• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:51
Daar verwacht ik exact dezelfde problemen als in OpenIndiana ;)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 10:30
Kun je niet (heel vies) de SMB share localhost mounten en sabnzbd naar dat mountpoint verwijzen?

dus /mnt/zfs sharen via smb
mount //localhost/zfs /mnt/smbmount -t smb
en in sabnzbd laten schrijven naar /mnt/smbmount

Je verliest wel wat performance, maar het werkt misschien wel ;)

Even niets...

Verwijderd

Sleepie schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:14:
[...]

Daar verwacht ik exact dezelfde problemen als in OpenIndiana ;)
kan.. maar is niet helemaal 100% zeker en sleepie heeft tijd zat om het ff te testen :9

• Sleepie
FireDrunk schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:19:
Kun je niet (heel vies) de SMB share localhost mounten en sabnzbd naar dat mountpoint verwijzen?

dus /mnt/zfs sharen via smb
mount //localhost/zfs /mnt/smbmount -t smb
en in sabnzbd laten schrijven naar /mnt/smbmount

Je verliest wel wat performance, maar het werkt misschien wel ;)
Da's wel een hele smerige oplossing :o
Maar dat is wel een poging waard inderdaad :)

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-12 17:28
Sleepie schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 09:48:

FreeBSD heeft geen GUI

ZFSGuru heb ik nog niet geprobeerd, maar is nog volop in ontwikkeling, dus weet ik niet of dat wel zo'n goed idee is......
ZFSguru is FreeBSD met een GUI. Ik gebruik het nu een aantal maanden en het werkt perfect. De GUI heeft nog niet zoveel features als bv. FreeNAS, maar ikzelf heb dat toch niet nodig. Als jij ook alleen de basic dingen gebruikt is het wel een aanrader.
Daar komt bij dat SAB, Sickbeard, Couchpotato en Spotweb installeren een eitje is.

Zelf heb ik nog steeds een probleem met mijn laptopschijf. Twee dagen geleden heb ik een zero-write gedaan met het volgende commando
code:
1
dd if=/dev/zero of=/dev/ada0 bs=1m

Dit was na een paar uur klaar.
Voor de zekerheid heb ik gisteravond hetzelfde, maar dan zonder de bs=1m, uitgevoerd. Dit proces loopt nu nog steeds, vanaf gisteravond 21:00uur. De schijf is 160GB. Is dit normaal?

• FireDrunk
bs=1m wil zeggen dat hij 1MiB per keer naar de harddisk stuurt. als je die optie weglaat doet hij het per byte...
Dus niet zo gek dat hij wat trager is ;)

Even niets...

• Kriss1981
FireDrunk schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:37:
bs=1m wil zeggen dat hij 1MiB per keer naar de harddisk stuurt. als je die optie weglaat doet hij het per byte...
Dus niet zo gek dat hij wat trager is ;)
OK, wat trager dat begrijp ik wel, maar het duurt nu al meer dan 12 uur.
Denk je dat het verschil maakt of krijg ik waarschijnlijk weer meer Current Pending Sectors?

• FireDrunk
Nee bs=1m zou geen verschil uit moeten maken.

Even niets...

• Sleepie
Kriss1981 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:36:
[...]

ZFSguru is FreeBSD met een GUI. Ik gebruik het nu een aantal maanden en het werkt perfect. De GUI heeft nog niet zoveel features als bv. FreeNAS, maar ikzelf heb dat toch niet nodig. Als jij ook alleen de basic dingen gebruikt is het wel een aanrader.
Daar komt bij dat SAB, Sickbeard, Couchpotato en Spotweb installeren een eitje is.
OK, dan ga ik ZFSGuru ook nog eens proberen.
Welke versie heb jij gebruikt?
Kriss1981 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:41:
OK, wat trager dat begrijp ik wel, maar het duurt nu al meer dan 12 uur.
Denk je dat het verschil maakt of krijg ik waarschijnlijk weer meer Current Pending Sectors?
Ik vermoed zomaar dat je er weer bad sectors bij krijgt. :+
Sowieso zou ik die schijf gewoon niet gebruiken en RMA sturen of vervangen.

• Kriss1981
Op dit moment is ZFSguru 1.8 final de laatste nieuwe versie.
http://static.zfsguru.com/ZFSguru-0.1.8-livecd-amd64.iso
Gelukkig is de dev ook weer terug. Ik hoop dat hij meer devs toelaat zodat het project misschien een betere toekomst heeft.

Als het dd proces na de lunch nog loopt, dan kill ik het proces en gaat de schijf weg.
Dan gebruik ik wel een usb-stick als OS schijf. Kan ik eindelijk mijn confi volledig in orde maken.

• Sleepie
Kriss1981 schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 10:57:
Op dit moment is ZFSguru 1.8 final de laatste nieuwe versie.
http://static.zfsguru.com/ZFSguru-0.1.8-livecd-amd64.iso
Gelukkig is de dev ook weer terug. Ik hoop dat hij meer devs toelaat zodat het project misschien een betere toekomst heeft.

Als het dd proces na de lunch nog loopt, dan kill ik het proces en gaat de schijf weg.
Dan gebruik ik wel een usb-stick als OS schijf. Kan ik eindelijk mijn confi volledig in orde maken.
Ja, ik had gelezen dat Jason weer van zich heeft laten horen. Anders zou ik sowieso niet aan ZFSGuru beginnen trouwens.
Maar goed, ik heb zo'n beetje alle mogelijkheden (ok borroz, NexentaCore nog niet ;) ) geprobeerd, dus ik kan ZFSGuru ook nog wel eens proberen :D

• IntToStr
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:44
Ik ben op het moment mijn nas in elkaar aan het zetten. Eerst oude htpc helemaal ontmanteld zodat ik de cpu, geheugen en voeding kon overnemen. Op wat ruzie met een koeler na ging alles prima... totdat ik me bedacht dat er slechts 5 sata poorten op het moederbord zitten, wat genoeg is voor mijn boot disk + de 4 2Tb Samsungs die met mdadm in raid 5 gaan draaien, maar dat ik natuurlijk nog wel zo'n 1,5 Tb aan data van mijn oude schijven uit de htpc naar mijn nas wil hebben.

Een oplossing is om eerst slechts 3 van de 4 samsungs aan te sluiten en daar een raid array mee bouwen, één voor één de oude schijven aansluiten op de 5e sata poort en data overzetten en dan na afloop de 4e schijf aan de raid array toevoegen. Gaat dit heel veel extra tijd kosten qua raid operaties?

Ik heb ook nog een esata aansluiting op het moederbord als het goed is. Je hebt daar vast ook wel een verloopkabeltje voor zodat ik er een gewone schijf met sata kabel op aan kan sluiten, maar ik kan zo snel niets vinden in de pricewatch dat hier op lijkt. Kent iemand dit? Dit zou wel handiger zijn, want dan kan de raid array ten minste in 1x goed opgebouwd worden.

Verder zou ik nog een sata controller kunnen aanschaffen met een paar sata poorten. Zou meteen een latere uitbreiding mogelijk maken. Raid gaat via mdadm, dus een hele simpele controller is voldoende. Is pricewatch: Asrock SATA3 Card dan al voldoende? Alleen beetje jammer dat ik er dan waarschijnlijk een paar jaar niets meer aan heb.

Heb ik misschien nog andere opties die ik over het hoofd zie?

• Sleepie
IntToStr schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:21:
Ik ben op het moment mijn nas in elkaar aan het zetten. Eerst oude htpc helemaal ontmanteld zodat ik de cpu, geheugen en voeding kon overnemen. Op wat ruzie met een koeler na ging alles prima... totdat ik me bedacht dat er slechts 5 sata poorten op het moederbord zitten, wat genoeg is voor mijn boot disk + de 4 2Tb Samsungs die met mdadm in raid 5 gaan draaien, maar dat ik natuurlijk nog wel zo'n 1,5 Tb aan data van mijn oude schijven uit de htpc naar mijn nas wil hebben.

Een oplossing is om eerst slechts 3 van de 4 samsungs aan te sluiten en daar een raid array mee bouwen, één voor één de oude schijven aansluiten op de 5e sata poort en data overzetten en dan na afloop de 4e schijf aan de raid array toevoegen. Gaat dit heel veel extra tijd kosten qua raid operaties?

Ik heb ook nog een esata aansluiting op het moederbord als het goed is. Je hebt daar vast ook wel een verloopkabeltje voor zodat ik er een gewone schijf met sata kabel op aan kan sluiten, maar ik kan zo snel niets vinden in de pricewatch dat hier op lijkt. Kent iemand dit? Dit zou wel handiger zijn, want dan kan de raid array ten minste in 1x goed opgebouwd worden.

Verder zou ik nog een sata controller kunnen aanschaffen met een paar sata poorten. Zou meteen een latere uitbreiding mogelijk maken. Raid gaat via mdadm, dus een hele simpele controller is voldoende. Is pricewatch: Asrock SATA3 Card dan al voldoende? Alleen beetje jammer dat ik er dan waarschijnlijk een paar jaar niets meer aan heb.

Heb ik misschien nog andere opties die ik over het hoofd zie?
Die extra tijd valt op zich wel mee.
Je bent uiteraard de tijd kwijt die het kost om alles te kopieren (maar dat ben je sowieso volgens mij), en vervolgens de tijd die het kost om je raid te rebuilden na de grow van 3 naar 4 disks.
Bij mij duurde van 6 naar 10 disks growen ongeveer 6 uur, maar in die tijd kun je in principe je raid gewoon gebruiken (al gaat dat het rebuild proces wel vertragen).

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33
Verder zou ik nog een sata controller kunnen aanschaffen met een paar sata poorten. Zou meteen een latere uitbreiding mogelijk maken. Raid gaat via mdadm, dus een hele simpele controller is voldoende. Is pricewatch: Asrock SATA3 Card dan al voldoende?
Kaartje werkte bij mij iig niet lekker onder linux. Hier staan nog twee alternatieven.

• IntToStr
Nielson schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 11:43:
[...]
Kaartje werkte bij mij iig niet lekker onder linux. Hier staan nog twee alternatieven.
Ok, dat is zeker handige informatie :) Voor minder dan 10 euro is het kaartje van dealextreme incl. al die handige kabels zeker een optie. Wordt ie automatisch herkend onder linux of moet je nog met drivers gaan kloten?

Verwijderd

..
Ik heb ook nog een esata aansluiting op het moederbord als het goed is. Je hebt daar vast ook wel een verloopkabeltje voor zodat ik er een gewone schijf met sata kabel op aan kan sluiten, maar ik kan zo snel niets vinden in de pricewatch dat hier op lijkt. Kent iemand dit?
zo'n externe dockingstation is wel handig.. kan je zo je schijf inprikken en aansluiten via esata 8)

> http://tinyurl.com/3wnqa3k

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Het zijn leuke dingen, maar het bevalt mij nog altijd niet dat die dingen geen enkele vorm van koeling bieden voor een hdd. Op ditzelfde moment ben ik data aan het overzetten naar een hdd in een Sharkoon QuickPort Duo (de eerste editie), maar de harde schijf wordt dan toch behoorlijk warm. Zo warm dat ik even snel een tafelventilator erbij heb gepakt en die erop hebt gezet. Overkill? Nah! :D (Ik moet nog altijd een ventilator zo aanpassen dat die op een usb aansluiting gaat werken.)

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

om ff data over te zetten prima doosjes imho .. met of zonder tafelventilator :)

• Sleepie
Daar moet vast wel ergens een fan boven/onder/tussen/naast/in/weet-ik-veel te modden zijn voor een beetje tweaker :+

• Dadona
Oh, dat heb ik ook meerdere keren gedaan, lag er een 8cm ventilator bovenop. Alleen had ik toen een adapter erbij gepakt en die aan de molex gehangen. Maar ik vond dat nu teveel gezeur nu ik er toch al een tafelventilator naast heb staan. Maar ik moet nog even kijken hoe een gesloopte USB kabel eruit ziet. Ik pak dan wel een 12CM ventilator, prima voor twee harde schijven zonder veel lawaai.
Maar borroz, als het om een paar GB gaat, prima. Maar ik ben nu een 2TB schijf helemaal aan het volgooien over USB, dan gaat het toch lang duren. (E-sata lukt nog even niet omdat ik geen kabel heb die lang genoeg is.) Vanzelfsprekend is de temperatuur met een lagere snelheid niet opeens anders, dus gaat dat ding na een uur toch wel warm worden.

De CSL/OT kroeg !

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Verwijderd schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 12:01:
[...]

zo'n externe dockingstation is wel handig.. kan je zo je schijf inprikken en aansluiten via esata 8)

> http://tinyurl.com/3wnqa3k
Zoiets zou ik echt nooit doen. Als ik dan extern zou moeten gaan, zou ik een externe storage-bay kopen met meerdere bays (minstens 4), een eigen voeding en vervangbare fans. Vervolgens zou ik 2 x een SAS/SATA-Infiniband bridge (evt een IB HBA/HCA) kopen om zo alles aan te sluiten. Ik moet er niet aan denken meerdere meerdere van die 'hippe' dockingstations te hebben staan met ieder hun eigen 12V voeding.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FireDrunk
Het gaat om 'tijdelijke' aansluitingen, niet permanent..

Even niets...

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
FireDrunk schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:06:
Het gaat om 'tijdelijke' aansluitingen, niet permanent..
Sorry, heb het verhaal niet gelezen :p. Ik reageerde gewoon op wat er voor me lag. Ik zag de link, iets over tafelventilatoren, dus ik: :F

[ Voor 10% gewijzigd door HarmoniousVibe op 05-08-2011 13:08 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:04:
[...]

Zoiets zou ik echt nooit doen. Als ik dan extern zou moeten gaan, zou ik een externe storage-bay kopen met meerdere bays (minstens 4), een eigen voeding en vervangbare fans. Vervolgens zou ik 2 x een SAS/SATA-Infiniband bridge (evt een IB HBA/HCA) kopen om zo alles aan te sluiten. Ik moet er niet aan denken meerdere meerdere van die 'hippe' dockingstations te hebben staan met ieder hun eigen 12V voeding.
:+

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
@sleepie

Had je nu al de f en d parameter voor de acl's toegevoegd aan de directory plus g+s voor de linux permissies?
Dat zijn namelijk de benodigde settings voor overerving.

Dan maakt het niet meer uit wat phyton doet(of het moet naderhand de permissies weer wijzigen)

• Dadona
Tafelventilator en permanente opstelling, erm, nee dank je :+
Het is inderdaad 100% een tijdelijke opstelling. Niet alleen om het beschreven afspect, maar ook de kwetsbaarheid.

De CSL/OT kroeg !

• IntToStr
Zo'n doosje om een harde schijf in te stoppen lijkt me toch iets minder. Dan koop ik liever voor 10 euro een sata controller. Kan ook nog wel handig zijn om er later nog iets aan te hangen. Heb ook weinig zin om alles de hele tijd aan- en af te sluiten met 3 schijven die een sata poort moeten delen. Ach ja, blijft leuk knutselen :)

• Sleepie
Mafketel schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 13:22:
@sleepie

Had je nu al de f en d parameter voor de acl's toegevoegd aan de directory plus g+s voor de linux permissies?
Dat zijn namelijk de benodigde settings voor overerving.

Dan maakt het niet meer uit wat phyton doet(of het moet naderhand de permissies weer wijzigen)
Volgens mij staan die goed, als ik via een share in windows, of gewoon via de commandline een file maak, worden alle permissies netjes overgeerfd.

Alleen bij folders die door python geschreven worden gaat het mis.

En om eerlijk te zijn snap ik nog steeds maar half hoe ik zoiets zou moeten doen.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-12 22:23
(jarig!)
Ik ben ook aan het kijken voor een eigen NAS maar ik kan nog niet echt een goede case vinden voor me NAS. Ik wil teminste 4 disks kwijt kunnen en het liefst ook uitbreiding mogelijk hebben in de toekomst. Wat voor cases gebruiken jullie?

Nothing to see here!

• IntToStr
Ik heb een Lian Li PC-Q08B, plek voor 6 3.5" schijven + een 2.5" schijf.

• Sleepie
Rutix schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:42:
Ik ben ook aan het kijken voor een eigen NAS maar ik kan nog niet echt een goede case vinden voor me NAS. Ik wil teminste 4 disks kwijt kunnen en het liefst ook uitbreiding mogelijk hebben in de toekomst. Wat voor cases gebruiken jullie?
Check mijn sig, ik heb nog een Addonics 4-in-3 hotswap module te koop als je wil :+

• Rutix
(jarig!)
IntToStr schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 15:45:
Ik heb een Lian Li PC-Q08B, plek voor 6 3.5" schijven + een 2.5" schijf.
Dat is een mooie compacte case inderdaad :). Zat ook te kijken naar de Factal Design Array R2...

[ Voor 49% gewijzigd door Rutix op 05-08-2011 16:05 ]

Nothing to see here!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
oeh, 5 in 3 modules heb ik dan weer te koop :P

60 TB can not be enough

• FireDrunk
Waarom eigenlijk? Heb je nu een Norco? :)

Even niets...

• KorneelB
FireDrunk schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 17:18:
ik heb 6 keer de SS500 van Norco, maar heb nu ook het model zonder hotswap. ik ga voor het model zonder hot-swap omdat dit wat meer lucht kan binnenhalen met de 120mm fans in vergleijking met de 80mm fans van de hot-swap.

mijn raid-kaart in combinatie met het moederbord zit precies zo dat de koeling niet optimaal is...

60 TB can not be enough

• Sleepie
FireDrunk schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 17:18:
Zijn disks werden te warm in de 5-in3 hotswap modules als ik het me goed herinner.
Daarom overgestapt naar 5-in-3 non swappables modules.
edit:

Damn, net te laat 8)

[ Voor 6% gewijzigd door Sleepie op 05-08-2011 17:38 ]

• Rutix
(jarig!)
Hmm ik heb ook nog een oude pricewatch: Cooler Master Centurion 5 staan. Kan ook kijken of ik die niet kan gebruiken :).

Nothing to see here!

• KorneelB
Sleepie schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 17:38:
[...]

Zijn disks werden te warm in de 5-in3 hotswap modules als ik het me goed herinner.
Daarom overgestapt naar 5-in-3 non swappables modules.
edit:

Damn, net te laat 8)
jup ;)
maar niet alleen mijn disks, dat probleem is opgelost, ze krijgen niet voldoende lucht in mijn kast, waardoor mijn moederbord, wat nu behoorlijk passief wordt gekoeld, te warm aan het lopen is.. en een 12-core opteron en 64 gig geheugen creeert nogal wat warmte namelijk ;)

60 TB can not be enough

• IntToStr
Damn, had een sata controller op dealextreme besteld, maar zag bij thuiskomst in het boekje van het moederbord dat ie geen pci-e x1 ondersteunt, alleen x2 - x16. Nu maar weer op zoek naar een andere...

• Sleepie
IntToStr schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:26:
Damn, had een sata controller op dealextreme besteld, maar zag bij thuiskomst in het boekje van het moederbord dat ie geen pci-e x1 ondersteunt, alleen x2 - x16. Nu maar weer op zoek naar een andere...
RocketRaidje kopuh? :+

• Nielson
IntToStr schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 09:26:
Een PCI-e 1x kaartje kun je natuurlijk ook gewoon in een 4x (2x bestaat nog niet) of 16x slot drukken.

• Sleepie
Na alle omzwervingen uiteindelijk bij ZFSguru geeindigd :)

Ik moet zeggen, ondanks dat het nog niet helemaal af is, ziet het er veelbelovend uit.
En SABnzbd/SickBeard werkt nu tenminste ook :)

Al heb ik wel een paar probleempjes met SAB, emails verzenden lukt niet (geen templates gevonden zegtie) en een nzb toevoegen via de NZB-knop en en "Upload" werkt om een of andere reden ook niet :(

Da's jammer, maar op zich allemaal geen ramp :)

• IntToStr
Nielson schreef op zaterdag 06 augustus 2011 @ 10:58:
[...]
Een PCI-e 1x kaartje kun je natuurlijk ook gewoon in een 4x (2x bestaat nog niet) of 16x slot drukken.
Quote uit de manual:
PCIE x16 Slot-PCIE1
There is one PCIE x16 slot reserved for graphics or video cards. The bandwidth of the PCIE x16 slot is up to 8 GB/sec complianting with PCIE 2.0 specification.
Note: The PCIE x16 slot supports PCIE graphics cards, but does not support any PCIE x1 device.
In de reviews op dealextreme staat dat de sata controller een PCIE x1 interface heeft, dus dat lijkt niet te gaan werken.

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Je hebt geen andere PCIe sloten?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• IntToStr
Nee helaas. Het is maar een ITX bordje...

• Nielson
Apart, maar als ik het zo lees gaat dus geen enkele non-graphics card werken op dat slot.

• Sleepie
Damn, wat heb ik nou weer aan mijn fiets hangen :S
ZFSguru bak reageert helemaal nergens meer op ... het lampje van 1 disk blijft constant branden .....

Zelfs een reboot commando doet niks :(

Ik zie op de console weer van die
Timeout in slot 5
Timeout in slot31
etc.

errors (die heb ik met FreeNAS ook wel gehad).

Begin te denken dat ik een hardware probleem heb ofzo?
Disk die actief bleef (lampje bleef branden) is er eentje die op het mobo zit aangesloten trouwens.

edit:

Dan toch maar de reset knop gebruiken.
Alles is gelukkig weer gewoon opgekomen, pool is er in ieder geval nog.
Nu eerst maar een scrubjobje draaien

[ Voor 56% gewijzigd door Sleepie op 06-08-2011 14:11 ]

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23
/SPAM/
Voor de geinteresseerde heb ik nog 12 HP Sata kabels die een erg kleine sata plug hebben. :)
V&A aangeboden: Originele HP sata kabels, verschillende lengtes en uitvoeringen

Verwijderd

Great, bug in de Nvidia sata-driver waardoor het power management niet goed werkt. Gevolg: errors op 2/3 disks waardoor mdadm de array uit elkaar laat klappen. Nu weer proberen de boel te assemblen maar het gaat niet van een leien dakje :X

Na wat gekloot en een herstart was mdadm schijnbaar in staat om 2/3 disks weer in een array te zetten. Nu heb ik de derde weer aan de array toegevoegd en staat het spul weer vrolijk te syncen. Hopelijk werkt alles nog :X

Tijdens de rebuild klapt tie eruit. Joy oh joy.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2011 20:29 ]

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 12:04
Heb net mijn RAID-5 array opgebouwt maar denk de verkeerde chunk size gebruikt. :) Dus dat script maar eens draaien. Kreeg er nu dit uit met Ubuntu 11 mdadm en 4x 2TB WD20EARS:

root@dataserver:~# dd if=/dev/zero of=/pool/test.bin bs=1M count=32000
32000+0 records in
32000+0 records out
33554432000 bytes (34 GB) copied, 211.575 s, 159 MB/s

root@dataserver:~# dd if=/pool/test.bin of=/dev/null bs=1M count=32000
16000+0 records in
16000+0 records out
16777216000 bytes (17 GB) copied, 49.1939 s, 341 MB/s

Het tunescript van imars heb ik wel gedraait, dus nu eerst het andere script maar eens draaien denk ik, kijken wat daar uitkomt.

• Sleepie
Read speed ziet er wel aardig uit voor een 4 disk array, maar write zou sneller moeten kunnen denk ik ja :)
Gewoon wat tunen en dan krijg je het vast wel sneller.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 12:04
Kijk dit zijn al stuk betere snelheden :)

root@dataserver:~# dd if=/dev/zero of=/pool/test.bin bs=1M count=32000
32000+0 records in
32000+0 records out
33554432000 bytes (34 GB) copied, 157.282 s, 213 MB/s
root@dataserver:~# dd if=/pool/test.bin of=/dev/null bs=1M count=32000
32000+0 records in
32000+0 records out
33554432000 bytes (34 GB) copied, 96.0622 s, 349 MB/s

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-12 09:31
FireDrunk schreef op maandag 25 juli 2011 @ 09:54:
Niet om jou verhaal te ontkrachten, want je hebt zeker gelijk wat betreft partities, maar al mijn disks zijn in verhouding toevallig exact even groot :) (Seagate vs WD 1.5TB, en Samsung F4EG vs WD WD20EARS 2TB)
In welke config heb jij je schijven nu draaien?

Ben vooral benieuwd hoe je de WD20EARS nu hebt draaien, heb er reeds 3 en zou me er een aantal willen bij halen voor software raid onder Linux.

• cone-e3
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-12 12:33
eey mensen, ik heb een vraag ik ga een nieuwe nas neerzetten hier thuis, op server 2008R2 met hyper-v.
en zit nu dus te twijfelen tussen 3 boordjes,

TYAN S5512 (S5512WGM2NR) specs +-300 euro (staat niet in de pricewatch)
Asus P8B-E/4L specsmet pike card +- 310 euro
Supermicro X9SCM-F specs +- 160 met een 2e hands raid controller b.v. Promise Supertrak EX8654 +-350

Om het verhaal even compleet te maken er komt hier een Intel Xeon E3-1220 Boxed in met 2x 8GB Kingston 1333Mhz ECC reg

Mvg,
Richard.

edit: ik heb een lichte voorkeur voor of optie 1 of optie 3.

• Psycho_Bartje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-12 21:50
Dat Tyan board ziet er interessant uit voor een NAS met standaard zoveel aansluitingen voor harde schijven.
En als ik alle posts van de experts hier goed gelezen heb zit je met in ingebouwde LSI SAS controller prima.

• cone-e3
klopt ik heb ook 2 revieuws gelezen:
Tyan S5512WGM2NR
Supermicro X9SCM-F

De pike card is volgens mij een softraid controller maar hierover heb ik nog niet veel kunnen vinden tevens een ander nadeel is dat het asus boord standaard geen KVM over IP heeft, niet dat ik dat veel ga gebruiken maar het is toch leuk om te hebben.

• BlackShadow
Ik heb de Tyan S5512WGM2NR momenteel in bestelling staan.
Enige nadeel aan het bord is dat het op niet veel plaatsen te krijgen is, waardoor de prijs ook omhoog gaat.

• FireDrunk
cone-e3, waarom wil je zo'n config als je Hyper-V gaat draaien?
En die Pike card zou ik sowieso niet doen, dat is gewoon FakeRAID, no go dus...

Even niets...

Verwijderd

BlackShadow schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:05:
Enige nadeel aan het bord is dat het op niet veel plaatsen te krijgen is, waardoor de prijs ook omhoog gaat.
mooi bordje.. ben erg benieuwd naar je praktijk ervaringen 8)

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-11 18:11

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

BlackShadow schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 10:05:
Mag ik vragen bij wie, want bij rondvraag krijg ik leveringstermijnen tussen de 5 dagen en 5 weken. En inderdaad de prijzen schommelen ook behoorlijk (ca €260 to 350).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• BlackShadow
Pantagruel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 13:35:
[...]

Mag ik vragen bij wie, want bij rondvraag krijg ik leveringstermijnen tussen de 5 dagen en 5 weken. En inderdaad de prijzen schommelen ook behoorlijk (ca €260 to 350).
Bij consult.be à 320 euro heb ik hem in bestelling staan, is iets duurder, maar wel een Belgische shop waar ik hem gewoon afhaal.

Bij ServerDirect.eu was hij te krijgen aan 300 euro, maar veel langere levertijd (+ 20 euro verzendkosten naar BE).

Waar heb je hem trouwens gevonden voor 260?

• Pantagruel

Pantagruel

BlackShadow schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:41:
[...]

Bij consult.be à 320 euro heb ik hem in bestelling staan, is iets duurder, maar wel een Belgische shop waar ik hem gewoon afhaal.

Bij ServerDirect.eu was hij te krijgen aan 300 euro, maar veel langere levertijd (+ 20 euro verzendkosten naar BE).

Waar heb je hem trouwens gevonden voor 260?
Die €260,- is bij computer universe in Duitsland. De pech daar is enkel dat ze 4 weken levertijd aanhouden :F , tot zover dus 'effu' snel een nieuwe NAS in elkaar draaien.

btw even naar Antwerpen rijden voor een mobo-tje is ook een beetje veel van t goede.

[ Voor 6% gewijzigd door Pantagruel op 09-08-2011 14:59 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• BlackShadow
Pantagruel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:55:
[...]

Die €260,- is bij computer universe in Duitsland. De pech daar is enkel dat ze 4 weken levertijd aanhouden :F , tot zover dus 'effu' snel een nieuwe NAS in elkaar draaien.
Let wel op dat er verschillende S5512 versies zijn, 3 dacht ik.
Het moederbord bij Computer Universe is niet de S5512WGM2NR en dus zonder de integrated SAS controller.

Ik denk niet dat je hem onder de 300 kan vinden gezien er bijna geen stock is in europa.

• Pantagruel

Pantagruel

BlackShadow schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 14:58:
[...]

Let wel op dat er verschillende S5512 versies zijn, 3 dacht ik.
Het moederbord bij Computer Universe is niet de S5512WGM2NR en dus zonder de integrated SAS controller.

Ik denk niet dat je hem onder de 300 kan vinden gezien er bijna geen stock is in europa.
Inderdaad, vette facepalm, me toch laten verleiden door een fout plaatje in de webshop.

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 16:48

iMars

Full time prutser

Pantagruel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:03:
[...]

Inderdaad, vette facepalm, me toch laten verleiden door een fout plaatje in de webshop.
Sowieso een misleidende site. Als je kijkt naar de specificaties: Bovenaan vermelden ze: 6x SATA3 RAID
En onderaan, bij de specificaties melden ze 2 x SATA-600 (RAID), 4 x SATA-300 (RAID)

En op de foto zijn er véél meer SATA poorten te zien :F

edit: wel een super :9~ boardje

[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 09-08-2011 15:15 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• FireDrunk
* FireDrunk was ook op slag verliefd, maar heeft al een bord met 10 SATA onboard :)

Even niets...

• Zware Unit
  • Laatst online: 31-08 10:48
Wat is momenteel een aantrekkelijke SATA controller (non-RAID) met:
i) ondersteuning van 16 disken (zonder expander)
ii) met ondersteuning voor SATA disk power features (spin down, etc)
iii) met 4 x SFF-8087 interne aansluiting?

LSI Logic SAS 9201-16i (ongeveer 350 euro) leek me een optie, maar aangezien dit een native SAS controller is worden de SATA power features niet ondersteund.

Areca ARC-1300ix-16 (ongeveer 300 euro) is een optie. Mijn ervaring echter met Areca en SATA is niet super.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• FireDrunk
Waarom zou de 9201 geen sata power opties hebben?

Ik heb in de firmware downloads gekeken, en er is gewoon een IT (Initiator Target) versie beschikbaar. Sterker nog, dat is de enige versie... En bij IT firmware heb je niets te maken met de controller, je babbelt direct met de disks...

Ik denk dat je aan die 9201-16i de perfecte ZFS HBA hebt... Driver support is perfect, en hij ondersteund volgens mij alles qua powermanagement. Nadeel is wel dat het ding 16W verstookt... Maar met 16 harddisks is dat niet zo erg ;)

[ Voor 29% gewijzigd door FireDrunk op 09-08-2011 16:59 ]

Even niets...

• Zware Unit
FireDrunk schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 16:54:
Waarom zou de 9201 geen sata power opties hebben?

Ik heb in de firmware downloads gekeken, en er is gewoon een IT (Initiator Target) versie beschikbaar. Sterker nog, dat is de enige versie... En bij IT firmware heb je niets te maken met de controller, je babbelt direct met de disks...

Ik denk dat je aan die 9201-16i de perfecte ZFS HBA hebt... Driver support is perfect, en hij ondersteund volgens mij alles qua powermanagement. Nadeel is wel dat het ding 16W verstookt... Maar met 16 harddisks is dat niet zo erg ;)
Heb persoonlijk alleen ervaring met hardware RAID, dus een pure HBA is niet voor mij. Heb LSI even om de bevestiging gevraagd van de support van SATA disken.

Heeft iemand evenaring met deze controller?

Reclame: Areca ARC-1280ML staat te koop (link)

[ Voor 6% gewijzigd door Zware Unit op 09-08-2011 19:18 ]

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:41

OMX2000

By any means necessary...

Heeft iemand de overstap naar ESXi 5 voor thuis al gewaagd?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Verwijderd

OMX2000 schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:27:
Heeft iemand de overstap naar ESXi 5 voor thuis al gewaagd?
waar kan je die downloaden ? :9

• Zware Unit
LSI Support: "No, The 9201-16I does not have capability to spin down drives for power saving mode."

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Pantagruel schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 15:03:
Dat begint al op de Tyan-site zelf. Bij de 3 variaties kun je kiezen tussen of extra PCIe sloten, of 2 extra nics of 2 SAS poorten. De foto laat alles bij elkaar zien.

Buiten dat, je kan op eBay voor €80 zo'n controller vinden. Dan ben je misschien even duur uit en heb je meer configuratievrijheid.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• cone-e3
FireDrunk schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 11:36:
cone-e3, waarom wil je zo'n config als je Hyper-V gaat draaien?
En die Pike card zou ik sowieso niet doen, dat is gewoon FakeRAID, no go dus...
Ik wil onder andere in me "thuis" servertje af van alle "oude" bakjes die ik nu thuis heb staan/draaien ik heb nu b.v. een bak met windows home server 2011 staan.
Mijn ervaring met virtualisatie is nu eigenlijk niks op vmware workstation na en je moet toch ergens beginnen.
Keuze van hyper-v boven esxi is vooral vanwege stroomverbruik.
Zware Unit schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 18:00:
[...]
Heeft iemand evenaring met deze controller?
Reclame: Areca ARC-1280ML staat te koop (link)
ziet er ook goed uit en niet duur zou ik zo zeggen hoe is die card met 2TB disk ??

[ Voor 4% gewijzigd door cone-e3 op 09-08-2011 23:42 ]

• Weiman
  • Laatst online: 21-09 17:46
Pin me er niet op vast, maar volgens mij heb ik deze eens in een 24-disk NAS gezien met WD 2TB Greens, was een ramp. Disks bleven droppen en het resultaat was vrijwel volledig dataverlies.

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:41

OMX2000

By any means necessary...

Verwijderd schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 19:49:
[...]

waar kan je die downloaden ? :9
Goed punt ;)

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• KorneelB
Weiman schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 00:54:
Pin me er niet op vast, maar volgens mij heb ik deze eens in een 24-disk NAS gezien met WD 2TB Greens, was een ramp. Disks bleven droppen en het resultaat was vrijwel volledig dataverlies.
ik heb dezelfde kaart met RE4 van WD, en als een treintje :)
verder is 300 euro echt totaal geen geld voor die kaart!

60 TB can not be enough

• FireDrunk
Zware Unit schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 20:39:
LSI Support: "No, The 9201-16I does not have capability to spin down drives for power saving mode."
Zoals ik al zei, dat klopt, de kaart doet dat namelijk niet, je OS doet dat...
Andere LSI kaarten (o.a. de MegaRAID series) hebben namelijk de functie om de disk Actief een spindown commando te geven...
De 1068E ondersteund ook geen spindown officieel, omdat LSI daar niets mee te maken wil hebben.
En toch werkt het uitstekend hiero :)

Maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee, en vind hem iets te duur om het even te proberen :)

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 10-08-2011 08:43 ]

Even niets...

• Zware Unit
Klinkt goed. Heb er inmiddels eentje besteld, dus zien wel of het werkt. Zal mijn ervaringen hier posten zodra hij binnen en geïnstalleerd is.

• BlackShadow
Ik zou hier ook nog even de meningen willen horen:

Dit wordt mijn toekomstige NAS:

- Moederbord: Tyan S5512WGM2NR
- Geheugen: 2 x Kingston 8GB 1333MHz DDR3 ECC
- Processor: Intel Xeon E3-1230
- Voeding: Corsair HX750W
- Behuizing: CM Stacker STC-T01 + 4 x CM 4-in-3 Device Module
- Storage: 8 x 2TB WD20EARS / 5 x 1TB Samsung

Als basis zal ESXi dienst doen met daarop minstens een Linux guest met MDADM softraid en een Windows 2008 R2 guest.

Iemand nog op- of aanmerkingen wat betreft de config/OS keuzes?

• FireDrunk
Zware Unit schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 08:51:
Klinkt goed. Heb er inmiddels eentje besteld, dus zien wel of het werkt. Zal mijn ervaringen hier posten zodra hij binnen en geïnstalleerd is.
Graag! Als het werkt overweeg ik het misschien om er ook een te kopen :)

* FireDrunk heeft nog 8 x 1.5TB ongebruikt liggen :+

Even niets...

• FireDrunk
Sleepie schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:50:
Het was ook maar een probeerseltje, ik heb die disk toch over :)

Ik had ook niet echt verwacht dat het sneller zou gaan, maar was wel verbaasd dat je snelheid inlevert. Maar het is inderdaad een extra component in de keten, dus daar zal het dan wel mee te maken hebben.

En weer een nieuwe aflevering in de OpenIndiana/napp-it en permissions soap....zucht |:(

Na een reboot van de server zijn alle ACL's die ik op de share had gezet domweg verdwenen.
Gevolg: permissies kloppen voor geen meter meer en daardoor werkt het idee van "ik ga vanuit Windows nar de share, doe een Change Permissions en laat alles lekker inheriten vanaf de top folder" ook niet meer :(
Is natuurlijk wel te herstellen (deels ook wel gedaan), maar ja als je dat elke keer moet doen.......

Is er nou gewoon geen enkele ZFS oplossing (met GUI graag) waar je op een 'normale' manier permissies kunt zetten en die ook SABnzbd/SickBeard kan draaien :?
meuk: Samba 3.6.0

Major enhancements in Samba 3.6.0 include:
Changed security defaults
SMB2 support
Internal Winbind passdb changes
New Spoolss code
ID Mapping Changes
Endpoint Mapper
Internal restructuring
SMB Traffic Analyzer
NFS quota backend on Linux

Misschien dat dit helpt?

Even niets...

• Sleepie
Geen idee :)

Ik heb intussen naar alle tevredenheid ZFSguru draaien :)
Dat bleek uiteindelijk de ideale oplossing en nu Jason weer (zowat dagelijks) actief is op het forum daar, zie ik het wel goedkomen met ZFSguru. Het ziet er sowieso niet verkeerd uit en de dingen die er nog niet inzitten mis ik ook niet echt.

Omdat het gewoon een full FreeBSD is, werkt het installeren van addons ook perfect.
Bovendien heeft Jason wel leuke idee-en, om veel gebruikte pakketten (als sabnzbd, sickbeard, etc.) als downloadable addons via de ZFSguru interface te gaan aanbieden.

Ik ben er tot nu toe heel tevreden mee!

• FireDrunk
Heeft ZFSguru eigenlijk al ondersteuning voor ZFS Clustering?

Even niets...

• Sleepie
FireDrunk schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:39:
Heeft ZFSguru eigenlijk al ondersteuning voor ZFS Clustering?
ZFSguru heeft momenteel alleen maar de basic dingen in de webinterface.
Gewoon genoeg om een NAS te kunnen bouwen zonder verdere fancy features nog (nog geen cache devices bijvoorbeeld).
Dus nee, geen clustering (misschien in FreeBSD, maar zeker niet in de ZFSguru webinterface).

• FireDrunk
Hmm, ik dacht dat ZFSguru ook een compleet OS was, maar het is alleen maar een toolset om FreeBSD heen...

Ik dacht ik ga eens een ZFS cluster bouwen op mijn ESX cluster :)

Even niets...

• Sleepie
FireDrunk schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 11:51:
Hmm, ik dacht dat ZFSguru ook een compleet OS was, maar het is alleen maar een toolset om FreeBSD heen...

Ik dacht ik ga eens een ZFS cluster bouwen op mijn ESX cluster :)
Klopt.
Het is eigenlijk hetzelfde als wat napp-it voor Solaris based platform is.
Het biedt je gewoon een ZFS GUI op een FreeBSD install :)

• BlackShadow
BlackShadow schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 08:56:

Als basis zal ESXi dienst doen met daarop minstens een Linux guest met MDADM softraid en een Windows 2008 R2 guest.

Ik twijfel tussen de Corsair HX750W en de Seasonic X-560 (waar ik veel goede dingen over lees).
Theoretisch 200 watt verschil, maar hoe zit dit praktisch?
Prijs is dezelfde, de x-660 is iets duurder maar eventueel ook een optie.

Rekening houdend met uitbreiding in de toekomst.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 10-08-2011 15:01 ]

• Zware Unit
Beetje aan het spelen geweest met een mogelijk nieuwe basis config voor mijn NAS. Supermicro bord ziet er echt top uit.

Weet iemand wat het verschil is tussen de i3 en Xeon E3?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel PRO/1000 PT Dual Port Server Adapter (2x1000Mbps, PCI-e 4x)€ 140,87€ 140,87
1Intel Core i3 2100T€ 104,90€ 104,90
2Hynix HMT351U7BFR8C-H9T0€ 75,70€ 151,40
1Supermicro X9SCM-F€ 158,90€ 158,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 556,07

• BlackShadow
Zware Unit schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:19:
Weet iemand wat het verschil is tussen de i3 en Xeon E3?
Ik denk niet dat die echt te vergelijken zijn qua prestaties.
De E3-1230 bvb, bevindt zich rond het niveau van een i7.

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
BlackShadow schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 08:56:

Nogal een aparte keuze van schijven. Heb je de 1TB schijven reeds in je bezit? Ik zou anders gewoon voor een hele rits 2TB Samsungs of Seagates gaan.

• BlackShadow
Jormungandr schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 15:56:
[...]

Nogal een aparte keuze van schijven. Heb je de 1TB schijven reeds in je bezit? Ik zou anders gewoon voor een hele rits 2TB Samsungs of Seagates gaan.
Klopt, momenteel heb ik reeds 5 x 1TB en 3 x WD20EARS, er komt dus gewoon 5 x 2TB bij.
Op termijn zullen de 1TB's verdwijnen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 10-08-2011 16:13 ]

Verwijderd

ook een lief mini itx bordje
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/products_larges/115278/24/msi-e350ia-e45.jpg

review

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 16:48

iMars

Full time prutser

Oei :9~ die is ook wel mooi als htpc gok ik zo :)
Afbeeldingslocatie: http://www.hardwareheaven.com/reviewimages/msi-e350ia-e45/msi-e350ia-e45_io.jpg

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

iMars schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 16:27:
[...]

Oei :9~ die is ook wel mooi als htpc gok ik zo :)
[afbeelding]
wat denk je van 4 st. 3 TB disks eraan en ZFS guru RZ1 er op... 9 TB netto ZFS servertje :9

• Sleepie
Of vier kleinere diskjes (of SSDs :9) in een RAIDZ1 pooltje, exported via iSCSI (evt. NFS) en je hebt een simpel, zuinig en redelijk goedkoop dedicated storage servertje voor ESXi :P

Verwijderd

Sleepie schreef op woensdag 10 augustus 2011 @ 17:07:
Of vier kleinere diskjes (of SSDs :9) in een RAIDZ1 pooltje, exported via iSCSI (evt. NFS) en je hebt een simpel, zuinig en redelijk goedkoop dedicated storage servertje voor ESXi :P
denk overigens niet dat een sasuc8i of vergelijkbaar gaat werken in het enige slot .. zou er een intel nic inprikken 8)

• IntToStr
Om even terug te komen op mijn zoektocht naar een mogelijkheid tot extra harde schijven aansluiten op een moederbord waar alle sata poorten al bezet zijn en het pci-e 16x slot blijkbaar alleen maar videokaarten accepteert ( :( ). Het blijkt dat de wifi module van het moederbord op een mini pci-e slot is aangesloten. Laat ik die nu net niet nodig hebben, dus ik zou dit slot kunnen gebruiken om iets als http://www.amazon.com/Sta...TF8&qid=1313001217&sr=8-1 dit product kunnen gebruiken. Ik kan helaas weinig tot niets vinden in Nederlandse webshops via google en amazon levert niet naar Europa voor dit artikel.

Heeft toevallig iemand ervaring met zo'n soort kaart of weet iemand waar ik dit eenvoudiger kan krijgen?

Edit: heb dit trouwens nog gevonden: http://www.compatible.eu/...ntroller-card-p-3864.html
Aangezien ik binnenkort naar de Verenigde Staten ga kan ik misschien ook het pakketje bij het hotel laten bezorgen :P

[ Voor 12% gewijzigd door IntToStr op 10-08-2011 20:52 ]

Verwijderd

Ik heb m'n nas avontuur even in de kast gezet, mdadm was weer geslaagd met het aanmaken van een array, klapt de boel er niet veel later weer uit. Ik verdenk domweg het moederbord, dus ik ga een sandy bridge halen en nieuwe sata-kabels.
Pagina: 1 ... 78 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.