• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-12 23:39
axis schreef op maandag 29 november 2010 @ 22:31:
Erg mooi bord.. Ik had ondertussen mijn zinnen al gezet op een X8SI6-F met Core i3-530, totdat ik dit las:
Er kan alleen ECC geheugen (unbuffered of registered) op het Supermicro mobo geplaatst worden. Als je de Core i3 gebruikt ben je aangewezen op ECC Unbuffered geheugen maar kan de cpu geen gebruik maken van ECC.

Zelf zit ik na te denken over een Xeon L3426. Die is echt heel zuinig en kan ook gebruik maken van ECC. Wel duur (270 euro), maar dat heb ik er denk ik in 2-3 jaar uit. Maar dat is een gok. Voordeel is wel dat je een echte server cpu hebt.

• PeterPan
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12 20:30
Demoniac schreef op maandag 29 november 2010 @ 20:07:
[...]
Een stuk groter dan de kans dat je RAID6 backup onderuit gaat tijdens het rebuilden van je lekkere snelle RAID0 op je workstation. Niet zozeer de kans dat er een schijf sneuvelt, maar wel dat er één een leesfout tegenkomt.En de kans dat dat gebeurt bij het restoren van 8 - 12 TB is groot, heel groot.
Met andere woorden, mijn tip is om de situatie om te keren.
Duidelijk, daar had ik even niet aan gedacht. De drives in JOBD en van het OS 1 volume van maken dan?
RAID5 doe ik liever niet vanwege de extra drive, complexiteit en slechte write performance bij goedkope oplossingen.
Met een 4 disk behuizing of eenvoudigste NAS (goedkoopste Synology of HP Microserver misschien) blijf ik nog net onder de €300. Als je over de 4 drives gaat, gaan de prijzen ineens enorm omhoog.

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-12 10:30
-Moondust- schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 00:54:
[...]

Er kan alleen ECC geheugen (unbuffered of registered) op het Supermicro mobo geplaatst worden. Als je de Core i3 gebruikt ben je aangewezen op ECC Unbuffered geheugen maar kan de cpu geen gebruik maken van ECC.

Zelf zit ik na te denken over een Xeon L3426. Die is echt heel zuinig en kan ook gebruik maken van ECC. Wel duur (270 euro), maar dat heb ik er denk ik in 2-3 jaar uit. Maar dat is een gok. Voordeel is wel dat je een echte server cpu hebt.
Voor de 3e keer... Een Core i3 kan dus _wel_ met ECC overweg, maar alleen UDIMM ECC...

Even niets...

• zwiep
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-12 17:09
Eerder in dit topic werd de Zalman MS1000-HS2 case vermeld, die met de twee 3disk hotswap hd bays(!). Ik vroeg mij af of deze case uitbreidbaar was met nog zo'n bay (ZM-HDR1) zodat je in feite 9 hotswap bays hebt, of is dit onmogelijk?
Alvast bedankt als iemand het antwoord weet.

[ Voor 191% gewijzigd door zwiep op 30-11-2010 11:45 ]

• FireDrunk
Lastig te bepalen. Het lijkt er op van wel, maar ik kan niet zien of er speciale 'kliksystemen' aan die bays vast zitten om ze te verankeren in de case.
Als ze 'gewoon' 3 x 5.25" slots innemen, lijkt het gewoon te kunnen.

Even niets...

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

De crashes van mijn NAS lijken helemaal niets te maken te hebben met de RAID5 array. Ik heb alleen vanochtend al 3 of 4 (ben de tel kwijt) crashes gehad, en de RAID5 array was niet in gebruik (geen i/o). Ik was wel met sabnzb bezig een paar grote bluray rips binnen te halen. Volgens mij trashed ie de disks die ik voor downloaden en uitpakken gebruikt. Dat is een mdadm RAID0 array van 2x 500Gb.

Ik heb nu de ionice parameters op -c2 n7 gezet (was -c2 n5). Suggesties zijn welkom voor ionice.
En ik heb multicore par2 uitgezet. Anders gaat ie met 4 cores tekeer en dat is wel snel, maar het kan de disks trashen zegt men. Even kijken hoe dit gaat. Als ie zo een tijd stabiel blijft, wil ik wel weer proberen of ik multicore par2 weer aan kan zetten.

In ieder geval blij dat ik de RAID5 array (en daarmee de Highpoint kaart) als mogelijke oorzaak heb kunnen wegstrepen. Ik zal anders eens kijken of ik die disks niet in RAID0 kan hangen via het mobo. Die kan dat ook nl.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• FireDrunk
Ik heb wel eens 2 quadcores met multicore unpar aan op mijn array losgelaten... Gaf geen krimp...

Even niets...

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:32:
[...]

Voor de 3e keer... Een Core i3 kan dus _wel_ met ECC overweg, maar alleen UDIMM ECC...
Nou nou, gezien alle verwarring kan ik me best voorstellen dat de vragen nog niet zijn beantwoord. Ook niet na jouw uitspraken, als het al klopt, betekent dat dan ook dat de Core i3 je ook ECC daadwerkelijk laat gebruiken? Of werkt het wel met ECC geheugen, maar wordt de ECC ondersteuning in feite niet gebruikt?

Dit is wat Intel zelf zegt over de Core i3:
Does the Intel® Core™ i3 desktop processor support Error Correction Code (ECC) memory?

The Intel® Core™ i3 desktop processor does not support ECC memory. Typically ECC memory is used on servers and workstations, rather than on desktop platforms. This is due to the price premium and extremely low likelihood of a data error occurring even on memory not utilizing ECC.
Dus voordat ik definitieve betrouwbare info zie is het laatste woord hierover nog niet gezegd.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 13:34:
Ik heb wel eens 2 quadcores met multicore unpar aan op mijn array losgelaten... Gaf geen krimp...
Ik snap het ook niet. Het zou niet moeten gebeuren. Wellicht zit 't 'm ook in sabnzb. Ik zie nergens een log entry die me ook maar 1cm vooruit helpt. Hij zit gewoon ineens helemaal vast. Ik kan niet meer inloggen via putty, webinterfaces doen het niet meer en interactive logon werkt ook niet meer. Wel heb ik de laatste keer de boel nog af kunnen sluiten door alt-sysrq en dan REISUB intoetsen waardoor processen gekilled worden, disks gesynced en een reboot plaatsvindt (vond ik ergens):
Sounds like either an April Fools joke or some very strange magic akin to the old BIOS beeps we used to use to diagnose PC faults so bad that nothing would boot. Wikipedia comes to the rescue with an in-depth listing of all the SysRq keys.

* R: Switch the keyboard from raw mode to XLATE mode
* E: Send the SIGTERM signal to all processes except init
* I: Send the SIGKILL signal to all processes except init
* S: Sync all mounted filesystems
* U: Remount all mounted filesystems in read-only mode
* B: Immediately reboot the system, without unmounting partitions or syncing

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• FireDrunk
Kun je een constante top openzetten terwijl hij onderuit lijkt te gaan? Of komt er opeens gewoon geen data meer?
Verwijderd schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 14:49:
[...]

Nou nou, gezien alle verwarring kan ik me best voorstellen dat de vragen nog niet zijn beantwoord. Ook niet na jouw uitspraken, als het al klopt, betekent dat dan ook dat de Core i3 je ook ECC daadwerkelijk laat gebruiken? Of werkt het wel met ECC geheugen, maar wordt de ECC ondersteuning in feite niet gebruikt?

Dit is wat Intel zelf zegt over de Core i3:

Dus voordat ik definitieve betrouwbare info zie is het laatste woord hierover nog niet gezegd.
Vreemd dat ik dan PDF's gezien heb waarin Intel zelf zegt dat de i3 het wel ondersteund... Maar je hebt helemaal gelijk :)

[ Voor 76% gewijzigd door FireDrunk op 30-11-2010 15:16 ]

Even niets...

• FireDrunk
offtopic:
Ik mag niet dubbelposten...

[ Voor 92% gewijzigd door FireDrunk op 30-11-2010 15:16 ]

Even niets...

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:33
Geen ruzie maken mensen :)

Volgens de datasheet is het, hoewel de geheugencontroller in de cpu zit, afhankelijk van welke chipset er icm de cpu gebruikt wordt of ECC ondersteund wordt:
The Integrated Memory Controller (IMC) supports DDR3 protocols with two
independent, 64-bit wide channels each accessing one or two DIMMs. The type of
memory supported by the processor is dependent on the Intel 5 Series Chipset SKU in
the target platform:
• Desktop Intel 5 series Chipset platforms support non-ECC unbuffered DIMMs only
and do not support any memory configuration that mixes non-ECC with ECC
unbuffered DIMMs.
• Server and Workstation Intel 3400 Series Chipset platforms support ECC
unbuffered DIMMs. Workstation Intel 3400 Series Chipset platforms also support
non-ECC unbuffered DIMMs. Workstation Intel 3400 Series Chipset platforms do
not support any memory configuration that mixes non-ECC with ECC unbuffered
DIMMs.

• FireDrunk
Nielson schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 15:18:
Geen ruzie maken mensen :)

Volgens de datasheet is het, hoewel de geheugencontroller in de cpu zit, afhankelijk van welke chipset er icm de cpu gebruikt wordt of ECC ondersteund wordt:
Bedankt voor de verheldering! :)

Even niets...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 15:11:
Kun je een constante top openzetten terwijl hij onderuit lijkt te gaan? Of komt er opeens gewoon geen data meer?
Dat probeer ik zo af en toe, maar het is erg onvoorspelbaar wanneer het komt. Sinds in die ionice anders heb gezet, lijkt het beter te gaan. Of het aan i/o ligt betwijfel ik ook. Het is denk ik meer sabnzb die iets niet lekker doet (of phyton, waarin het geschreven is). Dat is volgens mij ook steeds de gemeenschappelijke factor in dit spelletje.

• FireDrunk
Welke versie(s) heb je? OS/Sab/Driver/Firmware

Even niets...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:06:
Ubuntu 10.zoveel, alles up to date
Sab 5.6, ook up to date
Alles up to date eigenlijk.

En terwijl ie vanmorgen binnen het uur hing, loopt ie nou weer gewoon door. Wel na die ionice aanpassing. En ik heb 1 window met htop draaien en een ander met iostat -mx /dev/md0 1 (de raid0 partitie waar het op gebeurt) zodat ik precies zie wat er gebeurt als ie vast zou lopen. Ik vind het maar raar. Of zou die ionice zoveel uitmaken? Het was nou niet alsof ik hele schokkende cijfers zag. Zoiets als dit:
code:
1
2
3
4
5
avg-cpu:  %user   %nice %system %iowait  %steal   %idle
          14.68    0.00    2.74    9.45    0.00   73.13

Device:         rrqm/s   wrqm/s     r/s     w/s    rMB/s    wMB/s avgrq-sz avgqu-sz   await  svctm  %util
md0               0.00     0.00 1020.00    0.00    63.75     0.00   128.00     0.00    0.00   0.00   0.00

Als ik een copy deed van deze partitie naar de RAID5 partitie, waren de reads/sec 2x zo hoog. Dus echt heel schokkend was het niet. Ik ga straks gewoon nog een keer wat van die 50Gb downloads doen, en dan kijken wat ie doet.

sabnzb is wel een heel fijn programma, maar het heeft ook nog eens een memory-leak probleem van hier tot Tokyo. Er loopt op het forum een topic over en de maker trekt ook de haren uit zijn hoofd, want hij kan het niet reproduceren. Misschien heeft dat er wel mee te maken, ik weet het ook niet. Hoewel het in een uur ook nooit zover kan oplopen dat mijn geheugen vol zou lopen.

• FireDrunk
Geheugen lek? Ik heb SAB op zowel Linux als Windows gedraaid, maar nog nooit problemen mee gehad.
Verschil was wel dat ik CentOS gebruikte...

10% IOwait vind ik wel wat hoog, maar dat kan aan je controller liggen.. (onboard?)

Verder zie ik ook niets speciaals...

Even niets...

• -Moondust-
FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 09:32:
Dat is ook precies wat ik zeg volgens mij.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:58:
Geheugen lek? Ik heb SAB op zowel Linux als Windows gedraaid, maar nog nooit problemen mee gehad.
Verschil was wel dat ik CentOS gebruikte...

10% IOwait vind ik wel wat hoog, maar dat kan aan je controller liggen.. (onboard?)

Verder zie ik ook niets speciaals...
Onboard controller idd. Die memory leak is blijkbaar ook niet bij iedereen. Maar op het forum loopt er al een tijd een topic. Ik heb sab net maar weer even herstart. Hij zat inmiddels aan de 1200mb en het blijft oplopen als ik wat download. En als ie klaar is, krijg je het niet terug. Dus totdat die vogel een fix heeft, moet ik 'm maar van tijd tot tijd killen.

Die iowait is verder toch niet ernstig ofzo? Ik verwacht eigenlijk dat als je een systeem overbelast, dat ie tergend langzaam wordt, maar niet dat ie in 1x klapt. Dat zou niet moeten gebeuren. De sysload zou dan ook enorm moeten zijn, met een runqueue van meer dan 4. Ik heb dat gezien bij klanten (dikke HP mini) waar de runqueue opliep tot 20, terwijl er maar 2 PA-Risc processoren inzaten... :X maar niet crashen, gewoon doorploeteren (letterlijk). Tot ik zelf de schuldige met kill -9 de nek omdraaide.

• FireDrunk
-Moondust- schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:13:
Dat is ook precies wat ik zeg volgens mij.
Klopt, maar je zei ook dat de CPU er dan geen gebruik van maakt. Dat ligt dus aan het Chipset, en niet aan de CPU. Dat het systeem boot komt door de CPU, dat het systeem ECC aanzet, komt door het chipset.
mphilipp schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:18:
[...]

Onboard controller idd. Die memory leak is blijkbaar ook niet bij iedereen. Maar op het forum loopt er al een tijd een topic. Ik heb sab net maar weer even herstart. Hij zat inmiddels aan de 1200mb en het blijft oplopen als ik wat download. En als ie klaar is, krijg je het niet terug. Dus totdat die vogel een fix heeft, moet ik 'm maar van tijd tot tijd killen.

Die iowait is verder toch niet ernstig ofzo? Ik verwacht eigenlijk dat als je een systeem overbelast, dat ie tergend langzaam wordt, maar niet dat ie in 1x klapt. Dat zou niet moeten gebeuren. De sysload zou dan ook enorm moeten zijn, met een runqueue van meer dan 4. Ik heb dat gezien bij klanten (dikke HP mini) waar de runqueue opliep tot 20, terwijl er maar 2 PA-Risc processoren inzaten... :X maar niet crashen, gewoon doorploeteren (letterlijk). Tot ik zelf de schuldige met kill -9 de nek omdraaide.
Heb je Article Cache Limit ingesteld?

[ Voor 60% gewijzigd door FireDrunk op 30-11-2010 17:25 ]

Even niets...

• -Moondust-
zwiep666 schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 11:39:
Eerder in dit topic werd de Zalman MS1000-HS2 case vermeld, die met de twee 3disk hotswap hd bays(!). Ik vroeg mij af of deze case uitbreidbaar was met nog zo'n bay (ZM-HDR1) zodat je in feite 9 hotswap bays hebt, of is dit onmogelijk?
Alvast bedankt als iemand het antwoord weet.
Ik ken de Zalman kast niet, maar kijk zelf al enige tijd naar een Lian Li Armorsuit PC-P50. Deze heeft 9 x 5.25" waar je allerlei losse modules van Lian Li in kan hangen, waaronder een bay met 4 x 3.5" hotswappable. In totaal dus 12 x 3.5" hotswappable mogelijk.

Afbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/p50/p50-02s.jpgAfbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/p50/p50-05s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/EX-H34/EX-H34-01s.jpgAfbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/EX-H34/EX-H34-02s.jpg
Afbeeldingslocatie: http://lian-li.com/v2/tw/product/upload/image/EX-H34/EX-H34-05.jpg

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:18:
[...]
Heb je Article Cache Limit ingesteld?
Ja, daar ben ik ook een beetje mee aan het experimenteren. Nu staat ie op 128Mb. Je ziet dan wel bij het downloaden dat ie idd niet veel disk i/o doet, en er alleen af en toe een 'dump' plaatsvindt. Er zit 2Gb in de server, dus in principe moet ie het kunnen. Alleen geeft ie het geheugen nooit meer terug. Dus hoe meer ik download, hoe meer het geheugenbeslag wordt.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

-Moondust- schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 17:24:
[...]
Ik ken de Zalman kast niet, maar kijk zelf al enige tijd naar een Lian Li Armorsuit PC-P50. Deze heeft 9 x 5.25" waar je allerlei losse modules van Lian Li in kan hangen, waaronder een bay met 4 x 3.5" hotswappable. In totaal dus 12 x 3.5" hotswappable mogelijk.
Tenzij je helemaal wild bent van Lian Li en heel erg graag hot swap wilt hebben, zou je een wat centjes in je zak kunnen houden door deze kast te nemen: Sharkoon Rebel12. Die heeft 11 5.25" bays aan de voorkant. Je kunt dus aan de vookant 3x een Cooler Master 4in3 device bay kwijt. Daar kunnen per stuk 4 3.5" drives in en er zit een fan in. Niet hot-swap, maar ja...hoeveel verwacht je te moeten swappen. De bays zijn ook nog eens in rubber opgehangen, dus dat scheelt weer in geluid.
Binnen in de kast zit nog een drive cage op de bodem voor 6 3.5" drives. Je kunt dus aardig je gang gaan in die kast. En die Cooler Master bays zijn maar €15 en die kast €90.

• -Moondust-
mphilipp schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:26:
[...]

Tenzij je helemaal wild bent van Lian Li en heel erg graag hot swap wilt hebben, zou je een wat centjes in je zak kunnen houden door deze kast te nemen: Sharkoon Rebel12. Die heeft 11 5.25" bays aan de voorkant. Je kunt dus aan de vookant 3x een Cooler Master 4in3 device bay kwijt. Daar kunnen per stuk 4 3.5" drives in en er zit een fan in. Niet hot-swap, maar ja...hoeveel verwacht je te moeten swappen. De bays zijn ook nog eens in rubber opgehangen, dus dat scheelt weer in geluid.
Binnen in de kast zit nog een drive cage op de bodem voor 6 3.5" drives. Je kunt dus aardig je gang gaan in die kast. En die Cooler Master bays zijn maar €15 en die kast €90.
Ik ben geen Lian Li fanboy, maar voor mijn situatie is de PC-P50 veel geschikter denk ik. De server komt namelijk tussen een kastje en het gordijn te staan. Een zij-fan die tegen het gordijn aanblaast lijkt me niet zo fijn. De Lian Li heeft 2 x 140mm fans aan de bovenkant en dat lijkt mij de beste oplossing, omdat warme lucht opstijgt. Zelf neem ik die hotswappable bay niet, omdat - zoals jij ook zegt - je dat waarschijnlijk amper of niet gaat gebruiken en het toch weer duiten kost. Ik ga gewoon voor 3 x 3in3 bays met fan (Lian Li EX-332N). Ik heb van de Cooler Master 4in3 overigens vernomen dat ze niet altijd even stil zijn door de matige bouwkwaliteit. Maar dit heb ik niet zelf vastgesteld. Als iemand mij kan verzekeren dat die Cooler Masters bays geen hinderlijke resonanties teweeg brengen ben ik nog wel om te praten. Ik zou er sowieso bij de Cooler Master wel een nieuwe Nexus fan inzetten voor de stilte.

[ Voor 9% gewijzigd door -Moondust- op 30-11-2010 18:43 ]

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

-Moondust- schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 18:41:
[...]
Ik ben geen Lian Li fanboy, maar voor mijn situatie is de PC-P50 veel geschikter denk ik. De server komt namelijk tussen een kastje en het gordijn te staan. Een zij-fan die tegen het gordijn aanblaast lijkt me niet zo fijn. De Lian Li heeft 2 x 140mm fans aan de bovenkant en dat lijkt mij de beste oplossing, omdat warme lucht opstijgt. Zelf neem ik die hotswappable bay niet, omdat - zoals jij ook zegt - je dat waarschijnlijk amper of niet gaat gebruiken en het toch weer duiten kost. Ik ga gewoon voor 3 x 3in3 bays met fan (Lian Li EX-332N). Ik heb van de Cooler Master 4in3 overigens vernomen dat ze niet altijd even stil zijn door de matige bouwkwaliteit. Maar dit heb ik niet zelf vastgesteld. Als iemand mij kan verzekeren dat die Cooler Masters bays geen hinderlijke resonanties teweeg brengen ben ik nog wel om te praten. Ik zou er sowieso bij de Cooler Master wel een nieuwe Nexus fan inzetten voor de stilte.
Die zijfan is een inlaat ;)
Die cooler master dingen resoneren niet, want ze zijn in rubber opgehangen. Als de kast in het zicht komt, zou ik die fans er zeker uithalen en vervangen door andere exemplaren of die kitch ledjes eruit trekken. Ik denk dat mijn overburen (die kijken die kast in waar mijn server staat) dat er een ufo geland is door dat blauwe schijnsel... ;)
De fans die erin zitten zijn niet de allerstilste denk ik, maar je zou ze kunnen vervangen of langzamer laten draaien. Ze houden de boel bij mij iig lekker koel. De driver worden niet warmer dan 30c. Ik ben wel tevreden over die dingen, zeker voor die prijs. Ook die kast voldoet prima. Je merkt wel dat het geen Lian Li is, maar het is zeker geen rommel.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 16:06:
Ok, I fucked up... :o

Een paar weken geleden was er een kernel update van Ubuntu. Die heb ik geïnstalleerd en uiteraard moest ik ook de Highpoint driver opnieuw compileren. N00b als ik ben, pak ik mijn lijstje erbij, en besluit ik in een bui van n00bishness dat ik niet nog een keer de source image van de kernel hoeft op te halen...die had ik nog. Ja, inderdaad, van een oude kernel :X . Dus ik bouw vrolijk mijn nieuwe drivers en doe er een update-initramfs -u achteraan en maak zo weer een oude kernel (weet ik nu). Maar wel nieuwe libs enzo, dus het zou zomaar kunnen dat daardoor af en toe die crashes ontstaan. Het zou me niets verbazen in ieder geval.

Ik heb het nu gecorrigeerd door de laatste kernel patch (die net uit is, vandaar dat ik er weer mee bezig was). De kernel is nu 2.6.32-26-server #48-Ubuntu SMP.

Ik ben benieuwd...

• FireDrunk
Komt wel goed sch****... (Limonade?)

Even niets...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:41:
Komt wel goed sch****... (Limonade?)
Je mag het best zeggen hoor: PRUTSER! ;)

• FireDrunk
Nee, dat zei ik niet :P

offtopic:
* FireDrunk herrinnert zich ineens een groter prruts0r moment.. Met je bureaustoel over een net aangekochte Xeon CPU heen rijden :P

Even niets...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Goed, het gebeurde dus net wéér... Er was een download gaande met sabnzb en ik was een film aan het kijken. Die komt dan van de RAID5 array. Ik denk zelf dat die er niets mee te maken heeft, want eerder op de dag had ik een aantal klappers achter elkaar en op dat moment was de RAID5 array in ruste.

Ik had 2 putty's draaien met htop en iostat (elke seconde):
Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/htop.png

Afbeeldingslocatie: http://i768.photobucket.com/albums/xx323/mike_philippens/iostat.png
Niets bijzonders te zien dus. Of ziet iemand iets raars? Ook in de logs geen woord. Het dichtste bij de crash was een of andere huishoudtaak die 15 minuten eerder heeft gelopen. Die draait meerdere keren per uur, dus dat lijkt me niet echt iets ernstigs. Verder niets.

• Daros
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:13
Heb nu een CH3MNAS waarop ik mijn mac's backup (time machine) en waarop mijn muziek, video en series staan.

De stream ik naar mijn AsRock ION 330.
Nu vind ik mijn NAS te traag en lijkt het me wel wat om ze te gaan combineren.

Ik kwam op het volgende. Wil ze dan in Raid 10 zetten, misschien via MB anders gewoon linux software raid.
Benieuwd wat jullie ervan vinden? De Atom is opzich goed genoeg.
Of zeggen van jullie niet combineren?

#ProductPrijsSubtotaal
1Zotac IONITX-G-E€ 107,40€ 107,40
4Samsung EcoGreen F4EG, 2TB€ 70,21€ 280,84
1Lian Li PC-Q08B€ 88,80€ 88,80
1OCZ Value DDR2 PC2-6400€ 33,-€ 33,-
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 39,34€ 39,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 549,38

• DJ-NaRRa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-11 23:27
nou definitieve resultaten van de benchmark zijn binnen. Hoewel ik steeds een kernel panic kreeg met Q zijn benchmark script zodra er een FS gemaakt werd op Raid 5 en 6 (zowel XFS als EXT3 en als ik er zelf een maak dan geen panics....vreemd). Dus zelf maar even wat getest:

beide raid6 alle schijven op moederbord getest met een schrijf / read van 52gig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
EXT3 64kb chunk:
read - 556MB/s
write - 147MB/s

XFS 64kb Chunk:
read - 550 MB/s
write - 277 MS/s

Kortom aanzienlijk betere write met XFS. Wat niet onbelangrijk is vind ik. Ik ga me eens wat inlezen over XFS met voor en nadelen. vannacht gaat de memtest aan voor een paar dagen en dan gaan we defnitief inrichten :).

[ Voor 22% gewijzigd door DJ-NaRRa op 01-12-2010 13:29 ]

• -Moondust-
mphilipp schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 19:13:
Die zijfan is een inlaat ;)
Die cooler master dingen resoneren niet, want ze zijn in rubber opgehangen. Als de kast in het zicht komt, zou ik die fans er zeker uithalen en vervangen door andere exemplaren of die kitch ledjes eruit trekken. Ik denk dat mijn overburen (die kijken die kast in waar mijn server staat) dat er een ufo geland is door dat blauwe schijnsel... ;)
De fans die erin zitten zijn niet de allerstilste denk ik, maar je zou ze kunnen vervangen of langzamer laten draaien. Ze houden de boel bij mij iig lekker koel. De driver worden niet warmer dan 30c. Ik ben wel tevreden over die dingen, zeker voor die prijs. Ook die kast voldoet prima. Je merkt wel dat het geen Lian Li is, maar het is zeker geen rommel.
Bedankt voor deze toelichting. Voor mij zeker waardevol om te weten dat de Cooler Master 4in3 bays prima werken en geen grote nadelen hebben t.a.v. geluidsproductie. Was daar wel een beetje bang voor. De Sharkoon kast ga ik ook nog even goed bekijken. Overigens had ik enige tijd geleden de Cooler Master Centurion 590 op het oog. Net als de Sharkoon een simpele kast, geen opsmuck en met wat aanpassingen (geluidsisolatie en stoffilters) draai je daar prima je server in met 3 x 4in3 = 12 schijven. Persoonlijk ben ik wel gevoelig voor wat meer kwaliteit en gevoelsmatig spreekt de Lian Li PC-P50 me in dat licht meer aan. Ik bedenk me daarbij ook dat ik voor zeker de komende 5 jaar maar misschien wel 10 jaar een kast ga aanschaffen. Daarmee zijn die 3 extra tientjes voor mij direct gerechtvaardigd. Neemt niet weg dat de Cooler Master of de Sharkoon prima investeringen kunnen zijn voor mensen die net als ik wat meer storagecapaciteit willen dan een standaard kast biedt.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

-Moondust- schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 23:41:
[...]
Persoonlijk ben ik wel gevoelig voor wat meer kwaliteit en gevoelsmatig spreekt de Lian Li PC-P50 me in dat licht meer aan. Ik bedenk me daarbij ook dat ik voor zeker de komende 5 jaar maar misschien wel 10 jaar een kast ga aanschaffen. Daarmee zijn die 3 extra tientjes voor mij direct gerechtvaardigd.
Tsja...de extra kwaliteit van de duurdere kasten (en zoveel scheelt het nou ook weer niet) zit 'm meestal in de bouwkwaliteit. Duurdere kasten zitten vaak gewoon beter in elkaar, onderdelen zijn makkelijker te wisselen e.d. Het is niet alsof ze zomaar uit elkaar vallen. Mijn desktop kast is een duren en die extra kwaliteit waardeer ik daarin ook. Maar mijn NAS zet ik in een hok en als het goed is, kom ik er niet meer aan. Ik hoef daar niet steeds in te rommelen, dus dan hoeft het ook niet makkelijker gebouwd te zijn. Ik heb alleen gekeken naar de meeste storage capaciteit voor het geld. Die Lian Li stond volgens mij ook op mijn lijstje ooit.

Je hebt nu in ieder geval wat alternatieven, dus kun je een goede keuze maken.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:05
mphilipp schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 22:12:
Goed, het gebeurde dus net wéér... Er was een download gaande met sabnzb en ik was een film aan het kijken. Die komt dan van de RAID5 array. Ik denk zelf dat die er niets mee te maken heeft, want eerder op de dag had ik een aantal klappers achter elkaar en op dat moment was de RAID5 array in ruste.

Ik had 2 putty's draaien met htop en iostat (elke seconde):
[afbeelding]

[afbeelding]
Niets bijzonders te zien dus. Of ziet iemand iets raars? Ook in de logs geen woord. Het dichtste bij de crash was een of andere huishoudtaak die 15 minuten eerder heeft gelopen. Die draait meerdere keren per uur, dus dat lijkt me niet echt iets ernstigs. Verder niets.
Zit die RAID 5 nou nog op de highpoint?

Ik zou een kleine array aanmaken met puur disks aan de controller van het moederbord (dus 3 disks ofzo). Als je dan geen issues hebt: toch een disk+controller issue.

Dan zou ik tijdelijk overwegen om de huidige installatie van linux te laten staan, maar de disk er uit te halen en op een andere disk een tijdje een andere linux distro draaien Debian of CentOS puur om een issue met de Linux distro uit te sluiten. Ubuntu is een soort van unstable debian...

Test ook eventueel met losse disks (niet in een array) op de controller.

Laat een proces of script random grote hoeveelheden data wegschrijven en belast het systeem flink.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:24:
[...]
Zit die RAID 5 nou nog op de highpoint?
Nee, ik ben over gegaan op software raid.
Ik zou een kleine array aanmaken met puur disks aan de controller van het moederbord (dus 3 disks ofzo). Als je dan geen issues hebt: toch een disk+controller issue.
Ik geloof niet dat die Highpoint er iets mee te maken heeft. De eerdere problemen leken daar wel mee te maken te hebben, maar zelfs dat geloof ik niet eens. Ik zag (soms) errors in een log staan die op die array wezen, en soms ook in de log van de kaart zelf (via de webinterface). Maar die zie ik al tijden niet meer. En het probleem is er nog steeds. Het is heel erg onvoorspelbaar. Ik heb de boel belast tot en met: tientallen gb's met ftp en samba overgepompt. Een keer is ie daarin gestikt, maar toen kwam ik ook van alle kanten.

Nu gebeurt het op de gekste momenten. Vanmorgen een paar keer terwijl ie alleen maar aan het downloaden was. De array die op de highpoint zit was toen stil. Dus de ene keer gebeurt het als ik 'm zwaar belast, de andere keer als ie uit zijn neus zit te eten. Ik kan maar geen gemeenschappelijke factor vinden, behalve sabnzb. Misschien even een weekje geen sabnzb gebruiken en alles weer via Newsbin op mijn pc downloaden en de opslag op het nas doen. Als het dan wegblijft is het iets dat sabnzb doet.
Dan zou ik tijdelijk overwegen om de huidige installatie van linux te laten staan, maar de disk er uit te halen en op een andere disk een tijdje een andere linux distro draaien Debian of CentOS puur om een issue met de Linux distro uit te sluiten. Ubuntu is een soort van unstable debian...
Ik snap wat je bedoelt, maar wat ik heb is toch niet zo exotisch? Ik heb juist Ubuntu gekozen omdat ik die min of meer ken en het redelijk breed ondersteund wordt. En ik heb expres de LTS versie gepakt, zodat ik niet een bleeding edge kernel heb. Alle hardware is allemaal gangbaar spul, niets obscuurs. Of had ik toch maar een mobo met Intel moeten nemen ipv AMD?

Ik probeer voor de gein eens sabnzb even niet meer gebruiken en dan ga ik toch maar eens kijken of een andere distro een ander resultaat geeft. Maar ik zie daar eerlijk gezegd nogal tegenop. Het is niet zomaar even wat omprikken en werken. Ik kan weer het hele circus afwerken om mijn situatie na te bootsen. Maar goed...ik kijk wel. Bedankt voor de tips iig. Ik ga kijken hoever ik kom.

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-12 20:12
zonder de achtergronden te kennen wil ik toch opmerken dat een userspace programma nooit je systeem mag crashen. Als je newsprogramma iets doet waardoor je systeem crasht, dan is het misschien een trigger, maar uiteindelijk zit het probleem toch ergens in de kernel/drivers of toch in de hardware.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Nog even uitsluitsel van SuperMicro over het ECC verhaal en de i3-530:
> From: Peter Maas [mailto:******@supermicro.nl]
> Sent: woensdag 1 december 2010 0:05
> To: sales; Angelo ******
> Subject: Re: question about ECC and Core i3
>
> Hello,
>
> Yes, Ecc memory is supported with unbuffered dimm and core I3, please
> make sure to use x8 memory mudules, or check our memory validation list
> on our X8SI6-F product page
>
> Br, Peter
>
> ----- Original Message -----
> From: "Angelo ******" <******@netmatch.nl>
> To: "sales" <sales@supermicro.nl>
> Sent: Tuesday, November 30, 2010 9:55 AM
> Subject: question about ECC and Core i3
>
>
> Hey,
>
> On a storage forum, me and some guys are really interested in your
> great
> motherboards like the X8SI6-F. We're having some discussion though
> about ECC
> functionality in combination with the Core i3-530 CPU.
>
> Can you please confirm if ECC functionality is fully supported on the
> X8SI6-F 1.02 board with a Core i3-530 CPU and ECC UDIMMs?

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• FireDrunk
axis schreef op woensdag 01 december 2010 @ 08:26:
Nog even uitsluitsel van SuperMicro over het ECC verhaal en de i3-530:
Mooi! Goed nieuws dus! Hoef ik ook niet meer te testen :P

Even niets...

• -Moondust-
mphilipp schreef op dinsdag 30 november 2010 @ 23:47:
Tsja...de extra kwaliteit van de duurdere kasten (en zoveel scheelt het nou ook weer niet) zit 'm meestal in de bouwkwaliteit. Duurdere kasten zitten vaak gewoon beter in elkaar, onderdelen zijn makkelijker te wisselen e.d. Het is niet alsof ze zomaar uit elkaar vallen. Mijn desktop kast is een duren en die extra kwaliteit waardeer ik daarin ook. Maar mijn NAS zet ik in een hok en als het goed is, kom ik er niet meer aan. Ik hoef daar niet steeds in te rommelen, dus dan hoeft het ook niet makkelijker gebouwd te zijn. Ik heb alleen gekeken naar de meeste storage capaciteit voor het geld. Die Lian Li stond volgens mij ook op mijn lijstje ooit.

Je hebt nu in ieder geval wat alternatieven, dus kun je een goede keuze maken.
Klopt helemaal. Het voornaamste is dat een kast de functionaliteit biedt die je zoekt. Betere bouwkwaliteit is mooi meegenomen, maar niet prioriteit nummer 1.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-12 23:39
Mijn NASje/VMware-doos heeft meer storage nodig. Ik zit hier in het topic al een beetje te kijken naar SATA-controllers. Als ik het zo zie heb ik de keuze uit een pricewatch: Intel RAID Controller SASUC8I en een pricewatch: Supermicro AOC-USAS-L8i
Het moet een PCI-e kaart zijn, goede support hebben onder Linux (Debian) en dat was het ook wel. RAID is niet noodzakelijk, de enige schijven die ge-RAID zijn, zijn een MDADM-array.

Anyway, klopt mijn idee een beetje dat ik maar gewoon een van deze 2 kaarten moet kopen of zijn er nog alternatieven? De 6 SATA-poortjes op het moederbord ( pricewatch: Asus M4A78LT-M LE ) zijn nu wel vol :+

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:20
Wat is tegenwoordig een leuke prijs/kwaliteits 8 poort sata raid controller? Ik weet dat er de Perc 5/i is, maar zijn er nog andere kaarten die beter zijn?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Q
mphilipp schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:37:
[...]

Nee, ik ben over gegaan op software raid.
Maar je gebruikt de highpoint nog wel.

Het is een kwestie van elimineren.
Ik geloof niet dat die Highpoint er iets mee te maken heeft. De eerdere problemen leken daar wel mee te maken te hebben, maar zelfs dat geloof ik niet eens. Ik zag (soms) errors in een log staan die op die array wezen, en soms ook in de log van de kaart zelf (via de webinterface). Maar die zie ik al tijden niet meer. En het probleem is er nog steeds. Het is heel erg onvoorspelbaar. Ik heb de boel belast tot en met: tientallen gb's met ftp en samba overgepompt. Een keer is ie daarin gestikt, maar toen kwam ik ook van alle kanten.

Nu gebeurt het op de gekste momenten. Vanmorgen een paar keer terwijl ie alleen maar aan het downloaden was. De array die op de highpoint zit was toen stil. Dus de ene keer gebeurt het als ik 'm zwaar belast, de andere keer als ie uit zijn neus zit te eten. Ik kan maar geen gemeenschappelijke factor vinden, behalve sabnzb. Misschien even een weekje geen sabnzb gebruiken en alles weer via Newsbin op mijn pc downloaden en de opslag op het nas doen. Als het dan wegblijft is het iets dat sabnzb doet.
Highpoint er uit smijten. Deel van de disks op resterende moederbord sata poorten aansluiten, nieuwe array maken en stressen die zooi of gewoon wachten.
Ik snap wat je bedoelt, maar wat ik heb is toch niet zo exotisch? Ik heb juist Ubuntu gekozen omdat ik die min of meer ken en het redelijk breed ondersteund wordt. En ik heb expres de LTS versie gepakt, zodat ik niet een bleeding edge kernel heb. Alle hardware is allemaal gangbaar spul, niets obscuurs. Of had ik toch maar een mobo met Intel moeten nemen ipv AMD?

Ik probeer voor de gein eens sabnzb even niet meer gebruiken en dan ga ik toch maar eens kijken of een andere distro een ander resultaat geeft. Maar ik zie daar eerlijk gezegd nogal tegenop. Het is niet zomaar even wat omprikken en werken. Ik kan weer het hele circus afwerken om mijn situatie na te bootsen. Maar goed...ik kijk wel. Bedankt voor de tips iig. Ik ga kijken hoever ik kom.
Een systeem mag nooit door software vastlopen, dat is ofwel een OS-bug, driver/hardware bug.

Het gaat niet om wat zou moeten zijn maar om wat is. Dat jouw systeem bevriest deugt niet. Ofwel iets met het OS of wel iets met drivers/hardware. Hardare kan ook de combinatie disks + controller zijn.

Dus gooi die controller er helemaal uit en test. Als je dan geen enkele issues meer hebt, is het in ieder geval gerelateerd aan de controller. Het kan nog steeds zijn dat ubuntu een bug bevat waardoor de controller niet goed werkt en de controller zelf goed is, maar dat kun je dan uitsluiten door debian/centos te draaien.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:20:
[...]
Maar je gebruikt de highpoint nog wel.

Het is een kwestie van elimineren.
Maar ik gebruik ook de Highpoint niet op dat moment. Ik ben bezig op de disks die op het mobo zijn aangesloten en via mdadm in raid0 staan. Er gaat gaan bit van of naar die raid5 array. Heeft ie dan nog steeds invloed?

Maar goed, ik ben nu ook aan het elimineren, alleen in een andere volgorde. Ik verdenk dus die sabnzb er op een of andere manier van dat ie iets op zijn geweten heeft. Ik weet dat het niet zou mogen, maar het is niet onmogelijk. Ik kijk hoe dit experiment gaat en dan ga ik met de volgende stap verder.

Ik ben niet wild van het idee om nu al die hp eruit te gooien, want inmiddels staat er al een behoorlijke bak data op. Dat is nou het rare, het ging een hele tijd goed en nu ineens is ie er in 24 uur tijd een stuk of 6 keer uitgeklapt. En dat was dus alleen maar tijdens het downloaden via sabnzb. En aangezien dat ding dus steeds meer geheugen opvreet, denk ik dat ie op een of andere manier iets fout doet.

Kom ik er niet uit, koop ik zo'n Intel controller en verkoop ik die HP wel weer. Maar het experiment met sabnzb (die nu dus uitstaat) kan me ook meteen leren of het op een of andere manier aan die HP driver ligt in combinatie met ubuntu. Het kan uiteindelijk ook aan de combi ubuntu/highpoint liggen, maar dan is er dus iets ranzigs met Highpoint aan de hand en dan wil ik er vanaf. Die intel is iig beter ondersteund.

Verwijderd

AlterMann schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:01:
Mijn NASje/VMware-doos heeft meer storage nodig. Ik zit hier in het topic al een beetje te kijken naar SATA-controllers. Als ik het zo zie heb ik de keuze uit een pricewatch: Intel RAID Controller SASUC8I en een pricewatch: Supermicro AOC-USAS-L8i
Het moet een PCI-e kaart zijn, goede support hebben onder Linux (Debian) en dat was het ook wel. RAID is niet noodzakelijk, de enige schijven die ge-RAID zijn, zijn een MDADM-array.

Anyway, klopt mijn idee een beetje dat ik maar gewoon een van deze 2 kaarten moet kopen of zijn er nog alternatieven? De 6 SATA-poortjes op het moederbord ( pricewatch: Asus M4A78LT-M LE ) zijn nu wel vol :+
Zou een prima keus moeten zijn. Onder Linux kan het nodig zijn dat je MSI interrupts uit moet schakelen; dat heb ik elders gelezen. Ook mag je geen "smartd" daemon draaien van smartmontools package; die stuurt SMART-requests in een lus waardoor het een soort bombardement wordt waar die kaart van gaat trippen. Je kunt wel gewoon handmatig 'smartctl' commando's opgeven dat werkt bij mij (onder BSD met ZFS) prima.

Die Intel kaart komt standaard in RAID mode, en moet je dus met IT-firmware flashen wil je RAID-functionaliteit uitschakelen en een normale controller (HBA) overhouden.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

borft schreef op woensdag 01 december 2010 @ 00:45:
zonder de achtergronden te kennen wil ik toch opmerken dat een userspace programma nooit je systeem mag crashen. Als je newsprogramma iets doet waardoor je systeem crasht, dan is het misschien een trigger, maar uiteindelijk zit het probleem toch ergens in de kernel/drivers of toch in de hardware.
Maar mijn nieuwsprogramma zou niets mogen triggeren in een driver van de highpoint kaart omdat ie naar twee disks schrijft die op het mobo zitten aangesloten. Ik wil nu even proberen uit te sluiten dat het aan sabnzb ligt, vooral omdat dat programma (bij mij en een hoop anderen, niet iedereen) een giga memory leak heeft. Dus als ie dat heeft, who knows wat ie allemaal teweeg kan brengen op mijn systeem. Een programma mag een systeem niet crashen, maar het kán natuurlijk wel. Ik kan elk systeem op zijn knieën krijgen als het moet.

Probleem is gewoon dat het allemaal zo random lijkt en ik nergens een boodschap zie... |:(

• FireDrunk
mphilipp schreef op donderdag 02 december 2010 @ 01:32:
[...]

Maar mijn nieuwsprogramma zou niets mogen triggeren in een driver van de highpoint kaart omdat ie naar twee disks schrijft die op het mobo zitten aangesloten. Ik wil nu even proberen uit te sluiten dat het aan sabnzb ligt, vooral omdat dat programma (bij mij en een hoop anderen, niet iedereen) een giga memory leak heeft. Dus als ie dat heeft, who knows wat ie allemaal teweeg kan brengen op mijn systeem. Een programma mag een systeem niet crashen, maar het kán natuurlijk wel. Ik kan elk systeem op zijn knieën krijgen als het moet.

Probleem is gewoon dat het allemaal zo random lijkt en ik nergens een boodschap zie... |:(
Heb je ook al eens met andere versies van Python gespeeld? Misschien zit er wel een bug in 1 van de libraries die SAB gebruikt...

Even niets...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

FireDrunk schreef op donderdag 02 december 2010 @ 13:18:
[...]
Heb je ook al eens met andere versies van Python gespeeld? Misschien zit er wel een bug in 1 van de libraries die SAB gebruikt...
Nee, eerlijk gezegd weet ik niet eens welke Python versie er nu op staat. Ik denk 2.6.

Ik kreeg net wel de moeder van toeval op bezoek: ben ik lekker met Newsbin aan het downloaden op mijn eigen pc en de download gaat dan naar dezelfde disks als met sab. Alleen gaat het nu via smb natuurlijk. Maar goed, ding is lekker bezig, krijg ik ineens een blue screen of death op mijn pc... :X

• AlterMann
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 23:02:
[...]

Zou een prima keus moeten zijn. Onder Linux kan het nodig zijn dat je MSI interrupts uit moet schakelen; dat heb ik elders gelezen. Ook mag je geen "smartd" daemon draaien van smartmontools package; die stuurt SMART-requests in een lus waardoor het een soort bombardement wordt waar die kaart van gaat trippen. Je kunt wel gewoon handmatig 'smartctl' commando's opgeven dat werkt bij mij (onder BSD met ZFS) prima.

Die Intel kaart komt standaard in RAID mode, en moet je dus met IT-firmware flashen wil je RAID-functionaliteit uitschakelen en een normale controller (HBA) overhouden.
Heb ik nog speciale kabels nodig bij die Intel? Er vanuit gaande dat er normale SATA-schijven aan komen. Ik heb al veel kabeltjes gezien in dit topic, raak het overzicht een beetje kwijt :)

Verwijderd

Altermann: je hebt SF8087 kabels nodig geloof ik, 1x Mini-SAS naar de controller die split naar 4x SATA/300. Twee van die kabels en je kunt dus 8 schijven aansluiten. Het mooie hieraan is minder kabel-gekte in je kast wanneer je veel schijven wilt aansluiten. De kabels komen vaak niet bij je controller en moet je dus nog los bestellen!

Je hebt ook 'reverse breakout' kabels, die hier erg op lijken. Die heb je niet nodig, is om 4 HDDs in Norco chassis naar 4x losse SATA op je mobo aan te sluiten.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2010 14:27 ]

• AlterMann
Hmm.. vind ik zomaar dit op dx : http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.51316
Uit het topic lees ik dat deze LSI SAS3081E-R hetzelfde is als die intel.. alleen dan tegen een erg lage prijs. In de pricewatch is ie 2 keer zo duur.. Lijkt me geen probleem om deze te bestellen, toch? LSI SAS3081E-R is LSI SAS3081E-R, of ie nou bij dx.com vandaan komt of bij een andere winkel.. :) Misschien een mooie tip voor iemand die ook nog op zoek is :D

edit:
Besteld!

• NoepZor
Ondersteunt die kaart RAID5? En kun je er gewone drives op aansluiten? 95 dollar voor een 8 poorts kaart is niet erg duur als hij RAID5 ondersteunt.

• archivist
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-12-2020
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 23:02:
[...]

Ik heb de Intel sasuc8i (made by LSI) in m'n systeem. Deze werd niet met raid-optie geleverd. Het is eerder andersom. Wil je raid dat moet je er een software-sleutel bijkopen.

• redfoxert
  • Niet online
NoepZor schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:40:
Ondersteunt die kaart RAID5? En kun je er gewone drives op aansluiten? 95 dollar voor een 8 poorts kaart is niet erg duur als hij RAID5 ondersteunt.
http://www.lsi.com/storag...rs/sas_hbas/lsisas3081er/

Nee dus, wel gewoon SATA maar niet in RAID5. Er zitten ook geen kabels bij.

[ Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 02-12-2010 20:15 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• Q
mphilipp schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:12:
[...]

Maar ik gebruik ook de Highpoint niet op dat moment. Ik ben bezig op de disks die op het mobo zijn aangesloten en via mdadm in raid0 staan. Er gaat gaan bit van of naar die raid5 array. Heeft ie dan nog steeds invloed?
Dat kan. Trek alle overbodige hardware uit je systeem en test.
Maar goed, ik ben nu ook aan het elimineren, alleen in een andere volgorde. Ik verdenk dus die sabnzb er op een of andere manier van dat ie iets op zijn geweten heeft. Ik weet dat het niet zou mogen, maar het is niet onmogelijk. Ik kijk hoe dit experiment gaat en dan ga ik met de volgende stap verder.
Als je systeem bevriest kan dat geen applicatie-bug zijn. Dat is een kernel/hardware issue. Dit is een verkeerd spoor.
Ik ben niet wild van het idee om nu al die hp eruit te gooien, want inmiddels staat er al een behoorlijke bak data op. Dat is nou het rare, het ging een hele tijd goed en nu ineens is ie er in 24 uur tijd een stuk of 6 keer uitgeklapt. En dat was dus alleen maar tijdens het downloaden via sabnzb. En aangezien dat ding dus steeds meer geheugen opvreet, denk ik dat ie op een of andere manier iets fout doet.
Je kunt die controller er gewoon uit trekken en alles verder zo laten. Heb je geen array meer maar je kunt dan ten minste wel testen.
Kom ik er niet uit, koop ik zo'n Intel controller en verkoop ik die HP wel weer. Maar het experiment met sabnzb (die nu dus uitstaat) kan me ook meteen leren of het op een of andere manier aan die HP driver ligt in combinatie met ubuntu. Het kan uiteindelijk ook aan de combi ubuntu/highpoint liggen, maar dan is er dus iets ranzigs met Highpoint aan de hand en dan wil ik er vanaf. Die intel is iig beter ondersteund.
Je weet nu helemaal niet of die HP wel de oorzaak is. Je mobo kan brak zijn, het kan je OS zijn. Eerst testen. Dan pas conclusies trekken.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 11:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

Sinds kort heb ik ook een "Intel SASUC8I" sata kaart.
Hij lijkt opzich stabiel te werken (lijkt, ben wat aan het ruzien met een waarschijnlijk niet gerelateerde crashes}
Alleen komt er af een toe een spam van event 11 binnen. (denk aan 15+ keer binnen 1 seconde}

OS = Win2003 Server
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Event Type: Error
Event Source:   symmpi
Event Category: None
Event ID:   11
Date:       2-12-2010
Time:       21:29:35
User:       N/A
Computer:   RH-OBELIX
Description:
The driver detected a controller error on \Device\Scsi\symmpi1.

Van Google word ik vooralsnog niet veel wijzer, ben veruit niet de enigste. alleen meestal in een VM machine, en worden dan meeste vergezeld van een id9 (time out} en daadwerkelijke problemen, waarvan ik geen last heb.
Alles lijkt te werken, alleen loopt me logboek langzaam vol opdeze manier :(

Meerdere mensen hier last van, en enig Idee of ik dit veilig kan negeren ?

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 02-12-2010 21:50 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• AlterMann
NoepZor schreef op donderdag 02 december 2010 @ 19:40:
Nope, alleen RAID0, RAID1 en RAID10 geloof ik. Maakt niet uit, ik wil 'em gewoon als "domme" kaart gaan gebruiken. 95 dollar is erg goedkoop ja. 2 bijpassende kabels (mini-sas naar 4 x sata) gekocht op ebay voor 20 dollar. Dus voor een kleine 100 euro ben ik voorlopig weer klaar :)

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op donderdag 02 december 2010 @ 20:14:
[...]
Je weet nu helemaal niet of die HP wel de oorzaak is. Je mobo kan brak zijn, het kan je OS zijn. Eerst testen. Dan pas conclusies trekken.
Ik ben ook dingen aan het testen. Ik probeer uit te sluiten of die sabnzb iets naars doet. En voorlopig heb ik vandaag alweer tientallen Gb's gedownload zonder problemen. Maar goed, ook geen bewijs, want eerst deed ie het ook een week prima. Wat ie nu ineens weer heeft is mij een raadsel. Zal wel door de laatste update komen.

Ik zie trouwens dat Ubuntu/Debian in ieder geval bij HighPoint, Intel/LSI slecht ondersteund wordt. Dat debian stabieler zou zijn geloof ik niet zo. Ik begon met kernel 2.6.25 en nu zit ik op 2.6.32. Debian zit op 2.6.26, dus heel erg veel ontloopt het elkaar niet. Ook bij Intel/LSI (dat goedkope SAS kaartje) zie ik geen ondersteuning voor Debian of Ubuntu, alleen Red Hat en Suse Enterprise.

Wat ik nu maar ga doen is CentOS downloaden en installeren op een disk die ik nog heb liggen (PATA uit pure armoede ;) ). Die staat nog in het lijstje van Highpoint (RHEL/CentOS 5). Dan zou het dus allemaal cool moeten zijn.

• -Moondust-
AlterMann schreef op donderdag 02 december 2010 @ 21:56:
[...]

Nope, alleen RAID0, RAID1 en RAID10 geloof ik. Maakt niet uit, ik wil 'em gewoon als "domme" kaart gaan gebruiken. 95 dollar is erg goedkoop ja. 2 bijpassende kabels (mini-sas naar 4 x sata) gekocht op ebay voor 20 dollar. Dus voor een kleine 100 euro ben ik voorlopig weer klaar :)
Over die LSI kaart moet jij nog wel invoerrechten betalen denk ik. Dat is 19% btw + 4% inklaringskosten.

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-12 11:35

heuveltje

KoelkastFilosoof

En dan ben je weer net zo duur uit als dat je hem hier bestelt.
(daarnaast mist er bij mij nog wel eens een pakketje van DX, niet zon ramp aangezien het meestal om $3 dingen gaat, maar met $120 word het erger :< }

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Hmmm...CentOS ga ik toch maar niet aan beginnen. In ieder geval niet met die HighPoint kaart. De driver die ze kant en klaar hebben is V5 en dat is Kernel 2.4. Voor de 2.6 kernel (die in V5.5) moet je ook weer gaan compileren en als ik zo eens rondkijk is ook dát weer een hoofdpijndossier.

Iemand een suggestie voor een SAS-achtige kaart die 8 drives aan kan sluiten en het liefst met Ubuntu werkt? En dan écht werkt, niet 'ik denk het' of 'ik geloof', want ik heb niet zo'n zin in een hele collectie kaarten die niet blijken te werken. En ik heb ook geen zin in kaarten van €500.

• NoepZor
Wat voor Raid 5 kaart is er interessant voor een laag budget? Ik wil op termijn migreren naar een grotere array met grotere schijven, mijn huidige 4TB is niet echt geweldig veel meer :P

• redfoxert
  • Niet online
-Moondust- schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:05:
[...]

Over die LSI kaart moet jij nog wel invoerrechten betalen denk ik. Dat is 19% btw + 4% inklaringskosten.
Laatste keer dat ik van DX iets binnenkreeg (5 dollar ding ofzo) stond er op dat het een gift was met een waarde van $0.72. Weet niet of dit helemaal altijd zo gebeurt maar het kan schelen :)

Dan een vraag van andere orde (waarschijnlijk ook een hele domme): Ik wil van mijn huidige Windows 2008 R2 server hardware een ESXi server maken. Daarna kan ik die W2K8 R2 server virtualiseren en ernaast nog ander spul draaien.

ESXi heb ik op een 2.5" disk geinstalleerd. Nieuwe server installeren binnen is ook geen probleem maar nu komt het: Kan ik op een of andere manier de huidige gepartitioneerde en data bevattende schijven benaderen vanuit ESXi danwel binnen mijn W2K8 R2 server benaderen, zonder dat ik alle data moet overhevelen naar vmdk's?

• FireDrunk
redfoxert schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 00:25:
[...]

Laatste keer dat ik van DX iets binnenkreeg (5 dollar ding ofzo) stond er op dat het een gift was met een waarde van $0.72. Weet niet of dit helemaal altijd zo gebeurt maar het kan schelen :)

Dan een vraag van andere orde (waarschijnlijk ook een hele domme): Ik wil van mijn huidige Windows 2008 R2 server hardware een ESXi server maken. Daarna kan ik die W2K8 R2 server virtualiseren en ernaast nog ander spul draaien.

ESXi heb ik op een 2.5" disk geinstalleerd. Nieuwe server installeren binnen is ook geen probleem maar nu komt het: Kan ik op een of andere manier de huidige gepartitioneerde en data bevattende schijven benaderen vanuit ESXi danwel binnen mijn W2K8 R2 server benaderen, zonder dat ik alle data moet overhevelen naar vmdk's?
Officieel niet, maar je kan een disk via een work-around direct aan een VM geven. Officieel is dit alleen ondersteund met iSCSI lun's door VMWare, maar er zijn mensen die de VMX config hebben doorgespit en uitgevogeld hebben hoe je een disk direct aan een VM kan geven.

Even googlen op "VMWare harddisk passthrough" of "VMWare guest dedicated harddisk"

Even niets...

• redfoxert
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 10:03:
[...]

Officieel niet, maar je kan een disk via een work-around direct aan een VM geven. Officieel is dit alleen ondersteund met iSCSI lun's door VMWare, maar er zijn mensen die de VMX config hebben doorgespit en uitgevogeld hebben hoe je een disk direct aan een VM kan geven.

Even googlen op "VMWare harddisk passthrough" of "VMWare guest dedicated harddisk"
Thanks! dat waren de keywords die me gisteravond even niet meer te binnen schoten :D

Om een fysieke RDM te mappen in je ESXi kan je de tweede optie gebruiken uit dit artikel. Als je het artikel goed leest zie je dat je met een Physical RDM gewoon alle SCSI commands rechtstreeks naar het device stuurt. Je device komt ook gewoon met naam en toenaam in de device manager te staan.

Nu nog even uitvogelen of het mogelijk is om een device tegelijk vanuit meerdere VM's te benaderen ... dat zou gewoon helemaal cool zijn :D

Om Tech Support Mode te enablen zonder veel gedoe in ESXi 4.1 kan je deze KB van VMware zelf volgen.

[ Voor 15% gewijzigd door redfoxert op 03-12-2010 11:10 ]

• FireDrunk
redfoxert schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:08:
[...]

Thanks! dat waren de keywords die me gisteravond even niet meer te binnen schoten :D

Om een fysieke RDM te mappen in je ESXi kan je de tweede optie gebruiken uit dit artikel. Als je het artikel goed leest zie je dat je met een Physical RDM gewoon alle SCSI commands rechtstreeks naar het device stuurt. Je device komt ook gewoon met naam en toenaam in de device manager te staan.

Nu nog even uitvogelen of het mogelijk is om een device tegelijk vanuit meerdere VM's te benaderen ... dat zou gewoon helemaal cool zijn :D

Om Tech Support Mode te enablen zonder veel gedoe in ESXi 4.1 kan je deze KB van VMware zelf volgen.
Dat wil je niet... Dan zouden beide VM's tegelijkertijd dezelfde sector kunnen beschrijven? Lijkt me nogal foutgevoelig :)

Even niets...

• redfoxert
  • Niet online
FireDrunk schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:27:
[...]

Dat wil je niet... Dan zouden beide VM's tegelijkertijd dezelfde sector kunnen beschrijven? Lijkt me nogal foutgevoelig :)
Hmmm, daar heb je een punt. Echter, is het niet zo dat je een LUN in een SAN ook op meerdere guests kan connecten? Ik heb niet zoveel ervaring met SAN's maar voor Clustering is dat wel het geval toch?

Overigens werkt het niet omdat VMware de disk locked zodra deze in gebruik is (de vmdk kan je niet nog eens gebruiken).

[ Voor 21% gewijzigd door redfoxert op 03-12-2010 11:49 ]

• FireDrunk
Klopt, maar iSCSI bevat manieren /commando's om met 2 pc's tegelijk te schrijven... Jou gewone disk niet..

Even niets...

Verwijderd

iSCSI is een SAN-protocol waarbij het filesystem door de client ipv server wordt beheerd; gelijktijdige access van aparte computersystemen zal dus leiden tot corruptie, is wat mijn verstand daarover zegt. Maar ik kan me voorstellen dat er proprietary extensions zijn die alleen bij sommige commerciële oplossingen wordt gebruikt; echter ik zou het dan geen iSCSI meer noemen.

Je hebt een clustered filesystem nodig om gelijktijdig verschillende computers direct toegang te geven tot hetzelfde filesystem. Normaliter gebruik je een NAS-protocol, waarbij alleen de server het filesystem beheert en de clients geen directe controle hebben over het filesystem, bijvoorbeeld ZFS over Samba draaien; Windows heeft echt geen verstand van ZFS maar werkt op die manier wel dankzij het SMB/CIFS NAS-protocol.

Verwijderd

heuveltje schreef op donderdag 02 december 2010 @ 21:43:
Sinds kort heb ik ook een "Intel SASUC8I" sata kaart.
Hij lijkt opzich stabiel te werken (lijkt, ben wat aan het ruzien met een waarschijnlijk niet gerelateerde crashes}
Alleen komt er af een toe een spam van event 11 binnen. (denk aan 15+ keer binnen 1 seconde}
Kan het probleem zijn met SMART-data, maar ik heb eigenljik weinig mensen gehoord die deze kaart onder Windows gebruiken. Je zou zelf de SMART data kunnen bekijken; als je schijven een paar reallocated sectors of zelfs pending sectors heeft, dan lijkt het logisch, maar het kan heel goed een bug in de driver/chip zijn. Dat gezegd is dit een van de meeste bug-vrije controllerchips die ik ken; vrijwel alle andere controllers hebben ernstige bugs (Marvell in de AOC-SASLP-MV8 bijvoorbeeld) waardoor ze alleen in sommige OS bruikbaar zijn. De LSI zou onder alle OS moeten werken. De enige problemen die ik ken zijn met SMART-requests en MSI interrupts.

• FireDrunk
Verwijderd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:43:
iSCSI is een SAN-protocol waarbij het filesystem door de client ipv server wordt beheerd; gelijktijdige access van aparte computersystemen zal dus leiden tot corruptie, is wat mijn verstand daarover zegt. Maar ik kan me voorstellen dat er proprietary extensions zijn die alleen bij sommige commerciële oplossingen wordt gebruikt; echter ik zou het dan geen iSCSI meer noemen.

Je hebt een clustered filesystem nodig om gelijktijdig verschillende computers direct toegang te geven tot hetzelfde filesystem. Normaliter gebruik je een NAS-protocol, waarbij alleen de server het filesystem beheert en de clients geen directe controle hebben over het filesystem, bijvoorbeeld ZFS over Samba draaien; Windows heeft echt geen verstand van ZFS maar werkt op die manier wel dankzij het SMB/CIFS NAS-protocol.
Je hebt gelijk, ik ben in de war met NFS... Wij gebruiken namelijk alletwee door elkaar ;)

Even niets...

• Q
mphilipp schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:16:
Hmmm...CentOS ga ik toch maar niet aan beginnen. In ieder geval niet met die HighPoint kaart. De driver die ze kant en klaar hebben is V5 en dat is Kernel 2.4. Voor de 2.6 kernel (die in V5.5) moet je ook weer gaan compileren en als ik zo eens rondkijk is ook dát weer een hoofdpijndossier.

Iemand een suggestie voor een SAS-achtige kaart die 8 drives aan kan sluiten en het liefst met Ubuntu werkt? En dan écht werkt, niet 'ik denk het' of 'ik geloof', want ik heb niet zo'n zin in een hele collectie kaarten die niet blijken te werken. En ik heb ook geen zin in kaarten van €500.
Je weet nog helemaal niet of je kaart de boosdoener is.

• RedHead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-12 02:15
redfoxert schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 11:08:
[...]

Is het op deze manier ook mogelijk om een aantal schijven dedicated door ESXi te laten benaderen en deze dan via een gevirtualiseerde NAS (appliance) weer beschikbaar te stellen aan ESXi via bv NFS?

Het gevirtualiseerde NAS geeft dan een gedeelte van de capaciteit door via bv NFS of iSCSI aan andere VM's terwijl er ook een gedeelte gelijk voor shared storage beschikbaar wordt gesteld aan het (windows) netwerk dmv CIFS (SMB) en\of Apple iMac's dmv AFP

Nogal omslachtig en misschien teveel performance verliezend maar dan heb je een NAS met NFS / CIFS (SMB) etc. en de mogelijkheid om nog een aantal VM's te draaien (W2K8 etc)?

En dit natuurlijk op één bak, bv een HP Micro Server?
http://www.misco.nl/HPSin...roLiant%20MicroServer.htm
http://www.techhead.co.uk/hot-deals
(moet er nog wel 2x 4GB ram in)

Heeft iemand zo iets al geprobeerd cq draaien?

[ Voor 5% gewijzigd door RedHead op 04-12-2010 14:16 . Reden: toevoeging HP MicroServer ]

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:36:
[...]
Je weet nog helemaal niet of je kaart de boosdoener is.
Nee, maar de laatste paar dagen heeft ie zich rustig gehouden, ondanks flink gebruik (zonder sabnzb). Maar ik wordt er een beetje simpel van en heb geen zin om weken bezig te zijn met dit probleem. Hoewel ik nog steeds verdenkingen heb tegen dat sabnzb (die memory leaks zijn toch ook niet normaal?) zou die kaart de most likely candidate zijn.

Punt is eigenlijk dat ik (helaas) te vroeg had geconludeerd dat de boel op orde was en ik nu al bijna 3Tb aan data op de array heb staan. Ik wil dus niet al teveel rare dingen gaan proberen die dat in gevaar brengen.

Jij hebt toch ook zelf de drivers voor die Highpoint kaart van je moeten compileren (tegen Debian Lenny)? Zoveel verschilt Debian Lenny niet van de Ubuntu versie die ik heb, qua kernel dan.

• Q
Ik draai een stock debian kernel met zelf gecompileerde drivers (geen enkel probleem). (Lenny).

code:
1
Linux server 2.6.26-2-686 #1 SMP Sat Dec 26 09:01:51 UTC 2009 i686 GNU/Linux

Geen idee. Neem je verlies en stel die data veilig op andere storage en test from scratch.

Een systeem dat zo nu en dan bevriest is qua hardware of OS niet op orde. Als een user-space programma tot een bevriezing van het systeem leidt, heb je te maken met of een OS-probleem of hardware.

Je NAS bevat straks veel data die je niet kwijt wilt raken. Een NAS moet 100% stabiel en betrouwbaar zijn.

Als SAB je systeem laat crashen/freezen is dat juist een hele goede testcase voor het OS/hardware wat mij betreft.

• tjmv
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-12 16:38
Er zijn problemen met Samsungs F4EG schijven:
http://sourceforge.net/ap...wiki/SamsungF4EGBadBlocks

Verwijderd

Erg interessant; dus in feite heeft F4 last van problemen met NCQ in combinatie met SMART requests; niet echt fijn! Ik heb er nog niet eerder van gehoord, maar zeker plausibel; er zijn al eerder firmware problemen geweest met diverse hardeschijven.

De 'silent corruption' is niet fijn, maar als je dit weet kun je voorzorgsmaatregelen treffen.

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hmm ik stond net op het punt een F4EG aan te schaffen :/

Goed dat ik dit nu lees, hierdoor ga ik mijn aankoop nog even uitstellen.

• redfoxert
  • Niet online
RedHead schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 14:11:
[...]

Is het op deze manier ook mogelijk om een aantal schijven dedicated door ESXi te laten benaderen en deze dan via een gevirtualiseerde NAS (appliance) weer beschikbaar te stellen aan ESXi via bv NFS?

Het gevirtualiseerde NAS geeft dan een gedeelte van de capaciteit door via bv NFS of iSCSI aan andere VM's terwijl er ook een gedeelte gelijk voor shared storage beschikbaar wordt gesteld aan het (windows) netwerk dmv CIFS (SMB) en\of Apple iMac's dmv AFP

Nogal omslachtig en misschien teveel performance verliezend maar dan heb je een NAS met NFS / CIFS (SMB) etc. en de mogelijkheid om nog een aantal VM's te draaien (W2K8 etc)?

Ik denk dat dit wel mogelijk moet zijn. Via iSCSI teruggeven aan ESXi kan sowieso wel denk ik en die fysieke RDM's hangen gewoon aan de NAS en zijn verder niet door andere guests te benaderen.

Verwijderd

Zo, dat is even slecht nieuws. Ik heb al 12 van deze schijven aan mijn Areca 1880ix-24 hangen onder Windows Server 2008 R2.

Die betreffende smart requests, doet WIndows die ook automatisch zelfs als ze in een RAID set zitten? Mijn schijven hangen er namelijk in RAID6 aan.

• NoepZor
NoepZor schreef op donderdag 02 december 2010 @ 23:16:
Wat voor Raid 5 kaart is er interessant voor een laag budget? Ik wil op termijn migreren naar een grotere array met grotere schijven, mijn huidige 4TB is niet echt geweldig veel meer :P
Iemand ? :D

• Kapitein Edward
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02-2024
Dell Perc5/i. Kost je 125 ekko's.. Is denk ik 1 vd goedkoopste & goed verkrijgbare kaarten. Anders komt er op marktplaats regelmatig spul langs wat enkele tientjes goedkoper is.

Verwijderd

Hou er wel rekening mee dat een RAID controller niet erg toekomstvast is. SSDs draaien er niet ideaal op, je hebt TLER schijven nodig en je hebt er weinig aan als je naar een Linux/BSD omgeving software RAID wilt draaien.

Zolang je je van deze beperkingen bewust bent zie ik geen probleem; koop een simpel 2e hands controllertje en lekker raggen maar. Highpoint biedt veel features voor een lage prijs, als je toch iets nieuws wilt.

Maar al deze controllers zijn 'no go' voor een software RAID setup onder Linux of als je met ZFS wilt gaan spelen, dan moet je weer een nieuwe controller kopen; dat is wel iets wat je je voor ogen moet houden.

• Q
Is LSI 1068E eigenlijk niet de meest interessante kaart voor software raid?

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

Q schreef op maandag 06 december 2010 @ 01:26:
Is LSI 1068E eigenlijk niet de meest interessante kaart voor software raid?
Het klinkt iig goed. Ik was met een half ook naar deze kaart aan het gluren in case mocht blijken dat die HighPoint niet lekker wil lopen in mijn systeem. Alleen zie ik in de drivers die LSI verspreid alleen maar RHEL en SLES packages. Ze leveren er wel een source tarball bij, maar ik weet niet of die bedoeld is om op andere linux versies te compileren. Ze reppen er iig met geen woord over. En ik ben niet zo into dat compileergedoe.

Ik kwam ook een aantal issues tegen met deze LSI chip onder Ubuntu/Debian, welliswaar oudere releases, maar toch. Ik hoor liever van iemand dat het zonder al teveel kunst en vliegwerk aan de praat te krijgen is.

• FireDrunk
RedHead schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 14:11:
[...]

Ja dat kan in theorie, maar of je het wil is een tweede... Je VM's worden dan errug traag omdat ze zoveel laagjes door moeten...

Harddisk -> ESX drivers -> VMKernel -> Fake VMOS Drivers -> VM OS kernel -> NFS Server -> Netwerk -> VMKernel -> VM OS NFS Client -> VM OS -> Applicatie

Je verliest ook nog elke vorm van Snapshotting en Live migratie (omdat je RDM gebruikt) Omdat de VMKernel niet bij die disks kan (omdat er geen VMFS tussen zit) kan je dus niet snapshotten en niet live migreren.

Even niets...

• NoepZor
Verwijderd schreef op zondag 05 december 2010 @ 22:03:
[...]

Hou er wel rekening mee dat een RAID controller niet erg toekomstvast is. SSDs draaien er niet ideaal op, je hebt TLER schijven nodig en je hebt er weinig aan als je naar een Linux/BSD omgeving software RAID wilt draaien.

Zolang je je van deze beperkingen bewust bent zie ik geen probleem; koop een simpel 2e hands controllertje en lekker raggen maar. Highpoint biedt veel features voor een lage prijs, als je toch iets nieuws wilt.

Maar al deze controllers zijn 'no go' voor een software RAID setup onder Linux of als je met ZFS wilt gaan spelen, dan moet je weer een nieuwe controller kopen; dat is wel iets wat je je voor ogen moet houden.
Momenteel draai ik raid5 met 4x Samsung 1,5TB schijven, dit gaat zonder problemen. Heeft een losse controller dan zoveel meer voeten in aarde? OS wat ik momenteel gebruik is Server 2008 R2 en zal waarschijnlijk ook zoiets blijven aangezien ik niet de tijd en moeite wil nemen om me te verdiepen in linux. Het zal ongetwijfeld beter werken, maar dan moet ik zoveel leren en dat kost tijd, die ik liever niet besteed :)

Maar de Perc 5/i is dus nog steeds het budgetkaartje voor een leuke raid setup :) dacht dat er in de tussentijd misschien wel betere alternatieven waren gekomen. Een Areca controller is erg leuk, maar die kosten 400 euro, waar ik ook een bult hardeschijven voor heb, snelheid is ondergeschikt aan de opslaghoeveelheid. Zolang ik gbit volkrijg is het prima. De onboard raid draait op 270MB/s read en 130MB/s write, wat voor mijn gebruik meer dan voldoende is.

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-12 18:36
Heeft iemand een idee hoe je die aanbieding (http://www.techhead.co.uk/hot-deals) van HP in de UK ook hier kunt krijgen?

• Q
mphilipp schreef op maandag 06 december 2010 @ 02:37:
[...]

Het klinkt iig goed. Ik was met een half ook naar deze kaart aan het gluren in case mocht blijken dat die HighPoint niet lekker wil lopen in mijn systeem. Alleen zie ik in de drivers die LSI verspreid alleen maar RHEL en SLES packages. Ze leveren er wel een source tarball bij, maar ik weet niet of die bedoeld is om op andere linux versies te compileren. Ze reppen er iig met geen woord over. En ik ben niet zo into dat compileergedoe.

Ik kwam ook een aantal issues tegen met deze LSI chip onder Ubuntu/Debian, welliswaar oudere releases, maar toch. Ik hoor liever van iemand dat het zonder al teveel kunst en vliegwerk aan de praat te krijgen is.
Hier en daar zie ik scheldt partijen op deze kaart. Ik weet het niet. Het is niet duur om de gok te wagen, maar ik zou mijn data niet willen verliezen omdat ik niet bereid was om 100 euro meer te betalen.

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
mphilipp schreef op maandag 06 december 2010 @ 02:37:
[...]

user@debian:~$ lspci
02:00.0 SCSI storage controller: LSI Logic / Symbios Logic SAS1068E PCI-Express Fusion-MPT SAS (rev 08)

http://www.supermicro.com...es/addon/AOC-USAS-L8i.cfm

Zelfde kaart maar andersom en iets duurder

Doet het prima onder Debian 2.6.31-1-amd64 MITS je GEEN smartd daemon draait. Doe je dat wel dan knallen de schijven er onherroepelijk uit en moet je rebooten om ze terug te krijgen. Verder lijkt de kaart prima te werken. In ieder geval wordt de kaart onmiddelijk herkend en is zonder extra handelingen te gebruiken. Uiteraard is het jammer dat je wel je s.m.a.r.t. status niet meer via smartmontools kunt monitoren. Heb nog niet getracht handmatige smart commands uit te voeren.....

• FireDrunk
prozak schreef op maandag 06 december 2010 @ 09:35:
[...]

02:00.0 SCSI storage controller: LSI Logic / Symbios Logic SAS1068E PCI-Express Fusion-MPT SAS (rev 08)

Doet het prima onder Debian 2.6.31-1-amd64 MITS je GEEN smartd daemon draait. Doe je dat wel dan knallen de schijven er onherroepelijk uit en moet je rebooten om ze terug te krijgen. Verder lijkt de kaart prima te werken. In ieder geval wordt de kaart onmiddelijk herkend en is zonder extra handelingen te gebruiken. Uiteraard is het jammer dat je wel je s.m.a.r.t. status niet meer via smartmontools kunt monitoren. Heb nog niet getracht handmatige smart commands uit te voeren.....
Wat is er andersom aan deze kaart? Je bedoeld fysiek andersom?

Even niets...

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:27
yup :)

• FireDrunk
Is het dan wel mogelijk om automatisch smart uit te lezen en bijvoorbeeld mailtjes te ontvangen als er schijven kaduuk gaan? Want dat vind ik toch wel een must ;)

Even niets...

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

prozak schreef op maandag 06 december 2010 @ 09:35:
[...]

Klopt idd, die LSI chip komt in meerdere kaarten voor. Dus die is gewoon zonder zelf een driver te installeren te gebruiken? Da's mooi. Alleen moet je voor deze kaart een beetje knutselen als je geen SuperMicro chassis hebt, maar ook dat is niet zo'n probleem volgens mij.

• DJ-NaRRa
eventjes wat vraagjes. ik zit met een vaag probleempje (nog steeds aan het testdraaien natuurlijk wil wel dat het goed en stabiel werkt voordat ik er mijn data opzet).

Op een of andere manier herkent linux twee van mijn sata schijven als HDA / HDB. nu is dat op zich niet zo'n probleem zou je denken, maar het wil zo zijn dat het de ene keer bij het booten dus hda/hdb is en de andere keer hde/hdf. En dat vind mdadm niet zo heel tof en is de array dus continu aan het rebuilden.

Nu zou ik met UUID kunnen werken ( en dat doe ik nu al voor mijn fstab en grub ) maar ik kan met blkid dus niet de eigenschappen opvragen van de raid array schijven.....kan dit komen omdat ik er raid partities op heb gezet?

Nu ben ik erachter gekomen dat als ik AHCI aanzet in de bios dat de hdx schijven wel als sdx schijven worden aangezien(de sata ipv ide native optie is dan beschikbaar) en dat ze ook stabiel zijn na het booten en niet van driveletter veranderen. Maar het booten is daardoor wel langzamer omdat de bios eerst alle schijven een voor een gaat benaderen met S.M.A.R.T commands.

Nu weet ik niet precies wat AHCI doet en wat het voor meerwaarde het heeft voor mijn NAS(ja ik heb wel gegoogled maar kom er niet wijs uit). Ik lees wel her en der horrorverhalen over AHCI en raid6 implementaties (voornamelijk slechte read / write speeds). Ik had vorige week ook last van slechte write speeds (200mb/sec versus 32mb/sec) maar teveel veranderd die dagen dat ik geen zin had om te debuggen.

TLTR:

Wat kan ik het beste doen? AHCI inschakelen en driveletters gebruiken voor mijn array. of op een andere manier (en vooral dus ook hoe) de UUID's achterhalen van de raid array schijven en op die manier mdadm inrichten?

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

DJ-NaRRa schreef op maandag 06 december 2010 @ 21:25:
Op een of andere manier herkent linux twee van mijn sata schijven als HDA / HDB. nu is dat op zich niet zo'n probleem zou je denken, maar het wil zo zijn dat het de ene keer bij het booten dus hda/hdb is en de andere keer hde/hdf. En dat vind mdadm niet zo heel tof en is de array dus continu aan het rebuilden.
Vreemd verhaal. Ik heb ook last gehad van dansende schijven en toen heb ik idd met blkid de UUID's achterhaald. Misschien helpt het als je even aangeeft wat je precies ziet als je die commando's uitvoert. Ik krijg dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
mphilipp@nas:~$ blkid
/dev/sda1: UUID="334707f5-6a2e-4a39-b16d-b7778afc0acc" TYPE="ext4"
/dev/sda5: UUID="06a27dfd-520d-4f1e-9c48-a7bd8be5b810" TYPE="swap"
/dev/sdb1: UUID="3a326866-b822-4ad7-0b1c-fc88e7139a41" TYPE="linux_raid_member"
/dev/sdc1: UUID="3a326866-b822-4ad7-0b1c-fc88e7139a41" TYPE="linux_raid_member"
/dev/md0: UUID="4381cd02-ed11-422d-b172-6906d94ab404" TYPE="xfs"
/dev/sde: UUID="be9be2ae-984d-7167-c778-0c0ebc15422d" TYPE="linux_raid_member"
/dev/sdd: UUID="be9be2ae-984d-7167-c778-0c0ebc15422d" TYPE="linux_raid_member"
/dev/sdf: UUID="be9be2ae-984d-7167-c778-0c0ebc15422d" TYPE="linux_raid_member"
/dev/sdg: UUID="be9be2ae-984d-7167-c778-0c0ebc15422d" TYPE="linux_raid_member"
/dev/sdh: UUID="be9be2ae-984d-7167-c778-0c0ebc15422d" TYPE="linux_raid_member"
/dev/sdi: UUID="be9be2ae-984d-7167-c778-0c0ebc15422d" TYPE="linux_raid_member"

sda is mijn bootdisk (mobo)
sdb en sdc zijn 2 disks die ook aan het mobo zitten en via mdadm in RAID0 staan (md0)
sde-sdi zijn de disks die aan de Highpoint adapter zitten als losse JBOD disks en met mdadm in RAID5 staan (allemaal hetzelfde UUID) . In dit lijstje zie je niet de tweede mdadm array md1. Die zie je wel als je dit doet:
code:
1
2
3
4
5
6
mphilipp@nas:~$ ls -l /dev/disk/by-uuid/
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-03 00:15 06a27dfd-520d-4f1e-9c48-a7bd8be5b810 -> ../../sda5
lrwxrwxrwx 1 root root  9 2010-12-03 00:15 10d1ba77-7a8d-4db7-a406-ef5aae51ec56 -> ../../md1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-03 00:15 334707f5-6a2e-4a39-b16d-b7778afc0acc -> ../../sda1
lrwxrwxrwx 1 root root  9 2010-12-03 00:15 4381cd02-ed11-422d-b172-6906d94ab404 -> ../../md0

Misschien moet je dat ook eens proberen.

Het mobo staat trouwens op AHCI.

• Q
DJ-NaRRa schreef op maandag 06 december 2010 @ 21:25:
eventjes wat vraagjes. ik zit met een vaag probleempje (nog steeds aan het testdraaien natuurlijk wil wel dat het goed en stabiel werkt voordat ik er mijn data opzet).

Nu zou ik met UUID kunnen werken ( en dat doe ik nu al voor mijn fstab en grub ) maar ik kan met blkid dus niet de eigenschappen opvragen van de raid array schijven.....kan dit komen omdat ik er raid partities op heb gezet?

Nu ben ik erachter gekomen dat als ik AHCI aanzet in de bios dat de hdx schijven wel als sdx schijven worden aangezien(de sata ipv ide native optie is dan beschikbaar) en dat ze ook stabiel zijn na het booten en niet van driveletter veranderen. Maar het booten is daardoor wel langzamer omdat de bios eerst alle schijven een voor een gaat benaderen met S.M.A.R.T commands.

Nu weet ik niet precies wat AHCI doet en wat het voor meerwaarde het heeft voor mijn NAS(ja ik heb wel gegoogled maar kom er niet wijs uit). Ik lees wel her en der horrorverhalen over AHCI en raid6 implementaties (voornamelijk slechte read / write speeds). Ik had vorige week ook last van slechte write speeds (200mb/sec versus 32mb/sec) maar teveel veranderd die dagen dat ik geen zin had om te debuggen.

TLTR:

Wat kan ik het beste doen? AHCI inschakelen en driveletters gebruiken voor mijn array. of op een andere manier (en vooral dus ook hoe) de UUID's achterhalen van de raid array schijven en op die manier mdadm inrichten?
AHCI zou aan moeten staan. Anders draai je een soort IDE legacy mode (vandaar de hda/b) met 'waarschijnlijk' bijbehorende performance hit.

• DJ-NaRRa
mphilipp schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:10:
[...]

Vreemd verhaal. Ik heb ook last gehad van dansende schijven en toen heb ik idd met blkid de UUID's achterhaald. Misschien helpt het als je even aangeeft wat je precies ziet als je die commando's uitvoert. Ik krijg dit:
uitkomst blkid:
code:
1
2
3
4
5
Oscar:~# blkid
/dev/sde1: UUID="5e8f3149-0f3b-47df-b3c8-8afd0d85abff" TYPE="ext3" 
/dev/sde5: TYPE="swap" 
/dev/sdh1: SEC_TYPE="msdos" LABEL="PENDRIVE" UUID="B068-8431" TYPE="vfat" 
/dev/sdi1: UUID="1b6b138f-3d07-4293-ba27-0d0a05112cc4" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"

sde1 is / op een los sata kaartje
sde5 is swap
sdh1 is een unetbootin usb stickje wat ik gebruikt heb voor de install maar nog niet eruit heb getrokken
sdi1 is /boot

ls -l /dev/disk/by-uuid:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Oscar:~# ls -l /dev/disk/by-uuid/
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 1b6b138f-3d07-4293-ba27-0d0a05112cc4 -> ../../sdi1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 5e8f3149-0f3b-47df-b3c8-8afd0d85abff -> ../../sde1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 9d820b73-bff0-4016-a67f-62df9976b7c4 -> ../../hdb1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 9f02da60-418d-4036-a67f-66df9976b7c4 -> ../../sdg1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 B068-8431 -> ../../sdh1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 e1f4bf9b-cfb4-4085-a67f-9adf9976b7c4 -> ../../hda1

hier ziet ie dus wel die legacy disks hda1/hdb1 maar de rest van de raid array disks dus niet.

even een lay-out van schijven op controllerpoort (alles zit op mobo van de raid disks)
code:
1
2
|sda|sdc|hda|sdf|
|sdb|sdd|hdb|sdg|

sde zit dus aan dat losse sata kaartje en sdi is een usb stick waar /boot op staat.
Q schreef op maandag 06 december 2010 @ 22:28:
[...]
AHCI zou aan moeten staan. Anders draai je een soort IDE legacy mode (vandaar de hda/b) met 'waarschijnlijk' bijbehorende performance hit.
plausibel, maar ik had zowel het verschil (200MB/sec en 33MB/sec) beide zonder AHCI.

Conclusie is dus dat ik gewoon AHCI op het mobo aan moet zetten. Dan heb ik dus ook geen dansende schijven meer (wel een langere boottime ca. 2 minuten extra) maar zovaak ga ik toch niet rebooten.

• mphilipp
  • Nu online

mphilipp

Romanes eunt domus

DJ-NaRRa schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:48:
[...]
Conclusie is dus dat ik gewoon AHCI op het mobo aan moet zetten. Dan heb ik dus ook geen dansende schijven meer (wel een langere boottime ca. 2 minuten extra) maar zovaak ga ik toch niet rebooten.
En voor de zekerheid de disks in je fstab met UUID specificeren. Dan weet je zeker dat ze niet gaan dansen. Ik heb de boel ook op AHCI staan en heb ze toch wel een keertje omgedraaid gehad. Zou een kwestie van nét 1ms langzamer reageren met opspinnen oid, maar het is dan zomaar weer gebeurd. Met die UUID zet je ze vast, scheelt weer kopzorgen later.

• FireDrunk
DJ-NaRRa schreef op maandag 06 december 2010 @ 23:48:
[...]

uitkomst blkid:
code:
1
2
3
4
5
Oscar:~# blkid
/dev/sde1: UUID="5e8f3149-0f3b-47df-b3c8-8afd0d85abff" TYPE="ext3" 
/dev/sde5: TYPE="swap" 
/dev/sdh1: SEC_TYPE="msdos" LABEL="PENDRIVE" UUID="B068-8431" TYPE="vfat" 
/dev/sdi1: UUID="1b6b138f-3d07-4293-ba27-0d0a05112cc4" SEC_TYPE="ext2" TYPE="ext3"

sde1 is / op een los sata kaartje
sde5 is swap
sdh1 is een unetbootin usb stickje wat ik gebruikt heb voor de install maar nog niet eruit heb getrokken
sdi1 is /boot

ls -l /dev/disk/by-uuid:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Oscar:~# ls -l /dev/disk/by-uuid/
total 0
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 1b6b138f-3d07-4293-ba27-0d0a05112cc4 -> ../../sdi1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 5e8f3149-0f3b-47df-b3c8-8afd0d85abff -> ../../sde1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 9d820b73-bff0-4016-a67f-62df9976b7c4 -> ../../hdb1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 9f02da60-418d-4036-a67f-66df9976b7c4 -> ../../sdg1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 B068-8431 -> ../../sdh1
lrwxrwxrwx 1 root root 10 2010-12-06 19:31 e1f4bf9b-cfb4-4085-a67f-9adf9976b7c4 -> ../../hda1

hier ziet ie dus wel die legacy disks hda1/hdb1 maar de rest van de raid array disks dus niet.

even een lay-out van schijven op controllerpoort (alles zit op mobo van de raid disks)
code:
1
2
|sda|sdc|hda|sdf|
|sdb|sdd|hdb|sdg|

sde zit dus aan dat losse sata kaartje en sdi is een usb stick waar /boot op staat.

[...]

plausibel, maar ik had zowel het verschil (200MB/sec en 33MB/sec) beide zonder AHCI.

2 Minuten of 2 seconden extra boottijd? Want als jou AHCI 2 Minuten duurt is er iets anders mis...

Even niets...

Pagina: 1 ... 33 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.