kdekker schreef op woensdag 16 september 2009 @ 10:08:
Dit klopt niet. Je overtuiging is geen jas die je aan of uit kunt doen, die draag je uit (zoals jij ook doet). Dat valt binnen het recht op vrijheid van meningsuiting en het recht op godsdienstvrijheid. Binnen je gezin, en ook buitenshuis mag je je overtuiging uitdragen. Anders hebben we wel te maken met de intolerantie van de toleranten (alleen onze visie op de maatschappij is toegestaan, de rest zoek je maar binnenshuis uit).
Zoals gezegd wordt je op de acties beoordeeld. Als je denkt dat je religie je tot homohaat verplicht, en je vertaalt dit in geweld tegen homoseksuelen, dan zul je daar voor terecht staan, en kun je je niet achter je religie verschuilen. Als je je kinderen openlijk leert dat geweld tegen homoseksuelen een verplichting is, dan zal de staat ook moeten ingrijpen. Dat is wat ik bedoel met het verschuilen achter de religie: mensen die dat doen zijn bang voor homoseksualiteit, en misbruiken dan hun religie om de eigen verantwoordelijkheid te ontlopen.
Ook voeden ouders hun kinderen op, niet de staat. Staatsinmenging in opvoeding, en het verlengde hiervan onderwijs, is dus ontoelaatbaar.
Que? De staat zal wel degelijk grenzen aan moeten leggen, inclusief kwaliteitseisen. Het waanidee dat de staat zich niet met onderwijs mag bemoeien is precies wat tot maatschappelijke problemen leidt, omdat het religies de kans geeft de eigen superioriteit te blijven onderwijzen. Het "wij van WC-eend" idee.
Ook als de opvoeding gezien wordt als kindermishandeling mag de overheid ingrijpen.
Alleen als er sprake is van wetsovertredingen (bijv mishandeling, verwaarlozing), dan pas mag er ingegrepen worden. Een overtuiging overbrengen, ook op je kinderen, hoort duidelijk tot de eigen vrijheden. Het verplichten van het alleen doceren van de evolutietheorie is dan al een stap tever. Het verplichten van het ook doceren van evolutietheorie is wel terecht/geoorloofd.
Slecht voorbeeld, en helemaal op mijn terrein. Een school die creationisme of ID onderwijst buiten het godsdienstonderwijs doet aan onderwijs van zeer lage kwaliteit, waar ze hun religie belangrijker vinden dan het onderwijs. Een aantal jaren terug waren er op de VU medicijnenstudenten (moslims en christenen) die weigerden een scriptie over evolutie te schrijven, en alleen wat religieuze pamfletten kopieerden en inleverden. Ik vind het nog steeds kwalijk en jammer dat die studenten niet geblokkeerd zijn in het verder studeren (totdat ze aan de eisen voldedend), omdat ze duidelijk de intellectuele kwaliteit missen om boven hun opvoeding uit te stijgen, en het ook weinig goeds voorspelt voor hun latere werk.
En ja: het gevolg is dat als er wel ingegrepen moet worden in bijv. een gezin, dat dit per definitie (te) laat gebeurd. Als je dit niet wilt dan ga je richting totalitaire controle in het prive domein. Afgezien van wat dat kost, lijkt me die ontwikkeling ook ontoelaatbaar. Het is voortdurend een machtsbalans van wat de overheid wilt, kan en daadwerkelijk in het privedomein uitvoert.
Dit is inderdaad heel moeilijk. Echter, hier in Europa zijn we gelukkig niet zo gek als in de VS, waar alles wat in het eigen huis gebeurt buiten de overheid wordt gehouden. Wat voor gekken je dan krijgt, inclusief religieuze idioten, zien we helaas vaak genoeg op het nieuws. Ouders die hun kinderen laten doodgaan, want God heeft niet gewild dat er medicijnen worden gegeven.
Wat moet je doen als arts als er een kind binnen wordt gebracht die een bloedtransfusie nodig heeft, maar waarvan de ouders van mening zijn dat hun religie dat niet toelaat? Wat mij betreft worden de ouders per direct uit de ouderlijke macht ontzet, omdat ze hun geloof belangrijker vinden dan de kinderen, en dat staat voor mij gelijk aan kindermishandeling.
Overigens zal het wel loslopen met de onderdrukking van anderen als de SGP (of CU) aan de macht.
Dus niet:
http://www.gebladerte.nl/10821f50.htm"Mocht de SGP ooit regeren, dan schaffen we de democratie af", stelde hij botweg. "Er is maar één God. Op een andere wijze kun je niet zalig worden. De Here Jezus zegt: "Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven". Er is dus geen ruimte voor andere godsdiensten."
Diezelfde vrijheid die ze zelf eisen, zullen ze niet aan anderen gunnen. De SGP is wat dat betreft een zeer hypocriet groepje, zelfs voor een politieke partij. Er is dan wel
een nuance aangebracht, maar dat is niet meer dan een PR-oefening. Vergelijkbaar met Microsoft die beloofde de UAE-errors in Windows 3.0 te fixen, en dat deden ze ook: in Windows 3.1 heten ze GPLs. Zie verder ook
Theocratie in Nederland?, en er zijn meer topics over.
Het idee zelf is al zeer hypothetisch, gezien de huidige stemverhoudingen. Al meer dan 100 jaar doet deze partij mee in het democratisch bestel. Het aantal zetels wat ze halen is al vele jaren constant, en de kamerinbreng is relevant. Daarom zou ik moslimfundamentalisme - ook gezien de historie van ons land, die geworteld is in de joods/christelijke normen - anders beoordelen dan vele 100 den jaren Christendom in NL.
Het idee van een nucleaire oorlog is ook zeer hypothetisch. Toch nemen we wel voorzorgsmaatregelen. En bij religieus extremisme maakt het niet uit vanuit welke groep het komt, het is allemaal even kwalijk wat mij betreft. Dit om te voorkomen dat deze groepen mensen zichzelf beter vinden dan ze zijn.
Geloof gaat in zekere zin boven de wet.
Ik hoop het niet, want dat zou het einde zijn van de rechtsstaat. Als je religieuzen meer rechten geeft dan niet-religieuzen, brrr.
Dan gaat het meer over dat de staat geen overtuiging dwingend op mag leggen op een individu dan dat je vanuit het geloof zware wetsovertredingen begaat. Dingen als discriminatie schaar ik niet onder zware wetsovertreding. De interpretatie van discriminatie is namelijk tijd en context gevoelig.
Helaas staat de uitdrukking nog steeds: "een christen voelt zich gediscrimineerd als hij niet mag discrimineren". Ze verwachten de volledige bescherming van de wet, maar willen dat anderen niet geven. Heel triest, maar dat is inderdaad een andere discussie.
Ik ben in ieder geval blij dat de predikant nu gezien wordt als wat hij echt is, en niet als een zielige onderdrukte goede man.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.