Aangezien Shmups redelijk retro zijn doe ik hier even een post. Ik heb me vroeger al vermaakt met games als r-type, swiv, projecxt x, stardust (op de amiga) en nog zat anderen die me nu even niet te binnen schieten. Maar ik ben het genre toch een beetje uit het oog verloren.
Via mame ben ik een paar jaar geleden truxton ontdekt (nadat ik in de early nineties al kwijlend de megadrive reviews las

) en die vind ik ook geweldig. Easy to learn hard to master enzo.
Verder ben ik ook groot fan van beide geometry wars games op de 360.
Maar waarom de post hier dan?
Sinds kort heb ik een wii, en daarmee toegang tot diverse consoles welke ik nooit had.
Met name de megadrive en de tg16 hebben de reputatie dat er erg goede shumps voor zijn.
Maar.......dat zijn dan natuurlijk de oude versies.
Mooi voorbeeld is rtype, de tg16 versie staat bekend als een van de beste thuisversies
in het tijdperk van deze consoles, maar voor de 360 is er ook een versie die dus opgepoets is. Ik denk dat dit daarom een betere aanschaf is.
Maar voor bijvoorbeeld de soldier games is dit alternatief er niet. Maar is de gameplay nog leuk vergeleken met opgepoetse games die nu uitzijn? In dit genre zijn gfx natuurlijk functioneel, dus dat boeit me niet echt, maar meer het retro gebeuren vs games nu beschikbaar in het genre......
Ben wel benieuwd wat jullie vinden.