Op eBay zijn ook wel PT6311 VFD controllertjes te vinden, misschien is dat wel een fijne methode om deze starbursts te driven. Heb er laatst ook een paar uit HK besteld voor wat russische starbursts.
Verwijderd
@SA007: je kan natuurlijk gewoon een klein microcontrollertje nemen met een paar "config" pinnetjes om te schakelen tussen I2C, UART en (vind ik toch erg fijn) SPI. Als iemand het perse via USB wil aansturen moet ie maar gewoon een FTDI chip erachter knopen in UART mode.
Je kan een eenvoudig "protocol" maken waarbij je telkens een locatie aangeeft gevolgd door het karakter dat daar moet komen. Kan je ook een escape mode maken zodat je direct segmenten kan aansturen (16 bits waarde) voor shiny animaties
Spinning wheel, VUmeter, etc
Je kan een eenvoudig "protocol" maken waarbij je telkens een locatie aangeeft gevolgd door het karakter dat daar moet komen. Kan je ook een escape mode maken zodat je direct segmenten kan aansturen (16 bits waarde) voor shiny animaties
Ik ben op zoek naar twee MBS4993 thyristor. Iemand enig idee waar deze nog te krijgen is? Of een component met dezelfde specificatie. Ik heb me echt al een ongeluk gezocht en nergens kunnen vinden. 
Datasheet: http://www.datasheetcatal...heet/motorola/MBS4991.pdf
Datasheet: http://www.datasheetcatal...heet/motorola/MBS4991.pdf
Als 1e jaars elektro-er @ TU Delft was ik hier ook al een tijdje naar opzoek, maar eigenlijk nooit de moeite genomen om daadwerkelijk te gaan zoekenoddish2211 schreef op maandag 14 juni 2010 @ 10:06:
ik heb al weer een hele tijd geleden zelf een FM transmitter in elkaar gezet, volledig overgenomen van een schema op internet. maar ik heb eigenlijk geen idee hoe zoiets werkt. ik snap hoe FM werkt, maar bijv. oscilators en dergelijke niet.
weet iemand misschien een boek, of een webpagina waar zat info op staat om dit te leren? ik wil dan bijv. leren hoe je een oscillator maakt en dan ook een stabiele. dus wat je bijv. kan doen om een stabiele & ruisvrije FM transmitter te maken. ik wil dus de hele theorie erachter weten ipv. klakkeloos iets overnemen en niet snappen waarom het wel/niet werkt.
ik heb zometeen ~8 weken vakantie, heb ik mooi weer een projectje om aan te werken
http://www.kitsrus.com/zip/fmtx.zip
Al heb je er aardig wat voorkennis denk ik voor nodig
Wat betreft die oscillatoren, op de UT komt dat aan het einde van het eerste jaar zo'n beetje aan bod bij het vak elektronische functies. Voorkennis mbt netwerkanalyse, versterkers, transistoren en complexe getallen is wel nodig. Op lage frequenties ben je dan al een heel eind, maar bij het prakticum elektronische functies waarbij de studenten een fm zender moeten maken hebben veel groepen toch moeite om een werkend geheel te krijgen.
Van wat ik zie ga ik denk ik voor een combinatie van i2c en uart en misschien spi.
USB lijkt me weinig toegevoegde waarde gezien dat er convertors van USB naar een van deze interfaces genoeg zijn.
Iemand nog voorkeuren voor protocollen ivm compatibiliteit met bestaande programmateur? was niet echt van plan allerlei programma's ervoor te gaan schijven
USB lijkt me weinig toegevoegde waarde gezien dat er convertors van USB naar een van deze interfaces genoeg zijn.
Iemand nog voorkeuren voor protocollen ivm compatibiliteit met bestaande programmateur? was niet echt van plan allerlei programma's ervoor te gaan schijven
Verwijderd
Ik zou het in eerste instantie niet te moeilijk maken, een clear, home, pos, dot en comma commando en een tabelletje met karakters (zou wel handig zijn als die op ascii mappen natuurlijk). Zijn die ronde punten onder ieder karakter individueel aan te sturen?
-- edit --
Heb overigens wel interesse in zo'n display (of twee)
-- edit --
Heb overigens wel interesse in zo'n display (of twee)
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2010 21:52 ]
ook wel interesse, ook als je nog geen controller hebt gebakken, of wel n bordje met avr maar geen programmatuur nog, dan bouw ik zelf wel wat
maar spi/i2c/uart zouden inderdaad de 3 zijn die ik dr op zou zetten, die zijn alle 3 vanuit zowel uC als computer prima aan te sturen
en geen van alle moeilijk om te implementeren
mijn canon fotocamera heeft 3.15V nodig en heb ik een 3.3V voeding er bij gekocht.
is er een simpele manier om er 0.15V af te krijgen of kan ik die camera gewoon 3.3V voeden?
is er een simpele manier om er 0.15V af te krijgen of kan ik die camera gewoon 3.3V voeden?
[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 22-06-2010 13:13 ]
Diode trekt 0.7V weg; da's teveel. Ik denk dat die 3.3V nog netjes in de marge valt van wat mag; ik zou 't persoonlijk gewoon direct aansluiten.
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Schottky diodes zijn evt dan een alternatief? Minder spanningsval.
Die 5% hogere spanning is niet zo spannend denk ik. Ik zou gewoon lekker 3.3V erop zettenThaHandy schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 13:13:
mijn canon fotocamera heeft 3.15V nodig en heb ik een 3.3V voeding er bij gekocht.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Zouden mensen zin en interesse hebben in een sortta cursusje microcontroller-cracken? Dat je dus een microcontroller hebt met een geheim (keycode die je moet intikken ofzo) en dan dmv glitching, power-supply-monitoring, timing-attacks, whatever dat geheim moet achterhalen? Het idee is dat 't een hands-on-iets gaat worden, dwz eerst een stukkie theorie en dan een hex-bestandje wat je in een AVR moet schoppen (ATTiny2313 ofzo) en dan het geheim moet achterhalen.
Je hebt er wel wat meer kennis voor nodig dan alleen een Arduino
Je moet C kunnen programmeren op een uC en verder snappen wat assembly doet. Qua apparatuur zou je een ATTiny2313 nodig hebben als hacksubject, misschien een MAX232 ofzo om 'm aan een serieele poort te hangen en verder zijn een scoop en een eigen microcontroller naar keuze (plus de kennis om er zooi als timing-metingen mee te kunnen doen) erg practisch.
Anyway, zouden mensen daar interesse in hebben?
Je hebt er wel wat meer kennis voor nodig dan alleen een Arduino
[ Voor 3% gewijzigd door Sprite_tm op 24-06-2010 10:42 ]
Lijkt mij erg gaaf om te lezen!Sprite_tm schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 10:38:
Zouden mensen zin en interesse hebben in een sortta cursusje microcontroller-cracken?
[..]
Ik heb alleen geen scope, dus ik weet niet of ik het practicum kan doen.
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
De snelheden zijn allemaal niet heel erg hoog; ik verwacht persoonlijk dat je 't met een geluidskaart ook nog wel kan zien. Zoniet pas ik de tutorials er wel op aan.
Poeh, leuk om te lezen maar mijn niveau red het niet om uit te voeren (qua programmeren dan) De spullen heb ik wel denk ik.
[ Voor 14% gewijzigd door sebastius op 24-06-2010 11:53 ]
leuk, heb denk ik alles wat ik moet hebben.
een scoop(60MHz)
een picje+mikroc
een 2313
een programmer
een pickit met uart tool en logic analyser.
edit:
maar als je een hex hebt dan kan je toch gewoon in de ASM gaan neuzen?
een scoop(60MHz)
een picje+mikroc
een 2313
een programmer
een pickit met uart tool en logic analyser.
edit:
maar als je een hex hebt dan kan je toch gewoon in de ASM gaan neuzen?
[ Voor 21% gewijzigd door pientertje op 24-06-2010 13:09 ]
pientertje: True, maar fysieke geprogrammeerde en on-uitleesbaar-gemaakte microcontrollers zijn zo lastig in een topic te zetten
De hex disassemblen mag natuurlijk, 't is een vrij land, maar je leert er geen drol van. (Nja, misschien hoe een disassembly te lezen, maar daar gaat 't niet om.)
spuit 11....
[ Voor 94% gewijzigd door mux op 24-06-2010 13:36 ]
erg interessant!
hoe zie je dit voor je trouwens: een e-cursus of ergens op locatie?
hebben jullie deze al gezien: http://processors.wiki.ti...QS=Other+OT+launchpadwiki?
uC ontwikkelbordje van TI voor $4,30 inclusief verzendkosten en meuk.
hebben jullie deze al gezien: http://processors.wiki.ti...QS=Other+OT+launchpadwiki?
[ Voor 57% gewijzigd door ikbenalzeven op 24-06-2010 16:20 ]
Ja gezien op HAD , ik had al eerder de devkit+ msp430 horloge gekocht, maar er is geen goede (open source) dev kit. Dus je zit met limitaties en andere problemen.ikbenalzeven schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 16:17:
erg interessant!
De AVR en arduino zijn er makkelijk te programmeren, maar dat heb ik helemaal niet met de msp430, ondanks dat het wel coole chips schijnen te zijn. Arm schijnt de beste keuze te zijn voor 16 bit.
Maar heb er geen ervaring mee of behoefte aan, avr is vooralsnog voldoende voor mij.
Verwijderd
@Sprite_tm: Zeker interesse!
Ander vraagje: Ik heb hier een Commodore "Gravel in Pocket" die nooit geactiveerd en daardoor onbruikbaar is. De site waarop dat had moeten gebeuren bestaat niet meer ...
Nu ben ik aan het kijken of ik er andere firmware (linux) op kan krijgen. Het ding heeft een PXA270 processor en er draait een Uboot bootloader op. Ik heb de serial console gevonden - niet zo moeilijk als er netjes TX en RX bij de pads staat
- en twee alternatieve boot modes, een selftest en een mode waarin het device zich over usb aanmeld als een "Generic PPC flash Device". In die laatste mode verschijnt op het scherm de melding "Waiting for command...". Mijn (linux) laptop laadt dan de ipaq PocketPC PDA converter kernel module en er word een /dev/ttyUSBx device aangemaakt.
En nu zit ik vast ... ik heb van alles op de serial console geprobeerd maar krijg daar geen prompt
Ik ben nu aan het bekijken of ik een usb netwerk connectie op kan zetten wanneer het device met de melding "Waiting for command..." komt. Ik zag dat er een USB gadget kernel module is voor PXA2xx devices die ik ook ga proberen.
Iemand andere tips/suggesties?
Ander vraagje: Ik heb hier een Commodore "Gravel in Pocket" die nooit geactiveerd en daardoor onbruikbaar is. De site waarop dat had moeten gebeuren bestaat niet meer ...
Nu ben ik aan het kijken of ik er andere firmware (linux) op kan krijgen. Het ding heeft een PXA270 processor en er draait een Uboot bootloader op. Ik heb de serial console gevonden - niet zo moeilijk als er netjes TX en RX bij de pads staat
En nu zit ik vast ... ik heb van alles op de serial console geprobeerd maar krijg daar geen prompt
Iemand andere tips/suggesties?
Hier ook interesse. Programmeerkennis + hw beide aanwezig.
msp430 is echt iets heel anders dan avr/pic/arm7 spul. Het is IMO moeilijker - maar TI heeft sublieme documentatie dus als je enige kennis hebt (lees: geen arduino, maar ook niet zo bijster veel meer) van microcontrollers kom je er wel uit. Waar het bij msp430 vooral om gaat is dat ze superzuinig zijn, zo goed als instant in duizend verschillende power-downmodussen kunnen en nog steeds lekker snel zijn en met 32-bit getallen om kunnen gaan. Ohja, en ze zijn goedkoop.it0 schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 16:58:
[...]
Ja gezien op HAD , ik had al eerder de devkit+ msp430 horloge gekocht, maar er is geen goede (open source) dev kit. Dus je zit met limitaties en andere problemen.
De AVR en arduino zijn er makkelijk te programmeren, maar dat heb ik helemaal niet met de msp430, ondanks dat het wel coole chips schijnen te zijn. Arm schijnt de beste keuze te zijn voor 16 bit.
Maar heb er geen ervaring mee of behoefte aan, avr is vooralsnog voldoende voor mij.
ARM7-based spul, zeker LPC1000/2000 en AT90SAM7-spul is de definitie van gebruiksgemak. Ze kunnen alles wat je naar ze toe gooit, hebben configureerbare outputs (redelijk uniek hoe ver dit gaat), zijn goedkoop om voor te ontwikkelen... Het is echt een hele gemakkelijke opstap vanaf AVR en PIC. Het gaat zelfs zo ver dat ze in de chip een dc/dc converter proppen zodat je maar één voedingsspanning voor complexe peripherals moet inbouwen... Geweldig.
Dat MSP430 devboardje is wel een goeie, die ga ik zeker kopen. Het is een trend tegenwoordig, eerst de LPCXpresso voor ~25 euro (ARM Cortex-M0 of M3), ST met hun prutzooibordje van 7 dollar, en nu de launchpad...
Ik vind het eerlijk gezegd nog best tegenvallen. Ik heb ruime ervaring met AVR's maar ARM(voor mij de LPC1756) vind ik toch nog een beste kluif, juist omdat er zo enorm veel mogelijk is en zeker omdat ik alles zelf moet uitzoeken uit datasheets en reference designs enzo. Uiteraard deed ik dat bij AVR ook maar veel minder mensen die een LPC1756(arm cortex M3) gebruiken.ssj3gohan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 20:02:
[...]
Het is echt een hele gemakkelijke opstap vanaf AVR en PIC. Het gaat zelfs zo ver dat ze in de chip een dc/dc converter proppen zodat je maar één voedingsspanning voor complexe peripherals moet inbouwen... Geweldig.
Het is af en toe die bevestiging die je nodig hebt. Bijvoorbeeld dat een functie op meerdere pinnen te kiezen is en dat flashen zo eenvoudig is als het oversturen via flashmagic en UART.
[ Voor 11% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2010 20:21 ]
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Hoeveel leuke dingen komen er nog in deze grote vakantie krijg het nog druk. Ik ben zeker geïnteresseerd in het code kraken.
Mijn nieuwe domino-klok moet nog af. Het idee is al getest maar nog niet op print. Tipje van de sluier 18 leds en 2 schakelaars via zo min mogelijk pinnen. Nog even het voedingsprobleem oplossen en dan kan het proto-en beginnen
Mijn nieuwe domino-klok moet nog af. Het idee is al getest maar nog niet op print. Tipje van de sluier 18 leds en 2 schakelaars via zo min mogelijk pinnen. Nog even het voedingsprobleem oplossen en dan kan het proto-en beginnen
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Je weet dat er een hele community op embeddedrelated e.d. rondloopt waar je ook domme vragen mag stellen? Trouwens, cortex-M3 vind ik dan weer iets lastiger dan de basic ARM7s zoals LPC2101. Het is misschien wel wat cryptisch om opeens te worden geconfronteerd met een legacy GPIO en daarnaast een FIO... Dat soort dingen.LED-Maniak schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 20:18:
[...]
Ik vind het eerlijk gezegd nog best tegenvallen. Ik heb ruime ervaring met AVR's maar ARM(voor mij de LPC1756) vind ik toch nog een beste kluif, juist omdat er zo enorm veel mogelijk is en zeker omdat ik alles zelf moet uitzoeken uit datasheets en reference designs enzo. Uiteraard deed ik dat bij AVR ook maar veel minder mensen die een LPC1756(arm cortex M3) gebruiken.
Het is af en toe die bevestiging die je nodig hebt. Bijvoorbeeld dat een functie op meerdere pinnen te kiezen is en dat flashen zo eenvoudig is als het oversturen via flashmagic en UART.
Het idee is om het online te doen: mijn bedoeling was gewoon om op GoT een topic te starten en daar een zooi posts met uitleg (hetzij handmatig uitgetikt, hetzij 'Lees dit <url>') en dan een hex-bestand wat je met die info moet kraken. Evt later 'hints' over de kraakmethode als het te moeilijk blijkt te zijn, en natuurlijk een discussie onder de deelnemers over het hoe-en-wat. Een soort van try2hack, maar dan embedded zeg maarikbenalzeven schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 16:17:
erg interessant!
[ Voor 4% gewijzigd door Sprite_tm op 25-06-2010 11:12 ]
Het was een beetje een prijstechnische reden dat ik voor de LPC17xx ben gegaan. Die site ken ik niet direct maar ben er volgens mij wel een aantal keer langs gebladerd. Misschien toch maar handig om een devboardje te kopenssj3gohan schreef op donderdag 24 juni 2010 @ 21:39:
[...]
Je weet dat er een hele community op embeddedrelated e.d. rondloopt waar je ook domme vragen mag stellen? Trouwens, cortex-M3 vind ik dan weer iets lastiger dan de basic ARM7s zoals LPC2101. Het is misschien wel wat cryptisch om opeens te worden geconfronteerd met een legacy GPIO en daarnaast een FIO... Dat soort dingen.
Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.
Je weet dat LPCXpresso bestaat, devboard met cortex-M3 en JTAG debugger die ook met de rest van de LPC2000/1000 samenwerkt? 27 euro bij farnell?LED-Maniak schreef op vrijdag 25 juni 2010 @ 15:40:
[...]
Het was een beetje een prijstechnische reden dat ik voor de LPC17xx ben gegaan. Die site ken ik niet direct maar ben er volgens mij wel een aantal keer langs gebladerd. Misschien toch maar handig om een devboardje te kopen
@Pientertje: Zie de hex-bestanden als huiswerk: als je met iemand samen wilt werken moet je dat helemaal zelf weten
maar ik denk dat je er het meest van leert als je iig op jezelf een poging waagt.
usb gps dongle gekocht in de hoop daar een gps chip in te vinden die bruikbaar is voor een microcontroller... niet dus
is een integrated geheel onder een vastgesoldeerde shielding/heatsink, geen idee hoe ik dat los krijg zonder permanente schade.. iemand meer verstand van? of moet ik maar gelijk opgeven en nog n keer geld uitgeven voor een standalone gps breakout bordje voor microcontrollers?
Met een beetje geluk is er een testpunt ergens met een UART er op.AlexanderB schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:21:
usb gps dongle gekocht in de hoop daar een gps chip in te vinden die bruikbaar is voor een microcontroller... niet dusis een integrated geheel onder een vastgesoldeerde shielding/heatsink, geen idee hoe ik dat los krijg zonder permanente schade.. iemand meer verstand van? of moet ik maar gelijk opgeven en nog n keer geld uitgeven voor een standalone gps breakout bordje voor microcontrollers?
Gewoon, met desoldeerlitze?AlexanderB schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 11:21:
[..] een vastgesoldeerde shielding/heatsink, geen idee hoe ik dat los krijg zonder permanente schade..
Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!
litze weet ik, maar ik kan niet zien of dr vanbinnen ook vanalles gesoldeerd is, en in hoeverre dat goed los te maken is..
ow, ff niet opgelet, dubbelpost..
ow, ff niet opgelet, dubbelpost..
[ Voor 13% gewijzigd door AlexanderB op 02-07-2010 11:58 ]
Dat is een redelijk onbegonnen zaak... Zelfs als je het blikje eraf krijgt (wat lastig is met de antenne) is het nog maar de vraag of je hem goed in elkaar krijgt. Je kunt beter proberen direct via USB (met bijvoorbeeld een AVR software-USB implementatie) met de stick te praten, in 99% van de gevallen zit er niks anders dan een virtuele COM-poort in die direct NMEA uitpoept.
Mocht het je niet lukken, dan is dit een makkelijker sloopslachtoffer: http://www.samenkopen.net/action/687860
[ Voor 0% gewijzigd door ikbenalzeven op 02-07-2010 12:04 . Reden: typfoutje ]
was ik al bang voor, nja, moet ik gaan uitzoeken hoe ik usb op de avr aan de gang krijg.. tis als ik de handleiding creatief lees inderdaad niet meer dan een usb --> serieel converter die direct de data dr uit schopt.. thanks voor het meedenken..
Verwijderd
Is er geen serieel signaal te vinden op de pads op de achterkant? leuk stickie btw, waar heb je die vandaan als ik vragen mag?
Dikke kans dat 1 van die padjes een UART- uitgang is hoor.
Ik zie niet zo goed wat het probleem is met die stick. De antenne zit waarschijnlijk geplakt en kan je omklappen naar de achterzijde oid. Bekijk even waar het blik vastzit en desnoods frees je de bovenkant er even af. Scheetl ook weer met de hoeveelheid energie die je erin moet stoppen om het blikje los gesoldeerd te krijgen. Of inderdaad even de pads proben.
[ Voor 4% gewijzigd door Oyster op 02-07-2010 13:21 ]
stickje komt van dealextreme, 25$ als ik me niet vergis, wat een prima prijs is.
blikje dr af slopen is geen probleem, echter ben ik bang dat dr iets onder het blik vast zit ofzo dat het niet meer werkt als ik het lostrek..
hoe vind ik uit of het signaal juist is? ik heb geen scope hier..
blikje dr af slopen is geen probleem, echter ben ik bang dat dr iets onder het blik vast zit ofzo dat het niet meer werkt als ik het lostrek..
hoe vind ik uit of het signaal juist is? ik heb geen scope hier..
Die sticks werken niet meer als je de LNA-shielding eraf trekt, die shielding hebben ze hard nodig omdat het GPS-signaal maar -130 à -140dBm is. Dat blikje moet je er dus niet-destructief afhalen, of later weer een vergelijkbaar blikje op klussen.
heh, daar was ik dus al bang voor.. 
alleen nog ff uitvissen hoe dat ik uart vind op de achterkant van de pcb, en anders rest mij maar 1 optie, namelijk software usb host code zien te vinden, want zo iets zelf schrijven gaat *ech* way boven mn pet
[edit:] of.. ik haal het blikje dr af, want onder het blikje zit nog een kleiner blikje, een batterijtje en ik neem aan de serieel --> usb converter.. (zover ik onder het blikje door kan zien..
alleen nog ff uitvissen hoe dat ik uart vind op de achterkant van de pcb, en anders rest mij maar 1 optie, namelijk software usb host code zien te vinden, want zo iets zelf schrijven gaat *ech* way boven mn pet
[edit:] of.. ik haal het blikje dr af, want onder het blikje zit nog een kleiner blikje, een batterijtje en ik neem aan de serieel --> usb converter.. (zover ik onder het blikje door kan zien..
[ Voor 28% gewijzigd door AlexanderB op 02-07-2010 13:46 ]
De uart vinden moet toch niet zo moeilijk zijn? Zet er stroom op, pak aan de ene kant ground en de andere kant een je RX pin wel zorgen dat dit TTL is. Dit dan direct op je seriele input zetten en kijken of er data in je terminal verschijnt. Ik dacht dat ze altijd op 4800 baud zaten maar kan ook 2400 of 9600 zijn. Als je gewoon elke 1 seconde een burst data krijgt weet je dat je goed zit.AlexanderB schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:39:
heh, daar was ik dus al bang voor..
Het zou me ook niks verwonderen als de USB poort via een autodetect systeem ook in een serieele poort mode kan functioneren.mace schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 13:20:
Dikke kans dat 1 van die padjes een UART- uitgang is hoor.
Als je weet welke chips er op zitten zal het e.e.a. sneller duidelijk worden.
een sirf III en "un" serieel --> usb converter, nadat je de driver voor die usb converter geinstalleert hebt, krijgt windows gewoon op 4800 baud data op een com poort binnen..
maar ik denk dat het niet op windows moet/gaat draaien - ik heb zelf ergens nog een GPS-Muis liggen die naar ik dacht de USB conversie in de usb-stekker doet, dan zou je de NMEA data in rs232 in de kabel hebben maar ik kan dat k***** ding natuurlijk niet vinden nu.
edit:// en even over NMEA - mijn GPS op 4k6, mijn Navtex op 9k6 en mijn AIS op 38k4 ... wat nou standaard, het is nog dat ze allen 8N1 gebruiken maar pffff.
edit:// en even over NMEA - mijn GPS op 4k6, mijn Navtex op 9k6 en mijn AIS op 38k4 ... wat nou standaard, het is nog dat ze allen 8N1 gebruiken maar pffff.
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 02-07-2010 18:04 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
En vergeet niet dat sommige een geinverteerd signaal hebbenfranssie schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 17:57:
maar ik denk dat het niet op windows moet/gaat draaien - ik heb zelf ergens nog een GPS-Muis liggen die naar ik dacht de USB conversie in de usb-stekker doet, dan zou je de NMEA data in rs232 in de kabel hebben maar ik kan dat k***** ding natuurlijk niet vinden nu.
Verwijderd
Ik heb hier een glaasje van een LCD beamer met een licht verbrand polariserend folie. Imand enig idee waar ik een vervangend stukje folie (5x5 cm.) vandaan kan halen?
Klopt maar je kan de meeste ook instellen met zo'n tooltje van de chipsetfabrikant. Ik zet alles standaard op 115kfranssie schreef op vrijdag 02 juli 2010 @ 17:57:
[ Voor 4% gewijzigd door mace op 07-07-2010 22:48 ]
@_Danny_ lineaire polarisatie?
Volgens mij heb ik nog ergens een vel van dat spul liggen, DM me voor info.
Volgens mij heb ik nog ergens een vel van dat spul liggen, DM me voor info.
Let wel op dat je het folie er op de juiste manier op plakt. Makkelijkste manier is door vóórdat je het oude folie eraf haalt, het andere folie erop te leggen en hem zo te draaien tot je helemaal niks meer ziet door het glas (dan polariseren ze haaks op elkaar), en dan 90 graden te draaien.
Maar wellicht wist je dat al... Just in case...
Maar wellicht wist je dat al... Just in case...
Verwijderd
Ik had al iets dergelijks gelezen op een duits forum, met behulp van m'n lcd scherm weet ik onder welke hoek het huidige folie polariseert.
Voor een komend project hier thuis ben ik van plan om een soort van sfeerverlichting te maken in de trant van een lamp waar de voeding naar toe niet bepaald constant is.
Met andere woorden, het lijkt of de stroom naar de lamp toe niet echt stabiel is.
Ik kwam op dit idee toen ik in de Efteling was, in de vliegende hollander om precies te zijn. Als je daar in de wachtrij staat dan zie je op een gegeven moment de verlichting dit doen:
YouTube: Verlichting
De lampen gaan feller en zwakker branden, en dat gaat niet volgens een vast patroon.
Nu zou ik dat hier thuis ook willen maken, en wel voor 220 volt gloeilampen als ook voor 12 volt led verlichting.
Iemand enig idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Zijn er standaard apparaatjes voor in de handel? Zo ja, waar kan ik die vinden?
Of is het makkelijk zelf te maken.
Het enige wat ik tot dusver op het internet heb kunnen vinden is de tip om een tl starter te gebruiken, maar dan krijg je echt een knipperende lamp. Niet de bedoeling dus.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met andere woorden, het lijkt of de stroom naar de lamp toe niet echt stabiel is.
Ik kwam op dit idee toen ik in de Efteling was, in de vliegende hollander om precies te zijn. Als je daar in de wachtrij staat dan zie je op een gegeven moment de verlichting dit doen:
YouTube: Verlichting
De lampen gaan feller en zwakker branden, en dat gaat niet volgens een vast patroon.
Nu zou ik dat hier thuis ook willen maken, en wel voor 220 volt gloeilampen als ook voor 12 volt led verlichting.
Zijn er standaard apparaatjes voor in de handel? Zo ja, waar kan ik die vinden?
Of is het makkelijk zelf te maken.
Het enige wat ik tot dusver op het internet heb kunnen vinden is de tip om een tl starter te gebruiken, maar dan krijg je echt een knipperende lamp. Niet de bedoeling dus.
Alvast bedankt voor het meedenken.
It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.
Verwijderd
Je kan een dimmer gebruiken, er zijn verschillende dimmer circuits te vinden op internet, voor laagspanning is het stukken eenvoudiger en kan je met een transistor vanuit een microcontroller de boel aansturen.Franko P. schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 22:52:
Dan het onregelmatige: je kan werken met een random functie, een hash functie of resonator functies:
- random functies zijn vaak gekoppeld aan een timer en maken gebruik van...
- een hash functie is in meest eenvoudige vorm is dat een shuif functie gecombineerd met een xor functie. Zo kan je een "patroon" maken dat de lengte heeft van 2 tot de macht het aantal bits in je variabele.
- een resonator is een combinatie van verschillende sinusvormen, dit "patroon" zal zich herhalen bij de grootste gemene deler van de frequenties. Door de frequenties alleen op priemgetallen te leggen maximaliseer je de lengte van dit patroon.
En dan die twee aan elkaar knopen
Je kunt een wave-bestand van het Wilhelmus in een eeprom stoppen en dan die waardes gebruiken als random waarden. Je zult moeten zorgen dat de herhalingstijd zo lang is, bijvoorbeeld ruim groter dan een uur, dat je niet ziet dat er herhaling in zit. Als je elke seconde een waarde aanneemt en het zijn 8-bits waarden dan heb je maar 3,6k nodig voor een uur.
die van de efteling hebben wel een vast patroon, en niet bepaald een lange ook, na een paar minuten zie je het licht faden en dan meteen op 100% springen en dan weer verder " random" doen tot het patroon afgelopen is, etc..
ben atm. niet thuis, dus binnenkort meer over die gps
ben atm. niet thuis, dus binnenkort meer over die gps
[ Voor 11% gewijzigd door AlexanderB op 10-07-2010 18:45 ]
ik zit hier met een loodaccu met een klemspanning van 12,1 volt.
nu wil ik deze verder opladen met een labvoeding (ik heb geen mooie lader)
kan dit door er een constante spanning van 13.8V op te zetten?
nu wil ik deze verder opladen met een labvoeding (ik heb geen mooie lader)
kan dit door er een constante spanning van 13.8V op te zetten?
ja, let er wel op dat de stroom niet hoger wordt dan de capaciteit van je accu gedeeld door 10 (liever 20, maar dat laadt doorgaans te langzaam). Dus met een accu van 7Ah niet harder laden dan 700mA
als ik hem op 13.8V instel loopt er maar rond de 100mA , mijn voeding kan de stroom constant houden, kan ik hem instellen dat er altijd max. 700mA loopt en dan gewoon aan laten staan?ssj3gohan schreef op zaterdag 10 juli 2010 @ 22:04:
ja, let er wel op dat de stroom niet hoger wordt dan de capaciteit van je accu gedeeld door 10 (liever 20, maar dat laadt doorgaans te langzaam). Dus met een accu van 7Ah niet harder laden dan 700mA
De klemspanning moet te allen tijde 13.8V of minder zijn. Als er dan maar 100mA loopt, jammer. Als je bij een klemspanning van 13.8V veel teveel stroom krijgt, moet je die limiteren (en zal de klemspanning dus ook omlaag moeten).
Waarom zou je de stroom beperken ?
Ik weet uit ervaring dat bijna dode auto accu's in 10 minuten alweer zo vol zitten dat je er prima weer een tiental keer mee kunt starten en die accu's gaan dan ook prima gewoon nog een jaar daarna mee
Ik weet uit ervaring dat bijna dode auto accu's in 10 minuten alweer zo vol zitten dat je er prima weer een tiental keer mee kunt starten en die accu's gaan dan ook prima gewoon nog een jaar daarna mee
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Dat kan alleen als het een startaccu is. Kleinere loodaccu's/loodaccu's met hoge specifieke capaciteit gaan heel snel stuk als je ze snellaadt.
Een loodaccu laadt doordat er ionen door het elektroliet van de ene naar de andere plaat migreren. Wanneer je rustig laadt zorg je ervoor dat de ionen de tijd hebben om zich evenredig over de platen te verspreiden. Wanneer je snellaadt is dit niet persé zo, en krijg je dat delen van de platen die dichter bij elkaar zitten (for whatever reason, het hoeft maar delen van een mm te zijn) sneller ionen uitwisselen, en dus nog dichter bij elkaar komen, tot er een brug wordt geslagen. En dan ben je effectief één cel kwijt (1.22.4V). Snellaad/startaccu's hebben hier maatregelen tegen, ik geloof dat ze in plaats van vlakke platen een soort heel fijnmazig licht gebogen rooster van zink gebruiken.
Een loodaccu laadt doordat er ionen door het elektroliet van de ene naar de andere plaat migreren. Wanneer je rustig laadt zorg je ervoor dat de ionen de tijd hebben om zich evenredig over de platen te verspreiden. Wanneer je snellaadt is dit niet persé zo, en krijg je dat delen van de platen die dichter bij elkaar zitten (for whatever reason, het hoeft maar delen van een mm te zijn) sneller ionen uitwisselen, en dus nog dichter bij elkaar komen, tot er een brug wordt geslagen. En dan ben je effectief één cel kwijt (1.22.4V). Snellaad/startaccu's hebben hier maatregelen tegen, ik geloof dat ze in plaats van vlakke platen een soort heel fijnmazig licht gebogen rooster van zink gebruiken.
Ik heb nu iets raars met een autolader. Aangezien mijn telefoon leeg was, ik deze vandaag wel nodig heb en mijn oplader niet hier heb liggen, besloot ik om de autolader te gebruiken en deze aan mijn labvoeding te hangen. 
De telefoon heeft een tijdje opgeladen, maar nu zie ik steeds dat de lader uitvalt. Er zit een klein LEDje op om aan te geven dat ie spanning heeft, maar die zie ik dus steeds uit gaan. Na een tijdje gaat ie vaak weer heel eventjes aan, maar dan vrij snel weer uit. Zonder telefoon eraan, blijft ie (als ie eenmaal aan is) wel weer langer aan.
Een andere lader blijft wel gewoon branden, maar die past niet op mijn huidige telefoon.
Waar kan dit aan liggen? Is die lader niet helemaal in orde?
De telefoon heeft een tijdje opgeladen, maar nu zie ik steeds dat de lader uitvalt. Er zit een klein LEDje op om aan te geven dat ie spanning heeft, maar die zie ik dus steeds uit gaan. Na een tijdje gaat ie vaak weer heel eventjes aan, maar dan vrij snel weer uit. Zonder telefoon eraan, blijft ie (als ie eenmaal aan is) wel weer langer aan.
Een andere lader blijft wel gewoon branden, maar die past niet op mijn huidige telefoon.
Waar kan dit aan liggen? Is die lader niet helemaal in orde?
Tsja, ongetwijfeld. Wat doet de lader precies? (van welke spanning naar welke spanning, volgens specs). Heb je de multimeter eraan gehangen? Heb je alles opengemaakt om te kijken hoe het werkt
?
Ik heb nog niks opengemaakt (weinig zin om dat ding nu al te slopen
) en qua meten kan ik weinig. Het is een standaard autolader voor in de sigarettenaansteker en met een micro-USB-aansluiting aan de andere kant. Aangezien de sigarettenaansteker van de auto 12V levert, heb ik er dat op gezet met m'n labvoeding.
Ik vroeg me ook af of er bij dit soort laders misschien wat meer nodig is dan gewoon 12V eraan hangen.
Het zou ook nog kunnen dat dat ding te heet wordt of zo (zit op zolder, wat met dit weer haast ondoenlijk is), al voelt ie gewoon koel.
Ik vroeg me ook af of er bij dit soort laders misschien wat meer nodig is dan gewoon 12V eraan hangen.
Het zou ook nog kunnen dat dat ding te heet wordt of zo (zit op zolder, wat met dit weer haast ondoenlijk is), al voelt ie gewoon koel.
[ Voor 19% gewijzigd door maikel op 11-07-2010 16:40 ]
Ik denk eerder dat die lader rond de 12V uitgaat: een loodaccu verder ontladen is dodelijk voor die accu, probeer eens 13,8V?
Ook met 13,8V heb ik hetzelfde probleem, al lijkt ie 't wel wat langer vol te houden. Maar dat kan ook maar schijn zijn.
[ Voor 50% gewijzigd door maikel op 11-07-2010 16:45 ]
Mja, die lader is ongetwijfeld kaduuk op een of andere manier. Nu moet je er nog achter komen of er een lineaire of switching regulator in zit. In het geval van een lineaire regulator is het ongetwijfeld slecht contact of slechte heatsinking, bij een switching regulator kan het uiteraard slecht contact zijn, maar is het soms ook wel ESD of instabiliteit (bij mijn goedkope china-autolader kreeg ik instabiliteit met het opladen van mijn pda, hij ging helemaal joepie doen en de hele tijd uitgaan met dat ding eraan).
Dus, je zult hem open moeten maken. Sowieso veruit de beste strategie met alle elektronica die je koopt: direct openmaken
Dus, je zult hem open moeten maken. Sowieso veruit de beste strategie met alle elektronica die je koopt: direct openmaken
'lineaire of switching regulator'... 
Openmaken voel ik nu weinig voor, ik moet toch zo weg en ben nog niet zo erg 'into' de electronica dat ik eventuele problemen er snel uit haal (behalve dan als er echt iets los hangt, maar dat lijkt me niet). En bovendien is het ook veel te warm om dat nu te doen.
Het is inderdaad wel een goedkope China-lader.
Morgen maar weer gewoon via USB opladen en voor vandaag maar hopen dat ie genoeg is opgeladen.
Openmaken voel ik nu weinig voor, ik moet toch zo weg en ben nog niet zo erg 'into' de electronica dat ik eventuele problemen er snel uit haal (behalve dan als er echt iets los hangt, maar dat lijkt me niet). En bovendien is het ook veel te warm om dat nu te doen.
Het is inderdaad wel een goedkope China-lader.
Morgen maar weer gewoon via USB opladen en voor vandaag maar hopen dat ie genoeg is opgeladen.
Ik heb momenteel 2 kleine issues:
Ik heb een 2200mAh Li-ion accu in de grip van mijn camera zitten. Hier zit een 12V DC adapter bij , met gewone tonconnector. Echter is dit een engelse connector aan de netspanningszijde.
Zou hier nog verdere logica in zitten, of kan ik gewoon een willekeurige andere 12V DC adapter eraan hangen (of een labvoeding). De adapter ziet ererg simpel uit, maar ik zou wel balen als ik die accu overlaad.
(en zou ik er ook een 9V adapter aan kunnen hangen, de accu zelf is 7.2V).
Dan een tweede:
Een vriend van mij heeft een NAD T562 dvd speler staan die halverwege zijn powerup faalt. Systeem gaat aan en springt daarna in een beschermde mode (lampje op rood ipv op groen) en faalt daarna compleet. Reageert ook niet meer.
Nu wilde ik er van de week langsgaan , maar waar kan ik het beste naar kijken. Ik gok dat de voeding rot is, maar zijn er nog meer usual suspects om te checken?
Ik heb een 2200mAh Li-ion accu in de grip van mijn camera zitten. Hier zit een 12V DC adapter bij , met gewone tonconnector. Echter is dit een engelse connector aan de netspanningszijde.
Zou hier nog verdere logica in zitten, of kan ik gewoon een willekeurige andere 12V DC adapter eraan hangen (of een labvoeding). De adapter ziet ererg simpel uit, maar ik zou wel balen als ik die accu overlaad.
(en zou ik er ook een 9V adapter aan kunnen hangen, de accu zelf is 7.2V).
Dan een tweede:
Een vriend van mij heeft een NAD T562 dvd speler staan die halverwege zijn powerup faalt. Systeem gaat aan en springt daarna in een beschermde mode (lampje op rood ipv op groen) en faalt daarna compleet. Reageert ook niet meer.
Nu wilde ik er van de week langsgaan , maar waar kan ik het beste naar kijken. Ik gok dat de voeding rot is, maar zijn er nog meer usual suspects om te checken?
Die 7.2V batterij die met een 12V DC jack wordt gevoed betekent dat er gewoon nog een laadcircuit achter zit. Waarschijnlijk is de enige eis van die spanning dat hij >=7.2V moet zijn - anders gezegd: ik zou het gewoon met een willekeurige andere 9-12V DC adapter proberen. Uiteraard wel op polariteit letten.
Die NAD:

Nou, de power supply is in ieder geval duidelijk: dit is een run-of-the-mill forward converter zoals die in alle consumentenelektronica zit (finally, zijn we eindelijk af van die ouderwetse torustrafo's). Protection zit waarschijnlijk gewoon helemaal in één IC gebakken, die opzoeken en kijken hoe de LEDjes eraan vast zitten - en dus wat ze nou precies betekenen. En dan kun je vrij gemakkelijk terugmeten wat er gebeurt.
Die NAD:

Nou, de power supply is in ieder geval duidelijk: dit is een run-of-the-mill forward converter zoals die in alle consumentenelektronica zit (finally, zijn we eindelijk af van die ouderwetse torustrafo's). Protection zit waarschijnlijk gewoon helemaal in één IC gebakken, die opzoeken en kijken hoe de LEDjes eraan vast zitten - en dus wat ze nou precies betekenen. En dan kun je vrij gemakkelijk terugmeten wat er gebeurt.
Dat was ook mijn gok, maar met accu's vind ik het altijd wat eng om gewoon te stunten (zie je verhaal over loodaccu's, alhoewel dit een Li-ion is).ssj3gohan schreef op zondag 11 juli 2010 @ 18:15:
Die 7.2V batterij die met een 12V DC jack wordt gevoed betekent dat er gewoon nog een laadcircuit achter zit. Waarschijnlijk is de enige eis van die spanning dat hij >=7.2V moet zijn - anders gezegd: ik zou het gewoon met een willekeurige andere 9-12V DC adapter proberen. Uiteraard wel op polariteit letten.
Thanks.
Prima de bima.Die NAD:
[afbeelding]
Ik heb wss. maar beperkte tijd en kan $eigenaar om medische redenen niets laten doen voor me (elco-check bijvoorbeeld) dus wil graag vantevoren mijn huiswerk gedaan hebben
Welke AVR kan ik nu het best gebruiken om een RGB-LED aan te sturen? Dus met 3 PWM-uitgangen en, later, aan te sturen via de PC.
Ik heb een heel stel Atmega8's liggen, maar dat lijkt me een beetje overkill voor zoiets kleins.
Ik heb een heel stel Atmega8's liggen, maar dat lijkt me een beetje overkill voor zoiets kleins.
Het is doorgaans wel de goedkoopste AVR na de 2313/13/45-achtigen.
Alleen zit je dan wel met 8-bit timers. Niet heel precies dimmen (zichtbare niveauverschillen). Is dat acceptabel?
Zelf gebruik ik van die i2c-drivertjes met een miljard PWM-uitgangen die je kunt programmeren.
Alleen zit je dan wel met 8-bit timers. Niet heel precies dimmen (zichtbare niveauverschillen). Is dat acceptabel?
Zelf gebruik ik van die i2c-drivertjes met een miljard PWM-uitgangen die je kunt programmeren.
Op zich zijn die niveau-verschillen wel acceptabel, denk ik. Maar ik heb niet echt een idee hoe dat er uit ziet. Wat ik tot nu toe heb gezien van mijn sterrenhemel, vallen die verschillen niet zo op. Maar misschien dat dat met een flinke LED-strip anders is.
Maar als er ook goedkope i2c-drivertjes zijn met een miljard PWM-uitgangen....
Welke zijn dat dan precies?
Maar als er ook goedkope i2c-drivertjes zijn met een miljard PWM-uitgangen....
Welke zijn dat dan precies?
[ Voor 39% gewijzigd door maikel op 13-07-2010 11:04 ]
Als 8 bit timers te klein zijn, klus je er toch gewoon 2 bits bij? timer 4x zo snel laten lopen, en dan een extra tellertje instellen ergens.
Dan is het hele idee van hardwarematige PWM weg hè. En dan krijg je dat je interrupts lullig kunnen gaan doen. Hardware is sneller, makkelijker en robuuster.
Die chippies zijn bijvoorbeeld Catalyst Semiconductor CAT4016W. Er zijn er vele verschillende, sommige met current limiting per LED, anderen gezamenlijk, sommigen met 8-bit PWM, alles tussen 2 en 32 kanalen, ga zo maar door.
Die chippies zijn bijvoorbeeld Catalyst Semiconductor CAT4016W. Er zijn er vele verschillende, sommige met current limiting per LED, anderen gezamenlijk, sommigen met 8-bit PWM, alles tussen 2 en 32 kanalen, ga zo maar door.
Verwijderd
Timer1 op een tiny45 kan op 64Mhz draaien, volgens mij ruim voldoende om op interrupt basis 3 pinnen > 8 bits PWM aan te sturen. Als dat het enige is dat de proc doet maakt het toch geen *** uit of het hardwarematige PWM is of niet?
Als dat het enige is ja. Als je echter ook nog meuk asynchroon wilt ontvangen en bufferen, oid, of een andere ingewikkelde peripheral wilt aansturen is het opeens een stuk minder.
Dus, wat doet-ie verder, maikel?
Dus, wat doet-ie verder, maikel?
Ik wil 'm dus ook via de PC kunnen aansturen via RS485. Daarvoor heb ik wel wat asynchroon spul nodig. Vandaar ook het liefst hardwarematige timers.
Ik zal nog eens kijken naar die Catalyst-chips. Al heb ik op dit moment enkel ervaring met Atmel en ook alleen daarvoor een programmer.
Ik zal nog eens kijken naar die Catalyst-chips. Al heb ik op dit moment enkel ervaring met Atmel en ook alleen daarvoor een programmer.
Je hoeft de catalyst-chip niet apart te programmeren, je programmeert de registers gewoon direct vanuit de AVR over je seriële interface (afhankelijk van de chip een 4/8-bit, i2c or spi-interface, al deze interfaces zitten gewoon op je AVR). Er zijn ook prima libraries te vinden voor deze interfaces, van atmel zelf of op willekeurige embedded software sites.
Vergelijk het met een hd44780, die programmeer je ook uit je AVR om lettertjes, cijfertjes, etc. te laten zien.
Vergelijk het met een hd44780, die programmeer je ook uit je AVR om lettertjes, cijfertjes, etc. te laten zien.
Ah, dat klinkt al beter. 
Maar het zijn volgens mij wel allemaal van die (voor mij) veel te kleine, niet te solderen chips.
Nou ja, eens kijken hoeveel ik er als sample kan krijgen. Dan kan ik altijd proberen ze te solderen.
[edit]
Aan de andere kant, als ik sowieso nog een microcontroller nodig heb voor de communicatie vanaf de PC, kan ik ook net zo goed daar de PWM-uitgangen van gebruiken. Alleen zijn ze dan niet 16-bit, maar dat is denk ik niet zo'n punt.
Maar het zijn volgens mij wel allemaal van die (voor mij) veel te kleine, niet te solderen chips.
Nou ja, eens kijken hoeveel ik er als sample kan krijgen. Dan kan ik altijd proberen ze te solderen.
[edit]
Aan de andere kant, als ik sowieso nog een microcontroller nodig heb voor de communicatie vanaf de PC, kan ik ook net zo goed daar de PWM-uitgangen van gebruiken. Alleen zijn ze dan niet 16-bit, maar dat is denk ik niet zo'n punt.
[ Voor 34% gewijzigd door maikel op 14-07-2010 15:10 ]
Heeft iemand ervaring met de Wattcher van Eneco?
http://thuis.eneco.nl/spe...lshop/Pages/wattcher.aspx
Lijkt me wel een handig ding, maar hoe werkt dat dan precies? Hoe weet dat ding nou het verbruik van het hele huis??
Lijkt me wel een handig ding, maar hoe werkt dat dan precies? Hoe weet dat ding nou het verbruik van het hele huis??
http://thuis.eneco.nl/spe...lshop/Pages/wattcher.aspx "draaischijf en pulsmeters". I gues that gives a clueMegamind schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 22:39:
Heeft iemand ervaring met de Wattcher van Eneco?
Edit: ik dacht naar de specificaties te linken, want daar ging het me om, maar die prutsers tonen de specs via javascriptdrek ipv een normale link. Wat stinkt moderne webtech toch
[ Voor 15% gewijzigd door Fuzzillogic op 17-07-2010 22:53 ]
Oh ik snap het al
Ik las effe op de originele pagina (http://www.wattcher.nl/home) en zag:
Wow dat ze daar €129 voor durven te vragen...The Wattcher is suitable for households with induction meters (turning wheel meters) if:
• The distance between the turning wheel and the glass does not exceed 2 cm.
• The glass window is not smaller than 4,0 x 4,0 cm and is clear, not smoked glass.
• The mark on the turning wheel should be black or dark red.
Ik snap dat hele ding niet. Als ik die omschrijving lees dan leest hij simpelweg hoe vaak het rode vlakje langs komt toch? Als ik dan op die website van eneco kijk lijkt hij gewoon overal aan te sluiten.Megamind schreef op zaterdag 17 juli 2010 @ 22:55:
Oh ik snap het alIk las effe op de originele pagina (http://www.wattcher.nl/home) en zag:
[...]
Wow dat ze daar €129 voor durven te vragen...
Ja dat bracht mij ook op een dwaalspoor, maar het ding dat je in het stopcontact steekt is gewoon de ontvanger van het plakkertje wat je op je meter plakt.
Mijn droger heeft de stoppen doen doorslaan en sindsdien wordt hij niet meer warm. Dat maakt een condensdroger een dure wasgoed-schudder en daar heb ik niet zoveel aan.
Dus, apparaat opengemaakt en al snel wat gesmeulde stekkertjes en kabels gevonden - http://bit.ly/avloeN
Iemand een idee wat die 'witte dingetjes' zijn aan de rechterkant? Ze lijken keramisch, zitten met een beugel vast die zelf weer over 2 pennen zitten (thermo-sensoren?).
Aanvullend: heeft iemand een idee of bij het vervangen van de kabel het allemaal weer werkt, of dat er iets fundamentelers mis is?
Dus, apparaat opengemaakt en al snel wat gesmeulde stekkertjes en kabels gevonden - http://bit.ly/avloeN
Iemand een idee wat die 'witte dingetjes' zijn aan de rechterkant? Ze lijken keramisch, zitten met een beugel vast die zelf weer over 2 pennen zitten (thermo-sensoren?).
Aanvullend: heeft iemand een idee of bij het vervangen van de kabel het allemaal weer werkt, of dat er iets fundamentelers mis is?
Klaar voor een nieuwe uitdaging.
een hele tijd geleden heb ik een 315MHz zender en ontvanger gekocht, voor communicatie tussen bijv. MCU's;
http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=8945
maar nu staat er in de datasheet;
http://www.sparkfun.com/d...eless/General/MO-SAWR.pdf
output power op 12V = 16dBm
nu staat er in de tekst bij dat het uitgangsvermogen maximaal 8mW is.
als je dBm omrekent in mW kom je uit op 40mW.
dus wat is het nou?
ik wil nl kijken of ik een versterker in elkaar kan zetten, met eventueel een richtantenne.
@chem,
je link werkt niet
http://www.sparkfun.com/c...info.php?products_id=8945
maar nu staat er in de datasheet;
http://www.sparkfun.com/d...eless/General/MO-SAWR.pdf
output power op 12V = 16dBm
nu staat er in de tekst bij dat het uitgangsvermogen maximaal 8mW is.
als je dBm omrekent in mW kom je uit op 40mW.
dus wat is het nou?
ik wil nl kijken of ik een versterker in elkaar kan zetten, met eventueel een richtantenne.
@chem,
je link werkt niet
dat zullen waarschijnlijk thermostaten/klixons zijn, deze schakelen in/uit bij bepaalde temperatuur. Die 2 pennen daartussen lijken het verwarmingselement te zijn.chem schreef op zondag 18 juli 2010 @ 17:33:
Nieuwe connectors helpt niet lang als de aansluitterminals erg beschadigd zijn, lijkt me verstandiger om ook die thermostaat (kan temperatuurbeveiliging zijn) te vervangen, staat er geen temperatuur op? (je kan ze gerust even losmaken)
Goh, ik heb een paar uurtjes lopen kloten met een van Atmel's nieuwste AVRs en wel vanwege het volgende:
In tegenstelling tot wat er in de datasheet staat verwachten de Atmega8/16/32U2/4 af-fabriek een 8+ MHz kristal. Ik zeg het maar luid want anders ga je hier zeker onnodig lang mee worstelen. Ik was zover dat ik m'n AVR al vervangen had (klotewerkje met een tqfp op gefreesde print), en daarna kwam ik erachter dat mijn Abracon SMD kristalletje met 4 pads, 2 pads hadden die, wederom in tegenstelling tot de datasheet, niet NC waren maar aan elkaar vast zaten...
Kom op fabrikanten... Maak dan errata!
In tegenstelling tot wat er in de datasheet staat verwachten de Atmega8/16/32U2/4 af-fabriek een 8+ MHz kristal. Ik zeg het maar luid want anders ga je hier zeker onnodig lang mee worstelen. Ik was zover dat ik m'n AVR al vervangen had (klotewerkje met een tqfp op gefreesde print), en daarna kwam ik erachter dat mijn Abracon SMD kristalletje met 4 pads, 2 pads hadden die, wederom in tegenstelling tot de datasheet, niet NC waren maar aan elkaar vast zaten...
Kom op fabrikanten... Maak dan errata!
En FreePCB 1.358 is gereleased. Na een pauze van bijna anderhalf jaar is de hoofdontwikkelaar weer verder gegaan aan dit toch wel bijzonder fijne layoutprogramma (al zeg ik het zelf). Als TinyCAD nou ook maar wat verder wordt ontwikkeld...
Dit topic is gesloten.
![]()