Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste
Acties:
  • 115.551 views

Onderwerpen

Alle 69 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:47

bomberboy

BOEM!

Een engelstalige versie van die toms hardware review:
http://www.tomshardware.c...6gb-samsung-ssd,2265.html

Wat mij eigenlijk vooral aanspreekt in die Samsung PB22-J is het lagen stroomverbruik aangezien ik zelf een ssd zou kopen voor in mijn laptop:
http://www.tomshardware.c...-samsung-ssd,2265-12.html

Een directe vergelijking van die samsung en een vertex heb ik echter nog niet kunnen vinden. Maar ik vermoed dat die ongeveer gelijk presteert met de Vertex. Ik meen trouwens dat de OCZ Summit die er nooit gekomen is eigenlijk ook diezelfde Samsung controller gebruikte en dat die in performance nagenoeg gelijk zijn.
Wat dan ook de reden was om die Summit niet meer uit te brengen aangezien ze dan 2 gelijke producten in het gamma zouden hebben bij OCZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 14:45
@ abusimbal
Thanks, ik ga die links nog even doorpluizen...

@bomberboy
Ik heb eigenlijk altijd een voeding e.d. bij me, accuspanning (dus verbruik van de SSD) is voor mij niet zo heel spannend. De prestaties van die Samsung zijn wel beter, maar 290 tov 224 vind ik eigenlijk te groot... Koop ik liever nog een Passportje voor de backups ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Hier is toch een klein stukje vergelijking te vinden:
http://www.legitreviews.com/article/954/6/

Bij die writes is het inderdaad toch allemaal iets minder dan bij de vertex. De vraag is of dit ook kan opgelost worden met een firmware update, want uiteindelijk heeft dat bij de Vertex ook heel veel uitgemaakt.

Update: Hmm, komt die OCZ Summit er dan toch nog?
http://www.heise.de/preis...h/?cat=hdssd&asuch=summit

Ben dan wel benieuwd wat OCZ dan met de firmware gaat doen want die zou dan duurder zijn dan de Vertex en toch niet beter presteren?

[ Voor 28% gewijzigd door bomberboy op 12-05-2009 22:28 . Reden: info over Summit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 00:48
bomberboy schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:22:
Bij die writes is het inderdaad toch allemaal iets minder dan bij de vertex. De vraag is of dit ook kan opgelost worden met een firmware update, want uiteindelijk heeft dat bij de Vertex ook heel veel uitgemaakt.
Is er een Vertex firmware die de writes prestaties heel veel verbeterd hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ik heb het niet echt op de voet gevolgd, heb zelf ook geen Vertex, dus ik weet niet hoe het juist zit en of "andere"firmwares ooit het publieke licht gezien hebben, maar er is alvast een poll van OCZ zelf uit over waar de voorkeur naar uitgaat, meer iops of hogere sequentiele throughput:
http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=51364

Dit zou bv ook interessant kunnen zijn om een sata1 geoptimaliseerde firmware te hebben (vb voor laptops die dikwijls nog met sata1 zitten) waardoor de controller dan rekentijd vrij heeft om de random io te gaan verbeteren.

update: na wat lezen in dat topic blijkt dat op basis van die poll de firmware in die zin al wat aangepast is en dat er ondertussen ook wat andere problem opgelost werden waardoor die tradeoff minder noodzakelijk was.

[ Voor 16% gewijzigd door bomberboy op 13-05-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
aval0ne schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 10:16:
[...]

Is er een Vertex firmware die de writes prestaties heel veel verbeterd hebben?
De allereerste (non productie) firmware was bagger, daarna zijn er ene paar updates geweest die de snelheid flink hebben opgevoerd. Maar behalve native trim komt er niks serieus meer aan, dat geld trouwens ook voor de Intel, die heeft ook nu ook de "eigen" trim functie gekregen.

Het is nu wachten op een prijsdaling van flash geheugen of een nieuwe controller, want de Indilinx Barefoot, Intel en Samsung controllers maken elkaar bijzonder weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Vergelijking tussen Intel X25-M, OCZ Vertex, Samsung MMDOE56G5MXP-0VB, Imation M-class en een Fujitsu MHZ2320BJ HDD.
http://www.laptopmag.com/...ge/ocz-vertex.aspx?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:08
Het word met de huidige dollar koers en de vertex prijzen hier best voordeling om er een via ebay te kopen. 200 dollar+35dollar shipping=ongeveer 175e. Tegen 213e+10e hier in nederland(voor de 60GB)

--edit-- en @ hieronder
Ah,had niet goed gekeken inderdaad. Zijn geen echte ebay 'stores'. Daar kosten ze 290dollar. Ach ja ,dan nog maar even wachten.
Hmm,even googled. Op sites als newegg kosten ze 219$-20$ rebate. Misschien dat ik er dan toch een bestel. Garantie gaat toch gewoon via OCZ zelf.

[ Voor 45% gewijzigd door pingkiller op 15-05-2009 12:16 ]

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
Ik zou geen Vertex zonder garantie kopen.
Houd je rekening met BTW en inklaringskosten?

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thestiffmeister
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-09 01:36
Lounge Deluxe schreef op woensdag 29 april 2009 @ 09:08:
Ik heb gisteren mijn bij Friesland Computer bestelde Intel X25-M ontvangen (€ 269,-). Er zit een plastic doorzichtig zakje om het schijfje heen en dat is alles dat werd geleverd. Geen Intel doosje of handleiding etc.

Heb ik een speciale versie van de X25-M te pakken of bestaan er geen retailverpakkingen voor deze ssd?
Ben ff benieuwd naar deze >:) Heb nu zo'n OCZ Vertex 60 GB in mijn PC hangen.
Wil die doorknallen naar een andere PC.

Nu zijn die prijzen gigantisch gestegen :'(

Denk dat de volgende voor mij die Intel x25-m gaat worden.
Nu lees ik steeds het een en ander over FC (op GoT).

Die retail editie die daar nu €259,- kost... Dat is neem ik aan wel de normale variant van deze Intel SSD's.
Temeer omdat dat ding in een doorzichtig zakje wordt geleverd? Of zijn dat van die afgekeurde el-cheapo dingen? Retail betekent dus in deze dat ze geen doosje hebben en dus in een doorzichtig zakje verstuurd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
retail is zoals in de winkel, OEM is in een zakje zonder fancy verpakking etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Dragon
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-04 02:04
pingkiller schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:56:
[...] Op sites als newegg kosten ze 219$-20$ rebate. Misschien dat ik er dan toch een bestel. Garantie gaat toch gewoon via OCZ zelf.
Newegg levert toch enkel maar aan de V.S., Canada en China?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Shadow_Dragon schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:10:
[...]

Newegg levert toch enkel maar aan de V.S., Canada en China?
Klopt. Het is om aan te geven dat prijzen van 200$ niet 'too good to be true' zijn.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Overigens geloof ik nog steeds niets van de verklaring van OCZ betreffende de stijging van de flashprijzen voor de Vertex.
Check de prijs van de Supertalent Ultradrive ME: http://www.heise.de/preisvergleich/a390428.html
Nog steeds praktisch hetzelfde als een maand of 2 terug. Ruim 100 euro verschil tussen de Ultradrive ME 128GB en de Vertex 120GB.

[ Voor 11% gewijzigd door P5ycho op 15-05-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

P5ycho schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 13:37:
Overigens geloof ik nog steeds niets van de verklaring van OCZ betreffende de stijging van de flashprijzen voor de Vertex.
Check de prijs van de Supertalent Ultradrive ME: http://www.heise.de/preisvergleich/a390428.html
Nog steeds praktisch hetzelfde als een maand of 2 terug. Ruim 100 euro verschil tussen de Ultradrive ME 128GB en de Vertex 120GB.
Misschien kopen zij ergens anders het flashgeheugen? OCZ was gewoon niet blij met de mega order van Apple bij Samsung :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat zeggen ze ja. Die megaorder van Apple slokt echt niet alle produktiecapaciteit op, en bovendien waren het geloof ik 8Gbit flash chips, een stuk kleiner dan de chips op deze SSD's.

Geloof niet alles wat die OCZ jongens zeggen, het is 1 grote marketingstunt.

Ik kan geen bevestiging vinden dmv foto's, maar je kunt er donder op zeggen dat in die ultradrives ook gewoon samsung flash zit. Flashchips moeten ook getest worden icm de controllerchip, en als je ziet wat een haastklus de release was dan denk ik dat die compatibilitylist niet groot is.

De extra's zoals speciale firmwares enzo heb ik ook niet gezien, en SuperTalent levert ook de wipertool voor proprietary trim support.

Beetje jammer dat alleen PcHut die supertalent drives levert in NL, en de prijzen op gelijk niveau met de Vertex getild heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWur
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-02 19:00
Kan iemand mij vertellen wanneer die Samsung of Corsair SSD's van 256GB in Nederland verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nou een tijdje een OCZ Vertex (1370). Ik snap dat dat ding inkakt bij writes. Maar waarom zijn de reads ook langzamer als er data op de schijf staat? Een vers image er op, of data er opgekopieerd dat daarna alleen maar wordt gelezen. En de snelheid bij read-benchmarks zoals HDTune of HDTach zakt al van ~240 MB/sec naar ~150 - ~180 MB/sec. Precies daar waar data staat. Het gedeelte wat ongepartitioneerd is gelaten geeft volle snelheid bij lezen.

Waarom heeft de controller daar blijkbaar meer moeite mee? Er hoeft alleen maar gelezen te worden. Dus geen realtime huishouding. En een SSD zou ook juist met random toegang geen problemen moeten hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2009 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Ik vermoed dat de ssd ergens een tabel bijhoudt met welke cellen beschreven zijn en welke nog helemaal leeg zijn. Wanneer er een leesoperatie volgt en er wordt een cel gelezen waar data op staat, dan wordt die data ook effectief gelezen. Wanneer een cell zowiezo leeg blijkt te zijn, dan kan de controller zelf direct allemaal nulletjes teruggeven alsof hij die echt ook gelezen heeft. En dat is dan sneller.

Want ik dacht dat indien je de schijf helemaal vol zou schrijven en daarna een heel groot deel wist (zonder iets van trim support) je over de hele schijf tragere reads hebt. (Althans ik dacht dat ik al zo'n grafiekjes gezien heb, maar kan er nu niet direct eentje terugvinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:42

Snow_King

Konijn is stoer!

Wat betreft de stijgende geheugenprijzen, ik kan dit bevestigen.

Ook MTron geeft aan niet verder in de prijs te kunnen zakken vanwege de gestegen geheugenprijzen. Of het waar is is een tweede, maar het is de tweede fabrikant die dit aan geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 11:22:
Ik heb nou een tijdje een OCZ Vertex (1370). Ik snap dat dat ding inkakt bij writes. Maar waarom zijn de reads ook langzamer als er data op de schijf staat? Een vers image er op, of data er opgekopieerd dat daarna alleen maar wordt gelezen. En de snelheid bij read-benchmarks zoals HDTune of HDTach zakt al van ~240 MB/sec naar ~150 - ~180 MB/sec. Precies daar waar data staat. Het gedeelte wat ongepartitioneerd is gelaten geeft volle snelheid bij lezen.

Waarom heeft de controller daar blijkbaar meer moeite mee? Er hoeft alleen maar gelezen te worden. Dus geen realtime huishouding. En een SSD zou ook juist met random toegang geen problemen moeten hebben.
Misschien heeft de schijf verschillende profielen voor random writes en sequential writes, net als de X25 series. Voor sequential writes kan waarschijnlijk een extra vertaalslag achterwege gelaten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

pingkiller schreef op vrijdag 15 mei 2009 @ 11:56:
Het word met de huidige dollar koers en de vertex prijzen hier best voordeling om er een via ebay te kopen. 200 dollar+35dollar shipping=ongeveer 175e. Tegen 213e+10e hier in nederland(voor de 60GB)

--edit-- en @ hieronder
Ah,had niet goed gekeken inderdaad. Zijn geen echte ebay 'stores'. Daar kosten ze 290dollar. Ach ja ,dan nog maar even wachten.
Hmm,even googled. Op sites als newegg kosten ze 219$-20$ rebate. Misschien dat ik er dan toch een bestel. Garantie gaat toch gewoon via OCZ zelf.
zat daar ook even te kijken maar helaas:

Does Newegg.com ship internationally?

Newegg.com does not currently ship internationally; we only deliver to locations within the United States and to Puerto Rico.

heb je wellicht nog andere tips ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Review Kingston X25-M, OCZ Vertex, Corsair P256 en Super Talent ME
http://hothardware.com/Ar...ston-Super-Talent/?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-08 20:05
edit.

[ Voor 104% gewijzigd door SurfHost op 21-05-2009 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

[Speculatie]
Intel heeft een onverslaanbare SSD, in ieder geval tot nu, op de markt gebracht. Intel wist dit, en is begonnen met een markt afroom politiek. Dat hebben ze nu bijna 9 maanden volgehouden. Ze wisten dat de geheugenprijzen weer omhoog gingen vanwege de vraag van Apple (Intel en Apple hebben redelijk goede banden, op gegeven moment weet je dan ook wanneer je ongeveer een order kan verwachten). Ondertussen lieten ze de budget SSD's lekker gaan.

Momenteel is het prijspeil van een vertex (de enige SSD tot nog toe die de uitdaging met de X-25 aan kan gaan) in de buurt gekomen van die van de X-25, voor prijs per GB. Omdat Intel inmiddels een naam heeft opgebouwd, kunnen zij op gegeven moment doorstomen (blijven zakken met de prijs, tot de markt maximaal is afgeroomd) tot competitieve prijswaarden (prijs/kwaliteit). En zal Intel, als de SSD-markt een massamarkt is geworden, een dominante speler zijn, op ieder marktsegment.

Er is nog geen kwaad woord gevallen over de X-25 behalve dan de prijs. Dat is met ieder andere SSD wel anders. Iedere andere SSD heeft op één of andere manier een negatief gehad. Slechte random write performance, firmware updates die data doet verdwijnen, simpelweg traag over de hele linie, te weinig opslagcapaciteit voor SOHO gebruik (16/32GB, daar zit Intel alleen met SLC SSD's) of geen wear-levelling algoritme. Mtron, OCZ vertex, OCZ solid, Memoright, zonder uitzondering alle concurrenten.
Over een maand of twee-drie zijn de mega-orders voldaan, is er vakantie en daalt de prijs weer. Met Kerst heeft Intel SSD's die competitief zijn in de middenmarkt (dus €100-150).
[/speculatie]

TweakBlog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 04:42
Iemand toevallig hier in de afgelopen week nog een Intel besteld bij Friesland Computers? Ik heb de mijne dinsdag besteld en betaald maar verder niets meer gehoord, geen ontvangst van betaling bevestiging of verzendbevestiging of wat dan ook. Ik weet dat op de site staat 2-5 werkdagen maar ik hoor van mensen om me heen dat ze er toch meestal wel sneller waren.

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
twit schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 00:31:
Iemand toevallig hier in de afgelopen week nog een Intel besteld bij Friesland Computers? Ik heb de mijne dinsdag besteld en betaald maar verder niets meer gehoord, geen ontvangst van betaling bevestiging of verzendbevestiging of wat dan ook. Ik weet dat op de site staat 2-5 werkdagen maar ik hoor van mensen om me heen dat ze er toch meestal wel sneller waren.
n0elite in "Het grote SSD-ervaringen topic ~ Deel 3"

ik had je gewaarschuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

Ruudjah schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:07:
Er is nog geen kwaad woord gevallen over de X-25 behalve dan de prijs. Dat is met ieder andere SSD wel anders. Iedere andere SSD heeft op één of andere manier een negatief gehad. S
Dat is niet helemaal waar, Ook de INTEL SSD's hadden last van performance degradatie, en ook daarvoor heeft Intel een nieuwe firmware uitgebracht.

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
DaOverclocker schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:55:
[...]

Dat is niet helemaal waar, Ook de INTEL SSD's hadden last van performance degradatie, en ook daarvoor heeft Intel een nieuwe firmware uitgebracht.
Sterker nog, vooral Intel had last performance degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:53

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

aval0ne schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:13:
[...]

Sterker nog, vooral Intel had last performance degradatie.
Is dat nu niet meer aan de orde dan ?
Ik zit er namelijk hard over te denken om ook een intel X25-M te gaan aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34
Veel minder

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nou, nu baal ik wel van mijn Vertex 60GB :( Zojuist voor de 3e keer sinds ik de vertex heb (v1.10, 1370) een totale data loss gehad! Tijdens het draaien is er niets aan de hand, maar bij een reboot: GRUB loading... niks!

Nu zit ik in Ubuntu 9.04 on a stiek (;)) en gparted geeft netjes "unallocated" en fdisk -l :

Disk /dev/sda: 64.0 GB, 64023257088 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 7783 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table

Dood dus! De "fix" is hem weer flashen met de 1.10 firmware, maar daar wordt ik niet vrolijk van (het is nu net ff te lang geleden dat ik ik een backup gemaakt heb).

Vraag: Is dit een defect? Of is dit een bekend euvel van de Vertexes? (Ben het hier nog niet tegen gekomen, volgens mij.

edit:
Overigens, mijn andere vertex, die ik op mijn werk gebruik, doet het prima. Maar die draait alleen maar WinXP.

[ Voor 6% gewijzigd door Room42 op 19-05-2009 23:01 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 10-09 15:45
Speedy_Gonzalez schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:38:
Ik zit er namelijk hard over te denken om ook een intel X25-M te gaan aanschaffen.
Is je google/zoekfunctie kapot ;)
Room42 schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 22:54:
Vraag: Is dit een defect? Of is dit een bekend euvel van de Vertexes? (Ben het hier nog niet tegen gekomen, volgens mij.
Volgens mij is de firmware (nog steeds) niet geweldig. Zoals een tijd geleden toen een ide slaapcommando de vertex nog vernaggelde. Je zou het daar kunnen zoeken (onderdelen tussen OS en vertex, zoals een andere raid-driver proberen, in bios ide-mode gebruiken ipv raid, etc). Is wel lastig als het niet gelijk optreedt ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Nu hier op m'n werk doet ie het weer gewoon (heb em even in m'n PC gehangen). Het kan dus ook nog een combi met m'n MSI P45 Platinum zijn. Aargg... Zul je zien dat hij het straks thuis ook weer doet (hoop ik dan maar ;) )

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Op het forum wordt aangeraden je southbridge/sata voltage een tikje omhoog te gooien indien mogelijk. Give it a try zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 20:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Op mijn Areca 1220 met 2x Vertex in raid 0 krijg ik op dit moment reading errors. Hij is grotendeels benaderbaar, maar sommige bestanden willen niet. Ik ben bezig bestanden veilig te stellen en doe straks een reinstall. Ik snap ook niet hoe dit kan, en heb helaas nog niet de tijd gehad om dit uit te zoeken. Je hebt hier niets aan, behalve dat je weet dat er meer mens met "rare" problemen zijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Review van de OCZ Vertex EX SLC SSD
http://benchmarkreviews.c...ask=view&id=186&Itemid=60

En op Tweakers frontpage OCZ Summit beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remko
  • Laatst online: 07-02 08:13
Jammer dat de Samsung SSD PB22-J (nog) niet in NL verkrijgbaar is: http://geizhals.at/eu/a413219.html
150 euro voor 60 GB en een degelijke controller is niet verkeerd..

[ Voor 34% gewijzigd door Remko op 20-05-2009 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

Beetje jammer dat de Intel X25-E niet opgenomen is in die test, tevens zijn de resultaten van de Intel X25-M ook niet te zien waar ik eigenlijk verwacht dat die het beter zou doen dan de Vertex EX, namelijk de random iops. Lijkt er een beetje op alsof de Vertex EX bovenaan moest staan in alle grafiekjes. De resultaten vallen me dus een beetje tegen van wat ik verwacht van zo een high-end schijfje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, nu baal ik wel van mijn Vertex 60GB :( Zojuist voor de 3e keer sinds ik de vertex heb (v1.10, 1370) een totale data loss gehad! Tijdens het draaien is er niets aan de hand, maar bij een reboot: GRUB loading... niks!

Nu zit ik in Ubuntu 9.04 on a stiek (;)) en gparted geeft netjes "unallocated" en fdisk -l :

Disk /dev/sda: 64.0 GB, 64023257088 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 7783 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0x00000000

Disk /dev/sda doesn't contain a valid partition table

Dood dus! De "fix" is hem weer flashen met de 1.10 firmware, maar daar wordt ik niet vrolijk van (het is nu net ff te lang geleden dat ik ik een backup gemaakt heb).

edit:
Overigens, mijn andere vertex, die ik op mijn werk gebruik, doet het prima. Maar die draait alleen maar WinXP.
Hoi,

Ik draai op 2x 30GB vertexen Debian en heb nog geen enkele keer data loss gehad.
Verder heb ik dergelijke data loss ook nergens gelezen, dus het is geen bekend probleem afaik.

Mijn inziens heb je dan ook een brakke schijf gekregen, en heb je er ook alles aan gedaan om dit van jou kant op te lossen (firmware update).
Als ik jou was zou ik een nieuwe vragen aan de winkel waar je deze heb gekocht, en de oude als RMA terugsturen :)

edit:
Uiteraard heb ik ook FW versie 1370 ofwel V1.10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Helaas denk ik dat het met mijn PC te maken heeft. In een andere PC doet ie het gewoon goed. Ik heb daar ook gelukkig de partitie kunnen redden met partimage en toen in mijn PC via windows (die gelukkig nog op een andere schijf staat) de firmware terug kunnen zetten. Hierna van een stick gestart en de partitie teruggezet op de SSD en Grub gefixt en nu draait ie weer.

* Room42 haat hardware. Ik heb altijd wel wat. Ik vind het ook niet leuk. Doe mij maar software. Dat is tenminste te herinstalleren als er iets mis is. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 20-05-2009 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Speedy_Gonzalez schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 20:38:
De Intel heeft weinig performance loss meer na de firmware update.

Hier een bijna nieuwe X25-M:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/productsurvey/10913/9358.png

Hier dezelfde X25-M maar dan bijna 2 maand later:
Afbeeldingslocatie: http://images.surfhost.nl/395559683.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen enkele schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:35
Als dat waar zou zijn ga ik nú bestellen ja ;) Raid-0 setje inderdaad.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy_Gonzalez
  • Laatst online: 20:53

Speedy_Gonzalez

Aaribaaaaaa

Damn, kwijl begon me al uit de mond te lopen :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Hmm klopt inderdaad, was ik ff vergeten. Maargoed, een enkele schijf geeft de helft. :P

[ Voor 9% gewijzigd door SurfHost op 22-05-2009 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
Ik zit hier met een vreemd probleem
Disk was stuk in een Acer Ferrari 1000 laptop, klant besteld een OCZ Vertex SSD.
Met een andere HDD erin werkt de laptop perfect, met de OCZ SSD erin gaat de optical drive ENORM traag.
Denk aan 10 minuten wachten voor je maar het "windows is loading files" balkje ziet van Vista install

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? BIOS is de laatste versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 11:40

Format-C

Tracing Rays

SurfHost schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 15:34:
[...]

De Intel heeft weinig performance loss meer na de firmware update.

Hier een bijna nieuwe X25-M:
[afbeelding]

Hier dezelfde X25-M maar dan bijna 2 maand later:
[afbeelding]
Probeer dat maar eens met een Vertex... Die presteren een stúk minder na een tijdje. Tsnminste dat was hier wel zo. :) De Intels hebben hier idd veel minder/ geen last van. Ik draai nu ook al een maand, en heb ook maar weinig performance loss. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
En de firmware van de schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Laatste Firmware (1.10), alsook met Firmware 1275

Hij ziet de disk in de bios, maar niet bij de installer van zowel XP als Vista als Windows 7 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
Desolation Angel schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 00:34:
Laatste Firmware (1.10), alsook met Firmware 1275

Hij ziet de disk in de bios, maar niet bij de installer van zowel XP als Vista als Windows 7 ...
Werkt hij wel goed in een andere laptop/pc?

[ Voor 77% gewijzigd door SurfHost op 23-05-2009 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aval0ne
RappieRappie schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 20:43:
[...]

Probeer dat maar eens met een Vertex... Die presteren een stúk minder na een tijdje. Tsnminste dat was hier wel zo. :) De Intels hebben hier idd veel minder/ geen last van. Ik draai nu ook al een maand, en heb ook maar weinig performance loss. :)
Op wat baseer je je? Er zijn genoeg testen die uitwijzen dat de intel ssd's meer last hadden van performance degradatie dan de vertexen. En die vertrouw ik meer jouw gekleurde mening.
http://www.bit-tech.net/h.../ocz-vertex-ssd-review/11
the X25-M suffers from performance degradation as data is re-written, causing performance to fall sharply when we repeated tests, a problem completely absent from the Vertex which completed the random write test over twenty times without any sign of a performance dip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Laatst online: 08:35
Ik denk dat hij een Intel heeft ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SurfHost
aval0ne schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:39:
Er zijn genoeg testen die uitwijzen dat de intel ssd's meer last hadden van performance degradatie dan de vertexen.
eehm, hadden inderdaad. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door SurfHost op 23-05-2009 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
SurfHost schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 01:21:
[...]

Werkt hij wel goed in een andere laptop/pc?
In mijn eigen PC werkt hij zonder problemen, kan hem formatten en er data op zetten zonder morren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Desolation Angel schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 18:49:
Ik zit hier met een vreemd probleem
Disk was stuk in een Acer Ferrari 1000 laptop, klant besteld een OCZ Vertex SSD.
Met een andere HDD erin werkt de laptop perfect, met de OCZ SSD erin gaat de optical drive ENORM traag.
Denk aan 10 minuten wachten voor je maar het "windows is loading files" balkje ziet van Vista install

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? BIOS is de laatste versie
Check het OCZ forum, er zijn meer mensen met een slecht presterende sata DVD drive na het installeren van een Vertex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
Het probleem is niet enkel een slecht presterende dvd drive, ik zie de schijf ook gewoon niet bij windows setup
Het is alsof de Vertex gewoon niet wilt samenwerken met de ATI 1150 chipset die in de laptop zit
Ik denk dat ik hem gewoon ga proberen om te ruilen voor een Apex series, die hebben een JMicron controller ipv die Barefoot en daar lees ik geen gelijkaardige problemen over terwijl dit euvel ook onopgelost is gebleven voor iemand met een Thinkpad W500 die van een Apex naar een Vertex ging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Geen Jmicron! Neem dan een X25-M of een samsung-based drive zoals de nieuwe Corsairs. Die Apex ga je nog meer spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
Goede test van Vertex en Intel SSD ook benchmarks wanneer SSD gebruikt is.
http://www.computerbase.d...9/test_ocz_vertex_120_gb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desolation Angel
P5ycho schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 16:56:
Geen Jmicron! Neem dan een X25-M of een samsung-based drive zoals de nieuwe Corsairs. Die Apex ga je nog meer spijt van krijgen.
En kan je ook staven waarom ik NOG MEER geld zou moeten verbrassen ?
Corsair of andere samsung-based drives zijn geen optie, de shop waar de Vertex van komt heeft enkel OCZ en Intel, en ook enkel de OCZ's in stock. Heb dus ook totaal geen zin om speciaal een Intel te bestellen en daar nog ellenlang op te moeten wachten, als een Apex werkt zal het een Apex worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:44

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dan geloof ik niet dat je gezocht hebt. Maar goed, wat leesvoer: reviews: OCZ Apex-ssd bekeken. Als je daarna de apex nog steeds wil weet je waarvoor je gekozen hebt.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Modbreak:Ik heb hier even wat reacties getrashed wegens geflame :(.
Dus vandaar dat er ineens wat postjes missen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
JMicron chip en schrijfprestaties is niet echt een combi. :X
Andere prestaties is eigenlijk ook niet super te noemen :P

Persoonlijk zou ik eerder een andere normale hdd kopen ipv geld uitgeven aan een JMicron SSD.
Dat je het extra geld voor een Intel M serie niet overhebt kan ik ook begrijpen maar dan kun je in dit geval beter al je geld opzak houden.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

iemand dit filmpje al opgemerkt op youtube ?

Samsung SSD Awesomeness

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-09 07:04

ToeingTheLine

Mask of sanity

pm1 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:31:

Samsung SSD Awesomeness
Al twee keer in ieder geval, maar ik volg dit topic niet elke dag dus misschien vaker.

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:11

nFo

pm1 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:31:

Samsung SSD Awesomeness
Ja leuke filmpje, is al een paar keer voor bij gekomen in het vorige topic. :P
Zal is kijken of 4x vertex een beetje werkt op een ICH7R.
Moet nog even een drive bay kopen waar je de ssd in kan doen.
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.eu/images/accessories/backplane/sas1/SNT-1042%20SS.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bull
  • Laatst online: 21:32
Zo hey, de GSkill Falcon 128GB SSD is ook een topper!

Zelfs nog sneller dan een vertex. :)

Hij is binnenkort te koop in Nederland.

[ Voor 10% gewijzigd door Bull op 25-05-2009 17:58 ]

https://tweakers.net/gallery/18583/inventaris/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchmega
  • Niet online
Bull schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:56:

Interessant! Het is precies hetzelfde als de OCZ Vertex, ook een Indilinx controller met 64MB cache. Het meest interessante vind ik dat er wordt gezegd dat het 309 USD dollar gaat kosten.
Ter vergelijking de OCZ Vertex 120GB kost 377 USD dollar. (wat vertaalt naar soortgelijk bedrag in euro).

Duidelijk goedkoper 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:52

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brains
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-03-2024
maar hoe zit het met de performancedegradatie van de g.skill? Hebben ze daar ook zo'n supportforum en goede mensen op de firmware zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Laatst online: 04-09 15:10
Deze week krijg ik mijn Intel X25-M 80GB binnen. In mijn systeem (Corei7 met 12GB DDR3) zit een Highpiont RocketRAID 3520 controller met hierop 5x Samsung F2 in Raid 5 en 2x WD Caviar Black 640GB in RAID 0.

Is het beter om de Intel X25-M aan de Highpoint controller te hangen in plaats van aan de ICH10R of maakt dit eigenlijk qua performance niets uit?
(de doorvoersnelheden kunnen beiden controllers aan, ik vraag me meer af of je veel performance verlies heb als je al 2 RAID-sets aan je controller heb hangen)

Ik wilde eerst 2x Intel X25-M 80GB in RAID 0 maar vind een Windows partitie van 160GB met daarop een paar VMWare machines (dien alleen draaien als ik ze nodig heb) iets te veel van het goede. Deze had dan wel aan de Highpoint komen hangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Underground75 op 26-05-2009 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannisi
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:52
Brains schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:30:
maar hoe zit het met de performancedegradatie van de g.skill? Hebben ze daar ook zo'n supportforum en goede mensen op de firmware zitten?
Aangezien die qua hardware exact t zelfde is als de Vertex, heeft deze eigenlijk nu al een betere firmware ;)
Performancedegradatie zal dus ook wel hetzelfde zijn.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaOverclocker
  • Laatst online: 16:43

DaOverclocker

Overclocker for life...

Nice! duidelijk, vooral deze benchmark is real-life: image

systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bomberboy

bomberboy

BOEM!

denniskrol schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 10:02:
Aangezien die qua hardware exact t zelfde is als de Vertex, heeft deze eigenlijk nu al een betere firmware ;)
Performancedegradatie zal dus ook wel hetzelfde zijn.
De testresultaten van de Vertex in die review zijn nog met een oudere firmware, dus ik vermoed dat de resultaten met de nieuwste firmware eigenlijk identiek zullen zijn.

Quote uit die review:
When we reviewed the OCZ drive, right after the publication a new firmware was released, bringing more performance to that drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
The Undertaker schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 09:33:
Deze week krijg ik mijn Intel X25-M 80GB binnen. In mijn systeem (Corei7 met 12GB DDR3) zit een Highpiont RocketRAID 3520 controller met hierop 5x Samsung F2 in Raid 5 en 2x WD Caviar Black 640GB in RAID 0.

Is het beter om de Intel X25-M aan de Highpoint controller te hangen in plaats van aan de ICH10R of maakt dit eigenlijk qua performance niets uit?
(de doorvoersnelheden kunnen beiden controllers aan, ik vraag me meer af of je veel performance verlies heb als je al 2 RAID-sets aan je controller heb hangen)

Ik wilde eerst 2x Intel X25-M 80GB in RAID 0 maar vind een Windows partitie van 160GB met daarop een paar VMWare machines (dien alleen draaien als ik ze nodig heb) iets te veel van het goede. Deze had dan wel aan de Highpoint komen hangen.
Als je hem aan de rocketraid in writeback kan hangen (bbu?) dan kan het leuk zijn, vooral als er veel naar geschreven wordt. Qua lezen zal het niet zo veel uitmaken. Iig issie op de intel controller snel zat. Als OS/applicatie schijf zou ik hem gewoon aan de intel hangen.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blisterin_Bull
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:01

Blisterin_Bull

⭐⭐⭐⭐⭐

Die G.Skill waar jij naar linkt is niet de nieuwe Falcon SSD. Het type aanduiding van die is namelijk:
FM-25S2S-64GBF1 (MLC) << notice de F1 ;)

Deze dus

[ Voor 4% gewijzigd door Blisterin_Bull op 26-05-2009 14:40 ]

Systeem specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

aval0ne schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:39:

Op wat baseer je je? Er zijn genoeg testen die uitwijzen dat de intel ssd's meer last hadden van performance degradatie dan de vertexen. En die vertrouw ik meer jouw gekleurde mening.
http://www.bit-tech.net/h.../ocz-vertex-ssd-review/11
Brad Pitt schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:42:

Ik denk dat hij een Intel heeft ;)
Nee, omdat ik zowel de Vertexen heb gehad ALS de Intels. ;)

De Intels houden stabiele performance vast en degraden nagenoeg niet. De Vertexen hadden veel meer last van degrading. Daarom heb ik ze weggedaan en Intel gnomen zodra die nieuwe Intel FW er was. Ik trek nu al meer dan een maand dezelfde waardes. Met de Vertexen was het na een paar weken draaien knap beroerd.

Maar goed, misschien dat dat al wat opgelost is... Ik weet iig 100% zeker dat de Intels nagenoeg niet degraden. :)

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Maarja ik draai nu ook al weer behoorlijk intensief met 2 vertexen in raid 0 en ik merk in gebruik niks. Benchmarken doe ik niet meer :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Zoals ik al zei; misschien is dat met die nieuwe FW opgelost. Zou goed kunnen hoor....

Toen ik ze net had werd ik gestoord van de Vertexen.. Zó snel degraden ze. Ik ben toen eerst terug gegaan naar 3 x Barracuda 7200.12 500GB in RAID0, alleen was me dat veel te traag omdat ik de SSD al wat gewend was, en heb, toen ik zag dat die nieuwe Intel FW erg goed was, 2 Intels gehaald. :)

Ben nu tevreden. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Format-C op 26-05-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34
Same here rappi :)

qua ruimte heb ik ook genoeg aan 2 intels, heb steeds 60 Gb vrij.
Ik download ook op de schijven, Dvd downloaden+unrarren 17 minuten 8)

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
RappieRappie schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:24:
Zoals ik al zei; misschien is dat met die nieuwe FW opgelost. Zou goed kunnen hoor....

Toen ik ze net had werd ik gestoord van de Vertexen.. Zó snel degraden ze. Ik ben toen eerst terug gegaan naar 3 x Barracuda 7200.12 500GB in RAID0, alleen was me dat veel te traag omdat ik de SSD al wat gewend was, en heb, toen ik zag dat die nieuwe Intel FW erg goed was, 2 Intels gehaald. :)

Ben nu tevreden. :)
Volgens mij is het met de nieuwste vertex firmware nog steeds niet opgelost dacht ik. Maar ik denk dat in veel gebruik het verschil tussen nieuw en degraded ook weer niet zo merkbaar is. trim kan ik niet gebruiken omdat ze in raid draaien...

Wat ik belangrijker vind is dat m'n vertexen het volhouden. Als ze falen ga ik direct aan de intels :)

Zat ook nog te twijfelen over een intel in m'n netbook. Maar die kost dan wel hetzelfde als het hele apparaat.. :)

[ Voor 9% gewijzigd door maratropa op 26-05-2009 21:07 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
maratropa schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:52:
[...]

Volgens mij is het met de nieuwste vertex firmware nog steeds niet opgelost dacht ik. Maar ik denk dat in veel gebruik het verschil tussen nieuw en degraded ook weer niet zo merkbaar is. trim kan ik niet gebruiken omdat ze in raid draaien...

Wat ik belangrijker vind is dat m'n vertexen het volhouden. Als ze falen ga ik direct aan de intels :)

Zat ook nog te twijfelen over een intel in m'n netbook. Maar die kost dan wel hetzelfde als het hele apparaat.. :)
Kon je de degrade ook niet tegengaan door een gedeelte van de schijf vrij te houden?
Dus niet alles partitioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Supremo schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 21:48:
[...]

Kon je de degrade ook niet tegengaan door een gedeelte van de schijf vrij te houden?
Dus niet alles partitioneren.
Is het uberhaupt zeker dat dat werkt op de vertex? En is dat niet tijdelijk uitstel? Ik had er wel over gedacht, maar had toen al zoiets van het gaat op z'n langzaamst toch nog wel snel :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:35
RappieRappie schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:24:

Heb je die performance degradatie ook in de praktijk als een probleem ervaren? Je werd gestoord van de performance degradatie maar de drie Barracuda's waren veel trager?

De prestaties van de Vertex nemen inderdaad af als de drive eenmaal een keer is volgeschreven, zoals dat eigenlijk onvermijdelijk is bij een slimme ssd. Volgens mijn eigen benchmarks blijven de bootprestaties dan echter op een niveau dat door geen enkele harde schijf wordt benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een betaalbare 2.5" SATA SSD voor mijn Acer Aspire One D150.
Deze wordt standaard geleverd met een 160 GB HDD, maar ik wil deze vervangen voor een SSD van rond de 64 of 128 GB.

Nu ben ik niet op zoek naar high performance, aangezien het voor mijn netbook is.

Ik heb inmiddels 3 SSD's op het hoog, namelijk de OCZSSD2-1SLD60G, OCZSSD2-1APX60G en de OCZSSD2-2C60G.

Welke van deze 3 kan ik het beste nemen als ik kijk naar wat een netbook moet doen?

Graag jullie advies hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Graag even het topic doorlezen, er staat genoeg info om die keuze te kunnen maken. Jouw vraag wordt elke 50 posts herhaald, dus zo moeilijk zoeken is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marqis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-05-2024
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 06:49:
Ik ben op zoek naar een betaalbare 2.5" SATA SSD voor mijn Acer Aspire One D150.
...
Nu ben ik niet op zoek naar high performance, aangezien het voor mijn netbook is.
Overweeg ook eens de Corsair S128. (120 GB voor € 225). Ik lees dit topic al heel lang, en hij wordt nauwelijks genoemd. Ik vond de Intel X25-M te duur, en overkill voor mijn laptop (bovendien was 80 GB te klein), en over de Vertex heb ik teveel probleem verhalen gehoord (misschien dat de firmware nu goed is?, maar ik had er geen goed gevoel meer bij, bovendien is deze inmiddels ook duur geworden).

Ik heb de S128 2 weken geleden gekocht voor mijn laptop, en het is alles wat ik van een SSD gehoopt had. Ik had mijn originele (5400 rpm) drive gecloned; b.v. de XP-opstarttijd is spectaculair verbeterd (van 3,5 minuut naar minder dan 1 minuut). De Samsung controller is uitstekend (geen freezes of zo). Ik vermoed dat het verschil tussen de Intel en de Corsair lang niet zo groot zal zijn, in mijn laptop, als het verschil tussen die 5400 en de S128...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ja die S128 klinkt wel goed. Jammer dat de M64 weer wel een Jmicron controller heeft, dat zou ik weer niet aandurven.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuX DeLuXe
  • Laatst online: 06-07-2023
Bull schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:56:

Geweldig nieuws, en ook nog goedkoper. Ik ben echt niet van plan 400 euro neer te leggen voor een SSD, die met een beetje pech na 1 of 2 jaar "op" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
SuX DeLuXe schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:04:
[...]

Ik ben echt niet van plan 400 euro neer te leggen voor een SSD, die met een beetje pech na 1 of 2 jaar "op" is.
Dan ben je blijkbaar van plan om de ssd niet voor desktop-gebruik in te zetten maar voor server-gebruik (gelet op je levensverwachting van de ssd van 1 à 2 jaar) en daar is de MLC-technologie niet voor bedoeld. Een ssd op basis van SLC-technologie is dan een betere keuze, maar voor een exemplaar van 128GB ben je een veelvoud van 400 Euro kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Laatst online: 19:46

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

SuX DeLuXe schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:04:
[...]

Geweldig nieuws, en ook nog goedkoper. Ik ben echt niet van plan 400 euro neer te leggen voor een SSD, die met een beetje pech na 1 of 2 jaar "op" is.
Hoe kom je aan '1 of 2' jaar?

Intel gaat uit van zeker 5 jaar bij het dagelijks herbeschrijven van 20GB op een Intel X25-M 80GB.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
Meer info van techreport over hun vertex bevindingen: http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=57254

Ze zien nog steeds een zeer sterke performance degradatie van de vertex. Nu is het natuurlijk de vraag of dat komt door hun test setup of door de vertex. Het gekke is wel dat de SSD's met intel/samsung controllers veel minder last hebben van performance degradatie.

Overigens vind ik het belachelijk dat idilix aanraad om de trim-tool tot wel 6 keer toe achter elkaar te runnen om je drive weer in optimale staat te krijgen. Ik snap dat je tegen problemen aan kan lopen als je cutting-edge technologie gebruikt, maar dit is van den zotte. Het moet wel werkbaar blijven, zeker als de spullen van de concurenten niet zulke fratsen nodig hebben om goed te blijven presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

is er wellicht iets bekend dat intel met een kleinere variant komt van de x25 ? Ik wil een SSD enkel als OS schijf gebruiken. Nu dacht ik eerst aan de vertex 32gb versie maar na alle verhalen hier ben ik er wel achter dat ik een intel wil. Nu is de kleinste dan weer 80gb die in verhouding dus een stuk duurder is. Of weet iemand een alternatief met een intel controller van 32 gb ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Ray schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 17:39:
is er wellicht iets bekend dat intel met een kleinere variant komt van de x25 ? Ik wil een SSD enkel als OS schijf gebruiken. Nu dacht ik eerst aan de vertex 32gb versie maar na alle verhalen hier ben ik er wel achter dat ik een intel wil. Nu is de kleinste dan weer 80gb die in verhouding dus een stuk duurder is. Of weet iemand een alternatief met een intel controller van 32 gb ??
De 32GB Intel X25-E is er voor jou, http://tweakers.net/price...e-ssdsa2sh032g1-32gb.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

hehe ja maar dat is de SLC uitvoering en helaas dus weer een stuk duurder. Ik zoek eigenlijk de -M maar dan iets kleiner aangezien ik aan 32 GB meer dan voldoende heb. De rest van de data kan prima op een standaard sata 2 schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Ray schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 17:39:
Intel komt Q4 2009 met 320GB schijven, er zijn geen kleinere schijven gepland. Googlen op 'Intel SSD roadmap'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aKra
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:54

aKra

Intentionally left blank.

Die G.Skill ziet er echt veelbelovend uit. Nu nog wachten op de Nederlandse prijs :+

Intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _H_G_
  • Laatst online: 10-09 15:45
pingkiller schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 16:24:
Ze zien nog steeds een zeer sterke performance degradatie van de vertex. Nu is het natuurlijk de vraag of dat komt door hun test setup of door de vertex. Het gekke is wel dat de SSD's met intel/samsung controllers veel minder last hebben van performance degradatie.
Gek is het niet. Intel heeft een custom-variant van TRIM in hun firmware gebouwd (Geen idee wat samsung doet). De degradatie was bij de Intel pre-update ook rampzalig in used state.

OCZ heeft geen toegang tot de firmware en kan die keuze niet maken. Wat ik denk is dat ocz wel geklaagd heeft bij Indilinx, maar Indilinx vind de wiper applicatie voldoende? En zal ocz dus moeten betalen voor een firmware update (en wachten ze liever tot Windows 7 en schijfcontroller-drivers TRIM ondersteunen).

Wat dit betreft is het Tech Report artikel slecht geschreven. Ze vertellen alleen maar dat de wiper applicatie niet op alle Vista64 configuraties werkt, maar waarom gebruiken ze het niet? De test gaat op een (waarschijnlijk) 32-bit XP systeem, dus hadden ze ook een vergelijking kunnen doen met een geschedulde wiper, waarna de vertex resultaten gewoonweg goed zijn.
Pagina: 1 ... 6 ... 13 Laatste

Dit topic is gesloten.