Ik ga mezelf eens voor de leeuwen gooien. Het is niet mijn stijl om te vragen om meer punten voor mijn eigen posts maar ik wil de discussie eens aan gaan, want ik vind al langer dat we positiever moeten modereren. Ik neem een van mijn eigen posts zodat iedereen vrij kan schieten zonder dat ik riskeer dat een andere gebruiker helemaal afgebrand wordt.
Noem het maar een proefrechtszaak. Het gaat mij meer om de argumenten dan om de uitkomst.
Daar gaan we:
CAPSLOCK2000 in 'Minisforum brengt S100-computestick met Intel N100 en power-over-ethernet uit'
Dit is volgens de richtlijnen een +3, want de criteria zijn:
- het is een waardevolle aanvulling op de inhoud van het artikel
Ik vind van wel want ik geef extra informatie over verschillende onderdelen en aspecten van dit systeem. Ik geef niet alleen de feiten maar ook een interpretatie van de gevolgen.
Iemand schrijft zelfs "Kunnen ze deze comment niet boven het artikel zetten? Dit is meer informatief en diepgaander dan het hele artikel

". Leuk voor mijn ego natuurlijk, maar ook bewijs dat ik inderdaad waardevolle informatie geef zoals de richtlijn voorschrijft.
Waardevol is natuurlijk zeer subjectief, maar de richtlijnen schrijven niet voor dat informatie perfect en absoluut geweldig moet zijn. Waardevol is alles wat meer dan nutteloos is.
- bijvoorbeeld objectief beschreven ervaringen uit eigen hand.
Ik heb directe ervaring met zeer vergelijkbare producten met dezelfde CPU en formfactor.
Dat is weliswaar geen ervaring met dit product zelf, maar zo dicht bij als je kan komen voor een nieuw product dat nog niemand heeft.
- Belangrijk is dat de informatie afkomstig is van een persoon met autoriteit of beargumenteerd wordt door bijvoorbeeld eigen ervaringen van de schrijver
Ik denk dat ik mijn ervaringen voldoende beargumenteer en de kennis die ik over het onderwerp heb me een (relatieve) autoriteit maakt op het gebied van mini/stick-pc's.
- Ongefundeerde kreten, hoe interessant ook, zijn geen +3 waard
Ik zie geen ongefundeerde kreten
- Het is niet de bedoeling dat reacties waarin een mening wordt verkondigd die gelijk is aan jouw persoonlijke mening, worden beloond met een +3, alleen vanwege de overeenkomst in mening.
Ik denk niet dat meningmodden hier een rol speelt.
- Wees daarom niet terughoudend met het uitdelen van +3's
De stand van zaken op dit moment:
positief: 9 x +1, 9x +2, 3x +3
negatief: 0 x 0, 0x -1, 0x-2
Effectieve score: +2
Ik klaag niet over een +2 en zover scores hier op Tweakers gaan is bovenstaande een heel mooi resultaat, geen enkele negatieve beoordeling! Toch wil ik even bij stil staan bij wat dit nu betekent.
Ik vind dat ik voldoende heb beargumenteerd dat ik in ieder geval een boven gemiddeld goede bijdrage heb geleverd. Toch zijn er een hoop lezers die een +1 geven, net zoveel als +2 en veel minder dan +3.
Er zijn er dus een hoop die het zelfs geen +2 waard vinden. Dat vind ik erg streng. Kan iemand uitleggen waarom een +1 beoordeling terecht zou zijn? Hoe ontzettend hoog ligt de lat wel niet als je dit niveau niet meer dan normaal vindt?
Ondanks dat de FAQ het aanmoedigt om makkelijk een +3 te geven is het blijkbaar makkelijker om een +1 te geven. Dat is niet onverwacht, mensen zijn van nature terughoudend met maximale scores geven. We zien altijd wel mogelijkheid tot verbetering.
We zeggen vaak dat een puntje te veel of te weinig niet erg is, maar als mensen wel terughoudend zijn met +3 maar niet met +1 dan trekt dat de uitkomst flink naar beneden.
Het is niet nodig dat jullie deze post nu wel een +3 gaan geven, daar gaat het me niet om. Veel liever lees ik waarom deze post niet voldoet aan de criteria uit de FAQ. Neem geen blad voor de mond, ik vraag er om. Ik hoop dat iemand kan uitleggen dat een +1 een terechte beoordeling is, of in ieder geval meer terecht dan een +3.
Mijn post is zeker niet perfect, maar dat vind ik ook niet nodig voor een +3.
Dit gaat niet om mijn ego maar om het verbeteren van deze site.
Als dit inderdaad volgens de richtlijnen is dan vind ik de richtlijnen te streng en niet duidelijk.
Als het niet volgens de richtlijnen is dan hebben we een ander probleem.
Dit is deel van mijn poging om meer spreiding te krijgen in de moderaties op de frontpage, want ik vind dat we die nu niet goed gebruiken. Of de regels nu te streng zijn, te streng worden uitgelegd, de range te klein is, de berekening niet goed, of iets anders, het resultaat is dat een te klein deel van de posts een +2 of +3 krjgt. Discussie over waarom dat een probleem is kan misschien beter in
Structureel te laag gemod.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.