Dat klinkt inderdaad best wel aannemelijk met dat rekensommetje! 72-45 / 45 = 0,6Philflow schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 13:33:
[...]
Ja maar als je goed leest zie je ook dat er een Apple medewerker is die zegt dat alleen de 13" een nieuw scherm heeft. "The 15" Model there are no changes in regards to gamut. "
Rekentechnisch klopt het ook want eerst was de 13" 45% gamut. De 15" was al 72%. En zie van 45% naar 72% is 60% beter.
Mijn gok, de 15" heeft nog steeds 72% gamut.
Vind dit een te simpele vraag om helemaal nieuw topic te openen:
Zijn ze in Safari 4.0 vergeten een "refresh" knop te implementeren? In mijn verbeelding kon je bij de vorige versie nog een knop toevoegen tegelijk met het knopje dat er al was naast de adresbalk. Of zie ik spoken?
Zijn ze in Safari 4.0 vergeten een "refresh" knop te implementeren? In mijn verbeelding kon je bij de vorige versie nog een knop toevoegen tegelijk met het knopje dat er al was naast de adresbalk. Of zie ik spoken?
Doe het de volgende keer liever wel. Dat zorgt ervoor dat het wat overzichtelijker blijft en daarnaast hoort software gewoon in ASD.jpboere schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:15:
Je hebt gelijk dat het is veranderd. Maar er is nog steeds een knop. Bij Safari 3 zat de knop links van de adresbalk, bij Safari 4 is deze verplaatst naar in de adresbalk (helemaal rechts).
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik las ergens dat het binnen 2 weken moet zijn dan zou je "ergens" recht op hebben.aramdin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 09:41:
Weet iemand hoe het zit met de zogenaamde "geld terug" regeling die Apple zou hanteren als er nieuwe modellen uitkomen?
Wat zijn de stappen die je moet nemen etc?
Ik heb namelijk niet zo heel lang geleden een Macbook Pro gekocht...
Als je bij een Reseller gekocht hebt, zou ik geen illusies hebben. In een fysieke winkel is ruilen/terugsturen zoals online praktisch niet te doen. Daarnaast is jouw systeem niet echt meer verkoopbaar. Als ze dus wat voor je betekenen moet je denk ik iets heel kleins verwachten (misschien oordopjes ofzo.., tegoedbonnetje, daar zal het echt wel mee ophouden.aramdin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 10:56:
Net met Apple gebeld, die verwees me naar de Reseller...Als ik meer info heb, dan meldt ik mij weer
Zij weten namelijk net zo min als jij wanneer er een nieuw model zit aan te komen.
[ Voor 0% gewijzigd door Rox_NL op 11-06-2009 14:01 . Reden: storende zinsbouw verholpen.. ]
Zou ik zeker niet zeggen. Altijd proberen. Het is mij weleens gelukt. (vooral toen ik iets bijbetaalde voor een duurder model)Rox_NL schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 11:16:
[...]
Als je bij een Reseller gekocht hebt, zou ik me geen illusies hebben. In een fysieke winkel is ruilen/terugsturen zoals online praktisch niet te doen.
Situatie; maandag kort nadat de Apple Store terug online stond heb ik m'n 17inch MBP besteld en betaald. Toen was er een levertijd van ongeveer 8 dagen.
Half uur nadat ik alles in orde was probeer ik nog even dezelfde config. te bestellen, nu met een leveringstermijn van 4 dagen.
Betaling is vandaag allemaal in orde gekomen en krijg een mail dat m'n laptop rond 23 juni verzonden zal worden. (de 8 dagen wachttijd die de Apple Store in het begin aangaf als leveringstermijn toen ik de bestelling plaatste).
Mijn vraag is nu volgende: mag ik er vanuit gaan dat m'n laptop (mits is hij stock is) maar pas de 23e juni verzonden zal worden, of dat ik de huidige termijn (4 dagen) in acht mag nemen?
Half uur nadat ik alles in orde was probeer ik nog even dezelfde config. te bestellen, nu met een leveringstermijn van 4 dagen.
Betaling is vandaag allemaal in orde gekomen en krijg een mail dat m'n laptop rond 23 juni verzonden zal worden. (de 8 dagen wachttijd die de Apple Store in het begin aangaf als leveringstermijn toen ik de bestelling plaatste).
Mijn vraag is nu volgende: mag ik er vanuit gaan dat m'n laptop (mits is hij stock is) maar pas de 23e juni verzonden zal worden, of dat ik de huidige termijn (4 dagen) in acht mag nemen?
lijkt me logisch, als hun zeggen 23 juni dan is ie er dus 23 juni. (hoewel bij mij 11 + 8 19 juni is en niet 23.)
Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Als je belt met Apple krijg je waarschijnlijk het beste antwoord.Den_John schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:08:
Dat dacht ik eerst ook, maar na wat zoek werk vond ik em in de adres balk naast de rss buttonjpboere schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 15:15:
8 werkdagen..OxiMoron schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 13:23:
lijkt me logisch, als hun zeggen 23 juni dan is ie er dus 23 juni. (hoewel bij mij 11 + 8 19 juni is en niet 23.)
Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Right... I'm an idiot

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?
Iemand al ergens @ fora gezien of de 15" display nou echt verbeterd is of alleen de 13"?
Helaas pis ik net naast de boot, volgens de Reseller (informatie ingewonnen bij Apple) heb je recht op een refund als je aankoop binnen 14 dagen is voltooid.aramdin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 12:25:
Ik verwacht ook niet dat ik een nieuwe krijg, ik heb hier en daar wel iets gelezen over een refund, waar ik genoegen mee zou nemen. Alle beetjes zijn meegenomen, ik was niet op de hoogte van de WWDC, anders ha dik maybe wel gewacht.
Het lijkt er toch op dat de MBP 15" nieuwe schermen hebben gekregen. Meer details op Macrumors.
Wellicht tegen een lichte restocking fee dat ze wel zaken willen doen?aramdin schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:08:
[...]
Helaas pis ik net naast de boot, volgens de Reseller (informatie ingewonnen bij Apple) heb je recht op een refund als je aankoop binnen 14 dagen is voltooid.
[ Voor 64% gewijzigd door Philflow op 11-06-2009 16:10 ]
Ik gebruik altijd Command+Rronwiel schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 14:12:
[...]
Dat dacht ik eerst ook, maar na wat zoek werk vond ik em in de adres balk naast de rss button. In mijn ogen een wat onhandige plek, maar goed.
NOSIG
Hoeveel cells/mah batterij zit er eigenlijk in de nieuwe mb pro 13"? Dit omdat er toch een redelijk stevige processor in zit, en dan toch rond de 7h uithouden..
Offtopic: bij de Back to school actie kun je met veel korting een iPod erbij kopen. Heb 'm zelf echter niet nodig, welke (touch 8gb of nano16gb) zou het best doorverkoopbaar zijn? Bvd!
Offtopic: bij de Back to school actie kun je met veel korting een iPod erbij kopen. Heb 'm zelf echter niet nodig, welke (touch 8gb of nano16gb) zou het best doorverkoopbaar zijn? Bvd!
[ Voor 4% gewijzigd door FXX op 11-06-2009 16:41 ]
http://www.ifixit.com/Tea...Pro-13-Inch-Unibody/814/1 << misschien dat diverse mensen in dit topic hier meer antwoorden vinden, bijv. over wat voor accu er nou precies in zit
Het gaat er geloof ik vooral om dat het Lithium Polymer is. Dat maakt het verschil.FXX schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:41:
Hoeveel cells/mah batterij zit er eigenlijk in de nieuwe mb pro 13"? Dit omdat er toch een redelijk stevige processor in zit, en dan toch rond de 7h uithouden..
FXX schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 16:41:
offtopic:
Een gloednieuwe Ipod? nee die wil niemand hebben
ja dus die kun je wel doorverkopen
Een gloednieuwe Ipod? nee die wil niemand hebben
[ Voor 36% gewijzigd door Philflow op 11-06-2009 17:11 ]
Nope, Polymer is enkel een nieuwe, goedkopere techniek. Het is volgens Apple beter geschikt om vaak op te laden. In mijn SE Xperia X1 zit er ook 1 als ik me niet vergis. Echter zijn er ook nadelen aan, al weet ik zo niet meer welke dat is, meende dat ie niet te leeg mag raken.Philflow schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 17:10:
[...]
Het gaat er geloof ik vooral om dat het Lithium Polymer is. Dat maakt het verschil.
Hoe dan ook, dat zegt niets over de accutijd, die hangt nog altijd gewoon af van het aantal elektronen die hij kan vasthouden en dat kun je nog altijd zien aan het aantal Wh of Ah maal voltage.
Eigenlijk zitten er alleen maar voordelen aan de lithium-ion polymer t.o.v. lithium-ion batterijen. Maar Apple gaat een stap verder...GENETX schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 19:04:
[...]
Nope, Polymer is enkel een nieuwe, goedkopere techniek. Het is volgens Apple beter geschikt om vaak op te laden. In mijn SE Xperia X1 zit er ook 1 als ik me niet vergis. Echter zijn er ook nadelen aan, al weet ik zo niet meer welke dat is, meende dat ie niet te leeg mag raken.
Hoe dan ook, dat zegt niets over de accutijd, die hangt nog altijd gewoon af van het aantal elektronen die hij kan vasthouden en dat kun je nog altijd zien aan het aantal Wh of Ah maal voltage.
In vrijwel alle apparaten zitten tegenwoordig lithium-ion polymer batterijen. Dat is inderdaad gewoon een evolutie van de gewone lithium-ion batterijen. Het mooie wat Apple heeft gedaan is dat ze het management van de batterij een stuk intelligenter hebben gemaakt en de cellen op een handige manier stapelen. Meer op Wikipedia (Wikipedia: Lithium-ion-polymeer-accu) en de Apple site (http://www.apple.com/nl/macbookpro/#battery).
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Ik heb eigenlijk nog niemand echt gehoord over de gecombineerde audio in en uit die zit op de Macbook Pro 13". Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden, ik maak nu eigenlijk zelden gebruik van de audio in. Maar het lijkt me behoorlijk irritant als je veel gebruik maakt van Skype icm een goede koptelefoon en microfoon. Wat is jullie mening hierover?
Anoniem: 35919
Ik vraag mij af of de ingang/uigang ondersteuning heeft voor de iphone headset aansluiting.
Als je het hebt over de nieuwe 13" Macbook... volgens de Apple website:Anoniem: 35919 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:32:
Ik vraag mij af of de ingang/uigang ondersteuning heeft voor de iphone headset aansluiting.
Supports Apple Stereo Headset with microphone
Dat is niet zo raar aangezien bijna niemand dat ding nog heeft. Verder is het ook zo dat de meesten die zo'n ingang nodig hebben dat toch al via firewire zullen doen en dat zit er tegenwoordig weer op (dingen met een fw400 stekker hebben alleen een ander kabeltje nodig met een fw800 en fw400 stekker). Verder was het voorheen ook altijd zo dat je een microfoon met eigen voeding nodig had dus de meeste headsets waren toch al volledig kansloos. USB en bluetooth headsets doen het prima op Macs met Skype en waren dan ook de enige echte mogelijkheid om een headset op de Mac aan te sluiten dus dat is met deze nieuwe versie van de MacBook niet gewijzigd. Die ene aansluiting is dus helemaal geen probleem.martijn007 schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 20:29:
Ik heb eigenlijk nog niemand echt gehoord over de gecombineerde audio in en uit die zit op de Macbook Pro 13". Ik weet nog niet wat ik er van moet vinden, ik maak nu eigenlijk zelden gebruik van de audio in. Maar het lijkt me behoorlijk irritant als je veel gebruik maakt van Skype icm een goede koptelefoon en microfoon. Wat is jullie mening hierover?
[ Voor 20% gewijzigd door ppl op 11-06-2009 20:59 ]
Dit brengt ook redelijke verwarring bij de bestelling:
X Toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
X Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Engels)
X Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
Bovenste staat standaard aangevinkt, het woordje verlicht is weggelaten.. vergeten waarschijnlijk..
Trouwens, is het mogelijk om met deze kabel: "Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter" in combinatie met een DVI -> VGA adapter een beamer aan te sluiten ? Of moet je per sé een "Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter" aaschaffen in zo'n situatie ?
Bovenste staat standaard aangevinkt, het woordje verlicht is weggelaten.. vergeten waarschijnlijk..
Trouwens, is het mogelijk om met deze kabel: "Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter" in combinatie met een DVI -> VGA adapter een beamer aan te sluiten ? Of moet je per sé een "Mini DisplayPort-naar-VGA-adapter" aaschaffen in zo'n situatie ?
[ Voor 24% gewijzigd door Kaspers op 11-06-2009 23:57 ]
DVI -> VGA adapters passen niet op de Mini-Display -> DVI adapter.Kaspers schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:43:
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Inderdaad. Het DVI-verloopstukje geeft geen analoog signaal door.
^ Wat hij zegt.
Anoniem: 17772
Ik had de bovenste aangevinkt gelaten, en er komt nu gewoon licht onder mijn toetsen vandaan hoorKaspers schreef op donderdag 11 juni 2009 @ 23:43:
Anoniem: 114361
Een van mijn USB poorten doen het niet meer. Wanneer ik mijn Apple keyboard of muis eraan vastzet, gebeurt er helemaal niets. Zowel niet in windows als in OSX.
Iemand een ideetje?
Iemand een ideetje?
nevermind
[ Voor 95% gewijzigd door shytah op 12-06-2009 09:00 ]
wat voor mij nog niet echt duidelijk is zijn de tweetal grafische kaarten (9400m en 9600m) in de mbp (15", 266 ghz). Ik sta op het punt om een mbp te kopen.
Is het zo dat het een van de twee actief kan zijn ipv dat deze samenwerken? Als ik zit te internetten, de 9400m gebruikt wordt en wanneer ik ga photoshoppen dan moet overschakelen ik naar 9600M. Of regelt het os zelf? Dit vanwege stroom verbuik (en de warmte van de laptop) enzo, lijkt me omslachtig dat ik steeds via powermangement moet wisselen van graka.
Ik zit ook zeer te dubben of ik de instapmodel of de medium (+9600M met 256 mb). Ik ben niet zo'n game type. Van wat ik zo'n beetje lees is dat de performance van het algehele mbp beter is (vooral bij snow leopard) en de gedachte 'you might never know'.
Is het zo dat het een van de twee actief kan zijn ipv dat deze samenwerken? Als ik zit te internetten, de 9400m gebruikt wordt en wanneer ik ga photoshoppen dan moet overschakelen ik naar 9600M. Of regelt het os zelf? Dit vanwege stroom verbuik (en de warmte van de laptop) enzo, lijkt me omslachtig dat ik steeds via powermangement moet wisselen van graka.
Ik zit ook zeer te dubben of ik de instapmodel of de medium (+9600M met 256 mb). Ik ben niet zo'n game type. Van wat ik zo'n beetje lees is dat de performance van het algehele mbp beter is (vooral bij snow leopard) en de gedachte 'you might never know'.
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Je moet zelf kiezen welke kaart je wil gebruiken, om te wisselen moet je opnieuw inloggen.
Ik hoop dat in Snow Leopard niet meer opnieuw ingelogd hoeft te worden.
Ik hoop dat in Snow Leopard niet meer opnieuw ingelogd hoeft te worden.
Je kunt schakelen tussen de twee GPU's je kunt ze niet allebei tegelijk gebruiken.
SL zal ook prima draaien met 9400, daar heb je echt geen 9600 voor nodig. De GPU accelerated functies van Photoshop zullen mogelijk wel baat hebben van de 9600. Ik weet het niet want ik heb er geen benchmarks van gezien (CS4 9400M vs. 9600M)
SL zal ook prima draaien met 9400, daar heb je echt geen 9600 voor nodig. De GPU accelerated functies van Photoshop zullen mogelijk wel baat hebben van de 9600. Ik weet het niet want ik heb er geen benchmarks van gezien (CS4 9400M vs. 9600M)
ik heb wel op internet wel gekeken wat de verschillen zijn in perfomance, uitgedrukt in fps in cod4.
als ik kijk naar mijn huidige gebruik van laptop is dat ik af en toe filmpies kijk en af en toe vmware. Niet echt zwaar grafisch geweld (video editing enzo). Mijn indruk is .. 9400M is voldoende, er staat zo'n techno duivel op mijn schouder die fluisterd 'maar stel ...dat je af en toe games wil spelen ..' *zucht*
als ik kijk naar mijn huidige gebruik van laptop is dat ik af en toe filmpies kijk en af en toe vmware. Niet echt zwaar grafisch geweld (video editing enzo). Mijn indruk is .. 9400M is voldoende, er staat zo'n techno duivel op mijn schouder die fluisterd 'maar stel ...dat je af en toe games wil spelen ..' *zucht*
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
shaowoo schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:33:
er staat zo'n techno duivel op mijn schouder die fluisterd 'maar stel ...dat je af en toe games wil spelen ..' *zucht*
offtopic:
Die techno duivel heeft mij net een PC met Ati4770 laten aanschaffen, heel wat meer gaming power dan een 9600GT. Totaal 400 euro
Zonet een MBP 13" besteld, 500 GB schijf en 4 GB RAM.
Ben een all-time Windows user die al lang uitkeek naar het juiste moment om over te stappen.
Ik denk met deze combinatie dat je geweldig veel waar voor je geld krijgt.
Verwacht jullie aan beginnersvragen over 8 dagen ;-)
(can't wait!)
Ben een all-time Windows user die al lang uitkeek naar het juiste moment om over te stappen.
(can't wait!)
Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt
Heb gister de nieuwe 15" besteld. wordt vandaag afgeleverd ben zeer benieuwdAlbi The Dragon schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:04:
Zonet een MBP 13" besteld, 500 GB schijf en 4 GB RAM.
(can't wait!)
zal zodra hij binnen is wel wat foto's posten.
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Op dit moment twijfel ik ook nog steeds of ik mijn iMac 20" inruil voor een MBP 15"... Ik wil eigenlijk niet van mijn grote(re) scherm af, maar vind die MBP'tjes wel geil...shaowoo schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 09:16:
wat voor mij nog niet echt duidelijk is zijn de tweetal grafische kaarten (9400m en 9600m) in de mbp (15", 266 ghz). Ik sta op het punt om een mbp te kopen.
[ Voor 3% gewijzigd door THE_BASE op 12-06-2009 10:22 ]
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
Ai, als ik de prijzen zie van de huidige setups en ik dat vergelijk met wat mijn November 2008 unibody heeft gekost... Aan de andere kant heeft deze laptop mij in de tussentijd goed geld opgeleverd (dit is mijn productie-computer). Ik heb dus een 15.4" 2008 met losse batterij, bevalt tot nu toe goed. Werkt lekker snel en als ik terugkijk naar mijn Windows laptop dan moet ik op dat ding weer wennen aan de 'unresponsiveness' van Windows... Je klikt maar er gebeurt niks 
Het allergrootste probleem van de nieuwe MacBook Pro is overigens de multitouch HID. Zodra je op een andere laptop gaat werken raak je enorm gefrustreerd want dat ding doet het niet
Ineens voelt elke andere laptop ontzettend ouderwets, met die klikknopjes en gebrek aan multitouch.
Hoe is het overigens met het updaten van OS X... van 10.5 naar 10.6 straks. Moet je dan 10.6 in de winkel kopen of is updaten goedkoper?
Het allergrootste probleem van de nieuwe MacBook Pro is overigens de multitouch HID. Zodra je op een andere laptop gaat werken raak je enorm gefrustreerd want dat ding doet het niet
Hoe is het overigens met het updaten van OS X... van 10.5 naar 10.6 straks. Moet je dan 10.6 in de winkel kopen of is updaten goedkoper?
Ik denk dat wij als Leopard gebruikers gewoon 29$ gaan moeten betalen. Maar het is mij niet duidelijk of het voor upgrade of retail is...Wilf schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:20:
Ai, als ik de prijzen zie van de huidige setups en ik dat vergelijk met wat mijn November 2008 unibody heeft gekost... Aan de andere kant heeft deze laptop mij in de tussentijd goed geld opgeleverd (dit is mijn productie-computer). Ik heb dus een 15.4" 2008 met losse batterij, bevalt tot nu toe goed. Werkt lekker snel en als ik terugkijk naar mijn Windows laptop dan moet ik op dat ding weer wennen aan de 'unresponsiveness' van Windows... Je klikt maar er gebeurt niks
Het allergrootste probleem van de nieuwe MacBook Pro is overigens de multitouch HID. Zodra je op een andere laptop gaat werken raak je enorm gefrustreerd want dat ding doet het nietIneens voelt elke andere laptop ontzettend ouderwets, met die klikknopjes en gebrek aan multitouch.
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
vanaf de apple site:Wilf schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:20:
If you purchased a qualifying system or Xserve on or after June 8, 2009, that does not include Mac OS X Snow Leopard, you can upgrade to Mac OS X Snow Leopard for € 8.95.*
8,95
linkje: http://www.apple.com/nl/macosx/uptodate/
Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.
Dan kan je voorstelllen dat ik baal, heb in november 08 mijn MBP besteld en heb er sindsdien alleen maar problemen mee, heb sinds januari niet 1 maand volop met mijn computer kunnen werken, zijn al zoveel dingen mee mis gegaan. Gister weer teruggegaan voor de zoveelste keer. Schandalig... dus en ik heb te veel betaald en heb er nog geen plezier van gehad. Had ik dit geweten...Wilf schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:20:
mjah niks aan te doen I guess
Eigenlijk kun je alleen maar upgrades los kopen. Technisch gezien zijn het gewoon retail versies: je kunt zonder problemen een clean install doen of je huidige installatie upgraden. Er zijn echter ook echte upgrade versies waarbij je technisch gezien alleen een upgrade kan doen van een bestaande installatie. De eerste genoemde is waar je normaliter 129 voor betaald maar wat nu 29 is geworden en die laatste is veelal rond de 10 dollar/euro en krijg je alleen wanneer je een Mac hebt gekocht met het oude systeem rond de tijd dat de nieuwe uit komt.
Ah voila, een duidelijk antwoord...ppl schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:31:
Eigenlijk kun je alleen maar upgrades los kopen. Technisch gezien zijn het gewoon retail versies: je kunt zonder problemen een clean install doen of je huidige installatie upgraden. Er zijn echter ook echte upgrade versies waarbij je technisch gezien alleen een upgrade kan doen van een bestaande installatie. De eerste genoemde is waar je normaliter 129 voor betaald maar wat nu 29 is geworden en die laatste is veelal rond de 10 dollar/euro en krijg je alleen wanneer je een Mac hebt gekocht met het oude systeem rond de tijd dat de nieuwe uit komt.
Ik blijf het wel een schitterende move vinden van Apple om het zo goedkoop te doen.
Ben ik blij dat ik verleden jaar ben overgestapt
iPhone 12 | Switch Lite | Sony 55A89 | Passat Variant GTE | Tesla MY RWD
Er werd anders in de keynote specifiek gesteld dat een upgrade 29 dollar was, en retail 129. Daarnaast is er nog de 8.95 voor klanten die na 8 juni een computer hebben gekocht.
Dus wat is het nou?
Dus wat is het nou?
Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs
maar krijg je dan voor 8.95,- een fysiek schijfje?nadroJ schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:06:
Precies wat je zegt. Na 8 juni 8.95, anders 29.
Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt
Daar kun je wel van uitgaan denk ik, dat was bij Leopard ook zo.Albi The Dragon schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:38:
[...]
maar krijg je dan voor 8.95,- een fysiek schijfje?
Ik heb nu een Late 2008 MB 13", én een goede windows laptop (zie sig). Eigenlijk wil ik over naar de nieuwe MBP 15". Ik heb mijn zinnen op het instapmodel van de 15" gezet, maar kwam er gister achter dat daar helemaal geen 9600 (meer) in zit. volgens mij was dit wel voor de wwdc (toen was hij ook duurder, maar minder hdd en mem).
Nu moet ik dus toch weer voor die van 1799 gaan wil ik nog een beetje fatsoenlijk kunnen gamen. Erg jammer dat ze ervoor gekozen hebben om het instapmodel niet ook gewoon de 9600 te geven
Edit: Deze post voegt geloof ik niet echt iets toe, maar moest echt ff mn frustratie kwijt.
Nu moet ik dus toch weer voor die van 1799 gaan wil ik nog een beetje fatsoenlijk kunnen gamen. Erg jammer dat ze ervoor gekozen hebben om het instapmodel niet ook gewoon de 9600 te geven
Edit: Deze post voegt geloof ik niet echt iets toe, maar moest echt ff mn frustratie kwijt.
[ Voor 9% gewijzigd door pposthoorn op 12-06-2009 11:57 ]
ik wist niet eens dat een MBP een Subwoofer hebt 

"The subwoofer comes off after removing two screws."
Volgens mij hebben alle MacBooks en iMacs zo'n setup (2.1)icegodd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:57:
[afbeelding]
Ik begrijp je frustratie wel, maarja er zijn nu ook mensen blij dat ze voor minder een 15" kunnen krijgen met meer hd en geheugen... Het is altijd een compromis natuurlijkpposthoorn schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:56:
Ik heb nu een Late 2008 MB 13", én een goede windows laptop (zie sig). Eigenlijk wil ik over naar de nieuwe MBP 15". Ik heb mijn zinnen op het instapmodel van de 15" gezet, maar kwam er gister achter dat daar helemaal geen 9600 (meer) in zit. volgens mij was dit wel voor de wwdc (toen was hij ook duurder, maar minder hdd en mem).
[ Voor 57% gewijzigd door JottemJ op 12-06-2009 12:03 ]
Die config die je nu koopt voor 1799 was eerst iets van 2199. Dus je bent wel 400 euro goedkoper uit.pposthoorn schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:56:
Heeft iemand een idee hoe dat met die studentenactie werkt? Hoe toon ik aan dat ik student ben? En ben ik verplicht een iPod Touch erbij te nemen?
Voor 50 euro meer heb ik nu de 15" MBP met 2 videokaarten!
iPhone 16 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Max & Pro 2 HomeKit CarPlay MagSafe AirTags
THE_BASE,THE_BASE schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 13:45:
Heeft iemand een idee hoe dat met die studentenactie werkt? Hoe toon ik aan dat ik student ben? En ben ik verplicht een iPod Touch erbij te nemen?
ik heb mijn late 2008 MBP gekocht via SURFspot.nl, de webshop van SURFdiensten als ik me niet vergis. In die webshop kun je aangeven bij welke instelling je studeert, inloggen met je studentnummer en wachtwoord en je wordt omgeleid naar de Apple-studentenshop van jouw instelling.
Ik kreeg destijds 12% korting. Het schijnt trouwens dat je via een ADC membership nog meer korting kan krijgen, alleen betaal je daar dan wel een eenmalig bedrag voor. Hoe en wat precies, mag je zelf uitzoeken ;-)
Werkt heel makkelijk:
1) Koop een mac (m.u.v de mac mini) en gelijk de ipod erbij die je wilt hebben.
2) Voer vervolgens hier je kortings aanvraag in: https://input.media.euro..../programmes/backtoschool/
3) Wacht totdat je aanvraag is goedgekeurd.
Alles is ook hier na te lezen: https://input.media.euro..../programmes/backtoschool/
2) Voer vervolgens hier je kortings aanvraag in: https://input.media.euro..../programmes/backtoschool/
Alles is ook hier na te lezen: https://input.media.euro..../programmes/backtoschool/
"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell
Men noemt het een subwoofer, maar het mag eigenlijk niet zo genoemd worden gezien de definitie.icegodd schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:57:
[afbeelding]
Oh, en zelfs de whitebook heeft ook een 'subwoofer'
NOSIG
Makkelijk! Maar moet je per se een iPod nemen dan? Ik heb een iPhone en wil gewoon die korting!Eldariel schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 13:54:
Werkt heel makkelijk:
THE_BASE, waarom bel je Apple niet gewoon even?
Lijkt me makkelijker.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Je krijgt helaas geen korting op je mb als je geen ipod neemt, dus wel de ipod nemen en verkopenTHE_BASE schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:06:
[...]
Makkelijk! Maar moet je per se een iPod nemen dan? Ik heb een iPhone en wil gewoon die korting!
Je hebt gelijk! ;-)Nitai schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 14:20:
THE_BASE, waarom bel je Apple niet gewoon even?Lijkt me makkelijker.
Hmm, verkeerde knop!
Ik twijfel tussen de 2,53Ghz 15" en de 2,66Ghz 15" en volgens mij is het verschil de dubbele videocard en de harde schijf. Is dit echt zo'n enorm verschil qua videoperformances als ik alleen maar internet, muziek luister en af en toe een film kijk?
M.a.w. is het de 200 euro waard?
[ Voor 52% gewijzigd door THE_BASE op 12-06-2009 20:14 ]
Totaal geen verschil voor jouw gebruik.THE_BASE schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 20:12:
[...]
Is dit echt zo'n enorm verschil qua videoperformances als ik alleen maar internet, muziek luister en af en toe een film kijk?
Anoniem: 276616
Waarschijnlijk merk je nu, met Mac OSX 10.5 geen verschil, maar dadelijk met 10.6 zou je dat wel moeten gaan merken, omdat dan het OS de GPU onafhankelijk aan kan sturen, zonder dat een specifieke applicatie daarom vraagt, oftewel het performance verschil zal ook niet 3d intensieve taken toe gaan nemen.
Het klopt dat SL de GPU meer gaat gebruiken. Maar waarschijnlijk is de 9400 meer dan genoeg voor OS rendering. Een 9600 kopen alleen voor SL is wasted money imo.Anoniem: 276616 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 22:52:
[...]
Waarschijnlijk merk je nu, met Mac OSX 10.5 geen verschil, maar dadelijk met 10.6 zou je dat wel moeten gaan merken, omdat dan het OS de GPU onafhankelijk aan kan sturen, zonder dat een specifieke applicatie daarom vraagt, oftewel het performance verschil zal ook niet 3d intensieve taken toe gaan nemen.
[ Voor 4% gewijzigd door Philflow op 12-06-2009 22:58 ]
Iemand anders ook opgevallen dat het standaard kleurenprofiel op de MBP 13 veel te geelig/bruin is?
Kalibreren in Expert mode maakt echt een gigantisch verschil.
Niet zo mooi nieuws over de MBP 13": Zoals het er nu naar uitziet wordt alleen 1.5 Gigabit over SATA gehaald. Geen probleem voor normale harde schijven, wel jammer als je er een snelle SSD in wil zetten.
* Jimmie een Intel X25-M 160 GB in bestelling heeft staan...Philflow schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:43:
Niet zo mooi nieuws over de MBP 13": Zoals het er nu naar uitziet wordt alleen 1.5 Gigabit over SATA gehaald. Geen probleem voor normale harde schijven, wel jammer als je er een snelle SSD in wil zetten.
Check de keynote nog maar eens want je haalt dingen door de war. Rond 45 minuten gaat Bertrand het hebben over de prijs. Daarin zegt hij letterlijk dat Leopard 129 dollar kost en dat ze willen dat iedereen naar Snow Leopard gaat upgraden. Wat zouden ze daar voor vragen? Het antwoord: 29 dollar voor een single license en 49 voor de family pack (het staat voor de duidelijkheid ook nog eens op de slides). Op de Apple site staat de upgrade price vermeldt en die komt uit op 9,95 dollar (wat hier 8,95 euro is; het beslaat de verzendkosten voor de upgradeversie van Snow Leopard en alleen voor klanten die na 8 juni een Mac bestellen). Je haalt dus de prijs die Bertrand geeft voor Leopard door de war met Snow Leopard. Het verschilt maar 1 woordje maar die is oh zo belangrijkafterburn schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 10:47:
Er werd anders in de keynote specifiek gesteld dat een upgrade 29 dollar was, en retail 129. Daarnaast is er nog de 8.95 voor klanten die na 8 juni een computer hebben gekocht.
Dus wat is het nou?
Het OS is altijd hetgeen wat de hardware aanstuurt, dat is het primaire doel van een OS. In dit geval biedt het OS een handige omgeving voor programmeurs om gebruik te kunnen maken van de rekenkundige mogelijkheden van de GPU/IGP (die 9400m doet ook mee en dat is een IGP). Apple heeft dat open source gemaakt en noemt het OpenCL. Als de programmeur in kwestie geen gebruik maakt van OpenCL zal zijn applicatie dus ook geen gebruik kunnen maken van de rekenkundige mogelijkheden van de GPU/IGP. Er wordt dan ook op geen enkele wijze daar nog gebruik van gemaakt voor die applicatie. Indien een applicatie hier wel over beschikt dan natuurlijk wel.Anoniem: 276616 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 22:52:
[...]
Het andere deel wat Snow Leopard kan doen en wat nu eigenlijk met de 9400m al gebeurd is H.264 hardwarematige decoden waardoor dat sneller wordt. Daarnaast biedt Snow Leopard nog een heel gebeuren voor beter gebruik van multicore cpu's door wat ze Grand Central Dispatch (GCD) noemen. Dat zou developers ook het leven makkelijker moeten maken doordat ze gemakkelijker en beter gebruik kunnen maken van die multicore techniek. Het OS kan al wel aardig wat dingen zelf opdelen maar ook hier geldt weer dat de applicatie er voor gebouwd moet zijn wil het ook echt goed ondersteund worden.
[ Voor 43% gewijzigd door ppl op 13-06-2009 00:38 ]
Kan je overigens ook updaten van 10.4 naar 10.6? Anders is zo'n family pack wel een goed idee voor mijn collega's en opdrachtgevers...
Edit:
Zit ik mij net te bedenken, zou het niet mogelijk zijn dat de geheugenproblemen met 10.6 opgelost worden?
Edit:
Zit ik mij net te bedenken, zou het niet mogelijk zijn dat de geheugenproblemen met 10.6 opgelost worden?
[ Voor 30% gewijzigd door Wilf op 13-06-2009 00:44 ]
Dat viel mij dus ook op, het scherm is wat feller/hoger contrast dan de witte Macbook (mid 2007 model) die ik er naast heb staan.Anoniem: 17772 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:29:
Iemand anders ook opgevallen dat het standaard kleurenprofiel op de MBP 13 veel te geelig/bruin is?
Ga hem is kalibreren en kijken wat het opleverd.
Qua kleurprofielen zul je dat met een hardwarematig apparaat moeten gaan doen. Meeste gebruikte instellingen zijn in ieder geval gamma 2,2 (Leopard en eerder doen standaard 1,8, met Snow Leopard wordt het 2,2) en een kleurtemperatuur van 6500K (hoewel je ook vrij vaak 5500K tegen schijnt te komen). Zowel 5500k (ook wel D55) en 6500K (D65) zijn hele warme kleurtemperaturen wat zich vertaalt in een nogal geel/bruine kleur. Je ogen zullen daar aan moeten wennen. Jullie zijn vast een veel hogere kleurtemperatuur van boven de 9000K gewend wat enorm koel is en daarmee ook heel erg blauw. Als je je scherm echt wil kalibreren doe het dan niet met die ingebouwde kalibratie tool want dat is softwarematig. Echt goed kalibreren doe je met een stukje hardware dat je scherm meet en op basis van die gegevens een kleurprofiel aanmaakt (en bij het meten kun je 'm vertellen dat je dan gamma 2,2 en een kleurtemperatuur van 6500K wil of whatever je zou willen).
@Wilf: welke geheugenproblemen? Meestal zijn dat nogal hardwarematige problemen die je oplost door het geheugen te vervangen. Je kunt van 10.4 en 10.5 naar 10.6 upgraden maar let wel, 10.6 is een Intel only release! Voor meer informatie heeft Apple netjes de specs online gezet, belangrijkste is het kadertje rechts voor wie wil upgraden.
@Wilf: welke geheugenproblemen? Meestal zijn dat nogal hardwarematige problemen die je oplost door het geheugen te vervangen. Je kunt van 10.4 en 10.5 naar 10.6 upgraden maar let wel, 10.6 is een Intel only release! Voor meer informatie heeft Apple netjes de specs online gezet, belangrijkste is het kadertje rechts voor wie wil upgraden.
[ Voor 16% gewijzigd door ppl op 13-06-2009 01:17 ]
Sorry, ik was niet echt duidelijk. Ik bedoelde deze problemen.ppl schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 00:54:@Wilf: welke geheugenproblemen?
Dat verhaal met Kingston geheugen? Dat klinkt eerder als een hardwarematig probleem, stukje tussen de geheugenreepjes en de chipset waarbij ze elkaar niet lief vinden. Daar heeft software niets mee van doen. Laten we het er maar op houden dat het wellicht beter is om een ander merk geheugen te nemen in dit geval.
Ik gebruik nu Adobe RBG (1998). Deze kun je selecteren door "Show profiles for this display only" uit te schakelen.WallieBTY schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 00:43:
[...]
Dat viel mij dus ook op, het scherm is wat feller/hoger contrast dan de witte Macbook (mid 2007 model) die ik er naast heb staan.
Ga hem is kalibreren en kijken wat het opleverd.
Nee, aan de kleurtemperatuur lag het niet denk ik. Tijdens het softwarematig kalibreren heb ik de opties gekozen die je noemt (D65 en 2.2 gamma) en het resultaat was toch veel beter dan het standaard profiel. Het standaard profiel lijkt bijna sepia in verhouding. De verbeteringen kwamen door de instellingen tijdens "Expert mode" van de "Native luminance response curves" (vijf stappen).ppl schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 00:54:
Qua kleurprofielen zul je dat met een hardwarematig apparaat moeten gaan doen. Meeste gebruikte instellingen zijn in ieder geval gamma 2,2 (Leopard en eerder doen standaard 1,8, met Snow Leopard wordt het 2,2) en een kleurtemperatuur van 6500K (hoewel je ook vrij vaak 5500K tegen schijnt te komen). Zowel 5500k (ook wel D55) en 6500K (D65) zijn hele warme kleurtemperaturen wat zich vertaalt in een nogal geel/bruine kleur. Je ogen zullen daar aan moeten wennen. Jullie zijn vast een veel hogere kleurtemperatuur van boven de 9000K gewend wat enorm koel is en daarmee ook heel erg blauw.
Enfin, door het handmatig kalibreren waren toch een aantal kleuren 'off', dus ik heb uiteindelijk gekozen voor de Adobe RGB. Nu lijken de kleuren praktisch identiek aan mijn Philips TFT die ook op 6500K draait.
Na het lezen van de aankondiging van de update op de frontpage dacht ik net hetzelfde en sprong ik bijna een gat in de lucht...maar het klopt dus niet. De 15" MBP die vóór de update 2199 euro kostte (en nu 2099 euro kost) had een 9600M GT met 512MB geheugen, de 15" MBP die nu 1799 euro kost heeft een 9600M GT met 'maar' 256MB geheugen. Wel krijg je nu voor 1799 euro een 2.66GHz CPU, vóór de update was dat nog een 2,40GHz CPU.Myrdhin schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 13:36:
[...]
Die config die je nu koopt voor 1799 was eerst iets van 2199. Dus je bent wel 400 euro goedkoper uit.
[ Voor 3% gewijzigd door fanatic_david op 13-06-2009 03:44 ]
Er zijn minstens drie verschillende panelen in omloop (9c9f, 9bcd,9ca0). Misschien wel goed om te vermelden welke je hebt.Anoniem: 17772 schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:29:
Lullig. Misschien even annuleren. Volgens deze post worden snelheden gehalveerd.Jimmie schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 23:51:
[...]
* Jimmie een Intel X25-M 160 GB in bestelling heeft staan...
En een CPU met 6MB cache.fanatic_david schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 03:39:
[...]
... De 15" MBP die vóór de update 2199 euro kostte (en nu 2099 euro kost) had een 9600M GT met 512MB geheugen, ....
We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.
Anoniem: 274511
Ik wil binnen kort een Macbook pro kopen maar zit met één vraag.
Maakt het veel uit als een grafische kaart met 256 of 512MB koopt?
Heb zelf lang naar het antwoord lopen zoeken maar ik kwam er niet uit.
Wel heb ik begrepen dat er in de processoren weinig verschil zit in de praktijk.
Overgins maakt me het niet veel uit als ik 500GB of 320 heb. Ik gebruik al jaren 120GB op mijn oude roest machine en vind dat al genoeg.
[De programma's en games die ik denk te ga gebruiken: Diablo 3,heel Adobe CS4 (later misschien nog CS5) pakket,3D max voor niet professioneel gebruik, Empire: Total War en Modern Warfare 2. Het hoef allemaal niet op allemaal high ben redelijk snel tevreden.Het is af en toe leuk om een game te spelen.Als ik wil gamen doe ik dat liever op een Xbox360.)
15-inch: 2,66 GHz € 1799,- {€1511,- ex BTW}
• 2,66-GHz Intel Core 2 Duo
• 4 GB geheugen
• Harde schijf van 320 GB
• NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT met 256MB
• SD-kaart slot
• Batterij tot 7 uur
15-inch: 2,8 GHz € 2099,- {€1763,- ex BTW}
• 2,8-GHz Intel Core 2 Duo
• 4 GB geheugen
• Harde schijf van 500 GB
• NVIDIA GeForce 9400M + 9600M GT met 512MB
• SD-kaart slot
• Batterij tot 7 uur
Alvast bedankt.
Maakt het veel uit als een grafische kaart met 256 of 512MB koopt?
Heb zelf lang naar het antwoord lopen zoeken maar ik kwam er niet uit.
Wel heb ik begrepen dat er in de processoren weinig verschil zit in de praktijk.
Overgins maakt me het niet veel uit als ik 500GB of 320 heb. Ik gebruik al jaren 120GB op mijn oude roest machine en vind dat al genoeg.
[De programma's en games die ik denk te ga gebruiken: Diablo 3,heel Adobe CS4 (later misschien nog CS5) pakket,3D max voor niet professioneel gebruik, Empire: Total War en Modern Warfare 2. Het hoef allemaal niet op allemaal high ben redelijk snel tevreden.Het is af en toe leuk om een game te spelen.Als ik wil gamen doe ik dat liever op een Xbox360.)
• 4 GB geheugen
• SD-kaart slot
• Batterij tot 7 uur
• 4 GB geheugen
• SD-kaart slot
• Batterij tot 7 uur
Alvast bedankt.
Zelf vat je het al samen als dat alleen het videogeheugen nuttig kan zijn. € 300,- alleen daarvoor is natuurlijk van de zotte. Dan kun je veel beter het 2,66 GHz-model nemen en die drie honderdjes opzijzetten. Zo kun je over een jaar deze MacBook Pro weer verkopen en met de opbrengst en het geld dat je nu bespaart weer een nieuwe kopen. Scheelt ook weer AppleCare.
^ Wat hij zegt.
Ja ik dacht eindelijk een perfecte MacBook te hebben, is er dit soort gezeik. Een firmware update kan het wel oplossen denk ik (zelfde chipsets tenslotte)... Maar hoe lang zal het wachten daar op zijn met Apple, wachten er niet nog steeds mensen tot de 4GB cap weggaat van de oude unibody's?Philflow schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 12:19:
[...]
Lullig. Misschien even annuleren. Volgens deze post worden snelheden gehalveerd.
Aan de andere kant is SATA1 alleen limiterend met grote transfers en is de praktijk winst (snelle respons en starten van dingen) nog steeds aanwezig natuurlijk... Maar het voelt zo bottlenecked
Inderdaad ja, het gaat meer om een psychologisch effect. In de praktijk zul je er weinig van merken. Door de lage toegangstijden zal de SSD nog heel snel aanvoelen.Jimmie schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:27:
[...]
Aan de andere kant is SATA1 alleen limiterend met grote transfers en is de praktijk winst (snelle respons en starten van dingen) nog steeds aanwezig natuurlijk... Maar het voelt zo bottlenecked
heb op dit moment de 2,66mhz versie van de macbook pro. maar met een 5400 toeren schijf. als ik dit vergelijk met me dell hybrid waar ik een samsung 128gb ssd in het zitten is het minder snappy, maar kwa werking vindt ik het vooralsnog meevallen. gamen gaat goed. en osx reageert lekker vlot. op zich vindt ik dit persoonlijk genoeg om even te wachten tot de ssd's goedkoper worden.
Anoniem: 246513
Ik zit er momenteel aan te denken mijn late 2007 MBP in te ruilen voor een nieuwe MBP, maar ik zit nog met een cruciale vraag betreffende de twee GPU's.
Ik las dat het inschakelen van de tweede 9600MGT een log-out/in vereist.. is dat nog steeds het geval met de nieuwe MBP en Snow Leopard ? Want dat zou ik toch echt 'n afknapper vinden, uitloggen is echt veel gedoe (al je applicaties weer opnieuw starten), vooral als je bezig ergens mee bezig bent en je hebt die extra rekenkracht 'even' nodig ...
Weet iemand of dat is veranderd met de nieuwe generatie OSX/MBP ? Anders vind ik het namelijk wel een goede reden om nog even te wachten.
Ik las dat het inschakelen van de tweede 9600MGT een log-out/in vereist.. is dat nog steeds het geval met de nieuwe MBP en Snow Leopard ? Want dat zou ik toch echt 'n afknapper vinden, uitloggen is echt veel gedoe (al je applicaties weer opnieuw starten), vooral als je bezig ergens mee bezig bent en je hebt die extra rekenkracht 'even' nodig ...
Weet iemand of dat is veranderd met de nieuwe generatie OSX/MBP ? Anders vind ik het namelijk wel een goede reden om nog even te wachten.
Anoniem: 276616
Ik heb de nieuwste generatie MBP met 10.5 Leopard, en daar is het nog steeds nodig om uit te loggen. Maar ik heb hem gewoon in principe altijd op de 9600 staan, batterij is nog steeds ontzettend goed en ik ga dan pas switchen zodra ik een dag extreem batterij nodig heb.Anoniem: 246513 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 21:25:
Ik zit er momenteel aan te denken mijn late 2007 MBP in te ruilen voor een nieuwe MBP, maar ik zit nog met een cruciale vraag betreffende de twee GPU's.
Anoniem: 274511
Ja oke eigenlijk wil ik hem gewoon voor altijd gebruiken tot dat die helemaal defect is.
Als ze over 4 jaar Adobe CS6 uitkomt ja dan wil ik hem nog wel kunnen gebruiken en ik denk wel dat die het dan nog trekt. Maar wat is het verschil eigenlijk tussen 512 en 256.Als je als het ware met de 256 mb Crysis op low kan spelen en met de 512 mb Crysis op high/medium kan spelen dan wil ik best wel even langer wachten en toch voor de duurdere gaan.Maar als er bijna geen verschil in zit,ja dan kan ik dat dan beter laten zitten.Had overigens nog ergens gelezen dat de grafische memory alleen invloed heeft op de aantal characters op het scherm heeft dus handig voor mmorpg's.
Kort samengevat wil ik alleen weten hoe groot de verschillen zijn tussen 512MB grafische geheugen en 256MB.
Als ze over 4 jaar Adobe CS6 uitkomt ja dan wil ik hem nog wel kunnen gebruiken en ik denk wel dat die het dan nog trekt. Maar wat is het verschil eigenlijk tussen 512 en 256.Als je als het ware met de 256 mb Crysis op low kan spelen en met de 512 mb Crysis op high/medium kan spelen dan wil ik best wel even langer wachten en toch voor de duurdere gaan.Maar als er bijna geen verschil in zit,ja dan kan ik dat dan beter laten zitten.Had overigens nog ergens gelezen dat de grafische memory alleen invloed heeft op de aantal characters op het scherm heeft dus handig voor mmorpg's.
Kort samengevat wil ik alleen weten hoe groot de verschillen zijn tussen 512MB grafische geheugen en 256MB.
Anoniem: 174876
kzou eerder het geld sparen voor een upgrade naar 8gig RAM-geheugen binnen een jaartje (of twee)....
M'n MBP 13"/2.53/CTO is vanmiddag verzonden, maar de verwachte leverdatum is 23 juni... komt ie uit Amerika ofzo?
Same here.. Snap ook echt niet waarom ze dit gedaan hebben. Hopen dat dit snel opgelost wordt, anders toch maar de duurdere 15" kopenJimmie schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:27:
[...]
Ja ik dacht eindelijk een perfecte MacBook te hebben, is er dit soort gezeik. Een firmware update kan het wel oplossen denk ik (zelfde chipsets tenslotte)... Maar hoe lang zal het wachten daar op zijn met Apple, wachten er niet nog steeds mensen tot de 4GB cap weggaat van de oude unibody's?
Dit probleem heeft Lenovo trouwens ook op sommige modellen. Daar was het gedaan om stroom te besparen ofzo. Dit kon volgens mij niet opgelost worden met een firmware update (of ze gingen het gewoon niet doen).
Je bedoelt 17", want de 15" hebben het ook allemaal.Pred87 schreef op zondag 14 juni 2009 @ 11:25:
[...]
Same here.. Snap ook echt niet waarom ze dit gedaan hebben. Hopen dat dit snel opgelost wordt, anders toch maar de duurdere 15" kopen![]()
Dit probleem heeft Lenovo trouwens ook op sommige modellen. Daar was het gedaan om stroom te besparen ofzo. Dit kon volgens mij niet opgelost worden met een firmware update (of ze gingen het gewoon niet doen).
Een SATA1 tegenover SATA2 bespaart 0.1W... Dat argument is gewoon een leugen van Lenovo.
Het gerucht gaat op MacRumors dat de SSD BTO modellen wel SATA2 hebben (in een store op display). Maar dat moet nog echt bevestigd worden omdat ze nog niet uitgeleverd zijn.
Mijne is daarnet ook verzonden; ging van Shanghai naar Pudong International Airport...
Vergeet ook niet dat je bij de 2.8Ghz versie, 6Mb cache hebtAnoniem: 274511 schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:07:
• 4 GB geheugen
• SD-kaart slot
• Batterij tot 7 uur
• 4 GB geheugen
• SD-kaart slot
• Batterij tot 7 uur
Alvast bedankt.
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Voor sommige taken 0%, voor sommige 10%. Op Anandtech zijn uitgebreide benchmarks te vinden.IJnte schreef op zondag 14 juni 2009 @ 12:17:
[...]
Dat scheelt ook wel weer iets in performance (las hier ergens 5-7% )
Eergisteren mijn 4GB geheugen upgrade binnen gekregen en geïnstalleerd in mijn 15.4" late 2008. Het was een beetje scary aangezien ik veel horror verhalen heb gehoord over system freezes etc. Tot nu toe is alles vlekkeloos verlopen
De onderkant open maken was niet zo simpel als ik dacht. Behalve met schroeven zit hij links en rechts ook nog vast met een klemmetje. En aan de achterkant zat de gril ook nog eens flink vast geplakt met weet-ik-veel-wat. Het was een beetje oncomfortabel om de plaat er af te trekken
Toen ik de plaat er weer op wou zetten wouden 2 van de 8 schroefjes er niet meer goed in. De plaat moet er echt EXACT recht op zitten. Gelukkig is alles uiteindelijk goed verlopen en heb ik nu 4GB DDR3 geheugen voor maar €61 
Ik heb deze gekocht. €7 Euro verzendkosten via UPS. Ik had hem op donderdagmiddag besteld en op vrijdag had ik hem al in huis (verzonden vanuit GB)

Ik heb deze gekocht. €7 Euro verzendkosten via UPS. Ik had hem op donderdagmiddag besteld en op vrijdag had ik hem al in huis (verzonden vanuit GB)
[ Voor 8% gewijzigd door Moe_Szyslak op 14-06-2009 14:36 ]
Dit topic is gesloten.