Okay, ik had jullie een korte write-up beloofd, dus bij deze

.
Ik beleg al 10 jaar actief en vanaf mijn 13e al passief (ben nu 27). Als actief belegger heb ik het meeste inmiddels wel aangeraakt, behalve obligaties. Want, tja het zijn obligaties...Anyway, ik was vrij snel na hun introductie al bezig met hefboominstrumente. Eerst Turbo's van de ABN, maar inmiddels heb je er nog veel meer. Geeft helemaal niks, ze zijn allemaal praktisch hetzelfde. Voor degenen onbekend met hefboomprodukten: deze financieren het grootste deel van je investering en beschermen hun eigen investering met een stoploss. Hierdoor beleg je met een hefboom: als de onderliggende waarde (bijvoorbeeld de AEX) stijgt met 1%, kan jouw Turbo zo 10% stijgen. Als je Turbo een stuk daalt (zeg zo'n 10%), ben je alles kwijt.
De afgelopen jaren was ik vrij succesvol met Turbo's, which was nice. Het was natuurlijk maar een hobby: speculeren met een veilig gedeelte van je vermogen. Afijn, begin dit jaar ben ik een aantal experts gaan volgen. Deze experts publiceren een deel van hun dagelijkse updates gratis, en vragen meestal geld (abonnement danwel no cure no pay vormen bestaan) voor
signalen. Deze krijg je dan via SMS en e-mail binnen zodat je hun acties kunt nadoen.
De track records van een aantal van deze experts liegen er niet om: tientallen procenten per jaar. De meesten hebben echter nog geen lange historie. Verder blijft het een beetje tricky: als je een uur later pas online kunt zijn, kun je al heel wat mislopen (of juist goedkoper inkopen/duurder verkopen!). Ook wordt er soms creatief gedaan met koersen/timings. Je kunt lang niet altijd alle acties precies nabootsen, zelfs niet als je alles laat vallen op het moment dat je je SMSje binnen krijgt. Maar mijn ervaring is trouwens dat deze nadelen op zich meevallen, zolang je maar tijdens handelsuren niet te ver van een PC/lappie/tablet bent. Ikzelf heb een USB internet stickie aangeschaft hiervoor.
Goed, ik heb een jaar lang de acties van een aantal experts gevolgd en uitgevoerd. En dit is het resultaat:

Je ziet hier alle acties vanaf ongeveer februari 2010. Er zijn veel meer positieve dan negatieve trades, maar sommige negatieve posities waren een stuk groter. Dit kwam vooral omdat een van de experts geen verlies nam en verliezen door liet lopen...De positieve uitschieter is een eigen actie van mijzelf (een verzameling voorzichtige Turbo's AEX Long voor een fors bedrag welke de decemberrally heeft meegekregen en heb verkocht op de eerste handelsdag 2011). Zonder deze actie was dit speculatieve werk zinloos (resultaat: 0). In deze grafiek is (nog) niet op te maken welke expert verantwoordelijk is voor welke actie maar ik kan je vertellen dat mijn eigen acties goed waren, en dat de acties van één expert verantwoordelijk waren voor het grootste deel van het verlies. Erg jammer natuurlijk.
Dit zijn dus de speculatieve acties, afgescheiden van de rest. De meesten laten hier als echte Hollander geen woord vallen over hun belegd vermogen, maar we weten natuurlijk allemaal dat we geen grote fortuinen in dit soort producten willen stoppen. De openingsposities waren zo ergens tussen de 500 en 3000 euro elk.
Lessons learned:
- Sommige experts kun je blind vertrouwen, maar sommigen niet
- Doe toch niet te vaak je eigen 'sausje' over de mening van een expert. Als het héél dom klinkt, doe het dan niet. Maar je mist natuurlijk ook winst als je ongelijk hebt. Je betaalt je expert niet voor niks
- Beleg niet alles wat je hebt in dit soort hefboomproducten (niet dat ik dat deed, maar ik zet hem er toch maar even bij)
- Transactiekosten zijn killing, dit grapje hierboven kost 1500 euro bij Binck. Zoek de goedkoopste broker.