De IEX.nl koffiekamer is de plek op het Internet waar de concentratie glazen bollen, believers en trollen een lokaal optimum bereiktVerwijderd schreef op maandag 01 maart 2010 @ 15:45:
[...]
Waarom de koffiekamer voornamelijk vermijden eigenlijk? Heb daar toevallig vandaag vandaag nog een bericht geplaatst. Ik schrok een beetje bij het kijken, dat ik deze en deze topic zag. Het eerste topic is een doemscenariotopic dat uit één regel bestaat en topic niet onderbouwd is, het tweede topic gaat over het investeren in een failliet bedrijf of lege holding o.i.d.?
Ik heb namelijk ook gewoon het gewoon dat veel beleggers, o.a. actief op iex.nl, zeker als ik naar het niveau in de koffiekamer krijgen, zelf echt niet zo'n hoog niveau hebben.
Er zijn ook een paar goede posters en topics, maar zie die maar eens in korte tijd te herkennen tussen de grote hoeveelheid bagger.
Een bedrijf als BP verdient het merendeel van zijn geld internationaal (en waarschijnlijk nog in dollars ook, net als Shell), idem de kosten. De winst die BP maakt is dus eigenlijk winst in een grote mand aan valuta's die boekhoudkundig voor de rapportage teruggerekend worden naar ponden. Die winst in ponden zal corresponderen met een bepaalde koers voor het aandeel (koerswinst ratio, kort door de bocht). De prijs van het aandeel in ponden kun je weer terugrekenen naar de andere valuta. Via een hele grote omweg via het pond ben je dus weer terug bij afColdcat schreef op maandag 01 maart 2010 @ 22:29:
[...]
Stel ik koop BP, dan moet ik toch ponden hebben? Ik neem aan dat dat tegen de wisselkoers gaat? Als ik vervolgens weer verkoop moet ik wederom wisselen. Stel dat de pond dan erg laat staat, dan heb je toch een zooitje ponden die weinig waarde hebben? Met andere woorden, het aandeel kan wel stijgen alleen heb je er relatief niets meer aan.