• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ziet er goed uit ;) , is voor andere mensen in ieder geval meteen duidelijk dat je ergens druk mee bent :P.
Draai je nog ZFS, ik ben wel benieuwd of je nog veel verschil kunt merken tussen direct aangesloten disks en disks via de backplane.
Binnenkort wil ik backplanes bestellen voor mijn zelfbouw project maar heb de keuze tussen de oude en de nieuwe variant, dus met mini-sas of 4x sas.

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-12 17:28
Iemand die nog een leuke linux package kent om mijn debian server te monitoren? Heb al even met phpsysinfo en nagios lopen prullen maar die twee bevallen me niet echt.

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Munin?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
Zabbix

Even niets...

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-12 22:01
dstat? Zag het toevallig op een site van een tweaker hier www.louwrentius.com Misschien wat beperkter dan andere tooling maar zag er evengoed nuttig uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Meauses op 09-06-2011 10:17 . Reden: url neergezet ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Verwijderd

loop nu toch tegen een vervelend probleem aan.

heb een MSI H55-ED55 mobo met in 1 PCI-e slot een geflashte SASUC8i controller.
vanochtend een 2e geflashte SASUC8i in 2e slot gestoken en deze wordt niet gezien door bios :X

los werken beide kaarten 100% :X en kan nergens iets instellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 11:35 ]

• FireDrunk
Dan heb je denk ik hetzelfde probleem als ik heb/had met mijn borden... De S1156 CPU's van Intel leveren die PCIe lanes, en houden zich dus bagger aan de PCIe standaarden...

Helaas pindakaas... Nieuwere PCIe 2.0 kaarten zouden wel moeten werken (Highpoint 27xx series, en LSI2008)

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:39:
Dan heb je denk ik hetzelfde probleem als ik heb/had met mijn borden... De S1156 CPU's van Intel leveren die PCIe lanes, en houden zich dus bagger aan de PCIe standaarden...

Helaas pindakaas... Nieuwere PCIe 2.0 kaarten zouden wel moeten werken (Highpoint 27xx series, en LSI2008)
morgen komt er nog een ander mobo met andere chipset/bios ..X8SIL-F .. zou die eventueel werken ?

• FireDrunk
Ik ben er bang voor... Dat PCH3420 chipset is een veredelde versie van die H55 die je nu al hebt... Enige verschil is ECC registered geheugen...

Even niets...

Verwijderd

* nee .. dat wordt dus een dure 16 x controller aanschaffen vrees ik

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 11:46 ]

• FireDrunk
Relax... Het is wat ik denk, misschien werkt het wel gewoon :)

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:47:
Relax... Het is wat ik denk, misschien werkt het wel gewoon :)
kan het toch niet gelijk uittesten want heb hier geen ecc geheugen plakje.
een i3-540 werkt op een H55 met non ecc maar op een 3420 moet die ecc hebben.

duik wel in het 'hardforum.. weet zeker dat er meerdere builds voorbij gekomen zijn met 2 x susuc8i

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 11:52 ]

• FireDrunk
Klopt, maar niet op Intel (S1156/S1155) volgens mij :) Ik zal even helpen zoeken.

1:http://hardforum.com/showpost.php?p=1035563528&postcount=745
2: http://hardforum.com/show...=1035571371&postcount=748

[ Voor 55% gewijzigd door FireDrunk op 09-06-2011 12:05 ]

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 11:54:
Klopt, maar niet op Intel (S1156/S1155) volgens mij :) Ik zal even helpen zoeken.

1:http://hardforum.com/showpost.php?p=1035563528&postcount=745
2: http://hardforum.com/show...=1035571371&postcount=748
tnx (die 2e link snap ik niet :) )

wat heb jij voor controller ? zit natuurlijk ook nog met het feit dat ik ZFS wil gebruiken ..

Verwijderd

borroz: ziet een OS als Solaris/BSD hem ook niet, of alleen in de BIOS niet? Dat is namelijk nog een verschil. Kan zijn dat je BIOS hem niet ziet en je er dus niet van kunt booten, maar de kaart zelf verder prima werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:33:
borroz: ziet een OS als Solaris/BSD hem ook niet, of alleen in de BIOS niet? Dat is namelijk nog een verschil. Kan zijn dat je BIOS hem niet ziet en je er dus niet van kunt booten, maar de kaart zelf verder prima werkt.
dat is nieuw voor mij.. dacht altijd dat als bios je hardware niet ziet dat je os dat ook niet kon.. maar ik heb nu die 2 kaarten erin.. 1 wordt door bios gezien.. systeem start op met ESXi..we gaan kijken :)

* nou breekt mun klomp :

2 controllers / op beide 1 minisas naar 4 disks /

Afbeeldingslocatie: http://img220.imageshack.us/img220/2263/2in1q.jpg

wordt gezien als 1 HBA met 8 poorten :?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 13:15 ]

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-12 21:11
He, ik ben van plan de Synology Disk Station DS211 aan te schaffen uit de review. Ik wil er graag 2 2TB harde schijven in. Ik heb per schijf een budget van maximaal 100 euro, maakt het uit welke harde schijf ik aanschaf? Kan iemand mij advies geven?

• FireDrunk
Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:49:
[...]

dat is nieuw voor mij.. dacht altijd dat als bios je hardware niet ziet dat je os dat ook niet kon.. maar ik heb nu die 2 kaarten erin.. 1 wordt door bios gezien.. systeem start op met ESXi..we gaan kijken :)

* nou breekt mun klomp :

2 controllers / op beide 1 minisas naar 4 disks /

[afbeelding]

wordt gezien als 1 controller :?
Heel simpel, die 2 kaarten moeten elkaar zien... Volgens mij staat daar firmware op die zorgt dat de kaarten samen gaan werken (zo is het bij LSI tenminste zo) Als de ene de andere niet ziet, weet je dus zeker dat het niet werkt... Ook je OS ziet ze dan niet hoor..

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:15:
[...]

Heel simpel, die 2 kaarten moeten elkaar zien... Volgens mij staat daar firmware op die zorgt dat de kaarten samen gaan werken (zo is het bij LSI tenminste zo) Als de ene de andere niet ziet, weet je dus zeker dat het niet werkt... Ook je OS ziet ze dan niet hoor..
aha.. dus er moeten meer disks aan om dat te kunnen testen...

* trekt een blik open

• FireDrunk
Neen... Vmware ziet je controller ook wel zonder disks...
Beste manier om dit alles te testen is via Putty trouwens... Zet Remote Service Console aan en log in met Putty op je esx host...
Daarna commando 'lspci' uitvoeren, dan zie je alle devices:

root@ZEUS:~# lspci | grep -i scsi
03:00.0 SCSI storage controller: Marvell Technology Group Ltd. 88SE6440 SAS/SATA PCIe controller (rev 02)
0a:00.0 SCSI storage controller: LSI Logic / Symbios Logic SAS1068E PCI-Express Fusion-MPT SAS (rev 04)
root@ZEUS:~#

[ Voor 98% gewijzigd door FireDrunk op 09-06-2011 13:25 ]

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 13:18:
Neen... Vmware ziet je controller ook wel zonder disks...
Beste manier om dit alles te testen is via Putty trouwens... Zet Remote Service Console aan en log in met Putty op je esx host...
Daarna commando 'lspci' uitvoeren, dan zie je alle devices:

root@ZEUS:~# lspci | grep -i scsi
03:00.0 SCSI storage controller: Marvell Technology Group Ltd. 88SE6440 SAS/SATA PCIe controller (rev 02)
0a:00.0 SCSI storage controller: LSI Logic / Symbios Logic SAS1068E PCI-Express Fusion-MPT SAS (rev 04)
root@ZEUS:~#

vmware ziet maar 1 controller zitten .. maar er zitten er 2 in en op beide zitten 4 disks..

vmware ziet wel 8 disks.. huh ??????? * oeps nieuwe info zie ik nu.. ga ik even met die putty spelen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 13:43 ]

• FireDrunk
Rustig blijven, niet gaan gooien met spullen... (die neiging had ik wel... :P )
Ik denk toch echt dat maar 1 controller het doet en dat de andere niet werkt :P

Even niets...

Verwijderd

lspci | grep -i scsi

geeft idd niets terug, heb nog even OI live cd gedraaid en die ziet van de 12 disks die aan de controllers hingen er maar 8.
kortom, PCI probleem wat er eigenlijk al was met veel moderne mobo's, ondervangen door dit MSI bordje te gebruiken, maar ook die heeft problemen zodra je een 2e slot gebruikt (kom je altijd later achter he)

jij hebt ook 1 sas1068 in gebruik en daarnaast nog een andere.. welke is dat ?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:00

iMars

Full time prutser

Ik wil binnenkort mijn router (zie onderstaand configuratie) gaan uitbreiden met NAS functionaliteit.

Nu heb ik de intro van dit topic gelezen en wordt er verteld dat er een goede processor nodig is. Maar wat is nu een goede CPU? In de QNAP duurdere modellen wordt ook de Atom D525 gebruikt, dus lijkt mij meer als voldoende toch?

Ik heb de volgende configuratie:
X7SPA-HF D525 Intel Atom D525 (dual 1,8GHz)
Afbeeldingslocatie: http://www.esaitech.com/objects/catalog/product/image/thb486780.jpg
2x 2GB ram
1x 32GB SSD als OS disk
binnenkort deze behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://www.chenbro.eu/assets/2007/10/04/product6213780907.jpg

Nu wil ik hier graag 4 schijven in plaatsen, 4x 2TB. Maar ik ben er nog niet over uit hoe ik het ga indelen. Ga ik de onboard SATA gebruiken icm softraid, of zal ik er een raid-controler bij nemen :?

Hoe langer ik er over nadenk en discusseer, des te meer ik twijfel wat ik nu wil.

Als ik voor raid ga, en mijn data dus met redundantie opgeslagen (en nog niet geback-upt). Maar daarvoor moet ik minimaal 2TB op offeren (raid5). En hoe veilig is raid5 in softraid (even de kosten van een raidcontroler buiten de scope gelaten)?

Als ik niet voor raid ga, maar voor bijvoorbeeld JBOD, heb ik meer storage. En als 1 schijf eruit klapt, ben je niet al je data kwijt. Het nadeel is weer dat JBOD langzamer is dan raid. Nu gaat alles over Gbit lan, dus een max van ~110 a 120MB/s. Maar JBOD werkt op de snelheid van 1 schijf, terwijl raid weer sneller is. Belangrijke data wordt online geback-upt.

Wat wil ik op mijn storage zetten?
Belangrijke data als: mijn foto's (cá 400GB), documenten, muziek collectie...
Minder belangrijke data als: films, iso's

Het grootste deel zal gevuld worden met data wat ik niet erg vind om te verliezen. films & software download ik wel weer opnieuw.

Maar omdat ik ook veel fotografeer, wil ik dat echt veilig stellen. Je zal maar zien dat je net een bruiloft hebt gefotografeerd, en net de laatste shoot nog niet in de backup staat (of nog aan het backuppen is via een internet back-up account). Dan is het voordeel van een raid weer dat het dan nog blijft werken, en in het ergste geval een externe USB disk kan gebruiken om gauw het een en ander veilig te stellen.

Wat raden jullie mij nou aan?
Edit: Ik wil graag Debian/Ubuntu gebruiken omdat ik daar meer ervaring mee heb, en naast router/nas ook sabnzb e.d. wil gebruiken.

Koop hier mijn P1 reader :)

Verwijderd

4 x 2 TB met freenas in RZ1 = netto 6 tb met een redelijke redundantie.

(en 120 mb dat zal je niet halen)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2011 14:22 ]

• iMars

iMars

Full time prutser

Verwijderd schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:21:
4 x 2 TB met freenas in RZ1 = netto 6 tb met een redelijke redundantie.

(en 120 mb dat zal je niet halen)
Vergeten te melden, ik wil er het liefst Debian of Ubuntu op de router hebben, omdat ik ook SABnzb e.d. erop wil draaien.

120MB/s niet halen dacht ik al ;)

• FireDrunk
In ubuntu met mdadm zou je wel 120MB/s moeten kunnen halen hoor... Denk dat die Atom dat wel haalt...
In ZFS haal je dat zeker niet...

[ Voor 14% gewijzigd door FireDrunk op 09-06-2011 14:43 ]

Even niets...

• iMars

iMars

Full time prutser

FireDrunk schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:34:
In ubuntu met mdadm zou je wel 120MB/s moeten kunnen halen hoor... Denk dat die Atom dat wel haalt...
Ik zat inderdaad aan mdadm te denken. Moet ik de me daar toch maar meer in verdiepen. Heb hier al wat gelezen: Wikipedia: mdadm Maar zal ik dan voor raid5 gaan, of voor MULTIPATH gaan?

Als ik kijk naar de snelheiden van de 2 duurste QNAP NAS hier: http://www.qnap.com/image...n/Comparison_4BayNAS.html dan zie ik dat daar de snelheid rond de 110 a 115 MB/s ligt. Voor mij is dat ruim voldoende ;)

edit:

Even een swap vraagje tussendoor: momenteel maak ik geen gebruik van een swap partitie omdat ik voldoende geheugen heb (4GB) en een rete snele ssd (32GB). Maar als ik met mdadm dadelijk meer resources ga gebruiken, is het dan aan te raden om wel een swap partitie te gebruiken?

[ Voor 17% gewijzigd door iMars op 09-06-2011 14:53 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
iMars schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:47:
[...]
Als ik kijk naar de snelheiden van de 2 duurste QNAP NAS hier: http://www.qnap.com/image...n/Comparison_4BayNAS.html dan zie ik dat daar de snelheid rond de 110 a 115 MB/s ligt. Voor mij is dat ruim voldoende ;)
Dat ding kost ook gelijk tussen de 700 en 800 euro. Voor dat geld heb je een snellere, grotere zelfbouw NAS die ook nog eens makkelijker te upgraden is. Tis maar waar je zin in hebt :)

https://discord.com/invite/tweakers

• FireDrunk
iMars schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 14:47:
[...]

Ik zat inderdaad aan mdadm te denken. Moet ik de me daar toch maar meer in verdiepen. Heb hier al wat gelezen: Wikipedia: mdadm Maar zal ik dan voor raid5 gaan, of voor MULTIPATH gaan?

edit:

Even een swap vraagje tussendoor: momenteel maak ik geen gebruik van een swap partitie omdat ik voldoende geheugen heb (4GB) en een rete snele ssd (32GB). Maar als ik met mdadm dadelijk meer resources ga gebruiken, is het dan aan te raden om wel een swap partitie te gebruiken?
Ik zou voor RAID5 gaan, multipath is niet echt veelgebruikt en niet sneller volgens mij.
Over je swap vraag: Ik heb ook geen swap en ondervind nooit problemen.
Alle geheugen wat MDADM gebruikt is caching, en kan dus altijd weer vrijgemaakt worden. Als MDADM moet wachten op disk syncs (data moet op disk komen voordat het geheugen vrijgemaakt kan worden) dan word het dus gewoon langzamer... Maar als je een kale ubuntu server distro gebruikt heb je maar iets van 500-750MB geheugen in gebruik... Flinke vent die 3.5GB aan data in de wachtrij kan zetten voor MDADM :)

Even niets...

• iMars

iMars

Full time prutser

redfoxert schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 15:18:
[...]

Dat ding kost ook gelijk tussen de 700 en 800 euro. Voor dat geld heb je een snellere, grotere zelfbouw NAS die ook nog eens makkelijker te upgraden is. Tis maar waar je zin in hebt :)
;) keek meer naar de vergelijking voor gebruikte processor. Heb geen 800 euro over voor zo'n NAS (1000+ euro incl 4x 2TB)

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik zou gewoon voor JBOD gaan:

Je belangrijke data kan je makkelijk dupliceren over de verschillende harde schijven. Om dataverlies te hebben moeten al je harde schijven dan plots defect geraken.
Raid is namelijk ook geen backup, en de zaken die tot dataverlies van 4 disks in een JBOD configuratie kunnen leiden, nekken dan ook je array wel.
Bovendien ben je met een RAID5 configuratie van 4 disks 1 disk netto aan opslagcapaciteit kwijt. Indien je die 400GB aan belangrijke data op de overige 3 schijven zou plaatsen kost dit je 'slechts' 1200GB aan disk space.

Nog een voordeel van JBOD t.o.v. raid is dat je mits een slimme layout een lager stroomverbruik hebt en ook nog eens minder start/stop counts van je disks hebt.
Als je bij een array je files wil benaderen zullen alle 4 de disks moeten upspinnen terwijl je normaal gezien vaak met 1 of 2 disks genoeg zal hebben in praktijk en de andere 3 of 2 zou kunnen laten rusten.

Verder zijn er ook zat voorbeelden waardoor je met Raid5 je gehele array kan verliezen. Bijvoorbeeld calamiteiten bij het rebuilden of een probleem met je sata kabels.

Ok, je gaat wel enkele voordelen van raid5 moeten missen, zijnde een hogere read- en writespeed. Een enkele 2TB disk doet al zo'n 100-110MB sequential aan read, maar omdat je toch vaak grote bestanden zal verplaatsen lijkt me dit niet zo'n issue. Je zit ook nog met gigabit als bottleneck die je op 10MB/s na met een JBOD configuratie al haalt.

Een lagere accesstime zou je ook nog als voordeel kunnen noemen dat je misloopt, maar volgens mij is dit verschil erg beperkt in real life scenario's.

Hopelijk heb je hier wat aan, ik ga zelf in de nabije toekomst een soortgelijk systeempje maken en dit is mijn huidige motivatie om voor JBOD i.p.v. RAID5 te gaan :)

• Oid
  • Niet online

Oid

Nielson schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 09:22:
[...]
Het enigste voordeel van dat bord zijn het redelijke aantal s-ata aansluitingen en Gb lan, verder is het dikke overkill, de cpu helemaal. Erg zuinig zal deze setup ook niet zijn. Verder is DDR2 geheugen tegenwoordig een stuk duurder dan DDR3, ik denk dat je de mb en cpu beter samen of los kunt verkopen op V&A en van dat geld wat zuinigers weer kunt kopen.
Ow sorry, het geheugen heb ik ook al. dus dat maakt niet uit qua prijs.

Wat zou je mij kunnen adviseren dan, ik heb deze hardware nog liggen en staat al 24/7 aan maar met geen doel (VMWare server maar is mij te beperkt), nu wil ik er NAS van maken en een core i5 + 16-24GB geheugen kopen (plus de rest natuurlijk) en daar ESXi op gaan draaien voor testen.

Ik besteed dus liever iets meer aan die ESXi machine dan aan de NAS (die opslag moet vormen voor de ESXi)

Misschien dat ik morgen nog een Core 2 Duo of een Dual Core krijg, dan zal ik even verder kijken (of is dan de Q6600 toch beter?)

Ow ja; ik wil de 6 schijven in Raid 6 zetten in eerste instantie. Snelheid en "Veiligheid" (uiteraard backups e.d.)

[ Voor 5% gewijzigd door Oid op 09-06-2011 17:28 ]

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
sloth schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:04:
[...]

Ik zou gewoon voor JBOD gaan:
Tsja, dat is een keuze. Het is maar net wat je wilt. Als je gewoon losse disks (dat versta ik onder JBOD) gebruikt, compartimenteer je je data meer. Crasht er een schijf, ben je alleen de data op die schijf kwijt.

Heb je raid-5 en crasht er een schijf, ben je geen data kwijt. Crasht er echter dan nog een schijf voordat je een nieuwe schijf erin hebt gestopt en je array hebt gerebuild, ben je alles kwijt. En met raid-5 raak je natuurlijk 1 schijf kwijt aan de pariteit.

Verder is JBOD veel makkelijker, je propt er gewoon een disk in, je formatteert hem en je bent klaar. Nadeel qua gebruikersgemak is dat je vier verschillende mount points hebt.

Zelf heb ik 4 x 2TB in raid5. Mijn data is inderdaad ook niet essentieel, maar ik zou het wel verschrikkelijk vervelend vinden als ik 2TB helemaal opnieuw zou moeten downloaden. Zelfs met mijn 100MBit-verbinding duurt dat wel even. Mijn schijven slapen overigens nooit.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:40

heuveltje

KoelkastFilosoof

HarmoniousVibe schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 17:39:
[...]

Tsja, dat is een keuze. Het is maar net wat je wilt. Als je gewoon losse disks (dat versta ik onder JBOD) gebruikt, compartimenteer je je data meer. Crasht er een schijf, ben je alleen de data op die schijf kwijt.

Heb je raid-5 en crasht er een schijf, ben je geen data kwijt. Crasht er echter dan nog een schijf voordat je een nieuwe schijf erin hebt gestopt en je array hebt gerebuild, ben je alles kwijt. En met raid-5 raak je natuurlijk 1 schijf kwijt aan de pariteit.
Kijk ook eens naar de wat meer exotische opties als unraid of flexraid.
Het voordeel van jbod, compartimeerd(geen array wat fout kan gaan en alles meeneemnt, geen 12 drives die moeten opspinnen voor 1 film) en tegelijkertijd de het voordeel van raid (1 disk verlies is te rebuilden)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
In dat zelfde vaarwater is LVM waarbij diskuitval niet het hele volume neerhaalt? ook erg interessant om te lezen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i100.twenga.com/computer/voedingskabel/molex-power-splitter-2-tp_5968832282381229393vb.png

ben op zoek naar zo'n soort molex voedings kabeltje maar dan met 4 'uitgangen.. bestaat dat ??

• nii3k
He, ik ben van plan de Synology Disk Station DS211 aan te schaffen uit de review. Ik wil er graag 2 2TB harde schijven in. Ik heb per schijf een budget van maximaal 100 euro, maakt het uit welke harde schijf ik aanschaf? Kan iemand mij advies geven?

• Oid
  • Niet online

Oid

Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 01:20:
[afbeelding]

ben op zoek naar zo'n soort molex voedings kabeltje maar dan met 4 'uitgangen.. bestaat dat ??
http://www.dealextreme.co...power-cable-splitter-9284 zoiets?

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 01:20:
[afbeelding]

Bij Ri-vier hebben ze deze kabel. :)
http://cybershop.ri-vier....extension-cable-p-71.html

Verwijderd

he tnx,

dat zijn ze .. om nou zo'n kabeltje te importeren :)
stom, hij moet in zo'n norco kast dus natuurlijk ri-vier.. helemaal overheen gekeken.

* spam : zelf van plan server te bouwen ? > V&A aangeboden: Sharkoon Rebel9 Aluminium

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2011 09:26 ]

Verwijderd

niek87 schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 01:39:
kan je nergens iets vinden dan >
ik snel even gekeken vond wel een uitgebreide test > http://www.testfreaks.com...ology-diskstation-ds211j/

in het algemeen > disks met laag toerental worden minder warm dus minder vaak fan aan en disks met hoog toerental zijn wat sneller.
voor 60,- heb je samsung 2 TB maar of dat de beste keus is voor jou gewenste nas durf ik niet te zeggen.

• nii3k
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:07:
[...]

kan je nergens iets vinden dan >
ik snel even gekeken vond wel een uitgebreide test > http://www.testfreaks.com...ology-diskstation-ds211j/

in het algemeen > disks met laag toerental worden minder warm dus minder vaak fan aan en disks met hoog toerental zijn wat sneller.
voor 60,- heb je samsung 2 TB maar of dat de beste keus is voor jou gewenste nas durf ik niet te zeggen.
Dank

• Sloeberjong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11 15:46
Hallo Allemaal, ik wil graag een NAS voor thuisgebruik waarmee ik ook kan downloaden met SABNZBd. Ik heb een Dell Zino over met een AMD X2 3250e en 3 Gb. Daarnaast heb ik 2 x 2TB schijven over die ik in zo'n apparaat wil plaatsen: http://tweakers.net/price...-harddiskbox-dualbay.html

Nu zie ik alleen door de OS bomen het OS bos niet meer en heb ik geen flauw benul welk OS systeem voor een "zelfbouw" NAS nu handig is voor iemand die niet enorm handig is met computers (ik weet wel wat, maar echt diep gaat m'n kennis niet).

Wat ik eigenlijk wil is wat er ook mogelijk is op bijvoorbeeld een Synology (downloaden, filesharen, VPN, iTunes server, timemachine, enz..), maar dan met een budgetoplossing. Ik vind het namelijk zonde om een DS211+ van ca. € 300,- aan te schaffen als ik al prima spullen thuis heb liggen in de vorm van de Dell Zino die ik niet meer gebruik (en waar nog een extra 1 TB in zit). Ik wil er best tijd in stoppen omdat ik natuurlijk wel snap dat dit meer werk vereist dan het aanschaffen van een standaard apparaat met geinstalleerde software enzo.

Ik neig naar Ubuntu server of FreeBSD, maar is dat relatief eenvoudig om te installeren en in te stellen als server met mijn wensen? En werkt dat ook goed icm een macbook? Want ik werk tegenwoordig op een macbook Air dus vandaar dat de extra opslagruimte wel gewenst is.

Alvast bedankt, en als dit het verkeerde topic is dan mijn excuses.

• Birdie_NL
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 09:00:
he tnx,

dat zijn ze .. om nou zo'n kabeltje te importeren :)
stom, hij moet in zo'n norco kast dus natuurlijk ri-vier.. helemaal overheen gekeken.

* spam : zelf van plan server te bouwen ? > V&A aangeboden: Sharkoon Rebel9 Aluminium
Geen dank.

* spam : V&A aangeboden: Fractal Design R3 behuizing
Ook vanwege aanschaf 19'' :P

• FireDrunk
Ik zou voor Ubuntu gaan.. Dat is echt makkelijk en er zijn zat tutorials te vinden om de functies die jij wil aan de praat te krijgen. Bovendien heeft het betere hardware ondersteuning dan FreeBSD.
En voor 2 x 2TB in RAID1 voldoet mdadm in Ubuntu prima..

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 10:26:
Ik zou voor Ubuntu gaan.. Dat is echt makkelijk en er zijn zat tutorials te vinden om de functies die jij wil aan de praat te krijgen. Bovendien heeft het betere hardware ondersteuning dan FreeBSD.
En voor 2 x 2TB in RAID1 voldoet mdadm in Ubuntu prima..
ik verdenk jou ervan lid te zijn van het Ubuntu promotie team >:)

* die laatste kabeltjes die je gevonden had zijn voor 4 fans

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2011 11:57 ]

• FireDrunk
Preach what you practice... :)
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 11:07:
* die laatste kabeltjes die je gevonden had zijn voor 4 fans
Niet... :)

[ Voor 76% gewijzigd door FireDrunk op 10-06-2011 13:13 ]

Even niets...

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Met het extra lange weekend voor de deur, ben ik weer even aan het kijken naar de performance van de raid 5 set met 4x een F4 2TB.

Heb de array onder tussen opnieuw opgebouwt met een linux raid partitie die aligned was op 4k op de disks.
Syncen ging met max 95 MB/s, tegen het einde +- 70 MB/s wat netjes is.

De performance van de individuele disks lijkt goed als er met hdparm -Tt wordt gekeken:
Disks en partities gaan ongeveer met 130 MB/s er is alleen 1 disk die met hdparm maar 100MB/s haalt: /dev/sdj:
Timing cached reads: 3848 MB in 2.00 seconds = 1923.72 MB/sec
Timing buffered disk reads: 320 MB in 3.01 seconds = 106.43 MB/sec

De performance van de array is met hd parm belabberd met 135 MB/s wat neer komt op 43MB/s per data disk
ter vergelijking 6x F2 1.5TB 363MB/s - 71 MB/s per data disk

Plannen voor het weekend:
- Disk J op een andere sata kabel / port aan sluiten
- Voeding is met 380W (12v1 17A, 12v2 15A) aan de zwakke kant spin up zou ongeveer 2A per disk zijn wat met 12 disk op 24A komt(onduidelijk wat op v1 en v2 zit, dus een keer opstarten met alleen de OS disk en 4x F4 aangesloten
- Array opbouwen met groter chunksize nu 64K, maar lees dat voor 4 disks 512K beter zou zijn
- Array opbouwen over 3 disks zonder Disk J
- 4 Gb van m'n game systeem in de nas zetten, kijken of dat beter werkt dan 2GB, zou niet uit mogen maken aangezien geheugen gebruik meestal niet boven de 1GB uit komt.

Iemand nog suggesties over wat ik kan testen of de performance van Disk J?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

brid schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:17:
- Voeding is met 380W (12v1 17A, 12v2 15A) aan de zwakke kant spin up zou ongeveer 2A per disk zijn wat met 12 disk op 24A komt(onduidelijk wat op v1 en v2 zit, dus een keer opstarten met alleen de OS disk en 4x F4 aangesloten
kijk even uit met voedingen met meer rails !
Ik ben toen vrij lang aan het uitzoeken geweest wat een goede voedign voor mijn server (14 disken) zou zijn.
In practisch alle gevallen zitten alle molex en sata connectors op 1 voedingsrail !
Met als gevolg dat je je 600 wat voeding overbelast met 256watt aan disken, gewoon omdat de meeste voedingen zijn gebouwd zijn op dikke processoren en videokaarten. en de hd's maar bij de proc op 1 14A lijn worden gegooid :)

Trouwens ik kwam uit op een
Afbeeldingslocatie: http://vorming.minatica.be/HwConfigs/2009/December/High-end/CORSAIR_HX750.jpg

Veel vermogen, maar 1 rail, en een vrij trage overbelastings circuit (belangrijk als er 12 disken tegelijk opspinnen)
750W is natuurlijk absurde overkill. maar de lichtere versies hadden weer meerdere rails :(

[ Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 10-06-2011 13:42 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:21
Iemand nog suggesties over wat ik kan testen of de performance van Disk J?
Waar heb je de schijven precies op aangesloten, losse raidkaart of onboard? En hangen alle onboard connectors aan dezelfde controller? Wat gebeurt er als je twee schijven omwisselt? Tevens zou je nog even met smartctl naar de smart waardes van de schijf kunnen kijken.

• iMars

iMars

Full time prutser

Wat zijn nu goede (zuinige) schijven voor een DIY NAS? Ik denk dat het ongetwijfeld al ten sprake is gekomen in dit dopic, maar ik kan het niet zo gauw vinden.

Ik wil graag 4x 2TB, heb een aantal modellen in een lijstje staan:
ProductPrijs
Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB SATA-600, 64MB, 5400rpm€ 68,-
Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB€ 58,52
Samsung EcoGreen F3EG, 2TB€ 78,03
Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 59,90
Seagate Barracuda Green 5900.3, 2TB€ 62,52
Seagate Barracuda LP ST32000542AS, 2TB€ 67,90
Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB€ 61,88

Mijn voorkeur gaat uit naar de pricewatch: Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB en pricewatch: Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB

Edit: zie nu dat de WD20EARS niet echt geschikt zijn voor raid5 configuraties

Verwijderd

Samsung F4 is de meest zuinige schijf, vooral met spinup current flink lager dan WD EARS. Qua idle zitten de Samsung F4, de Hitachi 5K3000 en de WD EARS nieuwe type (3 platters) erg dicht bij elkaar.

RAID5 bestaat er in vele vormen; hardware RAID5 die TLER-schijven wilt, of linux/unix software RAID5 wat prima werkt met non-TLER schijven zoals WD EARS. Je dient dus te vermelden om wat voor soort RAID engine het gaat om passend advies te kunnen krijgen.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img820.imageshack.us/img820/5401/stekkertje.jpg

en die heb ik dan ook besteld, lekker snelle service want morgen in huis en 1 naar 7 ipv 1 naar 4 en dat is wel prettig want ik was mijn fan/dvd/ssd vergeten mee te tellen 8)

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Nielson schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 13:43:
[...]
Waar heb je de schijven precies op aangesloten, losse raidkaart of onboard? En hangen alle onboard connectors aan dezelfde controller? Wat gebeurt er als je twee schijven omwisselt? Tevens zou je nog even met smartctl naar de smart waardes van de schijf kunnen kijken.
Onboard:
1: sda 80Gb WD OS disk
2: sdb 1,5 TB F2
3: sdc 1,5 TB F2 MD1, Raid5
4: sdd 1,5 TB F2 MD1, Raid5
5: sde 1,5 TB F2 MD1, Raid5
6: sdf 1,5 TB F2 Sabnzb temp/complete

Intel SASUC8I
1:1 sdg 1,5 TB F2 MD1, Raid5
1:2 sdh 1,5 TB F2 MD1, Raid5
2:1 sdi 2 TB F4 MD0, Raid5
2:2 sdj 2 TB F4 MD0, Raid5
2:3 sdk 2 TB F4 MD0, Raid5
2:4 sdl 2 TB F4 MD0, Raid5

Disk hebben opvolgende serienummers, dus het is niet zo dat 1 van de disk ouder of nieuwer is.

De Smartdata is niet echt schockend 3 raw read errors, 43 multi-zone read errors, voor de zekerheid de HUTIL van samsung gedownload, eindelijk een fabrikant die snapt dat je voor dos programma's voor de gebruikers een bootable iso levert.

Ben onder tussen begonnen met testen:
sata I en J om gedraait - geen verbetering
Andere power kabel - geen verbetering
MD1 los gekoppeld, geen verschil
Ga nu MD0 opnieuw opbouwen met maar 3 disks

Bedankt trouwens voor de Corsair tip, blijkbaar zijn de 3 series allemaal uitgevoerd met een enkele 12v rail.
Vermoed trouwens dat de voeding het wel trekt, verbruiks meter gaf max 240W aan

[ Voor 13% gewijzigd door brid op 10-06-2011 22:32 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• dutch_warrior
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie hier eigenlijk napp-it gebruikt en hoe je de mail features hebt geconfigureerd. Morgen ga ik even bezig met de mail configuratie van napp-it en wat suggesties hiervoor zijn misschien wel handig.
Ik ben van plan een extra mail-only user aan te maken en dan via sendmail de mail voor deze user te forwarden naar een account op mijn .nl domein, moet alleen even kijken wat de beste manier is om te forwarden met sendmail.

[ Voor 4% gewijzigd door dutch_warrior op 11-06-2011 01:04 ]

Verwijderd

dutch_warrior schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 22:41:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wie er eigenlijk napp-it gebruiken en hoe je de mail features hebt geconfigureerd. Morgen ga ik even bezig met de configuratie van napp-it en wat suggesties voor de mail configuratie zijn niet misschien wel handig.
Ik ben van plan een extra mail-only user aan te maken en dan via sendmail de mail voor deze user te forwarden naar een account op mijn .nl domein, moet alleen even kijken wat de beste manier is om te forwarden met sendmail.
napp-it is een uitbreiding op nexentacore / openindiana / solaris express waarmee je via een browser (remote) management funkties verkrijgt.

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:30
Al mijn spullen zijn eindelijk binnen, maar nog kan ik niks doen, want ik blijk het verkeerde geheugen besteld te hebben. KVR1333D3D4R9S is weliswaar ECC Registered, maar het is een x4 module en dat werkt niet met een Xeon3440 :(
Verder blijken ECC Registered x8 modules erg slecht leverbaar momenteel, morgen eens op mijn gemak uitzoeken of ze nog ergens een setje KVR1066D3Q8R7SK2/8GI of KVR1066D3D8R7SK2/8G op voorraad hebben.

Voor iedereen die de X8SIL-F met een Xeon besteld (verder een prima combi natuurlijk) let er dus goed op dat je x8 geheugen modules neemt!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12 11:58

Ravefiend

Carpe diem!

Sleepie schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 23:51:
Al mijn spullen zijn eindelijk binnen, maar nog kan ik niks doen, want ik blijk het verkeerde geheugen besteld te hebben. KVR1333D3D4R9S is weliswaar ECC Registered, maar het is een x4 module en dat werkt niet met een Xeon3440 :(
Verder blijken ECC Registered x8 modules erg slecht leverbaar momenteel, morgen eens op mijn gemak uitzoeken of ze nog ergens een setje KVR1066D3Q8R7SK2/8GI of KVR1066D3D8R7SK2/8G op voorraad hebben.

Voor iedereen die de X8SIL-F met een Xeon besteld (verder een prima combi natuurlijk) let er dus goed op dat je x8 geheugen modules neemt!
Laat ons stellen dat het niet werkt in combinatie met de X8SIL-F zoals hier aangegeven. Merk op dat je niet per sé een kit van 2 dient te nemen. Zelf heb ik bv. 2 x KVR1333D3D8R9SL/4G (www.interngeheugen.com) in combinatie met de X8SIL-F en een Xeon 3440 en dat werkt ook zonder problemen (running Memtest86 v4.20, 22 passes, 40+ hours, no errors) ... :+

• Sleepie
Ravefiend schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 00:13:
Laat ons stellen dat het niet werkt in combinatie met de X8SIL-F zoals hier aangegeven. Merk op dat je niet per sé een kit van 2 dient te nemen. Zelf heb ik bv. 2 x KVR1333D3D8R9SL/4G (www.interngeheugen.com) in combinatie met de X8SIL-F en een Xeon 3440 en dat werkt ook zonder problemen (running Memtest86 v4.20, 22 passes, 40+ hours, no errors) ... :+
Klopt, dat gaat ook wel werken. Ik had ze intussen ook gevonden op de site die jij noemt, morgen even bestellen en de modules die hier nu liggen retour sturen.
Ik wilde inderdaad ook eerst een dagje memtest erop loslaten, nou ja dat zal dan volgend weekend worden :)

Overigens lees ik dat het toch echt met de processor te maken heeft en niet met het moederboard. Zie hier.

Hoe dan ook, de combinatie X8SIL-F/Xeon3440/x4 DIMMS werkt in ieder geval niet :)

[ Voor 14% gewijzigd door Sleepie op 11-06-2011 00:23 ]

• dutch_warrior
Verwijderd schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 23:35:
[...]

napp-it is een uitbreiding op nexentacore / openindiana / solaris express waarmee je via een browser (remote) management funkties verkrijgt.
Ik weet wel wat Napp-it is ;) , heb het al geinstalleerd op Open Indiana maar ik zat even te kijken naar de configuratie van de mail features. Het advies is om een extra account met forwarder te maken en ik was benieuwd naar de oplossingen van andere mensen hiervoor. Bij mijn weten zijn er namelijk meerdere manieren om te forwarden met sendmail.

Verwijderd

Sleepie schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 23:51:
...

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh.. dat schiet lekker op.
gisteren al een 2e SASUC8i die niet met de eerste wil samenwerken

ik heb toevallig een X8SIL-F besteld en KVR1333D3D4R9SK2/8GI mem (zie nu pas dat dat 2 x 4 is)

voorlopig zal ik nog even een i3-540 gebruiken maar de bedoeling is toch om een 3440 erin te prikken.
m a w deze bestelde plakjes zijn niet goed.... :F

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2011 01:14 ]

• Sleepie
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 01:13:
[...]

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaargh.. dat schiet lekker op.
gisteren al een 2e SASUC8i die niet met de eerste wil samenwerken

ik heb toevallig een X8SIL-F besteld en KVR1333D3D4R9SK2/8GI mem (zie nu pas dat dat 2 x 4 is)

voorlopig zal ik nog even een i3-540 gebruiken maar de bedoeling is toch om een 3440 erin te prikken.
m a w deze bestelde plakjes zijn niet goed.... :F
Die reepjes had ik dus ook besteld.
Overigens gaan die het met een i3-540 ook niet doen, enige wat met een i3 werkt is ECC unbuffered.
Snel trug sturen dus! ;)

Lees dit topic eens door om te kijken wat wel en niet werkt (vanaf post #35 wordt het interessant)
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=895830

[ Voor 9% gewijzigd door Sleepie op 11-06-2011 01:24 ]

Verwijderd

Sleepie schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 01:22:
[...]

Die reepjes had ik dus ook besteld.
Overigens gaan die het met een i3-540 ook niet doen, enige wat met een i3 werkt is ECC unbuffered.
Snel trug sturen dus! ;)
moet nog geleverd worden :P

die i3-540 heb ik in gebruik en dacht die 'even over te prikken samen met een beetje ECC geheugen.. naja.. maar idd die 8gb plakjes zie ik nergens en als ik die prijzen zie .. pffffffffff 200 a 400,- p st. klopt dat een beetje ?

' Lees dit topic eens door om te kijken wat wel en niet werkt (vanaf post #35 wordt het interessant)
http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=895830 ' '
tja ... dat kan je natuurlijk ook niet allemaal weten als simpele knutselaar :'(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2011 01:32 ]

• Sleepie
1333Mhz -8GB reepjes heb ik ook nergens kunnen vinden, in ieder geval niet met een redelijke levertijd.

Maar zo duur hoeft het niet te zijn, als je gewoon de 1066 variant pakt:
pricewatch: Kingston KVR1066D3Q8R7SK2/16G = 2 x 8GB reepjes, 16GB totaal

Ergens in het topic wat ik hierboven link heb ik iets gelezen over slechts 1% prestatiewinst door het snellere 1333 geheugen, dus daarvoor hoef je het niet te doen.

Ik ga mdadm draaien voorlopig, maar ik wil de mogelijkheid voor ZFS open houden, daarom uiteindelijk besloten om mijn bestaande hardware te vervangen. In mijn kast komen in ieder geval niet meer dan 20 schijven, dus dan kan ik met 16GB RAM wel uit was mijn idee.
Dus ik kom wel uit met voor nu 2 x 4 GB reepjes, waar ik dan uiteindelijk 4 x 4 GB van kan maken.

[ Voor 11% gewijzigd door Sleepie op 11-06-2011 01:40 ]

Verwijderd

Sleepie schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 01:36:
8GB reepjes heb ik ook nergens kunnen vinden, in ieder geval niet met een redelijke levertijd.
Nee zo duur hoeft het niet te zijn, als je gewoon de 1066 variant pakt:
pricewatch: Kingston KVR1066D3Q8R7SK2/16G = 2 x 8GB reepjes, 16GB totaal

Ik ga mdadm draaien voorlopig, maar ik wil de mogelijkheid voor ZFS open houden, daarom uiteindelijk besloten om mijn bestaande hardware te vervangen. In mijn kast komen in ieder geval niet meer dan 20 schijven, dus dan kan ik met 16GB RAM wel uit was mijn idee.
Dus ik kom wel uit met voor nu 2 x 4 GB reepjes, waar ik dan uiteindelijk 4 x 4 GB van kan maken.
uhhhhhhh.. maar die x4 reepjes werken niet met een 3440 toch ?

die reepjes die jij nu noemt, 2 x 8 gb, die werken ook niet met een i3-540 en wel met een 3440 ? ik heb namelijk nog geen 3440 , en ik had gelezen dat wanneer je een i3-540 op dat mobo gebruikt je ook ECC moet nemen.

verder weet ik ook niet wanneer iets bufferd/unbufferd is.. zie wel ecc non ecc staan

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2011 01:47 ]

• Sleepie
De reepjes die ik link zijn wel degelijk x8 reepjes hoor :)

edit:
Ik zie nu de verwarring. Ik bedoel dat ik met voor nu 2 stuks 4GB reepjes wel toekom en later dan 4 stuks 4GB ( 2x 4GB sloeg dus alleen op het aantal modules, uiteraard heb ik nog steeds x8 type modules nodig ja. Gezien jouw eerdere post had ik het idee dat jij op zoek was naar 8GB reepjes

Je kunt het aan de code zien, ik heb het voor mezelf al zover ontleedt:
KVR = Kingston Value Ram (duh)
1066 = de snelheid (duh, once more ;) )
D3 = DDR3
Q = Quad Rank
8 = x8 type
R = Registered
7 = CAS7
S = ???
K2 = kit van 2 stuks
/16G = totale hoeveelheid

Klik anders eens in de pricewatch op de link naar de fabrikant site, dan zie je daar:
16GB 1066MHz DDR3 ECC Reg CL7 DIMM (Kit of 2) QR, x8 w/Therm Sen

Nee, deze reepjes werken ook niet met je i3, maar weer wel met je toekomstige Xeon ;)

Als ik het allemaal goed begrepen heb (ik ga vannacht Kingston codes dromen vrees ik opeens 8)7 ) heb je voor de i3 repen nodig uit de
KVR1333D3E9 of de KVR1066D3E7 reeks (maar daar kan ik geen 8 GB repen in vinden).

[ Voor 36% gewijzigd door Sleepie op 11-06-2011 02:13 ]

Verwijderd

om dat nieuwe mobo dus te testen, kan ik net zo goed even wat non ecc geheugen wat ik al heb erop prikken samen met die i3-540 ?

of zie ik nu door de chips het bos helemaal niet meer :?

• Sleepie
Verwijderd schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 02:01:
om dat nieuwe mobo dus te testen, kan ik net zo goed even wat non ecc geheugen wat ik al heb erop prikken samen met die i3-540 ?

of zie ik nu door de chips het bos helemaal niet meer :?
Gezien het tijdstip heb ik ook wat last van het bomen en bos syndroom :)
Maar je kunt het gewoon proberen, een lange piep en knipperend S3 ledje op je bord en je weet dat het geheugen niet ondersteund wordt.
Maar wat ik begrijp werkt non-ECC geheugen sowieso niet, zie deze post:
http://www.webhostingtalk...p?p=7247963&postcount=114

Overigens is het ook nog eens zo dat je met UDIMMS niet meer dan 16 GB (4 stuks 4GB modules) kunt gebruiken volgens de manual. Geen 8GB modules dus, vandaar dat ik ze niet kon vinden (bestaan volgens mij domweg niet).

Verder, ik wil je niet nog banger maken, maar ik hoop dat je wel een Rev 1.02 bord hebt?
Op eerdere revisies werken i3's sowieso niet goed (ik weet niet meer precies wat het probleem was, maar dat valt wel te googlen verder).

[ Voor 8% gewijzigd door Sleepie op 11-06-2011 02:19 ]

Verwijderd

Sleepie schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 02:08:
[...]

Gezien het tijdstip heb ik ook wat last van het bomen en bos syndroom :)
Maar je kunt het gewoon proberen, een lange piep en knipperend S3 ledje op je bord en je weet dat het geheugen niet ondersteund wordt.
Maar wat ik begrijp werkt non-ECC geheugen sowieso niet, zie deze post:
http://www.webhostingtalk...p?p=7247963&postcount=114

Overigens is het ook nog eens zo dat je met UDIMMS niet meer dan 16 GB (4 stuks 4GB modules) kunt gebruiken volgens de manual.

Verder, ik wil je niet nog banger maken, maar ik hoop dat je wel een Rev 1.02 bord hebt?
Op eerdere revisies werken i3's sowieso niet goed (ik weet niet meer precies wat het probleem was, maar dat valt wel te googlen verder).
ja dat rev 1.02 verhaal ken ik (dat toevallig wel) anyway, heb net geheugen gecancelled en laat eea eerst is even op me inwerken .. en nu :z

* http://transcend.internge.../x8si6-f-motherboard.html

Due to chipset limitations, DDR3 Quad Rank memory will operate at 1066MHz in the first bank. Adding Quad Rank modules in the second bank will operate at 800MHz and the third bank is disabled.
Intel Xeon processors support up to (6) Single or Dual Rank ECC RDIMMs or (4) Quad Rank RDIMMs or (4) ECC UDIMMs. Mixing Registered ECC and Unbuffered ECC modules is not supported within this system. Intel Core i3 and Pentium Dual-Core series processors support ECC UDIMMs only, they do not support RDIMMs..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2011 09:44 ]

• parcifal
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-02-2021
Ik zie hier veel over de verschillende 2TB schijven , ik heb een aantal WD20EAR`s in JBOD en bevallen prima maar was ook van plan met die schijven een raid 5 of 6 te maken , is dit wel goede keus ?
zie hier dat die niet goed geschikt zijn voor raid ...(TLER)
Ik gebruik een Highpoint 2740 16 poort SAS controller.
Wie kan me daar de beste schijven voor adviseren.
Kan t hele verhaal met sectors e.d. allemaal niet volgen wat dat betrefd , en natuurlijk moeten ze ook zuinig zijn
zeker met spinup, hoewel ik een 1100watt CM Ultimate gebruik moeten de stroomkosten wel in de hand blijven voor een 24/7 setup.

Ik verbaas me trouwens hoe snel er weer nieuwe types WD schijven uitkomnen, nu diverse 2,5TB en 3TB schijven en ook met SATA600... vraag me af of ze echt sneller zijn dan de SATA300 types
maar alles maakt t wel heel lastig om een keus te maken en of TLER nu echt belangrijk is

[ Voor 19% gewijzigd door parcifal op 12-06-2011 12:27 ]

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-12 15:56
Ik ben me op dit moment aan het oriënteren op een vervanging van m'n huidige AMD-servertje door het volgende:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2100T€ 102,60€ 102,60
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 92,89€ 92,89
1Supermicro SuperMicro Server MB Super Micro MBD-X9SCA-F-O€ 191,20€ 191,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 386,69

Ik heb een Intel SASUC8I met daaraan 6 2TB's in RAID6, daarnaast heb ik nog een aantal PCI-kaarten in gebruik vandaar de keuze voor dit bord. Andere features als IPMI en meer server-grade hardware geven deze keuze voor mij zin.

Nu zit ik een beetje in over het geheugen, voor zover ik kan nagaan ondersteund deze processor geen ECC en pakt het bord alleen ECC. De manual geeft me geen uitsluitsel en vroeg me af of iemand een idee heeft over deze combinatie en of het ook werkt. Google geeft geen antwoord op deze vraag :/

specs

• Sleepie
Volgens de manual van dat moederbord heb je DDR3 ECC UDIMMS nodig.
De modules die je hebt gekozen zijn DDR3 1333MHz ECC UDIMMS, dus dat zou zonder meer moeten werken op het bord.

Met een i3 zal waarschijnlijk ECC gewoon niet gebruikt worden.

• Nielson
Sleepie schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:45:
Met een i3 zal waarschijnlijk ECC gewoon niet gebruikt worden.
De geheugencontroller in de i3/i5 cpu's ondersteunt beide. Of het werkt is afhankelijk van de gebruikte chipset:

Desktop chipset 	-->  Alleen Non-ECC
Workstation chipset	-->  Zowel Non-ECC als ECC
Server chipset 		-->  Alleen ECC

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Momenteel heb ik een bescheiden NAS/server met 2x 1TB in RAID0. Ik gebruik hem alleen om backups op te maken, en share mijn data via samba naar andere computers en mn media center.
Processor is AMD Athlon II X2 245e en heb deze samen met 2GB RAM op een MSI 740GM-P24 gezet. OS staat op een SSD en is Ubuntu server.

Nu ben ik toe aan een upgrade. Ik wil 4x2TB in RAID5 gaan draaien. Daarvoor heb ik 2 RAID controllers op het oog, en ik twijfel welke ik zal nemen.

Een adaptec AAR-2610SA/64 MB, deze heeft 64 MB cache aan boord en een Intel 80302 66 MHz Intelligent I/O processor. HardwareRAID dus.

De andere optie is een Highpoint RocketRaid 2640X4. Deze is (voor zover ik het heb begrepen ;)) softwareRAID.

Volgens de RAID FAQ is voor RAID5 hardwareRAID aanbevolen, maar maakt het eigenlijk veel uit als je kijkt naar mijn hardware en waar ik het voor gebruik?

Welke controller zouden jullie adviseren? Het prijsverschil tussen de controllers is trouwens verwaarloosbaar.

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-12 14:43

Baggeraar

Wat een gebagger..

Die adaptec gaat volgens mij sowieso al niet werken, aangezien die ten eerste PCI-x is en ten 2e problemen heeft met schijven groter dan 1TB (aldus enkele verhalen op het internet).

Die rocketraid is volgens mij wel een goede keuze, tenzij je de SAS kant wil opgaan dan zijn er ook nog wel wat lekkere kaartjes.. ;)

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-12 15:39

thof

FP ProMod
Sleepie schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 01:52:
Je kunt het aan de code zien, ik heb het voor mezelf al zover ontleedt:
KVR = Kingston Value Ram (duh)
1066 = de snelheid (duh, once more ;) )
D3 = DDR3
Q = Quad Rank
8 = x8 type
R = Registered
7 = CAS7
S = ???
K2 = kit van 2 stuks
/16G = totale hoeveelheid
S = Single sided?

Is ook maar een gokje, maar lijkt me niet heel onlogisch. Je hebt ram modules met aan een enkele zijde chips en en heel soms ook aan beide zijden.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-12 12:27
thof schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:37:
[...]

S = Single sided?

Is ook maar een gokje, maar lijkt me niet heel onlogisch. Je hebt ram modules met aan een enkele zijde chips en en heel soms ook aan beide zijden.
En zou de hoogte van het geheugenchipje ook niet ergens in de productnaam staan, je hebt tegenwoordig flink wat modules die maar de helft zo hoog zijn als standaard.. In dat geval zou ik de S ook nog voor small willen gokken ;) maar ik zet ook in op single sided :)

[ Voor 3% gewijzigd door Staatslot op 12-06-2011 10:00 ]

• Nielson
thof schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 21:37:
S = Single sided?

Staatslot schreef op zondag 12 juni 2011 @ 09:52:
En zou de hoogte van het geheugenchipje ook niet ergens in de productnaam staan, je hebt tegenwoordig flink wat modules die maar de helft zo hoog zijn als standaard.. In dat geval zou ik de S ook nog voor small willen gokken ;) maar ik zet ook in op single sided :)
S = Thermal Sensor
L = Very Low Profile

Zie ook de Kingston site:

Afbeeldingslocatie: http://www.valueram.com/server/image_files/VR_server_DDR3_02_11.jpg

• Dadona
  • Laatst online: 18-12 20:14
Nog even over die Intel SASUC8I en het PCI-E 2.0 gebeuren. Blijkbaar gaat het dus fout met Intel (S1156, daar de chipsets van en vergelijkbare chipsets), hoe zit het met AMD?
En is er een alternatief voor de Intel SASUC8I die qua prijs ongeveer op hetzelfde niveau zit en net zo dom is? Ik zoek dus totaal geen RAID achtige dingen op de kaart, gewoon poorten. (Ja, ik wil het voor ZFS gebruiken.)

De CSL/OT kroeg !

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Dadona schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:20:
Nog even over die Intel SASUC8I en het PCI-E 2.0 gebeuren. Blijkbaar gaat het dus fout met Intel (S1156, daar de chipsets van en vergelijkbare chipsets), hoe zit het met AMD?
En is er een alternatief voor de Intel SASUC8I die qua prijs ongeveer op hetzelfde niveau zit en net zo dom is? Ik zoek dus totaal geen RAID achtige dingen op de kaart, gewoon poorten. (Ja, ik wil het voor ZFS gebruiken.)
Mocht je nog iets vinden, laat het even weten.
Ben nu ook op zoek :)
Best bet lijkt atm de opvolger maar die is momenteel nergens meer verkrijgbaar

Verwijderd

Dadona schreef op zondag 12 juni 2011 @ 11:20:
- een amd E-350 boot niet eens op met een SASUC8i aan boord :P
- een MSI H55M-ED55 wel en werkt prima met 1 SASUC8i .. zodra je er een 2e bij prikt werkt de 1e niet meer.

in het algemeen werken oudere mobo's prima met een sasuc8i controller.

kortom, modern mobo, zoek een PCI 2.0 (HBA voor ZFS) controller .. goedkoop is duurkoop in dit geval, komt nog bij dat een aantal mobo fabrikanten het niet zo nauw meer nemen met de afgesproken standaarden.
Dus al heb je een PCIe x8 2.0 slot en een PCIe x8 controller heb je geen garantie meer dat het (goed) werkt omdat veel mobootjes tegenwoordig maar 1 zo'n PCIe slot hebben dat alleen geschikt is voor een losse videokaart. kom je meestal later achter

wees dus extra alert als je een nas wil bouwen mbv een zuinig bordje waar al video onboard zit en waar je een raidcontroller in het enige vrije x8 / x16 slot prikken... kans bestaat dattie niet gezien wordt.
beter is een bordje uitzoeken met 6 sata aansluitingen onboard.. geen gezeur

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2011 13:20 ]

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Noot. misschien heb ik geluk.
Maar zowel mijn practisch antieke nforce2 mobo als mijn asrock (amd 780 chipset)
Pikken die kaart zonder problemen !

• Dadona
De beta bios van Asus voor het pro Brazos bord zou toch uitkomst bieden?
Maar ik vraag mij af of dit een probleem is met Intel of ook met AMD. Borroz, je hebt niet toevallig een beetje recent AMD moederbord? Zes SATA poorten is de standaard, voor minder ga ik al niet meer, maar ik zoek toch iets waardoor ik rustig kan blijven upgraden. Als er nu een alternatief voor een paar euro meer is dan zou ik die nemen. Is die er niet dan ga ik wel gewoon voor de SASUC8I. Veertien schijven, waarvan misschien uiteindelijk dertien voor data (één SSD en storage op IDE-CF), is op zich wel voldoende.

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Dadona schreef op zondag 12 juni 2011 @ 13:48:
De beta bios van Asus voor het pro Brazos bord zou toch uitkomst bieden?
Maar ik vraag mij af of dit een probleem is met Intel of ook met AMD. Borroz, je hebt niet toevallig een beetje recent AMD moederbord?
heb ik .. in mijn desktop zit AMD Phenom II X6 1090T / ASUS crosshair IV formula en daar heb ik 2 vrije PCIe sloten.. maar heb nog geen puf gehad daarop te gaan testen.. :P

ik test volgende week ofzo 2 x sasuc8i in een X8SIL-F .. schijnt te werken
lukt dat niet schaf ik een HP expander 24 poorts aan.. die werkt ook samen met 1 SASUC8i op een X8SIL-F

• Dadona
Ah, niet alleen omdat ik er belang bij zou hebben, maar waarom zou je voor de aanschaf niet eerst eens kijken of het bij de AMD wel goed gaat? Bij AMD kun je ook voor voor ECC gaan zonder gezeur.

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Dadona schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:17:
Ah, niet alleen omdat ik er belang bij zou hebben, maar waarom zou je voor de aanschaf niet eerst eens kijken of het bij de AMD wel goed gaat? Bij AMD kun je ook voor voor ECC gaan zonder gezeur.
ik wil een server kwaliteit mobo gaan gebruiken want zeg zelf.. hoge eisen stellen aan snelheid/veiligheid/capaciteit maar dan wel consumer mobootjes gebruiken in je nas die 24/24 aanstaat ..klopt niet natuurlijk.

komt bij dat ik (later) heb besloten om eens wat te gaan prutsen met virtualisatie van servers met ESIx en dat mijn huidige setup daar eigenlijk niet geschikt voor is.
.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2011 14:33 ]

• Dadona
Als het je enige systeem is niet, maar ik heb een server die 24/7 aanstaat en daarnaast een nas die de data van de server kopieert, in de nacht. Ook een kwaliteitsmoederbord kan eraan gaan, maar twee moederborden (+voeding, hdds, ..) die onafhankelijk van elkaar zijn dicht ik toch wat betrouwbaarheid toe.
(Overigens, wat voor voeding zet je dan in, dat zie ik nog eerder als een aandachtspunt.)

[ Voor 4% gewijzigd door Dadona op 12-06-2011 14:31 ]

De CSL/OT kroeg !

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik ben bezig met het bouwen van een server waar dit de hardware van is:
Intel i3 2100T
Gigabyte GA-H67M-UD2H-B3
Kingston 2x2GB DDR3
8x 2TB WD

Nu ben ik alleen op zoek naar een goeie controller en had ik een HighPoint RocketRAID 2680, maar deze is simpelweg niet werkend te krijgen onder OpenSuse 11.4. Nu gaat deze weer terug naar de winkel en heb ik nu deze op het oog Intel RAID Controller SASUC8I alleen werkt deze wel onder OpenSuse 11.4?
Ik heb zitten zoeken met google etc, maar ik kan het nergens echt specifiek vinden.

Helemaal mooi zal zijn als iemand hier die deze controller heeft eens OpenSuse 11.4 wilt installeren en kijken of die werkt.

• Birdie_NL
Over 2 weekjes begin ik met een nieuwe build.

#ProductPrijsSubtotaal
2Western Digital Scorpio Blue, 320GB SATA-300, 8MB, 5400rpm€ 34,90€ 69,80
1Arctic Cooling Alpine 11 Pro€ 8,40€ 8,40
2Arctic Cooling F8 Pro TC, 80mm€ 3,80€ 7,60
4Fractal Design Silent Series , 80mm€ 5,52€ 22,08
1Intel Core i3 2100T€ 104,90€ 104,90
1Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9S/4G€ 50,82€ 50,82
1Intel S1200BTL€ 175,15€ 175,15
1Norco RPC-4220€ 387,95€ 387,95
1HP P410 SAS expander€ 264,00€ 264,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1090,70

Een aantal opslag schijven heb ik al liggen, dus die heb ik niet meegerekend in bovenstaand kostenplaatje. :)
De fans en de processor koeler heb ik tevens ook al liggen.

Verwijderd

Entry DIY Storage Server
Mid-range DIY Storage Server
High-End DIY Storage Server

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2011 14:39 ]

• Birdie_NL
De 80mm Fractal fans heb ik al liggen, zijn ook aardig stil dus ik houd dan gewoon die 4x 80mm fan plate er in. :)

Verwijderd

brndst schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:36:
Over 2 weekjes begin ik met een nieuwe build.
waarom dat mobo.. kan geen ECC memory op toch ? hergebruik componenten
en hoe stuur je die expander aan ? zo 'los werktie niet ..

[ Voor 218% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2011 16:25 ]

Verwijderd

Dutch3men schreef op zondag 12 juni 2011 @ 14:35:

Helemaal mooi zal zijn als iemand hier die deze controller heeft eens OpenSuse 11.4 wilt installeren en kijken of die werkt.
volgens mij draait dat wel >
http://pkgs.org/opensuse-...1.0-244.1.noarch.rpm.html

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-12 19:49
Heeft iemand een idee voor een tower kast waar minimaal 12 schijven (lieft uit te breiden naar 16) in kunnen? Ik heb wel genoeg rack kasten kunnen vinden, maar bij tower kasten houd het al snel op bij 8.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Westereen schreef op zondag 12 juni 2011 @ 16:51:
Heeft iemand een idee voor een tower kast waar minimaal 12 schijven (lieft uit te breiden naar 16) in kunnen? Ik heb wel genoeg rack kasten kunnen vinden, maar bij tower kasten houd het al snel op bij 8.
Volgens mij heb je het topic nog niet echt goed doorgenomen. Dan had je kunnen zien dat diverse mensen, waaronder ik zelf, gebruik maken van Coolermaster 4-in-3 brackets. Hierin kan je 4 disken plaatsen in 3 5.25" sloten. Met koeler en al.

https://discord.com/invite/tweakers

• FabiandJ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Westereen schreef op zondag 12 juni 2011 @ 16:51:
Lian Li PC-A77FB
Lian Li PC-P80
Xigmatek Elysium
Pagina: 1 ... 63 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.