TF: Mediaspelers (was Networked Media Tank) *done*

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 15.048 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-04 18:01
Ben nu bezig om me te verdiepen in de mogelijkheden om een media center op te zetten thuis.

Weet alleen niet of ik voor een htpc ga of een popcorn hour of iets anders. Als ik ga zoeken merk ik dat alle topics in diverse fora staan verspreid. Is het niet mogelijk een nieuw fora aan te maken voor dit onderwerp.

Steeds meer mensen gaan dit thuis gebruiken en als alles in 1 fora staat is het allemaal makkelijker te zoeken.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GR > LA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-04 21:50

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik vind HTPC's en NMT's dan in een subforum wel goed bij elkaar passen :).

Ik zie dat alle topics over de popcornhours en co in LCD, Plasma, Projectie & Recording staan. En dat topics over HTPC's in Complete Systemen & Laptops staan. Gezien de hoeveelheid topics over HTPC's en over NMT's, de raakvlakken die die onderwerpen met elkaar hebben en de hoeveelheid topics die er in CSL en LCD over blijven, denk ik dat het wel een levensvatbaar forum is en dat de overblijvende fora ook meer dan genoeg levensvatbaar blijven.

HTPC's begint een steeds populairder onderwerp te worden. Ik vind dit in elk geval bij voorbaat geen slecht idee. Ik weet wel dat er vanuit de crew erg conservatief gedacht wordt over het openen en splitsen van fora, echt nodig is het niet. Maar een mooi subforum en populair onderwerp is het wel :).

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 20-05-2009 13:19 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mee eens, ik zit in dezelfde situatie en zoek me een slag in de rondte.

Afgezien van het bespreken van welke NAS of welke Hyper-kast zouden er ook de verschillende soorten media-sharingsoftware besproken kunnen worden, zoals Windows Media Center, en het streamen van video naar diverse consoles en extenders.

Het enige lastige lijkt mij dat deze hard- en software ook prima in andere categorieën past.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
En als je kiest voor een htpc ipv een nmt dan krijg je te maken met allerlei media center programma's zoals XBCM en mediaportal.

Dus je heb topics over hardware:

NMT (Popcorn ed.)
HTPC

Verder krijg je software vragen:

Gebruikersvragen voor de Popcorn (NMT)
Gebruikersvragen over de HTPC (XBMC ed.)

Als dit dan in 1 fora kan zou het super zijn.

Eindelijk alle info en kennis onder 1 vlag.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:17
JvS schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 13:18:
HTPC's begint een steeds populairder onderwerp te worden. Ik vind dit in elk geval bij voorbaat geen slecht idee. Ik weet wel dat er vanuit de crew erg conservatief gedacht wordt over het openen en splitsen van fora, echt nodig is het niet. Maar een mooi subforum en populair onderwerp is het wel :).
Zit wel wat in, aan de andere kant kun je dan laptops/netbooks ook van de complete systemen afstoten. Wat er dan van die laatste overblijft is niet veel overigens. Aan de andere kant? In hoeverre is er sprake van een teveel aantal topics? Wel begint het, mede door de BBG koppeling en de hoeveelheid BBG's drukker te worden. Het is niet enkel meer Ervaringen topics.

Overigens zijn niet HTPC's de enigen, ook home servers en NAS setups. Alles wordt nu maar wat in topics getrapt, maar voor iedereen een los topic is ook geen optie.

Mochten we gaan oplsplitsen dan zie ik eerder de volgende opstelling voor me:
- Desktops en servers
- Laptops en netbooks
- HTPC's en NMT's

Maar ik denk niet dat dat voorlopig in zicht is.

Verder wel met FireStarter. Het is wat onoverzichtelijk in de huidige situatie, net als met servers en NAS, waar die laatste weer in een ander forum zit, maar ze wel raakvlakken hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door GENETX op 20-05-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:19
Op zich sta ik best open voor veranderingen hoor. Ik ga het eens bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
NMT's zijn een tijd terug in opkomst gekomen, en hebben een tijdlang verspreid door Consumentenelektronica gestaan. Besloten is om alle NMT's in LCD te "dumpen", en ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen even overzichtelijk is. Ik denk ook dat een andere/verdere indeling van die producten handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Ik kan me ook voorstellen dat het wat innovatie met zich zal meebrengen als er een apart subfora voor HTPC's en NMT's word aangemaakt. Want om even een vraag te stellen in het NMT topic met +2000 posts is ook niet echt uitnodigend.

Ik ben aan het wachten op een forum wat opkomt of op een apart fora hier.

Weet wel dat er op dit moment veel activiteit plaatsvind op NMT en HTPC gebied. Een fora zou ideaal zijn om de juiste mensen bij elkaar te krijgen.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Ik zit een beetje met het themaforum idee te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

NMT's zijn vaak ook weer opslagmedia, wegens de dubbele functionaliteit als NAS...

Een apart HTPC/NAS/NMT themaforum zou dan het beste passen denk ik.

[ Voor 30% gewijzigd door Hooglander1 op 20-05-2009 17:09 ]

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Dat zou wel de manier zijn om te kijken of het aansluit bij de verwachting van de lezers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Strak plan, je krijgt dan wel dat afspeelproblemen met codecs bijvoorbeeld van mensen die een HTPC hebben of een gewoon werkstation nog wel gespreid geplaatst kunnen worden.

Hoe wil je de problemen bij een HTPC afbakenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Als je problemen hebt met codecs dan zou je alleen maar op codec hoeven te zoeken in het HTPC/NAS/NMT themaforum. Ideaal.

Maar wat doe je met alle informatie die nu al is opgebouwd in diverse fora?

Wat doe je met bijvoorbeeld het NMT topic? Afkappen en in specifieke stukjes door laten gaan in het HTPC/NAS/NMT themaforum?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Lijkt mij persoonlijk wel het handigst. Het huidige topic is een grote dumpbak, en kan dus het best opgesplitst worden. Sowieso is dat topic ook niet helemaal conform de anti-"grote topics" policy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Mja, allemaal losse topics is niet conform het "plant gerust een bos aan op GoT"-beleid :+

Maar idd, alles in een forum stoppen is wel de beste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Op zich zijn topics over elke aparte serie geen gek idee. Dit gebeurt ook in telecom bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Losse topics is in dit geval wel beter dan het in één topic stoppen van een hele serie met NMT's, imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

GENETX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 17:54:
Mja, allemaal losse topics is niet conform het "plant gerust een bos aan op GoT"-beleid :+
Dit vind ik zelf eerlijk gezegd een grote misvatting. Allemaal losse topics is toch juist het idee van een forum? Deze manier van denken zorgt ervoor dat je in grote topics best vaak ziet "ik durf geen topic te openen, ik vervuil hier het topic wel even met mijn eigenljk offtopic vraag" en die vraag en antwoord sneeuwt dan direct weer onder en is zeer slecht terug te vinden waardoor een ander er ook niets aan heeft, die het dan oo maar even opnieuw... you get the drill :)

Leuk als dit een themaform kan worden! Ik zeg afschieten dat grote topic! Lang leve vindbaarheid van s[specifieke zaken en problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
JvS schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 18:28:
[...]
Dit vind ik zelf eerlijk gezegd een grote misvatting. Allemaal losse topics is toch juist het idee van een forum? Deze manier van denken zorgt ervoor dat je in grote topics best vaak ziet "ik durf geen topic te openen, ik vervuil hier het topic wel even met mijn eigenljk offtopic vraag" en die vraag en antwoord sneeuwt dan direct weer onder en is zeer slecht terug te vinden waardoor een ander er ook niets aan heeft, die het dan oo maar even opnieuw... you get the drill :)
Ik bedoelde meer de compleet andere kant van het verhaal. In de CSL waren de boodschappenlijstjes zo erg dat er per dag een stuk of 10 "Ik wil een game pc voor $euro"-topics kwamen en dat is ook niet de bedoeling. Nieuwe topics kunnen best, maar er moet ook wat overzicht blijven, je moet door de posts tussen de topics door nog wel kunnen zien ;)

Een paar centrale topics zoals de BBG Aanschaf-topics in de CSL is dan ook de gulden middenweg waarin het overzicht in zowel de topics als het topicoverzicht gehandhaafd wordt.

Maar voor de HTPC zouden naar de CSL analogie ook een aantal centrale topics kunnen komen om HTPC's samen te stellen en verder de nodige relevante ervaringen-, probleempjes-, randapparatuur- etc- etc- topics.

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 20-05-2009 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
En wanneer kunnen we het thema verwachten onder Electronics of Core? :)

Hoe gaat zoiets in z'n werk?

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

GENETX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 19:07:
[...]

Ik bedoelde meer de compleet andere kant van het verhaal. In de CSL waren de boodschappenlijstjes zo erg dat er per dag een stuk of 10 "Ik wil een game pc voor $euro"-topics kwamen en dat is ook niet de bedoeling. Nieuwe topics kunnen best, maar er moet ook wat overzicht blijven, je moet door de posts tussen de topics door nog wel kunnen zien ;)

Een paar centrale topics zoals de BBG Aanschaf-topics in de CSL is dan ook de gulden middenweg waarin het overzicht in zowel de topics als het topicoverzicht gehandhaafd wordt.

Maar voor de HTPC zouden naar de CSL analogie ook een aantal centrale topics kunnen komen om HTPC's samen te stellen en verder de nodige relevante ervaringen-, probleempjes-, randapparatuur- etc- etc- topics.
Bij de NMT's is het zo dat er een aantal van zijn, en dat deze in een groot topic gedumpt zijn. Dat kan gemakkelijk opgesplitst worden in één centraal topic per model, om het apparaat te bespreken. Daarnaast losse topics voor specifieke probleemgevallen. Dat voorkomt dat er voor elk kleinigheidje een topic geopend moet worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

waarom mag er voor een kleinigheidje geen topic geopend worden? Zolang het voldoet aan de policy en het niet eerder in een eigen topic aan de orde is geweest, zorgt dat er toch juist voor dat iedereen die ook last heeft van dat kleinigheidje de info goed terug kan vinden :).

Ik blijf dat een slecht uitgangspunt vinden omdat je in die centrale topics specifieke problemen slecht kan terugvinden. er wordt op tweakers.net soms de sfeer gecreeerd dat het slecht is om topics te openen... Vind ik jammer en zonde.

Maar dat terzijde :P

[ Voor 32% gewijzigd door JvS op 22-05-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Aan de andere kant, hoe vaak wordt zoiets terug gevonden, laat staan dat mensen de moeite nemen ;(

Of het een los topic is, of in een centraal topic komt maakt dan ook weinig uit. Echt grote problemen horen wel los, maar voor elk klein dingetje een nieuw topic maken? Volgens mij werkt dat averechts. Zeker voor de kleine vraagjes maakt het echt weinig uit of ze nou apart of gebundeld zijn.
RoD schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:16:
[...]

Bij de NMT's is het zo dat er een aantal van zijn, en dat deze in een groot topic gedumpt zijn. Dat kan gemakkelijk opgesplitst worden in één centraal topic per model, om het apparaat te bespreken. Daarnaast losse topics voor specifieke probleemgevallen. Dat voorkomt dat er voor elk kleinigheidje een topic geopend moet worden :)
Eensch "[Ervaringen]" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GENETX schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 15:50:
Verder wel met FireStarter. Het is wat onoverzichtelijk in de huidige situatie, net als met servers en NAS, waar die laatste weer in een ander forum zit, maar ze wel raakvlakken hebben.
De raakvlakken worden alleen maar groter. HTPC's worden steeds gebruiksvriendelijker, NMT's worden steeds krachtiger en televisiefabrikanten bouwen ook al voorzieningen in om je TV netwerkcontent te laten streamen zonder extra hardware.
Maar dat heb je met alles. Telefoons, PDA's, PMP's, MP3-spelers en Netbooks hebben ook een groot overlap.
RoD schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:16:
[...]

Die NMT's zijn ook grotendeels gelijk aan elkaar (zelfde chip en volgens mij is de basissoftware ook hetzelfde maar dat weet ik niet zeker).

[ Voor 31% gewijzigd door Marzman op 22-05-2009 23:21 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

JvS schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:21:
waarom mag er voor een kleinigheidje geen topic geopend worden? Zolang het voldoet aan de policy en het niet eerder in een eigen topic aan de orde is geweest, zorgt dat er toch juist voor dat iedereen die ook last heeft van dat kleinigheidje de info goed terug kan vinden :).

Ik blijf dat een slecht uitgangspunt vinden omdat je in die centrale topics specifieke problemen slecht kan terugvinden. er wordt op tweakers.net soms de sfeer gecreeerd dat het slecht is om topics te openen... Vind ik jammer en zonde.

Maar dat terzijde :P
Dat zeg ik niet. In PMD mag je in ieder geval voor een "kleinigheidje" ook best een topic openen. Maar de meeste kleinigheidjes vallen onder het bespreken van het apparaat zelf. Specifieke problemen mogen altijd in een apart topic. Ik splits frequent posts af :Y)

Maargoed, dit gaat een beetje offtopic zo. De opdeling in een specifiek forum voor NMT-achtige apparaten is natuurlijk de hoofdzaak, in de eerste plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roma0803
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-02 19:39

roma0803

Lost

NMT en HTPC is toch appels met peren vergelijken. Ja, ze dienen deels hetzelfde doel: het bekijken van (HD) content. Een bus en een trein dienen ook hetzelfde doel, maar zijn qua techniek ook zeer verschillend.
Zoals eerder genoemd, NMT's draaien nagenoeg allemaal op dezelfde chipset. Ook is er qua configuratie niet zoveel aan te werken. Een HTPC is veelal een Windows computer waar aan software, hardware en codecs nogal wat valt te versleutelen.
Ik lees hier nu een beetje dat NMT en HTPC wel in één forum kunnen. Ik garandeer je dat het in no time een volkomen onoverzichtelijke brei wordt.

When I die, I want to die like my grandfather, who died peacefully in his sleep. Not screaming like all the passengers in his car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

En kan je dat eens toelichten? Want audio en video zijn nog meer verschillende dingen en dat ging toch echt heel lang goed. Het valt onder hetzelfde interessegebied, dus past bij elkaar.

Waarom zou het onoverzichtelijk worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Laptops en desktops en htpc's zijn ook niet hetzelfde. Is het een brei in de CSL? Dat valt best mee. Er zullen topics zijn waar je niet geinteresseerd in zult zijn, maar dat is altijd wel zo. NMT's en HTPC's hebben oog wel wat raakvlakken en kunnen best gebundeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is niet hetzelfde, maar toch maken veel mensen de afweging HTPC of NMT. Echt niet iedereen is daar meteen uit, dus hebben ze zeker wel een zeker overlap. Ik heb daar ook een tijdje over zitten denken en het is uiteindelijk een NMT geworden vanwege het gemak en de prijs.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-02 22:33

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik vindt het ook een goed idee, ben nog al 's de weg kwijt op dit vlak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Subpy
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-01 13:32
Denk dat het een mooie aanvulling is voor GoT... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Working on it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
d:)b

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik ben bezig om van mijn oude downloadbakje een mediastreamapparaat te maken; ik zal wanneer ik tijd over heb eens proberen om een duidelijke handleiding te maken voor het installeren van programma's als fuppes en ushare, waarmee je media kan streamen naar je Xbox :)

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
CodeCaster schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:46:
Ik ben bezig om van mijn oude downloadbakje een mediastreamapparaat te maken; ik zal wanneer ik tijd over heb eens proberen om een duidelijke handleiding te maken voor het installeren van programma's als fuppes en ushare, waarmee je media kan streamen naar je Xbox :)
FAQ
Kabeltje prik prak, uit je computer, op dat dingetje. Nou, je man weet wel hoe 't werkt...

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
zeef schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:11:
[...]

FAQ
Kabeltje prik prak, uit je computer, op dat dingetje. Nou, je man weet wel hoe 't werkt...

:+
:N

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
if (available($man) == 1)
{
echo "Kabeltje prik prak, uit je computer, op dat dingetje. Nou, je man weet wel hoe \'t werkt... ";
}
else
{
throw_out_of_window($device);
}

De preventieve oplossing is echter
PHP:
1
2
3
4
if ($person != "tweaker")
{
echo "Can\'t touch this... Nanananaaaa!";
}

[ Voor 15% gewijzigd door GENETX op 26-05-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Zou een thema forum er nog inzitten deze zomer?

Aangezien er weer een nieuwe Popcorn hour is aangekondigd vandaag is het misschien handig om nu al om te schakelen.

Weet niet hoe snel GoT kan schakelen om zoiets te regelen, neem aan dat erover vergaderd moet worden...

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een apart plekje hiervoor zou idd geen kwaad kunnen. Ik kom veel van dit soort topics in OM tegen, waar ze imho niet helemaal thuishoren. In LCD past het beter, al kan ik me voorstellen dat je daar toch wel een stukje mist.
Vooralsnog gaan ze dus naar LCD, maar ik denk dat het makkelijker is om NMTs samen te pakken met HTPCs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Waar staan we nu als crew? We willen jullie idee graag omarmen. Sterker nog, we willen dit forum samen in dit topic vorm gaan geven. Allereerst moeten we de afbakening van de onderwerpen maken. NMT’s en HTPC’s, over welke apparaten hebben we het dan? Onze insteek zou zijn om het maar zo breed mogelijk te maken binnen de groep apparaten die primair gemaakt en geschikt zijn om bestanden op de TV te bekijken én voorzien zijn van een netwerk en/of internet aansluiting. Eigenlijk alles behalve de oude video/hdd/dvd recorder. Maar dan zijn we er nog niet. We moeten nog bepalen of we wel of niet relevante software, codecs, zelfbouw etc. etc. gaan bespreken.

Als we dat gedaan hebben -en dat kan imho vrij snel- dan moeten we de inhoud van de FAQ en het Beleidstopic gaan maken op basis van de onderwerpen die we in het forum willen zien. Vervolgens op jacht in de fora naar te moven topics en deze alhier benoemen. Daarnaast moeten we keywords voor het filteren gaan bepalen die er voor gaan zorgen dat de nodige topics naar het nieuwe forum kunnen worden gemoved.

Er moet nog het een en ander gebeuren maar vele handen maken licht werk dus ik hoop dat we op jullie medewerking kunnen en mogen rekenen. TERW_DAN gaat de zaak inhoudelijk begeleiden en ik zal Danny daarbij ondersteunen.

Ben benieuwd naar jullie input!

PS : ja, het heeft (veel) te lang geduurd, mijn excuses daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zou het echt zo breed mogelijk pakken.

Inclusief codecs, software (xmbc e.d.), hardware (decoding-systemen) en dergelijk.

Zelfbouw zou ik er ook in meenemen. het bbg aanschaf topic zou dan in principe hierin ook mee kunnen verhuizen wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:53

Matis

Rubber Rocket

Toevallig dat ik dit draadje voorbij zie komen, ik ben sinds zondag ook opzoek naar een NMT.

Ik sluit me aan bij het voorstel van:

PC & Server
Notebook & Netbook
HTPC & NMT (& NAS)

En dan gaan voor zo breed mogelijk. (zie Hooglander1)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zelfbouw lijkt me idd leuk om er ook in mee te nemen. We zijn immers tweakers, dus zelfbouw hoort er gewoon bij.
Wat mij betreft kunnen we voor een HTPC oid gewoon een alias in het nieuwe forum zetten. Dan houden we alles centraal in CSL (dat lijkt me wel prettig), maar heb je de info wel in het forum waar het thuishoort. Maar dat moeten we gewoon even overleggen en kijken wat het makkelijkste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Alles met een netwerkaansluiting en geschikt om bestanden weer te geven op tv. Dan zouden sommige satelietontvangers ook tot de NMT's behoren. Ik denk dat de corefunctie bepaald of iets een NMT of HTPC is of gewoon een uitgebreide satelietontvanger/dvdrecorder/pc.
Ik denk ook wel dat software, codecs, hardware er allemaal in moet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Matis schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:17:
Toevallig dat ik dit draadje voorbij zie komen, ik ben sinds zondag ook opzoek naar een NMT.

Ik sluit me aan bij het voorstel van:

PC & Server
Notebook & Netbook
HTPC & NMT (& NAS)

En dan gaan voor zo breed mogelijk. (zie Hooglander1)
Ik denk dat we het beste eerst een (thema)forum kunnen starten voor NMTs en aanverwante artikelen. Ik laat het aan de CSLcrew over of een opdeling van CSL nodig geacht wordt, maar dat staat hier op zich los van (want dit nieuwe forum zal niet alleen uit CSL gaan plukken, ook uit LCD en OM).
Marzman schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:19:
Alles met een netwerkaansluiting en geschikt om bestanden weer te geven op tv. Dan zouden sommige satelietontvangers ook tot de NMT's behoren. Ik denk dat de corefunctie bepaald of iets een NMT of HTPC is of gewoon een uitgebreide satelietontvanger/dvdrecorder/pc.
Ik zou op zich best iets als een Dreambox in NMT kunnen verwachten. Het is nagenoeg een complete PC als je ziet wat er in die dingen zit en wat ze kunnen.
Een topic over het gebruiken van een Dreambox als NMT lijkt me prima. Als het gaat over de satellietfuncties van zo'n decoder, dat past wellicht beter in LCD (omdat het eigenlijk weer weinig met NMTs te maken heeft).
Maar direct helemaal uitsluiten hoeft van mij niet, maar dat kunnen we prima baseren op de inhoud van het topic (want iets aan overlap houden we toch al snel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Waarom in eerste instantie een themaforum ipv meteen een heel forum?

De dreambox zou volgens mij wel in NMT passen, een apart topic over de satteliet functies zou eventueel wel in LCD passen. Ik zie geen reden waarom dit niet twee gescheiden topics zouden kunnen zijn. Tenslotte zijn het als het goed is vrij gescheiden onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hooglander1 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:34:
Waarom in eerste instantie een themaforum ipv meteen een heel forum?
Een themaforum is natuurlijk ook een subforum. Welke kant we opgaan hangt natuurlijk een beetje van de inhoud af. Aan het begin van dit topic wordt over een themaforum gesproken, maar van mij mag het op zich wel een gewoon subforum worden. Gezien de hoeveelheid topcis in CSL, OM en LCD lijkt me dat wel gerechtvaardigd.
De dreambox zou volgens mij wel in NMT passen, een apart topic over de satteliet functies zou eventueel wel in LCD passen. Ik zie geen reden waarom dit niet twee gescheiden topics zouden kunnen zijn. Tenslotte zijn het als het goed is vrij gescheiden onderwerpen.
Precies, dat was ook mijn idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou ook zeggen zo breed mogelijk. Vragen over codecs zouden juist uitstekend in zo'n forum passen. Ik denk dat iedereen daar wel mee op 1 lijn zit.

Het enige waar ik voor wil waken is dat je niet die grote "HDX" topics in een klap in dat forum moven. Sommige van die topics zijn complete subfora qua inhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Waarom zou je die niet willen moven? Die HDX's zijn toch juist NMT's, daarvoor willen "we" juist dit subforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Met Hooglander1.

Wat betreft het samenstellen: Juist die topics naar NMT moven. Daar kunnen HTPC's prima samen worden gesteld. Gewoon een [Aanschaf]-topics, of zelfs meerdere aanmaken met juist een alias van dat topic in de CSL. Dan kunnen eventuele software/codec punten ook direct goed worden meegenomen in het samenstelproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik vind het juist ook een goed idee dat hooglander1 heeft. Die dingen wil je juist in dat forum hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

TERW_DAN schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:30:
Ik vind het juist ook een goed idee dat hooglander1 heeft. Die dingen wil je juist in dat forum hebben
Yep, die onderwerpen zeker natuurlijk! Maar de manier waarop die topics nu staan, zijn ze georganiseerd als complete subfora (mompelt iets over grote topics en onoverzichtelijkheid en slecht informatie terug kunnen vinden).

edit:
Ik zie dat ik even het verkeerde topic benoemde. Ik bedoelde eigenlijk dit topic:
Networked Media Tank - deel 3

Daar staan allemaal verschillende apparaten besproken. Bv over de PCH 200 staat ook alles in dat topic. Lekker centraal, maar totaal onoverzichtelijk. Eigenlijk is dat topic meer een soort van subforum, maar dan zonder organisatie :).

[ Voor 30% gewijzigd door JvS op 23-06-2009 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Daar ben ik het honderd procent mee eens.

Als je die nu eens stop zet en mensen losse topics laat maken over elk apparaat, dan is dat probleem ook al voor een groot deel opgelost.

Mijns inziens werkt dat prima, zeker als ik bijvoorbeeld NBM als voorbeeld neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Yep. het probleem is alleen dat mensen vaak 'trots' zijn op een groot topic en dat niet los willen laten.

Ik (geinteresseerd in de PCH 200 en gebruiker van GoT), vind het een draak van een topic :P. Dat wilde ik aanstippen, dit is een mooi moment om van dat ene centrale topic af te stappen en wat meer organisatie en vindbaarheid van de info aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Tja, dat er in grote topics gesneden wordt ontkomen we denk ik niet aan, maar aan de andere kant, het is niet alsof er info verloren gaat, het wordt alleen beter gestructureerd. En ik denk niet dat we de trots van mensen echt krenken. Zeker niet als je gewoon overal credits bijzet als je topcistarts uit elkaar plukt en dit door de users zelf laat doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Wat is het plan voor de "grote NAS" topics pakken we die mee of niet?

Dan kunnen die ook meteen uit elkaar getrokken worden, want daar zitten ook gedrochten tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In geval van een NMT mag het naar het nieuwe forum. Dat NAStopic moet inderdaad eens herzien worden, dan kunnen de NMTs naar dat forum, de rest kan in OM blijven, het gaat immers over storage.

Dus ik vind het een goed idee van je om ze mee te pakken, mits het binnen het forum past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Het probleem is dat vrijwel alle NAS'sen ook upnp mogelijkheden hebben. Maar misschien is het een idee om die problemen in het nieuwe forum te stoppen en de oude in OM te laten staan.

Probleem topics mbt upnp kunnen dan in het NMT forum en de rest in netwerken of om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar upnp is nou niet echt iets specifieks voor NMTs. Ik denk dat we per apparaat moeten kijken waar het thuishoort. Maar ik denk dat we als stelregel gewoon aan moeten houden dat storage in OM gaat, netwerkmeuk in NT en mediamogelijkheden in NMT.
Als je een NMT hebt met problemen waarbij het puur om storage gaat, die dingen kunnen prima in OM.

Maar daar gaan de toekomstige mods zich wel druk over maken. NAS is primair storage, dus die mogen lekker in OM blijven van mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Mag ik voorzichtig concluderen dat de inhoud dus zou moeten zijn apparaten die primair gemaakt en geschikt zijn om bestanden op de TV te bekijken (dus TV OUT hebben) én voorzien zijn van een vorm van storage(aansluiting) en/of netwerk en/of internet aansluiting?

Teveel en/of's? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Lijkt me een goede omschrijving ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

primair hoeft niet eens, want dan zou een eventuele pc met tv-out ook niet meer meegenomen mogen worden. Ik zou het houden met alleen "geschikt zijn om".

Overigens heb ik dankzij de zomer wel wat tijd vrij in de avonduurtjes en in de weekenden, ik wil eventueel wel mee helpen denken/schrijven aan een FAQ/Beleid of weet ik veel wat. Mocht dit nodig/fijn zijn dan hoor ik het wel per DM oid. :)

[ Voor 8% gewijzigd door Hooglander1 op 24-06-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Niet online

RoD

Hooglander1 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:07:
Waarom zou je die niet willen moven? Die HDX's zijn toch juist NMT's, daarvoor willen "we" juist dit subforum.
Ja, maar zoals JvS al zegt, zijn veel van die topics enorm breed. Zo breed dat er nauwelijks fatsoenlijk informatie uit te destilleren valt. Ik vind ze zéér onprettig om te lezen. En het opstarten van een nieuw forum is een uitgelezen mogelijkheid om de boel op te splitsen.

Persoonlijk zou ik zeggen; niet meer dan één apparaat per topic, en dan puur toegespitst op het posten van ervaringen. Problemen kunnen dan in een eigen topic. Zo ongeveer zoals het grote topicsbeleid ooit bedoeld was...

Als je de NMT-topics laat voor wat ze zijn heeft opsplitsen naar een apart subforum geen zin. Als je alles in enkele topics flikkert kun je ze evengoed in de devschuur kwakken, het maakt dan toch niet uit waar ze staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

@RoD

Ik geloof dat daar iedereen daar het al over eens was, kijk maar een paar posts terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

zeef schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 19:54:
Mag ik voorzichtig concluderen dat de inhoud dus zou moeten zijn apparaten die primair gemaakt en geschikt zijn om bestanden op de TV te bekijken (dus TV OUT hebben) én voorzien zijn van een vorm van storage(aansluiting) en/of netwerk en/of internet aansluiting?

Ik denk dat een prima uitgangspunt is :)
Hooglander1 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:03:
primair hoeft niet eens, want dan zou een eventuele pc met tv-out ook niet meer meegenomen mogen worden. Ik zou het houden met alleen "geschikt zijn om".
Mwah, niet helemaal. Een HTPC bouw je primair voor het aansluiten op een TV e.d. Dus die kunnen in NMT wat mij betreft. Videokaarten mogen lekker in VB blijven en aansluiten op TV mag in LCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hooglander1 schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 20:06:
@RoD

Ik geloof dat daar iedereen daar het al over eens was, kijk maar een paar posts terug.
Yep, de discussie kwam omdat ik een verkeerd voorbeeld bij mijn goede bedoeling gaf ;).
zeef schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 19:54:

Ja. houd het gewoon op apparaten die primair bedoeld zijn om bestanden op je TV te kijken. Zo'n WD mediabook is een beetje een twijfel. Desnoods alias je die topics :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zo'n WD mybookding is gewoon een ext hdd volgens mij. Dus dat kan lekker in OM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16225

Interessant topic ik heb zelf thuis ook een NMT 6* 1Tb homeserver, werkt echt lekker. Voordeel is natuurlijk dat mijn clients (momenteel 4 maar dat wordt uitgebreid) bijna geen storage nodig hebben en dat alles automatisch gebacked-up wordt, al 1 keer meegemaakt dat een laptop niet meer wilde opstarten... USB stick erin en binnen 20 Minuten was mijn laptop weer overeind.
Ik heb momenteel ongeveer 2,5 Tb aan data en 2,5Tb word voor backup gebruikt (Homeserver duplication), ik heb al mijn Sata aansluitingen gebruikt maar als de ruimte te krap gaat worden en de prijs van de 2Tb HD's dalen vervang ik een 1Tb exemplaar door een 2Tb exemplaar. Ik heb het een en ander rond een Gigabyte Ma78G-D3SH opgebouwt met een AMD 4850 CPU en het loopt nu als een zonnetje (heeft wel een aantal maanden geduurd want er zat een brakke Sata kabel in die voor een paar vervelende problemen heeft gezorgd).
Qua verbruik valt het ook allemaal wel mee iets van 80 wat meen ik me te herinneren, die processor is echt heel zuinig en dat moederboard verbruikt ook niet veel.

Foto van mijn NMT een Chenbro 31212b In een Schäfer 22HE serverkast met koeling(via e-bay voor 70 eurotjes gekocht). Ik heb een temperatuur regelaar in die serverkast gezet zodat de koeling alleen aangaat zodra de binnentemp boven de 28Graden komt en weer stopt zodra de temp onder de 27graden komt (in de winter nooit aan deze zomer 2 a 3 keer per dag aan)
Afbeeldingslocatie: http://s708.photobucket.com/albums/ww81/een_naam/IMGP1479.jpg
Als ik momenteel zie hoe goedkoop CPU's en moederboards etc zijn en ook hoe zuinig etc, dan zou ik mensen aanraden om een homeserver te installeren het verbruikt iets meer dan een dedicated NAS maar vroeger of later is zo'n nas toch wat beperkt t.o.v een homeserver, een homserver kan echt meegroeien met je eisen (snellere CPU ander moederboard, SSD etc).

[ Voor 55% gewijzigd door Anoniem: 16225 op 25-06-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Om het even op te sommen. Wat we wel willen hebben in NMT is
• Apparaten met storage en met de mogelijkheid direct op de TV aangesloten te worden.
• Apparaten zonder storage (zoals dat ding van WD) die direct op een TV aangesloten kunnen worden.
• Topics over HTPCs die zich specifiek richten op de aspecten van de HTPC.
• Topics over software zoals XBMC en mediaportalprogjes.
• De HTPC BBG
• Specifieke topics over codecs en bijbehorende hardwareacceleratie van videokaarten

Wat we niet willen hebben in NMT
• NAS apparaten en externe schijven (dit kan in OM)
• TVout in het algemeen (dit kan in VB)
• Complete systemen die toevallig op de TV aangesloten worden (dit kan in CSL)
• Storagevragen over een NMT (bijv bestandssysteemissues. Dat kan in OM)
• Netwerkvragen van een NMT (bijv het gebruik van een FTP. Dat kan in NT)

We zullen als mods natuurlijk moeten kijken waar een topic het beste past als er overlap is, maar daar zie ik niet echt problemen.

Zijn er nog mensen die grote bezwaren hebben tegen dit lijstje. Anders denk ik dat het handig is als we op basis hiervan het forum op gaan zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 25-06-2009 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Hardstikke leuke spul hoor, maar dit is niet de NMT die hier bedoeld wordt.
Een NMT is een networkedmediatank(.com) waar je al dan niet een harddisk instopt waarmee je vervolgens (hd)video kan afspelen door een dedicated video decoder chip op het mainboard.
Het is dus een mediaplayer en zeker geen NAS apparaat.
Nadeel is wel dat de storage problemen die je tegen kunt komen vrij NMT specifiek zijn, lijkt mij handig om dat gewoon in het NMT forum te houden.

[ Voor 27% gewijzigd door Mental op 25-06-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik denk dat het afhangt van hoe die storage issues ontstaan. Als je gemor hebt via het apparaat zelf is het niet zo'n probleem om dat in het nieuwe forum te houden denk ik. Gaat het echter om ftp problemen die vrij generiek zijn, bijvoorbeeld passive poorten, dan kan dat beter in NT.

Overlap zal je altijd houden. Ik denk dat de mods in het forum daar dan een menselijke scheiding in zouden moeten kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat lijkt mij ook idd. Daarom staat ook in het lijstje hierboven dat een NAS gewoon in OM mag blijven
Hooglander1 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:28:
Ik denk dat het afhangt van hoe die storage issues ontstaan. Als je gemor hebt via het apparaat zelf is het niet zo'n probleem om dat in het nieuwe forum te houden denk ik. Gaat het echter om ftp problemen die vrij generiek zijn, bijvoorbeeld passive poorten, dan kan dat beter in NT.
Daarmee sla je de spijker op z'n kop. Dat is precies mijn idee om dit soort topics in te delen.

[ Voor 71% gewijzigd door TERW_DAN op 25-06-2009 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Agreed, NMT's hebben de neiging om disks gewoon niet te kunnen formatteren, geformatterde disks niet meer als 'NMT disk' te herkennen en gewoon applicaties niet meer draaien (waardoor je dus opnieuw kunt formatteren) .. dat soort dingen wil je niet allemaal in OM hebben gok ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

L4m0r schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:37:
Agreed, NMT's hebben de neiging om disks gewoon niet te kunnen formatteren, geformatterde disks niet meer als 'NMT disk' te herkennen en gewoon applicaties niet meer draaien (waardoor je dus opnieuw kunt formatteren) .. dat soort dingen wil je niet allemaal in OM hebben gok ik ;)
En dat is een topic dat precies op de rand tussen de 2 fora zit. Daar moeten we gewoon kijken waar het het beste past. Mocht het in NMT staan en toch meer OM materiaal zijn, dan kunnen we het altijd nog moven, daar ontkom je bijna niet aan, maar met wat geluk zullen de hoeveelheid topics erover meevallen en anders kunnen we altijd nog ingrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik zou ze in eerste instantie toch wel in NMT houden ipv OM. Je hebt dan toch sneller duidelijk dat het gaat om een NMT en dat enkele trivialiteiten die je zou verwachten bij een windows of linux bak toch achterwege kunnen blijven.

Dus de hardware matige dingen/problemen toch echt naar OM, maar alle software problemen naar NMT, zo bundel je daar alle kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hooglander1 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:57:
Ik zou ze in eerste instantie toch wel in NMT houden ipv OM. Je hebt dan toch sneller duidelijk dat het gaat om een NMT en dat enkele trivialiteiten die je zou verwachten bij een windows of linux bak toch achterwege kunnen blijven.

Dus de hardware matige dingen/problemen toch echt naar OM, maar alle software problemen naar NMT, zo bundel je daar alle kennis.
specifieke vragen over een NMT mogen wat mij betreft gewoon in het nieuwe forum. Maar algemenere vragen over bestandssystemen kunnen nog steeds prima in OM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ik denk dat we er wel hetzelfde over denken, maar ik denk dat problemen met de schijven al heel snel NMT specifiek zullen zijn, vandaar mijn opmerking.

"Löp wa los" is daar een mooie Twentse uitspraak voor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Dan denk ik dat het eerste deel wel afgerond is, nu is het tijd om tekst(en) te gaan maken voor de FAQ. Ik zou zeggen : kijk eens wat jullie kunnen verzamelen uit de grote topics aan FAQ informatie. Zet alles hier in plaintekst (en duidelijk gemarkeerd als FAQ tekst), dan bouwen we met z'n allen een samenhangend verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Kan je het dan niet 'special purpose computers' noemen? want in feite zijn het niet de all-round computers die er op/onder/naast je bureau staan, maar computers die maar in 1 ding goed zijn, multimedia, netwerkopslag, of specifieke rekentaken (servers)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar netwerkopslag en servers moeten er niet inkomen. Dat valt imho echt buiten de scope van 't nieuwe forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Is het misschien een idee om apparaten zoals bijv. de squeezebox en de sonos ook in het nieuwe forum onderdeel te stoppen. Deze apparaten vallen namelijk ook onder de categorie streaming media devices. Verder vind ik de plannen voor een apart NMT/HTPC forum een erg goed idee :)

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zou kunnen al zie ik die dingen liever in AUD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
TERW_DAN schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:19:
Om het even op te sommen. Wat we wel willen hebben in NMT is
• Apparaten met storage en met de mogelijkheid direct op de TV aangesloten te worden.
• Apparaten zonder storage (zoals dat ding van WD) die direct op een TV aangesloten kunnen worden.
• Topics over HTPCs die zich specifiek richten op de aspecten van de HTPC.
• Topics over software zoals XBMC en mediaportalprogjes.
• De HTPC BBG
• Specifieke topics over codecs en bijbehorende hardwareacceleratie van videokaarten

Wat we niet willen hebben in NMT
• NAS apparaten en externe schijven (dit kan in OM)
• TVout in het algemeen (dit kan in VB)
• Complete systemen die toevallig op de TV aangesloten worden (dit kan in CSL)

We zullen als mods natuurlijk moeten kijken waar een topic het beste past als er overlap is, maar daar zie ik niet echt problemen.

Zijn er nog mensen die grote bezwaren hebben tegen dit lijstje. Anders denk ik dat het handig is als we op basis hiervan het forum op gaan zetten.
Een mooie logische lijst, komt helemaal overeen met wat ik ervan verwachtte :*)

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Zijn er nog mensen die het leuk vinden om eventueel wat mee te helpen aan een FAQ. Ik wil het zelf ook wel doen, maar heb helaas ook geen zeeën van tijd, dus een beetje hulp is natuurlijk altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

TERW_DAN schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:22:
Zijn er nog mensen die het leuk vinden om eventueel wat mee te helpen aan een FAQ. Ik wil het zelf ook wel doen, maar heb helaas ook geen zeeën van tijd, dus een beetje hulp is natuurlijk altijd welkom :)
Ik wil je best helpen, heb zelf wel wat ervaring met ffmpeg, realtime HD-videoanalyse en -bewerking. Ikzelf ben ook nog opzoek naar een goede NMT, dus misschien kan ik mijn eigen vragen beantwoorden.

DM me maar (of mag dat niet volgens de policy :P)

* Matis de karmahoer meldt zich :)

[ Voor 4% gewijzigd door Matis op 06-07-2009 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-04 20:46

Mojo

The Power Within

Ik kan wel een stukje schrijven over Hardwarematige acceleratie, encoding in x264 en dergelijke :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Ok goed nieuws, de KarmaKeizer heeft me gevraagd om een stappenplan op te stellen bij het kiezen van een NMT.

Ik denk er zelf over een Flowchart te maken (wel bekend bij menig Tweaker en ook eenvoudig te *leren* voor leken).

Om tot een Flowchart te komen moet je natuurlijk een x-aantal vragen hebben. Het liefste met Ja of Nee te beantwoorden.

Ikzelf heb al een aantal vragen opgesteld, maar hoor van jullie graag meer suggesties:

Vraag --> Antwoord(en)
Besturingssysteem --> (Windows/Linux[/XBox])
HDD voor opslag --> Ja/Nee
WiFi --> Ja/Nee/Optioneel
Geheugen --> 256,512,1024 etc...

Wat heb ik nog niet concreet/ waar wil ik graag wat input over:
Input, denk hierbij aan externe-HDD's, LAN (geen onderscheid tussen triplespeed)
Rekenunit (processor/gpgpu of een echte dedicated gpu)
Output (HDMI, SCART, component, tulp, optisch) Dit worden teveel keuzes ben ik bang! Misschien alleen HDMI en/of SCART pakken.
Misschien nog een stukje prijs (dat varieert verschrikkelijk, maar misschien < 200, 200-500 en > 500)
Mogelijkheden tot Torrents, Usenet, RSS feeds e.d. (besturingssysteem en software afhankelijk!)

Ik heb me bij deze keuze een beetje gehouden aan de opzet van de HDX 1000. Daar houden ze bij de specs ook een aantal hoofdcategorieën aan.

Ik hoor graag van jullie O-)

Edit:
Ik wil deze NMT's aanhouden als referentie:
TERW_DAN in "Networked Media Tank fora *input wanted*"
Het zijn 8 NMT's, theoretisch zou je die met 4 stappen kunnen elimineren, maar ze hebben wss wel veel dezelfde specs.
Uiteindelijk wil ik dus uitkomen op 1 NMT per keuzeroute!

[ Voor 9% gewijzigd door Matis op 06-07-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik denk dat een flowchart niet het beste idee is, dat gaat waarschijnlijk een hels karwei worden om up te daten. Sowieso is het uitgaan van apparaten niet het beste. Er gaan heel wat meer NMTs komen dan de 8 die er nu staan.

Het idee is goed, ik denk alleen dat we de vorm iets anders moeten doen. Zoals een howto zoals ook in CSL te vinden is: HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Dan kom je alsnog alle stappen door van een flowchart, alleen staan ze gewoon per stap onder elkaar. Welke niet boeiend zijn kun je weglaten.
Het grote voordeel daarvan is dat we de FAQ lekker generiek kunnen houden, zodat deze over een jaar nog prima bruikbaar is.
Maar verder een mooie opzet in elk geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Okee, duidelijke taal. Het voordeel/nadeel van een NMT is dat het veelal prefapped is. Daardoor kun je er gemakshalve al van uitgaan dat alle componenten *passen*.
Wat de een als voordeel ziet (qua OS of connectivity) ziet de ander natuurlijk weer als nadeel. Ikzelf hoef bijvoorbeeld geen HDD aansluiting te hebben, maar een USB aan de voorzijde zal dan wel weer makkelijk zijn voor foto's (kan ook direct in de TV, maar dat terzijde).
Je loopt met een NMT vaak tegen de problemen van een gesloten systeem aan (weinig uitbreidbaarheid en maar 1 aansluiting voor interne HDD).
Het grote verschil tussen alle NMT's zijn de CPU's en chipset.
De leveranciers zijn in hun specs ook behoorlijk terughoudend mbt chipsets en CPU. Wel wordt vaak het aantal geheugen-MB's vermeld (doorgaans 512).

Zoals blijkt zijn er genoeg dingen om te beschrijven,. Met dit topic wil ik niemand aanvallen, ik schrijf gewoon van me af waar ik allemaal aan denk bij de aanschaf van een NMT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
Idd, ik verwacht een grote wildgroei zodra de NMT's een mooie interface hebben en zo gebruikersvriendelijk zijn zodat je er gerust 1 aan je oma kan geven met alle speelfilms van de jaren 40-60 erop :P

Maar zover zijn we nog niet, maar het gaat wel hard. Dat omdat er een grote community achter zit. En daar is dit NMT fora goed voor. om alle info gefilterd en gestructureerd te presenteren voor alle andere GOTters die willen beginnen met een NMT.

w00t

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je zou wel een flowchart kunnen doen met linkjes naar de pricewatch met de correct filters. Scheelt weer zelf een hoop leuren als je op zoek bent en is voor de leek ook goed te begrijpen.

Verder lijkt het mij handig om uitleg te geven over verschillende formaten en de mogelijkheden die een NMT je hierin bied.

Bandbreedte benodigd voor een NMT ( Is Wireless G een beperking bijvoorbeeld)

Zo even wat dingetjes uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Hooglander1 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:09:
Je zou wel een flowchart kunnen doen met linkjes naar de pricewatch met de correct filters. Scheelt weer zelf een hoop leuren als je op zoek bent en is voor de leek ook goed te begrijpen.
Je doelt dus eigenlijk op een webpagina die in de pricewatch alle filters goed zet. Opzich is dat niet heel moeilijk te maken, je implementeert een web-enquete waarin mensen (laten we het even oneerbiedig leken noemen) stap voor stap in kunnen vullen.
Verder lijkt het mij handig om uitleg te geven over verschillende formaten en de mogelijkheden die een NMT je hierin bied.
Klopt, willen ze geluid of ook video (zoja HD en in welke formaten en containers), willen ze downloaden (interne schijf) of willen ze er ook RSS feeds mee openen?
Bandbreedte benodigd voor een NMT ( Is Wireless G een beperking bijvoorbeeld)
Klopt, maar je zou theoretisch wel over een G netwerk naar je NMT kunnen overzenden (lokala HDD) en dan afspelen, alleen om HD films (720p en 1080i/p) te streamen is het veel te traag (N eigenlijk ook).
Zo even wat dingetjes uit mijn hoofd.
Doe je goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Hooglander1 schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:09:
Ik heb liever geen linkjes naar de PW in een FAQ. Dat betekent namelijk dat we die FAQ continu up to date moeten houden, iets dat niet praktisch is (want ik ga echt niet iedere dag kijken of die links nog wel werken en het product er nog wel is).

Liever zie ik een algemeen verhaal dat je tegen iedere NMT aan kunt houden. De uiteindelijke besprekingen kunnen prima in een topic.

Als er in de FAQ staat waar je op moet of kunt letten dan kun je al een heel eind komen. De keuze moet je immers toch zelf maken. Dus ik vind niet dat in de FAQ moet staan 'die moet je nemen', nee, laat mensen zien hoe ze zelf de keuze kunnen maken, dat icm een topic waarin actuele info staat moet het prima lukken lijkt me :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 177555

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Kan je eigenlijk nog wel van een NMT (Network Media Tank) forum spreken als je ook de WD TV, Conceptronic Media Giant Pro, Dane Elec so speaky etc daar onder plaatst. Een Network Media Tank is altijd gebaseerd op middleware van Syabas. De net genoemde spelers zijn dat allemaal niet. Daarnaast heb je de media streamers van DViCo (M6500) die minder populair zijn op GoT maar ook niet op syabas firmware gebaseerd zijn, en er komen er nog een aantal media players bij die ook niet op syabas middleware zijn gebaseerd (xTreamer, Asus Play!OnHD en Yuiix). Je zou ze dus geen NMT mogen noemen. Als er dus uiteindelijk een nieuwe forum komt zou het de naam "(Networked) Media Center en Streamers" moeten krijgen en onder Consumenten electronica moeten vallen. Uiteraard zullen de topics met betrekking tot afspeel problemen (netwerk of lokaal), en andere issues ook binnen dit subfora besproken mogen worden.

[ Voor 3% gewijzigd door sunturion op 06-07-2009 19:34 ]

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

@sunturion,
je moet het een naam geven. Of je dat nu een NMT noemt of iets anders zal me eerlijk gezegd worst wezen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunturion
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het gaat ook meer om de duidelijkheid en transparantie. Als ik een subfora met de naam Networked Media Tank zie verwacht ik eerlijk gezegd niet dat daar ook niet NMT media players, Media Centers en Media Center Software worden behandeld.

In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Matis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 18:47:
[...]

Je doelt dus eigenlijk op een webpagina die in de pricewatch alle filters goed zet. Opzich is dat niet heel moeilijk te maken, je implementeert een web-enquete waarin mensen (laten we het even oneerbiedig leken noemen) stap voor stap in kunnen vullen.
Inderdaad, zoiets.
[...]

Klopt, maar je zou theoretisch wel over een G netwerk naar je NMT kunnen overzenden (lokala HDD) en dan afspelen, alleen om HD films (720p en 1080i/p) te streamen is het veel te traag (N eigenlijk ook).
Weet je dat wel heel zeker? Je moet toch wel 30 mbit over een N netwerk krijgen?

Misschien iets om uit te zoeken?

TERW_DAN schreef op maandag 06 juli 2009 @ 19:14:
[...]

Ik heb liever geen linkjes naar de PW in een FAQ. Dat betekent namelijk dat we die FAQ continu up to date moeten houden, iets dat niet praktisch is (want ik ga echt niet iedere dag kijken of die links nog wel werken en het product er nog wel is).

Liever zie ik een algemeen verhaal dat je tegen iedere NMT aan kunt houden. De uiteindelijke besprekingen kunnen prima in een topic.

Als er in de FAQ staat waar je op moet of kunt letten dan kun je al een heel eind komen. De keuze moet je immers toch zelf maken. Dus ik vind niet dat in de FAQ moet staan 'die moet je nemen', nee, laat mensen zien hoe ze zelf de keuze kunnen maken, dat icm een topic waarin actuele info staat moet het prima lukken lijkt me :).
Ik bedoel meer linkjes naar de filters. Misschien gaan die stuk bij de invoering van PW3, maar anders blijven die filters wel goed staan lijkt mij. Niet naar producten, want dan krijg je idd vrij snel een veroudering van de faq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireStarter
sunturion schreef op maandag 06 juli 2009 @ 20:46:
Het gaat ook meer om de duidelijkheid en transparantie. Als ik een subfora met de naam Networked Media Tank zie verwacht ik eerlijk gezegd niet dat daar ook niet NMT media players, Media Centers en Media Center Software worden behandeld.
Het gaat ook meer om de verzameling apparaten met hetzelfde doel: 1080p Media afspelen. Anders kan je subfora's aan blijven maken.

w00t

Pagina: 1 2 3 Laatste

Dit topic is gesloten.