Duurzame energie deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.046 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bitbored
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23-03 00:14
SpiceWorm schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 21:43:
Voor de liefhebbers, fossiel energiegebruik voor houtsnippers (praktijkcijfers in liters diesel per ton snippers).

Oogsten: 1,5 l/ton
Uitrijden: 1l /ton
Snipperen: 3l/ton
Transport (100 km heen, 100 km terug): 3 liter per ton (naar houtsnipper centrale in Flevoland).
Bij elkaar 7,5-8 liter per ton. Deze snippers bestaan voor 40% uit vocht.

Dus zo'n 600 kg droog hout, à 19MJ / kg = 11,400 MJ

Dus zo'n 270 MJ fossiele energie voor 11,400 MJ, zit je met een hefboom van +/- 40.

Energietechnisch kan dat prima uit dus. Tel bij die 270 nog eventueel 10% extra voor de productiekosten / onderhoud van de machines blijf je er nog ruim onder. Ik neem wel even aan dat de snippers gedroogd worden met de restwarmte van de centrale en niet met aardgas oid.
En wat doen we als alle bomen weg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Bitbored schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 00:08:
[...]
Nieuwe planten. Itt tot Olie groeien bomen binnen afzienbare tijd weer terug. Zelfs als je niets doet gaan er weer bomen groeien, dan kan het echter wat langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:24

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonneschijn schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:29:
Ik heb ook wat software geschreven om grafiekjes te maken van de opbrengsten van mijn pv-systemen:
- 2x2 130 Wp panelen aan 2 gridfit omvormers,
- 4 130 Wp panelen aan een Soladin 600 (tot een week geleden maar 3 panelen)
- 2x9 130 Wp panelen aan een StecaGrid 2000+ omvormer

De (klikbare) grafieken zijn hier te vinden. Bij de StecaGrid omvormer kun je (vanaf 2 mei) doorklikken tot de opbrengst per 10 minuten.
Hoe heb je de uitlezing gedaan? Misschien is het interessant om dit te combineren met mijn project? JSunnyReports? Als het bestandsformaat enigszins logisch is van opbouw dan kan ik er denk ik wel een loader voor schrijven.

Ik ben met name benieuwd hoe jij je Soladin logt. Ik heb inmiddels ook een Soladin hangen en haar standen houd ik nu met de hand bij.

Overigens wat anders:

Is het nu wel of niet verstandig om contact op te nemen met de netbeheerder / leverancier over het feit dat er zonnepanelen geplaatst zijn op het dak?. Ik kan hier verrekte weinig over vinden op de website van Liander en de Nuon. De Liander site heeft op dit moment zowiezo last van storingen en grote fouten, een aantal belangrijke links werken niet op het moment. Op de Nuon site kan ik hier ook niets op vinden.

Reden is dat mijn stroomverbruik radicaal is verlaagd. De afrekening van 2007 was nog dik 5500kWh die van 2008 was nog maar 3200. En dit jaar gaan we nog veel lager uitkomen. Ik verwacht zelf op hooguit 1250kWh. En 2010 wordt helemaal lachen, dan komen we nauwelijks boven de 500kWh uit, dan liggen namelijk de zonnepanelen het gehele jaar te bakken.

Het laatste wat ik overigens wil is slapende honden wakker maken.

Wat is wijsheid?

[ Voor 31% gewijzigd door mkleinman op 26-06-2009 08:00 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Al jaren ben ik klant bij Nuon.
En toen ik mijn PV installatie in bedrijf had, heb ik dat netjes gemeld.
Ook heb ik gevraagd hoe het zal met salderen, ik heb een ferrasis meter.
Het antwoord dat ik kreeg was heel netjes. Zolang de meter blijft hangen, is de saldering "automatisch"
Wel had ik zelf al gemeld dat de meter dan achteruit loopt. Dat was dus geen enkel probleem.
Voor zover ik weet, moet je het melden.
En mijn ervaring is dus positief. Ik heb ook totaal geen gezeur gehad over de meterstanden.
De laatste 3 jaar krijgen we steeds geld terug. (Wel steeds minder, maar de voorschotten zijn ook telkens lager)

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

flitspaal.nl schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 07:32:

Is het nu wel of niet verstandig om contact op te nemen met de netbeheerder / leverancier over het feit dat er zonnepanelen geplaatst zijn op het dak?.
Waarom zou je het niet melden? Ben je bang dat ze je gaan afsluiten? Mag niet. Denk je dat ze je ferraris meter afpakken? Mag niet als tie niet kapot is.
Dat truukje willen de netbeheerders wel eens toepassen als opeens het stroomverbruik anders is geworden; de meter is kapot. Hiermee wordt dus de automatisch salderende meter afgepakt en ingeruild voor een big-brother meter.
Daarom is het juist slim om het wel te melden en misschien moet je dat juist schriftelijk doen. Hiermee toon je namelijk aan dat het verbruikersgedrag (lees afnamegedrag) verandert is door de installatie van zonnepanelen.
In NL mag je stroom leveren aan het net.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:18
guus.assmann schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 08:50:
Al jaren ben ik klant bij Nuon.
En toen ik mijn PV installatie in bedrijf had, heb ik dat netjes gemeld.
Ook heb ik gevraagd hoe het zal met salderen, ik heb een ferrasis meter.
Het antwoord dat ik kreeg was heel netjes. Zolang de meter blijft hangen, is de saldering "automatisch"
Wel had ik zelf al gemeld dat de meter dan achteruit loopt. Dat was dus geen enkel probleem.
Voor zover ik weet, moet je het melden.
En mijn ervaring is dus positief. Ik heb ook totaal geen gezeur gehad over de meterstanden.
De laatste 3 jaar krijgen we steeds geld terug. (Wel steeds minder, maar de voorschotten zijn ook telkens lager)
"Grappig" hoe dat kan verschillen. Ik zat tot vorig jaar ook bij Nuon, en die waren ondanks herhaalde meldnig van het hebben van zonnestroompanelen en een laag verbruik altijd wantrouwend over onze meterstanden. Toen ik aan zag komen dat we een negatief verbruik zouden krijgen gaven ze helemaal niet thuis, meerdere malen gebeld en gemaild maar totaal geen respons. Toen naar Greenchoice en daar werd alles in één keer goed geregeld. Aan de andere kant ontving ik deze week een mailtje van een Greenchoice-klant die problemen heeft om zijn productiecijfers in de factuur verwerkt te krijgen.

Heel raar, en ook heel jammer. De volstrekte willekeur geeft aan dat het hebben van zonnestroompanelen nog altijd een rariteit is in Nederland.

Atomstack X7 Pro 10w laser cutter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-12-2024
Nog een stukje over houtsnippers als biomassa.

Volgens dit rapport van de WUR kan er jaarlijks 700.000 ton (droge stof) extra aan hout geoogst worden in de Nederlandse bossen (de bijgroei die praktisch te oogsten is). Als je de volledige bijgroei oogst is de bijgroei maximaal, dus ook de productie en de CO2 vastlegging.

Dat is 13.300 GJ aan energie (of 13.300.000.000 MJ), of 415.625.000 m3 aardgas. Met een verbruik van gemiddeld 1600 m3 aardgas per huishouden voldoende voor 260.000 huishoudens.

Omdat dat misschien wat onhandig (/duur) is kan er geleverd worden aan een electriciteitcentrale, welke daarvan 35% om kan zetten in stroom, en +/- 40% in warmte voor stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-03 18:52

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

[...]

Ik ben met name benieuwd hoe jij je Soladin logt. Ik heb inmiddels ook een Soladin hangen en haar standen houd ik nu met de hand bij.
Heb je een RS-232 verbinding om jou Soladin uit te lezen?
Zo ja, dan heeft Fred Jansen hier ooit een uitleesprogramma voor gemaakt.
Je kunt de link vinden bij ons zonnigtype. _/-\o_

Ik heb er ook software ervoor geschreven en logt vanaf maart 2008 elke dag de gegevens.
Rekeninghoudend met hoog en laag tarief berekend deze ook de uitgespaarde kosten.
Vanaf begin juni logt de software ook 3 OK4'tjes zonder problemen.
Grafieken zijn qua aanzicht niet mijn sterkste punt maar zitten wel in de software.
Zitten nog wel een paar bugs in maar dat mag met software, heeft MS patent op.

Heb toevallig eergisteren jou proggie getest en deze loopt goed.
Alleen vind ik het lastig om de getallen met de hand in manual.xls te zetten.

[ Voor 38% gewijzigd door Mike70 op 26-06-2009 11:32 ]

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:38
Ik ben nu redelijk klaar met m'n Remeha Quinta CV met remeha zonnepaneel.
De boiler met pomp werkt storingsvrij.

Nieuw in de Quinta CV is een interface met temp sensor op de warmwater invoer.
Deze heb ik heel dicht bij de boiler geplaast en moet voorkomen dat de gasvlam aangaat
terwijl de warmwater invoer warm genoeg is.

Het hok waar alles staat was altijd flink warm en er waren veel buizen zonder isolatie die aardig warm worden, zoals rond de pomp en de warmwater leiding richting CV.
Die buizen rond de boiler en CV hebben nu netjes isolatie.

Blijft er nog een ding over dat ik graag beneden op m'n Celcia 20 termostaat de "buitentemperatuur"
wil aflezen dmv een sensor op de boiler via de Quinta zodat ik zie wat ongeveer de temp is daar.
Zou niet moeilijk moeten zijn, het is maar een simpele NTC (25 graden / 12K).

Ik weet alleen niet of m'n CV daarvan in de war raakt
In de winter leest ie dan 40 graden terwijl het buiten -10 is of zo

Weet iemand hier waar ik dat aansluit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 10:37
Ik ben bij ons met de voorbereidingen begonnen voor de installatie van onze nieuwe ketel en zonneboiler over twee weken. Weet iemand of een opbouw elektriciteitsleiding onder de ketel door mag lopen? Iets in me zegt dat dat niet zo fijn is, maar ik moet een stopcontact met randaarde verplaatsen om de wasdroger een nieuwe plaats te geven. Afvoer laat ik lekker zitten, dan moet vrouwlief maar een paar keer met condensbakje lopen, gaat ze dat ding vanzelf minder gebruiken >:)

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Woodski schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:38:
I
Nieuw in de Quinta CV is een interface met temp sensor op de warmwater invoer.
Deze heb ik heel dicht bij de boiler geplaast en moet voorkomen dat de gasvlam aangaat
terwijl de warmwater invoer warm genoeg is.
Kan je iet meer vertellen over deze regeling. Heb je deze besteld bij Remeha? Ik ben zelf met de voor bereidingen bezig voor de plaatsing van een zonneboiler

[ Voor 9% gewijzigd door Edwin de Jonge op 26-06-2009 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Boeiende serie op youtube over exponentiële groei, bevolking, energiegebruik, peak-oil. 10 afleveringen van 7 minuutjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb inmiddels contact gehad met Liander. In het systeem staat nu dat ik zonnepanelen heb. Ik krijg nog een brief en/of wordt teruggebeld voor eea te bevestigen.

Overigens. Ik ben weer een stapje verder met m'n software

Per inverter een grafiek met de hoeveelheid Wp aangesloten,kWh/kWp voor deze omvormer, de verwachting en het actuele gemiddelde.

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/2009/SB1100-6-2009.png

Hetzelfde voor alle 3 de omvormers

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/graphs/2009/6-2009.png

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 18-03 18:52

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

flitspaal.nl schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 18:57:
Overigens. Ik ben weer een stapje verder met m'n software

Per inverter een grafiek met de hoeveelheid Wp aangesloten,kWh/kWp voor deze omvormer, de verwachting en het actuele gemiddelde.
Wanneer is deze versie te verkrijgen?
Hoe ver ben je met de Solarlog vertaling, ben daar zeer benieuwd naar?

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mike70 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 19:07:
[...]

Wanneer is deze versie te verkrijgen?
Hoe ver ben je met de Solarlog vertaling, ben daar zeer benieuwd naar?
Beta2 is inmiddels te downloaden vanaf http://www.familie-kleinman.nl/jsunnyreports

zodra ik alle grafieken heb die ik uit de software wil hebben ga ik verder met het schrijven van dataloaders. Fronius en solarLog zijn dan de volgende twee.

Ik kan overigens nog logbestanden van een Solarlog gebruiken dan heb ik wat voorbeeld / testdata om mee te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26970

SpiceWorm schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:56:
Nog een stukje over houtsnippers als biomassa.

Volgens dit rapport van de WUR kan er jaarlijks 700.000 ton (droge stof) extra aan hout geoogst worden in de Nederlandse bossen (de bijgroei die praktisch te oogsten is). Als je de volledige bijgroei oogst is de bijgroei maximaal, dus ook de productie en de CO2 vastlegging.

Dat is 13.300 GJ aan energie (of 13.300.000.000 MJ), of 415.625.000 m3 aardgas. Met een verbruik van gemiddeld 1600 m3 aardgas per huishouden voldoende voor 260.000 huishoudens.

Omdat dat misschien wat onhandig (/duur) is kan er geleverd worden aan een electriciteitcentrale, welke daarvan 35% om kan zetten in stroom, en +/- 40% in warmte voor stadsverwarming.
Wat gebeurt er op dit moment met die houtsnippers?
SpiceWorm schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 17:34:
Boeiende serie op youtube over exponentiële groei, bevolking, energiegebruik, peak-oil. 10 afleveringen van 7 minuutjes.
Ik heb hem afgelopen week ook gezien. De man vertelt op een heel droge manier, maar zijn verhaal is ontzettend boeiend. Je gaat je afvragen wat je kunt doen om e.e.a. te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
z704w40 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 17:25:
[...]

Kan je iet meer vertellen over deze regeling. Heb je deze besteld bij Remeha? Ik ben zelf met de voor bereidingen bezig voor de plaatsing van een zonneboiler
Remeha S100188 voor ca 90 euro ex
Werkt op de Quinta. Als het goed is verkoopt Atag ook zoiets

Dat geld haal je er natuurlijk never nooit uit
Ik weet niet of ik weer een Rehema set zou kopen.
Denk de volgende keer zelf iets samen te stellen
De quinta is trouwens prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Joba schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:51:
Ik ben bij ons met de voorbereidingen begonnen voor de installatie van onze nieuwe ketel en zonneboiler over twee weken. Weet iemand of een opbouw elektriciteitsleiding onder de ketel door mag lopen? Iets in me zegt dat dat niet zo fijn is, maar ik moet een stopcontact met randaarde verplaatsen om de wasdroger een nieuwe plaats te geven. Afvoer laat ik lekker zitten, dan moet vrouwlief maar een paar keer met condensbakje lopen, gaat ze dat ding vanzelf minder gebruiken >:)
In mijn 10 jaar oude huis zit het stopkontakt zelfs schuin onder de CV
Zeiknat als je een fout maakt met vullen.

Voor een buis zou ik me niet druk maken.
Stopkontakt is een dikke afrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nog wat beloofde pics van mijn panelen op west

Panelen voorzien van nieuwe bekabeling, en meteen ook markeringen gezet op de twee junction boxes.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/voorbereid.jpg

Clickfit wieltjes. Uitgemeten hoe hoog de panelen komen. slechts een paar cm onder de nokpan. IDEAAL!

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/wieltjes.jpg

De panelen

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/panelen.jpg

4 inmiddels op het dak. Ging echt ontzettend eenvoudig.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/4opdak.jpg

Ruimte tussen de panelen en de collector. Het past precies :P

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/panelen_collector.jpg

En een ontzettend mooi plaatje van 1 van de collectoren en een strak blauwe lucht. :>
De buizen zijn overigens gewoon koud aan de buitenkant. Het vacuum werkt echt zeer goed als isolator.

Afbeeldingslocatie: http://www.flitspaal.nl/martin/isofoton/collector.jpg

De foto's zijn genomen op de 24e. Die dag is mijn boiler tot 89 graden onderin gekomen. Dat is slechts 1 graad onder mijn maximale temperatuur. Zoals het er nu naar uit gaat zien is de dimensionering van mijn collector + boiler ideaal met geen stagnatie problemen bij normaal gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
bij (met name) de 3e foto lijkt het alsof iedere cel in het midden wat donkerder is, en ook lijkt er heel wat kleurverschil te zitten tussen de verschillende cellen. Is dat gezichtsbedrog, of is dat echt zo? En heeft het nog wat te betekenen?

Bij m'n ouders liggen er ook isofoton-panelen (I-110) op het dak, en die hebben allemaal een egale kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

gatgda schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 22:58:
bij (met name) de 3e foto lijkt het alsof iedere cel in het midden wat donkerder is, en ook lijkt er heel wat kleurverschil te zitten tussen de verschillende cellen. Is dat gezichtsbedrog, of is dat echt zo? En heeft het nog wat te betekenen?

Bij m'n ouders liggen er ook isofoton-panelen (I-110) op het dak, en die hebben allemaal een egale kleur
Klopt er zit inderdaad een licht kleurverschil tussen de cellen en de binnenkant van de cel is ook ietsje verkleurd.

Waarom weet ik niet. De panelen werken wel verder prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:52
[...]

Hoe heb je de uitlezing gedaan? Misschien is het interessant om dit te combineren met mijn project? JSunnyReports? Als het bestandsformaat enigszins logisch is van opbouw dan kan ik er denk ik wel een loader voor schrijven.
Ik schrijf dagelijks de standen op. Ongeveer 1 keer per week voer ik ze in in een spreadsheet. Hieruit genereer ik een csv-file die ingelezen wordt door een Python script. Deze maakt de grafieken en de html files en zet ze op mijn website. De 10 minuten data van de StecaGrid lees ik middels een Python script uit. Een ander script maakt daar weer grafieken van en zet ze op mijn website. Een en ander behoeft nog wat verbetering, maar ik heb niet zo veel tijd.
Met het handje dus. Ik zou wel een datakabel voor de Soladin en een eenvoudig PC'tje (bv de Fit-PC2) willen hebben om continue te loggen, maar dat gaat voorlopig nog niet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Woodski schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:38:

Blijft er nog een ding over dat ik graag beneden op m'n Celcia 20 termostaat de "buitentemperatuur"
wil aflezen dmv een sensor op de boiler via de Quinta zodat ik zie wat ongeveer de temp is daar.
Zou niet moeilijk moeten zijn, het is maar een simpele NTC (25 graden / 12K).

Ik weet alleen niet of m'n CV daarvan in de war raakt
In de winter leest ie dan 40 graden terwijl het buiten -10 is of zo

Weet iemand hier waar ik dat aansluit ?
Vaak kun je kiezen tussen weersafhankelijk stoken en 'normaal' stoken. Als je dat apart kan instellen verwacht ik geen problemen. Dus gewoon op normaal stoken houden, mijn thermostaat (Honeywell Vision) is dan de buitentemp. meter alleen ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Woodski en IJsbeer.
Al gedurende een paar jaar heb ik de Remeha Quinta 28C met een Celcia 20 thermostaat.
En ik heb een buitensensor aangesloten.
Dit gaat prima en heeft geen enkele invloed.
Je moet het stoken voor buitentemperatuurafhankelijk apart instellen.
Als je dat niet doet, werkt alles gewoon, zonder problemen.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mocht iemand er interesse in hebben. Er is een nieuwe beta beschikbaar van m'n PV logging tool JSunnyReports. naast een aantal fouten die zijn opgelost is er inmiddels ook support voor mensen met een SolarLog 100 en 400 logger

http://www.familie-kleinm...yReports-1.0.0.0beta3.zip is de rechtstreekse download url.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

[b][
Gratis kurkdroog pallethout gebruiken zoals ik ook doe :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 21:08:
[...]

Gratis kurkdroog pallethout gebruiken zoals ik ook doe :)
Ehm.. bomen op.. eh. hout op.. eh... Waar maken ze pallets van dan 8)7

offtopic:
sorry ik kon het niet laten, hij lag op de doellijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ook van hout gelukkig, maar dit is afvalhout wat anders rechtstreeks de vuilverbrander in gaat.
Ik bedoel er maar mee te zeggen afvalhout kan prima voor de warmtevoorziening zorgen.
Middels een kachel voorzien van tegenstroomkanalen wordt met gemak een rendement >80% gehaald, met als gevolg een zeer schone verbranding.

[ Voor 27% gewijzigd door SpeksteenWP op 27-06-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag een meting gedaan aan m'n nieuwe Dell Hybrid pc.

Resultaat:
Verbruik oude Dell Dimension 4600 gemiddeld 100W per uur.
Verbruik nieuwe Dell Hybryd gemiddeld 25W per uur.

Aangezien dit onze "gezins pc" is die zo'n beetje 8 uur per dag in gebruik is levert dit toch weer een mooie jaarlijkse besparing op. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07-2024
Ik heb inmiddels ook een energy logger 3500 van Conrad. Ik moet zeggen dat deze tot op heden perfect bevalt. Zeker in combinatie met de tool van Td'er. Waarvoor dank nog!

[ Voor 75% gewijzigd door polleke op 28-06-2009 09:17 ]

Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-04 00:03
je kunt ook de optie -dir gebruiken ;)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-07-2024
over het hoofd gezien ;)
Bedankt voor de tip. Maakt mijn batch bestand een stuk minder nodig / nuttig :P
Heb mijn bovenstaand bericht daarom wat ingekort.

[ Voor 85% gewijzigd door polleke op 28-06-2009 09:18 ]

Live PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

zonnepanelen gaan volgens onderstaand artikel snel dalen.

http://www.agriholland.nl/nieuws/artikel.html?id=104080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:01
Je had bijna geen beter nieuws kunnen brengen op deze zondagmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:28
Nee inderdaad, maar eerst zien, dan geloven.
Er zijn al zoveel artikelen verschenen over de exponentiële daling van zonnepanelen... maar ook over stagnatie.

Volgens mij gaan de prijzen de komende 5 jaar duidelijk dalen. Dit mede dankzij de massale vraag ik 2009 van België, het plaatsen van "farms" in Duitsland,...
De vraag zal hier in West-Europa wel afnemen omdat de grootste stroom binnen 5 jaar wel geluwd zal zijn. (De mensen die overtuigt zijn van zonnepanelen hebben er al op hun dak liggen, de grote open vlaktes die heel aantrekkelijk zijn die zijn ook al bedekt.)
Minder vraag, meer aanbod dus (sterke) daling van de prijs.

Ach, maar als ze zoals computerchips gaan beginnen. Een hele productie achterhouden en wachten tot de prijzen stijgen... is ook een mogelijkheid (voor de bedrijven dan toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 13:43

Hardfreak

<!--

Ik vraag mij nog altijd af hoe rendabel zonnepanelen tegenwoordig zijn. Ik heb dat vorig jaar eens proberen uit te rekenen en toen kwam ik uit dat de panelen pas rendabel zouden worden na 15 jaar (zonder rekening te houden met herstellingen/beschadigingen door hagel ed).
Over een paar jaartjes ga ik nl. alleen wonen en dan zou ik het wel eens kunnen overwegen om zonnepanelen of een zonneboiler te installeren (dat laatste is meer waarschijnlijk gezien de aanschaf van een huis al duur genoeg is).

Gisteren trouwens een 25W peertje vervangen door een mini spaarlamp van 7W, die zijn echt wel hard te vinden ...

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Scherpe prijsdalingen worden al jaren aangekondigd, maar in praktijk daalt de prijs toch langzamer dan men dacht. De productiekosten dalen wel, maar de vraag neemt toe door goede aanmoedigingsregelingen (zo'n beetje overal behalve in Nederland) en dat houdt de prijs hoog.

Zonnestroompanelen zijn zeer rendabel. Ze verdienen de energie die nodig was voor hun productie, transport en plaatsing in een klimaat als het Nederlandse in drie tot vier jaar terug (mits goed opgesteld). Daarna produceren ze dus netto energie. Overigens is het vrijwel altijd goedkoper om als eerste energie te besparen, dus eerst zuinige apparaten aanschaffen, sluipverbruik volledig elimineren, en er zelf ook energiebewust mee omgaan. Door je energieverbruik te verlagen hoef je veel minder geld uit te geven aan duurzame opwekmethoden.

Als je kijkt naar de financiële kant kun je onmogelijk vooraf zeggen hoe lang het duurt voordat je ze hebt terugverdiend. Daarvoor is nl. kennis nodig van de elektriciteitsprijs van de komende paar decennia, en als je die aantoonbaar en nauwkeurig kunt voorspellen dan kom ik eens een praatje met je maken :) Ikzelf denk dat door het steeds zeldzamer en daardoor duurder worden van grondstoffen energieprijzen sterk zullen stijgen wat nu geplaatste zonnestroompanelen sneller financieel rendabel zal maken dan veel mensen denken. Stijgende energieprijzen zullen de vraag naar zonnestroompanelen aanjagen en de prijsdaling nog verder temperen en wellicht zelfs omzetten in een prijsdaling - vergeet niet dat de energie die het kost om de panelen te maken ook duurder wordt.

Als laatste: bedenk voor jezelf heo belangrijk het terugverdienen nou echt is. Heb je jezelf dezelfde vraag ook gesteld bij de aanschaf van je computer? Je auto? Je driezitsbank?

Ergo: aanschaffen dat spul! :) Prijzen van onder de € 4 per Wp zijn al mogelijk, en als je gemeente een aanschafsubsidie van bv. € 1 per Wp geeft heb je echt een superdeal. SDE zou ik links laten liggen tenzij je echt een heel grote installatie plaatst. Als je een huis gaat kopen en je kunt de panelen meefinancieren uit de hypotheek zit je helemaal gebakken; heel Nederland betaalt dan dubbel mee aan jouw installatie.

(Ik ben absoluut geen voorstander van al dat heen en weer geschuif met geld, maar je bent een dief van je eigen portemonnee als je geen gebruik maakt van de regelingen die er zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb hier afgelopen week een berekening gemaakt wat de kWhprijs is van de panelen die ik heb aangeschaft. Dit genomen over een periode van 30 jaar waarbij ik elke 10 jaar een inverter moet vervangen.

Onbekende factoren in deze berekening zijn:
  1. Wat kost over 10 jaar dezelfde, of gelijkwaardige, inverter;
  2. Staat van de bekabeling over deze periode, moet deze ook vervangen worden?;
In mijn geval komt er voor zowel oost als de west installatie een kWhprijs uit van net onder de 20 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flitspaal.nl schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:54:
In mijn geval komt er voor zowel oost als de west installatie een kWhprijs uit van net onder de 20 cent.
Dat is niet gek, alleen maken veel mensen er een probleem van dat je een zonnestroominstallatie vooraf moet betalen en fossiele stroom in kleine, maar naar verwachting steeds groter wordende, stukjes betaalt. (In het grote plaatje bekeken laat je een gedeelte van de rekening voor het gebruik van fossiele stroom door de generaties na jou betalen.)

Veel mensen willen in de huidige lenen.nl-cultuur nu de lusten en pas later de lasten. Wie dan leeft wie dan zorgt.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 28-06-2009 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Inverters zijn zowel elektronica als wel als onderdeel van de elektrische installatie.
De prijzen van stopcontacten zullen naar verwachting gewoon blijven stijgen met de inflatie, tenzij bepaalde grondstoffen ineens heel schaars worden, danwel dat je allerlei keurmerken zou moeten gaan betalen.

Elektronica daalt in principe eigenlijk altijd in prijs.

Kortom die zou ik ook echt niet durven te schatten. Het meest veilige lijkt me om een gelijk bedrag te rekenen.

Bekabeling kan eigenlijk alleen corroderen aan de aansluitingen en de mantel zou broos kunnen worden door invloed van hoge temperaturen. Dat laatste geeft eigenlijk pas een probleem als je de boel buigt, want dan barst de mantel en dat is link.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 13:43

Hardfreak

<!--

Dat is natuurlijk allemaal waar wat je zegt. Ik kan natuurlijk niet op voorhand de energieprijs weten, alleen maar vaag inschatten. Wanneer de energieprijs ineens fors stijgt worden die panelen ineens een pak efficiënter en verdienen ze zichzelf gemakkelijk terug.
Hier in België rekenen ze niet echt per Wp, maar in percentages met een maximum. In mijn gemeente bv. krijg je een subsidie van 15% van de totaalprijs met een totaal van €750. Daarboven komt ook nog de overheidssubsidie die als ik mij goed herinneren niet lang meer van kracht is, plus een kleine belastingsvermindering. Dus er vallen wel wat subsidies te rapen, maar op een dikke €7000 is het ook niet echt heel veel :o

De reden waarom ik wil dat het rendabel is, is omdat het een alternatief/toevoeging is op de elentriek die 'k moet betalen. Het heeft niet echt zin om veel geld uit te geven voor zonnepanelen terwijl 'k pakken goedkoper groene stroom kan binnenhalen. Dat is een beetje gelijk thuis ADSL en inbellen tegelijkertijd... Je betaalt dubbel, maar echt een voordeel eruithalen zit er niet in. Daarom vind ik ook niet dat je dat kan vergelijken met de aankoop van een sofa of een auto (wat ik overigens nog niet heb gedaan :9 ).

En natuurlijk probeer ik het verbruik een beetje te drukken, ik probeer een groene jongen te zijn :+

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

Gisteren de 6x190wp panelen op gehaald,
houten steunen gemaakt en toen was het donker .... :P

Vandaag vrolijk verder, de panelen op het plattedak.
Kabels aangesloten, de sunnyboy aangesloten.

Uiteraard meteen naar de meter kast gerend en de meter achter uit zien draaien. _/-\o_ 8)7 :*) :9~
wel is waar niet hard, maar toch de meter draaide achter uit.

Mijn voltcraft 3000 omgebouwd, en tussen de sunnyboy en het stopcontact gezet.

704 watt !!!! yes yes yes
Het wordt nu wel minder, de zon is over zijn meeste kracht heen, en draait verder naar het westen. :'(

Voor een proef opstelling toch een fijn resultaat. :*)

De uiteindelijke plek wordt op het oostdak, maar tot die tijd staan ze lekker op het plattedak richting het zuiden.

update 18:30
De boom grrrr :( toch veel schaduw van dat ding, had er eind van de middag ook al last van.
De sunnyboy maar even met een verlengsnoer aan gesloten op de aparte groep van de oven.
De oven gebruiken we toch haast niet meer, kan nu met een gerust hart morgen het huis verlaten en de sunnyboy zijn werk laten doen

Je wordt wel hebberig van zo'n installatie :*)

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 287219 op 28-06-2009 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:23
Anoniem: 287219 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:47:
Gisteren de 6x190wp panelen op gehaald,
houten steunen gemaakt en toen was het donker .... :P

Vandaag vrolijk verder, de panelen op het plattedak.
Kabels aangesloten, de sunnyboy aangesloten.

Uiteraard meteen naar de meter kast gerend en de meter achter uit zien draaien. _/-\o_ 8)7 :*) :9~
wel is waar niet hard, maar toch de meter draaide achter uit.

Mijn voltcraft 3000 omgebouwd, en tussen de sunnyboy en het stopcontact gezet.

704 watt !!!! yes yes yes
Het wordt nu wel minder, de zon is over zijn meeste kracht heen, en draait verder naar het westen. :'(

Voor een proef opstelling toch een fijn resultaat. :*)

De uiteindelijke plek wordt op het oostdak, maar tot die tijd staan ze lekker op het plattedak richting het zuiden.

update 18:30
De boom grrrr :( toch veel schaduw van dat ding, had er eind van de middag ook al last van.
De sunnyboy maar even met een verlengsnoer aan gesloten op de aparte groep van de oven.
De oven gebruiken we toch haast niet meer, kan nu met een gerust hart morgen het huis verlaten en de sunnyboy zijn werk laten doen

Je wordt wel hebberig van zo'n installatie :*)
Je hebt zelf een houten constructie gemaakt om de panelen in te zetten? Hoe heb je dat gedaan? Heb je anders enkele (detail)foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 287219 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 15:47:

De kachel in met dat ding :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wmeester schreef op zondag 28 juni 2009 @ 21:05:
[...]

Je hebt zelf een houten constructie gemaakt om de panelen in te zetten? Hoe heb je dat gedaan? Heb je anders enkele (detail)foto's?
Afbeeldingslocatie: http://tecsun.nl/pv/dsc_29242.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tecsun.nl/pv/dsc_29252.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tecsun.nl/pv/dsc_29262.jpg
Hergebruik van aluminium hoeklijn

Afbeeldingslocatie: http://tecsun.nl/pv/dsc_29272.jpg
Aansluiting met 2,5mm² gemaakt, had die kabel nog,
het is toch voor tijdelijk. MC3 connectors gesoldeerd

Afbeeldingslocatie: http://tecsun.nl/pv/dsc_29282.jpg
Aluminium hoeklijn om de onderzijde vast te zetten

Afbeeldingslocatie: http://tecsun.nl/pv/dsc_29332.jpg
Een stukje okume, dikte van de alluminium rand aan de bovenzijde en zijkant weggehaald
het profiel haakt achter het stukje okume

Afbeeldingslocatie: http://tecsun.nl/pv/dsc_29362.jpg
De ontluchting van de douche, paneel voor de ontluchting gezet.

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 287219 op 28-06-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:52
Anoniem: 287219 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:07:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Een stukje okume, dikte van de alluminium rand aan de bovenzijde en zijkant weggehaald

[afbeelding]
Ik hoop voor jou dat er niet plotseling een windje opsteekt, want dan liggen je panelen beneden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Je had al gezegd dat het een testopstelling was, maar toch wat tips:

- [BELANGRIJK]: Ballast! De zonnestroompanelen hebben een groot oppervlak en ze zijn relatief licht. Eén windvlaag en ze liggen benedenop straat, dat zou echt zonde zijn. Het is een boel werk, maar regel een stapel stoeptegels om de panelen op het dak te houden. Je zult het grind op die plekken weg moeten harken.
- Hout is geen briljante materiaalkeuze voor deze constructie. De panelen gaan ongeveer 30 jaar zonder onderhoud mee, dan wil je geen constructie die elke paar jaar in de verf moet. Aluminium & RVS bouten/moeren is veel beter.
- De twee rijen staan dicht op elkaar. Dat zal nu, met de zon hoog in de lucht, nog niet veel uitmaken, maar in het voor- en naseizoen gaat je dat opbrengst kosten omdat de achterste rij dan in de schaduw staat. Als de zes panelen in één string zitten stort het vermogen en daarmee de opbrengst van de gehele set in elkaar.
- 2,5mm2 is niet erg veel voor 6-7 A (?). Merk ook op dat gewone Gamma-kabels niet UV-bestendig zijn, de kabels die speciaal voor PV-toepassingen gemaakt worden zijn dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
Anoniem: 287219 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 23:07:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er netjes uit.
Zie echter ook de reactie van de medeforumleden; vuren latjes gaan niet 30 jaar mee en ballast is wel noodzakelijk.
Ikzelf ben druk bezig ideeen op te doen hoe straks een constructie in elkaar te zetten. Hout is wat dat betreft heel gemakkelijk, zagen, schroeven ed gaat veel gemakkelijker als aluminium. Is alleen na 5-10 jaar verrot. Zeker de onderste vuren latjes rotten snel weg, deze drogen namelijk niet.
Een optie is ze te maken van hardhout, de vraag is wat de duurzaamheid hiervan is icm kappen van regenwouden enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
wmeester schreef op maandag 29 juni 2009 @ 10:13:
[...]

Een optie is ze te maken van hardhout, de vraag is wat de duurzaamheid hiervan is icm kappen van regenwouden enz.
Mits verantwoord gekapt, vraag ik me af wat duurzamer is. IJzererts winnen (per definitie niet duurzaam), en vervolgens, omsmelten/gieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
IJsbeer schreef op maandag 29 juni 2009 @ 10:48:
[...]

Mits verantwoord gekapt, vraag ik me af wat duurzamer is. IJzererts winnen (per definitie niet duurzaam), en vervolgens, omsmelten/gieten.
Sterker nog; constructie zou idealiter gemaakt moeten worden van aluminium (baxiet) of RVS (nikkel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Als je hout neemt (ik raad dat niet aan als je het op een plat dak gaat monteren maar waarom niet voor een luifel) neem dan verduurzaamd hout;
http://www.milieucentraal...rwerp=Verduurzaamd%20hout

Ikzelf vind verduurzaming door bakken en braden zoals Modiwood een prachtig product. Is heerlijk te verwerken en te bewerken.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:29

Spotmatic

Ken sent me

Inmiddels ben ik -na onze verhuizing- zo ver dat we voor onze nieuwe woning een totaaloplossing willen aanschaffen (nieuwe ketel, zonneboiler, PV-panelen) inclusief installatie. Ik heb helaas twee linkerhanden, dus dat ga ik niet zelf doen (ook al is het goedkoper).

Iemand een idee waar wij het beste terechtkunnen in de regio Zwolle? Het beschikbare budget is 15.000-20.000 euro. ;)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Spotmatic schreef op maandag 29 juni 2009 @ 12:07:
Inmiddels ben ik -na onze verhuizing- zo ver dat we voor onze nieuwe woning een totaaloplossing willen aanschaffen (nieuwe ketel, zonneboiler, PV-panelen) inclusief installatie. Ik heb helaas twee linkerhanden, dus dat ga ik niet zelf doen (ook al is het goedkoper).

Iemand een idee waar wij het beste terechtkunnen in de regio Zwolle? Het beschikbare budget is 15.000-20.000 euro. ;)
Voor PV heb je Esdec in Deventer zitten. Ketel en boiler is installateurs afbellen en hopen dat ze wat ervaring hebben met boilers (en dat zijn er verrekte weinig). Mijn ervaring is dat je het beste een ZZP-er kan zoeken die open staat voor dit soort spul, al moet ik erbij zeggen dat forum-leden nare ervaringen hebben met ZZP-ers.

@Ericplan: over nare ervaringen gesproken, wat is de status?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 02-05 22:07

The Wizard

Moderator Mobile
Ik heb afgelopen weekend een brief gekregen van Liander met een "aanbieding" voor het plaatsen van een productiemeter en het vervangen van mijn huidige meter. Deze meter zou niet geschikt zijn, terwijl het, volgens mij, de meest gebruikte meter is voor het terugleveren... Ik weiger om een 120 euro te betalen om een meter te vervangen die wel functioneert (lees: teruggeleverde energie weergeeft). Het gaat trouwens op de Siemens S2AS-300. Deze heeft 4 (digitale) tellers voor verbruik en 1 voor teruggeleverde energie.

De klantenservice van Liander is een ramp, die weet niks van deze materie.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

The Wizard schreef op maandag 29 juni 2009 @ 12:25:
Ik heb afgelopen weekend een brief gekregen van Liander met een "aanbieding" voor het plaatsen van een productiemeter en het vervangen van mijn huidige meter. Deze meter zou niet geschikt zijn, terwijl het, volgens mij, de meest gebruikte meter is voor het terugleveren... Ik weiger om een 120 euro te betalen om een meter te vervangen die wel functioneert (lees: teruggeleverde energie weergeeft). Het gaat trouwens op de Siemens S2AS-300. Deze heeft 4 (digitale) tellers voor verbruik en 1 voor teruggeleverde energie.

Ik ben benieuwd wat mij te wachten staat met Liander. Ik heb toch de poging gewaagd om te bellen met ze ivm mijn zonnepanelen en een stuk lagere energiestand aan het einde van het jaar. De meneer in kwestie vertelde mij stellig dat ik GEEN nieuwe meter hoefde. Ik ben nog in het gelukkige bezig van een oude analoge Farrarismeter.

Het zal mij benieuwen of ik toch binnenkort ineens een voorstel krijg voor ene digitale meter.*HUIVER*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002

The Wizard schreef op maandag 29 juni 2009 @ 12:25:

Liander zit te liegen da jou huidige meter vervangen moet worden (is dat een draai meter/ferarris?)
gewoon zeggen dat je die niet wil en alleen een bruto productie meter nodig hebt. Ik ga er dan wel vanuit dat je een draaistroom mete hebt en geen digitale met 1 telwerk oid

Op de website van ZPV staat uitgebreid wat er nodig is. Dit is zelfs door EZ bevestigd.

Schandalig dat ze dit nog steeds doen trouwens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
wmeester schreef op maandag 29 juni 2009 @ 10:13:
Hout is wat dat betreft heel gemakkelijk, zagen, schroeven ed gaat veel gemakkelijker als aluminium.
Dat dacht ik eerst ook, maar zoals gezegd is hout geen ideale keuze voor een verder langdurig onderhoudsloos product als zonnestroompanelen. Aluminium kan zonder specialistisch gereedschap prima bewerkt worden. Ik heb voor een 50Wp-paneel wel eens een platdak-frame gemaakt, en dat ontwerp is prima op te schalen naar grotere panelen (ik heb hem nl. simpelweg nagebouwd van de grote frames waarop onze 165Wp-panelen bevestigd waren). Op mijn website heb ik destijds een naar mijn idee vrij duidelijke beschrijving gezet van hoe ik dat toen gedaan heb:

http://www.solarwebsite.nl/archief/nieuws2007/nieuws2007.htm

(scroll naar 4 september 2007; deze post is nog niet overgeheveld naar mijn nieuwe website)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:57

ericplan

5180 Wp PV

IJsbeer schreef op maandag 29 juni 2009 @ 12:22:
[...]

@Ericplan: over nare ervaringen gesproken, wat is de status?
De status is helaas nog ongewijzigd, maar ik hoop toch echt binnen twee weken een werkende installatie op het dak te hebben.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Laatst online: 02-05 22:07

The Wizard

Moderator Mobile
Anoniem: 165002 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 12:44:
[...]

Liander zit te liegen da jou huidige meter vervangen moet worden (is dat een draai meter/ferarris?)
gewoon zeggen dat je die niet wil en alleen een bruto productie meter nodig hebt. Ik ga er dan wel vanuit dat je een draaistroom mete hebt en geen digitale met 1 telwerk oid

Op de website van ZPV staat uitgebreid wat er nodig is. Dit is zelfs door EZ bevestigd.

Schandalig dat ze dit nog steeds doen trouwens!
Nee, zoals ik al had geschreven :), is het al een digitale meter met een apart teruglever telwerk! Dus al geschikt voor mijn situatie...

Wat doen ze weer moeilijk... :(

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
tis nog steeds stil rond polderpv..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
JeroenH schreef op maandag 29 juni 2009 @ 13:22:
[...]

Dat dacht ik eerst ook, maar zoals gezegd is hout geen ideale keuze voor een verder langdurig onderhoudsloos product als zonnestroompanelen. Aluminium kan zonder specialistisch gereedschap prima bewerkt worden. Ik heb voor een 50Wp-paneel wel eens een platdak-frame gemaakt, en dat ontwerp is prima op te schalen naar grotere panelen (ik heb hem nl. simpelweg nagebouwd van de grote frames waarop onze 165Wp-panelen bevestigd waren). Op mijn website heb ik destijds een naar mijn idee vrij duidelijke beschrijving gezet van hoe ik dat toen gedaan heb:

http://www.solarwebsite.nl/archief/nieuws2007/nieuws2007.htm

(scroll naar 4 september 2007; deze post is nog niet overgeheveld naar mijn nieuwe website)
Ik had je oude site nog niet gelezen, de nieuwe al wel :)

De kunst in mijn geval is dat ze in portrait moeten komen te staan.... (175w panelen) Ik vraag me af of een profiel van 30 mm dan voldoende is. Of dat ik eerder 50 mm moet nemen. (buigen gaat dan wel weer lastiger.)
Heb je trouwens nog ervaring met het aluminium dat je het maar 1 keer kunt buigen? Als je terug buigt dan breekt het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
dubbelpost

Je zou denken dat je dat na een paar jaar forummen niet meer overkomt...

[ Voor 81% gewijzigd door JeroenH op 29-06-2009 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

wmeester schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:12:
[...]

De kunst in mijn geval is dat ze in portrait moeten komen te staan.... (175w panelen) Ik vraag me af of een profiel van 30 mm dan voldoende is. Of dat ik eerder 50 mm moet nemen. (buigen gaat dan wel weer lastiger.)
Heb je trouwens nog ervaring met het aluminium dat je het maar 1 keer kunt buigen? Als je terug buigt dan breekt het ?
Ik heb zelf ook beugels gemaakt voor mijn zon-afdakje met aluminium. Je moet het eigenlijk in 1x goed buigen. Je kan nog wel wat aanpassingen doen met verder/terug buigen maar een buiging ongedaan maken is er niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
gatgda schreef op maandag 29 juni 2009 @ 15:59:
tis nog steeds stil rond polderpv..?
Yes. Ik heb het Floris Wouterlood gevraagd (woont vrij dichtbij hem en kent hem ook wel) en die weet het ook niet. Ik vermoed nog steeds dat hij op vakantie is, maar ik weet het niet zeker. Ik probeer hem ongeveer 1x in de week te bellen, maar hij neemt ook niet op...

Het is niet dat ik me ongerust maak, maar opmerkelijk is het wel.
Dat dacht ik al, de oude site wordt veel minder goed geïndexeerd door Google dan de nieuwe, en de oude heeft ook geen geïntegreerde zoekfunctie.
Ik denk dat 30x3mm voldoende is, ook bij portrait. Ik zou dan alleen wel op de verticale stroken een hoekprofiel schroeven, anders kan een forse windvlaag de panelen omlaag drukken. Met een hoekprofiel erop geschroefd voorkom je dat de verticale stroken 'knakken'. Zorg voor voldoende ballast, portrait panelen vangen door hun grotere hoogte meer wind en hebben een relatief klein grondvlak. Schat dus de hoeveelheid ballast in die nodig is en doe dat voor de zekerheid keer anderhalf of zo, vooral als je in een gebied met een hoge gemiddelde windsnelheid woont (kust e.d.). Dit is vooral belangrijk omdat uit de praktijk blijkt dat niet alle verzekeringsmaatschappijen dit soort plat-dak-installaties willen verzekeren, omdat ze niet 'duurzaam aan de woning bevestigd zijn' - dat was althans het argument van mijn verzekeringsmaatschappij.
Ik heb dat zelf niet geprobeerd, als ik dit soort dingen maak werk ik volgens het 'measure-twice-cut-once'-principe. Ik vermoed dat als je een aluminium strook flink hebt gebogen (zeg 90 graden) terugbuigen inderdaad niet goed voor de sterkte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

[...]

Ik heb spullen van K2 systems, bestaat vnl uit hoekprofielen 60 x 60 x 5 en 50 x 50 x 5. Bouten zijn meestal M10, maar soms M8. Er is niets gebogen, daar wordt ALU beslist niet sterker van.
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3374/3572879665_b54690d415.jpg?v=0
De onderste rails zijn zo geplaatst dat er precies een tegel 60 x 40 tussen past. Het voordeel van een rail is meer mogelijkheden zijn om te bevestigen, ook van andere panelen (hoger rendement ofzo) Mijn panelen komen ook portrait en K2 wilde 500kg ballast toepassen :?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JeroenH schreef op maandag 29 juni 2009 @ 08:58:
[...]

Je had al gezegd dat het een testopstelling was, maar toch wat tips:

- [BELANGRIJK]: Ballast! De zonnestroompanelen hebben een groot oppervlak en ze zijn relatief licht. Eén windvlaag en ze liggen benedenop straat, dat zou echt zonde zijn. Het is een boel werk, maar regel een stapel stoeptegels om de panelen op het dak te houden. Je zult het grind op die plekken weg moeten harken.
- Hout is geen briljante materiaalkeuze voor deze constructie. De panelen gaan ongeveer 30 jaar zonder onderhoud mee, dan wil je geen constructie die elke paar jaar in de verf moet. Aluminium & RVS bouten/moeren is veel beter.
- De twee rijen staan dicht op elkaar. Dat zal nu, met de zon hoog in de lucht, nog niet veel uitmaken, maar in het voor- en naseizoen gaat je dat opbrengst kosten omdat de achterste rij dan in de schaduw staat. Als de zes panelen in één string zitten stort het vermogen en daarmee de opbrengst van de gehele set in elkaar.
- 2,5mm2 is niet erg veel voor 6-7 A (?). Merk ook op dat gewone Gamma-kabels niet UV-bestendig zijn, de kabels die speciaal voor PV-toepassingen gemaakt worden zijn dat wel.
Vandaag stoeptegels geregeld en deze op de houten steunen gelegd.
1 tegel per steun, moet wel kunnen toch.
De kabel is tijdelijk (lees max 2 maanden), dat houd het wel uit in de zon.
2,5mm² daar is onze hele huis installatie mee gemaakt, daar kan je gewoon 16A over heen jagen.
De afstand naar de omvormer is ongeveer 4 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Anoniem: 287219 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 20:31:
[...]

2,5mm² daar is onze hele huis installatie mee gemaakt, daar kan je gewoon 16A over heen jagen.
Lagere spanning, hogere stromen, dus meer warmte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hey op tweak is een 16a kabel nooit voldoende voor een stroom van 10a
Trek het je niet aan, zo gaat dat nou eenmaal hier.

Ik heb zo ongeveer het 3 voudige aan beton erop liggen van wat nodig is.
Het lijkt me niet fijn als m'n collector van het dak waait.

Wat was je kwijt voor je panalen met omvormers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik zou het niet doen... op onze panelen (165Wp, dus iets kleiner en ook nog portrait) lag toen 75kg per paneel (3 grote 60x40 tegels). Met één (30x30cm?) per paneel ligt het bij de eerste de beste harde windvlaag van je dak.
Het kan, maar bij topvermogens lever je wel in. Het is niet voor niets dat voor installaties van deze grootte 4mm2 standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij 24VDC/16A en kabellengte 4m

Spanningsval bij 2,5mm2 is 1V
Spanningsval bij 4mm2 is 0,6V

Aan het eind van de kabel houdt je dus 23 of 23,4V over.

Ik zal de waardes 24VDC/16A bij 4m deze week eens door het kabelberekeningsprogramma halen bij ons op het werk en kijken welke diameter daar uit komt.

[ Voor 33% gewijzigd door SpeksteenWP op 29-06-2009 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Woodski schreef op maandag 29 juni 2009 @ 20:39:
Hey op tweak is een 16a kabel nooit voldoende voor een stroom van 10a
Trek het je niet aan, zo gaat dat nou eenmaal hier.

Ik heb zo ongeveer het 3 voudige aan beton erop liggen van wat nodig is.
Het lijkt me niet fijn als m'n collector van het dak waait.

Wat was je kwijt voor je panalen met omvormers
Totaal panelen en sunnyboy 2532
Morgen komen er nog 8 stoeptegels bij
dan legt er op elke steun 10 kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Speksteenkachel schreef op maandag 29 juni 2009 @ 21:09:
Bij 24VDC/16A en kabellengte 4m

Spanningsval bij 2,5mm2 is 1V
Spanningsval bij 4mm2 is 0,6V

Aan het eind van de kabel houdt je dus 23 of 23,4V over.

Ik zal de waardes 24VDC/16A bij 4m deze week eens door het kabelberekeningsprogramma halen bij ons op het werk en kijken welke diameter daar uit komt.
Spanning van de hele string is zo rond de 240 V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
ericplan schreef op maandag 29 juni 2009 @ 18:57:
[...]

Ik heb spullen van K2 systems, bestaat vnl uit hoekprofielen 60 x 60 x 5 en 50 x 50 x 5. Bouten zijn meestal M10, maar soms M8. Er is niets gebogen, daar wordt ALU beslist niet sterker van.
[afbeelding]
De onderste rails zijn zo geplaatst dat er precies een tegel 60 x 40 tussen past. Het voordeel van een rail is meer mogelijkheden zijn om te bevestigen, ook van andere panelen (hoger rendement ofzo) Mijn panelen komen ook portrait en K2 wilde 500kg ballast toepassen :?
Ik had "jouw" systeem inderdaad al een paar keer voorbij zien komen, ik las ook wat dingen over de ietwat moeizame communicatie tussen jou en de leverancier....

Wat kost zo'n constructie bij benadering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
ericplan schreef op maandag 29 juni 2009 @ 20:38:
[...]

Lagere spanning, hogere stromen, dus meer warmte.
Dan nog gaat het om de stroom in ampere en daar hebben we het over. De spanning gaat pas meespelen als je het percentage transportverliezen wilt berekenen.
Maar goed, er is zeker wel een verschil tussen PV-panelen en wat er in de muur van je huis richting stopcontact gaat.
1) PV panelen leveren DC, oftewel bij gelijke stroom in Ampere, zouden ze wel eens warmer kunnen worden.
2) De kabels moeten max stroom transporteren wanneer.... het warm is en de zon schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Anoniem: 287219 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 21:20:
[...]

Spanning van de hele string is zo rond de 240 V
240VDC bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja 240V DC.

Heb meteen vanavond nog meer stoep tegels neer gelegd
liggen nu per steun 4 stoep tegels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:08:
[...]

ja 240V DC.

Heb meteen vanavond nog meer stoep tegels neer gelegd
liggen nu per steun 4 stoep tegels
hangt van de tegels af natuurlijk.
De click-fit platdak steunen hebben bij mij 2x een 40x60 tegel per paneel (van 1,50 bij 1)

Heb je de opstelling al iets uit elkaar gezet? Schaduw doet je string geen goed!

Waarom haal je eigenlijk geen "echt" bevestigings materiaal? Bel Esdec even op, deze kunnen vrijwel direct leveren, zit het allemaal een stuk steviger dan met deze "lucifers"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165002 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 23:35:
[...]

hangt van de tegels af natuurlijk.
De click-fit platdak steunen hebben bij mij 2x een 40x60 tegel per paneel (van 1,50 bij 1)

Heb je de opstelling al iets uit elkaar gezet? Schaduw doet je string geen goed!

Waarom haal je eigenlijk geen "echt" bevestigings materiaal? Bel Esdec even op, deze kunnen vrijwel direct leveren, zit het allemaal een stuk steviger dan met deze "lucifers"
Het is een test opstelling,
Hooguit 2 maanden, dan moet het weer weg, die 2 maanden houden deze houtjes het wel uit.
Meer uit elkaar zetten gaat niet, de ontluchtings pijp van de douce en daklichtkoepel zitten daarvoor in de weg.

Ik heb Esdec geemaild voor een clikfit systeem, maar echt reargeren doen ze niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

net terug uit portugal(familie), erg veel bijgeleerd weer,
bijvoorbeeld is daar de btw lager, fossiele energie dus goedkoper, maar pv/zonnepanelen/collectoren en boilers helemaal. daar is fossiel op dit moment gewoonweg van de markt gedrukt.
pv koop je in de supermarkt, of het tuincentrum.(2~4 euro wp)
een 100watt paneeltje doet daar trouwens 288kwh/jaar (erg jaloers word je daarvan)
bij thuiskomst wachte me een leuke verassing, de meterstand is extreem diep gezonken,
(alleen de pv/zonneboiler stop was aangebleven hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:55
[...]

LOL, zeker nog nooit gezeild....wind is best sterk.

Maar goed je had al meer tegels gelegd las ik.

Voor montage op een plat dak heb je ook kunststof bakken. Die komen nog wel eens voorbij op Marktplaats. Voordeel met een dichte bak is dat de wind er niet onder kan slaan, dus minder ballast nodig. Nadeel is een iets hogere temperatuur.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

[...]

2,5mm2 bekabeling ( uitgaande van 10 meter per string ) geeft een spanningsval van 0,92V en een totaalverlies van 6,22W aan de DC zijde, in relatie met je 1140Wp is dit 0,51% van je totale set. Sunny Design rekent alles onder de 1% verlies als acceptabel. Dus die 2,5mm2 kabel zou prima moeten werken of het nu DC of AC is boeit in deze context niet.

Bij 4mm2 is het 0,38% verlies. met 3,89W verlies in je kabel aan de DC zijde. Zelfs 1,5mm2 was in deze context goed genoeg geweest, het verlies blijft zelfs met 1,5mm2 onder de 1% ( 0,86% to be exact ).

Jij hebt zelfs maar 4 meter per string naar je omvormer. Dan is het verlies maar 0,21% en daar zou ik me helemaal al geen zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ja, goedemorgen,
http://van.wijk.net/pvt/partodos.jpg (.pt)
dat staat werkelijk oooveral langs de weg.
deel 13 werd afgesloten, met veel financieel geleuter,
ik heb op het strand solar economy uitgelezen van scheer,
het klopt gewoonweg niet, en ik vind het bijzonder hoe ons denken is verziekt.
voorbeeld : als je je vuilnis buitenzet, betaal je honderden euro`s voor de verwerking,
nuon drukt tonnen hoog chemisch afval (nox fosfor zwavel etc) nederland in, en betaald daarvoor niets,
(en hoe gaat dat worden als het geen nederlands bedrijf meer is?? do the math...)
hoe kun je toch, en hoe durf je toch een financiele vergelijking te maken in geld.
verder is de supply chain van nuon/essent, erg lang, 7 stappen van de kool in de grond ergens ver weg naar nederland, verbranding verlies, transport tot aan in je stopkontakt, met ook daarbij grote vernietiging en vervuiling door transport en verwerking.
juist hier zie je de grote subsidie aan de fossiele energie, en daar mag vet belasting op zoals consumenten dat ook mogen betalen, (vervuiler betaald)
dan zullen we nog eens een roi calculatie maken oke ?
fossiel en nuke krijgen de grote staats steun voor zolang als het nog duurt,
ik ga ervanuit dat na 2012 de fossiele pret over is, en heb dan 30 jaar lang 16,1 cent per kwh belastingvrij.
de uitverkoop van de oude staatsenergie bedrijven is een hele grote alarmbel voor iedereen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-06-2009 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:43:
ja, goedemorgen,

ik ga ervanuit dat na 2012 de fossiele pret over is, en heb dan 30 jaar lang 16,1 cent per kwh belastingvrij.
de uitverkoop van de oude staatsenergie bedrijven is een hele grote alarmbel voor iedereen.
Ik heb een soortgelijke berekening gemaakt over 30 jaar voor mijn 3 installaties. Ik kom op respectievelijk 18,9, 18,4 en 16,4 cent per kWh uit. ( afdakje / oost / west ).

Dit is inclusief om de 10 jaar vervangen van de omvormers. Had jij die ook meegerekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 09:48:
[...]

Ik heb een soortgelijke berekening gemaakt over 30 jaar voor mijn 3 installaties. Ik kom op respectievelijk 18,9, 18,4 en 16,4 cent per kWh uit. ( afdakje / oost / west ).

Dit is inclusief om de 10 jaar vervangen van de omvormers. Had jij die ook meegerekend?
Omvormers zullen toch wel langer dan 10jaar mee gaan?
Ik heb ook ff de vinger in de lucht gestoken: als je nu 4000Wp op je dak zet kost dat ~18000euro (4.5 per Wp)(verbruik van gemiddeld gezin)
Je schrijft je installatie liniair af in 30 jaar: betaal je 600e per jaar aan je electriciteit.
Dat lijkt nu vel geld per jaar maar daar gaan we binnenkort snel om lachen.

Het is een beetje kort door de bocht en ik heb geen rekenig gehouden met vervaning van de omvormers; deze worden volgens mij ook alleen maar goedkoper de komende tijd (blijft electronica die nu al in massaproductie gefabriceerd wordt); dus dat zal na 15 jaar wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:09:
[...]

Omvormers zullen toch wel langer dan 10jaar mee gaan?

Deze worden volgens mij ook alleen maar goedkoper de komende tijd (blijft electronica die nu al in massaproductie gefabriceerd wordt); dus dat zal na 15 jaar wel mee vallen.
Ik gok/hoop ook dat omvormers langer dan 10 jaar meegaan, in mijn rekensom heb ik het zo meegenomen om het wat realistischer te maken. Gaat een omvormer niet stuk, misschien moet je dan een stuk bekabeling vervangen.

Netto veranderd er niet veel denk ik. In elk geval vind ik de kWhprijs die ik nu betaal voor mijn stroom van m'n zonnepanelen absoluut acceptabel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307487

JeroenH schreef op maandag 29 juni 2009 @ 16:28:
[...]

Yes. Ik heb het Floris Wouterlood gevraagd (woont vrij dichtbij hem en kent hem ook wel) en die weet het ook niet. Ik vermoed nog steeds dat hij op vakantie is, maar ik weet het niet zeker. Ik probeer hem ongeveer 1x in de week te bellen, maar hij neemt ook niet op...

Het is niet dat ik me ongerust maak, maar opmerkelijk is het wel.
De Polderjongen is een maandje wandelen in de Italiaanse Alpen......
Volgende week is ie er weer in volle glorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
Anoniem: 165002 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:09:
[...]
Ik heb ook ff de vinger in de lucht gestoken: als je nu 4000Wp op je dak zet kost dat ~18000euro (4.5 per Wp)(verbruik van gemiddeld gezin)
Je schrijft je installatie liniair af in 30 jaar: betaal je 600e per jaar aan je electriciteit.
Dat lijkt nu vel geld per jaar maar daar gaan we binnenkort snel om lachen.

.
Dit soort sommetjes zijn wat al te simpel. Ik kan die 18000 ook op de bak zetten. Met een rente van 3.3% (moet nog wel hoger kunnen als je het vast zet) levert dat €600 per jaar op. Daar betaal ik dan de elektra rekening van.
Wil je een juiste berekening maken moet je alle factoren meenemen: rente(verlies), afschrijvingstermijn etc. Er is alleen één onzekere factor: de electriciteitsprijs in de toekomst.
Doordat ik vorig jaar geinvesteerd heb ik zonnepanelen weet ik wel wat mijn stroomprijs voor de komende jaren is. Enige onzekere fator is de hoeveelheid zonneschijn, maar die fluctureert minder als de energieprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zekers!, zelfs als ik ze iedere 8 jaar vervang is het nog vet rendabel.
Ik heb ook ff de vinger in de lucht gestoken: als je nu 4000Wp op je dak zet kost dat ~18000euro (4.5 per Wp)
dat kan voor veeeel minder, kijk maar naar flits en mij,
de echte hollander grijpt nu al zijn kans, voor 3 euro /wp werkend op je dak, 2e hands pv met nieuwe clickfit en omvormers is te doen, je moet gewoon flink wat oude mep panelen vinden, en je duikt al snel ver onder het sde "regime"
eigenlijk weten we het allemaal wel, want wie stapt er nu nog in een fonds wat een kolencentrale financiert ?
nou dan.... je kan echt beter in/op je dak beleggen, ipv je geld uit handen geven aan een fossiele belegger.
ik mis trouwens het woord sparen een beetje...
als je nu 5000 spaart, geniet je daarna een afschuwelijk lage rente, de inflatie eet je rendement op.
als je nu dat spaargeld investeert op je dak (zonneboiler of pv) reken dan je rendement eens uit,
en je doet nog iets goed ook, en dat is fossiele vraag vernietiging.
daarna spaar je gewoon je niet betaalde energiekosten, en dat word erg leuk,
of je investeert verder in energie en besparing.

(ik heb 3855Wp, 50% 2ehands poly en 50% nieuw mono, de paneel prestatie is identiek, de uitbespaarde energiekosten liggen op dit moment al ver boven de 200 euro per maand, de pv-investering was 9300 euro over 2,5 jaar lang goed zoeken, verder heb ik 1650 euro gemeentelijke subsidie opgestreken, dus ik ben nu slechts 7650 euro lichter, het wegdoen van 1 auto compenseert dit ruimschoots )
Dit soort sommetjes zijn wat al te simpel.
als je al wat hebt liggen, snap je de materie en elke mogelijke toekomst optie pas echt goed,
ik raad dan ook iedereen aan het boek solar economy van scheer te lezen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 30-06-2009 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:24:
[...]

zekers!, zelfs als ik ze iedere 8 jaar vervang is het nog vet rendabel.

[...]

dat kan voor veeeel minder, kijk maar naar flits en mij,
de echte hollander grijpt nu al zijn kans, voor 3 euro /wp werkend op je dak, 2e hands pv met nieuwe clickfit en omvormers is te doen, je moet gewoon flink wat oude mep panelen vinden, en je duikt al snel ver onder het sde "regime"
eigenlijk weten we het allemaal wel, want wie stapt er nu nog in een fonds wat een kolencentrale financiert ?
nou dan.... je kan echt beter in/op je dak beleggen, ipv je geld uit handen geven aan een fossiele belegger.
ik mis trouwens het woord sparen een beetje...
als je nu 5000 spaart, geniet je daarna een afschuwelijk lage rente, de inflatie eet je rendement op.
als je nu dat spaargeld investeert op je dak (zonneboiler of pv) reken dan je rendement eens uit,
en je doet nog iets goed ook, en dat is fossiele vraag vernietiging.
daarna spaar je gewoon je niet betaalde energiekosten, en dat word erg leuk,
of je investeert verder in energie en besparing.

als je al wat hebt liggen, snap je de materie en elke mogelijke toekomst optie pas echt goed,
ik raad dan ook iedereen aan het boek solar economy van scheer te lezen.
Die 4,5 Wp is wat er "normaal" betaald wordt incl installatie , tuurlijk kan het goedkoper; heb je gelijk in. Ik probeer een makkelijk plaatje te maken voor jan met de pet.

18k op de bank zetten er er rente over krijgen ga ik helemaal geen rekening mee houden. Waarde van geld is maar fragiel zoals je het afgelopen jaar ziet.
Die energie van je pv pakken ze je nooit meer af; het inflatiespook en de belastingdienst pikt wel die rentes.
Daarnaast betalen we over een paar jaar wel meer dan 600e voor je electriciteit verbruik; haal je met je rente dan weer niet ;)

De boeken van Scheer lezen idd heerlijk weg! Mijn enthousiasme wordt alleen maar groter; heb je Energy Autonomy al uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
deejeebv schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:20:
[...]

Dit soort sommetjes zijn wat al te simpel. Ik kan die 18000 ook op de bak zetten. Met een rente van 3.3% (moet nog wel hoger kunnen als je het vast zet) levert dat €600 per jaar op. Daar betaal ik dan de elektra rekening van.
Wil je een juiste berekening maken moet je alle factoren meenemen: rente(verlies), afschrijvingstermijn etc. Er is alleen één onzekere factor: de electriciteitsprijs in de toekomst.
Doordat ik vorig jaar geinvesteerd heb ik zonnepanelen weet ik wel wat mijn stroomprijs voor de komende jaren is. Enige onzekere fator is de hoeveelheid zonneschijn, maar die fluctureert minder als de energieprijs.
Ooit gehoord van inflatie? Die speelt tegen je als je die 18000 op de bank zet en heb je 'mee' als je het nu investeert, de opbrengst wordt alleen maar meer waard....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na Shell gaat ook BP zich naar de fles vergrijpen

http://www.guardian.co.uk.../28/bp-alternative-energy

Weer een goed voorbeeld waarom traditionele energie en oil win bedrijven niet meer gaan doen aan de transitie.(ze kunnen het zich niet inbeelden)
De hele verduurzaming van energie moet zich mooi buiten de huidige energie boeren afspelen. Zie wat er bij onze buren gebeurd; bijna niet een groot wind/solar project is van een kolen/gas/yellowcake boer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:06
IJsbeer schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 10:58:
[...]

Ooit gehoord van inflatie?
Jazeker, ik schreef niet voor niets dat de energieprijs de onzekere factor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Na Shell gaat ook BP zich naar de fles vergrijpen
laat ze maar lekker hun ding doen, dan doe ik dat ook :
Laatst bekende meterstand stroom
Datum meterstand 30-06-2009
Dagtarief (per kWh) 17860
Nachttarief (per kWh) 25476
Wij hebben onlangs standen ontvangen. Een jaarnota wordt naar u opgestuurd.

omdat voor mij, en greenchoice het gemakkelijk is nu even af te rekenen, ik ga immers mijn gas vastzetten per 1-7 voor 3 jaar, ga ik nu lekker salderen en in de min stroom afrekenen.
we zullen zien wat er gaat gebeuren.
mijn eerste benadering is al duidelijk, ik heb meer gas verbruikt, (+192m3) dan vorig jaar.
de ontdoken energiebelasting en btw is in vergelijking met (mijn) 2005 afrekening al 1043 euro netto
het verschil in afname per maand x12 is in vergelijking met (mijn) 2005 al 2070 euro.
veel ? , nee hoor, dat is niet veel.
tel je 1043 en 2070 bij elkaar op krijg je 3113 euro.
3113 gedeeld door 12 maanden = 259 euro netto per maand, een heel normaal jan modaal eensgezins maandbedrag voor een woning uit 1974.

voor de koele rekenaars :
2005/6 : 2640m3 en 4540kwh
2008/9 : 605m3 en -435kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Jammer dat het nu toch weer over geld gaat, maar blijkbaar is er nog teveel onduidelijkheid over.

Het is een misverstand dat wanneer je 20.000 € op je bankrekening zet je daar geld op verdiend. Het enige wat het doet is met een beetje geluk de inflatie bijhouden (naast de vermogensrendementheffing).

edit: Ten tweede reken je daar rente op rente, en bij de zonnepanelen reken haal je de opbrengsten eruit, niet eerlijk dus. Ik kom uit op 13 a 14 ct/kwh voor de nieuwe 6,6 kwp pv plant(!).

Jan met de pet moet ook gewoon in Duitsland panelen halen, we hebben nu een aanbieding van 2,80 /wp all in met BP solar panelen.

BP stopt niet met PV, daar geloof ik niets van. Bij BP zijn ze ook niet gek en snappen ze peak-oil ook gewoon. Het is alleen iets met aandeelhouders dat er gesneden moet worden in kosten, waardoor ze dus dit kantoor verplaatsen.
Ze snappen ook dat er nog genoeg geld te verdienen is met fossiel, maar niet als ze zonnepanelen hebben die goedkoper stroom maken dan door olie te verbranden. Ze willen beide, maar zodra dat je dat bekend maakt maakt dat je andere poot minder interessant.

[ Voor 9% gewijzigd door SpiceWorm op 30-06-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

SpiceWorm schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:11:
Jammer dat het nu toch weer over geld gaat, maar blijkbaar is er nog teveel onduidelijkheid over.
Klopt, iedereen heeft het over geld, terugverdientijd e.d maar intussen is er bijna niemand die alles helder op z'n netvlies heeft.

Ik ook niet overigens :). Ik kom in Eric-PVT zijn voorbeeld uit op een lager bespaard bedrag ( 2600 euro ). Ik heb het verschil van gas ( 2035m3 ) en electriciteit ( 4975kWh ) bepaald en dat maal het bedrag van 01-01-2009 ervoor gepakt ( 69 cent voor een m3 gas inclusief belasting, 24,4 cent per kWh inclusief energiebelasting ).

Ik weet dat Eric tegen iets andere tarieven zijn gas en stroom had vastgezet, misschien dat dat het verschil kan verklaren.

Los van het verschil.Het bedrag wat overblijft, 2600 euro, op jaarbasis niet uitgeven aan energie is al ontzettend veel. 216 euro in de maand wel te verstaan.
Het is een misverstand dat wanneer je 20.000 € op je bankrekening zet je daar geld op verdiend. Het enige wat het doet is met een beetje geluk de inflatie bijhouden (naast de vermogensrendementheffing).

Jan met de pet moet ook gewoon in Duitsland panelen halen, we hebben nu een aanbieding van 2,80 /wp all in met BP solar panelen.
Het lastige is hierin om een eerlijke en goede berekening neer te zetten, wat kost nu zonne-energie ECHT.

Misschien is de juiste manier wel om te zeggen "Ik heb mijn electriciteitsprijs voor de komende 30 jaar vastgezet op 18,4 cent per kWh".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

terecht gezegd allemaal, natuurlijk is de component dat ik nu gewoon hard weet waar ik aan toe ben,
en mijn uitstoot rigoreus naar 0 gaat, veel belangrijker, maar dat is niet lekker te communiceren, het is meer ideeel, ik vind pyromania en geld een erg vreemde combinatie.
ik kan moeilijk een waardeoordeel geven aan het feit dat de wasmachine draait op heet water van de zon, vrouwlief staat te douchen, de gasmeter stilstaat en de stroom meter achteruitgiert.
maar het is erg lang geleden dat ik kippevel en nekhaar omhoog had van plezier,
het is bijna een soort verliefdheid, het kan me echt niet meer verd*mmen wat het heeft gekost.
dat ik met een auto minder, en geen energierekening een dag minder ben gaan werken, is ook zo priceless,
maar ook o`zo moeilijk over te dragen... ik voel me er wel erg rijk onder, en dat is een gevoel.
hoe draag je dat over ?
de enige vergelijking die hierin meegaat is dat gestopte rokers, enorm anti-roken worden, veel erger dan niet rokers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:19:
[...]
Los van het verschil.Het bedrag wat overblijft, 2600 euro, op jaarbasis niet uitgeven aan energie is al ontzettend veel. 216 euro in de maand wel te verstaan.
Als je die 216 euro elke maand op de spaarrekening zet krijg je daar ook nog eens rente over.
Vervolgens een leuk gespaard bedrag weer steken in besparende maatregelen/apparatuur en kassa!
Door m'n kachel had ik binnen een jaar een warmtepompdroger bij elkaar gespaard en de oude verkocht op marktplaats.
Nu ben ik dmv uitgespaarde stadsverwarmingskosten aan het sparen om de hele woning te voorzien van kunststof kozijnen en HR++ glas.
Hoe meer je bespaard des te meer kun je sparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:35:
ik kan moeilijk een waardeoordeel geven aan het feit dat de wasmachine draait op heet water van de zon, vrouwlief staat te douchen, de gasmeter stilstaat en de stroom meter achteruitgiert.
maar het is erg lang geleden dat ik kippevel en nekhaar omhoog had van plezier,
het is bijna een soort verliefdheid, het kan me echt niet meer verd*mmen wat het heeft gekost.
dat ik met een auto minder, en geen energierekening een dag minder ben gaan werken, is ook zo priceless,
maar ook o`zo moeilijk over te dragen... ik voel me er wel erg rijk onder, en dat is een gevoel.
hoe draag je dat over ?
de enige vergelijking die hierin meegaat is dat gestopte rokers, enorm anti-roken worden, veel erger dan niet rokers.
Hier zit er nog zo 1. Mijn vriendin zat gisteren te kijken, wasmachine aan, vaatwasser aan, radio aan, en de meter bleef lekker terugsnorren. Er wordt nu bij ons geschilderd en de schilder keek z'n ogen uit dat ondanks al die apparaten de meter bleef terugdraaien.

Wij zijn beide inmiddels volledig verslaafd hieraan. Ik had echt gewild dat we dit jaren eerder had gedaan.
Speksteenkachel schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:49:

Als je die 216 euro elke maand op de spaarrekening zet krijg je daar ook nog eens rente over.
Vervolgens een leuk gespaard bedrag weer steken in besparende maatregelen/apparatuur en kassa!
Door m'n kachel had ik binnen een jaar een warmtepompdroger bij elkaar gespaard en de oude verkocht op marktplaats.
Nu ben ik dmv uitgespaarde stadsverwarmingskosten aan het sparen om de hele woning te voorzien van kunststof kozijnen en HR++ glas.
Hoe meer je bespaard des te meer kun je sparen :)
Klinkt ook bekend, met het geld wat we niet hebben uitgegeven hebben we HR++ glas gekocht, en wat overbleef is geinvesteerd in de zonnepanelen die we nu rijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
flitspaal.nl schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 12:19:
Misschien is de juiste manier wel om te zeggen "Ik heb mijn electriciteitsprijs voor de komende 30 jaar vastgezet op 18,4 cent per kWh".
Ik denk dat dat idd de beste manier is. Zo kun je eenvoudig verschillende opties met elkaar vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 14:48:
[...]

Ik denk dat dat idd de beste manier is. Zo kun je eenvoudig verschillende opties met elkaar vergelijken.
Helemaal zeker is het natuurlijk niet, los van bijvoorbeeld diefstal, ernstige hagel die je panelen kunnen vernaggellen, spelen er in NL ook nog dingen mee als wetgeving.
Ik zie de netbeheerders over een paar jaar nog wel een soort belasting vragen voor het 'gebruiken van het net als buffer', je slaat het overdag immers op om het 's avonds weer te gebruiken.

Een beetje hetzelfde idee als dat ze hebben geflikt met de warmtepompen, door de zwaardere aansluiting flink duurder te maken zjin die ook niet zo interessant meer....
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.