Duurzame energie deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.294 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

natuurlijk, mijn netbeheerder geeft net te kennen dat ik per 20 mei 2009 4450 kwh en 2450 m3 gas heb verbruikt, en meld dit ook door aan mijn leverancier.
(toppie gedaan man, goed hoor, en daar betaal je nog voor maandelijks ook)
als de netbeheerdertjes nu nog enig bestaansrecht willen hebben, en de ministertjes herkozen willen worden,
dan moeten ze vooral zo doorgaan, daar hoef ik niets aan te doen.
na het dreigen met een expresse betekening van de rechtbank binnen 1 dag (wat ik vorig jaar ook deed)
waren de gelogen cijfers snel van tafel.
net kleine kindjes trouwens, die de hele tijd lollies proberen te stelen....of autoverkopers die tellertjes de verkeerde kant op draaien voor financieel gewin.

hagel ? de ernstige hagel die richt trouwens meer schade aan, aan je auto dan aan een collector of paneel,
ik heb ze hier begin mei gehad, vandezelfde orde als op schiphol waar transavia zo`n last van had.
de halve tuin was ontbladert.. maar de paneeltjes en collector draaien vandaag, weer prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
Ik heb nu een paar weken een zonneboiler recht op het dak staan.
Leuk en natuurlijk wil ik nu meer dus kijk ik naar PV

De collector staat goed in de zon tot tussen 4 en 5 's middags.

Nu heb ik beneden op de uitbouw van de woonkemer en het dak van de garage dik 8 meter
plat dak. Ook op het zuiden met een 20 graden oosthoek.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/35hol7n.jpg

Ik heb het rechterhuis uit het blok van 3
Midden op het dak is de collector en onder is de uitbouw en daarnaast de garage te zien.
Op deze uitbouw en het garagedak overweeg ik PV te plaatsen.
Dit is dus een plat dak zonder schaduw. De garage geeft eenvoudige toegang voor de kabels.

Logisch is om de panelen netjes recht naast elkaar te plaatsen op een net frame.
Nu kan ik ze eventueel ook allemaal scheef plaatsen om ze pal zuid te krijgen.

Moet ik me druk maken om deze hoek of valt het verlies van de late middag weg tegen de winst van de ochtend ? Het lijkt me dat alles strak naast elkaar netter en beter is en weinig tot geen verlies geeft.

En dan lees ik al een tijdje mee. Panelen zijn een flinke investering.
Alleen zijn ze tweedehands erg goedkoop en als ik even wacht kost het straks niets meer door productie overschotten.

Wat is nu handig. iemand links naar leuke 2de hands koopjes ?
Iemand tips voor nieuwe aanschaf voor een scherpe prijs ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutgert
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-09 10:46
@SpiceWorm: "we hebben nu een aanbieding van 2,80 /wp" - waar haal je deze info vandaan? Ik wil graag een set gaan aanschaffen, maar heb geen idee waar te beginnen in Duitsland.

Rutger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:55
Woodski schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 15:50:
Moet ik me druk maken om deze hoek of valt het verlies van de late middag weg tegen de winst van de ochtend ? Het lijkt me dat alles strak naast elkaar netter en beter is en weinig tot geen verlies geeft.
Op het instralingsdiagram voor Nederland kun je precies zien hoeveel procent het je scheelt t.o.v. de ideale situatie:

Afbeeldingslocatie: https://www.olino.org/wp-content/uploads/2008/articles/4xzonpaneel_instralingsdiagram.jpg

(ik zou ze recht op het dak zetten; ziet er veel mooier uit en wellicht kun je nog een paneeltje extra kwijt waardoor je uit dezelfde ruimte meer zonnestroom kunt halen)
Alleen zijn ze tweedehands erg goedkoop
NB: je hebt geen garantie en ook is het bevestigingsmateriaal niet altijd geschikt voor jouw situatie. Dus hoewel het lager is prijs is moet nog maar blijken over het ook daadwerkelijk goedkoop is. Ik heb twee jaar geleden een tweedehands set van 300Wp gekocht, en daar heb ik geen spijt van gehad.
en als ik even wacht kost het straks niets meer door productie overschotten.
Waar heb je die wijsheid vandaan? De vraag neemt ook enorm hard toe vanuit landen die wél goede stimuleringsregelingen hebben. Ik verwacht wel lichte prijsdalingen, maar geen sterke prijsdalingen. Ik zou niet wachten maar het nu doen: elektriciteit wordt ook alsmaar duurder en duurder. En hoe langer je wacht, hoe langer je niet de lol hebt van het zelf produceren van zonnestroom. Onderschat dat niet, bekijk de posts van flitspaal maar eens :)
Wat is nu handig. iemand links naar leuke 2de hands koopjes ?
Iemand tips voor nieuwe aanschaf voor een scherpe prijs ?
Marktplaats/Speurders, al eens zelf gezocht? Ik kijk daar regelmatig en er komt leuk spul voorbij hoor. Scherpe prijs... ik had zelf altijd de stelregel dat ik voor tweedehands spul (compleet: panelen + omvormer) niet meer uit wilde geven dan € 3 per Wp, maar nu de nieuwprijs daarbij in de buurt begint te komen zou ik op dit moment niet heel veel meer uitgeven dan € 2,50 per Wp, helemaal als je nog bevestigingsmateriaal moet regelen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
De overheid (NL) gaat weer 'innoverend' te werk: laten we een energie-advies subsidie aanstellen!
<zucht>

ipv de lokale overheden te verplichten hun hok (gemeentehuis/raadhuis etc) naar label C of beter te krijgen (ipv de G-classificatie hier in Gennep).... gaan ze 1 miljoen Euro zo verbrassen... :(

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:03

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 15:23:
natuurlijk, mijn netbeheerder geeft net te kennen dat ik per 20 mei 2009 4450 kwh en 2450 m3 gas heb verbruikt, en meld dit ook door aan mijn leverancier.
(toppie gedaan man, goed hoor, en daar betaal je nog voor maandelijks ook)
HUH? Je wordt aangeslagen voor 4450kWh en 2450m3 gas over 2008-2009? Zijn ze daar van de pot gerukt?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 17:01:
[...]

HUH? Je wordt aangeslagen voor 4450kWh en 2450m3 gas over 2008-2009? Zijn ze daar van de pot gerukt?
niets nieuws onder de zon.... Essent heeft bij mijn overstap ook fiks overbegrootte meterstanden doorgegeven....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-09 18:25
SpiceWorm schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:11:

Jan met de pet moet ook gewoon in Duitsland panelen halen, we hebben nu een aanbieding van 2,80 /wp all in met BP solar panelen.
Waar haal je dat vandaan? Heb je een link?

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Hermes Solar- und Bürotechnik GmbH

Mersweg 40a, 49733 Haren
Telefon: 05932/733677 und 05931/599410
Telefax: 05932/733678 und 05931/599411
Mobil: 0170/5261572
E-Mail: buero-hermes@t-online.de

Voor 6 kwp. Deze jongens hebben het huidige systeem geleverd (naar volle tevredenheid).

Je kan wel goedkoper, dan moet je Chinese panelen pakken.

Zo even drie aanbiedingen van het photovoltaikforum.

Trina TSM-220 PC05 220 W poly
zum Knüllerpreis von 2,05 € netto Wp + Fracht. (Abnahmemenge >10 kW)

Union Solar 180Wp ab 2,05€/Wp

Maar ook:
Suntech Power STP 175S24AC.
http://www.photovoltaikforum.com/ftopic29187.html
2,10€ (waarschijnlijk ex. btw. dus 2,50 incl. btw)

edit: sunnydesign gebruik je om een passende omvormer te vinden, en die bestel je wederom in Duitsland.

[ Voor 15% gewijzigd door SpiceWorm op 30-06-2009 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de eerste volledige maand nu gedraaid met mijn grote PV installatie. De teller ijlt nog wat na maar ik kan toch al wat conclusies trekken. Mijn oost installatie heeft 148kWh opgewekt. Dat is omgerekend 112,1kWh/kWp. Dat is veel meer dan ik had verwacht.

Het afdakje is er al twee weken, tijdelijk, af ivm schilderwerkzaamheden en over de westinstallatie durf ik ook nog niets te zeggen ( draait nu 6 dagen ).

Ik kom deze maand totaal uit op bijna 160kWh aan stroomproductie voor al m'n zonnepanelen. Ons stroomverbruik was 152kWh dus onze meter is 8kWh terug in de tijd gegaan *O* . De nachtmeter is 13kWh opgelopen de dagmeter dus 21 terug. *O* .

Volgende maand wordt nog leuker aangezien dan mijn afdakje er weer hangt en m'n oost installatie dan ook vol mee bakt.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Iedereen is hier nu bezig over zonnepanelen, natuurlijk zijn er ook nog andere alternativen zoals windmolens. Via Opera ben ik toevallig hierop terechtgekomen en 250W op een winderige dag lijkt me niet bepaald slecht.
Natuurlijk is het net iets minder mooi en misschien klagen de buren (gemeente ?) hierover, maar in een grote tuin lijkt met dit ideaal :P

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windenergie heeft érg veel baat bij schaalvergroting. De opbrengsten nemen bij een grotere molen veel harder toe dan de kosten van een grotere molen. Daarom lijkt het mij persoonlijk, als je graag windenergie wil, handiger om te investeren in bv. Zeekracht. Zonnepanelen hebben weinig te maken met schaalvoordeel, en zijn voor particulieren daarom beter geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:51

Punkrocker

Mostly harmless

Verwijderd schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:10:
Windenergie heeft érg veel baat bij schaalvergroting. De opbrengsten nemen bij een grotere molen veel harder toe dan de kosten van een grotere molen.
Klopt. Bekijk ook de resultaten van de proef eens.

Als je geen ruimte (en geld ;) ) hebt voor zo'n mega-ding krijg je voor de euro meer kWh's uit een PV-paneel dan uit een kleine windmolen.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
Hardfreak schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 18:48:
Iedereen is hier nu bezig over zonnepanelen, natuurlijk zijn er ook nog andere alternativen zoals windmolens. Via Opera ben ik toevallig hierop terechtgekomen en 250W op een winderige dag lijkt me niet bepaald slecht.
Natuurlijk is het net iets minder mooi en misschien klagen de buren (gemeente ?) hierover, maar in een grote tuin lijkt met dit ideaal :P
Een windmolen moet hoog en zo groot mogelijk zijn. Deze factoren geven een exponentieel grotere opbrengst.

250W, Als de term goed gebruikt wordt dan is het onwaarschijnlijk hoog voor een dergelijke setup op deze hoogte. Als er 250Wh bedoeld wordt dan is het weer heel weinig, als je bedenkt dat ik met onze kleine PV opzet van 625Wp op een zonnige dag 3kWh haal. 250Wh haal ik op een winterse dag ook nog met gemak.

Windenergie lijkt heel "sexy" omdat het er leuk uitziet, maar het is gewoon niet geschikt voor kleinschalige inzet. Zowieso moet je de bouwvergunning meerekenen, en alles wat beweegt, heeft onderhoud nodig.

Als je tijd genoeg hebt, materiaal en lekker wilt hobbiën, dan zou ik het zeker doen! (En foto's plaatsen!) Maar ga je er echt in investeren, neem dan PV.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

Het is inderdaad niet zo'n mooie oplossing als zonnepanelen, maar het heeft ook wel iets en met een iets zwaardere motor en iets grotere schoepen moet het denk ik ver boven de 250 uitkomen (zonder al te veel lawaai).

Maar inderdaad, zoals gezegd heeft zo'n ding het nadeel dat het (vnl. in dichtbewoonde/dichtbeboste) gebieden zeer hoog moet staan. 't Lijkt met vooral iets als je ergens in het westen aan het water woont.

Als 'k over een paar jaartje een huis koop zal 'k wel eens zoiets in elkaar knutselen voor de leut ;)

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SpiceWorm schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 18:38:
Hermes Solar- und Bürotechnik GmbH

Mersweg 40a, 49733 Haren
Telefon: 05932/733677 und 05931/599410
Telefax: 05932/733678 und 05931/599411
Mobil: 0170/5261572
E-Mail: buero-hermes@t-online.de

Voor 6 kwp. Deze jongens hebben het huidige systeem geleverd (naar volle tevredenheid).

Je kan wel goedkoper, dan moet je Chinese panelen pakken.

Zo even drie aanbiedingen van het photovoltaikforum.

Trina TSM-220 PC05 220 W poly
zum Knüllerpreis von 2,05 € netto Wp + Fracht. (Abnahmemenge >10 kW)

Union Solar 180Wp ab 2,05€/Wp

Maar ook:
Suntech Power STP 175S24AC.
http://www.photovoltaikforum.com/ftopic29187.html
2,10€ (waarschijnlijk ex. btw. dus 2,50 incl. btw)

edit: sunnydesign gebruik je om een passende omvormer te vinden, en die bestel je wederom in Duitsland.
Nog ruim een week en dan krijg ik eindelijk mijn chinese panelen binnen. Mocht er nog iemand interesse hebben in een paar 175Wp panelen, voor 375 euro per stuk doe ik ze van de hand. Je kunt een leuk setje van 3 stuks aan een Steca500 aansluiten. (bij www.solarNRG.nl voor 282 euro)

De maand juni heeft me 443 kWh opgeleverd. Goed voor 129,5 kWh/kWp. :)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Een kerncentrale in je kelder, het wordt met de dag gekker.

http://www.lowtechmagazine.be/2007/12/een-kerncentral.html

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hardfreak schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 22:47:
Het is inderdaad niet zo'n mooie oplossing als zonnepanelen, maar het heeft ook wel iets en met een iets zwaardere motor en iets grotere schoepen moet het denk ik ver boven de 250 uitkomen (zonder al te veel lawaai).

Maar inderdaad, zoals gezegd heeft zo'n ding het nadeel dat het (vnl. in dichtbewoonde/dichtbeboste) gebieden zeer hoog moet staan. 't Lijkt met vooral iets als je ergens in het westen aan het water woont.

Als 'k over een paar jaartje een huis koop zal 'k wel eens zoiets in elkaar knutselen voor de leut ;)
Maar wat bedoel je nu; 250W vermogen, of 250Wh dagopbrengst?

Verder: Motor =! Generator

Je moet ook rekening houden met de omvormer die je denkt te gaan gebruiken.

Een windmolen in deze vorm maakt altijd lawaai. Zeker als de wieken niet aerodynamisch gevormd zijn.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:41
Voor de liefhebber
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/07/01/1246428383-880.jpg

http://www.motorwavegroup.com/new/motorwind/
Ik kijk al een jaar of 5 tegen deze firma aan ..en ze bestaan nog steeds ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Gisteren avond na het werk mijn nieuwe MS1002 aangesloten.
Eerst de stekker uit de CV en een kraan gemaakt voor warm water.

De zonneboiler gaat nu naar de CV.
De CV zal bijstoken als het water <55 graden is
Hierachter zit een mengkraan voor het geval dat de boiler >65 graden is.
Daarna komt de rest van het huis inclusief de nieuwe wasmachine aansluiting.

Tijdens het aanluiten van de MS1002 is mijn vrouw thuisgekomen en die heeft een lange douche genomen.
(Nee ik plaats geen foto's)

Naast de wasmachine is het CV hok waar alle leidingen en kabels naartoegaan.
De MS1002 zit dan ook op deze wand en alles is verder netjes weggewerkt zonder dat je er iets van kan zien.
Alles paste ook zonder verlengsnoeren of extra lange leidingen.
Het meeste werk was nog het losschroeven van de stekkers zodat de snoeren door een klein gaatje in de wand konden.

Het CV hok is wel heel vol nu met de boiler, CV, expansievat en de MS1002 rommel.

Vervolgens hebben we een witte was gedaan op 60 graden.
Dit was de eerste in jaren dat we de wasmachine gebruikt hebben op dagstroom.
De bediening is absoluut eenvoudig.

Ik had het aardig warm gekregen van het slepen met de wasmachine en heb een lekker douche genomen. Nog steeds met de stekker uit de CV.

Later nog een bad genomen en vanmorgen heb ik nog goed even snel kunnen douchen.
Toen mijn vrouw ging douchen was m'n 100 liter boiler op en kreeg ze koud water.

Al met al niet slecht voor 1 zonnecollector paneeltje.
En als de boiler leeg is draait onze wasmachine gewoon door op gas via de CV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=13126
ach ja we weten het toch eigenlijk ook wel he....

en : (bron www.energieraad.nl)
Voor consumenten: Subsidieregeling isolatieglas
De subsidieregeling voor isolatieglas geldt voor eigenaar-bewoners van woningen die voor 1995 zijn gebouwd. Wanneer zij de woning voorzien van isolatieglas van het type HR++ 13 mm en hoger kunnen zij maximaal twintig procent van de kosten vergoed krijgen. Het isolatieglas moet uiterlijk 31 december 2010 geplaatst zijn. De regeling wordt officieel pas per oktober 2009 opengesteld, met terugwerkende kracht tot 1 juli 2009. Iedereen die na 1 juli 2009 isolatieglas van het type HR++ 13 mm en hoger laat plaatsen kan vanaf oktober 2009 een beroep doen op de subsidie. De subsidieaanvrager dient aan te kunnen tonen dat aan de voorwaarden voor subsidieverlening is voldaan. Het advies is dan ook om de aanschafbon van het isolatieglas goed te bewaren.

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
Fijn, fijn :| die subsidieregeling op HR++ glas, vooral die lange wachttijd tussen aankondiging en eerste datum van plaatsing om voor aanvraag subsidie in aanmerking te komen:
  • Vorig jaar oktober al het glas in de achtergevel vervangen door HR++ (en kunststof kozijnen)
  • Juni dit jaar al het glas in de voorgevel vervangen door HR++ (en kunststof kozijnen)
Door omstandigheden kon ik niet wachten of en wanneer er een subsidieregeling van de grond zou komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je kunt heel goed zonder subsidie hoor,
ik heb het ook gedaan al 2 jaar geleden, maar ik denk dat ik nu een nieuw schuifpui`tje laat aanrukken,
het hr++ glas heeft zijn werk al beter gedaan dan een subsidietje van 20%.....

en dan dit : (hoe kom ik aan geld voor duurzame maatregelen in huis)
door de verhoging van de nhg naar 350.000 is het raadzaam eens te kijken naar wat je hypotheek nu doet,
en wat deze zou kunnen doen.
stel : wat betaal ik het komende jaar.
stel : wat betaal ik bij dezelfde bank het komende jaar variabel en 2 ~ 3 % rente en een klimaatdeel in de hypotheek
voor mij is dat verschil een huidige maandlast van 503(netto) euro of 209 euro(netto), 12 maanden lang.
ik heb mijn huidige bank al gedreigd te vertrekken (nu 10 jaar vast waarvan nog 2 te gaan) of verlagen naar 2% 1 jaar variabel; al vragen ze 1000 euro boeterente en 500 euro voor de notaris, zelfs dan is het voordeel nog dik 3500 euro (=een leuke zonneboilerboiler of een setje pv van 800Wp dus !)
uit de klimaathypotheek mag je isolatie of duurzame middelen financieren, zelfs met subsidie ook
das wel een beetje een hassle, maar niets doen kan nog meer hassle worden, of je betaald lekker door, zodat je nooit de middelen krijgt.
ik ben zelf enorm aan het rekenen hoe ik gratis aan een warmtepomp kan komen,
gratis, dwz, anders ga ik dat geld zowieso betalen, aan een bank, nee dan liever aan mijzelf.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2009 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:54
Blijkbaar is windenergie voor particulieren complete onzin:
http://www.lowtechmagazin...-kleine-windturbines.html
laten overtuigend zien dat kleine turbines in bijna alle gevallen zowel vanuit financieel als ecologisch oogpunt een zeer slecht idee zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik vind deze ook wel leuk : http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html
`k heb zelf een fiat 500 uit 1968 en die rijd zomaar 2,6 liter op 100km,
verder doen kleine turbines direkt aan de kust het prima hoor, gewoon boven de 5m/sec blijven,
het is net zoals met windsurfen op binnenwater... op zee met constante wind gaat dat wat beter,
kleine molentjes zijn een optie, geen oplossing, daarom zie je op zeiljachten vaak een combinatie van pv en molentje, en is het verbruik daar ook laag en spaarzaam, en daar zit de crux, als je gemiddeld nederlands verbruikt en denkt, dan werkt niets, want je houd je verbruik buiten beschouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat was al een tijdje duidelijk :) Windturbines moet je lekker groot maken, dan profiteer je goed van de schaalvoordelen.

Met zonnestroompanelen ben je in stedelijk gebied beter uit, zoals bv. met deze aardige aanbieding op Marktplaats: *klik*. Zelfs als je voor deze 480Wp de vraagprijs van E 1300 betaalt (moet je niet doen natuurlijk) zit je op 2,70 per Wp incl. omvormers en bevestigingsmateriaal, en dat is echt niet gek.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windfreak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-09 21:45

windfreak

12 x Sunpower BLK 220

JeroenH schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 16:52:
[...]

Op het instralingsdiagram voor Nederland kun je precies zien hoeveel procent het je scheelt t.o.v. de ideale situatie:

[afbeelding]
Een hele goede site om te berekenen hoeveel opbrengst je zou kunnen hebben is PVGIS :
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/
ga daar vervolgens naar interactive maps en dan solar electricity. Zorg dat je dakhellingshoek, azimuth (hoek t.o.v. het zuiden) en je woonplaats weet. een aantal andere parameters kan je ook invullen en er komt een (volgens mij redelijk betrouwbare) waarde uitrollen.

www.topspots.org/solar www.topspots.org/solar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Laatst online: 23-07 14:10
Gisteravond gesproken met een afstudeerder bij TNO, hij is bezig met het modeleren van het prijsverloop van CO2 certificaten.

Ben weer wat wijzer geworden...
  • Zelfopwekking en geen energiebelasting betalen wordt gezien als een vorm van subsidie. De overheid loopt dan inkomsten in de vorm van energiebelasting en BTW mis.
  • Bedrijven zullen op korte termijn moeten betalen voor CO2 uitstoot, en elk jaar zal er gekort worden op rechten, waardoor ze of bij moeten kopen, of gaan investerin in CO2 reductie. De verwachting is dat de meest kosteneffectieve maatregelen als eerste genomen worden.
  • Ook verwachten ze dat de gas en kolencentrales niet per direct de prijs zullen doorberekenen aan de consument (wat ik raar zou vinden).
  • Zonnepanelen worden in NL niet als oplossing beschouwd (omdat het te duur is ...) en moeten maar in Spanje worden neergelegd. Windmolens worden beschouwd als horizonvervuiling. (...)
Oftewel: de electriciteit gaat ook de komende jaren gewoon lekker doorstijgen, als het niet is van de oplopende olieprijs dan is het wel van de CO2 belasting.

Om zijn standpunten te kunnen begrijpen is het handig om te weten dat ze een ander probleem aan het oplossen zijn, namelijk CO2 uitstoot. Een reductie van 20% per 2020, tov. 1990. En dan zijn kernenergie, CO2 opslag ed. onvermijdelijk (de rest komt niet snel genoeg(...)).

Dat kolencentrales nog andere uitstoot hebben dan CO2 was nieuwe informatie(!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:08:
ik vind deze ook wel leuk : http://www.lowtechmagazine.be/2008/06/2cv-citroen.html
Ze hebben wel ergens een punt, maar anderzijds ook weer niet. Dat een auto meer als 120/u rijdt is toch wel het minimum aan comfort dat je kan eisen. Het Fiesta'ke waar ik mee rijdt haalt met wind in de rug 130/u en geloof mij ... een 1100cc die constant 4500rpm doet is niet aangenaam.
Maar verder hebben ze wel gelijk, auto's wegen veel en dit wordt te vaak gecompenseerd door er een grotere motor in te steken en hybrides zijn hierbij het slachtoffer van zichzelf. Door hun 2 motoren wegen ze veel meer als een gelijkwaardige wagen en wanneer ze moeten overschakelen op fosiele brandstof (+60/u) verbruiken ze veel meer dan normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo, ons afdakje hangt weer. Met verbeterde beugels. De bovenste beugels zijn nu dubbel uitgevoerd en alle schroeven zijn verzonken. Dit zorgt ervoor dat het paneel strak tegen de muur aan komt. De onderste beugels zijn 2cm langer en het T-stuk bovenop is nu ook onder een hoek gezaagd en zit vast aan de muurzijde. Ook hier zijn de schroeven verzonken.

Stekker zit er net weer 20 minuten in.

Tijd voor een biertje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vraagje voor de DHZ afdeling

Ik wil een afdakje boven de achterdeur maken van zonnepanelen
Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture167.jpg
.
Ik dacht simpel 2de hands 110wp, dat lukt voor ~250 euro
Als het goed is krijg ik goedkoop 2 Soladin 120 omvormers

Nu dacht ik deze landscape te plaatsen maar ik heb weinig ruimte tussen de deur en het dak
De hoogte is maximaal 25cm waardor het paneel vrij plat komt, anders gaat de deur niet meer open.
Lijkt me niet zo sterk en het is ook is het niet zo breed als we eigenlijk willen.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2i74ryu.jpg

Alternatief is 2 naast elkaar in portrait en dit dan boven het dak laten uitsteken.
Ik ga uit van panelen van 120x80cm
Links en rechtonder kan ik ze in de muur verankeren.
In het midden kan er een frame door het trespa achtige spul in een houten balk.
En dan helemaal boven op het dak met een frame met wat beton erop
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2d9tcvs.jpg

Dit is dan de aanloop naar een groter project op ca 8 meter plat dak.
Voor deze ~220wp wil ik geen subsidie of zo vragen.
Het is meer of m'n servertje, wekkerradio etc te compenseren.
Later kan dat altijd nog als er meer komt

Nou ben ik aardig handig met boren en zagen. Alleen een frame bouwen is nieuw voor me.
Kan ik twee panelen tegen elkaar monteren op een sterke manier ?
Is het haalbaar om panelen en tegen de muur te schroeven en ook op het dak te leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Hardfreak schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 19:13:
[...]

Ze hebben wel ergens een punt, maar anderzijds ook weer niet. Dat een auto meer als 120/u rijdt is toch wel het minimum aan comfort dat je kan eisen. Het Fiesta'ke waar ik mee rijdt haalt met wind in de rug 130/u en geloof mij ... een 1100cc die constant 4500rpm doet is niet aangenaam.
...
Eh... méér dan 120 km/h?
Volgens mij mag je hier maximaal 120 km/h...
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo,

Vandaag de stekker van de CV ketel eruit getrokken, afgelopen maand toch 6m3 gas terwijl ik maar 3m3 had verwacht ivm koken. De CV ketel gaat een paar keer per dag aan om z'n warmtewisselaar warm te houden en dat is met de zonneboiler ( nu 88 graden ) volstrekt onzin :P
Woodski schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 20:03:
Vraagje voor de DHZ afdeling

Ik wil een afdakje boven de achterdeur maken van zonnepanelen
[afbeelding]
.
Ik dacht simpel 2de hands 110wp, dat lukt voor ~250 euro
Als het goed is krijg ik goedkoop 2 Soladin 120 omvormers

Nu dacht ik deze landscape te plaatsen maar ik heb weinig ruimte tussen de deur en het dak
De hoogte is maximaal 25cm waardor het paneel vrij plat komt, anders gaat de deur niet meer open.
Lijkt me niet zo sterk en het is ook is het niet zo breed als we eigenlijk willen.
[afbeelding]

Alternatief is 2 naast elkaar in portrait en dit dan boven het dak laten uitsteken.
Ik zou toch voor de landscape oplossing gaan. ( dus alternatief 1 ) en toch op je trespa houden met z'n 25 cm . De hoek is dan wat vlakker maar is wel stevig.

Met alternatief 2 heb je het nadeel dat je een kantelpunt hebt in je setup. En dat lijkt mij geen goede optie. Mits je achter je trespa een voldoende sterke balk hebt dan zou ik gewoon ze lekker daaraan vast maken.

Het beste kan je je beugels maken van aluminium, 2mm of liefst 3mm dik dit is stevig zat. ik heb het ook gedaan daarmee en verstevigd met een T-Balk ertussen. Pics staan wel op m'n site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik snap je kantelpunt niet
Onder komt het paneel tegen de muur
In het midden tegen dat witte paneel en bovenop komt een frame met beton eronder
Achter dat witte paneel zit een dikke balk
De grijze vlek is ventilatie met horgaas erop

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture170.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 21:40:
Ik snap je kantelpunt niet
Onder komt het paneel tegen de muur
In het midden tegen dat witte paneel en bovenop komt een frame met beton eronder
Achter dat witte paneel zit een dikke balk
De grijze vlek is ventilatie met horgaas erop

[afbeelding]
Ik bedoel, bij optie 2, dat je een bevestigingspunt bovenop je dak hebt en aan de zijkant aan je muur. De overgang van je dak naar je muur is dus een kantelpunt. Bij een bepaalde gewichtsverhouding zou dus je paneel van je dak af kunnen vallen.

Vandaar dat het beter is om beide bevestigingspunten op dezelfde muur te hebben.

Een vlakkere hoek betekent overigens in de zomer meer opbrengst en in de winter wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
windfreak schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 14:01:
[...]

Een hele goede site om te berekenen hoeveel opbrengst je zou kunnen hebben is PVGIS :
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/
ga daar vervolgens naar interactive maps en dan solar electricity. Zorg dat je dakhellingshoek, azimuth (hoek t.o.v. het zuiden) en je woonplaats weet. een aantal andere parameters kan je ook invullen en er komt een (volgens mij redelijk betrouwbare) waarde uitrollen.
Hé, wanneer ik op het platte dak van de dakkapel panelen zou plaatsen onder een hoek van 14' (omdat een grotere hoek schaduw zou geven op de zonnecollector die juist op het dakvlak boven de dakkapel ligt), dan scheelt mij dat maar 2.5% opbrengst t.o.v. plaatsing onder 34% op het dakvlak zelf. Op jaarbasis uiteraard.

Vanaf mei t/m augustus zijn de opbrengsten hoger met 14% dan met 34% helling. Dit beperkt het 'verlies' aan rendement.

[ Voor 6% gewijzigd door JakeNL op 02-07-2009 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb gisteren een brief gekregen van Liander omdat ik heb aangegeven dat ik zonnepanelen heb.

Er staat letterlijk in die brief, and I quote "Volgens onze administratie is uw huidige meter niet geschikt voor teruglevering.

Daarna staat er een pagina verder nog een keertje hetzelfde, en daarna een stuk over de minister en dat Farrarismeters voorlopig ook nog mogen maar alleen omdat dat moet van de minister.

Er volgt daarna ook nog een stuk over waarom de analoge meter niet goed zou zijn.

Letterlijk "De werking kan niet worden gegarandeerd"

Yeah right.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Flitspaal.nl ik zag op je site dat je de stekker uit je cv hebt getrokken, kijk daar mee uit: je pomp kan vastlopen door de rotzooi in je CV water....

En merk je overigens nog verschil tussen de tijd dat je warm water uit de kraan hebt? Die liter (oid) water in de warmtewisselaar zal nu eerst eruit moeten voordat de ketel warm water levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal : wegwezen daar, ook dit is feitelijk weer onjuist.
een schijf tussen 2 magneten en spoelen gaat evenhard achteruit, als voorruit.
tenzij je een jaar op je salderingsuitbetaling wilt wachten, zou ik vooral blijven.
(continuon nuon liander alliander)
enne, de eerste meterkaart of meteropnemer van liander ("liegen als geen ander") die de opbrengst kan meten of registreren, die moet ik nog tegenkomen, na 3 jaar pv.
het schijfje saldeert realtime, zelfs nu ik dit schrijf, saldeert ie als geen ander.
daar hoeven geen administratieve processen bij te komen, die ook nog eens onduurzaam zijn,
liander is tenslotte deel van het kolenimperium.
de landys en gyr meter die ze bij mijn pa in zijn strot hebben geduwd na 660wp op zijn dak verbruikt trouwens 3,6 watt continu, aan de consumeten kant, mijn ferrarisje als ie siltstaat helemaal niet, en anders superieur weinig.
ik ga geen reclame maken voor mijn leverancier, maar die zit tussen mij en de netbeheerder in,
ik ontvang, en ze verhalen het voor mij bij liander.
een consument is geen partij voor mr big-oil, een leverancier nog wel.
verdedig je ferraris meter met alles wat je kan,
de enige goeie meter is verder een gratis opbrengst meter naast de ferraris, die uitleesbaar is.
maar die krijg je niet.

bron zpv :
5 augustus 2008. Er is geen enkele reden uw [analoge] ferrarismeter te laten vervangen. Er zijn netbeheerders die tegenover bezitters van zonnestroom doodleuk beweren dat de voor de zonnestroombezitter voordelige ferrarismeter (dat is een mechanische meter die automatisch saldeert - het wieltje en de teller draaien terug bij voldoende zonneschijn op uw panelen) niet in de meterkast mag blijven hangen. Smoezen genoeg, en zelfs dreigementen: het zou niet goed zijn, niet stabiel, de meter is er niet voor gemaakt, de netbeheerder kan niet zien of er teruggeleverd wordt, u krijgt geen SDE-subsidie als niet naast de opbrengstmeter voor het PV-systeem een ferrarismeter in de meterkast hangt. Kletskoek. De teruglevering wordt voor de SDE volkomen wettelijk gemeten door de opbrengstmeter die door dezelfde netbeheerder is goedgekeurd. Uw ferrarismeter heeft verder NIETS met de SDE te maken.

Gelukkig ebstaan er ook goede netbeheerders die maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben en u prettig van dienst zijn. Er zijn [nog] te veel vervelende netbeheerders van het oude slag, met ernsiige monopolistenneigingen.Indien u lastig gevallen wordt door zo'n ouderwetse bullebak, vraag dan een schriftelijke verklaring waarin de netbeheerder aangeeft waarom de meter vervangen zou moeten worden en op grond van welk stuk wetgeving. Als op uw een zoetgevooisd telefoontje komt van een leuke marketingknul of -dame: wees op uw hoede. Zet een recorder aan. Een mondelinge toelichting van de netbeheerder moet u NIET accepteren. Als u lid bent van de ZPV krijgt u onze steun; de ZPV helpt u met raad en daad, ze kan een klacht tegen een netbeheerder indienen in bij de energiekamer (voorheen DTe) gestaafd met schriftelijk bewijsmateriaal (die brief van de netbeheerder), Tweede Kamerleden inspreken, naar de kranten en naar de TV stappen, en desnoods naar de rechter. Netbeheerders die onnodige en onwettige vervanging eisen van ferrarismeters stappen op de ziel van de ZPV.

Voor uw informatie kunt u hier downloaden een kamerstuk uit 2006 (KVR-25234) waarin de minister van Economische Zaken naar Dan leest u het zelf. En er is altijd nog artikel 95m van de Elektriciteitswet 1998 (zie onderaan deze pagina)

Zie ook het artikel hieronder: "door de nul en je bent de lul". Daarin leest u waarom netbeheerders u o, zo graag van uw ferrarismeter af willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Flitspaal.nl ik zag op je site dat je de stekker uit je cv hebt getrokken, kijk daar mee uit: je pomp kan vastlopen door de rotzooi in je CV water....
waarom heb ik dat dan niet ?
nee hoor, dat is weer een hagelstenen verhaal.
ik zet trouwens de hele cv en gas gestuurde installatie uit tussen april en oktober, en doe dat al 3 jaar.
mijn loodgieter trouwens ook, en die is gecertificeert uneto/vni dealer.....
en dan loopt ie vast ? schroefje achterop eruit, vetje erin, draaien maar.
maar wel eerst even je cv spoelen dan, want dat is het echte probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:12:
[...]

waarom heb ik dat dan niet ?
Ik betwijfel of je atag dan niet eens per dag de pomp een minuutje laat lopen, ondanks dat ie uit staat. Dat doen immers de meeste ketels! Bij mijn ketel heb ik het verwarmingsgedeelte ook uit staan, maar toch zet ie de pomp af en toe even aan.
Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:08:
Om nu te moeten verhuizen om van Liander af te komen.... :)

Overstappen naar GC is overigens, los van dat ze voor jou de problemen met je netbeheerder oplossen, wel interessant. De tarieven voor 3 jaar vast zijn bekendgemaakt, en verschilen nauwelijks met hiervoor. Ondanks dat ben ik goedkoper uit als ik hem nu 3 jaar vastzet ten opzichte van de huidige verlaagde flexibel en grijze (!) tarief bij de nuon...

[ Voor 3% gewijzigd door IJsbeer op 02-07-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

IJsbeer schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 13:03:

En merk je overigens nog verschil tussen de tijd dat je warm water uit de kraan hebt? Die liter (oid) water in de warmtewisselaar zal nu eerst eruit moeten voordat de ketel warm water levert.
KLopt, er is een klein risico van vastlopen. Ik weet vrij zeker dat mijn CV installatie schoon is. Hij is recentelijk namelijk nog helemaal leeggemaakt en daarna weer gevuld met schoon water. En om vastlopen te voorkomen stop ik over een week of wat de stekker wel weer even in het stopkontakt. na het initialiseren van de CV ketel ( daarbij draait de pomp ook ) gaat de stekker er weer uit.

Waar ik nu nieuwsgierig naar ben is of ik het verschil in gasverbruik tussen juni en juli straks ook kan merken. Bijvoorbeeld xx m3 gas is puur voor het warmhouden van de warmtewisselaar.
een schijf tussen 2 magneten en spoelen gaat evenhard achteruit, als voorruit.
tenzij je een jaar op je salderingsuitbetaling wilt wachten, zou ik vooral blijven.
(continuon nuon liander alliander)
enne, de eerste meterkaart of meteropnemer van liander ("liegen als geen ander") die de opbrengst kan meten of registreren, die moet ik nog tegenkomen, na 3 jaar pv.
het schijfje saldeert realtime, zelfs nu ik dit schrijf, saldeert ie als geen ander.
daar hoeven geen administratieve processen bij te komen, die ook nog eens onduurzaam zijn,
liander is tenslotte deel van het kolenimperium.
de landys en gyr meter die ze bij mijn pa in zijn strot hebben geduwd na 660wp op zijn dak verbruikt trouwens 3,6 watt continu, aan de consumeten kant, mijn ferrarisje als ie siltstaat helemaal niet, en anders superieur weinig.
Kon ik maar van netbeheerder wisselen, ik zit muurvast aan Liander, die leveren hier in mijn gebied.

Overigens kunnen ze mij de boom in. Ik zal mijn meter tot de laatste snik verdedigen.

Ik zal overigens de specifieke stukjes tekst inscannen en proberen asap online te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 12:51:
........Er volgt daarna ook nog een stuk over waarom de analoge meter niet goed zou zijn.

Letterlijk "De werking kan niet worden gegarandeerd"
.........
Stukje meettechniek:
Het verschil zal gering zijn, maar een ferrarismeter is alleen lineair voor het opgegeven meetbereik. Jaag je er b.v. tijdelijk veel meer stroom door dan op de meter staat, dan zal hij flinke afwijkingen kunnen vertonen. Alleen houdt de zekering dit niet lang vol, dus leidt dit zelden of nooit tot problemen.
Zo ook in omgekeerde richting. Deze meters zijn geijkt in voorwaartse richting. Keer je de energierichting om, dan kan het best zijn dat hij nog net binnnen de normen valt, maar dit is niet gegarandeerd. Dat is in feite alles m.b.t. dat gegarandeerd. Terugloopremmen kom je bij mijn weten niet meer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Techneut schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:09:
[...]
Stukje meettechniek:
Het verschil zal gering zijn, maar een ferrarismeter is alleen lineair voor het opgegeven meetbereik. Jaag je er b.v. tijdelijk veel meer stroom door dan op de meter staat, dan zal hij flinke afwijkingen kunnen vertonen. Alleen houdt de zekering dit niet lang vol, dus leidt dit zelden of nooit tot problemen.
Zo ook in omgekeerde richting. Deze meters zijn geijkt in voorwaartse richting. Keer je de energierichting om, dan kan het best zijn dat hij nog net binnnen de normen valt, maar dit is niet gegarandeerd. Dat is in feite alles m.b.t. dat gegarandeerd. Terugloopremmen kom je bij mijn weten niet meer tegen.
Als de tegenovergestelde richting zou afwijken van de voorwaartse richting dan hadden de Netbeheerders HET argument gehad waarom de Farrarismeters vervangen dienen te worden wanneer er teruggeleverd wordt. Het verschil kan bij terugleveren zowel in het nadeel van de klant als van de netbeheerder zijn. En ik kan mij niet voorstellen dat dat de bedoeling is.

Hier zou de minister gevoelig voor moeten zijn geweest. Ik vermoed dus dat in een onderzoek is gebleken dat de richting van de Farrarismeter er niet toe doet en dat geijkt geijkt is in beide richtingen. Als dit waar is dan staat de tekst in de berichten van Liander er dus dubieus in.

Of het stroomveld nu van A-B of van B-A loopt maakt IMHO niet uit in een Farrarismeter en hij zal in beide richtingen even accuraat lopen.

Althans dat is mijn bescheiden mening. Dit kan ik niet staven met meetvoorbeelden e.d. En de exacte techniek in de Farrarismeter weet ik niet uit m'n hoofd ;)

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 02-07-2009 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:08:
1 op 38? Sorry hoor, maar daar geloof ik niets van. En die link over die Eenden hangt volgens mij ook van "lies, damn lies and statistics" aan elkaar. Er wordt gezegd dat de 2CV gemiddeld 4,4 l/100 km zou verbruiken, ik pak de folder van de jaren 80 en daar staan gemiddelde verbruiken van 6,9-7,2 l/100 km in. Bij 90 km/h constant 5,2-6,0 l/100 km, en dat haalt elke moderne auto wel.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om nu te moeten verhuizen om van Liander af te komen....
het kan wel, greenchoice gaat altijd tussen de consument en de netbeheerder inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Volgens mij wordt een Ferrasis meter alleen maar onnauwkeurig als hij heel langzaam draait.
Reden hiervoor is louter mechanisch.
De draaiende schijf moet voldoende energie leveren om het telwerk mechanisch aan te drijven.
En als er maar heel weinig stroom loopt, is het koppel dat de schijf levert heel laag.
Dat kan dan misschien wel tot onnauwkeurigheid leiden.
Maar dat werkt beide kanten op even slecht. (Is voor afnemer en leverancier hetzelfde nadeel)
De kracht die het kost om het telwerk te bedienen zal niet echt anders zijn, bij een andere draairichting.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 15:18:
......
.............
Althans dat is mijn bescheiden mening. Dit kan ik niet staven met meetvoorbeelden e.d. En de exacte techniek in de Farrarismeter weet ik niet uit m'n hoofd ;)
Precies, zou je die techniek wel kennen, dan zou je vast wat minder stellig hierin zijn. Ze heten trouwens niet Farrarismeter, maar ferrarismeter, zonder hoofdletter, ook al is hij genoeemd naar een meneer Ferraris.
Overigens stelde ik slechts "niet gegarandeerd", niet het zelfde dus als "kan eigenlijk niet". Ik opper alleen de mogelijkheid dat ze dat misschien bedoelen. En heel misschien zitten hier en daar nog exemplaren met een teruglooprem. Ik acht de kans klein, maar je weet maar nooit, want destijds bestonden ze.
Maar hoe dan ook, de meters zijn gewoon niet geijkt hiervoor en dit zou in deze situaties wel moeten. Alleen dan moeten ze ook echt aan de eisen voldoen, en niet een paar procent er buiten vallen. Ik vermoed dat dit het kardinale punt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

voor de liefhebbers :)
http://aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_27/OFF01.SHTML
Afbeeldingslocatie: http://aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_27/BILD01K.JPG
ik ga er 1 halen zaterdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:30

Spotmatic

Ken sent me

Ik heb vandaag de volgende offerte ontvangen:

- Remeha Quinta Q35c ketel met warmwater voorziening
- Remeha Celcia 20 klok-thermostaat
- Zen 200 S terugloop opslagvat 200 liter
- Zen vlakke plaatcollectoren 2x 1776 x 1751mm
- PV systeem voor plat dak uitbouw 5 x Zen Power kP 200 Wp

Alles inclusief plaatsing en aansluiten.

Verketeling: 2.600 euro
PV Systeem: 6.390 euro
Thermisch Systeem: 5.640 euro

Totale kostenraming: 14.630 euro.

Persoonlijk lijkt het me stevig aan de prijs, maar ik heb er dan ook geen kijk op. Eigenlijk had ik meer dan 1000 Wp verwacht.

Is dit iets of heeft iemand betere suggesties?

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ook van "lies, damn lies and statistics" aan elkaar
ook? mmm ok, wat rijd jouw fiat 500 classic dan ?
als ik rustig tour, 60 in zijn 4 lekker langs de kust is het verbruik trouwens nog lager.
maar goed ik lieg, en er zijn mensen die het beter weten......

fact : de goedkoopste citroen uit 1960 is zuiniger dan de goedkoopste citroen nu.
fact : de fiat 500 van nu is niet zuiniger dan de fiat 500 van toen.
ik heb het gewoonweg over fuel efficiency en niks meer of minder.
ik ben trouwens ook een ex ax rijder, ik heb er 3 gehad, een gt maar ook een 1.4 rd in 1989.
een prius kan daar nog een hoop van leren.
http://van.wijk.net/ax/ax-fuel.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor je pv even naar de site van solarnrg, bijvoorbeeld :
1936Wp 16panelen SB 2500 € 3,66Wp € 7.088,51
das bijna het dubbele voor hetzelfde geld.
esdec pakket 5 1050Wp 6x175Wp 5040 euro (scheelt bijna 2000 euro voor hetzelfde vermogen)
ik zou gewoon flink rond snuffelen voor je ergens ja tegen zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:46:
[...]

voor je pv even naar de site van solarnrg, bijvoorbeeld :
1936Wp 16panelen SB 2500 € 3,66Wp € 7.088,51
das bijna het dubbele voor hetzelfde geld.
esdec pakket 5 1050Wp 6x175Wp 5040 euro (scheelt bijna 2000 euro voor hetzelfde vermogen)
ik zou gewoon flink rond snuffelen voor je ergens ja tegen zegt.
Duidelijk, bedankt voor de voorbeelden! Ik vond het ook sterk aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Spotmatic schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:56:
[...]

Duidelijk, bedankt voor de voorbeelden! Ik vond het ook sterk aan de prijs.
Vergeet de installatie, aanpassing groeppenkast, frame voor de panelen, bekabeling en omvormer niet mee te rekenen. Anders is het appels met peren vergelijken.

Remeha Celcia 20 klok-thermostaat
Volgens mij is er tegenwoordig een nieuwere en betere op de markt
De Celcia 20 is "oud"

[ Voor 15% gewijzigd door Woodski op 02-07-2009 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Techneut schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 17:29:
[...]
Precies, zou je die techniek wel kennen, dan zou je vast wat minder stellig hierin zijn. Ze heten trouwens niet Farrarismeter, maar ferrarismeter, zonder hoofdletter, ook al is hij genoeemd naar een meneer Ferraris.
Overigens stelde ik slechts "niet gegarandeerd", niet het zelfde dus als "kan eigenlijk niet". Ik opper alleen de mogelijkheid dat ze dat misschien bedoelen. En heel misschien zitten hier en daar nog exemplaren met een teruglooprem. Ik acht de kans klein, maar je weet maar nooit, want destijds bestonden ze.
Maar hoe dan ook, de meters zijn gewoon niet geijkt hiervoor en dit zou in deze situaties wel moeten. Alleen dan moeten ze ook echt aan de eisen voldoen, en niet een paar procent er buiten vallen. Ik vermoed dat dit het kardinale punt is.
Ok. Point taken. Naam was idd mijn fuot.

Wat betreft die eisen en paar procent erbuiten vallen ( mogelijk ) bij achteruit draaien. Ben je dan wel met me eens dat dat HET argument is wat netbeheerders in handen hebben om de minister te overtuigen dat een meter vervangen MOET worden?

Want wat als hij buiten de tollerantie valt en in het nadeel van de netbeheerder :)

Wat betreft de teruglooprem mocht hij deze hebben dan wil hij met geen mogelijkheid achteruit. De mijne heeft gelukkig niet zo'n teruglooprem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Laatst online: 02-09 15:41

stegen

8710Wp

Ik heb m'n digitale meter ook laten vervangen voor de toekomstige panelen op m'n dak, en ook een landys+gyr meter "gekregen". Zojuist alles uit gezet met de hoofdschakelaar, maar de indicatie op de meter doet helemaal niets. Ik had geen zin om ~20 minuten te wachten, totdat hij eventueel 1x knippert.

Verder heb ooit op marktplaats een enkelfasige ferraris meter gekocht, om wat mee te experimenteren (optisch uitlezen van de schijf). Deze heb ik daarnet op een Wattmeter geprikt, en hij verbruikt 6,8 Watt.
Omdat deze meters nogal onnauwkeurig zijn bij lagere wattages, heb ik ook m'n multimeter er tussen gehangen. ik meet 27mA/227V= 6,1W

Ik denk dat je zelf ook wel kunt constateren dat hij iets gebruikt, gooi alles eens uit, je hoort de ferraris meter dan zachtjes brommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Zijn er eigenlijk al mensen hier die geheel autonoom stroom op wekken en gebruiken? Dat lijkt me toch wel het ultieme... Ik denk dat dit in de toekomst steeds makkelijker mogelijk wordt.

Efficiënte van panelen gaat nog steeds langzaam omhoog. Opslag kan bv binnen enkele jaren in de Accu van je auto. De roadster van Tesla heeft een accupack van 54 kWh. Dat lijkt me toch genoeg capaciteit om makkelijk enkele dagen mee te kunnen overbruggen. Ok, het accupack kost zo'n Eur 20.000 dus echt goedkoop is het niet. SMA heeft al wel omvormers voor dergelijke systemen zag ik..

Ik vraag me wel af hoe dat in de winter zal gaan..
Hoe groot moet je PV installatie wel niet zijn om in de winter genoeg op te wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
stegen schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:24:
Zijn er eigenlijk al mensen hier die geheel autonoom stroom op wekken en gebruiken?
Voorzover ik weet niet.. misschien in vakantie- of tuinhuisjes waar het verbruikspatroon beter op de input (=zonnestraling) is afgestemd.

Volledig autonoom voor woonhuizen moet je niet willen denk ik. Het mooie van netinvoeding is juist dat alle opgewekte stroom gebruikt kan worden. Met lokale opslag zit je altijd met een maximale grootte van het 'opslagvat' waardoor overschotten verloren gaan. Dat is niet duurzaam. Ook hebben accu's niet het eeuwige leven, ze zullen elke vijf tot vijftien jaar vervangen moeten worden en in de fabricage, transport, recycling, etc. gaat veel (fossiele) energie zitten. Vergelijk het met zonneboilers: met zeer zonnig weer is het gehele opslagvat in de loop van de dag op temperatuur waardoor (als je op je werk bent) er de rest van dag geen energie meer bij kan. Er is geen makkelijke manier om die energie te delen met je buren die hun kinderen de hele dag thuis hebben rennen. Met zonnestroom kan dat (gelukkig) wel.

In Nederland is er ongeveer een factor zes tot acht verschil tussen zomer en winteropbrengst. Dat zul je op de één of andere manier op moeten vangen. Je PV-installatie overdimensioneren zorgt er 's zomers voor dat je bakken en bakken met energie weggooit, onderdimensioneren zorgt er voor dat je 's winters tekort komt en dus moet smokkelen met een generator of zo. Kleinschalige wind om de verschillen op te vangen klinkt leuk, maar werkt in stedelijk gebied aantoonbaar niet, nog afgezien van vergunningsperikelen.

Dus lekker in het net blijven voeden, dat werkt het beste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:39:
[...]

als ik rustig tour, 60 in zijn 4 lekker langs de kust is het verbruik trouwens nog lager.

fact : de goedkoopste citroen uit 1960 is zuiniger dan de goedkoopste citroen nu.
ik ben trouwens ook een ex ax rijder, ik heb er 3 gehad, een gt maar ook een 1.4 rd in 1989.
Dat geloof ik best, maar ik geloof niet dat je Fiat 500 1:38 gemiddeld rijdt. Echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 16:04
Woodski schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 21:41:
[...]

Vergeet de installatie, aanpassing groeppenkast, frame voor de panelen, bekabeling en omvormer niet mee te rekenen. Anders is het appels met peren vergelijken.

Remeha Celcia 20 klok-thermostaat
Volgens mij is er tegenwoordig een nieuwere en betere op de markt
De Celcia 20 is "oud"
Quinta is zeker niet zuinig en de Calenta is de vervanger. Hiervan kan ik even geen gegevens vinden, maar als je voor zuinig wilt gaan moet je de Kombi Kompakt HRE 28/24 van Intergas nemen, deze is tot nu toe de zuinigste ketel in zijn klasse. Hierdoor wordt deze ook veel toegepast in de nieuwbouw (EPC).

Het uitschakelen van CV toestellen in de zomer kan trouwens geen kwaad. De pompen van tegenwoordig kunnen dit prima hebben.

Daarnaast moet je oppassen met het vaak verversen van de CV installatie (water). In leidingwater zit relatief gezien veel zuurstof, hierdoor kan magnetiet ontstaan. Magnetiet kan voor verstoppingen zorgen in de wisselaar, waardoor storingen optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maasluip schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:43:
Dat geloof ik best, maar ik geloof niet dat je Fiat 500 1:38 gemiddeld rijdt. Echt niet.
Ik zie een Tweakermeeting aankomen ;)

Deze Fiat 500 rijdt 100km op 10kWh aan elektriciteit, en omdat benzine net geen 10 kWh per liter energie-inhoud heeft zou je kunnen zeggen dat deze ongeveer 1 liter per 100 km rijdt (8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
[...]

Dat is appels met peren vergelijken. De huidige auto`s zijn uitgerust met een stuk meer comfort en veiligheidsmaatregelen dan toentertijd. Je kunt niet alles vergelijken met tig jaar geleden en al helemaal niet met rustig toeren in zijn 6. Ik rijdt 70.000km per jaar en heb een zuinige auto met comfort. Ik rij file en 120. Ik weet zeker dat die fiat classic het daar tegen aflegt.

Energiebesparing kunnen we bereiken door maatregelen te nemen die niet te koste gaan van het comfort. Dan wil men er voor betalen en is het commercieel inzetbaar. Niet iedereen wil in een wollen trui zitten en treinen. Als de milieulobby dat 10 jaar geleden al zou beseffen zouden we een stuk verder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
FicoF schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:57:
Energiebesparing kunnen we bereiken door maatregelen te nemen die niet te koste gaan van het comfort. Dan wil men er voor betalen en is het commercieel inzetbaar. Niet iedereen wil in een wollen trui zitten en treinen. Als de milieulobby dat 10 jaar geleden al zou beseffen zouden we een stuk verder zijn.
Ah natuurlijk, comfort. Wat je even vergeet is dat een auto misschien comfortabel is voor jou, maar oncomfortabel voor degenen buiten jouw blikje.
  • Anderen hebben last van de plek die zo'n ding inneemt (ik heb zelf geen auto, toch staat er altijd wel eentje in mijn uitzicht, heel raar)
  • Anderen hebben last van het geluid wat het ding maakt
  • Anderen hebben last van de gassen die je uitstoot
  • Anderen hebben last van de onvervangbare fossiele brandstoffen die je opmaakt (jij ook, maar je spreidt jouw effect over heel veel mensen)
  • Anderen, vooral zwakkeren als fietsers en voetgangers, worden door jou in gevaar gebracht omdat je met anderhalve ton staal over de weg dendert
In dat opzicht bekeken is de automobiel misschien wel één van oneerlijkste apparaten die ooit bedacht zijn. Wel de lusten, niet de lasten. Maar de mens is egoïstisch, de effecten op anderen zijn niet zo belangrijk als het eigen comfort.

Peak oil (+ CO2-geneuzel) zullen vermoedelijk de grote 'equalizer' worden, we zullen zien wat comfort dan nog waard is...

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 02-07-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Deze Fiat 500 rijdt : die is nog steeds erg leuk ja,
de (e)scooter is hier vandaag op 3500km gekomen trouwens, probleemloos,
en is nu 2 jaar oud, volledig onderhoudsvrij & storingsvrij.
ik heb helaas het aantal (eigen)kwh`s niet bijgehouden wat erin is gegaan.

/late edit : naar het strand was ik dus, en wat die scooter mij al aan parkeermeters heeft gescheeld is echt enorm...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2009 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
[...]

Ik heb ook een AX 1.0E gehad (zie icon ;) ) en die haalde echt niet 1:17.8 (5.6l/100km), zelfs niet op de iets langere stukken zoals Groningen - Brussel en zeker niet de 1:25.6 die er staat voor de 90km/u.
De 1.4 reed wel een stuk zuiniger, maar daar was 1:16 net haalbaar in de praktijk (Groningen-Zwolle, v.v. wekelijks door huisgenoot)
Nee, dergelijke boekjes moet je niet geloven. Gewoon zelf rijden, met harde banden, zonder files en raampjes dicht is het enige wat telt.
Voordeel van die AX-jes is wel wat ze super licht waren/zijn. De mijne woog amper 600kg en was dus maar 9 euro/maand in de wegenbelasting. Aanduwen was eigenlijk ook nooit nodig, maar voor die gevallen dat de accu weer eens leeg was (2x gebeurd, toen zat er een verklikker in), is dat wel heel makkelijk. Je kunt ze echt zelf aanduwen, instappen, schakelen, koppeling op laten komen en wegrijden ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de ax was een bijzonder (milieu)project, en de elektrische versie zijn tijd 30 jaar vooruit,
helaas mag je hem niet in nederland rijden, parijs barst er nog van.
met een stroomoverschot van 387kwh in juni zou ik er best eentje willen hebben.
niet erg eco, maar wel erg cool : http://www.youtube.com/watch?v=XRp9e_4RhPc
de ax electrique tunen met lipo accu`s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
stegen schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 21:58:
......Verder heb ooit op marktplaats een enkelfasige ferraris meter gekocht, om wat mee te experimenteren (optisch uitlezen van de schijf). Deze heb ik daarnet op een Wattmeter geprikt, en hij verbruikt 6,8 Watt.
Omdat deze meters nogal onnauwkeurig zijn bij lagere wattages, heb ik ook m'n multimeter er tussen gehangen. ik meet 27mA/227V= 6,1W ....
Helemaal foute conclusie. Oké, 6,1 VA, maar dat is beslist niet het zelfde als 6,1 W. De spanningsspoel heeft nl. een impedantie die voor het grootste deel bestaat uit reactantie en voor een aanmerkelijk kleiner deel uit ohmse weerstand. De faseverschuiving tussen stroom en spanning in die spoel ligt dan ook heel dicht bij de 90°, hetgeen ook beantwoordt aan het principe van de ferrarismeter, maximum koppel bij 90° verschuiving tussen de stromen door spanningsspoel en stroomspoel. Het juiste verbruik van die spanninsspoel is maar een fractie van de door jouw gemeten waarde. Het is me overigens niet duidelijk wat dit voor een wattmeter was die je op de kop had getikt. Of heb je je misschien vergist in de aflezing met b.v. niet de juiste vermenigvuldigingsfactor?

Verder is wattage een niet correct woord, eigenlijk bestaat het helemaal niet in het Nederlands, ook al wordt het door menige leek gebruikt. De juiste term is "vermogen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen

stegen

8710Wp

Oke, nieuwe test..

- ferrarismeter met aan de ene kant een stekker, andere kant een contrastekker.
- Energy meter van brennenstuhl, plug in type.
- stekkerdoos, aangesloten op lichtnet.
- buro lamp met 40W gloeilamp.

Energy meter in de stekkerdoos, lamp in de Energy meter, lamp aan..
Ik meet 40,30 W cos =1.0
Nu, ferrarismeter in de Energy meter, lamp aangesloten op contrastekker ferrarismeter, lamp aan.
Ik meet 42,67 W cos =1.0

42,67-40,30= 2,37
Duidelijk minder dan de 6,8 W van daarstraks.

Mag ik nu stellen dat de ferrarismeter 2,3 Watt verbruikt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
JeroenH schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:05:
[...]

Ah natuurlijk, comfort. Wat je even vergeet is dat een auto misschien comfortabel is voor jou, maar oncomfortabel voor degenen buiten jouw blikje.
  • Anderen hebben last van de plek die zo'n ding inneemt (ik heb zelf geen auto, toch staat er altijd wel eentje in mijn uitzicht, heel raar)
  • Anderen hebben last van de onvervangbare fossiele brandstoffen die je opmaakt (jij ook, maar je spreidt jouw effect over heel veel mensen)
  • Anderen, vooral zwakkeren als fietsers en voetgangers, worden door jou in gevaar gebracht omdat je met anderhalve ton staal over de weg dendert
Je snapt niet wat ik bedoel. Energie-vriendelijke producten slaan niet aan zolang deze minder comfort bieden dan de huidige producten. Misschien bij een paar freaks wel, maar de meerderheid van de bevolking wil comfort. Zolang je daar als fabrikant geen rekening mee houdt kun je het vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
stegen schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 00:15:
Oke, nieuwe test..

Ik meet 40,30 W cos =1.0
Nu, ferrarismeter in de Energy meter, lamp aangesloten op contrastekker ferrarismeter, lamp aan.
Ik meet 42,67 W cos =1.0

42,67-40,30= 2,37

Ja, dat mag, mits je ter controle ook nog meet met een ander wattage gloeilamp.
Bij een belasting van 40 Watt is de cos-phi van de Ferraris meter (2.3 / 6.8 = ) 0.33.
Het lijkt me dat de cos-phi van de meter namelijk nog wat aanpast bij een andere belasting, maar je hebt best kans dat dat alleen maar invloed heeft op het vermogen in VA en niet in Watt.

In elk geval is het een prima idee om het te meten met een vrijwel perfecte Ohmse belasting, zoals een gloeilamp.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Oke, nieuwe test..

Ik meet 40,30 W cos =1.0
Ik meet 42,67 W cos =1.0

42,67-40,30= 2,37

Ik lees Brennenstuhl....zeker een PM230 model?zo ja: da's een erg onnauwkeurig meter aldus vele tests....
conclusie zou ik pas trekken als je daadwerkelijk een nauwkeurige meter toepast in deze opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:54
De vebruiksmeter van mijn productiemeter (Landys & Gyr) staat na bijna een jaar nog steeds op 0, dat sluipverbruik van die meter zal dus wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij de action, soort gelijk product voor 9 euro ........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:26

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 23:05:
[...]

In dat opzicht bekeken is de automobiel misschien wel één van oneerlijkste apparaten die ooit bedacht zijn. Wel de lusten, niet de lasten. Maar de mens is egoïstisch, de effecten op anderen zijn niet zo belangrijk als het eigen comfort.

Peak oil (+ CO2-geneuzel) zullen vermoedelijk de grote 'equalizer' worden, we zullen zien wat comfort dan nog waard is...
Je hebt het heel mooi opgeschreven, ik ben het helemaal met je eens. Wat je nog niet aangaf is dat die auto's ook steeds groter worden. Daardoor moeten wegen en parkeerplaatsen ook weer breder gemaakt worden.
De vanzelfsprekendheid waarmee een autobezitter zich een deel van de openbare ruimte toeeigent is tenenkrommend.
Ik hoop dat we ooit een beleid krijgen (ruimtelijke ordening, bouwwetgeving) waarbij parkeerruimte deel gaat uitmaken van het privédomein. Als je een auto wil bezitten moet je een parkeerplek hebben.
Ik verbaas me ook in hoge mate over bewoners, die hun garage ombouwen tot woonruimte of werkkamer en vervolgens hun auto op straat zetten. Ik vind dat een gemeente daar niet aan zou moeten meewerken.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien bij een paar freaks wel, maar de meerderheid van de bevolking wil comfort.
de lease regelingen moeten gewoon kosten technisch aangepast worden aan die van een echte eigenaar die woon-werk rijdt.(dus niet werk-werk) het is onecht.
*onecht : als je in een auto rijd die je zelf nooit zou kopen, kan betalen of willen rijden.
ik ben absoluut geen freak, ik heb gewoon ontdekt hoeveel comfort een auto afneemt,
en besteed deze emmers vol met euro`s die nu beschikbaar blijven aan dingen die mijn comfort verhogen.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2009 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Maasluip schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:43:
[...]

Ik kan trouwens ook geen documenten vinden dat een 2CV 4,4 l/100 km zou verbruiken. Het minste wat ik vind is '5 a 5,5 l/100 km' voor de versie van 1964 (13,5 pk). En dat is meer dan de zuinigste Citroën nu, wat overigens wel die geclaimde 4,4 l/100 km is (toegegeven: diesel, benzine doet 4,5 l/100 km) en dat voor een zwaardere en snellere auto.
Ik onderschrijf helemaal dat auto's van tegenwoordig eigenlijk veel te zwaar zijn (vanwege alle veiligheidseisen) en dat vooral het gewicht van groot belang is op het verbruik, maar het is echt niet zo dat oudere motoren zuiniger zijn dan moderne motoren.
Als Citroën de 1.4 diesel in de C1 of C2 zou leggen dan haal je vast ook wel het verbruik van de AX diesel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:27:
de lease regelingen moeten gewoon kosten technisch aangepast worden aan die van een echte eigenaar die woon-werk rijdt. het is onecht.
*onecht : als je in een auto rijd die je zelf nooit zou kopen, kan betalen of willen rijden.

ik ben absoluut geen freak, ik heb gewoon ontdekt hoeveel comfort een auto afneemt,
en besteed deze emmers vol met euro`s die nu beschikbaar blijven aan dingen die mijn comfort verhogen.
1 klein zuinig peugeotje nu, doet voor mij wonderen tov mijn oude fossiele euro-zuiger,
en iedereen zich maar afvragen waar ik het allemaal van doe...
eensch.. sinds 2 weken een lease-auto (aangezien fiscaal mijn werkgever niet meer de zakelijk gereden km's met prive auto kon/mocht vergoeden). Ik rij normaal, en zuinig en heb bewust een hybride genomen.
Zie ik dat de buurman gewoon onverschillig brandstof verspilt zonder invloed op zijn leasebudget (of andere financien), dan zou daar zeker op gestuurd mogen worden: hetzij vanuit lease maatschappij, hetzij vanuit werkgever....en... het valt binnen mijn leasebudget, heb zelfs nog ruimte over gehouden! Maar ik ken genoeg die extra bijleggen onder motto: "het kost me niets veel meer, en kan t toch wel missen en ga niet kleiner rijden!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wellicht nog even handig te vertellen dat de fiat 500 totaal gereviseerd is, voorzien van een modern kleppendeksel en geharde kleppen,(voor euro95)
en een elektronische ontsteking, vanwege de brakheid van de oude bobine.
For comparison, the earlier 500 had a rear mounted, air-cooled two-cylinder engine. At introduction, the 479 cc engine produced 13 horsepower, which ultimately grew to 594 cc and 23 horsepower by the time the final 500R model rolled around. It came with a non-synchronized, four-speed "crash box" transmission. The Nuova 500s were able to eke out 55 mpg long before advanced technology was at hand to help along the process.
ik heb een 1968 Nuova 500L met 13 pk.
http://van.wijk.net/ax/500.jpg
op zich niet echt een topic voor duurzame energie, maar het feit dat de auto ouder is dan ikzelf, maakt hem wel erg duurzaam, en het verbruik erg fuel-efficient.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 03-07-2009 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 10:40:
wellicht nog even handig te vertellen dat de fiat 500 totaal gereviseerd is, voorzien van een modern kleppendeksel en geharde kleppen,(voor euro95)
en een elektronische ontsteking, vanwege de brakheid van de oude bobine.

[...]

ik heb een 1968 Nuova 500L met 13 pk.
http://van.wijk.net/ax/500.jpg
55 mpg is nog lang geen 2,6 l/100 km. Het is 5,1 l/100 km (of 4,2 als het over US gallons gaat).
Ik blijf erbij: gemiddeld 2,6 l/100 km is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je nog gaat trouwen of zo, kom je hem maar halen, als je hem afgetankt terugbrengt weet je het ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

stegen schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 22:24:
Zijn er eigenlijk al mensen hier die geheel autonoom stroom op wekken en gebruiken? Dat lijkt me toch wel het ultieme... Ik denk dat dit in de toekomst steeds makkelijker mogelijk wordt.
....
Ik niet, maar wel naar gekeken. De accu's van Altairnano zijn hiervoor super geschikt (technisch gezien) omdat ze enorm veel vermogen kunnen opnemen en afgeven (zodat aanloopstromen van stofzuigers e.d. opgevangen kunnen worden). Bovendien zegt Altairnano dat ze zeker 15.000 laadcycly kunnen hebben voordat de accucapaciteit is gedaald naar 80% (wat nog niet wil zeggen dat ze onbruikbaar zijn geworden). De prijs voor een accupack van 16kWh was geloof ik iets van 30.000 Euro maar als je het afzet tegen het aantal kilometers dat je er mee zou kunnen rijden (en zeker als je ze daarna verder kunt gebruiken als stationaire huis accu) dan is het eigenlijk erg goedkoop. Als deze accu's dus ook daadwerkelijk te koop zijn én je het geld ervoor hebt dan zou je zowel qua vervoer als energievoorziening thuis autonoom kunnen worden.

Daarnaast zijn er zeker wel mensen te vinden die 'ouderwetse' deep-cycle lood accu's gebruiken (aka duikboot accu's) maar die zijn zeker ook niet goedkoop tenzij je ze tweedehands op de kop kunt tikken.

Ik heb zelf al zitten denken aan het plaatsen van een transferswitch in de meterkast zodat ik het huisnetwerk kan overschakelen van het publieke netwerk naar een (zeg) 1 kW sinus omvormer met gel accu. Als dan een stroomstoring plaats vind dan gaan de omvormers van de zonnepanelen uit, maar zodra je de transferswitch om zet en de omvormer aan dan 'zien' de zonnepaneel omvormers weer een net 230V/50Hz signaal en zullen weer proberen terug te gaan leveren. Door voornamelijk de energie van de zonnepanelen heb je dan (overdag) nog gewoon elektriciteit.

Daarbij heb ik wel 1 vraag: wat gebeurt er als je niet alle energie van de zonnepanelen afneemt? Gaan de omvormers dan minder terugleveren of loopt de spanning/frequentie op en schakelen als gevolg daarvan de omvormers voor de veiligheid uit?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oke, nieuwe test..

Ik meet 40,30 W cos =1.0
Ik meet 42,67 W cos =1.0

42,67-40,30= 2,37

In principe zou het moeten kloppen, want je verwacht dat je hiermee de onnauwkeurigheden tegen elkaar weg kan strepen. Maar de Bennerstuhl is van alle energiemeters zo’n beetje de aller slechtste. Uit testen, ook hier gepubliceerd bleek dat hij alleen redelijk presteert bij cos phi =1. En daar wringt nou net de schoen. Je meet eerst 40,3 W redelijk nauwkeurig. Daarna komt er met die kWh-meter een zekere hoeveelheid VA bij en je leest 42,67 W af. Hoe die Brennerstuhl met die bijkomende VA’s (verhouding W en VAr omgaat weet je niet.
Ik heb er zelf ook een oude ferrraris kWh-meter en uit nieuwsgierigheid ook een meting gedaan met m’n multimeter (precisiemeter Fabr. Fluke).
Eerst zuiver Ohmse weerstand spanningsspoel: R = 2250 ohm.
Daarna de kWh onbelast op de netspanning en stroom door spanningspoel: 10 mA bij 221 V. Dus Z = 22100 ohm.
Cos phi = R/Z = 2250/22100 = 0,1018. Opgenomen vermogen is dus U x I x cos phi = ruim 0,2 watt.
Edit: Een cos phi van 0,108 komt overeen met een faseverschuiving van 84,18°, wat meettechnisch aardig gunstig in de buurt van het ideale ligt (90°).
TD-er schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 07:26:
[...]

Ja, dat mag, mits je ter controle ook nog meet met een ander wattage gloeilamp.
Bij een belasting van 40 Watt is de cos-phi van de Ferraris meter (2.3 / 6.8 = ) 0.33.
Sorry, dit laatste is complete nonsens, die conclusie kun je op die manier nooit trekken. Zie bovenstaande uiteenzetting. Een cos phi van 0,33 zou trouwens 71° faseverschuiving in de spanningsspoel betekenen. Meettechnisch totaal onbruikbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 03-07-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

ericplan schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 09:48:
[...]

Ik hoop dat we ooit een beleid krijgen (ruimtelijke ordening, bouwwetgeving) waarbij parkeerruimte deel gaat uitmaken van het privédomein. Als je een auto wil bezitten moet je een parkeerplek hebben.
Ik verbaas me ook in hoge mate over bewoners, die hun garage ombouwen tot woonruimte of werkkamer en vervolgens hun auto op straat zetten. Ik vind dat een gemeente daar niet aan zou moeten meewerken.
Bij ons in de wijk staan de woningen minimaal 7m van de openbare weg af zodat er parkeerruimte ontstaat voor een auto. (eis van de gemeente) Er is in de straat zelf dan ook weinig parkeerruimte. Er zijn tussen de straten in een paar parkeervakken aangelegd.
Maar er zijn ook buren met meerdere auto's, die hun voortuin hebben bestraat zodat er daar ook auto's kunnen staan.... 8)7
Als je geen tuin wilt koop/huur dan een appartement...

Onze auto staat overigens ook buiten. Garage is niet al te groot en staat dus vol met fietsen, (tuin)gereedschap, vrieskastje en natuurlijk de tafelvoetbaltafel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

Punkrocker schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 20:33:
[...]

Eh... méér dan 120 km/h?
Volgens mij mag je hier maximaal 120 km/h...
:P
Da's een feit, maar zoals gezegd is het altijd aangenamer dat je met je auto 120/u kan rijden zonder dat je hem helemaal op zijn staart moet trappen. Het is trouwens veel zuiniger dat je 120/u rijdt aan 1500rpm dan aan 4500rpm, dat is oa. de reden waarom in Spanje (dacht ik toch, kan ook ander land zijn :p ) de brommers op de rollen meer als 45/u mogen halen, zo kan je 45/u rijden met een laag toerental (dat is trouwens ook stiller ...).
En geloof mij vrij ... op de autostrade hoop ik altijd dat er op magische wijze een 5de versnelling verschijnt in mijn moeder haar Fietsta'ke (al was het maar omdat het een eeuwigheid duurt om van 90/u naar 120u op te trekken ) >:) .

btw. zaterdag gaat den deze naar den Aldi in Nederland, vlak over de grens dus als er zo'n zonnepaneelbaterijlader ding ligt neem ik het mee :+
//edit: mss nog een vraagje. Via het lichtnet zou dat ding in 4 uur opladen, enige idee hoe lang dat zou duren in de volle zon (rond de middag) ?

[ Voor 13% gewijzigd door Hardfreak op 03-07-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zonnepaneelbaterijlader ding ligt neem ik het mee
ik heb hem bekeken, maar hij is erg klein hoor.
zelf heb ik een asolar(vrij grote cel), en die red het mijn htc en een nokia de hele vakantie vol te houden...
http://van.wijk.net/pvt/asolar.jpg
oplaadtijd van de onboard accu 1150mah is ongeveer 4 uur op het strand in portugal.

maar ik liep ook tegen een caravan/auto lader zonnepaneeltje aan voor 11 euro,
hij hangt nu aan het servertje thuis (netbook atom 12 volt), welke 12,2 watt gebruikt, en dat daalt af en toe met 1 a 3 watt. Volgende stap is de eigenlijke bedoeling, het voeden van een 12volt dc fan voor de sunny boy, want die werd echt te heet de afgelopen week.
http://i38.photobucket.co...7/henniebodde/paneel1.jpg
grappig is hoe hoger de instraling hoe harder de fan draait,
precies wat ik zoek, want derating (over-power of temperatuur) op een sunny boy is erg slecht voor de opbrengst maar ook voor de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ding zou er zaterdag pas liggen, dus hoe kun je die al bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ze liggen er nu dus al, het was in langedijk/heerhugowaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Techneut schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 11:46:
[...]

Sorry, dit laatste is complete nonsens, die conclusie kun je op die manier nooit trekken. Zie bovenstaande uiteenzetting. Een cos phi van 0,33 zou trouwens 71° faseverschuiving in de spanningsspoel betekenen. Meettechnisch totaal onbruikbaar.
Hmm ik ga hier van 't weekend als het hopelijk wat minder warm is eens even over nadenken, want ik volg nog niet helemaal waarom je die weerstanden op elkaar mag delen om de cos-phi te bepalen.
Het lijkt mij dat alleen maar kan als de cos-phi puur een fase-verschuiving is en niet ook nog de golfvorm aangepast wordt. Waarom is een 71 graden faseverschuiving niet bruikbaar?
Ik vermoed omdat de meter dan niet stabiel genoeg draait bij een niet ohmse belasting, maar het waarom zie ik nog even niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Laatst online: 07-07 16:42
Spotmatic schreef op donderdag 02 juli 2009 @ 20:36:
Ik heb vandaag de volgende offerte ontvangen:

- Remeha Quinta Q35c ketel met warmwater voorziening
- Remeha Celcia 20 klok-thermostaat
- Zen 200 S terugloop opslagvat 200 liter
- Zen vlakke plaatcollectoren 2x 1776 x 1751mm
- PV systeem voor plat dak uitbouw 5 x Zen Power kP 200 Wp

Alles inclusief plaatsing en aansluiten.

Verketeling: 2.600 euro
PV Systeem: 6.390 euro
Thermisch Systeem: 5.640 euro

Totale kostenraming: 14.630 euro.

Persoonlijk lijkt het me stevig aan de prijs, maar ik heb er dan ook geen kijk op. Eigenlijk had ik meer dan 1000 Wp verwacht.

5640 euro voor zonneboiler en 2600 voor verketeling vind ik fors. Bij ons wordt volgende week een zonneboiler (200 liter plus 5m2 collector HRSolar) en ketel (Remeha calenta) geinstalleerd voor respectievelijk 3900 en 2300euro.

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onestone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 17:09

Onestone

Saabje, 550Nm 400paardjes

Hardfreak schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 13:06:
[...]

Da's een feit, maar zoals gezegd is het altijd aangenamer dat je met je auto 120/u kan rijden zonder dat je hem helemaal op zijn staart moet trappen. Het is trouwens veel zuiniger dat je 120/u rijdt aan 1500rpm dan aan 4500rpm, dat is oa. de reden waarom in Spanje (dacht ik toch, kan ook ander land zijn :p ) de brommers op de rollen meer als 45/u mogen halen, zo kan je 45/u rijden met een laag toerental (dat is trouwens ook stiller ...).
En geloof mij vrij ... op de autostrade hoop ik altijd dat er op magische wijze een 5de versnelling verschijnt in mijn moeder haar Fietsta'ke (al was het maar omdat het een eeuwigheid duurt om van 90/u naar 120u op te trekken ) >:) .

btw. zaterdag gaat den deze naar den Aldi in Nederland, vlak over de grens dus als er zo'n zonnepaneelbaterijlader ding ligt neem ik het mee :+
//edit: mss nog een vraagje. Via het lichtnet zou dat ding in 4 uur opladen, enige idee hoe lang dat zou duren in de volle zon (rond de middag) ?
Heb bij de bromscooter een ring in de vario verwijderd, het brandstofverbruik ging van 35km/l naar 60km/l. De brommer heeft daardoor een behoorlijk hogere topsnelheid gekregen maar die wordt (meestal) niet gebruikt.

Als je niet te hard rijdt wordt je niet bekeurd, op de rollerbank is >66 kmh de boetegrens en die werd niet gehaald >:) .

Sinds kort een achterband gemonteerd met een grotere buitendiameter, daardoor is het toerental verder gedaald bij gelijkblijvende snelheid. Nieuwe verbuik is nog niet bekend en de rollerbank is afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
TD-er schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 18:57:
[...]

Hmm ik ga hier van 't weekend als het hopelijk wat minder warm is eens even over nadenken, want ik volg nog niet helemaal waarom je die weerstanden op elkaar mag delen om de cos-phi te bepalen.
Gewoon elementaire electrotechniek Z2 = R2 + X2 en cos phi = R/Z. meer is het niet.
Het lijkt mij dat alleen maar kan als de cos-phi puur een fase-verschuiving is en niet ook nog de golfvorm aangepast wordt.
Vervorming komt hier niet ter sprake.
Waarom is een 71 graden faseverschuiving niet bruikbaar?
Ik vermoed omdat de meter dan niet stabiel genoeg draait bij een niet ohmse belasting, ....
Nee, met dat laatste heeft het niets te maken. Ik ga een poging doen om het in het kort uit te leggen, meettechniek is nl. één van mijn specialismen.
Het gaat om het principe van de ferrarismeter. Die berust op de som van krachten die ontstaan door wervelstromen, ook wel Foucaultse stromen genoemd, in de schijf. Voor een draaiend koppel zijn sowieso twee spoelen nodig, bij een kWh-meter dus een stroom- en een spanningsspoel. Eén van beide doet uiteraard de schijf niet draaien. Eveneens krijg je niet een draaiend koppel als beide stromen in fase zijn.
Misschien lijkt dit tegenstrijdig, maar bedenk, mede uit het vorige bericht, dat de stroom in de spanningsspoel van nature al bijna 90° naijlt op de spanning. En bij 90° heeft de schijf z'n maximum koppel, bij 0° staat hij stil.

Uiteraard is precies 90° niet haalbaar, omdat de spoel altijd ohmse weerstand heeft, maar je streeft om die 90° zo dicht mogelijk te benaderen. Waarom? Wel, (wederom) stabiliteit heeft daar niets mee te maken. Integendeel hij zou uitstekend draaien met veel minder dan die 90°, het gaat echter om het meetbereik.
Zou de faseverschuiving in de spannigsspoel maar 71° zijn, dan zou de schijf bij 71° tussen de te meten stroom en spanning al stil staan en zou deze bij meer dan 71° de de andere kant op draaien. Lijkt me niet de bedoeling ;).

Een fasehoek van 71° geeft een cos phi van 32,5 en dat is erg laag, maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:54
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:15:
[...]

Heb ik vanavond gehaald, 5V 60mA (max) zonnepaneeltje. Eigen accu lithium 1350, uitgaande stroom 350-800 mA.
Kan ook geladen worden via USB.
Op dit moment ligt hij in de schaduw, maar volgens z'n ledje laad hij nog bij. Wil hem gaan gebruiken voor de PDA als ik die gebruik voor navigatie op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ah duidelijk.
Thanx voor de uitleg en zoektermen, daar kan ik zeker verder mee komen :)
Maar door je uitleg snap ik nu eindelijk hoe die Ferraris meter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 08:15:
[...]

Daar kan IMHO toch echt geen fatsoenlijke li-ion accu en redelijk paneeltje meer inzitten voor dat geld...

@ eric-pvt waar had je die Asolar vandaan? Ik had die van de Aldi ongeveer net zo groot ingeschat...

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Joba schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 20:07:
[...]

5640 euro voor zonneboiler en 2600 voor verketeling vind ik fors. Bij ons wordt volgende week een zonneboiler (200 liter plus 5m2 collector HRSolar) en ketel (Remeha calenta) geinstalleerd voor respectievelijk 3900 en 2300euro.
Dat klinkt al beter! Door welk bedrijf laat je het doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de asolar kocht ik in een nuon energiewinkel voor 29.95, ze zijn ideaal voor pda`s en een portable extra batterij, (battery spare pack) zoals bij fotografie in de natuur etc. de asolar heeft als enige de optie dat je ze idioot genoeg in string(parralel) kunt zetten via usb.(let op iphones zijn beveiligd tegen alles wat niet laad via "mac" usb dus die doet het niet, al het andere wel.)
de asolar kun je ook via een usb snoertje met cpu fan gebruiken voor koeling van een sunny boy in de zomer.
de asolar kun je ook bestellen via de asolar website.

het andere (grotere) action-paneeltje is echt heel leuk, er is al een piek uitgekomen van 3,8 watt bij 13 volt belast. kenmerk is alleen : het is een paneeltje van 1~3 watt met accu lader erin, <geen buffer batterij>, het is meer een autonoom camping ladertje, onbelast gaat deze druppel laden.
dat usb binnenkort de standaard word is erg leuk met deze dingen, dit paneeltje moet in staat zijn een netbook te laden.(niet te laten draaien)

op het strand, boot of in de tuin met een biertje kun je eeuwig pielen/werken/mailen met je smartphone met deze dingen, vreemd eigenlijk dat er geen batterij klepjes in de handel zijn met zonnecel.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2009 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Kan je 2 Soladin 120's parallel zetten ?

Deze leveren max 90 watt terug aan het net en m'n paneel is 160 wp
Met een dikke diode voor iedere omvormer zouden ze elaar niet in de weg mogen zitten.
Je verliest alleen 0.6 volt over de diode.

Zonder diode zou volgens mij ook moeten gaat.
Alternatief kan ik een gridfit 250 kopen voor mijn 200 watt paneel maar
de soladin's heb ik liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak

Hardfreak

<!--

Onestone schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 20:20:
[...]
Heb bij de bromscooter een ring in de vario verwijderd, het brandstofverbruik ging van 35km/l naar 60km/l. De brommer heeft daardoor een behoorlijk hogere topsnelheid gekregen maar die wordt (meestal) niet gebruikt.

Als je niet te hard rijdt wordt je niet bekeurd, op de rollerbank is >66 kmh de boetegrens en die werd niet gehaald >:) .

Sinds kort een achterband gemonteerd met een grotere buitendiameter, daardoor is het toerental verder gedaald bij gelijkblijvende snelheid. Nieuwe verbuik is nog niet bekend en de rollerbank is afwachten.
Nou, hier in België zijn ze strenger, vanaf 53/u op de rollen heb je een dikke boete aan je been en de tweede keer ben je je brommer/scooter vergoed kwijt |:( .
'k Ben vandaag trouwens naar de Aldi in Ossenbrecht geweest, maar daar lag het paneeltje er nog niet :/ . Ik denk dat ik wat te vroeg was, want toen ik aankwam waren ze de camion nog aan het uitladen.
Nu, als je zo'n ding voor €11 kan kopen, dan zoek ik wel ff verder O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 12:27:
Kan je 2 Soladin 120's parallel zetten ?
Ik weet het niet, maar ik heb wel eens gelezen dat het met twee OK4's niet lukte. Ze gaan 'vechten' om het MPP en jojo'en dus continu op en neer. De energieproductie was erg laag. Ik denk dat je beter af ben met de Gridfit, hoewel 160Wp dan wat karig is en een omvormer wordt minder efficiënt als hij lager wordt belast. Daarnaast moet het ingangsbereik (spanning en stroom) maar net overeenkomen met het paneel.

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.