Om even te kijken of Windows 7 daadwerkelijk betere prestaties voor harde schijven neerzet, heb ik HD Tune Pro er op los gelaten. Ik kan bevestigen dat ik betere prestaties heb dan in Vista, maar niet veel beter dan in Server 2008 (ik heb overigens nooit een 32-bits versie geïnstalleerd of gebruikt van deze systemen). Server 2008 R2 moet ik nog eens een keertje bekijken of die nóg betere prestaties neerzet, maar daarvoor wacht ik wel eventjes af tot deze uitkomt.
Ik vroeg mij vooral af of die oude rot modus "Geavanceerde prestaties inschakelen" of "Enable advanced performance" er eindelijk uitgegooid is. Dat kan ik bevestigen: In XP tot en met Server 2008 is dit in werkelijkheid een soort van legacy modus die prestaties vermindert, en is alleen toegevoegd om compatibiliteit te bieden met oudere Windows schrijf- en leesmodi. Zie ook:
http://technet.microsoft.com/nl-nl/magazine/2007.04.windowsconfidential%28en-us%29.aspx
In Configuratiescherm -> Apparaatbeheer -> Schijfstations -> Eigenschappen van mijn schijfstation is met Windows 7 dit in de plaats gekomen voor de eerdere beleidsregels:

File benchmark met de optie aangevinkt:

File benchmark met de optie niet aangevinkt:

Deze optie doet dus iets heel anders, namelijk het voorkomen dat Windows telkens als er data binnenkomt in de harde schijf buffer, verplichten dat de data vanuit de buffer direct doorgesluist wordt. Dit geeft blijkbaar wél iets betere prestaties op de harde schijf en is zeker niet de gehate compatibiliteitsmodus.
Setup:
Core 2 Quad Q9550 op een Asus P5Q vanilla moederbord (met de nieuwe bios die toestaat dat de adresruimte wordt vergroot per transactie voor SATA).
ICH10R RAID 0 van 2 Western Digital Caviar Black WD6401AALS, 640GB (gecontroleerd op zelfde firmware en revisie)
Windows 7 build 7100 met de meest gebruikte tweaks, daarnaast met zeer weinig services en achtergrondprogramma's
Nederlandse LP (die naar mijn mening echt beter moet worden voor de 8-jarige die nog geen behoorlijk Engels kan)
"rundll32.exe advapi32.dll,ProcessIdleTasks" uitgevoerd alvorens elke test
netjes opnieuw opgestart na het wijzigen van de optie
belangrijk bij RAID: schijfcache aangezet zowel in apparaatbeheer als in Intel Matrix Storage Control
Ik kwam op het idee op dit eens te testen toen ik alledrie de schijfcache opties had aangezet en de stop in de meterkast er de brui aan gaf toen ik TV keek vanaf mijn PC (ik heb geen aparte TV). Daarna heb ik direct zo'n standaard herstel DVD van Windows 7 gebruikt voor een integriteitstest. Met de opdracht Chkdsk C: /v /x /b een grondige test later, en ik had enkel een dubbele verwijzing naar het standaard netwerk logboek die automatisch hersteld werd. Vervolgens was ik dus niet bang meer voor dataverlies door deze zogenaamd risicovolle instellingen. Ik heb alleen wel verschrikkelijk mijn tijd verspild met een dergelijk grondige test van 3 uur lang.
De moraal van dit verhaal: in XP tot en met Server 2008 (niet R2) schijfcacheopties aanzetten, behalve de "Geavanceerde prestaties inschakelen" of "Enable advanced performance" en in Windows 7 en waarschijnlijk ook Windows Server 2008 R2 echt alles aanzetten voor de beste prestaties, daarnaast zijn de dataverliezen niet een groot risico blijkt uit mijn ervaring.