Of 900kWh 'weinig' is weet ik niet, het lijkt mij juist dat hogere waarden 'veel' zijn.
Jullie eten zeker alleen maar verse, rauwe groentjes ?
Uhm, nee, hoezo? Wij eten vrij normaal (wat je dan ook onder normaal zou kunnen verstaan...). Op eetgebied hebben we gewoon zaken als een koelkast, magnetron, Senseo, frituurpan, waterkoker, tosti-ijzer, broodrooster, mixer etc. in huis. Ik kan je opmerking niet helemaal plaatsen... wellicht maak je de veelgemaakte denkfout dat een laag energieverbruik samen moet gaan met een gebrek aan comfort?
Alles handwas, geen vaatwas en geen droogkast ?

We hebben een vaatwasser maar inderdaad geen wasdroger, nergens voor nodig. Twee wasrekken op zolder zorgen er voor dat er voldoende was tegelijk kan drogen en we zitten nooit zonder. Daar ga ik geen kWh per was aan besteden. De vaatwasser gebruiken we niet heel vaak, als we met zijn tweeën gegeten hebben ga ik hem natuurlijk niet aanzetten voor twee borden, twee sets bestek, twee glazen en een paar pannen. Die was ik ff gauw met het handje af. Maar voor mee-eters en feestjes is het ding briljant

We hebben 'gewoon' een wasmachine, dus ook hier snap ik de

weer niet helemaal...
- Geen sluipverbruik. Helemaal niets. Als wij weg zijn of slapen, is het huis elektrisch gezien dood op de koelkast, CV-ketel en zonnestroompanelen na.
- Zuinig witgoed, en van dit witgoed ook bedachtzaam gebruik maken. Dus koelkast regelmatig schoon maken, wassen op lage temperaturen, vaatwasser alleen draaien als hij helemaal vol is, etc.
- Zuinige verlichting, voornamelijk spaarlampen maar hier en daar een LED-lamp.
- Wij computeren allebei nogal veel, een paar jaar geleden hebben we onze desktops vervangen door zuinige laptops.
- En misschien wel het belengrijkste: slimme bewoners in ons huis. Als we niet in een kamer zijn doen we het licht uit, de TV staat niet 24/7 aan als bewegend behang, als we op vakantie gaan zet ik de CV-ketel en koelkast uit (mooie gelegenheid om hem schoon te maken en de vriezer te ontdooien).
Dat is waar, we werken allebei fulltime, maar als we vrij zijn merk ik geen extreme stijging van ons energieverbruik (behalve gasverbruik op koude dagen natuurlijk).
Overigens heb ik ooit eens een
overzicht gemaakt van hoe ons elektriciteitsverbruik verdeeld is, wellicht heb je er wat aan.
[
Voor 6% gewijzigd door
JeroenH op 08-07-2009 11:39
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant