Hallo,
Naar aanleiding van de recentste best buy guide ben ik aan't overwegen om mijn huidige NAS te vervangen door een zelf samengestelde NAS.
De voornaamste taken van deze NAS zijn:
- backups
- mediasharing
- usenent/torrent downloads (inclu. par/unrar)
- fileserver
Momenteel heb ik een 'kant-en-klare' NAS van Synology (DS210j) en over het algemeen ben ik hier wel tevreden over, zeker wat betreft functionaliteit en verbruik. Ik ben nu echter op zoek naar een oplossing die wat meer ruimte biedt voor interne hdd's (en hotswap bays). Daarnaast zou ik ook een wat krachtiger systeem willen. Qua streaming/filesharing is de performance van de synology zeker ok voor mij, echter wanneer ik hem tegen volle snelheid laat downloaden (30Mbit) heeft hij er toch moeite mee. En het parren/unrarren gaat mij helemaal te traag: +30min voor een 7GB download uit te pakken, enkele uren om te repareren indien ie erg beschadigd is.
Dus samengevat de punten die voor mij belangrijk zijn:
- ondersteuning voor voldoende hdd's / met 1 of 2 hot-swappable bays
- verbruik, aangezien deze 24/24 7/7 zal aanstaan
- ondanks dat ik het verbruik zoveel mogelijk wil beperken, wil ik toch voldoende performance hebben om vlot via usenet te kunnen downloaden (inclu. par/unrar)
De NAS zal meerdere hdd's bevatten maar ga ik deze niet in een RAID config steken denk ik. Ik vind het een beetje overbodig aangezien ik 's nachts automatisch de kritieke data kopieer naar een andere machine of externe schijf. Naast deze "data-schijven" ga ik er ook een zuinigere laptopschijf insteken voor het OS en de tijdelijke data (actieve downloads, enz.).
Oorspronkelijk had ik een Atom systeempje in gedachten gelijkaardig aan
diegene voorgesteld in de best buy guide. Maar ik vraag me af of deze wel krachtig genoeg zal zijn om (worst case) gelijktijdig de volgende taken te doen:
- streamen HD media
- downloaden tegen 30Mbit
- parren / unrarren van downloads
- verwerken van backup data
Ik zou ook voor een krachtiger systeem kunnen gaan, bv op basis van een i3 540, maar deze gaat dan misschien weer te veel van het goede zijn (met een te hoog verbruik als gevolg).
Enig advies is zeer welkom