• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@CiPHER: Ik denk dat ik het notebook-hardware verhaal opzij laat liggen, het moet niet al te duur zijn, ik was meer op zoek naar gemakkelijke vervang onderdeel-a-met-b en je bespaart je n-watt. Bedankt voor het geheugen/disk advies iig.
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 18:32:
Een H61/H67 + G620 combinatie zou ook een watt of 14 moeten kunnen halen, ik ga zelf het brazos platform dan ook links laten liggen en kies voor de G620 combi. Die heeft toch net even wat meer power voorhanden :)
Wat ga je software wise erop uithalen? Want het scheelt qua geld ook wel wat tov die i3 2100. Zie net een gigantisch TDP verschil tussen de G620 en G620T, ik neem aan dat je de laatste bedoelt met 35W. Voorlopig ontwerp:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620T€ 61,-€ 61,-
5Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 57,90€ 289,50
1Lian Li PC-Q08B€ 88,90€ 88,90
1G.Skill F3-12800CL9D-8GBSR2€ 66,90€ 66,90
1Asus P8H67-I€ 85,91€ 85,91
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 592,21

[ Voor 78% gewijzigd door analog_ op 29-07-2011 18:56 ]

Verwijderd

Ik ga voor de normale variant, TDP zegt me niet zoveel: hij draait toch primair idle en ik heb zo het vermoeden dat de normale variant op 2.2ghz niet zoveel onzuiniger is. Hij kan echter lekker doorstomen naar de 2.5ghz. Je zult er wel een goed moederbord en zuinige voeding bij moeten hebben wil je het halen, een Asus plank is dan niet het meest briljante ding.

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23
Even wat pics voor tussendoor, lekker een paar uurtjes bezig geweest met het overzetten van alle onderdelen in de norco behuizing.

Klikken voor een groter formaat :)
Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/10.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/4.jpg

En je ziet ook dat de harddisks gedraaid gemonteerd zitten dit was voor mij een verrassing want op de 'internet' foto's konden de OS schijven anders gemonteerd worden. ( Of ben ik nu raar bezig geweest en past het wel? :P )
Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://82.171.229.229/tweakers/server/thumbs/9.jpg

Nu krijg ik volgende week nog een rits schijven binnen, het word een build met 1,5TB samsung F4 schijven.
En ik moet nog een kabeltje meebestellen om de 3 120mm fans op aan te sluiten, het originele norco fan printje past namelijk niet op de 3x120mm fan plate die ik er ingebouwd heb.

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-12 21:43
ook even een update van deze kant:

Nogsteeds geen SABnzbd op mijn 0.7.2. Sabanda (revisie 6694)

Ik krijg het maar niet voor elkaar.. :(
Full version op een USB, maar op de een of andere manier lukt het mij niet..
Afbeeldingslocatie: http://www.rezpected.com/sab.jpg

Iemand die mij wil helpen?? _/-\o_

Verwijderd

brndst schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 19:34:

En je ziet ook dat de harddisks gedraaid gemonteerd zitten dit was voor mij een verrassing want op de 'internet' foto's konden de OS schijven anders gemonteerd worden. ( Of ben ik nu raar bezig geweest en past het wel? :P )

zitten die bevestigingsplaatjes niet gedraaid :?

• Birdie_NL
Nee die zitten niet gedraaid, die plaatjes kunnen maar op 1 manier op de behuizing geschroeft worden en dat is zoals hij nu zit.. beetje vreemd dus. ik heb ook elke manier geprobeerd en dit was dus de enigste manier.

Verwijderd

brndst schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 20:20:
[...]

Nee die zitten niet gedraaid, die plaatjes kunnen maar op 1 manier op de behuizing geschroeft worden en dat is zoals hij nu zit.. beetje vreemd dus. ik heb ook elke manier geprobeerd en dit was dus de enigste manier.
dan zitten de diskjes gedraaid op de bevestigingsplaatjes ? snap dat jij daar allang naar gekeken heb maar zoals ze nu zitten is wat vreemd... maar vast = vast 8)

• Birdie_NL
Verwijderd schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 20:31:
[...]

dan zitten de diskjes gedraaid op de bevestigingsplaatjes ? snap dat jij daar allang naar gekeken heb maar zoals ze nu zitten is wat vreemd... maar vast = vast 8)
Heb daar inderdaad al naar gekeken, laat ik er morgen nog maar een keertje rustig naar kijken. :)

• parcifal
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02-2021
brndst schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 20:20:
[...]

idd wel heel vreemd , ik heb mijn schijven toch echt gemonteerd in de lengterichting
met dan daarbij dat de 2 schroefjes voor elk plaatje dan net buiten de HDD valt om em dan gemakkelijk
los te halen , en dit leek me ook de bedoeling.
alleen met een ssd kwam ik nie uit , dat paste toch niet op die plaatjes, de gaatjes komen niet overeen
maar ook geen nood ik heb er een tywrap doorheen gehaald om de ssd vast te zetten -) werkt ook en goed genoeg.
Maar dit is toch echt wel een mis-design van Norco , t had allemaal een stukje beter gekund met passende gaatjes voor zowel ssd als hdd op verschillende manieren te plaatsen.
Vraag me af wat voor ontwerpers ze daar hebben..... met de blauwe leds zijn ze ook de fout mee ingegaan
dat hadden ze toch kunnen zien bij t testen ( aannemend dat ze dat toch doen ...)
Voor de 120mm fans heb ik gewoon de boel gesoldeert want die 3 pin stekkertjes weer verlengen enzo dat bracht niet veel soeps, ik heb ze aan elkaar gesoldeert en netjes met krimpkous geisoleerd , bovendien heb ik de middelste van de 3 fans geschakeld gemaakt door een schakelaartje op t front te monteren om de boel nog stiller te maken als t toch lange tijd idle loopt.
De 80 mm fans achterin vervangen door zeer stille Scythe fans 1000 rpm , hoor ze echt nauwelijks lopen
en toch voldoende om de boel koel te houden heb ik zo t idee.
Voor wat extra outtake heb ik nog een 92mm fan van Scyte 1500 rpm op de laatste pci slotplaatjes gemonteerd met tywraps -) gaat prima en t zit vast , mischien ooit es met wat schroefjes doen tzt ,aar nodig is t ook niet.

btw. je hebt wel leuk fans wat doen die voor rpm en flow ?

[ Voor 11% gewijzigd door parcifal op 29-07-2011 23:23 ]

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:51
Turk schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 19:44:

[afbeelding]

- Is /usr/local/bin/SABnzbd.py wel executable?
- Heb je wel (de juiste versie van) python geinstalleerd staan?
- Probeer het eens als een andere user als root?

Verwijderd

brndst schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 20:37:
[...]

Heb daar inderdaad al naar gekeken, laat ik er morgen nog maar een keertje rustig naar kijken. :)
zo zit het hier op die 3216

Afbeeldingslocatie: http://img842.imageshack.us/img842/7179/ssdplaatje.jpg

Verwijderd

parcifal schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:14:
..
De 80 mm fans achterin vervangen door zeer stille Scythe fans 1000 rpm , hoor ze echt nauwelijks lopen
Voor wat extra outtake heb ik nog een 92mm fan van Scyte 1500 rpm op de laatste pci slotplaatjes gemonteerd met tywraps -) gaat prima en t zit vast , mischien ooit es met wat schroefjes doen tzt ,aar nodig is t ook niet.
die achterste 2.. blazen die naar binnen of naar buiten bij jou ?
ik heb alle fans vervangen door noctua's maar vind de disk temps te hoog.

• Birdie_NL
parcifal schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:14:
[...]

idd wel heel vreemd , ik heb mijn schijven toch echt gemonteerd in de lengterichting
met dan daarbij dat de 2 schroefjes voor elk plaatje dan net buiten de HDD valt om em dan gemakkelijk
los te halen , en dit leek me ook de bedoeling.
alleen met een ssd kwam ik nie uit , dat paste toch niet op die plaatjes, de gaatjes komen niet overeen
maar ook geen nood ik heb er een tywrap doorheen gehaald om de ssd vast te zetten -) werkt ook en goed genoeg.
Maar dit is toch echt wel een mis-design van Norco , t had allemaal een stukje beter gekund met passende gaatjes voor zowel ssd als hdd op verschillende manieren te plaatsen.
Vraag me af wat voor ontwerpers ze daar hebben..... met de blauwe leds zijn ze ook de fout mee ingegaan
dat hadden ze toch kunnen zien bij t testen ( aannemend dat ze dat toch doen ...)
Voor de 120mm fans heb ik gewoon de boel gesoldeert want die 3 pin stekkertjes weer verlengen enzo dat bracht niet veel soeps, ik heb ze aan elkaar gesoldeert en netjes met krimpkous geisoleerd , bovendien heb ik de middelste van de 3 fans geschakeld gemaakt door een schakelaartje op t front te monteren om de boel nog stiller te maken als t toch lange tijd idle loopt.

btw. je hebt wel leuk fans wat doen die voor rpm en flow ?
De blauwe ledje voorin de kast doen het prima, vind het er wel netjes uitzien icm groene (online drive) ledjes.
Aan airflow heb ik nu genoeg, de schijven blijven netjes op 27 graden steken tijdens idle en 31 graden tijdens Load.

De fans die ik gebruik zijn de Arctic 80mm fans, pricewatch: Arctic Cooling F8 Pro TC, 80mm
80mm, 24dB, Wit, Zwart, 48m³/h, 28cf/m, ze zijn wat luidruchtiger alleen ze hebben wel een erg goede flow om als outtake fans te dienen. :)
Ja zo zou het dus ook bij de 4220 moeten zijn, alleen deze plaatjes zijn gewoon zo anders. :S
Ik zal vanavond of morgen foto's maken want ben nu weg voor een dagje amsterdam. :)

Update:
Ik kwam er gisteravond eigenlijk al achter bij het inbouwen van de schijven, de controller gaf de error dat er een schijf mistte en dat of de data kabel OF de power kabel niet aangesloten was. (Gelukkig was er een Spare schijf aanwezig), begon meteen met rebuilden.. maar wat nu dus blijkt, de rechter bovenste bay is (zeer waarschijnlijk) defect.

ik gebruik de schijven nu vanaf de 2e rij bays en ik heb geen problemen meer met de bovenstaande melding.

Ik zoek het nog even uit en anders even Ri-vier een e-mailtje sturen over hoe/wat :)

[ Voor 5% gewijzigd door Birdie_NL op 30-07-2011 10:42 ]

Verwijderd

brndst schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 10:39:

Ik kwam er gisteravond eigenlijk al achter bij het inbouwen van de schijven, de controller gaf de error dat er een schijf mistte en dat of de data kabel OF de power kabel niet aangesloten was. (Gelukkig was er een Spare schijf aanwezig), begon meteen met rebuilden.. maar wat nu dus blijkt, de rechter bovenste bay is (zeer waarschijnlijk) defect.

ik gebruik de schijven nu vanaf de 2e rij bays en ik heb geen problemen meer met de bovenstaande melding.

Ik zoek het nog even uit en anders even Ri-vier een e-mailtje sturen over hoe/wat :)
als dat het geval is hoef je alleen die ene backlane te vervangen ipv hele kast terugsturen, ik had 1 ledje defect en heb het op die manier snel met Ri-vier opgelost.

• parcifal
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 09:23:
[...]

die achterste 2.. blazen die naar binnen of naar buiten bij jou ?
ik heb alle fans vervangen door noctua's maar vind de disk temps te hoog.
achterin de kast is de outtake dus blaast naar buiten

De Noctua`s zijn toch ook geen slechte fans is me ervaring , dat zou t toch aardig moeten doen
mischien dat de 120mm fans een wat te laag toerental hebben.

• parcifal
Wat betrefd de backlanes die kan je gewoon omwissellen bij Ri-Vier idd maar tis wel opvallend dat e zeker niet de eerste bent met dit probleem .
Tot nu toe niks gemerkt hier van een probleem heb 4 van de 5 lanes in gebruik momenteel dus moet alleen de laatste nog testen, hope maar dat die ook ok is.
Als er losse contactjes zouden komen in de soldeerverbindingen kan ik dat waarschijnlijk zelf ook wel oplossen

Verwijderd

parcifal schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 11:11:
[...]

achterin de kast is de outtake dus blaast naar buiten

De Noctua`s zijn toch ook geen slechte fans is me ervaring , dat zou t toch aardig moeten doen
mischien dat de 120mm fans een wat te laag toerental hebben.
begin te vermoeden dat je helaas toch fans moet gebruiken met een flinke luchtverplaatsing cq veel geluid.
en als je ook kijkt naar hoe een disk klem in zo'n slede zit en dat er dan aan de achterkant wat flauwtjes tegenaan geblazen word :9 , dan snap ik wel dat het zo niet koel blijft.

de originele fans, die straaljagermotoren zeg maar, die hebben een veel hogere luchtverplaatsing.
ik genereer nogal wat hitte in de kast door 2 van die sasuc8i's.. die worden gewoon heel erg warm, ik overweeg gewoon een fan aan de buitenkant te plaatsen dus een gat in de deksel 8)

• chronoz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-10-2022
Turk schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 19:44:

[afbeelding]

Als je bij het ambigious vast komt te zitten, wat betekent "op meerdere manieren te interpreteren", dan zou ik het eens proberen met de volledige bestandsnaam.

tar -zxvf volledigbestandsnaam.tar.gz
cd volledigemapnaam

Ik heb cd volle* altijd zien kiezen voor de 1e alfabetische map, maar natuurlijk is het command op meerdere manieren interpreteerbaar als er meerdere mappen of bestanden zijn die beginnen met de naam volle*. Linux is niet slim genoeg om hier dan te zien dat je nooit cd zou willen/kunnen doen voor een map.

• parcifal
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 11:36:
[...]

begin te vermoeden dat je helaas toch fans moet gebruiken met een flinke luchtverplaatsing cq veel geluid.
en als je ook kijkt naar hoe een disk klem in zo'n slede zit en dat er dan aan de achterkant wat flauwtjes tegenaan geblazen word :9 , dan snap ik wel dat het zo niet koel blijft.

de originele fans, die straaljagermotoren zeg maar, die hebben een veel hogere luchtverplaatsing.
ik genereer nogal wat hitte in de kast door 2 van die sasuc8i's.. die worden gewoon heel erg warm, ik overweeg gewoon een fan aan de buitenkant te plaatsen dus een gat in de deksel 8)
Ja t moet niet te weinig zijn , maar kijk ook naar de luchtinlaatklepjes in elke drivebay ,
vergeet niet de klepjes open te zetten waar een HDD inzit en de klepjes van ongebruikte caddy`s dichtzetten,
dit forceerd de meeste lucht inlaat via de caddy`s waar wel een HDD inzit.
Ik ben mijn temps als een dikke week goed in de gaten aan t houden en t gaat allemaal vrij goed ,
schijven komen hier toch niet hoger dan 35 graden en veel zitten er nog onder de 30.
De controller word best aardig warm maar ook niet zorgwekkend, de heatsinks erop doen wel vermoeden dat ze best warmpjes worden, ik heb het denk ik wel aardig opgelost door nog extra airflow langs de controller te laten gaan direct naar buiten bij de pci slot plaatjes dmv een 92 mm fan aan de buitenzijde van de kast gemonteerd met tywraps.
Mocht dit toch onvoldoende blijken dan een fan gelijk voor de controller is ook prima mogelijkheid.

Gaten in de deksel zal zeer effectief gaan werken dat wel , heb ik ook aan zitten denken maar tis wel een minder vraaie oplossing , je zou dan een fijnmasig rooster moeten maken want er mag natuurlijk geen rommel door komen wat dan direct op t moederbord komt.
een uitsparing met daarboven een soort van koker achtig iets wat de lucht naar achter blaast is mischien beter.met fans onder t desksel .... ideen genoeg wel alleen aan de zijkant gaan dremellen word wel heftig t is flink hard metaal lol niet echt een fijne klus.

@brndst ; Hoe zijn de blauwe leds zichtbaar ? zijn diverse mensen waarbij de blauwe leds nagenoeg onzichtbaar branden omdat t ontwerp van de backlanes wat fout is voor de blauwe leds , ze worden veel te zwak aangestuurd.
Het is te modificeren maar eigenlijk een klus voor alleen gevorderden.
Zie hier meer over in t Norco forum http://hardforum.com/show...4&posted=1#post1037569844

[ Voor 22% gewijzigd door parcifal op 30-07-2011 12:38 ]

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-12 08:55
Wat ook leuk meegenomen is: als je een case hebt met de voeding onderin, dan zuigt deze de lucht van je HBA weg naar buiten toe. If not, dan kan je nog altijd een outtake onderin je case plaatsen. Dit is wel niet met alle cases uit te voeren, maar ik denk dat de meeste desktop cases dat wel aan kunnen.

Uiteindelijk is zo'n rackcase wel dope enzo, maar nog steeds gemaakt met het idee om hem in een datacenter te hangen waar geluid geen rol speelt en (meestal) met cold containment en de hele rits wordt gewerkt.

Hoe ver zit het trouwens met de bevindingen met de intel pentium chips? Ik dacht dat Cipher er eentje had besteld? Dat zal in combi met een 80+ voeding al heel wat meer schelen dan mijn A64 3000+ met silly Aopen voeding.

Trouwens, voor zij die van statistiekjes en controle houden: http://phpsysinfo.sourceforge.net/

Verwijderd

afkomstig van parcifal, de 'norco' fans.
31 db stuk x 4 .. snap je gelijk waar het standaard geluid vandaan komt.
maar de luchtdruk is wel hoog, wellicht heeft het daar ook mee te maken, zo'n druk heb je niet met een 'lownoise' fan.

Afbeeldingslocatie: http://www.pictureparking.com/pic.php?pid=113303&mode=L

* eigenlijk moet de eerste fluisterstille hotswap 19 case voor thuisgebruik nog uitgevonden worden.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 13:58 ]

• parcifal
idd die fans willen zeker wel wat doen in zo case maargoed dat is voor thuisgebruik niet te doen , tenzij je em in een kelder of een zolder hebt staan die redelijk geluidsdicht is -)

serverchassis zijn in 1e instantie ook niet ontworpen voor stil maar voor langdurig gebruik en zo weinig mogelijk uitval en lage onderhouds kosten.
Monitoring temps en fansspeeds centraal voor een heel serverpark en als er een problemen geeft zijn ze weer snel te vervangen maar in een gecontroleerde servercenter zijn de temps wel zo goed dat het nog niet echt gauw een gevaar is voor de hardware bij een fan meer of minder.
Ik denk dat de HDD temps best wel in de 40-45 mogen komen zonder enkel probleem, als ik soms 1U servers zie met die mini 40 mm fans .. dan denk ik dat de HDD`s toch niet echt koel blijven ook al is de omgeving in de 20
.

• Obscurax
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

Obscurax

carpe noctem

Mocht iemand nog Multi-lane Internal (SFF-8087) Serial ATA Breakout Cables zoeken.
Ik heb er nog 2. Het betreffen deze: http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16816116097
Ik doe ze van de hand voor een zacht prijsje.

• Turk
Sleepie schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 23:36:
[...]

- Is /usr/local/bin/SABnzbd.py wel executable?
- Heb je wel (de juiste versie van) python geinstalleerd staan?
- Probeer het eens als een andere user als root?
> /usr/local/bin/SABnzbd.py
/usr/local/bin/SABnzbd.py: Command not found.

Python 2.6 is geïnstalleerd, alleen als ik sabnzbd.ini open, staat er niks in..

Niet dat ik die kan vinden, maargoed

• Turk
chronoz schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:12:
[...]

Als je bij het ambigious vast komt te zitten, wat betekent "op meerdere manieren te interpreteren", dan zou ik het eens proberen met de volledige bestandsnaam.

tar -zxvf volledigbestandsnaam.tar.gz
cd volledigemapnaam

Ik heb cd volle* altijd zien kiezen voor de 1e alfabetische map, maar natuurlijk is het command op meerdere manieren interpreteerbaar als er meerdere mappen of bestanden zijn die beginnen met de naam volle*. Linux is niet slim genoeg om hier dan te zien dat je nooit cd zou willen/kunnen doen voor een map.
Hij heeft nu heel wat dingen uitgepakt in /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/ alleen als ik dan de commando:
/mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py opgeef, krijg ik

freenas:~# /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py
/mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py: Command not found

|:(

Verwijderd

Bestaat het bestand? Is het executable? Is Python geïnstalleerd?

ls -l /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py

• chronoz
Turk schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:47:
[...]

Hij heeft nu heel wat dingen uitgepakt in /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/ alleen als ik dan de commando:
/mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py opgeef, krijg ik

freenas:~# /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py
/mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py: Command not found

|:(
Ja, zo voer je ook geen bestanden uit op Linux. Dat doe je via:
code:
1
./mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py

maar ik zou gewoon veilig
code:
1
python /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py

gaan draaien, anders is je volgende post wellicht permission denied, gezien de permissies. :+

Maar probeer ook vooral howto's te volgen, anderen gebruiken ook gewoon pkg_add via http://icomputernrd.blogs...l-sabnzbd-on-freenas.html. Ik heb al jarenlang ervaring met Linux en probeer altijd het handmatig compileren te voorkomen, door te werken met packages.

• Turk
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 16:52:
Bestaat het bestand? Is het executable? Is Python geïnstalleerd?

Python is geïnstalleerd, 2.6.4 als ik me niet vergis.. Alleen weet ik niet waar die staat.
Bestand bestaat in die map, kan ik zien via mijn laptop.
Of het executable is, weet ik niet, maar het bestaat wel en Python is/was geïnstalleerd

freenas:~# pkg_info
LPRng-3.8.32_1 An Enhanced Printer Spooler
gdbm-1.8.3_3 The GNU database manager
gettext-0.17_1 GNU gettext package
libiconv-1.13.1_1 A character set conversion library
par2cmdline-0.4_2 Tools for using Parity v2 Archive files
py26-chardet-1.0.1 Character encoding auto-detection in Python
py26-cheetah-2.4.1_1 HTML template engine for Python
py26-cherrypy-old-2.3.0,1 A pythonic, object-oriented web development framework
py26-feedparser-4.1_2 An RSS feed parser written in Python
py26-markdown-2.0.3 Text markup to HTML conversion engine for Python
py26-openssl-0.10 Python interface to the OpenSSL library
py26-pysqlite-2.3.5 A DB-API v2 Python library for the SQLite 3 embedded SQL en
py26-setuptools-0.6c11 Download, build, install, upgrade, and uninstall Python pac
py26-sqlite3-2.6.4_1 Standard Python binding to the SQLite3 library
py26-utils-0.3.0 General utility modules that simplify common programming in
py26-yenc-0.3 A yenc decoding module for Python in C
python26-2.6.4 An interpreted object-oriented programming language
sabnzbdplus-0.4.12_2 A web-interface based binary newsgrabber in python, with nz
sqlite3-3.6.19 An SQL database engine in a C library
unrar-3.91,5 Extract, view & test RAR archives
unzip-6.0 List, test and extract compressed files in a ZIP archive

• Turk
chronoz schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:00:
[...]
Ja, zo voer je ook geen bestanden uit op Linux. Dat doe je via:
code:
1
./mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py

maar ik zou gewoon veilig
code:
1
python /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py

gaan draaien, anders is je volgende post wellicht permission denied, gezien de permissies. :+

Maar probeer ook vooral howto's te volgen, anderen gebruiken ook gewoon pkg_add via http://icomputernrd.blogs...l-sabnzbd-on-freenas.html. Ik heb al jarenlang ervaring met Linux en probeer altijd het handmatig compileren te voorkomen, door te werken met packages.
freenas:~# python /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py
python: Command not found. :F

• chronoz
Ja, die had ik moeten zien aankomen.
whereis python

vervolgens.
./pathnaarpythonbinary /pathnaarpythonfile

Vergeet dus de punt niet. Indien je python niet kunt vinden, zoek dan even met locatie of find.
locate python (evt met "| grep bin" eachter)
find / -name *python* 

[ Voor 4% gewijzigd door chronoz op 30-07-2011 17:09 ]

Verwijderd

Turk, ik gaf je een ls commando, daarmee kun je zien of hij executable is. Dus voer letterlijk uit:

(in kleine letters dus LS -L)

• Turk
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:13:
Turk, ik gaf je een ls commando, daarmee kun je zien of hij executable is. Dus voer letterlijk uit:

(in kleine letters dus LS -L)
freenas:~# ls -s /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py
60 /mnt/data/SABnzbd-0.6.6/SABnzbd.py

• Turk
chronoz schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 17:08:
Ja, die had ik moeten zien aankomen.
whereis python

vervolgens.
./pathnaarpythonbinary /pathnaarpythonfile

Vergeet dus de punt niet. Indien je python niet kunt vinden, zoek dan even met locatie of find.
locate python (evt met "| grep bin" eachter)
find / -name *python* 
freenas:~# whereis python
whereis: Command not found.
freenas:~# locate python
locate: Command not found.
freenas:~# find / -name *python*
find: No match.

Verwijderd

ls -s is iets anders dan ls -l ;)
Maak anders een speciaal topic aan op NOS ofzo; want dit begint aardig offtopic te raken.

• Birdie_NL
parcifal schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 12:22:
[...]
@brndst ; Hoe zijn de blauwe leds zichtbaar ? zijn diverse mensen waarbij de blauwe leds nagenoeg onzichtbaar branden omdat t ontwerp van de backlanes wat fout is voor de blauwe leds , ze worden veel te zwak aangestuurd.
Het is te modificeren maar eigenlijk een klus voor alleen gevorderden.
Zie hier meer over in t Norco forum http://hardforum.com/show...4&posted=1#post1037569844
De blauwe leds zijn bijna niet zichtbaar, ik moet me vinger op de felle groene led houden om de activiteit van de blauwe waar te nemen. Als het op preciezie aankomt, kan ik daar maar beter niet aanzitten(vervangen&solderen) :)

• parcifal
Okays dan klopt t wel we hebben dan allemaal dezelfde series backlanes.
Ik heb best wel veel soldeerervaring maar niet met smd , daar moet ik toch eerst t een en ander voor aanschaffen als een vergrotings camera voor op een scherm en speciaal smd hetelucht bout of iets dergelijks.
In de toekomst mischien , ben niet bang voor zo klusje maar dan moet t wel met t juiste gereedschap anders gaat dat echt mislukken laat staan dat ik t allemaal uberhaupt kan zien wat ik doe lol .

• Birdie_NL
parcifal schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:15:
Okays dan klopt t wel we hebben dan allemaal dezelfde series backlanes.
Ik heb best wel veel soldeerervaring maar niet met smd , daar moet ik toch eerst t een en ander voor aanschaffen als een vergrotings camera voor op een scherm en speciaal smd hetelucht bout of iets dergelijks.
In de toekomst mischien , ben niet bang voor zo klusje maar dan moet t wel met t juiste gereedschap anders gaat dat echt mislukken laat staan dat ik t allemaal uberhaupt kan zien wat ik doe lol .
Ik heb de backlane er nog niet uitgehaald maar wat ik van jou begrijp is het nog een aardig klusje. (en wat ik natuurlijk net op het hardforum las)

Verwijderd

brndst schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 20:31:
[...]

Ik heb de backlane er nog niet uitgehaald maar wat ik van jou begrijp is het nog een aardig klusje. (en wat ik natuurlijk net op het hardforum las)
nee dat is niet zo moelijk hoor ..

- fan plaat/ caddy's even eruit
- schroefjes aan zijkanten los
- kan je zo hele backplane spul eruit halen

ik heb 2 types backlanes en de blauwe led's branden even fel/zwak.
denk overigens dat het meer met lichtbreken door die plastic strip komt, persoonlijk stoor ik me er niet zo aan want ik kijk er verder niet de hele dag naar :9

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-07-2011 23:40 ]

• Birdie_NL
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2011 @ 22:20:
[...]

nee dat is niet zo moelijk hoor ..

- fan plaat/ caddy's even eruit
- schroefjes aan zijkanten los
- kan je zo hele backplane spul eruit halen

ik heb 2 types backlanes en de blauwe led's branden even fel/zwak.
denk overigens dat het meer met lichtbreken door die plastic strip komt, persoonlijk stoor ik me er niet zo aan want ik kijk er verder niet de hele dag naar :9
Ik had het misschien anders moeten verwoorden Borroz :)
Ik doelde meer op het omsolderen van de kleine componenten van de backlane. Het eruit halen ervan is geen probleem.

Verwijderd

brndst schreef op zondag 31 juli 2011 @ 00:38:
[...]

Ik had het misschien anders moeten verwoorden Borroz :)
Ik doelde meer op het omsolderen van de kleine componenten van de backlane. Het eruit halen ervan is geen probleem.
hahaha.. nu ik het teruglees was ik ook een beetje dom 8)7

idd.. smd zelf solderen moet je wel de juiste spullen voor hebben, ben zelf niet vies van een beetje electronica maar daar blijf ik af.
maar het vervangen/demonteren van een backlane op zich is een makkie verder :)

• parcifal
idd het monteren/demonteren van de backlanes is super handig gemaakt door Norco
al zit je altijd wel met een boel kabels die los moeten maar dat ken ook niet anders
het is helaas niet zo simpel om gewoonweg een led te vervangen door een helderder type ofzo want de aansturing ervan is minimaal en dat kan de boel niet aan
zat te denken nog aan gewoon een extra led erop te lijmen maar heb gewoon een extra leddisplaytje gemaakt met 32 leds aan elkaar en dat op de controller , zo werkt t grandioos maar alleen natuurlijk voor de hdd`s die op de controller zijn aangesloten, niet voor de hdd`s vanaf t moederbord.

• Sleepie
Ik ben weer up and running _/-\o_

Ik had oorspronkelijk voor mdadm op een Ubuntu Server gekozen, omdat ik mijn data over moest zetten en daardoor geen 10-disk ZFS pool kon maken.

Nu liggen de zaken natuurlijk anders, dus deze keer wel gekozen voor ZFS. Ik draai nu OpenIndiana met napp-it.
Een pool van 10 disks (1.5TB Samsung F2 HD154UI's) in RAIDZZ2, zo'n 12TB effectief dus.

OpenIndiana is even wennen (ik moet er nog eens goed induiken) maar napp-it vind ik geweldig. Simpel, erg intuitief en je kunt er werkelijk alles mee doen. Hele slimme optie vind ik de "Identify disk" functie die (middels een dd) het lampje van de gekozen disk laat branden, erg handig als je eens een disk moet vervangen.

Ik heb de bewuste disk die me eerder problemen gaf nog in de pool zitten, eigenlijk om te testen of ZFS inderdaad zo stabiel is en eventuele bad sectors netjes opvangt. Zo te zien gaat dat tot nu toe prima.
Voor ik alles weer vol ga zetten ga ik die disk nog wel vervangen natuurlijk.

De pool is wel lekker snel (dit is nog zonder SSD L2ARC cache overigens):
hans@wega:~$ dd if=/dev/zero of=/tank/data/test.bin bs=1M count=40960
40960+0 records in
40960+0 records out
42949672960 bytes (43 GB) copied, 62.2839 s, 690 MB/s
hans@wega:~$ dd if=/tank/data/test.bin of=/dev/null bs=1M
40960+0 records in
40960+0 records out
42949672960 bytes (43 GB) copied, 50.1506 s, 856 MB/s

Verwijderd

parcifal schreef op zondag 31 juli 2011 @ 13:35:
idd het monteren/demonteren van de backlanes is super handig gemaakt door Norco
al zit je altijd wel met een boel kabels die los moeten maar dat ken ook niet anders
het is helaas niet zo simpel om gewoonweg een led te vervangen door een helderder type ofzo want de aansturing ervan is minimaal en dat kan de boel niet aan
zat te denken nog aan gewoon een extra led erop te lijmen maar heb gewoon een extra leddisplaytje gemaakt met 32 leds aan elkaar en dat op de controller , zo werkt t grandioos maar alleen natuurlijk voor de hdd`s die op de controller zijn aangesloten, niet voor de hdd`s vanaf t moederbord.
heb ook wel eens aan een 1 a 2 regelig LCD schermpje gedacht met een arduino ipv de DVD :)

• parcifal
Verwijderd schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:31:
[...]

heb ook wel eens aan een 1 a 2 regelig LCD schermpje gedacht met een arduino ipv de DVD :)
nee ik ken dat spul niet moet ik me in gaan verdiepen wat t is en kan
maar me dvd brander wil ik niet kwijt extern gerommel zie ik niet zo zitten.

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-12 12:04
Wat gebruiken de meeste mensen hier? Freenas/openfiler/freebsd of gewoon linux :) Ik ben vooral aan kijken naar Freenas of gewoon Ubuntu server voor mijn setup met 4x 2TB

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:41

OMX2000

By any means necessary...

jimmy87 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:29:
Wat gebruiken de meeste mensen hier? Freenas/openfiler/freebsd of gewoon linux :) Ik ben vooral aan kijken naar Freenas of gewoon Ubuntu server voor mijn setup met 4x 2TB
Bij zo'n array ontloopt het elkaar niet echt veel. En er is niet iets wat de meeste mensen gebruiken.

Als je al ervaring met Ubuntu hebt, en je wilt er meer mee doen dan alleen als NAS gebruiken, zou ik voor een Ubuntu/Linux raid 5 array gaan.

Ik vind zelf dat ZFS voor thuis pas interessant wordt als je meer schijven in je array hebt. Zeg 6+.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

• Sleepie
jimmy87 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 22:29:
Ik heb zelf al vanalles gebruikt :)

- Begonnen met OpenFiler, werkt prima, je hebt verder geen Linux kennis ofzo nodig
- Daarna Ubuntu Server 11.04 met mdadm gedraaid, alles handmatig instellen, wat meer uitzoekwerk nodig om alles goed te krijgen, maar daar leer je ook weer van
- FreeNAS even geprobeerd, beetje hetzelfde als OpenFiler maar dan voor ZFS ipv mdadm
- Nu draait ik OpenIndiana 151beta met napp-it. Ook een hele duidelijke uitgebreide GUI en de laatste (v28) versie van ZFS!

Je zult eerst de keuze voor mdadm of ZFS moeten maken denk ik, elk met hun specifieke mogelijkheden en beperkingen (daar is genoeg over te vinden hier op tweakers).

• jimmy87
Klopt op het werk werken we best veel met Ubuntu, met freenas alleen nog maar een keer gespeeld. OpenIndiana ken ik eigenlijk niet :) Eerst maar eens een nieuwe voeding bestellen want die heeft er zojuist de brui aan gegeven :P

• Sleepie
OMX2000 schreef op zondag 31 juli 2011 @ 23:12:
[...]

Bij zo'n array ontloopt het elkaar niet echt veel. En er is niet iets wat de meeste mensen gebruiken.

Als je al ervaring met Ubuntu hebt, en je wilt er meer mee doen dan alleen als NAS gebruiken, zou ik voor een Ubuntu/Linux raid 5 array gaan.

Ik vind zelf dat ZFS voor thuis pas interessant wordt als je meer schijven in je array hebt. Zeg 6+.
FreeNAS met ZFS heeft natuurlijk ook bij 4 schijfjes (bijvoorbeeld in RAIDZ1) het voordeel dat je bescherming tegen bitrot hebt. Dat is gewoon iets wat mdadm onder Ubuntu (of OpenFiler) niet heeft.

Met mdadm kun je daarentegen later een schijf toevoegen aan je array, bij ZFS zul je (als je met 4 schijven begint) er ook 4 moeten toevoegen als je wilt uitbreiden.

Eerst voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je precies wil met je NAS en hoe belangrijk je data is.

Ow ja, en RAID is geen backup, believe me ik kan het weten :+

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 10:30
Sleepie schreef op zondag 31 juli 2011 @ 14:00:
Ik ben weer up and running _/-\o_

Ik had oorspronkelijk voor mdadm op een Ubuntu Server gekozen, omdat ik mijn data over moest zetten en daardoor geen 10-disk ZFS pool kon maken.

Nu liggen de zaken natuurlijk anders, dus deze keer wel gekozen voor ZFS. Ik draai nu OpenIndiana met napp-it.
Een pool van 10 disks (1.5TB Samsung F2 HD154UI's) in RAIDZZ2, zo'n 12TB effectief dus.

OpenIndiana is even wennen (ik moet er nog eens goed induiken) maar napp-it vind ik geweldig. Simpel, erg intuitief en je kunt er werkelijk alles mee doen. Hele slimme optie vind ik de "Identify disk" functie die (middels een dd) het lampje van de gekozen disk laat branden, erg handig als je eens een disk moet vervangen.

Ik heb de bewuste disk die me eerder problemen gaf nog in de pool zitten, eigenlijk om te testen of ZFS inderdaad zo stabiel is en eventuele bad sectors netjes opvangt. Zo te zien gaat dat tot nu toe prima.
Voor ik alles weer vol ga zetten ga ik die disk nog wel vervangen natuurlijk.

De pool is wel lekker snel (dit is nog zonder SSD L2ARC cache overigens):
hans@wega:~$ dd if=/dev/zero of=/tank/data/test.bin bs=1M count=40960
40960+0 records in
40960+0 records out
42949672960 bytes (43 GB) copied, 62.2839 s, 690 MB/s
hans@wega:~$ dd if=/tank/data/test.bin of=/dev/null bs=1M
40960+0 records in
40960+0 records out
42949672960 bytes (43 GB) copied, 50.1506 s, 856 MB/s
Zo, dat zijn behoorlijke snelheden! Dat klinkt wel interresant :)

Even niets...

• OMX2000

OMX2000

Sleepie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 00:02:
[...]

FreeNAS met ZFS heeft natuurlijk ook bij 4 schijfjes (bijvoorbeeld in RAIDZ1) het voordeel dat je bescherming tegen bitrot hebt. Dat is gewoon iets wat mdadm onder Ubuntu (of OpenFiler) niet heeft.

Met mdadm kun je daarentegen later een schijf toevoegen aan je array, bij ZFS zul je (als je met 4 schijven begint) er ook 4 moeten toevoegen als je wilt uitbreiden.

Eerst voor jezelf goed op een rijtje zetten wat je precies wil met je NAS en hoe belangrijk je data is.

Je hebt gelijk qua ZFS. Maar wat ik wil zeggen is dat bij 4 schijven het risico niet zo heel groot is. Bij grotere arrays is het risico veel groter dat er van alles mis kan gaan als je RAID 5/6 gebruikt.

Ik heb zelf ook 4x 2TB RAID 5, en wil tot maximaal 6x 2TB RAID 6 gaan. Maar als de noodzaak voor extra ruimte zich ECHT aandient, dan switch ik over naar ZFS (ineens 8/10 nieuwe schijven erbij).

2 dingen waar het bij mij nu mis kan gaan. Stroomuitval (ik heb XFS als filesystem) en als er toch 2 disks naar de filistijnen gaan. Ik wil dus nog een cloud backup service gaan inregelen.

Vraagje over iSCSI. Kun je een stuk van je XFS filesysteem reserveren om te gebruiken als iSCSI volume? Of had ik dan beter mijn XFS bovenop raid volume kleiner moeten partitioneren?

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:18
Ik heb eerst Freenas gedraait op een USB stick het instellen is mega makkelijk en het heeft volgens mij zo'n jaar zonder problemen gedraait. Daarna overgestapt op Ubuntu server met mdadm en XFS als filesysteem. Draai nu Debian met mdadm en EXT4 als filesysteem.

• FireDrunk
Beste heer T. Cramer,

Bedankt voor uw aanvraag.
Momenteel zijn de recente prijzen nog niet bekend. We hebben dit bij Tyan neergelegd en zodra deze bekend zijn krijgt u de prijs van ons doorgestuurd.
We verwachten dat we vandaag of morgen een antwoord hebben.

TYAN S5512 (S5512WGM2NR)
http://tyan.com/product_S...=MB&pid=700&SKU=600000226
Ben beniewd :)

Even niets...

• Sleepie
FireDrunk schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 08:08:
Zo, dat zijn behoorlijke snelheden! Dat klinkt wel interresant :)
Ja, die snelheden verbaasden mij ook :D
Maar ik heb het nog een paar keer geprobeerd en er zit wel wat fluctuatie in.
Maar gemiddeld toch wel zo'n 600MB/s write en 800MB/s read.

Wel heb ik met OpenIndiana/napp-it een heel ander probleem waar ik maar niet uitkom :(

Ik maak een ZFS folder aan, share deze middels smb met guest access. Gaat prima, ik kan files/folders maken/renamen/deleten. (wel krijgen ze op de OI box een 'rare' UID/GUID, ik had nobody.nobody verwacht ofzo), maar goed het werkt.

Vervolgens share ik diezelfde folder via NFS. Ik mount die share op een Ubuntu box. Opnieuw kan ik lezen en schrijven. Echter .... files die ik via de NFS share aanmaak, zijn opeens read-only via de Windows share.
Ze krijgen ook de UID/GID van de Ubuntu user ipv nobody.nobody ofzo :S

Ik zit er nu al zo'n 1.5 dag op te puzzelen, maar ik krijg het niet voor elkaar om het zodanig in te stellen dat de files zowel via NFS als smb voor iedereen read/writeble zijn :S

Als iemand een idee heeft?

• DJ-Promo
Toch maar een user aanmaken waarmee je zowel onder samba als NFS schrijft?

• Sleepie
DJ-Promo schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 12:20:
Windows bak hangt in een AD Domain, dan werkt dat niet volgens mij. Het lukte mij iig niet om de share te mounten als 'root' (wat over al aangeraden wordt om te doen en dan vanuit Windows permissies geven).

In Ubuntu kreeg ik het handmatig wel ingesteld dat het allemaal werkte, in OI heb ik geen idee :(

Ik hoef helemaal geen ACL rechten ofzo, iedereen mag erop lezen en schrijven, maar graag wel vanuit zowel Ubuntu (laptop, servertje) als Windows (workstation).

• DJ-Promo
Ben niet meer zo into Windows maar je kunt op je ZFS bak toch een user aanmaken die je kunt gebruiken in Ubuntu ( NFS ) en daarmee de share mounten vanaf Windows ( samba ).
Ik open op mijn werk zo vaak shares in Windows met een ander account dan ik ben ingelogd ( ook AD ).

• Sleepie
DJ-Promo schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 12:34:
Ben niet meer zo into Windows maar je kunt op je ZFS bak toch een user aanmaken die je kunt gebruiken in Ubuntu ( NFS ) en daarmee de share mounten vanaf Windows ( samba ).
Ik open op mijn werk zo vaak shares in Windows met een ander account dan ik ben ingelogd ( ook AD ).
IK heb het geprobeerd, maar dat wil niet werken vanuit windows. Als je username 'hans' invult denkt Windows dat dat een domain account moet zijn en dat snapt OI niet.
Als ik 'nas\hans' invul (local account op de nas bak), snapt OI (of Windows :S) dat ook niet :S

OK, nog even verder zitten kijken, dat lijkt wel 'the way to go' te zijn.
Ik ga nog wat verder stoeien :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sleepie op 01-08-2011 12:47 ]

• DJ-Promo
Als je met net use de share probeerd te openen en de username + pass meegeeft van een user op je ZFS bak dan pikt ie dat niet ?

• FireDrunk
Misschien ben ik wel gek hoor, maar OpenIndiana (Solaris base) heeft toch een eigen SMB implementatie? Dat is toch helemaal geen Samba?

Even niets...

• Sleepie
DJ-Promo schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 13:20:
Als je met net use de share probeerd te openen en de username + pass meegeeft van een user op je ZFS bak dan pikt ie dat niet ?
Nope, dat piktie niet :(
FireDrunk schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 13:38:
Misschien ben ik wel gek hoor, maar OpenIndiana (Solaris base) heeft toch een eigen SMB implementatie? Dat is toch helemaal geen Samba?
Klopt helemaal.
Maar dan nog moet het toch mogelijk zijn om een share te maken die benaderbaar is vanaf Windows (SMB) en Linux (NFS) waar beide gebruikers kunnen lezen en schrijven :S

• FireDrunk
DJ-Promo schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 12:20:
Het ging mij hier om... Dit kan dus niet, want dat moet je dus niet in Samba wijzigen, maar in de configs van OpenIndiana... Je moet OpenIndiana dus aan je domein joinen... Ik ga ervan uit dat dat prima kan...

(Dat is niet hetzelfde als een Windows machine joinen hoor, meer dat je je windows domein als Referral LDAP domein opgeeft volgens mij...)
Beste heer T. Cramer,

Bedankt voor uw aanvraag.
Momenteel zijn de recente prijzen nog niet bekend. We hebben dit bij Tyan neergelegd en zodra deze bekend zijn krijgt u de prijs van ons doorgestuurd.
We verwachten dat we vandaag of morgen een antwoord hebben.

TYAN S5512 (S5512WGM2NR)
http://tyan.com/product_S...=MB&pid=700&SKU=600000226
Ben beniewd :)
249,- ex BTW... 300 inc dus... Prijzig, maar wel mooi bordje.. :+

[ Voor 30% gewijzigd door FireDrunk op 01-08-2011 13:48 ]

Even niets...

• Sleepie
FireDrunk schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 13:46:
[...]

Het ging mij hier om... Dit kan dus niet, want dat moet je dus niet in Samba wijzigen, maar in de configs van OpenIndiana... Je moet OpenIndiana dus aan je domein joinen... Ik ga ervan uit dat dat prima kan...

(Dat is niet hetzelfde als een Windows machine joinen hoor, meer dat je je windows domein als Referral LDAP domein opgeeft volgens mij...)
Precies, dan moet OpenIndiana aan het domain gejoined zijn. Geen idee hoe dat moet, dat zou ik nog eens kunnen bekijken.

Maar dan nog, in Ubuntu kon het prima opzetten dat ik een public share had die via samba te benaderen was (werd bv gemapt naar smbguest.smbusers) en ook via NFS (ook gemapt naar smbguest).
En dat zonder een domain te joinen ofzo.

ACLs zijn op zich ook helemaal niet belangrijk, iedereen mag hier alles (er is hier verder toch niemand dan ikzelf :+)
Het probleem is nu dat mijn Ubuntu SickBeard machine dus die NFS share gebruikt. Als hij iets wegschrijft daar, dan is het dus in Windows een read-only file en da's gewoon heel vervelend (kan niet renamen enzo).

Hmm nu ik een smbuser heb aangemaakt wordt het nog gekker.
Ondanks dat de shares in smb als "guest-ok" zijn aangemaakt met 777 permissies kan ik via Windows nu opeens bij geen enkele share meer zonder een password in te vullen (wat dus niet lukt). 8)7

Nou ja, morgen verder maar weer, het is wielerronde hier in Roosendaal vandaag, ik ga eerst een dagje feesten ;)
En dan misschien FreeNAS nog maar eens proberen ofzo...ik weet het ook niet meer

[ Voor 16% gewijzigd door Sleepie op 01-08-2011 13:58 ]

• FireDrunk
Dat probleem had ik ook, en heb dat in Samba getackeled door "create mask 0777" te gebruiken.
Dat overruled alle access permissies op files.

Login gebeurt gewoon met SMB. Niet helemaal netjes, maar werkt wel.

Beste manier is om de smb users in dezelfde groep te stoppen, maar aangezien de groep op jou server nooit overeenkomt met de groep waarmee de client connect, is dat voor jou onmogelijk.

En juist daar komt die domain "join" om de hoek kijken... Je wil de "User" DOMEIN\User of de "Groep" DOMEIN\Users rechten geven op jou share...

Even niets...

• Sleepie
Inderdaad ik had in Ubuntu ook zoiets.
Een user gemaakt smbguest en een group smbusers
Zorgen dat smbguest smbusers als main usergroup heeft.
Dan alle smb gesharede dirs chown-en naar smbguest.smbusers en chmod-en naar 0775 (of 0664 x bit is niet nodig eigenlijk)
In smb.conf
[global]
guest account = smbguest
security=share
[per share]
public = yes
create mask=0775 (of net als boven 0664)
directory mask=0775 (of net als boven 0664)

Elke file die ik dan via de samba share in Windows aanmaak wordt gemapt naar de user 'smbguest'. De (main)group voor 'smbguest' is 'smbusers' dus de files krijgen automatisch smbguest.smbuser als uid/gid.

Verder de user waarmee ik normaal ssh-logins (of console logins) doe ook lid gemaakt van de 'smbusers' group, zodat ik in een ssh-shell ook files op de shares kan bewerken.

Vervolgens in NFS (v3) zorgen dat ook daar alles gemapt wordt naar die 'smbguest' user (met anonuid=1001,anongid=1001 of zoiets) en het werkt zonder domain joinen of whatsoever :)
Sabnzbd en Sickbeard draaiden beide ook onder die 'smbguest' user en klaar was Sleepie :)

Probleem in OpenIndiana is....met die eigen smb implementatie krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om een user-mapping te maken voor een guest login (de 'guest account=<account> dus).

Tevens krijg ik het niet voor elkaar om die mapping in NFS te maken, de files die via NFS geschreven worden houden de originele Ubuntu UID/GIDs. OpenIndiana gebruikt overigens NFSv4, daar ben ik niet echt bekend mee.

Nu ik een sbm user in IO heb gemaakt, is guest login opeens helemaal niet meer mogelijk (al staat het wel aan).

Ik weet het niet, de snelheden van OI met ZFS v28 zijn geweldig goed (800MB/sec read = jummie :9), maar door het gedoe met permissies ben ik na 1.5 dag zoeken nog steeds niet waar ik wezen moet.

Daarom misschien toch maar naar FreeNAS, daar kun je meer instellen wat dat betreft en kan ik bovenstaand scenario wel nabouwen denk ik.

edit:
Te snel getypt hier en daar smbguest en smbuser door elkaar gehaald, nu is het goed :)

[ Voor 25% gewijzigd door Sleepie op 01-08-2011 15:16 ]

Verwijderd

Sleepie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:10:

Daarom misschien toch maar naar FreeNAS,
dit keer doe ik ff niet meer mee .. _O-

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:19

Valkyre

Kitesurf FTW!

Ik volg dit topic al een tijdje omdat ik met iets soort gelijks bezig ben :)
Waar ik alleen niet achter kan komen wat betekent DIY? in de topic titel?

Wat ik zoek is het een configuratie voor de PC based NAS
  • HDD:4x 2 TB in Raid 5 (+HDD voor de O.S wat ik nog heb liggen)
  • Controller: Software of een apare controller ben ik nog niet over uit.
Hardware
Het liefst zou ik deze NAS continu aan hebben staan, wellicht dat ie ook domaincontroller/FTP/VPN enzo gaat worden.
Maar ik wil hem ook energiezuinig maken, en hier ligt nu het probleem in ik kan niet vinden welke hardware ik dan moet kopen hier in het topic word over de brazos cpu's van AMD gesproken omdat die erg zuinig doch krachtig zijn. maar er word ook over de I3 gesproken?

Streaming
A. Bijkomstig wellicht nog gecompliceerder als ik PS3 media server ook op deze machine zou kunnen draaien en ook nog 1080content kan streamen naar de PS3 zou fijn zijn, maar is geen must (hangt van het energie verbruik af en wat dit eventueel extra kost.

B. Een andere mogelijkheid is om de NAS als NAS te gebruiken en PS3 media server op SHEN-LON of CORE te zetten. (momenteel is het netwerk zonder de PC based NAS en draais PS3Media server op CORE)
Dat betekent dat de PS3 Media server dan de media streamt vanaf een share op de NAS zorgt dit nog voor performance verlies? ik moet niet hebben dat het beeld niet vloeiend loopt want dan hebben wij er niks aan :+

Van links naar rechts:
1= lan nu
2= in mijn ogen de ideale situatie, storage en streaming vind plaats vanaf de NAS
3= mits het streamen van content teveel extra kosten met zich mee brengt

Forum
lan nuLan toekomst naslan toekomst nas streaming

Backup
In de tekening vind je ook de synology NAS deze zal ik gebruiken om de echt belangrijke dingen te backuppen.
Tevens staan de belangrijke document in mijn dropbox account.

In een testopstelling ben ik ook met Freenas en ZFS aan de slag geweest omdat ZFS ook wel interressant klinkt, maar ik heb het niet echt naar wens kunnen inrichten en ik een echte linux analfabeet ben krijg ik de rechten structuur niet echt lekker van de grond.

iRacing Profiel

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Nou Windows is niet het meest efficiënte OS, dus ik zou in dit geval uitkijken met het kopen van een energiezuinige, goedkope CPU's. Die zijn meestal alleen geschikt voor Linux-achtigen en dan alleen voor relatief lichte servertoepassingen als files serveren e.d. Zeker als je met PS3 media server ook gaat lopen transcoden heb je simpelweg een flinke CPU nodig. Ook onder Linux overigens.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat de (write) performance van raid 5/6 onder Windows zeer slecht is. Het is dus aan te raden een goede hw raid-controller te kopen met een BBU. De Areca 1220 bijv. Maar ja, dit kost wel wat centen (en mogelijkerwijs elektriciteit).

En alhoewel het niet het meest efficient is, zal 1080p niet zomaar gaan haperen als je deze vanaf je NAS via je workstation naar je TV streamt. Tenminte, zolang je alle full-duplex bedraad aansluit. Een dikke 1080p-stream doet max 60Mbit peak.

[ Voor 15% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-08-2011 15:46 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
Waar ik alleen niet achter kan komen wat betekent DIY? in de topic titel?
Do It Yourself ;)
Het liefst zou ik deze NAS continu aan hebben staan, wellicht dat ie ook domaincontroller/FTP/VPN enzo gaat worden.
Maar ik wil hem ook energiezuinig maken, en hier ligt nu het probleem in ik kan niet vinden welke hardware ik dan moet kopen hier in het topic word over de brazos cpu's van AMD gesproken omdat die erg zuinig doch krachtig zijn. maar er word ook over de I3 gesproken?
Ik ben inderdaad voor een i3 setup gegaan. Mede omdat het lekker performance levert en toch erg zuinig is.
Waar je vaak de meeste winst op haalt is de voeding, en het moederbord. Deze gebruiken onnodig veel stroom en daardoor een hogere rekening tot gevolg. Als je enkel bestanden serveert, wat data streamt en een AD runt dan zou dat prima op een Brazos kunnen bijvoorbeeld. Wil je later mischien wat virtualiseren, ZFS onder een ander platform dan Linux draaien, dan is wat extra geheugen wat prettig, en dan ziet je niet met beperkingen van Brazos. Denk aan 2 geheugen sloten met een max van 16GB bijvoorbeeld.
In een testopstelling ben ik ook met Freenas en ZFS aan de slag geweest omdat ZFS ook wel interressant klinkt, maar ik heb het niet echt naar wens kunnen inrichten en ik een echte linux analfabeet ben krijg ik de rechten structuur niet echt lekker van de grond.
Je weet dat ZFS onder Linux slecht van de grond komt? Wellicht is het leuk voor jou om eens een FreeNAS installatie te proberen. Erg licht, niet te moeilijk en je kunt vanuit de GUI (Graphical User Interface) een ZFS volume opzetten. Heb je al hardware in gebruik of is de aanschaf ervan nog optioneel?
Waar je ook rekening mee moet houden is dat de (write) performance van raid 5/6 onder Windows zeer slecht is.
Dat is geen Windows probleem, maar eerder een probleem van de onboard controller. DAt wil dus niet zeggen dat in Linux onder fake raid opeens wel goed functioneert.

bl44t

• HarmoniousVibe
Dat is wel degelijk een probleem van Windows. Waarom denk je anders dat MDADM en ZFS Windows helemaal uit het water blazen? Met twee handen op de rug. Gewoon met diezelfde onboard SATA HBA.

[ Voor 12% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-08-2011 15:49 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:48:
Dat is wel degelijk een probleem van Windows. Waarom denk je anders dat MDADM en ZFS Windows helemaal uit het water blaast? Met twee handen op de rug. Gewoon met diezelfde onboard SATA HBA.
met 2 vingers in de neus :9

overigens is het OF lekker zuinig OF lekker krachtig.. het is dus nooit EN/EN...

Verwijderd

Dat ligt er maar aan wat je onder krachtig verstaat, 15w idle zonder disks noem ik in ieder geval zuinig, en een core i3 2100 is ook niet bepaald een slapjanus. Het valt dus te combineren, zeker als ik zie dat een i5 2400 niet eens zoveel meer verbruikt (idle een watt oid) :)

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:56
HarmoniousVibe schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:48:
Dat is wel degelijk een probleem van Windows. Waarom denk je anders dat MDADM en ZFS Windows helemaal uit het water blazen? Met twee handen op de rug. Gewoon met diezelfde onboard SATA HBA.
Niet echt, want de vergelijking is niet helemaal eerlijk. fake raid is namelijk een functionaliteit van het moederbord zelf, en de MDADM en ZFS zijn softwarematige raid levels en spreken de schijven op een geheel andere manier aan.Die hebben juist baat bij een HBA.

Dat MDADM en ZFS sneller zijn onder een onboard RAID5 array begrijp ik, maar het moet wel een eerlijke vergelijking zijn dan natuurlijk.

Een zogenaamde onboard hardware matige RAID controller, zonder onboard geheugen en zijn eigen CPU geeft inderdaad barre snelheden, maar dat zou in Linux met een in de BIOS geconfigureerde RAID array ook het geval zijn :)

bl44t

• HarmoniousVibe
Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:51:
[...]

met 2 vingers in de neus :9

overigens is het OF lekker zuinig OF lekker krachtig.. het is dus nooit EN/EN...
Haha wat jij wilt. Ik haal wel vaker spreekwoorden door elkaar. Op 't VWO werd ik ook eens heel hard uitgelachen door m'n leraar Nederlands, omdat ik aan kwam zetten met "merg en been klagen" ofzo :D

Anyway, zo zwart-wit is het ook weer niet. Een i3 is bijvoorbeeld veel zuiniger dan een P4 Northwood of AMD Thunderbird en ook vele malen sneller :). Ik denk dat een i3 voor Windows een mooi compromis zou zijn. Je moet niet aan komen zetten met een Atom ofzo en een >i3 is niet zuinig genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-08-2011 16:00 ]

• FireDrunk
Sleepie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:10:
Inderdaad ik had in Ubuntu ook zoiets.
Een user gemaakt smbguest en een group smbusers
Zorgen dat smbguest smbusers als main usergroup heeft.
Dan alle smb gesharede dirs chown-en naar smbguest.smbusers en chmod-en naar 0775 (of 0664 x bit is niet nodig eigenlijk)
In smb.conf
[global]
guest account = smbguest
security=share
[per share]
public = yes
create mask=0775 (of net als boven 0664)
directory mask=0775 (of net als boven 0664)

Elke file die ik dan via de samba share in Windows aanmaak wordt gemapt naar de user 'smbguest'. De (main)group voor 'smbguest' is 'smbusers' dus de files krijgen automatisch smbguest.smbuser als uid/gid.

Verder de user waarmee ik normaal ssh-logins (of console logins) doe ook lid gemaakt van de 'smbusers' group, zodat ik in een ssh-shell ook files op de shares kan bewerken.

Vervolgens in NFS (v3) zorgen dat ook daar alles gemapt wordt naar die 'smbguest' user (met anonuid=1001,anongid=1001 of zoiets) en het werkt zonder domain joinen of whatsoever :)
Sabnzbd en Sickbeard draaiden beide ook onder die 'smbguest' user en klaar was Sleepie :)

Probleem in OpenIndiana is....met die eigen smb implementatie krijg ik het met geen mogelijkheid voor elkaar om een user-mapping te maken voor een guest login (de 'guest account=<account> dus).

Tevens krijg ik het niet voor elkaar om die mapping in NFS te maken, de files die via NFS geschreven worden houden de originele Ubuntu UID/GIDs. OpenIndiana gebruikt overigens NFSv4, daar ben ik niet echt bekend mee.

Nu ik een sbm user in IO heb gemaakt, is guest login opeens helemaal niet meer mogelijk (al staat het wel aan).

Ik weet het niet, de snelheden van OI met ZFS v28 zijn geweldig goed (800MB/sec read = jummie :9), maar door het gedoe met permissies ben ik na 1.5 dag zoeken nog steeds niet waar ik wezen moet.

Daarom misschien toch maar naar FreeNAS, daar kun je meer instellen wat dat betreft en kan ik bovenstaand scenario wel nabouwen denk ik.

edit:
Te snel getypt hier en daar smbguest en smbuser door elkaar gehaald, nu is het goed :)
NFSv4 == Kerberos aware, kan je OpenIndiana niet forceren op NFSv3? Dan heb je geen single signon, en moet de gebruiker altijd inloggen...

Ik denk dat Windows altijd eerste het kerberos ticket van de huidige gebruiker 'probeert', en aangezien je NFSv4 hebt, werkt dat... Bij NFSv3 moet je perse un/pw combo opsturen...

Misschien dat dat werkt ;)

Even niets...

• HarmoniousVibe
YaaD schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:56:
[...]

Niet echt, want de vergelijking is niet helemaal eerlijk. fake raid is namelijk een functionaliteit van het moederbord zelf, en de MDADM en ZFS zijn softwarematige raid levels en spreken de schijven op een geheel andere manier aan.Die hebben juist baat bij een HBA.

Dat MDADM en ZFS sneller zijn onder een onboard RAID5 array begrijp ik, maar het moet wel een eerlijke vergelijking zijn dan natuurlijk.

Een zogenaamde onboard hardware matige RAID controller, zonder onboard geheugen en zijn eigen CPU geeft inderdaad barre snelheden, maar dat zou in Linux met een in de BIOS geconfigureerde RAID array ook het geval zijn :)
Ik heb het toch ook helemaal niet over fakeraid/moboraid? Maar gewoon over softraid/OS-raid. Feit blijft dat je onder windows zonder hardwarematige RAID-controller niet ver komt. Of je nu moboraid of OS-raid doet maakt niet veel uit. Het blijft belabberd.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 15:54:
Dat ligt er maar aan wat je onder krachtig verstaat, 15w idle zonder disks noem ik in ieder geval zuinig
ik ook ;)

maar niet geschikt voor een ZFS streaming server op 1080p

• FireDrunk
OS Raid van Win2k8 valt toch wel mee hoor, het is natuurlijk geen ZFS of MDADM, maar al een stuk beter dan FakeRAID :)

Even niets...

• HarmoniousVibe
FireDrunk schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:04:
OS Raid van Win2k8 valt toch wel mee hoor, het is natuurlijk geen ZFS of MDADM, maar al een stuk beter dan FakeRAID :)
Aha, over Win2k had ik inderdaad nog niet veel gelezen.. Ik had alleen gehoord dat het ook verre van fantastisch is, maar er zal vast wel wat verbetering in zitten.

• FireDrunk
Wat ik weet, is dat de Windows implementatie van "Vroeger" (2000/2003) een smerige implementatie was van een Veritas product. Bij Windows 2008 (en R2) is het volgens mij wel door Microsoft zelf geschreven.

Of het daardoor beter word, weet ik niet, maar ik heb het wel eens gebruikt, en langzaam is het iig niet...

Afbeeldingslocatie: http://oi52.tinypic.com/96j09w.jpg

En wij ons maar druk maken om het geheugen gebruik van ZFS :+

[ Voor 16% gewijzigd door FireDrunk op 01-08-2011 16:21 ]

Even niets...

• HarmoniousVibe
Het zal mijn gebrekkige Windows-kennis wel zijn, maar ik kan uit dat plaatje niet opmaken dat het snel is. Slechts dat hij asociaal veel geheugen nodig heeft.

edit: lol, verkeerd begrepen dan :D. Ik vond het al een vreemd plaatje.

[ Voor 18% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-08-2011 17:55 ]

• FireDrunk
HarmoniousVibe schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 16:26:
Het zal mijn gebrekkige Windows-kennis wel zijn, maar ik kan uit dat plaatje niet opmaken dat het snel is. Slechts dat hij asociaal veel geheugen nodig heeft.
Lol, stond lost van mijn verhaal over RAID, gewoon een leuk screenshotje :)

Even niets...

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
@sleepie
Denk dat je rechten overdraag problemen hebt ....
Hiervoor moet je de f en d optie aangeven bij de dingen die mogen ....
owner@:--------------:fd-----:allow,
Ook zal je waarschijnlijk g+s moeten opgeven ... Op de een of andere manier werken de rechten en de acl niet altijd even lekker samen ....
Topic waar wat meer tekst in staat...
Mafketel in "[opensolaris] acl wordt vreemd overgedragen"

Verwijderd

Mafketel schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 18:20:
@sleepie
Ook zal je waarschijnlijk g+s moeten opgeven ... Op de een of andere manier werken de rechten en de acl niet altijd even lekker samen ....
mooi werk _/-\o_

• jimmy87
Sleepie schreef op maandag 01 augustus 2011 @ 00:02:
[...]

Hehe ja ik weet het :) Dat is wat wij ook altijd tegen klanten roepen :P

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:48
Even mijn setupje posten:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/KGGlf.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/0enUH.jpg

Ik heb gekozen voor een servercase, die ik van een tweaker overnam. Hij heeft van die persoon bitumenmeuk en wat isolerende dingen aan de binnenkant gekregen.

Verder zit er een i3 2100 in, onder de mega koeler. Die fan heb ik op 600-1200 toeren draaien, en daardoor is deze server nagenoeg onhoorbaar. Alleen als er naar geschreven wordt is er licht gekraak van de harde schijven hoorbaar. Dat betreft 4 keer 2TB van samsung, gelinkt aan een RocketRAID 2322. Dat is een model met externe stekkers, en daarom gaat de stekker van de harde schijven naar buiten :P . Ik kon deze controller voor een aangenaam prijsje overnemen. En fijn is het, stukken meer controle en snelheid dan software raid en ICHxR raid.

Ik draai er gewoon Windows 2008 R2 op.

Die kabel bende moet wel nog even opgeruimd worden. In de komende maand gaat die switch aan de muur, en ga ik kabeltjes op maat knippen.
:+

[ Voor 8% gewijzigd door fonsoy op 02-08-2011 12:14 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

• Sleepie
@sleepie
Hier ga ik zeker eens even naar kijken, het moet gewoon lukken ;)

@borroz: Ik blijf liever ook gewoon bij OI/napp-it hoor.

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
Ik heb inmiddels een Promise supertrak EX16350 controller op de kop kunnen tikken met 12 2TB WD EARS disks en wil met een oud AM2 systeem testen.

De opzet is data veiligheid dus raidz2 (10 disks is dan optimaal maar wil kijken hoe het met 12 disks gaat).

Ik heb Freenas 8.2 op USB geinstalleerd. Als ik "pciconf -lv" draai krijg ik de 'SuperTrak EX Series (tm) controller' ook te zien. In de controller zelf staan alle 12 disks apart in JBOD maar ik heb in FreeNAS geen 'member disks' om een volume aan te maken. :(

Bij het opstarten van Freenas zie ik 'slechts' 10 disks staan 'BIOS drive C: (t/m L:) disk0 (t/m 9).

Informatie voor het troubleshooten op google valt me een beetje tegen (zal wel aan mij liggen, ik ben nog zoekende..). Misschien zie ik iets over het hoofd? Als iemand nog tips heeft hoor ik dat graag.

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

• FireDrunk
Is je controller wel gesupport?

Even niets...

• iRReeL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-02 21:31
eh :) goeie vraag. Toen ik de controller kocht zag ik dat FreeBSD gesupport is vanuit de driver maar zie idd geen support voor de kaart op de FreeBSD 7.2 pagina staan. Dus blijkbaar niet gesupport, hopelijk kan ik er nog een driver voor vinden en installeren.. Thanks!

Ik kan een driver vinden voor FreeBSD 6.1 .. Hopelijk kan ik die dan ook onder 7.2 / Freenas installeren ..

[ Voor 17% gewijzigd door iRReeL op 02-08-2011 15:32 ]

ZFS: FreeBSD10+ZFSguru, ASRock C2550D4I , 16GB, Nexus Value 430w

• Sleepie
@sleepie
Ik ben ietsje verder gekomen, maar het probleem op zich bestaat nog :(

Als ik zelf een file of directory maak in Ubuntu op de NFS share, gaat alles goed.
Ik kan dan in Windows die file of dir gewoon deleten/renamen.

Echter de folders die SickBeard maakt (Season folders) ... daar gaat het mis :(
Het lijkt dus wel of SickBeard expliciet permissions op die folders zet die OpenIndiana niet snapt ofzo.....

Als ik namelijk zelf een folder maak in Ubuntu op de NFS share, gaat het ook gewoon goed.
In een folder die door sickbeard is gemaakt echter, worden de rechten totaal niet overgenomen :S

[ Voor 7% gewijzigd door Sleepie op 02-08-2011 16:04 ]

• FireDrunk
iRReeL schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 15:29:
eh :) goeie vraag. Toen ik de controller kocht zag ik dat FreeBSD gesupport is vanuit de driver maar zie idd geen support voor de kaart op de FreeBSD 7.2 pagina staan. Dus blijkbaar niet gesupport, hopelijk kan ik er nog een driver voor vinden en installeren.. Thanks!

Ik kan een driver vinden voor FreeBSD 6.1 .. Hopelijk kan ik die dan ook onder 7.2 / Freenas installeren ..
http://forums.freebsd.org/showthread.php?t=7094

Denk dat het een helaas word...

Even niets...

• Sleepie
Ik geloof dat ik het hele idee van een ZFS NAS maar op moet gaan geven :S

Omdat ik in OpenIndiana het rechtenprobleem maar niet krijg opgelost, dacht ik dan FreeNAS maar weer eens te proberen. Ook al, omdat ik had gezien dat het moet kunnen om sabnzbd en sickbeard op FreeNAS te installeren.
Dus FreeNAS installed, pool aangemaakt, ZFS dataset aangemaakt.
Vervolgens even de snelheid testen:

dd if=/dev/zero of=/mnt/tank/data bs=1M count=40960

en meteen errors: Timeout on slot 19 (en 3 en 5 en 31, allerlei getallen zie ik voorbij komen).

Ik weet het nu echt niet meer ....Ubuntu en mdadm dan toch maar weer ?? :S

Verwijderd

never mind, ik zit te prutsen

Overigens zijn mijn 3 WD's 5W (aan het stopcontact) zuiniger dan de 3 Hitachi's :) stride/stripe opties op ext3 maken iig geen jota uit op lvm

[ Voor 176% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2011 19:17 ]

• Sleepie
Hmmm....ik had de pool aangemaakt en bij "Extra" de SSD disk als 'cache' toegevoegd.
Nu dezelfde pool aangemaakt zonder cache en het gaat wel goed gelukkig.
[hans@wega /mnt/tank/data]$ dd if=/dev/zero of=/mnt/tank/data/test.bin bs=1M count=40960
40960+0 records in
40960+0 records out
42949672960 bytes transferred in 65.470810 secs (656012550 bytes/sec)
[hans@wega /mnt/tank/data]$ dd if=/mnt/tank/data/test.bin of=/dev/null bs=1M
40960+0 records in
40960+0 records out
42949672960 bytes transferred in 61.723431 secs (695840659 bytes/sec)

Ietsje trager dan in OpenIndiana, maar met 650MB/sec write en 700MB/sec read ben ik nog dik tevreden.

Nu eens kijken of ik in FreeNAS alles wel ingesteld krijg zoals ik wil :)

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 14:52
even en crosspost;

voor de liefhebbers die net aan het bouwen zijn heb ik een zestal gemodificeerd SS500's te koop ivm overschakeling naar een ander type cage...
V&A aangeboden: Norco SS500 5 in 3 module supersilent
dat zijn dus 3,5" 5 in 3 modules :)

60 TB can not be enough

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14:25

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Ik ben met mijn ESXi/NAS build nog op breakoutkabels aan het wachten. Mijn plan was een paar nieuwe 2TB's in een mdadm-raid5 setup te zetten, de huidige data overzetten en dan de array te growen met de oude (dan lege) 2TB's.
Het hele voordeel van raid5 is voor mij, de pariteit om dataverlies te voorkomen bij schijfuitval. Het bleef me echter dwars zitten dat het door striping juist betekent dat alle data verloren is bij een schijfuitvalaantal hoger dan het aantal pariteitsschijven.
Daarom ben ik toch van plan flexraid te gebruiken. Hierbij vind geen striping plaats en staat data dus compleet op individuele schijven. Pariteit wordt mogelijk realtime maar meestal snapshot gebaseerd op een toegewijde pariteitsschijf gezet om belasting te minimaliseren. Een groot voordeel is dan dat bij meervoudig schijfuitval uitsluitend data van defecte schijven verloren is.
Daar tegenover staat dat je alleen de snelheid van de individuele schijf haalt en dat data van een uitgevallen schijf pas weer beschikbaar is wanneer de rebuild voltooid is. Voor een thuis-datadump-NAS is dat geen probleem.

Ik vraag me dan ook af of de soft-raid gebruikers hier die hoge snelheid en databeschikbaarheid dan wel zo belangrijk vinden, of het risico op meervoudig schijfuitval verwaarlozen of dat ik andere aspecten over het hoofd zie?

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• OMX2000

OMX2000

Ik heb vandaag een Cresta meter gekocht, en heb mijn server eraan gehangen. Nu zie ik een verbruik van tussen de 40-65 Watt. Maar ik weet dus niet of mijn HDD (4x 2TB Samsungs) echt downspinnen.

Ik heb met de hand hdparm -S 240 /dev/sd[bced] gedaan, als ik check met hdparm -C /dev/sdb. Krijg ik altijd de volgende melding:

/dev/sde:
SG_IO: bad/missing sense data, sb[]: 70 00 00 00 00 00 00 18 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 09 0c 00 00 00 ff 00 00 00 00 00 00 40 50
drive state is: standby

Iemand anders dezelfde ervaring.

Oh ja ik draai ESXi, en bied de disks aan een Ubuntu 11.04 VM, die er op zijn beurt weer een mdadm RAID5 array van maakt.

[ Voor 10% gewijzigd door OMX2000 op 02-08-2011 22:21 ]

Verwijderd

Ik denk dat het powermanagement in deze bij je ESXi ligt. Hoe zijn ze doorgemapt?

• OMX2000

OMX2000

Verwijderd schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 22:23:
Ik denk dat het powermanagement in deze bij je ESXi ligt. Hoe zijn ze doorgemapt?
Via RDM. Mijn cpu (i3 540) support geen VT-d.

Pagina: 1 ... 76 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.