Beste .oisyn,
Ik weet echt wel het verschil tussen een algoritme en een berekening. Dat wist ik al toen jij nog niet kon lopen

. Ik probeer alleen aan de hand van een berekening aan te tonen dat het huidige algoritme (want dat is de formule, hoe simpel dat die ook is) niet toereikend is.
Het oude systeem had een beetje als moeilijkheid dat de nul (maar ook -1, zie onder) idd een vergaarbak was. Dus je zult moeten kijken naar wat daar nou het meeste voorkomt. De nul die nu een +1 zou moeten zijn, of de nul die nu ook een nul is. Zonder dat onderzocht te hebben denk ik (met de nodige voorzichtigheid) dat de eerste categorie meer voorkomt, maar dat zou best andersom kunnen zijn.
Ik ben zelf nog volop aan het zoeken hoe er nu gemodereerd moet worden, getuige een post van mij in de mismod topic (iets dat ik meende een +1 te verdienen stond op 0, gezien de moderaties die daarop gevolgd zijn, heb ik blijkbaar de plank volledig misgeslagen, ergo nog steeds een nul).
Zeg dan hoe het wel moet. Zeggen dat het niet goed is hebben we natuurlijk weinig aan

Dit slaat natuurlijk nergens op, maar deze discussie trant, hoe ik je verder ook waardeer maak je je wel vaker schuldig aan. In het huidige stadium probeer ik een punt te maken, in de hoop (ondersteunt door argumenten) dat mensen in mijn gedachten meegaan. Als dat zo is breekt de volgende fase aan: de oplossing voor het probleem; iets waaraan ik graag mee wil werken.
Het heeft geen zin, en dat gebeurt hier veel te vaak, om gelijk het probleem aan te vatten zonder dat er consensus is (ik weet dat is niet nodig, T.Net bepaalt het uiteindelijk toch, en dat is goed!). Als we het er met z'n allen over eens zijn dat de voorbeelden die ik noem niet conform het gevoel zijn, dan kun je er aan gaan werken. Maar iets zegt me dat we nog lang niet zover zijn.......
Mijn eenvoudig voorbeeld bij de hoorns vattend en doorredenerend: een 2* +1 plus 2* 0, zouden nu toch gemodereerd worden als 2* +2 en 2* +1 (de nul die in de huidige categorie +1 valt, anders is het wel moeilijk te verklaren dat een ander +1 modereert). Scoort dus 2,5 dus effectief 3. In de huidige omrekening is de 3 nog niet eens in de buurt! Waar het dus fout loopt (maar dat zou ik verder moeten onderzoeken) is dat het niet lineair moet zijn, maar misschien wel gestaffeld, of.... weet ik het, maar daar kom ik echt uit als ik er voor ga. De lineaire variant is iets te makkelijk gekozen in mijn ogen met als gevolg de artefacten die ik aandraag.
Probleem is en blijft, tenzij je daar iets simpels voor bedenk (als bijv arbitrair gesteld: de lengte van de reactie) dat een nul een probleem geval blijft. Maar om het nog wat complexer te maken.... off-topic was gewoon een -1 en is nu een nul, een flame was en is een -1, dus misschien ligt het echte probleem wel bij de -1 en niet bij de nul...... Maar dat is dan jammer, iedereen wist dat off-topic met -1 "beloond" werd (volgens de dan geldende regels) en mag dan niet achteraf echt beloond gaan worden.
Ik heb de huidige exercitie wel eens vergeleken met een straat waar 50 km/u gereden mocht worden tot 1 juni. Vanaf 1 juni wordt het 30 km/u en gaan we iedereen beboeten die voor 1 juni harder reed dan 30 km/u. Dat is het kromme aan een omrekening, de regels veranderen en die zouden dan niet met terugwerkende kracht moeten gelden. Ik begrijp hier heel goed de implicaties van, maar omrekenen heeft ook zo zijn nadelen (mijn persoontje: +6,2 K reacties - 9,3 K overige....... waar ik geen gekke uitschieters bij had overigens, het lijkt dus "maar" 3K verschil, maar het is natuurlijk veel meer (15K nl.). Maar goed er is voor omrekenen gekozen en het zij zo.
Ik hoop dat ik een beetje heb duidelijk gemaakt waar het heikele punt zit en dat als we daar onze schouders onderzetten nog wel wat fijnslijpwerk kunnen verrichten.
edit
Femme schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:41:
[...]
Zo werkt dat nu eenmaal. Als je in het vorige systeem een gemiddelde van 1,49999 scoorde kon je heel hard miepen maar kwam het gemiddelde op +1 terug. Jouw voorbeeld is een statistisch zielig geval van een reactie die net te kort komt voor een afronding omhoog. Als we de grens zouden oprekken komen er weer andere gevallen die net de boot missen.
Blijkbaar kan ik het niet goed uitleggen. Dat gemiddelde is mij echt wel duidelijk. Mijn punt is dat je moet kijken wat het in het huidige systeem zou scoren. Dan zou dit overduidelijk een +2 zijn. Dat is het enige waar het mij om gaat, niet die afrondingen enz. Dat zijn afspraken en aan iedere afspraak kleven nadelen, het zij zo.
Een correcte omrekening zou in het (onhaalbare) ultieme geval precies de score geven die volgens de huidige moderatie gegeven zou worden.
[...]
Exact 0,7 wordt 1,267 maar wellicht was je oude gemiddelde onafgerond wel 0,668232 waardoor er wel een 1,2 uit komt rollen.
[...]
0,6942 := 1,259

De normaalscore is nog steeds 0. Wat mij betreft wordt er momenteel iets te uitbundig rondgestrooid met +1's. De +1 On-topic moet ook relevant zijn en daar kun je over twijfelen bij sommige reacties die nu een +1. Neemt niet weg dat het krijgen van een +1 nu een stuk makkelijker is dan in het oude slecht functionerende systeem (hoewel het niet de bedoeling was dat +1's moeilijk bereikbaar zouden zijn).
Dat is goed dat ik dat lees, want zo vatte ik het niet op (en met mij velen).
On-Topic is echt een andere beleving dan on-topic/relevant. Ik kan je zeggen dat ik dan al te veel +1's heb uitgedeeld. Maar we creëren weer een zelfde gat als eerst, want tussen on-topic/relevant en off-topic/irrelevant zit dan misschien nog on-topic/irrelevant. Tenzij we gewoon het woordje off-topic eraf halen, dan is het gat gedicht en voor iedereen duidelijker (denk ik). Iig werd ik er door op het verkeerde been gezet en ik lees echt de modfaq!
puf, puf, zo een lange reply heb ik nog nooit geschreven op het forum

.
[
Voor 21% gewijzigd door
Pjerry op 17-06-2009 22:43
]