Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01-08 09:31
27"Best model? Bedoel je een i5/i7 ?

iMac i7, 8GB | MacMini (2,0-GHz/4GB) | Playstation3 | Wii | Panasonic 42pz85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 22:53
[FrEEzEr] schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 10:03:
Dat lijkt me sterk aangezien die pas in november worden uitgeleverd volgens apple zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04:50
Het best model tot nu toe..de C2D dus! ;)

‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
[FrEEzEr] schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 10:03:
Nee, want die noemt Apple 'ultimate'. De 'eenvoudige' dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Nou, m'n vader gaat hoogstwaarschijnlijk binnenkort ook een iMac aanschaffen. Het standaard 27" model. :P Da's eigenlijk best wel jammer, want dan heeft m'n vader een scherm van 3" groter. :'( Niet dat ik niet blij ben met m'n iMac, maar toch. En het verschil is ook eigenlijk niet enorm groot, of zo (alleen een stuk breder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:29
Bij jou is altijd alles hoogstwaarschijnlijk etc. Daarbij ben je ook een zeurpiet :+ Wees eens blij met wat je hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Japsuh schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 18:14:
Bij jou is altijd alles hoogstwaarschijnlijk etc. Daarbij ben je ook een zeurpiet :+ Wees eens blij met wat je hebt!
Haha, ja klopt! :P Was "misschien" beter geweest, dan? :? En ik ben geen zeurpiet, want ben hartstikke blij met m'n 24" iMac. De meesten van m'n leeftijd hebben er namelijk helemaal geen.

Ik hoef "niet altijd" het nieuwste van het nieuwste te hebben, want dan blijf je bezig en daarnaast maak je honderden euro's verlies. M'n iMac was namelijk al "oud model." Als ik hem ergens win, dan zeg ik er natuurlijk geen nee tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Hoezo maak je nu weer verlies met je aankoop? Is toch gewoon een investering? :s Als je het nieuwste van het nieuwste wilt zonder dat het je geld kost, moet je nooit iets kopen, want morgen is het alweer verouderd. Zoals al eerder gezegd, buy it and enjoy it!

Vraagje; in het 'iMac filmpje' heeft die vent het over een processor die je in workstations vind; over welke configuratie heeft die het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 07:37
Core i5/7 Ongetwijfeld. c2d is normaal geworden ondertussen…….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hm.. ben van plan om hem ook te kopen (:. Als ik geld ervoor heb. Maar dan is voor gewoon gebruik en wat gamen de i5 wel het handigste toch? Want de i7 is en duurder en opzich niet nodig.

[offtopic]
Nee ben geen syltheboy :p Dus zal geen jaar posten over hoe ik hem ga kopen [a].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 12-09 13:42
syltheboy schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 20:01:
[...]
De meesten van m'n leeftijd hebben er namelijk helemaal geen.
Uhm, je bent toch 39? :S Je zegt het alsof je 12 bent ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Martijn schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 22:40:
[...]

Uhm, je bent toch 39? :S Je zegt het alsof je 12 bent ;).
Je zit er niet ver naast ;)

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
ik neig er heel sterk naar om er 1 te halen, zodra de i5 versie uit komt. maar ik vind het huidige design wel wat dubieus op het gebied van stof afscherming onder de glasplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Haha, ik ben pas 17. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:05

YellowCube

Wait...what?

Sn0wblind schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 02:35:
ik neig er heel sterk naar om er 1 te halen, zodra de i5 versie uit komt. maar ik vind het huidige design wel wat dubieus op het gebied van stof afscherming onder de glasplaat.
zit er niet een soort van "tochtstrip" tussen de rand van de plaat en behuizing?
kan me slecht voorstellen dat ze dat niet gedaan hebben aangezien je je vingers er op kunt natellen dat de cpu fans e.d. doodleuk lucht aan gaan trekken tussen de glasplaat en behuizing door.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 08:51:
[...]

zit er niet een soort van "tochtstrip" tussen de rand van de plaat en behuizing?
kan me slecht voorstellen dat ze dat niet gedaan hebben aangezien je je vingers er op kunt natellen dat de cpu fans e.d. doodleuk lucht aan gaan trekken tussen de glasplaat en behuizing door.
http://www.ifixit.com/Teardown/iMac-Intel-27-Inch/1236/1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
Ik heb dus de i5 met 4gb ram besteld en wil nu zelf wat geheugen bestellen. Er zijn nog 2 slots over en nu vroeg ik me af of ik nu het beste er 2x 2GB of 2x 4GB modules bij kan plaatsen.

Ik heb natuurlijk het liefste zoveel mogelijk geheugen (binnen mijn budget), maar las dat het soms niet aan te raden/mogelijk is om geheugen van verschillende grootte te gebruiken.

Heb geprobeerd de manual van de nieuwe iMac op de apple site te vinden, maar daar staat volgens mij nog niet de nieuwe op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 17:35

Tourniquet

Hiya, fellas!

[FrEEzEr] schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:47:
Ik heb dus de i5 met 4gb ram besteld en wil nu zelf wat geheugen bestellen. Er zijn nog 2 slots over en nu vroeg ik me af of ik nu het beste er 2x 2GB of 2x 4GB modules bij kan plaatsen.

Ik heb natuurlijk het liefste zoveel mogelijk geheugen (binnen mijn budget), maar las dat het soms niet aan te raden/mogelijk is om geheugen van verschillende grootte te gebruiken.

Heb geprobeerd de manual van de nieuwe iMac op de apple site te vinden, maar daar staat volgens mij nog niet de nieuwe op.
Vergelijk de prijs maar eens van de benodigde SO-DIMM modules en bedenk dan wat je erbij wilt plaatsen. ;)

1x 4GB: pricewatch: Kingston KTA-MB1066/4G
2x 2GB: pricewatch: Kingston KTA-MB1066K2/4G

Volgens mij maakt de combinatie van geheugen niet uit. 2x2 of 2x4 moet allebei werken.
Manuals (ook voor de nieuwe iMac) kun je hier vinden: http://support.apple.com/manuals/

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
Ehhh 300 euro :| .... Nevermind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Dat Rubberren randje vond ik dus juist zo mager, in bijvoorbeeld mobiele telefoons zit er vaak ook zoiets bij het lcd schermpje maar komt er toch stof tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sn0wblind schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 15:48:
[...]

Dat Rubberren randje vond ik dus juist zo mager, in bijvoorbeeld mobiele telefoons zit er vaak ook zoiets bij het lcd schermpje maar komt er toch stof tussen.
Mobiele telefoons hebben het natuurlijk wel veel zwaarder te verduren in stofrijke omgevingen. Ik denk niet dat je de iMac vaak in je broekzak zult gaan stoppen bijvoorbeeld ;)
De rubberen rand geeft een luchtdichte afsluiting omdat het glazen voorpaneel door een serie supermagneten stevig ertegenaan wordt gedrukt. Reparaties of HDD upgrades zullen natuurlijk wel in stofvrije omgevingen moeten worden uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 16:43:
[...]

Mobiele telefoons hebben het natuurlijk wel veel zwaarder te verduren in stofrijke omgevingen. Ik denk niet dat je de iMac vaak in je broekzak zult gaan stoppen bijvoorbeeld ;)
De rubberen rand geeft een luchtdichte afsluiting omdat het glazen voorpaneel door een serie supermagneten stevig ertegenaan wordt gedrukt. Reparaties of HDD upgrades zullen natuurlijk wel in stofvrije omgevingen moeten worden uitgevoerd.
stof vind er vaak toch wel uiteindelijk een weg ertussen, tenminst ebij de vorige serie imacs ben ik het genoeg tegengekomen, dus hoopte dat ze het verbeterd hadden, maar lijtk erop van niet, mijn kamer is wel redelijk stofvrij, maar over zoiets maak ik me toch zorgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soap
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-09 07:43

soap

diskoers.

Tourniquet schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 14:47:
[...]

Volgens mij maakt de combinatie van geheugen niet uit. 2x2 of 2x4 moet allebei werken.
Manuals (ook voor de nieuwe iMac) kun je hier vinden: http://support.apple.com/manuals/
Volgens mij maakt dat wel uit ivm dual channel optimaal gebruik enzo (bij 2x4 dan).

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

[FrEEzEr] schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:47:
Dat is toch wel lekker bij het nieuwe model. Het wordt heel wat goedkoper om te upgraden.
Ik wil in mijn huidige iMac graag naar 8GB memory, maar wat zijn die 4GB reepjes toch schreeuwend duur.
Meer memory slots is de beste zet die Apple kon doen.

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Jah, maar +- 600 euro is ook mij teveel. Hopen dat dat over een jaartje al iets betaalbaarder is, want ook ik stap graag over naar 8gb. Ik snap nu ook waarom een 8gb upgrade voor een Early 2009 zoveel duurder was dan voor een 3G

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinLin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 13:49
ik heb via ifixit.com besteld en was daar 500 dollar kwijt voor 2*4gb voor mijn MBP mid 2009 (is het zelfde geheugen als in de nieuwe imac)
+/- 350 inc verzend kosten

[ Voor 16% gewijzigd door YinLin op 27-10-2009 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
YinLin schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:45:
ik heb via ifixit.com besteld en was daar 500 dollar kwijt voor 2*4gb voor mijn MBP mid 2009 (is het zelfde geheugen als in de nieuwe imac)
€ 350,- vind ik nog best een hoop geld voor alleen maar geheugen, maar goed. ;) En ik weet niet, maar momenteel heb je volgens mij geen drol aan 8GB geheugen. Misschien dat je er over een paar jaar wel wat aan hebt, maar dan is het geheugen denk ik een stuk goedkoper geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinLin
syltheboy schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:08:
[...]

€ 350,- vind ik nog best een hoop geld voor alleen maar geheugen, maar goed. ;) En ik weet niet, maar momenteel heb je volgens mij geen drol aan 8GB geheugen. Misschien dat je er over een paar jaar wel wat aan hebt, maar dan is het geheugen denk ik een stuk goedkoper geworden.
Als je meerdere vm's draait is geheugen altijd welkom, en voor photoshop enzo......
Ligt er maar net aan waarvoor je de mac gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
YinLin schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 15:32:
[...]

Als je meerdere vm's draait is geheugen altijd welkom, en voor photoshop enzo......
Ligt er maar net aan waarvoor je de mac gebruikt.
Ja, precies! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omitz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 13:22
Zijn er ook ervaringen met het doorsturen van beelden (lees films) naar een televisie? (beeld ok, zwartwaarden en ander geneuzel waar je je druk om kan maken?) Kun je ook het geluid van films in 5.1 / dts doorsturen naar een receiver die het dan ook ziet als 5.1 / dts?

Een iMac zal bij mij de PC moeten vervangen maar ook de diensten die de pc nu voor me uitvoert...
Ben benieuwd

Wie het laatst lacht, denkt het langzaamst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkselFris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 22:50

OkselFris

Rabarber, Rabarber, Rabarber

YinLin schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 12:45:
Dat is nog het overwegen waard. Ik zag bij Azerty, Corsair geheugen met een Mac stickertje erop. Die waren €.185,- per module. Probleem is dat het natuurlijk geen officieel " Mac" geheugen is en je voor dat bedrag toch wel zeker wilt weten of het werkt.
8GB zou zeer welkom zijn gezien ik erg veel met Virtual machines werk en in dat geval heb je nooit genoeg geheugen. De gebruikers van de nieuwe iMac zijn in ieder geval een stuk goedkoper uit met 4 sloten. 4 x 2GB kost tegenwoordig geen drol

To crash with a Volvo is extremely safe..... if you’re sitting in a Saab

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinLin
OkselFris schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 17:53:
[...]

Dat is nog het overwegen waard. Ik zag bij Azerty, Corsair geheugen met een Mac stickertje erop. Die waren €.185,- per module. Probleem is dat het natuurlijk geen officieel " Mac" geheugen is en je voor dat bedrag toch wel zeker wilt weten of het werkt.
8GB zou zeer welkom zijn gezien ik erg veel met Virtual machines werk en in dat geval heb je nooit genoeg geheugen. De gebruikers van de nieuwe iMac zijn in ieder geval een stuk goedkoper uit met 4 sloten. 4 x 2GB kost tegenwoordig geen drol
Bij ifixit.com kreeg ik hynix geheugen dat is het zelfde merk als apple zelf gebruikt.
Zag ook net dat bij apple de geheugen uitbreidingen ook fors goedkoper zijn geworden, van 900 naar 540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan iemand mij helpen?
Ik ben op zoek naar een nieuwe PC en daarbij is mijn oog gevallen op een nieuwe 27inch iMac.
Verder ben ik absoluut geen high-end user, zolang het apparaat kan mailen, internetten en mp3's afspeelt ben ik eigenlijk al tevreden. Hoewel de iMac er echt super uitziet ben ik ook even bij de concurrentie (Dell) wezen kijken, en daarbij kan ik voor een paar honderd € minder een gelijkwaardige of zelf betere machine kopen. (Dell XPS met 2* 23inch widescreen).

Wat zou voor mij buiten het design nog meer een goede reden kunnen zijn om toch een Mac te nemen... Het prijsverschil is namelijk wel heel fors, of zie ik iets over het hoofd...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verschil in prijs is altijd aanwezig maar om nu een Dell met een Mac te vergelijken, nee, die verschillen zijn te groot qua design, afwerking en gebruikersvriendelijkheid, om zo maar een paar sterke punten van de Mac te noemen. Die voordelen hebben een prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menno1234
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-09 09:40
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:11:
Kan iemand mij helpen?
.. Het prijsverschil is namelijk wel heel fors, of zie ik iets over het hoofd...?
Je ziet denk over het hoofd dat er op dell pc's geen Leopard draait...en dat kan toch wel beslissend zijn voor een dergelijke keuze.

Alles van Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@StrangeWorld: heb je voor de taken die jij noemt echt een 27" 16:9 scherm nodig? Een stapje kleiner kan natuurlijk ook, 21,5" is ook al een prachtig formaat met een fraai ontwerp. Misschien toch de moeite waard om ook te overwegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Laatst online: 19:16
Kan iemand mij helpen?
Ik ben op zoek naar een nieuwe PC en daarbij is mijn oog gevallen op een nieuwe 27inch iMac.
Verder ben ik absoluut geen high-end user, zolang het apparaat kan mailen, internetten en mp3's afspeelt ben ik eigenlijk al tevreden. Hoewel de iMac er echt super uitziet ben ik ook even bij de concurrentie (Dell) wezen kijken, en daarbij kan ik voor een paar honderd € minder een gelijkwaardige of zelf betere machine kopen. (Dell XPS met 2* 23inch widescreen).

Wat zou voor mij buiten het design nog meer een goede reden kunnen zijn om toch een Mac te nemen... Het prijsverschil is namelijk wel heel fors, of zie ik iets over het hoofd...?
yup, OS X zie je over het hoofd. Is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar ik vind het gebruiksvriendelijker en prettiger werken als windows 7. Windows 7 gebruik ik momenteel op mijn eigen pc, ik vind MS verder een prachtig bedrijf en ik heb een xbox360. Toch is werken op de mac van mn vriendin of van mn ouders elke keer weer een verademing. Juist voor de eenvoudige dingen als internetten, mailen en mp3's. Het ilife pakket is ook fantastisch met iphoto en imovie etc.

Daarnaast vind ik dat je met de 27 inch zeker niet kan klagen over de prijs/kwaliteit verhouding, het scherm is van zeer goede kwaliteit (ips paneeltje) en de specs zijn goed.

Verder is design niet altijd alleen maar mooi zoals veel tweakers dat zien. Het is daadwerkelijk functioneel, minimalistisch en het is geen kabeltroep in je woonkamer of studeerkamer. Ook moet je niet vergeten dat macs hun waarde langer behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

DarkShadow schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:50:
Ook moet je niet vergeten dat macs hun waarde langer behouden.
Dat is inmiddels wel verleden tijd. Nu er gewoon PC-techniek in de Macs zit ontwaarden ze net zo snel als PC's. En helemaal toen Apple net naar Intel overstapte waren de G4's en G5's ineens zwaar verouderd en een stuk minder waard. Wel blijft een iMac met iets achterhaalde techniek nogsteeds een sjieke en fijne machine om mee te werken :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Heb jij dan al 24" iMacs voor onder de 1100,- weg zien gaan? Ik noem dat redelijk waardevast tov pc's met een gelijkwaardig aankoopbedrag uit dezelfde leeftijd.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

bokkow schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:30:
Heb jij dan al 24" iMacs voor onder de 1100,- weg zien gaan? Ik noem dat redelijk waardevast tov pc's met een gelijkwaardig aankoopbedrag uit dezelfde leeftijd.
Na de vorige upgrade heeft mijn vriendin een 24" voor 999 euro kunnen kopen. Ik zelf had voor die configuratie met 0.4GHz minder nog 1700 euro betaald 1.5 jaar daarvoor. De PowerPC had een bepaalde status in vergelijking met de PC. Nu de Macs gewoon PC's zijn is dat onderscheid weg.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DarkShadow schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 22:50:
[...]

yup, OS X zie je over het hoofd. Is natuurlijk persoonlijke voorkeur, maar ik vind het gebruiksvriendelijker en prettiger werken als windows 7. Windows 7 gebruik ik momenteel op mijn eigen pc, ik vind MS verder een prachtig bedrijf en ik heb een xbox360. Toch is werken op de mac van mn vriendin of van mn ouders elke keer weer een verademing. Juist voor de eenvoudige dingen als internetten, mailen en mp3's. Het ilife pakket is ook fantastisch met iphoto en imovie etc.

Daarnaast vind ik dat je met de 27 inch zeker niet kan klagen over de prijs/kwaliteit verhouding, het scherm is van zeer goede kwaliteit (ips paneeltje) en de specs zijn goed.

Verder is design niet altijd alleen maar mooi zoals veel tweakers dat zien. Het is daadwerkelijk functioneel, minimalistisch en het is geen kabeltroep in je woonkamer of studeerkamer. Ook moet je niet vergeten dat macs hun waarde langer behouden.
Mee eens. het LED scherm is werkelijk prachtig.

Een ander punt is dat een Mac langer meegaat en veel minder onderhoud vereist. Een windows machine heeft firewall, virus/spyware/adware-scanners en removers nodig. Dat soort dingen kosten geld en vertragen je PC. Verder moet je je pc om de zoveel tijd weer eens defragmenteren en af en toe zelfs formatteren om het allemaal soepel te houden.

De pc van mn ouders bijvoorbeeld. na een half jaartje kregen ze steeds tientallen pop-ups als ze hun pc opstarten.Nu weet een tweaker wel hoe hij/zij ermee om moet gaan, maar een gemiddelde gebruiker niet.

Ter vergelijking: ik heb mijn iMac al 2 jaar en ik heb het nog nooit gedefragmenteerd of geformatteerd. Ook nog nooit een virusscan gedaan, geen firewall gekocht. Ik heb vele dingen geinstalleerd en ook weer verwijderd en mijn Mac loopt nog goed. Het is niet veel slomer geworden sinds het begin. En nu ik laatst Snow Leopard heb geinstalleerd loopt het nu zelfs nog beter. Dus een Mac behoudt zijn waarde langer, is gebruiksvriendelijker en verminderd de ergernis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:44:
[...]

Mee eens. het LED scherm is werkelijk prachtig.

Een ander punt is dat een Mac langer meegaat en veel minder onderhoud vereist. Een windows machine heeft firewall, virus/spyware/adware-scanners en removers nodig. Dat soort dingen kosten geld en vertragen je PC. Verder moet je je pc om de zoveel tijd weer eens defragmenteren en af en toe zelfs formatteren om het allemaal soepel te houden.

De pc van mn ouders bijvoorbeeld. na een half jaartje kregen ze steeds tientallen pop-ups als ze hun pc opstarten.Nu weet een tweaker wel hoe hij/zij ermee om moet gaan, maar een gemiddelde gebruiker niet.

Ter vergelijking: ik heb mijn iMac al 2 jaar en ik heb het nog nooit gedefragmenteerd of geformatteerd. Ook nog nooit een virusscan gedaan, geen firewall gekocht. Ik heb vele dingen geinstalleerd en ook weer verwijderd en mijn Mac loopt nog goed. Het is niet veel slomer geworden sinds het begin. En nu ik laatst Snow Leopard heb geinstalleerd loopt het nu zelfs nog beter. Dus een Mac behoudt zijn waarde langer, is gebruiksvriendelijker en verminderd de ergernis.
de virussen en spyware dingen komen er nog wel voor de mac, hoe populairder de mac word hoe eerder het ook voor OSX een probleem gaat vormen.

Daarnaast baal ik nogsteeds van de brakke software ondersteuning op het gebied van games en ook nog eens dat veel audio software nogsteeds geen weg naar OSX hebben gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Sn0wblind schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:55:
de virussen en spyware dingen komen er nog wel voor de mac, hoe populairder de mac word hoe eerder het ook voor OSX een probleem gaat vormen.
Dat roepen ze al jaren. Je kunt OSX echter niet letterlijk met Windows vergelijken omdat DOS/Windows traditioneel een zeer zwakke architectuur m.b.t. user/access management had. Met Vista is het iets verbeterd, maar de UNIX basis van OSX is een stuk degelijker. Het is lastiger om spyware te maken die onder een OSX user account root access krijgt om het systeem te beschadigen.
Daarnaast baal ik nogsteeds van de brakke software ondersteuning op het gebied van games en ook nog eens dat veel audio software nogsteeds geen weg naar OSX hebben gevonden.
De Mac is altijd populair geweest in de muziek/studio-wereld dus ik vraag me af wat je precies mist? Je hebt Cubase, Logic, Reason, de hele zooi. Wat games betreft ben ik het wel met je eens, maar daarvoor heb ik een PS3 in de woonkamer staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan iemand mij helpen?

Voor zover ik heb kunnen zien biedt Dell Nederland geen all-in-one computer dus kun je niet voor meer/minder geld iets vergelijkbaars als de iMac kopen. Je kunt daar wel een systeem samenstellen uit losse onderdelen als scherm, kast, etc. waarbij je meer een setup hebt zoals de Mac mini en Mac Pro. Op de Dell US site vindt je overigens wel zo'n all-in-one en als je die gaat vergelijken met de huidige iMacs dan zit je aan het 2000 dollar model wat duurder is dan een iMac.

Als je alleen datgene wil doen wat je nu aangeeft is zo'n 27" iMac overkill en kun je het al af met een Mac mini waarbij je dus ook prima 2x 23" aan kunt sluiten plus een los toetsenbord/muis. Dan zit je al met prijzen van 549 en 749 euro (ex. schermen en invoerapparatuur). Die 27" iMac is nou juist wel bedoeld voor de meer high-end user. Ik denk dat je je vooral eens goed moet gaan bedenken wat je nou precies wil doen met de Mac en eens in de winkel gaan neuzen (zie je ook meteen het scherm). Daarnaast is het vrij simpel waarom je voor een Mac zou kiezen: je wil graag OS X op de daar bijbehorende hardware draaien. De vraag is dus alleen welke Mac de beste oplossing is voor wat jij er mee wil doen.

Overigens heb je tegenwoordig voor iedere machine een firewall nodig (ja je kunt ze ook gewoon achter een centrale firewall hangen) en dat zit tegenwoordig ook in vrijwel ieder OS (OS X is daarin niet anders). Virusscanners voor OS X hebben op dit moment weinig nut omdat ze mijlenver achterlopen met de detectie wanneer er een echt virus/trojan/worm uitkomt voor OS X en ze ook eigenlijk meer scannen op oude dingen en Windows zaken (leuk gebaar richting Windows gebruikers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Exirion schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:00:
[...]

Dat roepen ze al jaren. Je kunt OSX echter niet letterlijk met Windows vergelijken omdat DOS/Windows traditioneel een zeer zwakke architectuur m.b.t. user/access management had. Met Vista is het iets verbeterd, maar de UNIX basis van OSX is een stuk degelijker. Het is lastiger om spyware te maken die onder een OSX user account root access krijgt om het systeem te beschadigen.
Meh, 'lastiger' is ook relatief. Als je iets installeert bijvoorbeeld, moet je je wachtwoord intypen. Dan zou ik graag willen weten waarom dat nodig is, zodat ik weet waarvoor ik mijn wachtwoord geef. Ik installeer iets, dus ik verwacht dat het nodig is om iets in de de Application folder te plaatsen, maar of dat ook werkelijk gaat gebeuren kan ik nergens vinden. Maar verder als root acces required of iets dergelijk kom ik dan niet, dus ja, dan vul je maar gewoon je wachtwoord in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Muthas schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:16:
Meh, 'lastiger' is ook relatief. Als je iets installeert bijvoorbeeld, moet je je wachtwoord intypen. Dan zou ik graag willen weten waarom dat nodig is, zodat ik weet waarvoor ik mijn wachtwoord geef. Ik installeer iets, dus ik verwacht dat het nodig is om iets in de de Application folder te plaatsen, maar of dat ook werkelijk gaat gebeuren kan ik nergens vinden. Maar verder als root acces required of iets dergelijk kom ik dan niet, dus ja, dan vul je maar gewoon je wachtwoord in.
Als je op de snelweg je versnelling in z'n achteruit zet dan is je auto naar de gallemieze. Als je op de snelweg een ruk aan je stuur geeft zijn zowel jij als je auto kapot. Oftewel, je kunt niet alles helemaal full proof maken. Gezond verstand blijft nodig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Sn0wblind schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:55:
[...]

Is dan toch vreemd dat het klassieke Mac OS veel gevoeliger was voor virussen terwijl het marktaandeel vele malen kleiner was dan nu...

Volgens mij heeft het niet zoveel te maken met marktaandeel.

[ Voor 14% gewijzigd door Frietsaus op 28-10-2009 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Gister heb ik dan ook eindelijk mijn Hackintosch omgeruild voor een 27" iMac. Gewoon opgepikt bij de Media Markt (ik krijg daar flinke korting). Heb er nog maar een klein uurtje mee kunnen spelen maar het bevalt super! Echt een hele mooie machine :)

Wel moet ik zeggen dat de resolutie echt op het randje zit. Zo heb ik voor Adium alles net wat groter moeten maken om het leesbaar te houden. Met internetten en itunes is er voor mij geen aanpassing nodig.

Ook de magic mouse is relaxed, het scrollen werkt fijn en hij ligt prettiger in de hand dan je in de eerste instantie zou denken.

Laatste puntje, zodra je de mac aanzet blijft het scherm lang wit voordat het appletje komt en hij gaat laden. Dit is volgens mij niet normaal, iemand hier ervaring mee?

[ Voor 9% gewijzigd door Jay-v op 28-10-2009 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12-09 11:37

Nitai

Live the life you love.

Volgens mij is dit normaal. Maar ik zou meer gebruik gaan maken van de Sleep functie dan elke keer de iMac uitzetten, het is natuurlijk aan jezelf, maar niets werkt heerlijker dan de Mac uit sleep halen en je desktop gelijk voor je neus hebben.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
Het is in zoverre normaal, dat alle nieuwe iMac's dat lijken te hebben. Maar bij bijv. m'n MBP gaat het echt stukken sneller. Ik denk dat er dus nog ooit wel een EFI-update zal komen. Maar zolang je sleep gebruikt, is het niet echt belangrijk.

Als we het dan toch over sleep hebben. Ik heb sinds gisteren een iMac. Nu heb ik daarvoor alleen maar Macbook's gehad. Daar staat al standaard (volgens mij sinds de switch naar intel) de sleep modus op 3. Dat betekent dat je ram voor de zekerheid ook naar de harde schijf wordt weggeschreven. Mocht de stroom wegvallen, dan heb je dus hibernate. Maar bij m'n iMac is het ingesteld als 0, eigenlijk alleen standby. Is hier nog een goede reden voor? Ik heb het nu aangepast naar 3, omdat ik liever wat meer zekerheid heb :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Jay-v schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:05:
Laatste puntje, zodra je de mac aanzet blijft het scherm lang wit voordat het appletje komt en hij gaat laden. Dit is volgens mij niet normaal, iemand hier ervaring mee?
Ik heb op Mac Rumors gelezen dat je het lange opstarten kunt oplossen door Snow Leopard er opnieuw clean op te zetten. Beetje jammer, maar het lost wel je probleem op.

Je zou evt. ook nog kunnen proberen je opstartschijf opnieuw te selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Jay-v schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:05:
Gister heb ik dan ook eindelijk mijn Hackintosch omgeruild voor een 27" iMac. Gewoon opgepikt bij de Media Markt (ik krijg daar flinke korting).
Hé, krijg jij daar alleen flinke korting of iedereen? M'n vader gaat er namelijk eentje aanschaffen en het zou dan ook erg fijn zijn als hij enkele honderden euro's goedkoper uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GR1221
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-08 00:10
syltheboy schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:16:
[...]

Hé, krijg jij daar alleen flinke korting of iedereen? M'n vader gaat er namelijk eentje aanschaffen en het zou dan ook erg fijn zijn als hij enkele honderden euro's goedkoper uit is.
Lijkt me niet dat dat voor iedereen geldt. Laat hem anders door een student kopen, dan krijg je wel zo'n 10% korting..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

[...]

Alleen het personeel ;). Ik heb daar een bijbaantje en dan krijg je 20% korting op alles (er zit wel een limiet aan per jaar). Maar inderdaad gewoon meegaan en naar studenten korting vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Jay-v schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 11:52:
[...]

Alleen het personeel ;). Ik heb daar een bijbaantje en dan krijg je 20% korting op alles (er zit wel een limiet aan per jaar). Maar inderdaad gewoon meegaan en naar studenten korting vragen.
Jij boft wel met zo'n bijbaantje! ;) Even over die studenten korting, moet je daar 18 jaar of ouder voor zijn? En maakt het nog uit op welke vervolgschool je zit? Kan jij trouwens niet iets voor m'n vader regelen? :P

[ Voor 5% gewijzigd door syltheboy op 28-10-2009 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

syltheboy schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:05:
[...]

Jij boft wel met zo'n bijbaantje! ;) Even over die studenten korting, moet je daar 18 jaar of ouder voor zijn? En maakt het nog uit op welke vervolgschool je zit? Kan jij trouwens niet iets voor m'n vader regelen? :P
Log eens in op www.surfspot.nl en klik via partnershops door naar de Apple Store. Dan kun je bestellen met studentenkorting.

Edit: mbo'ers kijken op www.slim.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2009 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

syltheboy schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:05:
[...]

Nou ik werk waarschijnlijk niet in een filiaal bij jou in de buurt ;). Als je vader zegt dat hij in het onderwijs werkt krijgt hij de korting ook en hoeft hij niks te bewijzen. Aan studenten wordt hun schoolpas of ov gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Jay-v schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:27:
[...]

Nou ik werk waarschijnlijk niet in een filiaal bij jou in de buurt ;). Als je vader zegt dat hij in het onderwijs werkt krijgt hij de korting ook en hoeft hij niks te bewijzen. Aan studenten wordt hun schoolpas of ov gevraagd.
Oké, werk je in Utrecht? Da's voor ons het dichtstbijzijnde filiaal. Maar je krijgt dus 6% korting, als ik het goed begrijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-09 19:39
[...]

Oh nee he! Ik hoop wel dat je vader zijn MBO diploma al binnen heeft, want als we daar weer op moeten wachten weet ik al wat er met dit topic gebeurt :+

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

syltheboy schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:30:
[...]

Oké, werk je in Utrecht? Da's voor ons het dichtstbijzijnde filiaal. Maar je krijgt dus 6% korting, als ik het goed begrijp?
Nee, maar dit is verder ook erg offtopic. Als je vragen hebt stuur je liever een DM ofzo ;).

Ik ga vanvond maar eens de iMac opnieuw installeren dan. Niet dat die extra 15 seconden heel erg spannend zijn maar de iMac lijkt langzamer in zijn algemeen.. :/. Hebben meer mensen hier met een nieuwe iMac daar last van?

Had inderdaad al iets vergelijkbaarsgelezen op macrumors.

Edit: Een nieuwe installatie lijkt het inderdaad op te lossen: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=807833

[ Voor 12% gewijzigd door Jay-v op 28-10-2009 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tourniquet
  • Laatst online: 13-09 17:35

Tourniquet

Hiya, fellas!

Jay-v schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:42:
[...]

Nee, maar dit is verder ook erg offtopic. Als je vragen hebt stuur je liever een DM ofzo ;).

Ik ga vanvond maar eens de iMac opnieuw installeren dan. Niet dat die extra 15 seconden heel erg spannend zijn maar de iMac lijkt langzamer in zijn algemeen.. :/. Hebben meer mensen hier met een nieuwe iMac daar last van?

Had inderdaad al iets vergelijkbaarsgelezen op macrumors.

Edit: Een nieuwe installatie lijkt het inderdaad op te lossen: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=807833
Weet iemand of de "Archiveer en installeer" optie dan voldoende is (zodat alle documenten, programma's en instellingen worden behouden), of moet je echt de schijf eerst formatteren en een volledige nieuwe installatie doen?

If our brain was easy to understand, we would be too dumb to understand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Exirion schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 00:23:
[...]
Oftewel, je kunt niet alles helemaal full proof maken.
Fool proof. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jzn21
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01-09 08:46
Frietsaus schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:30:
[...]

Ik heb op Mac Rumors gelezen dat je het lange opstarten kunt oplossen door Snow Leopard er opnieuw clean op te zetten. Beetje jammer, maar het lost wel je probleem op.

Je zou evt. ook nog kunnen proberen je opstartschijf opnieuw te selecteren.
Dit klopt, dit had ik ook ja. Ik had hier ook al iets over op Mac Rumors gelezen. Wat bij mij hielp was om het p-ram te resetten:

Resetting PRAM and NVRAM

- Shut down the computer.
- Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
- Turn on the computer.
- Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
- Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
Release the keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

OMG, hoe heb ik dat kunnen typen :o :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Zo, clean install op de iMac en het probleem is nu idd opgelost :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jay-v schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:27:
[...]

Normaal gesproken moeten ook docenten aantonen dat zij in het onderwijs werkzaam zijn. Dit gebeurt door middel van een legitimatiebewijs en een kopie van een loonstrook (waar op staat dat het salaris betaald wordt door een onderwijsinstelling).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Ja dat klopt, je moet in de winkel een recente loonstrook en legitimatiebewijs overleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nitai op 29-10-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [FrEEzEr]
Vanmorgen mijn order gewijzigd van een i5 naar i7 en gelijk maar even gevraagd of er al wat meer bekend is betreffende de levertijd... Helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Rox_NL schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:18:
[...]

Normaal gesproken moeten ook docenten aantonen dat zij in het onderwijs werkzaam zijn. Dit gebeurt door middel van een legitimatiebewijs en een kopie van een loonstrook (waar op staat dat het salaris betaald wordt door een onderwijsinstelling).
Wij vragen er eigenlijk nooit naar, komt ook nauwelijks voor er een "docent" komt voor een mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verkeerd topic

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 11:08 . Reden: Verkeerd topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:56:
Mijn ervaring met apple
Klote...
Heb een Power Mac G4 gekocht, voeding was kapot, en raad eens, ik kan nergens een andere vinden, [lees:kopen]
Apple store geweest, hebben ze niet meer
PC nu: op het oud ijzer
Toetsenbord: Had ik wel nog, vind ik zo fijn ding, maar ik gooide een paar maanden terug aardbeiensap er op, heb al geprobeerd dat ding uitelkaar te halen, lukte me niet
Toetsenbord nu: Prullenbak

Offtopic: Waarom zijn oude apples zo slecht?, de enige pc die niet goed was die ik had was een Athlon 64 zelfgebouwt
Dit topic gaat over de iMac. Het is dus geen "spuw je gal over Apple" topic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oeps, wist ik niet,
*Stort neer met delorean*
*Mediacenter man is van de aardbodem verdwenen*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Jay-v schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:42:
[...]

Wij vragen er eigenlijk nooit naar, komt ook nauwelijks voor er een "docent" komt voor een mac.
Misschien omdat we betere deals krijgen via de Apple Store online al dan niet icm nog meer extra korting via Surfspot.nl :) Maar serieus, in de Machouse winkels vragen ze er wel om wanneer je vraagt naar onderwijskorting.

[ Voor 12% gewijzigd door Nitai op 29-10-2009 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 17:13
Hoedje schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:22:
Als we het dan toch over sleep hebben. Ik heb sinds gisteren een iMac. Nu heb ik daarvoor alleen maar Macbook's gehad. Daar staat al standaard (volgens mij sinds de switch naar intel) de sleep modus op 3. Dat betekent dat je ram voor de zekerheid ook naar de harde schijf wordt weggeschreven. Mocht de stroom wegvallen, dan heb je dus hibernate. Maar bij m'n iMac is het ingesteld als 0, eigenlijk alleen standby. Is hier nog een goede reden voor? Ik heb het nu aangepast naar 3, omdat ik liever wat meer zekerheid heb :).
Ik kan daar wel een logische verklaring voor verzinnen.
Bij een laptop loop je namelijk de kans dat de stroom opraakt (te lang in sleep modus zonder lader) waardoor je dus alle gegevens kwijt raakt die evt nog in het RAM staan. Bij een desktop (of iMac) gaat men er vanuit dat deze altijd aan de netspanning zit en zijn RAM dus bewaart...

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 08:05
pimsaint schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 14:43:
[...]

Ik kan daar wel een logische verklaring voor verzinnen.
Bij een laptop loop je namelijk de kans dat de stroom opraakt (te lang in sleep modus zonder lader) waardoor je dus alle gegevens kwijt raakt die evt nog in het RAM staan. Bij een desktop (of iMac) gaat men er vanuit dat deze altijd aan de netspanning zit en zijn RAM dus bewaart...
Dat denk ik ook. Daarbij is het ook iets sneller. Maar ik ben gewend om m'n Mac te laten slapen, dus dan is het zuur als de stroom een keer uitvalt. Niet dat dat zo vaak gebeurt, maar toch... ;)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hoedje schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:22:
Het is in zoverre normaal, dat alle nieuwe iMac's dat lijken te hebben. Maar bij bijv. m'n MBP gaat het echt stukken sneller. Ik denk dat er dus nog ooit wel een EFI-update zal komen. Maar zolang je sleep gebruikt, is het niet echt belangrijk.

Apple gaat er min of meer van uit dat je intelligent genoeg bent om de voedingskabel in je iMac te laten zitten en de spanning niet zomaar wegvalt. Onder die 2 voorwaarden is het geen probleem om de hibernatemode op 0 te laten staan; het is zelfs een stuk sneller. Met een portable is dat natuurlijk een ander verhaal. De accu raakt op den duur een keer leeg, en dan heb je aan hibernatemode 0 (enkel STR) helemaal niets natuurlijk. In dat geval is mode 3 (STR + STD) een stuk handiger.

Als je niet veel vertrouwen hebt in je energieleverancier, of geen UPS hebt, of een andere reden om het risico op stroomuitval serieus in te calculeren, is hibernatemode 3 een goede oplossing voor je iMac :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkShadow
  • Laatst online: 19:16
bokkow schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:30:
Ja, vriend van mij heeft instapmodel 24 inch destijds nieuw bij de Mediamarkt gehaald voor 1050 euro. Was nog het model met 2,8 ghz c2d, radeon 2600 pro en 4gb geheugen. Is alweer een ruim een half jaar geleden.

Goede actie, moet wel toegeven dat het een samenloop was van 2 acties, ene kant oude model, andere kant 15% korting die week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Weet iemand hoe groot het verschil is tussen de 4670 en de 4850 videokaart in combinatie met een C2D in, laten we zeggen, COD4? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racingboy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:38
Hoe zit dat hier met de 27" gebruikers. Op verschillende forum lees je dat er veel gebruikers problemen hebben met flikkeringen in het scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobB_W
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 13:12
Geen klachten mbt flikkeringen hiero.

Treden die klachten met specifieke programma's op, of is het @ random?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
De feestdagen zitten er al bijna aan te komen, dus dit betekend dat er kortingen worden gegeven. Vaak heeft MediaMarkt van die BTW-acties, maar zouden ze dan de standaard 27" iMac zonder BTW verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Dan doen ze meestal in januari en dan met niet alle machines. Vaak krijg je niet eens de volle BTW percentage dus tsja, het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racingboy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-09 11:38
RobB_W schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:03:
Geen klachten mbt flikkeringen hiero.

Treden die klachten met specifieke programma's op, of is het @ random?
Hier kan je een filmpje op youtube zien waar het enorm aanwezig is. Maar op Macrumors forum lees je er enorm veel van, zoals hier en hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
Goedenavond,

Ik ben zo langzamerhand toe aan een nieuwe PC, en ben er wel uit dat ik op mijn volgende PC OSx wil draaien.

Ik ben een student, (nu 6VWO) en gebruik hem om websites te maken, (photoshop, dreamweaver etc) en wat verslagjes tikken in word.
Na een paar keer gewerkt te hebben met twee beeldschermen is het me wel duidelijk geworden dat wat extra werkruimte nooit weg is. Twee schermen of iig de mogelijkheid tot aansluiten daarvan heeft daarom mijn voorkeur. Zoals gezegd zit ik nog op school en zal ik hem niet meer dan 6uur op een dag gebruiken.
Gamen of videobewerken doe ik niet.

Nu blijf ik twijfelen tussen de volgende mogelijkeden:

1- Zelf hackintosh in elkaar zetten
een kastje maken met het snelste spul, i7 920, 6gig etc.
Voordeel: mogelijkheid tot aansluiten meerdere schermen.
Nadeel: Bij elke update van OSx je hart vasthouden of het wel weer werkt.
Prijs: €1400,- inc 2

2 - Imac 21,5" core2D
voordeel: prachtig scherm, stabiel, design
Ik denk dat ik niet de instap imac, maar de imac met betere videokaart moet aanschaffen omdat hij anders niet lekker gaat draaien met twee schermen en photoshop en meer zware programma's open.
Prijs: €1350,-

3 - Imac 27" i5
Voordeel: design, prachtig scherm, een tweede scherm lijkt me niet nodig. evt later nog als extern display te gebruiken.
Prijs: €1700,-

Waar mijn probleem ligt; ik heb weinig benul van hoe lang de pc's "goed" te gebruiken zijn.
Als je kijkt naar de resultaten in Geekbench kan je verwachten dat de hackintosch 11000, de core2D 4500 en de i5 rond de 8100 scoort.
Is het verkeerd gedacht als je ervan uitgaat dat je met de Core2D nog twee/drie jaar "goed" mee kan komen, met de i5 4/5 jaar?

Hebben jullie ervaring hoe lang je "goed" kan werken met een Imac?
Onder "goed" werken versta ik zonder haperen photoshop, dreamweaver, 20firefox, 5wordvensters en nog enkele progamma's kan gebruiken.

Ik schaam me een beetje om dit hier te posten, vind zelf altijd dat je dat soort dingen zelf uit moet zoeken.
Toch kom ik er nu niet uit en ik ben benieuwd wat de ervaren apple gebruikers in dit forum me adviseren.

mvg
Alex028

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Alex, al die machines kunnen hetgeen jij wilt met gemak aan. Zelfs een simpele Mac Mini kan al wat jij wilt of een kantoorpc. Als je maar zorgt voor genoeg geheugen, dan zie ik geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex028
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-03-2021
Bedankt Nitai!

Met andere woorden, een core2d kan mijn werkzaamheden de komende 4 jaar zonder haperen draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Laatst online: 23-06-2024
alex028 schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:34:
Bedankt Nitai!

Met andere woorden, een core2d kan mijn werkzaamheden de komende 4 jaar zonder haperen draaien?
Ja hoor.. dat gaat echt wel lukken.. Ik heb zelf een MacBook eerste generatie (core duo 2.0 ghz, 2GB ram, intel GMA950, voorjaar 2006) en doe hier nog steeds alles mee.. Dat is dus ook photoshop en illustrator.. photoshop is niet heel erg snel, vooral voor drukwerk omdat dat grote bestanden zijn, maar voor websites maken is het prima..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

syltheboy schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:46:
De feestdagen zitten er al bijna aan te komen, dus dit betekend dat er kortingen worden gegeven. Vaak heeft MediaMarkt van die BTW-acties, maar zouden ze dan de standaard 27" iMac zonder BTW verkopen?
BTW acties zijn idd in Januari. Dit geld echter nooit op Apple's.

Ik heb overigens ook geen last van de scherm flikkeringen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Ik werk (webdesign, maar ook drukwerk) zelf op een MacBook Pro 15 inch met 24 inch scherm erbij. Is een Core2Duo 2,66ghz ofzo. Dat gaat hartstikke vlot. Wat jij wilt is ook helemaal niet zwaar hoor. Het enige wat ik zou doen is genoeg geheugen erin prikken, dat is wel belangrijk bij multitasken en voor Photoshop (vooral voor drukwerk). Ik heb er 4gb inzitten en ben ook veel met drukwerk bezig (en dat zijn grote bestanden). Is nu prima, maar sluit niet uit dat ik een keer tussentijds wat geheugen erbij zet. Videokaart is niet van belang voor Photoshop. Al kan het zijn dat CS5 wat meer op de GPU gaat leunen maar dat zal niet noodzakelijk zijn. Ik heb in mijn MBP de goede videokaart zelfs uitstaan geloof ik. Bedenk ook dat OS X minder zwaar is (of overkomt bij mij). Bij Windows heb je veel meer diskactiviteit op de achtergrond.

[ Voor 16% gewijzigd door Tom op 30-10-2009 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Jay-v schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:24:
Untrue. In het voorjaar hebben ze in Eindhoven een actie gehad waarbij ook de btw-korting gold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jay-v schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:24:
[...]

Klopt niet, ik had destijds ook mijn iMac gehaald tijdens de BTW vrije dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Op de manier worden de kosten voor een (i)Mac berekent. Hij is ook wel grappig bedoeld dat moet ik er wel bij zeggen.

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/1z3mbzt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Exirion schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 00:48:
[...]

Untrue. In het voorjaar hebben ze in Eindhoven een actie gehad waarbij ook de btw-korting gold.
offtopic:
Er zijn inderdaad wel filialen die de korting (per ongeluk?!) wel gegeven hebben dit jaar. We krijgen echter duidelijk een mail vooraf waarin staat dat Apple niet meedoet aan deze acties. Ditjaar stond er echter geen "*met uitzondering van Apple computers" op het reclame materiaal wellicht dat sommige filialen het daarom gedaan hebben. Bij ons hebben we al het apple materiaal uit de winkel gehaald.

Met de vakantiegeld verdubbelaar (16% korting), exact hetzelfde als de BTW dagen dus (100/119=0.84) stond het wel op het reclame materiaal. Daarom ga ik er ook vannuit dat er met de BTW acties volgend jaar ook geen korting meer zit op Apple producten.

Gister maar eens skype geinstalleerd en even de iSight geprobeerd. Wat mij opvalt is dat mijn gezicht in de cam flink overbelicht wordt door de helderheid van het scherm. Als ik het scherm dim naar 3 streepjes is het opgelost... Kan ik ergens de instellingen van de iSight aanpassen? Kon het niet vinden in system prefferences?!

[ Voor 15% gewijzigd door Jay-v op 30-10-2009 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jay-v schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:02:
[...]

offtopic:
Er zijn inderdaad wel filialen die de korting (per ongeluk?!) wel gegeven hebben dit jaar. We krijgen echter duidelijk een mail vooraf waarin staat dat Apple niet meedoet aan deze acties. Ditjaar stond er echter geen "*met uitzondering van Apple computers" op het reclame materiaal wellicht dat sommige filialen het daarom gedaan hebben. Bij ons hebben we al het apple materiaal uit de winkel gehaald.

Met de vakantiegeld verdubbelaar (16% korting), exact hetzelfde als de BTW dagen dus (100/119=0.84) stond het wel op het reclame materiaal. Daarom ga ik er ook vannuit dat er met de BTW acties volgend jaar ook geen korting meer zit op Apple producten.
Dit klopt dus echt niet. Zowel januari 2008 als januari 2009 werd er in de Mediamarkt wel BTW korting gegeven op Apple computers! In principe in alle filialen. Heb er zelf gebruik van gemaakt.
En ze gaan echt Apple computers niet tijdelijk weg halen uit de winkel tijdens die BTW dagen. Dat is het stomste wat je kunt doen natuurlijk.

Klik hier voor bewijs: http://forum.onemorething...s=0&postorder=asc&start=0

Afbeeldingslocatie: http://njjansen.googlepages.com/mediamarkt19.PNG

PS: dit is wel heel erg offtopic. Meer nieuws over de BTW actie rond 20 januari 2010 :P

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2009 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 23:05
Exirion schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:00:
[...]

Dit topic gaat over de iMac. Het is dus geen "spuw je gal over Apple" topic :P
Volgens mij heet het topic:

[iMac] ervaringen & discussie, een ervaring kan ook negatief zijn? :)

modje had reactie van die user ook al weggehaald, dus wie ben ik.

Was dit al bekend? http://www.engadget.com/2...aving-performance-issues/

[ Voor 8% gewijzigd door Kees_frl op 30-10-2009 09:30 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Laatst online: 11-09 19:31
De nieuwe Imac spreekt mij qua configuratie, design en beeldschermen dusdanig aan, dat ik nu echt twijfel om voor de woonkamer over te stappen op apple. De rest 2 kamers, één met laptop en één met een htpc op een groot LCD scherm blijven dan Windows.

Wie gebruikt een Apple altijd samen met andere Windws PC's? Is dit niet telkens flink omschakelen?

En ik twijfel nu ook nog tussen 21,5 inch en 27 inch :9~ O+
En tussen de core2duo en de i5.....? Prijsverschil waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 23:05
sorry, wilde edit doen maar klikte op de quote button

[ Voor 104% gewijzigd door Kees_frl op 30-10-2009 09:47 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeebus
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 10:20
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:24:
De nieuwe Imac spreekt mij qua configuratie, design en beeldschermen dusdanig aan, dat ik nu echt twijfel om voor de woonkamer over te stappen op apple. De rest 2 kamers, één met laptop en één met een htpc op een groot LCD scherm blijven dan Windows.

Wie gebruikt een Apple altijd samen met andere Windws PC's? Is dit niet telkens flink omschakelen?

En ik twijfel nu ook nog tussen 21,5 inch en 27 inch :9~ O+
En tussen de core2duo en de i5.....? Prijsverschil waard?
Ik gebruik dagelijks windows en mac naast elkaar. Het enige ik soms door elkaar haal is kopiëren en plakken, apple gebruikt de command toets (appeltje) en windows ctrl.
Ik heb mijn externe schijven allemaal HFS+ geformateerd zodat ik ze ook aan mijn xbox 360 kan hangen. Op mijn windows pc heb ik MacDrive staan zodat ik HFS+ partitities kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

offtopic:
Hmm, je hebt gelijk blijkbaar :). In Roermond hebben ze echter wel degelijk alle Apple's uit de winkel gehaald :). Dan maar hopen dat in januari dit jaar de nieuwe MBP's uitzijn ;)

Van die problemen met Flash heb ik niets gemerkt op mijn 27". Wel reinstall moeten doen omdat de iMac langzaam deed opstarten en traag aanvoelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand met een 27inch ervaring met input van andere displayport bronnen? En zo ja, houdt dit dan in dat ik een externe VGA bron kan afbeelden op dit scherm? Heb namelijk nog aan aparte (werk)laptop, en het zou heel fijn zijn als ik deze op het iMac scherm kan gebruiken... Bij de vorige modellen kon het niet, maar nu ik dit lees...:

Mini DisplayPort output port with support for DVI, VGA and dual-link DVI (adapters sold separately). 27-inch models also support input from external DisplayPort sources (adapters sold separately).
(bron: apple website)
Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.