• Morphix
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-12 11:43
Na het (her)ontdekken van XBMC besloot ik toch maar eens te gaan kijken naar de aanschaf van een degelijke HTPC. Naarmate ik steeds meer mogelijke functies ontdekte, werd mijn eisenlijstje ook steeds groter. Al snel (nuja, niet echt eigenlijk :P ) kwam ik erachter dat een gecombineerde HTPC/NAS niet zou gaan werken met datgene wat ik ermee wilde bereiken. Zonder opslag heeft het gebruik van XBMC niet erg veel nut, dus vandaar mijn bezoek alhier; namelijk, de aanschaf van een zuinige NAS/(download)server.

De eisen:
- zuinig
- ZFS
- compact
- 10x 3.5” schijven (plus evt. 1 of meer SSD’s)
- samba
- Sabnzb, sickbeard, couchpotato, torrentclient
- ondersteuning tv kaart
- automatische backup / syncing
- zoveel mogelijk webGUI
- future-proof
- (virtualisatie)

Het OS
De opties:
- FreeBSD
- FreeNAS
- (BSD/unix overig)

Van wat ik tot nu toe bij elkaar gegoogled heb, lijkt ZFS verreweg het ‘beste’ bestandssysteem. Ik zit niet heel erg in over de veiligheid van mijn bestanden en echt snelheid heb ik ook niet nodig, maar ZFS is vziw niet zo cpu intensief als de alternatieven (zolang er gebruik gemaakt wordt van software RAID). Hiermee wordt de keuze beperkt tot een BSD/unix of wat de verzamelnaam ook mag zijn-OS. Aangezien linux mij al niet echt bekend is en BSD daarin waarschijnlijk nog een stap verder gaat had ik liever een ubuntu-achtige oplossing gehad, maar eigenlijk vooral door de bredere software ondersteuning (lijkt mij?). Maargoed, BSD it is.

Voor mij is de keuze op dit moment ofwel FreeNAS, of FreeBSD (de rest lijkt te obscuur en te ingewikkeld); snel en makkelijk versus uitgebreide mogelijkheden. Ik weet alleen niet wat in mijn geval de beste keuze is. Naast opslag wil ik namelijk dus ook bovengenoemde zaken draaien.
Initieel dacht ik alles wat niet werkt in BSD te gaan draaien op een ubuntu VM (via Virtualbox op FreeBSD/NAS). Het lijkt er echter op dat FreeBSD de meeste zaken gewoon ondersteund. Toch wil ik graag weten of het draaien van een VM verstandig is? Wordt bijvoorbeeld een tv-kaart ondersteund via zo’n VM en eist een VM niet teveel resources van het systeem op?

Ik neig dus eigenlijk naar FreeBSD, maar als deze functies mogelijk zijn binnen FreeNAS (evt. met een VM) dan lijkt dat me veel makkelijker op te zetten. Indien dit niet zo is en ik wél FreeBSD moet gaan gebruiken dan zou ik graag weten of FreeBSD zo op te zetten is dat het geoptimaliseerd is voor NAS en of er een webGUI is te installeren (kortom, is het zo in te stellen dat het een soort uitgebreid FreeNAS systeem wordt)?

Is ZFS ook een ‘zuinig’ bestandssysteem; dus, als ik het systeem benut, worden dan bijvoorbeeld altijd alle schijven aangesproken, schakelen de schijven zich uit als ze niet gebruikt worden, etc.? Moet ik dat configureren, zoja, hoe?

Ik wil beginnen met 5 schijven in RaidZ. Die configuratie wordt dan aangemaakt binnen een zogeheten zpool, toch? Als ik in de toekomst 5 nieuwe schijven in raidz toevoeg, kan ik deze in diezelfde zpool plaatsen (en wordt die door het systeem nog steeds als één geheel gezien) toch?

CPU
De opties:
- Intel 2100
- Intel 2100T
- Intel G620
- Nieuwe generatie AMD
- (Nieuwe generatie Intel)

Hierbij draait het eigenlijk enkel om zuinigheid ten opzichte van prestaties. Multitasken moet uiteraard voldoende mogelijk zijn; bestandsoverdracht, uitpakken, downloaden, torrent, ssh, server-en en dus evt. een VM. Qua graphics hoef ik volgens mij (ja toch?) nergens rekening mee te houden dus zit ik met een Intel wel goed. Onboard atom/brazos lijkt me niet krachtig genoeg, ik kan evt. wachten op de volgende generatie onboard AMD.
De 2100T heeft volgens mij geen meerwaarde boven de 2100. Als ik die 2100 underclock kan ik in principe hetzelfde bereiken?
Kijkend naar prestaties per watt lijkt mij de Intel 2100 de beste keus. Een NAS idled meer dan dat ‘ie actief is, dus zou dit net zo zuinig moeten zijn als bijvoorbeeld een G620 systeem?

Geheugen
Drie vragen eigenlijk:
- Ik dacht aan low voltage DDR3. Heeft dat (kosten/baten) voordeel ten opzichte van normaal DDR3 geheugen?
- ZFS is (again, vziw ;) ) veeleisend met geheugen, dus in ieder geval 8 GB. Is dat voor 10 disks (ik wil beginnen met 5) genoeg, of kan ik beter zorgen dat ik uit kan breiden naar 16 GB?
- Maakt snelheid uit? Is DDR3-1600 bijvoorbeeld te preferen boven DDR3-1333 // is er een optimale snelheid (heet het eigenlijk wel snelheid?)?

HDD
De opties:
- Samsung 2TB F4
- WD 2 TB EAR
- 2 TB overig

De verschillen liggen hier volgens mij niet zo veel uit elkaar, dus komt het vooral weer neer op zuinigheid (en stabiliteit). Op het XBMC forum werd beweerd dat de EARS de voorkeur genieten boven Samsung omdat deze zuiniger zouden zijn en minder warmte zouden verbruiken. Maakt het in real life uit voor welke schijf ik kies, of is dat om het even?
De blocksize die de fabrikant meegeeft heeft invloed op het aantal schijven. De samsungs en WD zitten op 4K als ik het goed heb, ik dacht dat 5 schijven voor een RaidZ dan het meest optimaal zijn, toch?

Moederbord
Ik heb genoeg aan een basic mini-ITX of u-ATX mobo dat in ieder geval usb 3.0 ondersteund/heeft, 6 SATA poorten heeft, en over één PCI poort (tv kaart, die er in de toekomst wellicht gaat komen) en een PCI 2.x 16x slot (sata slot uitbreiding) beschikt.
Dan blijven er nog een heleboel bordjes over en komt het neer op hoe zuinig ze zijn. Zijn er bepaalde merken waar ik naar moet kijken, of wellicht zelfs bepaalde bordjes?

Voeding
Ik dacht aan simpel 80 plus be quiet 300W. Is het waard om extra te investeren in een 80 plus silver/gold (voor zover die er in die categorie zijn), of maakt dat maar erg weinig uit?
En gaat 300W 10 schijven trekken?

Kast
Het blijkt nog behoorlijk lastig om een goede kast te vinden. Ik heb maar beperkt de ruimte, dus ik zoek een compacte kast. Maximaal u-ATX formaat met ruimte voor (evt door hier en daar wat te modden) 10 schijven. De Lian Li V600F lijkt geschikt (ik wilde de standaard hdd racks vervangen door bijv. zoiets, per 120mm fan lijken er 4 hdd’s in te passen, dus dat zou dan precies kunnen in die kast), maar wordt waarschijnlijk belachelijk duur.
Ik zoek dus een serverachtige kast, maar dan in u-ATX formaat, liefst met (ruimte voor) 3x 120mm fans aan de voorkant zodat ik 3x 4x 3,5” rack kan plaatsen. Mochten er tweakers zijn met tips, graag :)

Tot zover mijn research tot nu toe :’) Hoe meer ik te weten kom, hoe meer er eigenlijk ook weer te onderzoeken valt. Ik zou het zeer waarderen als jullie hier en daar wat advies kunnen geven O-)

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:51
Ik word langzaamaan gek van alle problemen.

Nadat ik in OpenIndiana het gewoon niet voor elkaar kreeg met de permissies, dus maar FreeNAS geprobeerd.
Permissies instellen was in 10 minuten gebeurd, zowel via Samba als NFS wordt alles netjes gemapt naar smbuser.smbgroup en ik kan overal lezen en schrijven.

Sabnzbd en Sickbeard installeren lukte helaas niet met deze HOWTO

Op zich niet zo erg, mijn Ubuntu download VM weer aangeslingerd en daar draait Sabnzbd/Sickbeard prima op.
Maar........zodra de file gekopieerd wordt van die Ubuntu machine naar de NAS machine hangt echt alles hier.
Totaal geen respons meer op mijn hele netwerk.
Ook als ik handmatig een file kopieer van Ubuntu naar Freenas (NFS dus), heb ik hetzelfde probleem.

edit:

Probleem lijkt verholpen door het aanvinken van de "quiet" optie in FreeNAS.
Nog even verder testen.

Nee, dat helpt dus niet :(

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepie op 03-08-2011 01:07 ]

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
Morphix schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 23:16:
Moederbord
Ik heb genoeg aan een basic mini-ITX of u-ATX mobo dat in ieder geval usb 3.0 ondersteund/heeft, 6 SATA poorten heeft, en over één PCI poort (tv kaart, die er in de toekomst wellicht gaat komen) en een PCI 2.x 16x slot (sata slot uitbreiding) beschikt.
Dan blijven er nog een heleboel bordjes over en komt het neer op hoe zuinig ze zijn. Zijn er bepaalde merken waar ik naar moet kijken, of wellicht zelfs bepaalde bordjes?
Als je voor mini-ITX gaat, hebt je niet veel keus. Ik ben op internet de volgende bordjes tegengekomen die 6x SATA hebben:

pricewatch: Zotac H67ITX-C-E
pricewatch: Supermicro X9SCV-Q
http://www.jetway.com.tw/...me=NF9A-Q67&productid=858

Maar ze hebben geen van allen een PCI slot, en daarnaast heeft alleen de Zotac 2x USB 3.0 achterop. Dus ik denk dat je het beste voor u-ATX dan kunt gaan. (Heb zelf mijn zinnen gezet op het Supermicro bordje :P)

Ik kom net dit u-ATX bordje tegen http://www.supermicro.com...rboard/Core/Q67/C7Q67.cfm Heeft USB 3.0 en PCI slot :) Heeft alleen geen ECC geheugen :)
Morphix schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 23:16:
Kast
Het blijkt nog behoorlijk lastig om een goede kast te vinden. Ik heb maar beperkt de ruimte, dus ik zoek een compacte kast. Maximaal u-ATX formaat met ruimte voor (evt door hier en daar wat te modden) 10 schijven. De Lian Li V600F lijkt geschikt (ik wilde de standaard hdd racks vervangen door bijv. zoiets, per 120mm fan lijken er 4 hdd’s in te passen, dus dat zou dan precies kunnen in die kast), maar wordt waarschijnlijk belachelijk duur.
Ik zoek dus een serverachtige kast, maar dan in u-ATX formaat, liefst met (ruimte voor) 3x 120mm fans aan de voorkant zodat ik 3x 4x 3,5” rack kan plaatsen. Mochten er tweakers zijn met tips, graag :)
Ik heb op GoT wel eens deze (of een variant er van) kast gezien pricewatch: Sharkoon Rebel9 Aluminium (met 9x 5.25") en deze pricewatch: Fractal Design Define R3 (Zwart) (maar daar kun je niet van die hot-swap bays instoppen dacht ik)

[ Voor 32% gewijzigd door onox op 03-08-2011 05:21 ]

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
pricewatch: Asus E35M1-M Pro niets voor je?

-2 x PCI
-PCI-e 1x en PCI-e 2.x 16x
-2 x USB 3.0
-5 x sata 600
-1 x eSATA

Ook nog eens volledig passief en vrij zuinig :)

• pierce
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45
Aangezien ik toe was aan meer opslag ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe nas.
Ik heb gekeken naar o.a. Synology en Qnap systemen, maar uiteindelijk toch gekozen voor een zelfbouw systeem.

De eisen voor een nieuw systeem lagen niet bijzonder hoog, behalve dat er minimaal 4 schijven in konden.
Uiteindelijk is onderstaande config het geworden.

Supermicro X7SPA-HF-D525 met geintegreerde atom D525 cpu
2x 2 GB DDR3 sodimm
4x 2 TB WD20EARX
SC813MT-300CB (via marktplaats) De ventilatoren heb ik vervangen door een kleiner exemplaar die minder herrie maakt. Overigens zou het systeem ook zonder active koeling kunnen draaien.
Voeding van een Dell Optiplex GX620 (deze is stiller dan de supermicro voeding)

Het systeem draait op Freenas met een software raid 5 geformat als UFS.

Snelheiden:
500 - 650 mbit schrijven
1000 mbit lezen

Verbruik:
38 watt idle
52 watt full load

5564

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 16:48

iMars

Full time prutser

pierce schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:24:
Aangezien ik toe was aan meer opslag ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe nas.
Ik heb gekeken naar o.a. Synology en Qnap systemen, maar uiteindelijk toch gekozen voor een zelfbouw systeem.

De eisen voor een nieuw systeem lagen niet bijzonder hoog, behalve dat er minimaal 4 schijven in konden.
Uiteindelijk is onderstaande config het geworden.

Supermicro X7SPA-HF-D525 met geintegreerde atom D525 cpu
2x 2 GB DDR3 sodimm
4x 2 GB WD20EARX
SC813MT-300CB (via marktplaats) De ventilatoren heb ik vervangen door een kleiner exemplaar die minder herrie maakt. Overigens zou het systeem ook zonder active koeling kunnen draaien.
Voeding van een Dell Optiplex GX620 (deze is stiller dan de supermicro voeding)

Het systeem draait op Freenas met een software raid 5 geformat als UFS.

Snelheiden:
500 - 650 mbit schrijven
1000 mbit lezen

Verbruik:
38 watt idle
52 watt full load
Heel bekend moederbordje ;) Alleen het de schrijfsnelheid valt me tegen van jouw configuratie...
Ik kan mijn Gbit lan gewoon volledig benutten, mijn array doet 216MB/s write & 370MB/s read.

iMars in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"

Koop hier mijn P1 reader :)

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 10:30
Waarom UFS onder FreeNAS en geen ZFS?

Even niets...

Verwijderd

sloth schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 01:42:
pricewatch: Asus E35M1-M Pro niets voor je?

-2 x PCI
-PCI-e 1x en PCI-e 2.x 16x
-2 x USB 3.0
-5 x sata 600
-1 x eSATA

Ook nog eens volledig passief en vrij zuinig :)
niet aan beginnen als je ZFS met een extra HBA wil gaan gebruiken, bios mobo werkt niet met een sasuc8i kaartje.

• FireDrunk
Borroz, Heb jij jou E350 bordje nog?

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:51:
Borroz, Heb jij jou E350 bordje nog?
HAD.. om die reden weggedaan.

werkt perfect als ubuntu 11 doosje maar niet geschikt als zfs met 10 disks doosje :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2011 08:58 ]

• pierce
iMars schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:32:
[...]

Heel bekend moederbordje ;) Alleen het de schrijfsnelheid valt me tegen van jouw configuratie...
Ik kan mijn Gbit lan gewoon volledig benutten, mijn array doet 216MB/s write & 370MB/s read.

iMars in "Het grote DIY RAID NAS topic deel 3"
megabyte of megabit? ik had het namelijk over megabits ;)
Indien megabyte, dan moet je minimaal 4 gigabit netwerkkaarten hebben :) Indien megabit, dan is mijn systeem sneller ;)

5564

• pierce
FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:37:
Waarom UFS onder FreeNAS en geen ZFS?
slechts 4 gb ram. Voor een beetje zfs heb je minimaal 6 gb nodig, athans dat zijn de adviezen.

5564

• FireDrunk
Met een beetje tuning is dat wel te doen volgens mij... Ik zou dan nog liever voor Ubuntu + MDADM gaan ipv UFS...

Even niets...

• iMars

iMars

Full time prutser

pierce schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:56:
[...]

megabyte of megabit? ik had het namelijk over megabits ;)
Indien megabyte, dan moet je minimaal 4 gigabit netwerkkaarten hebben :) Indien megabit, dan is mijn systeem sneller ;)
Dat is de performance van mijn array, in megabytes. Heb 2x Gbit, maar gebruik er maar 1, en haal 1Gbit read/write.... dus either way... sneller ;)

• pierce
iMars schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:16:
[...]

Dat is de performance van mijn array, in megabytes. Heb 2x Gbit, maar gebruik er maar 1, en haal 1Gbit read/write.... dus either way... sneller ;)
Ik zie het, vreemd. Je hebt wel andere schijven. Draai je ook freenas?

[ Voor 19% gewijzigd door pierce op 03-08-2011 09:21 ]

5564

Verwijderd

Hmz, ik blijf met smb-schrijven op een 400mbit hangen, 360 na het uitschakelen van de jumboframes (bug in de realtek driver). Die Atom houdt het toch niet bij met pariteitsberekeningen en samba, de laatste is nogal een slurper...

• FireDrunk
Readahead instellen van samba?

Even niets...

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23
Wederom topservice van Ri-vier. :)
Ik had ze namelijk een e-mail gestuurd omdat 1 van de backlanes geen schijven herkende.

Reply van Ri-vier:
Ik heb de laatste tijd meer defecten gezien in backplanes van deze serie.
Ik heb natuurlijk mijn beklag gedaan bij de quality contol unit van de
fabriek. Zij zouden beter opletten is mij verteld.

Ik ben dus blijkbaar niet de enigste met dit probleem, afijn..ik krijg een nieuwe thuisgestuurd :)

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

intuliegend schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:52:
Aargh ik wordt gek 8)7

Ben al dagen bezig om uit te zoeken hoe ik mijn server het best in kan delen maar heb even wat andere meningen nodig denk ik. (( lijkt me misschien op 2 posts hierboven maar ik zit meer met het continue beschrijven van de schijven door downloads/parren/rarren, en daarbij het stroomverbruik ))

Ik krijg over 2 weken nieuw huis en wil daar in de woonkamer een nieuw mediacenter hebben, maar ook backup, storage en download mogelijkheden. Nu zit ik dus te bekijken of het verstandig is om een aparte NAS te maken, of alles op 1 machine te gooien.

Wat er op gaat draaien:
-Vista MCE
-XBMC (lijkt dubbelop maar xbmc heeft geen fatsoenlijke pvr functies)
-nieuwsgroepen (leechen + parren/rarren) (zeker paar uur per dag)
-Af en toe wat losse downloadtooltjes ala limewire/torrents etc
-FTP + HTTP server

Nu zit ik dus even naar de indeling te kijken, zeker omdat er met het leechen bijna continue data wordt weggeschreven. Wat het voor de andere applicaties misschien moeilijk maakt om voldoende snelheid te pakken. Ik heb hier nog een paar oude amd machines staan (2500 & 2100 & 1800+) die gebruikt kunnen worden als server, als ik dus besluit om het op te splitsen. Maar de vraag is dus of het verstandig is om hier een aparte NAS voor te bouwen..

Apart lijkt me een betere keus wat betreft de snelheid maar dan draaien er dus continue 2 pc's en dat ga ik na een jaar ook wel merken aan de stroomrekening, dus misschien verstandiger om 1 snelle pc neer te zetten die beide taken kan verrichten. Ik wil in raid5 gaan draaien met 4 schijven (1TB F1), + 1 schijf voor OS.

Er zijn hier vast wel mensen die al vaker dit soort problemen zijn tegengekomen dus alle info is welkom!
Ik zit ook met het zelfde probleem, koop ik 1 (relatief) krachtige pc, of 2 kleintjes die allebei energiezuinig zijn (HTPC en NAS/Server).

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:41

OMX2000

By any means necessary...

Gezien de vele soortgelijke vragen... Zijn we niet toe aan een wiki? De hele tijd search gebruiken begint bemoeiend te worden.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Ik wil best een Wiki gratis hosten hoor, zou inderdaad kunnen helpen bij standaard vragen.

• FireDrunk
Ik denk dat die informatie gewoon op Tweakers.net moet blijven staan... Als we allemaal ons best doen om in deel 4 een goede topicstart te maken, komen we net zo ver...

Even niets...

• Kriss1981
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-12 17:28
Heb ik gister eindelijk de Intel SASUC8I binnen gekregen, werkt deze niet op mijn mobo :X ;( :(

Gebruik voor mijn NAS nog een oude AMD configuratie met:
pricewatch: Gigabyte GA-MA78GM-S2H
pricewatch: AMD Athlon X2 4450e
pricewatch: Kingston HyperX KHX6400D2K2/4G x2

Als er geen HDD's zijn aangesloten gaat alles goed, maar wanneer ik HDD's op de controller aansluit krijg ik de volgende foutmelding tijdens het bootproces:
code:
1
Warning! 1 drives are reported, bios memory allocation is full!

Ik vind met google meer mensen met gigabyte borden met dezelfde problemen, maar geen oplossing.
Zijn hier mensen die een oplossing weten? Of wordt het een nieuwe confi?

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39

WhySoSerious

Be the change.

FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:46:
Ik denk dat die informatie gewoon op Tweakers.net moet blijven staan... Als we allemaal ons best doen om in deel 4 een goede topicstart te maken, komen we net zo ver...
Heel graag _/-\o_

Blijft toch kriebelen om ook zelf iets te bouwen. In huidige situatie beetje overkill, maar leuk om te doen en handig!

Als leek zou ik het zeer handig vinden :*)

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Alexxxxxxxxxx schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 10:43:
[...]

Ik zit ook met het zelfde probleem, koop ik 1 (relatief) krachtige pc, of 2 kleintjes die allebei energiezuinig zijn (HTPC en NAS/Server).
Wat mij betreft is een server+HTPC gewoon een server+GT430/GT520. Ik zie niet in waarom een server met HTPC-functionaliteit krachtiger zou moeten zijn dan eentje zonder. Dat is ook het mooie. Het enige wat je nodig hebt voor VDPAU (GPU offloaded decoding/deinterlacing/scaling) is een zuinige, passieve, low-end videokaart van laten we zeggen €50. Wat ik dus zou doen, en wat ik zelf ook heb gedaan, is gewoon een server/NAS kopen/configureren zo krachtig/zuinig/goedkoop/duur/stil als je zelf wilt en daar dan een klein videokaartje bij te steken. Dit verbruikt nauwelijks meer dan een HTPC-loze server, omdat zelfs een server een videochip zal moeten aandrijven (ik ken maar weinig mensen die hun video uitschakelen, ook al is het een headless server). Bijkomend voordeel is dat je maar één machine hoeft te onderhouden, niet begrensd bent door gbit en dat je HTPC een stuk sneller is dan zo'n ION-achtig ding. ION kan bijvoorbeeld geen of erg moeilijk 720p50/60 of 1080p50/60 afspelen. Ook 2 x spatial-temporal deinterlacing van 1080i gaat volgens mij niet goed.

Maar goed, dit kan alleen als er geen praktische bezwaren zijn, zoals wanneer de server niet in de buurt van de receiver of TV staat. Het trekken van een HDMI-kabel kan dan lastig worden, evenals het bedienen van de HTPC via IR. Ook ben je dan gelimiteerd in de keuze van je OS. Een BSD- of Solaris-achtige (ZFS) is geen optie voor een HTPC.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FireDrunk
Interrupt 19 capture aanstaan?

Met toetscombo Alt + F1 krijg je 'geavanceerde' opties :)

Even niets...

• HarmoniousVibe
Probeer ook eens onboard controllers uit te schakelen die je toch niet gebruikt.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• Kriss1981
FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 11:51:
Interrupt 19 capture aanstaan?

Met toetscombo Alt + F1 krijg je 'geavanceerde' opties :)
Moet deze dan uit?
Probeer ook eens onboard controllers uit te schakelen die je toch niet gebruikt.
Heb standaard alles uitstaan, behalve onboard SATA en IDE, maar zal IDE ook eens uitschakelen.
Ben nu niet thuis, zal vanavond weer eens gaan stoeien.

• HarmoniousVibe

• FireDrunk
Nee, juist aan, dat wil zeggen dat de controller mag bepalen waar het BIOS van boot.

Even niets...

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:41

OMX2000

By any means necessary...

Eens en oneens. De topic start is een manier om het te doen. Maar ik denk dat het monnikenwerk is om alle nuttige informatie in de topic start te stoppen.

Ik ben het eens om de boel bij tweakers.net te houden, maar ik vind topic starts, hoe sterk ze geschreven zijn, niet altijd even handig.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 08:41:
[...]

niet aan beginnen als je ZFS met een extra HBA wil gaan gebruiken, bios mobo werkt niet met een sasuc8i kaartje.
Was dat niet opgelost na een bios update (die uitkwam nadat je het board al verkocht had) net om dit probleem aan te pakken?

Edit:
Can confirm that the new BIOS enables the Intel SASUC8I to work with one drive attached. I've ordered some more disks and will be able to test it further in a couple of days, but so far it looks good. Derek M.

[ Voor 33% gewijzigd door sloth op 03-08-2011 13:55 ]

• FireDrunk
Maar dan alleen bij nieuwere controllers volgens mij, en juist de SASuc8i was wat ouder dacht ik ;)

Even niets...

• iMars

iMars

Full time prutser

pierce schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 09:19:
[...]

Ik zie het, vreemd. Je hebt wel andere schijven. Draai je ook freenas?
Nee, ik heb 4x Samsung F4EG HD201UI. Ik draai Ubuntu met MDADM + XFS ;)

Verwijderd

sloth schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 13:46:
[...]

Was dat niet opgelost na een bios update (die uitkwam nadat je het board al verkocht had) net om dit probleem aan te pakken?

Edit:

[...]
ah.. die bios update was destijds erg gewenst maar ik heb nooit meegekregen (ook niet meer gezocht) dat het nu wel werkt ism oudere controllers .. in dat geval is het een erg zuinig bordje natuurlijk.

• Sleepie
Tsja veel vragen gaan ook over "welke hardware is geschikt".
Dat blijft moeilijk om in een TS op te nemen denk ik, aangezien er al weer nieuwe hardware is voordat de TS uberhaupt af is ;)
Wat wel handig zou kunnen zijn is om een soort van whitelist te maken van adapters die geschikt zijn, dat kan uit ervaringen van gebruikers.
Iets als:
AdaptermoederbordGetest op OSdoor
Intel SASUC8iSuperMicro XSIL8-FFreeBSD, OpenIndianaSleepie

BTW, ik heb nog wat spulletjes te koop staan die evt voor een NAS geschikt zijn, zie mijn sig.

[ Voor 5% gewijzigd door Sleepie op 03-08-2011 14:46 ]

• FireDrunk
Sleepie schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 14:44:
LSI 1068e Tyan S5502 (S1156) / Intel S3420 (S1156)Linux, FreeBSD, OpenIndiana, Windows, SolarisFireDrunk
HP P400""Linux, WindowsFireDrunk
HP P410""Linux, WindowsFireDrunk
Weet niet of dit gaat werken :+

Even niets...

• iMars

iMars

Full time prutser

FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 14:47:
[...]

Toevoegen/bijwerken in start post?

• Sleepie
FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 14:47:
[...]
We gebruiken allemaal ongeveer dezelfde kaartjes. Natuurlijk hoeft een kaartje maar 1 keer per OS vermeld te worden. Zo lang zal die lijst toch niet worden denk ik?

Anyway, het was maar een idee, omdat ik veel vragen over wel/niet werken van HBAs voorbij zie komen :)

Of misschien iets minder uitgebreid maken, maar wel aangeven welke kaartjes de meeste kans op succes hebben ofzo :)

[ Voor 12% gewijzigd door Sleepie op 03-08-2011 14:56 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Nu we het toch over kaarten hebben, iemand ervaring met ATTO technology?
Die hebben een paar leuke kaarten met in- en externe aansluitingen. Driver support for Windows®, Linux, Mac® OS X, VMware® and more

• FireDrunk
Duur, en volgens mij niet zo super snel...

[ Voor 6% gewijzigd door FireDrunk op 03-08-2011 16:01 ]

Even niets...

• iMars

iMars

Full time prutser

FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:00:
Duur, en volgens mij niet zo super snel...
hmmm...
600 MB/s per port/phy throughput in full-duplex mod

Verwijderd

Sleepie schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 14:44:
[...]

Tsja veel vragen gaan ook over "welke hardware is geschikt".
Dat blijft moeilijk om in een TS op te nemen denk ik, aangezien er al weer nieuwe hardware is voordat de TS uberhaupt af is ;)
Wat wel handig zou kunnen zijn is om een soort van whitelist te maken van adapters die geschikt zijn, dat kan uit ervaringen van gebruikers.
Iets als:

BTW, ik heb nog wat spulletjes te koop staan die evt voor een NAS geschikt zijn, zie mijn sig.
mag je nog toevoegen ESXi en LINUX en SOLARIS en FreeNAS (en 2e sasuc8i op dit mobo mogenlijk)

• FireDrunk
Jaja, SAS2.0, maar dat wil niet zeggen dat dat ding dat ook daadwerkelijk haalt...

Laatst vroeg iemand naar de Windows RAID implementatie:

http://kmwoley.com/blog/?p=429

Hier een linkje, geen RAID5 maar schetst wel een beeld...

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 03-08-2011 17:05 ]

Even niets...

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-06 15:31

lange

Boom Boom?

ik draai al een tijdje een freenas bakje met een 7 tal data disks (wd ears, 3x1,5tb en 4x2tb), in een raidz1 config.
nu laat de performance nogal te wensen over, lezen kom ik niet veel verder dan 70mbit (mbit ja ;)). en zeker als er meerdere threads tegelijk de pool aanspreken heb ik regelmatig te kampen met (cipher's) 'zaagtand performance'.

nu stel ik niet zoveel eisen, dus heb ik er verder weinig werk van gemaakt. echter met 20mbit downloaden en dan nog niet eens fatsoenlijk een xvid streampje kunnen kijken begint me nu toch een beetje de keel uit te hangen.

dus eerste stap was het geheugen verdubbelen (van 2 naar 4gb, ddr2 helaas..), wat weinig lijkt te helpen (ja 1 gb per disk idealiter, maar mobo/proc/mem vervangen is wat mij betreft de laatste optie).\

nu bedacht ik me vanmiddag dat de sata controller die ik gebruik nog een oude promise tx4 met pci interface is. en kan ik me goed voor stellen dat de snelheid van die pci interface nogal bottlenecked met vier disks.

idee is dus een 4 ports PCIe controller kaartje te scoren; gaat dit er in jullie ogen voor zorgen dat ik in ieder geval 150-200mbit contstante lees snelheden ga halen en zoja, welke kaart stellen jullie voor?
zo op het eerste gezicht is het aanbod van simpele sata controllers (dus zonder hw raid) bijzonder karig, of verkijk ik me nu enorm?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 23:33
welke kaart stellen jullie voor? zo op het eerste gezicht is het aanbod van simpele sata controllers (dus zonder hw raid) bijzonder karig, of verkijk ik me nu enorm?
Nee, klopt helemaal. Laat maar even weten als je wat gevonden hebt :) Er zijn in dit topic al wel een paar opties genoemd, maar de perfecte (goedkope) 4 poorts HBA heb ik nog niet echt gezien.

• HarmoniousVibe
FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 16:19:
[...]

Jaja, SAS2.0, maar dat wil niet zeggen dat dat ding dat ook daadwerkelijk haalt...

Laatst vroeg iemand naar de Windows RAID implementatie:

http://kmwoley.com/blog/?p=429

Hier een linkje, geen RAID5 maar schetst wel een beeld...
Zegt niks. Parity-loze raid is nooit heel erg slecht geweest in Windows. Het probleem was (is?) de write performance van raid 5 en raid 6. Ik heb ook over Win2k8 geen goed verhaal gelezen, maar goed ik heb het idee dat de meeste verhalen geschreven zijn door complete n00bs en ik heb ook zo snel nog geen fatsoenlijke benchmark kunnen vinden. Nog even een slag om de arm dus.

• Kriss1981
Ok, na een hoop gehannes eindelijk mijn intel SASUC8I aan de praat gekregen.
Heb eerst de bios van het mobo geupdate naar de laatste beta versie. Toen kwam het bootproces wel voorbij de intel controller, maar bleef het hangen bij de onboard AHCI controller. Heb die uitgeschakeld en op IDE gezet. Nu loopt het bootproces goed door.

Ga ik iets merken van het verschil tussen AHCI en IDE? Alleen mijn OS disk en download disks hangen hieraan.
Mijn data pool (6x2TB) hangt nu aan de intel controller. Werkt deze nu wel in AHCI mode? :?

• FireDrunk
AHCI geeft je ondersteunining voor NCQ en DIPM, en een minimale performance winst.

Ik had een mooie LSI SAS2.0 Controller gekocht in de veronderstelling dat het een LSI2008 HBA betrof, blijkt het achteraf een LSI2108 Raid-On-Chip controller te zijn waar dus geen IT Firmware voor te krijgen is :'(

Mailtje naar LSI gedaan, maar denk niet dat ze die leveren :(
Thijs,

MegaRAID controllers do not support IT firmware. IT firmware is reserved for our SAS HBA product line specifically.
:'(

[ Voor 81% gewijzigd door FireDrunk op 03-08-2011 21:53 ]

Even niets...

• Sleepie
Ben ik nou gewoon dom (zou goed kunnen hoor :+) of is het hele permissie verhaal in OpenIndiana gewoon compleet ondoorgrondelijk (tenzij je het zelf ontwikkeld hebt ofzo).

Nieuwe installatie OI151 + napp-it.
Ik maak een pool, daarna een ZFS Folder 'data', die folder 'data' share ik met SMB met de 'guest ok' optie.
So far, so good, ik kan erbij vanuit Windows en hoef geen password in te vullen.

Nu destroy ik de ZFS folder 'data' in napp-it.
Vervolgens maak ik een nieuwe ZFS folder, weer 'data', ik share die met SMB met de 'guest ok' optie.
Werkt totaal niet, in Windows moet ik opeens een password invullen.

Bij elke andere ZFS folder die ik in napp-it maak en share met 'guest ok' hetzelfde verhaal, ik kom er niet meer in :S

reset acl's, smb restart, server reboot, client reboot, helpt allemaal niks.
De hele 'guest ok' optie werkt gewoon niet meer.

En daardoor durf ik het gewoon niet te gaan vullen met data, het zou namelijk betekenen dat als ik ooit een ZFS folder destroy in napp-it, ik nooit meer bij mn andere shares kan vanuit Windows 8)7

• FireDrunk
Heb je het al eens op de command line geprobeerd op te lossen?
Was iets met zfs export ofzo?

Even niets...

• Sleepie
FireDrunk schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 22:35:
Heb je het al eens op de command line geprobeerd op te lossen?
Was iets met zfs export ofzo?
Ik heb geen idee hoe en ik kan ook maar erg weinig documentatie over OI vinden :(

Krijg net van een topic-genoot te horen dat het een soort bugje is als je de folder dezelfde naam geeft.
Met een andere naam moet het werken.
Als dat zo is, is het niet zo erg.

[ Voor 23% gewijzigd door Sleepie op 03-08-2011 22:50 ]

• Sleepie
Voor iedereen die ESXi draait en zich zorgen maakte om de 8GB limit van ESXi 5.0 (free) is er goed nieuws:
http://jasonnash.com/2011...s-revised-vram-licensing/

De free ESXi krijg nu een max van 32GB _/-\o_

Thanks to borroz voor de link!

Verwijderd

Nice! :)

• FireDrunk
Zeker nice! En het is zelfs een physical limit, dus volop overcommitten en transparant page sharing gebruiken!!!

Even niets...

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Was net even naar atto opzoek vanwege post hierboven .... Mag ik je bedanken ... _/-\o_

ik kom net dit tegen pfexec /usr/local/sbin/smartctl -a -d sat,12 /dev/rdsk/c9t5d0 let vooral even op sat,12
En nu werkt smartctl volledig lijkt het ..... ps ik heb smartctl 5.41 2011-06-09 r3365 [i386-pc-solaris2.11] (local build) dus al een redelijk recente ;)
merci , ben ik blij mee want ik vind die self test erg prettig. elke dag een short en wekelijks de lange.
Doet alleen mijn oude pata disk nog niet meewerken.

Over atto hba's. support voor win linux osx en vmware, niet solaris of bsd al zag ik dat het waarschijnlijk werkt mt de mpt driver.
Verder zeggen ze niets over welke chips worden gebruikt.

• FireDrunk
mpt driver is Fusion MPT systeem, en dat is volgens mij proprietary van LSI :)

Bron: http://lsi.com/products/s...nts/Pages/LSISAS2008.aspx (kopje benefits)

Even niets...

• lange

lange

Boom Boom?

Nielson schreef op woensdag 03 augustus 2011 @ 17:51:
[...]
Nee, klopt helemaal. Laat maar even weten als je wat gevonden hebt :) Er zijn in dit topic al wel een paar opties genoemd, maar de perfecte (goedkope) 4 poorts HBA heb ik nog niet echt gezien.
tsja prijs technisch gezien kom ik vrij snel uit op de highpoint rocketraid 2640,
lijkt me opzich een prima prijs voor een 4 ports controllertje (dacht dat de promise destijds ook zoiets kostte).
alleen nog even uitvinden of dit kaartje zich ook als dom controllertje kan gedragen en of freenas er lekker mee babbelt..

/edit
hmm alles behalve probleemloos zo te horen;
D.) I just recently switched to this setup, I flashed my rr2640x4 card to non-RAID bios. With the recent Highpoint release of new FreeBSD 7.2 drivers (and FreeBSD 8.0! Woohoo!) it seems to be working.

Here are some main issues I had with these cards. This is just informational. My situation is probably a lot different from everyone else.
1. ZFS w/ legacy drives setup was a pain. Once I setup a zfs pool and rebooted more than one drive switch from legacy to 'initialized' according to the highpoint controller and so lost by freenas.
2. ZFS w/Single JBOD Arrays = Too slow. Something I couldn't figure out. I had 8 drive raid2z and I couldn't push gigabit speeds.
2a. I had rr2300 and rr2640x1 installed on the same machine. But I was unable to manage both cards via Highpoint web interface. Required me to reboot the machine to switch between the rr2300 and rr2640x1 changes or check SMART info.
2b. I had RR2640x4 and RR2640x1 installed on the same machine. But with my Gigabyte GA-MA790X-UD4P mobo it wouldn't boot half the time. But it did most 1/3 of the time? I just didn't reboot often. I really think this is a Motherboard issues not a Raid card issue.
3. In the beginning and little wishful thinking, that I could create a 8xRAID5 across two controllers. Well you can't. Darn...
4. When I had rr2640x4 and rr2640x1 installed I tried RAID5 on each controller. Then took each RAID5 and placed them in ZFS Pool. That worked well. I had very impressive performance from my two RAID5 arrays in a single zfs pool. Until.... Power outage while writing data. Because I had write-back cache enable on the controllers, (these cards do not have battery backup) it caused some severe zfs corruption. I Almost lost all my data after few weeks of zfs research I was able to recover my data.
5. Remember these are not true hardware raid controllers. Multi-core CPU is needed if you need high performance.

Well I hope this info was useful.

[ Voor 57% gewijzigd door lange op 04-08-2011 10:25 ]

• FireDrunk
http://cgi.ebay.com/QLogi...45fc35c2f9#ht_2613wt_1187

Ligt het aan mij of is dit spotgoedkoop :)

Even niets...

• Mafketel
als je 100 pleuro aan een sata 4 poort kaartje wilt uitgeven waarom niet diezelfde €100 aan een 8 poorts sas kaartje? pricewatch: Supermicro AOC-USASLP-L8i of €160 aan een 8 poorts sas2 kaartje? pricewatch: Supermicro -USAS2-L8i 8-Port SAS/2

anders een 2 poorts pricewatch: Asrock SATA3 Card
maar dan moet je os wel Marvell 88SE9123 / 88SE9120 ondersteunen. en als je bij 8 poorten bent ben je ook al €60 verder plus een moederbord met 4 pci-e sloten ;)

[ Voor 78% gewijzigd door Mafketel op 04-08-2011 10:29 ]

• lange

lange

Boom Boom?

Mafketel schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:12:
als je 100 pleuro aan een sata 4 poort kaartje wilt uitgeven waarom niet diezelfde €100 aan een 8 poorts sas kaartje? of €160 aan een 8 poorts sas2 kaartje?

anders een 2 poorts pricewatch: Asrock SATA3 Card
maar dan moet je os wel Marvell 88SE9123 / 88SE9120 ondersteunen.
klinkt goed, eens googlen..
las net wel dat cipher niet bijzonder positief is over de marvell controllers.. (hier)

had er trouwens nog niet naar gekeken omdat hw raid het in mijn ogen al te ingewikkeld maakt, maar veel andere opties lijk ik niet te hebben.
idealiter prik ik de kaart erbij, boot en zonder een drivertje te installen worden de disks netjes herkend (zoals bij de promise ;)). maar dat lijkt dus makkelijker gezegd dan gedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door lange op 04-08-2011 10:40 ]

• Mafketel
Wat cipher daar zegt is dat je moet oppassen omdat de ondersteuning heel verschillend is per os en chipset. En dat was precies wat ik ook zeg volgens mij O-)

• lange

lange

Boom Boom?

Mafketel schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:31:
Wat cipher daar zegt is dat je moet oppassen omdat de ondersteuning heel verschillend is per os en chipset. En dat was precies wat ik ook zeg volgens mij O-)
mja zo kan je het ook uitleggen :P
Daarnaast 2 SATA via Marvell 88SE6111 die een apart kleurtje hebben, die zijn van mindere kwaliteit. Marvell is een chip die onder Linux/BSD/Solaris een zeer wisselende driverkwaliteit kent. Kwestie van uitproberen.
maakt mij niet bijster enthousiast in ieder geval ;)

• Mafketel
ik zie net wel dat je do 20 versie moet hebben en niet de 23 versie ;) 20 is nieuwer en heeft niet een pata bug.
Verder is het een ahci device dus ondersteund.

[ Voor 17% gewijzigd door Mafketel op 04-08-2011 10:46 ]

• FireDrunk
Dat is een bold statement... Ook AHCI is onderhevig aan drivers...
Dat het AHCI compliant is wil nog niet zeggen dat het GOED werkt. het kan best zo zijn dat het device inc drives gedetecteerd word, maar zodra er verkeer overheen gaat het ding finaal op zijn gat gaat...

Even niets...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12 23:33
Klopt, heb ook zo'n Marvell kaartje gehad voor m'n linux mdadm raid5 maar zogauw je de array een beetje belast krijg je massa's kernelfouten en wordt je schijf eruit gekicked of loopt je complete systeem vast. Heb nu een cheap Sil3132 kaartje en dat draait probleemloos.

Verwijderd

Ik zit te twijfelen hoe ik nu verder ga. Eigenlijk moet er een nieuw moederbord+cpu+geheugen komen om wat meer power te hebben. De Atom heeft niet voldoende puf om met samba de gigabit link vol te trekken. Daarnaast wil ik met ESXi VM's gaan draaien tegen de iscsi-target van de fileserver. Appeltje eitje zou je zeggen, zet er een systeem naast, prop er een bak geheugen in, klaar.

Dat is dan weer niet heel effectief in termen van aanschafkosten en stroomverbruik. Ik zit daarom met het volgende idee te spelen: één machine bouwen met 16GB RAM en een nette sandy bridge cpu, hang de disks raw/physical aan de fileserver VM, draai op die fileserver VM de iscsi-target en laat daar de overige VM's van opstarten.

Daarbij heb ik de volgende vragen:
  • Als ik de disks raw doormap, herkent Ubuntu dan direct de mdadm partities?
  • Wie is er dan verantwoordelijk voor het powermanagement van de disks, ESXi of Ubuntu?
  • Ga ik hier geen grote performancenadelen van ondervinden? De bedoeling is een aantal VM's op te kunnen starten, maar deze worden niet heel actief belast
  • Hoe goed is ESXi met het power management, zou de 15w idle dan nog haalbaar zijn (excl disks)?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2011 11:10 ]

• Sleepie
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:09:
Ik zit te twijfelen hoe ik nu verder ga. Eigenlijk moet er een nieuw moederbord+cpu+geheugen komen om wat meer power te hebben. De Atom heeft niet voldoende puf om met samba de gigabit link vol te trekken. Daarnaast wil ik met ESXi VM's gaan draaien tegen de iscsi-target van de fileserver. Appeltje eitje zou je zeggen, zet er een systeem naast, prop er een bak geheugen in, klaar.

Dat is dan weer niet heel effectief in termen van aanschafkosten en stroomverbruik. Ik zit daarom met het volgende idee te spelen: één machine bouwen met 16GB RAM en een nette sandy bridge cpu, hang de disks raw/physical aan de fileserver VM, draai op die fileserver VM de iscsi-target en laat daar de overige VM's van opstarten.

• Wie is er dan verantwoordelijk voor het powermanagement van de disks, ESXi of Ubuntu?
  • Ga ik hier geen grote performancenadelen van ondervinden? De bedoeling is een aantal VM's op te kunnen starten, maar deze worden niet heel actief belast
  • Hoe goed is ESXi met het power management, zou de 15w idle dan nog haalbaar zijn (excl disks)?
Ubuntu herkent meteen de mdadm partities als je een physical raw device mapping maakt. Zie hier (halverwege bij CREATE A PHYSICAL RDM) Ik heb dat zelf op die manier gedaan, RDM maken, disks toevoegen aan de ESXi VM en ze worden meteen herkend.
Powermanagement weet ik niet, met RDMs kan ik me zo voorstellen dat het ESXi is, maar ik heb daar zelf nooit mee getest
Nee, dat gaat prima werken, ik had ESXi draaien op een Xeon 3440 met 16GB RAM, een Ubuntu VM voor de storage (NFS trouwens, geen iSCSI in mijn geval) en nog 3 Windows VMs die op de NFS gesharde storage pool stonden. Werkt prima, VMs reageren voldoende vlot en ik trok nog makkelijk 1 Gbit vol vanuit de filestorage naar Windows.
Powermanagement, geen idee.

• lange

lange

Boom Boom?

Mafketel schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 10:45:
ik zie net wel dat je do 20 versie moet hebben en niet de 23 versie ;) 20 is nieuwer en heeft niet een pata bug.
Verder is het een ahci device dus ondersteund.
tsja ik denk dat het de supermicro (l8i) gaat worden, veel goede ervaringen mee en eventueel schaalbaar voor de toekomst.
ook prima te betalen..

/edit
nm ;)

[ Voor 13% gewijzigd door lange op 04-08-2011 12:10 ]

• Sleepie
Ik ben nog steeds aan het stoeien met de rechten in OpenIndiana :S

Hoe krijg ik het voor elkaar dat een file (of dir) gemaakt door een locale user read/writeable is voor Everyone via een Windows share? Ik krijg het maar niet voor elkaar en ik snap het ook niet.

Waarom kan ik deze file gewoon bewerken (delete/rename)
hans@wega:/tank/data/TVSeries/Damages$ /usr/bin/ls -alhV tvshow.nfo
-rw-rw-rw-   1 sabnzbd  sabnzbd     2.5K Aug  4 03:41 tvshow.nfo
                 owner@:rw-p--aARWcCos:-------:allow
                 group@:rw-p--a-R-c--s:-------:allow
              everyone@:rw-p--a-R-c--s:-------:allow

en deze niet
hans@wega:/tank/data/TVSeries/Damages/Season 01$ /usr/bin/ls -alhV Damages\ -\ s01e01\ -\ Get\ Me\ A\ Lawyer.tbn
-rw-rw-rw-   1 sabnzbd  sabnzbd      12K Aug  4 03:47 Damages - s01e01 - Get Me A Lawyer.tbn
                 owner@:rw-p--aARWcCos:-------:allow
                 group@:rw-p--a-R-c--s:-------:allow
              everyone@:rw-p--a-R-c--s:-------:allow

Het verschil verder:
De eerste file staat in de folder "Damages" die ik onder windows heb aangemaakt, de file zelf is er door SickBeard (draaiend onder user 'sabnzbd') weggezet
De tweede file staat in de subdir "Season 01", een subfolder van "Damages" die door SickBeard is aangemaakt.

Ik heb in de ACL settings op de bovenliggende 'data' ZFS Folder de locale user 'sabnzbd' toegevoegd, met domweg alle rechten aangevinkt.
Voor de eerste file heeft dat het probleem opgelost (voor ik die rechten had toegekend kon ik vanuit Windows die file ook niet deleten/renamen), maar voor de files in de door SickBeard aangemaakte folders werkt het nog steeds niet :(

Update:
Het lukt nu wel om een locale smb user op OpenIndiana aan te maken waarmee ik vanuit Windows kan inloggen en de share kan 'managen'.
Zo te zien gaat het op die manier dan eindelijk lukken 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Sleepie op 04-08-2011 13:42 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Verwijderd schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:09:
Een deel van de vragen komen aan bod in het ' Zuinige ESXi Server ' topic. In mijn ervaring gaat het verbruik wel wat omhoog bij inzet van ESXi, ook na tweaks. ESXi is erg gestript, waardoor de geavanceerde features van de hardware soms niet of onvoldoende worden aangesproken. Ga je wat tweaken dan kjun je het verbruik nog wel wat omlaag brengen, waarna de afweging komt of de performance het je waard is.

[ Voor 19% gewijzigd door Dadona op 04-08-2011 14:39 ]

De CSL/OT kroeg !

• Mafketel
heeft everyone wel executable rechten op de die season 1 dir? en als er ergens deny staat ben ook het sjakie ;)

• Kriss1981
Gister avond nog bezig geweest mijn nieuwe confi op te zetten samen met de intel controller. Dat werkt nu eindelijk. Maar het gezeur is nog niet voorbij. Voor het OS (ZFSguru/FreeBSD) wil ik een laptopschijf, die ik nog heb liggen, gebruiken. Nu bleek deze ongeveer 160 Current Pending Sectors te hebben. Dus heb ik een volledige zero-write gedaan. Toen had ie er plots ongeveer 390 8)7 Terwijl ik in dit topic had gelezen dat dit na een zero-write 0 zou moeten zijn. Daarna nog maar een keer geprobeerd. Nu via de cli i.p.v. de webinterface van zfsguru, maar het resultaat is dat ik nu 500+ Current Pending Sectors heb |:(

Iemand hier een verklaring voor? en kan ik deze schijf nog blijven gebruiken?
Kan vanavond wel even de volledige smart-output hier dumpen.

• FireDrunk
Nee, hijs gewoon kapot...

Even niets...

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 11:37

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Kent opensolaris geen chmod? :+ Gewoon 777 aan je /data geven? :p Doe ik ook in linux aangezien ik toch op alle shares mag, en je moet wel inloggen, maar ik wil wel altijd alles kunnen wijzingen enzo :)

Verwijderd

dat is een goede verklaring :'(

• Sleepie
DJ-Visto schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 16:19:
Kent opensolaris geen chmod? :+ Gewoon 777 aan je /data geven? :p Doe ik ook in linux aangezien ik toch op alle shares mag, en je moet wel inloggen, maar ik wil wel altijd alles kunnen wijzingen enzo :)
Ja OpenIndiana kent chmod :) Alle bestanden hebben ook netjes 777 of 666.

Probleem is dat OpenIndiana voor CIFS authenticatie helemaal geen gebruik maakt van die rechten ;)
Anders was het inderdaad simpel genoeg :)

Het probleem is dat de bestanden die en locale user op het systeem aanmaakt (het account waaronder sabnzbd/sickbeard draait dus) geen rechten overerft van de mappen erboven.
En ik kan maar niet vinden hoe je dat ingeregeld krijgt.

Maar ik Google gewoon verder :)

[ Voor 24% gewijzigd door Sleepie op 04-08-2011 17:13 ]

• FireDrunk
Verklaring is simpel... Als je schijf het te druk heeft om een current pending sector te repareren mag dat getal wel oplopen, maar zodra je een paar zero-writes over die sector gedaan hebt, zouden ze gerelocate moeten worden... Als dat getal alleen maar oploopt, betekend het 99.9% van de gevallen dat je disk kaduuk is.

Even niets...

• Sleepie
Weer een stapje verder gekomen (denk ik dan toch) met het rechten probleem.

SickBeard draait als service onder de user 'smb'

Als ik via SSH inlog op de OpenIndiana machine als 'smb' en ik maak in de map "TVSeries" een folder of file aan, krijgt die netjes alle ingestelde permissies mee en kan ik er via Windows (waar ik ook als 'smb' inlog op de share) gewoon bij met alle rechten.

Echter, maakt het SickBeard proces (draaiend onder 'smb' zou je toch zeggen dat dat uiteindelijk de user 'smb' is dan ...) een folder aan, dan krijgt die de bewuste rechten niet mee.
En dan heb ik in Windows dus alleen lees-rechten.

Precies hetzelfde trouwens voor files gedownload met Sabnzbd (draait ook onder de 'smb' user en heeft precies hetzelfde probleem).

Het lijkt dus eerder een sabnzbd en/of sickbeard probleem te zijn.

Vreemd genoeg vind ik toch wel wat posts van mensen die zeggen dat het prima werkt.

• FireDrunk
offtopic:
nothing to see here people, move along ;)

[ Voor 93% gewijzigd door FireDrunk op 04-08-2011 20:17 ]

Even niets...

• HarmoniousVibe
Haha die al veel eerder voorbij gekomen, toch? Ik kende en gebruikte hem in ieder geval al langer. Op 4096.

[ Voor 39% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-08-2011 20:12 ]

• FireDrunk
HarmoniousVibe schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:12:
Haha die al veel eerder voorbij gekomen, toch? Ik kende en gebruikte hem in ieder geval al langer. Op 4096.
Zat niet optimaal in het tuneraid scriptje, dus even aangepast in mijn geval...

[ Voor 14% gewijzigd door FireDrunk op 04-08-2011 20:18 ]

Even niets...

• Sleepie
HarmoniousVibe schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 20:12:
edit:

Inderdaad andere parameter, ik moet beter opletten

[ Voor 16% gewijzigd door Sleepie op 04-08-2011 20:15 ]

• FireDrunk
Hej, nou zie ik hem er ineens tussen staan... maar hij werd bij mij niet aangepast... :S
Vreemd...

Ah, die 1536 is van het tune script... Die is dus niet optimaal (bij mij...)

Heb de [$RASIZE/8] veranderd in [$RASIZE], dat lijkt mij beter...

[ Voor 44% gewijzigd door FireDrunk op 04-08-2011 20:21 ]

Even niets...

• Sleepie
Overigens heb ik zelf toen ik nog een mdadm raid had wisselende resultaten gehaald met dat script.
Ben de boel toen uiteindelijk ook maar handmatig gaan tunen.

Eindelijk iets ontdekt over mijn rechten probleem, het lijkt iets te maken te hebben met de python manier van directories schrijven, waardoor deze niet de juiste permissies meekrijgen :(
http://forums.sabnzbd.org...7&hilit=permission#p50737

Dus ik moet de permissies vanuit Windows dan zo af en toe maar goed zetten.
Of een cron job zien te maken die de juiste permissies zet iedere nacht.

[ Voor 14% gewijzigd door Sleepie op 04-08-2011 20:39 ]

• Sleepie
En even de 120GB Vertex 2 SSD als read-cache toegevoegd aan mijn raidz2 pool.

Ik heb een bonnie++ testje van voor en na:

Voor
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yP7OyWKZ5SC9xzlfqCBOUr0E/medium.png

Na
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IYgcwSZnsVvjL57EJMrkdAsC/medium.png

Vreemd genoeg gaan file transfers van NAS naar Windows nu opeens trager :?
Het was altijd 100+ MB/sec, nu rond de 80 MB/sec.

• FireDrunk
Wel vreemd dat je CPU zo tegen het dak aan zit?

Even niets...

• Sleepie
FireDrunk schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 21:33:
Wel vreemd dat je CPU zo tegen het dak aan zit?
Ja, geen idee waarom dat is. Ook geen idee of die waarde klopt trouwens.
Net even gekeken met 'top' tijdens een filecopy en dan is de CPU load gewoon zowat niks.
Niet echt iets om me zorgen over te maken denk ik.

• HarmoniousVibe
Is dat niet meestal zo als je per char leest of schrijft?

• Sleepie
HarmoniousVibe schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 22:10:
Is dat niet meestal zo als je per char leest of schrijft?
Zou best kunnen, verder loopt alles soepel in ieder geval.
Al ben ik nog niet overtuigd van die SSD read cache, blijft vreemd dat file transfers daarmee trager geworden zijn.

• HarmoniousVibe
Nou ja het lijkt me dat zo'n cache niet veel zin heeft bij 1 sequential read. Dat is dan toch allemaal 'unieke' data die maar één keer gelezen wordt. Cache is dan een overbodig tussenstation. Het zou kunnen dat het beter gaat als je hetzelfde bestand nog een keer overpompt.

Sowieso, als alles op een NAS staat, waarom maak je je dan zo druk om de sequentiële performance? Die is toch gelimiteerd door ethernet. of je schijven dan 600MIB/s of 200MiB/s maakt niet heel veel meer uit. Veel hoger dan 100MiB/s ga je toch nooit halen. En benchen over gbit is ook niet echt handig als je de gbit zelf niet wilt benchen.

Ik denk dat zo'n cache alleen veel zin heeft voor web- of databaseserver, vmware-image hosting of torrenting (veel torrents). Dus waar data van all over the place door veel clients wordt gelezen.

[ Voor 34% gewijzigd door HarmoniousVibe op 04-08-2011 22:26 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05
Het lijkt mij dat een cache alleen relevant is in een situatie waarbij je veel verschillende clients hebt die behapbare hoeveelheden data verwerken (documenten, kleine bestanden). Die komen dan in de cache en dat gaat super hard.

Grote films sequentieel overzetten gaan in mijn beleving niets winnen met een cache. Het is eerder een extra component in de keten dan dat het iets op gaat leveren, lijkt mij?

Ik maak me zelf trouwens wel een beetje druk om performance omdat je met 2 nics en bonding voorbij de 220 MB/s kunt komen tussen twee computers. Met zoveel storage schiet dat tenminste op. Maar SSDs helpen daar niet bij lijkt me.

[ Voor 22% gewijzigd door Q op 04-08-2011 22:29 ]

• FireDrunk
Voor schrijven heeft het in het geval van ZFS meer zin bij jou dan lezen. Je zou beter random writes kunnen doen omdat die door de SSD opgevangen worden. Daarna gaan ze sequentieel naar je disks toe... Dat scheelt...

IOmeter gebruiken :)

Even niets...

• Sleepie
Het was ook maar een probeerseltje, ik heb die disk toch over :)

Ik had ook niet echt verwacht dat het sneller zou gaan, maar was wel verbaasd dat je snelheid inlevert. Maar het is inderdaad een extra component in de keten, dus daar zal het dan wel mee te maken hebben.

En weer een nieuwe aflevering in de OpenIndiana/napp-it en permissions soap....zucht |:(

Na een reboot van de server zijn alle ACL's die ik op de share had gezet domweg verdwenen.
Gevolg: permissies kloppen voor geen meter meer en daardoor werkt het idee van "ik ga vanuit Windows nar de share, doe een Change Permissions en laat alles lekker inheriten vanaf de top folder" ook niet meer :(
Is natuurlijk wel te herstellen (deels ook wel gedaan), maar ja als je dat elke keer moet doen.......

Is er nou gewoon geen enkele ZFS oplossing (met GUI graag) waar je op een 'normale' manier permissies kunt zetten en die ook SABnzbd/SickBeard kan draaien :?

[ Voor 55% gewijzigd door Sleepie op 05-08-2011 00:19 ]

• onox
Sleepie schreef op donderdag 04 augustus 2011 @ 23:50:
Het was ook maar een probeerseltje, ik heb die disk toch over :)

Ik had ook niet echt verwacht dat het sneller zou gaan, maar was wel verbaasd dat je snelheid inlevert. Maar het is inderdaad een extra component in de keten, dus daar zal het dan wel mee te maken hebben.

En weer een nieuwe aflevering in de OpenIndiana/napp-it en permissions soap....zucht |:(

Na een reboot van de server zijn alle ACL's die ik op de share had gezet domweg verdwenen.
Gevolg: permissies kloppen voor geen meter meer en daardoor werkt het idee van "ik ga vanuit Windows nar de share, doe een Change Permissions en laat alles lekker inheriten vanaf de top folder" ook niet meer :(
Is natuurlijk wel te herstellen (deels ook wel gedaan), maar ja als je dat elke keer moet doen.......

Is er nou gewoon geen enkele ZFS oplossing (met GUI graag) waar je op een 'normale' manier permissies kunt zetten en die ook SABnzbd/SickBeard kan draaien :?
Draai je ook samba op die bak? (Omdat je het hele tijd over windows shares hebt :)) Misschien anders in een IRC channel van Openindiana vragen hoe dat met die ACL's zit? IMO zou ik gewoon de command line tools leren, zo moeilijk is dat niet :)

• FireDrunk
onox schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 08:02:
Draai je ook samba op die bak? (Omdat je het hele tijd over windows shares hebt :)) Misschien anders in een IRC channel van Openindiana vragen hoe dat met die ACL's zit? IMO zou ik gewoon de command line tools leren, zo moeilijk is dat niet :)
SMB is niet altijd Samba hoor? Solaris heeft zijn eigen SMB implementatie...

Even niets...

• onox
FireDrunk schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 08:23:
[...]

SMB is niet altijd Samba hoor? Solaris heeft zijn eigen SMB implementatie...
Ah, en die SMB implementatie leeft in kernel space? :) Was zelf alleen bekend met Samba onder Linux.

[ Voor 7% gewijzigd door onox op 05-08-2011 08:59 ]

• Sleepie
onox schreef op vrijdag 05 augustus 2011 @ 08:57:
Ah, en die SMB implementatie leeft in kernel space? :) Was zelf alleen bekend met Samba onder Linux.
Precies, eigen SMB in kernel space it is en dat werkt heel anders dan Samba in Linux.
Samba onder Linux is geen probleem, dat heb ik in 5 minuten opgezet zoals ik het hebben wil.

De OpenIndiana implementatie daarentegen is een heel ander verhaal.
Ik begin het langzaamaan een beetje te begrijpen (na een week stoeien en Googlen), maar je verwacht toch niet dat na een reboot alle rechten die je gezet hebt zomaar opeens verdwenen zijn :S

Ik zoek gewoon een ZFS oplossing, met een GUI waarop ik ook Sabnzbd en SickBeard kan draaien.
In OpenIndiana lukt dat op zich wel, maar heb ik het probleem met rechten (bestanden door python geschreven erven geen rechten over)

In FreeNAS krijg ik SABnzbd niet aan de praat (deze howto gevolgd). SABnzbd blijft zeuren dat Cheetah niet installed is.

FreeBSD heeft geen GUI

ZFSGuru heb ik nog niet geprobeerd, maar is nog volop in ontwikkeling, dus weet ik niet of dat wel zo'n goed idee is......

Verwijderd

nexentacore & napp-it O-)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2011 10:17 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.