Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste
Acties:
  • 137.060 views

Onderwerpen

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:40

Brons

Fail!

Verwijderd schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:26:
[...]

Je bedoelt in je voorbeeld dat je gewoon voor $1000 aan aandelen hebt en dat je hiervoor ook daadwerkelijk dollars gekocht hebt destijds (ik ga uit van eur base currency)?

Maar dat maakt niet uit voor je vraag.

De FX markt bij IB is een directe interbank spotmarkt (i.t.t. bijna alle ander brokers). Het zijn fysieke euro's die je koopt.

Je hebt IDEAL en IDEAL Pro. Op de laatste heb je alleen een USD/EUR paar en kan je alleen terecht met $25.000 of meer. Spreads zijn beste wat er is (voorbeeld: 1.50000 - 1.50005)

Bij IDEAL zijn de spreads slechter en kan je terecht vanaf $1. Let op: je hebt daar een USD/EUR en een EUR/USD paar. Welke je kiest maakt eigenlijk niet uit (wel opletten met prijs en kopen/verkopen), doorgaans heeft 1 van de 2 betere spreads (dat varieert wel).

Ik zou geen FXTrader gebruiken, maar gewoon USD of EUR intikken en "cash" kiezen. Dan zie je ze vanzelf.
Ik heb de euro als base currency en ik heb geen dollars gekocht. Ik sta dus rood in dollars. Mijn dollar liquidation value is echter wel positief omdat de afgelopen maanden mijn dollar aandelen gestegen zijn en een aantal geschreven opties afgelopen zijn. Ik wil mijn papieren winst dus omzetten naar euro's zonder effecten te hoeven verkopen. In essentie wil ik nog verder rood staan.

Ik wist dus niet dat je EUR of USD in kon tikken maar dacht dat je bij de FXtrader moest zijn. Dit is volgens mij echter precies wat ik zoek. Ik heb nu USD.EUR en EUR.USD in een tabblaadje staan. Als ik nu dollars om wil zetten naar euro's door, bijvoorbeeld, 1000 USD.EUR te verkopen krijg ik toch ~€650 bij mijn euro balans bij en $1000 van mijn dollar balans af?
Awsom schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:40:
Maareh, ik ben ook van plan om eens wat geld in aandelen te gaan stoppen :) Weet nog niet echt hoe ik het moet aanpakken, maar ik heb net even de site van IB bekeken en dat lijkt me wel een goede site. Ben nu de demo aan het downloaden. Als ik het goed begrijp kan ik hier dus gewoon 'live' in aandelen handelen?
Ik heb destijds ook de demo gebruikt. Volgens mij zijn de prijzen die ze je geven in de demo versie niet de actuele prijzen maar oud of willekeurig. Als je een account hebt met een datafeed krijg je echter wel de actuele prijzen, ook als je in een testomgeving gaat werken. Maar je kan inderdaad wel fictieve transacties uitvoeren.

[ Voor 17% gewijzigd door Brons op 12-11-2009 20:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Van degene die op 1,5 staat moet je 650 verkopen of van degene die op 0,65 staat 1000 kopen (als je $1000 wil kopen).

• Brons

Brons

Fail!

Ik wil $1000 verkopen het is dus andersom. :)

Maar in ieder geval bedankt. Ik heb al eerder een keer dollars omgezet naar euro's maar toen had ik een positief balans en kon ik dmv de rechter muisknop gewoon 'Close Currency Position' doen en toen had ik mijn euro's, een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

In kort nieuws: FRD heeft het verlies afgelopen kwartaal vergroot naar $0.03 per aandeel of $200k. Ik heb nog niet goed gekeken naar het verslag dus ik heb er nog geen mening over.

Ik kwam ook deze blog post tegen. Het gaat over de ING perps en de herstructurering. Niet echt revolutionair maar misschien wel interessant om te lezen. Deze meneer heeft al vaker over de perps geschreven en het is misschien interessant om zijn blog te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
Ik had gisteren al even kort naar de SEC filing van Friedman gekeken. De sales zijn gewoon in elkaar gestort met logisch gevolg voor het income statement: verlies. De balans en cash flow statement zien er nog steeds goed uit.

Op het gebied van perpetuals is het interessant dat SNS een (beperkte) omruilactie heeft voor bepaalde perps (tegen ca 75%) voor risicodragend kapitaal van het nieuwe soort (soco's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb over deze zogenaamde coco's gelezen in een artikel van Marcel Tak en op Bloomberg. Ik vind de 1,5% tot 2,5% meer die de coco's van Lloyds betalen te mager om er echt in geïnteresseerd te zijn. Als het goed gaat krijg je een klein tikje meer rente maar als het slecht gaat worden je coco's omgezet in aandelen en ben je extra rente kwijt plus je bent ook nog een keer de laatste in de rij om iets te ontvangen bij een liquidatie. Terwijl je bij preferente aandelen vaak boven de common staat.

Eigenlijk zijn ze het tegenovergestelde aan converteerbare preferente aandelen: bij converteerbare preferente aandelen krijg je een dividend en heb je een claim bij de liquidatie die gelijk is aan de par waarde (het kan natuurlijk verschillen per uitgave). Als het goed gaat kan je er voor kiezen te ruilen voor aandelen om zo extra voordeel te halen. Deze coco's geven iets meer rendement maar als het slecht gaat verdwijnt je claim omdat ze veranderen in aandelen. Ik zou niet weten waarom je ze zou willen kopen voor die 2,5% extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

In the ING case, given that the bank recently launched a €7.5 billion capital increase aimed at repaying more than 50% of the capital injection of the Dutch State (including the accrued interests and exit premium fee), it will not be obliged to defer coupon payments on Tier 1 and Tier 2 instruments. Nevertheless, for the next three years or as long as ING will not have repaid the entire capital injection of the Dutch State (whichever is shorter), the calling of Tier 1 and Tier 2 instruments will have to be authorised by the Commission on a case by case basis. The Commission took note that the bank called a lower Tier 2 bond on 14 October 2009 without prior consultation. This was taken into consideration in the overall appreciation of the restructuring package.
http://europa.eu/rapid/pr...anguage=EN&guiLanguage=en

Goed nieuws. De coupons zullen dus blijven stromen.

Overigens ben ik iets interessants tegen gekomen: de conversie van coöperatieve banken naar private banken. Neem bijvoorbeeld ROMA. Met een boekwaarde van $212 miljoen, een market cap van $375 miljoen en een P/E van 100 ziet het niet echt goedkoop uit. Echter 77% van de aandelen zijn in handen van Roma Financial Corporation MHC (mutual holding company, het coöperatieve gedeelte). Van wat ik er van begrijp heeft een MHC geen recht op dividend en bij verkoop gaan de opbrengsten richting ROMA zelf. In essentie zijn er dus in plaats van 31 miljoen aandelen opeens maar 8,4 miljoen aandelen, of een market cap van een goede $100 miljoen. Bij verkoop van de MHC aandelen (tegen de huidige prijs van $12,14) zal de market cap hetzelfde blijven maar de boekwaarde boven de $500 miljoen komen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de haken en ogen zijn en of er geld mee te verdienen valt. Het lijkt mij echter wel dat door deze vreemde constructie deze effecten niet de juiste prijs hebben.

Dit heb ik van valueinvestorsclub.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Iemand al opgevallen dat AMD begint te lopen? Vandaag tot nu toe 10% erbij, maar marktcap zit nog steeds onder de $ 5 mrd, veel lager dan veel tech bedrijven met veel minder potentie.

Wellicht leuk om nog even mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Awsom schreef op donderdag 12 november 2009 @ 19:40:
[...]

Maareh, ik ben ook van plan om eens wat geld in aandelen te gaan stoppen :) Weet nog niet echt hoe ik het moet aanpakken, maar ik heb net even de site van IB bekeken en dat lijkt me wel een goede site. Ben nu de demo aan het downloaden. Als ik het goed begrijp kan ik hier dus gewoon 'live' in aandelen handelen?

Ik heb trouwens even verder gezocht dan IB, en heb Plus500 gevonden. Nederlands programma met een erg duidelijke interface. Die demo ook geprobeert en dat ziet er veeel begrijpbaarder uit :) ;) mmm, bij plus500 krijg ik 'gratis' €20,- als ik mijn 06 confirm. Zo maar even aanmelden en in een klein aandeel beleggen :9

PS: Ik wil niet voor duizenden euro's gaan beleggen. Meer voor de lol. Denk eerder aan een paar honderd euro.
Als je maar paar honderd euro wil beleggen, moet je niet bij IB gaan. Ten eerste moet je bij IB een x bedrag storten. Valt wel mee qua hoogte, maar toentertijd was het iets van 4000 euro. Dat is volgens mij nu wel wat lager. Ten tweede moet je bij IB per maand betalen voor je data. Het is misschien maar 10 euro per maand (afhankelijk welke data je wil), maar misschien dat je daar geen rekening mee houdt. Dat is iets dat bij Binck dus niet hoeft.

Ik zou geen geld storten bij Plus500 als ik jou was, tenzij je opgelicht wilt worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

AMD heeft een hoop potentie. Maar ook een grote kans op faillissement en/of een hoop verwatering.

Over Plus500: het is een bucketshop. Je koopt niet daadwerkelijk de effecten maar je doet een weddenschap tegen Plus500, ze nemen de andere kant van de weddenschap. Plus500 kan ook nog een keer zelf bepalen wat die bied/laat is en dat hoeft niet eens de normale marktprijs te zijn.

Ik zou mij verre van dit soort bedrijven houden. Zeker aangezien je gewoon goedkoop via bedrijven als IB, Lynx of Todays Broker echte aandelen kan kopen.

@stin, volgens mij is het minimum dat je bij IB moet storten $10000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Brons schreef op woensdag 18 november 2009 @ 19:44:
AMD heeft een hoop potentie. Maar ook een grote kans op faillissement en/of een hoop verwatering.

Over Plus500: het is een bucketshop. Je koopt niet daadwerkelijk de effecten maar je doet een weddenschap tegen Plus500, ze nemen de andere kant van de weddenschap. Plus500 kan ook nog een keer zelf bepalen wat die bied/laat is en dat hoeft niet eens de normale marktprijs te zijn.

Ik zou mij verre van dit soort bedrijven houden. Zeker aangezien je gewoon goedkoop via bedrijven als IB, Lynx of Todays Broker echte aandelen kan kopen.

@stin, volgens mij is het minimum dat je bij IB moet storten $10000.
Het klopt idd dat je bij IB $10.000 moet storten. Bij TB en Lynx is dat iets minder en hogere kosten.
Plus500 is btw gewoon scam. Zodra je geld krijgt aangeboden van een soort broker, moet er wel een lichtje gaan branden, vind ik ;)

Linkje
Dont trade for real money with them. |They are bare faced cheats...and literally steal your money. They are based in Israel, and miisused my credit card after i made payment to my account.

[ Voor 14% gewijzigd door stin op 18-11-2009 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
:9
Overigens ben ik iets interessants tegen gekomen: de conversie van coöperatieve banken naar private banken. Neem bijvoorbeeld ROMA. Met een boekwaarde van $212 miljoen, een market cap van $375 miljoen en een P/E van 100 ziet het niet echt goedkoop uit. Echter 77% van de aandelen zijn in handen van Roma Financial Corporation MHC (mutual holding company, het coöperatieve gedeelte). Van wat ik er van begrijp heeft een MHC geen recht op dividend en bij verkoop gaan de opbrengsten richting ROMA zelf. In essentie zijn er dus in plaats van 31 miljoen aandelen opeens maar 8,4 miljoen aandelen, of een market cap van een goede $100 miljoen. Bij verkoop van de MHC aandelen (tegen de huidige prijs van $12,14) zal de market cap hetzelfde blijven maar de boekwaarde boven de $500 miljoen komen. Ik ben er nog niet helemaal uit wat de haken en ogen zijn en of er geld mee te verdienen valt. Het lijkt mij echter wel dat door deze vreemde constructie deze effecten niet de juiste prijs hebben.
Interessant. Het roept wel de vraag op of het rekenen met bookvalue bij een bank de beste weergave van de situatie is. Daar zou dus nog wat naar gekeken moeten worden.

Een ander punt is de horizon waarop resultaat verwacht mag worden. Dat kan jaren duren. Een troost is wel dat het neerwaartse potentieel beperkt is.

Positief is dat de koers ten tijde van de analyse even hoog (laag) staat als nu.

Ik moet hier nog eens een paar nachtjes over slapen.
Dit heb ik van valueinvestorsclub.com.
Je bent toch niet alle opties aan het aflopen?

Ik heb laatst een wetenschappelijk paper gelezen dat de effectiviteit van value investing testte met data van valueinvestorsclub.com. Met name de criteria die gehanteerd worden zijn interessant: op nr1 staat 'intrinsic value undervaluation'.

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op woensdag 18 november 2009 @ 23:12:
Interessant. Het roept wel de vraag op of het rekenen met bookvalue bij een bank de beste weergave van de situatie is. Daar zou dus nog wat naar gekeken moeten worden.
Lijkt mij niet, ik gebruikte het meer als illustratie.
Een ander punt is de horizon waarop resultaat verwacht mag worden. Dat kan jaren duren. Een troost is wel dat het neerwaartse potentieel beperkt is.
Ik heb zelf nog niet de regels gelezen rond MHC's maar volgens mij zit er inderdaad geen tijdslimiet aan. Je bent waarschijnlijk afhankelijk van het management om de juiste beslissingen voor de aandeelhouders te nemen. En dat kan te veel verantwoordelijkheid zijn.
Ik moet hier nog eens een paar nachtjes over slapen.
Ik zal mij eerst wat verder moeten inlezen in deze situaties. Op dit moment schat ik de kans dat ik er iets mee ga doen niet zo hoog in.
Je bent toch niet alle opties aan het aflopen?
Gelukkig niet. Om de zoveel tijd scan ik de picks even om te zien of er iets interessants tussen zit. Meestal lees ik dan de 'special situations' omdat die meestal wel interessant zijn om te bekijken, de picks waar de hele hypothese puur draait om onderwaardering van een bedrijf vind ik niet zo interessant.
Ik heb laatst een wetenschappelijk paper gelezen dat de effectiviteit van value investing testte met data van valueinvestorsclub.com. Met name de criteria die gehanteerd worden zijn interessant: op nr1 staat 'intrinsic value undervaluation'.
Ik heb deze paper eerder langs zien komen. Ik heb het echter nog niet gelezen. Zal het zeker een deze dagen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Momenteel ben ik bezig met een van een introductie cursus over de effectenmarkt. Over futures wordt kort gesproken, maar wat ik ervan begrijp zijn ze vergelijkbaar met opties met het verschil dat een optie een recht is wat niet uitgeoefend hoeft te worden terwijl dat een future een contract is wat bij het aflopen verplicht uitgevoerd wordt.

In de topicstart staat het volgende bij een omschrijving over een future:
Een future is een verhandelbaar financieel kooprecht dat betrekking....
Moet dit dan niet verhandelbare financiele verplichting zijn in de topicstart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
xos schreef op zondag 22 november 2009 @ 11:21:
In de topicstart staat het volgende bij een omschrijving over een future:

[...]

Moet dit dan niet verhandelbare financiele verplichting zijn in de topicstart?
Klopt, aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Als een bedrijf een ander bedrijf koopt voor aandelen zullen de opties in het gekochte bedrijf omgezet worden naar opties van het nieuwe bedrijf. Nu zat ik voor de lol even naar BNI (Burlington Northern) te kijken. Als je de januari $95 put short en de $85 put koopt heb je een credit van $40 (exclusief $1,4 commissie) met een maximaal risico van $1000. Oftewel 4% (~25% op jaarbasis) op je risico (en marge). Dat lijkt mij nogal veel. Kan de conversie naar Berkshire opties andere nadelige gevolgen hebben voor deze opties?

Natuurlijk kan ik het helemaal mis hebben en is er een risico dat de autoriteiten het tegenhouden of dat BNI aandeelhouders het bod te laag vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Brons schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:31:
Als een bedrijf een ander bedrijf koopt voor aandelen zullen de opties in het gekochte bedrijf omgezet worden naar opties van het nieuwe bedrijf. Nu zat ik voor de lol even naar BNI (Burlington Northern) te kijken. Als je de januari $95 put short en de $85 put koopt heb je een credit van $40 (exclusief $1,4 commissie) met een maximaal risico van $1000. Oftewel 4% (~25% op jaarbasis) op je risico (en marge). Dat lijkt mij nogal veel. Kan de conversie naar Berkshire opties andere nadelige gevolgen hebben voor deze opties?

Natuurlijk kan ik het helemaal mis hebben en is er een risico dat de autoriteiten het tegenhouden of dat BNI aandeelhouders het bod te laag vinden.
Staat dat ergens dat ze dan omgezet worden? Lijkt me eerder dat ze vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

http://www.optionseducation.org/help/faq/default.jsp#10

Uiteindelijk waar het op neer komt is dat opties van het overgenomen bedrijf omgezet worden naar vergelijkbare opties van het overnemende bedrijf, als ze betalen met aandelen. Dus in dit geval zal het om 60% cash en 40% aandelen gaan. Iedere adjustment is anders en uniek.

Hier staan wat voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Is al bekend wanneer de BRK.B-split is? Ik kan alleen vinden dat hij er komt (behoudens goedkeuring van de aandeelhouders), niet wanneer.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

kenneth schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 15:04:
Is al bekend wanneer de BRK.B-split is? Ik kan alleen vinden dat hij er komt (behoudens goedkeuring van de aandeelhouders), niet wanneer.
Er zal wel een definitieve uitspraak komen na de aandeelhoudersvergadering. Het is de bedoeling dat BRK BNI koopt in het eerste kwartaal van 2010. Voor die tijd zal de split dus ook wel zijn.

Ik ben een beetje bang voor de opening van Amerika. Met al dit gezeur in Dubai zal november waarschijnlijk toch een minder goede maand worden dan eerst verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik ben benieuwd, Na het wegzakken gister (ik zat short \o/ :P) opende de AEX dik in de min vandaag maar zit nu gewoon weer in het groen alsof er niets gebeurd is. Ondertussen staat de S&P fut wel krap 2,5% in de min ...

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Het viel vandaag allemaal mee. Wel de slechtste dag van de maand maar als maandag geen gekke dingen gebeuren heb ik weer een goede maand. 2009 is volgens mij het beste jaar voor beleggers en zeker voor fundamentele beleggers de afgelopen jaren/decennia.

Vandaag heb ik wel een speculatieve aankoop gedaan: Manhattan Bridge Capital. Volgens mij heb ik het bedrijf al eerder in een van de belegger topics genoemd maar vandaag heb ik een positie genomen (ik had al eerder wat aandelen gekocht maar ook snel weer verkocht). Het bedrijf is zo klein en het volume zo laag dat mijn transactie meer dan 15% van het dagelijkse volume is. Waar het op neer komt bij dit bedrijf is dat de marktwaarde van dit bedrijf ongeveer 3,3 miljoen is terwijl het bedrijf meer dan 7 miljoen aan assets heeft en geen schulden. Het belangrijkste aan dit soort bedrijven is dat het management goed is. Er zijn een aantal zaken die voor het management spreken: laag en gereduceerd salaris van de CEO door de matige operationele resultaten en een gignatische positie van de CEO: 44%, en dus motivatie om de koers omhoog te krijgen. Nadeel is de opties die het management heeft, echter zijn ze bijna allemaal out of the money. Er is een stock buyback programma echter hebben ze in het verleden ook dit soort programma's gehad echter nooit tot het maximum terug gekocht.

Er zijn 2 zaken die de waarde van dit bedrijf omhoog kunnen brengen: een echte buyback en het management dat het bedrijf opkoopt. De CEO heeft al 44% en het is dus een kleine stap om de rest uit te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:53
Ik heb een vraagje aan de mensen die al langer meedraaien op de beurs en al eens een claimemissie hebben meegemaakt:

Ik heb deze week (goedkoop) ING aandelen gekocht en ik heb dus nu ook recht op claims. Nu wil ik de claims opzich wel graag gaan verzilveren, het is immers een mooie kans om goedkoop aandelen ING te kopen (vanuit mijn optiek dan)

Maar door de claimemissie ontstaat er wel verwatering van de bestaande aandelen...en als ik het goed begrijp wordt na de emissie een beurskoers verwacht van 6,76 verwacht?

Is het daarom niet erg verstandig om maandag morgen de aandelen ING die ik al in bezit heb zo snel mogelijk van de hand te doen? Want als ik het goed begrijp blijft het recht op de claims dan toch nog bestaan toch?

Is het nu de verwachting dat ING maandagochtend dus echt fors lager opent (richting de 6,76) of toch niet?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet je bekennen dat ik niets weet van claim-emissies, maar als ik jouw verhaal zo lees lijkt het me dat het (wat het met de koers gaat doen) identiek is aan dividend.

Je hebt nu een (gevirtualiseerd) stuk papier dat, naast het bezit van een deel van ING, recht geeft op iets (namelijk goedkope aandelen) en dus een waarde heeft. Als je dat recht verzilverd hebt zal de waarde van het aandeel navenant dalen (net zoals bij dividend).

Dit heeft verder weinig te maken met (de effecten van) verwatering. Effect van verwatering op een aandelenkoers is overigens in principe 0, maar dat terzijde.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:46:
Ik moet je bekennen dat ik niets weet van claim-emissies, maar als ik jouw verhaal zo lees lijkt het me dat het (wat het met de koers gaat doen) identiek is aan dividend.

Je hebt nu een (gevirtualiseerd) stuk papier dat, naast het bezit van een deel van ING, recht geeft op iets (namelijk goedkope aandelen) en dus een waarde heeft. Als je dat recht verzilverd hebt zal de waarde van het aandeel navenant dalen (net zoals bij dividend).

Dit heeft verder weinig te maken met (de effecten van) verwatering. Effect van verwatering op een aandelenkoers is overigens in principe 0, maar dat terzijde.
Hier snap ik helemaal niks van :D

Maar goed wat ik nu nog ff verder gelezen heb is dat het gewoon waarschijnlijk is dat de koers van ING maandag opent rond de 6,60-6,80 en dus niet op de slotkoers van vrijdag (is dit correct?). Dus in dit geval krijg ik mijn aandelen (bij opening maandag) niet eens verkocht voor boven de 6,76 waarschijnlijk, toch?

EDIT::

Sorry moest ff ergens mijn RML kwijt, niet op letten aub, het is maar tijdelijk!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus EAH5770/2DIS/1GD5/V2€ 126,90€ 126,90
1Cooler Master Sileo 500 Zwart€ 62,50€ 62,50
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 86,52€ 86,52
1Iiyama ProLite E2407HDSD-B1€ 176,54€ 176,54
1Intel Core i5 750€ 157,50€ 157,50
1Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser€ 47,54€ 47,54
1Logitech X-230€ 44,90€ 44,90
1MSI P55M-GD45€ 87,50€ 87,50
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 64,90€ 64,90
1Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB€ 69,98€ 69,98
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
1Sony AD-7240S€ 18,25€ 18,25
ImporterenTotaal€ 974,98

Optie 2

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 250€ 53,51€ 53,51
1Asus M4A785TD-V EVO€ 76,30€ 76,30
1be quiet! Straight Power BQT E6-400W€ 54,95€ 54,95
1Cooler Master Elite 310 Zilver, Zwart€ 27,68€ 27,68
1Logitech Cordless Desktop MX3200 Laser€ 47,54€ 47,54
ImporterenTotaal€ 656,17

Optie 3

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 32,95€ 32,95
1Cooler Master Elite 310 Zilver, Zwart€ 27,68€ 27,68
1Logitech Media Keyboard 600€ 16,28€ 16,28
1Logitech RX250 Optical Mouse€ 6,95€ 6,95
1MSI 785GM-E51€ 61,75€ 61,75
ImporterenTotaal€ 595,31

Optie 4 Intel i3

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec MicroFusion Remote 350€ 90,55€ 90,55
1Belkin Mini Bluetooth Adapter€ 9,77€ 9,77
1Gigabyte GA-H55M-UD2H€ 82,93€ 82,93
1Intel Core i3 530€ 99,23€ 99,23
1Logitech Cordless MediaBoard Pro (Qwertz)€ 36,95€ 36,95
1OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK€ 89,90€ 89,90
1Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 82,99€ 82,99
1Sony AD-7240S€ 18,61€ 18,61
ImporterenTotaal€ 510,93

Optie 5 AMD AM3 785G

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI 785GM-E51€ 61,75€ 61,75
ImporterenTotaal€ 444,03

Optie 6 C2D

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Desktop Board DG45ID€ 79,67€ 79,67
1Intel Pentium Dual-Core E6300€ 60,-€ 60,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 72,78€ 72,78
ImporterenTotaal€ 451,32

Goedkoper

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H55M-UD2H€ 82,93€ 82,93
1Intel Core i3 530€ 98,46€ 98,46
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G€ 42,90€ 42,90
1Logitech Cordless Desktop EX 100 (2008)€ 22,61€ 22,61
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 67,-€ 67,-
ImporterenTotaal€ 423,06

Nog goedkoper

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron E3300€ 38,91€ 38,91
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5/2G€ 35,54€ 35,54
1Logitech Cordless Desktop EX 100 (2008)€ 22,37€ 22,37
1MSI G41M4-F€ 40,75€ 40,75
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 67,-€ 67,-
1Sony AD-7240S€ 19,94€ 19,94
ImporterenTotaal€ 315,06

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred Zwart€ 46,02€ 46,02
1Club3D HD5770 1GB GDDR5 PCI-E v2€ 126,95€ 126,95
1Cooler Master Real Power M620€ 72,95€ 72,95
1Intel Core i5 750€ 157,08€ 157,08
1Intel Core i7 860€ 228,50€ 228,50
1Intel SSDSA2MH080G2C1 80GB€ 198,64€ 198,64
1MSI P55-GD65€ 127,63€ 127,63
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI€ 84,-€ 168,-
4Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 70,85€ 283,40
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
1Sony AD-7240S€ 19,94€ 19,94
ImporterenTotaal€ 1.550,96

[ Voor 198% gewijzigd door StraightOn.NL op 23-01-2010 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-09 06:54
StraightOn.NL schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 14:54:
[...]
Maar goed wat ik nu nog ff verder gelezen heb is dat het gewoon waarschijnlijk is dat de koers van ING maandag opent rond de 6,60-6,80 en dus niet op de slotkoers van vrijdag (is dit correct?). Dus in dit geval krijg ik mijn aandelen (bij opening maandag) niet eens verkocht voor boven de 6,76 waarschijnlijk, toch?
Klopt. Op het moment dat jij die claims als aparte verhandelbare stukken in handen krijgt, zal de koers van ING dalen. Het claimrecht behoort er immers niet meer bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
O, ik begrijp nu wat je met verwatering bedoelt (i.g.v. claims), namelijk extra aandelen creeren zonder inkomsten voor ING (i.t.t. een emissie waarbij het bedrijf ook een hoeveelheid geld ontvangt). Dan zal de koers i.d.d. dalen. Er zijn bij ING blijkbaar zoveel claims beschikbaar dat de koers zal zakken naar de claim-uitgifte prijs (m.a.w. niet alle claims zullen worden uitgeoefend blijkbaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Ik heb het nooit helemaal begrepen hoe het nu zit met een claimemissie. Kan iemand dat hier uitleggen? En wat nu bijvoorbeeld verstandig zou zijn om te doen in het geval ING?

Je kan je claimrechten verkopen begrijp ik, maar kan je ze ook terugkopen? Je kan ze ook 'innen' (je claimrechten gebruiken en aandelen claimen). Wat is over het algemeen verstandig om te doen? Ik blijf het nog altijd vaag vinden.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Volgens mij maakt het netto niet uit of je het verkoopt/koopt/uitoefent. De prijs van het claimrecht zal immers het verschil tussen de beurskoers en de prijs van de claim zijn. Als je je recht dus verkoopt zal je het verschil krijgen (misschien min een beetje).

[ Voor 3% gewijzigd door Brons op 29-11-2009 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bij ING zou ik me vooral afvragen wat ING waard zou moeten zijn (in totaal) en me in mindere mate pas afvragen hoe het zit met claimrechten ed. Wat is het opwaartse potentieel?

Op iex.nl kwam ik trouwens een column tegen waarin de claimrechten ed. werden doorgerekend en uitgelegd: http://www.iex.nl/columns/columns_artikel.asp?colid=49623 Uitgaande van een efficiente markt zullen de claimrechten zelf wel realistisch geprijsd zijn.
Brons schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 23:32:
Vandaag heb ik wel een speculatieve aankoop gedaan: Manhattan Bridge Capital. [...] Het bedrijf is zo klein en het volume zo laag
Ik zat eens even te kijken naar de omzetgrafiek, maar wie doet er nou een transactie t.w.v. $100 (er zijn er meer in de sub $500 range).

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 29-11-2009 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik gok dat het komt omdat veel kleine aandeelhouders gokken met dit soort aandelen. Deze lui kopen waarschijnlijk niet zoveel per keer.

Mijn opdracht heeft bijna de hele dag gestaan op $1 en uiteindelijk heb ik maar 310 aandelen gekregen. Gelukkig zit ik bij IB en hoef ik maar $0,005 per aandeel te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Ik weet nu een klein beetje hoe het werkt met de claimrechten. Ik heb nog wat vragen:

1. Gebeurt het weleens dat de waarde van het claimrecht daalt tot 0 euro? In dat geval zou ING €4,24 waard zijn. Kan dit voorkomen?
2. kan het in de praktijk bijvoorbeeld gebeuren dat ING tot onder de €4,24 daalt?
3. De formule " Waarde claim = (huidige koers ING - 4,24)*(6/7) " klopt altijd. De formule " Aankoopwaarde per aandeel bij verzilveren claim = 4,24 + waarde claim " klopt echter niet. De koers van een los aandeel is hoger. Hoe zit dat? Kan iemand uitleggen hoe het zit met die 2 formules, en waarom de eerste wel altijd klopt en de tweede niet? Is dat korting ofzo? :P

Ik hoop dat iemand hier de 3 antwoorden kan geven.

edit: en nog een 4e vraag: Stel ik verzilver nu d.m.v. fondscode 135000. Kan ik dan 2 weken lang er niet aankomen? Is het überhaupt slim om zo vroeg te verzilveren?

[ Voor 10% gewijzigd door _Christiaan_ op 30-11-2009 22:42 ]

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het is toch een recht? Om op 4,24 (o.i.d.) te komen zou het een plicht moeten zijn.

Er zijn 2 situaties mogelijk:

1) Alle claims worden uitgeoefend, en de koers van het aandeel blijft boven de claim-koers;

2) Niet alle claims worden uitgeoefend, en de koers van het aandeel komt ongeveer uit op de claim-koers (ongeveer vanwege dagelijkse fluctuaties van maximaal een paar %). Als alle claims uitgeoefend zouden zijn in deze situatie zou de koers onder de claim-koers gezakt zijn, en dan zouden partijen een onnodig verlies maken (en wie kiest daar nu voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18-09 12:49
Ik vind die claims een lastig verhaaltje...
Ik kocht een tijd terug 218 aandelen bij ING van zo'n 9 euro p/s. Nu kreeg ik dus ook bericht dat je voor 7 claims 6 nieuwe aandelen kon kopen voor een goedkope prijs.
Dus ik heb op Alex gekozen voor Claimemissie ING: schrijf u hier in.
Nu zie ik op mijn alex site het volgende:

AantalFondsKoersWaardeO.W.
218claim ING Groep Cert 14.12.091,834399,816,385

Wat houdt die koers van 1,834 nu in? En hoe kom ik aan 218? Ik zag dat ik 217 claimemissies had, dus kon ik er /7 = 31 * 6 = 186 kopen.
Is het nu puur dat ik die emissies heb en ik vervolgens op een koopactie moet overgaan? Dan zou ik ze voor zo'n 30ct p/s minder hebben dan de huidige koers. Klopt mijn gedachtengang of zit ik er goed naast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Die 1,834 is de actuele koers van de claim (die loopt min of meer hand in hand met de koers van het gewone aandeel).

Je hebt evenveel claims gekregen als dat je aandelen ING had. In jouw geval 218 dus. Kies jij verzilveren, dan verdwijnen die 218 claims en krijg jij 218* (6/7) aandelen.

Je hoeft niet per se je claims te verzilveren (== aandelen bijkopen). Je kan ook gewoon je claims verkopen, zodoende heb je wat extra cash. Het geld dat je krijgt bij de verkoop van je claims is in jouw voorbeeld 1,834 * 218.

Weet iemand wat ik nu moet betalen per aandeel, als ik de claims verzilver? Volgens het voorbeeld op Binck.nl betaal ik bij verzilveren €4,24 per aandeel. Volgens een maat van me betaal ik bij verzilveren €4,24 + (actuele waarde claim).

Wat is het nu? Die €4,24 klinkt wel relaxt, zo heb ik lekker goedkoop aandelen ING. Right?

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
_Christiaan_ schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 21:27:
Die 1,834 is de actuele koers van de claim (die loopt min of meer hand in hand met de koers van het gewone aandeel).

Je hebt evenveel claims gekregen als dat je aandelen ING had. In jouw geval 218 dus. Kies jij verzilveren, dan verdwijnen die 218 claims en krijg jij 218* (6/7) aandelen.

Je hoeft niet per se je claims te verzilveren (== aandelen bijkopen). Je kan ook gewoon je claims verkopen, zodoende heb je wat extra cash. Het geld dat je krijgt bij de verkoop van je claims is in jouw voorbeeld 1,834 * 218.

Weet iemand wat ik nu moet betalen per aandeel, als ik de claims verzilver? Volgens het voorbeeld op Binck.nl betaal ik bij verzilveren €4,24 per aandeel. Volgens een maat van me betaal ik bij verzilveren €4,24 + (actuele waarde claim).

Wat is het nu? Die €4,24 klinkt wel relaxt, zo heb ik lekker goedkoop aandelen ING. Right?
Voor zover ik het begrijp betaal je gewoon 4,24 per aandeel ING dat je aanschaft uit een claim. Dat is inderdaad vrij goedkoop ten opzichte van de huidige koers. Maar je claimrecht is ook geld waard en die claims heb je eigenlijk 'gratis' gekregen voor het aantal aandelen dat je had om de verwatering te compenseren. Dus als je toch al meer aandelen ING wilde gaan kopen is dit inderdaad een mooie kans om deze goedkoop, tegen 4,24 aan te schaffen. Maar je claims zijn ook geld waard, 1,89 op het moment en als je dat bij die 4,24 optelt kom je ook uit op de huidige beurskoers. Dus als je geen zin hebt om extra aandelen te kopen, verkoop je je claims (tegen een prijs die jezelf juist vind) en dan verdien je wat terug aan de verwatering van de oude aandelen en speel je per saldo quitte. (als deze redenering niet klopt hoor ik heel graag van de andere lezers hier :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey allemaal,

Zat te denken om lange termijn te gaan beleggen (jaren) en dacht in eerste instantie: TURBO'S! zijn hier ideaal voor aangezien ik graag op de index wil beleggen (voorkomt individuele underperformance stress). Alleen dacht ik toen opeens aan de rente die je natuurlijk moet betalen in het geval dat je long zit en dus in principe geld leent van de bank om aandelen te kopen waarover rente betaald moet worden. Heb nu op internet flink zitten kijken maar kan helaas nergens duidelijkheid vinden over hoe hoog de rente is op jaarbasis (verhalen varieren tussen (3-12%) en waarover/hoe dit dan precies berekend wordt. Stel bijv dat ik nu 500 turbo's long Aex 295 koop (puur theoretisch natuurlijk aangezien ik ook wel begrijp dat het niet handig is om zo'n strakke stoploss te nemen voor LT) die op het moment van schrijven op 2,88 staan. Dan investeer ik dus 500 * 2,88 = 1440 van mijn eigen geld en aangezien de hefboom op dit moment 13 is leen ik dus 1440 * 13 (of is het nou *12:S) = 18720 euro. Wanneer ik deze turbo nu een jaar lang aanhoudt hoeveel ben ik dan aan het einde kwijt aan rente (oftewel hoeveel rente moet ik elk jaar gaan betalen wanneer deze turbo in mijn portefeuille blijft). Heb namelijk zelf een lange termijn tactiek (relatief erg stabiel/veilig methode met ongeveer gemiddeld 1/2 transacties per jaar) gecreëerd die historisch getest een rendement van 10% per jaar oplevert. Maar als ik deze tactiek ga volgen en er 3% (of zelfs meer) per jaar wordt afgehaald blijft er nog maar gem 7% per jaar (of minder) over en kan ik dus beter met iets anders dan turbo's gaan handelen wil ik nog een beetje rendement overhouden. Ik hoop dat iemand mij wat meer duidelijkheid op dit gebied kan geven.

Alvast heel erg bedankt voor alle reacties

Met vriendelijke groet,

Neal Degen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2009 00:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou rekenen op een rente van iets van 5% boven de KT marktrente (op dit moment minder dan 1% voor de euro).

Je kan met ETF's overigens erg goed (=goedkoop) in indexen beleggen, lijkt me een stuk beter idee. Dit is bijvoorbeeld een prima effect daarvoor:

http://www.euronext.com/t...054358.html?selectedMep=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

nofi, maar in dit topic zie ik je alleen maar rommelen met turbo's, je bent al een keer uitgerookt en nu wil je ook nog eens LT gaan beleggen met turbo's? Ik hoop voor je dat je weet wat je doet. Zoniet, volg het advies van grizzlybeer en koop lekker een paar ETF's ...

En zoja, volg het advies van grizzlybeer en koop lekker een paar ETF's ...

[ Voor 14% gewijzigd door kenneth op 02-12-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

StraightOn.NL schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:39:
[...]

Voor zover ik het begrijp betaal je gewoon 4,24 per aandeel ING dat je aanschaft uit een claim. Dat is inderdaad vrij goedkoop ten opzichte van de huidige koers. Maar je claimrecht is ook geld waard en die claims heb je eigenlijk 'gratis' gekregen voor het aantal aandelen dat je had om de verwatering te compenseren. Dus als je toch al meer aandelen ING wilde gaan kopen is dit inderdaad een mooie kans om deze goedkoop, tegen 4,24 aan te schaffen. Maar je claims zijn ook geld waard, 1,89 op het moment en als je dat bij die 4,24 optelt kom je ook uit op de huidige beurskoers. Dus als je geen zin hebt om extra aandelen te kopen, verkoop je je claims (tegen een prijs die jezelf juist vind) en dan verdien je wat terug aan de verwatering van de oude aandelen en speel je per saldo quitte. (als deze redenering niet klopt hoor ik heel graag van de andere lezers hier :) )
Ik heb nog wat losse cash bij Binck staan, een deel van die cash ga ik ws gebruiken om de claims te verzilveren. Ik heb nog altijd geen spijt gehad van mijn aankoop ING. Zou dus een beetje gek zijn om m'n claims niet te verzilveren ;) Een vriend van mij kreeg ook te maken met een claimemissie, maar die had dus geen extra cash beschikbaar. Dan ben je dus verplicht je claims te verkopen binnen 2 weken. Wat op zich best wel naar is, aangezien je gedwongen binnen 2 weken een mooi uitstappunt moet vinden. Is die al voorbij, dan heb je gewoon pech.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:58
In de gokkerswereld is 'degen' een afkorting van 'degenerate'. Volgens het woordenboek betekent deze term:
having sunk to a condition below that which is normal to a type; especially : having sunk to a lower and usually corrupt and vicious state.
Gokkers gebruiken de term 'degen' om een persoon aan te duiden die onverantwoord met zijn / haar geld omgaat en in 9/10 gevallen blut eindigt. Ironisch dat jij jezelf deze naam hebt aangemeten op dit forum, want volgens mij heb jij ook geen flauw benul van wat je aan het doen bent en welke risico's je loopt. Met andere woorden, je bent aan het gokken. Als je het geld kan missen; prima. Anders zou ik naar bovenstaand advies luisteren en je geld investeren in een fonds of gewoon op je spaarrekening zetten.

Of heeft iemand hier een gimmick-account aangemaakt ..

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Dankzij de klantenservice van Binck weer wat wijzer geworden:

1. Per nieuw verworven aandeel (via de emissie) betaal je €4,24
2. Actuele waarde aandeel = (actuele waarde claim) * (7/6) + 4,24 (en dit klopt exact)
3. Als je inschrijft op de emissie, kan je dit nog wijzigen tot 14 december 10.00

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
_Christiaan_ schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:36:
Dankzij de klantenservice van Binck weer wat wijzer geworden:

1. Per nieuw verworven aandeel (via de emissie) betaal je €4,24
2. Actuele waarde aandeel = (actuele waarde claim) * (7/6) + 4,24 (en dit klopt exact)
3. Als je inschrijft op de emissie, kan je dit nog wijzigen tot 14 december 10.00
Hoe werkt dat precies verder? Ik heb me nu ingeschreven, maar moet ik dan wachten tot 14december voor ik iets kan verhandelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:24

Zewatanejo

Fine Thanks!

Ik heb net mijn Ishares verkocht. Vond het na een jaar wel goed geweest. Naar aanleiding van ondermeer dit topic had ik voor een klein bedrag wat indice trackers gekocht. In een jaar bijna 35% gerealiseerd. Genoeg om van de winst een motorola milestone aan te schaffen. ;)

Ik heb alles gedaan via een rabobank effectenrekening. Op zich werkt dat heel gemakkelijk. Lekker overzichtelijk en trackers zijn ideaal. Je kunt ze altijd kopen en verkopen en de waarde is gemakkelijk te volgen door de indexen in de gaten te houden. De indexen in latijns america en vooral Brazilië hebben het voor mij goed gedaan. :P

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

benchMarc schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:53:
[...]

Hoe werkt dat precies verder? Ik heb me nu ingeschreven, maar moet ik dan wachten tot 14december voor ik iets kan verhandelen?
Als je hebt besloten om je in te schrijven (dit betekent dat je je claims wil verzilveren, je doet dan dus mee aan de aandelenemissie, m.a.w. je claims in je portefeuille worden ingeruild voor 6/7 aan aandelen met betaling van €4,24 per aandeel) dan kan je niets verhandelen.

Je kan je wel weer uitschrijven als je dat zou willen, en je claimrechten verkopen (werkt eigenlijk hetzelfde als aandelen).

Het enige wat er dus valt te verhandelen zijn de claimrechten. Je kan dit zien als een soort aandelen.

Als jij je ingeschreven houdt tot na 14 december 10.00, dan wordt de verzilvering definitief. De aandelen worden bijgeschreven 5 dagen daarna.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
_Christiaan_ schreef op woensdag 02 december 2009 @ 14:59:
[...]

Als je hebt besloten om je in te schrijven (dit betekent dat je je claims wil verzilveren, je doet dan dus mee aan de aandelenemissie, m.a.w. je claims in je portefeuille worden ingeruild voor 6/7 aan aandelen met betaling van €4,24 per aandeel) dan kan je niets verhandelen.

Je kan je wel weer uitschrijven als je dat zou willen, en je claimrechten verkopen (werkt eigenlijk hetzelfde als aandelen).

Het enige wat er dus valt te verhandelen zijn de claimrechten. Je kan dit zien als een soort aandelen.

Als jij je ingeschreven houdt tot na 14 december 10.00, dan wordt de verzilvering definitief. De aandelen worden bijgeschreven 5 dagen daarna.
Duidelijk :) Bedankt. Dan wachten we lekker. Waarschijnlijk zal het nog wel 2 jaar duren voordat ik wat winst eruit kan trekken, maar verkopen met verlies doe ik sowieso niet. Ik heb er wat geld ingestoken met de gedachte: of dikke winst, of alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@benchmark: met zo'n houding (die op zich veelvoorkomend en begrijpelijk is) zou ik het geld eerder in een (beleggings)boek investeren dan in aandelen, want met zo'n houding kun je eigenlijk alleen maar verliezen.

Voor nealdegen ben ik een beetje dezelfde mening toegedaan, maar dat is door anderen al beter verwoord.

Van geld verliezen weet ik overigens alles :+ De kunst is om ervan te leren :P
Zoals het er nu voorstaat dekt de winst over 2009 ca de helft van het verlies van 2008.

[ Voor 29% gewijzigd door Rukapul op 02-12-2009 23:33 . Reden: correctie rendement ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benchMarc
Rukapul schreef op woensdag 02 december 2009 @ 17:23:
@benchmark: met zo'n houding (die op zich veelvoorkomend en begrijpelijk is) zou ik het geld eerder in een (beleggings)boek investeren dan in aandelen, want met zo'n houding kun je eigenlijk alleen maar verliezen.

Voor nealdegen ben ik een beetje dezelfde mening toegedaan, maar dat is door anderen al beter verwoord.

Van geld verliezen weet ik overigens alles :+ De kunst is om ervan te leren :P
Zoals het er nu voorstaat kan ik met de winst over 2009 het verlies over 2008 grotendeels dekken. Heb echter nog een flinke slag te maken om op een niveau uit te komen dat hoger ligt dan het gemiste zekere rendement (bv deposito).
Mijn taktiek werkt al een jaar lang goed. 33% rendement, en dan heb ik de transactiekosten er al afgetrokken. Totdat ING klapte, maarja, dat heb je niet in de hand. Het blijft gewoon redelijk wat gokwerk naar mijn mening. Of je moet inside kennis hebben. Waarom zou mijn taktiek op de lange termijn voor verlies zorgen? Ik geloof er wel in dat ING er weer bovenop komt. Ik speel met geld dat ik kan missen. Het is altijd zuur om het te verliezen, maar ik zal er geen buikpijn aan overhouden. Als ING niet klapt zal het over een lange termijn vast wel weer meer waard worden. We zullen het zien over een lange periode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik ben het niet met je eens en wel om 3 redenen die samengevat kunnen worden met 3 quotes:
verkopen met verlies doe ik sowieso niet
Dit is natuurlijk verre van rationeel. Alleen de toekomst telt, het verleden niet.
Ik heb er wat geld ingestoken met de gedachte: of dikke winst, of alles kwijt.
Wederom niet rationeel en om er maar een spreekwoord bij te halen: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Ik geloof er wel in dat ING er weer bovenop komt.
Het ING van morgen is echter niet het ING van een jaar geleden. Als je dus stelt dat ING er wel weer bovenop komt dan vraag ik mij af: wat moet er bovenop komen?

Bij beleggen geldt continu maar een vraag: waar krijg ik het hoogste rendement voor een zeker risico? Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat ING volgens dat criterium de beste investering vormt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Ik geef Rukapul helemaal gelijk.

Alleen amateurs 'verkopen niet met verlies'. Een papieren verlies is net zo goed een verlies.
En alles verliezen, daar krijg je altijd buikpijn van. Kan je wel stoer zeggen van niet, het is nooit leuk.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-08 17:59
Ik beleg meestal in index trackers en nu heb je dara de keuze uit een tracker die wel of niet het dividend herbelegd, bv iShares AEX en iShares AEX acc. Nu vraag ik me af wat het meest gunstig is, dividend laten herbeleggen of laten uitkeren? Oh, ter aanvulling: ik beleg voor mijn pensioen, dus niet voor de korte termijn.

[ Voor 14% gewijzigd door DutchAddick op 04-12-2009 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Er is geen alomvattend antwoord op die vraag.

Er spelen een paar factoren:
• de waardering van de aandelen (bij cash kun je kiezen niet her te beleggen wanneer de waardering te hoog is; geldt ook voor de aandelen zelf, niet alleen het dividend)
• fiscale behandeling (let op: dit kan afhangen van de fiscale regels in het land waar de tracker aan de beurs handelt. De prospectus van de iShare geeft hier wel enig inzicht in.)
• kosten van broker bij afhandeling van dividend vs intern herbeleggen bij tracker (geen idee eigenlijk)
Voor je duidelijkheid hebt voor elk van deze punten ben je wel een tijdje verder ;)

Voor de lange termijn zou ik neigen naar herbeleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Compound! Compound!

Ofwel: herbeleggen, want: rendement over rendement.

Ik klink wel als een boglehead zeg :+

[ Voor 25% gewijzigd door kenneth op 04-12-2009 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de mensen met IB:

IB heeft ook een unbundled structuur toegevoegd voor Europa, handelen kan nu al voor 1,25 euro (via bijvoorbeeld CHI-X of BATS Europe).

Koersdata van sommige ECN's in Europa is nu gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
kenneth schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 10:09:
Compound! Compound!

Ofwel: herbeleggen, want: rendement over rendement.

Ik klink wel als een boglehead zeg :+
Ik zie het meer als een keuze voor gemak, correct me if I'm wrong.
Herbeleggen: dividend wordt automatisch weer in het fonds gestopt = gemak
Uitkering: dividend wordt uitgekeerd, ik moet het zelf weer gaan beleggen = extra handeling + extra transactiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

De belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen zijn de belastingen en kosten. Ik neem aan dat de tracker ook gewoon 15% moet betalen maar als dat niet zo is is het natuurlijk een no brainer om het te laten herinvesteren. Ook zijn de kosten van belang. Moet je bijvoorbeeld betalen voor het herinvesteren? Moet je betalen als je zelf meer geld in de tracker stopt?

Ik denk dat je deze twee zaken uit de prospectus kan halen en dan zelf het rekensommetje kan maken. Laat ook even weten wat het resultaat is :).

Wat Rukapul zegt over de waardering van aandelen zou een factor kunnen zijn in je overweging. Maar aangezien jij voor je pensioen spaart en je waarschijnlijk geen zin/tijd/mogelijkheid hebt om de de tracker te waarderen zou ik dit niet laten meewegen.

Als we aannemen dat de kosten van beide opties gelijk zijn zou ik voor herinvesteren gaan. Puur omdat dit makkelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

writser schreef op woensdag 02 december 2009 @ 12:45:
[...]

In de gokkerswereld is 'degen' een afkorting van 'degenerate'. Volgens het woordenboek betekent deze term:

[...]

Gokkers gebruiken de term 'degen' om een persoon aan te duiden die onverantwoord met zijn / haar geld omgaat en in 9/10 gevallen blut eindigt. Ironisch dat jij jezelf deze naam hebt aangemeten op dit forum, want volgens mij heb jij ook geen flauw benul van wat je aan het doen bent en welke risico's je loopt. Met andere woorden, je bent aan het gokken. Als je het geld kan missen; prima. Anders zou ik naar bovenstaand advies luisteren en je geld investeren in een fonds of gewoon op je spaarrekening zetten.

Of heeft iemand hier een gimmick-account aangemaakt ..
Nou nou wat een reactie zeg maar bedankt voor je bezorgdheid:S.

Ben nu net krap een jaartje bezig met beleggen en heb inderdaad één keer een foutje gemaakt die me wat geld heeft gekost (alhoewel het eigenlijk alleen de winst was die ik ervoor in een half jaar had verdiend dus dat viel ook mee) en deze ervaring heb ik hier op dit forum gepost om andere beginnende beleggers hiervoor te behoeden. Helaas voor mij (maar volgens mij voor iedereen die net begint met de beurs) moet ik af en toe dingen op de harde manier leren in het begin. Dat is dan jammer maarja daarom beleg ik ook nog niet met zoveel geld. Ik heb er alleen wel wat van geleerd en heb ingezien dat KT beleggen zonden van mijn geld en tijd is (omdat ik KT beleggen ook als gokken ben gaan zien) en heb dus besloten dat ik meer in LT beleggen zie (niet zo’n gek onverantwoord besluit toch?). Nu heb ik een zeer defensieve beleggingstrategie ontwikkeld (dat die defensief is zul je dan maar even van me moeten aannemen) die gem. 10% per jaar oplevert (in ieder geval gemiddelde van afgelopen 80 jaar en begrijp volkomen dat dit geen garantie biedt voor de toekomst maar wil de theorie nu toch geen uitproberen) en zou deze tactiek graag gaan testen. Oftewel defensieve tactiek met een defensieve spreiding (aangezien ik dus index wil beleggen waardoor ik als het ware gespreid in de aex beleg). Dus dat ik niet weet wat ik aan het doen ben of helemaal mooi alsof ik de risico’s van beleggen niet zou begrijpen vindt ik dan ook wel een erg jammerlijke conclusie aangezien ik eigenlijk wel zeker weet dat ik verantwoordelijker met mijn geld omga (met mijn LT methode) dan de gemiddelde belegger. Maarja verder moet ik dan alleen nog even een instrument vinden waarmee ik het beste voor de LT de aex kan tracken en ik dacht in dit geval aan turbo's omdat die instrumenten de Aex kunnen tracken en geen tijdswaarden kennen (behalve de rente die er dus afgaat). Ik was dan ook helemaal niet van plan om gebruik te maken van de hefboom mogelijkheid van de turbo (aangezien ik die ook niet meer wil gebruiken na mijn laatste ervaring ermee, nog wat geleerd;D) maar was gewoon van plan om bijv. een turbo te nemen van *4 en dan met 4 keer zo weinig er in gaan zitten als het bedrag dat ik wil beleggen (zodat ik er dus uiteindelijk met hetzelfde bedrag in de markt zit alleen in plaats van 4/4 eigen geld, 1/4 eigen geld en 3/4 geleend geld). Ik was dus alleen van plan om in turbo´s te beleggen omdat ik dan makkelijk zonder tijdswaarde de index kon tracken. Dit geleende gedeelte klonk echter niet zo goed en ik vroeg me dan ook af hoeveel invloed dat heeft op de turbo en of er niet een betere manier is om in indexen te beleggen. Vandaar dat ik dus mijn vorige berichtje op dit forum postte met de hoop dat iemand mij op dit gebied wat wijzer kon maken. Gelukkig was dit ook het geval (gelukkig omdat hoe erg ik de bezorgdheid van de 2 daaropvolgende reacties ook waardeerde er weinig aan had) en weet ik nu dat ik het beste mijn tactiek kan gaan uitproberen met ETF’s en niet met turbo’s. Bedankt voor deze informatie;).

PS: writser jij natuurlijk ook erg bedankt voor jouw nuttige informatie over de betekenis van mijn naam in de beleggers wereld. Ook wel weer grappig om te weten^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@CAFC1905:als je iets gevonden hebt in de prospectus dan hoor ik het graag. Ik heb wel eens vluchtig door de het materiaal van iShares MSCI Europe heengewerkt, maar vind het een flinke klus en moet er nog eens induiken. Heb afgelopen week al het vastgoed en nog wat meer spul eruit gegooid om dat waarschijnlijk in een tracker te laten landen.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 11:07:
Voor de mensen met IB:

IB heeft ook een unbundled structuur toegevoegd voor Europa, handelen kan nu al voor 1,25 euro (via bijvoorbeeld CHI-X of BATS Europe).

Koersdata van sommige ECN's in Europa is nu gratis.
Misschien moet ik toch maar eens kijken naar een alternatief voor Alex. Aan de andere kant blijf je door iets hogere kosten wel gedisciplineerd: maar 6 aandelen- en 2 valutatransacties via Alex gedaan dit jaar :) Op zich vind ik het wel storend dat het bij Alex vrij lastig is om voor een jaar het totaal aan kosten te achterhalen.

UBS bracht vandaag ook een aparte ervaring. Ik legde gisteren een verkooporder in voor een equityplan wat alleen bestens kon. De order bleek echter helemaal niet bij opening van de beurs te zijn uitgevoerd maar afgaande op de koers pas na 15.00 ofzo 8)7. Toevallig dat dat nu 3% extra rendement opleverde, maar van de combinatie bestens en tijdswillekeur word ik niet vrolijk.

Na deze verkoopopdrachten ben ik weer op zoek naar iets investeringswaardigs, maar op de een of andere manier voel ik dat we gaan dippen binnenkort. De waarderingen van veel individuele aandelen staan hoog in verhouding tot de onderliggende cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Rukapul schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 21:19:
@CAFC1905:als je iets gevonden hebt in de prospectus dan hoor ik het graag. Ik heb wel eens vluchtig door de het materiaal van iShares MSCI Europe heengewerkt, maar vind het een flinke klus en moet er nog eens induiken.
Ik heb eens gekeken, maar het blijft vrij vaag inderdaad. In feite wordt alleen gezegd dat dividend wordt herbelegd en dat elke belegger rekening moet houden met dividend belasting. Maar hoe het precies zit in de specifieke situatie van een herbeleggende tracker wordt niet vermeld. Ook niet over de eventuele kosten van de herbelegging. Zie ook: http://nl.ishares.com/nl/rc/fondsen/IWDA/documenten

Ik heb de vragen even voorgelegd aan iShares via een email.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchAddick op 05-12-2009 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de nieuwste release van TWS (900, die vandaag uitgekomen is) is nu standaard delayed marked data beschikbaar (eerst bleven de bid/ask hokjes leeg als je niet subscribed was).

http://individuals.interactivebrokers.com/en/p.php?f=tws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ah handig. Kan ik nu dan ook delayed data zien van effecten waar ik geen abonnement op heb? Dat is wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat schijnt nu te kunnen. Het is wat mij betreft met name handig voor opties, omdat daarvoor moeilijker vrije data beschikbaar is. Daarnaast bewegen OTM opties toch bijna niet, dus is 15-20 min geleden een zeer goede indicatie voor real-time.

En dingen als market scanner werken dan ook gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Ik heb een redelijk bedrag ter beschikking dat twee jaar op een depositorekening van de Rabobank heeft gestaan. Helaas is de rente die je krijgt op zo'n deposito ongeveer gehalveerd het laatste jaar. Bovendien ben ik net klaar met mijn studie. Het lijkt me slim om in elk geval een deel van het geld beschikbaar te houden, bijvoorbeeld voor als ik wil verhuizen. Daarom ben ik op zoek naar een andere mogelijkheid om wat rendement te behalen. Actief beleggen is geen optie vanwege:

1. Tijd en moeite die er ingestoken moet worden :)
2. Transactiekosten zijn nog steeds relevant, ik ben geen miljonair.

Bovendien ben ik wat sceptisch over zelf beleggen, voor de meeste kleine beleggers is het een veredelde vorm van het casino bezoeken. :P Daarom heb ik het volgende plan van actie opgesteld:

25% laat ik gewoon op mijn spaarrekening staan.
60% wil ik in ETF's stoppen. Daar hoef ik niet al te veel naar om te kijken, het verwachte rendement is redelijk en trackers zijn liquide. Mijn geld staat dus niet jarenlang vast.
15% koop ik rabobank ledencertificaten voor. Misschien niet een geheel rationele investering, maar ik ben al jaren een tevreden klant, het lijkt me een solide bank en het dividend is ook prima. Dit lijkt me ook een leuke investering voor de langere termijn.

Qua trackers wil ik niet al te gekke dingen doen. Een groot deel in Eurostoxx, een deel in een Aziatische tracker en kleinere delen in Amerikaanse trackers en/of ETF's in energie of technologie (ook niet geheel rationeel misschien, maar ik vind dat interessante markten), bijvoorbeeld van Vanguard. Totaal zat ik te denken aan 4 a 5 verschillende fondsen. Om de transactiekosten te beperken en wat meer mogelijkheden te hebben (als ik het interessant begin te vinden ;)) wil ik een account openen bij een broker. IB lijkt me een goede en goedkope keus. Omdat die niet in Nederland zitten lijkt todaysbroker me de logische keuze.

Mijn risicoprofiel: ik ben geen laffe haas. Stel ik verlies 15% dan is dat vervelend maar ik zou er niet wakker van liggen. Belangrijker vind ik dat het potentiele rendement van mijn investering goed is en dat ik controle heb over mijn eigen geld. Ik wil niet teveel betalen voor het advies van 'fondsmanagers' en andere tussenpersonen.

Wat vinden jullie van deze opzet? Is een account bij een broker aan te bevelen? Of kan ik net zo goed alles via de Rabobank doen. Investeer ik te veel geld in trackers? Is dit een goed instapmoment? Mis ik belangrijke haken of ogen? Ben benieuwd .. :)

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
writser schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 18:06:
Om de transactiekosten te beperken en wat meer mogelijkheden te hebben (als ik het interessant begin te vinden ;)) wil ik een account openen bij een broker. IB lijkt me een goede en goedkope keus. Omdat die niet in Nederland zitten lijkt todaysbroker me de logische keuze.

Is een account bij een broker aan te bevelen? Of kan ik net zo goed alles via de Rabobank doen. Investeer ik te veel geld in trackers?
Voor jou lijkt me een rekening openen bij Alex of Binck het beste. IB/Lynx/Todays heeft niet zoveel zin als je weinig transacties doet en geen exotische zaken wil handelen (je hebt daar ook wat kleine kosten die je bij Alex/Binck niet hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik zou je wel willen waarschuwen voor al te exotische trackers en fondsen aangezien deze strijdig zijn met je beleggingsdoel. Azie (China!) en energie zijn pure speculatie. Ik begon ook ongeveer zo en eindigde met een kerstboom aan kleine posities in aandelenfondsen voor diverse delen van de wereld.

Specifiek risico voor China is dat heel veel Chinees stimulusgeld de beurs op is gegaan wat tot hoge waarderingen heeft geleid.

[ Voor 17% gewijzigd door Rukapul op 08-12-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:20:
Ik zou je wel willen waarschuwen voor al te exotische trackers en fondsen aangezien deze strijdig zijn met je beleggingsdoel. Azie (China!) en energie zijn pure speculatie. Ik begon ook ongeveer zo en eindigde met een kerstboom aan kleine posities in aandelenfondsen voor diverse delen van de wereld.

Specifiek risico voor China is dat heel veel Chinees stimulusgeld de beurs op is gegaan wat tot hoge waarderingen heeft geleid.
Ik gaf al aan dat ik bijv. een beetje in zo'n fonds wou stoppen omdat ik het een interessant gebied vind en dat het misschien niet geheel rationeel is. Maar bedankt voor je advies. Zijn er nog specifieke fondsen / trackers die je kan aanraden?

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
writser schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 23:56:
[...]

Ik gaf al aan dat ik bijv. een beetje in zo'n fonds wou stoppen omdat ik het een interessant gebied vind en dat het misschien niet geheel rationeel is. Maar bedankt voor je advies. Zijn er nog specifieke fondsen / trackers die je kan aanraden?
Ik zit zelf in iShares MSCI World en iShares MSCI Emerging Markets. Ik doe elk kwartaal een transactie (om de transactiekosten zo laag mogelijk te houden) en wil nog een positie in nemen in een iShares government bond om wat meer risicospreiding te krijgen. AEX vind ik persoonlijk wat te eenzijdig qua samenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Als tracker zit ik alleen in MSCI Europe (voornamelijk iShares, beetje Lyxor).

De aandelenfondsen ben ik sterk aan het snoeien*, maar heb nog wel posities vergelijkbaar aan bovenstaande tracker in OBAM en Skagen Global welke wel wereldwijd actief zijn inclusief emerging markets en thema's.

*voorbeeldje van de kerstboom: een Ruslandfonds wat nu al meer dan een jaar gesloten is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:04:
[...]

Voor jou lijkt me een rekening openen bij Alex of Binck het beste. IB/Lynx/Todays heeft niet zoveel zin als je weinig transacties doet en geen exotische zaken wil handelen (je hebt daar ook wat kleine kosten die je bij Alex/Binck niet hebt).
Over welke kosten heb je het dan? IB lijkt wel redelijk wat goedkoper dan de concurrentie.

[ Voor 6% gewijzigd door writser op 09-12-2009 12:50 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Activity fee en eventueel data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Je bedoelt dit? M.a.w. je moet minimaal 10 dollar per maand aan IB betalen. Oke, dat had ik nog niet gezien. Goed om te weten.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En koersdata voor europese effecten (Euronext, indien nodig natuurlijk, je kan ook websites gebruiken) kost bij IB 5 eur/mnd. Bij Binck of Alex zijn die gratis meen ik.

Maar voor de rest is IB verreweg het beste :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Bij Alex moet je ook een minimum aantal aan transacties doen om gratis data te krijgen. Bij Binck is data altijd gratis volgens mij. Ook hebben Alex en Binck een bewaarloon.

Het is handing om de verschillende brokers gewoon te vergelijken. IB is al snel goedkoper bij een transactie of twee per maand. Als je maar een enkele transacties per jaar doet zijn Alex/Binck al snel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, >= 2 transacties per maand = IB en anders Alex/Binck.

Voordeel van Alex/Binck (voor de wat minder geoefende gebruiker) is dat valuta-switches makkelijker en gratis zijn (en competatief, want ze gaan tegen daily ECB settlement (i.i.g. bij Alex, zonder bid-ask, bij Binck waarschijnlijk vergelijkbaar)).

Alex heeft ook nog het voordeel dat je makkelijk kan switchen tussen spaarrekening en beleggen, alleen is het jammer dat de rente die Alex de laatste tijd betaalt relatief slecht is.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bij Alex betaal je afaik niet voor data, in elk geval niet voor de reguliere beurzen.
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:32:
Voordeel van Alex/Binck (voor de wat minder geoefende gebruiker) is dat valuta-switches makkelijker en gratis zijn
Als je aandelen aan de Amerikaanse beurs wilt kopen dan moet dat in dollars en conversie kost $10. Dat is in elk geval mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is dan nieuw. Toen ik nog Alex gebruikte was dit gratis.

Edit 1: Ik zie dit in de handleiding staan:

Dollars overboeken $ 10

Lijkt me dat ze hiermee niet converteren bedoelen maar overboeken van een andere rekening.

https://www.alex.nl/_clie...lex%20Zelf%20Beleggen.pdf

Edit 2: Wat ik niet snap is waarom ik bij Alex geen CAD, GBP of SFR kan kopen. Ik kan daar namelijk wel beleggen op de Canadese, londense en Zwitserse beurs. Maar alleen converteren naar $ lijkt bij Alex mogelijk.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Op de website van Binck stond dat Alex een minimum aantal orders vereiste voor gratis data. Op de website van Alex kan ik het niet terug vinden. Vreemd aangezien Alex van Binck is.

Ik heb weer even door de tarieven gekeken en ik ben blij dat ik tegenwoordig bij IB zit. Het verschil in kosten is echt gigantisch.

EDIT:
Bij Alex betaalt u voor realtime streaming koersen € 10 per kwartaal, indien u binnen die periode minder dan 10 transacties uitvoert.

[ Voor 27% gewijzigd door Brons op 09-12-2009 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zal wel voor bepaalde data zijn. Ik heb net ook even zitten rondkijken en de populaire fondsen zijn i.i.g. real-time en gratis.

Edit: het zal in jouw quote wel om het woordje "streaming" gaan. M.a.w. koersen zijn gratis maar je moet wel handmatig updaten.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:41:
Dat is dan nieuw. Toen ik nog Alex gebruikte was dit gratis.

Edit 1: Ik zie dit in de handleiding staan:

Dollars overboeken $ 10

Lijkt me dat ze hiermee niet converteren bedoelen maar overboeken van een andere rekening.

https://www.alex.nl/_clie...lex%20Zelf%20Beleggen.pdf
De grap is dat je bij Alex automatisch 2 rekeningen krijgt: een EUR-rekening en een $-rekening. Vervolgens kun je aandelen aan de NYSE alleen maar van je $-rekening kopen... Ergo, die $10 kosten ben je altijd kwijt.
Edit 2: Wat ik niet snap is waarom ik bij Alex geen CAD, GBP of SFR kan kopen. Ik kan daar namelijk wel beleggen op de Canadese, londense en Zwitserse beurs. Maar alleen converteren naar $ lijkt bij Alex mogelijk.
De grap is dat voor die beurzen er wel automatisch in de achtergrond omgerekend wordt (afaik tegen een bepaalde dagkoers). Weet niet of dat dan euro of $ betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 09 december 2009 @ 16:55:
De grap is dat je bij Alex automatisch 2 rekeningen krijgt: een EUR-rekening en een $-rekening. Vervolgens kun je aandelen aan de NYSE alleen maar van je $-rekening kopen... Ergo, die $10 kosten ben je altijd kwijt.
Maar ik bedoel overboeken van een andere rekening (dus andere bank, etc.; ze mijn post van 16:41):
Vroeger (zeg 2 jaar geleden) was eur <> dollar gratis. Het lijkt me sterk dat ze dit zomaar veranderd hebben zonder de klanten te informeren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@grizzly: je lijkt gelijk te hebben. Ik kan nergens $10 kosten of provisie terug vinden bij m'n Alex rekeningen. Als Alex de kosten en provisies nou eens iets duidelijker zou aangeven. Nu kun je het alleen terugvinden door naar de oude transacties te gaan. Voorafgaand aan een transactie moet je altijd maar zelf inschatten.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 09-12-2009 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
IB wenst ons een fijne kerst ;)

http://www.interactivebro...2-21-09.php?ib_entity=llc

Voor de geinteresseerden: lees het communiqué maar eens door. Inmiddels zijn de "scherpe randjes" er bij IB aan het afgaan; het is straks wellicht een broker voor iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
CAFC1905 schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:00:
[...]

Ik heb eens gekeken, maar het blijft vrij vaag inderdaad. In feite wordt alleen gezegd dat dividend wordt herbelegd en dat elke belegger rekening moet houden met dividend belasting. Maar hoe het precies zit in de specifieke situatie van een herbeleggende tracker wordt niet vermeld. Ook niet over de eventuele kosten van de herbelegging. Zie ook: http://nl.ishares.com/nl/rc/fondsen/IWDA/documenten

Ik heb de vragen even voorgelegd aan iShares via een email.
Eindelijk antwoord van iShares:

Ten aanzien van de vragen het volgende. De kosten van herbelegging van
dividend zijn fractioneel. Ofwel wordt herbelegd in de onderliggende
securities of in een future (indien beschikbaar) voor tijdelijke
exposure. De dividenden welke worden ontvangen binnen het fonds worden
belast met dividend withholding tax. Dit komt tot uitdrukking in de Net
Asset Value van het fonds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 16:29

Daniel

Kapitein NCC-1701
Zo, einde jaar nadert, tijd om de balans op te maken? Hoe hebben jullie het gedaan in 2009? Wat waren je grootste successen en missers?

Ik heb voornamelijk mijn portefeuille met rust gelaten na een werkelijk dramatisch 2008, maar uiteindelijk toch over de totale stapel (incl. obligaties, liquiditeiten en vastgoed) 26% rendement gemaakt. Op alleen het aandelenstuk ruim 39% rendement, daarmee heb ik de AEX nog net verslagen (AEX heeft ytd iets meer dan 34% rendement). De gaten die in 2008 zijn geslagen zijn daarmee voor ruim de helft goedgemaakt.

Grootste successen:
Fortis: +220%
Beter Bed: +65%
Daarnaast beleggingsfondsen in grondstoffen (+105%), China (+65%) en India (+85%) die het nogal goed hebben gedaan. Over het algemeen alles tussen de 30 en 60% rendement, een paar 'laggers' die onder de 20% zijn blijven hangen - hoewel dat natuurlijk betrekkelijk is, in normalere omstandigheden is dat al fantastisch.

Grootste missers:
Eigenlijk alles wat ik heb verkocht dit jaar, want in de regel is het alleen maar doorgestegen. Grootste blunder was wel dat ik mei 50 van mijn 60 aandelen Google heb verkocht voor iets boven de 400 dollar. Ze staan nu boven de 600 :( Nu was de dollar destijds ongeveer 10% meer waard dan nu maar toch mezelf even 10k dollar door de neus geboord :(

Grootste posities:
- Obam
- BNP Global High income
- Orange Fund
- Aegon 7% 2013
(samen ongeveer 20%)

Voor 2010 ga ik de portefeuille nog wat opschonen door dubbele fondsen te lozen. Mijn spreiding is deels regionaal en deels sectoraal. Zo heb ik het BPN Asia Pacific fonds al met de helft teruggebracht (zit vooral in Japan en Australië) en vervangen door een Blackrock-fonds dat voornamelijk in Zuid Amerika zit. Een belegging in een vastgoedfonds heb ik vervangen door losse beleggingen in Vastned Retail en Wereldhave.
Voor de rest zit ik redelijk stevig in de basismaterialen en industriële productie/infrastructuur. In de loop van 2010 verwacht ik iets meer weer richting consumentenproducten te gaan, voorlopig vind ik het daar nog wat te vroeg voor.

[ Voor 34% gewijzigd door Daniel op 23-12-2009 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
't Is bijna traditie :+

Voor mij een voorlopige balans, omdat ik pas na de jaaroverzichten ook alle dividenden meereken. Zal echter niet veel schelen per saldo :)

Totaal ytd over gemiddeld belegd vermogen*: 61%
Bovenstaande geldt voor voor aandelen, obligaties (perpetuals) en vastgoed, maar excl. spaartegoeden, deposito's, etc. Per saldo bedraagt de winst 75% van het verlies van vorig jaar.

Successen:
* mjah, wat moet je daar nu van zeggen als alles tussen de 20% en 100% is gestegen?

Blunders:
* me niet houden aan mijn plan om het belegd vermogen te verdubbelen dit jaar, maar blijven steken op +23%, deels door 'angst' verkeerd te timen, deels door een zwakke cash-flow ivm duur 5-figure feestje :+

Wisselingen in portefeuille:
* ik heb gedurende het jaar de portefeuille flink opgeschoond. Met name beleggingsfondsen in emerging markets heb ik eruit gegooid in juni. Dus wel na de grote rebound, maar niet tot de doorstijging.
* in augustus aandelen ING en Aegon ingewisseld voor de respectievelijke perpetuals (met rendementen sindsdien van ca 25% en 37%)
* in november al het vastgoed eruit gegooid.
* gedurende het jaar de posities in iShares MSCI Europe, Skagen Global en OBAM licht uitgebreid.

Grootste posities op dit moment, goed voor ca 80% van portefeuille:
* iShares+Lyxor MSCI Europe tracker
* Skagen Global
* OBAM
* ING Perpetual 7.05%
* Philips
* Aegon Perpetual 7.25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06

Kid Buu

Huh, Pietje?

Ik ben dit jaar begonnen met beleggen.

Behaalde rendement over belegd vermogen: 34%

Posities:
Ik heb dit jaar slechts 2 transacties gedaan. AEX turbo 95 long op stand 255, en AEX turbo long 120 op 294.

Mijn doel was om zo passief mogelijk te beleggen maar toch een leuk rendement te behalen. Missie geslaagd. Mijn koersdoel is 400, afhankelijk van hoe snel het gaat bepalen wanneer ik cash.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
Mijn grootste overwinning is dat ik dit jaar eindelijk gedisciplineerd aan het beleggen ben voor mijn pensioen en me daar ook aan houdt. Verder dat het kwartje is gevallen om vooral in index trackers te beleggen. Aangezien ik pas in november ben ingestapt heeft het geen zin om al naar rendementen te kijken. Dus dit jaar tevreden over de kwaliteit van mijn beleggingsstrategie, volgend jaar hopelijk ook over de kwantiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Ondanks dat ik weinig geld heb en het Fortis-fiasco heb meegemaakt ben ik rond oktober weer gaan inkopen in vrij volatiele aandelen die naar mijn mening te laag stonden. (Sinds de crash heb ik veel tijd besteed om mijn kennis te verbeteren)

Rendement is momenteel 24%, 15% als ik het reken sinds begin 2008.

60% van de aandelen zijn momenteel van de financiële sector, alhoewel ik dat nu probeer te reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik zit YTD zo rond de 45%. Het is jammer dat ik het grootste gedeelte van het jaar veel van mijn beleggingsrekening in cash had staan omdat ik tegen beter weten in niet durfde. Mijn rendement had zo veel beter kunnen zijn als ik de ballen had om gewoon mijn geld aan het werk te zetten. Zoals Buffett aangeeft zijn een groot gedeelte van de fouten bij het beleggen errors of omission in plaats van commission.

Mijn grootste succes was denk ik Innophos Holdings. Maar ik weet niet zo goed hoe je het rendement kan uitrekenen. Een groot gedeelte van de winst in IPHS komt door geschreven puts die waardeloos zijn afgelopen. Daar kan je eigenlijk geen rendement aan koppelen, tenzij je de marge benodigdheden neemt die ik niet meer weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Rukapul schreef op woensdag 23 december 2009 @ 12:08:
Per saldo bedraagt de winst 75% van het verlies van vorig jaar.
Bij mij eigenlijk precies hetzelfde. Heb het eerste kwartaal van 2009 niets gedaan.

- Rond april ingestapt in EuroStoxx50 ETF
- Positie AMD vergroot op een koers van ca. $4 (staat nu op $9,5)
- Seagate (gekocht op $10) na enorme dip weer sterk gestegen (van $3 naar $18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Bij mij gaat het matig!

Ik heb in 2008 net voordat het pas écht bergaf ging, een aantal dingen gekocht:

- Aandelen Fortis @ 15,- (kan ook 13 zijn, maar vanwege switch van broker weet ik de originele aankoopwaarde niet meer precies).
- Fortis OBAM
- Fidelity Emerging Markets.

In totaal voor 900,-. Dit was echt enorm ingezakt, naar misschien 300euro ofzo :? Nu is het weer 'n beetje aan het bijtrekken, ik zit weer op 600,-.

Net toen Fortis op zijn diepst zat, ben ik overgestapt van ABN naar Binck, waardoor ik bij Binck een aankoopbedrag zie van een paar cent voor Fortis. Als ik dan zie wat het nu waard is,... heb ik een rendement van 200% :+ :+ :+

Maar dan vergelijk je die 13+ euro aankoop en de 2 euro die het nu waard is, en dan is het nog huilen geblazen :')

Verder heb ik sinds de zomer eigenlijk vrij weinig aan actief beleggen gedaan vanwege afstuderen, etc. Over een maand ben ik klaar, en dan kan ik me weer eens wat actiever gaan richten op het beleggen. Vooral het speculeren met turbo's of sprinters vind ik wel leuk :-)

Oh en iets waar ik zeker naar ga kijken, zijn uitzendbureau's. Die staan nu flink laag, maar gaan naar mijn mening het komende jaar wel weer stijgen zodra de markt weer begint aan te trekken en er dus (hopelijk) veel banen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

We weten in ieder geval waar iedereen zijn rendement vandaan heeft: Cees Smit van Todays Beheer. Met zijn -5,5% rendement. Het tegenovergestelde van hem doen is easy money ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:06

Kid Buu

Huh, Pietje?

Die man schrijft ook onder het pseudoniem Frank van Dongen columns op iex.nl. Telkens als hij een column post schiet de beurs omhoog, blijven schrijven :)

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Kid Buu schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:51:
Die man schrijft ook onder het pseudoniem Frank van Dongen columns op iex.nl. Telkens als hij een column post schiet de beurs omhoog, blijven schrijven :)
En dat de beurs omhoog gaat is niet positief: iedere column is bearish.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McDaBom
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-09 19:49
Kan iemand me uitleggen hoe het spel werkt van iex
Ik wil graag leren beleggen en heb gelezen dat je daar het best mee kan beginnen om te zien hoe het in elkaar zit.
Ik wil graag meedoen maar je moet erg veel gegevens invullen, heb geen zin in reclames etc etc. vandaar
Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door McDaBom op 23-12-2009 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Bij mij is 2009 op zich redelijk verlopen, gezien de totale bewegingen van de beurs.

Ik maakte rond de jaarwisseling 2008-2009 kennis met beleggen, inleg was €3000. Totale waarde is nu €4465, m.a.w. +48,8%.

BinckBank: 480 aandelen van 6,15 naar 6,26 (+1,79% :') )
ING stint 1: 277 aandelen van 3,6 naar 5,15 (+43%)
Vopak: 69 aandelen van 28,24 naar 29,66 (+5%)
ING stint 2: 200 aandelen van 5,95 naar 6,45 (+8,4%)
ING stint 3: 200 aandelen van 7,43 naar 8,42 (+13,3%)
Aegon: 400 aandelen van 4,79 naar 5,27 (+10%)
Uitstaan in aandelen: ING 444 aandelen (hist. 5,911 staat er, staat nu op 6,85) (+15,88% zegt Binck)
Uitstaan in aandelen: Arcelor Mittal 36 aandelen van 27,81 naar 31,13 (+11,94%)

Al met al ben ik niet helemaal tevreden, aangezien ik makkelijk veel hogere rendementen had kunnen maken. Ten eerste had ik na de eerste aankoop van Binck of ING op me luie reet moeten gaan zitten. Ten tweede is m'n huidige rendement op ING aardig teruggelopen (sellen op 12 euro had een rendement van me portefeuille van 66,6% betekend). Maarja da's altijd achteraf :)

NOSIG

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb een interessante quiz, waar geen goede of foute antwoorden op zijn, die ik ergens op het internet tegen kwam:

Stel je krijgt de jaarverslagen van een bedrijf te zien over de afgelopen 10 jaar. Je moet voor het bedrijf een waarde bedenken maar je mag niet het hele verslag gebruiken. Je moet kiezen tussen het kasstroomoverzicht, de winst-en-verliesrekening of de balans (wat een lelijke Nederlandse woorden eigenlijk). Welke van de drie kies je? En waarom?

Zoals al eerder aangegeven zijn er geen goede of foute antwoorden. Het is bijna onmogelijk om een correcte waarde toe te kennen met zo'n beperkt gedeelte van het verslag. Toch is het interessant om te kijken hoe andere mensen antwoorden. Ik wil eerst kijken wat andere mensen er van denken en ik antwoord dus later :).

• Rukapul
De_Bastaard schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:32:
Bij mij gaat het matig!

Ik heb in 2008 net voordat het pas écht bergaf ging, een aantal dingen gekocht:

- Aandelen Fortis @ 15,- (kan ook 13 zijn, maar vanwege switch van broker weet ik de originele aankoopwaarde niet meer precies).
- Fortis OBAM
- Fidelity Emerging Markets.

In totaal voor 900,-. Dit was echt enorm ingezakt, naar misschien 300euro ofzo :? Nu is het weer 'n beetje aan het bijtrekken, ik zit weer op 600,-.
Dan zit je over 2 jaar op -33% wat niet zo veel verschilt van anderen hier.

Daarnaast was jouw leergeld in vergelijking tot anderen hier redelijk goedkoop ;)
[quote]
Over een maand ben ik klaar, en dan kan ik me weer eens wat actiever gaan richten op het beleggen. Vooral het speculeren met turbo's of sprinters vind ik wel leuk :-)
Als je hierboven zegt dat het matig ging, wat heb je dan geleerd dat je je gaat richten op turbo's of sprinters?
Oh en iets waar ik zeker naar ga kijken, zijn uitzendbureau's. Die staan nu flink laag, maar gaan naar mijn mening het komende jaar wel weer stijgen zodra de markt weer begint aan te trekken en er dus (hopelijk) veel banen zijn.
Euh, wel eens naar de koersontwikkeling van Randstad gekeken?

Ben even in m'n eigen archieven gedoken en toen Randstad op 18 stond wilde ik 'm niet hebben. Staat nu op bijna 35,- :P
Brons schreef op woensdag 23 december 2009 @ 20:39:
We weten in ieder geval waar iedereen zijn rendement vandaan heeft: Cees Smit van Todays Beheer. Met zijn -5,5% rendement. Het tegenovergestelde van hem doen is easy money ;).
Worden die portefeuilles wel actief bijgehouden? Volgens mij worden de meeste nogal verwaarloosd.

Sowieso ben ik alleen maar geinteresseerd in portefeuilles die daadwerkelijk (een zeer significant deel van) iemands financiele belangen weerspiegelen. Anders is het slechts een spel.

Ik lees de columns van Cees alias Frank meestal met een glimlach. Stoor me nog het meest aan die debiele grafieken die hij willekeurig in z'n columns plakt.

• Brons

Brons

Fail!

Het lijkt mij niet verstandig van hem om het niet bij te houden. Er staat zelfs een link van de website van Todays Beheer naar IEX. Zou een beetje suf als ze dan niet updaten.

Overigens is de laatste transactie van 4 december en is het dus wel redelijk up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:50
Rukapul schreef op donderdag 24 december 2009 @ 14:49:
[...]

Dan zit je over 2 jaar op -33% wat niet zo veel verschilt van anderen hier.

Daarnaast was jouw leergeld in vergelijking tot anderen hier redelijk goedkoop ;)
[quote]

[...]

Als je hierboven zegt dat het matig ging, wat heb je dan geleerd dat je je gaat richten op turbo's of sprinters?

[...]

Euh, wel eens naar de koersontwikkeling van Randstad gekeken?

Ben even in m'n eigen archieven gedoken en toen Randstad op 18 stond wilde ik 'm niet hebben. Staat nu op bijna 35,- :P

[...]

Worden die portefeuilles wel actief bijgehouden? Volgens mij worden de meeste nogal verwaarloosd.

Sowieso ben ik alleen maar geinteresseerd in portefeuilles die daadwerkelijk (een zeer significant deel van) iemands financiele belangen weerspiegelen. Anders is het slechts een spel.

Ik lees de columns van Cees alias Frank meestal met een glimlach. Stoor me nog het meest aan die debiele grafieken die hij willekeurig in z'n columns plakt.
Ik denk met turbo's en sprinters meer te kunnen verdienen. Al is het natuurlijk wel veel risicovoller, daarom moet ik er in elk geval nog eens goed over nadenken ;)

Over de uitzendbureau's... ze zijn inderdaad nu al weer gestegen, maar in vergelijking met eind 2k7 en het dieptepunt midden 2k8 (ook bijv. voor USG People) staat het naar mijn mening nog relatief laag. De vraag is natuurlijk of de AEX weer zo hoog zal noteren als voor de kredietcrisis, wie zal het weten :)
Pagina: 1 ... 7 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.