlijk is. Dus ook al is het niet verplicht, gewoon doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Joba schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 17:26:
Ja, het zit echt niet goed. Ik heb nog even doorgepuzzeld.

Groep aan: keurig 230 tussen fase (bruin) en nul (blauw), 230 tussen fase en aarde en 0 tussen nul en aarde.

Groep uit, smeltzekering erin gedraaid: 0 tussen fase en nul, 230 tussen fase en aarde en 230 tussen nul en aarde. Spanning staat op fase- en nuldraad, niet op aarde (geeft spanningzoeker ook aan). Die 0 tussen fase en nul vind ik overigens apart, ervanuitgaande dat er op beide spanning staat.

Groep uit, smeltzekering eruit gedraaid: alles spanningsloos.

Daarnaast wordt alles doorgelusd naar een perilex-stekker voor de ventilatieunit. Daar kwam de eerder genoemde tweede draad vandaan (of beter gezegd, ging ie heen). Maandag maar even een elektromonteur laten komen, want ik vermoed dat het in de stoppenkast niet goed zit.....
Wat ik vermoed is dat die Perilex aansluiting van je ventilatieunit roet in het eten gooit, misschien dat deze niet goed is aangesloten. Of, nog erger, dat de draden over twee verschillende groepen lopen. Bijvoorbeeld fase continu, nul en randaarde via groep 1 en schakeldraad 1 en 2 voor je ventilatieunit over een andere groep.

En wat daarbij MISSCHIEN nog zelfs wel gebeurd is dat beide extra schakeldraden voor je ventilatieunit niet zwart van kleur zijn maar bruin. Bij het aansluiten van het extra stopkontakt waar jij het nu over hebt dat de verkeerde fasedraad is gepakt.

Al met al een veilige keuze dat je het door een monteur laat controleren, misschien dat het gigantisch meevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Ik ben in voorbereiding voor de installatie van de warm-waterleiding voor de hotfill.
Nu gaat het hier om een afstand van ca. 4,5 meter lengte, die de leiding (via de vloer/wand) gaat
afleggen tot deze bij de kraan van de wasmachine gaat komen.

Wat is wenselijk: de warmwaterleiding op basis van 12 mm of juist 15 mm koperen buis aan te leggen?
ergo: tips van de bestaande hotfill gebruiker(s)?

Een en ander heeft natuurlijk invloed op stroomsnelheid, warmteverlies (denk ik). Maar wat is jullie (praktijk)ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
NielsTn schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 19:46:
Ik ben in voorbereiding voor de installatie van de warm-waterleiding voor de hotfill.
Nu gaat het hier om een afstand van ca. 4,5 meter lengte, die de leiding (via de vloer/wand) gaat

Wat is wenselijk: de warmwaterleiding op basis van 12 mm of juist 15 mm koperen buis aan te leggen?

Een en ander heeft natuurlijk invloed op stroomsnelheid, warmteverlies (denk ik). Maar wat is jullie (praktijk)ervaring?
Jij ook al? Ik heb de spulletjes liggen en ga morgen aan de slag. Ik heb voor 12 mm gekozen. Ik dacht eerst dat er aardig wat volume extra blijft staan in een 15 mm leiding, wat dan verliest geeft als er meerdere keren water ingenomen wordt (stilstandsverlies). Ik weet niet of dat laatste gebeurt, maar weet wel dat het volume beperkt is: per meter bevat 12 mm 78 cc water, 15 mm 133 cc. Ik ga de warmwaterleiding wel isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

De warmwater leiding hier is 15mm. Vanaf het T-Stuk naar de kraan voor m'n hotfill is 12mm. Ik zou persoonlijk voor 12mm gaan. Iets minder stilstand verliezen en dus is je water, denk ik, eerder op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vandaag heb ik een PV set van 1.33kwp geplaatst op de uitbouw van de woonkamer.
De ligging is ZZO en zonder schaduw. Het staat onder een hoek van 25 graden.

De beugels heb ik zelf ontworpen en laten maken bij een vriendelijke metaalbewerker.
Voor alle onderdelen was ik totaal net geen 2.40 euro / wp kwijt.

Het is nog niet 100% af.
Op de to-do lijst staan nog 2 hoekprofielen op de staanders ter versteviging en nog wat stoeptegels.
Een paneel die elders komt staat ook nog niet goed op zijn plek.

Maargoed het werkt en de productiemeter heeft wat rondjes gemaakt met het laatste zonlicht.

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture011-2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture003-3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture019.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture032-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture052.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture062-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture069-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Woodski schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 22:00:

De beugels heb ik zelf ontworpen en laten maken bij een vriendelijke metaalbewerker.

Het is nog niet 100% af.
Op de to-do lijst staan nog 2 hoekprofielen op de staanders ter versteviging en nog wat stoeptegels.

Maargoed het werkt en de productiemeter heeft wat rondjes gemaakt met het laatste zonlicht.
....
Mooi gedaan! :)

[mieren##k mode aan]
het PV-paneel aan de zijkant staat te dicht op de rand van je dak. Volgens richtlijnen (don't blaim me) moet er minimaal een gelijke afstand gehanteerd worden als het paneel hoog is...
[/mieren##k mode uit]

but hey... screw the System >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
NielsTn schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 23:01:
[...]

Mooi gedaan! :)

[mieren##k mode aan]
het PV-paneel aan de zijkant staat te dicht op de rand van je dak. Volgens richtlijnen (don't blaim me) moet er minimaal een gelijke afstand gehanteerd worden als het paneel hoog is...
[/mieren##k mode uit]

but hey... screw the System >:)
Het laagste punt van het paneel is 8cm en steekt boven de rand van het dak uit.
En hij staat op 40cm vanaf de binnenkant van de rand.
Als ik verder naar achter ga staan ze in de slaapkamer.

Wel mooi trouwens zo tegen de muur want er is niet veel wind daar.

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture028.jpg

En deze is alvast voor de volgende mieren###ker
Het is wel netjes gedaan, alleen nog niet klaar :)

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture065-1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Woodski schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 23:21:
[...]

Het laagste punt van het paneel is 8cm en steekt boven de rand van het dak uit.
En hij staat op 40cm vanaf de binnenkant van de rand.
Als ik verder naar achter ga staan ze in de slaapkamer.

Wel mooi trouwens zo tegen de muur want er is niet veel wind daar.

[afbeelding]

En deze is alvast voor de volgende mieren###ker
Het is wel netjes gedaan, alleen nog niet klaar :)

[afbeelding]
Ik doel op de zijkant van foto 4, daar staat een paneel (hoogte van de punt) erg dichtbij aan de zijkant ;)

[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 11-07-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

12mm. Alleen als de hoeveelheid water echt van belang is, zoals bij een stortdouche of een bad, dan neem je 15. 12mm bevat minder water, dus er is sneller warm water in de machine.
Is eigenlijk zowieso standaard in de meeste huizen voor wat betreft warmwaterleidingen.

@ Woodski

Je bent wat vergeten! Ik zie nog wat panelen in de woonkamer staan :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 22:16

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 22:00:

Het is nog niet 100% af.

Ziet er prachtig uit, ik neem aan dat je met hoekprofiel een diagonaal wil maken? Het ziet er verder robuust genoeg uit. Wel zou ik de boutjes vervangen door RVS. Dan weet je zeker dat het nog los kan als je dat ooit wil :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@woodski : prachtige set en setup, met een beetje water op het dak erbij waarschijnlijk heerlijke hoge pieken ook. zo snel plaats je duurzame energie, kolen of kern duurt ietsje langer.
(ik heb zelf stiekum een kitrandje gemaakt bij de afvoer dat er altijd een klein laagje water onder de pv staat)
de scooter zuipt(saldeert) hier waanzinnig veel zonnestroom, maar rijd als een beest,

zelfs vrouwlief vind het nu leuk, en de auto rijd nu echt niet meer in het weekend.
het bereik is toch nog 54 km tot 10% vol.
het geluidje is ook prachtig, net een sprinter die uit een station vertrekt, aangevuld met een waanzinnige acceleratie.(6,2 seconden tot 40)
/edit :
elektrisch rijden met ferraris meter : direkt de 1 kwh weer van de opwek af
elektrisch rijden met digitale meter : een jaar wachten op je reiskostenvergoeding
opwek+elektrisch rijden en salderen naar kilometers zichtbaar gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/eldrive.jpg
gisteren (weekend laagtarief) gaf 2,89 kwh van het schuurdak, hiervan ging weer 1,25 kwh naar de scooter,
die echter 48 km heeft gereden. ik heb liever 48km rijden dan 2,89*22cent.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
NielsTn schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 23:24:
[...]
Ik doel op de zijkant van foto 4, daar staat een paneel (hoogte van de punt) erg dichtbij aan de zijkant
Misschien moeilijk te zien op de foto, maar
het laagste punt van de panelen is nog steeds hoger dan de dakrand.
Mistraller schreef op zondag 12 juli 2009 @ 01:36:
[...]
Je bent wat vergeten! Ik zie nog wat panelen in de woonkamer staan
Klopt, ik ben nog niet klaar, er komt meer :*)
ericplan schreef op zondag 12 juli 2009 @ 10:09:
[...]
Ziet er prachtig uit, ik neem aan dat je met hoekprofiel een diagonaal wil maken? Het ziet er verder robuust genoeg uit. Wel zou ik de boutjes vervangen door RVS. Dan weet je zeker dat het nog los kan als je dat ooit wil
Er zijn nog 2 hoekprofielen over waarmee ik een V wil maken achterop.
Zonder er verstand van te hebben lijkt me dat een mooie plek

Verder is alles (ook de boutjes etc) me verkocht als metaal wat niet zo mogen roesten.
Ik hoop dat dit heel wat jaartjes staat zonder onderhoud.

Ps is het slim om wat vaseline in de rand van de MC3 connectors te doen ??

[ Voor 9% gewijzigd door Woodski op 12-07-2009 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op zondag 12 juli 2009 @ 10:39:
[...]

Ps is het slim om wat vaseline in de rand van de MC3 connectors te doen ??
Set ziet er echt geweldig uit! Welkom in de wondere wereld van duurzame energie. Ga je ook nog je installatie loggen qua opbrengsten?

Welke SunnyBoy heb je daar hangen btw? Je zou eventueel *spam* mijn tooltje kunnen gebruiken http://www.familie-kleinman.nl/jsunnyreports */spam* .

Trouwens, ik zou geen vaseline in je MC3 connectoren doen. Gewoon puur de stekker zelfs hun werk laten doen. Je weet niet over langere tijd of de vaseline gaat inwerken op het plastic van de stekkers. Althans dat risico zou ik niet willen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
flitspaal.nl schreef op zondag 12 juli 2009 @ 11:14:
[...]

Set ziet er echt geweldig uit! Welkom in de wondere wereld van duurzame energie. Ga je ook nog je installatie loggen qua opbrengsten?

Welke SunnyBoy heb je daar hangen btw? Je zou eventueel *spam* mijn tooltje kunnen gebruiken http://www.familie-kleinman.nl/jsunnyreports */spam* .

Trouwens, ik zou geen vaseline in je MC3 connectoren doen. Gewoon puur de stekker zelfs hun werk laten doen. Je weet niet over langere tijd of de vaseline gaat inwerken op het plastic van de stekkers. Althans dat risico zou ik niet willen lopen.
Het is een Sunny Boy 1100 die perfect is voor 6 panelen.
Deze heeft geen display en volgens mij geen seriele poort.
Wat is er nodig voor een (wireless) verbinding ?

Er hangt ook nog een Gridfit 250 die samen met de SB1100 op een analoge ferrarismeter hangen.
Deze staat nog steeds op 0... krijgen we ooit nog zon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op zondag 12 juli 2009 @ 11:54:
[...]

Het is een Sunny Boy 1100 die perfect is voor 6 panelen.
Deze heeft geen display en volgens mij geen seriele poort.
Wat is er nodig voor een (wireless) verbinding ?

Er hangt ook nog een Gridfit 250 die samen met de SB1100 op een analoge ferrarismeter hangen.
Deze staat nog steeds op 0... krijgen we ooit nog zon ?
Ik heb ook een SB1100, mijn cover is overigens rood en niet grijs zoals de jouwe. Ik log mijn set wireless dmv een RS485 --> wireless piggyback + een SunnyBeam display. Die laatste staat bij mij in de woonkamer.

zie ook http://www.familie-kleinman.nl/energie/?p=505 voor mijn SunnyBeam.

Ik heb overigens zelfs met dit slechte weer nog steeds opbrengst hoor. Kan je de draaischijf wel zien draaien van je ferrarismeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
@Woodski
Zuurvrije vasaline houdt heel goed het water weg op plaatsen waar dat nodig is.
Zorg er wel voor dat het niet bij de contactvlakken van de connectors komt.
Maar op rubber en ander kabel materiaal werkt het prima.

Aluminium en RVS is op zich een matige combinatie. Met vocht erbij krijg je galvanische corrosie.
Dat is ook prima te voorkomen met vasaline. Liefst vooraf de schroefdraad goed insmeren,
Maar achteraf erop smeren, daar waar direct regenwater langs kan komen, is ook voldoende.

Qua voorschriften is het officieel zo dat de afstand tot de rand minimaal gelijk moet zijn aan de hoogte van de constructie.
Dat zorgt ervoor dat het geheel vanaf de grond niet te zien is.
De kans dat het fout gaat is echter minimaal, tenminste zolang er niemand gaat klagen.
Een goede relatie met "de buurt" is daarom erg belangrijk.

Guus Assmann

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.