Als ik dat zo lees, kan je dan concluderen dat de R600 (HD2900) eigenlijk dus gewoon DX11 compliant is?CJ schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 00:20:
Dat verhaal klopt.
Oorspronkelijk zou Windows Vista als basis Windows Drivermodel 2.0 krijgen.... met als uitbreiding WDDM 2.1. Dit zou er o.a. voor zorgen dat multi-tasking op de GPU seamless gebeurde en veel zaken konden veel efficienter gemanaged worden door de GPU en het OS, waardoor de boel veel stabieler en sneller zou zijn. Dit kwam o.a. door de Advanced Scheduler die in WDDM2.0 zat. Je kan dan bv tegelijkertijd Folding@Home doen, terwijl tegelijkertijd een HD filmpje seamless zonder glitches op je scherm getoverd wordt, dit alles zonder dat de GPU stalled of de desktop er onder te lijden heeft.
Microsoft gooide de plannen voor WDDM2.0 echter in de ijskast en Vista werd geleverd met WDDM 1.0. Met DX11 en Win 7 gaan we naar WDDM 1.1, dus nog niet datgene wat WDDM 2.0 had kunnen brengen. Het vermoeden (eigenlijk meer een publiek geheim) is dat NV als een verwaand klein kind moord en brand begon te krijsen en dat MS daarvoor gezwicht is.
ATI was erg pissig over deze beslissing, want zij hadden binnen het ontwerp van de R6x0 generatie al gates toegewezen aan de pre-emption functies van WDDM2.0. Dus de R600 had veel ongebruikte functies aan boord.... transistoren die niet gebruikt werden.
Ooit afgevraagd hoe de RV670 zo'n 60M transistoren kleiner was dan de R600, maar toch volledig DX10.1 compliant was (die 256-bit memory interface bespaarde zo'n 200M transistoren)? Of hoe de RV635 ten opzichte van de RV630 kleiner was, terwijl die RV635 wel DX10.1 compliant was en RV630 niet? Ik heb dit nooit 100% bevestigd gekregen, maar het zou me niks verbazen als ATI in de refreshes al die WDDM2.0 functies er uit gesloopt heeft aangezien het toch voorlopig niet gebruikt zou worden. Niet in Windows 7, niet in DX11.
Overigens kan ik je zeggen dat het verhaal van Charlie dit keer voor de verandering wel eens erg dicht bij de waarheid zou kunnen liggen.
Voor meer informatie over hoe WDDM2.0 er eigenlijk uit had moeten zien en wat voor voordelen het bracht tov WDDM1.0 zie dit informatie PPT bestand: http://download.microsoft...cf47d23cd/PRI103_WH06.ppt
Het nieuwe topic komt trouwens in de loop van morgen.
There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan