• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-12 08:18
Dat is dus net wat CiPHER NIET zegt, er word niet exact RAID0 toegepast, maar load balancing

Als je dus een vdev van 100GB en een vdev van 200GB dan word de data in een 2:1 verhouding naar de individuele vdev's gestuurd en worden ze even snel volgeschreven. Omdat in ZFS een vdev verantwoordelijk is voor zijn eigen redundantie maakt het ZFS niet uit waar de data komt, zolang het maar op vdev's gezet word.

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 29-03-2011 10:23 ]

Even niets...

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11 15:49
Ah ik snap em al. Intra-vdev wordt de grootte van de kleinste disk aangehouden. Inter-vdev geldt dat de data evenredig over de vdevs wordt gestriped. Coole feature.

Maar wat ik overigens nog niet snap (even iets anders), is waarom de 'optimale' hoeveelheid (4k) disks per array niet geldt voor andere raid-implementaties. Zit je daar niet met precies hetzelfde probleem?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

• FireDrunk
Welke RAID implementaties bedoel je? MDADM / GEOM of juist RAID Levels ala 0,1,5,6,10,50,60?

Even niets...

• HarmoniousVibe
FireDrunk schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 11:34:
Welke RAID implementaties bedoel je? MDADM / GEOM of juist RAID Levels ala 0,1,5,6,10,50,60?
Ik bedoel alles waar striping bij komt kijken: mdadm/geom/fakeraid/hwraid lvl 0,5,6,10, etc (alles behalve raid1)

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Verwijderd

en weer een stukje hightek binnen .. we komen er wel :*)

Afbeeldingslocatie: http://img191.imageshack.us/img191/565/powerrrr.jpg

• FireDrunk
HarmoniousVibe schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:07:
[...]

Ik bedoel alles waar striping bij komt kijken: mdadm/geom/fakeraid/hwraid lvl 0,5,6,10, etc (alles behalve raid1)
Hoezo zou dat niet gelden voor andere raid levels? Voor RAID10 geld dit ook zeer zeker.
Zo is 6 disks in RAID10 altijd stom omdat je een stripe krijgt over 3 disks, en dat gaat dus nooit (snel) werken :)

Even niets...

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12 11:58

Ravefiend

Carpe diem!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:14:
en weer een stukje hightek binnen .. we komen er wel :*)
[afbeelding]
Netjes die lolly, die zat vandaag ook in mijn pakketje van Highflow ... :+ ... het alternatief zou het gebruik zijn van deze:
Afbeeldingslocatie: http://highflow.nl/images/product_images/thumbnail_112647677574b62d30d1f10f.png
Zeker met 7 disks boven elkaar zorgt dit voor minder kabels in je kast.

Verwijderd

Het klopt wel wat hij zegt; de problemen die RAID-Z krijgt zijn vrij uniek; RAID-Z lijkt van alle RAID levels nog het meest op RAID3.

Als je drie disks in RAID0 zet, heb je een oneven aantal; maar de stripesize is gewoon 128K bijvoorbeeld. Dus als je een megabyte leest dan:
disk0: 128K, 128K, 128K
disk1: 128K, 128K, 128K
disk2: 128K, 128K

Geen echte reden om langzaam te zijn; zeker voor 4K schijven: die blijven I/O doen in optimale block sizes. Bij RAID-Z werkt het echter anders. Stel je schrijft een bestand van 66 kilobyte:
disk0: 33K
disk1: 33K
disk2: 33K (parity)

ZFS past de stripesize dus aan, aan het bestand. Het zorgt er voor dat het bestand pecies netjes verdeeld wordt. Dit is iets wat geen enkel ander RAID level doet. Het voordeel is dat RAID-Z geen 'write hole' heeft; het nadeel is dat het erg gevoelig is met sectorsize; 33K werkt niet lekker op een 4K schijf die wil 32K of 36K doen. Pas als ZFS weet dat het een 4K sector schijf is, zal het zijn allocatie aanpassen. Probleem is dat alle huidige 4K schijven zeggen dat ze 512-byte sectoren hebben, en dus behandeld ZFS ze ook alsdien.

Eigenlijk is dit ook helemaal geen RAID. RAID is een abstractielaag die normaliter geen kennis hoeft/hoort te hebben van wat er wordt opgeslagen. Een RAID-engine kan een virtuele grote disk maken van meerdere kleinere disks, met diverse redundancyniveaus. Daarvoor hoort dus geen kennis nodig te zijn van het filesystem of de data.

Bij ZFS werkt dat heel anders; het RAID-gedeelte is onmogelijk na te bouwen door een andere RAID engine. Normaal werkt RAID met vaste blokgroottes en een vaste stripesize. Bij ZFS is voor elk (klein) bestand de stripesize anders - daar kan een normale RAID engine niets mee; hoe moet die weten wanneer de stripesize verandert? Het kan geen bestanden identificeren of ZFS metadata lezen.

Om deze reden wordt ZFS ook een layering violation genoemd, omdat het in feite twee werelden die gescheiden 'horen' te zijn, samenvoegt in een nieuwe laag die van beide werelden dingen moet weten. Dus in feite doet ZFS geen RAID in de conventionele betekenis; omdat het door andere RAID engines niet is na te bootsen.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 14:32 ]

Verwijderd

Ravefiend schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 14:29:
[...]

Netjes die lolly, die zat vandaag ook in mijn pakketje van Highflow ... :+ ... het alternatief zou het gebruik zijn van deze:
[afbeelding]
Zeker met 7 disks boven elkaar zorgt dit voor minder kabels in je kast.
moest erg lachen om die lolly :o

idd ook een oplossing als je disk gaat stapelen

die kabel is alleen om tijdelijk wat te prutsen.. straks komt eea in kast met backplane (hoop ik)
verwacht vandaag nog een sata slimline kabeltje dan kan ik weer is wat gaan knutselen in de keuken 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 01:00:
Dat kan ZFS inderdaad wel. Maar het werkt anders dan je misschien zou denken.

Stel je begint met een enkele vdev van RAID-Z in pool 'alpha'. Na een half jaar haal je nog een zooi disks voor een 2e vdev, die voeg je toe aan de bestaande pool, gelijk meer vrije ruimte. Maar waar staat nu je data?

Antwoord: al reeds beschreven data blijft staan waar hij staat. Dus oude data heeft geen snelheidsvoordeel van de nieuwe vdev die je hebt toegevoegd. Maar alle nieuwe data die je schrijft wordt verdeeld over meerdere vdevs en dan heb je dus wel snelheidsvoordeel.

Wat nu als je vdevs niet dezelfde capaciteit hebben? Als een vdev minder ruimte heeft dan de andere krijgt hij ook minder data aangeleverd. Dus ZFS doet eigenlijk aan mooie load balancing. 8)

Alle vdevs in een pool worden in 'RAID0' geschakeld, wat betreft performanceeffect. Nog beter zelfs, omdat een echte RAID0 niet kan loadbalancen; die moet alles eerlijk verdelen; ZFS hoeft dat niet.
Yep en hier nog een voorbeeld uit de praktijk:

ik had een ZFS met een 2 disk 2TB mirror ('zpool create filepile mirror /dev/da1 /dev/da2')

Die was aan het vollopen, 1.4TB in gebruik. Afgelopen weekend 2 x 2TB disk bijgehangen en aan de pool toegevoegd ('zpool add filepile mirror /dev/da3 /dev/da4').

Omdat alles dus nog op de eerste 2 disks stond heb ik met enkele

mv dir dir.old
mkdir dir
cp -R dir.old/* dir
rm -R dir.old

slagen de bestaande bestanden over beide mirrors laten verdelen. zpool iostat -v filepile bevestigde dat ook: na alle kopieer slagen was de 'bezetting' van beide vdev's nagenoeg gelijk.

Verwijderd

* oeps.. beter lezen ;)

en toch :

'al reeds beschreven data blijft staan waar hij staat. Dus oude data heeft geen snelheidsvoordeel van de nieuwe vdev die je hebt toegevoegd. Maar alle nieuwe data die je schrijft wordt verdeeld over meerdere vdevs en dan heb je dus wel snelheidsvoordeel. ' .. als je nu je data verdeeld..dan schrijf je toch nieuwe data ? zoals vb hierboven.. :?

[ Voor 181% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 16:26 ]

Verwijderd

Nog een kleine toevoeging: als je gaat kopiëren is gebruik van -p parameter handig zodat je de modify times intact houdt. Dus:
cp -Rp <source> <dest>

@borroz: als je data opnieuw schrijft door met cp -Rp data rond te gooien, dwing je ZFS om de data opnieuw in te delen, en dus met de huidige compressie, dedupe en vdev configuratie. Enige wat ZFS dus niet doet is bestaande data opnieuw indelen. Als je dus een vdev hebt toegevoegd kun je de bestaande data sneller maken door deze opnieuw te schrijven. Dan komen ze dus op beide vdevs terecht met extra snelheidswinst.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 16:32 ]

Verwijderd

:X

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 29-03-2011 17:13 ]

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Is het niet handig om een apart topic aan te maken waarin het volledig over ZFS gaat? Ik kan mij zo voorstellen dat er de nodige mensen zo langzaam aan een beetje moe beginnen te worden van al het ZFS gepraat. (En nee, ik hoor daar niet bij. :) )
Een mooie startpost om, als beginneling, snel van start te kunnen gaan is dan ook het voordeel.

[ Voor 16% gewijzigd door Dadona op 29-03-2011 16:58 ]

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Goed idee, wil best de startpost schrijven. Iemand anders die mede-auteur wil worden?

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12 11:37

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Dadona schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:57:
Is het niet handig om een apart topic aan te maken waarin het volledig over ZFS gaat? Ik kan mij zo voorstellen dat er de nodige mensen zo langzaam aan een beetje moe beginnen te worden van al het ZFS gepraat. (En nee, ik hoor daar niet bij. :) )
Een mooie startpost om, als beginneling, snel van start te kunnen gaan is dan ook het voordeel.
o.a ik! Graag :) Je mag natuurlijk wel je DIY NAS plannen blijven posten, maar dit hele gelul over ZFS begin ik idd zat te worden (ook te zien aan mijn reageren van de laatste tijd)

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-04 18:15
Same here :-) Je kon bijna de titel van het topic veranderen in:
"Het grote ZFS hobby topic"

Verwijderd

Dadona schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 16:57:
het diy nas en zfs loopt idd wat door elkaar.. maar een diy nas bestaat nu eenmaal uit hard en software.. splitsen is zinvol :9

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:12:
[...]

het diy nas en zfs loopt idd wat door elkaar.. maar een diy nas bestaat nu eenmaal uit hard en software.. splitsen is zinvol :9
ZFS mag sowieso een eigen stuk krijgen, dat namelijk heel stuk anders :)

Verwijderd

DJ-Visto schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:14:
[...]

ZFS mag sowieso een eigen stuk krijgen, dat namelijk heel stuk anders :)
graag .. ik begin fan te worden :9

• Splendid
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-12 11:57
ja graag ZFS topic, ik volg dit topic voornamelijk voor het ZFS geneuzel :) Alhoewel, de rest is ook heel interessant :9

Wat betreft het toevoegen van een nieuwe vdev en je oude data gestriped krijgen: Kun je dit niet beter via de ZFS commands doen ipv system commands? Dus send en receive? Veel beter :)

[ Voor 43% gewijzigd door Splendid op 29-03-2011 17:27 ]

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Splendid schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:26:
ja graag ZFS topic, ik volg dit topic voornamelijk voor het ZFS geneuzel :) Alhoewel, de rest is ook heel interessant :9

Wat betreft het toevoegen van een nieuwe vdev en je oude data gestriped krijgen: Kun je dit niet beter via de ZFS commands doen ipv system commands? Dus send en receive? Veel beter :)
Dan word het dus 2 tabs open ipv van 1 :D

• Splendid
DJ-Visto schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:28:
[...]

Dan word het dus 2 tabs open ipv van 1 :D
Ja en alle andere topics nog die ik volg. Wordt tijd voor nog wat extra schermen denk ik :P

• FireDrunk
Ach, ik switch gewoon via mijn Laatste berichten geplaast door FireDrunk link :P

Even niets...

Verwijderd

weer even een hardware diy praatje dan maar :

Afbeeldingslocatie: http://img864.imageshack.us/img864/299/baleno.jpg

blijkbaar bestaan er mannetjes en vrouwtjes slimline dvd sata + voeding kabeltjes.
ik heb natuurlijk de verkeerde besteld .. :+

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Kan iemand bevestigen of juist ontkrachtigen dat een Dell Perc 5i (PCI Express x8) eventueel in een x4 slot zou kunnen draaien, uiteraard met minder bandbreedte?

• FireDrunk
Dat werkt, meerdere verhalen gehoord. (Asus moederborden willen nog wel eens moeilijk doen over de SMBUS)

Even niets...

Verwijderd

DJ-Visto schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 17:09:
[...]
maar dit hele gelul over ZFS begin ik idd zat te worden
Bereid je maar vast voor op de alsmaar toenemende aandacht voor ZFS; over een half jaar barst het hier van de topics over ZFS. >:)

Maar om de pijn te verzachten:
Het grote ZFS topic

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 20:57:
[...]

Bereid je maar vast voor op de alsmaar toenemende aandacht voor ZFS; over een half jaar barst het hier van de topics over ZFS. >:)

Maar om de pijn te verzachten:
Het grote ZFS topic
Aangezien het niet meer word ontwikkeld maakt het mij niet uit, ik draai liever XFS! >:)

• HarmoniousVibe
Weet iemand een goede, stille behuizing voor meerdere 3.5" HDD's in drie 5.25"-bays? Eigenlijk de enige voorwaarde is dat hij erg stil moet zijn en dat het niet ál te moeilijk mag zijn om HDD's te swappen. Hij hoeft niet eens perse een backplane te hebben met hot-swap e.d., maar het mag ook niet de bedoeling zijn dat ik bij een swap eerst alle schijven moet ontkoppelen, dan de behuizing eruit moet schroeven, dan pas de schijf kan swappen om tenslotte alles weer terug te moeten bouwen.

• Dadona
Koop een 4-in-3 module van Coolermaster en vervang de 12cm ventilator.

De CSL/OT kroeg !

• HarmoniousVibe
Dadona schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:08:
Koop een 4-in-3 module van Coolermaster en vervang de 12cm ventilator.
Hmja, ieuww, die heeft toch blauwe LED-verlichting? :'(

En volgens mij is dit zo'n geval waarbij je alles moet gaan monteren en demonteren om een HDD-swap uit te voeren, of zie ik dat verkeerd?

[ Voor 22% gewijzigd door HarmoniousVibe op 29-03-2011 23:12 ]

• Dadona
Dat zit rondom de ventilator zelf als ik mij niet vergis. (Bij mijn Centurion 590 in ieder geval wel.) En anders kun je vast wel een tool in huis vinden om een einde te maken aan die LED verlichting. >:)

De CSL/OT kroeg !

• HarmoniousVibe
Het lijkt erop dat zo'n beetje alle non hot-swappable oplossingen niet erg handig in gebruik zijn. Of de aansluitingen zitten achter een fan (Lian Li), of je moet bwvs de hele constructie demonteren om iets te kunnen vervangen (Coolermaster et al.).

• Dadona
Ben ik nou zo half aan het lezen en las ik over het tweede deel heen? Maar wat is dan het probleem van bijvoorbeeld de Lian Li EX-H33 ? Ja de aansluitingen zitten achter de fan (als je vanuit de binnenkant van de kast kijkt), maar waar moeten ze dan zitten? Wil je de ventilator in het deurtje hebben ofzo?

@sloth, deze module heeft wel degelijk blauwe leds. Die heb ik hier ook en de ventilator is ook niet de stilste.

[ Voor 26% gewijzigd door Dadona op 29-03-2011 23:33 ]

De CSL/OT kroeg !

• sloth
  • Niet online
Een standaard 4in3 heeft trouwens geen blauwe leds of andere meuk. En je zal idd de bay er even uit moet nemen om een disk te vervangen.

Verwacht je zo vaak disks te swappen dat dit een nadeel voor je zou zijn?

Edit:

My bad, ik doelde op deze dingen, wist niet dat er een nieuwe versie van was.

Afbeeldingslocatie: http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcS_YXFwZLIQ0NyREkwBiITtN_977NRGjlcrzeD1MXJSlhHZqYCZ&t=1

[ Voor 32% gewijzigd door sloth op 29-03-2011 23:39 ]

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:44

mphilipp

Romanes eunt domus

HarmoniousVibe schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:24:
Het lijkt erop dat zo'n beetje alle non hot-swappable oplossingen niet erg handig in gebruik zijn. Of de aansluitingen zitten achter een fan (Lian Li), of je moet bwvs de hele constructie demonteren om iets te kunnen vervangen (Coolermaster et al.).
Ik zie het probleem niet.
Ik heb zo'n Coolermaster geval (2 stuks) en als er een disk vervangen moet worden, moet ik idd dat hele ding eruit halen. Punt is dat ik niet verwacht dat ik er erg vaak bij moet zijn. Hot-swap is heel mooi, maar ik zie de toegevoegde waarde niet. Hoe vaak verwacht je dat je erbij moet? Gezien het verschil in kosten vind ik de CM eigenlijk de beste oplossing. Als je vaak schijven moet wisselen, kun je beter investerin goede schijven denk ik :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• sloth
  • Niet online
With ^^

Die paar minuten downtime maken in een thuisomgeving ook niet uit toch?

• HarmoniousVibe
Dadona schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:28:
Ben ik nou zo half aan het lezen en las ik over het tweede deel heen? Maar wat is dan het probleem van bijvoorbeeld de Lian Li EX-H33 ? Ja de aansluitingen zitten achter de fan (als je vanuit de binnenkant van de kast kijkt), maar waar moeten ze dan zitten? Wil je de ventilator in het deurtje hebben ofzo?

@sloth, deze module heeft wel degelijk blauwe leds. Die heb ik hier ook en de ventilator is ook niet de stilste.
Die fan is een probleem voor mij omdat er volgens reviews niet of nauwelijks genoeg ruimte over is om met rechte connectoren te werken. Nu heb ik een LSI met 2 x SFF-8087 en kabels met rechte connectoren. Het schijnt een PITA te zijn om de disks aan te sluiten, als dat überhaupt al gaat passen met mijn breakout cables. Als dat toch mocht lukken is dat inderdaad wel een leuke oplossing. Punt is dat ik dat niet kan testen.
sloth schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 23:28:
Een standaard 4in3 heeft trouwens geen blauwe leds of andere meuk. En je zal idd de bay er even uit moet nemen om een disk te vervangen.

Verwacht je zo vaak disks te swappen dat dit een nadeel voor je zou zijn?

Edit:

My bad, ik doelde op deze dingen, wist niet dat er een nieuwe versie van was.

[afbeelding]
Neuh die downtime is niet zo erg, maar het is gewoon zo'n gedoe terwijl dat in mijn ogen nergens voor nodig is. Er moet toch wel een oplossing zijn waarbij je de kabels van één schijf los kunt koppelen, de desbetreffende schijf er via de voorkant uit kunt trekken, deze kunt vervangen en dan de twee kabeltjes opnieuw aan kunt sluiten. Gewoon zoals bij een normale 3.5"-bay. Ik zie niet in waarom dat in het geval van een 5.25" enclosure problematischer zou moeten zijn. That's all :).

• FireDrunk
Bedenk ook, hoe weet je precies welke disk kapot is... In een warboel van 12 disks (bij ondergetekende) is het soms wel eens lastig om uit te vogelen welke disk je nou moet hebben :)

Daarom heb ik ook 3 Hot swap bays besteld ;)

Even niets...

• HarmoniousVibe
FireDrunk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 07:51:
Bedenk ook, hoe weet je precies welke disk kapot is... In een warboel van 12 disks (bij ondergetekende) is het soms wel eens lastig om uit te vogelen welke disk je nou moet hebben :)

Daarom heb ik ook 3 Hot swap bays besteld ;)
Serienummer.

• FireDrunk
Tenzij je de disk 'mist' :) Dan weet je niet welk serienummer je moet hebben.
Moet je alles weer opschrijven en dan kijken welke je mist die je fysiek wel hebt :)

Even niets...

• michiel.686
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-11 14:11
Aangezien mijn vorige setup weliswaar heel mooi is maar me toch een beetje duur gaat worden heb ik besloten eerst maar eens een nieuwe (alleen) fileserver te bouwen. De bedoeling is gebruik te maken van OI i.c.m. Napp-it.

Systeem zal ik booten van USB stick en wil verder het geheel in RAIDZ2 gaan draaien. Heeft iemand ervaring met een soortgelijke setup? (M.n. ondersteuning door OI). Ben ook benieuwd of deze processor voldoende performance zal/kan bieden of kan ik beter een X3 of X4 e serie kiezen?

Dus wie schiet op deze samenstelling? Alle advies welkom!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 23,91€ 23,91
6Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 64,-€ 384,-
1Lian Li PC-A04 (Zwart)€ 90,-€ 90,-
1Arctic Cooling Alpine 64 Pro€ 6,85€ 6,85
1AMD Athlon II X2 245e€ 50,80€ 50,80
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 33,80€ 33,80
1Kingston ValueRAM KVR1333D3E9SK2/8G€ 109,-€ 109,-
1Asus M4A78LT-M LE€ 43,30€ 43,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 741,66

[ Voor 4% gewijzigd door michiel.686 op 30-03-2011 18:55 ]

• GioStyle
  • Nu online
Wat betreft de kast, die ga ik volgende week bestellen voor een game-htpc. Je weet dat er standaard al 3 fans meegeleverd worden? Heb nu als server de Lian Li PC-Q11B en de bijgeleverde fan (14cm) is praktisch onhoorbaar. Ik neem aan dat het ook voor de PC-A04 fans geldt. Scheelt je toch weer 40 euro.

• michiel.686
GioStyle schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 18:36:
Wat betreft de kast, die ga ik volgende week bestellen voor een game-htpc. Je weet dat er standaard al 3 fans meegeleverd worden? Heb nu als server de Lian Li PC-Q11B en de bijgeleverde fan (14cm) is praktisch onhoorbaar. Ik neem aan dat het ook voor de PC-A04 fans geldt. Scheelt je toch weer 40 euro.
Ik weet dat er al fans bij zitten, alleen heb ik geen praktische ervaring hoeveel lawaai die nu maken. Twee jaar geleden eens een Lian-Li kastje gekocht en die fans waren zeker niet onhoorbaar!. Maar inderdaad, zou eerst de standaard fans eens kunnen proberen, vervangen kan altijd nog!

Edit: Bij deze gewijzigd.

• GioStyle
  • Nu online
Precies, daarnaast heb je ECC geheugen gekozen op een niet-ECC-ondersteunende moederbord? Kies je daar bewust voor? Je zou ook voor dit geheugen kunnen gaan: GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC, kost je 65 euro, bespaar je weer wat euro's.

Als ik aan een fileserver denk, dan denk ik aan energiezuinig. Daarom zou ik in plaats van de Samsung 2TB schijven voor de Western Digital 2TB (WD20EARS) schijven gaan. Scheelt je een paar watt maar dat moet je zelf weten.

• michiel.686
ECC ivm het ZFS filesysteem, dat is een stukje veiliger. Waar lees jij dat dit bordje geen ECC ondersteuning heeft dan?

• Dadona
Moederborden van Asus kunnen doorgaans ECC daadwerkelijk aanspreken, mits je maar unbuffered geheugen neemt, zoals michiel.686 daadwerkelijk doet. Overigens moet je uitkijken met 'ECC-ondersteuning' op zich. Unbuffered (/non-registered) ECC geheugen werkt vaak gewoon in moederborden van allerlei fabrikanten, maar dan werkt ECC zelf niet.
Biostar heeft ook wat moederborden waarbij ECC werkt, alleen zijn die doorgaans duurder en wat minder goed te verkrijgen. Wel zijn ze bij vergelijkbare moederborden wel zuiniger dan moederborden van Asus.

De CSL/OT kroeg !

• GioStyle
  • Nu online
2 x DIMM, Max. 8 GB, DDR3 1800(O.C.)/1600(O.C.)/1333/1066 ECC,Non-ECC,Un-buffered Memory
Dual Channel memory architecture.
Verkeerd gelezen, ik las alleen Non-ECC. Ik dacht altijd dat ECC alleen op "speciale" servermoederborden gebruikt werd. Mijn fout. Weer wat geleerd.

• michiel.686
@Dadona: Volgens Kingston moet dit gewoon werken, mocht heb in de praktijk niet zo zijn dan weet ik waar ik moet zijn! :p

@GioStyle: Met AMD kan je zo dus een "voordelig" ECC systeem bouwen, op een Intel platform zit je inderdaad meestal aan een dure Xeon vast voor ECC ondersteuning.

[ Voor 40% gewijzigd door michiel.686 op 30-03-2011 19:15 ]

• Dadona
Zegt Kingston dat ECC zelf ook daadwerkelijk aangesproken kan worden of kan het moederbord gewoon draaien met het geheugen? Als ze zich uitspreken voor de ECC functionaliteit dan moet ik dat maar eens in de gaten gaan houden :)

Even ter aanvulling op je AMD verhaal. Je moet wel zorgen dat je DDR2 inzet bij AM2+ cpu's (niet schokkend), maar ook dat je DDR3 inzet bij AM3 cpu's. Daarnaast moet je een Athlon of een Phenom inzetten. Een Sempron kan niet overweg met ECC.

[ Voor 35% gewijzigd door Dadona op 30-03-2011 19:40 ]

De CSL/OT kroeg !

• DARKLORD
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-11 22:40
wat een rust opeens he met zo'n eigen ZFS topic :P

• FireDrunk
Wat een rust nu er niemand meer klaagt dat er zoveel over ZFS gepraat word >:)

Even niets...

Verwijderd

tja .. :)

• michiel.686
Wie klaagt er ff over mijn setup (boven) dan? :p

@DaDona: Kingston zegt alleen maar dat het past, garanderen is er niet bij :p

[ Voor 45% gewijzigd door michiel.686 op 30-03-2011 21:49 ]

Verwijderd

michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:46:

leuk bordje.. ik vroeg me af of dat 16x slot wel werkt met een lsi controller

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:46:

Ik zou checken of die 300 watt voeding die 6 schijven wel trekt, afgezien daarvan netjes lijkt me.

Edit; meer lezen volgende keer :P

[ Voor 7% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 30-03-2011 21:58 ]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• michiel.686
Geen idee, maar je mag wel even komen proberen zodra ik dat bordje heb (als 'm dat gaat worden), al zullen we wel weer aan de andere kant van NL wonen...

Verwijderd

michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 21:59:
Geen idee, maar je mag wel even komen proberen zodra ik dat bordje heb (als 'm dat gaat worden), al zullen we wel weer aan de andere kant van NL wonen...
haha top ..

wat betreft je voeding .. moet kunnen denk ik...ietsie meer lijkt me beter

Power Requirements
Voltage = +5V±5%, +12V±10%
Spin-up Current = 2.0A
Seek = 5.7W
Read/Write = 6.3W
Idle = 5.1W
Standby = 1W
Sleep = 1W

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2011 22:20 ]

• michiel.686
Die voeding lijkt me geen probleem, maak me meer zorgen of die processor de boel niet gaat knijpen, dat zou zonde zijn. Dus ik overweeg nog een X3 e serie, die kost maar zo'n slordige 25 euro meer..

Verwijderd

michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:22:
Die voeding lijkt me geen probleem, maak me meer zorgen of die processor de boel niet gaat knijpen, dat zou zonde zijn. Dus ik overweeg nog een X3 e serie, die kost maar zo'n slordige 25 euro meer..
wat voor os/services ga je draaien ?

klik

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2011 22:31 ]

• michiel.686
Open Indiana met Napp-it, maar stond al in mijn post toch, of ben ik dat vergeten? Wel een mooi kastje in die link trouwens, met hot swap :p (kwijl)

Edit: Helaas is dit een ITX kastje, dat gaat niet passen in mijn geval.. :(

[ Voor 21% gewijzigd door michiel.686 op 30-03-2011 22:41 ]

Verwijderd

michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:38:
Open Indiana met Napp-it, maar stond al in mijn post toch, of ben ik dat vergeten? Wel een mooi kastje in die link trouwens, met hot swap :p (kwijl)

ow sorry.. had niet teruggelezen :9
(vrijdag/zaterdag was ik ook van plan om is OI installen als proefje (als mijn disks er dan zijn )

dit kwam ik net tegen..ook leuk om van te booten (raid1 inside/sata outside) .. 8)

Afbeeldingslocatie: http://regmedia.co.uk/2008/07/23/raidon_ssd_1.jpg

• FireDrunk
Uh, ik doe hier 12 disks spinup in 1 keer op een 430 watt voeding, en dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Bij boot trekt mijn hele server op zijn allerhoogste piek voor een paar seconden 230 watt... En dat is binnen no time alweer < 150W

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:51:
Uh, ik doe hier 12 disks spinup in 1 keer op een 430 watt voeding, en dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd. Bij boot trekt mijn hele server op zijn allerhoogste piek voor een paar seconden 230 watt... En dat is binnen no time alweer < 150W
ow.. kan je nog wel wat disks erbij zetten 8)

• FireDrunk
Kan... Kan... >:)

Even niets...

• michiel.686
@borroz: Is een USB stickje niet makkelijker / goedkoper?

@FireDrunk: Bedankt, 300W is in mijn geval dus wel voldoende :)

Verwijderd

michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:55:
@borroz: Is een USB stickje niet makkelijker / goedkoper?
tuurlijk.. maar a) dit is sneller en b) raid 1 en c) bling bling

• michiel.686
Gewoon een dikke SSD om alleen je freenas op te starten.. Dat is pas bling bling! ;)

Verwijderd

michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:01:
Gewoon een dikke SSD om alleen je freenas op te starten.. Dat is pas bling bling! ;)
ik heb er een over van 60 GB.. maar daar wilde ik wat metingen mee gaan doen als cache.

jammer dat FreeNAS niet op een eigen partitie kan draaien maar gehele SSD wil hebben.

• michiel.686
Als cache is het natuurlijk leuk, maar ik vraag me af of het echt nuttig is voor thuisgebruik. Dat netwerkkaartje blijft toch de beperking..

Verwijderd

michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:12:
Als cache is het natuurlijk leuk, maar ik vraag me af of het echt nuttig is voor thuisgebruik. Dat netwerkkaartje blijft toch de beperking..
hoezo beperking ? 10Gb networking on the cheap 8)

• FireDrunk
michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 23:12:
Jij denkt dat puur random IO meer dan 1 GBit is op een huis tuin en keuken pc?
Als je dat voor elkaar krijgt mag je bij Sun / Oracle / Azure gaan werken, want dan willen ze je daar graag hebben om hun storage te uppen :)

Even niets...

• michiel.686
@FireDrunk: Sorry, ik bedoel eigenlijk dat ik graag zou willen dat de netwerkkaart de beperkende factor is en niet de processor omdat hij de parity berekeningen van RAIDZ2 niet bij kan houden.. :)

@Dadona: Ik heb even de handleiding van het bordje erop nageslagen en in het BIOS zitten de opties voor ECC (o.a. aan-/uitzetten), dus het ziet er wel naar uit dat ECC daadwerkelijk gebruikt kan worden!

[ Voor 34% gewijzigd door michiel.686 op 31-03-2011 12:13 ]

• Splendid
michiel.686 schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 22:38:

Open Indiana met Napp-it?? Die snap ik even niet, Openindiana is een compleet OS, daar heb je geen Napp-it voor nodig, zelfs heel onlogisch daar waar OpenIndiana veel meer GUI functionaliteiten heeft. Of zie ik iets over het hoofd, is er ook een Core versie?

Verwijderd

overigens kreeg ik de usb installer van OpenIndiana gisteren niet aan de gang.

Afbeeldingslocatie: http://img189.imageshack.us/img189/3782/opennjet.jpg
(ziet er okee uit maar werkt bij booten niet, maar ik probeerder het via win7 64))

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 12:41 ]

• michiel.686
@borroz: Waarschijnlijk is dat een stickje of kaartje die je eerder onder Windows hebt gebruikt? Zo ja, dan staan daar nog partitie gegevens op, ik had hetzelfde probleem!

Verwijderd

michiel.686 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 13:02:
@borroz: Waarschijnlijk is dat een stickje of kaartje die je eerder onder Windows hebt gebruikt? Zo ja, dan staan daar nog partitie gegevens op, ik had hetzelfde probleem!
* update ga ik het zo proberen

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 13:42 ]

• michiel.686
Als je alleen grub krijgt zijn je installatiebestanden corrupt. Als je de versie van de magnet link kiest van de OI site dan krijg je een werkende versie.

Verwijderd

tnx

inmiddels kan ik gillen 'it's alive ' :X (onder vmware)
Afbeeldingslocatie: http://img838.imageshack.us/img838/4861/waarro.jpg

maar als je uit een windows omgeving komt/zit en je wil zelf eenvoudig een NAS bouwen die vb ook direkt werkt met je mediaplayer enzo. dan zal ik toch FreeNAS kiezen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 14:36 ]

• michiel.686
Gefeliciteerd :) Ik kom dus van Windows en weet eigenlijk niets van *nix. Ik gebruik zelf een HTPC als media player en gebruik een webinterface om muziek / video af te spelen. Dit heb ik al jaren en is gezien mijn omvangrijke muziek collectie voor mij persoonlijk de fijnste oplossing. Eigenlijk heb ik dus puur een NAS nodig en heb het nut van een echte mediaplayer nog nooit echt gezien..

Ik heb nu een oude windows 2003 die energie slurpt en vol staat. Aangezien ik ook meteen van Raid 5 over wil op Raid 6 mijn keuze voor een *nix nas, aangezien dit meteen een goedkopere oplossing is. Bij napp-it zitten ook meteen apache en mysql in, de webinterface heb ik inmiddels al bijna werkend in OI/Napp-it onder VMware :)

[ Voor 29% gewijzigd door michiel.686 op 31-03-2011 14:59 ]

Verwijderd

michiel.686 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:50:
Gefeliciteerd :) Ik kom dus van Windows en weet eigenlijk niets van *nix. Ik gebruik zelf een HTPC als media player en gebruik een webinterface om muziek / video af te spelen. Dit heb ik al jaren en is gezien mijn omvangrijke muziek collectie voor mij persoonlijk de fijnste oplossing. Eigenlijk heb ik dus puur een NAS nodig en heb het nut van een echte mediaplayer nog nooit echt gezien..
ok, ik bedoel natuurlijk dat OpenIndiana voor een eenvoudige fileserver voor je porno collectie overkill is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2011 14:57 ]

• michiel.686
Haha nee, daar krijg ik op de nieuwe nas pas ruimte voor :p

• Splendid
michiel.686 schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 14:50:
Ik heb nu een oude windows 2003 die energie slurpt en vol staat. Aangezien ik ook meteen van Raid 5 over wil op Raid 6 mijn keuze voor een *nix nas, aangezien dit meteen een goedkopere oplossing is. Bij napp-it zitten ook meteen apache en mysql in, de webinterface heb ik inmiddels al bijna werkend in OI/Napp-it onder VMware :)
Als je toch niet van de GUI van OpenIndiana gebruik gaat maken zou ik nexentaCore aanraden. Stuk lichter!

Verwijderd

Splendid schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:37:
[...]

Als je toch niet van de GUI van OpenIndiana gebruik gaat maken zou ik nexentaCore aanraden. Stuk lichter!
' Regisseur James Cameron gaat het aantal frames per seconde flink opvoeren voor de vervolgen op Avatar. Deel 2 en 3 krijgen zeker 48 fps of misschien zelfs wel 60, omdat het hogere aantal frames de films realistischer moet maken. ' ja, zo hou je ruimtegebrek :(

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met de recente splitsing van ZFS in het achterhoofd, was een opsplitsing hardware/software niet beter? Maar bon, je kan dus ook op marktplaats al infiniband setjes vinden on the cheap of 2gbit FC kaarten (pci-x voornamelijk, paar pci-e). Denk erook aan dat binnen nu en twee maanden er een geinige collectie (met name samsung) TB schijven op V/A verschijnt die je waarschijnlijk voor rond de 20 a 35e/stuk kan oprapen. Mocht je dus een doos hebben met veel s-ata/sas poorten is dat het moment om relatief goedkoop IOPS en TBs in te kopen.

@hieronder: badkuip curve stelt van wel, je kans is kleiner dan bij een nieuwe disk dat hij 'onmiddelijk' faalt. In de toekomst falen ze toch allemaal, dus met die logica: beter. Ik werk liever met slimme software die hardware falen opvangt dan met dure hardware ... die ook kan falen.

[ Voor 20% gewijzigd door analog_ op 31-03-2011 17:08 ]

• michiel.686
@Analog: De vraag is alleen of het verstandig is gebruikte hd's te kopen voor je kostbare data.. ;)

Verwijderd

analog_ schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 17:03:

. Denk erook aan dat binnen nu en twee maanden er een geinige collectie (met name samsung) TB schijven op V/A verschijnt die je waarschijnlijk voor rond de 20 a 35e/stuk kan oprapen.
waarom gaat iedereen zijn samsung disk opruimen dan ?

• michiel.686
Omdat die op 1 april 2011 allemaal exploderen :p

• FireDrunk
Splendid schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 15:37:
[...]

Maar nog geen vmxnet3 support... :P

Even niets...

• analog_
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 18:14:
[...]

waarom gaat iedereen zijn samsung disk opruimen dan ?
Omdat de prijs van 2TB disks dermate laag is dat velen zullen upgraden, een gemiddelde raidset van vier disks upgraden kost je dan ongeveer 250e voor een verdubbeling (~jeweetwel) van je capaciteit. Dan kom je al snel uit op 8 disks wat de meesten niet (netjes) kunnen huisvesten in hun kast + stroomverbruik in combo met recentelijke groene tweaker epidemie, s-ata/power poorten. Als je dan nog pak em beet 120e kunnen terug verdienen door ze te verkopen denk ik dat het plaatje duidelijk is. De vraag is echter, waar ligt grensprijs voor een verkoper om te besluiten dat de winst te klein is om ze nog weg te doen en naast de nieuwe 2TB te draaien.

ps. samsung? omdat die het meest verkocht zijn, waren de goedkoopste, zullen heus wel andere merken komen maar veel samsung.

[ Voor 10% gewijzigd door analog_ op 31-03-2011 19:59 ]

Verwijderd

ah ok.. je had het over de verkoop van 1 tb diskjes van een paar jaar oud.. zou ik ook niet meer dan 20 a 25 voor over hebben.
maar met de introduktie van 4 tb disks zie je nu de prijzen van de 2 tb's al aardig zakken, nog even en dan koop je ze onder de 60,-.. wat voor een prima hd204 disk een koopje is.

• analog_
  • Niet online
Dat is exact het dilemma hier, gaan mensen voor 20 a 25e hun disks uberhaupt wel verkopen wegens geringe winst en nog relatief groot nut. Persoonlijk ga ik denk ik mijn 1TB aanvullen tot een mooi rond getal (8 in r6?) en dan daarmee stoppen. Ik heb net nog in de PW gekeken maar vrees dat de 2TB zullen stagneren aangezien hun grotere broertjes (3TB) al bijna 100e meer kosten, ik denk dat eigenlijk de 3TB nog wat gaat dalen richting de 110-120e zodat het gat wat kleiner tussen 4 en 2 is als die geintroduceerd worden. Hangt denk ik vooral af of we binnenkort 3/4TB op minder platters krijgen.

Verwijderd

analog_ schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 20:25:
Dat is exact het dilemma hier, gaan mensen voor 20 a 25e hun disks uberhaupt wel verkopen wegens geringe winst en nog relatief groot nut. Persoonlijk ga ik denk ik mijn 1TB aanvullen tot een mooi rond getal (8 in r6?) en dan daarmee stoppen. Ik heb net nog in de PW gekeken maar vrees dat de 2TB zullen stagneren aangezien hun grotere broertjes (3TB) al bijna 100e meer kosten, ik denk dat eigenlijk de 3TB nog wat gaat dalen richting de 110-120e zodat het gat wat kleiner tussen 4 en 2 is als die geintroduceerd worden. Hangt denk ik vooral af of we binnenkort 3/4TB op minder platters krijgen.
op zich heb je gelijk .. maar bijna niemand kan zo gemakkelijk van 4 naar 8 disks zonder allerlei praktische problemen met je behuizing / voeding / kabeltjes ect.

wel een uitgelezen moment om 6 diskjes op te pikken voor weing/ goedkoop mobootje en een leuk 'nieuw' nasje ervan te maken .. o ja .. met ZFS natuurlijk >:)

• Splendid
FireDrunk schreef op donderdag 31 maart 2011 @ 19:12:
[...]

Maar nog geen vmxnet3 support... :P
Daar heb je inderdaad een punt :P

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img197.imageshack.us/img197/8791/nasje.jpg

denk dat ik toch een iets zwaardere voeding nodig heb.

• DJ-Visto

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Verwijderd schreef op zondag 03 april 2011 @ 11:45:
[afbeelding]

denk dat ik toch een iets zwaardere voeding nodig heb.
Heb je dat serieus gekocht, er is iemand met deze build en die heeft hem ook ;)

Verwijderd

DJ-Visto schreef op zondag 03 april 2011 @ 12:21:
[...]

Heb je dat serieus gekocht, er is iemand met deze build en die heeft hem ook ;)
nee natuurlijk niet, was even een test om te kijken of de DIY nassies hier nog adem halen :'(
komt idd uit dat artikel

84 db .. oef..

• FireDrunk
Dat gaat mij toch echt te ver.. Dat is leuk als je all-inclusive huurt :P maar hier in NL komt dat niet zo vaak voor :P

Even niets...

• Birdie_NL
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-12 19:23
Ik kom toch even een probleempje tegen met het opbouwen van de raid5 configuratie incl parity schijf.

Ik gebruik momenteel 3x2TB schijven in RAID5, onderstaande foto laat zien dat hij bezig met de parity schijf.

Afbeeldingslocatie: http://i55.tinypic.com/2rft4hx.jpg

Maar na 42% stopte hij en kreeg ik onderstaande foutmelding te zien.

Afbeeldingslocatie: http://i54.tinypic.com/10n4xfk.jpg

Zie ik iets over het hoofd qua instelling oid?

EDIT:

Nu heb ik de server opnieuw opgestart omdat de raid array niet meer werd gezien onder 'Deze computer'.
Nu word de 'E' partitie wel weer herkend en zie ik in de HP manager dat hij gewoon weer doorgaat met het initialiseren van de parity schijf. :?

[ Voor 39% gewijzigd door Birdie_NL op 03-04-2011 15:42 ]

Pagina: 1 ... 50 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.