Tussen de 14 en 15 ligt de historische PE voor de Amerikaanse aandelenmarkt.Brons schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:05:
Volgens mij is er niet echt een normaal cijfer voor individuele bedrijven. Een bluechip als ATT zal over het algemeen een lagere PE hebben dan een klein technologiebedrijf met explosieve groei.
Voor indices kan je misschien wel een normaal niveau bepalen. Dat zal volgens mij inderdaad ergens tussen de 15 en 20 liggen. Er zijn hele studies hierop losgelaten, waarschijnlijk heeft Rukapul deze cijfers wel paraat.
Tot zover wat ik uit m'n hoofd wist. Even snel geciteerd uit Stocks for the Long run van Jeremy Siegel:
Die 14.45x komt overigens akelig dicht bij historische reele (dus na inflatie) rendement in diezelfde markt van 6.8%.The P-E ratio of the entire market, based on the most recent 12 months of reported earnings, is shown in Figure 7-2. It has fluctuated between a low of 5.31 in 1917 and a high of 46.71 in 2002. Its average historical level is 14.45.
Andere indices / aandelenmarkten liggen hier enigszins bij in de buurt.
Overigens is sinds 1990 de gemiddelde PE niet onder het historisch gemiddelde geweest met uitzondering van het dal in 2008.
Tenslotte is CAPE of Shiller-PE een betere maat dan pure PE om de sterke schommelingen in de earnings uit te middelen
Voor individuele bedrijven mag je m.i. een ruimere bandbreedte hanteren. Er is echter voldoende literatuur (o.a. Graham) beschikbaar die dit hardhandig rationaliseert tot koude getallen en erop lijkt te wijzen dat je het niet te gek moet maken.
Aangezien aandelen in principe een prima inflatiehedge zijn kun je inflatie in principe buiten beschouwing laten.Klopt, al heb je netto niets aan een hogere winst door inflatie.
Er is empirische data dat het rendement op groeiaandelen lager ligt dan dat van stabiele bedrijven (nee, niet bij de hand om te citerenOverigens wil ik niet zeggen dat VMW deze prijs onterecht heeft. Als het zo door blijft groeien is het een terechte prijs.