Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste
Acties:
  • 136.586 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 323791

Ik niet en zal er ook nooit bijkomen omdat ik sedert de jaren 80 het allemaal zelf doe en niks te klagen heb. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Jij bent zelf een broker? Kunnen wij als tweakers dan niet tegen een scherp tarief via jou beleggen? ;)
stin schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 01:45:
[...]

Ze middelen ook niet. Bij long opties nemen ze de biedkoers, bij short opties nemen ze de laatkoers. Als die niet beschikbaar zijn, nemen ze de laatst bekende settlementkoers. Er zijn nu geen bied of laatkoersen, dus waarschijnlijk veroorzaakt dat het verschil.
Ok, het is inderdaad de biedkoers die de waarde in mijn portefeuille bepaalt. Maar toch is het gek, want om 18:15 stond ik iets van 7% in de min en om 23:00 's avonds 5%. Terwijl het geheel dan toch helemaal stil ligt en er niks verandert aan de biedkoers? In beide gevallen stond die op €1,25.

Wel even wennen nog die opties. Het aandeel was 1,5% omhoog, en de koers van de optie stuiterde heen en weer tussen -7% en +7%. Ben nog heel erg de directe koppeling van turbo aan een aandeel gewend. Er wordt ook niet echt gehandeld in deze optie, vandaag is er nog geen één contract van eigenaar geruild, de bied en laatkoers dansen alleen een beetje met elkaar maar worden het nooit eens :P

[ Voor 83% gewijzigd door Gizz op 27-01-2011 15:35 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94989

Anoniem: 323791 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 15:22:
[...]

Ik niet en zal er ook nooit bijkomen omdat ik sedert de jaren 80 het allemaal zelf doe en niks te klagen heb. :O
hoe dan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04
Ik stel voor dat we even niet op Mark. reageren zodat de crew kan bepalen of hier een troll in het spel is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

trouwens dit aandeel is ook wel interressant om te volgen:
http://www.google.com/finance?q=NASDAQ:NFLX

Het concept van voor een relatief laag bedrag series en films online bekijken.
In de VS doen ze goede zaken, wachten is op een europese variant.
http://www.netflix.com/NRD/Xbox?rgf=true&lnktrk=nmh_xbox

voor 8 dollar per maand zou ik iig al niet meer gaan kutten met torrents om mijn favo series te kunnen zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:47
Anoniem: 94989 schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 20:48:
trouwens dit aandeel is ook wel interressant om te volgen:
http://www.google.com/finance?q=NASDAQ:NFLX

Het concept van voor een relatief laag bedrag series en films online bekijken.
In de VS doen ze goede zaken, wachten is op een europese variant.
http://www.netflix.com/NRD/Xbox?rgf=true&lnktrk=nmh_xbox

voor 8 dollar per maand zou ik iig al niet meer gaan kutten met torrents om mijn favo series te kunnen zien :P
Netflix bestaat al een tijdje, waarom zouden we het nu ineens moeten gaan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
1) +15% op cijfers gisteren
2) P/E: 79
3) Cap: 11 miljard USD

Had het eerder gemeld, nu kopen is veel te laat :S

[ Voor 11% gewijzigd door Config op 28-01-2011 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:21
als het iets is is het een enorm overgehypt aandeel dat veel te duur is en elk moment kan instorten

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravy
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10-04 08:33
Als op een bepaald moment het verwacht rendement van een aandeel 10% is en het zou eigenlijk 10.5% moeten zijn. Zou de koers van het aandeel dan normaal horen te stijgen? Ik kan daar geen theorie over vinden.

[ Voor 12% gewijzigd door gravy op 29-01-2011 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
@Gravy: all other things being equal, ja dan zou de prijs moeten stijgen op de realisatie dat het rendement 10,5% is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ben toch erg benieuwd hoe wall street gaat reageren op de ontwikkelingen in het midden-oosten.
Vrijdag was het al dramatisch.

Mijn duitse aandeel staat momenteel op 8,5% in de plus binnen 3 uur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:26

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Anoniem: 94989 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:48:
Ben toch erg benieuwd hoe wall street gaat reageren op de ontwikkelingen in het midden-oosten.
Vrijdag was het al dramatisch.
Ze gaan waarschijnlijk hoger openen. De AEX schrijft nu ook zwarte cijfers op data persoonlijke uitgaven in de VS.
Mijn duitse aandeel staat momenteel op 8,5% in de plus binnen 3 uur :)
Welk aandeel?

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Klaver 4 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 12:10:
[...]

Kun je dat nader toelichten? Het liefst met een voorbeeld.
Stel totale porto is 25k
Stoploss 2% van 25k is 500 euro.
Ik koop voor 5k aandelen. Als deze echter 500 euro zakken in waarde -> uitstappen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-03-2023
[oeps, foutje]

[ Voor 95% gewijzigd door andromedaan op 31-01-2011 15:14 ]

Be the change you want to see in the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klaver 4 schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:42:
[...]

Ze gaan waarschijnlijk hoger openen. De AEX schrijft nu ook zwarte cijfers op data persoonlijke uitgaven in de VS.

[...]

Welk aandeel?
http://www.ariva.de/arques_industries-aktie

hebben onlangs gigaset overgenomen en nu hebben ze hun eigen verwachtingen ook nog eens overtroffen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
Ik neem aan dat we vanavond allemaal TegenLicht kijken :) ? Om 21:00 op Ned 2 zenden ze een interessante docu uit: http://tegenlicht.vpro.nl...ance/money-and-speed.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-03 14:36
andromedaan schreef op maandag 31 januari 2011 @ 16:09:
Ik neem aan dat we vanavond allemaal TegenLicht kijken :) ? Om 21:00 op Ned 2 zenden ze een interessante docu uit: http://tegenlicht.vpro.nl...ance/money-and-speed.html
Zeker weten :) De voorganger van deze docu was ook interessant. (Quants)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://www.google.com/finance?q=NASDAQ:INTC

Ontwerpfoutje wat 1 miljard kost :')

ik had verwacht dat ze harder zouden worden afgestraft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 19:22

Brons

Fail!

$0.25 * 5.58 miljard aandelen = $1,38 miljard.

[ Voor 9% gewijzigd door Brons op 31-01-2011 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Erg veel plezier heb ik tot op heden nog niet van m'n aandelen Intel gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rukapul schreef op maandag 31 januari 2011 @ 19:29:
Erg veel plezier heb ik tot op heden nog niet van m'n aandelen Intel gehad :+
wanneer ben je ingestapt dan?

trouwens wat een saai aandeel is intel als je het over de laatste 5 jaar bekijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
24-08-2010 $18.50

Saaiheid is m.i. geen criterium, alleen waardering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
De Tegenlicht aflevering heb ik grotendeels gemist door een telefoongesprek van 40 minuten. Is hij het terugkijken waard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozothebozo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-04 13:08
erm... tja, er wordt het één en ander uit de doeken gedaan over de flash crash natuurlijk waarbij ze theorieën aandragen wat het zou hebben kunnen veroorzaken. Maar verder dan dat komt het niet. Niet te min interessant hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 21:14
Interessant verhaal voor iedereen die denkt aan het beleggen in China; http://www.muddywatersres...011/02/CCME_MW_020311.pdf

En voor de compleetheid ook de long case; http://seekingalpha.com/a...-allegations?source=yahoo

Had maandag nog gekeken of ik het kon shorten, maar kon geen aandelen lenen bij IB :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

BinckBank wil naar Italië
De titel van het nu.nl bericht deed me fronsen, het is toch geen goed teken als een bedrijf zichzelf wil verplaatsen naar een failed state.

Maar gelukkig gaat het alleen over uitbreiden naar / actief worden in Italië :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Hielko schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 21:47:
Interessant verhaal voor iedereen die denkt aan het beleggen in China; http://www.muddywatersres...011/02/CCME_MW_020311.pdf

En voor de compleetheid ook de long case; http://seekingalpha.com/a...-allegations?source=yahoo

Had maandag nog gekeken of ik het kon shorten, maar kon geen aandelen lenen bij IB :(
Net even wat gelezen over CCME. Aardige samenvatting: http://brontecapital.blog...ss-wall-street-drama.html . Wat een drama zeg. Iedereen probeert het aandeel alle kanten op te manipuleren, ik heb geen flauw idee wat het bedrijf doet en geen enkele manier om het zelf te controleren. Ik laat het speculeren met dit aandeel dan ook graag aan iemand anders over ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

writser schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:52:
[...]

Net even wat gelezen over CCME. Aardige samenvatting: http://brontecapital.blog...ss-wall-street-drama.html . Wat een drama zeg. Iedereen probeert het aandeel alle kanten op te manipuleren, ik heb geen flauw idee wat het bedrijf doet en geen enkele manier om het zelf te controleren. Ik laat het speculeren met dit aandeel dan ook graag aan iemand anders over ..
hele verhaal doet me een beetje denken aan 50 cent.
die twitterde dat een bepaald aandeel zo ontzettend goed was waarna die pennystock sky high ging.
bij ccme zie je dat ook, een paar zeer positieve berichten en opeens een grote piek erin.

maar wat een lekker begin van de week, alle grote europese beurzen openen 1% hoger.

Ik mag niet klagen deze ochtend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:26

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Anoniem: 94989 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:59:
[...]

Ik mag niet klagen deze ochtend :D
Ik wel een beetje :'(
Heb nogal wat geschreven calls in afwachting van een lichte correctie die maar niet komt...

Maar vanochtend wel m'n geschreven puts Nutreco gesloten, en da's weer mooi ;)

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:57
Ik ben opzoek naar een handig programma dat mijn aandelen automatisch koopt en verkoopt. Ik wil een portefeuille samenstellen van 20-50 bedrijven. Ik stel een ondergrens en een bovengrens in. (daling/stijging in %) Als het aandeel die grens bereikt wordt het automatisch verkocht en bij winst wordt er een nieuw aandeel gekocht van een van de overige aanbieders. De software moet ook kunnen rekenen met de trendlijn om de favourability van de beschikbare aandelen kunnen berekenen.

Hebben jullie ervaring met dit soort software? Is er ook een programma waarmee je dit 'droog' kunt testen voor een week of twee om zo de beste strategie te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
NinjaTrader werkt met C# scripts. Daar kun je naar hartelust mee losgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
't Is weer zover, vanavond TegenLicht. 2011: Het jaar dat de Euro valt.
http://tegenlicht.vpro.nl...aar-dat-de-euro-valt.html
begint over 'n half uurtje ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klaver 4 schreef op maandag 07 februari 2011 @ 11:32:
[...]

Ik wel een beetje :'(
Heb nogal wat geschreven calls in afwachting van een lichte correctie die maar niet komt...

Maar vanochtend wel m'n geschreven puts Nutreco gesloten, en da's weer mooi ;)
deze dag weer eens lekker afgesloten, bijna 7,5% rendement gehaald vandaag in totaal :)
word lekker slapen zo :P
morgen eens zien of ik een vierde erg risicovol aandeel ga kopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Topicstarter
Vanavond op de mail:
IB is pleased to announce that large cap UK stocks are now available for trading as CFDs (long or short).

· Not subject to UK stamp duty
· Low commissions (maximum 0.08%)
· Low overnight financing rates (maximum GBP Libor +/- 1.5%)
· Low risk based margins (as low as 10%)

CFD margins will generally be more favorable than stock margin requirements. This is true for both Reg T and Portfolio Margin accounts.

IB uses its Smart Routing technology to determine the best CFD reference price.

We challenge you to find a better offering. To trade CFDs log into Account Management to set up trading permission for CFDs.

Interactive Brokers Customer Service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Vindt iemand de omgeving van IB nu lekker werken? Ik heb er niet zulke goede verhalen over gehoord en wat ik van de site op kan merken zijn die verhalen juist..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Config schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 00:16:
Vindt iemand de omgeving van IB nu lekker werken? Ik heb er niet zulke goede verhalen over gehoord en wat ik van de site op kan merken zijn die verhalen juist..
Platform vond ik in het begin zwaar irritant, maar als je je daar beetje in verdiept is het niet zo lastig. Je kunt het iig vrij snel zwaar verkloten daar (per ongeluk iets verkopen o.i.d.), maar dat ligt dan imo aan jezelf en niet aan het platform :) Ik lees soms ook weleens over bepaalde errors, maar ik gebruik lang niet alle instrumenten die ze daar aanbieden. Charts zuigen iig zwaar bij IB, maar als je betere zou willen kun je makkelijk andere programma's aan IB koppelen en de data importeren. Ook komt het weleens voor dat ze met de prijs lopen te kutten daar (order uitgevoerd op een andere prijs), maar die mensen die dat is overkomen zijn daarvoor gecompenseerd afaik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Charts zijn onlangs sterk verbeterd. Tenminste Chart Trader.
Config schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 00:16:
Er een Paper Trader platform beschikbaar waarop je realistisch kan handelen (zelfde mogelijkheden als echte account, maar dan sim). Daarnaast is er een Demo account waarmee je kan oefenen.

Mijn mening: het kost vrij veel gewenning, maar daarna is TWS een goed platform.

[ Voor 68% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 08-02-2011 02:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andromedaan
Welk beleggers forum checken jullie af en toe ? Het forum van belegger.nl is een verzameling van amateuristische hersenscheten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-04 14:23

psy

Heel vroeger www.dft.nl
Later www.iex.nl maar daar kijk ik ook al niet meer op.

Nu alleen nog af en toe op www.cente.nl al zijn daar ook weer veel mensen weg helaas. Is wel invite only helaas dus heb je weinig aan.

Ook www.beursklets.nl is een goeie.

[ Voor 24% gewijzigd door psy op 09-02-2011 21:15 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 26-04 11:29
Weet iemand toevallig hoelang het duurt om een beleggingsrekening aan te vragen bij ING? Ik heb vorige week dinsdag (1 feb) het contract opgestuurd, maar nog niks van de ING vernomen.

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Bij mij was het in 2 weken geregeld.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

• Hielko
writser schreef op maandag 07 februari 2011 @ 10:52:
[...]

Ik heb gisteren besloten om long CCME te gaan, na het volgen van de ontwikkelingen tot nu toe. Samenvatting van mijn overwegingen: http://seekingalpha.com/i...ersus-longs-keeping-score

• Hielko
Hielko schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 15:28:
[...]

Ik heb gisteren besloten om long CCME te gaan, na het volgen van de ontwikkelingen tot nu toe. Samenvatting van mijn overwegingen: http://seekingalpha.com/i...ersus-longs-keeping-score
Om mezelf te quoten; heb ondertussen een beter idee. Namelijk gewoon afwachten, en pas kopen als er keihard bewijs is dat het bedrijf bestaat zoals ze claimen in de 10K. Ondanks dat je anders zou verwachten is het waarschijnlijk dat het bedrijf - zelfs na het vrijkomen van dergelijke informatie - nog een significante tijd bijzonder goedkoop zal blijven.

Mooi voorbeeld is ONP (waar ik dus wel vandaag aandelen van gekocht heb - en overweeg om een nog grotere positie te nemen). Na o.a. 'onderzoek' van Muddy Waters - die ook een zeer negatief verhaal over CCME hebben gepubliceerd - heeft ONP bewezen dat hun verhaal niet correct is (zie bijv. http://www.prnewswire.com...eck-update-115477634.html). Desondanks staat het aandeel nog steeeds maar op 5,27$ (verwacht EPS in 2011 is 1,40 EPS, dus 3,8x P/E) terwijl het voor het MW report voor meer dan 10$ stond genoteerd, terwijl toen - zoals met alle Chineese RTO-aandelen - er ook al een flinke discount was omdat er zoveel fraude wordt gepleegd in deze hoek van de markt. En nu, terwijl het praktisch 99% zeker is dat het bedrijf valide is, bestaat er een nog grotere discount. Lijkt mij een mooi geval waar je voor 5$ in kan stappen in een aandeel dat iig wel 15$ waard is.

Bij CCME heb ik ook vele twijfels bij het verhaal van de short sellers, en denk persoonlijk dat hier instappen niet zo gek is. Maar waarschijnlijk komt er binnen nu en een paar maand duidelijkheid, en als ONP een indicatie is dan zal dat waarschijnlijk een kans met een betere risk/reward verhouding opleveren dan de huidige prijs. Als het nu 50/50 fraud/valide is dan is het een prima +EV investering, maar als we straks 25% meer moeten betalen voor 99% valide dan doe ik dat liever.

• Config
Cisco dropt vandaag 14% naar 18.84 nav de slechtere outlook. Dit is wellicht een schitterend aankoopmoment. Ik ga even naar de cijfers en de rest van de 10Q kijken, kijkt er iemand mee? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-04 10:38

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Absoluut en kijk ook even naar Activision Blizzard. Wat een koopjes! :o Ik wil er echter wel ook weer snel van af want ik geloof niet dat deze stijging nog veel langer kan doorgaan.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

i7x schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 16:22:
Absoluut en kijk ook even naar Activision Blizzard. Wat een koopjes! :o Ik wil er echter wel ook weer snel van af want ik geloof niet dat deze stijging nog veel langer kan doorgaan.
welke stijging bedoel je bij activision? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ik doelde op de Amerikaanse beurs overall. ;)

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

fuck.....
http://iosdev.nl/steve-jo...r-niet-lang-meer-te-leven

natuurlijk voor hem persoonlijk een tragedie maar ik zit nog met een paart aandeeltjes apple.

Direct in de verkoop doen?
(zit nu op 5% winst)

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik zou er wel vanuit gaan dat mensen hard gaan reageren op dit bericht ja, vooral omdat het succes van Apple zo sterk verbonden wordt met het werk van Jobs. Ik heb geen idee of dit idee gerechtvaardigd is (ik stel me zo voor dat er meer snuggere marketinglui rondlopen bij Apple, maar ja, wie ben ik), maar tot er een opvolger is gevonden die net zo fotogeniek is vermoed ik dat de aandelen het wat slechter zullen doen ja. ;-)
Maar goed, de vraag is natuurlijk enerzijds of Apple goede producten kan blijven produceren, en anderzijds in hoeverre het aandeel is opgeblazen door de jobs-factor.. Maar als jij er zeker van bent dat de huidige valuatie een redelijke is moet je die natuurlijk gewoon houden. :+

(Even een terzijde: of je het aandeel nu weg zou moeten doen hangt in geen van de bovenstaande overwegingen af van de 'winst' van 5% die je zegt dat je staat. Ook als je op 30% verlies stond zou je dit, als jij dit op basis van jouw inschatting van de gezondheid van het merk/aandeel Apple verstandig acht, moeten doen. 8))

[ Voor 6% gewijzigd door foppe-jan op 17-02-2011 12:37 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Hielko
Voorlopig staat AAPL voor vandaag op -1%, dus je kan iig je aandeel nog verkopen voor een redelijke prijs als je denkt dat aandeel negatief gaat reageren als Steve binnen nu en zes week komt te overlijden.

• Brons

Brons

Fail!

Eigenlijk is een negatieve reactie vreemd. Het feit dat Jobs ziek is weten wij al jaren. Eigenlijk zou een negatieve reactie op de dood van Warren Buffett ook vreemd zijn. Hoeveel jaar heeft een 80 jarige man nog te leven? Het zal niet veel meer dan 5 jaar zijn. Zijn dood kan dus ook niet als verassing komen.

Meer bewijs dat de markt niet efficiënt is.

• Hielko
Dat bewijs laat nog even op zich wachten, eerst nog zien hoe AAPL en BRK daadwerkelijk gaan reageren daarop. Overigens lijkt mij een reactie wel rationeel, zelfs als je weet dat de kans groot is dat een dergelijke gebeurtenis er aan zit te komen. Als we aannemen dat Jobs en Warren Buffet beide significant bijdragen aan de resultaten van hun bedrijven - geen gekke veronderstelling lijkt me - en de verwachting is dat ze bijv. nog een paar jaar te leven hebben, dan zou een vroeg overlijden betekenen dat het bedrijf een paar jaar van deze verwachte positieve bijdrage moet missen, en dus minder waard is.

• Brons

Brons

Fail!

Het is natuurlijk even afwachten hoeveel miljard er daadwerkelijk af gaat en hoeveel extra winst deze bedrijven gaan verliezen.

• stin
  • Niet online
Steve Jobs heeft projecten stopgezet die niet winstgevend waren, terwijl een vorige CEO daarmee doorging (kan nu even geen bron erbij vinden, maar heb dat ergens in een boek gelezen). Er zijn ook voorbeelden waarbij de koers stijgt na de dood van een CEO. Steve Jobs is nu eenmaal het boegbeeld van Apple. En dat is Warren Buffet ook voor zijn bedrijf. Betekent niet dat het bedrijf zonder die mensen kan, maar het is wel "hun" bedrijf. Die uitstraling hebben niet veel CEOs. Ik denk dat beleggers het rustgevend vinden als dergelijke mensen de macht hebben bij zo'n bedrijf, aangezien een volgende CEO er ook meer kan zitten voor eigen belang

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28
Ik ben ook eindelijk eens aan de slag gegaan met mijn Alex account. Moet zeggen dat ik hun site behoorlijk traag vind, wat niet lekker werkt.

Nu mezelf maar eens gaan verdiepen in de jargon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Geloof erg weinig van de geruchten. Mischien juist een mooi momentje om aan te kopen aan 350 euro. Een grondige refresh van de Macbook Pro's schijnt ook op komst te zijn en dat is uiteraard zeer bevordelijk voor de koers. Ik zit zelf te twijfelen of ik dinsdag (call) opties of aandelen ga doen. Heb er weer lekker veel vertrouwen in. :)

Ook nog even non-Apple: Ik bezit een hele lading ASML opties a C 34 voor maart. Nu las ik dat Intel een nieuwe fabriek gaat bouwen voor zo'n 5 miljard dollar. Iemand enig idee of het aandeel ASML daar snel van zal profiteren?

PS. Als iemand een Binck account wil openen (dat is gratis btw), PM mij dan voor 50 euro gratis transactiekosten. ^^

[ Voor 15% gewijzigd door i7x op 21-02-2011 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
i7x schreef op zondag 20 februari 2011 @ 20:55:
Ook nog even non-Apple: Ik bezit een hele lading ASML opties a C 34 voor maart. Nu las ik dat Intel een nieuwe fabriek gaat bouwen voor zo'n 5 miljard dollar. Iemand enig idee of het aandeel ASML daar snel van zal profiteren?
Als de fabriek niet bekend was (extra t.o.v. de planning of groter dan gepland) zal het aandeel instantaan stijgen.

Maar dit (het verwachte volume aan wafersteppers dat gekocht gaat worden) was natuurlijk allang bekend (zowel Intels lithografie roadmap als de specifieke plant zelf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Anoniem: 9449 schreef op zondag 20 februari 2011 @ 23:19:
[...]

Als de fabriek niet bekend was (extra t.o.v. de planning of groter dan gepland) zal het aandeel instantaan stijgen.

Maar dit (het verwachte volume aan wafersteppers dat gekocht gaat worden) was natuurlijk allang bekend (zowel Intels lithografie roadmap als de specifieke plant zelf).
Het eerste bericht op MaketWatch verscheen vrijdag om 3:16 PM oftewel 9:16 PM hier. Uiteraard was de beurs hier (en daarmee ASML) toen al gesloten. Ik reken nu dus op een hogere opening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

foppe-jan schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:35:
(Even een terzijde: of je het aandeel nu weg zou moeten doen hangt in geen van de bovenstaande overwegingen af van de 'winst' van 5% die je zegt dat je staat. Ook als je op 30% verlies stond zou je dit, als jij dit op basis van jouw inschatting van de gezondheid van het merk/aandeel Apple verstandig acht, moeten doen. 8))
Op 30% verlies verkopen is niet zo handig, tenzij je het heel reëel acht dat het aandeel daar flink onder gaat duiken en er dan ook even blijft.

Paniekverkopen omdat je verliest is het domste dat je kan doen, omdat je dan eh, nou ja, verliest :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 21:25

Milmoor

Footsteps and pictures.

Het zou niet uit moeten maken hoeveel je er tot nu toe op gewonnen of verloren hebt. Je afweging is: met de huidige stand van zaken en mijn verwachtingen, wil ik dit aandeel?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Milmoor schreef op maandag 21 februari 2011 @ 08:03:
Het zou niet uit moeten maken hoeveel je er tot nu toe op gewonnen of verloren hebt. Je afweging is: met de huidige stand van zaken en mijn verwachtingen, wil ik dit aandeel?
de stand van zaken is niet helemaal duidelijk he.

is steve jobs volgens de roddelpers echt bijna dood of is jobs "gewoon" ziek maar kan daarna nog 2/5/10 jaar leven.

dat maakt voor mij wel het verschil denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
i7x schreef op maandag 21 februari 2011 @ 02:53:
Het eerste bericht op MaketWatch verscheen vrijdag om 3:16 PM oftewel 9:16 PM hier. Uiteraard was de beurs hier (en daarmee ASML) toen al gesloten. Ik reken nu dus op een hogere opening.
Jij denkt dus dat er nog niets bekend was van de plannen die Intel heeft met deze plant?

Ik denk (gok) dat dit al 1 tot 2 jaar bekend is. Als de investeringsbeslissing nu genomen is dan is men de afgelopen jaren toch bezig geweest om het project op te zetten? En het is m.i. niet mogelijk om dat geheim te houden (denk dat Intel dat niet eens wil want ze willen ook een roadmap kunnen laten zien).

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 21-02-2011 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
ASML opent iets lager. Ander vraagje van mij: is ASML de enige leverancier van Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Historisch is ASML juist ondervertegenwoordigd bij Intel in vergelijking met Nikon en Canon. Wat de huidige toestand is zou je uit industrierapporten en jaarverslagen van Intel, ASML, Nikon en Canon op moeten kunnen maken.

* Rukapul heeft eens rondgelopen in een fab van Intel en dan besef je wat een aantal machines (tientallen) men daar naar binnenkruit voor een enkele fab. (Waren overigens voornamelijk Nikon machines.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goede kans dat het voor nieuwe fabs 100% ASML is. Maar dit zat dus al in de pijplijn.

Edit:

http://www.automatisering...rote-order-voor-asml.aspx

http://www.eetimes.com/el...-to-build-new-Arizona-fab

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 21-02-2011 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ja jammer. Call opties opende wel lekker maar zakte daarna toch weg (onvermijdelijk natuurlijk met de AEX koers van vandaag...). Ik ga nog ff wachten. ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:58
Ik ben nu ook bezig met turbo's en moet toegeven dat het eigenlijk veel leuker is dan aandelen :9~. Rendement van +- 20% kun je binnen een maand halen terwijl bij aandelen wel een jaar over kan doen.
Voordat er los ging in o.a. in Libie heb ik mijn long op AEX verkocht (21 feb. 9.04 uur) alleen wel een fout gemaakt en geen short gekocht |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hindsight is 20/20. Is dat een fout?

En je turbo's kunnen natuurlijk ook door de bodem zakken, 100% verlies. Dat is dan wat minder leuk. Hoger rendement = hoger risico.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Ja dat begrijp ik heel goed. Daarom vind ik dat je eerst met aandelen moet hebben gespeeld voordat je met instrumenten als turbo's begint. Je kunt risico verkleinen door genoegen te nemen met een lagere hefboom. Dus een long 312 op AEX is minder riskant dan bv. AEX long 360.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

ALPACINO schreef op dinsdag 22 februari 2011 @ 11:08:
Ik ben nu ook bezig met turbo's en moet toegeven dat het eigenlijk veel leuker is dan aandelen :9~. Rendement van +- 20% kun je binnen een maand halen terwijl bij aandelen wel een jaar over kan doen.
Voordat er los ging in o.a. in Libie heb ik mijn long op AEX verkocht (21 feb. 9.04 uur) alleen wel een fout gemaakt en geen short gekocht |:(
Inderdaad veel leuker. Ik vind aandelen zelf ook nooit zo spannend. :P

Wat een dag vandaag weer trouwens. Die Amerikanen hebben echt een onbeperkte hoeveelheid vertrouwen. Vanochtens m'n opties ASML nog in de top 5 dalers, nu ik de top 5 stijgers. Gered door de lage daling van de Dow dus (want meer vertrouwen, instant stijging van de AEX na Amerikaanse opening). Nu maar hopen dat 't nog een dag of twee zo door gaat en ik kan de boel weer verkopen. :)

Zat trouwens nog te twijfelen of ik bij zou kopen zo rond 12 uur maar toch maar op safe gespeeld. Ach, je kunt niet alles hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Vandaag tussen de colleges door maar een ritje TomTom meegepakt. Iets te vroeg verkocht, maar ik wil niet al teveel risico's lopen met al die ellende in de wereld op dit moment. Ik denk niet dat het de tijd is om heel bullish te zijn voor de korte termijn. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
wat een grafdag

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
Wellicht dan nu een correctie, of toch alweer vals alarm..USA iig stukkie down vanavond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Alex verslechtert werderom de kostenstructuur:
Graag infomeren wij u over het volgende. Per maandag 28 februari 2011 wijzigt de wijze waarop Alex orders in vreemde valuta verwerkt. Het gaat om orders in andere valuta dan euro’s of dollars. Dit betreft bijvoorbeeld orders in Britse ponden (GBP), Canadese dollars (CAD) en Zwitserse franken (CHF).

Huidige situatie
Nu wordt een order in één van bovenstaande valuta de volgende dag verwerkt. De afwikkeling geschiedt op de eurorekening tegen de fixingkoers van de Europese Centrale Bank.

Nieuwe situatie
Per maandag 28 februari 2011 wordt een order direct verwerkt op uw eurorekening. Alex houdt hierbij een op of afslag van 0,1% in. De kosten worden in de wisselkoers verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Vraag is welke wisselkoers ze als referentie gaan gebruiken. Er is in deze valuta bijna altijd een zeer goede (cash) markt, maar hoe kan je checken dat Alex de omzetting hier aan relateerd?

(ik doe even de aanname dat ze geen fixingkoers van de Europese Centrale Bank meer gaan gebruiken)

[ Voor 150% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 27-02-2011 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Op zich doet Alex het wel geniaal. Van oorspronkelijk het budgetmodel gaat men nu precies over op het uitmelken van haar klanten door allerlei kosten die her en der verstopt zitten: bewaarloon, dividend en nu dus ook valutakosten.

Ik neem trouwens aan dat men nog wel de ECB fixingkoers zal blijven gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 27-02-2011 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:38:
Kan niet als het direct verrekend wordt (en dat zeggen ze). Dit zou uitsluitend kunnen als er de volgende dag een correctie gedaan wordt.

Ik gok dat ze continu een referentie-koers gaan laten zien.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 27-02-2011 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Ondersteunen ze dan niet gewoon USD rekeningen? Ik zou nooit EUR direct om laten zetten en bij verkoop weer terug. Het is niet alleen irritant omdat je dan de wisselkoersen mee moet gaan rekenen in je winst maar als je een USD rekening hebt kun je ook gewoon storten als USD lekker slecht staat en terugstorten als EUR slecht staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:32
Ja, je kunt een dollar rekening bij Alex openen, het gaat om andere valuta dan euro en dollar:
Het gaat om orders in andere valuta dan euro’s of dollars. Dit betreft bijvoorbeeld orders in Britse ponden (GBP), Canadese dollars (CAD) en Zwitserse franken (CHF).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Sterker nog, je moet een dollarrekening hebben om aan Amerikaanse beurzen te kunnen handelen.

Andere vraag: zijn er hier mensen die in BP zitten en de boel hebben geanalyseerd recentelijk? De cijfers, met name de balans, zijn nogal opmerkelijk namelijk. Zo zouden assets $40B gestegen zijn tov 2009 en equity slechts $7B gedaald (terwijl er toch netto echt wel $30B verlies is geboekt nav de oil spill). Dan moet je toch ergens flink goochelen met boekwinsten lijkt me :P Een rampje en je balansomvang neemt met 10% toe :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Jaar-op-jaar hebben ze niet eens $4 miljard verlies gemaakt. Ik weet verder niet hoe ze de toekomstige kosten hebben geboekt maar zou het kunnen zijn dat de storting/verplichting in het Amerikaanse fonds nog gedeeltelijk bij de assets staat? Dat zou de stijging gedeeltelijk kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
--Niels-- schreef op zondag 27 februari 2011 @ 22:55:
Ja, je kunt een dollar rekening bij Alex openen, ...
Met dien verstande dat het een beperkte dollar rekening betreft, omdat er dus niet op elk moment in dollars gehandeld kan worden, maar maar 1x per dag (tegen een koers die je niet kent op het moment dat je de beslissing om te handelen neemt).

Tenminste, zo was het de afgelopen jaren, kan zijn dat er inmiddels wat veranderd is (denk het niet want dan was het hier wel langsgekomen).

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 9449 op 27-02-2011 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op zondag 27 februari 2011 @ 23:29:
Jaar-op-jaar hebben ze niet eens $4 miljard verlies gemaakt. Ik weet verder niet hoe ze de toekomstige kosten hebben geboekt maar zou het kunnen zijn dat de storting/verplichting in het Amerikaanse fonds nog gedeeltelijk bij de assets staat? Dat zou de stijging gedeeltelijk kunnen verklaren.
Denk dat dit in elk geval een deel van de verklaring betreft. $10B bijvoorbeeld is zo af te leiden uit toegenomen debt wat ook terug te zien is in cash assets. En zo zijn er nog een aantal van die posten zoals assets for sale en provisions.

Lijkt er in elk geval op dat ik voorlopig maar even blijf zitten om een 'normaal' kwartaal mee te maken. Als het goed is zit de onduidelijkheid niet alleen bij mij, maar ook bij anderen, wat normaal gesproken moet resulteren in een discount. 't Noteert nu 1.5x book value en ca 7.7x average earnings over 2007-2009. (Shell 1.5x en 9.9x)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Rukapul schreef op zondag 27 februari 2011 @ 23:13:
Sterker nog, je moet een dollarrekening hebben om aan Amerikaanse beurzen te kunnen handelen.

Andere vraag: zijn er hier mensen die in BP zitten en de boel hebben geanalyseerd recentelijk? De cijfers, met name de balans, zijn nogal opmerkelijk namelijk. Zo zouden assets $40B gestegen zijn tov 2009 en equity slechts $7B gedaald (terwijl er toch netto echt wel $30B verlies is geboekt nav de oil spill). Dan moet je toch ergens flink goochelen met boekwinsten lijkt me :P Een rampje en je balansomvang neemt met 10% toe :+
Daarnaast mogen ze geloof ik het grootste deel van de 'gemaakte kosten' afboeken als verliespost (tegen belasting)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
foppe-jan schreef op maandag 28 februari 2011 @ 18:56:
[...]

Daarnaast mogen ze geloof ik het grootste deel van de 'gemaakte kosten' afboeken als verliespost (tegen belasting)
Die $30B was netto: $40B kosten minus $10B belastingvoordeel :)
Rukapul schreef op maandag 03 januari 2011 @ 22:09:
Ik heb m'n analyses omgezet in nieuwe beleggingen:
  • ADL Partner (ALP)
    Franse smallcap (verkopen van abonnementen van tijdschriften ed.), lage PE (minder dan 10x de winst over de eerste helft van 2010), typisch hoog dividend, grote familie-aandeelhouder, wel zeer slechte bookvalue/market cap ratio
  • Universal Corporation (UVV)
    handelaar en verwerker van tabaksbladeren, lage PE (ca 8x), mooie dividend yield (ca 4.7%), noteert iets onder tangible book value, earnings groeiend
  • Hornbeck Offshore Services (HOS)
    offshore bedrijf vooral actief in Golf van Mexico voor olieindustrie, fair PE (ca 13x), lage PE5 (ca 8x) illustreert tijdelijke dip (golf van Mexico beperkingen) van verder sterk groeiend bedrijf, geen dividend, te koop voor 2/3 van tangible book value, wel risico dat als de resultaten dalen dat de leningconvenanten niet gehaald worden maar dat is tot op heden niet het geval
Tijd voor een tussenstand:
ADLPartner: +40% (houd ik in elk geval aan tot publicatie jaarcijfers)
Universal Corporation: +3% (zojuist belang ca verdubbeld; goede Q4 cijfers bevestigen onderwaardering)
Hornbeck Offshore Services: +30% (zojuist verkocht; PE van 20x, PE6 van 11x; price/book ca 1.0x)

M'n belang in Intel zojuist te koop aangeboden voor $22. Q4 cijfers bevestigen dat ik het opwaarts potentieel niet goed heb ingeschat (PE van 6x, PE5 van 17x). Met +19% plus wat dividend in 6 maanden (=ca gelijk aan rendement van S&P500) houd ik het voor gezien.
Er zitten nog 2 kleine Franse smallcaps in de pijplijn.
De ene is na het inleggen van een iets te lage aankooporder zo snel gestegen dat ik 'm nooit meer heb aangekocht (+30% misgelopen). Voor de andere ben ik tot op de dag van vandaag boos op Alex. Mijn aanvraag voor het fonds was namelijk positief beantwoord, maar nooit doorgevoerd met een schade van 37% misgelopen rendement.

Tijd voor nieuwe ondergewaardeerde fondsen :)

[ Voor 78% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2011 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Paar vragen Rukapul:
Hoe komt het dat je toevallig bij die Franse bedrijven bent uitgekomen? En wat bedoel je precies met PE5, PE6. Ik heb meestal geen problemen met bepaalde afkortingen maar met deze weet ik me geen raad :) En wanneer is in jouw ogen een bedrijf ondergewaardeerd?

[ Voor 60% gewijzigd door stin op 28-02-2011 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Over die Franse bedrijven kan ik kort zijn: die ideeen heb ik van een bron die zich richt op value investing in Europa en daarna zelf nog een keer geanalyseerd. 't Is enigszins toeval dat uitgerekend een paar Franse bedrijven door dat filter kwamen.

Met PEx (PE5, PE6, etc.) bedoel ik: price / (gemiddelde earnings over laatste x jaar)
(of correcter gezegd: (de market cap / de gemiddelde winst over de laatste x jaar) om geen gedoe te hebben met verschil in uitstaande aandelen).

PEx is geinspireerd door de ShillerPE (of CAPE = cyclically adjusted PE) zoals die ook al voorkwamen in de boeken van Ben Graham. Ik neem hier wel een slap aftreksel van door niet te corrigeren voor inflatie zoals in ShillerPE/CAPE wel hoort en ook heb ik geen zin om het voor de 10 jaar op te zoeken en beperk het tot een jaar of 5 (waarvoor je vaak al een stuk of 3 a 4 jaarverslagen door moet).

Ondergewaardeerd is een combinatie van factoren, maar een lage PE5 (evt PE) en (tangible) book value is toch wel belangrijk :) Een m.i. klassiek voorbeeld van onderwaardering is te vinden in de analyse van Friedman industries ergens in deze topicreeks: dat bedrijf was te koop voor minder dan de tangible book value!

[ Voor 22% gewijzigd door Rukapul op 28-02-2011 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Top, bedankt voor je antwoorden. Ik heb nog geen boeken van Graham gelezen. Was van plan om the intelligent investor te gaan halen binnenkort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op zondag 27 februari 2011 @ 17:38:
Op zich doet Alex het wel geniaal. Van oorspronkelijk het budgetmodel gaat men nu precies over op het uitmelken van haar klanten door allerlei kosten die her en der verstopt zitten: bewaarloon, dividend en nu dus ook valutakosten.

Ik had ook een Alex account, maar overstappen naar IB is echte de beste beleggingsbeslissing die ik vorig jaar heb genomen. Goedkoper, veel meer opties, transparanter, betere klantenservice, etc. etc. Nu krijg ik nog elke week de 'nieuwsbrief' van Alex (nieuwsbrief? ze vertellen alleen wat er al gebeurd is ... ). Elke keer dat ik hun geblaat( zoals onderstaande) lees ben ik weer blij dat ik ben overgestapt .. :)
De AEX doet het op dagen zonder 'Wall Street' doorgaans heel aardig. Het was geen schijnbeweging, omdat een deel van de wereld die in een niet onaanzienlijk deel van de oliebehoefte voorziet, druk bezig bleef te veranderen, hetgeen voor nogal wat onrust zorgde. Het was voor velen een excuus de AEX maar eens even een correctie te laten inzetten. De AEX verloor op het slot 0,9% op 370,92 punten.
Verder mag ik niet klagen. Ik heb ook HOS, toppertje. Als experiment had ik tijdens de onrust in Egypte een positie in Brent ingenomen, dat pakt lekker uit. Ook Lafarge cement kon je goedkoop kopen toen (en nu nog steeds). Mooi aandeel voor de langere termijn, stond ook wel een casus van op VIC. Het enige aandeel in mijn portefeuille dat nog niet echt meewerkt is Orascom, gekocht omdat ze redelijk daalden vanwege Egypte, alleen door alle onrust gaat het verder omlaag .. Heb nog wat bijgekocht en kijk het nu even aan.

Langzamerhand wil ik ook wat posities verkopen. Heb ook wat short posities ingenomen, in CRM (cloud computing is overrated, P/E van 281) en REE (onderbouwing 1, 2). Met name in Amerika gaat de aandelenmarkt keihard omhoog, zojuist hebben we de snelste verdubbeling van de S&P ooit meegemaakt. Nou doen bedrijven het redelijk goed, maar veel onderliggende problemen zijn niet opgelost en zoals de grote held W.E.B. al zei: "be cautious where others are greedy, be greedy where others are cautious".

Als ik wat tijd heb wil ik me nog een beetje verdiepen in aandelen in 1) Griekenland en 2) Alternative energy. Beide gevallen zijn door beleggers helemaal afgeschreven en ik denk dat er wel wat koopjes tussen zitten.

Tenslotte: van het weekend heb ik deze collectie memo's doorgelezen en die kan ik elke belegger aanraden: http://www.oaktreecapital.com/memo.aspx

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
Wat ik eigenlijk niet snap hoe kun je beste op de hoogte worden gebracht over belangrijke macro-economisch nieuws?

Een voorbeeld is dat vandaag werd bekend gemaakt door een bestuurslid van Fed dat economie van VS goed voorstaat en dat hoge olieprijzen niet veel invloed op heeft. Ik heb dit niet kunnen vinden tussen headlines van BinckBank. Uiteindelijk zag ik dat er iets aan de hand was (AEX +0,90%) en na een half uur heb ik het bericht gelezen op belegger.nl. Gevolg is dat je dan altijd het bootje mist.

Gevallen als Libië is wel goed te volgen maar echte economische nieuws is naar mij idee lastig. Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04:47
Een Bloomberg-terminal leasen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Bij Bloomberg of Reuters een account nemen (kost ca. $1500 per maand) Maar goed, niet echt geschikt voor de particuliere belegger. Op reuters kwam meestal een extra regel op de website te staan met Breaking waarbij het nieuws dat onverwacht was of zeer belangrijk (makro) door het beeld scrollde. Maar sinds ze een nieuwe layout hebben, vind ik Reuters echt minder. In ieder geval zul je moeten betalen als je informatie nog sneller wilt hebben. Er is wel een site waar al het economisch nieuws van US binnen een aantal seconden wordt vermeld, maar ik zie hem niet tussen m'n favorieten staan. Zal hem morgen even voor je zoeken.

[ Voor 13% gewijzigd door stin op 28-02-2011 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Jep Bloomberg of Reuters .. Als je daar het geld niet voor over hebt kun je gratis bloomberg tv kijken: http://www.bloomberg.com/tv/. Dit is ook een aardige nieusbron (sowieso goede site): http://seekingalpha.com/currents/market/today . En http://ftalphaville.ft.com/blog/ voor achtergrondartikelen en links naar nog veel meer leesvoer.

De vraag is alleen hoe nuttig het is om alle uitspraken van de fed binnen een minuut te weten ... Wil je de hele dag gaan speculeren met turbo's en / of daytraden? Misschien kun je je tijd nuttiger besteden.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
M.i. kan het snel willen handelen op macro nieuws vrijwel geen edge opleveren. Of je bent te traag vergeleken met geavanceerde automatische systemen die ook nieuws analyseren of je het is inzicht of kennis wat je voordeel biedt en dan doet de tijdfactor er niet zozeer toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Rukapul schreef op maandag 28 februari 2011 @ 23:55:
M.i. kan het snel willen handelen op macro nieuws vrijwel geen edge opleveren. Of je bent te traag vergeleken met geavanceerde automatische systemen die ook nieuws analyseren of je het is inzicht of kennis wat je voordeel biedt en dan doet de tijdfactor er niet zozeer toe.
Dit lijkt mij nog het belangrijkste. Probeer maar eens een fatsoenlijke inschatting te maken wat de koers gaat doen als je een bepaald cijfer ziet. Je kunt het meestal positief en negatief interpreteren. En de vraag is dan of je weet wat het gros van de beleggers denkt. Dus het blijft achteraf gezien gokken en dat is op lange termijn niet winstgevend :P Als je bepaalde boeken leest over day trading vertellen ze je ook dat op de momenten dat er nieuws bekend wordt gemaakt je geen posities moet hebben. Dat is ook niet voor niets :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ALPACINO
writser schreef op maandag 28 februari 2011 @ 23:34:
Jep Bloomberg of Reuters .. Als je daar het geld niet voor over hebt kun je gratis bloomberg tv kijken: http://www.bloomberg.com/tv/. Dit is ook een aardige nieusbron (sowieso goede site): http://seekingalpha.com/currents/market/today . En http://ftalphaville.ft.com/blog/ voor achtergrondartikelen en links naar nog veel meer leesvoer.

De vraag is alleen hoe nuttig het is om alle uitspraken van de fed binnen een minuut te weten ... Wil je de hele dag gaan speculeren met turbo's en / of daytraden? Misschien kun je je tijd nuttiger besteden.
Ziet aardig uit, ga even bekijken bedankt. Nee ik ga geen daytrader worden heb ook geen tijd voor maar ik reis veel met de trein en ik dacht dat ik die tijd beter kan besteden dan uit het raam kijken :9.

Ik wacht met spanning af wanneer het afgelopen is in Libië, ik denk zelf dat je dan wat kunt verdienen met turbo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:28
Welke tools gebruiken jullie voor technische analyse? Ik ben op zoek naar een tooltje die een hoog-laag-slot-diagram kan neerzetten voor de door mij gekozen fondsen, maar ook meerdere gemiddelden (bijvoorbeeld 20 & 5 dagen). Het zou helemaal fantastisch zijn als ik ook zelf in de grafieken zou kunnen tekenen en schrijven.

Bestaat dit ook webbased? Of alleen als desktop applicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

*piep!*

Ik kom er net 'the hard way' achter dat de transactiekosten bij opties per contract gaan, en niet per transactie. Waar je bij Binck 10000000 aandelen kunt kopen met €150 aan transactiekosten, kosten 600 optiecontractjes €1500...

Wat is daar precies het idee achter? Waarom kost een aandeel echt kopen en op je naam laten zetten bijna niks, terwijl een recht om die aandelen te kopen vele malen meer kost?

Ook behoorlijk ondoorzichtig als je naar de tarievenpagina bij Binck kijkt. Daar staat gewoon dat aandelen €6,50 + 0,1% kosten, en opties €2,50.

Het is nu niet heel erg, want ik heb genoeg winst gehad op de opties om 2x transactiekosten te kunnen bekostigen, maar ik vind dit toch een vrij grote marge. 1 contract was €16 + (blijkbaar) €2,50 transactiekosten. Dat schiet toch niet op? Ik ga maar weer met turbo's spelen :P

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arsenius
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 10 maart 2011 @ 20:03:
*piep!*

Ik kom er net 'the hard way' achter dat de transactiekosten bij opties per contract gaan, en niet per transactie. Waar je bij Binck 10000000 aandelen kunt kopen met €150 aan transactiekosten, kosten 600 optiecontractjes €1500...

Wat is daar precies het idee achter? Waarom kost een aandeel echt kopen en op je naam laten zetten bijna niks, terwijl een recht om die aandelen te kopen vele malen meer kost?

Ook behoorlijk ondoorzichtig als je naar de tarievenpagina bij Binck kijkt. Daar staat gewoon dat aandelen €6,50 + 0,1% kosten, en opties €2,50.

Het is nu niet heel erg, want ik heb genoeg winst gehad op de opties om 2x transactiekosten te kunnen bekostigen, maar ik vind dit toch een vrij grote marge. 1 contract was €16 + (blijkbaar) €2,50 transactiekosten. Dat schiet toch niet op? Ik ga maar weer met turbo's spelen :P
Een optie heeft altijd betrekking op 100 keer de onderliggende waarde. Als je 1 optie bij binck koopt van zeg maar Ahold dan kun je in principe 100 aandelen krijgen als je die optie uitoefent. De hefboom is dus veel groter dan bij een normaal aandeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat begrijp ik, maar als ik 60.000 aandelen van €0,16 koop bij Binck, dan kost dat €10 aan transactiekosten. Koop ik 600 optiecontracten voor 60.000 aandelen, dan kost dat €1500 aan transactiekosten. En voor het uitoefenen moet je ook nog eens apart betalen als je dat wilt doen. Uitoefenen van een contract is €2,90. Dan ben ik voor één contract geen €16 maar €21,40 kwijt, gewoon meer dan 25% van de 'prijs' is transactiekosten.

Waarom kost het digitaal veranderen van een paar waardes (eigenaar was persoon X, nu persoon Y) 150x meer bij opties? Waarom ook niet gewoon €6,50 + 0,1% voor de hele boel zoals bij aandelen (tarieven van Binck)? Natuurlijk omdat Euronext dat ook vraagt aan je broker, maar waarom is er ooit zo'n gigantisch verschil ontstaan?

En waarom heeft Binck gewoon op de site staan €6,50 voor aandelen (plus een percentage) en €2,50 voor opties, terwijl het één per totale transactie gaat en het ander per stuk. Dat staat echt nergens..

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 10-03-2011 21:40 ]

Pagina: 1 ... 18 19 Laatste

Dit topic is gesloten.