en omdat we nu van speculaties houden: CJ? laat het achterste van je tong eens zien en laat eens horen wat volgens JOU de specs zullen zijn?
Ik denk dat je daar nog wel een poosje op kunt wachten. Met slechte yields zal het zeker zo zijn dat ze eerst zoveel mogelijk winst willen maken, wat dus inhoudt dat ze de chips in een duurder product (HD4770) stoppen alvorens ze de goedkopere versie brengen.
Daarnaast denk ik dat de HD4770 veel interessanter is dan de HD4750, omdat de laatste veel eerder tegen een geheugen-limiet aan zal lopen met het DDR3 geheugen. In een dergelijk geval zal een nu al erg goedkope HD4670 waarschijnlijk niet veel onder doen (zeker wanneer je een GDDR4 versie aan zou schaffen.).
Misschien is het al langs geweest, maar waaneer komen de cherry picked RV790 cores op de (nederlandse) markt?
Of zijn dat al de huidige OC versies, zoals van Asus, HIS, MSI en Sapphire? Lopen bijna allemaal 900/1000 Mhz (Core/Mem)
Ik zie namelijk af en toe berichten langskomen van HD4890's die stock al op snelheden van 950 Mhz lopen, maar nog uit moeten komen, en vraag mij dan af of de huidige kaarten gewoon normale RV790's zijn met een OC, of al cherry picked zijn.
Ik ga namelijk mijn HD4870 vervangen, en wil dan graag een cherry picked core hebben, met als het even kan, een PCB van betere kwaliteit, om zo het OC-potentieel maximaal te benutten. Ik doel dan op kaarten zoals die MSI Cyclone ect.
Of zijn dat al de huidige OC versies, zoals van Asus, HIS, MSI en Sapphire? Lopen bijna allemaal 900/1000 Mhz (Core/Mem)
Ik zie namelijk af en toe berichten langskomen van HD4890's die stock al op snelheden van 950 Mhz lopen, maar nog uit moeten komen, en vraag mij dan af of de huidige kaarten gewoon normale RV790's zijn met een OC, of al cherry picked zijn.
Ik ga namelijk mijn HD4870 vervangen, en wil dan graag een cherry picked core hebben, met als het even kan, een PCB van betere kwaliteit, om zo het OC-potentieel maximaal te benutten. Ik doel dan op kaarten zoals die MSI Cyclone ect.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Het is inderdaad al langs geweest. Effe een paar bladzijden terug bladeren. 1Ghz versies van o.a. Powercolor, Asus, Sapphire zijn voor-aangekondigd. Ook MSI komt met een versie die waarschijnlijk op 1Ghz gaat lopen.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Dankje, gevonden.
Maar nu even iets anders. Gisteren met een vriend aan de praat geraakt over ATI en AMD, en te samenvoeging ervan, en volgens ons zou de eerste echte ATI.AMD kaart in 2010/2011 uitkomen, wat er interessant zou zijn om te volgen, omdat men dan de expertise van zowel ATI als AMD dan zou hebben gebruikt bij het maken van die kaart. Als je dan even de lijn even doortrekt naar de CPU devisie zou dat kunnen betekenen dat wij rond die tijd een platform zouden kunnen verwachten dat helemaal op elkaar is geoptimaliseerd, en dus kwa prestaties best veel potentieel zou moeten hebben, en misschien zelfs de beste prestatie levert.
De RV870 zal ook al met behulp van AMD gemaakt zijn, maar niet helemaal vanaf scrath, dus zou de opvolger ervan erg interessant moeten zijn voor ons als gebruikers, maar uiteraard ook voor Intel/Nvidia.
Dus het zal dan zeker een leuke periode zijn, omdat er dan ook weer een revolutie zoals de sweet-spot strategie van nu, zou kunnen onstaan, zoals met de R300, en nu de RV770.
Maar nu even iets anders. Gisteren met een vriend aan de praat geraakt over ATI en AMD, en te samenvoeging ervan, en volgens ons zou de eerste echte ATI.AMD kaart in 2010/2011 uitkomen, wat er interessant zou zijn om te volgen, omdat men dan de expertise van zowel ATI als AMD dan zou hebben gebruikt bij het maken van die kaart. Als je dan even de lijn even doortrekt naar de CPU devisie zou dat kunnen betekenen dat wij rond die tijd een platform zouden kunnen verwachten dat helemaal op elkaar is geoptimaliseerd, en dus kwa prestaties best veel potentieel zou moeten hebben, en misschien zelfs de beste prestatie levert.
De RV870 zal ook al met behulp van AMD gemaakt zijn, maar niet helemaal vanaf scrath, dus zou de opvolger ervan erg interessant moeten zijn voor ons als gebruikers, maar uiteraard ook voor Intel/Nvidia.
Dus het zal dan zeker een leuke periode zijn, omdat er dan ook weer een revolutie zoals de sweet-spot strategie van nu, zou kunnen onstaan, zoals met de R300, en nu de RV770.
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Sinds gisteren een Sapphire HD4770, loopt als een trein.
Dat wil zeggen; als hij loopt... Krijg nogal wat foutmeldingen van XP over een incompatible driver.
Jammergenoeg wordt de 4770 nog niet ondersteund door de catalyst drivers.
Heb de 9.5 beta geprobeerd, maar dat was geen succes...
Dat wil zeggen; als hij loopt... Krijg nogal wat foutmeldingen van XP over een incompatible driver.
Jammergenoeg wordt de 4770 nog niet ondersteund door de catalyst drivers.
Heb de 9.5 beta geprobeerd, maar dat was geen succes...
Wat is hier de nieuws waarde weer van?
Maar er zit toch een driver bij op de CD die meestal wel werkt.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat er een kaart wordt uitgebracht die eigenlijk (nog) niet zo best wordt gesupport lijkt mij wel nieuwswaardig?
De driver op de cd is ook verre van top... Werkt wel, maar hangt vaak...
De driver op de cd is ook verre van top... Werkt wel, maar hangt vaak...
Anoniem: 59888
De grote vraag is natuurlijk waar dat aan ligt. Het zou kunnen dat het aan de drivers ligt. Het kan ook zijn dat jij geen herinstallatie hebt gedaan, of dat je installatie of andere hardware ergens problemen vertoont. Je vermeld daar verder helemaal niks over. Je wijst nu met de beschuldigende vinger naar AMD maar onderbouwt dat niet, erg jammer.
Daarnaast is het zoals -The_Mask- al zegt niet nieuwswaardig. Als een significant deel van de kopers er last van heeft wel, maar als het alleen jou betreft, hoe vervelend voor jou ook, dan is dat niet nieuwswaardig. Dat wil niet zeggen dat het niemand iets interesseert, alleen het ervaringentopic is een betere plek er voor.
Daarnaast is het zoals -The_Mask- al zegt niet nieuwswaardig. Als een significant deel van de kopers er last van heeft wel, maar als het alleen jou betreft, hoe vervelend voor jou ook, dan is dat niet nieuwswaardig. Dat wil niet zeggen dat het niemand iets interesseert, alleen het ervaringentopic is een betere plek er voor.
Ik heb sinds gisteren een HD4770 (MSI) en geen enkel probleem met de meegeleverde driver vanaf CD (windows XP).
[ Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 10-05-2009 17:49 ]
Klopt. Hier ook geen enkel probleem met XP en XP x64 met de laatste officiele Catalyst drivers en HD4770.Wekkel schreef op zondag 10 mei 2009 @ 17:49:
Ik heb sinds gisteren een HD4770 (MSI) en geen enkel probleem met de meegeleverde driver vanaf CD (windows XP).
CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600
De nieuwswaarde is helaas dat met dergelijke posts vrij duidelijk wordt dat mensen problemen maar al te graag af blijven schuiven op slechte AMD/ATI drivers, ipv op zoek te gaan naar wat de werkelijke problemen zijn en dit schijnbaar graag publiekelijk willen doen, zodat er het hardnekkige geloof blijft bestaan dat drivers van AMD/ATI per definitie 'slecht' zijn.-The_Mask- schreef op zondag 10 mei 2009 @ 13:35:
Wat is hier de nieuws waarde weer van?
Helemaal niet... Ik heb niks tegen amd/ati... Sterker nog, eerder een voorkeur voor één van beiden...
En het is al helemaal niet dat ik het uit mijn duim zuig. Feit is dat de standaard catalysts, zowel versie 9.4 als 9.5b geen support biedt voor de kaart. In mijn ogen slordig voor een kaart die toch al een tijdje uit is, en zodoende leek dit mij iig nieuwswaardig.
Daarnaast -en voor dit topic minder nuttig- gaat het hier om een verse installatie waarbij de foutcode duidelijk wijst op een stuurprogramma-fout bij ATi. 1+1=2, dus ik kan hier verder weinig meer van maken. Andere oorzaak is in mijn ogen dan ook uit te sluiten. Maargoed, soit, dát hoort inderdaad niet in dit topic thuis...
En het is al helemaal niet dat ik het uit mijn duim zuig. Feit is dat de standaard catalysts, zowel versie 9.4 als 9.5b geen support biedt voor de kaart. In mijn ogen slordig voor een kaart die toch al een tijdje uit is, en zodoende leek dit mij iig nieuwswaardig.
Daarnaast -en voor dit topic minder nuttig- gaat het hier om een verse installatie waarbij de foutcode duidelijk wijst op een stuurprogramma-fout bij ATi. 1+1=2, dus ik kan hier verder weinig meer van maken. Andere oorzaak is in mijn ogen dan ook uit te sluiten. Maargoed, soit, dát hoort inderdaad niet in dit topic thuis...
[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 10-05-2009 22:11 ]
ONTOPIC
ATI HD Radeon 4750 Performance Test: Slower than HD 4830
http://translate.google.c...uto&tl=en&history_state0=

A HD 4770 is normally equipped with GDDR5 memory, this site got hold of a GDDR3 sample which means they can test the performance of the upcoming lower-end HD 4750 video card.

[ Voor 45% gewijzigd door Bullus op 10-05-2009 22:35 ]
|2600k|Asus 290|
De HD4770 is uitgebracht na de Catalyst 9.4 drivers, dus of het 'logisch' is dat deze drivers de HD4770 zouden moeten ondersteunen, weet ik zo net nog niet. De kaart is verder goed en wel 2/3 weken uit, ongeveer gelijktijdig verschenen als dat de Beta 9.5 drivers door Guru3D gepost werden.
Maar een driver van AMD/ATI kan al een error geven wanneer je van een nVidia kaart naar een ATI kaart bent gegaan zonder schone install. Aangezien je verder geen informatie geeft ( ondertussen dus gaf) over hoe die kaart in je PC is gekomen, opgeteld bij de reacties van mensen met een HD4770 die geen enkele probleem hebben, zijn veronderstellingen gemakkelijk te maken dat het aan iets anders ligt dan de drivers.
Maar een driver van AMD/ATI kan al een error geven wanneer je van een nVidia kaart naar een ATI kaart bent gegaan zonder schone install. Aangezien je verder geen informatie geeft ( ondertussen dus gaf) over hoe die kaart in je PC is gekomen, opgeteld bij de reacties van mensen met een HD4770 die geen enkele probleem hebben, zijn veronderstellingen gemakkelijk te maken dat het aan iets anders ligt dan de drivers.
Ongeveer gelijk dan de 8800GT/9800GT had ik niet verwacht.Bullus schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:12:
ONTOPIC
![]()
[...]
[afbeelding]
AMD Nieuwsdiscussie
Wat ik me bij deze cijfers afvraag is hoeveel goedkoper het daadwerkelijk is om een 4750 te produceren t.o.v. een 4770...Bullus schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:12:
ONTOPIC
![]()
[...]
[afbeelding]
Ziet er wel uit als een leuke kaart, mits ze de prijs ver genoeg kunnen drukken...
Volgens de review ,$50-$70 (4770 , $100)
HD4770 last for a few weeks since release, and its cost-effective deterrence have radiation to the whole $ 100 U.S. graphics card market, but the RV740's "ambition" and not just in the $ 100 U.S. to dominate the market, AMD-ATI has been in gestation for a more "bloody" war: in the match after GDDR3 memory, RV740 will challenge $ 50 ~ $ 70 U.S. dollars graphics card market. RV740 is how to do that in the end of it?
PS. In this paper, the test HD4770 through HD4750 not come down, but we have got CHIPHELL the GDDR3 version of the RV740.
Volgens CJ dus DDR3
HD4770 last for a few weeks since release, and its cost-effective deterrence have radiation to the whole $ 100 U.S. graphics card market, but the RV740's "ambition" and not just in the $ 100 U.S. to dominate the market, AMD-ATI has been in gestation for a more "bloody" war: in the match after GDDR3 memory, RV740 will challenge $ 50 ~ $ 70 U.S. dollars graphics card market. RV740 is how to do that in the end of it?
PS. In this paper, the test HD4770 through HD4750 not come down, but we have got CHIPHELL the GDDR3 version of the RV740.
Volgens CJ dus DDR3
[ Voor 88% gewijzigd door Bullus op 10-05-2009 22:29 ]
|2600k|Asus 290|
De grootste vraag aangaande de HD4750 blijft natuurlijk wat de kloksnelheid van de core zal worden. Als ze de chip aan het binnen zijn waarbij de chips die gegarandeerd op 750MHz kunnen draaien voor de HD4770 gebruikt worden, kan het best eens zijn dat de doorsnee HD4750 straks op bijvoorbeeld 'slechts' 600-650MHz loopt.
Los daarvan kun je wel stellen dat op 750MHz de kaart al erg hongerig is naar geheugen-bandbreedte, die met (g)DDR3 geheugen nou niet bepaald veel meer zal kunnen leveren dan die nu al doet, wanneer je het vergelijkt met het GDDR5 geheugen.
Los daarvan kun je wel stellen dat op 750MHz de kaart al erg hongerig is naar geheugen-bandbreedte, die met (g)DDR3 geheugen nou niet bepaald veel meer zal kunnen leveren dan die nu al doet, wanneer je het vergelijkt met het GDDR5 geheugen.
Pff, als de 4750 in de praktijk de concurrent wordt van de 8800/9800GT kan nVidia de prijs nog fors moeten laten zakken.
De 9600GT (die ik heb
) is al helemaal buiten beeld geraakt...
De 9600GT (die ik heb
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
Tja, het is natuurlijk waarschijnlijk dat de chips die gebruikt worden voor de HD4750 chips zijn die het niveau van de HD4770 niet halen. Ze zullen dus zeker onder de 750MHz uitkomen, dus de benchmarks hierboven zijn waarschijnlijk niet representatief. Ik zou uitgaan van een core op 650-700 Mhz. 600 Lijkt me té veel verlaagd en niet meer competatief.dahakon schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:45:
De grootste vraag aangaande de HD4750 blijft natuurlijk wat de kloksnelheid van de core zal worden. Als ze de chip aan het binnen zijn waarbij de chips die gegarandeerd op 750MHz kunnen draaien voor de HD4770 gebruikt worden, kan het best eens zijn dat de doorsnee HD4750 straks op bijvoorbeeld 'slechts' 600-650MHz loopt.
Anoniem: 126513
Mawwwk..Lijkt me toch sterk. Dan gaat de performance weer te laag liggen, dan kunnen ze mss net zo goed de goede yields gevende RV730 aan de gang houden. Ik gok dat ie wel op 750Mhz blijft met eerder OC versies in de aankomst.
De RV770 kan er langzaam gedeeltelijk uit. OC RV740's zijn goedkoper (nu nog niet, met betere yields) dan slecht klokkende RV770's (HD4850), die ook nog eens meer stroom gerbuiken.
Dat samen me een 128bit PCB scheelt aardig in de kosten en maakt het de concurrent aardig lastig.
Slimme strategien van AMD de laatste tijd. Toch de RV740 met de niet meteeen verwachte 40nm problemen releasen. Zo kunnen ze het process verbeteren en kunnen ze dalijk (hopelijk) met degelijke yields aankomen. Dan kan het klokfeest beginnen. Dat icm CF en X2 kaarten.
Daarnaast hebben ze de RV770 getweaked om toch ook een single high end presterende chip op de markt te kunnen brengen voor redelijke prijzen. Dit spreekt weer een andere groep aan. Beetje jammer van het load energieverbruik. Wel zeer hoog klokkende GPU.
Als de R800 variant het nu al goed doet met de eerste tapeout, heeft AMD het aardig goed zitten voor de GPU afdeling, nu alleen die platvormen wat beter op de markt plaatsen. Laat de alternatieven voor Intel en nVidia zien. Voor een noppie heb je een mooi gamesysteem. Pak een BE CPU en je klokt ook zo een beetje over.
Ik lees op Hexus iets in het tabbelletje over dual issue? Heeft het dual shader gedoe mss iets met oa physics te maken mss? Dus een zwaar grafisch shaderprogramma en een zwaar fysische variant tegelijk? Wat gaat de rol van openCL hier mss in zijn, dus niet alleen loadbalancing?
Dat je drivers niet werken met een nieuwe kaart is natuurlijk geen nieuws, tenzei je de eerste bent en het 100% kan toewijden aan driver relatie door testen te tonen bv. Beide gaan niet op.
Kijk eens wat er anders aan de hand is.
Vergeet niet dat ATi het juist breed houdt voor users omdat ze niet zoals nVidia allemaal al optimalistaties hebben met devs voorafgaand. Ze bakken meer mogelijkheden in voor de user om goede performance en laten we niet verg3eten kwaliteit te hebben. Voor de wat luiere niet geinteresseerden werkt nVidia mss iets gemakkelijker.
Uiteindelijk zullen beide hun voor en nadelen hebben, en zul je met een bug in bijv XP/Vista of iets anders altijd op problemen stuiten ongeacht welke kaart en drivers.
De meeste mensen zouden eerst naar andere kijken, om te checken of het hun wel lukt en dan kun je weten dat de fout bij jou ligt. Dus geen nieuwswaarde.
De RV770 kan er langzaam gedeeltelijk uit. OC RV740's zijn goedkoper (nu nog niet, met betere yields) dan slecht klokkende RV770's (HD4850), die ook nog eens meer stroom gerbuiken.
Dat samen me een 128bit PCB scheelt aardig in de kosten en maakt het de concurrent aardig lastig.
Slimme strategien van AMD de laatste tijd. Toch de RV740 met de niet meteeen verwachte 40nm problemen releasen. Zo kunnen ze het process verbeteren en kunnen ze dalijk (hopelijk) met degelijke yields aankomen. Dan kan het klokfeest beginnen. Dat icm CF en X2 kaarten.
Daarnaast hebben ze de RV770 getweaked om toch ook een single high end presterende chip op de markt te kunnen brengen voor redelijke prijzen. Dit spreekt weer een andere groep aan. Beetje jammer van het load energieverbruik. Wel zeer hoog klokkende GPU.
Als de R800 variant het nu al goed doet met de eerste tapeout, heeft AMD het aardig goed zitten voor de GPU afdeling, nu alleen die platvormen wat beter op de markt plaatsen. Laat de alternatieven voor Intel en nVidia zien. Voor een noppie heb je een mooi gamesysteem. Pak een BE CPU en je klokt ook zo een beetje over.
Ik lees op Hexus iets in het tabbelletje over dual issue? Heeft het dual shader gedoe mss iets met oa physics te maken mss? Dus een zwaar grafisch shaderprogramma en een zwaar fysische variant tegelijk? Wat gaat de rol van openCL hier mss in zijn, dus niet alleen loadbalancing?
Dat je drivers niet werken met een nieuwe kaart is natuurlijk geen nieuws, tenzei je de eerste bent en het 100% kan toewijden aan driver relatie door testen te tonen bv. Beide gaan niet op.
Kijk eens wat er anders aan de hand is.
Vergeet niet dat ATi het juist breed houdt voor users omdat ze niet zoals nVidia allemaal al optimalistaties hebben met devs voorafgaand. Ze bakken meer mogelijkheden in voor de user om goede performance en laten we niet verg3eten kwaliteit te hebben. Voor de wat luiere niet geinteresseerden werkt nVidia mss iets gemakkelijker.
Uiteindelijk zullen beide hun voor en nadelen hebben, en zul je met een bug in bijv XP/Vista of iets anders altijd op problemen stuiten ongeacht welke kaart en drivers.
De meeste mensen zouden eerst naar andere kijken, om te checken of het hun wel lukt en dan kun je weten dat de fout bij jou ligt. Dus geen nieuwswaarde.
Ik heb het idee dat de HD4770 al te weinig bandbreedte heeft. Met het overclocken van het geheugen kreeg ik namelijk leuke boosts te zien. Terwijl ik de core met rust liet. Dus ik denk niet dat het verlagen van de clocks naar 650 eem goot verschil zal geven. Die core is nog steeds snel genoeg.dahakon schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:45:
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
[ Voor 82% gewijzigd door Ultraman op 12-05-2009 18:02 ]
Dit is ook een nieuwsdiscussie topic. Ik zei kijk naar de reviews die te vinden zijn op de frontpage van dit topic.
AMD Nieuwsdiscussie
Wat zou toch sneller een GTX275 of GTX285jorisw86 schreef op maandag 11 mei 2009 @ 13:27:
welke kaart is nu sneller een gtx275 een gtx285 of een ati 4890 zo rond de 1000mhz geclocked?
zoveel benches gezien de een zegt ati sneller de ander gtx285 sneller.
De HD4890 op 900-1050 kan aardig mee komen met een GTX285. Bij de 1GHz versie is het volgens mij een beetje om en om.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Misschien dat ie al eerder is geweest, maar een Atomic HD4890 review van Hexus (1000MHz Core)
http://www.hexus.net/content/item.php?item=18359&page=1
http://www.hexus.net/content/item.php?item=18359&page=1
Overclocking
The core's already at a heady frequency so we didn't expect much more. Our overclocking testing, which tends to be conservative, concluded with some interesting numbers. Remember that the card ships with 1,000MHz engine and 4,200MHz memory frequencies, but we managed to ramp these up to 1,020MHz core and a whopping 4,920MHz memory - the highest we've ever seen.
Rerunning Enemy Territory: Quake Wars at 1,920x1,200 4xAA 16xAF, which returned an average 88.25fps at the shipping clocks, overclocked performance rose to 91.87fps, hinting that this particular benchmark is far more partial to a core overclock.
[ Voor 72% gewijzigd door Bullus op 11-05-2009 14:11 ]
|2600k|Asus 290|
even een reaktie hierop: bij aanschaf van mijn vorige kaart (4870 oc 512mb) had ik dezelfde irritante drivermeldingen en de kaart was met geen mogelijkheid stabiel te krijgen.MikeyMan schreef op zondag 10 mei 2009 @ 22:11:
Helemaal niet... Ik heb niks tegen amd/ati... Sterker nog, eerder een voorkeur voor één van beiden...
ik heb snelle en goede componenten en snapte er dus ook niks van.
zelfs na een underclock (maximaal) van zowel de cpu als de videokaart was het niet stabiel te krijgen. wat bleek? mijn toenmalige msi nforce 750i sli moederbord kreeg het veel te warm door de videokaart en de nordbridge werd domweg net even te warm want zat dicht bij de videokaart! cpu en videokaart waren koel dus logisch dat het daar niet aan lag.
ik wilde de kaart bijna rma sturen maar een extra fan richten op de nordbridge was voldoende........ kon daarna zelfs weer gewoon 1600fsb draaien (eerst zonder fan maar met 8800gts was dat nooit een probleem).
conclusie: check ALLES voor je de videokaart de schuld geeft...... succes!
XFX komt binnenkort met een overklokte Radeon HD4890. De core zal standaard op 1GHz geklokt worden, aldus NordicHardware. Het complete bericht:
Graphics card maker XFX started to sell its first AMD-based graphics cards in January. At the same time it is known for overclocking the cards. Therefore it came as no surprise that XFX will launch a 1GHz model of Radeon HD 4890. Earlier Sapphire, PowerColor and MSI have been revealed to be working on similar cards. But XFX will be the first to be actually available in stores in Europe. XFX have 100 cards ready now and in one to two weeks the next batch will be ready.
A solid source has revealed that XFX will start shipping its first 1GHz graphics cards to Europe and the supply will be limited. XFX will ship the card to selected online retailers only. XFX's new 1GHz model will be a part of the Black Edition family and the first cards are intended for previous Black Edition customers.
We have also received some information on the graphics circuits used.
The quality of AMD's Radeon HD 4890 GPUs can vary quite a lot and to minimize the chance of a poor GPU several companies have announced overclocked models, with higher clock frequencies straight from factory. XFX is one of these but even if most 4890 chips can do 900MHz with no voltage increase you need something bigger to go up to 1GHz.
AMD runs a quality check of the HD 4890 GPUs and exactly how detailed it is remains undisclosed, but wheat we do know is that AMD sells an OC version of the 4890 GPU, on top of the regular retail GPU. The OC version has been tested for considerably higher clock frequencies than the 850MHz reference.
As we reported earlier MSI has purchased these, more expensive, chips from AMD for its 1GHz version of 4890 and so does XFX. XFX then runs its own manual tests with all chips to ensure the quality of the chip before packaging and shipping its overclocked graphics cards. The exact cooler and GPU voltage was not revealed.
The price of XFX 4890 Black Edition is expected to cost $280 and ships with the DX10.1 version of the game HAWK.
leuk, maar hierdoor worden de kaarten te duur lijkt me. de gtx285 is dan wellicht de betere keus?
Dat ligt er maar net aan wat je wilt natuurlijk.
De HD4890 at 1Ghz evenaart de GTX285 en is in veel gevallen zelfs sneller voor minder geld. Daar staat tegenover dat de GTX285 meer overklokpotentieel heeft dan de HD4890OC. Aan de andere kant heb je natuurlijk wel een DX10.1 videokaart met de HD4890 (HAWX/Battleforge/Stormrise/SC:CS/FC2), terwijl je met de GTX285 een PhysX (Mirror's Edge/Sacred 2) kaart in handen hebt.
De HD4890 at 1Ghz evenaart de GTX285 en is in veel gevallen zelfs sneller voor minder geld. Daar staat tegenover dat de GTX285 meer overklokpotentieel heeft dan de HD4890OC. Aan de andere kant heb je natuurlijk wel een DX10.1 videokaart met de HD4890 (HAWX/Battleforge/Stormrise/SC:CS/FC2), terwijl je met de GTX285 een PhysX (Mirror's Edge/Sacred 2) kaart in handen hebt.
[ Voor 8% gewijzigd door CJ op 12-05-2009 01:59 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Tjemig, deel 100 
Sorry volg het al een tijdje niet meer, maar moet nu toch even denken aan de schoorsteen van Twister
Sorry volg het al een tijdje niet meer, maar moet nu toch even denken aan de schoorsteen van Twister
Als ik me niet vergis gaan die 1 GHz kaartjes iets van 250 euro kosten. Waar de goedkoopste GTX285 nu op 280 zit. Maar de meeste nog 300+. Ik denk dat dit behoorlijk pijn moet doen voor nvidia. Een kaart die eigenlijk 450 had moeten kosten voor 280 euro verkopen.CJ schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 01:58:
Dat ligt er maar net aan wat je wilt natuurlijk.
Maar 250-280 vind ik qua verschil nog een beetje klein. Maar als die 1 GHz's veel goedkoper worden dan wil iedereen die ipv de Stock HD4890. Maar die kan denk ik ook nog wel ietsjes zakken.
Er zijn mensen bij nVidia die menen te weten dat nVidia eerder een DX11 GPU op de markt heeft dan ATi.
Die "Sources" zijn wel erg optimistisch over de releasedatum van de GT300.
Bron: http://www.brightsideofne...ith-a-directx-11-gpu.aspxnVidia first to market with a DirectX 11 GPU?
After the conference call last night, nVidia was feeling very confident that the company is on the right track... and there is a pretty good reason why. We spoke with several sources and they're quite optimistic that they will be able to release their DirectX 11 GPU ahead of ATI's RV870 chip.
...
But what is important is that according to our sources, GeForce GTX 300 series will be shipped in late 3Q 2009, targeting the Back-to-School period. We're not talking about a October-November frame, but rather August or September. Our sources were not wrong in the past, and we have no reason to believe otherwise.
[ Voor 29% gewijzigd door Indy91 op 12-05-2009 11:10 ]
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
En...Indy91 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:07:
Er zijn mensen bij nVidia die menen te weten dat nVidia eerder een DX11 GPU op de mark heeft dan ATi.
[...]
Bron: http://www.brightsideofne...ith-a-directx-11-gpu.aspx
next gen ATI kaart gaat naar Q4 en Nvidia release is ook Q4, dus de geruchtenmolen draait op volle toeren.
http://www.fudzilla.com/i...k=view&id=13550&Itemid=34
RV870 won't come in Q3
Probably later
The card that we call RV870, and that should replace RV790 and RV780, won't be launching in Q3. Many have expected that this card will launch either in late Q2 or early Q3, but we are hearing that this card might be pushed to later this year, but that it will instantly come with DirectX 11 support.
This might mean that the original RV870 got canceled, and that the new DirectX 11 card will take over, simply as Nvidia is probably going directly to DirectX 11 in Q4, with its GT300.
ATI has launched two new cards based on RV740 and RV790, and we don’t expect anything new before back to school, which promises a quite boring Q2 and Q3. Lets hope Q4 will have some serious surprises.
Ik vond de volgende review:
http://www.notebookjourna...280-cyber-system-i7-893/2
Ja ik weet het het is een review van een i7 laptop met een GTX 280 maar er staat ook een laptop met een HD4850M in de lijst. En als je dan kijkt naar de resoluties die hoger zijn zoals 1920x1200. Zie je dat de HD4850M goed mee kan komen. En dat vind ik wel erg interessant.
Helaas zie je niet veel van die kaarten
. Ik vermoed dat de GTX280M een 256 Bit bus heeft en dat dat ook de rede is dat de HD4850M zo goed mee komt. + zullen er bij de GTX280 wel wat shaders uit staan. Maar er is ook een HD4870M en die zou nog wel eens van die GTX280m kunnen winnen.
@ Hierboven. Oud gerucht. Valt te weinig over te zeggen. En het is ongwaarschijnlijk dat er een RV870 zonder DX11 geweest is aangezien AMD al tijden op DX10.1 zit. En ze altijd snel nieuwe DX11 versie's ondersteunen kun je mij niet wijs maken dat AMD een chip zonder DX11 aan het ontwerpen is geweest die dit jaar uit moest komen.
Ja ik weet het het is een review van een i7 laptop met een GTX 280 maar er staat ook een laptop met een HD4850M in de lijst. En als je dan kijkt naar de resoluties die hoger zijn zoals 1920x1200. Zie je dat de HD4850M goed mee kan komen. En dat vind ik wel erg interessant.
Helaas zie je niet veel van die kaarten
@ Hierboven. Oud gerucht. Valt te weinig over te zeggen. En het is ongwaarschijnlijk dat er een RV870 zonder DX11 geweest is aangezien AMD al tijden op DX10.1 zit. En ze altijd snel nieuwe DX11 versie's ondersteunen kun je mij niet wijs maken dat AMD een chip zonder DX11 aan het ontwerpen is geweest die dit jaar uit moest komen.
[ Voor 33% gewijzigd door Astennu op 12-05-2009 11:00 ]
CJ heeft al eerder aangekaart dat er geen 2de RV870 is, de originele ondersteunt al volledig DX11. Fudzilla moet je niet echt meer vertrouwen.Envy007 schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:43:
[...]
En...
next gen ATI kaart gaat naar Q4 en Nvidia release is ook Q4, dus de geruchtenmolen draait op volle toeren.![]()
http://www.fudzilla.com/i...k=view&id=13550&Itemid=34
RV870 won't come in Q3
Probably later
The card that we call RV870, and that should replace RV790 and RV780, won't be launching in Q3. Many have expected that this card will launch either in late Q2 or early Q3, but we are hearing that this card might be pushed to later this year, but that it will instantly come with DirectX 11 support.
This might mean that the original RV870 got canceled, and that the new DirectX 11 card will take over, simply as Nvidia is probably going directly to DirectX 11 in Q4, with its GT300.
ATI has launched two new cards based on RV740 and RV790, and we don’t expect anything new before back to school, which promises a quite boring Q2 and Q3. Lets hope Q4 will have some serious surprises.
Een GTX280M heeft inderdaad een 256-bit memory interface. Deze GPU is gebaseerd op de G92b GPU en heeft dus ook maar slechts 128 streamprocessors en geen 240/216/192.Astennu schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:55:
Ik vond de volgende review:
Helaas zie je niet veel van die kaarten. Ik vermoed dat de GTX280M een 256 Bit bus heeft en dat dat ook de rede is dat de HD4850M zo goed mee komt. + zullen er bij de GTX280 wel wat shaders uit staan. Maar er is ook een HD4870M en die zou nog wel eens van die GTX280m kunnen winnen.
Ik weet wel zeker dat een Mobility Radeon HD4870 sneller is dan een GTX280M. De GTX280M draait op een kloksnelheid van 585Mhz core, 1463Mhz shaders en 950Mhz GDDR3. De Mobility Raden HD4870 heeft alle 800 streamprocessors en draait op 680Mhz core en 700Mhz GDDR5 (2800Mhz effectief). Een G92 kan op iets meer dan 700Mhz (9800GTX+/GTS250) heeft al moeite om een RV770 op 625Mhz bij te benen.... laat staan dat een GTX280M op 585Mhz dan een Mobility Radeon HD4870 op 680Mhz bij kan benen.
Dat verklaart alles
Lekker slechte naam beetje wat ATi eerst ook deed met de 9700M die had maar 4 pipes. Gelukkig gaat AMD nu de goede kant op. Jammer genoeg zie je niet veel laptops met AMD kaarten. Dat moet weer een beetje terug gaan komen. Ik gok dat de RV740 daar wel grote rol in gaat spelen. Zuinig+erg snel. Ideaal voor in de high performance laptops.
nVidia doet een beetje het omgekeerde van wat ATI en paar jaar terug deed. In mijn Dell Inspiron 9100 laptop zit een Radeon Mobility 9800 256 MB videokaart, maar deze is in feite gebaseerd op de nieuwere X800 serie GPU. ATI was dan wel erg bescheiden dat zie die kaart 9800M noemden, want hij deed volgens mij niet onder voor de desktop Radeon 9800XT kaart.Astennu schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 11:23:
Dat verklaart allesLekker slechte naam beetje wat ATi eerst ook deed met de 9700M die had maar 4 pipes. Gelukkig gaat AMD nu de goede kant op. Jammer genoeg zie je niet veel laptops met AMD kaarten. Dat moet weer een beetje terug gaan komen. Ik gok dat de RV740 daar wel grote rol in gaat spelen. Zuinig+erg snel. Ideaal voor in de high performance laptops.
Bij nVidia zetten ze een naam op de kaart die hij helemaal niet mag dragen, dat is wel heel erg misleidend. Maargoed, de HD4870 Mobility heeft ook gewoon GDDR3 ipv GDDR5, dus eigenlijk is het meer een HD4850 dan HD4870.
Over die 40nm RV740 gesproken: Zijn er al meer notebooks aangekondigd met een of twee van deze kaartjes aan boord? Gezien het langere stroomverbruik lijkt me dit wel een interessant alternatief voor de HD4870 Mobility.
[ Voor 16% gewijzigd door frankknopers op 12-05-2009 11:39 ]
Goud is geen geld
ATi heeft dat ook altijd gedaan zie 9600m met 2 pipes en de 9700m met 4 pipes.
En Volgens CJ heeft de HD4870 wel GDDR5, Dit kan ook makkelijk. Alleen 512 Bit bus kan gewoon niet in een laptop wordt te groot. En daar komt GDDR5 om de hoek kijken.
Ben benieuwd of nVidia die 512 Bit bus er in laat en dan ook nog GDDR5 gaat gebruiken op 6 GHz voor hun GT300.
En Volgens CJ heeft de HD4870 wel GDDR5, Dit kan ook makkelijk. Alleen 512 Bit bus kan gewoon niet in een laptop wordt te groot. En daar komt GDDR5 om de hoek kijken.
Ben benieuwd of nVidia die 512 Bit bus er in laat en dan ook nog GDDR5 gaat gebruiken op 6 GHz voor hun GT300.
wel goed nieuws over al die oced versies van de 4890 xfx met stock al 1ghz core.
nog even wachten op die speciale asus versie en dan een keuze maken.
weet iemand al wanneer die komt?
nog even wachten op die speciale asus versie en dan een keuze maken.
weet iemand al wanneer die komt?
Ik denk niet dat die Asus versie specialer gaat worden dan de huidige kaarten. Wel leuk die chip maar of hij echt gaat helpen moet nog blijken. Ik verwacht er niet te veel van eerlijk gezegd.
Zou het kunnen dat de dx11 kaarten van de back to school periode gewoon de gt212 is?
Nee dat zou nog een DX10 chip geweest zijn. De GT300 zou de DX11 kaart van nVidia worden.tomcatha schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 17:51:
Zou het kunnen dat de dx11 kaarten van de back to school periode gewoon de gt212 is?
Ik geloof dat het nog niet voorbij is gekomen, maar de dual slot cooler 4770 van XFX (HD-477A-YDFC) is beschikbaar in pre-order . Nu de 1GB versie nog. Weet iemand de product code daar al van? Ik zit er met smart op te wachten.
Molecular designer
Voor diegene die een moederbord hebben met een s939/AM2 CPU met een AGP slot en nog één keertje hun AGP GPU willen upgraden:
De Powercolor HD4770 AGP!
Is het echt of toch gewoon van een drukfout van Amazon?
De Powercolor HD4770 AGP!
Bron: http://www.tcmagazine.com/comments.php?id=26430&catid=2The AGP card is supposed to be made by PowerColor but the company doesn't have it listed on its site and has not announced such a product. According to Amazon, the AGP Radeon HD 4770 is in stock and ready to ship to those paying $99. The card's clocks aren't listed but it may be all stock and have a 750 MHz core and a 3200 MHz memory frequency.
Is het echt of toch gewoon van een drukfout van Amazon?
[ Voor 10% gewijzigd door Indy91 op 13-05-2009 10:07 ]
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Tja onmogelijk is het niet. Wel erg gaaf moet ik zeggen. Maar in mijn ogen is dit dan ook de laatste upgrade. Daar na beginnen ook die oudere X2 cpu's het een beetje te zwaar te krijgen. Al kunnen die nog wel op 3.0 lopen als je ze overclockt. Daar na begint het toch tijd te worden voor een nieuwe pc.
Wat vinden jullie van de nieuwste tweakers.net review van de HD4770? reviews: AMD's HD 4770 getest: een 40nm-gpu aan het werk
Volgens mij zijn er aardig wat kritiekpunten opgepakt: meer games, ook voor ATi gunstige games als Tom Clancy's H.A.W.X. en Race Driver: GRID en ook recente drivers.
Een behoorlijk evenwichtige review en extra leuk omdat er een oude 8800GTS is meegenomen.
Volgens mij zijn er aardig wat kritiekpunten opgepakt: meer games, ook voor ATi gunstige games als Tom Clancy's H.A.W.X. en Race Driver: GRID en ook recente drivers.
Een behoorlijk evenwichtige review en extra leuk omdat er een oude 8800GTS is meegenomen.
Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...
De reviews worden steeds een stukje beter imo. 
Maar soms heb ik het gevoel (niet alleen bij deze review) dat ze een beetje nVidia fanboy zijn.
En dit
IMO heeft ATi (net zoals AMD) een goede budget en mainstream line up. nVidia renamed daar alleen maar wat.
Kijk maar naar de 8800GT die was high-end en staat nu als 9800GT tegenover de HD4770.
Maar soms heb ik het gevoel (niet alleen bij deze review) dat ze een beetje nVidia fanboy zijn.
En dit
lijkt me ook wel vreemd.De HD 4770 is AMD's poging om Nvida's traditioneel sterke budget- en mainstream-line-up te doen vergeten.
IMO heeft ATi (net zoals AMD) een goede budget en mainstream line up. nVidia renamed daar alleen maar wat.
Kijk maar naar de 8800GT die was high-end en staat nu als 9800GT tegenover de HD4770.
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 291245
Die HD4770 is echt een topkaart. Zit het nu al een tijdje te bekijken, maar dat ding komt echt goed mee voor zijn geld!
Ik ben optimistisch gestemd over de aankomende Ati kaarten.. Ik ga mijn 4850 wel vervangen door iets wat mijn i7 wat meer complimenteert, dit is het toch net niet..
Ik ben optimistisch gestemd over de aankomende Ati kaarten.. Ik ga mijn 4850 wel vervangen door iets wat mijn i7 wat meer complimenteert, dit is het toch net niet..
dirkjesdirk schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:00:
Wat vinden jullie van de nieuwste tweakers.net review van de HD4770?
offtopic:
Leuke review. Kort, maar duidelijk. De kwaliteit is in ieder geval in bepaalde opzichten beter dan de reviews van HWI. ;-)
Alleen zou ik IMO:
Leuke review. Kort, maar duidelijk. De kwaliteit is in ieder geval in bepaalde opzichten beter dan de reviews van HWI. ;-)
Alleen zou ik IMO:
- Een GTS250/9800GTX+ hebben meegenomen in de test. Waarom: omdat de HD4770 bijna het niveau van deze GTS250/9800GTX+ weet behalen voor een veel goedkopere prijs. Daarnaast is het ook handig om ook de directe concurrent(en) van de HD4850 aan het werk te zien met de huidige drivers.
- Eventueel overwegen om in de staafdiagrammen ook nog de maximale framerates erin te verwerken.
Het ziet er inderdaad een stuk beter uit.dirkjesdirk schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:00:
Wat vinden jullie van de nieuwste tweakers.net review van de HD4770? reviews: AMD's HD 4770 getest: een 40nm-gpu aan het werk
Echter mis ik een stukje over overclocking. Maar voor de rest ziet het er aanzienlijk beter uit. Ook mooi dat ze min FPS mee genomen hebben aangezien dit belangrijker is dan max FPS. Nu alleen nog iets uitgebreider. En inderdaad de conclusie nog een keer over kijken. Want die vind ik wel matig. Of ze moeten dit voortaan ook bij nVidia kaarten doen die maar 20% sneller zijn dan de ATi tegenhanger. Zolang er dan even genuanceerd word gereageerd vind ik het prima.
Anoniem: 264799
Komt er geen nieuwe catalyst deze maand?
Ik heb nogal wat artifacts (getest; 4850x2, 4850, 4870) met cryostasis.
Shader model kan niet op 4 want dan heb je artifacts, ook kan AF niet ingeschakeld kan worden of er komen artifacts in beeld.
Draait verder wel oke, alleen denk ik dat er veel meer in mun hardware zit dan er nu met deze game uitkomt..
Wel toevallig dat het weer zo een Nvidia-game is.
Ik heb nogal wat artifacts (getest; 4850x2, 4850, 4870) met cryostasis.
Shader model kan niet op 4 want dan heb je artifacts, ook kan AF niet ingeschakeld kan worden of er komen artifacts in beeld.
Draait verder wel oke, alleen denk ik dat er veel meer in mun hardware zit dan er nu met deze game uitkomt..
Wel toevallig dat het weer zo een Nvidia-game is.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 264799 op 13-05-2009 19:08 ]
Dat is een beetje een schot voor open doel vraag of niet?Anoniem: 264799 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 19:07:
Komt er geen nieuwe catalyst deze maand?
http://twitter.com/catalystmaker

[ Voor 95% gewijzigd door Apoca op 13-05-2009 21:13 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
ik zocht naar laptops met de nieuwe mobility hd48xx kaarten en het enige wat ik kon vinden was een asus met 2 4870's.
ik had verwacht dat deze nieuwe kaarten sneller zouden worden opgepakt dan dit gezien nvidia's recente gedoe qua mobile grafische chips
ik had verwacht dat deze nieuwe kaarten sneller zouden worden opgepakt dan dit gezien nvidia's recente gedoe qua mobile grafische chips
MSI heeft ook notebooks met een HD4850 er in (GX Serie)tomcatha schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 01:01:
ik zocht naar laptops met de nieuwe mobility hd48xx kaarten en het enige wat ik kon vinden was een asus met 2 4870's.
Ik had niet anders verwacht. 
Powercolor HD 4770 AGP doesn't exist
Amazon's botched listing makes a mess
According to our sources in Powercolor, the listing of a Powercolor HD 4770 AGP card is a simple mistake made by Amazon, and Powercolor has no plans for such card, at least not in near future. We already wrote that Powercolor is thinking of doing an HD 4600 series for AGP, but that is the only thing currently planned.
Amazon made a quite a fuss today after Powercolor's HD 4770 AGP card show up at its site. Unfortunately, numerous tech sites rushed to carry the news, and obviously forgot to contact Powercolor in the process. Obviously, the company was more than happy to clear up the mess caused by someone at Amazon.
Also, it was pretty strange to see a planned AGP card, as partners are practically fighting to get some extra GPUs for due to a shortage caused by healthy demand for the new card. The HD 4770 is the first 40nm desktop card, and this baby works like a charm, and its currently the best budget cards in the sub-$99 price segment.
So, the listing at Amazon is a mistake, and it is probably a plain PCI-Express card and we are sure that they will fix it soon. Those who wanted to see this card will be a bit disappointed but they can hope that Powercolor will launch its AGP 4600 series soon. (I'm waiting for a VLB version of the GT300. sub.ed.)
Bron: Fudzilla
Powercolor HD 4770 AGP doesn't exist
Amazon's botched listing makes a mess
According to our sources in Powercolor, the listing of a Powercolor HD 4770 AGP card is a simple mistake made by Amazon, and Powercolor has no plans for such card, at least not in near future. We already wrote that Powercolor is thinking of doing an HD 4600 series for AGP, but that is the only thing currently planned.
Amazon made a quite a fuss today after Powercolor's HD 4770 AGP card show up at its site. Unfortunately, numerous tech sites rushed to carry the news, and obviously forgot to contact Powercolor in the process. Obviously, the company was more than happy to clear up the mess caused by someone at Amazon.
Also, it was pretty strange to see a planned AGP card, as partners are practically fighting to get some extra GPUs for due to a shortage caused by healthy demand for the new card. The HD 4770 is the first 40nm desktop card, and this baby works like a charm, and its currently the best budget cards in the sub-$99 price segment.
So, the listing at Amazon is a mistake, and it is probably a plain PCI-Express card and we are sure that they will fix it soon. Those who wanted to see this card will be a bit disappointed but they can hope that Powercolor will launch its AGP 4600 series soon. (I'm waiting for a VLB version of the GT300. sub.ed.)
Bron: Fudzilla
AMD Nieuwsdiscussie

De Sapphire Radeon HD 4890 Atomic Edition wordt wel geleverd in een hele mooie aluminum lijkende doos.
De videokaart heeft een GPU snelheid van 1000MHz en het GDDR5 geheugen loopt op 1050MHz.
Prijs is waarschijnlijk meer dan 250 euro, aldus Fudzilla.
AMD Nieuwsdiscussie
In dit nieuwsbericht van gisteren staat dat het geheugen op 1100MHz loopt! Ach die 50MHz zullen het verschil niet gaan maken-The_Mask- schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 12:05:
[afbeelding]
De Sapphire Radeon HD 4890 Atomic Edition wordt wel geleverd in een hele mooie aluminum lijkende doos.
De videokaart heeft een GPU snelheid van 1000MHz en het GDDR5 geheugen loopt op 1050MHz.
Prijs is waarschijnlijk meer dan 250 euro, aldus Fudzilla.
Hoe zit dat eigenlijk met videokaarten... Hebben die er ook geen profijt van als de memory en gpu snelheid synchroon lopen?
Nee.MikeyMan schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:09:
Hoe zit dat eigenlijk met videokaarten... Hebben die er ook geen profijt van als de memory en gpu snelheid synchroon lopen?
[ Voor 45% gewijzigd door -The_Mask- op 14-05-2009 15:15 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Ja van de powercolor ja. De sapphire heeft 1050.Snorro schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 14:06:
[...]
In dit nieuwsbericht van gisteren staat dat het geheugen op 1100MHz loopt! Ach die 50MHz zullen het verschil niet gaan maken
Uit datzelfde FP bericht.Sapphire heeft al een aantal werkende exemplaren van de HD 4890 Atomic, waarvan de gpu en het geheugen respectievelijk op 1000MHz en 4400MHz lopen.
Ik zei al Astennu kijk nu verder dan je neus lang is.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik kijk al een tijdje naar die Atomic kaart van Sapphire alleen opeens komen alle makers met 1+ GHz kaarten, nu wordt het weer lastig
sugestions anybody?? Momenteel heel erg voor de Sapphire vanwege z'n Vapor-X systeem, schijnt wonderen te verrichten
[ Voor 23% gewijzigd door RM59 op 14-05-2009 16:10 ]
**LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
Het is niet de bedoeling hier je vraag te stellen, dit is een nieuwsdiscussie topic.
Het is niet de bedoeling hier je vraag te stellen, dit is een nieuwsdiscussie topic.
AMD Nieuwsdiscussie
I know sorry
t was meer een neutrale opmerking t wordt toch de Sapphire Atomic, alleen nog verdomde lastig om mn handen op te krijgen
Gelimiteerde oplag, or so I heard. Succes ermee. Nieuwsbericht was overigens incorrect. Heb 't ook aangepast.RM59 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 16:35:
I know sorryt was meer een neutrale opmerking t wordt toch de Sapphire Atomic, alleen nog verdomde lastig om mn handen op te krijgen
Ik had eigenlijk een officieel nieuwsbericht van AMD verwacht, om de 1GHz gpu's aan te kondigen. Oh, en zoals in het nieuwsbericht stond, Asus komt later deze maand met een 1GHz SKU, met een tot op heden onbekende koeler, maar het zou wel eens om die fml-koeler kunnen gaan, dat gekke formule-ding.
Ben ook benieuwd wat Gainward uit gaat brengen (of Palit)
AMD meld dit soort dingen niet. Dit is meer iets voor nVidia. En dan hadden ze het waarschijnlijk de GTXX2800 / GTX380 genoemd omdat hij zo veel hoger geclockt is. Maar ik ben wel van mening dat AMD hier wel meer over mag laten horen.
Zojuist de dualslot versie gescoord bij ParadigitLuqueje schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:00:
Ik geloof dat het nog niet voorbij is gekomen, maar de dual slot cooler 4770 van XFX (HD-477A-YDFC) is beschikbaar in pre-order . Nu de 1GB versie nog. Weet iemand de product code daar al van? Ik zit er met smart op te wachten.
Ik zit met smart op reviews van de 4770 in CF te wachten. Dus als iemand deze ergens oppikt zie ik ze graag tegemoet. Jammer dat deze kaarten vrij slecht leverbaar zijn
We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation
Ga naar pagina 7 (bij 25 posts per pagina, anders start bij posts vanaf 27 april) van dit draadje en begin met lezen. Ik heb aardig wat benches voorbij zien komen ondertussen waarin een crossfire HD4770 opstelling werd vergeleken met onder andere de HD4890 en de GTX285.thewizard2006 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 07:50:
Ik zit met smart op reviews van de 4770 in CF te wachten. Dus als iemand deze ergens oppikt zie ik ze graag tegemoet. Jammer dat deze kaarten vrij slecht leverbaar zijn
Ik zie dat op de Sapphire site de HD4890 Atomic officieel uit is, maar heeft iemand hem eigenlijk al gespot op een site/ webwinkel???
Dan heb ik er hier nog één voor je:thewizard2006 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 07:50:
http://www.legionhardware.com/document.php?id=828
Check! goed nieuws. mag ik vragen wat hij kostte? hier in a'dam kost de gewone, lelijke uitvoering namelijk al 109 euro bij paradigit.DawnRazor schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 21:05:
[...]
Zojuist de dualslot versie gescoord bij ParadigitHad vandaag mn LOTRO compilation pack binnen gekregen en wilde niet langer wachten op mn nieuwe videokaart dus besloten de YDLC dan maar te halen. Zag in de winkel al de dualslot versie in de vitrine liggen dus gekocht en even vlug gecontroleerd en yes: de YDFC
Molecular designer
Normaal gesproken op een woensdag. Maar sommige mensen op het Guru3D forum, hebben de nieuwe drivers al op de ATi server gezien:peakaboo schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 16:13:
9.5 komt vanavond uit of niet? Uurtje of 8-9 meestal niet?
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=295635
Laat dit dus een voorteken zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Splinter Cell op 15-05-2009 16:19 ]
Jongens.... Twitter is your friend:
Rechstreeks van CatalystMaker:

Grats with the baby Terry!
Edit: No releasenotes, maar techPowerUp! heeft 9.5: http://www.techpowerup.com/downloads/Drivers/ATI_Catalyst/ Ik zou echter wachten tot later vandaag.
Rechstreeks van CatalystMaker:
http://twitter.com/catalystmakerSorry for the lack of tweets lately, my wife just delivered us a son on the weekend. Catalyst 9.5 is scheduled for Friday I hear
Grats with the baby Terry!

Edit: No releasenotes, maar techPowerUp! heeft 9.5: http://www.techpowerup.com/downloads/Drivers/ATI_Catalyst/ Ik zou echter wachten tot later vandaag.
[ Voor 21% gewijzigd door CJ op 15-05-2009 17:47 ]
You were saying? http://www.amd.com/us-en/..._543_15944~131192,00.htmlAstennu schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:02:
AMD meld dit soort dingen niet. Dit is meer iets voor nVidia. En dan hadden ze het waarschijnlijk de GTXX2800 / GTX380 genoemd omdat hij zo veel hoger geclockt is. Maar ik ben wel van mening dat AMD hier wel meer over mag laten horen.
Dacht alleen dat die eerder kwam ...
De links in het nieuwsbericht zijn ook erg leuk.
HD4890: The Inside Scoop
ATi Graphics Department binnen AMD heeft ook een eigen Twitter: http://twitter.com/ATIGraphics
ATi Graphics Department binnen AMD heeft ook een eigen Twitter: http://twitter.com/ATIGraphics
mensen die de nieuwste drivers (9.5) willen downloaden van ATI zelf :
http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear
beetje naar beneden scrollen en klikken maar
Anoniem: 264799
Als ik die open kan ik alleen de driver installeren en die driver komt overeen met de 8.612 volgens twitter van AtiGraphics;sleepwalkerbe schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:58:
mensen die de nieuwste drivers (9.5) willen downloaden van ATI zelf :
" Well, 8.612 is newer than Cat 9.4, and will be the driver used for Cat 9.5" (zie link van CJ hierboven)
Nu ben ik een beetje in de war aangezien die 8.612 voor win7 al een week op mun pc staat
Zijn ze nou hetzelfde?
EDIT: Ik zie nu dat er later ook CCC en de rest aangeboden wordt voor installatie...
EDIT2: Alleen voor windows 7 is het geen nieuwe driver dus...
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 264799 op 15-05-2009 20:10 . Reden: correctie ]
volgens mij is de vista driver dezelfde als de win7 driver.Anoniem: 264799 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 19:48:
[...]
e...
EDIT2: Alleen voor windows 7 is het geen nieuwe driver dus...
Hetzelfde pakket.
http://www.techpowerup.com/downloads/Drivers/ATI_Catalyst/
[ Voor 10% gewijzigd door MartNL op 15-05-2009 21:58 ]
Ok twee puntjes:CJ schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 17:52:
De links in het nieuwsbericht zijn ook erg leuk.
[video]
1: Die HD4890 cooler is niet ultra silent. Ze hebben em op de HD4890 zo afgesteld dat hij zelfs luidruchtig is. Bij de HD4870 was dat veel minder. Hopelijk maken ze ooit ook nog een betere cooler die wel stil kan zijn.
2: GPU Physics games die de HD48xx serie kunnen gebruiken zijn er volgens mij ook nog niet ?
1) Hij is wel stiller dan een GTX275/GTX285 cooler. Zie ook de recente GTX275 test van gisteren op Xbit Labs:

De HD4890 is zelfs de stilste van alle geteste kaarten onder load... dus wat dat betreft heeft Chris Hook helemaal gelijk. Maar 'ultra silent' is natuurlijk een relatief begrip. Het is maar net wat je gewend bent. En in vergelijking met de andere kaarten is-ie dus iets stiller.
Overigens zijn deze grafieken ook interessant:

2) Alle games die gebruik maken van Havok kunnen gebruik maken van de GPU, dus de GPU Physics games zijn er al wel. Wat er nog niet is, zijn de OpenCL drivers van AMD die dit moet gaan besturen.

De HD4890 is zelfs de stilste van alle geteste kaarten onder load... dus wat dat betreft heeft Chris Hook helemaal gelijk. Maar 'ultra silent' is natuurlijk een relatief begrip. Het is maar net wat je gewend bent. En in vergelijking met de andere kaarten is-ie dus iets stiller.

2) Alle games die gebruik maken van Havok kunnen gebruik maken van de GPU, dus de GPU Physics games zijn er al wel. Wat er nog niet is, zijn de OpenCL drivers van AMD die dit moet gaan besturen.
[ Voor 14% gewijzigd door CJ op 15-05-2009 22:52 ]
Dat van de HD 4890 geloof ik niet echt want andere sites kwamen op een hoger verbruik uit en volgens mij had Astennu het ook gemeten en die kwam ook hoger uit.
Bijvoorbeeld Tomshardware

O en die load is zo uit m'n hoofd van 3DMark05 een Furmark load zit stukken hoger.
Nog steeds geen Catalyst 9.5 op de AMD site, ze hebben nog maar minder dan een uur.
[ Voor 34% gewijzigd door -The_Mask- op 15-05-2009 23:20 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Anoniem: 49822
Nog een 20 pagina's tellende topic over ATI kaarten en niks te vinden over het clonen / dual view van deze kaarten... Momenteel heb ik een 8800GTS kaart die ik veel gebruik om films mee te kijken op mijn Plasma TV. De drivers van Nvidia zijn erg goed en het is makkelijk om het beeld snel in 720P in dual view te zetten.
Als ik een HD 4890 kaart koop, kan ik dan verwachten dat dit ook goed door ATI ondersteund wordt? Wil deze kaart nl graag kopen maar ben zo bang dat het in dual view zetten problemen gaat geven. Is dit terecht
Als ik een HD 4890 kaart koop, kan ik dan verwachten dat dit ook goed door ATI ondersteund wordt? Wil deze kaart nl graag kopen maar ben zo bang dat het in dual view zetten problemen gaat geven. Is dit terecht
Hier tonen de grafiekjes echter een positiever beeld van het idle verbruik van de GTX275 en het lawaai van de GTX275.
Tevens vind ik het opmerkelijk dat de HD4890 in je powerconsumption grafiek minder verbruikt dan een HD4870.
Anandtech laat gelijkaardige cijfers zien: de GTX275 is zuiniger in idle maar minder zuinig in load.
Je mag van mij best reclame maken voor ATI, CJ, maar te selectief reviews uitkiezen ondermijnt je neutraliteit (voor zover jij die nog hebt
Dat neemt natuurlijk niet weg dat jouw getallen mogelijks meer waarheid bevatten dan die op de door mij genoemde sites, maar kan je dat hard maken?
[ Voor 6% gewijzigd door RuddyMysterious op 15-05-2009 23:08 ]
Vrij logisch dat dit niet in een nieuwsdiscussie topic staat toch?
Ja het kan.
Ja het kan.
AMD Nieuwsdiscussie
Dit is dan ook een nieuwstopic, dus geen helpdesk of wat dan ook. Maar om je vraag te beantwoorden, bij ATi werkt clonen / dual view over het algemeen uitstekend. ATi heeft hier zelfs speciale (en gratis) software voor, genaamd Hydravision.Anoniem: 49822 schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:05:
Nog een 20 pagina's tellende topic over ATI kaarten en niks te vinden over het clonen / dual view van deze kaarten...
Het ligt er maar net aan hoe de sites meten, op wat voor testsysteem er gemeten wordt en hoe accuraat hun getallen zijn.DevilsProphet schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 23:07:
[...]
Hier tonen de grafiekjes echter een positiever beeld van het idle verbruik van de GTX275 en het lawaai van de GTX275.
Tevens vind ik het opmerkelijk dat de HD4890 in je powerconsumption grafiek minder verbruikt dan een HD4870.
Anandtech laat gelijkaardige cijfers zien: de GTX275 is zuiniger in idle maar minder zuinig in load.
Je mag van mij best reclame maken voor ATI, CJ, maar te selectief reviews uitkiezen ondermijnt je neutraliteit (voor zover jij die nog hebt) en je geloofwaardigheid. Het is maar een suggestie.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat jouw getallen mogelijks meer waarheid bevatten dan die op de door mij genoemde sites, maar kan je dat hard maken?
Naast het feit dat ik X-Bit Labs altijd erg uitstekende reviews vindt hebben vanwege het brede scala aan tests en instellingen, gaan ze ook uitvoerig in op het stroomverbruik. X-Bit Labs gebruikt een speciaal systeem voor de powerconsumption tests. Deze wijkt dus af van het systeem waar de gamebenchmarks op gedraaid worden en is puur gericht op powerconsumption/geluid.
En in tegenstelling tot andere sites, geven ze per 6-pin en 8-pin connector precies aan hoeveel er verbruikt wordt. Vandaar dat ik iets meer waarde hecht aan de cijfers van een X-Bit Labs, omdat deze uitgebreide methode volgens mij iets meer zegt dan het standaard oplepelen van wat waardes die je Power Analyzer bij de muur meet.

Is dit voldoende objectieve concretisering cq verantwoording voor meneer als verklaring waarom ik de getallen van X-Bit labs prefeer boven die van een andere sites?
Ik heb het niet helemaal gelezen maar op deze Duitse site testen ze ook het max verbruik van de videokaart met Furmark.
Dit verbruik is natuurlijk wel aso hoog als je het vergelijkt met games en 3DMark maar hier zie je ook weer dat het piekvermogen van de HD4890 hoger ligt.
Dit verbruik is natuurlijk wel aso hoog als je het vergelijkt met games en 3DMark maar hier zie je ook weer dat het piekvermogen van de HD4890 hoger ligt.

AMD Nieuwsdiscussie
Uhmm appart. Die Asus HD4890 hier is duidelijk luidruchtiger dan de HD4870 van saphire. Niet raar want de cooler is ongeveer hetzelfde maar de fanspeed wordt erg hoog opgevoerd door de bios.CJ schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:50:
1) Hij is wel stiller dan een GTX275/GTX285 cooler. Zie ook de recente GTX275 test van gisteren op Xbit Labs:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
En dat verbruik vind ik eigenlijk ook wel apart. Zal eens gaan lezen hoe ze daar aan komen. Want alle andere reviews lieten een ander beeld zien. Maar misschien is er een goede verklaring voor.
Maandag wordt 't.-The_Mask- schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 22:59:
[...]
Nog steeds geen Catalyst 9.5 op de AMD site, ze hebben nog maar minder dan een uur.![]()
Anoniem: 286793
Ik heb hem al gedownload van techpowerup. Heb nu wel veel betere fps. 60 ipv 40 met de oude hd4770 drivers. Aan de ene kant toch een beetje spijt van mijn hd4770. Op 1280 x 1024 kun je nog geen aa draaien met gta 4. Ik had dat toch wel verwacht.
Overclocken wil hij ook voor geen meter. Met overdrive haal ik ook meteen de maximum resultaten. De memory wil absoluut niet hoger dan 870mhz. Als ik in 1 keer van 800 mhz naar 850 mhz ga crasht de boel al. Ik denk dat ik echt een slecht exemplaar heb.
Overclocken wil hij ook voor geen meter. Met overdrive haal ik ook meteen de maximum resultaten. De memory wil absoluut niet hoger dan 870mhz. Als ik in 1 keer van 800 mhz naar 850 mhz ga crasht de boel al. Ik denk dat ik echt een slecht exemplaar heb.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hulde voor CJ met deel 100! :D
Denken we er aan om het netjes te houden? Dan komen we tot een topic waarin de topicwaarschuwing gebruikt kan gaan worden voor leuke dingen?
Hulde voor CJ met deel 100! :D
Denken we er aan om het netjes te houden? Dan komen we tot een topic waarin de topicwaarschuwing gebruikt kan gaan worden voor leuke dingen?