Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 6 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste
Acties:
  • 137.061 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 15:40

Brons

Fail!

Dat klopt niet. Als je $100 aan aandelen koopt en je hedged voor $100 ben dollar neutraal. De bewegingen van de dollar zouden niets meer uit moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog van plan om aandelen Delta Lloyd NV te kopen? Begin november worden ze beursgenoteerd en de inschrijving is gestart.
Lijkt me zelf best een aardig aandeel, maar wel risicovol met verzekeringen als hoofdactiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:46
In eerste instantie niet, aangezien het merendeel van de IPO's niet goed uitpakt voor de investeerder.

Enige interessante aan deze IPO is dat hij niet in een bull markt valt. Misschien toch maar eens kijken.

edit:
prospectus
WTF 642 pagina's 8)7.

De echte WTF: men wil zich nadrukkelijk op de particuliere belegger richten, maar komt vervolgens wel met slechts een Engelstalige prospectus waar de particuliere belegger niet alleen een paar avonden aan mag besteden, maar ook nog elk woord mag opzoeken en interpreteren. Sinds World Online weten we immers dat een eenvoudig woord als verkoop verbloemd kan worden als 'transferred' ;)

Als je de aandelen later koopt dan weet je dat de kans aanzienlijk is dat de verkoper ongeveer even clueless is als jijzelf in tegenstelling tot een IPO waarin tientallen experts samenspannen om je een zo hoog mogelijke prijs te laten betalen en tegelijkertijd nog net binnen het net juridisch toelaatbare te blijven :)

[ Voor 69% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2009 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier heb je de nederlandstalige samenvatting waar je goed doorheen kan komen:
http://www.deltalloydgroe...ce-4fda-a385-14b1fa6274eb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Rukapul schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 18:33:
De echte WTF: men wil zich nadrukkelijk op de particuliere belegger richten, maar komt vervolgens wel met slechts een Engelstalige prospectus waar de particuliere belegger niet alleen een paar avonden aan mag besteden, maar ook nog elk woord mag opzoeken en interpreteren. Sinds World Online weten we immers dat een eenvoudig woord als verkoop verbloemd kan worden als 'transferred' ;)
Kritisch lezen is onderdeel van mijn vak (hoewel volledig niet-juridisch), maar je staat verbaasd van de hoeveelheid vrije aannames en interpretaties die mensen doen als ze een stukje tekst lezen. Dit soort dingen lezen en begrijpen is een vaardigheid, dus oefening en talent helpen hierbij. Desondanks niet voor iedereen weggelegd.

Ook "eenvoudige" taal is verneukeratief. Een gewiekst schrijver kan op strategische plaatsen een eventueel dubbelzinnig begrip plaatsen wat door de gemiddelde slecht geinformeerde DSB/SBS6/WorldOnliners (ik schaar ze voor het gemak even onder hetzelfde groepje) over het hoofd gezien wordt en voor trammelant zal zorgen.

Een product in een markt plaatsen waar het leeuwedeel van de handel plaatsvindt door profi's, een deel particulieren onder profi-begeleiding en een enkele particulier, maar dit product richten op die laatste groep doet al een waarschuwingslampje aanspringen. Ruim 600 pagina's aan documentatie helpt die groep ook niet.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:13
Kan mij herinneren dat vaak de beursgang op korte termijn wel winst levert maar dat je ze daarna snel moet verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb al een reclame op tv gezien over de IPO. Ik vraag mij af waarom dat nodig is.

Ik pas van plan om op z'n minst de prospectus te lezen. Het moest echter wel een heel goed verhaal zijn zou ik mij willen inschrijven. Maar nu ik zie dat het 600+ pagina's is laat ik het wel zitten. Wat kan daar in hemelsnaam in staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik ben net snel door die prospectus heengegaan, maar ik denk ik m'n portie maar aan fikkie geef.

Op zich is er wel door de tekst te komen, maar het is (te) veel. Ten voordele van DL moet gezegd worden dat de tekst maar ca 300 pagina's beslaat en dat de rest voornamelijk financiele info is.

Persoonlijk vind ik het dan wel weer een misser van jawelste dat er geen enkel financieel statement van voor 2006 beschikbaar is (in de prospectus). Slechts kijken naar de laatste 3 kalenderjaren is m.i. te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Brons schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 22:25:
Dat klopt niet. Als je $100 aan aandelen koopt en je hedged voor $100 ben dollar neutraal. De bewegingen van de dollar zouden niets meer uit moeten maken.
Als de beurs omhoog gaat doordat de dollar zwakker wordt en je hebt een hedge op de dollar genomen ... dollar wordt sterker ... je verliest op je aandelen en op je dollar constructie of zie ik dat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Graviton12 schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 21:20:
[...]

Als de beurs omhoog gaat doordat de dollar zwakker wordt en je hebt een hedge op de dollar genomen ... dollar wordt sterker ... je verliest op je aandelen en op je dollar constructie of zie ik dat verkeerd?
Ah zo. Ik begreep het eerder anders. Als de correlatie inderdaad 1:1 is verlies je als je hedged. Dat is echter natuurlijk niet zo. Maar zeker met grote internationals heb je eigenlijk al een intrinsieke hedge.

Persoonlijk leen ik de dollars voor een aankoop altijd van mijn broker. Wel zo makkelijk.
Rukapul schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 20:45:
Ik ben net snel door die prospectus heengegaan, maar ik denk ik m'n portie maar aan fikkie geef.

Op zich is er wel door de tekst te komen, maar het is (te) veel. Ten voordele van DL moet gezegd worden dat de tekst maar ca 300 pagina's beslaat en dat de rest voornamelijk financiele info is.

Persoonlijk vind ik het dan wel weer een misser van jawelste dat er geen enkel financieel statement van voor 2006 beschikbaar is (in de prospectus). Slechts kijken naar de laatste 3 kalenderjaren is m.i. te weinig.
Heb je cliff notes? :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Niet echt. Uit m'n hoofd:

Een van de dingen die me me opviel was dat er blijkbaar nog een aandeelhouder (8%) is naast Aviva. De kapitalisatiestructuur wordt herzien (minder types kapitaal, warrents weg, etc.), maar er is wel een regeling voor die partij wanneer er t/m 2013 teveel dividend wordt uitgekeerd.

Tevens voorziet het management in een payout ratio van 40% a 50% wat me relatief hoog lijkt. (Zeker als je in ogenschouw neemt dat in 2008 geen dividend is uitgekeerd.)

Ook grappig om de beschrijvingen voor de woekerpolisaffaire te lezen ("we konden ons er niet in vinden, maar hebben wel betaald" 8)7 ), tussen de regels door ook wel een beetje de kans op de woekerpensioenen, en het veranderde klimaat m.b.t. adviesdiensten.

En niet te vergeten: de CDO's staan voor 32% op de balans :P

In absolute zin heb je er m.i. niet zo bar veel aan. Om het te kunnen waarderen moet je het toch vergelijken met branchegenoten en dat is een vrij lastige klus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Dat van het dividend zag ik ook in de verkorte versie. Het is natuurlijk maar een intentie en ze worden door niets aan deze intentie gehouden. Klinkt als een leuk verhaal om de mensen geïnteresseerd te houden.

De primaire taak van IPO's is om zoveel mogelijk geld van de koper naar de underwriter en verkopende partij te sluizen. Ik waag mij er liever niet aan. Zeker omdat waarschijnlijk alle zakenbanken naar de IPO kijken en zodoende heb je waarschijnlijk geen enkele kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Hebben jullie in Nederland ook "Inside Beleggen" eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Wel een mooi blad zo op het eerste gezicht. Geen idee of het ook in Nederland bekent is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelf lees ik 'Effect', het blad van de VEB. Daar staat ook altijd wel aardige informatie in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik ben geen Mish fan maar dit artikel (van het begin van het jaar) vind ik toch de moeite om te plaatsen: http://globaleconomicanal...ter-schiff-was-wrong.html

Het belangrijkste vind ik nog wel dit: Afbeeldingslocatie: http://plaatjes.sukkels.org/schiff-portfolio.png

Deze client heeft $10k in BCCBF zitten. En heeft ongeveer 99% verloren. Hij heeft ook SAUNF waar hij 10k in heeft zitten en 43% van verloren heeft. Ik moet toegeven dat SAUNF ondertussen weer 16% hoger staat maar het verlies is nog epic.

Goed mijn punt is niet om Peter Schiff belachelijk te maken maar ik vind zijn gedrag wel schokkend. Ten eerste wil hij geen track record vrijgeven omdat dat zogenaamd niet mag omdat hij geen fundmanager is maar een broker. Terwijl andere brokers die hun cliënten adviseren dat wel doen. Het meest schokkende is zijn reactie op deze feiten. Hij geeft aan dat cliënten die afgelopen jaar ingestapt zijn bij hem inderdaad veel verloren hebben maar dat komt door de timing van zijn cliënten. Hij zegt ook dat hij niet verantwoordelijk voor dit verlies kan zijn omdat hij hun geld niet in beheer heeft. Hij geeft enkel advies. Ondertussen komt hij wel iedere dag op CNBC om te vertellen hoeveel winst zijn cliënten wel niet op goud hebben. Hij claimt dus de winsten van zijn cliënten als zijn eigen genialiteit. Verliezen komen door de timing van de cliënten.

Hij heeft dus de perfecte scam. Winsten komen door hem. Verliezen door zijn cliënten. Peter Schiff is natuurlijk niet de enige die dit soort dingen doet maar hij is volgens mij de bekendste broker/adviseur/financiële persoonlijkheid van dit moment. Je hoeft alleen maar Peter Schiff in te typen bij Youtube om te zien hoeveel fans hij heeft.

Ik heb gister gepost dat ik overweeg om van baan te wisselen. Brons in "Bewuste poging DSB failliet te laten gaan". Dat was natuurlijk tongue in cheek maar ondertussen begin ik het telkens meer te overwegen. Het is gewoon gelegaliseerde diefstal wat dit soort mensen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:42
Wat ik me afvraag is hoe je dan alsnog falliet kan gaan als je zulke waanzinnige winstmarges hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Ik snap de markt niet. Komt eindelijk ING met een claimemissie, daalt de koers, alsof daar nog geen rekening mee is gehouden. Daarnaast zijn ook nog eens de voorwaarden voor terugbetaling van de overheidssteun sterk versoepeld (al had ING gewoon na 3 jaar voor conversie kunnen gaan). Er is zelfs een bank die een koersdoel lager stelt (van 11 naar 8 oid) omdat de bank en verzekeringsactiviteiten gesplitst worden. Als of 1+1 geen 2 meer is (maar 30% minder 8)7).

Het goede nieuws voor mij is dat terugbetaling van de overheidssteun doorbetaling van de coupon op m'n perpetuals ING betekend (omdat de staatssteun ondergeschikt is aan de achtergestelde perp) met nog slechts een hele kleine kans dat de EU uitstel van de coupon eist wat nergens op zou slaan. Eens zien of de markt dat vanmiddag met me eens is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Even een vraag uit nieuwsgierigheid:

Afbeeldingslocatie: http://i33.tinypic.com/ipxnv6.png

Wat is er om 10:00 gebeurd? Wat zou dit kunnen verklaren :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 10:01:
Ik snap de markt niet. Komt eindelijk ING met een claimemissie, daalt de koers, alsof daar nog geen rekening mee is gehouden. Daarnaast zijn ook nog eens de voorwaarden voor terugbetaling van de overheidssteun sterk versoepeld (al had ING gewoon na 3 jaar voor conversie kunnen gaan). Er is zelfs een bank die een koersdoel lager stelt (van 11 naar 8 oid) omdat de bank en verzekeringsactiviteiten gesplitst worden. Als of 1+1 geen 2 meer is (maar 30% minder 8)7).

Het goede nieuws voor mij is dat terugbetaling van de overheidssteun doorbetaling van de coupon op m'n perpetuals ING betekend (omdat de staatssteun ondergeschikt is aan de achtergestelde perp) met nog slechts een hele kleine kans dat de EU uitstel van de coupon eist wat nergens op zou slaan. Eens zien of de markt dat vanmiddag met me eens is :)
Het is inderdaad vreemd dat de koers nu zo crashed en dat zelfs analysten het koersdoel verlagen. Volgens mij zit iedereen al maanden op een emissie te wachten. Het kan natuurlijk zijn dat het een grotere verwatering was dan verwacht of dat ze denken dat ING alles weg doet voor een koopje. Ook kan het zijn dat ze niet verwachten dat ING nog veel geld kan verdienen nadat ze alles hebben afgestoten. Vooral het afstoten van ING Direct is jammer.

Het is inderdaad mooi voor de perpetuals. Wel jammer omdat ik van plan was om wat meer te kopen als het omlaag gaat. Ik zat zelfs stiekem te hopen dat de EU de coupon betalingen zou stoppen zodat ik IND on the cheap zou kunnen kopen. Die kan zal nu wel verlopen zijn.
kenneth schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 10:19:
Even een vraag uit nieuwsgierigheid:

[afbeelding]

Wat is er om 10:00 gebeurd? Wat zou dit kunnen verklaren :?
Waarschijnlijk is even de verkeerde data doorgegeven. Waarschijnlijk niets aan de hand.

[ Voor 10% gewijzigd door Brons op 26-10-2009 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Oh ok, omdat AMX ook al zo'n rare piek liet zien. Maar ik zie nu op Euronext dat dat daar inderdaad niet te zien is.

[ Voor 4% gewijzigd door kenneth op 26-10-2009 11:06 ]

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul, IND schiet voorbeurs hard omhoog. We zitten al ruim over de $18. De yield komt nu ook onder de 10%. Eerder in dit topic hadden we het over ING obligaties die net iets over de 8% renderen. Maar een perpetual zal volgens mij altijd iets meer moeten renderen omdat er geen einde aan de looptijd zit. Zitten we straks dan toch aan het einde van de stijging van IND?

EDIT: ING obligaties zullen nu ook wel minder yielden. Dit was ik natuurlijk even vergeten.

[ Voor 11% gewijzigd door Brons op 26-10-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Welke normale obligatie bedoel je? Volgens mij hebben we het alleen over perps gehad.

Als ik weer wat tijd heb dan wil ik nog even uitzoeken wat het verschil is tussen een ING perp en een perp van een andere degelijke financial. Ik zat daarbij bijvoorbeeld te denken aan Eureko of eventueel een Spaanse bank oid. Als het goed is moet het gat daartussen steeds kleiner worden.

M'n gevoel zegt dat deze perp op termijn heel dicht bij par moet kunnen komen (yield 7.05%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik doelde met 'we' op de mensen in dit topic. Toen was de yield van die obligaties zo rond de 8,5%. Ik had even een kortsluiting in mijn hersenen door te denken dat die obligaties nog steeds 8,5% zouden renderen. Maar als het goed is zal die yield ook iets omlaag zijn gegaan.

Mijn gedachtegang was dat de perps niet minder zouden kunnen yielden dan obligaties met een termijn. Maar ik nam de verandering in yield bij obligaties niet mee in deze gedachtegang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag net in een reclame dat Delta Lloyd naar de beurs gaat.

Volgens de eerder genoemde theorieen is de beste strategie dus zo snel mogelijk het aandeel short geven. Zal nog wel niet gelijk de 1e minuut kunnen bij IB, maar misschien wel na een paar dagen.

De huidige NL lijst:

http://individuals.intera...erlands&ib_entity=llc&ln=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Weet er iemand of er een website bestaat waar nieuwe obligaties worden aangekondigd? Ik heb geen abonnement op het FD, dus daar kan ik niets uithalen. Ik ben op zoek naar 4 nieuwe obligaties, maar ik vind niet echt iets interessants. Alleen als je voor perpetuele obligaties gaat, krijg je nog een mooi rendement.

De perpetuele obligatie van Wolters Kluwer bijvoorbeeld, geeft een rendement van 6.875% met een bied/laat prijs tussen de 89,50 ongeveer. Dat zou dus een opbrengst betekenen van 7,6%. Alleen is het wel een perpetuele en dat probeer ik liever te vermijden.

Als er iemand nog wat tips heeft, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik probeer wat ING puts te verkopen (to catch a falling knife :X) maar IB zegt bij het transactie scherm: "could not retrieve margin information. The order may be invalid". En als ik toch op transmit druk krijg ik: "Order rejected - Could not value this contract at this time". Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb al even gezocht op het internet en het lijkt er vooral op dat het een technisch probleem is dat zichzelf oplost na verloop van tijd.

En ja, ik heb margin genoeg. Ik heb zelfs maar een leverage van 20%.

http://www.iex.nl/forum/t...=225&topic=1176511&Page=1 hier gaat het over een API programma maar ik probeer het gewoon via TWS uit te voeren.

EDIT: misschien moet ik toch maar een e-mail sturen naar de support desk :|. De puts die ik wilde verkopen zijn overigens teveel in prijs gedaald om het nog te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Brons op 28-10-2009 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 12:50:
De puts die ik wilde verkopen zijn overigens teveel in prijs gedaald om het nog te doen.
ING staat nu op bijna -4.5%. Dan zouden je put opties toch juist in waarde moeten zijn toegenomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

TomTom gaat ook lekker door het putje na de kwartaalcijfers. :o

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 15:21:
[...]

ING staat nu op bijna -4.5%. Dan zouden je put opties toch juist in waarde moeten zijn toegenomen?
Toen ik het probleem voor het eerst plaatste stond ING onder de €8,60. Ten tijde van mijn edit stond ING weer boven de €8,80.

Ondertussen is ING echter weer omlaag gegaan. Ik zal even kijken of het nu wel werkt.

EDIT: werkt nog niet. Het is ook enkel de november €8 die ik niet kan verkopen. Ik stuur een ticket naar IB.

[ Voor 11% gewijzigd door Brons op 28-10-2009 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er op het moment dat jij de order probeert in te voeren wel een bieding en een lating voor de betreffende optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ja. Er is zelfs nog een transactie geweest 10 minuten geleden.

En zelfs als dat er niet het geval zou zijn zou mijn order toch gewoon in de boeken moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Weet iemand hoe het eigenlijk zit in de praktijk met een claimemissie? M.a.w. hoe, wat en waar kan je je inschrijven enzo. Heb het altijd al een beetje vaag gevonden (ik zit bij Binck overigens, weet niet of dat uitmaakt).

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
Meestal worden dat soort dingen via Binck zelf gemeld op de startpagina nadat je ingelogd bent. Dan staat er dat er een emissie plaatsvindt van bedrijf x en dat je aandelen kunt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb weer een klein illiquide bedrijfje gevonden dat mijn interesse heeft: Friedman Industries. Het bedrijf maakt stalen buizen/pijpen en plaatstaal (ik neem aan dat steel coils plaatstaal is). Heeft op dit moment een marktwaarde van zo'n $40 miljoen, $21 miljoen in kas en geen schulden. De laatste 2 kwartalen hebben ze verlies geleden ($460k totaal). De afgelopen 4 jaar hebben ze echter gemiddeld $7,9 miljoen per jaar winst gemaakt. 2008 was echter een uitschieter naar boven, zal wel door de hoge prijzen gekomen zijn. Tijdens het lezen van het laatste kwartaalverslag kwam naar voren dat het management conservatief, in de goede zin, is. Ze hebben voorraden afgebouwd en er zijn (op dit moment) geen opties of andere aan aandelen gerelateerde beloningen. Ook zijn de managementbeloningen hard achteruit gegaan door de verminderde winst.

Risico's zijn natuurlijk China en uitblijvende vraag naar staal gerelateerde producten. Een ander risico is het lage volume: er gaat per dag gemiddeld zo'n $100k aan aandelen over de toonbank. Het kan dus moeilijk zijn om uit te stappen, voor een goede prijs, mocht dat nodig zijn. De grote vraag is natuurlijk wat de katalysator is om de prijs omhoog te krijgen. De laatste 10 jaar is het bedrijf een aantal keer boven de $10 gekomen maar deze positie heeft het ook snel weer verloren. Dit is een groot probleem waar ik nog niet over uit ben.

Morgen zal ik meer verslagen lezen om te kijken wat de catch kan zijn. Opmerkingen zijn zeker welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 13:31

_Christiaan_

Master of SOG

Robkazoe schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 20:01:
Meestal worden dat soort dingen via Binck zelf gemeld op de startpagina nadat je ingelogd bent. Dan staat er dat er een emissie plaatsvindt van bedrijf x en dat je aandelen kunt kopen.
Okee en moet je daar snel bij zijn bij zoiets? Ik zit de laatste tijd niet meer zo dicht erop. M.a.w. soms kijk ik een paar dagen niet. :P De laatste week zit ik zelfs helemaal nergens in, dus de meeste cash staat gewoon zinloos te verdampen op m'n cashrekening :P Ik heb echter nog wel wat aandelen ING (gelukkig een week geleden ook flink ge-reduced) Ik ben aan het onderzoeken of de ING claimemissie interessant is.

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Interessant :) Een trailing P/E van 5, een market cap die bijna overeenkomst current assets minus liabilities, tangible price/book van 0.67: ziet er op het eerste oog goed uit. De sterke cash flow is ook aantrekkelijk.

Het lijkt aan alle criteria van Graham te voldoen voor een investering met een goede 'margin of safety'. Op het eerste oog kan de toko zelfs geliquideerd worden zonder verlies voor de aandeelhouder.

De grootste vraag is waar ontluiken van het opwaarts potentieel vandaan zou moeten komen en op welke termijn.

Mijn interesse is in elk geval gewekt.

Ik heb me trouwens even gebaseerd op de SEC filings, want ik kon zo snel geen investor relations pagina vinden :? Dit artikel was ook wel aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brons schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 16:40:
Ja. Er is zelfs nog een transactie geweest 10 minuten geleden.

En zelfs als dat er niet het geval zou zijn zou mijn order toch gewoon in de boeken moeten komen?
Ik zou het echt niet weten, zou natuurlijk gewoon moeten werken. Probeer i.i.g. de laatste versie van TWS, de Java client via de site is momenteel nieuwer dan de laatste stand alone. Probeer het anders ook eens via de webtrader.

Neem aan dat je nog wel een beetje vrij kapitaal hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 22:31:
Ik heb me trouwens even gebaseerd op de SEC filings, want ik kon zo snel geen investor relations pagina vinden :? Dit artikel was ook wel aardig.
Ik heb ook alles uit de EDGAR site. Ze hebben volgens mij geen investors relations. Maar dat zou op zich niet vreemd zijn voor zo'n klein bedrijf.

Ik kwam ook dit tegen in dat artikel van seekingalpha. Deze meneer zegt dat het land van FRD $20 miljoen waard zou zijn en het heeft een $1 miljoen boekwaarde. Ik schat de waarde van dit artikel op 0 aangezien het een random wordpress blog is, maar het is misschien wel een punt om verder te onderzoeken.
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:14:
[...]

Ik zou het echt niet weten, zou natuurlijk gewoon moeten werken. Probeer i.i.g. de laatste versie van TWS, de Java client via de site is momenteel nieuwer dan de laatste stand alone. Probeer het anders ook eens via de webtrader.

Ik heb zat vrij kapitaal. TWS gaf aan dat ik maar 0.2 keer geleveraged ben. Voor elke euro die ik heb zijn er dus maar 20 cent geïnvesteerd. Ook de buying power die ik heb is meerdere malen de strike van de put. Het vreemde is ook dat ik de foutmelding niet kreeg bij andere ING puts.

Ik heb een ticket ingeschoten. Het is niet zo'n hoge prioriteit (meer) dus ik wacht wel af wat het probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door Brons op 29-10-2009 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:03:
Ik kwam ook dit tegen in dat artikel van seekingalpha. Deze meneer zegt dat het land van FRD $20 miljoen waard zou zijn en het heeft een $1 miljoen boekwaarde. Ik schat de waarde van dit artikel op 0 aangezien het een random wordpress blog is, maar het is misschien wel een punt om verder te onderzoeken.
Dat artikel is juist consistent met het seekingalpha artikel. De $20M en $1M waardes herken ik in elk geval niet.

Als het goed is komt het fonds binnen enkele dagen bij Alex in het aanbod.
stin schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:11:
Weet er iemand of er een website bestaat waar nieuwe obligaties worden aangekondigd? Ik heb geen abonnement op het FD, dus daar kan ik niets uithalen. Ik ben op zoek naar 4 nieuwe obligaties, maar ik vind niet echt iets interessants. Alleen als je voor perpetuele obligaties gaat, krijg je nog een mooi rendement.

De perpetuele obligatie van Wolters Kluwer bijvoorbeeld, geeft een rendement van 6.875% met een bied/laat prijs tussen de 89,50 ongeveer. Dat zou dus een opbrengst betekenen van 7,6%. Alleen is het wel een perpetuele en dat probeer ik liever te vermijden.

Als er iemand nog wat tips heeft, dan hoor ik dat graag.
Waarom zou je nieuwe obligaties willen kopen?

Zeker perps wil je vaak helemaal niet tegen par kopen aangezien ze daar veelal een keer onder zakken om nooit meer tegen par te noteren. Perps moet je eigenlijk tegen een stevige discount kopen wanneer het bloed nog door de beurs stroomt of vlak daarna. /mijn mening

[ Voor 48% gewijzigd door Rukapul op 29-10-2009 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Rukapul schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:32:

Waarom zou je nieuwe obligaties willen kopen?

Zeker perps wil je vaak helemaal niet tegen par kopen aangezien ze daar veelal een keer onder zakken om nooit meer tegen par te noteren. Perps moet je eigenlijk tegen een stevige discount kopen wanneer het bloed nog door de beurs stroomt of vlak daarna. /mijn mening
Perps zou ik alleen kopen als ze onder par noteren, zoals mijn voorbeeld met wolters kluwer. Nieuwe obligaties met een aantrekkelijke rente noteren op dit moment al snel boven par. Uiteraard vanwege de marktrente op dit moment, maar ik vind het dan niet aantrekkelijk om deze aan te schaffen. Het liefste probeer ik de perps te vermijden, aangezien die toch een groter risico hebben, maar ik vind atm niet zoveel fatsoenlijke obligaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:32:
[...]

Dat artikel is juist consistent met het seekingalpha artikel. De $20M en $1M waardes herken ik in elk geval niet.
De $1m herken ik in ieder geval wel. In de laatste 10-Q staat het land voor $1m in de boeken. Of dat voor de kostprijs is weet ik niet. Of het eigenlijk een waarde heeft van $20 miljoen weet ik ook niet en zover ik weet is het bijna onmogelijk om daar achter te komen.
Als het goed is komt het fonds binnen enkele dagen bij Alex in het aanbod.
Gaat Alex dan een analyse van het fonds maken of kan je het dan pas kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 10:48:
[...]
De $1m herken ik in ieder geval wel. In de laatste 10-Q staat het land voor $1m in de boeken. Of dat voor de kostprijs is weet ik niet. Of het eigenlijk een waarde heeft van $20 miljoen weet ik ook niet en zover ik weet is het bijna onmogelijk om daar achter te komen.
Ik had over het woord 'land' heengelezen en dacht dat je het over het hele bedrijf had.

Ben het wel met je eens m.b.t. de waarde van land. Als het op een courante locatie ligt dan valt er waarschijnlijk nog wel achter te komen, maar anders wordt het lastig. Je kunt de vergelijken naar een zeker vastgoedobject in Wognum ;)

't Is trouwens wel een triest stukje VS waar deze bedrijven opereren. Neem bijvoorbeeld Lone Star waar Friedman's grootste klant zit: 'Company county' in NE Texas anxiously tries to weather another bust cycle. Nog geen signalen dus dat de grootste klant de plant weer opstart.
Gaat Alex dan een analyse van het fonds maken of kan je het dan pas kopen?
Dat laatste:
Dit fonds staat nog niet in ons systeem. Wij gaan proberen dit fonds
voor u op te voeren. In beginsel duurt dit 1 tot 2 werkdagen, zodra wij
meer informatie hebben zullen wij u per e-mail op de hoogte houden.
Mede omdat ik eens wilde testen of het mogelijk was om fondsen op verzoek toegevoegd te krijgen. Ook handig voor obligaties ed. :)

Over een hele andere boeg: na "Snap Judgment" wat geen uitblinkertje was heb ik weer eens een boek gekocht: "The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:00:
't Is trouwens wel een triest stukje VS waar deze bedrijven opereren. Neem bijvoorbeeld Lone Star waar Friedman's grootste klant zit: 'Company county' in NE Texas anxiously tries to weather another bust cycle. Nog geen signalen dus dat de grootste klant de plant weer opstart.
Dat is natuurlijk een groot probleem. De vraag is of US Steel de $2+ miljard die ze in die fabriek hebben geïnvesteerd gaan weggooien. En als ze dat doen of het management van FRD daar mee om kan gaan door andere klanten te vinden of de boel plat te gooien.
Over een hele andere boeg: na "Snap Judgment" wat geen uitblinkertje was heb ik weer eens een boek gekocht: "The Snowball: Warren Buffett and the Business of Life"
The Snowball vond ik een prachtig boek. Ik vond het wel jammer dat het heel weinig over zijn bedrijven zelf ging. Als je daar over wil lezen moet je even zijn brieven naar aandeelhouders opzoeken. Inclusief de brieven van toen hij nog een hedgefund had. In het boek zelf vond ik het gedeelte over Salamon Brothers erg interessant.
Verwijderd schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:14:
[...]

Heb een reactie gekregen:
This issue should now be resolved. This issue stemmed from us not receiving the margin parameters in the span file from the exchange.
Wel jammer. Had de puts ondertussen voor 50% minder terug kunnen kopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Brons op 29-10-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb een aantal jaarverslagen gelezen. Ben zeer positief over de stijl en de details die ze geven. Goed om te zien dat het management op dit moment geen extra beloningen krijgt. Een grote zorg is de fabriek van US Steel die idle is. Ook is het de vraag of de jaren 2005 tot nu terug komen. Voor die tijd had het bedrijf magere marges en een laag return on equity.

Net na de opening heb ik voor $5,80 aandelen gekocht. Ik wil na de kwartaalcijfers in november meer kopen. Het zal wel een bagger kwartaal zijn en met wat mazzel gaat de koers nog wat omlaag. Ook ben ik van plan om de CEO wat vragen te stellen. Onder andere hoe het kan dat voor 2005 de marges zo klein waren en hoe ze er voor zorgen dat marges op pijl blijven. Ook wil ik weten wat ze met het geld gaan doen en of ze overwegen om fabrieken stil te leggen als de vraag niet aantrekt. Rukapul, heb jij vragen die ik eventueel mee kan nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En dan zijn er nog mensen die durven te beweren dat de CS van IB slecht is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Alex is ook snel:
Onlangs heeft u bij ons een fondscode aangevraagd voor het fonds Friedman Industries.
Inmiddels is dit fonds aan ons systeem toegevoegd met de fondscode 131127
Vanaf vandaag is het mogelijk dit fonds via ons te verhandelen.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
:)

@Brons: ik kom er vanavond op terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:58:
Ik heb een aantal jaarverslagen gelezen. Ben zeer positief over de stijl en de details die ze geven. Goed om te zien dat het management op dit moment geen extra beloningen krijgt. Een grote zorg is de fabriek van US Steel die idle is. Ook is het de vraag of de jaren 2005 tot nu terug komen. Voor die tijd had het bedrijf magere marges en een laag return on equity.
Wellicht dat ik er overheen kijk, maar in de 10-K van 2005 kan ik geen opmerking vinden over de enorm toegenomen omzet en winst bij gelijke assets. Enige verklaring die ik kan verzinnen zijn hogere grondstofprijzen in combinatie met hogere marges. Als dat zo is dan kan dit bedrijf wel eens een dubbele afhankelijkheid hebben: economie + commodity hype. Dat risico ben ik bereid om te nemen.

Op zich maar goed ook dat het management niet teveel beloond wordt. In 2006 en 2007 verdween in totaal bijna 2% van het aandelenkapitaal in handen van bestuurders. (Niet uitgezocht over welke periode de rechten verleend zijn.)

Ik ben ook nog even op zoek gegaan naar de waarde van het onroerend goed. Als referentie heb ik daarvoor het onroerend goed in Houston genomen. De productiefaciliteiten werden daar in 2001 gesloten waarna besloten werd tot verkoop. Pas in augustus 2006 slaagde men daarin. Het volgende werd verkocht (10-K 2006):
Plant and Warehouse 70,000 sq. feet
Offices 4,000 sq. feet
Land 12 acres
Waarop de 10-K 2007 meldt:
Proceeds from sale of assets: 1,388,318
De informatie over deze verkoop is erg summier in de 10-Q over dat kwartaal: "In September 2006, the Company sold the real property owned by the Company in Houston, Texas. This sale resulted in a before tax gain of $1,312,839.". Uitgaande op het 10-K income statement durf ik een boekverlies echter ook niet uit te sluiten. Aangezien de andere plants veel meer land (en gebouwen) omvatten zal er vast wel voor enige miljoenen aan waarde inzitten al zal het waarschijnlijk zwaar illiquide zijn en in een dode stad als Lone Star misschien zelfs wel waardeloos. Een nadere inschatting en dan met name de waardering van "land" en "buildings and yard improvements" is lastig. Precies in het jaar van de verkoop is de boekwaarde van het land verdubbeld. Sindsdien is die boekwaarde gelijk gebleven maar de waarde van buildings en yard improvements sterk toegenomen. Voorlopig ga ik maar uit van de boekwaarde op de balans en zeker niet zomaar van $20M.
Net na de opening heb ik voor $5,80 aandelen gekocht. Ik wil na de kwartaalcijfers in november meer kopen. Het zal wel een bagger kwartaal zijn en met wat mazzel gaat de koers nog wat omlaag.
Ik heb ook een beperkte positie ingenomen ($5.88).
Ook ben ik van plan om de CEO wat vragen te stellen. Onder andere hoe het kan dat voor 2005 de marges zo klein waren en hoe ze er voor zorgen dat marges op pijl blijven. Ook wil ik weten wat ze met het geld gaan doen en of ze overwegen om fabrieken stil te leggen als de vraag niet aantrekt. Rukapul, heb jij vragen die ik eventueel mee kan nemen?
Een sterk teken vind ik wel dat eerdere 10-K's spreken over 140 medewerkers, terwijl het de laatste 10-K het houdt op 80.

Op dit moment geen belangrijke vragen. De basis waarop het vastgoed gewaardeerd is kan er een zijn, maar is veel minder belangrijk dan de operationele vragen die je hierboven noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:21:
[...]

Wellicht dat ik er overheen kijk, maar in de 10-K van 2005 kan ik geen opmerking vinden over de enorm toegenomen omzet en winst bij gelijke assets. Enige verklaring die ik kan verzinnen zijn hogere grondstofprijzen in combinatie met hogere marges. Als dat zo is dan kan dit bedrijf wel eens een dubbele afhankelijkheid hebben: economie + commodity hype. Dat risico ben ik bereid om te nemen.
Als je in de laatste 10-K kijkt op blz 20 heb je een overzicht van de laatste 10 jaar. Daar staan ook de marges en return on equity op. Beide zijn ze hard omhoog gegaan in 2005. Hoogstwaarschijnlijk komt het door de hoge vraag en prijs in die goede jaren. De vraag is natuurlijk of ze dat terug kunnen krijgen.
Ik ben ook nog even op zoek gegaan naar de waarde van het onroerend goed. Als referentie heb ik daarvoor het onroerend goed in Houston genomen. De productiefaciliteiten werden daar in 2001 gesloten waarna besloten werd tot verkoop. Pas in augustus 2006 slaagde men daarin. Het volgende werd verkocht (10-K 2006):

[...]

Waarop de 10-K 2007 meldt:

[...]

De informatie over deze verkoop is erg summier in de 10-Q over dat kwartaal: "In September 2006, the Company sold the real property owned by the Company in Houston, Texas. This sale resulted in a before tax gain of $1,312,839.". Uitgaande op het 10-K income statement durf ik een boekverlies echter ook niet uit te sluiten. Aangezien de andere plants veel meer land (en gebouwen) omvatten zal er vast wel voor enige miljoenen aan waarde inzitten al zal het waarschijnlijk zwaar illiquide zijn en in een dode stad als Lone Star misschien zelfs wel waardeloos. Een nadere inschatting en dan met name de waardering van "land" en "buildings and yard improvements" is lastig. Precies in het jaar van de verkoop is de boekwaarde van het land verdubbeld. Sindsdien is die boekwaarde gelijk gebleven maar de waarde van buildings en yard improvements sterk toegenomen. Voorlopig ga ik maar uit van de boekwaarde op de balans en zeker niet zomaar van $20M.
Het lijkt mij inderdaad verstandig om het onroerend goed te vergeten. Ten eerste omdat het op een blog stond en ten tweede omdat waarschijnlijk nooit een goede schatting gedaan kan worden door ons.
Op dit moment geen belangrijke vragen. De basis waarop het vastgoed gewaardeerd is kan er een zijn, maar is veel minder belangrijk dan de operationele vragen die je hierboven noemt.
Ik zal morgen een e-mail sturen. We zullen zien of we snel een antwoord krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Brons schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:03:
[...]

Ik heb ook alles uit de EDGAR site. Ze hebben volgens mij geen investors relations. Maar dat zou op zich niet vreemd zijn voor zo'n klein bedrijf.
Bedoel je hiermee trouwens deze website --> http://www.edgar-online.com/ ?
Of haal je die informatie ergens anders vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Google verwijst je door naar die site. Ik gebruik hem wel.

De originele (identieke) filings zijn te vinden op de site van de SEC: http://sec.gov/edgar/searchedgar/webusers.htm

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 30-10-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ja, in die database moeten bedrijven verplicht hun SEC documenten deponeren.

EDIT: oeps, niet gezien dat we al een pagina verder waren.

[ Voor 28% gewijzigd door Brons op 30-10-2009 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
In m'n (eindeloos durende en kansloze) speurtocht naar Europese waarde aandelen heb ik voor het eerst een voorzichtige kandidaat gevonden: Einhell preferred shares (google finance). Het is het best te klassificeren als een internationaal handelshuis voor electrisch gereedschap.

Afbeeldingslocatie: http://kosteronline.net/pics/einhell.png

Koers van het aandeel is ongeveer gelijk aan de current assets minus total liabilities (1.09x), ratio koers tegen historische gemiddelde winst ca 7.3x. Deze ratio's zijn goed vergelijkbaar met die van de hierboven genoemde Friedman Industries (1.05x, 9.16x). Het moet wel genoemd worden dat het overgrote deel van de current assets gevormd wordt door de voorraden (geboekt tegen kostprijs).

Het is wel een vreemde eend aangezien de normale aandelen niet vrij verhandelbaar zijn en voor 90% in handen zijn van dezelfde partij. De preferente aandelen (zonder stemrecht) zijn wel vrij verhandelbaar. Ander verschil met normale aandelen zijn dat ze recht geven op een minimum dividend van 15ct en altijd een dividend bieden dat 6ct hoger ligt (verwaarloosbaar). Voor de rest zijn de aandelen gelijk. Liquiditeit (Frankfurt en Xetra) is wel minimaal.

Fact & figures: http://www.einhell.com/en...aspx?file=ir_finanzzahlen
Beursnotering: http://www.boerse-frankfu...geID=35&ISIN=DE0005654933

Zelf ben ik niet wild enthousiast, maar wellicht dat iemand er een mening over heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Zo op het eerste gezicht ziet het er fundamenteel goed uit. Echter ben ik niet zo'n fan van dit soort constructies. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat de eigenaren van alles kunnen uitspoken zolang ze maar €250k betalen aan de preferente aandeelhouders. En het (minimum) dividend is mij te laag om in zo'n situatie te stappen.

Overigens geeft je spreadsheet 1.68M preferente aandelen terwijl Google 3,7M geeft. Een scrape fout van Google?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:03:
Zo op het eerste gezicht ziet het er fundamenteel goed uit. Echter ben ik niet zo'n fan van dit soort constructies. Waar het eigenlijk op neerkomt is dat de eigenaren van alles kunnen uitspoken zolang ze maar €250k betalen aan de preferente aandeelhouders. En het (minimum) dividend is mij te laag om in zo'n situatie te stappen.
Eens.

Het valt me op dat op de Duitse beurs meer van dit soort constructies te vinden zijn.
Overigens geeft je spreadsheet 1.68M preferente aandelen terwijl Google 3,7M geeft. Een scrape fout van Google?
Google rapporteert foutief de som van de reguliere + prefs (staat ook in de spreadsheet). Ik heb het getal uit de rapportages wat overeenkomt met de cijfers op deutsche-borse.de.

Sowieso is Google voor kleinere fondsen of fondsen genoteerd aan obscuurdere beurzen geen goede informatiebron..

Idee kwam trouwens door http://www.value-investing.eu/ (registreren met wegwerpaccountje geeft 2 weken gratis toegang tot een rudimentaire stockscreener voor Europa, UK, Japan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op zondag 01 november 2009 @ 20:42:
Idee kwam trouwens door http://www.value-investing.eu/ (registreren met wegwerpaccountje geeft 2 weken gratis toegang tot een rudimentaire stockscreener voor Europa, UK, Japan).
Interessant. Zal een keer kijken.

Heb je trouwens al een keer naar http://www.valueinvestorsclub.com/value2/ gekeken? Toegang is gratis als je een goed idee brengt. Vervolgens moet je een aantal (2 dacht ik) ideeën per jaar geven. Je kan ook inloggen met een gratis account maar dan krijg je enkel oude posts te zien. Wat ik gezien heb zijn het vooral workouts (of special situations). Een paar bronnen op het internet geven VIC een goed trackrecord. Of het daadwerkelijk zo is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wat is de snelste manier om een belegingsrekening te openen? Mijn eigen bank (postbank) heeft er 2 weken voor nodig.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Bij Binck is het binnen anderhalve week geregeld: informatiepakket 1 dag, terugsturen 1 dag, vraag om identificatiestorting 2 werkdagen, inloggegevens 1 werkdag later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Berkshire Hathaway koopt een spoorweg bedrijf. Opmerkelijk is dat een gedeelte van de transactie in aandelen gaat. Dat is normaal niet het geval bij BRK. Maar Buffett heeft eerder dit jaar aangegeven nooit minder dan $10 miljard in kas te willen houden dus hij zal wel niet genoeg cash hebben. BRK legt ongeveer een premiun van 33% neer.

http://www.businesswire.c...0091103005847&newsLang=en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Hij heeft ervaring met spoorwegen, een van zijn regels is "wat ik niet ken koop ik niet" das ook de reden waarom hij niks in technologie doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Graviton12 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:21:
Hij heeft ervaring met spoorwegen, een van zijn regels is "wat ik niet ken koop ik niet" das ook de reden waarom hij niks in technologie doet.
Volgens mij is dit de eerste keer dat BRK een railroad bedrijf koopt. Ze hebben dacht ik wel een bedrijf dat treinstellen maakt. BRK is al een hele tijd bezig om de positie in dit bedrijf te vergroten. Toen de implied volatility hoog was eerder dit jaar heeft BRK ook erg veel puts geschreven op BNI. Dat heeft ze geen windeieren gelegd.

Overigens is het verhaal over wat hij niet snapt dat koopt hij niet ook niet helemaal waar. Volgens mij wist hij voor het grootste gedeelte niet wat Salamon Brothers deed en volgens mij weet hij ook niet wat Goldman Sachs allemaal doet. Een van de regels van Buffett is dat je je eigen regels mag overtreden :).

Mijn IPHS pick van eerder in dit (vorig?) topic doet het weer goed: http://news.moneycentral....date=20091102&id=10626188 Alleen jammer dat ik mijn positie al verkocht heb. Ik heb nog wel geschreven puts die nu bijna waardeloos zijn geworden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Dit topic ;) Heb van de week je analyse er nog eens bijgepakt een gekeken hoe de koers erbij stond: te hoog :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Helemaal mee eens. Daarom heb ik alles al een tijdje geleden verkocht. IPHS heeft echter aardig grote swings dus iedere keer dat het omlaag gaat verkoop ik weer wat puts. Het vergt wel wat geduld omdat de opties dusdanig illiquide zijn dat je limiet order niet altijd een fill krijgt. Gisteren overigens nog wel wat $17.5 november puts verkocht :).

EDIT: ik zie nu ook dat BRKB een 50 voor 1 split doet. Dan kunnen normale stervelingen ook Berkshire kopen :).

[ Voor 14% gewijzigd door Brons op 03-11-2009 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Brons schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:51:
EDIT: ik zie nu ook dat BRKB een 50 voor 1 split doet. Dan kunnen normale stervelingen ook Berkshire kopen :).
Er verandert wel veel daar de laatste tijd.

En dat spoorwegbedrijf wordt met de deal gewaardeerd op iets van $35 mrd geloof ik. Wel erg veel in deze tijden, nu staan spoorbedrijven al niet bekend om hun enorme winstgegevendheid (doorgaans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

$35 mrd is inderdaad niet weinig. Echter ook niet duur. De prijs is aardig fair. Het idee is natuurlijk dat de Amerikaanse economie weer aantrekt en dat BNI daar geld aan kan verdienen. Ik vind het echter niet echt een typische Berkshire deal. Maar het is natuurlijk logisch dat BRK geen bedrijven meer kan kopen voor spotprijzen.

De split van de B's is niet meer dan logisch. Het hele idee van de B aandelen was dat normale mensen ze konden kopen ipv de $50k die men voor 1 A aandeel moest neerleggen ten tijde van de introductie van de B's. Nu kost een B aandeel ook al meer dan $3000 en straks zal het zo rond de $60 komen te liggen. Een veel normalere prijs.

Een echte verandering zou het betalen van dividenden zijn.

Meer informatie over het waarom van de koop en de split: http://www.cnbc.com/id/33602516

[ Voor 9% gewijzigd door Brons op 03-11-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Er moet iets zijn dat wij niet weten. Dat spoorwegbedrijf heeft over de afgelopen jaren (dus ook in goede tijden) ca 2B winst jaarlijks gemaakt. Buffet koopt geen bedrijf voor minder dan 6% return on equity lijkt me dus er moet iets zijn waardoor 1) het bedrijf meer winst gaat maken, 2) assets heeft die te gelde kunnen worden gemaakt, of 3) synergie (onwaarschijnlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

In het artikel van CNBC staat dat Buffett flinke groei in de economie verwacht. En BNI kan daar waarschijnlijk van profiteren, zeker met de financiële macht van BRK. Persoonlijk leek het mij beter als BRK al die dollars zou gebruiken om de aandeelhouders te belonen. Maar daar moeten wij op wachten tot Buffett dood is (wat waarschijnlijk ook een mooi koopmoment zal zijn, hoe morbide ook).

IND heeft ondertussen aardig wat van de winst weer terug gegeven. Vooral de opening vandaag was dramatisch. Ik zit er sterk over te denken om meer IND te kopen als de prijs onder de $16 zakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Brons schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:37:
[...]

Volgens mij is dit de eerste keer dat BRK een railroad bedrijf koopt. Ze hebben dacht ik wel een bedrijf dat treinstellen maakt. BRK is al een hele tijd bezig om de positie in dit bedrijf te vergroten. Toen de implied volatility hoog was eerder dit jaar heeft BRK ook erg veel puts geschreven op BNI. Dat heeft ze geen windeieren gelegd.

Overigens is het verhaal over wat hij niet snapt dat koopt hij niet ook niet helemaal waar. Volgens mij wist hij voor het grootste gedeelte niet wat Salamon Brothers deed en volgens mij weet hij ook niet wat Goldman Sachs allemaal doet. Een van de regels van Buffett is dat je je eigen regels mag overtreden :).

Mijn IPHS pick van eerder in dit (vorig?) topic doet het weer goed: http://news.moneycentral....date=20091102&id=10626188 Alleen jammer dat ik mijn positie al verkocht heb. Ik heb nog wel geschreven puts die nu bijna waardeloos zijn geworden :).
Euhm, dacht het niet, hij zit al jaren in dat bedrijf ... zelfs langer dan het artikel aangeeft.
http://seekingalpha.com/a...-in-the-railroad-industry
Staat allemaal uitgelegd in "The essays of Warren Buffet: Lessons for corporate America" waarom hij investeerde in deze sector.
Salomon Brothers en Goldman Sachs idem dito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Graviton12 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:34:
[...]

Euhm, dacht het niet, hij zit al jaren in dat bedrijf ... zelfs langer dan het artikel aangeeft.
http://seekingalpha.com/a...-in-the-railroad-industry
Staat allemaal uitgelegd in "The essays of Warren Buffet: Lessons for corporate America" waarom hij investeerde in deze sector.
Salomon Brothers en Goldman Sachs idem dito.
Uhm, jij zegt dat hij ervaring heeft in spoorwegen. Als je daar mee doelt op dat hij aandeelhouders is van het bedrijf wat hij vandaag gekocht heeft moet ik je gelijk geven. Dit is echter de eerste keer dat Berkshire een spoorweg in z'n geheel koopt. En bij Salamon Brothers en Goldman Sachs wist/weet hij echt niet wat ze daar allemaal doen. Vooral bij Salomon was hij niet op de hoogte van de financiële alchemie die ze daar beoefende. En laat mij alsjeblieft niet zijn biografie er bij pakken om de juiste bladzijdes en quotes op te zoeken.

EDIT: nu maar hopen dat er binnenkort geen orkanen of aardbevingen zijn. BRK heeft waarschijnlijk niet veel geld meer in kas na dit.

[ Voor 6% gewijzigd door Brons op 03-11-2009 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
Sja dan zal het een quotes oorlog worden, vind hier 10tal quotes waarbij hij alle drie de bedrijven aanhaalt en aangeeft dat hij wel degelijk weet waarover het gaat bij alle drie.
En wie niet weet wat banken doen moet niet op de beurs gaan spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Dan neem ik aan dat jij niet op de beurs aanwezig bent want ik kan mij niet voorstellen dat jij weet wat de Goldman Sachs en dergelijke allemaal doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik ga dit weekend toch een keer kijken naar ING. Ik zit er over te denken om nog meer ING perpetuals te kopen. Misschien ook wel perpetuals in euro's al zit daar een stuk minder koerswinst in. Het goede nieuws van de laatste paar weken heeft mijn honger naar ING schuldpapieren vergroot. Daarom wil ik misschien wel een groot gedeelte van mijn portfolio in ING perpetuals steken.

Belangrijke vragen die je jammer genoeg niet in de verslagen kan lezen zijn onder andere hoeveel de emissie uiteindelijk gaat opleveren. De bedoeling was €7.5 miljard. En dat zal een grote extra margin of safety inbouwen. Ook vraag ik mij af hoe ze de opsplitsing gaan doen. Gaan ze bijvoorbeeld NN verkopen of gaan ze een spin-off doen naar de aandeelhouders? Dat laatste lijkt mij erg onwaarschijnlijk gezien het feit dat de Staat toch nog €5 miljard in de bank heeft zitten en ze willen natuurlijk niet een groot gedeelte van het bedrijf in handen van de aandeelhouders zien verdwijnen.

Ook wil ik nog een keer de kapitaalstructuur bekijken. Waar staat de Staat bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Brons schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 23:02:
Ik ga dit weekend toch een keer kijken naar ING. Ik zit er over te denken om nog meer ING perpetuals te kopen. Misschien ook wel perpetuals in euro's al zit daar een stuk minder koerswinst in. Het goede nieuws van de laatste paar weken heeft mijn honger naar ING schuldpapieren vergroot. Daarom wil ik misschien wel een groot gedeelte van mijn portfolio in ING perpetuals steken.
Houdt spreiding in de gaten. ING en Aegon perps vormen bij mij nu samen ca 25% van de beleggingsporto en dat is al vrij veel vind ik persoonlijk.
Belangrijke vragen die je jammer genoeg niet in de verslagen kan lezen zijn onder andere hoeveel de emissie uiteindelijk gaat opleveren. De bedoeling was €7.5 miljard. En dat zal een grote extra margin of safety inbouwen.
Afaik is wordt de emissie gegarandeerd door een consortium. Enige tricky aspect is dat ING zelf ook onderdeel van dat consortium van underwriters is.
Ook vraag ik mij af hoe ze de opsplitsing gaan doen. Gaan ze bijvoorbeeld NN verkopen of gaan ze een spin-off doen naar de aandeelhouders? Dat laatste lijkt mij erg onwaarschijnlijk gezien het feit dat de Staat toch nog €5 miljard in de bank heeft zitten en ze willen natuurlijk niet een groot gedeelte van het bedrijf in handen van de aandeelhouders zien verdwijnen.
NN wordt zeer waarschijnlijk verkocht. Op de dag van de aankondiging deed Hommen al uitlatingen die in die richting geinterpreteerd kon worden.

Wat betreft de positie van de overheid zijn er voldoende incentives om die EUR 5 miljard z.s.m. af te lossen. Continue bemoeienis van Kroes is daarvan wel de belangrijkste. Kosten en dividendbeleid spelen ook mee.

De opsplitsing van ING heeft trouwens ook effect op de perps. Het maakt namelijk uit onder welke entiteit deze gehangen worden. Ik heb mijn schuld liever onder een too big too fail instituut hangen dan een onderdeel dat wel onderuit mag gaan ;) Bij de opsplitsing van ABN zijn sommige schulden naar RBS gegaan terwijl andere bij het door de staat overgenomen deel terecht zijn gekomen. Over het hoe en wat weet ik niet. Soms hangen perps onder specifieke bedrijfsonderdelen. De prospectus van IND noemt in elk geval alleen ING Groep NV.
Ook wil ik nog een keer de kapitaalstructuur bekijken. Waar staat de Staat bijvoorbeeld?
Issuer: ING Groep N.V.
Investor: State of The Netherlands
CHAPTER I CORE TIER I SECURITIES RANKING PARI PASSU WITH ORDINARY SHARES

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 07-11-2009 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rukapul schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 20:32:
[...]

Houdt spreiding in de gaten. ING en Aegon perps vormen bij mij nu samen ca 25% van de beleggingsporto en dat is al vrij veel vind ik persoonlijk.
Ik zit nu voor zo'n 15% in ING perpetuals. Ik wil naar de 30% tot 35% gaan. Doorgaans probeer ik aan spreiding te doen maar ik ben bereid om extra risico te nemen als ik van mening ben dat het een goede deal is.
Afaik is wordt de emissie gegarandeerd door een consortium. Enige tricky aspect is dat ING zelf ook onderdeel van dat consortium van underwriters is.
Volgens mij bepalen ze de definitieve prijs enkele dagen voor de emissie. Dus er is volgens mij nog wel een kans dat het bedrag tegen valt of dat de emissie mislukt.
NN wordt zeer waarschijnlijk verkocht. Op de dag van de aankondiging deed Hommen al uitlatingen die in die richting geinterpreteerd kon worden.
Ik denk dat het bijna uitgesloten is dat ze een spinoff doen. Ze kunnen dat gewoon niet maken zolang de overheid nog een belang heeft. Echter als de overheid uitgekocht is lijkt mij een spin off voor het belang van de aandeelhouders helemaal niet zo raar. Een groot voordeel is dan dat ze NN niet een verkeerde prijs kunnen geven.
Wat betreft de positie van de overheid zijn er voldoende incentives om die EUR 5 miljard z.s.m. af te lossen. Continue bemoeienis van Kroes is daarvan wel de belangrijkste. Kosten en dividendbeleid spelen ook mee.
Het afkopen van de overheid is een goede zaak. Het scepter van het overslaan van dividend betalingen hangt (nu heel wat minder) boven de ING. Het niet betalen kan het op de lange termijn ING moeilijker maken om kapitaal op te halen.

En volgens mij is het een mandatory payment event omdat de overheid junior is aan de perpetuals. Als ze de overheid dus na het komende ex-dividend datum betalen is er nog een garantie voor nog minimaal 2 dividenden.

Althans, ik ben er 90% zeker van
De opsplitsing van ING heeft trouwens ook effect op de perps. Het maakt namelijk uit onder welke entiteit deze gehangen worden. Ik heb mijn schuld liever onder een too big too fail instituut hangen dan een onderdeel dat wel onderuit mag gaan ;) Bij de opsplitsing van ABN zijn sommige schulden naar RBS gegaan terwijl andere bij het door de staat overgenomen deel terecht zijn gekomen. Over het hoe en wat weet ik niet. Soms hangen perps onder specifieke bedrijfsonderdelen. De prospectus van IND noemt in elk geval alleen ING Groep NV.
Dit is inderdaad een groot risico en een van de redenen dat ik in maart (ish) geen ABN perpetuals heb gekocht. Ik kon niet goed vinden wie verantwoordelijk was voor de betalingen. Het lijkt mij logisch dat als ING alleen nog in de Benelux gaat opereren dat IND (en consorten) over gaan naar ING Direct/Sharebuilder. Ik zou niet weten wat ING met (veel) dollars moet in de toekomst. Of dit zomaar zonder slag of stoot kan weet ik niet. Maar dit is een scenario in de verre toekomst waar wij jammer genoeg niet veel over kunnen zeggen.

EDIT: en als het dan niet mee zou gaan bij verkoop van de Amerikaanse divisie zou het dan niet logisch zijn om de schuld in te lossen met de opbrengsten van de verkoop? Hmm, speculaties...

Als morgen de perpetuals (in dollar en euro) een goede prijs hebben ga ik meer kopen.

Al met al lijkt het er op dat Bos (helaas) een hele slechte deal heeft gemaakt. Wat ING, theoretisch, zou kunnen doen is de common (en de staat) geen dividend geven voor 3 jaar om vervolgens het staatsbelang om te zetten in aandelen. De overheid heeft dan de keus om voor aandelen te gaan of €10 (de aankoopprijs). Als de common ver boven de €10 is (met een maximum van €15, want dan kan ING ook gewoon het belang terug kopen) kan ING ook besluiten om te beginnen met betalen van de 8,5% want het is toch niet cumulatief. Theoretisch kan de ING onbeperkt lang een lening van €10 miljard gratis houden zolang ze de aandelen geen dividend geven. En volgens mij zal het de aandeelhouder worst wezen of hij een dividend krijgt als ING €10 miljard mag vasthouden voor nop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb de gok genomen. Ik heb meer IND gekocht op $16.80. Mijn gemiddelde prijs is nu $16.20 (10,8% yield). Mijn portfolio bestaat nu voor 30% uit IND. Ik heb nog wat cash dat ik blijf houden voor het geval dat ING wel stopt met betalen (lijkt mij niet heel erg waarschijnlijk), dan koop ik er nog wat bij. Ik heb wel afstand genomen van Friedman Industries, voor $6.14 (toch 5,5%, inclusief kosten, rendement in 11 dagen), om wat ruimte te maken in mijn portfolio. Ik vind het wel jammer omdat ik nog wel meer verwacht van FRD. Ik verwacht echter nog meer van IND de komende maanden, en misschien zelfs jaren. Als ik weer wat meer cash heb steek ik het waarschijnlijk weer in FRD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Moet ik zelf opletten voor Friedman dus :P Heeft de CEO/CFO nog teruggemaild op je vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Ik heb een standaard mailtje gehad dat hij er op terug komt. Nog geen antwoord dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik heb twee vragen waar ik niet uitkom, wellicht kijk ik met m'n neus, maargoed ... misschien heeft iemand een betere bron voor mij?

1) Ik weet dat obligaties in waarde stijgen als de marktrente daalt v.v. (laten we even uitgaan van standaard vastrentende obligaties die nog een lange looptijd hebben), ik kan alleen nergens vinden waarom dat zo zou zijn, is hier een goede uitleg over te vinden op een site of in een boek?

2) Een stijgende goudprijs is niet zo heel interessant als de waarde wordt uitgedrukt in een waardeverminderende valuta, ik ben benieuwd hoe het verloop is in euro's of valutamandjes oid, zijn hier grafieken van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
kenneth schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:52:
Ik heb twee vragen waar ik niet uitkom, wellicht kijk ik met m'n neus, maargoed ... misschien heeft iemand een betere bron voor mij?

1) Ik weet dat obligaties in waarde stijgen als de marktrente daalt v.v. (laten we even uitgaan van standaard vastrentende obligaties die nog een lange looptijd hebben), ik kan alleen nergens vinden waarom dat zo zou zijn, is hier een goede uitleg over te vinden op een site of in een boek?

2) Een stijgende goudprijs is niet zo heel interessant als de waarde wordt uitgedrukt in een waardeverminderende valuta, ik ben benieuwd hoe het verloop is in euro's of valutamandjes oid, zijn hier grafieken van?
1) Omdat een obligatie een vaste rente (stel 6%) uitbetaalt zal de obligatie meer waard moeten worden als de marktrente (stel naar 4%) daalt. Immers, de markt is "blij" met 4%, dus als het effectieve rendement van de obligatie 4,1% is zal iedereen hem willen hebben. Dus wordt er bijv. 120 euro voor zo'n obligatie betaalt (afhankelijk van looptijd natuurlijk). Merk op dat iemand die op uitgiftedatum is ingestapt in dit scenario veel meer dan 6% maakt als hij/zij bij de koers van 120 euro uitstapt.

2) Ik zou gewoon even de EOD goud (in dollar) data-punten vermenigvuldigen met de EOD koersen van de euro/dollar (die je van de ECB site af kan trekken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Okay, maar ik zie het verband niet tussen marktrente en de obligatiekoers: de marktrente is toch de geldende rente op de kapitaalmarkt en dus relevant voor ondernemingen (aanbodzijde)? Wat heeft een belegger (vraagzijde) daarmee dan te maken dat dat de vraag en dus koers beinvloedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:23

Kid Buu

Huh, Pietje?

kenneth schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:00:
Okay, maar ik zie het verband niet tussen marktrente en de obligatiekoers: de marktrente is toch de geldende rente op de kapitaalmarkt en dus relevant voor ondernemingen (aanbodzijde)? Wat heeft een belegger (vraagzijde) daarmee dan te maken dat dat de vraag en dus koers beinvloedt?
Je kan die obligatie toch verhandelen..... couponrente wordt over de nominale waarde van de obligatie vergoed. Als de marktrente daalt, heeft dat tot gevolg dat een obligatie met een hogere rente stijgt. En vice versa.

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Markten beinvloeden elkaar toch? Dit is wel heel basaal, maar als je 2 markten hebben waarop hetzelfde produkt verhandeld wordt dan zullen die produkten ongeveer gelijk geprijsd zijn.

Renteprodukten kunnen wel verschillen, maar de gemeenschappelijke component is altijd heel groot. Overigens "zijn" obligaties juist de marktrente, alleen de korte rente is een iets ander spel (wordt beinvloedt door centrale banken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Misschien is het makkelijker om het met een voorbeeld te doen:

We nemen een obligatie zonder einde om zo geen rekening te moeten houden met de aflossing. XYZ geeft een obligatie uit voor €100 met een coupon van 8%. Ieder jaar geeft XYZ dus €8 rente. Een jaar later is de normale rente voor bedrijven als XYZ echter 6%. Jij krijgt echter nog steeds 8%. Als je het nu wil verkopen willen mensen waarschijnlijk genoegen nemen met 6% (of iets meer). Om dat percentage te krijgen met dezelfde coupon van €8 moet je obligatie dus duurder zijn. In dit geval dus zo'n €133 (8/133). Andersom is het ook het geval dat als de rente stijgt naar 10% en je wil de obligatie verkopen je iets in prijs zal moeten dalen. Ongeveer €80 om precies te zijn.

Met een obligatie met een einde zal je ook nog een keer rekening moeten houden met het bedrag dat je aan het einde krijgt. Dan moet je uitrekenen wat de zogenaamde yield to maturity is. De eerste link die ik van google krijg is deze: http://www.moneychimp.com/articles/finworks/fmbondytm.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Kid Buu schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:08:
[...]

Je kan die obligatie toch verhandelen..... couponrente wordt over de nominale waarde van de obligatie vergoed. Als de marktrente daalt, heeft dat tot gevolg dat een obligatie met een hogere rente stijgt. En vice versa.
Dat het gebeurt weet ik, ik vroeg me af waarom, ik was dus benieuwd naar het waarom van het mechanisme :)
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:18:

Markten beinvloeden elkaar toch? Dit is wel heel basaal, maar als je 2 markten hebben waarop hetzelfde produkt verhandeld wordt dan zullen die produkten ongeveer gelijk geprijsd zijn.
Dat ze elkaar beinvloeden wil ik wel geloven. Maar er valt voor een belegger toch niets te halen op de kapitaalmarkt? Waarom beinvloedt die markt dan toch de obligatiekoers?
Renteprodukten kunnen wel verschillen, maar de gemeenschappelijke component is altijd heel groot. Overigens "zijn" obligaties juist de marktrente, alleen de korte rente is een iets ander spel (wordt beinvloedt door centrale banken).
Hmm, interessant feit :)
Brons schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:35:
[...]

Misschien is het makkelijker om het met een voorbeeld te doen:

We nemen een obligatie zonder einde om zo geen rekening te moeten houden met de aflossing. XYZ geeft een obligatie uit voor €100 met een coupon van 8%. Ieder jaar geeft XYZ dus €8 rente. Een jaar later is de normale rente voor bedrijven als XYZ echter 6%. Jij krijgt echter nog steeds 8%. Als je het nu wil verkopen willen mensen waarschijnlijk genoegen nemen met 6% (of iets meer).
Waarom willen ze er genoegen mee nemen dan? Omdat (wilde gok van mij) nieuwe obligaties nu worden uitgegeven tegen 6%? En omdat obligaties redelijk homogeen zijn (ik beperk me tot het gemak tot hypothetische vastrentende eeuwigdurende staatsobligaties) de marktwerking dus haar werk zal doen en door de uitgifte van 6%-obligaties alle obligaties even duur worden?

YTM had ik al over gelezen, daar ga ik me later verder in verdiepen als ik dit een beetje denk te snappen :)

[ Voor 29% gewijzigd door kenneth op 10-11-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

In het geval van de lagere rente (en dus duurdere obligatie) zal je als verkoper je obligatie die 8% geeft toch nooit verkopen tegen 8% als andere obligaties 6% geven? In het geval van de hogere rente (en dus goedkopere obligatie) zal je er genoegen mee moeten nemen als verkoper want niemand gaat natuurlijk de prijs betalen voor 8% rente terwijl vergelijkbare obligaties 10% zijn.

Vergeet niet: je hoeft je obligatie niet te verkopen. Je mag deze gewoon vasthouden tot het einde van de looptijd (of oneindig in sommige gevallen) en dan krijg je meestal (99% van de keren, er zijn ook speciale obligaties) de uitgifteprijs terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ok, denk dat ik het wel begrijp zo, dank allen :)

* kenneth duikt in YTM :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Wow, AMD echt goed bezig vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DPgj8tBkleBkztN3Xn3aQnzh/full.png

http://finance.yahoo.com/...es&pos=main&asset=&ccode=

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-09 21:59

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Niet gek als ze meer dan een miljard dollar overgemaakt krijgen van Intel ;). Zie ook hier en vast snel ook op veel andere nieuwssites.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Brons

Brons

Fail!

25% van je marktwaarde in cash krijgen is inderdaad geen slechte zaak.

Verwijderd

Topicstarter
Conference call over een paar minuten:

http://biz.yahoo.com/cc/8...lcwRzbGsDYW1kYW5kaW50ZWxj

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Waarom schrijft niemand dat de handel in intel is stilgelegd?

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Verwijderd

Topicstarter
Omdat het niet zo is?

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Dat was tijdelijk zo te zien, op het moment dat het nieuws naar buiten kwam vanmiddag was er sprake van.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Verwijderd

Topicstarter
There are three key components to the agreement:

First, Intel has agreed to an important set of ground rules that we hope will define the path to a free and open market in the microprocessor industry;

Second, we have agreed to a new patent cross-license agreement that gives AMD broad rights and the freedom to operate a business utilizing multiple foundries,

And third, GLOBALFOUNDRIES has agreed to terms that allow them the freedom to operate as an independent world-class leading-edge foundry company, going forward, without being a subsidiary of AMD.

In addition, Intel has agreed to pay AMD $1.25 billion.
Raar hoor, er verandert wel meer dan alleen die $1,25 mrd, dit zit nog niet verwerkt in de koers (die $1,25 mrd niet eens helemaal).

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ik snap er nog niet heel veel van. Ik pak twee obligaties erbij:

NEDERLAND 7.500% 1993-2023 15/01
NEDERLAND 3.750% 2006-2023 15/01

Beide series hebben dezelfde afloopdatum, de rentes zijn alleen verschillend. Ik kan nergens op de site (Binck) het nominaal bedrag vinden, dus ik ga bij beide uit van € 1000. Heeft geen invloed op de berekening, toch?

De eerste heeft een laatstgedane koers van 136,81, de tweede van 98,46. Dat betekent dat je reële rente is:
NEDERLAND 7.5%: 7,5% van €1000 = €75; 75/1368,10 = 5,48%
NEDERLAND 3.75%: 3,75% van €1000 = 37,50; 37,50/984,60 = 3,81%

Waarom zou je dan nog de 3,75%-obligaties kopen? Er zijn er vandaag dik vierhonderdduizend van verhandeld dus ik maak een denk- en/of rekenfout :D Waar?
En waar vind ik de nominale bedragen?

Verwijderd

Topicstarter
Het valt toch wel op dat een obligatie altijd "rond" de 100 (eur of $) kost?

Dus zal het nominale bedrag wel 100 zijn. Als je dat neemt gaat de berekening dan wel goed? Er zou i.i.g. hetzelfde uit moeten komen.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Mij is geleerd dat die bedragen van rond de 100 niet de bedragen maar de percentages zijn waarbij 100 = par ...

edit: Binck Helpcenter zegt:
De koers van een obligatie is in percentages. Een koers van 101,15 betekent 101,15%.

[ Voor 36% gewijzigd door kenneth op 12-11-2009 18:03 ]

• Brons

Brons

Fail!

Par is meestal 100. Het kan wel zijn dat de nominale waarde van 1 obligatie €1000 is. Wat je hier in de berekening vergeet mee te nemen is de winst en het verlies die je moet nemen om de obligatie te kopen. Bij aflossing ben je namelijk 36,81 van de 138,81 gewoon kwijt.

Als je de yield to maturity uitrekent komt je voor beide ongeveer op 3,9% uit. De 7,5% obligatie geeft een fractie minder maar dat komt waarschijnlijk omdat deze ouder is. Oudere obligaties zijn iets minder liquide en hebben daardoor een kleine discount. Als ik LTCM mag geloven in ieder geval.

Speel anders even met deze site: http://www.moneychimp.com...bond_yield_calculator.htm

Ik heb overigens 13 jaar gebruikt voor de berekening. Wil je het echt goed hebben zal je moeten uitzoeken wanneer de aflossing echt is. www.dutchstate.nl heeft die informatie wel.

grizzlybeer: ik ben even de weg kwijt in trader workstation. Stel ik heb een net liquidation value van $1000. Stel ik wil dit geld nu overzetten naar euro's als hedge, en ik wil geen effecten verkopen, kan ik dan in FXtrader gewoon naar buy EUR gaan en 666 intypen (666*1.48 is ongeveer $1000) om dat om te zetten? Is dat een fysieke forex transactie of is het een future contract? Heb jij hier ervaring mee?

[ Voor 20% gewijzigd door Brons op 12-11-2009 18:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Brons schreef op donderdag 12 november 2009 @ 18:07:
grizzlybeer: ik ben even de weg kwijt in trader workstation. Stel ik heb een net liquidation value van $1000. Stel ik wil dit geld nu overzetten naar euro's als hedge, en ik wil geen effecten verkopen, kan ik dan in FXtrader gewoon naar buy EUR gaan en 666 intypen (666*1.48 is ongeveer $1000) om dat om te zetten? Is dat een fysieke forex transactie of is het een future contract? Heb jij hier ervaring mee?
Je bedoelt in je voorbeeld dat je gewoon voor $1000 aan aandelen hebt en dat je hiervoor ook daadwerkelijk dollars gekocht hebt destijds (ik ga uit van eur base currency)?

Maar dat maakt niet uit voor je vraag.

De FX markt bij IB is een directe interbank spotmarkt (i.t.t. bijna alle ander brokers). Het zijn fysieke euro's die je koopt.

Je hebt IDEAL en IDEAL Pro. Op de laatste heb je alleen een USD/EUR paar en kan je alleen terecht met $25.000 of meer. Spreads zijn beste wat er is (voorbeeld: 1.50000 - 1.50005)

Bij IDEAL zijn de spreads slechter en kan je terecht vanaf $1. Let op: je hebt daar een USD/EUR en een EUR/USD paar. Welke je kiest maakt eigenlijk niet uit (wel opletten met prijs en kopen/verkopen), doorgaans heeft 1 van de 2 betere spreads (dat varieert wel).

Ik zou geen FXTrader gebruiken, maar gewoon USD of EUR intikken en "cash" kiezen. Dan zie je ze vanzelf.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01:36
kenneth schreef op donderdag 12 november 2009 @ 17:52:
Ik snap er nog niet heel veel van. Ik pak twee obligaties erbij:

NEDERLAND 7.500% 1993-2023 15/01
NEDERLAND 3.750% 2006-2023 15/01

Beide series hebben dezelfde afloopdatum, de rentes zijn alleen verschillend. Ik kan nergens op de site (Binck) het nominaal bedrag vinden, dus ik ga bij beide uit van € 1000. Heeft geen invloed op de berekening, toch?

De eerste heeft een laatstgedane koers van 136,81, de tweede van 98,46. Dat betekent dat je reële rente is:
NEDERLAND 7.5%: 7,5% van €1000 = €75; 75/1368,10 = 5,48%
NEDERLAND 3.75%: 3,75% van €1000 = 37,50; 37,50/984,60 = 3,81%

Waarom zou je dan nog de 3,75%-obligaties kopen? Er zijn er vandaag dik vierhonderdduizend van verhandeld dus ik maak een denk- en/of rekenfout :D Waar?
En waar vind ik de nominale bedragen?
Wat ik heb geleerd bij M&O :

Een obligatie is dus een lang lopende lening. Je leent je geld uit aan de overheid voor een bepaalde tijd. De nom. waarde is bijvoorbeeld €1000,-. En de looptijd 5-10 jaar. Met een vaste rente van 5%. Ligt op dit moment de rente echter op 3,75%, dan zijn mensen bereid er meer voor neer te leggen met de gok dat deze pas in het 9e of 10e jaar word afgelost.

Maareh, ik ben ook van plan om eens wat geld in aandelen te gaan stoppen :) Weet nog niet echt hoe ik het moet aanpakken, maar ik heb net even de site van IB bekeken en dat lijkt me wel een goede site. Ben nu de demo aan het downloaden. Als ik het goed begrijp kan ik hier dus gewoon 'live' in aandelen handelen?

Ik heb trouwens even verder gezocht dan IB, en heb Plus500 gevonden. Nederlands programma met een erg duidelijke interface. Die demo ook geprobeert en dat ziet er veeel begrijpbaarder uit :) ;) mmm, bij plus500 krijg ik 'gratis' €20,- als ik mijn 06 confirm. Zo maar even aanmelden en in een klein aandeel beleggen :9

PS: Ik wil niet voor duizenden euro's gaan beleggen. Meer voor de lol. Denk eerder aan een paar honderd euro.

[ Voor 11% gewijzigd door Bobmeister op 12-11-2009 20:10 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste

Dit topic is gesloten.