• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:49
Dennisik schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:58:
Kennis van mij verkoos Intel boven Realtek. Samen met het feit dat mijn Asrock een andere Raid controller had, waarvan hij niet zeker wist of Linux dat ondersteunde. Daarvoor raadde hij een Intel boord aan.
Kijken naar welke raid controller je moederbord heeft zou ik sowieso niet doen, tenzij je deze dacht te gebruiken ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Dennisik
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
(overleden)
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dennisik op 04-03-2013 21:01 ]

• CurlyMo
Dennisik schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:21:
Heeft iemand trouwens ervaringen met een WD20EARS in hun NAS?
Ik lees al paar keer dat deze niet echt worden aangeraden om in hun nas te stoppen.

Vooral door TLER (Nu nog geen idee wat dat is)
http://www.tomshardware.c...590-14-wd20ears-safe-raid
Zal dit eens doorlezen, hopelijk zal dat duidelijkheid geven.
Doorzoek het forum eens naar ervaringen en trek dan zelf een conclusie. Mijn ervaring is niks dan negatief. Anderen hier hebben er wel goede ervaringen mee.

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:35
Ik wil graag een storage servertje bouwen van mijn huidige laptop, tegen de tijd dat ik ga upgraden naar een desktop.
Ik heb nu rond de 6TB aan externe schijven staan, maar ik maak hier liever een mooi rack voor, zodat ik richting de 16TB kan.
Een probleem is alleen, ik kan geen raid controllers vinden die via USB werken! Ik heb ruimte voor 2 HDD's (en ik heb een DVD drive, maar ik weet nog niet zeker of die ook een SATA-aansluiting heeft), dus ik heb in ieder geval 2 SATA-poorten, maar gaat mijn laptop 8 schijven ondersteunen?
Verder, na het zien van de meest recente builds, vraag ik me af of mijn hardware wel goed genoeg is. Het gaat om een 2GHz dual core Intel Centrino CPU met 4GB DDR3 1333 MHz RAM. Het enige wat ik wil is dat er een heleboel media op komt, met een MySQL server zodat ik hem als storage-server voor XBMC kan gebruiken en ik wil er graag torrents mee kunnen downloaden. De data moet snel over het netwerk (er komt een gigabit LAN) worden geschoven naar waarschijnlijk maximaal 2 pc's tegelijk. Ik ben er nog niet achter of de server de muziek en films af moet spelen, maar ik ga er nu nog vanuit dat dat gebeurd op de pc's die de media aanvragen. Ik ben nog niet zeker over het OS. Ik zou graag een Ubuntu-server willen, maar ik ben daar nog lang niet handig genoeg mee om te kunnen wat ik wil, dus ik neig naar Windows Server.

[ Voor 11% gewijzigd door Ample Energy op 18-01-2012 18:44 ]

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 10:48
CurlyMo schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:25:
[...]

Doorzoek het forum eens naar ervaringen en trek dan zelf een conclusie. Mijn ervaring is niks dan negatief. Anderen hier hebben er wel goede ervaringen mee.
Onzin. Voor software-raid zijn die prima. Hardware/moboraid is inderdaad niet het meest verstandige.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• CurlyMo
HarmoniousVibe schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:43:
[...]

Onzin. Voor software-raid zijn die prima. Hardware/moboraid is inderdaad niet het meest verstandige.
Vind je het niet een beetje overdreven om mijn ervaringen als onzin af te doen :?

Ervaringen zijn er om gedeelt te worden, niet om afgekraakt te worden.
Ikzelf heb bijvoorbeeld nog _nooit_ problemen gehad met schijven die uit een RAID array vielen...

"In het verleden..."

Even niets...

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

snipz

Ik lees al paar keer dat deze niet echt worden aangeraden om in hun nas te stoppen.
snipz
FireDrunk schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:53:
Ervaringen zijn er om gedeelt te worden, niet om afgekraakt te worden.
Ikzelf heb bijvoorbeeld nog _nooit_ problemen gehad met schijven die uit een RAID array vielen...

"In het verleden..."
10 stuks WD 2TB EARS in de ZFSguru NAS en tot op heden geen problemen gehad.

Maar zoals FireDrunk terecht aanhaalt: " In het verleden behaalde resultaten zijn niet noodzakelijk zonder de nodige ergernissen door een ander te herhalen "

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Geen ervaring in een NAS, maar heb er twee van in een desktop, en 1tje heeft hele wazige kuren. Die valt af en toe (na 1 tot 14 dagen uptime) uit en dan hangt het hele systeem. Ik moet dan powercyclen om hem weer te herkennen in het bios. Ik kan dit grotendeels voorkomen door die schijf acief te houden.
Heb al eens contact opgenomen met WD helpdesk maar die hebben ook geen idee (en zijn behoorlijk traag, 1 week voor reactie).

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:36

mphilipp

Romanes eunt domus

A4- schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 20:19:
[...]
Heb al eens contact opgenomen met WD helpdesk maar die hebben ook geen idee (en zijn behoorlijk traag, 1 week voor reactie).
Ik heb in mijn desktop 4 stuks WD schijven zitten. Toen ik ze binnen kreeg, waren er 2 DOA. Tenminste...ze werkten wel, maar niet heel goed. Na veel vijfen en zessen kwam eruit dat ze stuk waren. Wel weer heel mooi dat WD de service heeft dat zij de nieuwe schijven alvast opsturen (alleen als ze je CC hebben uiteraard). Je moet dan zelf binnen 20dagen de kapotte schijven terugsturen.
Maar dat was voor het eerst dat ik kapotte schijven had, en nog wel DOA ook. Ik ben wat dat betreft een groot liefhebber van Samsung. Misschien niet de snelste, maar wel de meest betrouwbare voor een schappelijke prijs.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dennisik op 04-03-2013 21:01 ]

• CurlyMo
Dennisik schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 22:34:
Gaat ik zeker doen, zijn veel verschillende meningen erover. Al denk ik de gene die er negatief erover zijn het in hardware raid gebruike en niet in softraid.
Gaat in mijn geval niet op, heb ze geprobeerd in ZFS én MDADM. In MDADM lukte het me niet eens om een array aan te maken want tijdens de controle vloog er telkens een disk uit. ZFS lukte wel maar dat lag meer aan het systeem. De badblocks test was rampzalig.
Heb gelukkig nog geen ervaringen met de helpdesk van WD dus dat scheelt. Gare melding inderdaad, nog nooit van gehoord.
Helpdesk van WD is super. Heb totaal 10 schijven in huis gehad terwijl ik er met 3 begon. Geen van allen werkten succesvol samen. Uiteindelijk hebben ze me 3 nieuwe gegeven die ik via marktplaats heb verkocht. Daarna samsung schijven gehaald en geen problemen meer.

• dylan0806
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07-06-2025
Hallo allemaal

Ik wil graag mijn netwerk gaan uitbreiden vooral voor:
  • het streamen van HD films(Plex server)
  • newsgroepen dus ook parrren en unrarren
  • dhcp server
  • VPN
  • lokaal back-uppen van mijn computer thuis
Ik ga denk ik windows server 2008 r2 gebruiken omdat ik daar al wat ervaring mee heb.
Ik wil beginnen met 2 os schijven in raid 1 en de storage schijven in raid 50 of raid 60

Mijn budget is ongeveer €2500,- tot €3000,-
Nu mijn vragen
  • i3 of een i5 of misschien toch beter een xeon?
  • sneller ram geheugen?
  • welke os hardschijven?
  • welke storage hardschijven?
  • welk mobo kan ik het beste gebruiken?
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung SE-S084F Zwart€ 30,90€ 30,90
1Norcotek RPC-4220€ 446,13€ 446,13
1Areca ARC-1880ix-24€ 909,90€ 909,90
1Intel Core i3 540€ 80,99€ 80,99
1Corsair Professional Gold AX750€ 139,-€ 139,-
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 41,90€ 83,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.690,72

• 3d0zer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-01-2024
dylan0806 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:21:
Hallo allemaal

Ik wil graag mijn netwerk gaan uitbreiden vooral voor:
  • het streamen van HD films(Plex server)
  • newsgroepen dus ook parrren en unrarren
  • dhcp server
  • VPN
  • lokaal back-uppen van mijn computer thuis
Ik ga denk ik windows server 2008 r2 gebruiken omdat ik daar al wat ervaring mee heb.
Ik wil beginnen met 2 os schijven in raid 1 en de storage schijven in raid 50 of raid 60

Mijn budget is ongeveer €2500,- tot €3000,-
Nu mijn vragen
  • i3 of een i5 of misschien toch beter een xeon?
  • sneller ram geheugen?
  • welke os hardschijven?
  • welke storage hardschijven?
  • welk mobo kan ik het beste gebruiken?
#ProductPrijsSubtotaal
1Areca ARC-1880ix-24€ 909,90€ 909,90
1Intel Core i3 540€ 80,99€ 80,99
1Corsair Professional Gold AX750€ 139,-€ 139,-
2Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 41,90€ 83,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.690,72
i3, meer dan krachtig zat.

i5 alleen als je echt zwaardere apps wil draaien of virtualisatie wellicht. Maar zelfs dan denk ik dat de i3 nog snel genoeg is.

Trouwens, hoeveel schijven ben je van plan te kopen dan, 3500 budget dat is een serieus budget voor een systeem ;)

En waarom een OS in raid 1?
Os Schijf, wellicht een SSD, maar een normale harde schijf zou voldoen denk ik, je bent niet echt speciale dingen van plan, dus echt performance is nog niet nodig denk ik.

Schijven: Hitachi 5k3000 ... iets duurder maar eigen producent en nooit klachten ;)

Mobo, lekker energiezuinig en 4 geheugensloten.
Geheugen, 2 x 8 gb zodat je kan uitbreiden wanneer nodig met de 2 slots die je over hebt.

[ Voor 96% gewijzigd door 3d0zer op 19-01-2012 02:20 ]

Verwijderd

dylan0806 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 23:21:
Let er wel op dat de Areca een RAID50 of RAID60 set NIET kan expanden. Mocht je dus willen beginnen met een x aantal disks en dit willen uitbreiden moet je daarvoor een nieuwe RAID set aanmaken. Lees hiervoor de handleiding nog even goed door, het zou kunnen zijn dat het met nieuwe firmwares verandert, maar daar zou ik niet op rekenen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:56

Garyu

WW

Aangezien ik nogal wat ruimteproblemen heb, moet mijn NAS in de woonkamer komen te staan. Ik heb daardoor eigenlijk weinig requirements, behalve dat het ding:

a) stil moet zijn. Maar dan ook echt stil. best case is zonder fans en de harde schijven in geluidsdempende dekens gewikkeld
b) stabiel zijn. Raid1 is wel een must, 2 HDDs is hopelijk genoeg.
c) goedkoop zijn. Hoe minder geld ik eraan uit moet geven, hoe beter.
d) redelijke performance hebben. 100Mbit is meer dan genoeg, mijn netwerk is sowieso niet sneller.

Ik zit nu te kijken naar een controller a la Raspberry Pi, en daar dan harde schijven bij te zoeken, en het geheel in een mooie case te verpakken. Iemand ideeen of dat gaat werken? Het grote voordeel van zo'n systeem is dat er geen ventilatoren inhoeven. Alleen gaan de HDDs toch wel warmte produceren, en die moet dus het liefst heel stil hun warme lucht kunnen afvoeren.

Ideeen? Tips?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Garyu schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 17:10:
Aangezien ik nogal wat ruimteproblemen heb, moet mijn NAS in de woonkamer komen te staan. Ik heb daardoor eigenlijk weinig requirements, behalve dat het ding:

a) stil moet zijn. Maar dan ook echt stil. best case is zonder fans en de harde schijven in geluidsdempende dekens gewikkeld
d) redelijke performance hebben. 100Mbit is meer dan genoeg, mijn netwerk is sowieso niet sneller.

Ik zit nu te kijken naar een controller a la Raspberry Pi, en daar dan harde schijven bij te zoeken, en het geheel in een mooie case te verpakken. Iemand ideeen of dat gaat werken? Het grote voordeel van zo'n systeem is dat er geen ventilatoren inhoeven. Alleen gaan de HDDs toch wel warmte produceren, en die moet dus het liefst heel stil hun warme lucht kunnen afvoeren.

Ideeen? Tips?
Wat dacht je van een HP Microserver N36L of N40L

De CPU's van deze servers zijn passief gekoeld, de behuizing bevat alleen een 12 cm fan op lage toeren. Bij mij staat hij (N40L) ook in de woonkamer en het systeem is praktisch onhoorbaar.

edit: Zie net dat de N36L geen hardwarematige ondersteuning heeft voor RAID. Verder ter info, ik draai zelf WHS 2011 op het apparaat, dit werkt prima. Lezen en schrijven van data via gigabit netwerk gaat ook prima. (Heb er 2TB WD Caviar Greens in zitten, de SATA-II versie), haal +/- 60-65 mbyte/sec bij het schrijven naar de server.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 17:27 ]

• 3d0zer
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-01-2024

Ideeen? Tips?
Geen beter idee om je kast goed te isoleren ipv je schijven met isodekens in te wikkelen? Kan me voorstellen dat die dingen het bloedheet krijgen daardoor!

Zou wel een goede fan of twee installen, kijk wellicht eens naar Scythe Gentle Typhoons... relatief stil en mega kwaliteit...

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:56

Garyu

WW

3d0zer schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 17:19:
[...]

Geen beter idee om je kast goed te isoleren ipv je schijven met isodekens in te wikkelen? Kan me voorstellen dat die dingen het bloedheet krijgen daardoor!

Zou wel een goede fan of twee installen, kijk wellicht eens naar Scythe Gentle Typhoons... relatief stil en mega kwaliteit...
Ah, sorry, dat was figure-of-speech. Ik weet dat dat niet gaat, daarom zoek ik naar werkbare oplossingen die een vergelijkbaar effect hebben :). Het probleem is voornamelijk dat je, aangezien je warme lucht moet kunnen afvoeren, je altijd een opening moet hebben in de case. En daardoor dus ook herrie kan ontsnappen. Anders zou ik de hele case gewoon uit geluidsdempend materiaal maken, dan was ik ook klaar geweest.

The next best thing zou dus welkom zijn. De genoemde HPs zijn wel leuk, maar er zit wel een fan in, en qua stilte misschien niet ideaal. Ook zijn ze mij bijna té krachtig - ik heb bijvoorbeeld geen video-out nodig?

[ Voor 30% gewijzigd door Garyu op 19-01-2012 18:05 ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• CurlyMo
Eigenlijk lukt het altijd wel om die wens te bereiken. Gezien je geringe eisen zou ik kiezen voor een passief gekoelde atom + picopsu. Daarnaast 2 HD204UI. Dan moet alles perfect werken zonder koeling. Je zou ook naar een SB kunnen kijken met een grote tower cooler zoals de scythe mugen. Dat gaat ook zeker passief werken. Alleen de verwarming / kachel niet te hoog in de huiskamer :p

Zelf heb ik een Q6600 + passieve videokaart ook lange tijd passief gehad met een mugen.

Verwijderd

Waarom dan geen Brazos systeempje met PicoPSU? Dan heb je 100% passief, goedkoop, toch redelijk snel en normale PC hardware terwijl die Raspberry een ARM chip heeft. Je kunt er goedkoop 8 gigabyte RAM in duwen voor 3 tientjes en je kunt er prima software RAID mee draaien. Heb je al aan software gedacht?

Met zo'n Brazos bordje heb je tot 6 SATA aansluitingen en kun je dus ook prima uitbreiden. Er zit gigabit op voor wanneer je je netwerk gaat upgraden. Kortom, daar kun je een hoop meer mee mocht je dat ooit willen.

Qua schijven, ik weet niet hoeveel ruimte je nodig hebt? Je kunt 2 keer Samsung F4EG 2TB doen in een mirror, of zoals ik heb gedaan notebookschijven gekocht (nog voor de prijsstijging :*) ) en een extreem zuinig en stil systeem bouwen. De Samsung M8 1TB schijven heb ik, en bevallen prima. Ze zijn extreem zuinig en hebben geen koeling nodig, een beetje tussenruimte is prima. Wel zeker twee keer duurder per gigabyte om voor notebookschijven te gaan, overigens.

Dan de voeding, je pleurt er zo'n PicoPSU op, bijvoorbeeld het 150W combosetje van Informatique of anders een normaal 150/80W combo, en je bent klaar. Lekker combact, 100% passief gekoeld, extreem zuinig en toch modern en mogelijkheid tot uitbreiding. En vrij goedkoop en makkelijk te monteren. Ik zie alleen maar voordelen... O-)

Ik denk wel dat je meer moet nadenken over wat voor software je wilt draaien. Wat moet het beestje doen, alleen files serveren?

Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/websites/Global/products/x2vvV1SKcg1jddPG/R9kFAWAJP7Ruojch_500.jpg
pricewatch: Asus E35M1-I

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2012 18:43 ]

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

CurlyMo schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 10:11:
[...]

Waarop ik reageerde was niet "hoe makkelijk is het om ZFSguru op te zetten" of andere FreeBSD oplossingen. Je gaf aan dat je graag eigen scripts wilde draaien op je systeem. Dan is FreeNAS een mindere keuze omdat je daar veel meer ervaring voor nodig hebt om het naar je hand te zetten. Out of de box werkt het verder perfect. Daarnaast is ZFSguru natuurlijk gemaakt voor ZFS maar draait het op een volledige FreeBSD installatie. Ext2 zal dus wel ondersteund worden maar niet via de webgui.

Voor een leek:
* Wil je ZFS, gebruik dan ZFSguru
* Wil je customizen, gebruik dan bijv. ubuntu server
* Wil je de makkelijkste NAS oplossing draai dan gewoon een standaard FreeNAS en laat je wensen qua custom snapshot scripts los. FreeNAS heeft vast soort gelijke functionaliteit.

Als laatste kan je natuurlijk vragen of iemand hier je script wilt aanpassen zodat hij ook onder FreeBSD of Linux draait
Mijn vraag over dat script kwam om die reden ook niet meer terug en was duidelijk beantwoord.

Door je antwoord ben ik echter gaan twijfelen om FreeBSD of ZFSguru te gaan draaien omdat freenas niet biedt wat ik zoek.

Wat ik dus simpelweg zoek is een voor de leek qua basis eenvoudig op te zetten systeem waar met wat inlezen ook de overige genoemde functionaliteit uit te halen is (rsync script, nzb en upnp/dnla).

Die vraag is helaas nog steeds niet beantwoord omdat niemand aangeeft of zfsguru/freebsd enigszins laagdrempelig is (ben geen digibeet overigens, maar *nix is redelijk nieuw voor me)

Verwijderd

ZFSguru is erg makkelijk, dat wil zeggen dat als je er serieuze aandacht aan geeft je binnen een kwartiertje een draaiende server hebt staan. ZFSguru biedt echter standaard niet alle functionaliteit die je wilt, dus naast de basisfunctionaliteit die out-of-the-box werkt zo'n beetje, zul je zelf de extra software moeten installeren.

Dat installeren kan prima, want ZFSguru is gewoon FreeBSD en kan dus alles wat ook op FreeBSD kan. Bij het installeren heb je de optie om de portstree te downloaden en te configureren. Doe je dat dan heb je al een belangrijke stap gezet en kun je direct in de /usr/ports directory kruipen om software te installeren.

Er zijn ook diverse how-to documenten beschikbaar voor ZFSguru, zoals deze:
[Howto] SABnzbd, Sickbeard, Couchpotato
[Howto] Transmission
[Howto] SpotWeb

• dylan0806
Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 17:04:
[...]

Let er wel op dat de Areca een RAID50 of RAID60 set NIET kan expanden.

[...]
oke dat is idd iets om rekening mee te houden

• AlexanderOnline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05-2023
Ik ben een jaar of twee geleden overgestapt op een laptop die ik in docking station ook als desktop gebruik. Mijn oude desktop staat stof te happen, met een aantal harde schijven erin (waarvan ik een tijdelijk in een externe casing heb gedaan). Ik wil graag (weer) wat meer opslagruimte en het liefst enigzins beschermt tegen het doodgaan van de disks, dus ik heb het idee om mijn oude bak in te zetten als NAS.

Kortom: voor eigen gebruik, opslag van films en andere zaken (geen high performance eisen), opslag met een Raid-5 achtige oplossing en gebruik van bestaande hardware (wil op dit moment niet veel aan uit geven). Kan met Windows en Linux omgaan.
Hardware: Asrock 4CoreDual-VSTA met Pentium D805 (2.66 Ghz, dual core, sluipt wel aardig wat). 2x250, 1x200 (nu boot) en 1x500 HDD. Ik overweeg een extra 500GB schijf ergens op de kop te tikken.

Heb vandaag lopen lezen over oa mdadm, zfs hier op GoT. Ik kwam na wat googlen FlexRaid tegen, een soort van software RAID-4 oplossing. Dit sprak me wel aan omdat:
* ik kan eenvoudig mijn bestaande schijven gebruiken en bijv de twee 250GB schijven combineren als onderdeel van de RAID, en zo met een extra 500GB schijf bovenop mijn huidige 500GB schijf een effectieve 1TB 'schijf'/array maken
* ik niet kon vinden of ik zoiets soortgelijk met mdadm kan? (het combineren van de twee 250GB schijven)
* zfs hier t.o.v. mdadm toch wel als een betere optie naar voren kwam maar de beperking mbt uitbreiding lijkt me niet zo ideaal

Wellicht tips/commentaar?

Ik zal verder kijken naar de optie om de CPU under te clocken om zo wat zuiniger en cooler zijn, en eens kijken of die noname kast een beetje te isoleren is :)

ps.
die Asus E35M1-I hierboven is trouwens niiice :9~

• HarmoniousVibe
Je kunt met MDADM en waarschijnlijk ook met ZFS prima 2x250 + 500 + 500 in raid5 draaien. Je draait dan eigenlijk een soort raid 0+5 array.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 /---raid 5---\
 |     |      |
 |     |      |
500   500   raid0
             / \
            |   |
            |   |
           250 250

Je maakt eerst een raid0 array (bijvoorbeeld md0) en dan gebruik je md0 gewoon als block device in md5 (je raid5-array), bijv.

mdadm --create /dev/md0 -l 0 -n 2 /dev/sdd /dev/sde
mdadm --create /dev/md5 -l 5 -n 3 /dev/md0 /dev/sdb /dev/sdc

YMMV, de commando's zijn uit m'n hoofd.

[ Voor 70% gewijzigd door HarmoniousVibe op 19-01-2012 23:59 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• floriske.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

floriske.nl

Wie ik? Echt niet!

Verwijderd schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 20:11:
ZFSguru is erg makkelijk, dat wil zeggen dat als je er serieuze aandacht aan geeft je binnen een kwartiertje een draaiende server hebt staan. ZFSguru biedt echter standaard niet alle functionaliteit die je wilt, dus naast de basisfunctionaliteit die out-of-the-box werkt zo'n beetje, zul je zelf de extra software moeten installeren.

Dat installeren kan prima, want ZFSguru is gewoon FreeBSD en kan dus alles wat ook op FreeBSD kan. Bij het installeren heb je de optie om de portstree te downloaden en te configureren. Doe je dat dan heb je al een belangrijke stap gezet en kun je direct in de /usr/ports directory kruipen om software te installeren.

Er zijn ook diverse how-to documenten beschikbaar voor ZFSguru, zoals deze:
[Howto] SABnzbd, Sickbeard, Couchpotato
[Howto] Transmission
[Howto] SpotWeb
Thx! Duidelijk verhaal.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-12-2025
Zo, ik heb ook weer een leuke verzonnen.
Ik wil Zoneminder gaan draaien op mijn doosje waar nu iig freenas op draait, maar ja dat is onder freenas nogal onnodig gekloot.
Ik heb nu het volgende verzonnen, goedkope SSD scoren van een gbyte of 30+, esxi installeren op die ssd, local storage aanmaken, daar freenas naar toe migreren (draait nu vanaf usb stick, ff zoeken of iets van een dd actie naar een vmfs mogelijk is) en mijn huidige zfs pool RDM doorzetten naar Freenas en weer importeren, dan kan ik daar een NFS storage pool aanmaken voor ESXi en daar mijn Zoneminder bakkie op gaan draaien en alles wat ik in de toekomst nog verzin :) 't zou in theorie moeten kunnen zonder dat ik mijn data kwijt ben :P

Verwijderd

Kan iemand een PCIe SATA3 met 2-poorten aanraden buiten die van ASRock of Asus ? zonder RAID graag.

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met FreeBSD onder Xen? Ik zit een beetje te kijken of ik daarmee mijn disk spin down probleem onder ESXI op kan lossen. Zonder VTD kan ik de controller niet aan de VM waar FreeBSD+ZFS op draait toewijzen en daardoor krijg ik de disken niet in standby...

Verwijderd

FreeBSD met Xen Dom0 support lijkt mij heel gaaf. Het stond een tijd op de lijst van features voor 9.0, maar is er vooralsnog niet gekomen. FreeBSD ondersteunt wel DomU, als guest dus. Je kunt dan Linux ofzo als Dom0 gebruiken.

Een andere mogelijkheid is om FreeBSD/ZFSguru als host te draaien en met virtualbox dingen off te loaden. Dat kan prima werken voor windows achtergrond programma's, maar zou ik niet doen als je een workstation wilt hebben. Dan zou ik kijken naar Linux als host met Xen en FreeBSD/ZFSguru dan als Xen DomU guest. Heb je de beschikking over vt-d? Ik weet eigenlijk niet of dat nodig is bij Xen.

FreeBSD heeft ook een eigen hypervisor; BHyVe (bee-hive). Heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd.
VT-d is net zo nodig bij Xen als bij ESX. Xen heeft ook RDM (Device Passthrough) en dat werkt ook zonder VT-d.
Maar er word nog steeds een controller gefaked (net als bij ESX dus). Je zit dus met dezelfde 'flaws' qua bad sector handling als ESX.
Snelheid is near 100% (net als bij RDM van ESX).

[ Voor 11% gewijzigd door FireDrunk op 20-01-2012 14:57 ]

Even niets...

Verwijderd

Als ik wat meer gerommeld heb met allerlei virtualisatieplatforms lijkt het me wel aardig om ZFS performance via verschillende hypervisors eens te testen. :)
Lever maar disken, doe ik het zo ;) Heb nog een VT-d capable systeem 'over'.

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 20 januari 2012 @ 14:56:
VT-d is net zo nodig bij Xen als bij ESX. Xen heeft ook RDM (Device Passthrough) en dat werkt ook zonder VT-d.
Maar er word nog steeds een controller gefaked (net als bij ESX dus). Je zit dus met dezelfde 'flaws' qua bad sector handling als ESX.
Snelheid is near 100% (net als bij RDM van ESX).
Ware het niet dat het host-os in dit geval wel spin down ondersteunt. Ik krijg het in ESXi domweg niet voor elkaar en dat is balen, want het presteert inmiddels perfect hier. Xen is alleen heel wat lastiger op te zetten als de tutorials zo volg :) Ander pluspunt is dat ik met wat tweaks in Ubuntu excl. disken het laagste idle verbruik haal tot nu toe (16w incl 1 2.5" disk aan).

De combinatie ESXi5 + FreeBSD9 presteert heel wat beter op netwerk i/o dan ESXi4+FreeBSD 8.2 :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2012 16:15 ]

Xen is makkelijk als je CentOS gebruikt :) Kun je vanaf de CD gewoon een Xen Systeem installeren :)
Group: Virtual Machine Host.

Is welliswaar geen Ubuntu, maar werkt prima ;)

Even niets...

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-01 16:32
Hmm, wat is er aan de hand met de h/w-markt. De HDD's worden duurder, SSD's worden duurder en nu ook de mobo's :(

• joslohuis
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
Eindelijk is het zover, de NAS komt er. Ik ben al weken dit topic aan het volgen om me in te lezen en te bepalen wat ik ga doen. Ik heb via Marktplaats een fractal design array R2 nas kast gekocht.
Hier komt in:
Asus E35M1-I
Kingston 8GB, 1066MHz, DDR3, Non-ECC, CL7, DIMM
OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB als os-schijf
3 x 2 tb harddisk
ZFSguru als os
Ik heb een paar vragen:
- in de kast zit molex en sata voedingsaansluitingen, kan ik beter een splitter voor sata of een verloop voor molex aanschaffen om alle hd's aan te sluiten?
- welk harddisks WD20EARX, F4EG HD204UI of GreenPower WD20EARS
- als de hd prijzen dalen kan ik dan simpel uitbreiden zonder herinstallaties e.d.
- maak ik de goede keuze's?

Jos

• CurlyMo
joslohuis schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:43:
Ik heb een paar vragen:
- in de kast zit molex en sata voedingsaansluitingen, kan ik beter een splitter voor sata of een verloop voor molex aanschaffen om alle hd's aan te sluiten?
Naar mijn idee maakt dat weinig uit, al zitten de molex stekkers verloopjes wat strakker vast :)
- welk harddisks WD20EARX, F4EG HD204UI of GreenPower WD20EARS
Ik zou voor de Samsungs gaan, zie dezelfde vraag van afgelopen week. Kijk voor de WD20EARS ook uit voor de 'head parking' (zoeken via google). Is uit te zetten maar niet ideaal.
- als de hd prijzen dalen kan ik dan simpel uitbreiden zonder herinstallaties e.d.
Je zegt dat je je hebt ingelezen dus dan weet je waarschijnlijk ook dat dat met ZFS 'anders' gaat dan met ander raid oplossingen. Kort gezegd: Ja
- maak ik de goede keuze's?
Voor je OS schijf worden andere SSD geadviseerd. Zoek daar ook nog even topic over door.

Als je ZFSguru gaat draaien, dan kan je misschien ook eens kijken in het 'Grote ZFS topic'.

• joslohuis
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-12-2025
In plaats van een ssd bestel ik de Hitachi Travelstar 5K320 80GB SATA voor het OS.
De 3 schijven worden dan de Samsung Spinpoint F3 F4EG
Moederbord Asus E35M1-I
Geheugen Kingston ValueRAM 8GB, 1066MHz,
satakabeltjes, verloopkabeltjes en 2.5 => 3.5 kit

Totaal 552 Euro inclusief verzendkosten

Bedankt voor de feedback.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 37,41€ 37,41
1Seagate Barracuda ST3250312AS, 250GB€ 46,56€ 46,56
1Cooler Master Elite 310€ 29,-€ 29,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,50€ 37,50
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,42€ 18,42
1Intel Desktop Board DB65AL€ 77,-€ 77,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 245,89

Dit hem word hem denk ik. SSD heb ik niet gekozen, in de plaats daarvan heb ik een kleine HD gekozen. Die tevens bedoelt is voor download HD. Zodat als ik download niet de RAID5 partitie hoef aan te spreken. Wanneer CAT6 spul binnen is, gaan we dit allemaal bestellen.

Bij de setup hier boven worden op den duur (1 tot 5 maanden) 5x 2TB toegevoegd om in RAID5 te draaien.
Deze bestaande uit de Samsung EcoGreen F4EG HD204UI en de WD20EARS.
In iets langer termijn (Circa 1 jaar) zal ik een extra PCI Express sata controller kopen, zodat ik RAID5 kan uitbreiden en OS disk in RAID1 kan plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennisik op 21-01-2012 18:27 ]

Verwijderd

Wat is er precies mis gegaan met FreeNAS? En OpenFiler is op Linux gebaseerd, dus ongeveer hetzelfde als zelf een normale linux dist tot fileserver omtoveren.

Heb je ZFSguru al eens geprobeerd? Als je data wilt behouden zou ik je toch eerder aanraden bij ZFS te blijven, mits je iets kunt vinden wat goed op jouw hardware draait en voldoet aan je wensen. Een echt waardig alternatief voor ZFS is er nog niet. Zodra je gewend bent aan de hand van checksums zeker te weten of je data corrupt is of niet merk ik dat je al snel neerkijkt op traditionele storage die geen enkele bescherming biedt aan metadata en de bestanden zelf. Als er dan wat mis gaat, kunnen de gevolgen ernstig zijn en de moeite om ervan te recoveren eveneens.

Aan de kant biede Linux en andere mainstreamsystemen (Windows) wel voordelen op gebied van bekendheid met de interface/OS en gemak waarmee extra services geinstalleerd en geconfigureerd kunnen worden, ten opzichte van de distributies die goede ZFS support hebben.

Als beide keuzes niet optimaal lijken kun je ook nog denken aan virtualisatie. Je gebruikt dan als hoofd OS iets waar je vertrouwd mee bent, dus windows of linux bijvoorbeeld. Je draait dan een ZFS OS in een virtual machine, zoals Virtualbox, VMware (evt ESXi). Het nadeel hiervan is dat je je opslag en systeem complexer maakt. Alles is ook afhankelijk van elkaar, dus een probleem met 1 systeem kan direct een probleem voor beide betekenen. Je spaart er wel hardware mee uit; je laat in feite twee systemen op dezelfde hardware draaien.

Het ligt puur aan jouw wensen wat voor jou de beste oplossing is. Maar ik denk dat je gewoon wat dingen moet uitproberen in Virtualbox ofzo. Speel er wat mee en maak dan een selectie uit drie kandidaten ofzo.

• dylan0806
hallo allemaal,

ik heb gekeken en vooral gelezen wat hier allemaal staat.
nu ben ik tot deze configuratie gekomen

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z68-V LX€ 95,-€ 95,-
4Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 176,40€ 705,60
2Western Digital Scorpio Blue WD1600BPVT, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 54,70€ 109,40
1Areca ARC-1882ix-24€ 1.000,22€ 1.000,22
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 107,99€ 107,99
1Corsair Professional Gold AX750€ 146,30€ 146,30
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10€ 124,16€ 124,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.765,70

nu nog mijn vraag of mensen op of aanmerkingen hebben.
  • De 4 hitachi schijven ga ik gebruiken voor storrage in raid 6
  • De 2 wd schijven ga ik gebruiken voor windows server 2008 r2 in raid 1
  • De intel 2100T leek me een goede omdat hij zuinig is je heb niet veel nodig voor ftp/streamen/dhcp.
  • Het mobo heb ik gekozen omdat het een mooi boordje is voor een redelijke prijs en 1gb lan.
  • De kast is voor omdat het een mooie 19" rack is met genoeg upgradings slots voor als de prijzen van de hdd's weer wat normaler zijn.
  • De slim-line dvd brander/lazer is omdat het voor die €30 toch wel handig is.
  • Het ram-geheugen is een mooi ddr3-1600 setje 2x 8GB
  • De voeding is een mooie 750W gold voeding van corsair.

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Ik vind dat je samenstelling volledig niet in evenwicht is:
Waarom een van de meest low end cpu's (waarbij bovendien de T versie pure geldverspilling is want hij is toch niet zuiniger in idle dan de non T variant) en dan zo'n super high end Areca Controller?

Waarom 2*8 GB ipv 4*4GB plan je uitbreidingen want 16GB lijkt me voldoende voor een nas zeker als het non zfs is...

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• dylan0806
Wouter.S schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:56:
Waarom een van de meest low end cpu's (waarbij bovendien de T versie pure geldverspilling is want hij is toch niet zuiniger in idle dan de non T variant) en dan zo'n super high end Areca Controller?

Waarom 2*8 GB ipv 4*4GB plan je uitbreidingen want 16GB lijkt me voldoende voor een nas zeker als het non zfs is...
ik heb vooral de areca gekozen omdat hij snel is naar de cpu en mobo heb ik idd niet zo goed gekeken.
vooral heb ik 2x 8gb gedaan omdat ik mis later er gameservers op wil gaan hosten en dan is genoeg ram een vereiste en ik dacht voor het streamen.

• K4F
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-01 08:34

K4F

Misschien heel kortzichtig maar tenzij je je array wilt vergroten, is het niet verstandiger om raid 10 te doen in plaats van raid 6 met 4 3tb schijven.?

• dylan0806
K4F schreef op zondag 22 januari 2012 @ 02:04:
Misschien heel kortzichtig maar tenzij je je array wilt vergroten, is het niet verstandiger om raid 10 te doen in plaats van raid 6 met 4 3tb schijven.?
nee ik doe expres raid 6 omdat je dan 2 schijven tegelijk kapot kunnen gaan en niet gelijk als ik hem helemaal vul de helft overhoud.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-01 19:30
RAID10 kan ook een crash van twee schijven overleven, kan. Ze moeten dan wel in dezelfde mirror zitten. Zitten ze in de beide mirrors dan ben je alles kwijt. RAID6 is wat dat betreft veiliger omdat het dan niet uitmaakt welke twee schijven kapot gaan. Pas bij de derde is er van dataverlies sprake.

De CSL/OT kroeg !

Raid6 met vier schijven. Dat is wel heel erg veel stroomverspilling... dan kan je echt beter goed gaan backuppen.

Even niets...

• HarmoniousVibe
K4F schreef op zondag 22 januari 2012 @ 02:04:
Het lijkt me dat dylan0608 niet voor niets een rackserver met 20 hot-swap bays heeft gekocht. Daarom zou ik voor mass storage niet kiezen voor raid10, maar gewoon voor raid5 om die bij het bijplaatsen van schijven te upgraden naar raid6.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-01 22:51

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Caponi schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 19:38:
...

Ik heb een eeuwigheid gezocht naar een oplossing om het TCP window size in Windows7 aan te passen, maar het enige dat ik kan vinden is dat Windows 7 over TCP autotuning beschikt en dat het window size sinds Vista niet meer aan te passen is.

...

Weet iemand misschien een oplossing om i.c.m. Windows 7 ook gigabit snelheden te behalen? Ik ben al wezen testen met Jumbo Frames/MTU, maar dat biedt geen enkele verbetering.
Op http://packetlife.net/blo...ndows-and-window-scaling/ daar schrijft "xfw® (guest) commented on Wednesday, August 4, 2010 at 7:30 a.m. UTC " het volgende bericht:
"Fortunately" i don´t use windows vista nor 7 usually, but it´s autotuning behavior is stupid as hell. First thing that i do when i "need" to use a vista/7 is disable its way to negotiate the window scaling options:

netsh int tcp set heuristics disabled

or more flexible way to tune with:

netsh int tcp set global autotuninglevel= ()

where () could be: normal/disabled/restricted/experimental

btw great post Stretch!
Misschien kan je daar eens wat mee rommelen?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Ample Energy
Siempie schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 18:42:
Ik wil graag een storage servertje bouwen van mijn huidige laptop, tegen de tijd dat ik ga upgraden naar een desktop.
Ik heb nu rond de 6TB aan externe schijven staan, maar ik maak hier liever een mooi rack voor, zodat ik richting de 16TB kan.
Een probleem is alleen, ik kan geen raid controllers vinden die via USB werken! Ik heb ruimte voor 2 HDD's (en ik heb een DVD drive, maar ik weet nog niet zeker of die ook een SATA-aansluiting heeft), dus ik heb in ieder geval 2 SATA-poorten, maar gaat mijn laptop 8 schijven ondersteunen?
Verder, na het zien van de meest recente builds, vraag ik me af of mijn hardware wel goed genoeg is. Het gaat om een 2GHz dual core Intel Centrino CPU met 4GB DDR3 1333 MHz RAM. Het enige wat ik wil is dat er een heleboel media op komt, met een MySQL server zodat ik hem als storage-server voor XBMC kan gebruiken en ik wil er graag torrents mee kunnen downloaden. De data moet snel over het netwerk (er komt een gigabit LAN) worden geschoven naar waarschijnlijk maximaal 2 pc's tegelijk. Ik ben er nog niet achter of de server de muziek en films af moet spelen, maar ik ga er nu nog vanuit dat dat gebeurd op de pc's die de media aanvragen. Ik ben nog niet zeker over het OS. Ik zou graag een Ubuntu-server willen, maar ik ben daar nog lang niet handig genoeg mee om te kunnen wat ik wil, dus ik neig naar Windows Server.
Kan iemand adviseren?

Nog een update:
De data die verstuurd moet worden zijn maximaal 2 Full HD films of 3 muziekbestanden tegelijk.
Ik ben ondertussen handiger geworden met Ubuntu, dus Ubuntu is nog steeds een optie, maar als het voor de prestaties niet zo veel uitmaakt, ga ik liever voor Windows.
Ik moet m'n laptop echt helemaal uit elkaar halen om de DVD drive te kunnen vervangen, dus die laat ik er lekker in zitten.
Ik heb ook weer gezocht naar RAID controllers die via USB werken, maar ik heb ze weer niet gevonden. Kan de server werken met USB hubs? Dat ik dus 2 interne schijven via SATA heb en dan nog een stuk of 6 schijven via USB aansluit. Ik kan me niet voorstellen dat het niet werkt, maar ik heb nog geen ervaring met servers, dus ik zou graag bevestiging willen.

Alvast bedankt!

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

• CurlyMo
Het lijkt me dat wanneer je allemaal externe USB schijven koopt + losse netwerk adapter e.d., je misschien wel goedkoper uit bent als je een simpel brazos systeempje samen stelt. Begin dan gewoon met die 2 schijven in RAID 1 of koop er 1 bij voor RAID 5. Dan kan je later uitbreiden. Als je al schijven hebt, haal ze dan gewoon uit de behuizing en sluit ze in je brazos systeem aan op SATA. Je wens qua streaming, daar ga je via USB niet vrolijk van worden. Als je voor brazos kiest dan zal je systeem:

* Sneller...
* Zuiniger...
* Duurbaarder...
* Makkelijker uitbreidbaar...
...zijn

Als antwoord op je vraag, vrijwel alle software raid oplossingen kunnen wel overweg met usb schijven.

• dylan0806
dylan0806 schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:47:
hallo allemaal,

ik heb gekeken en vooral gelezen wat hier allemaal staat.
nu ben ik tot deze configuratie gekomen

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z68-V LX€ 95,-€ 95,-
4Hitachi Deskstar 5K3000, 3TB€ 176,40€ 705,60
2Western Digital Scorpio Blue WD1600BPVT, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 54,70€ 109,40
1Areca ARC-1882ix-24€ 1.000,22€ 1.000,22
1Intel Core i3 2100T Boxed€ 107,99€ 107,99
1Corsair Professional Gold AX750€ 146,30€ 146,30
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C10€ 124,16€ 124,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.765,70

nu nog mijn vraag of mensen op of aanmerkingen hebben.
  • De 4 hitachi schijven ga ik gebruiken voor storrage in raid 6
  • De 2 wd schijven ga ik gebruiken voor windows server 2008 r2 in raid 1
  • De intel 2100T leek me een goede omdat hij zuinig is je heb niet veel nodig voor ftp/streamen/dhcp.
  • Het mobo heb ik gekozen omdat het een mooi boordje is voor een redelijke prijs en 1gb lan.
  • De kast is voor omdat het een mooie 19" rack is met genoeg upgradings slots voor als de prijzen van de hdd's weer wat normaler zijn.
  • De slim-line dvd brander/lazer is omdat het voor die €30 toch wel handig is.
  • Het ram-geheugen is een mooi ddr3-1600 setje 2x 8GB
  • De voeding is een mooie 750W gold voeding van corsair.
Wouter.S schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 23:56:

ik heb vooral de areca gekozen omdat hij snel is naar de cpu en mobo heb ik idd niet zo goed gekeken.
vooral heb ik 2x 8gb gedaan omdat ik mis later er gameservers op wil gaan hosten en dan is genoeg ram een vereiste en ik dacht voor het streamen.
Heeft er nog iemand reacties?

• CurlyMo
Misschien goed om eerst eens zelf te kijken naar de opties qua cpu+mobo en dit opnieuw voor te leggen. Dit aangezien je zelf al aangeeft dat de daar niet zo uitgebreid naar gekeken hebt.

Ook zou ik eens serieus overwegen of je wel 1000 euro wilt uitgeven aan een hardware raid kaart wanneer deze eigenlijk aardig achterhaalt beginnen te worden t.o.v. software raid oplossingen.

Je zou ook virtualisatie kunnen overwegen en dan windows & linux/freebsd naast elkaar kunnen draaien voor je verschillende doeleinden.

offtopic:
Grammer nazi has come...

Maar je hebt wel gelijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 04-03-2013 10:36 ]

Even niets...

• dylan0806
CurlyMo schreef op zondag 22 januari 2012 @ 22:06:
Misschien goed om eerst eens zelf te kijken naar de opties qua cpu+mobo en dit opnieuw voor te leggen. Dit aangezien je zelf al aangeeft dat de daar niet zo uitgebreid naar gekeken hebt.

Ook zou ik eens serieus overwegen of je wel 1000 euro wilt uitgeven aan een hardware raid kaart wanneer deze eigenlijk aardig achterhaalt beginnen te worden t.o.v. software raid oplossingen.

Je zou ook virtualisatie kunnen overwegen en dan windows & linux/freebsd naast elkaar kunnen draaien voor je verschillende doeleinden.
ik had al gekeken naar de verschillende processors in mijn huidige lijst heb ik de 2100t vervangen voor een 2125(misschien ga ik toch voor een i5 als ik de servers ga virtualiseren).

Verwijderd

Hm vandaag eens aan het prutsen geweest, Ubuntu, ESXI en FreeBSD9 naast elkaar gezet qua verbruik. Ik kom het laagste met Ubuntu (20w), daarna ESXI (22w) en daarna FreeBSD9 (27w). Ik heb Ubuntu en FreeBSD wat getweaked, anders kwam er nog wat bij. Ubuntu 11.10 met z'n 3.0 kernel is qua verbruik trouwens een dikke nono, 33w idle (zelfde als FreeBSD9 ongetuned en FreeBSD8).

Nog een leerzame ervaring was dat de i/o performance van KVM echt dramatisch was waardoor m'n ZFS onbruikbaar werd, jammer, anders was het de ideale combinatie. VirtualBox vertrouw ik m'n data niet toe aangezien die geen gehoor geeft aan de flush commando's van de VM's (waardoor het in benchmarks soms beter presteert dan de host).

ESXI biedt me de meeste flexibiliteit, maar ik krijg die stomme disks daar niet in spin down. :(

Verwijderd

Welke hardware neographikal? Zijn die wattages inclusief schijven draaiend of spindown?

Welke tuning heb je gebruikt voor FreeBSD9? Ik heb ook nog wat cijfers van mijn low-power NAS die ik kan delen, maar alleen van Ubuntu en FreeBSD8 en FreeBSD9.

• Ample Energy
CurlyMo schreef op zondag 22 januari 2012 @ 16:11:
Het lijkt me dat wanneer je allemaal externe USB schijven koopt + losse netwerk adapter e.d., je misschien wel goedkoper uit bent als je een simpel brazos systeempje samen stelt. Begin dan gewoon met die 2 schijven in RAID 1 of koop er 1 bij voor RAID 5. Dan kan je later uitbreiden. Als je al schijven hebt, haal ze dan gewoon uit de behuizing en sluit ze in je brazos systeem aan op SATA. Je wens qua streaming, daar ga je via USB niet vrolijk van worden. Als je voor brazos kiest dan zal je systeem:

* Sneller...
* Zuiniger...
* Duurbaarder...
* Makkelijker uitbreidbaar...
...zijn

Als antwoord op je vraag, vrijwel alle software raid oplossingen kunnen wel overweg met usb schijven.
Ik hoop simpele PCB'tjes te kunnen vinden. Bovendien heb ik al een aantal behuizingen, dus daar kan ik ook de PCB'tjes uit slopen.
Ik heb toch geen netwerkadapter meer nodig? Die laptop heeft gewoon een ethernetpoort.

De snelheid is wel iets waar ik niet aan heb gedacht. Misschien kan ik het OS en de grote bestanden wel op de 2 interne poorten zetten, maar de rest van de schijven zijn dan wel heel langzaam en waarschijnlijk onbruikbaar, want de hoogste transfer rate die ik bij USB heb gezien is in ieder geval te weinig. Maar dan weet ik natuurlijk niet of dat aan de stick lag of niet.

Crap, dat ik daar niet aan heb gedacht. Dan moet ik een server nog maar een jaar uitstellen, want zo'n Brazos systeem is wel leuk, maar voor 100 euro ben je nog niet klaar en dan moet ik ook nog een scherm en zo.. Een 2.2 GHz single core van 7 jaar geleden zal het ook niet meer trekken, ben ik bang. Jammer, maar helaas! In ieder geval bedankt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2012 @ 00:54:
Welke hardware neographikal? Zijn die wattages inclusief schijven draaiend of spindown?

Welke tuning heb je gebruikt voor FreeBSD9? Ik heb ook nog wat cijfers van mijn low-power NAS die ik kan delen, maar alleen van Ubuntu en FreeBSD8 en FreeBSD9.
DH67BL + G620 + 2x4GB met 1 2.5" 7200rpm disk draaiend :)

• mca2
Omdat de HDD prijzen nog steeds hoog zijn maar wel flink dalen, zit ik te kijken of ik voor de time being mijn oude hardware tijdelijk kan recyclen. Het doel is een RAID-1Z opzet onder FreeBSD 9.0. De server wordt gebruikt voor TimeMachine, fotostorage voor Lightroom en opslaan (streamen?) van 1080p-films. Ik wil dit doen met de volgende hardware:
- AMD Duron 700 op een MSI K7T Pro2a
- 1.5GB PC133 (meer past er niet in)
- 3x 320GB (+1 losse 6GB voor het OS)
- Gbit NIC

Valt met deze setup nog enige performance te verwachten? Of kan ik toch beter gaan voor de in dit topic aanbevolen setup van fusion+8GB+3x2TB Samsung?

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:52
Das wel erg weinig geheugen voor ZFS. Waarom geen Linux draaien? Denk dat het nog redelijk presteert omdat er niet veel CPU power nodig is.

Ik zit ook te wachten tot de Samsung F4 weer een leuke prijs heeft.
Heb nu 3x2TB maar die is voor 88% gevuld.

[ Voor 29% gewijzigd door DJ-Promo op 30-01-2012 07:37 ]

• mca2
Linux zou ook kunnen (draait nu op debian) maar als ik de geleerden mag geloven, is de performance onder FreeBSD beter dan met ZFS-fuse.

Maakt linux of FreeBSd nog uit voor de performance dan?

Maar zijn er ervaringen met 1.5GB en een ouderwetse processor? Dan zou ik voor 5 tientjes weer even vooruit kunnen ipv nu 600 euro uit te moeten geven.

• HarmoniousVibe
mca2 schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:25:
Linux zou ook kunnen (draait nu op debian) maar als ik de geleerden mag geloven, is de performance onder FreeBSD beter dan met ZFS-fuse.

Maakt linux of FreeBSd nog uit voor de performance dan?

Maar zijn er ervaringen met 1.5GB en een ouderwetse processor? Dan zou ik voor 5 tientjes weer even vooruit kunnen ipv nu 600 euro uit te moeten geven.
Met zo weinig geheugen zou ik ZFS gewoon links laten liggen en Debian + MDADM gebruiken.

Verwijderd

Mwa ik draai ZFS ook op mijn superzuinig Geode systeempje, met 1GiB RAM dus nog minder voor ZFS beschikbaar. Met een flink tragere chip dan Atom. Het werkt opzich prima, verwacht alleen geen wonderen qua performance.

Als je voor ZFS kiest, kies je voor bescherming voor je bestanden, de extra performance op bepaalde vlakken is leuk meegenomen, zoals wanneer je L2ARC gebruikt, maar dat lijkt me niet een kernreden om ZFS te gebruiken.

• mca2
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 22:45:
Mwa ik draai ZFS ook op mijn superzuinig Geode systeempje, met 1GiB RAM dus nog minder voor ZFS beschikbaar. Met een flink tragere chip dan Atom. Het werkt opzich prima, verwacht alleen geen wonderen qua performance.

Als je voor ZFS kiest, kies je voor bescherming voor je bestanden, de extra performance op bepaalde vlakken is leuk meegenomen, zoals wanneer je L2ARC gebruikt, maar dat lijkt me niet een kernreden om ZFS te gebruiken.
Wat voor performance haal je met die Geode?

En het gaat me inderdaad op de bescherming van mijn bestanden zoals mijn Timemachine backups en mijn (raw)foto's. En voor deze laatste is een beetje performance wel mooi meegenomen.

Verwijderd

Er zit een compactflash kaartje in, alleen een mini-PATA aansluiting en geen SATA, dus benchmarks hoef je niet te verwachten. ;)

Maar ZFS is niet zo CPU intensief mits je compressie (zeker gzip) mijdt of in elk geval spaarzaam inzet. Geheugen is vooral het probleem. Je kunt ZFS in principe goed draaien met +-256MiB RAM voor ZFS, dus een halve GiB RAM minimum en 1GiB werkt prima. Met weinig RAM heb je wel dat je performance scaling minder hoog is; maar als het om gigabit gaat kun je best nog wel een redelijke score neerzetten ook met oude of low-power hardware.

Overigens heeft ZFSguru ingebouwde ondersteuning voor Netatalk gekregen onlangs, in de experimentele versie. Dus je kunt het zo uitproberen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 23:07 ]

• mca2
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 23:06:
Er zit een compactflash kaartje in, alleen een mini-PATA aansluiting en geen SATA, dus benchmarks hoef je niet te verwachten. ;)

Maar ZFS is niet zo CPU intensief mits je compressie (zeker gzip) mijdt of in elk geval spaarzaam inzet. Geheugen is vooral het probleem. Je kunt ZFS in principe goed draaien met +-256MiB RAM voor ZFS, dus een halve GiB RAM minimum en 1GiB werkt prima. Met weinig RAM heb je wel dat je performance scaling minder hoog is; maar als het om gigabit gaat kun je best nog wel een redelijke score neerzetten ook met oude of low-power hardware.

Overigens heeft ZFSguru ingebouwde ondersteuning voor Netatalk gekregen onlangs, in de experimentele versie. Dus je kunt het zo uitproberen. :)
Ik denk dat ik dan toch maar eens een extra 320GB schijfje probeer op te duikelen (heb er nu al 2) en op ebay heb je voor 25 euro 1.5GB good old PC133 SDRAM. En ik las net hier dat het boven de 1GB wel redelijk zou moeten draaien maar dat er mogelijk met ARC tuning (whatever dat is) nog wat valt te halen.

Moeten die 3 schijven trouwens identieke typen zijn voor een Raid-1Z opstelling? Of kan ik naast de 2 WD's er ook een Samsung bij hangen?

Lion heeft wel wat kuren met oudere netatalk versies, onder debian was het even pielen maar met de dev-versie 2.2.2 heb ik het uiteindelijk werkend gekregen. Welke versie zit er in ZFSguru?

Verwijderd

Bedenk wel dat die oude hardware wel meer stroom verbruikt. Een ouderwetse 7200rpm hardeschijf = 8W idle = 16 euro op jaarbasis mits 24/7 draaiend. Een oud systeem verbruikt idle vaak flink meer dan een modern systeem. En je NAS is vooral aan het idlen dus daar moet je vooral naar kijken als het om energieverbruik gaat.

Dezelfde schijven is wel aan te raden ja, maar als de schijven grotendeels met elkaar overeenkomen kun je dat prima doen; je hebt toch al niet optimale performance dus je kunt zien wat je er uit kunt slepen. Aan je schijven zal het denk ik niet snel liggen.

In ZFSguru 0.2-beta4 zit nu netatalk 2.2.1 als service addon. Er is trouwens zonet een nieuwe versie verschenen waarbij je mac de server automatisch zou moeten herkennen. Oh trouwens, het zit niet standaard in ZFSguru, je moet het installeren op de Services->Install pagina, onder kopje filesharing geloof ik.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 23:49 ]

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:52
Net een mooie LSI 3081E-R ingebouwd en geflashed naar de laatste firmware ( IT ).

Config nu:

Gigabyte 740G 6x sata
AMD 5050E X2
2x2GB ddr2 800Mhz
Hotswap bay met 3x2TB in raid5 @ onboard sata ( komt een vierde disk bij )
1x 120GB 2,5inch disk @ onboard sata met Debian OS
2x 1,5TB @ LSI kaart ( staan los en dienen als backup voor belangrijke files @ raid set )

Nu dus genoeg sata aansluitingen om te groeien :).
Al mijn data zet ik op de raid set via NFS lekker makkelijk alles op 1 plek.
Ga binnenkort een leuk rsync script maken om de belangrijkste mappen 1x in de week te kopieeren naar 1 van de 2 1,5TB schijven.

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05-2025
Heb eindelijk mijn servertje besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1240 Boxed€ 228,40€ 228,40
1Lian Li Armorsuit PC-P50€ 119,20€ 119,20
23Ware 3Ware Multi-lane SATA cable CBL-SFF8087OCF-05M€ 14,20€ 28,40
2IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 121,03€ 242,06
3Lian Li EX-36A2€ 18,10€ 54,30
1Corsair Enthusiast TX550M€ 73,60€ 73,60
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 87,-€ 87,-
1Intel Ephraim X25-E SSDSA2SH032G101 32GB€ 71,40€ 71,40
2Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 58,45€ 116,90
1Supermicro X9SCM-F€ 175,90€ 175,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.197,16

Ik ga FreeBSD draaien met ZFS. De Crucial M4 zal als OS en L2ARC dienen. Is swap space in mijn geval nog nodig? Ik dacht aan het volgende schijfindeling: 20 GB voor OS, 30 GB voor L2ARC en 4 GB voor swap. De overige 10 GB laat ik ongepartioneerd.

De X25-E gebruik ik als ZIL. Ik dacht hiermee een partitie van 8 GB aan te maken voor ZIL. De rest laat ik ongepartioneerd. Hiermee moet de SSD een behoorlijk lange tijd mee kunnen doen, zonder dat de cellen op raken. En voor die prijs kon ik het niet laten.

Over de harde schijven ben ik nog niet helemaal uit. Planning is dat ik eerst een RAIDZ2 met 6 schijven gebruik en deze later uit gaat breiden voor nog eens RAIDZ2 met 6 schijven.
Die X25-E is al dik ondergepartitioneerd door Intel volgens mij én hij bevat SLC geheugen. Ik denk niet dat onderpartitioneren veel aan de levensduur toevoegt.

Even niets...

• fheerens
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:14

fheerens

ir.

Ik post het hier omdat ik hier zelf nogal vaak berichten gelezen heb in de tijd dat ik mijn project begon op te zetten. Helaas is het nooit van de grond gekomen. Aangezien er in dit topic veel mensen bezig zijn met het bouwen van eigen NAS systemen, ik heb nog een ARC-1261ML te koop staan waar ik wellicht iemand blij mee kan maken.

In AvE we trust

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Eindelijk Cat6A kabels uit china zijn binnen!

Dit ga ik morgen bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,20€ 36,20
1TP-Link TL-SG1005D€ 14,40€ 14,40
1Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 50,90€ 50,90
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 36,-€ 36,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 17,80€ 17,80
1Intel Desktop Board DB65AL€ 76,48€ 76,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 260,78

Heb wel zo mijn twijfels over de HD of die geleverd kan worden, maar dat gaan we vanzelf zien.
De 2TB laat ik nog even voor wat het is, totdat de prijzen beter zijn.

Verwijderd

@Dinh:
De X25-E heeft 40GiB NAND maar laat 32GB zien, dus de overprovisioning is 8GiB + 7% door het verschil van GB en GiB. Maar voor maximale performance wil je 50% OP aanhouden. Dus 20GB van de 32/40GB gebruiken zou de beste setup zijn. Iets meer mag ook best wel.

Maar voor SLOG hoef je niet zoveel ruimte te hebben, 4GiB is zat. Je kunt je X25-E ook prima voor L2ARC gebruiken. Bedenk wel dat de X25-E geen supercap heeft dus een Intel 320 was denk ik beter geweest. Je SLOG heeft dus in feite geen bescherming. Mocht hij corrupt raken moet je je pool met zpool import -F importeren, zodat de laatste (paar) transaction groups worden teruggedraaid (die data ben je dan kwijt).

SWAP kun je prima door sparse zvols laten doen. Dan maak je 8GiB SWAP aan maar gebruikt in het begin niets; pas als de SWAP beschreven wordt. Dat is wel zo fijn en heb je geen aparte partitie voor swap nodig. In ZFSguru (ga je dat gebruiken of alleen puur FreeBSD?) wordt er automatisch een swap ZVOL gemaakt bij het installeren.
Over de harde schijven ben ik nog niet helemaal uit. Planning is dat ik eerst een RAIDZ2 met 6 schijven gebruik en deze later uit gaat breiden voor nog eens RAIDZ2 met 6 schijven.
Lijkt mij helemaal prima. Is een optimale config voor 4K schijven.

@Dennisik: waarvoor die hardeschijf? Als systeemschijf is een notebook HDD fijner als je toch een HDD wilt hebben maar lekker stil zuinig en compact. Veel ruimte heb je toch niet nodig. Wat ging je nou precies draaien?

• Ample Energy
Dennisik schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:21:
Heb wel zo mijn twijfels over de HD of die geleverd kan worden, maar dat gaan we vanzelf zien.
De 2TB laat ik nog even voor wat het is, totdat de prijzen beter zijn.
Die levertijden geven in 99% van de gevallen aan dat ze hem niet kunnen leveren en aangezien de rest van je systeem wel goed leverbaar is, zou ik een andere HDD kiezen. Met een beetje pech moet je ruim een week langer wachten. Als je helemaal geen haast hebt kan je het proberen, maar zelfs als hij leverbaar is, gaat het dus makkelijk 2 weken duren voordat je je systeem in elkaar kunt zetten.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:27:

@Dennisik: waarvoor die hardeschijf? Als systeemschijf is een notebook HDD fijner als je toch een HDD wilt hebben maar lekker stil zuinig en compact. Veel ruimte heb je toch niet nodig. Wat ging je nou precies draaien?
Die hardeschijf is om het OS op te draaien en om op te downloaden met nieuwsgroepen/torrents. Dit zodat ik de RAID5 array niet hoef te gebruiken tijdens het downloaden.

Ik zocht naar goedkoopste hardeschijf met minimaal 200GB. Ik had eerst deze:
pricewatch: Seagate Barracuda ST3250312AS, 250GB

Deze is 8 euro duurder en 2x zo weinig GB. Notebook HD is kleiner, minder energie en kwa prijs/GB verhouding vele malen beter. Vandaar dat ik deze heb gepakt.

Ik ga linux draaien.
Siempie schreef op zaterdag 04 februari 2012 @ 23:46:
[...]

Die levertijden geven in 99% van de gevallen aan dat ze hem niet kunnen leveren en aangezien de rest van je systeem wel goed leverbaar is, zou ik een andere HDD kiezen. Met een beetje pech moet je ruim een week langer wachten. Als je helemaal geen haast hebt kan je het proberen, maar zelfs als hij leverbaar is, gaat het dus makkelijk 2 weken duren voordat je je systeem in elkaar kunt zetten.
Week wachten vind ik niet erg, rest van systeem duurt ook 1 tot 3 werk dagen staat er.
Hij staat op 1 of 2 sites op voorraad, ik denk zelf dat nieuw model is die bij leverancier erin staat en zo dus automatisch bij meerder sites toegevoegd is. Hij staat er al wel voor deze prijs denk al ruim een week erop, kans dat het een fout is acht ik klein.

Ik moet er nog maar even over nadenken ja, kwa prijs/gb verhouding komt er weinig in de buurt zoiets.

Verwijderd

Sorry ik dacht dat die hardeschijf een 3,5" desktopschijf was, ik keek naar het plaatje. :+

Dus verder geen aanmerkingen dan. :)

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 05 februari 2012 @ 00:10:
Sorry ik dacht dat die hardeschijf een 3,5" desktopschijf was, ik keek naar het plaatje. :+

Dus verder geen aanmerkingen dan. :)
Np, thanks voor de tips!

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,40€ 36,40
1TP-Link TG-3269€ 5,21€ 5,21
1TP-Link TL-SG1005D€ 14,40€ 14,40
1Western Digital Scorpio Black WD5000BEKT, 500GB SATA-300, 16MB, 7200rpm€ 50,90€ 50,90
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 36,-€ 36,-
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 17,80€ 17,80
1Intel Desktop Board DB65AL€ 76,48€ 76,48
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 266,19

Zo net alles besteld. Ben benieuwd wanneer het binnen komt.

Nu nog even het huis netwerk er klaar voor maken.

Verwijderd

heho allemaal

ik heb dit topic een beetje doorgelezen en een beetje aan het rondneuzen geweest. Nou ben ik benieuwd naar jullie mening over een paar onderdelen voor mijn toekomstige nas. deze nas zou dan dienst gaan doen als opslag van diverse media (foto muziek en film) en deze gaan streamen naar een paar computers in mijn huis. dit alles zal gebeuren onder freenas. een beetje zitten vogelen met een oude computer en opzich ben ik hier wel tevreden over.

Graag jullie mening over de volgende onderdelen (aangezien ik hier nog niet echt thuis in ben)

Moederborden Onboard CPU
(Art.-Nr.: GLAM02)
E350IS-E45 (AMD A50M (Hudson-M1))
€ 78,90*

Geheugen DDR3-1066
(Art.-Nr.: ICIFP1T0)
4 GB DDR3-1066 (4096 MB)
€ 18,49*

Voedingen tot 400W
(Art.-Nr.: TN3V23)
Pure PowerL7 300W (300 Watt)
€ 37,99*

2 * Harddisks 3,5 inch SATA
(Art.-Nr.: AFBU16)
HD204UI (2.000 GB)
€ 119,90*

Alvast bedankt voor jullie reacties

met groeten van dionisos

Verwijderd

Ik zou er zeker 8GiB instoppen. Bij voorkeur het setje van G.Skill Sniper SR2 wat tot 1.25v gaat (je mobo tot 1.35v).

En als je echt zuinig wilt kun je ook heel goed een PicoPSU setup doen, zeker met slechts 2 schijven alhoewel tot 6 ook mogelijk is met de 150W set van Informatique, waarbij je een 150W PicoPSU met 150W adapter krijgt voor iets van 75 euro uit mijn hoofd. Dan ben je een stuk zuiniger uit; ik zit op 14W aan het stopcontact met 2 schijven en 2 SSDs op FreeBSD9.

Vergeet niet de stroomsplitterstekkers. Bij voorkeur neem je splitters die van SATA power naar meer SATA power gaan, zodat je niet met Molex werkt omdat die connectors niet zo goed zijn en in sommige gevallen geen of slecht contact maken.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 01:48:
Ik zou er zeker 8GiB instoppen. Bij voorkeur het setje van G.Skill Sniper SR2 wat tot 1.25v gaat (je mobo tot 1.35v).

En als je echt zuinig wilt kun je ook heel goed een PicoPSU setup doen, zeker met slechts 2 schijven alhoewel tot 6 ook mogelijk is met de 150W set van Informatique, waarbij je een 150W PicoPSU met 150W adapter krijgt voor iets van 75 euro uit mijn hoofd. Dan ben je een stuk zuiniger uit; ik zit op 14W aan het stopcontact met 2 schijven en 2 SSDs op FreeBSD9.

Vergeet niet de stroomsplitterstekkers. Bij voorkeur neem je splitters die van SATA power naar meer SATA power gaan, zodat je niet met Molex werkt omdat die connectors niet zo goed zijn en in sommige gevallen geen of slecht contact maken.
8GB waarvoor zo veel?

Uit zijn post haal ik niet uit dat hij ZFS wil draaien, hierbij zou 8GB logisch zijn.
Maar 4GB acht ik mee dan voldoende om puur opslaan van bestanden en te streamen.

Verwijderd

Omdat je achteraf niet je twee reepjes van 2GiB wilt weggooien omdat je alsnog ZFS wilt draaien. Tenzij je 1x 4GiB neemt natuurlijk, maar de leuke setjes zoals de low-power 1.25v gaan in setjes van 2.

Bovendien de geheugenprijzen liggen erg laag dus waarom niet? Dan heb je gewoon meer filecache tot je beschikking, en voor ZFS is het helemaal fijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 02:11 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
http://www.alternate.nl/h...s=ram&artno=ICIFP1T0&cn=1

Denk dat het hierom gaat, dat is gewoon 1x4GB.

Als het niet hoeft waarom wel? Kijk voor ZFS geef ik je groot gelijk, maar voor zijn simpele doel einde is 8GB toch gewoon overkill. Met 1x4 kan hij nog altijd uitbreiden naar 2x4 dus daar zit het probleem niet.

Verwijderd

Het is inderdaad zeker niet nodig. 512MB is vaak al genoeg, al is 2GiB hedendaags toch echt de minimum.

Het punt is wel dat hoe meer RAM des te meer filecache. Dus als je NAS lang aanstaat kan dat effect hebben op de prestaties in sommige gevallen, omdat de data uit de cache kan komen ipv disk. Maar verwacht er niet teveel van onder UFS; omdat die met name de meest recent geschreven data cached en niet zoals ZFS een scheiding maakt tussen frequently requested and recently accessed.

Als hij zeker weet dat hij nooit ZFS wilt draaien is het inderdaad overkill en kan hij twee tientjes in zijn zak steken. Maar persoonlijk zou ik zeker voor 8GiB gaan, al is het overkill. RAM is gewoon spotgoedkoop op dit moment. :9

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 02:26 ]

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dennisik schreef op maandag 06 februari 2012 @ 01:55:
[...]

8GB waarvoor zo veel?

Uit zijn post haal ik niet uit dat hij ZFS wil draaien, hierbij zou 8GB logisch zijn.
Maar 4GB acht ik mee dan voldoende om puur opslaan van bestanden en te streamen.
Omdat geheugen cheap is? En werkgeheugen gebruikt bijna niks en is nuttig zat...
Werkgeheugen word onder unix bijna altijd 100% gebruikt. Onder windows is het een ander verhaal (2008R2 is al beter, maar nog geen Unix/Linux)

Even niets...

Verwijderd

ok alvast bedankt voor de snelle reply's. op die 2 tientjes zit ik ook niet verlegen dus dan word het geheugen verhoogt naar 8 Gb dan hebben we dat ook klaar, misschien voor de toekomst als er meerdere schijven komen maar dat is nu nog niet ter sprake. De tip van de pico psu zal ik eens even gaan kijken.

alvast bedankt voor de snelle reacties

• Dinh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-05-2025
@CiPHER

Ik ga echt puur FreeBSD gebruiken. Voornamelijk als NAS/Media Server/Git/SVN en een paar virtual machines (ik dacht aan VirtualBox, zijn er andere 'betere' alternatieven?).

Vandaag heb ik even een benchmark gedraaid met me MacBook:

Apple SSD 128GB (aangesloten op een 3Gb port)
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/iy0ehh.png

Crucial M4 64GB (aangesloten op een 6Gb port)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/wmbf5w.png

Intel X25-E 32GB (aangesloten op een 6Gb port)
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2eujqrq.png

Behalve het feit dat de Intel X25-E geen supercap heeft, lijkt mij dat deze zeer geschikt is voor ZIL wegens de hoge writes snelheid (als ik het goed heb is ZIL voornamelijk writes). En de Crucial de hoge read snelheid, dus lijkt mij geschikt voor L2ARC. Is het niet beter om de ZIL en de L2ARC fysiek gescheiden te houden? Is het niet 'trager' om beiden op de Intel X25-E te laten lopen?

50% aan OP. Dus ik kan het beste maar 32 GB gebruiken van de Crucial M4? Of geldt dit niet voor SSD met Trim?

Wat ik ook zou willen is naast de RAIDZ2 met 6 HDD (en later nog een set van dat), een RAIDZ met 2-3 HDD draaien als download/temp/encoding/decoding/etc. Is dat mogelijk met ZFS? En als ik kies voor RAIDZ met 2 SSD, kan ik dan nog gebruik maken van trim?

[ Voor 3% gewijzigd door Dinh op 06-02-2012 20:58 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
HD van hierboven was helemaal niet leverbaar.
Kreeg vandaag mail dat hij niet leverbaar is.

Heb order maar geannuleerd en deze besteld:
pricewatch: Western Digital Scorpio Blue WD1600BPVT, 160GB SATA-300, 8MB, 5400rpm

Deze bij Afuture besteld, hier had ik op de kast na ook alle componenten besteld.
Kast bij Mycom besteld. Totaal scheelde 90 cent, maar hiervan is wel alles op voorraad.
Lever wat gigabyte in, maar dat is geen probleem.
160GB is genoeg om op te downloaden en OS op te draaien.

Verwijderd

En deze, dennis?
pricewatch: Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB SATA-150, 8MB, 5400rpm

Verder weinig verschil; alleen zijn nieuwere schijven vaak iets zuiniger en natuurlijk sneller. Ik vind 50 euro wel duur voor 160GB. :|
Dinh schreef op maandag 06 februari 2012 @ 19:34:
Ik ga echt puur FreeBSD gebruiken. Voornamelijk als NAS/Media Server/Git/SVN en een paar virtual machines (ik dacht aan VirtualBox, zijn er andere 'betere' alternatieven?).
Bedenk wel dat ZFSguru voor een hoop dingen allemaal al fixes heeft, als je puur FreeBSD draait zul je dat allemaal zelf moeten doen. VirtualBox werkt prima op BSD, Xen is natuurlijk beter maar FreeBSD werkt nog niet als Dom0 (host).
Behalve het feit dat de Intel X25-E geen supercap heeft, lijkt mij dat deze zeer geschikt is voor ZIL wegens de hoge writes snelheid (als ik het goed heb is ZIL voornamelijk writes). En de Crucial de hoge read snelheid, dus lijkt mij geschikt voor L2ARC.
Ja dat klopt ook wel; alhoewel ik zelf wel voor de Intel 320 was gegaan voor de SLOG; die schrijft ook vergelijkbaar met de SLC 40GiB SSD die over minder kanalen beschikt. Je hebt natuurlijk wel een zeer goede write endurance met die X25-E.
Is het niet beter om de ZIL en de L2ARC fysiek gescheiden te houden? Is het niet 'trager' om beiden op de Intel X25-E te laten lopen?
Nee, eigenlijk niet. Dankzij NCQ kun je alles naast elkaar laten draaien en heb je per SSD rond de 10 kanalen beschikbaar. Hoe meer SSDs je gebruikt, des te beter je de writes verspreidt. Bovendien neemt je snelheid toe met meer SSDs; dus het is beter om 4 SSDs voor zowel L2ARC als SLOG te gebruiken dan 2 voor L2ARC en 2 voor SLOG, vanuit performanceperspectief gezien. De SLOG writes stellen niet veel voor; de L2ARC kan wel een aardige belasting geven.
50% aan OP. Dus ik kan het beste maar 32 GB gebruiken van de Crucial M4? Of geldt dit niet voor SSD met Trim?
50% is ideaal; 60% is ook prima. 80-90% is aan de krappe kant.

Dus als je 45GB van je 64GB gebruikt op je Crucial is dat al heel redelijk, zelf zou ik denk ik max. 40GB gebruiken. TRIM heb je niets aan tijdens dat de SSD in gebruik is; maar je kunt wel tussentijds de SSDs TRIMen om hun performance te resetten, met name als je toch configuratie/setup gaat veranderen kun je gelijk even je SSDtjes wissen. Daarvoor moeten ze wel op AHCI aangesloten zijn en 'ada' heten en dus geen 'da' of 'ad'. ada wil zeggen dat de moderne AHCI driver wordt gebruikt.
Wat ik ook zou willen is naast de RAIDZ2 met 6 HDD (en later nog een set van dat), een RAIDZ met 2-3 HDD draaien als download/temp/encoding/decoding/etc. Is dat mogelijk met ZFS? En als ik kies voor RAIDZ met 2 SSD, kan ik dan nog gebruik maken van trim?
TRIM werkt niet op CoW filesystems, waaronder ZFS. Voordeel is dat CoW filesystems al standaard heel fijn met SSDs omgaan omdat ze niet continu bestaande data proberen te overschrijven; zoals standaard filesystems doen. Zie voor TRIM ook het verhaal hierboven.

Je wilt nog een 2e pool erbij? Ja tuurlijk kan dat; maar wat wil je precies vragen? Een RAID-Z van 2 disks is natuurlijk onzin; dan gebruik je mirroring. Overigens, je kunt ook tmpfs gebruiken als het toch om temporary dingen gaat. Dat is zo snel als je RAM geheugen en kan heel groot worden mits je BSD goed hebt geconfigureerd, dus met een grote SWAP zvol wat nodig is voor tmpfs.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 22:36 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:33:
En deze, dennis?
pricewatch: Samsung Spinpoint M7 HM320JI, 320GB SATA-150, 8MB, 5400rpm

Verder weinig verschil; alleen zijn nieuwere schijven vaak iets zuiniger en natuurlijk sneller. Ik vind 50 euro wel duur voor 160GB. :|
Als je op de links klikt staat er op de eerste 2 dat ze niet leverbaar zijn.
3de link zegt 1 tot 2 weken, zelfde als wat ik net had dus.

Tja het is veel, maar heb niet echt een keuze.
Met de 2TB schijven wacht ik nog, maar hier ga ik niet op wachten.
Rest van het systeem is al besteld.

Toch bedankt voor het meedenken!

Verwijderd

Ah oke, nouja zo belangrijk is het niet. Bedenk wel dat je niet persé een losse systeemschijf nodig hebt. Je kunt direct booten van je RAID-Z2 pool, of je maakt (GPT) partities aan zodat je twee pools hebt. Eén mirror pool voor OS van maar 10GB en één RAID-Z2 pool met de rest van de ruimte. Zo draai ik dat ook op mijn mini-NAS. :)

Nevermind, ik haal je in de war met een ander die ZFS gaat draaien. Jij wilde Linux met md-raid, right? En gezien deze reden is bovenstaand voorstel niet zo handig omdat je waarschijnlijk spindown wilt toepassen op je dataschijven?
Die hardeschijf is om het OS op te draaien en om op te downloaden met nieuwsgroepen/torrents. Dit zodat ik de RAID5 array niet hoef te gebruiken tijdens het downloaden.
Psst, ik was je voor. :+

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2012 23:01 ]

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 06 februari 2012 @ 22:59:

Nevermind, ik haal je in de war met een ander die ZFS gaat draaien. Jij wilde Linux met md-raid, right? En gezien deze reden is bovenstaand voorstel niet zo handig omdat je waarschijnlijk spindown wilt toepassen op je dataschijven?

[...]
Ik ga inderdaad linux draaien + mdadm

Hoe zit dat precies met spindown, met een OS schijf waarop ik download zou dat toch weinig van toepassing zijn? Of het bovenstaande is van toepassing op ZFS en niet linux?

[ Voor 61% gewijzigd door Dennisik op 06-02-2012 23:08 ]

Verwijderd

Als je je OS + die download dingen allemaal op een losse schijf doet, apart van je RAID5/6 data array, dan kun je je array makkelijk laten downspinnen. Je hebt immers niet continu activiteit waardoor je continu zit up en down te spinnen. Dus met een losse schijf naast je array zou dat prima moeten lukken.

Enige wat zou kunnen is dat af en toe windows wat van je mounted share leest ofzo. Zelf gebruik ik geen spindown, omdat ik toch heel zuinige laptopschijven gebruik sinds kort (Samsung M8 1TB) - die verbruiken slechts 0,58W in rust. :z

In jouw geval heb je Samsung F4EG die 3,5 - 4,2W verbruiken afhankelijk van welke reviewer je moet geloven. Laat ik 4W zeggen, dan zit je met 6 schijven aan 24W. Als je ze laat downspinnen verbruiken ze nog maar 0,5W per stuk, dus 3W totaal. Je wint dus 21W ofwel 42 euro per jaar. Mits de server 24/7 aan is en schijven 100% spinned down zijn; dus uitgaande van maximale winst. Toch leuk meegenomen 40 euro per jaar minder stroom als je spindown kan activeren. :)

Even persoonlijk: zelf vond ik het niet praktisch werken, spindown op een grote array. Elke keer als ik begon met werken en even snel iets van de NAS nodig had, mocht ik weer 15 seconden wachten. Nieuwe schijven zijn veel sneller (7-8 seconden) dus zou het 10 seconden ofzo duren in de praktijk. Maargoed ik had er last van dus nu draai ik een andere setup: mijn hoofd servers staan voor zoveel mogelijk gewoon uit, en ik gebruik een low-power Brazos systeempje met 2 laptopschijven en 2 SSDs als 24/7 NAS. De grote servers doe ik alleen aan als ik wat nodig heb. Wel langere wachttijd maar het ging mij om de data die ik continu gebruik; daar wilde ik geen wachttijd op hebben.

Ben wel benieuwd naar ervaringen in de praktijk qua spindown van jullie kant.

• Dennisik
  • Niet online
(overleden)
Nog niet over nagedacht, maar ik zal het laten weten zodra de array draait
(Duurt vanwege de hoge prijzen nog wel enkele maanden)

Zelf hier niet aan gedacht het spindown verhaal. Maar ach 40 euro is toch weer wat, elke beetjes tellen denk ik maar zo. Kan me herinneren dat je spindown ook kan uitzetten? Mocht het in het ergste geval irritant zijn, dan zet ik het gewoon uit. Wat is nou 40 euro op een jaar :+

• chris10r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-11-2025
Na een tijdje dit topic gevolgd te hebben, heb ik besloten om ook een nas/server/htpc te bouwen. Is toch wat handiger dan allemaal externe hdd's en een laptop aan de tv.
Na wat speurwerk heb ik 2 verschillende systemen samengesteld, 1 AMD en 1 Intel, waar ik tussen twijfel.

De harde schijven die in het systeem komen had ik net op t goeie moment gekocht voordat de prijzen omhoog gingen.

Het OS, Linux, komt op een 250 gb sata hdd die hier nog ligt. Net als de videokaart die er in komt, een OEM MSI Nvidia gt210 die gelijk is aan de MSI N210-MD512D2. De Sweex PCI SATA controller had ik ook nog liggen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Sweex Serial ATA Controller€ 19,95€ 19,95
1Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter low profile€ 24,85€ 24,85
1Sharkoon T9 Economy€ 38,90€ 38,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
2be quiet! SilentWings PURE, 120mm€ 7,-€ 7,-
2Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 17,50€ 35,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,10€ 37,10
4Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 17,90€ 71,60
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 138,-€ 138,-
1MSI N210-MD512D2€ 22,55€ 22,55
1MSI 870A-G54€ 62,90€ 62,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 490,84

#ProductPrijsSubtotaal
1Sweex Serial ATA Controller€ 19,95€ 19,95
1Intel PRO/1000 GT Netwerk PCI Adapter low profile€ 24,85€ 24,85
1Sharkoon T9 Economy€ 38,90€ 38,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 32,99€ 32,99
2be quiet! SilentWings PURE, 120mm€ 7,-€ 7,-
1Intel Core i5 2400€ 165,51€ 165,51
2Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 17,50€ 35,-
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,10€ 37,10
4Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 17,90€ 71,60
1MSI N210-MD512D2€ 22,55€ 22,55
1MSI MSI Z68A-G45 (G3)€ 109,-€ 109,-
1MSI P67A-C45 (B3)€ 89,90€ 89,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,35

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB€ 95,-€ 95,-
2Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 109,90€ 109,90
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 99,-€ 99,-
2Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 116,99€ 116,99
1Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 142,99€ 142,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 563,88

Bij het Intel systeem zit ik ook nog te twijfel tussen de Z68 en de P67 chipset vanwege de mogelijkheid van de Z68 om de interne GPU van de i5 te gebruiken.

En waarom ik voor een quad i5 of een hexa-core Phenom II met 16 GB RAM ga is omdat deze nas/server/htpc ook nog 1 a 2 VM's gaat draaien voor leer/test doeleinden en 1080p video materiaal met een vlot tempo moet coderen.

Graag jullie mening over deze configuraties en verbeteringen zijn altijd welkom.

Verwijderd

H67 kan ook GPU gebruiken die in de CPU zit; Z68 moet je niet doen als je toch geen Windows draait (en je dus niets aan SRT hebt).

Ik snap alleen niet de combinatie van een 6-core CPU met een PCI netwerkkaart en PCI controller; performance is niet belangrijk?

Ik zou eerder zeggen een Brazos setup, maar je zegt dat de server zelf video moet gaan transcoden? Of moet het alleen bestanden opslaan afgezien van de VM?

Waarom ga je voor Linux en niet voor iets als ZFS? Hoeveel belang hecht je aan zuinigheid en performance? Zoals je je lijstjes nu hebt denk ik dat je daar nog veel aan kunt verbeteren.
Pagina: 1 ... 91 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.