Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:
  • 136.577 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 19:22

Brons

Fail!

Binck en de beurzen willen natuurlijk ook geld verdienen.

Opties zijn ook complexer omdat je met een systeem met tegenpartijen zit. Dat onderhouden zal niet goedkoop zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:02

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Uiteraard willen ze geld verdienen, maar dat willen ze toch ook bij aandelentransacties? En dat kan voor een paar euro in plaats van honderden euro's :)

En ik kan me haast niet voorstellen dat mijn 600 contracten qua databaseruimte en algoritmes, programmatuur, software en weet ik veel wat een kostprijs heeft van meer dan enkele euro's. Maar ik heb toch echt €3000 euro uitgegeven (aan + verkoop). Daar kunnen ze een hele nieuwe server of 10 workstations voor Euronextmensjes van kopen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:37:
En waarom heeft Binck gewoon op de site staan €6,50 voor aandelen (plus een percentage) en €2,50 voor opties, terwijl het één per totale transactie gaat en het ander per stuk. Dat staat echt nergens..
€ 2,90 per contract
Wat is daar niet duidelijk aan? Ze mogen toch aannemen dat een belegger snapt wat een contract inhoudt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoph
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
writser schreef op maandag 28 februari 2011 @ 23:34:
Jep Bloomberg of Reuters .. Als je daar het geld niet voor over hebt kun je gratis bloomberg tv kijken: http://www.bloomberg.com/tv/. Dit is ook een aardige nieusbron (sowieso goede site): http://seekingalpha.com/currents/market/today . En http://ftalphaville.ft.com/blog/ voor achtergrondartikelen en links naar nog veel meer leesvoer.

De vraag is alleen hoe nuttig het is om alle uitspraken van de fed binnen een minuut te weten ... Wil je de hele dag gaan speculeren met turbo's en / of daytraden? Misschien kun je je tijd nuttiger besteden.
Of www.FactSet.com natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

stin schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:47:
[...]
Wat is daar niet duidelijk aan? Ze mogen toch aannemen dat een belegger snapt wat een contract inhoudt?
Wat daar niet duidelijk aan is, is dat jouw quote niet op de tarievenpagina staat. En ik ben hem verder ook niet tegen gekomen, ook niet als ik in het helpcenter wat artikelen over opties doorspit.

Als je in Binck naar "Over Binck' gaat en daar tarieven kiest zie je het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/n5zrMxJGb2YB472JueLnSATx/full.png

en

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ClRtuSR483vnHLnzzn2Ug6IQ/full.png

Hoe zie je hier dat het ene per transactie is en het ander per stuk? Er staat alleen vanaf hoeveel contracten een korting gaat gelden, niet dat de prijs ook per contract is En ja, er staat nog wat tekst onder bij de opties, over dat je staffelkorting pas het volgende kwartaal in gaat. Verder niks over dat het per stuk is.

Volgens mij kijk ik voor de tarieven niet op een hele gekke plek. Ik kijk gewoon bij de tarieven.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 10-03-2011 21:58 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Gizz schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:45:
Uiteraard willen ze geld verdienen, maar dat willen ze toch ook bij aandelentransacties? En dat kan voor een paar euro in plaats van honderden euro's :)

En ik kan me haast niet voorstellen dat mijn 600 contracten qua databaseruimte en algoritmes, programmatuur, software en weet ik veel wat een kostprijs heeft van meer dan enkele euro's. Maar ik heb toch echt €3000 euro uitgegeven (aan + verkoop). Daar kunnen ze een hele nieuwe server of 10 workstations voor Euronextmensjes van kopen :P
Een optie is echter niet een nummertje in een database. Je zit met tegenpartijen, een clearing house, geld dat gestort moet worden om de verplichtingen te kunnen voldoen, etc. Een optie is een veel complexer product.

Maar volgens mij zit het grootste verschil bij de beurs. De verschillen tussen Nederlandse en Amerikaanse beurzen zijn gigantisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maar wanneer is het dan interessant om met opties aan de slag te gaan? Want je kunt ook met turbo's aan de slag gaan (deed ik voorheen) die 10x zo hard gaan als het aandeel zelf, terwijl je transactiekosten dan vrijwel gelijk blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Bij overig staat exercise opties: €2.90 per contract. Bij aandelen zijn de transactiekosten ook afhankelijk van de grootte van je order. Ik vind bovenstaand screenshot wel duidelijk. Als je tussen de 1-249 optiecontracten verhandelt per kwartaal, dan kost het €2.70. Dat betekent toch niet dat als je dan 80 optiecontracten koopt, dat je dan €2.90 aan transactiekosten hebt. Het is vrij duidelijk dat ze dat per contract bedoelen.
Gizz schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 21:56:
Maar wanneer is het dan interessant om met opties aan de slag te gaan? Want je kunt ook met turbo's aan de slag gaan (deed ik voorheen) die 10x zo hard gaan als het aandeel zelf, terwijl je transactiekosten dan vrijwel gelijk blijven.
Als je een heftige stijging/daling dus beweging verwacht, of juist helemaal niets (opties verkopen). Jij koopt dan een optie van €0.16, als ik het goed gelezen heb?. Dan zijn die transactiekosten ook heel erg duur. Als je opties itm of atm koopt zijn ze natuurlijk een stuk duurder en dan is dat in verhouding met de transactiekosten ook niet zo'n issue.

[ Voor 45% gewijzigd door stin op 10-03-2011 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 17:30
Ik volgde de laatste tijd een ethanol bedrijf in de VS (REX gevonden via http://www.fatpitchfinanc...results-february-16-2011/), maar die gaan nu dus door het putje (-6%) omdat bepaalde senatoren willen ophouden met subsidie. Gelukkig stond dat op het lijstje om uit te zoeken onder het kopje 'margin of safety' :P Noteert wel op 0.5 tangible book value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-03 19:05
Al enige tijd volg ik deze topic naar volle tevredenheid en nu heb ik besloten om een account bij Alex aan te vragen. De tarieven liggen er misschien iets hoger als bij anderen, maar ik moet toch ergens beginnen. En jaa, ik heb er zin in! *O*
Tip zijn natuurlijk altijd welkom!

[ Voor 46% gewijzigd door Martine op 11-03-2011 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-04 20:06
Ik ben even uitgestapt. Ik wacht nog steeds dat de markt beetje stabiliseert en dan turbo long nemen op AEX. Ik hoop dat in Japan niet erger wordt (ook uit het humanitaire oogpunt).

Weet iemand een goed boek over derivaten? Ik heb nu wel kennis hoe bv. hefboom kunt uitrekenen maar zou graag wat meer over willen lezen met name dan over turbo's.
Over het algemeen heb ik basic kennis van aandelen markt maar zou graag in willen verdiepen dus andere literatuur die snel wegleest is ook welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

stin schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 22:06:
Als je een heftige stijging/daling dus beweging verwacht, of juist helemaal niets (opties verkopen). Jij koopt dan een optie van €0.16, als ik het goed gelezen heb?. Dan zijn die transactiekosten ook heel erg duur.
Dat de transactiekosten duur zijn ben ik inderdaad achter gekomen. Ik had wel duurdere opties kunnen nemen (relatief minder transactiekosten), maar dan zij de koersbewegingen van de optie weer minder spannend.
Martine schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 11:11:
een account bij Alex aan te vragen. De tarieven liggen er misschien iets hoger als bij anderen, maar ik moet toch ergens beginnen.
(...)
Juist als je net begint heb je geen gedoe met je portefeuille overboeken en kun je dus in feiten behoorlijk vrij kiezen. Waarom kies je dan één van de duurste? Kies dan in ieder geval voor Binck (zelfde bedrijf, lagere prijzen)?

Ik zit zelf te kijken naar een andere broker. Zit nu bij Binck en twijfel over IB en TB. Vooral door de lagere tarieven, maar zeker ook door de android-app die IB aanbied. Ik twijfel alleen erg over de garantie die ze bieden. Ja, je geld is tot $900,000 gegarandeerd, maar dat is bij één verzekeraar in Londen geregeld, niet met alle banken zoals hier met het DGS.

Toch maar niet doen en die paar extra euro bij Binck zien als een verzekering van mijn geld? Maar Binck werkt weer niet lekker mobiel, en via de telefoon orders plaatsen vind ik niks. Hmm...

[ Voor 53% gewijzigd door Gizz op 13-03-2011 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-04 09:45
Martine schreef op vrijdag 11 maart 2011 @ 11:11:
Al enige tijd volg ik deze topic naar volle tevredenheid en nu heb ik besloten om een account bij Alex aan te vragen. De tarieven liggen er misschien iets hoger als bij anderen, maar ik moet toch ergens beginnen. En jaa, ik heb er zin in! *O*
Inderdaad. beleggen / speculeren doe je toch om geld te verdienen? Waarom kies je dan een dure broker! Ik had eerst ook een Alex-account, maar ben er z.s.m. vertrokken. Was nog een heel gezeik met het overboeken van mijn portfolio, vanwege de waardeloze service aan de kant van Alex. Nu kun je nog zonder moeite overstappen!

[ Voor 18% gewijzigd door writser op 13-03-2011 16:57 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
writser schreef op zondag 13 maart 2011 @ 16:56:
[...]

Inderdaad. beleggen / speculeren doe je toch om geld te verdienen? Waarom kies je dan een dure broker! Ik had eerst ook een Alex-account, maar ben er z.s.m. vertrokken. Was nog een heel gezeik met het overboeken van mijn portfolio, vanwege de waardeloze service aan de kant van Alex. Nu kun je nog zonder moeite overstappen!
Als je Alex/Binck gaat vergelijken met grootbanken dan zijn ze niet duur. Als je ze gaat vergelijken met echte discount brokers, dan zijn ze erg duur. Voor iemand die gewoon af en toe wat aandelen wilt kopen is Alex/Binck perfect. Ik zie Lynx of Todays brokers echt niet als een fatsoenlijk alternatief, aangezien je daar met software moet werken die veel gecompliceerder is en daarom niet echt geschikt voor de leek.

[ Voor 11% gewijzigd door stin op 13-03-2011 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
writser schreef op zondag 13 maart 2011 @ 16:56:
[...]
Het is pas duur wanneer je het niet kan betalen. :P Natuurlijk heb ik links en rechts om me heen gekeken en vanalles en nog wat zitten vergelijken, ik heb er een goed gevoel bij en duur... mwhoaa. Het gaat in het begin toch niet om wereldbedragen, ik kom er in ieder geval snel genoeg achter als het prima werkt of juist niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Martine schreef op zondag 13 maart 2011 @ 19:47:
[...]

Het is pas duur wanneer je het niet kan betalen. :P Natuurlijk heb ik links en rechts om me heen gekeken en vanalles en nog wat zitten vergelijken, ik heb er een goed gevoel bij en duur... mwhoaa. Het gaat in het begin toch niet om wereldbedragen, ik kom er in ieder geval snel genoeg achter als het prima werkt of juist niet.
de vraag is toch niet of het werkt, maar of je voor de geleverde diensten teveel betaalt?

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martine
Volgens mij valt dat allemaal wel een beetje mee. In het begin zal ik toch geen tientallen transacties per maand doen, tenminste, dan denk ik.

[ Voor 48% gewijzigd door Martine op 13-03-2011 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
dat mag ik hopen .. Wat is je plan dan?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:22
Gizz schreef op zondag 13 maart 2011 @ 16:49:
[...]

Dat de transactiekosten duur zijn ben ik inderdaad achter gekomen. Ik had wel duurdere opties kunnen nemen (relatief minder transactiekosten), maar dan zij de koersbewegingen van de optie weer minder spannend.
Gezien de prijs van de opties zal je wel ver out of the money calls hebben gekocht, als je at the money calls koopt zijn ze een stuk duurder en zullen ze daarnaast ook nog een stuk sterker reageren op een beweging van het onderliggende aandeel en dus een stuk 'spannender' als je het daar voor doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
wie belegt er nou niet voor de spanning?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:15:
*grin* Ik hoop dat je dit enigszins ironisch bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
writser schreef op maandag 14 maart 2011 @ 14:15:
Dat is een motief voor de voornamelijk verliesgevende belegger. Dat zijn dezelfde beleggers die zeggen dat beleggen een hobby is en dat een hobby dus geld mag kosten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik beleg ook voor de spanning, de site heet Unibet en ik heb momenteel een rendement van -62% :+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als beleggen om spanning zou gaan dan doe ik iets fout. De meeste van mijn beleggingen zijn zelfs behoorlijk saai. Ik heb ook helemaal geen behoefte aan spanning, als ik spanning zoek dan leg ik wel een kaartje online of in het HC :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Over dat saaie gesproken: iemand nog aandelen / bedrijven om eens te analyseren?

Sinds een paar weken heb ik weer behoorlijk wat cash staan en ben een beetje door m'n kandidatenlijstje heen zonder tot een nieuwe belegging te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
ik heb wel zoveel ideeen: :P

- Cisco (staat momenteel op de low, matig management, ongewild aandeel maar enorme marketshare + cashflow)

- EON, EDF - kernenergie in het algemeen (nog een linkje, ik heb nog geen idee of het goede bedrijven zijn maar ze dalen al redelijk en kan me voorstellen dat ze nog verder dalen als in Japan de pleuris uitbreekt. Zelfde geldt voor grote (her)verzekeraars, zoals Munich Re of Swiss Re.

- Delta Lloyd (hier een voorzetje voor wat verder onderzoek)

- Pulse Seismic (Canadees bedrijf, voorzetje)

Nog wat andere (m.i.) interessante bedrijven die ik al eerder in dit topic heb aangekaart: Lafarge cement, Orascom, Rare Element Resources (short), Salesforce (short). Moet je even omhoog scrollen.

Ik heb het redelijk druk met werk en heb niet zoveel tijd om alles uit te zoeken. Mocht je wat interessants ontdekken hoor ik het graag :)

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 14-03-2011 21:57 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Rukapul schreef op maandag 14 maart 2011 @ 20:08:
Over dat saaie gesproken: iemand nog aandelen / bedrijven om eens te analyseren?

Sinds een paar weken heb ik weer behoorlijk wat cash staan en ben een beetje door m'n kandidatenlijstje heen zonder tot een nieuwe belegging te komen.
MSFT, CSCO, LMT voor de solide cash flow large caps

Domino's zag ik op VIC staan, geen idee of het wat is, maar de pizza's zijn goed! :P Ook van VIC; PICO holdings, redelijke discount tov NAV en heeft wat alternatieve assets in de portfolio; goed voor de diversificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:49
Ik ben heel groen in deze wereld, maar ik las dat de Nikkei inmiddels 13% gezakt is in twee dagen vanwege de situatie in Japan. Ik ben van mening dat dat een paniekreactie is en dat de impact op de economie minimaal zal zijn en dat dat verschil in de komende maanden wel weer goed gemaakt wordt; op welke manier kan ik daar het best van profiteren? Kan ik b.v. via Binck effecten kopen op de koers van een gehele index?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Er is vast een ETF zoals iShares Japan beschikbaar. Ik zou echter eerst kijken naar de totale waardering van de index. Slecht nieuws zorgt soms voor een overdreven reactie, maar is in veel andere gevallen slechts een catalysator van het onvermijdelijke.

Je kunt ook nog in kerncentrales stappen met een korting ten opzichte van eerder deze week: Areva. Ik heb even snel naar de cijfers gekeken en laat 'm voorlopig liggen.

edit:
thx writser & Hielko. Degenen die nieuw zijn neem ik binnenkort mee.

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 15-03-2011 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94989

:')

echt, wat een bloedige dag vandaag zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:10
Ik heb vanmorgen heerlijk meegesurfd met de instortende AEX via ING sprinters Short. Nu gecashed.

Maar ik vraag me af of de (slechte) opening van de US beurs de AEX straks weer een douw geeft. Wat denken jullie? Vlak voor de US opening vanmiddag weer Short gaan op de AEX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Lijkt mij niet een realistisch scenario. Maar als dat toch je plan is kan je toch beter nu Amerikaanse futures kopen en de AEX shorten? Gratis geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
je bent aan het gokken

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Brons schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 12:17:
Lijkt mij niet een realistisch scenario. Maar als dat toch je plan is kan je toch beter nu Amerikaanse futures kopen en de AEX shorten? Gratis geld.
Wil je dat eens toelichten? :) Niet dat ik dat van plan ben om te doen (heb sowieso geen dollars), maar meer waarom het gratis geld zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
Klopt hoor, ben gewoon ordinair aan het gokken. Met goed resultaat vanmorgen ook :)

Heb geen dollars bij de hand, dus kan niet direct meedoen op de US beurzen vandaag. Maar mn vraag is simpelweg of het plausibel is dat de AEX nog een douw krijgt vandaag door de instortende US koersen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
_Anvil_ schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 12:54:
[...]

Klopt hoor, ben gewoon ordinair aan het gokken. Met goed resultaat vanmorgen ook :)

Heb geen dollars bij de hand, dus kan niet direct meedoen op de US beurzen vandaag. Maar mn vraag is simpelweg of het plausibel is dat de AEX nog een douw krijgt vandaag door de instortende US koersen...
Ieder antwoord dat je hierop krijgt is gewoon een gok. Persoon A kan zeggen dat er al een daling van US beurzen is ingeprijsd. Persoon B kan het tegenovergestelde zeggen dat ook aannemelijk klinkt. Buiten dat ben je ook nog eens afhankelijk van de berichtgeving in Japan. Kortom, zeer veel factoren die moeilijk in te schatten zijn en daarmee zou ik zeggen dat een antwoord op je vraag ook niet echt veel waarde heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

stin schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 12:38:
[...]

Wil je dat eens toelichten? :) Niet dat ik dat van plan ben om te doen (heb sowieso geen dollars), maar meer waarom het gratis geld zou zijn.
Premisse: een lagere opening van Wall Street zorgt voor druk op de AEX.

Door Wall Street futures te kopen (die op dit moment, een paar uur voor de opening, lager staan) en de AEX te shorten haal je dit 'event' naar voren op een manier waardoor je niet kan verliezen. Ik zal een aantal voorbeelden geven:

Wall Street opent inderdaad lager maar blijft op hetzelfde niveau na de opening: de AEX krijgt een douw en je maakt winst op je AEX short. Je verliest niets op je futures.
Wall Street opent lager maar gaat na de opening nog lager: je verliest op de futures maar je wint nog meer op de AEX (de 'douw' van een lagere opening zit immers nog niet in de AEX verwerkt).
Wall Street opent hoger: je verliest op de AEX maar je wint meer op je futures (je kocht de futures toen ze in de min stonden en ze staan nu in de plus, dit zat weer niet verwerkt in de AEX).

Als de premisse zou kloppen kan je dus niet verliezen op deze manier. De premissie klopt niet omdat lang voor de opening er gewoon futures te verhandelen zijn. Een eventuele lagere opening van Wall Street kan je lang van tevoren aan zien komen. En is dus geen verassing.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat Wall Street een effect kan hebben op de AEX. De opening van Wall Street is echter geen magisch moment dat niemand aan ziet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
http://www.iex.nl/Nieuws/...t-Wall-Street-duiken.aspx

Zit al klaar op mn surfplankje, ing SHORT sprinters op de SP500 koers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-12-2024
KLM-AirFrance gaat goed hard onderuit vandaag. Als ik deze week tijd heb maar een analyse maken. H1 van 2010 was prima maar Q3 viel tegen door franse stakingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Zo, lekker ritje Pharming meegepakt vanaf alltime low (do of vr?) tot dh vandaag. Nu vanaf bijna dl in TomTom voor de korte termijn. Voorlopig alleen korte ritjes in aandelen. Het sentiment is vrij veranderlijk met al die onrust in de wereld.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
_Anvil_ schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 14:37:
http://www.iex.nl/Nieuws/...t-Wall-Street-duiken.aspx

Zit al klaar op mn surfplankje, ing SHORT sprinters op de SP500 koers.
jeej, de beweging omlaag is al ingeprijsd in de S&P futures, de markt gaat omhoog, daar gaat je spaargeld! Of heb je er nog een slaatje uit weten te slaan?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naruto
  • Laatst online: 16-08-2020
Ik heb al twee weken verdiept in beleggen door boeken, artikelen etc te lezen. uiteraard weet ik nog niet alles of voldoende om in het echt te gaan beleggen. voordat ik een rekening ga openen en voor het echt ga beleggen wil ik eigenlijk is even oefenen (zonder winst / verlies te maken). weten jullie waar ik dit kan doen zonder dat ik daar bij een echte rekening moet openen? heeft alex bijv deze mogelijkheid?

en is beleggen in trackers een goed begin voor iemand die nog niet zoveel ervaring + kennis heeft op het gebied van beleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Anvil_
writser schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 17:56:
[...]

jeej, de beweging omlaag is al ingeprijsd in de S&P futures, de markt gaat omhoog, daar gaat je spaargeld! Of heb je er nog een slaatje uit weten te slaan?
Nope, snel weer uitgestapt, om de reden die jij al aangeeft. Ik blijf leren, kost alleen zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 18952

Wat zijn handige tools / excel bestanden om optie strategieën mee te testen, of optiepremies te berekenen?

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 18952 op 16-03-2011 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Damn, had me, na het hier tegen te zijn gekomen, verdiept in Orient Paper (ONP) en een pluk gekocht tegen $5.75. Aandeel was de afgelopen dagen flink gedaald (gisteren tot onder de 5 dollar) en ik overwoog nog om maandag (toen het aandeel of $5.10, $5.20 stond) een extra pluk bij te kopen. Niet gedaan, en het aandeel is vandaag 17% hoger gesloten op $5.60 na zelfs bijna de $6 aangetikt te hebben. Nog steeds een +EV investering wat mij betreft, maar het was toch wel aardig geweest als ik maandag of dinsdag tóch bij had gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik had gisteren toen BP flink gedaald was (meer gedaald dan leveranciers van kerncentrales!) een kooporder ingelegd met een limietprijs iets boven de huidige koers (4,38) die dus niet is uitgevoerd. Ik wijt het maar aan de vertraging in de koersen :? maar wel lullig (koers nu 4,50).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Betaal je je broker wel voor streaming koersen van buitenlandse indices (dan wel zitten die standaard in het pakket)? Sommige leveren buitenlandse koersen met 15 minuten vertraging aan, meen ik. Binck geeft standaard zelfs alleen de slotkoers van de vorige dag, erg slecht vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Cocytus schreef op woensdag 16 maart 2011 @ 22:23:
Betaal je je broker wel voor streaming koersen van buitenlandse indices (dan wel zitten die standaard in het pakket)? Sommige leveren buitenlandse koersen met 15 minuten vertraging aan, meen ik. Binck geeft standaard zelfs alleen de slotkoers van de vorige dag, erg slecht vind ik.
Neuh. Geen idee ook wat de standaard vertraging van Alex op de Londen Stock Exchange is. Over het algemeen is de info voldoende voor mijn handelspatroon. Via Google en Yahoo is er ook (vertraagde) info beschikbaar.

Mijn echte probleem is dat ik regelmatig met te krappe limietorders werk (terwijl dat niet nodig is aangezien ik nooit handel voor een enkel procentje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Rukapul schreef op maandag 28 februari 2011 @ 19:46:
ADLPartner: +40% (houd ik in elk geval aan tot publicatie jaarcijfers)
* €120.2 million in net sales, up 0.3%
* €9.4 million in net income, Group share (€2.22 per share), up 115%
* €24.7 in net asset value per share
* Dividend increased to €1.20 per share
12.70 +1.50 (13.39%)
I love it when a plan comes together :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
haha, mooi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Niet online
Mooie slag idd :)

Ik baseer met ook op de koersen van Google, maar die hebben inderdaad max. 15 minuten vertraging. Als je met lage limieten werkt kan je dat net de kop kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Laatste feiten over de kernreactor in Fukushima : http://www.jaif.or.jp/eng...ENGNEWS01_1300368041P.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-04 13:19

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Real time koersen voor buitenlandse indexen kosten je hoogstens enkele euros per maand. Dat haal je er zo uit in je winst. Heb je er toch geen zin in, dan kun je op MawrketWatch kijken. Die zijn ook real-time. Vandaag overigens even gerofiteerd van de stijgende koersen maar uiteindelijk toch alles wel verkocht. Ik durf het nog niet aan om te zeggen dat we het dieptepunt hebben bereikt en al helemaal met het weekend op komst is het gevaarlijk daarop te speculeren.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
Ik gebruik gewoon Google Finance voor koersen, die zijn real-time voor de US.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
Alweer goed nieuws van IB:
IB is pleased to announce that large cap UK stocks are now available for trading as CFDs (long or short).

· Not subject to UK stamp duty
· Low commissions (maximum 0.08%)
· Low overnight financing rates (maximum GBP Libor +/- 1.5%)
· Low risk based margins (as low as 10%)

CFD margins will generally be more favorable than stock margin requirements. This is true for both Reg T and Portfolio Margin accounts. IB uses its Smart Routing technology to determine the best CFD reference price. To trade CFDs log into Account Management to set up trading permission for CFDs.

Interactive Brokers Customer Service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dr. Strangelove schreef op dinsdag 15 maart 2011 @ 08:33:
Ik ben heel groen in deze wereld, maar ik las dat de Nikkei inmiddels 13% gezakt is in twee dagen vanwege de situatie in Japan. Ik ben van mening dat dat een paniekreactie is en dat de impact op de economie minimaal zal zijn en dat dat verschil in de komende maanden wel weer goed gemaakt wordt; op welke manier kan ik daar het best van profiteren? Kan ik b.v. via Binck effecten kopen op de koers van een gehele index?
En, nog gedaan? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
ik heb wel wat japan posities ingenomen, staan inmiddels +5%. Ik moet ze vanwege mijn werk minimaal 2 week vasthouden, hopelijk explodeert er niet al te veel de komende tijd. (of wel, kan koop ik nog wat bij .. :P)

Wou ook de NUKE ETF kopen op de low, had een bieding inliggen maar helaas net gemist ..

[ Voor 17% gewijzigd door writser op 21-03-2011 12:16 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Afgelopen vrijdag weer wat calls aangekocht. Ik had hier gisteravond limietorders voor aangezet. Iets wat een goed idee bleek want ik was ze allemaal kwijt voor de daling gedurende de dag. :) Ik heb voor de sluiting vandaag maar beloten verder even af te wachten. Er lijkt toch steeds meer gezeur vanuit Japan te komen en met de daling van vandaag (ook op de Amerikaanse beurzen) ben ik er toch nog niet zo zeker van dat we definitief deze gap kunnen sluiten.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Na aanleiding van de opmerkingen in dit topic voor enkele US large caps heb ik uiteindelijk besloten een pluk Skagen Global aan te kopen. Dit fonds heeft op dit moment ook grote posities hierin (o.a. Microsoft).

Deze aanpak zorgt voor een betere spreiding dan wanneer ik individuele 'degelijke' fondsen zou kopen. Immers, voor deze fondsen geldt individueel niet zozeer dat het een grote margin of safety of duidelijke onderwaardering kent (of ik herken het niet) zoals bij enkele van m'n andere beleggingen dat wel het geval is. Daarnaast sluit het fonds ook aan bij mijn eigen waardebeleggingsaanpak.

De kosten neem ik op de koop toe.

Ondertusen hunten we door naar value pareltjes (:P) met nog een paar kandidaten op het lijstje die hier eerder genoemd zijn :)

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-04 21:18
Skagen global heeft een fantastische track record, maar er is wel een wisseling van de fondsbeheerder geweest in de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
t_captain schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 11:04:
Skagen global heeft een fantastische track record, maar er is wel een wisseling van de fondsbeheerder geweest in de afgelopen jaren.
Ik vind deze informatie over Skagen Global:
Fondsmanagement:
Naam: Kristian Falnes
Geboortejaar: 1963
Aantal jaren professionele ervaring: 24
Fondsmanager sinds: 1-9-2001
bron: http://www.snsfundcoach.n...gen_fonder/skagen_global/

Wel een interessant fonds. Binck biedt Skagen niet eens aan, zie ik!

[ Voor 13% gewijzigd door stin op 24-03-2011 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
t_captain schreef op donderdag 24 maart 2011 @ 11:04:
Dat is hier al aan de orde gekomen. De fondsbeheerder van Skagen Vekst is naar Skagen Global gegaan. Afgaande op de maandelijkse update is de stategie hetzelfde. Qua uitvoering heb je nooit zekerheid.

In Nederland kun je Skagen bij SNSFundcoach aanschaffen en sinds kort ook direct maar dat heeft wat haken en ogen.

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 24-03-2011 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Binckbank krijgt gisteren en vandaag een nieuw systeem en website aangemeten :).

Ze krijgen nu ook een aansluiting op het Equens bankensysteem, dus je krijgt nu een 'echt' rekeningnummer.

Jaaroverzichten zijn deze twee dagen niet beschikbaar, wat tamelijk onhandig is in het laatste weekend voordat de inkomstenbelastingaangifte de deur uit moet zijn, maar ze hebben goed gewaarschuwd:

17 maart per email de aankondiging en de melding dat je 18 maart je nieuwe rekeningnummer krijgt
18 maart per email je nieuwe rekeningnummer
20 maart (ongeveer) per post een brief met uitleg en ook je nieuwe wachtwoord
24 maart een herinnering per email
25 maart een herinnering per SMS

Het zal dus niet veel klanten ontgaan zijn :P

Vanavond om 22:00 uur kan er ingelogd worden op het nieuwe systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik gebruik zelf enkel de desktop applicatie (ProTrader) maar heb uiteraard wel even gekeken of het wat is. Een echt nadeel is het ontbreken van automatisch updatende streaming koersen (daar moet je nu een refresh voor doen). Gelukkig heeft Binck al wel aangegeven hier iets aan te gaan doen evenals andere opmerkingen van gebruikers.

-

Vandaag overigens besloten mijn long posities aan te houden. Negatief nieuws lijkt amper nog impact te hebben op de koersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Laatst online: 06-01 00:49
De Binck update leek even heel mooi, maar als je je orderhistorie wilt zien dan wordt je vriendelijk doorgeleid naar het oude systeem, een conversie kan toch niet zo moeilijk zijn? Ook zijn de favorieten en schaduwportefuilles weggehaald. En geen streaming koersen. Ongelooflijk, een schijnvertoning. En dat voor een beursgenoteerd bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Steamingkoersen heb je via de trader toch? Vond wel dat de site nogal erg langzaam was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Ik moest Trader continue handmatig refreshen voor een update...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Nu lijkt het erop dat Binck enigszins normaal functioneert (vernieuwde website).

Wat ik me afvraag hoe zit het eigenlijk met Turbo's waarin niet wordt gehandeld? Ik heb nu paar honderd AEX long 312 met laatste koers op €6,68 (30-03-2011 tijd: 9.05). Is er nog kans dat deze turbo gaat stijgen of moet ik nu gaan cashen voordat het gaat dalen?

Edit: Ik zie nu dat de koers naar 6,56 is gedaald :S zou toch een fout zijn van Binck?

[ Voor 11% gewijzigd door ALPACINO op 30-03-2011 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Eerlijk gebied te zeggen dat er vandaag wat verbeteringen waar te namen waren. Enkele zaken verwachten ze binnen twee weken, andere vier. Maar het feit dat de oude database gewoon wordt gedumpt getuigt wel van een enorm amateurisme.

De waarde van een turbo veranderd alleen als er in gehandeld wordt. Dit kan vaak tot sporadisch zijn, bij jouw turbo was het vandaag sporadisch. Echter, de onderliggende vraag/aanbod prijzen die uitgaan van de uitgevende bank (RBS bij Turbo's) veranderen continu. Er is dus geen geld te verdienen/verliezen door timing van de transactie, de prijs waarvoor je de turbo kan verkopen reflecteert continu de prijs van de onderliggende waarde.

Kortom: De prijs waarop je de turbo kan verkopen is belangrijker dan de koers van de turbo (die moet je vergeten want betekent helemaal niks). Of je nu moet cashen of niet hangt alleen maar af van jouw inschatting van de AEX en niet van iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Ok dan heel erg bedankt, koers kan ik min of meer links laten liggen en moet concentreren wat de onderliggende waarde (AEX) gaat doen. Dus als ik het goed heb begrepen kan een AEX turbo long 312 alsnog stijgen ook al wordt er bijna niet in gehandeld?

Weer eens bewijs dat je nooit genoeg kennis kan hebben O-). Ik heb net beetje gezocht naar literatuur en heb de volgende twee boeken gevonden:

1. ''Succesvol traden in opties, futures en turbo's'' EAN: 9789077553060
2. ''Haal het beste uit turbo's, speeders en sprinters'' ISBN 9789043015752

Zou je deze boeken aanbevelen om meer kennis op te doen die verder gaat dan de basics over de turbo's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Lijken me beide vrij basic. Laatste boek kun je ook bepaalde stukken van inzien op googlebooks. Ik zou het niet kopen. Die informatie die daarin staat, kun je ook overal op internet vinden. Zoveel valt er ook niet over turbo's te vertellen. Als je weet hoe die producten in elkaar zitten, ben je klaar. Daarna heeft het meer te maken of hetgeen wat en wanneer je koopt ook een slimme zet was.

[ Voor 34% gewijzigd door stin op 30-03-2011 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
ALPACINO schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:13:
Dus als ik het goed heb begrepen kan een AEX turbo long 312 alsnog stijgen ook al wordt er bijna niet in gehandeld?
Als de AEX omhoog gaat en er geen handel is in de turbo, dan zal er een 'gat' ontstaan tussen de koers en de bied/laat (=vraag/aanbod) prijzen. Zodra er weer handel is zal de prijs dit gat sluiten. Dit werkt ook de andere kant op: als de AEX naar beneden blijft de turbo prijs liggen zolang er geen handel is.

Tip: bij Binck hebben ze (uiteraard) je persoonlijk instellingen verwijderd en de bied/laat kolommen uit het portefeuille scherm gehaald. Zet deze weer aan, want de koers van Turbo's betekent 0,0.

Over het boek: stin is right, alles wat daar in staat kun je op internet vinden. Spendeer je geld en tijd aan boeken waarmee je inzicht krijgt in de onderliggende instrumenten (aandelen, indices, wellicht grondstoffen). Overigens zou ik van turbo's afblijven zolang ik niet in aandelen zelf heb gehandeld.

[ Voor 17% gewijzigd door Config op 30-03-2011 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Als ik het goed begrijp dan kun je nog steeds winstgroei meemaken ook al is er op een dag geen handel in een bepaalde turbo. Uiteindelijk moet er wel handel komen zodat bied/laat prijzen de gat kunnen dichten met de koers die door geen handel achter is gebleven. In andere woorden als ik verwacht dat de AEX nog gaat stijgen dan is het raadzaam om de turbo 312 long te houden.

Die tip geef ik ook aan mensen die denken dat je met derivaten moet beginnen. Ik heb zelf op de AEX met aandelen gehandeld (2 jaar) maar ben paar maanden geleden met Turbo's begonnen omdat aandelen best sloom gaan. Tot nu toe is het best goed gegaan (+- 30% rendement) maar ik weet heel goed dat het ook de andere kant op kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
meerdere kopers vs. 1 verkoper, dat is toch hoe het gaat met turbo's hè? Niet echt een goede uitgangspositie als je het mij vraagt.

[ Voor 3% gewijzigd door stin op 30-03-2011 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
stin schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:37:
meerdere kopers vs. 1 verkoper, dat is toch hoe het gaat met turbo's hè? Niet echt een goede uitgangspositie als je het mij vraagt.
Ach, als de koper continue duizenden stuks in de bied/laat laat staan maak ik er geen probleem van ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
ALPACINO schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 17:11:
Wat ik me afvraag hoe zit het eigenlijk met Turbo's waarin niet wordt gehandeld? Ik heb nu paar honderd AEX long 312 met laatste koers op €6,68 (30-03-2011 tijd: 9.05). Is er nog kans dat deze turbo gaat stijgen of moet ik nu gaan cashen voordat het gaat dalen?
. Uiteindelijk moet er wel handel komen zodat bied/laat prijzen de gat kunnen dichten met de koers die door geen handel achter is gebleven.
Waarom steek je in godsnaam een paar duizend euro in turbo's als je niet precies weet hoe ze werken? Of preciezer gezegd: als je werkelijk geen flauw benul hebt van hoe de turbomarkt in elkaar zit?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Vandaag al mijn long posities verkocht. Ik ga echter niet short nu maar ik wacht even af. Ondanks het feit dat het normaal gesproken waarschijnlijk is dat de koersen de eerste v/d maand omhoog gaan is duidelijk te zien dat de markten even een stapje terug doen na afgelopen dagen. staan we volgende week maandag toch boven de 369, dan ga ik weer long tot ten minste 374 of wellicht 380.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
writser schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:31:
[...]

[...]

Waarom steek je in godsnaam een paar duizend euro in turbo's als je niet precies weet hoe ze werken? Of preciezer gezegd: als je werkelijk geen flauw benul hebt van hoe de turbomarkt in elkaar zit?
Je moet toch ergens beginnen 8)7? Ik zie dit meer als onervarenheid. Om nu te zeggen dat ik werkelijk geen idee heb hoe turbo's(markt) werken gaat wel ver. Ik neem aan dat jij ook niet eerst een uitgebreid studie doet voordat je met een instrument begint?

Ik ben ooit met paar honderd euro gestart en na tiental transacties is dit voor het eerst dat er niet wordt gehandeld met een turbo die ik ook heb vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Quick 'n Dirty - I would not like it [1], writser? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Ken je mij? Ik heb informatica gestudeerd en heb niks tegen quick & dirty :)

Als je denkt dat de prijs van een turbo omhoog gaat als er veel gehandeld wordt dan heb je echt geen verstand van de producten die je aan het handelen bent (en dus van de bijbehorende risico's). Combineer dat met de torenhoge verwachtingen: "Rendement van +- 20% kun je binnen een maand halen terwijl bij aandelen wel een jaar over kan doen." en dit kan alleen op een fiasco uitlopen.

Hier wat introductiemateriaal over turbo's: http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=266

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
writser schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 21:26:

Als je denkt dat de prijs van een turbo omhoog gaat als er veel gehandeld wordt dan heb je echt geen verstand van de producten die je aan het handelen bent (en dus van de bijbehorende risico's). Combineer dat met de torenhoge verwachtingen: "Rendement van +- 20% kun je binnen een maand halen terwijl bij aandelen wel een jaar over kan doen." en dit kan alleen op een fiasco uitlopen.

Hier wat introductiemateriaal over turbo's: http://markets.rbs.nl/NL/Showpage.aspx?pageID=266
lol, het ging niet over informatica. Het ging over jouw kritiek op het haastwerk van alpacino, welke je hier weer herhaald ;). De comic is ook buiten programmeren van toepassing denk ik :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Bedankt voor de link! :) Ik handel enkel in opties (en heel soms aandelen) maar ik ben zeker ook van plan wat te leren over turbo's. Vooral de hoge transactiekosten (die als je niet laat expireren natuurlijk ook nog eens 2x tellen) op opties vind ik erg vervelend. Het lijkt mij daarom handiog ook eens met turbo's te gaan expirimenteren in een schaduwportefuille. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO

Kijk daar hebben we wat aan ;) . Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Brons schreef op maandag 29 juni 2009 @ 19:05:
Heeft iemand hier ervaring met staatsobligaties? En dan specifiek obligaties van euro landen. Ik kan bijvoorbeeld van geen enkel land, behalve Nederland, quotes vinden. Vroeger stonden de yields nog wel eens in de krant in het financiële gedeelte. Ik heb echter geen krant meer en ik zoek behalve de yield wat meer achtergrond informatie.

Mijn interesse komt vooral uit een artikel van bloomberg dat ik een aantal maanden geleden gelezen heb. Er stond in dat de spread tussen Duitsland en Griekenland behoorlijk uiteen liep. Nu vraag ik mij af of dat nog steeds zo is en of daar wat geld in te verdienen valt ;).

EDIT: ondertussen op Bloomberg Duitsland gevonden. Nu nog de rest van EuropaEuro land. 1 jaar bund geeft trouwens maar 0,83% op het moment 8)7.
Ik ben nog steeds zoekende, jij inmiddels verder gekomen? Ik redeneerde een beetje zo: als ik staatsobligaties koop van een land wat een te grote economie heeft om te ondersteunen (Spanje, Italië, Frankrijk), wordt de euro waardeloos. Dan kan ik beter wat meer terugkrijgen door rechtstreeks aan die landen uit te lenen dan door uit te lenen aan de bank die toch ook omvalt als die landen defaulten?!

Of klinkt dat gek?

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
Er zit natuurlijk iets in, maar als je obligaties koopt dan neem je natuurlijk wel meer risico. Die obligaties zouden dan bijv. helemaal waardeloos kunnen worden terwijl de euro's die je hebt nog wel een zekere waarde zullen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Afaik heb ik hier wel een keer een site gepost met overzichten van (euro)obligaties. Volgend probleem wat je echter tegen gaat komen is dat ze bijna niet aan te schaffen zijn via reguliere brokers (met ABN AMRO als relatieve uitzondering naar verluid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Testert schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:20:
[...]

Ik ben nog steeds zoekende, jij inmiddels verder gekomen? Ik redeneerde een beetje zo: als ik staatsobligaties koop van een land wat een te grote economie heeft om te ondersteunen (Spanje, Italië, Frankrijk), wordt de euro waardeloos. Dan kan ik beter wat meer terugkrijgen door rechtstreeks aan die landen uit te lenen dan door uit te lenen aan de bank die toch ook omvalt als die landen defaulten?!

Of klinkt dat gek?
Rukapul heeft inderdaad een link geplaatst naar een website met een mooi overzicht. Ik heb echter geen idee hoe ik de obligaties kan aanschaffen. Er zijn weinig brokers die ze aanbieden.

Als ik aan de obligaties zou kunnen komen zou ik er zeker meer naar kijken. Het is zeer waarschijnlijk dat de politieke top van Europa de verkeerde beslissingen zullen nemen waardoor ze uiteindelijk belastinggeld aan de beleggers geven, zoals ze met bijvoorbeeld ING hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
evt zou je met een positie in (meerdere?) etf's een exposure in obligaties kunnen repliceren. Short de een long de andere en dan heb je een net-exposure in de bananenlanden

http://www.lyxoretf.nl/fi...F_AAA_Government_Bond.pdf
http://www.lyxoretf.nl/fi...YXOR_ETF_EuroMTS_1-3Y.pdf

Just an idea, verder niet gekeken naar andere ETF's, inleenkosten, looptijden obligaties, etc.

[ Voor 72% gewijzigd door writser op 05-04-2011 08:41 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
writser schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 08:33:
evt zou je met een positie in (meerdere?) etf's een exposure in obligaties kunnen repliceren.
Denk dat dat nog tegen gaat vallen. Immers, voor het soort belegging waar we hier over spreken maakt het concreet uit waar je in belegt: een land en soms zelfs individuele obligaties. Daarnaast kan de dynamiek van een ETF tegen je werken omdat die continue aan het doorrollen zijn.

Denk niet dat je snel een 'ETF <land> bonds' zal vinden. Van Griekenland kon ik hem in elk geval niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Was dat toevallig deze site die Rukapul gepost had?
http://www.investinginbon...Prices.aspx?folder_id=326

Hieronder een quote van een IEX reactie (9-9-10 11:07).

Ondertussen neus ik even verder op die website.
Zelf even een onderzoekje gedaan, hiet is een lijstje van brokers en de mogelijkheid voor het handelen in Griekse obligaties:
Binck NEE
Linx NEE
ALEX NEE
RABO JA, niet via internet
ABNAMRO JA, Niet alle via internet
ING JA, Niet via internet
SNS JA, Niet bekend of het via internet kan.

De provisies zijn in het algemeen wel hoog ! Bij de SNS is het 30 euro + tarief buitenlandse broker. Opvallend is dat het bij alle "goedkope" brokers niet kan.

Ik ben vast nog brokers vergeten, iemand aanvullingen/opmerkingen ?
Woudpro

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
volgens mij is het zelf speculeren in die dingen redelijk kansloos i.v.m. de transactiekosten. Speciaal voor de liefhebbers presenteer ik jullie de Amundi ex-AAA Govt. Bond EuroMTS!!! Een mandje vol rommel uit Spanje, Belgie, etc.

http://www.amundietf.com/...?isin=FR0010892190&doc=FP

Ook zijn er in elk geval ETF's specifiek op Duitse bonds (http://nl.ishares.com/en/pc/products/IGLS) , Engelse (http://nl.ishares.com/en/pc/products/IGLS) en Italiaanse Bondfutures (http://www.dbfunds.db.com...fs/ITL_ETN_Fact_Sheet.pdf). Misschien niet optimaal maar beter dan al je pensioengeld aan transactiekosten bij de Rabobank betalen. Speculeer maar raak voor een knaak!

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik zou zo langzamerhand willen voorstellen dat we op een deel 7 aansturen voor deze topicreeks. Vrijwilliger(s) voor een update van de topicstart?
writser schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 18:21:
volgens mij is het zelf speculeren in die dingen redelijk kansloos i.v.m. de transactiekosten. Speciaal voor de liefhebbers presenteer ik jullie de Amundi ex-AAA Govt. Bond EuroMTS!!! Een mandje vol rommel uit Spanje, Belgie, etc.

http://www.amundietf.com/...?isin=FR0010892190&doc=FP
Potentieel een pareltje, maar m.i. publiceert het fonds veel te weinig informatie. Daarnaast ben ik eigenlijk alleen maar geinteresseerd in staatsobligaties die minimaal 30% onder nominaal noteren en dat is voor de meeste holders nog niet het geval. Heb de holdings wel gevonden, maar de gegevens afleiden die ik wil hebben zou vele uren kosten.

[ Voor 72% gewijzigd door Rukapul op 05-04-2011 20:56 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Dit topic is gesloten.