gambieter schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 01:18:
[...]Waarbij jouw mening op een grote drijfzandaanname is gestoeld. Je neemt namelijk aan dat alleen een christelijke leraar al die dingen naast de kennisonderbouwing kan doen, zonder dit te bewijzen. De christelijke scholen maken die aanname ook. Oftewel: bewijs maar dat een christelijke leraar dit beter kan.
Dit is echt een schoolvoorbeeld van een stromanredenering aangezien ik nergens zeg dat alleen een christelijke leraar dat kan doen. Integendeel zelfs. Keer op keer heb ik laten zien dat iedereen met die kennis beantwoordt aan de functie-eisen ongeacht of die persoon zelf christen, moslim, atheïst of gelooft in het maanmannetje.
[...]En ja, die wet is een dode letter. Die wet was nooit bedoeld voor het misbruik wat er nu gemaakt wordt. De wet Bijzonder Onderwijs is er zodat je je eigen normen en waarden aan het onderwijs kunt toevoegen, maar niet voor protectionisme van de eigen groep of buitensluiten van anderen.
Nee, de wet is geen dode letter. Was die wet een dode letter, dan was er geen Bijzonder onderwijs.
De wet is er inderdaad zodat je je eigen normen en waarden aan het onderwijs kunt toevoegen. En de functie-eisen die je liet zien, dienen dat doel. Ze sluiten niet uit: een ieder die de grondslag van de school onderschijft en de gevraagde kennis heeft, ongeacht zijn huidskleur, godsdienst, geslacht, kan solliciteren.
[...]En je gaat voorbij aan een ander belangrijk punt: dat de christelijke scholen de kennisoverdracht ondergeschikt vinden aan de religieuze kant van de zaak. Ze vragen niet om de beste leraar, maar hoogstens om de beste christelijke leraar. Blijkbaar zijn de belangen van de kinderen ondergeschikt aan die van de religie.
Ten eerste vragen ze niet om de beste christelijke leraar, maar om de beste leraar die de grondslag van hun school onderschijft.
Ten tweede, de inspectie van Onderwijs ziet erop toe dat dezelfde kwaliteitseisen aan elke type onderwijs gesteld worden. Die zien erop toe dat de belangen van de kinderen - als het gaat om de kwaliteit van het onderwijs - gerespecteerd worden. En die kwaliteitseisen worden gerespecteerd.
Ten derder, er is nog een manier waarop je het kwaliteit van het onderwijs kan beoordelen. Op de lagere scholen heb je de citotoest, op middelbare scholen het percentage geslaagde leerlingen voor hun diploma. Indien christelijke scholen inderdaad kennisoverdracht ondergeschikt vinden aan de religeuze kant van de zaak, zou dat zijn weerslag hebben in die cijfers. Als je me cijfers laat zien waaruit blijkt dat dat het geval is, dan zal ik je gelijk geven.
Ten vierde, geen enkele werknemer zoekt de beste kandidaat, maar de beste die past binnen de groep. Ook op openbare scholen is dat het geval.
Wel een interessante manier van discussieren. Eerst woorden in de mond van de ander leggen en die woorden die je zelf in de mond legt keer op keer herhalen en zeggen dat het een ongefundeerde aanname is.
Op het gevaar af me te herhalen: keer op keer heb ik laten zien dat iedereen met die kennis beantwoordt aan de functie-eisen ongeacht of die persoon zelf christen, moslim, atheïst of gelooft in het maanmannetje. Als een moslim solliciteert op een christelijke school en de grondslag onderschrijft dan mag die school die moslim niet weigeren enkel op het feit dat die moslim is. Zo simpel zit de wet in elkaar.
[...]Tut tut, daar is die rechter niet voor nodig, ID is geen wetenschap en zal het nooit worden. Alleen is de materie ietwat gecompliceerder, en is het voor de leek niet direct duidelijk wat wetenschap is en wat niet. Dat zie je bijvoorbeeld bij omhooggevallen leken als Vd Hoeven, die ooit haar onbegrip toonde op dit vlak. De rechter werd er alleen bij gehaald om aan te geven dat het zelfs voor deze duidelijk is geworden bij een rechtszaak.
Overigens er geen rechtzaak geweest tegen Behe. De rechtszaak waar je waarschijnlijk op doel is de rechtszaak in Arkansas waar de staat Arkansas biologiedocenten wilde verplichten om evenveel tijd aan ID te besteden als aan de evolutietheorie. Michael Ruse was degene die de rechter wist te overtuigen dat ID een pseudowetenschap was en daarop baseerde de rechter zijn uitspraak. Later, naar aanleiding van verschillende kritiek uit wetenschappelijke kringen, gaf Ruse toe dat gezien zijn criteria je in het geval van ID niet spreek van een pseudowetenschap maar van een verouderde wetenschap, maar dat de wet geen mogelijkheden gaf om verouderde wetenschappen buiten het schoolgebouw te houden.
Afijn, hoe leuk het ook is wat een rechter van ID vindt, zo belangrijk is het niet. Ik zie ID niet als een serieus te nemen alternatief voor de evolutietheorie. En zelfs al zou een rechter het tegenovergestelde beweren, dan nog zou ik ID niet serieus nemen. Andersom vermoed ik dat degene die ID wel serieus nemen, niet onder de indruk zijn van de uitspraak van een rechter.
Gewoon op google zoeken of de website van de commissie gelijke behandeling. Moeilijk is het niet. Dan zie je keer op keer dat scholen van het bijzonder onderwijs wel bepaalde eisen mogen stellen aan hun personeel. O.a. dat het personeeel de grondslag van de school uitdraagt (voor tijdelijke personeel) of onderschrijft (voor vaste dienstverbanden). Wat die eisen zijn is afhankelijk van beleidskaders van de stichting en ze mogen niet in botsing zijn met artikel 1.