zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 12 Laatste
Acties:
  • 100.087 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Killer schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 22:21:
[...]

Ja, die is er inderdaad...METEN! Alleen doet niemand dat en gaat men luisteren. En daarmee worden er allerlei onzuivere zaken automatisch meegenomen. Vooringenomen ideeën, veronderstellingen, psyche..noem maar op.En daarmee wordt de 'meting' volledig persoonlijk en voor jezelf. Is niets mis mee, maar verkondig niet (net als velen) de enorme verbeteringen, want die bestaan alleen in het hoofd van de eigenaar. Hard, maar waar.

Wederom, in essentie niets mis mee, tenzij je je bewust bent van je tekortkomingen. Maar ga niet de mythe in stand lopen houden. Want er is geen technische meting die dit geneuzel ondersteund.
[herhaling]

Dubbel blind testen, in een gecontroleerde omgeving met voldoende grote testgroep, is wetenschappelijk gezien gewoon "meten". Je meetinstrument is dan de groep van testpersonen.

In die zin is het dus niet helemaal waar dat men niet/nooit zou meten.

[/herhaling]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02 16:45

Killer

Hatseflats!

JumpStart schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 09:50:
[...]

[herhaling]

Dubbel blind testen, in een gecontroleerde omgeving met voldoende grote testgroep, is wetenschappelijk gezien gewoon "meten". Je meetinstrument is dan de groep van testpersonen.

[/herhaling]
Heb je helemaal gelijk in. Alleen doelde ik hier meer op: Koop iets en test het zelf door te luisteren. Op zich een goed instrument, voor eigen gebruik, maar geen grond voor exacte claims en stellingen. Alleen maar goed voor persoonlijke overtuigingen en meningen.

Het is voor een eenling niet te doen om bij elke aanschaf een ABX met een groep mensen te organiseren, en ook niet nodig. Wil je echter keiharde beweringen doen, dan is dit echter een prima instrument.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Om even de boel met beide benen op de grond te keren: Genieten de audiofielen nog wel van muziek? Ik zou helemaal gek worden als ik de hele tijd moet analyseren of mijn apparatuur wel goed genoeg en of een blokje hout onder de speaker meer sprankelend hoog zou op moeten leveren. Ik verdien mijn boterham met het luisteren naar geluid en het zo optimaal afstellen, maar thuis luister ik gewoon MP3's over mijn powered monitors, of, nog erger (?), over de speakertjes van mijn laptop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zeg, muziek is slechts een middel om naar je installatie te luisteren! Dat weet toch iedereen :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Wilf schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 14:34:
Om even de boel met beide benen op de grond te keren: Genieten de audiofielen nog wel van muziek? Ik zou helemaal gek worden als ik de hele tijd moet analyseren of mijn apparatuur wel goed genoeg en of een blokje hout onder de speaker meer sprankelend hoog zou op moeten leveren. Ik verdien mijn boterham met het luisteren naar geluid en het zo optimaal afstellen, maar thuis luister ik gewoon MP3's over mijn powered monitors, of, nog erger (?), over de speakertjes van mijn laptop :P
Audiofielen luisteren toch alleen maar naar test en calibratiecd's :? :P

Enigzins ontopic: Sinds kort heb ik een beamer die ook met hdmi overweg kan. Daar had ik dus een kabel voor nodig, want mijn vorige beamer had ik via component aangesloten. Omdat ik mij bewust ben van de beruchte "Baked Air Cables" ben ik gewoon maar wat winkels binnen gewandeld. Uiteindelijk bij de Mediamarkt een 5m lange hdmi kabel meegenomen voor €34,99. Leuk detail, dezelfde kabel, met dezelfde lengte en dikte lag ook bij de afdeling audio/videokabels maar dan in een andere verpakking en een hogere prijs :P

Het beeld (via een Marantz DV 4001 opscalen naar 720p) op de Benq PE7700 (HD-Ready) ziet er prima uit. Heb ook wat hdwmv's bekeken via mijn Xbox360 en ook dat zag er mooi uit.
Een collega van mij wil er niet aan, hij koopt liever een kabel van één of ander duur merk. Nu moet hij wel iets meer overbruggen, namelijk acht meter maar mij lijkt dat een te verwaarlozen afstand. Naja, als het bij hem hangt moeten we maar eens testen :P

[ Voor 41% gewijzigd door Vrijdag op 13-06-2009 20:30 ]

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Haha, heb net de topic door zitten lezen. Soms erg grappige meningen :)

Ik geloof wel dat kabels verschil maken.
Maar niet in de enorme mate die door sommigen inderdaad beweerd wordt. Je kabel moet gewoon goed zijn. Dik genoeg zodat de weerstand laag genoeg is (en dat is weer afhankelijk van het gebruik van de kabel). Met een goede isolatie en evt. afscherming. Aders ver genoeg uit elkaar om een lage capaciteit te hebben. Zijn allemaal zaken die invloed hebben op de werking van de kabels.

Wat ik merk is dat vooral ook de stekkers erg veel invloed hebben op de verbinding, iets waar ik hier nog niemand over gehoord heb (misschien in de eerdere delen?). Duurdere kabels hebben vaak stekkers die gewoon goed en strak passen en zijn vaak beter gesoldeerd. Vergulde connectoren word ook vaak als onzin afgedaan, maar naar mijn mening zorgen ze ervoor dat je set ook na jarenlang nog steeds goede verbindingen heeft.

Ik denk wel dat je je geld daar moet besteden waar het het meeste effect heeft. En in verhouding tot je set natuurlijk. En waar: Interlinks zijn belangrijker dan je speaker kabel. Een goede afscherming is hier belangrijk omdat het signaal nivo laag is. Speaker kabels daarentegen moeten gewoon lekker dik zijn. Zeker als je 4ohm speakers hebt! En dan hebben we het er nog niet eens over het feit dat de impedantie nóg lager is bij hogere frequenties.

Hierboven lees ik ook meningen dat het helemaal niks uit maakt, maar daar ben ik het niet mee eens. Het doet er zeker wel toe. Tenminste, voor interlinks, scart, component en speaker kabels.

Bij voedingskabels trek ik de grens, dat vind ik echt onzin om daar extra geld aan uit te geven. Tenzij je ze helemaal naar de energie centrale zelf legt geloof ik niet dat het ook maar enige invloed heeft. De link hierboven naar die luistertest bevestigd dat ook. In de auto wordt dit weer een ander verhaal,,,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

[Yellow] schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:45:

Ik geloof wel dat kabels verschil maken.
Maar niet in de enorme mate die door sommigen inderdaad beweerd wordt. Je kabel moet gewoon goed zijn. Dik genoeg zodat de weerstand laag genoeg is (en dat is weer afhankelijk van het gebruik van de kabel). Met een goede isolatie en evt. afscherming. Aders ver genoeg uit elkaar om een lage capaciteit te hebben. Zijn allemaal zaken die invloed hebben op de werking van de kabels.

Wat ik merk is dat vooral ook de stekkers erg veel invloed hebben op de verbinding, iets waar ik hier nog niemand over gehoord heb (misschien in de eerdere delen?). Duurdere kabels hebben vaak stekkers die gewoon goed en strak passen en zijn vaak beter gesoldeerd. Vergulde connectoren word ook vaak als onzin afgedaan, maar naar mijn mening zorgen ze ervoor dat je set ook na jarenlang nog steeds goede verbindingen heeft.

Ik denk wel dat je je geld daar moet besteden waar het het meeste effect heeft. En in verhouding tot je set natuurlijk. En waar: Interlinks zijn belangrijker dan je speaker kabel. Een goede afscherming is hier belangrijk omdat het signaal nivo laag is. Speaker kabels daarentegen moeten gewoon lekker dik zijn. Zeker als je 4ohm speakers hebt! En dan hebben we het er nog niet eens over het feit dat de impedantie nóg lager is bij hogere frequenties.

Hierboven lees ik ook meningen dat het helemaal niks uit maakt, maar daar ben ik het niet mee eens. Het doet er zeker wel toe. Tenminste, voor interlinks, scart, component en speaker kabels.

Bij voedingskabels trek ik de grens, dat vind ik echt onzin om daar extra geld aan uit te geven. Tenzij je ze helemaal naar de energie centrale zelf legt geloof ik niet dat het ook maar enige invloed heeft. De link hierboven naar die luistertest bevestigd dat ook. In de auto wordt dit weer een ander verhaal,,,
In essentie heb je gelijk. De connectie moet goed zijn en de weerstand voldoende laag, alsmede de voldoende afscherming De capacitaire werking van zowel speakerkabel als interlink is te verwaarlozen. Tenzij je een idiote kabel hebt die zowat ontworpen is als een condensator, bevinden de invloeden van deze capaciteit zich minimaal in de honderden kilohertzen en dat geeft geen luidspreker weer, laat staan dat je het kunt horen.

Maar kabels die voldoen aan de door jou gestelde (overigens juiste) criteria, kun je kopen voor hele schappelijke prijzen. Alle die 'superkabels'die vaak ook erg duur zijn, voegen hier echter niets meer aan toe. Behalve natuurlijk zaken als Pride-of-ownership en soms een lekker spannend uiterlijk. Geluidsmatig doen ze niets beter dan een nette normale kabel. En dat is nu net de essentie van deze eeuwige discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-06 12:17

Part

Helemaal niets.....

[Yellow] schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 22:45:
....

.....
1 deel terug heb ik dit wel aangekaart maar dit verwaterde al snel in geneuzel over de impedantie van connectoren. ;)

Voor een goede verbinding staart de (home) audio wereld zich suf op oude normen van goedkoop ontworpen connectoren.

Zou je iets verder kijken dan zie je bv dat in de installatie wereld er veel meer kennis is hoe je een goede verbinding maakt met dikke (2,5mm2 of meer) kabels voor weinig geld.
Zou je het omdraaien en een zekering kast aansluiten gelijk aan luidspreker kabels dan brand binnen de kortste keren de hele kast af. >:)

Die veel te dure lompe stekkers met veel goud aan luidspreker kabels geven geen beter geluid maar zijn wel goed voor een hoog placebo effect, een rib uit je lijf en het compatible blijven met een norm uit 19xx. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
JumpStart schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 09:50:
[...]

[herhaling]

[/herhaling]
Is absoluut waar. Het probleem is alleen dat het volgens mij niet interessant is of men gemiddeld verschil hoort. Als er ook maar 1 persoon is die consequent het verschil kan duiden tussen goede en slechte kabels, dan is dat volgens mij al genoeg. Wat je dan hoogstens bewijst is dat het verschil erg minuscuul is, en voor de gemiddelde luisteraar wellicht niet interessant. Daar kan ik nog prima mee leven. Maar dan bewijs je toch ook dat er verschil is...

Overigens heb ik nog iets leuks gevonden tegen het argument "Denk je nou echt dat allerlei opnamestudio's bovengemiddelde kabels gebruiken?" - in dit topic vaak gebezigd. Ik wou jullie aandacht vestigen op Shunyata Research. Makers van allerlei verschillende kabels, maar vooral beroemd om hun stroomkabels (hier nog erger verguisd dan speakerkabels en interconnects). Hun klanten (voor stroomkabels dus) zijn onder andere Skywalker Sound, Sony Classical, De Wiener Philharmoniker, Doug Sax, James Guthrie (producer Pink Floyd), Peter McGrath, David Gilmour en Rick Rubin.
James Guthrie:
As studio owners, we are regularly exposed to numerous ‘quality enhancement products’ and have naturally become cautious and very selective; you rarely achieve an audible improvement without somehow adversely affecting another element in the audio chain. We have been using Shunyata power cables at my studio for some time now. Careful placement of the cables has resulted in reduced distortion, improved clarity, better low level detail and richer 3-dimensional depth in the soundstage. The Anaconda PowerSnakes, for example, have transformed our Sonoma system, used during the mastering process for the new 5.1 mix of ‘The Dark Side of The Moon’. I look forward to trying the Hydra AC distribution next. Highly recommended.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Alsof gerenommeerde producers ze allemaal op een rijtje hebben... Phil Spector anyone? :+

[edit]Even serieus: Grote namen die iets aanprijzen moet je altijd met een pak JoZo nemen. Endorsement is vaak niet een one way-street. Daar gaan grote bedragen in om. Vooral als een bedrijf dat wel kan betalen omdat nietsvermoedende klanten 3000 euro voor een Eurostekker neerleggen.

De mooiste produkties, waaronder die van Pink Floyd, hebben altijd veel gewerkt met Lo Fi apparatuur en analoge synths en tape recorders. Waarom? Omdat Lo Fi warm en vol klink. Waarom? Omdat het niet perfect is (analoge synths ontstemmen, tape heeft last van wow en flutter, het ontzettend slechte medium genaamd LP kan niet alle frequenties aan en verandert ook van (reproduceerbaar) spectrum naarmate de plaat afdraait (snelheid verandert -> hoe sneller hoe meer informatie er in het hoog past)... etc. etc.

[ Voor 81% gewijzigd door Wilf op 15-06-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Ik zeg niet: die gasten gebruiken het, dus het is goed. Wat ik alleen zeg is dat de redenering "Alle studio's gebruiken simpele kabeltjes, dus alle dure kabels zijn onzin" niet klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

dtjv schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:52:
Ik zeg niet: die gasten gebruiken het, dus het is goed. Wat ik alleen zeg is dat de redenering "Alle studio's gebruiken simpele kabeltjes, dus alle dure kabels zijn onzin" niet klopt.
ik heb hier in deel ?? ook al diverse voorbeelden gegeven van studio's die wel degelijk met bijvoorbeeld transparent bekabeling of volledig equi=tech stroomvoorziening hadden. Ze zijn er inderdaad dus wel degelijk. Aan de andere kant weet ik dat bijvoorbeeld stockfish records vrijwel alleen standaard kabel gebruikt, dus ja wat nu beter is ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

In muziek is er geen beter, alleen anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Goed afgeschermde, en vooral goed gelegde, powerkabels kunnen in een studio wel uitmaken. Sommige apparatuur werkt met unshielded kabels, als je daar powerkabels langs gaat leggen kan je overspraak, piepen, kraken, radiozenders en ruis krijgen. Ik doe zelf in de oefenruimte ook m'n best om de stroomkabels van m'n versterker langs de andere kant te leggen dan de jacks waar het signaal op zit, scheelt radio Moskou. Bovendien heb je in een studio honderden kabels leggen en dus potentieel veel last van overspraak.

Thuis denk ik daar nooit bij na en daar heb ik nog geen nadelige gevolgen van ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FvZ
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12-04-2023

FvZ

En hoe zit het met voedingen? Voor apparaten als de SqueezeBox en voor verschillende merken DAC's worden aparte voedingen verkocht die vrij duur zijn en waarvan de fabrikant aangeeft dat dit een geluidsverbetering oplevert. Wat is het idee achter een 'betere' voeding dan zou zorgen voor een beter geluid? Zijn er mensen die ervaring met dergelijke voedingen?
Ik kan mij bijvoorbeeld niet goed voorstellen dat een bedrijf als Cambridge Audio een voeding levert bij de DacMagic die ervoor zorgt dat het apparaat onder de maat presteert.
Voedingen zijn dan wel geen kabels (zoals dit topic voorschrijft?) maar valt het ook zo'n beetje in dezelfde categorie of is een betere voeding écht een upgrade voor SqueezeBox, DAC of ander apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nou ja, hoe strakker de output van zo'n voeding, hoe minder je ervan merkt in je signaalweg. Echter komt daar ook geen voodoo aan te pas, maar gewoon een setje goede elco's en spanningsregelaars. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 18:20

Metro2002

Memento mori

Hakker schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 15:29:
[...]

Hoezo zo moeilijk is het echt niet om het verschil te horen. En dan bedoel ik echt niet dat het bv 80 euro de meter rechtvaardigd, maar verschil tussen Gamma of andere no name spul en bv Supra of Oehlbach speaker kabels is echt niet moeilijk te herkennen. Het zou mij eerder verbazen als je het niet merkt.

Ik zal de laatste zijn die zal zeggen spendeer 400 euro aan kabels op een 500 euro kostende set, maar de gamma spul is troep en bij elke speciaal zaak kan je hele degelijke kabels kopen zonder bizar duur uit te zijn.

Zo heb ik Qed Silver Anniversary liggen voor nog geen 3 euro de meter voor mij meer dan goed genoeg en was een wereld van verschil met mijn oude kabels en ik verwachtte er niet eens veel van.
Ik heb mijn speakers aangesloten staan via een 2,5m2 gamma kabel van maar liefst 50 cent de meter en het werkt en klinkt prima, tevens heb ik een coaxiale interlink kabel van de gamma. Merk weet ik zo even niet maar het is een flink dikke kabel en een optische kabel van de gamma. Allemaal doen ze wat ze moeten doen en in het geval van de aansluitkabel (coax en optisch) geloof ik al helemaal niet dat een duurdere kabel verschil gaat maken, niet op de lengte die ik nu heb (1 meter)

Maar zeg eens, in welk opzicht is een even dikke kabel gemaakt van koper van de gamma anders dan een kabel gemaakt van koper van bv van de hul of oelbach beter? Leg mij dat eens uit? Ben erg benieuwd, is jomanda langsgeweest om het in te stralen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:59

servies

Veni Vidi Servici

dtjv schreef op maandag 15 juni 2009 @ 22:14:
[...]

Is absoluut waar. Het probleem is alleen dat het volgens mij niet interessant is of men gemiddeld verschil hoort. Als er ook maar 1 persoon is die consequent het verschil kan duiden tussen goede en slechte kabels, dan is dat volgens mij al genoeg. Wat je dan hoogstens bewijst is dat het verschil erg minuscuul is, en voor de gemiddelde luisteraar wellicht niet interessant. Daar kan ik nog prima mee leven. Maar dan bewijs je toch ook dat er verschil is...

Overigens heb ik nog iets leuks gevonden tegen het argument "Denk je nou echt dat allerlei opnamestudio's bovengemiddelde kabels gebruiken?" - in dit topic vaak gebezigd. Ik wou jullie aandacht vestigen op Shunyata Research. Makers van allerlei verschillende kabels, maar vooral beroemd om hun stroomkabels (hier nog erger verguisd dan speakerkabels en interconnects). Hun klanten (voor stroomkabels dus) zijn onder andere Skywalker Sound, Sony Classical, De Wiener Philharmoniker, Doug Sax, James Guthrie (producer Pink Floyd), Peter McGrath, David Gilmour en Rick Rubin.

[...]
James Guthrie is vziw geen producer van Pink Floyd, hij is een engineer en een van de betere. David Gilmour wordt alleen genoemd als eigenaar van Astoria... en verder geldt wat al eerder is gezegd met betrekking tot endorsements...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-04 15:52
dtjv schreef op vrijdag 29 mei 2009 @ 13:26:
@Spam: Zo'n kabel lijkt me ook wat overdreven voor de versterker/speaker-combo. Mooi dat je het probleem hebt weten op te lossen, maar ik vind het ook een slechte zaak dat een medewerker van een winkel je zoiets verkoopt. Ook al is hij te goeder trouw zoals JvS suggereert, hij zou gewoon beter moeten weten.
Ik had hier dus een oplossing voor door de tegoedbonnen door te verkopen aan een audiofiel. Maar die heeft zijn keutel ingetrokken. De zaak inmiddels gebeld en die houden voet bij stuk dat ik mijn geld niet terug krijg.

Wat denken jullie ? Moet ik hier mee naar een advocaat gaan ? Ik voel me gewoon genaaid en het begint een beetje een principe kwestie te worden voor mij waar zij constant het tegendeel beweren.

Of heeft iemand hier interesse in tegoedbonnen voor Direct-Electronix / Coditronix / Display Electronics in Den Bosch ? Ik heb ze op marktplaats staan onder nr 258528021. Het schijnt een prima zaak te zijn voor audiofielen :?

We are born, wet, hungry and naked. Then things get worse !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImdaMned
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06-06 13:49
Ray schreef op maandag 15 juni 2009 @ 23:19:
[...]

ik heb hier in deel ?? ook al diverse voorbeelden gegeven van studio's die wel degelijk met bijvoorbeeld transparent bekabeling of volledig equi=tech stroomvoorziening hadden. Ze zijn er inderdaad dus wel degelijk. Aan de andere kant weet ik dat bijvoorbeeld stockfish records vrijwel alleen standaard kabel gebruikt, dus ja wat nu beter is ???
Wat beter is? Misschien maakt het niets uit : )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Spam schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 11:26:
[...]
Wat denken jullie ? Moet ik hier mee naar een advocaat gaan ? Ik voel me gewoon genaaid en het begint een beetje een principe kwestie te worden voor mij waar zij constant het tegendeel beweren.
Nee, dat kost je veel meer ergernis dan dat het oplevert aan geld. Een procedure wordt echt slepend. Daar word je niet gelukkig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
[...]

Ik had hier dus een oplossing voor door de tegoedbonnen door te verkopen aan een audiofiel. Maar die heeft zijn keutel ingetrokken. De zaak inmiddels gebeld en die houden voet bij stuk dat ik mijn geld niet terug krijg.

Of heeft iemand hier interesse in tegoedbonnen voor Direct-Electronix / Coditronix / Display Electronics in Den Bosch ? Ik heb ze op marktplaats staan onder nr 258528021. Het schijnt een prima zaak te zijn voor audiofielen :?
Misschien kun je de Consumentenbond proberen? Dit overstijgt de zin/onzin discussie over kabels, en gaat inderdaad gewoon over je fundamentele rechten als consument lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrissis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-06 13:45
TroonStaal schreef op zaterdag 13 juni 2009 @ 20:21:
[...]
Het beeld (via een Marantz DV 4001 opscalen naar 720p) op de Benq PE7700 (HD-Ready) ziet er prima uit. Heb ook wat hdwmv's bekeken via mijn Xbox360 en ook dat zag er mooi uit.
Een collega van mij wil er niet aan, hij koopt liever een kabel van één of ander duur merk. Nu moet hij wel iets meer overbruggen, namelijk acht meter maar mij lijkt dat een te verwaarlozen afstand. Naja, als het bij hem hangt moeten we maar eens testen :P
Het is 15 meter hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
dtjv schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 12:12:
[...]

Misschien kun je de Consumentenbond proberen? Dit overstijgt de zin/onzin discussie over kabels, en gaat inderdaad gewoon over je fundamentele rechten als consument lijkt me zo.
Tjsa, misschien heeft dat zin. Het probleem is dat het geen keten is dus moeilijker aan te pakken.

...<pondering> als ik nu eens van die tegoedbonnen af kon komen </pondering> 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

[...]

Je zou het kunnen doen, maar dan wordt het meer een principe kwestie. Maar zorg ervoor dat je rechtsbijstand hebt (dreigen daarmee helpt trouwens ook al hoor). Maar het ligt er een beetje aan hoe de kabels aan je verkocht zijn. Als het verkocht is als een goede kabel, dan hebben ze gelijk. De kabel is niet slecht. Hebben ze de kabel verkocht onder het motto: "De set klinkt zo veel beter met deze kabel" Dan heb je een punt en moeten ze dat aan kunnen tonen. Maar de bewijslast voor wat er gezegd is ligt bij jou en dat wordt moeilijk hardmaken denk ik.

Ik zou het laten en mijn verlies nemen. Je zou tenslotte ook kunnen concluderen dat jij pas na anschaf je bent gaan verdiepen in de kabels. Dat had je eigenlijk vooraf moeten doen.

Om terug te komen op de studio's en hun al dan niet audiofiele kabel. Wat maakt het uit welke kabels er in de studio lagen? In de studio waren ook mengtafels, meer sporen recorders en DSP's aanwezig? Moet je die dan ook thuis neerzetten? Ik zou mijn geld steken in akoestische aanpassingen, daar valt vele malen meer winst te halen. De meeste woonkamers zijn een drama akoestisch gezien. Helemaal in van die mooie strakke design kamers met allemaal harde oppervlakken!
FvZ schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 01:18:
En hoe zit het met voedingen? Voor apparaten als de SqueezeBox en voor verschillende merken DAC's worden aparte voedingen verkocht die vrij duur zijn en waarvan de fabrikant aangeeft dat dit een geluidsverbetering oplevert. Wat is het idee achter een 'betere' voeding dan zou zorgen voor een beter geluid? Zijn er mensen die ervaring met dergelijke voedingen?
Ik kan mij bijvoorbeeld niet goed voorstellen dat een bedrijf als Cambridge Audio een voeding levert bij de DacMagic die ervoor zorgt dat het apparaat onder de maat presteert.
Voedingen zijn dan wel geen kabels (zoals dit topic voorschrijft?) maar valt het ook zo'n beetje in dezelfde categorie of is een betere voeding écht een upgrade voor SqueezeBox, DAC of ander apparaat?
Voedingen zijn meestal net zo'n onzin als kabels. Een goede stabiele voeding bouwen is idioot simpel. Dat kan elke hobbyist. Als mijn apparaat af fabriek een 'upgrade' voeding nodig heeft om beter te klinken, dan mag het apparaat terug. Want dan is de originele voeding dus niet goed ontworpen!

Hoe meer gelijkspanning kun je gelijkspanning maken?

[ Voor 23% gewijzigd door Killer op 17-06-2009 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-06 13:15
Metro2002 schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 09:11:
[...]

Ik heb mijn speakers aangesloten staan via een 2,5m2 gamma kabel van maar liefst 50 cent de meter en het werkt en klinkt prima, tevens heb ik een coaxiale interlink kabel van de gamma. Merk weet ik zo even niet maar het is een flink dikke kabel en een optische kabel van de gamma. Allemaal doen ze wat ze moeten doen en in het geval van de aansluitkabel (coax en optisch) geloof ik al helemaal niet dat een duurdere kabel verschil gaat maken, niet op de lengte die ik nu heb (1 meter)

Maar zeg eens, in welk opzicht is een even dikke kabel gemaakt van koper van de gamma anders dan een kabel gemaakt van koper van bv van de hul of oelbach beter? Leg mij dat eens uit? Ben erg benieuwd, is jomanda langsgeweest om het in te stralen ofzo?
Kwaliteit koper? De gamma kabel van mijn broertje begon gewoon te oxideren en sloeg groen uit.

Komt vast de geluidskwaliteit ten goede ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

[...]

Is de moeite niet waard. Ik ken de winkel waar je het over hebt en z'n eigenaars, en ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik niets meer met ze te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Als je de fabrikanten moet geloven (misschien kan een electrotechnicus hier zijn licht nog over laten schijnen) maakt het ook uit of je de kabel maakt van 1 dikke koperader of van vele in elkaar gedraaide dunne aders. Waarbij de fabrikant zijn eigen methode natuurlijk als de beste benoemt.

Verder schijnt het ook uit te maken hoe je de kabel vlecht: als je de aders steeds rechte hoeken met elkaar laat maken vermindert dat de kans op storing.

Dit is slechts een herhaling van wat sommige fabrikanten beweren, ik heb werkelijk geen idee of het ergens op slaat of niet. (Ik hoor slechts de verschillen, :).)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

8 meter meer bedoel ik ;)

Hangt het nou al, dan kunnen we eens testen :9

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
Kaj. schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:17:
[...]
Is de moeite niet waard. Ik ken de winkel waar je het over hebt en z'n eigenaars, en ik kan alleen maar zeggen dat ik blij ben dat ik niets meer met ze te maken heb.
Hmm...nou krijg ik die tegoedbonnen hier helemaal niet meer versleten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Yellow]
  • Niet online
Lol, ik denk dat het meer te maken heeft met hoe de zaak loopt..... Ronduit slecht namelijk.... Die verkoper ken ik nog van vroegah. (Toen ik nog zelf electronica in elkaar prutste). Tijdje terug moest ik even een paar onderdeeltjes hebben en nog even met hem staan te praten. Het loopt echt slecht, bijna geen klanten meer. Als hobby is electronica wel een beetje uitgestorven.

Maar als je voor audio spullen ging waarom ben je dan niet naar Hobo-hifi geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Yellow]
  • Niet online
Ik heb eindelijk wat tijd gehad om bij te lezen en het valt me op dat de 'believers' steeds minder posts plaatsen :( Wel een beetje jammer dat elke discussie hier doodgegooid wordt met behoorlijk bevooroordeelde argumenten. In de trant van 'ik hoor het niet dus het is onzin'.

Terwijl ik toch denk dat er wel degelijk verbeteringen kunnen zijn als je naar hele dure installaties luistert. En met getrainde oren.

Ik zit zelf in productontwikkeling en je moet gewoon soms keuzes maken om een product nog betaalbaar (binnen de doelgroep) te houden. Dit soort compromissen past natuurlijk niet bij een echte audiofiel, die wil gewoon het ultiem haalbare eruit halen. En als dat betekent dat je geen 99,9% wil halen maar 99,999999% betekent dat ook dat je soms (in andermans ogen) idiote bedragen moet betalen voor die laatste 0,0001%.

Of je het hoort is natuurlijk altijd een mooi twistpunt. Aan de andere kant, kennissen van me wijzen soms moeiteloos op MP3 problemen terwijl ik ze nauwelijks hoor. Laatst nog ergens een test gelezen over MP3 luisterproeven waarbij het verschil tussen WAV en 128, 196, 320 kbps (weet niet meer waar, sorry). In die test gingen de meeste test personen de mist in bij de 196 en hogere MP3's. Maar er was ook één of andere hoofdredacteur van een audio blad die ze gewoon allemaal goed had...Daarmee wil ik maar zeggen dat niet iedereen het verschil kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 20:06
Och, ik volg dit hier nu ook al een tijdje en je ziet wel wat herhaling van stellingen:

De een beweert dat als het niet meetbaar is, het niet hoorbaar is.
De ander beweest dat niet-meetbare dingen wel hoorbaar zijn.

Na wat over en weer gepraat komt het er op neer dat een dubbel-blinde luistertest nodig is - en dan worden er dingen geroepen als 'ik neem mijn handgesmeede hanzo-audiokabels mee!' en 'flessen wijn als het hoorbaar is!'. Om de een of andere reden lijkt het nooit tot een testdag te komen, of ik heb de beschrijvingen daarvan gemist.

(niet dat ik naar zo'n testdag zou gaan, of er aan wil meewerken - zo belangrijk vind ik het allemaal niet, maar wel leuk om de discussie te volgen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spam
[Yellow] schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:17:
Lol, ik denk dat het meer te maken heeft met hoe de zaak loopt..... Ronduit slecht namelijk.... Die verkoper ken ik nog van vroegah. (Toen ik nog zelf electronica in elkaar prutste). Tijdje terug moest ik even een paar onderdeeltjes hebben en nog even met hem staan te praten. Het loopt echt slecht, bijna geen klanten meer. Als hobby is electronica wel een beetje uitgestorven.

Maar als je voor audio spullen ging waarom ben je dan niet naar Hobo-hifi geweest?
Nou bij hobo ben ik bewust niet naar binnen gelopen. Ben een keer naar binnen gelopen met een vraag over keuzes van versterker en boxen. Toen ik de prijsklasse noemde (700 euro voor amp + speakers) haalde hij zijn neus op en zei "bij ons verkopen we dat soort goedkoop spul niet".

Nou, dat was dus de laatste keer dat ik daar naar binnen liep, wat een arrogante kwal !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

dtjv schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 14:20:
Als je de fabrikanten moet geloven (misschien kan een electrotechnicus hier zijn licht nog over laten schijnen) maakt het ook uit of je de kabel maakt van 1 dikke koperader of van vele in elkaar gedraaide dunne aders. Waarbij de fabrikant zijn eigen methode natuurlijk als de beste benoemt.

Verder schijnt het ook uit te maken hoe je de kabel vlecht: als je de aders steeds rechte hoeken met elkaar laat maken vermindert dat de kans op storing.

Dit is slechts een herhaling van wat sommige fabrikanten beweren, ik heb werkelijk geen idee of het ergens op slaat of niet. (Ik hoor slechts de verschillen, :).)
Dit wordt gedaan om het zogenaamde skin-effect tegen te gaan. Dat wil zeggen, dat de stroom over de buitenzijde van de kabel gaat lopen en niet door de hele kabel. Hierdoor stijgt de relatieve weerstand van de kabel. Echter treed dit effect pas op bij hele hoge frequenties en niet die in het audio-gebied liggen.
vanaalten schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 19:42:
Och, ik volg dit hier nu ook al een tijdje en je ziet wel wat herhaling van stellingen:

De een beweert dat als het niet meetbaar is, het niet hoorbaar is.
De ander beweest dat niet-meetbare dingen wel hoorbaar zijn.

Na wat over en weer gepraat komt het er op neer dat een dubbel-blinde luistertest nodig is - en dan worden er dingen geroepen als 'ik neem mijn handgesmeede hanzo-audiokabels mee!' en 'flessen wijn als het hoorbaar is!'. Om de een of andere reden lijkt het nooit tot een testdag te komen, of ik heb de beschrijvingen daarvan gemist.

(niet dat ik naar zo'n testdag zou gaan, of er aan wil meewerken - zo belangrijk vind ik het allemaal niet, maar wel leuk om de discussie te volgen)
Ik ben zo iemand die steeds aanbied om langs te komen en er een flesje op te zetten. Alleen als het puntje bij paaltje komt blijft het vaak stil (maar hand in eigen boezem, ik kan ook niet altijd). Maar ik doe het graag, alleen wel onder gecontroleerde omstandigheden en vaak kunnen we het daar niet over eens worden.
[Yellow] schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:30:
Ik heb eindelijk wat tijd gehad om bij te lezen en het valt me op dat de 'believers' steeds minder posts plaatsen :( Wel een beetje jammer dat elke discussie hier doodgegooid wordt met behoorlijk bevooroordeelde argumenten. In de trant van 'ik hoor het niet dus het is onzin'.

Terwijl ik toch denk dat er wel degelijk verbeteringen kunnen zijn als je naar hele dure installaties luistert. En met getrainde oren.
[...]
Het ligt iets genuanceerder. Het is niet: ik hoor het niet, dus... Maar meer, het is niet te meten en dus niet te horen.

En natuurlijk vallen er verbeteringen te halen bij apparatuur, dat betwist niemand. Alleen bij kabels niet (mits fatsoenlijke kabels gebruikt zijn). Om over allerlei andere producten nog maar te zwijgen:

http://www.nathanmarciniak.com/elemental/

[ Voor 51% gewijzigd door Killer op 18-06-2009 00:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Spam schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:31:
[...]

Nou bij hobo ben ik bewust niet naar binnen gelopen. Ben een keer naar binnen gelopen met een vraag over keuzes van versterker en boxen. Toen ik de prijsklasse noemde (700 euro voor amp + speakers) haalde hij zijn neus op en zei "bij ons verkopen we dat soort goedkoop spul niet".

Nou, dat was dus de laatste keer dat ik daar naar binnen liep, wat een arrogante kwal !
Dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt bij bij Hobo. Ben toen ik een budget had van 1000,- voor speakers/amp/cd in alle winkels netjes geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:19

ST10©DE

Dus.............

Killer schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 00:44:
[...]
En natuurlijk vallen er verbeteringen te halen bij apparatuur, dat betwist niemand. Alleen bij kabels niet (mits fatsoenlijke kabels gebruikt zijn). Om over allerlei andere producten nog maar te zwijgen:

Ehhm, ik weet niet of ik je goed begrijp, maar het lijkt me dat die geniale website ( _/-\o_ ) lichtelijk sarcastisch is....

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Killer schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 00:44:
[...]

Dit wordt gedaan om het zogenaamde skin-effect tegen te gaan. Dat wil zeggen, dat de stroom over de buitenzijde van de kabel gaat lopen en niet door de hele kabel. Hierdoor stijgt de relatieve weerstand van de kabel. Echter treed dit effect pas op bij hele hoge frequenties en niet die in het audio-gebied liggen.
Ik neem aan dat je dat "vlechten" bedoelt? Ok, dat wist ik niet. Weer wat geleerd.
[...]

Ik ben zo iemand die steeds aanbied om langs te komen en er een flesje op te zetten. Alleen als het puntje bij paaltje komt blijft het vaak stil (maar hand in eigen boezem, ik kan ook niet altijd). Maar ik doe het graag, alleen wel onder gecontroleerde omstandigheden en vaak kunnen we het daar niet over eens worden.

[...]

Het ligt iets genuanceerder. Het is niet: ik hoor het niet, dus... Maar meer, het is niet te meten en dus niet te horen.

Hij is mooi, :).

Overigens hoor ik hier regelmatig mensen zeggen dat verbeteringen aan de akoestiek van je kamer meer zin hebben dan verbeteringen in de kabel. Bovenstaande site is daar natuurlijk een overdrijving van, maar dingen veranderen aan je ruimte om de akoestiek te verbeteren is inderdaad geen slecht plan.

Nog maar een poging over je opmerking: "bij kabels niet". Je klinkt weer veel te stellig, :P. Toen ik een paar jaar geleden nog in een hifi zaak werkte (ja ja, daar ga ik weer, :)), hadden we een keer een set knetterdure Siltech kabels te leen van de importeur voor een klant. De klant kocht er een paar, en de demospullen kwamen terug, waarop ze nog een tijdje bij ons lagen, en wij ze mooi in een setje konden gebruiken. We hadden toen een installatie staan met Wilson Sophia luidsprekers (8000 euro per stuk), Ayre MX-R mono eindversterkers (9000 euro per stuk) en K-1xe voorversterker (9000 euro) en Audio Research CD7 cd-speler (10.000 euro). Dus ja, een ongelooflijk dure set. De hele boel was bekabeld met een samenraapsel van TaraLabs, Cardas en Isotek kabels, en klonk prima. Ik had er regelmatig naar zitten luisteren. Een collega had de kabels vervangen door de Siltechs (stroomsnoeren, interconnects en speakerkabels). Ik ging met een andere collega eens luisteren of dat effect had gehad (dus ja, ik wist dat er andere kabels tussen zaten).

We stopten er een cd in die we al ontelbare malen hadden gebruikt als demo-schijf (Julia Fischer's vioolconcert van Tchaikovsky) en zaten te praten (dus niet aandachtig te luisteren) toen de muziek begon. Nog tijdens de eerste toon vielen we stil, en kregen we allebei een enorme hoeveelheid kippenvel. Niets moeilijk doen om een klein detailverschil te horen, geen doodse stilte en opperste concentratie - je bek viel gewoon open.

Nu iets over de mindset: ik dacht het niet of nauwelijks iets uit zou maken. De kabels die er tussen zaten waren ook behoorlijk aan de prijs, dus (dacht ik) moesten net zo goed klinken. Bovendien, een stroomkabel van 7500 euro voor 1,5 meter is natuurlijk volslagen waanzin (en goed beschouwd is het dat ook - zelfs als je de hier al vaak als onzin bestempelde "hifi-regel" van "10% van je budget voor kabels reserveren" aanhoudt, wat voor spul moet je dan in vredesnaam kopen om zo'n stroomsnoer te rechtvaardigen?), dat hoor je er nooit aan af. Of het door de combinatie kwam (alle kabels van hetzelfde merk in plaats van een mengelmoes) of door iets anders weet ik niet, maar feit is dat dat wel het moment was waarop ik voorgoed tot de believers ging horen.

@Yellow: zo, weer een post van een believer. Tevreden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

dtjv schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 09:55:
[...]

We stopten er een cd in die we al ontelbare malen hadden gebruikt als demo-schijf (Julia Fischer's vioolconcert van Tchaikovsky) en zaten te praten (dus niet aandachtig te luisteren) toen de muziek begon. Nog tijdens de eerste toon vielen we stil, en kregen we allebei een enorme hoeveelheid kippenvel. Niets moeilijk doen om een klein detailverschil te horen, geen doodse stilte en opperste concentratie - je bek viel gewoon open.
Tja, en op alle sites waar dit soort dingen echt gecontroleerd getest worden, scoren de luisteraars altijd precies 50% (de gok-score dus :)). Zeker als je weet dat er iets anders tussen zit, geloof ik best dat je verschil waarneemt. Maar dat betekent niet dat er ook daadwerkelijk hoorbaar verschil is.

Net zoals je bij die mindfuck plaatjes met recht/schuine lijnen, je wel schuine/kromme lijnen waarneemt, terwijl als je er een meetlat naast legt, het geen schuine lijnen blijken te zijn. Hier houden je hersenen je voor de gek en accepteert iedereen dat het zo is. Bij audio lijkt dat voor iedereen totaal onacceptabel feit te zijn. De verschillen die jij hier nu beschrijft zijn weer zo extreem... Dat moet je gewoon erg goed kunnen horen in een blinde A/B test, en dat lukt nou net nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
Voedingen zijn meestal net zo'n onzin als kabels. Een goede stabiele voeding bouwen is idioot simpel. Dat kan elke hobbyist. Als mijn apparaat af fabriek een 'upgrade' voeding nodig heeft om beter te klinken, dan mag het apparaat terug. Want dan is de originele voeding dus niet goed ontworpen!

Hoe meer gelijkspanning kun je gelijkspanning maken?
Het gaat niet om de gelijkspanning an sich maar om de bijkomende ruis en/of vervorming. Een versterker is in feite niets meer dan een hele grote voeding, de kwaliteit daarvan doet dus iets met je geluid. En je mag idd wel verwachten dat die uit de fabriek goed is, ja. Maar voor een audiofiel is iets dat standaard is natuurlijk nooit goed genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Nou vooruit, ik ben best bereid een keer mijn auto vol te laden met mijn hifizooi en eens te komen blindtesten bij iemand met een goede (acoustische) woonkamer en een paar mooie speakers (liefst electrostaten). Neem ik ook mijn set, speakers en een zwik van die Siltech kabels mee.

Ik heb een paar jaar terug met de audioclub Oost Brabant een blinde luisteravond meegemaakt met een demo van Nordost. Iedereen mocht kabels meenemen en ik geloof dat we in totaal iets van 10 verschillende interconnects hadden: Van de standaard dropveter tot dure Siltech. Als referentiekabel werd een vdHul gepakt uit het "middensegment" en vervolgens werd er blind een andere interconnect gemonteerd. De 60 aanwezigen moesten vervolgens na een stukje muziek (steeds dezelfde plaat) zeggen of de kabel beter of slechter klonk dan die ervoor. Vervolgens gebeurde dit weer en dan moest iedereen aangeven of hij beter of slechter was dan de vorige en ook of die beter of slechter was dan de referentie, enzovoorts. Uiteindelijk werden de geteste kabels in de aangegeven volgorde naast elkaar gelegd (met de vdhul dus in het midden).

2 dingen iedereen die enorm opvielen:

1. Bijna ALLE 60 aanwezigen waren steeds unaniem in hun oordeel na het luisteren van een kabel (dus beter of slechter)
2. Na de sessie lag de dropveter helemaal links, en de Siltech helemaal rechts van de rij. Er tussenin klopte de volgorde ook heel behoorlijk qua prijs/kwaliteit.

Dus na alle sceptici en beweringen in dit topic wil ik heel graag nog eens zoiets doen om zeker te weten dat alle 60 audiofanaten destijds inderdaad hebben geleid aan een mass-delusion. Of dat het verschil dus wel degelijk hoorbaar is...

Flessen wijn en dergelijke boeien me niet, ik vind het alleen al superleuk om met een aantal mede-liefhebbers een dagje te genieten van goed weergegeven muziek en een hoop gezelligheid. Wel EEN expliciet verzoek: Het respecteren van elkaars smaak en voorkeur. Ik vind "audiofielen" die steeds opnieuw de discussie aangaan met anderen om hun eigen set en dus duur bestede centen te verdedigen vreselijk irritant. Ieder zijn smaak en ieder zijn voorkeur, laat dat het motto van die dag zijn ;-)

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een zaterdag, nu de lokatie nog: Anyone up for the job?

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online

Overigens hoor ik hier regelmatig mensen zeggen dat verbeteringen aan de akoestiek van je kamer meer zin hebben dan verbeteringen in de kabel. Bovenstaande site is daar natuurlijk een overdrijving van, maar dingen veranderen aan je ruimte om de akoestiek te verbeteren is inderdaad geen slecht plan.
Dat is absoluut waar. Geldt vooral voor basweergave. Ik ons nieuwe huis ga ik een ruimte als studio inrichten (voor opname en mix van een flinke bak grafherrie), ik heb me daar wat op ingelezen en in die hoek gaan de discussies over bass-traps en diffusers, ook wel eens wat over de kwaliteit van de monitors maar zelden of nooit over de kabels.

Onze huiskamer nu is ongeveer 9m x 3m en daarin heb ik last van extreme bas op sommige punten en nauwelijks bas op andere, dat komt door basgolven die elkaar tegenkomen en op basis van fase ofwel versterken of verzwakken. Dat los je met geen kabel op, alleen met betere plaatsing van de sub of akoestische behandeling van de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

[...]
een stroomkabel van 7500 euro voor 1,5 meter[/url] is natuurlijk volslagen waanzin (en goed beschouwd is het dat ook - zelfs als je de hier al vaak als onzin bestempelde "hifi-regel" van "10% van je budget voor kabels reserveren" aanhoudt, wat voor spul moet je dan in vredesnaam kopen om zo'n stroomsnoer te rechtvaardigen?), dat hoor je er nooit aan af. Of het door de combinatie kwam (alle kabels van hetzelfde merk in plaats van een mengelmoes) of door iets anders weet ik niet, maar feit is dat dat wel het moment was waarop ik voorgoed tot de believers ging horen.
7500 euro is inderdaad een smak geld voor een stroomkabel. Zelf heb ik nu een PPP (PS Audio Powerplant Premier) en kan daarmee de input spanning aflezen.
Daarbij heb ik de volgende stroomkabels getest: een verlengsnoer op rol, volledig uitgerold (ik had 2.5 meter nodig, maar een standaardnetkabel was max. 1.5 meter), NBS Dragronfly III (1.8 meter eigenlijk te kort om mooi strak op de vloer te leggen) en Sign Audio PC-250.
Daarbij de spanning gemeten in een tijdsbestek van ca 5 minuten in een redelijk spanningsstabiele tijdsbestek (ca. 14.00 uur, dus geen uitschakeling van industrie, capaciteitswisseling in centrale oid). De belasting (load) van de PPP is constant: stereo-versterker op dezelfde volume en cdspeler aan (niet spelen).
Eerst de standaardnetsnoer: spanning is ca. 220V. Even gewacht ter controle op variatie. Direct de NBS erop gezet en weer gekeken: 228V. 8 Volt verschil door de wisseling ervan 7(8)7 . Toen weer de standaardsnoer erop gezet en ja hoor: weer terug naar 220V. De mop was dat de regenerereerde spanning met 4 Volt inelkaar kukelde bij de wisseling van NBS naar standaard.
Ik mocht de NBS een tijdje proberen (ca 3 weken) totdat de Sign Audio binnenkwam (er bestaat geen langere kabel dan 1.8m in de Dragonfly reeks. Pas bij Active 4 kan je 2.5 meter kopen, maar dan zitten we in een ander prijsklasse). De hoogste ingangsspanning die ik met NBS "kreeg" was 232V en de spanning wisselde van tijd tot tijd, zodat ik 228V +- 3 Volt had, maar blijft binnen 1-2 uur erg stabiel (1 Volt variatie). Erg netjes (dacht ik). Toen kwam Sign Audio binnen.
NBS eruit en Sign erop, de spanning nam ineens toe naar 235 Volt! De fluctuatie is wel hoger in een dezelfde tijdsduur. Nu heb ik 235V+-4 Volt. De hoogst waargenomen ingangsspanning is/was 239 Volt. De gegenereerde uitgangsspanning is iets hoger dan die van NBS: 234 Volt.
Conclusie: aangenomen dat de PPP niet in staat is om te 'beoordelen' welke stroomkabel erop zit, maakt de stroomkabel wel uit. Omdat de spanning opnieuw opgebouwd wordt door de PPP, is het verschil niet te horen. Wel maakt het uit of je de PPP wel of niet gebruikt. Blijkbaar is de spanning uit de muur toch niet bepaald 'schoon' en heeft het een 'luchtje' 8) . De input THD is (hier) 1.3-2.0% en de PPP reduceert dit tot 0.3-0.4%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Anoniem: 107284 schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 13:17:
[...]

7500 euro is inderdaad een smak geld voor een stroomkabel. Zelf heb ik nu een PPP (PS Audio Powerplant Premier) en kan daarmee de input spanning aflezen.
Daarbij heb ik de volgende stroomkabels getest: een verlengsnoer op rol, volledig uitgerold (ik had 2.5 meter nodig, maar een standaardnetkabel was max. 1.5 meter), NBS Dragronfly III (1.8 meter eigenlijk te kort om mooi strak op de vloer te leggen) en Sign Audio PC-250.
[knip] etc...
Op zich een leuke meting\test. Maar het enige dat je hier mee aantoont is dat de verschillende gebruikte kabels, verschillende interne weerstanden hadden. En dat je power filter er voor zorgde dat de stroom die naar je apparaten ging 'schoner' was. (als in minder storingen\vervorming op het 50Hz signaal).

Allemaal heel leuk en best interessant, maar vervolgens gaat die stroom van jou een dikke trafo in, die het voltage terugbrengt naar een Volt of 50 (of 49.8 of 50.2, afhankelijk van de kleine variatie van de ingangsspanning) en terloops ook nog wat rotzooi zoek maakt en niet lineair vervormt (tenzij je trafo's gebruikt die voor audioweergave bedoeld zijn). Vervolgens gaat die wisselspanning door een gelijkrichter, waarna deze afgevlakt wordt door een goede bak met elco's en daarna zit een spanningregelaar die het geheel mooi stabiel op 48 Volt brengt. (Voltage helemaal afhankelijk van het apparaat en slechts ter indicatie.

Je hebt dus een voeding die een mooie gelijkspanning creëert. En zelfs al zou je hem voeden met 60 Hz, of 40Hz of voor mij part 100Hz, aan het eind komt er gelijkspanning uit. En tenzij je ingangspanning niet beneden of boven een bepaalde waarde zakt, is de uitgangsspanning stabiel. Het maakt dus (binnen marges) geen drol uit wat je in die voeding stuurt, er komt gelijkspanning uit. Komt die niet uit je voeding, of laat je voeding storingen door die uit het lichtnet komen (en dan doel ik niet op grove in\uitschakelpieken), dan heb je een defecte of niet goed ontworpen voeding. Als die voeding vervolgens in een apparaat zit wat duizenden euro's heeft gekocht, dan zou ik echt vreselijk pissed zijn!

En signaal ruis verhouding bij een voeding? Die is 100 procent, anders is het geen DC voeding. Als ie uit staat komt er niets uit en als ie aanstaat komt er een gelijkspanning uit. Komt er meer uit, dan is het een slecht ontworpen of defecte voeding.

[knip]
Nu iets over de mindset: ik dacht het niet of nauwelijks iets uit zou maken. De kabels die er tussen zaten waren ook behoorlijk aan de prijs, dus (dacht ik) moesten net zo goed klinken. Bovendien, een stroomkabel van 7500 euro voor 1,5 meter is natuurlijk volslagen waanzin (en goed beschouwd is het dat ook - zelfs als je de hier al vaak als onzin bestempelde "hifi-regel" van "10% van je budget voor kabels reserveren" aanhoudt, wat voor spul moet je dan in vredesnaam kopen om zo'n stroomsnoer te rechtvaardigen?), dat hoor je er nooit aan af. Of het door de combinatie kwam (alle kabels van hetzelfde merk in plaats van een mengelmoes) of door iets anders weet ik niet, maar feit is dat dat wel het moment was waarop ik voorgoed tot de believers ging horen.

@Yellow: zo, weer een post van een believer. Tevreden? :)
Ik heb zelf inmiddels een aantal ABX tests meegemaakt, onder gecontroleerde omstandigheden en echt blind. En daar kon echt niemand ze uit elkaar houden.Dure of goedkope kabels (wel allemaal goede kabels, als in: zonder defecten en met voldoende afscherming en degelijke connectoren). ook als je gaat meten meet je geen verschillen. Dat wil zeggen, wel verschillen in weerstand (maar buiten luidsterkte geeft dit geen verandering van geluid) en verschillen in capacitaire werking (maar die zij zo klein dat ze invloed hebben in waardes van -100dB of op frequenties in het MHz gebied). En vaak hoor ik dan het argument: Wat moet je meten dan en wie bepaalt wat hoorbaar is of niet? Wat je moet meten, is heel simpel. Sluit een kabel aan tussen twee apparaten en neem het ingangssignaal en het uitgangssignaal van die kabel en voor dat door een oscilloscoop. Zet de twee signalen uit op de X en Y as en voila. Elke afwijking van het ingangssignaal t.o.v. het uitgangssignaal is direct zichtbaar. En wat blijkt, er is niks zichtbaar, alleen een mooie stip in het midden van het beeld, die hooguit niet netjes in het midden staat door wat verlies in de kabel (weerstand). En dat vergelijk kun je doen tot op het niveau van honderdsten van microvolts..

Dan zijn er nog mensen die beweren dat er allerlei andere zaken meespelen. Vage omschrijvingen van natuurlijkheid, gerichte atomen en weet ik niet wat. Zaken die je niet zou kunnen meten. Maar bedenk, na al het moois aan kabels en apparatuur, gaat uiteindelijk het signaal door een enorme lengte aan extreem dun koperdraad heen, dat opgewikkeld zit en zich in een magneetveld bevind (de luidspreker). En daar is niets mysterieus aan. Daarvan zijn alle variabelen bekent. Het elektrisch signaal wekt een magnetisch veld op, deze velden trekken elkaar aan of stoten elkaar af, waardoor de spoel gaat bewegen en daarmee de conus aandrijft. Tenzij je alle wetten van maxwell en weet ik niet wie meer overboord wil donderen, is daar niets onbekends aan. Het verbaast mij ook elke keer dat in elk vakgebied al deze wetten, altijd opgaan. Maar alleen in de audiowereld zouden ze niet meer van toepassing zijn, tenminste, als je de believers moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras

GreenGras

Audiofiel

[quote]Killer schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:45:
[...]

Om terug te komen op de studio's en hun al dan niet audiofiele kabel. Wat maakt het uit welke kabels er in de studio lagen? In de studio waren ook mengtafels, meer sporen recorders en DSP's aanwezig? Moet je die dan ook thuis neerzetten? Ik zou mijn geld steken in akoestische aanpassingen, daar valt vele malen meer winst te halen. De meeste woonkamers zijn een drama akoestisch gezien. Helemaal in van die mooie strakke design kamers met allemaal harde oppervlakken!

[...]

Volgens mij gaat het hier niet om de vergelijking tussen de ruimtes, maar het effect van de kabels. Een studio is natuurlijk vele malen gevoeliger voor storingen in het signaal dan een simpele audioset bij iemand thuis. Hier komt dus het nut en de essentie van goede bekabeling juist heel sterk naar boven. Het maakt dus juist HEEL VEEL uit welke kabels er in die studio lagen! Elke (electrische) gitarist of bassist heeft ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat er bij een slecht afgeschermde kabel ineens een of andere vreemde buitenlandse radiozender door zijn verrsterker klonk.

Ook de kabel van je gitaar naar je amp heeft veel invloed op je geluid; dat hoor je alleen al aan het ruisnivo en die verschillen zijn dusdanig groot dat elke imbiciel ze waarneemt. Ook dit is iets wat bijna elke gitarist wel een keer heeft meegemaakt denk ik, ik heb zelf in ieder geval 2 van die kabels aan mijn basgitaar gehad en de ruis was belachelijk hard. Zoiets mag natuurlijk niet en al helemaal niet in een studio.

Ik zeg niet dat moleculair getrokken, bij maanlicht gesmeedde elfenkabels de enige remedie hiertegen zijn hoor, wat dat betreft wil ik me best bij je aansluiten en stellen dat goede afscherming al een heleboel soelaas biedt. De vraag die je jezelf wél kunt stellen, is wat er zou gebeuren als je verschillende acoustische optimalisaties in de studio zou toepassen om zo een andere "sound" te creeeren, maar da's een beetje offtopic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

GreenGras schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:14:
[quote]Killer schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 13:45:
[...]

[...]

Volgens mij gaat het hier niet om de vergelijking tussen de ruimtes, maar het effect van de kabels. Een studio is natuurlijk vele malen gevoeliger voor storingen in het signaal dan een simpele audioset bij iemand thuis. Hier komt dus het nut en de essentie van goede bekabeling juist heel sterk naar boven. Het maakt dus juist HEEL VEEL uit welke kabels er in die studio lagen! Elke (electrische) gitarist of bassist heeft ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat er bij een slecht afgeschermde kabel ineens een of andere vreemde buitenlandse radiozender door zijn verrsterker klonk.

Ook de kabel van je gitaar naar je amp heeft veel invloed op je geluid; dat hoor je alleen al aan het ruisnivo en die verschillen zijn dusdanig groot dat elke imbiciel ze waarneemt. Ook dit is iets wat bijna elke gitarist wel een keer heeft meegemaakt denk ik, ik heb zelf in ieder geval 2 van die kabels aan mijn basgitaar gehad en de ruis was belachelijk hard. Zoiets mag natuurlijk niet en al helemaal niet in een studio.

Ik zeg niet dat moleculair getrokken, bij maanlicht gesmeedde elfenkabels de enige remedie hiertegen zijn hoor, wat dat betreft wil ik me best bij je aansluiten en stellen dat goede afscherming al een heleboel soelaas biedt. De vraag die je jezelf wél kunt stellen, is wat er zou gebeuren als je verschillende acoustische optimalisaties in de studio zou toepassen om zo een andere "sound" te creeeren, maar da's een beetje offtopic ;)
Ik ga er natuurlijk vanuit dat ze in de studio goede kabels gebruiken. Als een kabel voor een microfoon teveel ruis of brom oppikt, is het in mijn ogen gewoon een slechte kabel. Ik trek meer het verschil tussen een 'audiofiele' kabel en een normale goede kabel in twijfel. Neem een studio als voorbeeld: nadat het signaal de microfoon (of welk ander electronisch instrument dan ook verlaat), gaat het door een kabel naar een mengpaneel\meer sporen recorder. En moet je voor de gein eens in dat mengpaneel kijken...Allemaal draadjes, niet audiofiel. Als het een digitale mengtafel is, is het al helemaal een audiofiele ramp. Meters printplaat, vol met opamps en SMD elementen. Alle esoterische informatie die die mooie kabels claimen door te voeren, wordt vervolgens bruut vermoord door op-ams, gewone koperkabeltjes, ultra dunne sporen op printplaten....AAARGGGHHH

De mooiste LP opnamen ter wereld (geclaimed door veel audiofielen) zijn Direct-Cut opnamen. Oftwel, direct van de mengtafel naar de snijmachine. En dat gebeurde ter plekke van de opname. En dan zat er in veel gevallen zo 100 of 200 meter tussen de microfoons en de snijtafel....(ow ja en dat was hele gewone goede kabel). En dan zeuren wij over 50 cm interlink tussen twee apparaten... |:(

[ Voor 6% gewijzigd door Killer op 20-06-2009 01:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Een gitaarkabel is totaal niet te vergelijken met interlinks; sterker nog, het is niet eens te vergelijken met een microfoonkabel! Dit komt door de impedantie van de versterker en de spoelen/potmeters van je gitaar en de wisselwerking tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Wilf schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 01:29:
Een gitaarkabel is totaal niet te vergelijken met interlinks; sterker nog, het is niet eens te vergelijken met een microfoonkabel! Dit komt door de impedantie van de versterker en de spoelen/potmeters van je gitaar en de wisselwerking tussen die twee.
Wat maken versterkers, spoelen en potmeters en dergelijke uit voor de kabel? Begrijp me niet verkeer, het is niet bedoeld als een flame. Maar ook een gitaarkabel moet het signaal van A naar B brengen. Ik denk dat er inderdaad wat meer eisen liggen aan een goede connector (deze wordt vaak losgehaald en weer vastgezet), flexibiliteit (de gitaar is tenslotte geen stationair apparaat) en goede afscherming (Relatief zwakke signalen die over een redelijke afstand moeten en vaak langs allerlei andere apparatuur moeten). Maar de kabel zelf zal ook niet veel meer zijn dan wat koperdraden. Of is het zo dat er specifieke eisen gesteld worden aan de impedantie e.d. van een gitaarkabel?

Volgens mij is het element in een gitaar niets anders dan wat wikkelingen en een magneet en wat weekijzeren staafjes. Doordat de snaar magnetisch wordt en deze langs de spoelen beweegt, onstaat er een elektrische stroom. Die gaat via een kabel (heel misschien zit er nog een versterker in de gitaar, dat weet ik niet) naar een versterker. Wat is daar zo anders aan dan aan bijvoorbeeld een microfoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:26
Ik denk dat je een gitaar kabel prma kunt vergelijken met de interlink tussen een draaitafel en de preamp. Immers elektrmagnetische opnemer, interlink en hoog impedante ingang.

Het grote verschil is alleen dat bij een gitaal de totale overdracht van element naar geluid verre van recht is en dat zelfs niet hoeft te zijn. De kromme overdracht kan zelf een deel van de gitaarsound zijn. De afscherming is wel belangrijk, als je gitaar alleen maar brom weer geeft is de lol er snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreenGras

GreenGras

Audiofiel

Killer schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 01:02:

Ik ga er natuurlijk vanuit dat ze in de studio goede kabels gebruiken. Als een kabel voor een microfoon teveel ruis of brom oppikt, is het in mijn ogen gewoon een slechte kabel. Ik trek meer het verschil tussen een 'audiofiele' kabel en een normale goede kabel in twijfel. Neem een studio als voorbeeld: nadat het signaal de microfoon (of welk ander electronisch instrument dan ook verlaat), gaat het door een kabel naar een mengpaneel\meer sporen recorder. En moet je voor de gein eens in dat mengpaneel kijken...Allemaal draadjes, niet audiofiel. Als het een digitale mengtafel is, is het al helemaal een audiofiele ramp. Meters printplaat, vol met opamps en SMD elementen. Alle esoterische informatie die die mooie kabels claimen door te voeren, wordt vervolgens bruut vermoord door op-ams, gewone koperkabeltjes, ultra dunne sporen op printplaten....AAARGGGHHH
Ah okay da's duidelijk en daar kan ik me zeker in vinden (wat de kabels betreft dan he). Maar ik ben het absoluut niet eens met je stelling over digitale mengtafels. Juist digitale tafels bieden enorme potentie als het om audiofiele opnames gaat. Vanzelfsprekend blijft het belangrijk dat er goede A/D converters inzitten maar daarna zijn de verliezen minimaal, zeker als je de opnames maakt en vervolgens bewerkt in 192KHz.
In het analoge tijdperk was dat wel anders, en dan gaat je stelling zeker op: Het signaal moet vanuit de microfoon de tafel in, via de door jou genoemde draadjes langs de equalizer, balans, knoppen, volumeschuiven, via de effectloop door tig 19inch racks met allerhande compressors, gates, limiters, galmen en noem alle overige zooi aan effecten en middellen maar op. Dat daarin, via alle kabels en apparaten, signaalverlies optreedt is zeker waar. Dit is ook de reden dat ik flabbergasted naar opnames van bijvoorbeeld Pink Floyd luister. Echt ongelofelijk hoe ze dat zo mooi hebben kunnen doen met alle beperkte middellen en ruisbakken uit die tijd!

In het digitale domein is dat dan toch gemakkelijker: Je hebt een heel hoge resolutie waarin je kunt werken en kunt het complete signaal digitaal houden tot het eind van de opname "chain". Pas op het allerlaatst kun je dan terug converteren naar cd formaat (44,1KHz) en zo min mogelijk kwaliteit verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:02

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik denk dat je hem verkeerd begrijpt. ;) "Qua audiofiele ramp" geeft hij niet zijn mening weer, maar wat een "Audiofiel" ervan zou vinden. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Precies GameOver.

Digitale, maar ook analoge studio's kunnen enorm goede en mooie opnames maken. En met een digitale studio is het nog makkelijker (want geen kwaliteitsverlies). Alleen in heel veel van die studio's, waar heel veel van die ontzettend mooie producties gemaakt worden, zijn voorzien van hele 'normale' bekabeling en apparatuur. Sterker nog, in veel van die studio's vind je zaken waarvan een audiofiel een hart verzakking zou krijgen. Maar toch maken die studio's opnamen, waar je bek van open valt.

Blijkbaar heb je alleen als luisteraar die vreselijk spannende kabels nodig om alles tot zijn recht te laten komen. Naar mijn bescheiden mening volledige kolder en collectief bedrog. Maar ik laat mij graag verrassen door feiten die het tegendeel bewijzen. Helemaal als die feiten reproduceerbaar en meetbaar zijn. De discussie: "Ik hoor het wel<--->Ik hoor het niet", hebben we ze ondertussen wel uitgekauwd en gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Killer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:28:
Precies GameOver.

Digitale, maar ook analoge studio's kunnen enorm goede en mooie opnames maken. En met een digitale studio is het nog makkelijker (want geen kwaliteitsverlies).
In bovenstaand stukje wordt gesuggereerd dat zo gauw een signaal digitaal is, er geen kwaliteitsverlies meer optreedt. Begrijp ik dit goed? Om dit iets meer naar de consumentensituatie te halen: is men hier van mening dat vanuit elk apparaat een gelijk klinkend digitaal signaal gehaald kan worden? (Uiteraard lossy compressie als MP3 even uitsluitend.) Oftewel dat het niet uimaakt of je je cd in een Teac Esoteric P-01 of een Aristona van de Blokker legt, en dat er geen verschil is tussen een Apple Lossless file van je Macbook of een cd in een Tag Mclaren DVD-32R, zolang je de digitale uitgang van al deze apparaten maar aan dezelfde DAC hangt? (Waarbij ik nog even voorbij ga aan welke kabel je voor die verbinding gebruikt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:55:
zolang je de digitale uitgang van al deze apparaten maar aan dezelfde DAC hangt? (Waarbij ik nog even voorbij ga aan welke kabel je voor die verbinding gebruikt...)
Dit laatste traject is natuurlijk waar Killer het over had. Hoewel ik gok dat hij je vraag als geheel met 'ja' gaat beantwoorden.

Maar laten we de vraag omdraaien, hoe kan er verschil zitten tussen het (digitale) signaal dat uiteindelijk uit die spelers komt als je de gehele DAC-stap weglaat? En je stuk tussen haakjes suggereert dat een kabel ook uit maakt, dus wat voor invloed moet een kabel hebben op dat digitale signaal?

Hierbij neem ik uiteraard voor het gemak aan dat het om een CD gaat die perfect te rippen valt op meer dan 1x speed in je computer, dus al helemaal perfect op 1x af te spelen moet zijn op een beetje fatsoenlijk loopwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:55:
In bovenstaand stukje wordt gesuggereerd dat zo gauw een signaal digitaal is, er geen kwaliteitsverlies meer optreedt. Begrijp ik dit goed?
Helemaal.

(laten we vooral niet over punten en komma's gaa steggelen. Die Aristona heeft geen AES/EBU of SPDIF dus een losse DAC aansluiten is geen optie.)

[ Voor 64% gewijzigd door burne op 22-06-2009 18:42 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
burne schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:43:
[...]
Sinds wanneer zijn DAC's digitaal? Of denk je dat we dom zijn ofzo? Mafketel.
[...]
Ik ga er even vanuit dat je het woordje "DAC" uit mijn post quote, en vraag me dan af waar je het over hebt. Waar suggereer ik dat een DAC "digitaal is" (wat je daar ook mee bedoelt)? Het enige waar ik naar vraag, is naar de meningen van mensen over cd-loopwerken.
[...]
Discussies help je niet verder door 'vallen' op te zetten voor je 'tegenstander'. En als je dan zakt tot dat bedenkelijke niveau, doe het dan goed en niet zo opzichtig dat iedereen het ziet.
Nogmaals: waar heb je het in vredesnaam over? Ja, ik wilde inderdaad de discussie naar het verschil tussen CD-loopwerken trekken, omdat dat volgens mij voor velen hier op hetzelfde neerkomt als het verschil tussen kabels (d.w.z. het is "voodoo"). En ik hoopte dat ik ook een paar medestanders in de discussie zou krijgen door m'n manier van formuleren. Maar hoezo is dit dan een "val"?

Ik heb m'n post nog een keer doorgelezen, en ik snap werkelijk niet wat je bedoelt. Heb ik iets dusdanig onhandig geformuleerd dat het opgevat kan worden als hebbende een "bedenkelijk niveau"? Wat dan? Het enige dat ik bedoelde is: "Als je dezelfde DAC gebruikt, maakt voor de klank het loopwerk dan niet uit?" Deze formulering gebruikte ik om extra duidelijk te maken dat het me dus niet gaat om verschillen tussen cd-spelers, maar tussen cd-loopwerken. Dit raakt volgens mij aan wat Killer in zijn laatste post scheef over "geen kwaliteitsverlies". Dat was alles...

[ Voor 5% gewijzigd door dtjv op 22-06-2009 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:55:
Het enige dat ik bedoelde is: "Als je dezelfde DAC gebruikt, maakt voor de klank het loopwerk dan niet uit?"
Is de
1001001010010101000101010101010100010010010 uit een Aristona anders dan de 1001001010010101000101010101010100010010010 uit een dure high-end speler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-01 12:23
burne schreef op maandag 22 juni 2009 @ 18:42:
[...]

Is de
1001001010010101000101010101010100010010010 uit een Aristona anders dan de 1001001010010101000101010101010100010010010 uit een dure high-end speler?
Ja, bewijs maar eens dat die aristona EXACT dezelfde bitjes over het lijntje pompt als die dure speler

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
burne schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:43:
[...]
(laten we vooral niet over punten en komma's gaa steggelen. Die Aristona heeft geen AES/EBU of SPDIF dus een losse DAC aansluiten is geen optie.)
Okee, ik heb niet gecontroleerd of die Aristona inderdaad een digitale output had. (Heb er wel even naar geprobeerd te kijken, maar vond het niet meteen, en ging ervan uit dat het niet heel erg uitmaakte, omdat het punt volgens mij wel duidelijk was. Vandaar ook het tweede voorbeeld, over de Mac vs. de Tag Mclaren. Over steggelen gesproken...) Om dan meteen te gaan schelden lijkt me op z'n minst nogal overdreven.
burne schreef op maandag 22 juni 2009 @ 18:42:
Is de
Nu heb ik toevallig een paar dagen geleden m'n MacBook met optische output aangesloten op m'n AV32 van Tag Mclaren (aangesloten met coax S/PDIF), en vergeleken met m'n DVD32R. En het verschil was nogal groot. Het eerste dat in me opkwam toen ik naar de Mac luisterde was "plastic". (Laten we ditmaal even de stukken over placebo-effecten overslaan trouwens. Daar ben ik me van bewust, en ik ontken het bestaan ervan ook niet, maar er is wel genoeg over gezegd.) Een piano bijvoorbeeld had totaal geen "body", maar leek meer op een keyboard. De vergelijking was trouwens tussen een cd in m'n DVD32R en een rip in Apple Lossless van diezelfde cd op m'n Mac.

Zoals ik ook al eens in een eerdere post aangaf, worden er nogal eens verschillen tussen loopwerken gerapporteerd. Of verschillen tussen persingen van cd's, terwijl de bitmetingen hetzelfde zijn (zie ook de bron van die post).
ACM schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:41:
Dit laatste traject is natuurlijk waar Killer het over had. Hoewel ik gok dat hij je vraag als geheel met 'ja' gaat beantwoorden.
Dat gok ik ook, :).
Maar laten we de vraag omdraaien, hoe kan er verschil zitten tussen het (digitale) signaal dat uiteindelijk uit die spelers komt als je de gehele DAC-stap weglaat? En je stuk tussen haakjes suggereert dat een kabel ook uit maakt, dus wat voor invloed moet een kabel hebben op dat digitale signaal?

Hierbij neem ik uiteraard voor het gemak aan dat het om een CD gaat die perfect te rippen valt op meer dan 1x speed in je computer, dus al helemaal perfect op 1x af te spelen moet zijn op een beetje fatsoenlijk loopwerk.
Uiteraard ga ik ervan uit dat de kabel ook uitmaakt, ik ben een believer, weet je nog wel? :) Bovendien, als ik loopwerken een verschil hoor maken, dan lijkt het me niet zo'n rare stap om dan ook naar de verschillen in digitale kabels te gaan luisteren. En inderdaad bedoelde ik natuurlijk niet dat het gaat om kapotte of beschadigde CD's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:54
dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:24:
Nu heb ik toevallig een paar dagen geleden m'n MacBook met optische output aangesloten op m'n AV32 van Tag Mclaren (aangesloten met coax S/PDIF), en vergeleken met m'n DVD32R. En het verschil was nogal groot. Het eerste dat in me opkwam toen ik naar de Mac luisterde was "plastic". (Laten we ditmaal even de stukken over placebo-effecten overslaan trouwens. Daar ben ik me van bewust, en ik ontken het bestaan ervan ook niet, maar er is wel genoeg over gezegd.) Een piano bijvoorbeeld had totaal geen "body", maar leek meer op een keyboard. De vergelijking was trouwens tussen een cd in m'n DVD32R en een rip in Apple Lossless van diezelfde cd op m'n Mac.
En je weet ook zeker dat beide spelers het signaal 1 op 1 doorgeven. Dus dat het geluid beide op 44Khz naar buiten wordt geklokt. Niet dat een van de spelers op 48Khz en de andere op 96Khz werkt. Want dan begrijp ik dat je verschil hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
kippy schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:31:
[...]

En je weet ook zeker dat beide spelers het signaal 1 op 1 doorgeven. Dus dat het geluid beide op 44Khz naar buiten wordt geklokt. Niet dat een van de spelers op 48Khz en de andere op 96Khz werkt. Want dan begrijp ik dat je verschil hoort.
Valide punt. Van de DVD-speler weet ik het zeker, van de Mac niet. Maar ik zou het vreemd vinden als de Mac een geripte gewone CD (dus 44,1) na conversie naar Apple Lossless plotseling op een andere samplerate zou uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ik ben er niet eens van overtuigd, maar weet het zeker. Helemaal omdat ik hieraan een keer een aantal metingen heb verricht. Voorop gesteld dat je een loopwerk gebruikt wat goed functioneert, zit er geen verschil tussen loopwerken onderling qua geluidskwaliteit. Een goed loopwerk van een paar tientjes leest een cd net zo goed uit als een Tac McLaren.

Hoe getest:

Een el-cheapo dvd speler met optische uitgang een track van een cd laten spelen en het signaal via 10 meter (ja 10!) coaxiale kabel digitaal vervoert naar een CD-recorder en het daar weer opgenomen. Vervolgens een Wadia cd-speler (en ik weet echt het type niet meer) hetzelfde laten doen. Vervolgens de 2 opgenomen tracks geripped en vergeleken met de rip van de originele track van de bron cd. In eerste instantie waren er grote verschillen, maar na compensatie voor de off-set (niet elke opname begint exact gelijk en niet elke bron start exact gelijk) was het verschil tussen de el-cheapo en het origineel 0. Tussen de Wadia en het origineel was het 1 LSB fout. Na de test nog een paar keer herhaald te hebben waren de verschillen (wederom na offset correctie) 0. Die ene fout van de Wadia reken ik onder toeval.

Ga ook maar na, in je PC zit ook vast wel een optisch spelertje, die keer op keer de CD of DVD foutloos uitleest en vaak nog op een idiote snelheid ook (40X CD-speed of zo). Waarom zou een cd-speler op 1X speed het dan niet kunnen? Er zitten natuurlijk wel andere verschillen tussen de loopwerken, maar die zitten meer in degelijkheid, slijtvastheid en dat soort zaken. Het is ook erg makkelijk, als een loopwerk een fout maakt met het lezen, hoor je dat als getik, gekraak of wat dan ook. Een loopwerk maakt geen fouten die een harmonische vervorming o.i.d. oplopen.

Recentelijk was er nog een ABX test tussen een speler van €10.000,- euro en een van €100,- euro. Van beide werd de analoge uitgang gebruikt en ze waren aangesloten op een hele stoere stereo. De uitgangssignalen van beide spelers waren genormaliseerd binnen 0.1dB. En geen van de deelnemers aan de test kon de spelers duidelijk onderscheiden. Na de uitslag van de test waren er wel 1000 en 1 excuses bij de believers, waarom het niet te horen was. De leukste vond ik dat het verschil niet hoorbaar was omdat de interlinks van onvoldoende kwaliteit waren (En dat waren hele dure Siltechs.... |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

@Dtjv, er is inderdaad wel degelijk verschil tussen loopwerken te horen. Ik ben hier echter in deel ? al voor afgeschoten toen ik dit opmerkte. Ik heb zelf oa de Krell KPS 20T en de Krell DT10 tegelijk thuis gehad icm de Krell Reference 64 dac. Veel beter is er eigenlijk niet te krijgen imho. Tussen de DT en 20T zat wel degelijk verschil (beiden via at&t aangesloten) beter is niet aan de order maar het was een karakter verschil. De 20t gaf voor mij een meer '20th row' gevoel terwijl de DT10 'first row' ervaring gaf. Door mijn upgrade virus heb ik ze verkocht maar nu 5 jaar later heb ik toch weer een 20IL gekocht (omdat ik geen geld meer had voor de andere combinatie) Ook heb ik toen verschillen tussen digitale kabels en digitale verbindingen (at&t / aes / tosh / coax) 1 op 1 kunnen vergelijken en daar zeker verschillen gehoord. Maar goed dit is in deel? al uitvoerig aan de orde gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 19:24:
Om dan meteen te gaan schelden lijkt me op z'n minst nogal overdreven.
Ik wordt erg kriegel van het soort onzin wat je uitkraamt. Je beweert dat '14' uit een goedkope speler een ander soort getal is dan '14' uit een dure speler.

Je hebt een stuk muziek wat je afspeelt met verschillende afspeelmechanismes. Je hebt vastgesteld dat de resulterende stroom van bits identiek is. Dan klinken ze als je ze aan dezelfde DAC voert identiek. En anders leef je in een magisch heelal waar geen feiten bestaan, waar geen causaliteit bestaat en de volgende keer dat je een CD opzet er zomaar stroop uit je speakers komt lopen. Dat is niet onwaarschijnlijker dan dat de ene 14 de andere 14 niet is.

Trek het eens door naar andere getallen om je heen? Die zijn toch ook steeds gelijk? Komende week stort je baas je salaris op je rekening. Zou je raak opkijken als de bank beweert dat de ene 7697986 de andere 7697986 niet is, en dat boekhouder van je baas blijkbaar een nieuwe PC heeft en nu dus geld op een andere rekening 7697986 stort en jij dus 1500 Turkse ponden gekregen hebt in plaats van 1500 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ray schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:42:
@Dtjv, er is inderdaad wel degelijk verschil tussen loopwerken te horen. Ik ben hier echter in deel ? al voor afgeschoten toen ik dit opmerkte. Ik heb zelf oa de Krell KPS 20T en de Krell DT10 tegelijk thuis gehad icm de Krell Reference 64 dac. Veel beter is er eigenlijk niet te krijgen imho. Tussen de DT en 20T zat wel degelijk verschil (beiden via at&t aangesloten) beter is niet aan de order maar het was een karakter verschil. De 20t gaf voor mij een meer '20th row' gevoel terwijl de DT10 'first row' ervaring gaf. Door mijn upgrade virus heb ik ze verkocht maar nu 5 jaar later heb ik toch weer een 20IL gekocht (omdat ik geen geld meer had voor de andere combinatie) Ook heb ik toen verschillen tussen digitale kabels en digitale verbindingen (at&t / aes / tosh / coax) 1 op 1 kunnen vergelijken en daar zeker verschillen gehoord. Maar goed dit is in deel? al uitvoerig aan de orde gekomen.
Ik laat het gehoormatige verschil tussen de spelers even buiten beschouwing, want ik ga er niet vanuit dat je de uitgangsniveau's gecalibreerd hebt van de spelers en daar zitten nogal verschillen tussen. En dat is hoorbaar (alleen in volume, maar een klein volume verschil laat mensen dingen heel anders horen)

Maar dat deel over die digitale verbindingen, daar hoor ik graag een verklaring voor! Hoe kan de ene digitale verbinding anders klinken dan de andere? Ze vervoeren alle twee een bitstroom en zolang er niet een kabel defect is, kan elke normale digitale kabel dat foutloos. Als ik alleen al even een blik werp in onze computerruimte en bedenk dat er door het hele gebouw, honderdduizenden meters aan kabel door het gebouw lopen, simpel koper, getwist en afgeschermd en die vervoeren data op Gigabit snelheden foutloos, wat is dan het probleem met een metertje overbruggen op hooguit een paar kilobits per seconde?

Zonder respectloos te willen zijn, maar sommige mensen willen zich ook gewoon een oor laten aannaaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 23:06
Overigens is het vergelijk van twee verschillende bronnen die een dac aansturen ook iets anders dan de stelling dat een eenmaal gedigitaliseerd geluid binnen het digitale domein kwalitatief gelijk blijft. Want daar begon dit takje van de discussie mee.

De oplossing zou ik zelf overigens niet zoeken in elvenkabels of een veel te dure cd speler, maar eerder in slechts 1 zeer stabiele klok aan het einde van de digitale rit.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
burne schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:44:
[...]

Ik wordt erg kriegel van het soort onzin wat je uitkraamt. Je beweert dat '14' uit een goedkope speler een ander soort getal is dan '14' uit een dure speler.

Je hebt een stuk muziek wat je afspeelt met verschillende afspeelmechanismes. Je hebt vastgesteld dat de resulterende stroom van bits identiek is. Dan klinken ze als je ze aan dezelfde DAC voert identiek. En anders leef je in een magisch heelal waar geen feiten bestaan, waar geen causaliteit bestaat en de volgende keer dat je een CD opzet er zomaar stroop uit je speakers komt lopen. Dat is niet onwaarschijnlijker dan dat de ene 14 de andere 14 niet is.
Ik neem toch aan dat je zelf ook weet dat je het in het belachelijke trekt. Neem nou de omstandigheden in het eerder door me aangehaalde verhaal. Er wordt een (digitale!) opname gemaakt in een studio, en die wordt naar cd overgezet. De artiest komt klagen dat hij het veel beroerder vindt klinken dan toen hij het in de studio direct van de master terughoorde (heeft dus niet gemeten), terwijl de cd na meting bit-voor-bit hetzelfde blijkt als de digitale master. Er wordt op een andere mastermachine nog een cd gemaakt (ook bit-voor-bit hetzelfde). De artiest luistert opnieuw, en is wel tevreden. Dan wordt er gemeten, en wat blijkt: alhoewel de stroom enen en nullen hetzelfde is, zit er verschil in de lengte van de putjes en dalen. En barst, ze klinken verschillend. Hier heb ik toch een duidelijk voorbeeld van een schijf met dezelfde reeks enen en nullen, maar toch een verschillende klank. En ja, dat dit voor bankrekeningen en jpeg-jes niet uitmaakt lijkt me ook nogal wiedes...
Killer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:39:
[...]
Recentelijk was er nog een ABX test tussen een speler van €10.000,- euro en een van €100,- euro. Van beide werd de analoge uitgang gebruikt en ze waren aangesloten op een hele stoere stereo. De uitgangssignalen van beide spelers waren genormaliseerd binnen 0.1dB. En geen van de deelnemers aan de test kon de spelers duidelijk onderscheiden. Na de uitslag van de test waren er wel 1000 en 1 excuses bij de believers, waarom het niet te horen was. De leukste vond ik dat het verschil niet hoorbaar was omdat de interlinks van onvoldoende kwaliteit waren (En dat waren hele dure Siltechs.... |:( )
Sorry, maar als je dat verschil niet hoort, dan is er echt iets mis met je oren. Nu hebben we het zelfs over spelers! Oftewel, niet alleen de loopwerken, maar ook nog de dacs. Ik weet niet welke apparaten ze ervoor gebruikt hebben, maar als dat werkelijk zo is, dan moet er toch echt iets mis zijn met die dure speler...
Killer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:52:
[...]
Maar dat deel over die digitale verbindingen, daar hoor ik graag een verklaring voor! Hoe kan de ene digitale verbinding anders klinken dan de andere? Ze vervoeren alle twee een bitstroom en zolang er niet een kabel defect is, kan elke normale digitale kabel dat foutloos. Als ik alleen al even een blik werp in onze computerruimte en bedenk dat er door het hele gebouw, honderdduizenden meters aan kabel door het gebouw lopen, simpel koper, getwist en afgeschermd en die vervoeren data op Gigabit snelheden foutloos, wat is dan het probleem met een metertje overbruggen op hooguit een paar kilobits per seconde?

Zonder respectloos te willen zijn, maar sommige mensen willen zich ook gewoon een oor laten aannaaien..
Mjah, ook dat kun je omdraaien. Als er al verschillen tussen loopwerken zijn, dan is het toch niet zo vreemd dat er ook verschillen tussen kabels zijn? (Zie hier uiteraard de reden van dit zijpad.)
ShittyOldMan schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:54:
Overigens is het vergelijk van twee verschillende bronnen die een dac aansturen ook iets anders dan de stelling dat een eenmaal gedigitaliseerd geluid binnen het digitale domein kwalitatief gelijk blijft. Want daar begon dit takje van de discussie mee.
Ehm, hoezo is dat verschillend? Als een eenmaal gedigitaliseerd geluid kwalitatief gelijk blijft tot aan de conversie naar analoog, dan is er dus ook geen verschil tussen twee bronnen die een dac aansturen. Of omgekeerd, als er wel verschil is tussen twee bronnen die een dac aansturen, dan kun je dus niet meer zo stellig zeggen dat eenmaal gedigitaliseerd geluid kwalitatief gelijk blijft tot aan de dac. Of mis ik nu iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:43:
[...]
En ja, dat dit voor bankrekeningen en jpeg-jes niet uitmaakt lijkt me ook nogal wiedes...
Kan je dit eens toelichten? Want je hebt het nu gewoon over fouten in data. Waarom is dat voor data niet ban invloed en voor muziek wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Laatst online: 23:06
Of mis ik nu iets?
Ja, de dac gebruikt die inkomende wordclock van de bron, en die zal dus verschillend zijn als je verschillende bronnen met elkaar vergelijkt en verschil hoort. Kleine variaties hebben echter geen invloed als het van digitaal naar digitaal gaat. Vandaar ook de suggestie één goede masterclock te gebruiken, dan hoef je niet in elke digitale bron apart zoveel te investeren. Zo hebben we het in de studio ook, één wordclock stuurt zowel preamp (ADC), hardware als speakers (DAC) aan. Het geluid zelf gaat digitaal door lange lijnen en digitale matrixen (switch) heen, sample nauwkeurig.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
JvS schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:57:
[...]

Kan je dit eens toelichten? Want je hebt het nu gewoon over fouten in data. Waarom is dat voor data niet ban invloed en voor muziek wel?
De reeks enen en nullen zijn hetzelfde, het zijn alleen verschillen in timing. In het voorbeeld van de cd's: er zit jitter ingebakken in de schijf.
ShittyOldMan schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:07:
[...]

Ja, de dac gebruikt die inkomende wordclock van de bron, en die zal dus verschillend zijn als je verschillende bronnen met elkaar vergelijkt en verschil hoort. Kleine variaties hebben echter geen invloed als het van digitaal naar digitaal gaat. Vandaar ook de suggestie één goede masterclock te gebruiken, dan hoef je niet in elke digitale bron apart zoveel te investeren. Zo hebben we het in de studio ook, één wordclock stuurt zowel preamp (ADC), hardware als speakers (DAC) aan. Het geluid zelf gaat digitaal door lange lijnen en digitale matrixen (switch) heen, sample nauwkeurig.
Is een goed punt. Wordt ook aangehaald door de bron van het cd-verhaal:
Nevertheless, one would think that processing and clocking that data through integrated circuits (and sometimes buffers) would remove any timing errors (jitter). And if that were the case, then why not recover the data with a cheap mechanism and employ a high-precision clock to correct for the mechanism’s timing inaccuracy?

[...]

The question remains: How do timing variations in the raw bitstream recovered from a CD make their way into the analog output signal? If the sound is different, then the signals must be different. Doesn’t precise clocking eliminate transport-induced jitter? Would better clocks have removed the sonic differences I heard between the two replicated CDs? And how did sound impinging on a disc played in the Nakamichi transport affect a change in the analog output signal?
Je zou inderdaad denken dat het hele klok-verhaal iets zou moeten uitmaken, en het misschien zou moeten kunnen oplossen. Ik moet er ook bijzeggen dat mijn TAG DVD-speler naast een digitale verbinding met de (TAG) processor ook een klok-verbinding heeft, dus dat zou zeker een deel van het verschil kunnen verklaren. Echter, dan blijft overeind staan dat je dezelfde reeks enen en nullen hebt (tenminste, daar gaan we vanuit) en toch een verschil in klank. En volgens een hoop mensen moet dat toch onmogelijk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dan wordt er gemeten, en wat blijkt: alhoewel de stroom enen en nullen hetzelfde is, zit er verschil in de lengte van de putjes en dalen. En barst, ze klinken verschillend.
Degene die je dat wijsgemaakt heeft, heeft niet begrepen hoe de encoding van een CD in elkaar zit. De exacte lengte van putten en dalen op de CD is irrelevant, het is de overgang tussen de twee die telt, en dankzij het mee-gecodeerde clock-signaal zal het toerental van de CD-speler dusdanig aangepast worden dat het tempo waarin gelezen wordt correct is. De puls-pauze-verhouding is evenmin relevant. Later in het proces (in de SPDIF of AES/EBU receiver) wordt het keurig op 50/50 gezet. Niet dat het verder uitmaakt voor je DAC, want die doet toch niets zinnigs met de puls/pauze verhouding. Daar zit geen relevante informatie in dus dat negeert 'ie gewoon.

Dit is de soep waar je cd-speler, goedkoop of duur, het mee zal moeten doen:
Afbeeldingslocatie: http://www.walshcomptech.com/repairfaq/sam/cdeye.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

[...]

Neem nou de omstandigheden in het eerder door me aangehaalde verhaal. Er wordt een (digitale!) opname gemaakt in een studio, en die wordt naar cd overgezet. De artiest komt klagen dat hij het veel beroerder vindt klinken dan toen hij het in de studio direct van de master terughoorde (heeft dus niet gemeten), terwijl de cd na meting bit-voor-bit hetzelfde blijkt als de digitale master. Er wordt op een andere mastermachine nog een cd gemaakt (ook bit-voor-bit hetzelfde). De artiest luistert opnieuw, en is wel tevreden. Dan wordt er gemeten, en wat blijkt: alhoewel de stroom enen en nullen hetzelfde is, zit er verschil in de lengte van de putjes en dalen. En barst, ze klinken verschillend. Hier heb ik toch een duidelijk voorbeeld van een schijf met dezelfde reeks enen en nullen, maar toch een verschillende klank. En ja, dat dit voor bankrekeningen en jpeg-jes niet uitmaakt lijkt me ook nogal wiedes...

[...]
De lengte en diepte van de putjes maakt niets uit op de bitstroom (mits binnen red-book specs). Als bitstromen identiek zijn en naar dezelfde DAC gaan, dan is het geluid per definitie gelijk! Dat die artiest verschillen hoort, dat zit tussen zijn oren. Er is namelijk geen verschil. En of de bron nu lange of korte putjes heeft, de bitstroom (dus de geluidsinformatie) is identiek. Sorry, het is niet anders. Als je dat wel beweert, kun je net zo goed beweren dat de zon koud is..
Sorry, maar als je dat verschil niet hoort, dan is er echt iets mis met je oren. Nu hebben we het zelfs over spelers! Oftewel, niet alleen de loopwerken, maar ook nog de dacs. Ik weet niet welke apparaten ze ervoor gebruikt hebben, maar als dat werkelijk zo is, dan moet er toch echt iets mis zijn met die dure speler...
Nee hoor, mijn oren zijn prima. Deze week nog nagemeten. En er waren meer mensen bij (28 om precies te zijn, waarvan er 8 beweerden audiofielen met gouden oren te zijn). Ook wederom, het spijt mij, maar het is niet anders. De verschillen zijn zo klein, die zijn niet hoorbaar. De verschillen komen voort uit het feit dat de uitgangsniveau's niet gelijk zijn en dat resulteert bij 1 op 1 vergelijk in hoorbare verschillen. Normaliseer\Calibreer je die signalen binnen 0.1dB dan hoort niemand verschil meer en verdwijnen de geclaimde verschillen als sneeuw voor de zon. Achteraf beginnen een hoop mensen te mekkeren dat de verschillen te klein zijn om in een ABX sessie te horen. In ieder geval is dan aangetoond dat een spele van €10.000,- hooguit minimaal anders klinkt dan een van €100,- Het staat je vrij dat minimale verschil in huis te halen en daar €9.900 voor neer te tellen, maar zeur niet over de enorme verschillen. Die zijn er niet. Ik ga hierbij wel uit van goed ontworpen CD-spelers. Er zit helaas veel crap tussen, vooral in het high-end segment. Daar worden spelers zo ontworpen dat ze ook anders klinken, maar dat is niet direct technisch beter. Wat gedempt hoog, beetje versterkt midden enzo..Klinkt vreselijk high-end, maar puur technisch gezien is het rotzooi. Kan daarom best mooi klinken hoor.

Maar goed, bewijs mij maar anders. En dan niet: "Ik heb het gehoord en velen met mij", want dat is net zoveel waard als mijn: "Ik hoor niets en velen met mij". Uitslagen van luistertests onder gecontroleerde omstandigheden met reproduceerbare resultaten.
Mjah, ook dat kun je omdraaien. Als er al verschillen tussen loopwerken zijn, dan is het toch niet zo vreemd dat er ook verschillen tussen kabels zijn? (Zie hier uiteraard de reden van dit zijpad.)
Klopt, die zijn er ook. De ene heeft een mooie mantel, de andere stoere pluggen, de andere is gemaakt van een exotisch materiaal. Alleen geluidstechnisch gezien is het verschil 0, binnen het audiospectrum wel te verstaan. Leveren ze wel hoorbaar verschil, dan is de kabel defect of doet opzettelijk iets niet koshers met het signaal. Kan mooi klinken, maar wederom technisch gezien rommel
Ehm, hoezo is dat verschillend? Als een eenmaal gedigitaliseerd geluid kwalitatief gelijk blijft tot aan de conversie naar analoog, dan is er dus ook geen verschil tussen twee bronnen die een dac aansturen. Of omgekeerd, als er wel verschil is tussen twee bronnen die een dac aansturen, dan kun je dus niet meer zo stellig zeggen dat eenmaal gedigitaliseerd geluid kwalitatief gelijk blijft tot aan de dac. Of mis ik nu iets?
Zolang je er niet mee gaat rommelen, blijft een digitaal signaal een digitaal signaal en hoeveel je het ook kopieert, verzend of wat dan ook, het blijft identiek en dus treed er geen kwaliteitsverlies op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Killer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:52:
[...]

Ik laat het gehoormatige verschil tussen de spelers even buiten beschouwing, want ik ga er niet vanuit dat je de uitgangsniveau's gecalibreerd hebt van de spelers en daar zitten nogal verschillen tussen. En dat is hoorbaar (alleen in volume, maar een klein volume verschil laat mensen dingen heel anders horen)

Maar dat deel over die digitale verbindingen, daar hoor ik graag een verklaring voor! Hoe kan de ene digitale verbinding anders klinken dan de andere? Ze vervoeren alle twee een bitstroom en zolang er niet een kabel defect is, kan elke normale digitale kabel dat foutloos.

het waren verschillende loopwerken op een losse dac dus met callibratie had ik niets te maken. Tevens waren beide loopwerken voorzien van de time sync functie waardoor de dac de klok van het loopwerk overnam. Ik heb de DT10 een jaar of 2 gehad en veel, heel veel, verschillende digitale kabels vergeleken. Op enig moment had ik alle 4 de uitgangen bekabeld en kon ik op mijn dac gewoon kiezen tussen de inputs. Ik ga hier niet weer over in discussie over het wel of niet technisch kunnen. Ik heb hier uren / dagen aan besteed destijds samen met mensen met zeer goed oren en luister / muziek ervaring en uiteindelijk op basis van luisteren een kabel gekozen. Als jullie willen stellen dat de andere kabels defect waren of dat de combinatie van fl 100.000,-- brak gebouwd was omdat er verschil zat vind ik dat helemaal prima. Zoals ik al een paar topic herhaal geef ik enkel mijn ervaringen weer. Ik weet wel dat ik op dit moment (en wellicht heb ik laten beinvloeden door dit topic) een behoorlijke downgrade heb gedaan en het geluid op dit moment K**^T vind :( Ik heb nog steeds voor de fanatiek audiofiel een referentie set staan maar de kick is er momenteel uit. Ja ik ga dus weer met kabels lopen wisselen etc en miscchien zelfs mijn speakers verkopen om weer de 'drive' in mijn systeem te krijgen die ik destijds had (achteraf had ik die combinatie nooit moeten verkopen :'( )

mijn schatje van toen

Afbeeldingslocatie: http://www.puristaudio.nl/krellref.jpg

oja die dingen op de eindversteker zijn geen tweaks maar staan daar enkel zodat mijn katten er niet op gingen liggen bakken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ray op 22-06-2009 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:35:
[...]

De reeks enen en nullen zijn hetzelfde, het zijn alleen verschillen in timing. In het voorbeeld van de cd's: er zit jitter ingebakken in de schijf.

[...]
Yep en de DAC creert jitter en dan heb je ook nog clock-skew..Allemaal digitale drama's die zich afspelen op een niveau van gemiddeld -100dB onder het muzieksignaal. Knappe kop die dat kan horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ray schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:47:
[...]

het waren verschillende loopwerken op een losse dac dus met callibratie had ik niets te maken. Tevens waren beide loopwerken voorzien van de time sync functie waardoor de dac de klok van het loopwerk overnam. Ik heb de DT10 een jaar of 2 gehad en veel, heel veel, verschillende digitale kabels vergeleken. Op enig moment had ik alle 4 de uitgangen bekabeld en kon ik op mijn dac gewoon kiezen tussen de inputs. Ik ga hier niet weer over in discussie over het wel of niet technisch kunnen. Ik heb hier uren / dagen aan besteed destijds samen met mensen met zeer goed oren en luister / muziek ervaring en uiteindelijk op basis van luisteren een kabel gekozen. Als jullie willen stellen dat de andere kabels defect waren of dat de combinatie van fl 100.000,-- brak gebouwd was omdat er verschil zat vind ik dat helemaal prima. Zoals ik al een paar topic herhaal geef ik enkel mijn ervaringen weer. Ik weet wel dat ik op dit moment (en wellicht heb ik laten beinvloeden door dit topic) een behoorlijke downgrade heb gedaan en het geluid op dit moment K**^T vind :( Ik heb nog steeds voor de fanatiek audiofiel een referentie set staan maar de kick is er momenteel uit. Ja ik ga dus weer met kabels lopen wisselen etc en miscchien zelfs mijn speakers verkopen om weer de 'drive' in mijn systeem te krijgen die ik destijds had (achteraf had ik die combinatie nooit moeten verkopen :'( )
Ik toorn niet aan jou luisterervaring. Ook al denk ik dat er zaken als suggestie e.d. meegespeeld hebben. Als jij denkt dat het anders klonk, prima! Jij moet er tenslotte naar luisteren, niet ik.

Wat mij alleen keer op keer intrigeerd aan dit soort zaken: Als het technisch niet kan en dat wordt ook onderbouwd met feiten en jij hoort toch verschillen, hoe verklaar je dat dan naar jezelf? En wederom, ik bedoel dat niet als belerend of flame. Het intrigeert mij gewoon. Hoe verklaar je het onverklaarbare naar jezelf? Of is het zo, dat je alle zaken zoals pseudo-akoustiek, auto suggestie en cognitieve dissonantie voor lief neemt en het daarbij laat?

Trouwens, als ik jou was, zou ik andere speakers kopen. Daar valt veel meer te behalen dan met een paar kabels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Killer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:54:
[...]

Ik toorn niet aan jou luisterervaring. Ook al denk ik dat er zaken als suggestie e.d. meegespeeld hebben. Als jij denkt dat het anders klonk, prima! Jij moet er tenslotte naar luisteren, niet ik.

Wat mij alleen keer op keer intrigeerd aan dit soort zaken: Als het technisch niet kan en dat wordt ook onderbouwd met feiten en jij hoort toch verschillen, hoe verklaar je dat dan naar jezelf? En wederom, ik bedoel dat niet als belerend of flame. Het intrigeert mij gewoon. Hoe verklaar je het onverklaarbare naar jezelf? Of is het zo, dat je alle zaken zoals pseudo-akoustiek, auto suggestie en cognitieve dissonantie voor lief neemt en het daarbij laat?

Trouwens, als ik jou was, zou ik andere speakers kopen. Daar valt veel meer te behalen dan met een paar kabels..
ik heb ook al tientallen speakers gehad... Ik heb nu een Eidolon Diamond clone, dus met de accuton D20 diamond tweeter. Wat dan nog te kopen ? Gezien de huidige voornamelijk akoestiek problemen neig ik dus weer naar de confidence 5 van dynaudio.

Wat de rest van je vragen betreft wil ik daar best weer op ingaan maar zal het een herhaling worden van een eerder deel van dit topic. Dat wil niet zeggen dat ik er best een keer met je over wil praten maar dan gezellig met een muziekje erbij en een lekker glas whisky.... Laat ik het simpel stellen dat ik (mijn mening!) heb ervaren dat niet alles verklaarbaar is of meetbaar. Puur door levens / luister ervaringen. Sure zal daar een heel groot deel van alle genoemde subjectieve zaken een rol gespeeld hebben maar imho ben ik nuchter genoeg om daar rekening mee te houden in mijn beoordeling.

Afbeeldingslocatie: http://www.puristaudio.nl/eidoloncurrent.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Killer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:54:
[...]

Wat mij alleen keer op keer intrigeerT aan dit soort zaken: Als het technisch niet kan en dat wordt ook onderbouwd met feiten en jij hoort toch verschillen, hoe verklaar je dat dan naar jezelf? En wederom, ik bedoel dat niet als belerend of flame. Het intrigeert mij gewoon. Hoe verklaar je het onverklaarbare naar jezelf? Of is het zo, dat je alle zaken zoals pseudo-akoustiek, auto suggestie en cognitieve dissonantie voor lief neemt en het daarbij laat?

Ook dat kan ik weer omdraaien: Wat mij intrigeert aan dit soort zaken: als er toch keer op keer verschillen gerapporteerd worden, hoe kun je dan toch wanhopig blijven vasthouden aan een aantal metingen die zouden moeten verklaren dat alles hetzelfde klinkt, in plaats van je af te gaan vragen of je wellicht eens wat verder in je metingen moet gaan graven, en kijken of er toch meer aan de hand is. Elke keer als mensen bijvoorbeeld in staat blijken om consequent het verschil tussen twee installaties aan te geven, terwijl het enige waar die sets in verschillen de bekabeling is, wordt het weggemoffeld onder "toevalstreffers" of "niet statistisch significant".

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik dingen niet snap. Bovendien zou ik ook graag willen kunnen meten waar de verschillen die ik (en met mij genoeg anderen inderdaad) hoor vandaan komen. Het enige verschil in opvatting is volgens mij precies die omkering: de sceptici zeggen: de metingen tonen aan dat er geen verschil is, en dus zijn alle gerapporteerde gehoorde verschillen illusie, terwijl ik zeg: de geluidstesten tonen aan dat er genoeg verschillen zijn, dus zijn de metingen niet compleet.

Dit zorgt natuurlijk voor veel frustratie beide kanten op: Zo gauw als een scepticus met een meting aankomt die "aantoont" dat gehoorde verschillen een illusie zijn, roep ik dat de meting niet compleet is. Zo gauw als ik met een meting aankom die gehoorde verschillen ondersteunt, roepen sceptici dat de meting niet kan kloppen, en alles nog steeds een illusie is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Ray schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:05:
[...]

Wat de rest van je vragen betreft wil ik daar best weer op ingaan maar zal het een herhaling worden van een eerder deel van dit topic. Dat wil niet zeggen dat ik er best een keer met je over wil praten maar dan gezellig met een muziekje erbij en een lekker glas whisky....

[...]
Dat moeten we een keer doen. Voorkeur voor Whiskey? Heb hier een bescheiden collectie staan.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/whiskey/P1010325.JPG
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~delanger/whiskey/P1010326.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Killer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:15:
[...]

Dat moeten we een keer doen. Voorkeur voor Whiskey? Heb hier een bescheiden collectie staan.

[afbeelding]
[afbeelding]
dammz denk ik dat ik even een paar kewle plaatjes neerzet kom jij me overtroeven :)

Ik zie er zo snel geen Oban tussen staan wat ik zelf graag mag drinken maar wel een aantal andere zeer fijne keuzes. Ik denk dat het wel verstandig is even een hotel te boeken hehe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Killer schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:15:
[...]

[afbeelding]
[afbeelding]
Oei, die zien er fijn uit, :). Ik ben best bereid wat whisky bij te dragen! En met een beetje geluk kan ik over een tijdje ook een goede plek voor de sessie leveren - kom ik nog op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:13:
[...]

Ook dat kan ik weer omdraaien: Wat mij intrigeert aan dit soort zaken: als er toch keer op keer verschillen gerapporteerd worden, hoe kun je dan toch wanhopig blijven vasthouden aan een aantal metingen die zouden moeten verklaren dat alles hetzelfde klinkt, in plaats van je af te gaan vragen of je wellicht eens wat verder in je metingen moet gaan graven, en kijken of er toch meer aan de hand is. Elke keer als mensen bijvoorbeeld in staat blijken om consequent het verschil tussen twee installaties aan te geven, terwijl het enige waar die sets in verschillen de bekabeling is, wordt het weggemoffeld onder "toevalstreffers" of "niet statistisch significant".

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik dingen niet snap. Bovendien zou ik ook graag willen kunnen meten waar de verschillen die ik (en met mij genoeg anderen inderdaad) hoor vandaan komen. Het enige verschil in opvatting is volgens mij precies die omkering: de sceptici zeggen: de metingen tonen aan dat er geen verschil is, en dus zijn alle gerapporteerde gehoorde verschillen illusie, terwijl ik zeg: de geluidstesten tonen aan dat er genoeg verschillen zijn, dus zijn de metingen niet compleet.

Dit zorgt natuurlijk voor veel frustratie beide kanten op: Zo gauw als een scepticus met een meting aankomt die "aantoont" dat gehoorde verschillen een illusie zijn, roep ik dat de meting niet compleet is. Zo gauw als ik met een meting aankom die gehoorde verschillen ondersteunt, roepen sceptici dat de meting niet kan kloppen, en alles nog steeds een illusie is...
Dit is heel eenvoudig te verklaren hoor. Omdat keer op keer, onder gecontroleerde omstandigheden, die enorme verschillen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Als er uiteindelijk toch verschillen hoorbaar zijn, blijken die ook altijd te meten te zijn. Het is niet zo dat ik het niet wil geloven, het is alleen zo dat er nog niemand ooit met enige zinnige theorie is gekomen die overeind is gebleven. Het is simpelweg gewoon zo dat er alleen volkstammen zijn die de wetenschap overboord gooien en zich beroepen op allerlei 'onbekende' fenomenen. Het rare is alleen dat dit alleen in audiogebied gebeurd (en af en toe in videoland, maar daar krijgt het niet echt een voet aan de grond). Op alle andere terreinen gaan de wetten van Maxwell, Watt, Faraday en wie niet meer allemaal wel op, alleen op audiogebied worden ze zonder pardon overboord gegooid. Het frapante is wel, dat de mensen die deze wetten overboord gooien, de wetten zelf vaak niet kennen. Men heeft het over Cd's en hun eigenschappen, maar kent of snapt het samplings-theorama niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 23:21:
[...]

Oei, die zien er fijn uit, :). Ik ben best bereid wat whisky bij te dragen! En met een beetje geluk kan ik over een tijdje ook een goede plek voor de sessie leveren - kom ik nog op terug.
Hou ik je aan!

@Ray: De Oban is er ook, had geen zin om meer plaatjes te schieten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:26
Om even terug te komen op de verschillen tussen loopwerken.
Ik mis hier nog een klein detail waarin de loopwerken wel kunnen verschillen.
In de chipset van het loopwerk is ook de foutcorrectie onder gebracht. In de spec van de cd is al voorzien dat er leesfouten voor kunnen komen en tot een bepaalde hoogte kunnen deze 100% gecorrigeerd worden. Boven een bepaald foutpercentage zal er geen 100% correctie meer plaats vinden, maar zal de orginele golfvorm slechts benaderd kunnen worden. Bij een nog hogere foutrate zal het loopwerk de cd afkeuren of muten.
De bron heb ik niet bij de hand, maar wat ik me nog herinner is dat in het algorithme van de foutcorrectie verschillen zitten (denk aan 1e, 2E of hogere orde benadering) en het aantal bits wat nog hersteld/benaderd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

jeronimo schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 00:15:
De bron heb ik niet bij de hand, maar wat ik me nog herinner is dat in het algorithme van de foutcorrectie verschillen zitten (denk aan 1e, 2E of hogere orde benadering) en het aantal bits wat nog hersteld/benaderd kan worden.
Zulk soort dingen zal zeker mee kunnen spelen om soms verschil te horen. In zo'n geval is de uitgestuurde bitstream ook domweg niet hetzelfde en kan het dus ook anders klinken. Of je dan in staat bent het te horen is natuurlijk nog de vraag, maar het is dan in ieder geval prima te verklaren.

Maar als je met vers geperste cd's dan ook consequent verschil hoort, dan is er toch wat anders aan de hand lijkt me zo? Want die horen die fouten niet allemaal en zeker niet continu te hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

In de chipset van het loopwerk is ook de foutcorrectie onder gebracht. In de spec van de cd is al voorzien dat er leesfouten voor kunnen komen en tot een bepaalde hoogte kunnen deze 100% gecorrigeerd worden. Boven een bepaald foutpercentage zal er geen 100% correctie meer plaats vinden, maar zal de orginele golfvorm slechts benaderd kunnen worden. Bij een nog hogere foutrate zal het loopwerk de cd afkeuren of muten.
Met extra kanttekening dat de kans dat een schone krasvrije goed geperste CD ook maar in de buurt van non-recoverable fouten komt gewoon nul is. Sterker nog, dat hoeft niet eens een geperste CD te zijn, dat kan ook gewoon een op 52x speed gebrande CD zijn. Want ook die laatste kan nog steeds op enorm rappe snelheid volledig bit-correct uitgelezen worden in een CD/DVD loopwerk van €10.

Als je de redbook spec erbij pakt, en vervolgens leest wat voor fout-herstel algoritme er toegepast wordt, dan weet je er een gerust het nodige mag ontbreken. Iets van 20% (!!) van de bits op een CD is voor recovery informatie.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

Klopt helemaal, alleen als dit optreed is het ook meetbaar. De bitstroom is anders en dus het geluid. Zoals al eerder opgemerkt, kun je debatteren of het hoorbaar is. Maar de kans op deze fouten is zo marginaal klein, dat komt alleen maar voor bij zwaar beschadigde cd's. In de cd-specificatie zit een hele bak met errorcorrectie ingebakken, dus voor dat het echt fout gaat...

En voor de mensen die iets pas geloven als ze het zelf gezien hebben...Hier, pak an:

http://libinst.com/Audio%20DiffMaker.htm

Ideale tool om zelf audiofiles e.d. te vergelijken. Maak maar eens een opname en gebruik verschillende interlinks...Kun je zien wat de verschillen zijn. Wil je de verschillen tussen interlinks eenvoudig testen? Speel een monofile af en neem deze op. Gebruik voor het linkerkanaal een gewone kabel en voor het rechterkanaal je superkabel en vergelijk het linker en het rechterkannaal.

[ Voor 15% gewijzigd door Killer op 23-06-2009 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[...]

Dan wordt er gemeten, en wat blijkt: alhoewel de stroom enen en nullen hetzelfde is, zit er verschil in de lengte van de putjes en dalen. En barst, ze klinken verschillend. Hier heb ik toch een duidelijk voorbeeld van een schijf met dezelfde reeks enen en nullen, maar toch een verschillende klank. En ja, dat dit voor bankrekeningen en jpeg-jes niet uitmaakt lijkt me ook nogal wiedes...

[...]
Dit is, in een spreekwoordelijke notedop, de kern van het probleem: Een audiofiel denkt de waarheid te weten terwijl dit kei-hard botst met hoe het werkelijk zit.

Digitaal is binair: er zijn twee mogelijke opties/toestanden en meer niet. Dus een putje is lang of kort. Een LEDje is aan of uit. Een spanningsignaal is hoog of laag. Tussenvormen bestaan bij binair niet. De informatiestroom is puur en alleen A en B. Dat je dan beweert dat een specifieke reeks nullen en enen toch, op een of andere manier, niet eenduidig hoeft te zijn is dus absolute bullshit. Sorry dat ik het zo hard stel.

Als een informatiedrager dit bevat:
AABAABAABAABABAABBBBAAAA
en het apparaat spuugt uit:
AABAABAABAABABAABBBBAAAA
Dan behandelt een DAC nog steeds
AABAABAABAABABAABBBBAAAA

In een binair systeem is er alleen A en B. Eventuele verstoring naar A, B, A, B, A, B, A, B, of wat dan ook, maakt geen donder uit. De informatie ligt besloten in de twee staten, verder niet. Je zou ook gek opkijken als het gebruik van een ander lettertype een tekst ineens een andere betekenis zou geven. Of drukken met andere inkt, of op ander papier. De informatiedrager is niet hetzelfde als de informatie zelf.

Net zoals de claim die ik ooit hoorde van een liefhebber, over zijn über CD speler: "Die is zo goed dat ik echt ieder krasje, stofje en vuiltje kan horen!". :X Als dat kan, dan is het juist een baggerspeler. Ik nam niet eens de moeite om het uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
JumpStart schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:15:
[...]

Dit is, in een spreekwoordelijke notedop, de kern van het probleem: Een audiofiel denkt de waarheid te weten terwijl dit kei-hard botst met hoe het werkelijk zit.

Digitaal is binair: er zijn twee mogelijke opties/toestanden en meer niet. Dus een putje is lang of kort. Een LEDje is aan of uit. Een spanningsignaal is hoog of laag. Tussenvormen bestaan bij binair niet. De informatiestroom is puur en alleen A en B. Dat je dan beweert dat een specifieke reeks nullen en enen toch, op een of andere manier, niet eenduidig hoeft te zijn is dus absolute bullshit. Sorry dat ik het zo hard stel.

Als een informatiedrager dit bevat:
AABAABAABAABABAABBBBAAAA
en het apparaat spuugt uit:
AABAABAABAABABAABBBBAAAA
Dan behandelt een DAC nog steeds
AABAABAABAABABAABBBBAAAA

In een binair systeem is er alleen A en B. Eventuele verstoring naar A, B, A, B, A, B, A, B, of wat dan ook, maakt geen donder uit. De informatie ligt besloten in de twee staten, verder niet. Je zou ook gek opkijken als het gebruik van een ander lettertype een tekst ineens een andere betekenis zou geven. Of drukken met andere inkt, of op ander papier. De informatiedrager is niet hetzelfde als de informatie zelf.
Leg mij dan ook nog even uit hoe het komt dat ze verschillend klonken. O nee, wacht, dat was een illusie.

*zucht*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

dtjv schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:42:
[...]

Leg mij dan ook nog even uit hoe het komt dat ze verschillend klonken. O nee, wacht, dat was een illusie.

*zucht*
Placebo effect, expectancy effect, niet volledig dubbelblind testen en dus voorkennis hebben, groepsinvloeden, enzovoorts.

Ik snap best wel dat jij overtuigt bent van dat je verschil hoort. Ik ga hier dan ook niet roepen "nee, dat hoorde jij helemaal niet!!". Wat ik wèl roep is dat de verklaring die jij aandraagt niet deugt: Ik ben het dus absoluut niet eens met "Niet alle putjes zijn even lang, vandaar het verschil", dat is onzin.

Neem bijvoorbeeld de stelling (niet per sé door jou geclaimed) dat CD's te demagnetiseren zijn. Ook zo'n kul-argument. Jij mag best met een 'cable cooker' je CD's onder handen nemen. Wat jij wil. Ga alleen niet verkondigen dat het demagnetiseren van de aluminium reflectielaag alles verklaart, want aluminium is niet ferromagnetisch. Er valt niets te magnetiseren. Om nog even te zwijgen van het feit dat je infrarood licht gebruikt om een CD uit te lezen, dus ook al was er ijzer als reflectielaag gebruikt, dan nog had dat niets met de intensiteit van het weerkaatste licht vandoen.

(Sommige magneetlagen hebben dan wel weer invloed op de polarisatie van het licht, dat zie je in magneto-optische systemen zoals de minidisc. Maar dat is weer iets anders.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
JumpStart schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:53:
[...]
Placebo effect, expectancy effect, niet volledig dubbelblind testen en dus voorkennis hebben, groepsinvloeden, enzovoorts.
Als je het voorbeeld leest dat ik aangedragen heb, moet je toch toegeven dat juist daarin al die dingen wel heel onwaarschijnlijk zijn:
  1. Het ging om een artiest, die in eerste instantie een cd vergeleek met de digitale studio master (beide op dezelfde sample rate. Oftewel, geen groepsinvloeden.
  2. Het enige dat hij rapporteerde was: "dit klinkt niet goed", terwijl de verwachting juist een exact gelijk klinkende kopie was. Oftewel, geen expectancy.
  3. Vergelijk met een andere disc: ik weet niet hoe blind dat getest was, maar het was natuurlijk niet in het belang van de artiest om een schijf beter te willen vinden, dan had hij de eerste cd al prima gevonden.
  4. Dit alles wordt ondersteund door een meetbaar verschil tussen de schijftjes.
En nu weet ik ook wel dat je je nog kunt afvragen hoe het kan dat die timing errors een hoorbaar effect hebben. Ik ben het dan ook met de auteur en verscheidene opmerkingen in dit topic (o.a. door ShittyOldMan) eens dat een goede buffering en nauwkeurige klok weleens het verschil zouden kunnen maken. (Dat lijkt me ook waarom netwerkspelers zo goed kunnen klinken.) Lijkt me ook zeker de moeite waard om uitgebreid te testen. En wat mij betreft ook zo blind mogelijk, :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

dtjv schreef op maandag 22 juni 2009 @ 22:35:
[...]

De reeks enen en nullen zijn hetzelfde, het zijn alleen verschillen in timing.
Ik blijf even bij dit specifieke onderwerp. Waarom hebben timingfouten dan wel invloed op audio en niet op data? Want audio is gewoon data die een DAC ingaat. Die DAC maakt er een analoog signaal van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
JvS schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:54:
[...]

Ik blijf even bij dit specifieke onderwerp. Waarom hebben timingfouten dan wel invloed op audio en niet op data? Want audio is gewoon data die een DAC ingaat. Die DAC maakt er een analoog signaal van.
Eerlijk antwoord: geen flauw benul. Een verband is ook niet noodzakelijkerwijs een oorzakelijk verband. Misschien is het slechts toeval dat er zowel een gehoormatig verschil als een gemeten timingverschil optrad. Als er een andere meting beschikbaar komt die het verklaart, vind ik het ook prima, :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

dtjv schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:40:
[...]

Als je het voorbeeld leest dat ik aangedragen heb, moet je toch toegeven dat juist daarin al die dingen wel heel onwaarschijnlijk zijn:
  1. Het ging om een artiest, die in eerste instantie een cd vergeleek met de digitale studio master (beide op dezelfde sample rate. Oftewel, geen groepsinvloeden.
  2. Het enige dat hij rapporteerde was: "dit klinkt niet goed", terwijl de verwachting juist een exact gelijk klinkende kopie was. Oftewel, geen expectancy.
  3. Vergelijk met een andere disc: ik weet niet hoe blind dat getest was, maar het was natuurlijk niet in het belang van de artiest om een schijf beter te willen vinden, dan had hij de eerste cd al prima gevonden.
  4. Dit alles wordt ondersteund door een meetbaar verschil tussen de schijftjes.
En nu weet ik ook wel dat je je nog kunt afvragen hoe het kan dat die timing errors een hoorbaar effect hebben. Ik ben het dan ook met de auteur en verscheidene opmerkingen in dit topic (o.a. door ShittyOldMan) eens dat een goede buffering en nauwkeurige klok weleens het verschil zouden kunnen maken. (Dat lijkt me ook waarom netwerkspelers zo goed kunnen klinken.) Lijkt me ook zeker de moeite waard om uitgebreid te testen. En wat mij betreft ook zo blind mogelijk, :).
Hoe dat te verklaren is? Heel simpel cognetieve dissonantie en suggestie..

Engineer: Artiest u luitstert nu naar de digitale master..l
Engineer: Artiest u luistern nu naar de cd...
Artiest: Dat klinkt kut
Engineer: Artiest u luister nu naar een andere cd Komt uit een hele andere machine.
Artiest: Ja dat klinkt beter!

De artiest wist waarna hij luisterde en dat alleen haalt elke verklaring die aan het geluid gegeven wordt onderuit, omdat er dan van alles aan persoonlijke invloeden om de hoek komen kijken.

Het feit dat 1 iemand iets gehoord heeft, waarbij de precieze omstandigheden niet bekend zijn (of vermeld worden) zijn geen bewijs voor een stelling.

Een simpel voorbeeld: Stel je voor dat je een lampenkap hebt zien wiebelen zonder enige aanleiding. Vervolgens beweer je tegen mij: Ik heb hem zien bewegen en er zat niets aan! Dat is het bewijs dat geesten bestaan! Een geest bewoog de lampenkap!. Wat jij alleen niet zag en mij dus ook niet verteld, is dat er onder de lamp een hetelucht-kachel stond. De opstijgende warme lucht zorgde ervoor dat de lampenkap bewoog en dus niet een geest.

Ergo: Zolang het blijft bij: "Ik heb het gehoord", of "Ik ken mensen die het gehoord hebben" kan ik een fenomeen niet aannemen als bewezen en waar. Pas als de fenomenen zich onder gecontroleerde en gedocumenteerde omstandigheden herhalen, dan pas kunnen ze als significant bewijs worden beschouwd. Dat is de basis van de hele wetenschap waarop onze maatschappij draait. Dat een eigen waarneming voor jou, of die van een ander wel voldoende bewijs voor je is, is je goed recht. Maar het is helaas geen voldoende grond om je stelling als waarheid te presenteren aan anderen, die iets exacter in het leven staan. (geen flame!)

Ik heb ook nog steeds geen verklaring van welke audiofiel dan ook kunnen horen waarom kabels zoveel invloed hebben, terwijl dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.made-in-china.com/image/2f0j00hBoTeiEJEIknM/Voice-Coil-in-The-Speaker-TC-Series-.jpg
het uiteindelijke stuk kabel is waar al dat signaal doorheen gaat. Gewoon koper, meterslang en heel dun. Die kabel maakt niets uit, maar die 50cm tussen je cd-speler en je versterker wel 8)7 Waarom?

[ Voor 10% gewijzigd door Killer op 23-06-2009 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Op audiofreaks was er wel iemand met een meetbaar slechte kabel (spdif, scope na DAC). Maar kan het zo snel niet terugvinden.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 23-06-2009 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Killer schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:54:
[...]

Hoe dat te verklaren is? Heel simpel cognetieve dissonantie en suggestie..

Engineer: Artiest u luitstert nu naar de digitale master..l
Engineer: Artiest u luistern nu naar de cd...
Artiest: Dat klinkt kut
Engineer: Artiest u luister nu naar een andere cd Komt uit een hele andere machine.
Artiest: Ja dat klinkt beter!

De artiest wist waarna hij luisterde en dat alleen haalt elke verklaring die aan het geluid gegeven wordt onderuit, omdat er dan van alles aan persoonlijke invloeden om de hoek komen kijken.

Het feit dat 1 iemand iets gehoord heeft, waarbij de precieze omstandigheden niet bekend zijn (of vermeld worden) zijn geen bewijs voor een stelling.
Als je de moeite had genomen om de bron te lezen, weet je dat dat niet de manier was waarop dit voorbeeld ging.
Ergo: Zolang het blijft bij: "Ik heb het gehoord", of "Ik ken mensen die het gehoord hebben" kan ik een fenomeen niet aannemen als bewezen en waar. Pas als de fenomenen zich onder gecontroleerde en gedocumenteerde omstandigheden herhalen, dan pas kunnen ze als significant bewijs worden beschouwd. Dat is de basis van de hele wetenschap waarop onze maatschappij draait. Dat een eigen waarneming voor jou, of die van een ander wel voldoende bewijs voor je is, is je goed recht. Maar het is helaas geen voldoende grond om je stelling als waarheid te presenteren aan anderen, die iets exacter in het leven staan. (geen flame!)
De sceptici, waaronder jij, dragen steeds tests aan waaruit blijkt dat een grote groep mensen in dubbelblinde tests gemiddeld geen verschil kan horen tussen kabels, loopwerken, etc. Ik heb al vaker betoogd dat het volgens mij totaal niet interessant is wat er gemiddeld gehoord wordt of niet. Het is al goed genoeg als 1 iemand herhaaldelijk onder gecontroleerde omstandigheden deze verschillen kan aanwijzen. Ben je het daarmee eens?

Als er namelijk geen verschil zou zijn, dan zou dit niet kunnen. En dan natuurlijk niet in een grote groep mensen die een test gedaan hebben net zo lang zoeken totdat je die ene vindt die alles goed heeft, want dat kan op toeval duiden. Als je echter iemand neemt die zegt: "Natuurlijk, dat verschil hoor ik meteen", en die dat dan ook kan bewijzen (zoals Michael Fremer van Stereophile regelmatig doet), dan lijkt het me toch redelijk onomstotelijk bewezen dat er überhaupt verschil is. Hoe klein dat verschil dan is, en of het door meer mensen te horen is, is natuurlijk ook interessant, maar niet voor de principiële discussie die hier gevoerd wordt. (N.B.: Ik vel geen oordeel over of verschillende kabels hun geld waard zijn, dat moet ieder voor zich maar uitmaken. Het gaat nu puur om of er überhaupt verschil tussen kabels zit.)

Maar elke keer als ik met een bron zoals Fremer aankom, wordt dit weggezet onder "statistisch niet significant". Ondanks het feit dat hij het herhaaldelijk en regelmatig gewoon aantoont.

Edit n.a.v. Killer's edit:
Killer schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:54:
[...]

Ik heb ook nog steeds geen verklaring van welke audiofiel dan ook kunnen horen waarom kabels zoveel invloed hebben, terwijl dit:
[afbeelding]
het uiteindelijke stuk kabel is waar al dat signaal doorheen gaat. Gewoon koper, meterslang en heel dun. Die kabel maakt niets uit, maar die 50cm tussen je cd-speler en je versterker wel 8)7 Waarom?
Ook weer zoiets: er wordt elke keer gedaan alsof fabrikanten van electronica en speakers altijd de meest simpele cheap-ass kabels in hun producten stoppen, terwijl ook dat gewoon niet waar is. Er zijn legio voorbeelden van apparaten waarbij bijvoorbeeld een upgrade komt in de vorm van verbeterde interne bekabeling, of een kabelbouwer die zijn eigen kabels in speakers verwerkt.

Een mooi voorbeeld is MBL, een Duitse speakerbouwer. Op hun 101E luidsprekers zitten jumpers waarmee je van interne bekabeling kunt wisselen voor een verandering in klank.

[ Voor 16% gewijzigd door dtjv op 23-06-2009 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:08:
Op audiofreaks was er wel iemand met een meetbaar slechte kabel (spdif, scope na DAC). Maar kan het zo snel niet terugvinden.
Eerder in dit topic (of een van de voorgangers) kwam ook al een link naar een review voorbij, waarbij alleen de 2x 5 meter dropveter interlink (jawel, met koppelstukje!) onderscheden kon worden van de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 13:07
Als je echter iemand neemt die zegt: "Natuurlijk, dat verschil hoor ik meteen", en die dat dan ook kan bewijzen (zoals Michael Fremer van Stereophile regelmatig doet), dan lijkt het me toch redelijk onomstotelijk bewezen dat er überhaupt verschil is.
ALS dat inderdaad het geval is, dan is dat inderdaad voldoende bewijs.

Maar IS dat ook inderdaad het geval?
Heeft die persoon daadwerkelijk in een groot aantal DUBBELBLINDE tests in de meeste gevallen het verschil gehoord?

Het kenmerk van audiofielen is zo ongeveer dat ze geen dubbelblinde tests doen. En Stereophile is op dat punt volgens mij geen positieve uitzondering.

Als jij links hebt dat die persoon in een groot aantal dubbelblinde tests dat verschil hoort, dan zou ik die graag zien.

De volgende vraag wordt dan natuurlijk wel, of het voor mensen thuis interessant is dat 1 persoon op de wereld het verschil kan horen, terwijl voor de rest niemand dat kan. Maar dat is dan weer een heel andere discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killer

Killer

Hatseflats!

dtjv schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:15:
[...]

Als je de moeite had genomen om de bron te lezen, weet je dat dat niet de manier was waarop dit voorbeeld ging.
Heb ik, heb alleen het gehele stuk versimpeld weergegeven. Lees maar na, de artiest wist dat hij naar een andere cd luisterde en er zat veel tijd tussen cd 1 en cd 2. Ik ken genoeg engineers die tot diep in de nacht aan het 'sleutelen' zijn aan een eindmix en het geluidsmatig niet voor elkaar krijgen. Vervolgens duiken ze de kooi in en de volgende dag gaan ze verder. En ineens blijkt de laatste eindmix die ze de nacht ervoor gemaakt hebben (en toen kut klonk), ineens best heel goed klinkt. Kun je vervolgens best concluderen dat de bits eerst een nacht moeten settelen voordat ze het beste resultaat geven, maar het zou ook zo maar kunnen dat de gemoedstoestand een hele grote invloed heeft op onze geluidsperceptie.
[...]

De sceptici, waaronder jij, dragen steeds tests aan waaruit blijkt dat een grote groep mensen in dubbelblinde tests gemiddeld geen verschil kan horen tussen kabels, loopwerken, etc. Ik heb al vaker betoogd dat het volgens mij totaal niet interessant is wat er gemiddeld gehoord wordt of niet. Het is al goed genoeg als 1 iemand herhaaldelijk onder gecontroleerde omstandigheden deze verschillen kan aanwijzen. Ben je het daarmee eens?
Ja, ben ik het mee eens. Alleen wel als het meer dan 15 luistertests zijn en de score meer dan 98% is. Bij maar 2 of 4 luistertests is de gokkans helaas nog te groot. Maar in essentie ben ik het met je eens.
Als er namelijk geen verschil zou zijn, dan zou dit niet kunnen. En dan natuurlijk niet in een grote groep mensen die een test gedaan hebben net zo lang zoeken totdat je die ene vindt die alles goed heeft, want dat kan op toeval duiden. Als je echter iemand neemt die zegt: "Natuurlijk, dat verschil hoor ik meteen", en die dat dan ook kan bewijzen (zoals Michael Fremer van Stereophile regelmatig doet), dan lijkt het me toch redelijk onomstotelijk bewezen dat er überhaupt verschil is. Hoe klein dat verschil dan is, en of het door meer mensen te horen is, is natuurlijk ook interessant, maar niet voor de principiële discussie die hier gevoerd wordt. (N.B.: Ik vel geen oordeel over of verschillende kabels hun geld waard zijn, dat moet ieder voor zich maar uitmaken. Het gaat nu puur om of er überhaupt verschil tussen kabels zit.)

Maar elke keer als ik met een bron zoals Fremer aankom, wordt dit weggezet onder "statistisch niet significant". Ondanks het feit dat hij het herhaaldelijk en regelmatig gewoon aantoont.
Het probleem met de testen van meneer Fremer is, dat deze testen meestal verre van gecontroleerd zijn en dat het meestal om een beperkt aantal test gaat, waardoor de gokkans niet uit te sluiten valt. De testen waarbij meneer Fremer het verschil niet kan horen, worden helaas ook nooit vernoemd. Tevens worden er geen meetresultaten van de beluisterde apparatuur getoond (of gedaan), waarmee ook niet valt na te gaan of er ook verschil was. En zo ja, waar dat verschil in zat en waarmee het te verklaren zou zijn.
Jomanda praat ook met de gene zijde en heeft het vaak bij het rechte eind, maar dat wil niet zeggen dat daarmee het bestaan van de gene zijde is aangetoond.

Maar laten we er vanuit gaan dat meneer Fermer de verschillen wel hoort. (just for arguments sake). Dan is aangetoond dat blijkbaar maar een heel select gezelschap, onder hele selecte omstandigheden en op hele geselecteerde sets een verschil kan waarnemen. Waar zijn dan die enorme verschillen waar men het steeds over heeft en waarom kunnen bij deze tests alle andere aanwezigen het niet horen? Dat terwijl er volksstammen zijn die keer op keer beweren grote verschillen te horen. Deze mensen zijn blijkbaar echter nooit aanwezig bij deze tests? Als er al iets aangetoond is met dit bewijs, is dat de verschillen minimalistisch zijn en derhalve niet weggelegd voor 99% van de audioliefhebbers.

Laat ik het eens omdraaien, dat doe jij ook zo graag:

Ben je het met mij eens, dat als er een hoorbaar verschil is, dit ook een meetbaar verschil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

dtjv schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:40:
en verscheidene opmerkingen in dit topic (o.a. door ShittyOldMan) eens dat een goede buffering en nauwkeurige klok weleens het verschil zouden kunnen maken. (Dat lijkt me ook waarom netwerkspelers zo goed kunnen klinken.)
De oscillatoren in netwerk-apparatuur is echt het goedkoopste van het goedkoopste wat je kunt vinden. En ondanks prijzen van minder dan een euro is 5ps jitter (rms) zo ongeveer de norm.

Als buffering het grote geheim zou zijn zouden discmans alle high-end prijzen moeten winnen, die hebben buffers niet van een paar seconden maar van een halve minuut of soms nog meer zodat ze ook doorspelen als je een sprintje trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dtjv
Killer schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:50:
[...]
Ja, ben ik het mee eens. Alleen wel als het meer dan 15 luistertests zijn en de score meer dan 98% is. Bij maar 2 of 4 luistertests is de gokkans helaas nog te groot. Maar in essentie ben ik het met je eens.
Ok, dat vind ik zeker ook. Genoeg tests, en een "absoluut significante" score.
Het probleem met de testen van meneer Fremer is, dat deze testen meestal verre van gecontroleerd zijn en dat het meestal om een beperkt aantal test gaat, waardoor de gokkans niet uit te sluiten valt. De testen waarbij meneer Fremer het verschil niet kan horen, worden helaas ook nooit vernoemd. Tevens worden er geen meetresultaten van de beluisterde apparatuur getoond (of gedaan), waarmee ook niet valt na te gaan of er ook verschil was. En zo ja, waar dat verschil in zat en waarmee het te verklaren zou zijn.
Jomanda praat ook met de gene zijde en heeft het vaak bij het rechte eind, maar dat wil niet zeggen dat daarmee het bestaan van de gene zijde is aangetoond.
Valide punt: ik heb geen bewijs dat Fremer alle tests waar hij het verschil niet hoorde weglaat. Maar er komt wel regelmatig vanuit andere bron dan Fremer (zie hier bijvoorbeeld, waar het verschil tussen kabels van $2000 en "Gammakabels" door de geoefende luisteraars makkelijk wordt aangewezen) zelf zo'n verhaal.
Maar laten we er vanuit gaan dat meneer Fermer de verschillen wel hoort. (just for arguments sake). Dan is aangetoond dat blijkbaar maar een heel select gezelschap, onder hele selecte omstandigheden en op hele geselecteerde sets een verschil kan waarnemen. Waar zijn dan die enorme verschillen waar men het steeds over heeft en waarom kunnen bij deze tests alle andere aanwezigen het niet horen? Dat terwijl er volksstammen zijn die keer op keer beweren grote verschillen te horen. Deze mensen zijn blijkbaar echter nooit aanwezig bij deze tests? Als er al iets aangetoond is met dit bewijs, is dat de verschillen minimalistisch zijn en derhalve niet weggelegd voor 99% van de audioliefhebbers.
Ik denk dat iemand als Fremer de verschillen best groot vindt (ik heb zelf zoals eerder gemeld ook wel eens een "wauw"-moment met kabels gehad, maar ook wel eens gefaald in het uit elkaar houden van twee kabels), terwijl voor anderen dat misschien niet zo is. Je hebt op z'n minst al verschillen in gehoorbeschadiging (want ieder mens krijgt natuurlijk een slechter gehoor naar mate hij ouder wordt) en verschillen in hoe geoefend je bent. Maar hoe groot de verschillen zijn is inderdaad een tweede vraag, en het zou best kunnen dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn als wel eens beweerd wordt.
Laat ik het eens omdraaien, dat doe jij ook zo graag:

Ben je het met mij eens, dat als er een hoorbaar verschil is, dit ook een meetbaar verschil is?
Daar ga ik toch wel vanuit. Volgens mij is het alleen een verschil in standpunt tussen: "Ik heb geen verschil gemeten, maar wel gehoord, dus m'n gehoor klopt niet." en "Ik heb geen verschil gemeten, maar wel gehoord, dus m'n metingen zijn niet compleet."
Pagina: 1 2 ... 12 Laatste

Dit topic is gesloten.