Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasbram schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:45:
Voor me RAID kaart zijn voldoende linux drivers te vinden.
Gefeliciteerd met de ontvangst van je kaart of roep ik nu iets te vroeg :?
zo ver ik weet is SaBNzb (of zoiets) een redelijk goed download programma voor nieuwsgroepen. Alleen ben ik niet bekend met de mogelijkheden hiervan1
en
SaBNzb is een keer instellen, download server, de verschillende directories waaronder een voor je watch folder waar je de nzb's in kunt gooien. SaBNzb doet de file check en pakt de downloads ook voor je uit.
1: ondersteund dat programma ook een soort van watch folder waar ik zelf NZB's heen kan gooien?
Verder kan deze ook zelf uitpakken of het ik daar extra software voor nodig?
Ja dat kan, gooien maar die nzb's en nee er is geen extra software nodig voor het uitpakken van de bestanden, al vind ik nfo viewer, daarbij een alternatief controle programma voor par's en een extra uitpak programma voor zip's ed wel handig om ook als aparte programma's te installeren.
als er problemen zijn met de Raid controller ( lees hdd stuk oid) dan wil ik wel vanaf me client kunnen inloggen2 om management tool van me kaart te gebruiken. Via webbrowser kan ook alleen duurt eventueel rebuilden ruim een keer zo lang :S
Waar heb je dat gelezen, dat zou erg vaag zijn, waarom dubbel de rebuild tijd?
En als laatste natuurlijk de shares. Deze moeten goed toegankelijk zijn voor me HTPC maar ook voor me DNLA apparatuur
Handig die afkortingen: Wat bedoel je met DNLA?
2: Remote inloggen wordt vast wel ondersteund maar ook grafisch? En dan vooral hoe vanuit een Vista bak?
Vista of andere besturingssystemen, dat zal niet veel uitmaken.
3: SMB shares zullen vast niet heel moeilijk zijn in te stellen maar hoe zit het met DNLA? En eventueel transcoden
Nog een afkorting: Wat bedoel je met SMB?

Dat transcoden vind ik ook een interessant idee. Weet iemand welke programma's voor Linux daarvoor beschikbaar zijn of vraag ik nu wel erg naar de bekende weg >:)
Edit: De reden dat ik nu ook ff linux een kans geef is dat ik nu WHS heb draaien wat opzich prima werkt alleen niet legaal is. Wil het pakket (is maar 90 euro) best aanschaffen alleen komt er in 2010 een nieuwe versie :/ die wel 64B is. En om dan weer gelijk 2x geld er voor moeten uitgeven vind ik weer wat minder.
Bedankt voor de tip, hier zat ik ook over na te denken. Ik gebruik nu vaak trailware en installeer deze elke maand weer opnieuw zodat ik het niet direct hoef te kopen. Dat zal ik voor WHS nog even volhouden tot 2010. Heb je al ervaring met Linux (Debian/Ubuntu) Dit ben ik nu ook aan het uitzoeken. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Wikipedia: Digital Living Network Alliance
http://nl.wikipedia.org/wiki/SMB_(netwerkprotocol)

Dit zijn toch wel algemeen bekende termen, zeker SMB als je met een NAS bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11:37

Nitai

Live the life you love.

Het is jammer dat de Chenbro ES34069 vrijwel nergens te verkrijgen is. Aantal weken terug een soortgelijke setup als van anderen hier en van lowfi samengesteld. Maar ik kreeg zojuist bericht van een aantal leveranciers dat de Chenbro ook niet meer geleverd zal worden. Dat wordt dus de overweging maken om het op Ebay te kopen, alleen dan is de kast zonder verzendkosten meteen rond de 220 a 230 euro.

Er zijn geen andere alternatieven beschikbaar voor zover ik kan zien (4x 3,5" en mini ITX). Iemand nog een tip?

Edit*: Denk dat ik toch maar een mATX kast ofzo ga zoeken...in ieder geval iets met hotswap.

[ Voor 8% gewijzigd door Nitai op 01-07-2009 10:15 ]

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loekie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 15:25
klaasbram schreef op dinsdag 30 juni 2009 @ 19:45:
1: ondersteund dat programma ook een soort van watch folder waar ik zelf NZB's heen kan gooien?
Verder kan deze ook zelf uitpakken of het ik daar extra software voor nodig?
2: Remote inloggen wordt vast wel ondersteund maar ook grafisch? En dan vooral hoe vanuit een Vista bak?
3: SMB shares zullen vast niet heel moeilijk zijn in te stellen maar hoe zit het met DNLA? En eventueel transcoden als iets niet ondersteund wordt door de PS3 (Denon kan mp3, wma, wav en flac aan. En ik heb geen ogg in me collectie)
1: sabnzbd+ ondersteund netjes een watch folder waar je NZB of ZIP heen kunt gooien en ondersteunt ook het uitpakken en naar folders wegzetten.
2: Putty als je cmd-line wilt en evt freenx als je grafisch wilt, beide zijn netjes versleuteld. Als het niet versleuteld hoeft, kun je ook vnc gebruiken.
3: DLNA doe ik hier met minidlna wegens picky sony TV, transcoderen doet deze niet. Heb nog geen software gevonden die dit automatisch doet, ook twonky zou dit nog niet doen. Aan de andere kant, ook windwos-software kan dat niet(of zelden).
Wat je altijd kan doen is zelf transcoderen en dit in een apparte directry plaatsen die je via DLNA deelt, maar is wel meer werk.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Q schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:22:
Over energie zuinig gesproken.

Ik heb dus een oude storage server staan op basis van AMD spul met 10 disks, specifiek gekozen zodat hij niet teveel sap gebruikt. Deze machine doet idle iets van 170/180 watt. Deze machine zet ik dus altijd uit als ik hem niet gebruik. (so much voor energie zuinig).

Nu blijkt dat mijn nieuwe systeem, op basis van die 20-bay Norco + Intel cpu, met 10 disks idle maar 145 watt doet. Opmerkelijk. Maar ik had al eerder gezien dat Intel cpu's idle veel minder verstoken dan AMD cpu, maar daar kwam ik destijds pas later achter, ik gok dat dit hier wel mee te maken heeft.
Volgens mij is dit toch niet helemaar waar. Nieuwere AMD's zijn idle ook vreselijk zuinig mits energiebeheer oid er gebruik van maakt, en het zou me verbazen of dit veel verschilt met Intel cpu's. Oude AMD's ja dat zijn slurpers (eerste gen. Athlons, mijn oude XP2500 verbruikt echt asociaal veel, iets van 150 Watt idle voor de desktop), maar dat zijn de Intel P4's bijvoorbeeld ook.

Overigens lijkt me 145 Watt voor een systeem met 10 disks wel best nog wat. Draaien die constant?
10 WD's verbruiken namelijk maar 28 Watt bij elkaar.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Nitai schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 10:08:
Edit*: Denk dat ik toch maar een mATX kast ofzo ga zoeken...in ieder geval iets met hotswap.
Ik vraag me nog steeds af wat de toegevoegde waarde is van hotswap in een thuis-NAS? In bedrijfssituaties wordt het gebruikt om downtime te minimaliseren, maar om nou tientallen euro's extra uit te geven zodat mijn verzameling MP3's iets minder lang onbereikbaar is in het geval dat er een disk klapt.. dan haal ik er voor dat geld liever nog een schijf bij :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:35
Mee eens.
Ik gebruik een Mirco ATX kast waar ik plek heb voor 4x3,5inch intern die ik alle 4 vol heb met disken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-09 16:54
heb eindelijk alles in elkaar gezet deze week en freenas erop geknald >:) . het werkt opzich allemaal prima moet alleen nog een manier vinden om sabnzbd te installeren tot zover is dat nog niet gelukt.
mijn config is.
amd 4850E
GA-MA78GM-S2H
2gb ddr 2
3x samsung f2 1TB in RAID 5
CFtoIDE met een trancend CF kaart.
het enige wat ik nu gemerkt heb dat de de transfer snelhied met CIFS/SMB niet zo heel snel is, het begint op 60-50 MB/s en toen ik vanochtend keek zat die nog maar op 7 MB/s :? hopelijk is die vanavond klaar met alles over zetten op deze snelheid. en ik kan nog niet via inet mijn server bereiken maar dat heeft waarschijnlijk met de poortforwarding van mijn router te maken.

heeft iemand nog goede instellen om zo weinig mogelijk stroom te gebruiken of preformance tips?

[ Voor 6% gewijzigd door aegis op 01-07-2009 13:07 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Demoniac schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 11:26:
[...]
Ik vraag me nog steeds af wat de toegevoegde waarde is van hotswap in een thuis-NAS? In bedrijfssituaties wordt het gebruikt om downtime te minimaliseren, maar om nou tientallen euro's extra uit te geven zodat mijn verzameling MP3's iets minder lang onbereikbaar is in het geval dat er een disk klapt.. dan haal ik er voor dat geld liever nog een schijf bij :)
Het gaat niet eens om downtime, want een SATA schijf kan je gewoon hot swappen ;) (afhankelijk van je chipset). Het gaat om wat extra gemak zodat ik bij mijn disks kan zonder hier de kast voor open te maken. Maar goed, dat had je zelf ook kunnen verzinnen, voor mij is het die extra investering wel waard. Denk dat ik de Chenbro toch maar ga bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt, dit topic gebruik ik om van te leren en dat lukt aardig zo _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 17:26
Verwijderd schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 07:50:
[...]

Gefeliciteerd met de ontvangst van je kaart of roep ik nu iets te vroeg :?
Ja te vroeg :P
Waar heb je dat gelezen, dat zou erg vaag zijn, waarom dubbel de rebuild tijd?
Nou via webinterface gaat hij met de IOC's (zijn er 2 op die kaart) de pariteit berekenen. Met de managementsoftware gaat hij daarnaast ook wat van je cpu afsnoepen ;)
Dat transcoden vind ik ook een interessant idee. Weet iemand welke programma's voor Linux daarvoor beschikbaar zijn of vraag ik nu wel erg naar de bekende weg >:)
Nou het transcoden is voor mij het minste om rekening mee te houden omdat ik bijna alles via me HTPC (ja een afkorting wederom) afspeel maar de optie erbij is wel makkelijk.

Me meterkast is toch echt te klein voor me gehele NAS :S Dus toch maar een oplossing bedenken om alles in een mdf behuizing te stoppen :|
offtopic:
Waarom doen ze nou niet alle meters van de nutsbedrijven niet aan 1 kant in de meterkast ipv het midden

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klaasbram schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 18:54:
Me meterkast is toch echt te klein voor me gehele NAS :S Dus toch maar een oplossing bedenken om alles in een mdf behuizing te stoppen :|
Ik vraag me af of je bouwsel in MDF zal voldoen aan de bouwvoorschriften. Hoe zal een verzekering tegen je constructie aankijken als je meterkast om wat voor reden dan ook in de brand zou vliegen. RoHS certificering zul je wel niet krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
^^
Het begrip RoHS komt van het Engelse Restriction of Hazardous Substances, oftewel Beperking van Gevaarlijke Stoffen. Het moet het gebruik van zes stoffen in de elektronische industrie verminderen. Iedere lidstaat van de EG kan een eigen wet aannemen om deze richtlijn in te voeren.
De componenten zijn volgens het principe gebouwd en me patchpanel in de meterkast ook ;)
In de brand vliegen kan ook door me modem gebeuren welke een kwalitatief voor mindere voeding heeft.
En ik zou ook nog een rookmelder in de mk kunnen plaatsen en deze op me alarmsysteem aansluiten maar ja dat is officieel pas verplicht voor meterkast met een grondoppervlakte van 2m2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 21:21
aegis schreef op woensdag 01 juli 2009 @ 13:06:
heb eindelijk alles in elkaar gezet deze week en freenas erop geknald >:) . het werkt opzich allemaal prima moet alleen nog een manier vinden om sabnzbd te installeren tot zover is dat nog niet gelukt.
mijn config is.
amd 4850E
GA-MA78GM-S2H
2gb ddr 2
3x samsung f2 1TB in RAID 5
CFtoIDE met een trancend CF kaart.
het enige wat ik nu gemerkt heb dat de de transfer snelhied met CIFS/SMB niet zo heel snel is, het begint op 60-50 MB/s en toen ik vanochtend keek zat die nog maar op 7 MB/s :? hopelijk is die vanavond klaar met alles over zetten op deze snelheid. en ik kan nog niet via inet mijn server bereiken maar dat heeft waarschijnlijk met de poortforwarding van mijn router te maken.

heeft iemand nog goede instellen om zo weinig mogelijk stroom te gebruiken of preformance tips?
Heb dit bordje ook met dezelfde cpu maar hoe kom jij aan raid 5 ?
Volgens de handleiding wordt deze niet ondersteunt.

???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

klaasbram schreef op vrijdag 03 juli 2009 @ 16:44:
^^
[...]

De componenten zijn volgens het principe gebouwd en me patchpanel in de meterkast ook ;)
In de brand vliegen kan ook door me modem gebeuren welke een kwalitatief voor mindere voeding heeft.
En ik zou ook nog een rookmelder in de mk kunnen plaatsen en deze op me alarmsysteem aansluiten maar ja dat is officieel pas verplicht voor meterkast met een grondoppervlakte van 2m2 :P
Als je een pc ergens gaat zitten die 24/7 aan is, zou ik er zeker ook een rookmelder plaatsen, ongeacht de regels... Die paar euro's maken natuurlijk helemaal niets uit en het geef toch een veiliger gevoel.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
software raid 5 via freenas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-04 12:25
Truffeltje schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 21:11:
[...]

Heb dit bordje ook met dezelfde cpu maar hoe kom jij aan raid 5 ?
Volgens de handleiding wordt deze niet ondersteunt.

???
Software RAID, waarschijnlijk.

[ Voor 0% gewijzigd door remmelt op 04-07-2009 23:23 . Reden: spuit heel erg elf ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Laatst online: 11:14
Mijn NAS is vrijwel klaar.

Kast: Norco RPC-4020
Mobo: Asus P5Q-EM DO ( 6x sata)
CPU: Core 2 Duo E7400
RAM: 4 GB
Controller; HighPoint RocketRAID 2314 (16x poorten)
Voeding: CooMas Silent Pro M 600W ATX2 (geen overkill (spinup = 400+ watt))
HD: Samsung 1 TB SAT2 HD103UJ (10x)

RAID configuratie: 10 disk RAID 6 op basis van Linux software RAID.
Performance: Read: 850 MB/s Write: 300 MB/s
Capacteit: 7,5 GiB of 8 GB.

Afbeeldingslocatie: http://members.multiweb.nl/nan1/img/norco03.jpg

Afbeeldingslocatie: http://members.multiweb.nl/nan1/img/norco02.jpg

Zoals je ziet zijn de kabels van de HighPoint eigenlijk wat te lang. Verder blijkt ook deze Highpoint absoluut een ventilator op zijn passieve heatsink nodig te hebben want je kunt je vingers branden aan het ding. De ventilator is er later op gemonteerd (zie je niet).

Met dit weer is koeling wel een probleem. De disks halen zeker de 40+ graden, maar hij staat ook op een ongelukkige plek zonder goede warmte afvoer. Gaat wel goed komen.

Het enige punt nu is dat hij veel geluid maakt. Hij staat echter niet 24/7 aan. Alleen on-demand met WOL.

Ben erg tevreden over het resultaat. Belangrijkste aandachtspunt is eigenlijk de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Dat is een leuk systeem, maar wat doet die ene Maxtor schijf daar bovenop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
waarschijnlijk is dat de OS disk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op maandag 06 juli 2009 @ 00:42:
Capacteit: 7,5 GiB of 8 GB.
Das ook niet veel voor 10 schijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 11:51
Q, waar heb je die behuizing vandaan? Ziet er goed uit en ik kan hem alleen op eBay vinden met belachelijk hoge verzendkosten.

Work hard & be brave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deCube schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:14:
Q, waar heb je die behuizing vandaan? Ziet er goed uit en ik kan hem alleen op eBay vinden met belachelijk hoge verzendkosten.
Als ik het me goed herinner had hij deze rechtstreeks bij de fabrikant vandaan, incl. verzenden om en nabij de 350? euro. Als je zijn vorige posts bekijkt heeft hij dit gezegd in antwoord op een vraag.

edit: Gevonden :)
Q schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 01:27:
[...]

Het is inderdaad de Norco RPC-4020.

De kast moest helaas uit Amerika geimporteerd worden dus op de prijs van 300 dollar kwam nog 150 dollar verzendkosten, een totaal van rond de 325 euro's. Daar komt helaas dan nog de douane even overheen met 75 euro, dus totaal ben ik 400 euro lichter.

400 euro voor een kast is erg veel geld in absolute zin maar relatief gezien is het heel weinig als je bedenkt dat een doorsnee kast van dit kaliber 1000 euro kost (ik denk aak Supermicro).

Ik heb met Norco gemaild hoe ik 'm kon bestellen, gaat via hun zelf, heb gebruik gemaakt van pay pal.

Dit ding gaat zeker niet 24/7 aan staan. Met mijn huidige 10 disk 6 TB RAID 6 doe ik dat ook niet want om nu 170 watt continue aan te laten vind ik zonde. Met WOL (wake-on-lan) gaat hij aan en met een 'halt' gaat hij uit. Die 170 watt komt van de watt meter in de foto die verbonden is met de huidige storage server.

De kast is een server kast en niet bepaald stil. Zomaar andere stille ventilatoren er in stoppen is misschien niet slim omdat je wel even worst-case 20 disks moet koelen. Hij gaat toch op zolder ergens ofzo.

Het plan is om op basis van Debian MDADM software raid te gaan draaien. Maar qua hardware weet ik nog niet wat ik ga doen. Met name een goedkope 16 poort of 2x8 poort sata controller is nog wel een issue.

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2009 12:23 . Reden: quite toegevoegd van Q over kosten van de kast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:22:
[...]

Das ook niet veel voor 10 schijven ;)

RAID-6

RAID 6 is te vergelijken met RAID 5 maar gebruikt twee pariteitsblokken die verdeeld worden over alle schijven. De effectief bruikbare ruimte neemt dan ook met twee schijven af. De pariteitsberekening is veel complexer dan voor RAID 5, en is alleen op een beperkt aantal RAID-controllers beschikbaar. Hiermee kunnen dan wel twee willekeurige schijven falen.

Dus 8 TB op 10TB vrij is best lekker, als je bedenkt dat de 1TB schijven per GB het goedkoopst zijn atm :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
iemand die handig is met freenas? ik wil graag sabnzbd installeren en nu heb ik het een en ander gelezen op het freenas forum maar daar word bijna altijd gesproken over een Full install. zij het nu zo dat ik een embedded install draai vanaf mijn CF, dan zou de enige optie zijn om op mijn data disk sabnzbd te installeren. maar nu vroeg ik mij af of deze niet op een of andere manier te installeren is op de OS disk, of moet je daar echt een eigen freenas compile voormaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redfoxert schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:27:
[...]

RAID-6

RAID 6 is te vergelijken met RAID 5 maar gebruikt twee pariteitsblokken die verdeeld worden over alle schijven. De effectief bruikbare ruimte neemt dan ook met twee schijven af. De pariteitsberekening is veel complexer dan voor RAID 5, en is alleen op een beperkt aantal RAID-controllers beschikbaar. Hiermee kunnen dan wel twee willekeurige schijven falen.

Dus 8 TB op 10TB vrij is best lekker, als je bedenkt dat de 1TB schijven per GB het goedkoopst zijn atm :)
Ben ik me zeker van bewust, echter als je nog eens kijkt zul je zien dat GiB/GB staat, niet TB ;)
Vandaar ook de smiley erachter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
aegis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 11:21:
waarschijnlijk is dat de OS disk.
Check!

Ik denk nog na om die in RAID 1 te zetten op basis van CF geheugen. Of toch 2 goedkope sata diskjes. De ide kabel is niet super voor de airflow.

Ik ga overigens de 6x 1 TB uit mijn oude NAS in deze stoppen. Dat geeft totaal 16 TB = 14 TB opslag capaciteit. Dat lijkt me voorlopig wel genoeg.

[ Voor 53% gewijzigd door Q op 06-07-2009 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:33:
[...]

Check!

Ik denk nog na om die in RAID 1 te zetten op basis van CF geheugen. Of toch 2 goedkope sata diskjes. De ide kabel is niet super voor de airflow.
Rounded IDE kabel geen optie? Dan nog zou ik idd gewoon voor RAID 1 gaan, al dan niet op CF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:30:
[...]

Ben ik me zeker van bewust, echter als je nog eens kijkt zul je zien dat GiB/GB staat, niet TB ;)
Vandaar ook de smiley erachter :)
LOL ... inderdaad :) Je hebt gelijk :)

Ik heb dit weekend ook mijn "NAS" in mekaar gedraaid. Had een CoolerMaster CM590 gekocht met 2 extra drive cages. Een CM RealPower 520M erbij voor de stroomvoorziening (80Plus Silver certified). Dit alles op een P4 2.8Ghz met Asus P4C800. Een SIL3114 controller kaartje voor nog wat extra SATA poortjes.

Proc/mobo/controller staan op de volgende wishlist ter vervanging voor een lowpower CPU met hardware raid controller. Tot die tijd moet ik het hier mee doen. Alles disabled op het moederbord wat ik niet nodig heb zoals COM/USB poorten.

Helaas draai ik ook nog Windows 2003 Server met softraid5 op 4x500GB. Op zich niet snel maar voldoet en het is relatief flexibel met aansluiten. Welke poort/controller maakt niet uit aangezien Windows de partition info op elke disk wegschrijft.

Bij vervanging en plaatsing van het nieuwe mobo en (raid) controller word dat Linux met MDADM softraid5 en een stapeltje 1TB disks. Vooral mn FullHD movie content is nogal bulky geworden :)

Van de week komt nog een fatsoenlijke energie meter zodat ik ook weer hoeveel W deze setup wegslurpt.

[ Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 06-07-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
zitten er 2 ide aansluiting op je mobo dan kun je 2x dualCFtoIDE nemen in alle twee de aansluiting voor 4 CFcardtjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
aegis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 12:29:
iemand die handig is met freenas? ik wil graag sabnzbd installeren en nu heb ik het een en ander gelezen op het freenas forum maar daar word bijna altijd gesproken over een Full install. zij het nu zo dat ik een embedded install draai vanaf mijn CF, dan zou de enige optie zijn om op mijn data disk sabnzbd te installeren. maar nu vroeg ik mij af of deze niet op een of andere manier te installeren is op de OS disk, of moet je daar echt een eigen freenas compile voormaken?
Ik heb ooit eens geprobeerd FreeNAS in een VM te draaien en dat ging eigenlijk heel gemakkelijk. De full install optie gedaan, daarna packages gedownload van de verschillende programma's die je nodig hebt (python, cherrypy, sabnzbd, par, unrar, etc) en die via de command line geïnstalleerd. Ik had het zo aan de praat.

Jammergenoeg heb ik die VM en packages weggegooid, uiteindelijk toch besloten om Debian of Ubuntu te gaan draaien, voornamelijk omdat ik daar veel meer ervaring mee heb. Daar kan ik je dus niet meer mee helpen.

Anyway, het punt is dat je niet een eigen FreeNAS distributie hoeft te compileren om sabnzbd te installeren. De packages zijn te vinden in de FreeBSD repositories (heet volgens mij anders bij BSD) en makkelijk te installeren op FreeNAS.

In principe is sabnzbd niets meer dan een uitgebreid python script, dus als je python kan draaien en de juiste modules en hulpprogramma's hebt, draait sabnzbd ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
ja met full install is het heel makelijk. maar zo werkt het niet met embedded, want dan maakt die een ramdrive waar de OS in draait, en op de CF staan alle de files om het te starten. als je wat installeerd is met het een reboot weer weg. maar full install op een cf card word niet aangeraden vanwege de max read/writes die je kan halen met een cf card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

aegis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:32:
ja met full install is het heel makelijk. maar zo werkt het niet met embedded, want dan maakt die een ramdrive waar de OS in draait, en op de CF staan alle de files om het te starten. als je wat installeerd is met het een reboot weer weg. maar full install op een cf card word niet aangeraden vanwege de max read/writes die je kan halen met een cf card.
Wordt dat niet uit een image of iets dergelijks geladen die je eventueel kan aanpassen :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@nero, ja word uit een image gedraaid die dan naar het ram laad. maar ik heb geen idee hoe je die image aan zou kunnen passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
aegis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 14:32:
Maar full install op een cf card word niet aangeraden vanwege de max read/writes die je kan halen met een cf card.
Een Full Install op een recente CF card kan weldegelijk hoor, kwestie van wat tunen zodat timestamps niet onnodig aangepast worden en log files slechts om de zoveel tijd weggeschreven worden (en je dus geen write-amplification krijgt).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
okay, heb je mischien een link of een howto van voor de instelling daar voor? en ik neem aan dat als ik een reinstall doe dat ik mijn softraid gewoon weer opnieuw kan initialiseren, en dat ik een backup van de config kan maken en die weer opnieuw kan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

aegis schreef op maandag 06 juli 2009 @ 16:38:
@nero, ja word uit een image gedraaid die dan naar het ram laad. maar ik heb geen idee hoe je die image aan zou kunnen passen.
http://m0n0.ch/wall/installation_generic.php <= Daar gebruiken ze redelijk normale tools voor het aanmaken van de .IMG file (Link is van de FreeNAS Wiki) dus het moet kunnen met een beetje gepruts ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
  • Laatst online: 11-09 11:19
-- dubbelpost --

[ Voor 98% gewijzigd door vargo op 07-07-2009 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
Dit weekend bezig geweest met ZFS snapshots i.c.m. ZFS send / receive (FreeBSD 7.2).
* met snapshots kan je een moment opname maken van je filesysteem. ZFS houdt bij welke je wijzigingen je vervolgens maakt, en geeft je de mogelijkheid terug te keren naar een snapshot moment.
* ZFS send & receive stelt je in staat een ZFS volume in zijn geheel, of incrementeel te kopieren naar een ander ZFS volume (of zelfs via SSH naar een remote volume)

Het idee is als volgt:
- ik ga 'rolling snapshots' draaien van mijn RAID-Z2 array (6x 500GB): dagelijks (retentie van 7 dagen) en vervolgens wekelijks (retentie van 6 weken?)
- de snapshots ga ik incrementeel backupen naar mijn ZFS backup pool (1TB+500GB)

De eerste testen zijn veelbelovend (dwz het handmatig draaien werkt). Ik ga of een script schrijven wat de backups regelt, danwel met Zetaback aan de slag.

Enige probleem dat ik voorzie: dat de 1.5 TB aan backup ruimte onvoldoende is om een 2TB array incrementeel te backuppen (zit nu al op ~1.3TB aan data). Afhankelijk van het backup schema (retentie) en de hoeveelheid wijzigingen in data denk ik dat de backup facility ongeveer 1.5x a 2x het array zou moeten zijn.

Iets voor de toekomst:
- ook de FreeBSD OS disk over zetten op ZFS (nu nog UFS) en meenemen in het backup schedule.
- het backup volume verplaatsen naar een offsite lokatie.
- ZFS onder OS-X en dan ook workstations automatisch snapshots & backups laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
@kalizec, dankje voor het in de juiste richting wijzen blijkbaar is het best simpel te doen in freebsd als je de root readonly maakt zou die automatisch een ramfs maken voor var en log. en die kan je met een script steeds weer laten kopieren bij aan/uitzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
vargo schreef op maandag 06 juli 2009 @ 23:20:
Dit weekend bezig geweest met ZFS snapshots i.c.m. ZFS send / receive (FreeBSD 7.2).
* met snapshots kan je een moment opname maken van je filesysteem. ZFS houdt bij welke je wijzigingen je vervolgens maakt, en geeft je de mogelijkheid terug te keren naar een snapshot moment.
* ZFS send & receive stelt je in staat een ZFS volume in zijn geheel, of incrementeel te kopieren naar een ander ZFS volume (of zelfs via SSH naar een remote volume)

Het idee is als volgt:
- ik ga 'rolling snapshots' draaien van mijn RAID-Z2 array (6x 500GB): dagelijks (retentie van 7 dagen) en vervolgens wekelijks (retentie van 6 weken?)
- de snapshots ga ik incrementeel backupen naar mijn ZFS backup pool (1TB+500GB)

De eerste testen zijn veelbelovend (dwz het handmatig draaien werkt). Ik ga of een script schrijven wat de backups regelt, danwel met Zetaback aan de slag.

Enige probleem dat ik voorzie: dat de 1.5 TB aan backup ruimte onvoldoende is om een 2TB array incrementeel te backuppen (zit nu al op ~1.3TB aan data). Afhankelijk van het backup schema (retentie) en de hoeveelheid wijzigingen in data denk ik dat de backup facility ongeveer 1.5x a 2x het array zou moeten zijn.

Iets voor de toekomst:
- ook de FreeBSD OS disk over zetten op ZFS (nu nog UFS) en meenemen in het backup schedule.
- het backup volume verplaatsen naar een offsite lokatie.
- ZFS onder OS-X en dan ook workstations automatisch snapshots & backups laten draaien.
ZFS is in alle opzichten ontzettend gaaf, met name ook de snapshots. Het is zo jammer dat het licentie-technisch niet naar Linux geport kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-03-2022
sinds kort supersnel (100mbit) internet en mijn oude syno (nou ja, oud) waar ik sabnzbd op draai, trekt het niet meer. ik zit op ongeveer 1/100 van de snelheid. en kantenklare snelle nassen zijn onbetaalbaar.

een paar vragen van deze newbie: wat is snel qua stabiel besturingssysteem icm welke cpu, raid 5, ook nog eens vrij stil en indien mogelijk ook nog eens energiezuinig ? en niet duurder dan 600 euri, incl 4x500 gb of liever 4x1 tb.

hoorde ook dat het goedkoopste is om een eenvoudige barebone neer te zetten voor het downloadwerk en de complete downloads weg te schrijven op de bestaande syno. maar dan zit ik weer met een extra broeikasverzieker.

opinies en hulp worden zeer gewaardeerd......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Tja, als je al voldoende ruimte op een NAS hebt, is dat inderdaad misschien wel de beste optie.

De meest gebruikte hardware hier is overigens de Gigabyte GA-MA74GM-S2H met een AMD 4850e of 5050e, en dan met WD Green schijven. De 1TB is het voordeligst per GB. Die barebone kan je overigens ook wel van deze onderdelen maken, ze zijn niet duur. Ongeveer €100 voor moederbord + cpu, dan nog €80 voor voeding en geheugen, kast eromheen, en dan schijven erin voor de rest van het geld. Als je het helemaal zuinig wilt maken dan laat je het RAID array downspinnen wanneer niet gebruikt, en dan een CF-kaart of een 2.5" schijf als OS-schijf.

Zie daar, zuinige server met voldoende power om snel te downloaden en te unrarren. Gigabit ethernet, mogelijkheid voor 6x SATA300, alles erop en eraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai

Nitai

Live the life you love.

Je bent te aardig remmelt :)

@blackjackass:je kan ook dit topic gewoon lezen, eventueel nog
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
[BBG Aanschaf] Special: energiezuinige thuisserver mei 2009

[ Voor 10% gewijzigd door Nitai op 10-07-2009 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
remmelt schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 00:16:
Tja, als je al voldoende ruimte op een NAS hebt, is dat inderdaad misschien wel de beste optie.

De meest gebruikte hardware hier is overigens de Gigabyte GA-MA74GM-S2H met een AMD 4850e of 5050e, en dan met WD Green schijven. De 1TB is het voordeligst per GB. Die barebone kan je overigens ook wel van deze onderdelen maken, ze zijn niet duur. Ongeveer €100 voor moederbord + cpu, dan nog €80 voor voeding en geheugen, kast eromheen, en dan schijven erin voor de rest van het geld. Als je het helemaal zuinig wilt maken dan laat je het RAID array downspinnen wanneer niet gebruikt, en dan een CF-kaart of een 2.5" schijf als OS-schijf.

Zie daar, zuinige server met voldoende power om snel te downloaden en te unrarren. Gigabit ethernet, mogelijkheid voor 6x SATA300, alles erop en eraan.
Ziet er goed uit. Alleen is de GA-MA74GM-S2H niet al een beetje een veroudert model? Waarom specifiek dat bordje met een AMD 740G chipset, en niet eentje met bijvoorbeeld een 760G of een 780G?

Ik ben niet zo thuis in het AMD spul (Intel fanboy) maar voor een server die zuinig 24/7 moet draaien wil ik nog wel consessies doen ;)

Bij mij is namelijk het enige wat er nog aan scheelt een zuinig moederbord+cpu combinatie. De rest heb ik allemaal al wel eigenlijk. Ik wil graag snel van mijn Windows server af want de RAID5 performance op mijn 4x500Gb disks is echt om te huilen.

Is het trouwens mogelijk om Linux een Windows 2003 softraid5 te laten lezen? Schrijven is niet van belang. Zou de migratie een stuk makkelijker maken ook :D Al gevonden : http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=833653 :D

[ Voor 7% gewijzigd door redfoxert op 10-07-2009 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Zo ben ik!

redfoxert: De 740G chipset is behoorlijk zuinig en kan toch veel. SB700 southbridge is ook fijn.
Het is inderdaad niet het nieuwste model, maar als je er geen HTPC van wilt maken is een snellere grafische chipset overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
Q schreef op donderdag 09 juli 2009 @ 21:55:
ZFS is in alle opzichten ontzettend gaaf, met name ook de snapshots. Het is zo jammer dat het licentie-technisch niet naar Linux geport kan worden.
Ik heb me er niet heel erg in verdiepd, maar er is wel een project om ZFS onder FUSE/linux te porten. Zie ook http://zfs-on-fuse.blogspot.com/. Ik denk echter wel dat dit nog erg experimenteel is (nog erger dan ZFS@FreeBSD en je zou hetzelfde zelfs nog kunnen zeggen over ZFS onder Solaris)

Enige tegenvaller van de ZFS implementatie onder FreeBSD is de performance (lezen/schrijven rond de 40 a 50 MB/s). Dit wil ik nog wel een keer tunen, maar het inregelen van een goed backup mechanisme heeft voorrang.
redfoxert schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 08:12:
Ziet er goed uit. Alleen is de GA-MA74GM-S2H niet al een beetje een veroudert model? Waarom specifiek dat bordje met een AMD 740G chipset, en niet eentje met bijvoorbeeld een 760G of een 780G?
Nieuwe hardware biedt zeker voordelen in energy saving, ondersteuning voor meer geheugen en vaak meer SATA poorten. Maar controleer goed of de te gebruiken hardware gesupport wordt door de mogelijke OS kandidaten.
Als ik nu een nieuwe NAS zou gaan bouwen zou ik gaan voor:
- minstens 8 SATA poorten (er zijn nu al duurdere mobo's tm 12 SATA poorten). Denk eraan dat later uitbreidingen met een losse controller ook prijzig is.
- minstens 4GB geheugen (ZFS heeft minstens 1GB nodig maar liever meer; kan ook performance ten goede komen)
- op zijn minst dual core cpu.
- bij voorkeur 2x 1GB netwerk. Fiber channel is vaak nog te duur :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
vargo schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:20:
[...]

Ik heb me er niet heel erg in verdiepd, maar er is wel een project om ZFS onder FUSE/linux te porten. Zie ook http://zfs-on-fuse.blogspot.com/. Ik denk echter wel dat dit nog erg experimenteel is (nog erger dan ZFS@FreeBSD en je zou hetzelfde zelfs nog kunnen zeggen over ZFS onder Solaris)

Enige tegenvaller van de ZFS implementatie onder FreeBSD is de performance (lezen/schrijven rond de 40 a 50 MB/s). Dit wil ik nog wel een keer tunen, maar het inregelen van een goed backup mechanisme heeft voorrang.

[...]

Nieuwe hardware biedt zeker voordelen in energy saving, ondersteuning voor meer geheugen en vaak meer SATA poorten. Maar controleer goed of de te gebruiken hardware gesupport wordt door de mogelijke OS kandidaten.
Als ik nu een nieuwe NAS zou gaan bouwen zou ik gaan voor:
- minstens 8 SATA poorten (er zijn nu al duurdere mobo's tm 12 SATA poorten). Denk eraan dat later uitbreidingen met een losse controller ook prijzig is.
- minstens 4GB geheugen (ZFS heeft minstens 1GB nodig maar liever meer; kan ook performance ten goede komen)
- SATA poorten toevoegen kan al voor onder de 20 dollar met een simpel 4 poorts SATA controllertje (heeft zelfs fakeraid, PCI of PCI-e). Aangezien geen enkele huidige southbridge meer dan 6 SATA kanalen aan kan (van de betaalbare chipsets) en vrijwel altijd extra SATA raid chips nodig heeft, be it onboard of extern, zal dat geen verschil uitmaken dus.
- zolang er support is in de chipset voor 4GB+ en er minimaal 2 memory sloten op aanwezig zijn, geen probleem.
- dual core cpu's zijn tegenwoordig ook vrijwel allemaal, zelfs dualcore Celerons
- dual gbit zal je minder snel tegenkomen op mATX bordjes die nu vooral veel gebruikt worden in DIY NAS boxen. Dat zal het enige struikelpunt zijn denk ik, om die te vinden.

Verder is het vrij moeilijk te achterhalen hoeveel W een bepaald moederbordje verstookt, ten opzichte van een ander bordje met misschien een andere chipset. Is daar niks over te vinden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
vargo schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 10:20:

Terechte punten, maar met de volgende kanttekening. Wij zitten hier in een kleine nichemarkt, we willen namelijk een aantal pro-features (veel SATA poorten, 2x GB net, PCIe) maar de rest allemaal niet (onboard sound, snelle grafische chipset, firewire, 40 USB poorten, alle andere toeters en bellen). Voor dit soort borden is eigenlijk bijna geen markt. De meeste mensen die goedkoop willen, kunnen ook wel met 2 SATA poorten toe, en de mensen die duur willen, willen meteen alle features (denk Asus Deluxe serie).
Efficiëntie en stroomverbruik zijn nou niet de grote publiekstrekkers en dat weten de fabrikanten ook. Daarom hebben we "lullige" office bordjes met niks erop die betrekkelijk zuinig zijn maar niet de juiste features bieden voor ons en aan de andere kant de gamerborden met geïntegreerde F4tality (of hoe je dat ook schrijft) hersencellen, cheatcodes en popcornmachine. Dat kost allemaal stroom en is niet altijd uit te schakelen.

Dat maakt het natuurlijk voor ons wel interessant, want er zit natuurlijk wel een aantal moederborden tussen dat aan onze voorwaarden voldoet. Die moeten alleen gevonden worden... En daar is dan dit topic voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
remmelt schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 13:07:
[...]
Dat maakt het natuurlijk voor ons wel interessant, want er zit natuurlijk wel een aantal moederborden tussen dat aan onze voorwaarden voldoet. Die moeten alleen gevonden worden... En daar is dan dit topic voor :)
Helaas mis ik dan nog ergens een mooi overzichtje van mogelijk interessante bordjes, met specs zoals aanwezige aantal SATA poorten, USB poorten en mogelijk zelfs het energie verbruik (al zal dat natuurlijk niet altijd "eerlijk" kunnen gebeuren door de verschillende setups die her en der gebruikt worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Tja, dat is zo specifiek en subjectief. Sommige mensen vinden andere dingen belangrijker dan andere mensen. Ik denk dat iedereen wel een eigen lijstje heeft van moederborden, maar het is nooit objectief vergelijkbaar dus daarom worden die niet gepubliceerd.

Ik vrees dat je er toch zelf in zal moeten duiken, en hoogstwaarschijnlijk kom je dan op het door mij eerder genoemde bord uit... Goedkoop en zuinig en veel features. Enige wat mist is een tweede netwerkkaart.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
remmelt et al: dank. heb ook het draadje over een energiezuinige server bekeken.

mbt software. maakt het uit (qua snelheid) welke software je gebruikt ?

zoals aangegeven, ik gebruik sabnzbd als 'zwaarste' applicatie (buiten het nas en raid5 gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Tja, ik zou zeggen: gebruik Ubuntu, lekker makkelijk, kost niks en snel klaar. Draait als een trein, sabnzbd als package te installeren, goed up to date te houden, veilig, stabiel.

Maar goed, ik heb behoorlijk wat ervaring met Debian/Ubuntu dus dat is makkelijk praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
hmm... zat net freebsd/freenas te leren. in vergelijk met freenas, is ubuntu net zo makkelijk te installeren en bij te houden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
ff gekeken naar ubuntu. ziet er gelikt uit. voor een nas is de desktop 9.04 voldoende of heb je de server uitvoering nodig ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou ik heb dan eindelijk met RocketRaid 2340 binnen.(lag sidns 26-6 bij de douane) Heeft even geduurd maar dan heb je ook wat.
Van het weekend mits het weer het toe laat ;) ga ik er even mee stoeien.
Me custom made hdd rack is ook bijna af dus dan kan het alles een beetje gevuld worden. Alleen nog een nette oplossing zien te vinden voor de verlenging van de voedingskabels. Maar dat gaat ook vast wel goed komen wanneer ik daar ff de tijd voor neem. Wanneer alles af is zal ik wel wat foto's van me opstelling maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 21:48

dlmh

Lo-Fi

Zojuist nieuwe onderdelen besteld ter vervanging van m'n huidige media-/fileserver:

1x Supermicro X7SLA-L (Atom N230, 2x PCIe 8x)
5x Samsung EcoGreen F2 1.5 TB
1x Samsung EcoGreen F2 500GB
1x ThermalTake TR2 300W (86% efficiency @ 40W)
1x LianLi PC-A17
2x LianLi EX34A HDD-bay (4-in-3)
1x Adaptec RAID 1430SA (4x SATA, PCIe 4x)

Als NAS-software zal ik unRAID Pro gebruiken, waarvan ik twee licensies heb besteld (en meteen 1 weer zal verkopen om de kosten te drukken).

De 500GB zal als cache-disk ingesteld worden voor snelle writes. Ik hoop op een idle verbruik van ±30W en een peak load van 60W. Nu nog AFP-support in unRAID _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door dlmh op 11-07-2009 12:09 ]

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
Et voila, naast mij liggen 2 WD green 1Tb schijven.

Nu heb ik 2 kleine vraagjes:
Met welke tool test ik ze het best? Met de tools van WD of een anderre?
En dan nog: Raid 1 of side-by-side crontab bckup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
blackjackass schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 17:27:
ff gekeken naar ubuntu. ziet er gelikt uit. voor een nas is de desktop 9.04 voldoende of heb je de server uitvoering nodig ?
Maakt niet zo veel uit. De server is precies hetzelfde als de desktop versie, behalve dat de desktop een desktop heeft geïnstalleerd. Je kan op de serverversie ook een desktop installeren en dan is het de desktopversie.

Eh, wat ik wil zeggen is dat het enige verschil is dat er andere packages geïnstalleerd zijn. Niets let je om zelf die packages bij of af te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou voorlopig ben ik nog niet heel positief over de performance via het netwerk van me NAS.
Ik schrijf nu met gemiddeld 50MB/s over Gbit naar me 2.7TB RAID5 volume.
Ik vermoed dat wanneer ik me netwerk structuur iets aanpas ik veel betere performance moet kunnen halen.
Had het volgende in gedachte.
In me NAS aparte 10/100Mbit NIC voor alles communicatie die naar het internet loop of naar me losse media players. En dan me 2e Gbit van me HTPC rechtstreeks te koppelen naar me Gbit op me NAS en dan JumboFrames enabled.
Reden van deze gedachte gang is dat wanneer 1 van de machines nu met me router "praat" dit op 100 mbit gebeurd en daardoor me Gbit performance aardig onderuit haalt.
Misschien dat andere dat kunnen bevestigen?

Verder moet ik nog ff een test tool over de gehele array halen om zo de max snelheid te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vargo
klaasbram schreef op zondag 12 juli 2009 @ 16:23:
Nou voorlopig ben ik nog niet heel positief over de performance via het netwerk van me NAS.
Ik schrijf nu met gemiddeld 50MB/s over Gbit naar me 2.7TB RAID5 volume.
Ik vermoed dat wanneer ik me netwerk structuur iets aanpas ik veel betere performance moet kunnen halen.
Had het volgende in gedachte.
In me NAS aparte 10/100Mbit NIC voor alles communicatie die naar het internet loop of naar me losse media players. En dan me 2e Gbit van me HTPC rechtstreeks te koppelen naar me Gbit op me NAS en dan JumboFrames enabled.
Reden van deze gedachte gang is dat wanneer 1 van de machines nu met me router "praat" dit op 100 mbit gebeurd en daardoor me Gbit performance aardig onderuit haalt.
Misschien dat andere dat kunnen bevestigen?

Verder moet ik nog ff een test tool over de gehele array halen om zo de max snelheid te checken.
Je zou iperf kunnen gebruiken om 'raw' netwerk performance tussen 2 machines door te meten (beschikbaar voor meeste platformen).

Voor het testen van de snelheid van B => A.
Machine A:
code:
1
iperf -s

Machine B:
code:
1
iperf.exe -c {ip-A}

Vergeet ook niet de snelheid andersom te testen (van A naar B ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
NAS naar HTPC gemiddelde van 3 test: 435Mbits/s
Van HTPC naar NAS gemiddelde van 270Mbits/s :/
Denk dat een netwerk aanpassing geen overbodige luxe is... Het is natuurlijk snel genoeg voor de algemene taken alleen het converteren van video AVCHD naar MKV is het wel lekker natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Jormungandr schreef op zaterdag 11 juli 2009 @ 14:43:
Et voila, naast mij liggen 2 WD green 1Tb schijven.

Nu heb ik 2 kleine vraagjes:
Met welke tool test ik ze het best? Met de tools van WD of een anderre?
En dan nog: Raid 1 of side-by-side crontab bckup.
1. ik test altijd even met behulp van dd, /dev/random en md5sum, en dan in de array. No guts no glory.

2. lijkt mij logisch: raid1 voor uptime, of een incremental backup van disk 1 naar disk 2 (bv. rsnapshot) voor veiligheid. Voor thuistoepassingen zou ik altijd voor optie 2 gaan. En dan het liefst nog offsite :)

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
klaasbram schreef op zondag 12 juli 2009 @ 17:00:
NAS naar HTPC gemiddelde van 3 test: 435Mbits/s
Van HTPC naar NAS gemiddelde van 270Mbits/s :/
Denk dat een netwerk aanpassing geen overbodige luxe is... Het is natuurlijk snel genoeg voor de algemene taken alleen het converteren van video AVCHD naar MKV is het wel lekker natuurlijk
Kijk ook eens naar wat software parameters. Je kunt een aardig end komen normaalgesproken. 700Mbit/s moet er in zitten. Mocht dat niet lukken dan is de aanschaf van betere kaarten te overwegen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben zo dom geweest om mijn Thecus 5 disk NAS te verkopen zonder een backup te hebben van alle data.
De NAS draaide in JBOD mode en ik ging er vanuit dat ik ieder van de JBOD discs afzonderlijk onder
Linux wel kon lezen. Het gaat bij mij nog om 700 GB die ik van een van de 5 discs moet lezen.
Maar tot nu toe wordt het filesystem nog niet herkent. Ik heb verder geen ervaring met Software RAID maar
wel met Linux. Misschien heeft iemand hier een tip hoe ik toch 1 disc kan lezen. Ik heb niet de mogelijkheid
om de JBOD 5 discs hier weer op te bouwen aangezien ik geen 5 SATA aansluitingen heb.

Alle hulp is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Kan je er geen images van trekken en dan op een virtuele machine aansluiten, weer in JBOD RAID? Moet je wel de schijfruimte hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
En een programma als GetDataBack (ntfs :? ) ziet geen bestanden als je een enkele schijf benaderd?
Is niet het makkelijkst maar omdat je geen aansluitingen hebt wel een bruikbare naast de hierboven genoemde images optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Verwijderd schreef op zondag 12 juli 2009 @ 23:11:
Hallo,

Ik ben zo dom geweest om mijn Thecus 5 disk NAS te verkopen zonder een backup te hebben van alle data.
De NAS draaide in JBOD mode en ik ging er vanuit dat ik ieder van de JBOD discs afzonderlijk onder
Linux wel kon lezen. Het gaat bij mij nog om 700 GB die ik van een van de 5 discs moet lezen.
Maar tot nu toe wordt het filesystem nog niet herkent. Ik heb verder geen ervaring met Software RAID maar
wel met Linux. Misschien heeft iemand hier een tip hoe ik toch 1 disc kan lezen. Ik heb niet de mogelijkheid
om de JBOD 5 discs hier weer op te bouwen aangezien ik geen 5 SATA aansluitingen heb.

Alle hulp is welkom.
koop voor een paar tientjes een 4 poort sata controller en sluit de disks hier op aan, met 1 op het mobo. Boot met een linux cd en je zou je array weer moeten kunnen herstellen, als die NAS geen speciale dingen doet met die disks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die extra SATA controller is geen optie aangezien ik hier een kleine PC heb met helemaal geen
insteekkaart opties. Ik kan maar 1 harddisk uit de JBOD RAID set per keer lezen. Dit doe ik via
een eSata insteekkaart die ik in een laptop heb gestoken. De harddisk plaats ik dan in een externe
bay van Sharkoon die dus met een eSata kabel is verbonden met de laptop.

Ik ben er inmiddels al achtergekomen dat de 5-disk JBOD array is opgebouwd met behulp van LVM.

Ook heb ik gezien dat in ieder geval een van mijn harddisks twee partities heeft. Een is een partitie
van 2 GB. Dit zal waarschijnlijk bij het LVM verhaal horen.

MIjn hoop is nu gevestigd op een mount van een enkele harddisk met wat specifieke LVM commando's.
Vanavond ga ik verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
heb dus een gigabyte mobo met 5050e draaien. heb een 2,5 80 gb schijfje als boot en 4 x 1 tb wd's er aan gehangen. ubuntu server geinstalleerd, maar dat is toch best pittig. zit er nu aan te denken om een betaalbare raid controller te gebruiken en whs er op te zetten. vraag: wat zou sneller (lezen en schrijven) zijn: de ubuntu server met software raid 5 of de whs met hardware controlled (3ware o.i.d.) raid 5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
blackjackass schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:40:
heb dus een gigabyte mobo met 5050e draaien. heb een 2,5 80 gb schijfje als boot en 4 x 1 tb wd's er aan gehangen. ubuntu server geinstalleerd, maar dat is toch best pittig. zit er nu aan te denken om een betaalbare raid controller te gebruiken en whs er op te zetten. vraag: wat zou sneller (lezen en schrijven) zijn: de ubuntu server met software raid 5 of de whs met hardware controlled (3ware o.i.d.) raid 5 ?
Waarom niet Ubuntu met de hardware raidcontroller? Of bedoel je dat het OS te pittig is voor jezelf? :)

Ik had een zelfde setup in gedachten voor mijn systeem. Echter, ik denk dat ik met een Intel E6300 betere resultaten ga halen, plus dat ik eventueel later de hardware (mobo+cpu+mem) nog een keer kan inzetten als HTPC mocht dit projectje me gaan vervelen :)

Combinatie word dan een Asus P5Q-EM met eerder genoemde Intel E6300 (Wolfdale core) en 4 gig geheugen. OS ben ik nog niet helemaal uit maar waarschijnlijk dat dit een Linux OS word met 6x1TB WD Greenline en een 80Gb 2.5" boot diskje.

"Raid" controller zal dan een RAIDcore 8 poorts controller worden. Aangezien deze controller ook als normale controller word ingezet, en er toch alleen maar softraid gedraaid gaat worden maakt het niet veel uit dat het ding niet meer actief ondersteund word. In geval van een failure kan ik altijd nog alternatieve controllers zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
had juist ubuntu gekozen om dat die een redelijke snelle software raid 5 had.... en ja, ik moet bekennen dat ik een gui junk ben. (en niet high wordt van command lines) die intels zijn sneller, maar ik probeer een beetje de verantwoordelijke burger uit te hangen door energie (een beetje) te besparen. dat ding zal 24x7 draaien. als het whs wordt, zal er ook wel een progje zijn om de hd's te downspinnen. ik begrijp trouwens niet waarom je zowel hardware raid en software raid gebruikt. volgens mij zou hardware raid meerdere voordelen bieden zoals snelheid en makkelijk (ja, met een GUI.....) een array te herstellen en maar twee nadelen: geld en als de controller de geest geeft, wordt het nog lastig om je data te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
blackjackass schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:06:
had juist ubuntu gekozen om dat die een redelijke snelle software raid 5 had.... en ja, ik moet bekennen dat ik een gui junk ben. (en niet high wordt van command lines) die intels zijn sneller, maar ik probeer een beetje de verantwoordelijke burger uit te hangen door energie (een beetje) te besparen. dat ding zal 24x7 draaien. als het whs wordt, zal er ook wel een progje zijn om de hd's te downspinnen. ik begrijp trouwens niet waarom je zowel hardware raid en software raid gebruikt. volgens mij zou hardware raid meerdere voordelen bieden zoals snelheid en makkelijk (ja, met een GUI.....) een array te herstellen en maar twee nadelen: geld en als de controller de geest geeft, wordt het nog lastig om je data te benaderen.
De RAIDcore controller is geen hardware raid maar raid via drivers en dus via de CPU, dus gewoon een softraid eigenlijk. Aangezien ik het ding niet als raid controller ga gebruiken maar gewoon als normale controller (werkt prima, alle disks los in je OS benaderbaar) maakt het qua CPU belasting niks uit.

De Intel is inderdaad (een stuk) sneller maar met de juiste tweaks kan deze net zo zuinig zijn als de AMD tegenhanger. Ik ben zelf ook een GUI junk, vandaar dat ik nu met een Windows 2003 Server met een softraid5 werk ;) Is alleen niet vooruit te branden en de Disk Queue Length gaat soms de 8-9 voorbij ... Ook mijn server zou ik 24/7 willen draaien. Echter, na gister met mijn huidige setup wat berekeningen gedaan te hebben kwam ik tot de conclusie dat de server alleen al zo'n 10-15% van het totale verbruik per dag opslokt. En dat is op dagen dat er thuis veel gebeurt, op rustiger dagen dus zelfs nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
is die alleen zo langzaam door de softraid ? of komt het ook door de 2003 server ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
blackjackass schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:25:
is die alleen zo langzaam door de softraid ? of komt het ook door de 2003 server ?
Ik vermoed door de softraid aangezien de losse disks die er bij hangen (2x750GB Samsung en 2x1TB WD Green) wel gewoon tot het plafond gaan wat de controllers aan kan.

Ik heb nog niet geprobeert de disks te switchen qua aansluitingen met de andere disks (4x500Gb hangt aan een PCI SIL3114 controller en de Samsung en WD's aan de onboard ICH5R en Promise TX controller).

Zelf denk ik echter dat het weinig uit maakt en dat de Windows softraid5 implementatie qua performance zwaar brak is gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:28
Hoi allemaal,

Ik zit eigenlijk met het volgende probleem, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Momenteel heb ik een server draaien op Windows Home Server, welke ik voornamelijk gebruik als NAS. Door allerlei problemen met een uitvallende harde schijf, zit ik eraan te denken om deze volledig in te gaan zetten als NAS, met hierbij ook andere software.

Wat ik prettig vind aan WHS, is het feit dat ik per folder duplicatie kan aanvinken. Dit houdt in dat mijn data verspreid wordt over verschillende schijven, zonder dat ik rekening hoef te houden met Raid1, en deze data toch na een eventuele harddisk crash weer beschikbaar is.

Aangezien mijn server nu bestaat uit 1x 320GB intern, 1x 1TB intern en 1x 500GB Extern aan harde schijfruimte, zoek ik dus een mogelijkheid om iets dergelijks weer te implementeren. Raid 1 of Raid 5 is voor mij geen optie, aangezien ik dan teveel schijfruimte ga verliezen, en hiervoor ook weer extra schijven zou moeten aanschaffen.

Weet iemand dus of bovenstaande gerealiseerd kan worden binnen de NAS software?
Verdere wensen zijn het automatisch kunnen downloaden van nieuwsgroepen en dit geautomatiseerd kunnen parren en uitpakken. Dit is echter niet noodzakelijk, maar meer een extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
ok. duidelijk. qua raid 5 hardware controller ben ik nog aan het dubben. ik zit te denken aan een 3ware 9650se of een areca arc-1210. allebei ongeveer dezelfde prijs. en er wordt aangeraden een ups aan je server te hangen. kost ook nog eens 200 euri. dus totaal ongeveer 500 euri, bijna net zoveel als alle componenten van de server. vandaar dat software raid 5 zo populair is........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
blackjackass schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 13:54:
ok. duidelijk. qua raid 5 hardware controller ben ik nog aan het dubben. ik zit te denken aan een 3ware 9650se of een areca arc-1210. allebei ongeveer dezelfde prijs. en er wordt aangeraden een ups aan je server te hangen. kost ook nog eens 200 euri. dus totaal ongeveer 500 euri, bijna net zoveel als alle componenten van de server. vandaar dat software raid 5 zo populair is........
Die UPS word aangeraden om bij plotselinge stroomuitval (of dip) te voorkomen dat de cache die op de raidcontroller zit verloren gaat. Aangezien alle data door de cache heen gaat voordat het naar de disks word weggeschreven (hier zit meestal de echte kracht/snelheid van een raidcontroller) kan het zijn dat je dus bij een stroomstoring data kwijt gaat raken die in de cache zat.

Eventueel kan je ook een BBU (Backup Battery Unit) voor je raidcontroller aanschaffen wanneer deze dat ondersteunt. Eigenlijk is dat een mini-UPS voor alleen je raidcontroller. Deze zorgt ervoor dat het cache geheugen (meestal in de vorm van een ECC DIMM oid) van spanning voorzien blijft, geen data verloren gaat en op het moment dat het hele systeem weer van stroom voorzien is, de data wegschrijft naar de disks.

Deze dingen zijn echter vaak ook niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
heb idd gekeken, het prijsverschil is ongeveer 70 euri en voor dat verschil koop ik liever een ups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-08 16:07

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Neem de Dell PERC 5/i ook eens mee in je overweging, die zijn via V&A/eBay/Marktplaats vrij goedkoop te krijgen (rond de 150 euro) en presteren ook prima.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
als ik de diverse draadjes goed begrepen heb, doet de dell perc 5/i het niet in mijn gigabyte mobo (ma74gm-s2h). als ik het mis heb, hoor ik het graag, want het lijkt inderdaad een goedkope en snelle controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
blackjackass schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 12:40:
Als je nul Linux ervaring hebt dan is het wel meteen een stap naar Ubuntu / Loenux. Je hebt standaard niet een klik gui voor dit soort dingen. Maar de command line is echt zo eng niet.

Het aanmaken van een Raid array van 4 disks is slechts 1 mdadm commando. Daarna nog even formatteren en wachten totdat de rebuild klaar is. Google is your friend. Om je een idee te geven (devices zijn voorbeelden! /sda is 1e boot disk)

mdadm --create /dev/md0 --level=5 --raid-devices=4 /dev/sdb /dev/sdc /devsdd /dev/sde

Dan nog even /dev/md0 formatteren en mounten en wachten totdat de rebuild klaar is.

Heb je weer een licentie voor WHS terugverdiend en je hebt ook helemaal geen (dure) hardware raid controllers nodig. Een paar honderd euro verdienen door wat te googlen, wie wil dat niet :)

[ Voor 16% gewijzigd door Q op 14-07-2009 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou me doorvoer snelheden liggen nu rond de 70MB/s niet echt heel erg snel maar ik moet me huidige limieten van me samsung F1 ook in rekening houden.
Daarnaast is er morgen een GBit Wlan N router had nog geen wifi router) binnen dus kan ik me netwerk ook volledig Gbit maken. :) Nou ja volledig... me versterker en PS3 hebben 10/100 Mbit netwerk interface :(
Denk dat me doorvoer snelheden vooral wat hoger lagen omdat me versterker niet stond te streamen (loopt via zelfde switch als waar me NAS en HTPC op aangesloten zitten. En verder zat ik op dat moment niet te browsen dus ook geen connectie naar me 100Mbit interface van me modem ;) Verder heb ik ook JumboFrames ingesteld omdat ik toch vooral met grote video bestanden werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackjackass
die command regel voor mdadm had ik al geprobeerd, maar was dus vergeten te formatteren...qua geld besparen heb je 100% gelijk, maar ik heb wat beperkingen om dingen uit te vogelen, heb een eigen bedrijfje waar ik ook wat tijd aan moet besteden. en die ubuntu of whs server moet ook (voor een klein deel) wat bestanden van mijn toko opslaan en dan worden de overwegingen weer iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
blackjackass schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:16:
en die ubuntu of whs server moet ook (voor een klein deel) wat bestanden van mijn toko opslaan en dan worden de overwegingen weer iets anders.
Beetje vaag verhaal, maar doe wat je zelf wilt. Mijn geld niet.
klaasbram schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:14:
Nou mijn doorvoer snelheden liggen nu rond de 70MB/s niet echt heel erg snel maar ik moet mijn huidige limieten van mijn samsung F1 ook in rekening houden.
Daarnaast is er morgen een GBit Wlan N router had nog geen wifi router) binnen dus kan ik mijn netwerk ook volledig Gbit maken. :) Nou ja volledig... mijn versterker en PS3 hebben 10/100 Mbit netwerk interface :(
Denk dat mijn doorvoer snelheden vooral wat hoger lagen omdat mijn versterker niet stond te streamen (loopt via zelfde switch als waar mijn NAS en HTPC op aangesloten zitten. En verder zat ik op dat moment niet te browsen dus ook geen connectie naar mijn 100Mbit interface van mijn modem ;) Verder heb ik ook JumboFrames ingesteld omdat ik toch vooral met grote video bestanden werk.
Sorry, ik kan het niet laten.

Inhoudelijk: je F1 zou makkelijk 100 MB/s moeten doen zonder jumbo frames en de array ook over gigabit. Maar 70 MB/s is opzich niet verkeerd.

[ Voor 66% gewijzigd door Q op 14-07-2009 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Ja dat klopt maar omdat de HDD met regelmaat vol is geschreven met tot 50GB vrij zal alles niet meer zo ideaal op de HDD zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 20:01

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

blackjackass schreef op dinsdag 14 juli 2009 @ 22:16:
die command regel voor mdadm had ik al geprobeerd, maar was dus vergeten te formatteren...qua geld besparen heb je 100% gelijk, maar ik heb wat beperkingen om dingen uit te vogelen, heb een eigen bedrijfje waar ik ook wat tijd aan moet besteden. en die ubuntu of whs server moet ook (voor een klein deel) wat bestanden van mijn toko opslaan en dan worden de overwegingen weer iets anders.
Je zou ook webmin (http://www.webmin.com/) kunnen installeren, dan krijg je een web based interface.
Ik vond het zelf niet verkeerd werken toen ik wat aan het experimenteren was met een ubuntu server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 15:49
Hiernet ook maar eens dat iperf gebruikt en ik haal A naar B en vice versa gemiddeld 930MBit/s.

Lijkt me dus dat die belabberde samba snelheden van 20MB/s elder liggen. Straks mijn copy verder zetten van mijn samsung naar mijn nieuwe 1Tb WD's. Ik was vergeten dat je SSH sessies niet kunt resumen en als je cp -rv over ssh doet en je connectie valt uit, dan heb je maar het raden naar hoe ver ie zit. en jawel, ergens halverwege is hij ermee gekapt :(. Straks na men tweede poging meteen eens kijken of de WD's hogere snelheden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Nou het ziet er naar uit dat ik me OS hdd heb gesloopt :S
Toen ik deze in me zelf gemaakte hdd rackje deed schoot hij iets door. Zichtbaar alleen wat plastic aan de buitenkant van de Sata connecter beschadigd (heel klein stukje maar en buiten de connector zelf). Alleen start de hdd nu niet meer. Wordt wel in bios herkend etc alleen blijf hij nu hangen op Verify DMI pool data.
Ik schrijf de hdd nog niet gelijk af want misschien is het gewoon toeval dat de bootfiles corrupt zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Jormungandr schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 20:16:
Hiernet ook maar eens dat iperf gebruikt en ik haal A naar B en vice versa gemiddeld 930MBit/s.

Lijkt me dus dat die belabberde samba snelheden van 20MB/s elder liggen. Straks mijn copy verder zetten van mijn samsung naar mijn nieuwe 1Tb WD's. Ik was vergeten dat je SSH sessies niet kunt resumen en als je cp -rv over ssh doet en je connectie valt uit, dan heb je maar het raden naar hoe ver ie zit. en jawel, ergens halverwege is hij ermee gekapt :(. Straks na men tweede poging meteen eens kijken of de WD's hogere snelheden halen.
Je kunt beter een 'screen' sessie starten nadat je mbv ssh bent ingelogd, deze kun je naar de achtergrond verbannen en dan de ssh verbinding verbreken, de cp actie gaat dan gewoon verder (of wat je ook wilde doen). Als je later dan weer als dezelfde user inlogt kun je je screen sessie weer oppikken (man screen voor extra info).

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 19:15

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

klaasbram schreef op woensdag 15 juli 2009 @ 20:55:
Nou het ziet er naar uit dat ik me OS hdd heb gesloopt :S
Toen ik deze in me zelf gemaakte hdd rackje deed schoot hij iets door. Zichtbaar alleen wat plastic aan de buitenkant van de Sata connecter beschadigd (heel klein stukje maar en buiten de connector zelf). Alleen start de hdd nu niet meer. Wordt wel in bios herkend etc alleen blijf hij nu hangen op Verify DMI pool data.
Ik schrijf de hdd nog niet gelijk af want misschien is het gewoon toeval dat de bootfiles corrupt zijn...
Wellicht toch een scheurtje opgelopen in de overgang van de SATA of power connector naar de printplaat vd HDD (ik zo ooit wel eens een P-ATA drive verprutst die in een tray zat, niet perfect uitgelijnd en dan toch even doordrukken, dag dag HDD :'( ).
Wat voor HDD is 't ?, misschien kan iemand je aan een werkende printplaat helpen en kun je in ieder geval bij je data.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmelt
Pantagruel schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:23:
[...]

Je kunt beter een 'screen' sessie starten nadat je mbv ssh bent ingelogd, deze kun je naar de achtergrond verbannen en dan de ssh verbinding verbreken, de cp actie gaat dan gewoon verder (of wat je ook wilde doen). Als je later dan weer als dezelfde user inlogt kun je je screen sessie weer oppikken (man screen voor extra info).
Inderdaad, of direct iets gebruiken wat wel resume doet, zoals bijvoorbeeld rsync. Voor bonuspunten combineer je deze twee optie natuurlijk! rsync in screen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Pantagruel schreef op donderdag 16 juli 2009 @ 20:29:
[...]

Wellicht toch een scheurtje opgelopen in de overgang van de SATA of power connector naar de printplaat vd HDD (ik zo ooit wel eens een P-ATA drive verprutst die in een tray zat, niet perfect uitgelijnd en dan toch even doordrukken, dag dag HDD :'( ).
Wat voor HDD is 't ?, misschien kan iemand je aan een werkende printplaat helpen en kun je in ieder geval bij je data.
Nou heb er vanavond weer wat tijd in gestoken. En wat blijkt... BIOS vond het leuk om uit zijn eigen me RAID controller als 1e harddisk in te stellen. Alleen vervelend dat deze dat pas deed op het moment dat ik nou net iets met een HDD had gedaan. En dus daar de oorzaak zocht...
Ik had echt al zoiets van... het kan gewoon niet dat hij daardoor stuk is gegaan zeker wanneer het BIOS hem nog herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Mijn NAS is af.

Het resultaat is een op Debian Linux (Lenny) gebaseerde NAS met 18 TB capaciteit. Gebaseerd op 20 disks. Read performance: 1.2 GB/s, Write performance: 350 MB/s.

Edit Mei 2011: meest up-to-date status hierzo.

Afbeeldingslocatie: http://louwrentius.com/images/norco05.jpg

Case: Norco RPC-4020
Processor: Core 2 duo E7400 @ 2.8GHz
Motherboard: Asus P5Q-EM DO
LAN: Intel Gigabit
Controller: HighPoint RocketRAID 2340 (16) and on-board controller (6).
Disks: 20 x Samsung Spinpoint F1, 1 TB(array) and 2 x FUJITSU MHY2060BH (60 GB)
Arrays: Boot: 2x 60 GB RAID 1 and 20 x 1 TB RAID 6 ( 18 TB storage )
RAID: Linux Software RAID build using mdadm
Read performance: 1.2 GB/s
Write performance: 350 MB/s.
OS: Linux Debian Lenny 64-bit, based on backported 2.6.28 kernel.
Filesystem: XFS (can handle > 16 TB partitions.)
Rebuild time: about 5 hours.
UPS: Back-UPS RS 1200 LCD using Apcupsd
Idle power usage: about 130 Watt.

Afbeeldingslocatie: http://members.multiweb.nl/nan1/img/norco04.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Q op 01-05-2011 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadro!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 14:10
Ubervet! Dit is toch wel iets waar de meeste DIY RAID NAS builders alleen maar van kunnen dromen :P Hoe lang duurde de initiele rebuild van dat systeem wel niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Quadro! schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 08:08:
Ubervet! Dit is toch wel iets waar de meeste DIY RAID NAS builders alleen maar van kunnen dromen :P Hoe lang duurde de initiele rebuild van dat systeem wel niet?
Deze setup is iets waar ik naar toe ga werken :) Huidige probleem : Nog te weinig kennis van Linux, gebrek aan geld voor fatsoenlijke raid controller met veel poorten en de schijven zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Q schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 00:51:
Mijn NAS is af.

Case: Norco RPC-4020
Processor: Core 2 duo E7400 @ 2.8GHz
Motherboard: Asus P5Q-EM DO
LAN: Intel Gigabit
Controller: HighPoint RocketRAID 2340 (16) and on-board controller (6).
Disks: 20 x Samsung Spinpoint F1, 1 TB(array) and 2 x FUJITSU MHY2060BH (60 GB)
Arrays: Boot: 2x 60 GB RAID 1 and 20 x 1 TB RAID 6 ( 18 TB storage )
RAID: Linux Software RAID build using mdadm
Read performance: 1.2 GB/s
Write performance: 350 MB/s.
OS: Linux Debian Lenny 64-bit, based on backported 2.6.28 kernel.
Filesystem: XFS (can handle > 16 TB partitions.)
UPS: Back-UPS RS 1200 LCD using Apcupsd
Idle power usage: about 200 Watt.
Heb je er ook een kosten plaatje bij? Hoeft niet op de cent nauwkeurig, maar een indicatie is toch leuk om er naast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Q waarom ben je voor de F1 schijven gegaan? Want het voordeel van de F1 ten opzichte van de F2 haal je er nu niet uit maar stroom verbruik is wel een stuk hoger. (lees GBit verbinding = max 125MB/s -> ex overhead)
Daarnaast zijn de F2's in aanschaf ook goedkoper..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
Verwijderd schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 09:37:
[...]

Heb je er ook een kosten plaatje bij? Hoeft niet op de cent nauwkeurig, maar een indicatie is toch leuk om er naast te houden.
Ik gok grofweg 3.3K inclusief ups. Omdat je het vraagt reken ik het nu een beetje uit.

Dat er $ in zit mag duidelijk zijn maar ik laat dit zien omdat ik gewoon gefascineerd ben door storage en dat wil delen. Ik vind het gaaf wat je met open source rommel en wat simpele componenten aardig wat storage kunt opbouwen voor relatief weinig geld.
klaasbram schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 17:11:
Q waarom ben je voor de F1 schijven gegaan? Want het voordeel van de F1 ten opzichte van de F2 haal je er nu niet uit maar stroom verbruik is wel een stuk hoger. (lees GBit verbinding = max 125MB/s -> ex overhead)
Daarnaast zijn de F2's in aanschaf ook goedkoper..
Ik had al 6 F1's en wil ze niet mixen. Met rebuilden gok ik dat de F1's ook wat sneller zijn ivm IO. Qua energie, tja. Weet niet of het veel had gescheeld. De array kan niet in stand by want dan duurt het opspinnen disk voor disk bij elkaar 5 minuten en krijg je timeouts.

[ Voor 35% gewijzigd door Q op 23-07-2009 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoRsTeNBoY
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01-2024
er moet toch een manier te vinden zijn om deze spinups in parrallel te laten lopen?
Pagina: 1 ... 4 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.