Duurzame energie deel 15 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 66.297 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 15:21
Woodski schreef op zondag 12 juli 2009 @ 11:54:
[...]....
Deze staat nog steeds op 0... krijgen we ooit nog zon ?
Heb je de ferraris-meter correct aangesloten? Ik heb mijn omvormer aan de zijde/aansluiting geplaatst waar normaal het lichtnet zit, en de zijde waar normaal de belasting/verbruiker zit hangt aan het lichtnet.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljan_M
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-08 23:45

wiljan_M

1200 Wp + 6,1 GJ Zonneboiler

We willen dit jaar een zonneboiler plaatsen.
Als ik het zo bekijk dan lijkt de installatie niet moeilijk. En kan ik dat zelf ook wel.
Voor de isolatie van de leidingen wordt door de leverancier aeroflex SSH aanbevolen.
Het leverancier wel om een prijs gevraagd maar nog geen reactie ontvangen.
Zijn er hier mensen die weten wat het ongeveer moet kosten en waar je dat kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:25
wiljan_M schreef op zondag 12 juli 2009 @ 13:29:
We willen dit jaar een zonneboiler plaatsen.
Als ik het zo bekijk dan lijkt de installatie niet moeilijk. En kan ik dat zelf ook wel.
Voor de isolatie van de leidingen wordt door de leverancier aeroflex SSH aanbevolen.
Het leverancier wel om een prijs gevraagd maar nog geen reactie ontvangen.
Zijn er hier mensen die weten wat het ongeveer moet kosten en waar je dat kan kopen?
Ik heb (zoals velen hier) Armaflex HT. Ik heb het gekocht bij http://www.groene-energiewinkel.nl

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 16:31
NielsTn schreef op zondag 12 juli 2009 @ 12:51:
[...]

Heb je de ferraris-meter correct aangesloten? Ik heb mijn omvormer aan de zijde/aansluiting geplaatst waar normaal het lichtnet zit, en de zijde waar normaal de belasting/verbruiker zit hangt aan het lichtnet.
Ja dat werkt wel, alleen laaannngggzaaaamm
Ga ff mijn Lidl metertje met digitaal display ombouwen nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Langzaam of helemaal niet? Dat is wel een verschil. Als hij het helemaal niet doet, kan dat duiden op een niet aangesloten nulleider. Andersom aansluiten laat de meter (als er niet een teruglooprem op zit) alleen maar de andere kant oplopen, waardoor het telwerk terugloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er is wat namiddagzon onderweg.... http://www.sat24.nl/nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Het is hier grijs weer met dikke wilken en veel regen.
Zojuist m'n digitale Lidl verbruiksmeter aangepast en ik genereer 130 watt
Dat is 10% van de peak..

En ja met langzaam draaien van de ferrarismeter bedoel ik dus echt langzaam draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:04:
Het is hier grijs weer met dikke wilken en veel regen.
Zojuist m'n digitale Lidl verbruiksmeter aangepast en ik genereer 130 watt
Dat is 10% van de peak..

En ja met langzaam draaien van de ferrarismeter bedoel ik dus echt langzaam draaien
130W is op zich netjes. Dat je meter langzaam draait kan best hoor. Hoeveel omwentelingen is 1kWh? In mijn geval is dit 360 omwentelingen voor 1kWh. Als je 130W genereerd gaat je meter erg langzaam inderdaad.

Hier begint het nu stukken lichter te worden in de lucht. Het heeft hier tot een uur geleden ook constant geregend.

[ Voor 9% gewijzigd door mkleinman op 12-07-2009 16:35 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
De zon brak net inderdaad een minuutje door. Ik zit op ZZO dus de hoek was vrij groot.
Maar toch even een piekje van 720 watt gezien
En de ferrarismeter kreeg eindelijk een leuke snelheid
Nog wel steeds op de 0... da's jammer

M'n digitale meter geeft 0.07kwh aan in 25 minuten
Dat is toch al een besparing van 0.00154 euro

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture003-4.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gevonden op ebay

http://cgi.ebay.com/ws/eB...ageName=ADME:B:EF:US:1123

meer mAH dan die van de action en goedkoper $12,00 ( free shipping naar Nederland )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 09:15
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:04:
gevonden op ebay

meer mAH dan die van de action en goedkoper $12,00 ( free shipping naar Nederland )
1500mAh accu, 0.4Wp paneeltje.
Er staat niet bij wat de accu-spanning is, maar dat zal wel zo'n 3.6V zijn gok ik (standaard Nokia accu spanning/formaat)
Dat is dus 5.4Wh aan capaciteit.
Met een 0.4Wp paneeltje zit je dan op een laadtijd van minimaal 13.5 uur. In de praktijk wegens verliezen in de elektronica en bij het laadproces, zal je zo'n 20-30% langer moeten laden.

Oftewel 2 dagen laden om 1 accu-lading vol te krijgen, waarmee je je accu van je GSM dan hopelijk net 1x mee kunt opladen.
Als je zo buiten het bereik van een stopcontact bent, zal je ook wel mindere GSM-ontvangst hebben en dus meer verbruiken dan anders en dus is het dan nog maar de vraag of je het wel red in die tijd.

Als stroomvoorziening van een GPS-logger zou het ideaal zijn, maar om je GSM op te laden lijkt het mij niet toereikend.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TD-er schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:29:
[...]

1500mAh accu, 0.4Wp paneeltje.
Er staat niet bij wat de accu-spanning is, maar dat zal wel zo'n 3.6V zijn gok ik (standaard Nokia accu spanning/formaat)
Dat is dus 5.4Wh aan capaciteit.
Met een 0.4Wp paneeltje zit je dan op een laadtijd van minimaal 13.5 uur. In de praktijk wegens verliezen in de elektronica en bij het laadproces, zal je zo'n 20-30% langer moeten laden.

Oftewel 2 dagen laden om 1 accu-lading vol te krijgen, waarmee je je accu van je GSM dan hopelijk net 1x mee kunt opladen.
Als je zo buiten het bereik van een stopcontact bent, zal je ook wel mindere GSM-ontvangst hebben en dus meer verbruiken dan anders en dus is het dan nog maar de vraag of je het wel red in die tijd.

Als stroomvoorziening van een GPS-logger zou het ideaal zijn, maar om je GSM op te laden lijkt het mij niet toereikend.
Output 5V, staat achter op zie foto.
Het exemplaar dat ik heb van de action, die is qua capaciteit minder ( 1350mAH) voldoet prima
Overdag in de zon laten liggen, savonds de accu van de telefoon opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 20:44:
[...]

Output 5V, staat achter op zie foto.
Het exemplaar dat ik heb van de action, die is qua capaciteit minder ( 1350mAH) voldoet prima
Overdag in de zon laten liggen, savonds de accu van de telefoon opladen.
Maar is dat paneeltje dan niet een stuk groter?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Houston, we have a problem.

Mijn ferrarismeter staat nog steeds op de dagmeter ipv op de nachtmeter. Of het signaal is niet correct verstuurd door de netbeheerder om de meters om te zetten OF mijn meter heeft het signaal niet goed opgepakt.

Dit is overigens niet de eerste keer, de vorige keer heeft onze meter ongeveer 6 maanden op de dagstand gestaan, bleek dat er bij de netbeheerder een fout was opgetreden waardoor er in ons gedeelte van m'n woonplaats geen signaal voor dag/nacht werd verstuurd..

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:11:

Mijn ferrarismeter staat nog steeds op de dagmeter ipv op de nachtmeter. Of het signaal is niet correct verstuurd door de netbeheerder om de meters om te zetten OF mijn meter heeft het signaal niet goed opgepakt.

Dit is overigens niet de eerste keer, de vorige keer heeft onze meter ongeveer 6 maanden op de dagstand gestaan, bleek dat er bij de netbeheerder een fout was opgetreden waardoor er in ons gedeelte van m'n woonplaats geen signaal voor dag/nacht werd verstuurd..
Goh en toevallig gaat dan alles tegen het hogere tarief geteld worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Idd, ik heb in elk geval nu een foto gemaakt van mijn meter. Ik moet de meter de komende dagen in de gaten houden wat hij doet.

Overigens is het gebruik van de dagmeter in mijn voordeel nu, aangezien mijn meter met een aardig tempo aan het terugdraaien is.

Het laatste wat ik op dit moment wil is dat ik word verplicht om mijn meter te vervangen omdat hij "stuk" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller

Jammer van de aversie tegen de nieuwe meters.

Ik ken de voordelen van de ferarismeter. Maar omdat wij ooit dubbel tarief wilden, kregen we een nieuwe ISKRA meter. En zoals ik al vaak heb gezegd in dit topic:
1) Ik vind het handig want ik kan exact zien wat er in en uit gaat, mooi op een eigen tellertje.

2) Essent heeft nog geen enkele keer een fout gemaakt met salderen, alles staat altijd keurig op de rekening. Ze sturen welliswaar als eindejaarsnota een afrekening die gelijk "correctierekening" heet, maar alle cijfertjes staan er netjes op.

Wij hebben er toen voor betaald, omdat de vervanging op ons initiatief gebeurde. De meteropnemer heeft toen gratis ook nog een nieuwe hoofdstop geplaatst, want een oude stop kan al wat pieken te verduren hebben gehad, en dan brand ie wellicht bij het minste of geringste door, aldus de monteur.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:04:
gevonden op ebay

Voorlopig zie ik er eventjes vanaf. De aldi lader is ook retour.

Reden:

Mijn pda wordt slechts opgeladen als de interne accu voldoende is opgeladen. Het laden direct met zonnepanelen levert niet genoeg om mijn pda bij te laden.

Het aldi ding lag in volle zon, en ondertussen zag ik de batterij in de pda net een procentje dalen, ipv stijgen. Het laadicoontje was overigens zelfs zichtbaar.

Dus dan moet je met voorbedachte rade het ding al in de zon hebben gehad.

Daarnaast voelde het ding enorm heet aan. (logisch het is een zonnepaneel 8)7 )
Dat kan echter nooit goed zijn voor de interne electronica en de accu. Een andere constructie, waarbij het paneeltje open te klappen is en het accu pack in de schaduw zit met wat lucht ertussen, lijkt me veel zinvoller. (Of zoals je wel eens ziet met solar-rugzakken)

Als ik nog een keer een mobiele stroomvoorziening koop, zal het eerder gewoon een goed accu pack zijn, dat via het stopcontact geladen wordt.

Voor de komende vakantie heb ik gewoon een extra batterij voor mijn pda aangeschaft. ($4,-- bij dealextreme.com incl verzendkosten!)

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 12-07-2009 23:08 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Mistraller schreef op zondag 12 juli 2009 @ 23:06:
[...]

Voorlopig zie ik er eventjes vanaf. De aldi lader is ook retour.

Reden:

Mijn pda wordt slechts opgeladen als de interne accu voldoende is opgeladen. Het laden direct met zonnepanelen levert niet genoeg om mijn pda bij te laden.

Het aldi ding lag in volle zon, en ondertussen zag ik de batterij in de pda net een procentje dalen, ipv stijgen. Het laadicoontje was overigens zelfs zichtbaar.

Dus dan moet je met voorbedachte rade het ding al in de zon hebben gehad.

Daarnaast voelde het ding enorm heet aan. (logisch het is een zonnepaneel 8)7 )
Dat kan echter nooit goed zijn voor de interne electronica en de accu. Een andere constructie, waarbij het paneeltje open te klappen is en het accu pack in de schaduw zit met wat lucht ertussen, lijkt me veel zinvoller. (Of zoals je wel eens ziet met solar-rugzakken)

Als ik nog een keer een mobiele stroomvoorziening koop, zal het eerder gewoon een goed accu pack zijn, dat via het stopcontact geladen wordt.

Voor de komende vakantie heb ik gewoon een extra batterij voor mijn pda aangeschaft. ($4,-- bij dealextreme.com incl verzendkosten!)
Da's natuurlijk wel jammer, maar ik denk dat je van zo'n klein, goedkoop paneeltje niet mag verwachten dat het in de zon 2,5w kan leveren, daarom dus dat er een batterij in zit ;) .
Ik ga iig het Action paneeltje nog is kopen, dagje in de zon, nachtje aan de gsm, lijkt me ideaal _/-\o_

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
TD-er schreef op zondag 12 juli 2009 @ 22:20:
Goh en toevallig gaat dan alles tegen het hogere tarief geteld worden...
Da's toch wel toeval hoor, ik heb namelijk het tegenovergestelde een tijdje gehad: ding stond een tijdlang op nachtstand, tot ik daar achter kwam en er eens achteraan gebeld heb. Toen was het ook wel binnen een dag gefixed.

Het probleem zit niet in de meter, maar in het apparaatje dat per wijk, straat of zelfs flat dat signaal moet versterken/doorgeven/genereren. Dat gaat blijkbaar nog wel eens stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Ik pas nu een weekje op het huis van m'n ouders en heb nu de mogelijkheid om het waanzinnige elec. verbruik op te zoeken (op verzoek).
Van 12 kwh/dag naar 10, door simpelweg een oude vriezer uit te schakelen. Daarvan kon 3 verklaard worden door het continueverbruik, rest 7 voor koeling/vriezers/cv(?) (welke doorgemeten waren en samen nevernooit 7 gebruiken).

Aangezien 10 nog veel te hoog is heb ik radicaal alle stekkers eruit getrokken behalve van:
Koelkast in de kelder
Vriezer in de schuur
ADSL+WIFI (ook telefonie) (20 watt bij elkaar)
Oplaad station voor dect telefoon. (5 watt)
Mech. afzuiging (20 watt)
CV

Dit geeft een verbruik van 4 kwh/dag. (En nog geen idee waar de 6 aan op ging, het enige wat bedacht kan worden is de klasse a inbouwkoelkast in de keuken).

Dat is dus voor vriezer schuur (mega ding) + koelkast kelder + CV een verbruik van 3 kwh/ dag. De zoektocht gaat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Laatst online: 19:47
Zijn er hier eigenlijk mensen die lid zijn van meerwind (of een andere windmolen coöperatie)? Ik ben dan eindelijk toch van plan te gaan investeren in duurzame energie, en ik denk dat een investering in een windmolen de beste optie is.. Ik kan helaas niet zelf zonnepanelen plaatsen (appartementje), maar dit staat wél in de planning voor ons toekomstige huis..

[ Voor 5% gewijzigd door WVL_KsZeN op 13-07-2009 11:52 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Zo'n zelfde zoektocht ben ik gestart bij m'n schoonpa, die woont alleen maar verbruikt toch 225-250kWh per maand ( 7 per dag ongeveer ).

Hij leent nu mijn EM600 kWhmeter. Ik durf *BIJNA* al mijn geld in te zetten op de koel/vriescombinatie van 15 jaar oud. Hou zou mij niets verbazen als deze de helft van het stroomverbruik voor z'n rekening neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Sluipverbruik :X

Ik zat afgelopen week in een hotel bij Heathrow. Kamer was goed uitgerust, met koelkast. De koelkast stond echter in een volledig afgesloten kastje, nog niet een luchtrooster erboven. Toen ik daar de deur van open deed leek het wel de Sahara, zoveel hete lucht kwam er uit. En dan staat zo'n koelkastje tegen zichzelf te koelen :X
Ik heb de stekker er maar uitgetrokken. De kans dat de volgende gast die koelkast wil gaan gebruiken is toch bijna 0.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
WVL_KsZeN schreef op maandag 13 juli 2009 @ 11:29:
Zijn er hier eigenlijk mensen die lid zijn van meerwind (of een andere windmolen coöperatie)? Ik ben dan eindelijk toch van plan te gaan investeren in duurzame energie, en ik denk dat een investering in een windmolen de beste optie is.. Ik kan helaas niet zelf zonnepanelen plaatsen (appartementje), maar dit staat wél in de planning voor ons toekomstige huis..
Ik weet dat JeroenH lid is van een cooperatie (Windvogel).
Zelf (nog) geen lid :o

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik zie het helemaal voor me
Zo'n enorme jetser van een windmolen op je dak schroeven 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:07:

Ik vind dit persoonlijk te schofterig te woorden. Ik ga hier dus ook absoluut NIET op in.

Ik zit er zelfs aan te denken om ze stevig aan de schandpaal te nagelen op mijn blog.
Uit de stats:

Datum & tijd: Jul-13 11:17 IP address: 213.132.174.58
Land: Netherlands Stad: Den Helder
Organisatie: Dsb
Referrer url: bookmark

Benieuwd naar hun reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ flitspaal en ijsbeer.

Wij hebben hetzelfde met Greenloans, welliswaar in een andere benadering maar wel zoiets van adverteren op onze site voor niks. hu hu.

Dit is echt het laatste wat ik zal doen reclame maken voor een leenproduct hoe goed het ook in elkaar steekt. Het is en blijft een lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:50

Punkrocker

Mostly harmless

Jep, Zeeuwind. 8)
Als zeeuw kies ik natuurlijk voor de lokale windboer :)

Helaas vorige week een fikse tegenvaller. :'(

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Zijn er hier eigenlijk mensen die lid zijn van meerwind (of een andere windmolen coöperatie)? Ik ben dan
Ik ben zowel lid van windvogel als van zeekracht. De laatste kan je zelfs nog gratis lid van worden als je een rekening opent bij de ASN.
Bj de windvogel heb ik een aandeel, bij zeekracht nog niet want zij zijn nog niet in die fase aanbeland.
Verschil is grofweg dat vooralsnog Windvogel zich bezig houdt met windmolens op land maar windmolens op zee zeker niet uitsluit. Ook heeft de Winvogel geinvesteerd in een zonnestroom installatie in Duitsland. Zeekracht gaat 100% oor windmolens op zee.
Ook de schaalgrote waarop beiden willen opereren is anders maar beiden gaan uit van (particliere)aandelen.

[ Voor 28% gewijzigd door ZonneStroom op 13-07-2009 17:16 ]

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Nou de eerste meetresultaten zijn binnen van de set die ik dit weekend geplaatst heb.

Aan de PV kant zou ik nu 1140wp moeten kunnen leveren.
Het wat iets nevelig bovenin de lucht maar ik had toch een piek van 1062 watt
aan de kant van het lichtnet _/-\o_ _/-\o_

Totale productie is 4.36kwh en counting (250 watt nu)
En m'n zonneboiler had ook een goede dag vandaag

Misschien komt het laatste paneel dit weekend al in productie
Dan ga het naar 1330wp

De opgeknapte oude stoffige ferraris meter gaf netjes 4kwh aan en springt nu naar 5.
Op de Iskra zie ik 0000003 wat mijn overproductie is.
Niet zo slecht in 1 dag met een servertje en een hoop ander spul 24/7 aan

Afbeeldingslocatie: http://i168.photobucket.com/albums/u184/Woodski/Picture003-3.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Woodski op 13-07-2009 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

WAUW!

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/losse_plaatjes/65panelen.jpg

Maar liefst 65 panelen. Uitgaande van 100-150Wp per paneel is deze installatie dus ergens tussen de 6500 en 10000Wp groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 18:08
Alleen jammer van die schaduw....

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Inderdaad, was mij nog niet eens opgevallen.

Overigens, er zijn inderdaad opeens opvallend veel bezoekers op mijn site die bij de DSB wegkomen volgens mijn referers.

Ik heb overigens nog steeds geen antwoord van de DSB. Ik vraag mij af of die nog komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
glambalk schreef op maandag 13 juli 2009 @ 16:16:
[...]

Ik ben zowel lid van windvogel als van zeekracht. De laatste kan je zelfs nog gratis lid van worden als je een rekening opent bij de ASN.
Bj de windvogel heb ik een aandeel, bij zeekracht nog niet want zij zijn nog niet in die fase aanbeland.
Verschil is grofweg dat vooralsnog Windvogel zich bezig houdt met windmolens op land maar windmolens op zee zeker niet uitsluit. Ook heeft de Winvogel geinvesteerd in een zonnestroom installatie in Duitsland. Zeekracht gaat 100% oor windmolens op zee.
Ook de schaalgrote waarop beiden willen opereren is anders maar beiden gaan uit van (particliere)aandelen.
Ik ben al klant bij de ASN :) Al jaren zelfs.. Dan nog staat Zeekracht me absoluut niet aan door de schaalgrootte... Ik denk dat ik beter uit ben bij meerwind, windvogel of zeeuwind. (denk ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-07 16:42
Bij ons zijn ze vandaag flink te keer gegaan om onze zonneboiler (5 m2 HrSolar/ 200 liter boiler) plus ketel (Remeha Calenta) te installeren. Vier man sterk is het ze bijna gelukt: jammergenoeg ontbrak de flowmeter en kunnen ze dus pas morgen verder en de boel vullen. Pics volgen morgen!

En! Zojuist onze eerste was gedraaid met warm water als invoer (hotfill wasmachine van Miele). Resultaat voor 40 graden was: 0,05 m3 kuub gas. Netjes toch? Ik denk dat ie op koud water 0,5 kwh uur nodig had gehad.

Vraagje: ik heb mijn afvoer van de wasmachine verplaatst (licht afschot met wat hoeken en een sifon, 85 cm hoog), maar nu loopt ie een beetje over bij het afpompen. Is dat een beluchtingsprobleem? (heb de afvoer van de wasmachine er nu iets minder diep ingestopt) Of iets anders?

[ Voor 16% gewijzigd door Joba op 13-07-2009 21:06 ]

Als je een hamer hebt lijkt elk probleem op een spijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:14:
Inderdaad, was mij nog niet eens opgevallen.

Overigens, er zijn inderdaad opeens opvallend veel bezoekers op mijn site die bij de DSB wegkomen volgens mijn referers.

Ik heb overigens nog steeds geen antwoord van de DSB. Ik vraag mij af of die nog komt.
Als het komt, zou ik het wel plaatsen als ik jou was.
Zeg maar hoor en wederhoor, ongeacht hun antwoord.

* TD-er is ook heel benieuwd of ze reageren. Kan beide kanten op, glashard ontkennen en roepen dat het iemand anders is, maar ook dat ze sommeren om het geschreven stuk offline te halen.
De optie van erkennen dat ze het niet zo handig hebben gespeeld zal waarschijnlijk zijn in de vorm van stilzwijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'Windcowboys' van Vlaamse energiebedrijven zetten boeren onder druk akkoord te gaan met een windmolen op hun land. 'Gedurende 22 jaar vijftienduizend euro pachtgeld. Of de boer even wil tekenen?'
bron energieraad.nl

commentaar is verder overbodig.
ik heb trouwens 121 aandelen windunie, en die renderen erg goed.
(de 121e dankzij nielstn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hardfreak schreef op maandag 13 juli 2009 @ 08:36:
[...]

Da's natuurlijk wel jammer, maar ik denk dat je van zo'n klein, goedkoop paneeltje niet mag verwachten dat het in de zon 2,5w kan leveren, daarom dus dat er een batterij in zit ;) .
Ik ga iig het Action paneeltje nog is kopen, dagje in de zon, nachtje aan de gsm, lijkt me ideaal _/-\o_
Dat ie geen 2,5W levert lijkt me duidelijk, dat stond er zelfs op. Maar ik had wel verwacht dat ie in elk geval een heel klein beetje zou bijdragen aan de levensduur van mijn PDA batterij. En dat kon ik er niet uit opmaken.
Omdat ik ook de constructie niet echt geweldig vond (iig de 20 euro niet waard) heb ik hem retour gebracht.

Ik denk dat er over een aantal jaren wel wat meer solar-outdoor artikelen zullen komen die wat beter presteren.
Check!

Zeeuwind en de Windvogel.

Zeeuwind komt iets professioneler over, en iedereen kan lid worden. Niet alleen zeeuwen. Rente is iets lager.

De windvogel keerde vorig jaar een rente van 7 procent uit, dus dan neem je het "amateuristische" karakter voor lief. (Zo is het bv lastig om informatie te krijgen over je lening, want je krijgt geen overzichten. (ik althans niet)).

Ik heb ze echter nooit als investering durven zien, zeker niet in het huidige economische klimaat. Geld is immers niet gegarandeerd door DNB.
Joba schreef op maandag 13 juli 2009 @ 20:43:
Vraagje: ik heb mijn afvoer van de wasmachine verplaatst (licht afschot met wat hoeken en een sifon, 85 cm hoog), maar nu loopt ie een beetje over bij het afpompen. Is dat een beluchtingsprobleem? (heb de afvoer van de wasmachine er nu iets minder diep ingestopt) Of iets anders?
Klinkt als een verstopping.
Ik heb hem ook verlegd, met afschot van 1cm/meter. Geen problemen. 50mm buis overigens. (Zie foto's op mijn site)

Ik heb zelf goede ervaringen met klushulp op het forum van klusidee.nl trouwens.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op maandag 13 juli 2009 @ 21:26:
[...]

Als het komt, zou ik het wel plaatsen als ik jou was.
Zeg maar hoor en wederhoor, ongeacht hun antwoord.

* TD-er is ook heel benieuwd of ze reageren. Kan beide kanten op, glashard ontkennen en roepen dat het iemand anders is, maar ook dat ze sommeren om het geschreven stuk offline te halen.
De optie van erkennen dat ze het niet zo handig hebben gespeeld zal waarschijnlijk zijn in de vorm van stilzwijgen.
Als ik antwoord krijg dan zet ik dat antwoord er absoluut op, inderdaad onder het mom van hoor en wederhoor. Vanavond het stuk zelfs op m'n site bijgewerkt.

Ik verwacht 1 van deze twee opties

1. Ik word gesommeerd om het van de site af te halen.
2. Ik hoor nooit weer wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Jah lekker!

En voor dat soort gevallen is er natuurlijk helegaar nix geregeld qua compensatie voor (in andere gevallen) geleden verliezen door fout lopende saldering van zonnestroom.

Gaan de netbeheerders natuurlijk niet "laten regelen". Houden ze liever zelf "zeggenschap" over.

De goeien O-) daargelaten, uit der aard...

Blij met zijn enkeltarief prutsferrarisje van een grote gas- en windturbine fabrikant. Geen gezeur met tariefswitchen die fout kunnen lopen...

WVL_KsZeN:
Ik ga vanzelf lid worden van Windvogel. Sunergy (waarvan het afscheid van het prachtige platte dak vol testpanelen in Rijswijk in enkele foto's op mijn site) schijnt met ze gefuseerd te zijn (althans toestemming ALV), en dan krijgen de leden vanzelf een aandeel. Spul lag al hele tijd op tafel bij ons, maar ik had nog niet de tijd gehad om de info allemaal door te lezen. Ik was het sowieso wel van plan. Kijken of we daar nog wat spaargeld nog duurzamer kunnen dumpen dan het nu bij Triodos ligt nix te doen voor (hopelijk) nieuwe turbines.

Ben trouwens ook huurder, en heb 25 meter DC bekabeling naar het dak van de verhuurder (een van de rijkste cooperaties van NL) liggen waarop een batterij bestaande uit 18 modules, waarvan 12 van ons. Schriftelijke overeenkomst, onbepaalde tijd... Het kan dus wel (beetje geluk nodig). Ga binnenkort proberen vervanging mechanische ventilatie motoren op datzelfde dak (met subsidie via VROM) voor DC exemplaren op verzoek richting cooperatie te krijgen. Of het lukt is een tweede, communicatie met de cooperatie is eeuuhhhh "moeizaam"... Mechanische ventilatie is een kwart van ons lage jaarverbruik...

Woodski:
k zie het helemaal voor me
Zo'n enorme jetser van een windmolen op je dak schroeven 8)
Je bedoelt misschien: "Je dak op zo'n enorme jetser van een windturbien bevestigen"???

8)

[ Voor 45% gewijzigd door zonnigtype op 14-07-2009 02:23 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Allemaal bedankt voor de info :) Ik ga niet voor rente, maar ik wil een vereniging uitzoeken die echt een bijdrage levert. Op dit moment twijfel ik nog steeds heel erg.. Het leuke van meerwind is voor mij dat hun windmolens niet zo ver van mijn woonplek afliggen dus kom ik er vaak langs. Zonnepanelen op het dak van mn verhuurder gaat het niet worden, het dak ligt 6 verdiepingen boven mij en ligt bovendien bijna vol met afzuiging/schoorstenen/glazenwaslift/etc/etc/etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje over de zonneboilers. Welk type collector geeft de hoogste opbrengst per bruto dakoppervlak?
De vacuumbuis collector haalt het hoogste rendement uit zijn effectieve oppervlak, maar heeft een groot bruto oppervlak, terwijl het verschil daartussen voor een vlakke plaat heel klein in, maar de opbrengst ook lager.

Ik heb een dak van 6.00m breed waarop ik 1 rij collectoren zou willen plaatsen (2-2,5m hoog). Hoe haal ik het meeste uit dit oppervlak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:56:
Even een vraagje over de zonneboilers. Welk type collector geeft de hoogste opbrengst per bruto dakoppervlak?
De vacuumbuis collector haalt het hoogste rendement uit zijn effectieve oppervlak, maar heeft een groot bruto oppervlak, terwijl het verschil daartussen voor een vlakke plaat heel klein in, maar de opbrengst ook lager.

Ik heb een dak van 6.00m breed waarop ik 1 rij collectoren zou willen plaatsen (2-2,5m hoog). Hoe haal ik het meeste uit dit oppervlak?
Met 12 m2 aan zonnecollectoren haal je al erg veel winst. Ik zou me dan neit zo druk make over de kleine verschillen. Kijk bv. eens naar sunsystems of hrsolar, ze zullen uiteindelijk neit zo heel veel verschillen qua opbrengst.
Voordeel van heatpipes schijnt (!) wel te zijn dat ze het beter doen bij indirect licht en dus in de winter meer leveren tov vlakke plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

zonnigtype schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 02:04:
[...]

Jah lekker!

En voor dat soort gevallen is er natuurlijk helegaar nix geregeld qua compensatie voor (in andere gevallen) geleden verliezen door fout lopende saldering van zonnestroom.

Gaan de netbeheerders natuurlijk niet "laten regelen". Houden ze liever zelf "zeggenschap" over.
De vorige keer dat we dit hadden is het heel erg netjes afgehandeld. Het extra verbruik op de dagmeter is toen 2/7 5/7 verdeeld over de nacht en de dagmeter en we hebben toen erg snel een correctiefactuur gehad.

Daarnet overigens gebeld met Nuon en Liander, we krijgen een apart schakelapparaat in de meterkast voor het omschakelen van dag/nachttarief. Voor zover ik nu weet zonder extra kosten voor ons.

Overschakelen naar enkeltarief maakt voor ons niets uit overigens. Ik heb voor beide situaties onze totaalrekening opgemaakt over een periode van een jaar. Het verschilt een paar euro in het voordeel van een dubbeltariefmeter.

Wat ik mij afvraag, betaal ik bij een dubbeltariefmeter ook twee keer meetdienst? In dat geval kan het namelijk WEL uit om over te gaan naar enkeltarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 09:09:
[...]

...Wat ik mij afvraag, betaal ik bij een dubbeltariefmeter ook twee keer meetdienst? In dat geval kan het namelijk WEL uit om over te gaan naar enkeltarief.
zo ver ik weet (heb zelf dubbeltarief) staat meetdienst maar 1 keer gefactureerd. That is: toen ik nog bij Essent RWE zat >:)

Hoe eea met Greenchoice gaat, dat zie ik dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 08:56:

Er zijn vlakke plaat collectoren welke tot 90% van de ingevallen energie omzetten in warmte, van vacuumbuizen ligt dat over het algemeen een stuk lager, goedkopere buizen zitten zo rond de 65%.
Als je dan kijkt dat dat 12m2 vacuumbuizen 7 m2 effectief oppervlak geeft, maal 65%, zit je lager dan 12 m2 aan vlakke plaat. 7*65 = 455, 12*90=1080. Oftewel grofweg een keer zoveel straling omzetten in warmte.

Echter is het plaatje dan niet compleet, want een vlakke plaat straalt weer meer uit.
Ik denk trouwens dat je gj jaar opbrengst/ geïnvesteerde euro het beste uit bent bij de goedkope vacuumbuis systemen, maar probleem daarbij is dat er niet zoveel installateurs zijn die dat kennen en flinke installatie prijzen rekenen. Dus daar wordt het weer duur van. Als je het echter zelf doet is dat verreweg de goedkoopste oplossing (7 m2 vacuumbuis / 300l/ etc voor netto 1100 euro).

De ketel hier slaat trouwens af tijdens het douchen (zonder dat het water koud wordt) terwijl je boven de tapdrempel zit. Dus waar die tapdrempel dan voor is?

edit: nog ff wat gerekend aan een vlakke plaat met 90% omzetting en 4 watt/graad verlies en een vacuumcollector met 65% omzetting en 1,6 watt/graad verlies. Bij een collector (en dus boiler temp) van 30c (vloerverwarming) en een buitentemp van 0c (dus 30c verschil buiten temp en collector temp). Dan ligt het omslagpunt bij 300 watt / m2 instraling. Daaronder wint de vacuumbuis, daarboven de vlakke plaat.
Als je de boiler (en dus collector) temp op laat lopen (geen vloerverwarming maar conventionele verwarming of tapwater) dan wint opnieuw de vacuumcollector.

edit2: de instraling is van maart t/m september regelmatig boven de 300 watt.

Maargoed dit is netto oppervlak dus eigenlijk geen antwoord op je vraag :*).

[ Voor 17% gewijzigd door SpiceWorm op 14-07-2009 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wat is er onder inverters eigenlijk beschikbaar aan aansluitingen om ze uit te lezen? Volgens mij is serieel standaard, maar tegenwoordig heeft een computer niet altijd meer een seriele poort (en moet je met een serieel->USB converter gaan werken) en je moet een PC in de buurt hebben of er een speciale kabel voor leggen.
Zijn er ook inverters die je rechtstreeks aan een UTP netwerk kunt hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een groot gedeelte van de warmte kan ik gebruiken voor verwarming (LTV in huis). Een ZB komt bij mij in serie voor mijn warmtepomp boiler (300L, gebruikt de restwarmte uit mijn afvoerlucht). De ZB gebruik ik dan om het water (,in de winter, voor) te verwarmen. De WP boiler kan dan eventueel voor naverwarming zorgen.

Het voorraadvat van de ZB kan dus wel wat groter zijn dan normaal, omdat ik geen hoge temperaturen hoef te bereiken. Dit komt het rendement ten goede.

Ik kan net geen 3 collectoren kwijt van sunsystems (net te breed), maar eventueel wel 4 tot 5 HR solar collectoren. Heeft iemand een idee wat de prijzen van HR Solar zijn, icm een 500L vat met 2 spiralen?
Kan iemand wat ervaringen over een HR Solar systeem delen, mn opbrengsten (zomer/winter)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Okay opzoek naar een nieuwe vriezer voor in de schuur, waar het in de winter dus kan vriezen.

Blijkt dus dat vriezers stoppen met functioneren onder de 10c omgevingstemp. Dat is, volgens de mevrouw van Siemens het resultaat van de energiezuinigheid (idd, moet ik toegeven, erg energiezuinig zo'n vriezer die uit staat): "De thermostaat geeft steeds minder vaak opdracht om de motor aan te laten slaan omdat de vriezer minder snel opwarmt. Als hij onder de 10c komt geeft hij helemaal geen opdracht om af te slaan."

aha, dus het is een regelprobleem?
Bij AEG hebben ze ze niet, bij siemens ook niet, bij Liebherr vertelden ze me dat het geen probleem was om de vriezer in de schuur neer te zetten.

Snapt iemand hier meer van? Hoe zit dit? Je vriezer kan toch gewoon z'n warmte kwijt onder de 10c? Als de warmtepomp fatsoenlijk werkt met een temp verschil van 40 of zelfs 50c (binnen -30, buiten 20), dan kan hij toch ook prima werken met een verschil van 30c? Daar wordt ie alleen maar zuiniger van...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik heb een vraagje over mijn Remeha Zenta zonnecollector
Dit is een collector van 2,75 m2 en een 100 liter boiler met warmte wisselaar.
De warmte wisselaar vul ik eenvoudig met leidingwater.

Vanuit de boiler pompt deze het water in de collector wat terugloopt als het warm genoeg is.
Is er misschien een efficientere vloeistof dan water ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:04:
Okay opzoek naar een nieuwe vriezer voor in de schuur, waar het in de winter dus kan vriezen.

Blijkt dus dat vriezers stoppen met functioneren onder de 10c omgevingstemp. Dat is, volgens de mevrouw van Siemens het resultaat van de energiezuinigheid (idd, moet ik toegeven, erg energiezuinig zo'n vriezer die uit staat): "De thermostaat geeft steeds minder vaak opdracht om de motor aan te laten slaan omdat de vriezer minder snel opwarmt. Als hij onder de 10c komt geeft hij helemaal geen opdracht om af te slaan."

aha, dus het is een regelprobleem?
Bij AEG hebben ze ze niet, bij siemens ook niet, bij Liebherr vertelden ze me dat het geen probleem was om de vriezer in de schuur neer te zetten.

Snapt iemand hier meer van? Hoe zit dit? Je vriezer kan toch gewoon z'n warmte kwijt onder de 10c? Als de warmtepomp fatsoenlijk werkt met een temp verschil van 40 of zelfs 50c (binnen -30, buiten 20), dan kan hij toch ook prima werken met een verschil van 30c? Daar wordt ie alleen maar zuiniger van...?
Volgens mij vooral problemen bij combi's. Bij ons is vandaag een AEG A++ (http://virtuelevakman.nl/product/AEG/ARCTIS+60120+GS+4) afgeleverd (ter vervaning van een 20+ jaar oud 450kWh vretend beestje), die gaat ook in de schuur. Dus als je nog een paar maanden wacht kan ik het je vertellen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonneschijn
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-08 13:34
Maasluip schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:23:
Wat is er onder inverters eigenlijk beschikbaar aan aansluitingen om ze uit te lezen? Volgens mij is serieel standaard, maar tegenwoordig heeft een computer niet altijd meer een seriele poort (en moet je met een serieel->USB converter gaan werken) en je moet een PC in de buurt hebben of er een speciale kabel voor leggen.
De StecaGrid 2000 kan dat. Ondersteund helaas geen DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

Ik gebruik voor mijn inverters (1 X Soladin 600 en 3 X OK4) omvormers van Sollae, te verkrijgen bij Antratek.
Deze bevallen prima.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Laatst online: 11-09 15:57
SpiceWorm schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:04:

Het is alleen een probleem bij combinatiemodellen met 1 compressor. Dus koelkast en vriezer in een, met een compressor.
Zet je die namelijk in de schuur, en komt de omgevingstemp onder de 5 graden, dan slaat hij niet meer aan, resultaat een ontdooiende vriezer. Want die is afhankelijk van de koeling van de koelkast.
Mijn Siemens vriezer staat sinds een paar jaar in de schuur zonder problemen. Het zou wel erg vreemd zijn als een vriezer het niet zou doen in een koude ruimte zeg! Zulke dingen zet je vaak in een aanpandige garage, bijkeuken etc.

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Mijn SB1100 heeft een wireless interface ide communiceert met mijn SunnyBeam display in de woonkamer. Daar zit een gewone USBstekker aan waarmee ik mijn omvormer kan uitlezen.

mijn OK4E en Soladin 600 log ik met de hand ( simpele kWhmeter ertussen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
QuestionMarc schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:28:
[...]

Het is alleen een probleem bij combinatiemodellen met 1 compressor. Dus koelkast en vriezer in een, met een compressor.
Hier komt bij dat de thermostaat bij combi-dingen in de koelkast zit. Maar wie wil er dan ook een koelkast in de schuur? Vriezer kan ik me wel voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
QuestionMarc schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:28:
Het zou wel erg vreemd zijn als een vriezer het niet zou doen in een koude ruimte zeg!
Idd daarom snapte ik er al niets van, maar als je op de websites niets anders kan vinden en ze bij de klantenservice (!) je dat doodleuk ook uitleggen ga ik toch wel een beetje twijfelen.
IJsbeer schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 14:51:
Bij ons is vandaag een AEG A++ (http://virtuelevakman.nl/product/AEG/ARCTIS+60120+GS+4) afgeleverd (ter vervaning van een 20+ jaar oud 450kWh vretend beestje), die gaat ook in de schuur.
Ah, dat is je zomerverblijf? :o Is dat niet een beetje klein, 100 liter?

Thnx voor de reacties.

[ Voor 31% gewijzigd door SpiceWorm op 14-07-2009 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
SpiceWorm schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 16:34:
Ah, dat is je zomerverblijf? :o Is dat niet een beetje klein, 100 liter?
Het is maar wat je invriest he ;) Kleiner had ook wel gemogen, maar die vreten en meer stroom en kosten het dubbelle... :S
kanttekening: brood bakken we zelf (elke ochtend een vers en warm broodje!), dus dat vriezen we al niet in, scheelt 'iets' ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Haha, ik doelde meer op je got nick, Mr. IJsbeer ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SpiceWorm op 14-07-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb inmiddels reactie van de DSB bank. Ik heb gevraagd of ik hem integraal mag overnemen op de site. ( mail bevat in tegenstelling tot de reclame mail, een disclaimer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hebben jullie dat onderbuik schaamte gevoel nu ook ?
ik wel in ieder geval.
http://www.energieraad.nl/newsitem.asp?pageid=13575
en dan kiest 1 op de 5 zeker niet voor de sde,
stel je voor als er wel een goede feed-in was via senter novum,
dan had ik nu een baard van 2,5 meter,
en 50 brieven met goeie intenties van senter.
ook senter word weer betaald met publiek geld.

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2009 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 21:45:
ik wel in ieder geval.

Tja. Het standaard hit and run beleid wat we hier in NL wel bekend zijn. Dit probleem heb je in Duitsland en Vlaanderen niet. En daar zie je ook, heel toevallig, dat de markt groeit en dat er duidelijkheid is voor zowel leveranciers als voor afnemers.

Dit hele SDE beleid werkt zoooo demotiverend voor iedereen.

Overigens over Senternovem kan ik meepraten inmiddels. Ik heb pas vorige week mijn laatste 314 euro subsidie gekregen van m'n zonneboiler. Maar liefst 7 maanden na het insturen van de papieren naar Zwolle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 20:45:
Ik heb inmiddels reactie van de DSB bank. Ik heb gevraagd of ik hem integraal mag overnemen op de site. ( mail bevat in tegenstelling tot de reclame mail, een disclaimer )
Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten over de stemming van de mail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na enig hobbytijd te hebben volbracht :P heb ik m'n UVR1611 goed aan het draaien.
Voor de programmering werd € 386,00 gevraagd, dat heb ik dus zelf gedaan.

Na flink wat puzzelen ( in het duits) hoe het ding werkt begrijp ik em nu al redelijk.

Hier wat voorbeelden van grafieken van vandaag:

zonder stralingssensor
http://picasaweb.google.n...oiler#5358409094947969170

met stralingssensor
http://picasaweb.google.n...oiler#5358409103242857266
Kijk eens naar de straling rond 15.45uur

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2009 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

TD-er schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:10:
[...]

Kun je alvast een tipje van de sluier oplichten over de stemming van de mail?
Jawel, kort samengevat

Ze nemen afstand van de verzonden e-mail en betreuren de situatie, de e-mail had nooit verzonden mogen worden en er is vanuit de RvB nooit toestemming gegeven voor deze vorm van reclame / emails cq betalen voor reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:28:
[...]

Jawel, kort samengevat

Ze nemen afstand van de verzonden e-mail en betreuren de situatie, de e-mail had nooit verzonden mogen worden en er is vanuit de RvB nooit toestemming gegeven voor deze vorm van reclame / emails cq betalen voor reviews.
't viel toch al op indien een mailing van een bedrijf met een 06 van een 'zogenaamd' personeelslid wordt ondertekend..... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 21:45:
ik wel in ieder geval.
en dan kiest 1 op de 5 zeker niet voor de sde,
stel je voor als er wel een goede feed-in was via senter novum,
dan had ik nu een baard van 2,5 meter,
en 50 brieven met goeie intenties van senter.
ook senter word weer betaald met publiek geld.
Let op die "opvallende opmerking" helemaal onderaan dat bericht achter de (vergeefse) link naar de Holland Solar site. Bericht is wel "veilig" op OliNo site geplaatst, maar niet op HS site. Ga bij uzelf te rade waarom het niet op de HS site staat.

Let ook op dat Energieraad nog NOOIT naar mijn site met tien bomvolle en zeer actuele SDE pagina's vol met zeer gedetailleerde info over "de regeling" (nergens anders in NL verkrijgbaar, ook niet bij de steeds meer kritiek spuiende brancheorganisatie...) heeft verwezen. Of naar wat voor zeer actueel en informatief bericht dan ook op PPV... Het blijven natuurlijk Shell jongens daar, vooral het publiek dom blijven houden. "Ze" zouden eens de vreselijke waarheid te weten mogen komen. Moeten we natuurlijk niet bevorderen...

En ga me nou niet vertellen dat ze PPV niet lezen.

Volgens mij doen ze "het" in de nachtelijke uurtjes, met rooie oortjes... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
@Woodski,

Efficienter dan water? Neen, volgens mij niet.
Hoewel misschien toch, kwik.
Maar daar zitten een aantal nadelen aan. :+

Opslag van warmte kan wel met meer inhoud, maar dat is iewat ingewikkeld.
Het kan onder meer in parafine of zout.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flitspaal.nl schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 15:35:
[...]

Mijn SB1100 heeft een wireless interface ide communiceert met mijn SunnyBeam display in de woonkamer. Daar zit een gewone USBstekker aan waarmee ik mijn omvormer kan uitlezen.
Ik heb even wat voor die Sunny Beam opgezocht, er blijkt zelfs al iemand een Perl programma geschreven te hebben om dat ding in Linux uit te lezen. Dat is bemoedigend.

Vraagje, kan er in de startpost wat opgenomen worden hoe je de verschillende omvormers kunt uitlezen?

Ik ben nu serieus aan het denken om zonnepanelen op het dak te plaatsen. Fuck die SDE subsidie, met minder dan € 4,50 /Wp (incl. montage) doe ik het wel zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Maasluip schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 08:28:
[...]
....Ik ben nu serieus aan het denken om zonnepanelen op het dak te plaatsen. Fuck die SDE subsidie, met minder dan € 4,50 /Wp (incl. montage) doe ik het wel zonder.
THAT'S the spirit ! >:) ;)
Ben nog steeds blij geen rompslomp met SDE-regeltjes te hoeven ondervinden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Maasluip schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 08:28:
Ik ben nu serieus aan het denken om zonnepanelen op het dak te plaatsen. Fuck die SDE subsidie, met minder dan € 4,50 /Wp (incl. montage) doe ik het wel zonder.
Je hebt al overwogen om de spullen in Duitsland te bestellen? Prijzen liggen daar flink lager. Weet niet waar je woont in het land?

Trouwens, ik bedenk mij dat de thermostaat van de koelkast een simpele aan uit thermostaat is, dus geen modulerende warmtepomp (welke de compressiefactor aanpast aan de vraag) oid. Dat zou dus betekenen dat de opvoertemperatuur vast is, wat dus een vaste COP geeft.

Het enige wat dan het energieverbruik bepaald (even los van het gebruik) is de isolatiedikte en de omgevingstemperatuur. Klopt deze aanname?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mars1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07-09 21:36
Als je de spullen in Duitsland koopt, hoe zit het dan met de garantie?
Nog een andere vraag:
Ik ben ook van plan een gedeelte van mijn dak vol te leggen met zonnepanelen.
Ik heb gelezen, dat het rendement nogal verschillend is.
Sommige Chinese panelen gaan door de jaren hard in rendement achteruit.
Bij de panelen staan meestal diverse technische specificaties.
Wat zijn de belangrijkste specificaties?
Goedkoop in aanschaf kan later wel duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Dat de panelen in rendement achteruit gaan is te wijten aan de bouwkwaliteit, dat vind je niet direct terug in de specificaties.

Wat mij betreft is het belangrijkste na bouwkwaliteit de jaarproductie per euro (dus een installatie doorrekenen met bijv. sunnydesign -> jaaropbrengst / installatie prijs). De meeste Europese leveranciers geven 80% vermogensgarantie op 20 of zelfs 25 jaar (wat indirect een garantie is op bouwkwaliteit).

Zaken doen met Duitse leveranciers is precies hetzelfde als een Nederlandse, al zitten ze meestal iets verder weg en is het wat lastiger communiceren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb een aanbod gehad uit duitsland voor wiosun panelen, 2,10 per Wp voor 180Wp panelen
http://wiosun.de/
http://www.solarzentrum-allgaeu.de/Module/p-4/u-9/Typ-Module

enig probleem is dat ik er totaal niks van kan vinden qua gebruikerservaring, anders had ik ze al besteld.
Volgens de leverancier chinese panelen ontwikkelt in duitsland, met kwaliteitscontrole in duitsland.
Ook 10/25 jaar garantie op 90/80% etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

SpiceWorm schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 11:33:
[...]

Je hebt al overwogen om de spullen in Duitsland te bestellen? Prijzen liggen daar flink lager. Weet niet waar je woont in het land?
Ik heb wel al gezien dat daar prijzen van € 2,50 /Wp ronddwalen, weet alleen niet of dat met of zonder installatie is, maar zelfs zonder installatie is dat € 1,00/Wp goedkoper dan in Nederland.
Ik zal er zeker gaan kijken, vooral nu ik die post van sander817 zie. Ik woon 15 km van de grens, dus dat is het probleem niet. Het probleem is eerder om een leverancier te vinden (die het ook gaat plaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander817
  • Laatst online: 16:20

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

all-in ligt het bij grote installaties rond de 3,00 per Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
sander817 schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 14:55:
ik heb een aanbod gehad uit duitsland voor wiosun panelen, 2,10 per Wp voor 180Wp panelen
http://wiosun.de/
http://www.solarzentrum-allgaeu.de/Module/p-4/u-9/Typ-Module

enig probleem is dat ik er totaal niks van kan vinden qua gebruikerservaring, anders had ik ze al besteld.
Volgens de leverancier chinese panelen ontwikkelt in duitsland, met kwaliteitscontrole in duitsland.
Ook 10/25 jaar garantie op 90/80% etc...
Puntje om rekening mee te houden is dat een Chinees bedrijf wel garantie kan geven van 80% op 25 jaar, maar als ze dan niet meer bestaan heb je daar niets aan natuurlijk. Bij de grote europese fabrikanten loop je voor wat dat betreft minder risico. Ik denk dat wij gaan voor de 2,80 wp voor BP panelen (inclusief omvormer en rails, bekabeling etc) bij Hermes. Die is nu alleen op vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat vinden jullie van het boek van David MacKay over Sustainable Energy ?

Op de webistew http://www.withouthotair.com/ is een boek te vinden van David MacKay. Hij is Filosoof professor in Cambridge.

http://www.withouthotair.com/

Al hoewel de website zelf wat minder oogt is de html conversie van de PDF zelf mooi gedaan en
ook zijn van het boek zowel high resolution als low resolution pdf's te vinden.

This is a free book
Omdat het boek downloadbaar is zijn ook de rechten op de teksten vrij te gebruiken. Sterker nog..het lijkt er op dat hij dit zelfs wil stimuleren. Dit geldt niet voor
cartoons en grafieken die David zelf ook weer van derden geleend heeft. Voor educatieve doeleinden zijn
op de website zelfs nog extra grafieken en plaatjes aanwezig.

Wel grappig is dat het boek een versienummering kent, De versie op internet is Nr 3.5.2. Dit geeft
aan dat het document regelmatig bijgewerkt wordt. Voor auto's lijkt dit het geval te zijn, hier worden nieuwe
auto types gebruikt maar windmolens van 1 MW, die worden in Europa weinig meer gebruikt. Daar lijkt de informatie wat verouderd te zijn.

De opbouw van het boek is duidelijk en opgebouwd in een aantal delen.
Eerst worden de natuurkundige principes uitgelegd en de energiemogelijkheden van bijv Nucliair, auto's, vliegtuig en boot transport, Wind, Waves en de Zon.
Ook worden tegelijk wat wetenswaardigheden genoemd.

In elk geval is de opbouw helder en duidelijk. Er is veel energie gestoken in het vergelijkbaar maken van de
verschillende grootheden. Bij grote getallen raak je de feeling kwijt met het getal. Om duidelijke en eerlijke gevens
te krijgen die ook vergeleken kunnen worden is bijna alles teruggerekend naar KWh/d en KWh/d per persoon
voor Verenigd Koningkrijk omstandigheden.
Dit maakt de (on)mogelijkheden en de energiekosten voor de verschillende activiteiten erg helder...en gezien de recensies
wordt dit ook erg gewardeerd door de verschillende lezers. Het wordt duidelijk dat een vakantie naar Kaapstad net zo duur is als een jaar lang elke dag
50km in je auto rijden. Verder worden de energykosten van de geimporteerde goederen ten onrechte niet meegenomen
in de energiekosten voor het land..terwijl dit toch om grote hoeveelheden energy gaat.

Het is even zoeken wat de auteur nu zelf vind..maar op pagina 116/117 vind wat uitleg plaats. In elk geval weet
de auteur zijn voorkeur voor electriciteitsopwekking via solar heating goed verborgen te houden in het boek. Het blijkt
dat deze optie10W/m2 oplevert en dat dit hoog is tov veel andere mogelijkheden.
De meeste energie zal voor de UK nog steeds afkomstig blijven van het buitenland:

Let’s be realistic. Just like Britain, Europe can’t live on its own renewables. So
if the aim is to get off fossil fuels, Europe needs nuclear power, or solar
power in other people’s deserts (as discussed on p179), or both.

My guess is that in many regions, the best solar technology for electric-
ity production will be the concentrating solar power that we discussed on
pages 178 and 236.

http://www.withouthotair.com/

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 17:12 . Reden: taalfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Nu de stekker uit de CV ketel is is al het gas wat wordt gebruikt voor het koken.

Ik weet nu exact wat het kost om een pan macaroni te maken . Dit kost ons 68 liter aardgas. 0,068m3 dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@flitspaal...

en daarom maakt de electrische oven hier overuren ....
en blijft het comfortabel ? ja toch ? zelf een overschot vermoed ik....

wat een enorme buikschuiver maken je grafieken trouwens,
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=21
goed om te zien dat het bij jouw ook gewoon weer werkt.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Verwijderd schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:10:
@flitspaal...

en daarom maakt de electrische oven hier overuren ....
en blijft het comfortabel ? ja toch ? zelf een overschot vermoed ik....

wat een enorme buikschuiver maken je grafieken trouwens,
http://www.familie-kleinman.nl/energie/?page_id=21
goed om te zien dat het bij jouw ook gewoon weer werkt.
Absoluut comfortabel hier. We hebben nog geen seconde onder een koude douche gestaan en de kWh gaat vrolijk achteruit. Vandaag weer ergens tussen de 7 en 8kWh. de westinstallatie werkt nog steeds prima op dit moment

Prognose voor deze maand is -50kWh nu. Gas maar liefst 0,7m3 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En weer een grafiekje.
Afbeeldingslocatie: http://www.zonpower.nl/wordpress/wp-content/uploads/2009/07/grafiek6.jpg

Nu alleen de delta-t min van de ww-boiler nog wat groter maken, zodat er minder geschakeld wordt tussen de 200ltr warmwaterboiler en de 1000ltr cv-boiler.
Dan wordt het beeld wat rustiger.
Gisteren heb ik de PID-regeling wat feller gemaakt zodat de pomp sneller reageert (toerental).

Vandaag nog wat kleppen binnengekregen.
Dan kan ik bijna een koelcircuit gaan aanleggen, moet alleen nog een platenwisselaar bestellen zodat ik het systeem kan scheiden met het solarcircuit.
Het koelcircuit maak ik door een leiding van +/-20mtr door de grond te laten lopen in een lus.

Als dat klaar is dan hoef ik niet meer het huis op te warmen :9

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 15-07-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb foto's van de nieuwe beugels van m'n afdakje. ( afdakje 2.0 )

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/afdakje/afdakje_beugels.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.familie-kleinman.nl/energie/wp-content/afdakje/afdakje.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Netjes gedaan hoor dat afdakje.
Het lijkt me ook goed sterk met dat hoekprofiel.

Ik hoop snel mijn afdakje 1.0 beta boven de achterdeur hier te kunnen posten. :)
Dat is dan paneel #7 op het zonnige zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*BIBBER* morgen komt er iemand van liander langs om te controleren waarom onze kWhmeter niet meer veranderd tussen dag/nacht tarief.

Eens kijken wat voor onzin we nu weer over ons hoofd uitgestort krijgen.

Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
flitspaal.nl schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:14:
*BIBBER* morgen komt er iemand van liander langs om te controleren waarom onze kWhmeter niet meer veranderd tussen dag/nacht tarief.

Eens kijken wat voor onzin we nu weer over ons hoofd uitgestort krijgen.

Wordt vervolgd.
Het 'excuse' lijkt me duidelijk. Ja maar meneer, u heeft zonnepanelen, daar kan deze meter helemaal niet mee overweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Leuk eerste weekje voor m'n PV
Met een tijdelijke max van 1140wp heb ik dik 20kwh in 4 dagen.
Dat zal de komende paar dagen wel minder zijn helaas.

Ja het jeukt nu om er nog meer panelen bij te plaatsen.
Helaas heb ik niet veel plaats meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Woodski schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:33:

ZOoOOO!

Weer iemand besmet met het PV virus.

Het is nu te hopen dat het PV virus nog besmettelijker wordt dan de Mexicaanse griep. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harold65
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-12-2022

harold65

Slimme meter:

Help! Ik ben ook besmet :)
Binnenkort ga ik bij solarking 6 panelen ophalen.
Ik zit alleen nog met een dilemma voor de plaatsing. Ik heb een aantal opties, maar ze hebben allemaal hun nadelen. Mijn schuine dak van 35 graden ligt op het zuidoosten en er staat (helaas) een dakkapel op.
  1. De panelen onder de dakkapel plaatsen is optisch het mooist, maar ze zullen vanaf een uur of drie in de schaduw liggen.
  2. De panelen boven de dakkapel plaatsen is lastiger want de bovenste pannen liggen vast en er staat een pijp van de CV ketel in de weg. Verder geen schaduw.
  3. De panelen plat op het dak van de dakkapel plaatsen. Volgens de grafieken is dan het rendement ongeveer evenhoog als panelen op ZO. Helaas kan niemand ze dan zien en moet ik ook een constructie bedenken om ze vast te zetten. Verder lijkt me helemaal plat niet zo fijn i.v.m. regen en zo.
  4. De panelen schuin op het dak van de dakkapel zetten. Afhankelijk van de hoek gaat dit wel of niet passen. Afgezien daarvan zullen de panelen boven de nok uitsteken, wat niet mag geloof ik.
Heeft iemand goede of slechte ervaring met een van deze opties?

Perfection is achieved not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Woodski schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 16:33:
Leuk eerste weekje voor m'n PV
Met een tijdelijke max van 1140wp heb ik dik 20kwh in 4 dagen.
Dat zal de komende paar dagen wel minder zijn helaas.

Gefeli Woodski!! Join the club!
ook ik wil wel meer plaatsen maar ehhh... ruimte wordt schaars!!

enne... wel je grootheden en eenheden goed noteren... Ik mag aannemen dat je 1.140 WATT maximaal gehaald hebt?
Of heb je 1.140 Watt-peak (Wp) aan paneelvermogen (gestandaardiseerd onder testcondities etc.etcetc.)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
NielsTn schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 18:42:
[...]

Gefeli Woodski!! Join the club!
ook ik wil wel meer plaatsen maar ehhh... ruimte wordt schaars!!

enne... wel je grootheden en eenheden goed noteren... Ik mag aannemen dat je 1.140 WATT maximaal gehaald hebt?
Of heb je 1.140 Watt-peak (Wp) aan paneelvermogen (gestandaardiseerd onder testcondities etc.etcetc.)
;)
Ik heb volgens de fabrikant 1140wp met een aan de AC kant gemeten max van 1062wp
Er komt nog 190wp bij binnen een paar dagen.

Dan kan ik nog 3 panelen plaatsen met iets vertikale schaduw in de late middag.
Die valt dan op het linker paneel

Deze 3 panelen zullen daarom beter presteren op 3 losse inverters... wat niet handig is.
Meer kabels en ik denk meer verlies. Of ik neem het verlies door schaduw voor lief en koop een soladin 600.

Mijn grote project moet nog uitgevonden worden.
Dat is een kleine 20m2 folie op m'n ronde dak plakken.
Ik hoop dat dit over een paar jaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed nieuws!

Wij hebben vanmorgen de 175Wp panelen in ontvangst mogen nemen (dank SolarKing).

En... de electra buizen plus bekabeling om eea aan te sluiten zijn gelegd. (De meterkast moet nog wel worden aangepast - dat duurt nog even - maar we moeten zowiezo nog de bevestigingsmaterialen plus omvormers regelen).

En... wij hebben sinds vandaag een douche WTW. Aangesloten, maar... de rest van de douche moet nog worden geplaatst. (Zoals de thermostaat kraan, de douche kop, etc).

En... de mechanische ventilatie is sinds een klein weekje vervangen door een itho cve eco fan 2.

Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

[zelfbevlekking modus aan]

Foto van ons "hoogste zonnepaneeltje". Dik 2 en een halve kilometer hoger dan onze huidige exemplaren...

Er zijn natuurlijk veel hogere exemplaren (Zwitserland), maar dit was ons vakantie hoogtepuntje.

Bij dat bericht link naar uitgebreide fotoreportage met veel PV leuks in Alpi Orobie, noord Italië. Uiteraard van sappig commentaar voorzien. Je bent op vakantie of niet...

[zelfbevlekking modus uit]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
zonnigtype schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 01:46:
[zelfbevlekking modus aan]

Foto van ons "hoogste zonnepaneeltje". Dik 2 en een halve kilometer hoger dan onze huidige exemplaren...

Er zijn natuurlijk veel hogere exemplaren (Zwitserland), maar dit was ons vakantie hoogtepuntje.

Bij dat bericht link naar uitgebreide fotoreportage met veel PV leuks in Alpi Orobie, noord Italië. Uiteraard van sappig commentaar voorzien. Je bent op vakantie of niet...

[zelfbevlekking modus uit]
Zou zo'n paneeltje op hoogte ook een betere opbrengst halen?
Buiten dat de temperatuur lager is en weerkaatsing via sneeuw ook nog wat oplevert, is de lucht op zich ijler en zou dus minder licht tegen houden. Of is dat eigenlijk alleen maar meer UV licht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wazzup105
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-09 22:10
Een nieuwe vorm van "schone" energie ?

http://dsc.discovery.com/news/2009/07/08/urine-power.html

Stick a special nickel electrode into a pool of urine, apply an electrical current, and hydrogen gas is released.

...

with less electricity, 0.037 Volts instead of the 1.23 Volts needed for water.

zijn euro-munten niet van nikkel gemaakt ?

PS: Het zou gaan om 0.37 Volt en niet 0.037 volgens een andere site ... scheelt toch weer een factor 10
http://www.rsc.org/chemis...ws/2009/July/02070902.asp

[ Voor 19% gewijzigd door wazzup105 op 17-07-2009 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

*GELUKKIG* Onze meter hoeft niet vervangen te worden.

Ons dag/nacht meter probleem wordt veroorzaakt door een storing bij Liander zelf. Niet bij ons schakelstation maar bij een hogergelegen station is de dag/nacht schakeling kapot. Hierdoor gaan alle meters aangesloten op dat station niet van dag naar nacht en omgekeerd.

Wat mij dan verbaasd is dat Liander hier absoluut geen weet van heeft en wacht totdat mensen gaan bellen met een storing aan hun meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flitspaal.nl schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 19:02:
Nu de stekker uit de CV ketel is is al het gas wat wordt gebruikt voor het koken.

Ik weet nu exact wat het kost om een pan macaroni te maken . Dit kost ons 68 liter aardgas. 0,068m3 dus :)
Ik ben ook even gaan meten hoeveel gas er wordt verstookt voor eten koken. Dit om te kijken hoeveel extra electriciteit verbruik je krijgt als je met inductie gaat koken.
Na één zeer professionele meting met aardappels koken (= 25 minuten water op kookpunt houden) en een stukje vlees bakken kom ik uit op 260 kWh als ik dat elke dag doe. Verbruik was ongeveer 80 liter gas voor deze excercitie.

Dat valt me alleszins mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 17 juli 2009 @ 11:37:
[...]

Dat valt me alleszins mee.
Dat vind ik juist een groot verschil:

Inductie: 0,75kWh per dag * 0,25 = 0,187 per dag
Gas: 0,008 * 0,70 = 0.0056 per dag

CO2 uitstoot technisch gezien durf ik niet zo te roepen wat schoner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb werkelijk geen idee wat je hierboven uitrekent. Zet er eens eenheden bij?

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.