Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 10:46
Moe_Szyslak schreef op zondag 14 juni 2009 @ 13:02:
Eergisteren mijn 4GB geheugen upgrade binnen gekregen en geïnstalleerd in mijn 15.4" late 2008. Het was een beetje scary aangezien ik veel horror verhalen heb gehoord over system freezes etc. Tot nu toe is alles vlekkeloos verlopen :) De onderkant open maken was niet zo simpel als ik dacht. Behalve met schroeven zit hij links en rechts ook nog vast met een klemmetje. En aan de achterkant zat de gril ook nog een flink vast geplakt met weet-ik-veel-wat. Het was een beetje oncomfortabel om de plaat er af te trekken :X Toen ik de plaat er weer op wou zetten wouden 2 van de 8 schroefjes er niet meer goed in. De plaat moet er echt EXACT recht op zitten. Gelukkig is alles uiteindelijk goed verlopen en heb ik nu 4GB DDR3 geheugen voor maar €61 :)

Ik heb deze gekocht. €7 Euro verzendkosten via UPS. Ik had hem op donderdagmiddag besteld en op vrijdag had ik hem al in huis (verzonden vanuit GB) :o
Ik hoop dat jouw geheugen goed blijft werken!!

Ik heb zoals beschreven in het draadje (\[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2) nogal wat problemen met mijn Kinston set.

Kingston geheugen gehaald, veel freezes. Daarna een swap gedaan met Kingston UK.... 3 dagen zonder problemen gedraaid en nu is het geheugen zelfs defect... De mac komt niet meer op met deze 2 bankjes! Pram resets enzo werken niet op 1 of andere manier! Dus maar weer contact gezocht met Kingston!

Hou ons op de hoogte (misschien in het daarvoor bestemde draadje \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2) hoe het je vergaat met je nieuwe set geheugen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 20:09
Philflow schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:54:
[...]

Voor sommige taken 0%, voor sommige 10%. Op Anandtech zijn uitgebreide benchmarks te vinden.
Notebookcheck.nl heeft ook een vergelijking.. ik weet niet in hoevere dit aansluit MPB, maar ik denk dat je er wel wat info uit kan halen.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moe_Szyslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-02 12:08
Smarty77 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 14:14:
[...]

Ik hoop dat jouw geheugen goed blijft werken!!

Ik heb zoals beschreven in het draadje (\[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2) nogal wat problemen met mijn Kinston set.

Kingston geheugen gehaald, veel freezes. Daarna een swap gedaan met Kingston UK.... 3 dagen zonder problemen gedraaid en nu is het geheugen zelfs defect... De mac komt niet meer op met deze 2 bankjes! Pram resets enzo werken niet op 1 of andere manier! Dus maar weer contact gezocht met Kingston!

Hou ons op de hoogte (misschien in het daarvoor bestemde draadje \[Mem-ervaringen] Intel Mac - Deel 2) hoe het je vergaat met je nieuwe set geheugen...
Ik heb nog via de zoek functie zo'n topic proberen te vinden maar vond niets.... :$ Ik zal daar dan verder gaan. Dank je d:)b

Ik bewaar het originele geheugen wel, gewoon in-het-geval-dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smarty77
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-08 10:46
Moe_Szyslak schreef op zondag 14 juni 2009 @ 14:41:
[...]

Ik heb nog via de zoek functie zo'n topic proberen te vinden maar vond niets.... :$ Ik zal daar dan verder gaan. Dank je d:)b

Ik bewaar het originele geheugen wel, gewoon in-het-geval-dat.
offtopic:
Er zat geen verborgen opmerking in mijn berichtje hoor... :)
In beide draadjes past jouw berichtje vind ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:13

jep

Ik heb de nieuwe MacBook Pro (13.3 inch) gekocht. Ik vroeg mij af wat nu de juiste manier is om met die accu om te gaan. Als ik op de bank lig, ligt de powercord naast me. Sluit je die dan aan, of maak je juist steeds de accu leeg?

Dat zelfde geld als ik op kantoor ben. De meest logische optie is dan om er altijd stroom aan te hangen, maar ik vraag me af of dat oke is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:12

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

gewoon altijd aan stroom hangen als het kan, scheelt laad cycles waardoor je accu langer mee gaat.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Hubert schreef op zondag 14 juni 2009 @ 17:51:
gewoon altijd aan stroom hangen als het kan, scheelt laad cycles waardoor je accu langer mee gaat.
Klopt.

en 1x per maand/2 maanden een deep cycle maken.
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01 21:20

WoBaDijk

Aapje

Apple raad juist aan om de apparatuur NIET altijd aan de stroom te laten hangen.
Apple does not recommend leaving your portable plugged in all the time.

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

WoBaDijk schreef op zondag 14 juni 2009 @ 18:15:
Apple raad juist aan om de apparatuur NIET altijd aan de stroom te laten hangen.
[...]
Inderdaad, Apple raad aan om je laptop NIET ALTIJD aan de stroom te hangen. 1x per maand een deep cycle maken dus.
If on the other hand, you use a desktop computer at work, and save a notebook for infrequent travel, Apple recommends charging and discharging its battery at least once per month.

[ Voor 31% gewijzigd door Philflow op 14-06-2009 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn nieuwe MBP 15" 2.66 sinds vrijdag en ik sta toch echt wel versteld. Mijn MBP uit 2006 leek me anders nog aardig up to date, maar dat blijkt dus niet te kloppen. Ik zag ook wat op tegen de unibody behuizing omdat ik het oude model er toch beter zag uitzien. Maar nu ik die brok aluminum nu in mijn handen heb is me duidelijk waarom ze er zo fier op zijn bij Apple. Het is inderdaad wel geniaal.

Wat me ook direct opvalt is de kleurenpracht van het scherm, dit is al het beste scherm dat ik tot nu toe gezien heb bij een notebook. Qua graphics doet die 9400 goed zijn werk maar bij een video game merk je toch echt wel het verschil en ben je blij dat je een +9600 hebt gekocht. Niet dat ik veel game maar als ik eens game wil ik beter graphics dan de 9400.

Wat me ook opvalt is hoeveel snappier alles is, nochtans heb ik geen fresh install gedaan. Yep het was blijkbaar tijd voor een nieuwe notebook en heb gekregen wat ik verwacht van Apple. Top kwaliteit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:12

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Verwijderd schreef op zondag 14 juni 2009 @ 22:15:
Heb mijn nieuwe MBP 15" 2.66 sinds vrijdag en ik sta toch echt wel versteld. Mijn MBP uit 2006 leek me anders nog aardig up to date, maar dat blijkt dus niet te kloppen. Ik zag ook wat op tegen de unibody behuizing omdat ik het oude model er toch beter zag uitzien. Maar nu ik die brok aluminum nu in mijn handen heb is me duidelijk waarom ze er zo fier op zijn bij Apple. Het is inderdaad wel geniaal.

Wat me ook direct opvalt is de kleurenpracht van het scherm, dit is al het beste scherm dat ik tot nu toe gezien heb bij een notebook. Qua graphics doet die 9400 goed zijn werk maar bij een video game merk je toch echt wel het verschil en ben je blij dat je een +9600 hebt gekocht. Niet dat ik veel game maar als ik eens game wil ik beter graphics dan de 9400.

Wat me ook opvalt is hoeveel snappier alles is, nochtans heb ik geen fresh install gedaan. Yep het was blijkbaar tijd voor een nieuwe notebook en heb gekregen wat ik verwacht van Apple. Top kwaliteit!
Ik kan me hier alleen maar bij aansluiten, nu op naar snow leopard _/-\o_

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Macrumors heeft het nu ook ontdekt:
13" and 15" MacBook Pros Have a Slower SATA Interface
http://www.macrumors.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

@ Bazilfunk -> kan je eens kijken wat voor panel er zit in je 15"?

Ben namelijk nog steeds benieuwd of het scherm nu beter is als de voorgaande Unibody generatie.

Heb daar nog steeds geen echt antwoord op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Tha BasZ schreef op maandag 15 juni 2009 @ 11:48:
@ Bazilfunk -> kan je eens kijken wat voor panel er zit in je 15"?

Ben namelijk nog steeds benieuwd of het scherm nu beter is als de voorgaande Unibody generatie.
Het antwoord is: JA. meer info: forum @ macrumors. Iemand had gamut's gepost. lichte toename.
(edit: tenminste, theoretisch is het beter)

[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 15-06-2009 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Heb je een directe link waar ik dat kan lezen?
Of een quote?

Het forum daar is groots!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

nee, dacht even dat het deze was maar blijkt niet te kloppen. Er gaan wel wat draadjes rond over de nieuwe panels van de 15" MBP. Anders even zelf een starten. Er wordt daar meestal veel gereageerd.

[ Voor 184% gewijzigd door Philflow op 15-06-2009 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ik wil ook een Mac(book Pro) gaan aanschaffen. Echter heb ik een vraag over de toetsenbord. Op de NL apple store (http://store.apple.com/nl/configure/MB990N/A?mco=NjcxMTg5OQ) staat bij de toetsenbord configuratie:
- Toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
- Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Engels)
- Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
- Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)

Bij de eerste staat dus alleen 'Toetsenbord', en niet Verlicht... is dit een foutje of?

Dan mijn tweede vraag, wat voor layouts toetsenbord zijn dit? (op google/wikipedia zijn wel voorbeelden te vinden, maar die wijken toch wat af van de MacBook) Ik kan me herinneren dat deze wel ergens op de site van Apple staan, maar kan het niet vinden... Iemand die dat weet? (wil namelijk een grote shift ipv. een kleine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeromussov schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:04:
Ik wil ook een Mac(book Pro) gaan aanschaffen. Echter heb ik een vraag over de toetsenbord. Op de NL apple store (http://store.apple.com/nl/configure/MB990N/A?mco=NjcxMTg5OQ) staat bij de toetsenbord configuratie:

Bij de eerste staat dus alleen 'Toetsenbord', en niet Verlicht... is dit een foutje of?

Dan mijn tweede vraag, wat voor layouts toetsenbord zijn dit? (op google/wikipedia zijn wel voorbeelden te vinden, maar die wijken toch wat af van de MacBook) Ik kan me herinneren dat deze wel ergens op de site van Apple staan, maar kan het niet vinden... Iemand die dat weet? (wil namelijk een grote shift ipv. een kleine).
Als het goed is, is dat gewoon een foutje, aangezien alle Macbook Pro's nu moeten zijn uitgerust met een verlicht toetsenbord. Ik krijg hem morgen binnen, dus zal dan zeker weten of het een foutje is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhAsSsAaA
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
zeromussov schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:04:

Hier kun je alle verschillende layouts vergelijken: http://support.apple.com/kb/HT2841

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
WhAsSsAaA schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:30:
[...]

Hier kun je alle verschillende layouts vergelijken: http://support.apple.com/kb/HT2841
Bedankt. Blijft jammer dat ze geen versie hebben met een lange Shift en een grote Enter...

Ook verschillen de opschriften, bij de US heb je gewoon tekst, terwijl je bij de Nederlandse gewoon tekens hebt. Ik denk dat ik toch maar voor de Nederlandse indeling ga... ondanks de kleine shift :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
zeromussov schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:40:
[...]

Bedankt. Blijft jammer dat ze geen versie hebben met een lange Shift en een grote Enter...

Ook verschillen de opschriften, bij de US heb je gewoon tekst, terwijl je bij de Nederlandse gewoon tekens hebt. Ik denk dat ik toch maar voor de Nederlandse indeling ga... ondanks de kleine shift :/
Ehm, U.S. de laaste optie op de apple website, heeft een lange shift en een brede enter toch?

http://support.apple.com/kb/HT2841?viewlocale=en_US#US

Nothing to see here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Ja, klopt.. maar ik bedoel een 'lange' Enter, zoals deze bij het NL toetsenbord is. (Als de Nederlandse toetsenbord nu gewoon een lange shift had zou het perfect zijn :9 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Even voor de duidelijkeheid: de Engelse indeling is als volgt: Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/304933_08.gif.

Een layout met liggende enter toets en grote linker shift is niet te krijgen in NL. Voor die liggende Enter zul je je Macbook pro in de VS ofzo moeten halen.

De Nederlandse indeling is alleen verschillend qua tekst, niet qua layout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Hoe bedoel je sunoke? De layout met 'brede'/liggende enter toets en grote linker shift toets is toch gewoon de US layout? Deze heb ik toch echt op mijn Macbook meegekregen, zonder enige problemen, hier in Nederland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cidolfas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:31
Laurent schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:15:
Hoe bedoel je sunoke? De layout met 'brede'/liggende enter toets en grote linker shift toets is toch gewoon de US layout? Deze heb ik toch echt op mijn Macbook meegekregen, zonder enige problemen, hier in Nederland :)
Hier ook :)

i5-10600K | MSI MAG Tomahawk Z490 | Asus DUAL GeForce RTX 3070 OC | Corsair Vengeance 32 GB 3600 Mhz | Noctua NH-D15 Chromax.Black | Corsair RM850x | Fractal Design Meshify S2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vroeger was de US layout niet te krijgen bij de Nederlandse Apple store, maar dat kan al enige tijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunoke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Laurent schreef op maandag 15 juni 2009 @ 18:15:
Dan heb je geluk gehad, of misschien is mijn info achterhaald. Toen ik mijn Santa Rosa MBP kocht was de enige optie US International en dat is een layout die ik in mijn vorige post aanhaalde, terwijl ik wel een liggende wilde. De helpdesk van Apple kon me er ook niet aan helpen: de US layout was niet te krijgen in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanvdVeer
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-07 19:32
sunoke schreef op maandag 15 juni 2009 @ 17:58:
Een layout met liggende enter toets en grote linker shift is niet te krijgen in NL. Voor die liggende Enter zul je je Macbook pro in de VS ofzo moeten halen.
Was vroeger idd zo.. Nu niet meer :)

Afbeeldingslocatie: http://files.getdropbox.com/u/668991/US%20KB.jpg
Apple Store

Afbeeldingslocatie: http://km.support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/HT2841/304933_19.gif
US Keybord lay-out

[ Voor 29% gewijzigd door JanvdVeer op 15-06-2009 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmie
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Philflow schreef op zondag 14 juni 2009 @ 22:30:
Macrumors heeft het nu ook ontdekt:
13" and 15" MacBook Pros Have a Slower SATA Interface
http://www.macrumors.com/
En tweakers.net bericht er nu ook over.
Wel grappig dat een forumpost van 800 posts niet nieuwswaardig is en 1 post van MR.com zelf gaat het hele web rond :)
En des te meer het onder aandacht is, des te meer Apple er aan bezig gaat hopelijk.
Originally Posted by anothermacadict
Just got my 2.53 13 umbp bto today with the 256 ssd and I was shocked to see that its sata I 1.5mbps. I had no idea of this issue and in googling it I found this thread. VERY DISAPPOINTED to say the least. Ive been waiting on the 13(well 12 really) since my 12 powerbook and have been using this big 15 ever since waiting patiently for the update. Now that its here I feel gyped. $800 bucks down the drain is what Im thinking to myself right now. I was a long time lurker here a while back and I had a few posts, Im sad that I didnt see this issue sooner. I mean yea its fast but I want this thing to last 5 years and not be worthless because the next gen ssd's will be choked out with a sata I. I havent done the research on it yet but CAN I even return this thing because its a build to order? Might have to cut my throat and put it on sleezebay for a 500 loss. What a let down.
Dit sluit gelukkig uit dat Apple alleen 3.0 aanzet bij de modellen waar je voor een SSD kiest. Nu is het wachten tot Apple de firmware fixed...

[ Voor 6% gewijzigd door Jimmie op 15-06-2009 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:00

Pixeltje

Woo-woohoo!

Ik weet niet of dit de plek is, maar: Ik heb halverwege mei (de 14e) mijn macbook (wit) geleverd gekregen, 4Gb intern geheugen, Harde schijf ge-upgrade naar 160Gb, en een zeer tevreden nieuwe macgebruiker. Doch, de nieuwe macbook pro van 13.3" is geniaal, en ik zou graag iets doen wat lijkt op een inruilprogramma. Weten jullie of er zoiets bestaat bij apple (ik heb op de website gekeken, en daar staat veel, maar niet wat ik zoek). Ik belde de apple support en daar was het zo druk dat ik na 10 minuten wachten opgehangen heb.

Anyone? Alvast bedankt in ieder geval:)

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apple heeft naar mijn weten geen inruilprogramma, je bent ook helaas te laat om je laptop terug te sturen voor je geld terug. het enige dat ik kan bedenken is je laptop te verkopen (marktplaats etc.) en een nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Tweedehands verkopen wellicht? De meeste mensen vragen (en krijgen????) absurd hoge bedragen voor Apples, vaak nog boven de nieuwwaarde ex BTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wilf schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:14:
Tweedehands verkopen wellicht? De meeste mensen vragen (en krijgen????) absurd hoge bedragen voor Apples, vaak nog boven de nieuwwaarde ex BTW!
Ja ik had er ook al aan zitten denken, maar vroeg me af of er niet een snellere manier was;) Ik ben echt tevreden met deze, dus hij hoeft niet perse weg, ik zag alleen voor relatief minder geld dan voorheen het voordeel van aluminium versus plastic, en het snellere geheugen wel zitten.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Pixeltje schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:18:
[...]
Ja ik had er ook al aan zitten denken, maar vroeg me af of er niet een snellere manier was;) Ik ben echt tevreden met deze, dus hij hoeft niet perse weg, ik zag alleen voor relatief minder geld dan voorheen het voordeel van aluminium versus plastic, en het snellere geheugen wel zitten.
Ik zou eens bij een goede Apple reseller aankloppen. Als je Macbook nog in zeer goede staat is kan er best een deal worden gemaakt. Bij Machouse op de rozengracht doen ze dat weleens.

PS. Sneller geheugen ga je helemaal NIETS van merken. Wel aluminium, betere accuduur en een beter scherm.

[ Voor 7% gewijzigd door Philflow op 15-06-2009 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje

Pixeltje

Woo-woohoo!

Philflow schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:25:
[...]

Ik zou eens bij een goede Apple reseller aankloppen. Als je Macbook nog in zeer goede staat is kan er best een deal worden gemaakt. Bij Machouse op de rozengracht doen ze dat weleens.

PS. Sneller geheugen ga je helemaal NIETS van merken. Wel aluminium, betere accuduur en een beter scherm.
Dank, dan ga ik dat eens proberen:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Philflow schreef op maandag 15 juni 2009 @ 20:25:
[...]

En de hogere FSB? 1066 vs 800 MHz.

Ik heb ook zitten twijfelen of ik de goedkoopste pro ging halen. Alleen ik denk dat ik dan qua snelheid erop achteruit ga. Ik heb nu de juni 2008 macbook ('whitebook'):
2,4 GHz;
667 MHz geheugen;
800 MHz FSB.

De nieuwe Pro heeft:
2,26 GHz;
1066 MHz geheugen;
1066 MHz FSB.

Alleen ik weet niet hoeveel L2 cache ik nu heb. Op de site van Intel staat dat de T7700 4MB L2 cache heeft, alleen in Apple systeemprofiel staat 3 MB! Zou dit een fout zijn in Systeemprofiel?

Overall denk ik dat ik er qua snelheid op achteruit zou gaan.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

_Christiaan_ schreef op maandag 15 juni 2009 @ 21:52:
[...]
En de hogere FSB? 1066 vs 800 MHz.
Nauwelijks. Tenzij je benchmark software gaat draaien zul je geen verschillen merken.
[b][message=32108154,noline]
Ik heb ook zitten twijfelen of ik de goedkoopste pro ging halen. Alleen ik denk dat ik dan qua snelheid erop achteruit ga. Ik heb nu de juni 2008 macbook ('whitebook'):
2,4 GHz;
667 MHz geheugen;
800 MHz FSB.

De nieuwe Pro heeft:
2,26 GHz;
1066 MHz geheugen;
1066 MHz FSB.

Alleen ik weet niet hoeveel L2 cache ik nu heb. Op de site van Intel staat dat de T7700 4MB L2 cache heeft, alleen in Apple systeemprofiel staat 3 MB! Zou dit een fout zijn in Systeemprofiel?
Er zit een P7450 in met 3MB cache
Overall denk ik dat ik er qua snelheid op achteruit zou gaan.
Ik denk het niet. Ik denk dat de nieuwe minstens even snel is en op sommige fronten sneller. Maar eigenlijk kunnen we zo niet praten want het hangt er maar net vanaf over wat voor applicaties we het hebben.

Voor normaal/licht gebruik is de CPU of geheugen zelden de bottleneck. De HDD is het vaker.

PS. Er zijn benchmarks te vinden van alle Mac modellen tegen elkaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Philflow op 15-06-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

edit:
hoort in beginnerstopic

[ Voor 92% gewijzigd door Wilf op 15-06-2009 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Philflow schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:02:
[...]

Nauwelijks. Tenzij je benchmark software gaat draaien zul je geen verschillen merken.

[...]

Er zit een P7450 in met 3MB cache

[...]

Ik denk het niet. Ik denk dat de nieuwe minstens even snel is en op sommige fronten sneller. Maar eigenlijk kunnen we zo niet praten want het hangt er maar net vanaf over wat voor applicaties we het hebben.

Voor normaal/licht gebruik is de CPU of geheugen zelden de bottleneck. De HDD is het vaker.

PS. Er zijn benchmarks te vinden van alle Mac modellen tegen elkaar.
Klopt dat wel, van die P7450? Intel zegt namelijk dat die 1066 FSB hebben en dat die P7450 2,13 GHz is, terwijl de mijne 2,4 is met 800 MHz FSB. Ik heb even wat rondgezocht, en volgens mij is het de T8300 die ik nu heb. Het is de enige proc die overeenkomt met de eigenschappen.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

_Christiaan_ schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:01:
[...]
Klopt dat wel, van die P7450? Intel zegt namelijk dat die 1066 FSB hebben en dat die P7450 2,13 GHz is, terwijl de mijne 2,4 is met 800 MHz FSB.
Oops mijn fout. De P7450 zit in de nieuwe Macbook white. Ik haal even wat zaken door elkaar :P
Edit: T8300 is idd gebruikt: http://www.primatelabs.ca...k-performance-march-2008/

[ Voor 17% gewijzigd door Philflow op 15-06-2009 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik twijfel tussen een 15 of een 17, ik overweeg de 17 enkel omdat er daar een optie is voor een mat scherm. Hoe is de kleurweergave/reflectie op zo'n glanzend scherm ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijn89
  • Laatst online: 13-09 07:56
Check het zelf in de store. Er is inmiddels al genoeg over gezegd en het is eigenlijk gewoon een mening. Feit is alleen wel dat de kleuren meer 'poppen' op het glazen scherm. Soms is het storend die schittering, maar 99 % van de tijd dat ik hem gebruik heb ik er geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-08 08:25
Heeft misschien niet helemaal met een MBP te maken, maar ik zit even met het volgende luxeprobleem:

Heb zelf een 'oude' MBP (de laatste revisie voor het nieuwe design. Dit is dan mid/early 2008?) met het oude heerlijke typende toetsenbord. Nu wil ik graag een extern tobo gaan kopen omdat het typen van langere stukken niet erg lekker voor je armen is als die constant op de rand van je laptop steunen. Feit is dat het tobo van mijn MBP echt het fijnste is waar ik ooit mee heb mogen typen. Vroeg ik mij af of iemand misschien iets weet van externe toetsenborden met (ongeveer) dezelfde feel? Die nieuwe apple keyboards spreken mij niet echt aan. Vind die toetsaanslag nogal gammel aanvoelen. Het is echt een luxeprobleem, ik weet het, maar een perfecte setup voor alles natuurlijk :9

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:51
Clox schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:07:
Heeft misschien niet helemaal met een MBP te maken, maar ik zit even met het volgende luxeprobleem:

Heb zelf een 'oude' MBP (de laatste revisie voor het nieuwe design. Dit is dan mid/early 2008?) met het oude heerlijke typende toetsenbord. Nu wil ik graag een extern tobo gaan kopen omdat het typen van langere stukken niet erg lekker voor je armen is als die constant op de rand van je laptop steunen. Feit is dat het tobo van mijn MBP echt het fijnste is waar ik ooit mee heb mogen typen. Vroeg ik mij af of iemand misschien iets weet van externe toetsenborden met (ongeveer) dezelfde feel? Die nieuwe apple keyboards spreken mij niet echt aan. Vind die toetsaanslag nogal gammel aanvoelen. Het is echt een luxeprobleem, ik weet het, maar een perfecte setup voor alles natuurlijk :9
Dit is een personolijke mening, wat ik zou doen als ik jou was is gewoon een Apple store inlopen. Hier even proberen wat ze allemaal hebben.

Ook kan je gewoon een MM inlopen en kijken wat daar allemaal ligt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het enige nare van de nieuwe MBP is inderdaad die scherpe rand aan de voorkant... Moord voor je polsen, erg CTS-opwekkend :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeromussov
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 juni 2009 @ 16:08:
[...]

Als het goed is, is dat gewoon een foutje, aangezien alle Macbook Pro's nu moeten zijn uitgerust met een verlicht toetsenbord. Ik krijg hem morgen binnen, dus zal dan zeker weten of het een foutje is :P
Nog even over het toetsenbord, deze zijn toch echt allemaal verlicht hé?

Aangezien de typfout:

Ik wil het graag even zeker weten, dan kan ik hem zo gaan bestellen. Thanks alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 23:13

jep

Wilf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:51:
Het enige nare van de nieuwe MBP is inderdaad die scherpe rand aan de voorkant... Moord voor je polsen, erg CTS-opwekkend :S
Dat vond ik nou ook. Maar dat probleem heb ik vooral in bed en volgens mij collega is een 'Pro' voor pro's en niet voor in bed. ;) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeromussov schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 14:54:
[...]

Nog even over het toetsenbord, deze zijn toch echt allemaal verlicht hé?

Aangezien de typfout:

Ik wil het graag even zeker weten, dan kan ik hem zo gaan bestellen. Thanks alvast!
Ja de toetsenborden zijn allemaal verlicht..

Nog even een vraag van mijn kant:
Ik heb mn MBP nu rond de 8 maanden, maar door het vele typen worden de toetsen glad (vettig) dit typt niet echt fijn, heeft iemand een idee hoe ik deze toetsen schoon/in de staat kan krijgen als ik hem aangeleverd kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Iemand toevallig al ergens reviews gezien van de nieuwe MBP 15.4" ?

Ben wel benieuwd wat men denkt van bijv. accu (las dat die nogal lang meeging), display.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Tha BasZ schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:17:

Ben wel benieuwd wat men denkt van bijv. accu (las dat die nogal lang meeging), display.
Accu, zie: http://www.macrumors.com/...ests-eight-freakin-hours/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ

Tha BasZ

- niks -

Yupe die had ik inderdaad gelezen!

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:02
Nog niet gezien. Wel van de 13" :

http://www.notebookreview...view=apple+macbook+pro+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Laptopmag en PCMag hebben ook reviews staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
  • Laatst online: 08-09 10:40
Mijn 15" inch macbook pro 2.66 zojuist besteld bij de Dixons :) Mooie vervanging voor mijn oude witte macbook 2.4 ghz waar per ongeluk koffie overheen ging, gelukkig verzekering afgesloten destijds O-)

Ben benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk

WoBaDijk

Aapje

Tha BasZ schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 15:17:

Idd eentje op laptop magazine.
http://www.laptopmag.com/...inch-2009.aspx?sr=hotnews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 11:51:
Toch is die rand een stuk minder scherp dan bij de plastic MacBook. Daar is hij echt vlijmscherp.

Niettemin is het bij de plastic versie redelijk eenvoudig aan te passen met een stukje schuurpapier schijnt het (zelf niet geprobeerd).

Ik vind het inderdaad best jammer dat de ergonomie onder het ontwerp moet lijden. Zelfs een afronding van 1mm breed ofzo zou het al een stuk verbeteren. Maar dan ziet het er natuurlijk wel een stuk minder strak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:20
Even wat random observaties van een Macbook unibody 13" (late 2008) naar een Macbook Pro 13".

Allereerst is het scherm echt een wereld van verschil. Ik had nooit problemen met het scherm van de Macbook, maar dit is echt stukken beter. Als je ze naast elkaar ziet is het net alsof er een waas zit op het scherm van de Macbook. Daarnaast is de kijkhoek ook groter.

Ten tweede voelt de laptop iets steviger aan door het ontbreken van het klepje. Het vervangen van geheugen of de hardeschijf is nog steeds makkelijk. De tien schroeven zijn er zo uit :)

De audio-uitgang is verder verbeterd. De achtergrondruis is minder: met semi-inears heb je er vrijwel geen last meer van. Bij m'n Macbook Pro van een paar jaar terug hoorde je echt veel ruis en vreemde bijgeluiden. Dat was al vrijwel weg bij de Macbook. Dus het verschil is niet zo groot. De digitale optische uitgang werkt prima, al zit het stekkertje wel minder vast dan bij de Macbook.

Het geluidje van de DVD drive is weer anders. Bij de Macbook maakte die een lang geluid, terwijl het bij de Macbook Pro kort is. Daarnaast is het geluid nu alleen bij het opstarten, terwijl de Macbook het geluid ook maakte bij het ontwaken uit standby.

Tot slot, ik ben blij dat ik weer toetsenbordverlichting heb. Dat heb ik echt gemist. Vreemd maar waar :P. De batterijduur is echt geweldig!

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pred87
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:02
Hoe zit het met de temperatuur ? wordt hij erg warm ? In de review van notebookreviews werd hierover gesproken, maar bij de andere 2 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Pred87 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 11:38:
Hoe zit het met de temperatuur ? wordt hij erg warm ? In de review van notebookreviews werd hierover gesproken, maar bij de andere 2 niet.
Nee hoor, dat valt enorm mee. Bij licht gebruik wordt ie warm (31 graden volgens iStat), maar er is geen verschil tussen de twee wat dat betreft.

Overigens is nog een ander verschil dat de magneten in de Macbook Pro wat groter zijn en daarom sluit die wat steviger dan de Macbook :)

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Pred87 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 11:38:
Het slechte aan die review is dat ze niet duidelijk zeggen dat ie onder Windows warm wordt. Dat is overigens niets nieuws voor Apples, onder Windows is energie management en battery life niet optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:48

Licko

ZVDK

raytje192 schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 17:45:
Mijn 15" inch macbook pro 2.66 zojuist besteld bij de Dixons :) Mooie vervanging voor mijn oude witte macbook 2.4 ghz waar per ongeluk koffie overheen ging, gelukkig verzekering afgesloten destijds O-)

Ben benieuwd :)
hoeveel kreeg je terug voor je witte als ik vragen mag?

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Hoedje: Was er nog een speciale reden dat je van MB uni naar MBP uni bent gegaan? Of heb je gewoon het liefste het nieuwste in je handen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

Mogelijk goed nieuws:
quote: cash4chaos;7837975
Just to let everyone know, I spoke to a friend who is a Apple engineer at the Cupertino HQ and asked about the 1.5 sata vs 3.0 sata and all it is is a FIRMWARE UPGRADE !!! :D
Source: http://forums.macrumors.c...hread.php?t=721155&page=2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Licko schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:40:
[...]

Ben ik ook zeer benieuwd naar :)

Edit: ik ben ook benieuwd naar je verkoopkanaal. M.a.w. ik weet niet hoe ik mijn 2,4 GHz macbook zou moeten verkopen. Marktplaats lijkt me toch wat gevaarlijk. Stel dat de koper jou je hoofd inslaat? En hoe weet je of het geld dat je krijgt, wel echt is? :)

[ Voor 38% gewijzigd door _Christiaan_ op 17-06-2009 14:51 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Zijn er ook winkels die enigzins redelijke prijzen teruggeven voor je (Apple) laptop bij inruil?
Zelf verkopen zal natuurlijk meer opleveren, maar dan zit je wel te klooien met verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

_Christiaan_ schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:48:
[...]

Edit: ik ben ook benieuwd naar je verkoopkanaal. M.a.w. ik weet niet hoe ik mijn 2,4 GHz macbook zou moeten verkopen. Marktplaats lijkt me toch wat gevaarlijk. Stel dat de koper jou je hoofd inslaat? En hoe weet je of het geld dat je krijgt, wel echt is? :)
Daarvoor hebben we de Vraag/Aanbod sectie op tweakers: www.tweakers.net/aanbod ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

pposthoorn schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 15:10:
[...]

Daarvoor hebben we de Vraag/Aanbod sectie op tweakers: www.tweakers.net/aanbod ;)
Thanks, zo te zien is hij nog wel geld waard.

Gedeeltelijk offtopic, maar hoe regel je de transactie? Het moet wel veilig zijn natuurlijk, en je wilt niet met nep geld in je handen staan...

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:51
Ik was ook inderdaad benieuwd naar de inruilwaarde van m'n huidige MBP-U (2.53GHz, 4GB RAM, 250GB HDD - 7200rpm).

Afgelopen zaterdag ben ik eerst naar de iCentre geweest in Almere en daar had deze een inruilwaarde van 925EUR. Uiteraard vond ik dat wel erg laag voor een MBP welke nog geen 6 maanden oud is. Maar aan de andere kant is er wel wat voor te zeggen, doordat deze eigenlijk alweer '2 generaties' oud is. Op Marktplaats kun je deze voor meer kwijt, maar zoals hierboven gezegd wordt, je zal de verkeerde persoon maar tegenkomen.

Uiteindelijk heb ik vandaag MacBizz een emailtje gestuurd en deze wilde er 1400EUR voor geven. dat vond ik dan nog wel een aardig bedrag. Jammer dat ze AppleCare niet meenemen, anders had de inruilwaarde misschien iets meer geweest (?).

Omdat je nu ook wat meer 'waar voor je geld' krijgt, heb ik dan ook besloten om hierop in te gaan en mezelf te trakteren op de nieuwe MBP-U, uitgebreid naar een 3.06GHz en 500GB HD (7200rpm)... :)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philflow

Philflow

[...]
Dat is wel waar. Aan de andere kant: uit email contact en telefoon contact kun je toch een vrij goede inschatting maken of iemand te vertrouwen is. En je kunt om persoons gegevens vragen.
Ik heb zelf goede ervaringen met marktplaats, zolang je het kaf van de koren scheidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Licko
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:48

Licko

ZVDK

[...]

ik had het meer over het bedrag van de verzekering :)

Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsess
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:51
My bad ;)

::: Macbook Air (M2) ::: Mac Mini (2018) ::: iPhone 15 Pro (256 GB) ::: Apple TV 4K :::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
jpboere schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:52:
@Hoedje: Was er nog een speciale reden dat je van MB uni naar MBP uni bent gegaan? Of heb je gewoon het liefste het nieuwste in je handen? :)
Ik heb sowieso graag het nieuwste in handen :P . Ik miste het verlichte toetsenbord vrij sterk. Maar dat is natuurlijk niet genoeg reden om over te stappen. De Macbook voldeed in principe prima, maar omdat ik voor vrijwel niets kon overstappen was de keuze makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
Licko schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:40:
[...]

heb er 1150 euro voor terug kunnen krijgen na wat aandringen bij de verzekering ;)
heb destijds ook bij dixons gekocht en daar een verzekering afgesloten ;)

[ Voor 12% gewijzigd door raytje192 op 17-06-2009 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn MBP 15,4 binnen, mijn eerste mac :) Eerste impressie is super, super scherm, en design is wow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02

Apoca

Array Technology Industry

Neem aan dat je zelf zonder probleem een Corsair M64 SSD in een MacBook Pro 13" kunt zetten? Of dien ik dan nog bepaalde dingen in acht te nemen?

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

amphora schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 20:16:
[...]

Precies mijn vermoeden dus ook. Toch maar een 500 GB bestellen en deze huidige 320GB opsturen naar apple en die dan in externe behuizing doen.
Hardeschijf gemaakt, maar nu zijn de problemen terug na het aansluiten van mijn M-Audio Firewire 1814. Heb jij misschien ook producten van M-Audio? Ik vind het namelijk wel heel apart dat ik 1x mijn problemen terug zijn precies na het aansluiten en installeren van mijn interface!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Apoca schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 20:35:
Neem aan dat je zelf zonder probleem een Corsair M64 SSD in een MacBook Pro 13" kunt zetten? Of dien ik dan nog bepaalde dingen in acht te nemen?
Je kan hem er zonder probleem inzetten (10 schroefjes zijn natuurlijk niks voor een echte tweaker :P ).
Enige is dat je 'maar' SATA150 heb ipv SATA300, en dan kan het zijn dat je niet het max uit je SSD haalt. Ondanks dat is het volgens mij nogsteeds veel sneller dan een HDD ;), en wie weet, misschien binnenkort een firmware update naar 300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
GekkePrutser schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 00:44:
[...]

Toch is die rand een stuk minder scherp dan bij de plastic MacBook. Daar is hij echt vlijmscherp.

Niettemin is het bij de plastic versie redelijk eenvoudig aan te passen met een stukje schuurpapier schijnt het (zelf niet geprobeerd).

Ik vind het inderdaad best jammer dat de ergonomie onder het ontwerp moet lijden. Zelfs een afronding van 1mm breed ofzo zou het al een stuk verbeteren. Maar dan ziet het er natuurlijk wel een stuk minder strak uit.
Daar heb ikj nu werkelijk nooit last van. Het is sowieso ergonomisch niet aan te raden om je polsen op je laptop te rusten omdat je hand dan een hoek maakt met je armen ;) (Op advies van een fysiotherapeut)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apoca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:02

Apoca

Array Technology Industry

pposthoorn schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:11:
[...]
Je kan hem er zonder probleem inzetten (10 schroefjes zijn natuurlijk niks voor een echte tweaker :P ).
Enige is dat je 'maar' SATA150 heb ipv SATA300, en dan kan het zijn dat je niet het max uit je SSD haalt. Ondanks dat is het volgens mij nogsteeds veel sneller dan een HDD ;), en wie weet, misschien binnenkort een firmware update naar 300.
K thanks, ja maar daar zou toch weer een update voor komen had ik gelezen op macrumors.com. Nou dat gaat wel goedkomen neem ik aan. Heb de SSD hier nog liggen, komt die mooi straks van pas als de Mac der is :)

Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:31

amphora

Websites & Fotografie

Verwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:50:
[...]
Hardeschijf gemaakt, maar nu zijn de problemen terug na het aansluiten van mijn M-Audio Firewire 1814. Heb jij misschien ook producten van M-Audio? Ik vind het namelijk wel heel apart dat ik 1x mijn problemen terug zijn precies na het aansluiten en installeren van mijn interface!
Hmm. Vervelend om te horen. Heb zelf geen M-Audio spullen. Enige externe aparatuur die ik aan m'n mbp hang zijn iphone, scherm, muis, toetsenbord en externe HD. En soms een usb cardreader

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb begin deze week een 17 inch MBP besteld en ga hier op voornamelijk FInal Cut Pro draaien.
Ik vroeg mij af of iemand hier mij advies kon geven over welke eSata Expresslotcard ik het beste kan nemen.
Vroeg me tevens af welke esata dock (liefst een dual) men mij kan aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daros
Ik heb zojuist de volgende tip geschreven in het topic van Levertijd Apple producten, ook handig om hier te vermelden(helaas was ik zelf op moment van bestellen nog niet zo slim):

Ik heb een tip voor de aankomende Mac kopers. Weet alleen niet waar ik het dat het beste kan plaatsen namelijk:

Ik heb de duurste 13" gekocht, hierbij wou ik alleen een minidisplay stekkertje. Daardoor werd het een CTO en duurd het 3 dagen voor hij verzonden word.

Wat je beter kan doen is gewoon de duurste 13" in je winkelmand leggen en dan LOS de stekker erbij bestellen. Dan komt het wel in 1x binnen maar word hij niet in de doosgedaan waardoor hij geen CTO is en dus gewoon rechtstreeks uit Tilburg komt.

[ Voor 4% gewijzigd door Daros op 18-06-2009 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
Dutch_Razor schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 23:16:Daar heb ikj nu werkelijk nooit last van. Het is sowieso ergonomisch niet aan te raden om je polsen op je laptop te rusten omdat je hand dan een hoek maakt met je armen ;) (Op advies van een fysiotherapeut)
Misschien ben jij als Dutch_Razor zijnde minder gevoelig voor messcherpe randen ;)

Maar inderdaad, ik leg mijn polsen er ook niet op tijdens het typen, ik weet dat dat kwaad kan (ik heb al 15 jaar last van RSI). Een polssteun is eigenlijk bedoeld om je handen op te laten rusten als je even niet typt.

Maar zelfs als je er niet op rust tijdens het typen dan komen je handen er toch wel eens tegen aan en het is (naar mijn mening) echt wel een scherp randje. Maar ik maak me er nu niet meer zo druk over want ik denk er ook sterk over om naar de 13" MBP over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet niet goed waar ik dit moet posten maar..

http://www.2dehands.be/ap....html?qq=apple%20keyboard

scam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Gejat? Verpakking en factuur verloren gegaan... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 20:28:
Gejat? Verpakking en factuur verloren gegaan... :/
Van de vrachtwagen gevallen? O-)

finder's keeper's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBaDijk

WoBaDijk

Aapje

Iedereen denkt tegenwoordig dat alles scam is. Ik ben zelf ook niet heel erg goed van vertrouwen bij dat soort sites, maar dat is vooral omdat ik bang ben het spul niet te krijgen. Als ik het kan ophalen vind ik het vaak wel best.

Je kan wel alles en iedereen voor de duivel aanzien, maar daar wordt de wereld ook niet beter van... Ik verkoop ook wel een spullen waarvan ik de bon en verpakking heb weggegooid, maar dat maakt me toch niet gelijk een dief/bedrieger oid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even een hele stomme vraag die ik niet in het Apple-filmpje op de apple site zie staan.

Met dat nieuwe trackpad ding heb je geen buttons meer, maar de button zit onder het trackpad. Kun je nu nog steeds klikken met je vingers zonder dat je de button echt fysiek indrukt? Zoals je altijd wel kon met de macbook door gewoon snel je vinger op het touchpad te leggen er er weer af te halen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 17:11
Atlas schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:22:
Even een hele stomme vraag die ik niet in het Apple-filmpje op de apple site zie staan.

Met dat nieuwe trackpad ding heb je geen buttons meer, maar de button zit onder het trackpad. Kun je nu nog steeds klikken met je vingers zonder dat je de button echt fysiek indrukt? Zoals je altijd wel kon met de macbook door gewoon snel je vinger op het touchpad te leggen er er weer af te halen? :)
Ja, dat is een optie bij de Trackpad preferences, tap to click.

Afbeeldingslocatie: http://www.quicksnapper.com/files/3550/6605703154A3AB0A5548AD_m.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shytah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-01 12:04
Atlas schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 23:22:

Ja, dat kan nog steeds. De functie die jij beschrijft heet overigens "Tap to click" of "Tikken om te klikken". Ik gebruik dit nog weleens wanneer ik 's avonds met mijn MacBook Pro in bed lig. Het fysiek indrukken maakt namelijk nogal wat herrie.

edit: Wat Falconey dus zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Delete is op de notebooks van Apple de toetscombinatie fn+backspace (dus linksonder en rechtsboven van je toetsenbord...)

Hier is ook een MacBook Pro aanwezig nu :). Heb gekozen voor de 15" 2.66 die verder helemaal standaard is. Maar het is een verdomd mooi apparaatje. Hij voelt zo ontzettend solide aan, niet normaal. Het typen gaat ook nog lekkerder dan op het Apple keyboard of het toetsenbord van een MacBook classic/white.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoedje
Specifieke vragen en problemen mogen in een apart topic. Daarnaast passen software vragen beter thuis in ASD. Dus een aantal posts zijn afgesplitst naar [Mac OS X] Dikke lettertypes?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raytje192
Rox_NL schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 14:26:
Delete is op de notebooks van Apple de toetscombinatie fn+backspace (dus linksonder en rechtsboven van je toetsenbord...)

Hier is ook een MacBook Pro aanwezig nu :). Heb gekozen voor de 15" 2.66 die verder helemaal standaard is. Maar het is een verdomd mooi apparaatje. Hij voelt zo ontzettend solide aan, niet normaal. Het typen gaat ook nog lekkerder dan op het Apple keyboard of het toetsenbord van een MacBook classic/white.
Same here, vandaag me 2,66 ghz standaard macbook pro opgehaald en hij loopt als een trein.
En die display wat een verademing vergeleken met me macbook white screen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_John
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-09 22:09
Klein vraagje, ik ben sinds woensdag de gelukkige eigenaar van een 17inch MBP. Heb nog nooit eerder een laptop gehad met ingebouwde batterij, daarom volgende vraag: hoe haal ik de beste levensduur uit m'n batterij?

Is het erg dat de batterij veel aan het netsnoer hangt of moet ik er juist voor zorgen dat de batterij volledig leeg ik alvorens ik deze oplaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Den_John schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:54:
Klein vraagje, ik ben sinds woensdag de gelukkige eigenaar van een 17inch MBP. Heb nog nooit eerder een laptop gehad met ingebouwde batterij, daarom volgende vraag: hoe haal ik de beste levensduur uit m'n batterij?

Is het erg dat de batterij veel aan het netsnoer hangt of moet ik er juist voor zorgen dat de batterij volledig leeg ik alvorens ik deze oplaad?
eerste resultaat bij google: http://www.apple.com/batteries/ ;)

en de Nederlandse: http://www.apple.com/nl/batteries/

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2009 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:11
Den_John schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 18:54:

Bij de huidige generatie Li-Po batterijen is het het beste om áls je de MBP aan de stroom kan hangen dit gewoon te doen. Hiermee ontlast je de accu. De factor die de levensduur van de batterij bepaalt is namelijk het aantal full-cycles. Onder full-cycles verstaat men hoeveel keer je de accu compleet ontlaad.

Laad je nu de accu direct op als dat kan zal je bijvoorbeeld 2x een halve cycle doen. (1 Cycle totaal dus)
Wacht je iedere keer met opladen totdat de batterij leeg is zal je 2 cycles hebben gedaan in dezelfde tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na lang rondneuzen voor een nieuwe laptop toch bij een 13 inch MBP uitgekomen. Wat een mooi apparaat!

Maar nu kan ik voor 1259 euro de 2.53Ghz kopen, of voor 1155 de 2,26Ghz met 4GB en 250GB hdd. (Prijzen via surfspot.nl)

Dus de snellere processor kost mij 100 euro. Nu is mijn vraag natuurlijk of het verschil de 100 euro waard is. Denken jullie dat je het (duidelijk) merkt?

Belangrijke vraag omdat 100 euro ook weer 50% is van een 22" monitor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:36
Wat zijn de afmetingen van de schermen van de 13" en 15" MacBook Pro?
Het is omdat ik persoonlijk een 13" laptop te klein vindt. De breedte is mooi, maar de hoogte is te klein.
(Gisteren even naar een doodgewone computerwinkel gegaan en gekeken hoe een 13" laptop eruit ziet in real life.)

Ik ben van plan om een MacBook Pro te kopen, maar ik ben aan het twijfelen tussen deze 2 modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:05
Net effe gemeten: die van de 15,4 inch is 33 x 20,8 cm. Die van de 13,3 weet ik helaas niet, aangezien ik die niet heb ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nagasy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-11-2024

nagasy

Duck Duck Duck Goose

mastadizzy schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 20:41:
Wat zijn de afmetingen van de schermen van de 13" en 15" MacBook Pro?
Het is omdat ik persoonlijk een 13" laptop te klein vindt. De breedte is mooi, maar de hoogte is te klein.
(Gisteren even naar een doodgewone computerwinkel gegaan en gekeken hoe een 13" laptop eruit ziet in real life.)

Ik ben van plan om een MacBook Pro te kopen, maar ik ben aan het twijfelen tussen deze 2 modellen.
de resolutie en de afmetingen van de 13" MBP kan gewoon gevonden worden op hun website:
linkje

[ Voor 4% gewijzigd door nagasy op 20-06-2009 20:52 ]

Battle.net: NagaByrd#2844

Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.