Ik heb niet gezegd, en zal dat ook nooit zeggen, dat je alle ideeën met het “grootst mogelijk respect” moet behandelen. Wel dat je dat moet doen met de grondrechten van de mensen die sommige ideeën – hoe fout of slecht ook – aanhangen. Een wezenlijk en zeer belangrijk verschil. Of het nou om bepaalde meningen, gedachtes of geloven gaat, ben ik vrij Volteriaans. "Ik verafschuw wat u zegt, maar ik zal uw recht om het te zeggen met mijn leven verdedigen." Ik verafschuw wat u denkt, maar ik zal uw recht om het te denken met mijn leven verdedigen. Ik verafschuw wat u gelooft, maar ik zal uw recht om het te geloven met mijn leven verdedigen.
Dat ik daarnaast mijn best zal doen, als ik die denkbeelden, ideeën, geloofsovertuigingen als foutief zie, om die te bestrijden, is een heel ander verhaal.
Welke grondrechten dichten religieuze mensen zich volgens jou toe die onredelijk zijn en helemaal geen respect verdienen? Het recht op vrijheid van godsdienst? Het recht op vrijheid van onderwijs? Ik hoop dat je niet een van die twee bedoelt.
Vrijheid van godsdienst is niet alleen het recht om te geloven in de god die je wilt, maar ook het recht om niet te geloven.
Vrijheid van onderwijs is niet alleen het recht om je kind op een religieuze school te zetten maar ook op een bijvoorbeeld Montessori of openbare-school.
matthijsln schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 14:57:
In het kader van bijzonder onderwijs in deze discussie kan je trouwens ook de grondrechten van het kind voorop stellen ipv die van de ouders of school (bijv het recht om niet geindoctrineerd te worden met concepten als zonde, wat er bij jonge kinderen goed ingeramd wordt).
Het grondrecht dat een kind heeft in het kader van deze discussie, is het recht op onderwijs. Dat recht van het kind wordt volledig gerespecteerd.
Het recht om niet geïndoctrineerd te worden met concepten als zonde, is geen recht van het kind. En zal ook nooit een recht worden. De reden daarvoor is simpel, wil je dat het een recht wordt, dan moet het veel algemener neergezet worden (anders zal je een grondrecht krijgen die in tegensprak is met een andere grondrecht – gelijke behandeling). Waardoor je zou komen op iets als 'het recht om niet geïndoctrineerd te worden”. En die recht is onuitvoerbaar: opvoeding is altijd indoctrinatie. Elk kind wordt vanaf de geboorte geïndoctrineerd met ideeën over goed en slecht, normen en waarden, wat hoort en wat niet hoort, reclame, idealen, genderidentiteit etc etc.
gambieter schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 18:15:
Natuurlijk. Maar het geeft aan dat de religies weinig overtuigingskracht hebben dat ze het niet aandurven te wachten tot mensen volwassen zijn en een eigen mening kunnen vormen, maar dat ze al van jongst af aan de religieuze regels erin drillen, zodat daar niet echt meer aan getwijfeld wordt.
Atheïsten durven het ook niet aan om te wachten tot mensen volwassen zijn en hun eigen mening kunnen vormen. Sommige vinden het zelfs zo eng dat ze tegen religieus onderwijs zijn

gambieter schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 17:45:
Klopt, maar religie wordt er wel ingestampt vanaf de allerjongste leeftijd, terwijl dat met politieke stromingen een stuk later gebeurd. Dat maakt religie een stuk gevaarlijker, omdat de indoctrinatie een stuk verder gaat en daarmee ook kritieklozer wordt opgenomen. En kritiekloosheid resulteert weer eerder in slaafs volgen van compleet idiote regeltjes, haat kweken tegen bepaalde groepen, etc etc.
Religie heeft veel meer potentie tot haatzaaien, en dat komt er helaas ook een stuk meer uit.
Religie, antireligie, normen en waarde, cultuur, genderidentiteit, politiek etc etc het wordt er allemaal ingestampt op jonge leeftijd (en vaak gaat dat instampen nog door tot aan je dood toe).
Wat betreft de potentie tot haat zaaien: religie heeft echt niet de eerste prijs als het gaat om de consequentie van haat zaaien. Alleen al in de tweede wereldoorlog zijn er veel meer doden gevallen (en dan heb ik het niet over de militaires, maar puur over de doden ten gevolg van haat) dan tijdens de vier eeuwen dat de inquisitie huis hield in Europa – inbegrepen de Spaanse inquisitie en de vervolging van de Katharen (voor cijfers zie o.a. Michelet - La sorcière). Nog niet zo heel lang geleden, zijn er in een periode van 100 dagen 500.000 tot 1 miljoen mensen vermoord in Rwanda zonder dat religie er een rol in speelde, politiek en rascisme des te meer.
Wat betreft je laatste punt: dat kinderen kritiekloos omgaan met religie. Ja, dat doen ze inderdaad... zolang ze nog geen 8 jaar oud zijn. Tussen de 8 en 12 jaar zullen ze hun eerste kritiekpunten verwoorden en zodra ze de puberteit hebben behaald, kan je blij zijn als je ze nog terugkomen met de nachtmis op Kerstnacht. Kom op, kijk eens om je heen. De kerken blijven leeglopen wat echt niet zou gebeuren als jij gelijk had. 100 jaar geleden was heel Nederland religieus, ondertussen is dat niet meer het geval. Zou dat ook gebeurt zijn als al die kinderen die toendertijd allemaal de religieuze indoctrinatie hebben meegemaakt zich daar niet van hadden kunnen losmaken en kritisch ernaar kijken?
Als ik zo luister naar wat je zegt over religie, krijg ik heel erg het gevoel dat je er een grote boze wolf van maakt. Nou lach ik eerlijk gezegd even hartelijk om die boze grote wolf als ik lach om het standpunt van gelovigen die van religie als de oplossing voor al het kwaad zien en er een groot goed van willen maken. Vanuit een evolutionair perspectief is geloven gewoon een eigenschap van onze hersenen en heeft het zelfs zijn nut. Niet meer maar ook niet minder.
gambieter schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 15:58:
Om het daarmee on-topic te brengen: iedereen begint op 0. Dus ipv te verwachten dat er argumenten tegen het bestaande verbod op godslastering worden gegeven, is het uitgangspunt dus dat er geen wet is. De voorstanders zullen eerst moeten onderbouwen waarom zo'n wet er moet komen.
Aangezien het soms ook eens leuk kan zijn om een tegenovergestelde standpunt in te nemen, en omdat ik op die manier hoopt dat de discussie weer van de grond komt, hierbij argumenten die voorstanders van zo'n verbod op godslastering zouden kunnen geven
Bij alle discriminatie meldpunten het aandeel meldingen in etnisch-religieus gerelateerde categorieën vergeleken met andere categorieën flink gegroeid is. Vooral joden en moslims hebben het meest te lijden onder deze toenamen van discriminerende en haatdragende uitlatingen ten opzichte van de 'witte' meerderheid. Studie van de discriminerende en haatdragende uitlatingen laat zien dat dat 'religie' en 'ras' moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn. Joden en moslims worden vaak racistisch bejegend juist vanwege hun godsdienstige opvattingen.
Voor een effectieve aanpak van haatincidenten is het dus noodzakelijk om zich niet alleen te richten op het de etnische kant, maar ook op de religieuse kant. Een verbod op godslastering kan één van de verschillende instrumenten zijn in het bestrijden van haatincidenten - in het bijzonder de haat en discriminatoire uitingsdelicten ten opzichte van etnische-religieuze groepen en minderheden.
Omdat zo'n verbod altijd op gespannen voet zal staan met de vrijheid van meningsuiting is het van belang dat alleen discriminatoire religieuse uitlatingen worden aangepakt die hebben plaatsgevonden in een context dat niet bijdraagt aan het maatschappelijke debat of die anderszins van een zekere functionaliteit getuigt.
Aangezien discriminatoire religieuse uitlatingen even goed gebruikt kunnen worden door radicale seculiere of nationalistische gezinde personen, als door gelovigen die elkaars godsdienstige waarheid aanvallen en tenslotte ook door gelovigen die dreigende en haatdragende taal uiten jegens ongelovigen, zal hier rekening mee moeten worden gehouden met de opstelling van zo'n verbod op godlastering.