Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08-10 13:36
Ik heb juist de MX100's gekocht :) nog weer een fractie goedkoper.

Ik denk niet dat je goedkoper een echte IT mode controller vind met 16 poorten. Dan zul je toch maar een Expander moeten kijken, dat kan goedkoop zijn, maar kost je performance.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
FireDrunk schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 21:19:
Ik heb juist de MX100's gekocht :) nog weer een fractie goedkoper.

Ik denk niet dat je goedkoper een echte IT mode controller vind met 16 poorten. Dan zul je toch maar een Expander moeten kijken, dat kan goedkoop zijn, maar kost je performance.
Het is een archief bak met oudere schijven dus performance maakt het niet zoveel uit, ik vermoed dat met 2in4out de bandbreedte halveert, dat is nog genoeg speelruimte voor s-ata disks van enkele jaren. 16 spindles blijven 16 trage opslag apparaten :+ Hmm, de MX100s, dat was denk ik het alternatief dat ik zelf ook had gevonden, pro/con voor de een/ander, qua prijs maakte het weinig verschil dacht ik. Anders eens zien of Cipher er wat over geschreven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het hangt op een UPS dus caps zijn optioneel.
Dat is helaas niet helemaal waar. Power-caps beschermen niet enkel tegen stroomfalen; maar tegen onverwacht stroomverlies. De nuance zit hem erin dat je ook zonder stroomfalen onverwacht stroomverlies kunt ervaren. Het niet netjes afsluiten van je operating system; een OS crash, een reset-knop gebruiken tijdens de BIOS-fase. Allerlei oorzaken kunnen voor 'Unexpected Power-Loss' zorgen. Alle stroomonderbrekingen zonder voorafgaand een STANDBY IMMEDIATE-commando kunnen problemen veroorzaken voor je SSD. Daar beschermen power-caps dus tegen.

Kortom: ook met een UPS wil je capacitors op je SSD. Het is eigenlijk een must have; alleen consumentenspul wordt zonder geleverd. Boeie als consumenten corruptie krijgen; die hebben lange tijd toch OCZ gekocht dus een beetje corruptie zijn ze prima gewend, ofzo....

MX100 kun je zeker overwegen. Ik denk echter dat M500 ook heel goed is; juist omdat deze nog betere parity correction heeft (1/16 ipv 1/128). Echter, zonder de ruwe uBER te weten van de NAND chips kun je niet goed oordelen welke SSD nu de beste bescherming tegen bitfouten heeft. Maar je zit denk ik bij M500/M550/MX100 heel goed voor een consumenten SSD. De MX100 512GB is vrijwel even snel als de M550. Maar het verschil zit hem enkel in sequential writes, wat eigenlijk al niet zo spannend is in de meeste situaties. De lage prijs maakt hem extra aantrekkelijk.

De Intel 320 is nog steeds de gouden standaard voor wat betreft betrouwbaarheid en bescherming tegen corruptie; beter dan de M500/M550/MX100. De Intel 320 heeft genoeg capacitor-capaciteit om de gehele write buffer van 192KiB weg te schrijven. De Crucials beschermen enkel de huidige write operatie en dumpen de write-buffer. Meestal is dat geen probleem omdat de write-buffer bij sync writes leeg is. Je filesystem zorgt voor de consistentie in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Super reactie, exact wat ik zocht. Ik had 512GB eigenlijk niet eens overwogen maar een pair lijkt dan genoeg om mee te beginnen en met ZFS kunnen de andere raidsetjes er later bij komen. Ze worden gesnapshot en weggeschreven naar oa. eerder beschreven archief bak opstelling dus ansich is uitval niet de grootste ramp, het essentiële draait bare of op hardware. Nog iets voor of tegen de m500 en zijn opvolger m550?

• FireDrunk
Ik heb de 256GB genomen omdat ik liever 4* de power had voor hetzelfde geld als 2 * (de 256 en 512GB modellen ontlopen elkaar niet zo ver).

Maar ik heb (meer dan) genoeg SATA poorten, dus voor mij was de keuze niet zo moeilijk. Als je weinig SATA poorten hebt/wil gebruiken, is een 512GB model beter.

Even niets...

• TrsvK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 16:46
TrsvK schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 22:38:
Bedankt, maar dus niet via cp in de shell?

Ik heb inmiddels na ruim 40 reboots al mijn niet gebackupte bestanden kunnen overzetten naar de nieuwe pool. (echt verschrikkelijk frustrerend werk)

De nas loopt nu goed en ik merk dat hij met de nieuwe schijven een stuk responsiever is. Erg prettig.

Wel heb ik opgemerkt dat de schijven periodiek blijven schrijven waardoor de niet in standby of spindown gaan. https://www.dropbox.com/s/5nomgukwwprg51z/Knipsel.PNG, Is dit normaal als je maar 1 pool hebt die daarom ook de systeempool is of kan ik hier iets aan doen? (Omdat het om kleine hoeveelheden data gaat is het wellicht een log dat wordt bijgehouden (ik heb de syslog al uitgezet) Aan het netwerkverkeer te zien lijkt het wel of hij met de router communiceerd oid) Gelukkig is het geheel vrij zuinig dus als de spindown niet gaat werken is dat geen grote ramp. (53W idle aan de UPS)

Ook ben ik benieuwd wat de da0 schijf is die onderaan het overzichtje (afbeelding) te zien is. Is dit de usbstick waarop freenas staat?

Nogmaals bedankt voor jullie hulp!
Heeft iemand een idee waar deze writes vandaan komen en hoe ik ervoor zorg dat de schijven in standby kunnen gaan?

• FireDrunk
da0 lijkt mij inderdaad je USB stick. Ik weet niet wat het equivalent is van lsof onder FreeBSD, maar onder Linux kan je met lsof kijken welke files er door welke applicaties geopend zijn op je OS.
Dit geeft vaak inzicht in welk programma je disk uit standby haalt. Misschien even googlen :)

Even niets...

• TrsvK
FireDrunk schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 10:23:
da0 lijkt mij inderdaad je USB stick. Ik weet niet wat het equivalent is van lsof onder FreeBSD, maar onder Linux kan je met lsof kijken welke files er door welke applicaties geopend zijn op je OS.
Dit geeft vaak inzicht in welk programma je disk uit standby haalt. Misschien even googlen :)
volgens mij is het equivalent onder FreeBSD fstat. Er staan echter nogal veel bestandjes open en van geen een weet ik wat ze doen.

Verwijderd

Check: /usr/ports/sysutils/lsof

• TrsvK
bash: /usr/ports/sysutils/lsof: No such file or directory

Verwijderd

Dan heb je geen portstree geinstalleerd; lees het FreeBSD handbook hoe je ports installeert, of via package:

pkg install lsof

• TrsvK
werkt helaas ook niet:

[root@DelftNas ~]# pkg install lsof
The package management tool is not yet installed on your system.
The mechanism for doing this is not secure on FreeBSD 9.2. To securely install
pkg(8), use ports from a portsnap checkout:
# portsnap fetch extract
# make -C /usr/ports/ports-mgmt/pkg install clean
Do you still want to fetch and install it now? [y/N]: y
Bootstrapping pkg please wait
_http._tcp.pkg.FreeBSD.org
pkg: fail to extract pkg-static

Ik heb een vrij basic installatie van FreeNas draaien dus zou denken dat dit wel vaker ergens is gepost maar kan nog geen antwoord vinden.

Verwijderd

Oh FreeNAS; ja dat is geen volwaardige BSD dus daar kun je niet veel mee in dit opzicht.

• TrsvK
Verwijderd schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:07:
Oh FreeNAS; ja dat is geen volwaardige BSD dus daar kun je niet veel mee in dit opzicht.
Dat is spijtig. Het blijft een mysterie dan. Zelfs met alle services disabled en syslogging uit blijft hij constant met 40kb/s naar alle schijven schrijven met iedere paar seconden een piek naar 80kb/s. Ook niet erg bevorderlijk voor de schijven lijkt me.

• FireDrunk
Probeer eens:

top -m io -o total 

Even niets...

• TrsvK
die is handig!
https://www.dropbox.com/s/2ll4bthvh8f1jv9/Knipsel.PNG

over het algemeen draait er maar 1 process genaamd nginx maar soms komen de andere processen even een seconde tussendoor.

Het lijkt erop dat er constant informatie wordt gedownload van het internet en dan op de schijven wordt weggeschreven

[ Voor 23% gewijzigd door TrsvK op 21-08-2014 15:47 ]

• FireDrunk
Je kan vrij makkelijk die service stoppen en kijken of je disks dan dus in spindown gaan :)

Even niets...

• TrsvK
FireDrunk schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:55:
Je kan vrij makkelijk die service stoppen en kijken of je disks dan dus in spindown gaan :)
Als ik via: top -m io -o total de PID opzoek en deze via kill -9 [PID] afsluit en vervolgens opniew top -m io -o total uitvoer staat hij er weer bij alleen dan onder een nieuwe PID. :O

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:45
p.s. je hebt ook zoiets als iotop :)

• FireDrunk
Das voor Linux volgens mij 8-)

@TrsvK, zomaar kill -9 doen is een beetje raar... Nginx is gewoon een webserver (net als Apache), en heeft gewoon een service die je netjes kan afsluiten...

Het kan zijn dat FreeNAS een beveiliging heeft ingebouwd om die webinterface weer op te starten. Ik heb geen idee of Nginx de 'main' webserver is voor de FreeNAS webinterface, maar als dat zo is, lijkt het mij logisch dat die service automatisch weer opgestart word...

Ik snap daarentegen niet waarom het ding 40bytes/sec van disk leest ;)

Even niets...

• TrsvK
FireDrunk schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 16:36:
Das voor Linux volgens mij 8-)

@TrsvK, zomaar kill -9 doen is een beetje raar... Nginx is gewoon een webserver (net als Apache), en heeft gewoon een service die je netjes kan afsluiten...

Het kan zijn dat FreeNAS een beveiliging heeft ingebouwd om die webinterface weer op te starten. Ik heb geen idee of Nginx de 'main' webserver is voor de FreeNAS webinterface, maar als dat zo is, lijkt het mij logisch dat die service automatisch weer opgestart word...

Ik snap daarentegen niet waarom het ding 40bytes/sec van disk leest ;)
vreemder nog, hij schrijft naar mn disks. Ik heb trouwens even wat testjes gedaan en het grootste deel blijkt communicatie tussen mn switch en de nas te zijn niet naar het internet. Mijn switch stuurt dus constant informatie door naar de nas en deze wordt op mijn schijven weggeschreven met 40kb/s. Heeft dit wellicht met de LACP bonding te maken?

verder is freenas nog intern periodiek aan het schrijven.

[ Voor 4% gewijzigd door TrsvK op 21-08-2014 17:10 ]

• FireDrunk
Zonder er achter te komen waar er daadwerkelijk geschreven word, is het vrij lastig om te achterhalen wat het daadwerkelijk is... Als het Nginx is, stop de service, en start deze zonder daemon functie (zodat je gewoon live ziet wat er gebeurd). Je kan dan het logging level een stuk hoger zetten en zien wat er daadwerkelijk gebeurt.

Even niets...

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:37

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

nginx wordt gebruikt voor de webinterface, als een reverse proxy, dus die zou ik niet killen, tenzij je alles via een shell wil doen.

Het lijkt mij dat het de stats zijn die er voor zorgen, dat a) je disks niets down spinnen en b) nginx daardoor steeds naar boven komt.

Mijn FreeNAS bak heeft een extra disk die nooit in stand-by gaat voor de logfiles e.d. Eventueel zou je een extra USB-stick kunnen overwegen hiervoor.

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
Even een quote vanuit het 20TB+ topic, lijkt me handiger de SAS expander discussie hier voort te zetten.
FireDrunk schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 08:11:
[...]

SATA en SAS doen 8b/10b encoding (wat het ook moge zijn), waardoor een 6Gb aansluiting gewoon 600MB/s haalt (vandaar het plafond voor SSD's). 1 * Multilane SAS is dus 2.4GB/s.

Ik vraag me dus af of je die bandbreedte ook echt haalt, als dat zo is, prima, dan kan je er dus rustig vanuit gaan dat je je over het *sequentiele* gedeelte niet druk hoeft te maken...

Nu nog qua IOPS 8-)

Stukje over SAS en Expanders:
http://www.tomshardware.com/reviews/sas-6gb-hdd,2392.html
Mooi, leerzaam artikel :) thanks!
Ik wist niet dat je Gb -> GB bij SAS niet door 8 maar door 10 moest delen.

Ik ben nog even wat verder gaan zoeken naar de mogelijkheden.
Het lijkt erop dat de IBM 1015 Dual linking ondersteund. Dit wordt hier in het HP SAS expander topic op hardforum.com bevestigd. En hier wordt bevestigd dat dual linking naar de Chenbro CK23601 ook werkt.

Hier ook nog een mooi topic over de IBM 1015 en expanders.

Dit gaat voor mij de way to go zijn :)
Voor nu ga ik voor een Chenbro of HP SAS expander kijken om voldoende poorten in mijn chassis te krijgen.
De volgende keer dat ik wil uitbreiden prik ik er een 1015 naast met 1 of 2 kabels naar chassis nummero 2 :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrsvK
imdos schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 19:49:
nginx wordt gebruikt voor de webinterface, als een reverse proxy, dus die zou ik niet killen, tenzij je alles via een shell wil doen.

Het lijkt mij dat het de stats zijn die er voor zorgen, dat a) je disks niets down spinnen en b) nginx daardoor steeds naar boven komt.

Mijn FreeNAS bak heeft een extra disk die nooit in stand-by gaat voor de logfiles e.d. Eventueel zou je een extra USB-stick kunnen overwegen hiervoor.
Ik heb geprobeerd om mijn system dataset en logfiles op een usb te draaien maar blijf dan de periodieke writes houden. Volgens de heren op het freenas forum is dat altijd zo en moet ik het maar gewoon accepteren. Het schijnt geen negatief effect te hebben op de levensduur van mijn schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Extera schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:58:
Even een quote vanuit het 20TB+ topic, lijkt me handiger de SAS expander discussie hier voort te zetten.

[...]

Mooi, leerzaam artikel :) thanks!
Ik wist niet dat je Gb -> GB bij SAS niet door 8 maar door 10 moest delen.

Ik ben nog even wat verder gaan zoeken naar de mogelijkheden.
Het lijkt erop dat de IBM 1015 Dual linking ondersteund. Dit wordt hier in het HP SAS expander topic op hardforum.com bevestigd. En hier wordt bevestigd dat dual linking naar de Chenbro CK23601 ook werkt.

Hier ook nog een mooi topic over de IBM 1015 en expanders.

Dit gaat voor mij de way to go zijn :)
Voor nu ga ik voor een Chenbro of HP SAS expander kijken om voldoende poorten in mijn chassis te krijgen.
De volgende keer dat ik wil uitbreiden prik ik er een 1015 naast met 1 of 2 kabels naar chassis nummero 2 :)
Let nog wel even op het stroomverbruik, er schijnt nogal wat verschil te zijn tussen de diverse merken... Worst case scenario deed een HP SAS Expander iets van 15-20W ofzo... Toch best een hoop 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57
Extera schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:58:
Voor de HP moet je voeding via pci-e slot hebben. Verder kun je op een 1015 via expanders al 128 schijven aansluiten. Qua sequentiele performance zou dan wel last van beperking sas2 kunnen krijgen maar voor bijvoorbeeld een media server zal dat meevallen. Of het met bijvoorbeeld ZFS of raid nog performer merk je dan vanzelf, kun je altijd nog de tweede 1015 bijplaatsen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DailySpecial
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 22:54
Geachte dames en heren,

Ik sta op het punt de volgende onderdelen te bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock C2550D4I€ 251,99€ 251,99
4WD Green WD30EZRX€ 90,40€ 361,60
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 64,95€ 64,95
1Silverstone SST-CP06 4x SATA€ 8,08€ 8,08
1Crucial CT2KIT102472BD160B€ 152,50€ 152,50
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 50,-€ 50,-
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 58,50€ 58,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 947,62

De vier WD schijven zouden in RAIDZ2 komen. Besturingssysteem wordt FreeNAS.

Heb de zuinige fileserver BBG van mux van januari als uitgangspunt genomen. Systeem zal gebruikt worden als opslag van zakelijke documenten en foto/film archief. Deze bestanden zijn van dusdanige waarde dat ik ze achter ECC en ZFS wil hebben.

Daarnaast moeten mijn CD's/DVD's erop. Geen probleem als dat corrupt mocht raken, rip ik het opnieuw. (liever niet. best een collectie geworden :) ) Ik wil Plex draaien om dit te kunnen streamen naar mijn Android. Meer dan één, hooguit twee streams zal dit niet worden. Ik weet niet of het handiger is om mijn HTPC de films te laten afspelen uit een windows share of dit ook te streamen?

Voor zover ik kan googlen moet de C2550 genoeg zijn...

Zou dit gaan werken? Alle op- en aanmerkingen zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:41

_Arthur

blub

DailySpecial schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 18:14:
Zou dit gaan werken? Alle op- en aanmerkingen zijn welkom.
Prima bakje zover ik het zie :-) Maar ik dan ook wat bevooroordeelt. Heb zelf een C2750D4I in een Node 304 zitten. Ik gebruik alleen geen ECC want niet benodigd / overbodig voor mijn doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat je wilt is die CPU prima. Ik zou zelf wel voor WD40EZRX gaan, dus de 4TB versie ipv 3TB. Bedenk dat je sowieso ruimte vrij wilt houden en ook dat je wat op de groei wilt kopen. Omdat de 4TB versie niet/nauwelijks meer energie trekt, lijkt dit de sweet spot te zijn op dit moment. Ook een SSD is wellicht niet nodig, al kent FreeNAS nog wat beperkingen als je een USB-stick gebruikt en kun je volgens mij niet de hardeschijven als OS disk gebruiken en daarnaast als storage. Wel goed dat je voor M500 kiest, dan kun je die altijd nog als L2ARC/sLOG device inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:31
Waarvoor wil je een ssd gebruiken? Klinkt niet echt noodzakelijk voor L2ARC/sLOG.

Ik zou gaan voor 3x 4TB schijven in raidz1, zodat je later alsnog 3 schijven kunt aansluiten in dezelfde behuizing. :)

[ Voor 14% gewijzigd door GioStyle op 23-08-2014 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hij wil maximale veiligheid dus RAID-Z lijkt mij ongeschikt; RAID-Z2 minimaal. RAID-Z3 kun je ook overwegen.

SSD is vanwege FreeNAS denk ik: door regelmatige writes is een USB-stick niet altijd geschikt en kan ook snel uitvallen. Een SSD heeft dat probleem weer niet. De mogelijkheid tot L2ARC en sLOG is leuk voor de toekomst. En zo duur is een M500 120GB niet. Kun je altijd in de toekomst nog gebruiken voor iets. Maar strict genomen niet noodzakelijk, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Maar levert dat daadwerkelijk meer veiligheid op of meer uptime?

Want ik neem aan dat buiten bovenstaande altijd back-ups gemaakt moeten worden van data die 'van dusdanige waarde zijn'.

Sinds een paar versies geleden heeft FreeNAS een system dataset waar logs bij worden gehouden. Deze moeten inderdaad op een pool. Schijnt dat het te maken heeft dat onder andere samba logs bijhoudt en die ergens kwijt moet.

[ Voor 37% gewijzigd door GioStyle op 23-08-2014 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja doe dat op een memory filesystem denk ik dan, en schrijf de mutaties bij elke shutdown of elke 24-uur weg op de USB-stick. Dat zou prima kunnen. ZFSguru gaat ook een Root-on-RAM distributie leveren, naast de huidige Root-on-ZFS dist. Dat vind ik de beste oplossing: het OS draait in RAM. Alle disks weg betekent dat je OS vrolijk verder draait. Fijn als je een kabelprobleem met SATA-disks hebt bijvoorbeeld. Omdat je OS vrolijk verder gaat en niet crasht, kun je ook makkelijk diagnose doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DailySpecial
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-09 22:54
GioStyle schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:07:
Waarvoor wil je een ssd gebruiken? Klinkt niet echt noodzakelijk voor L2ARC/sLOG.

Ik zou gaan voor 3x 4TB schijven in raidz1, zodat je later alsnog 3 schijven kunt aansluiten in dezelfde behuizing. :)
Verwijderd schreef op zaterdag 23 augustus 2014 @ 19:05:
Voor wat je wilt is die CPU prima. Ik zou zelf wel voor WD40EZRX gaan, dus de 4TB versie ipv 3TB. Bedenk dat je sowieso ruimte vrij wilt houden en ook dat je wat op de groei wilt kopen. Omdat de 4TB versie niet/nauwelijks meer energie trekt, lijkt dit de sweet spot te zijn op dit moment. Ook een SSD is wellicht niet nodig, al kent FreeNAS nog wat beperkingen als je een USB-stick gebruikt en kun je volgens mij niet de hardeschijven als OS disk gebruiken en daarnaast als storage. Wel goed dat je voor M500 kiest, dan kun je die altijd nog als L2ARC/sLOG device inzetten.
De schijven zijn bedoeld als een soort datavault. Ze zullen een groot deel van de tijd downgespind worden. (Als me dat lukt :?) Het verbruik is daarom ook niet echt een overweging. Ik verwacht 2TB nodig te hebben dus op zich is de 6TB effectief die ik krijg al op de groei.

De RAIDZ2 is voor mij een must.

De SSD is inderdaad niet bedoeld als L2ARC/sLOG. Ik krijg niet helemaal helder of ik FreeNAS inclusief Jails vanaf een USB stick zou kunnen draaien. De officiële lezing is volgens mij om de jails in de pool te zetten maar met de schijven gedownspind wordt dat hem niet. Mischien een tweede pool maken voor films/muziek/jails? Daarvoor zou ik dan de SSD willen gebruiken om het verbruik lekker laag te houden. Dan zou ik er een USB stick bij moeten doen voor het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Weet iemand een behuizing voor 10 3.5 drives met aansluitingen, zoiets als een raid box maar dan dus met 10 aansluitingen liefst onder de 380 euro, het mag ook wel server rack zijn, moet niet. Die dan naar esata of usb 3.0 gaat. Ik kon niet echt iets bruikbaars vinden bij pricewatch.

Het is voor mijn nas uit te breiden met 30tb maar ik kan niet echt iets vinden dusja ik heb jullie hulp een beetje nodig... }:O

[ Voor 18% gewijzigd door thibautb op 24-08-2014 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je kan natuurlijk tweedehands een Fractal Design Define XL 3.0 op de kop tikken... Die heb je al voor 80 euro. Dan zal je alleen zelf iets van een Expander of een USB3 naar SATA aansluiting erin moeten zetten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-09 00:26
Ik ben aan het kijken voor een nas systeem om al mijn data opteslaan.
Zoals films, muziek en foto's, ook zal het systeem fungeren als HTPC om de films aftespelen op de tv.
Heb momenteel dit systeem in elkaar gestoken.
Hebben jullie soms suggesties wat er verbeterd kan worden?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-5300 Boxed€ 31,50€ 31,50
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 73,65€ 73,65
2WD Green WD30EZRX€ 90,40€ 180,80
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 65,50€ 65,50
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 37,50€ 37,50
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,75€ 29,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 418,70

[ Voor 5% gewijzigd door Stijnb_ op 25-08-2014 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je RAM geheugen is oud; dat kun je beter vervangen voor DDR3/1600 CL9 op 1,35V. Verder kan je voeding beter; maar met slechts twee schijfjes zou ik zeker PicoPSU overwegen en een 100% passieve setup ipv FM2. Veel grafische kracht heb je niet nodig denk ik? Ik weet eigenlijk niet hoe goed de IGP van Intel is voor wat betreft HTPC-doeleinden, maar je zou in plaats van Bay Trail ook Kabini kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KorneelB
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 10:43
ik heb nog wat ddr3 reepjes liggen, ecc registered if needed...

60 TB can not be enough

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 17:37:
Je RAM geheugen is oud; dat kun je beter vervangen voor DDR3/1600 CL9 op 1,35V. Verder kan je voeding beter; maar met slechts twee schijfjes zou ik zeker PicoPSU overwegen en een 100% passieve setup ipv FM2. Veel grafische kracht heb je niet nodig denk ik? Ik weet eigenlijk niet hoe goed de IGP van Intel is voor wat betreft HTPC-doeleinden, maar je zou in plaats van Bay Trail ook Kabini kunnen overwegen.
Ik zou later nog uitbreiden naar meerdere HDD's dus moet voorzien zijn.
Heb ander geheugen genomen en ook een andere mobo.
Zou ik met die A4 APU een 1080p video kunnen streamen zonder problemen?

Nu heb ik een mobo genomen die Raid 5 aankan; of zou ik beter een extra HDD nemen voor ZFS te gebruiken?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A88X-ITX+€ 80,94€ 80,94
2WD Green WD30EZRX€ 90,40€ 180,80
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 65,50€ 65,50
1Crucial BLS8G3D1609ES2LX0CEU€ 68,73€ 68,73
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 457,22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt met alle moderne CPUs 1080p bekijken; ook met de Atoms / Kabinis, daar heb je geen FM2-chip voor nodig. Dat is vooral als je wilt transcoden of gamen.

Je hebt het over 'een mobo genomen die RAID5 aankan' - maar je begrijpt hopelijk dat dit enkel gaat om Windows-only drivers? Als je geen Windows gebruikt, ondersteunt je moederbord ook geen RAID. Onder Linux/BSD kun je natuurlijk wel software RAID gebruiken en dat is sowieso veel beter dan FakeRAID onder Windows platform. Ga je toch voor Windows dan zijn je huidige HDDs niet geschikt; dan heb je duurdere Reds nodig met TLER-ondersteuning. FakeRAID valt namelijk onder de categorie slechte RAID-engines die TLER-ondersteuning nodig hebben. ZFS of Windows FakeRAID zijn twee tegenovergestelden van elkaar; dus begin je eerst eens in te lezen voordat je hardware koopt. Je dient je hardware af te stemmen op je keuze voor de software; niet andersom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berkeley
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 20:40
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 19:11:
Je dient je hardware af te stemmen op je keuze voor de software; niet andersom!
En daar is alles mee gezegt.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ik heb nog eens goed bekeken en ga voor een zfs systeem.
Het systeem zal in raidz1 draaien en freenas zal eerst draaien op een usb stick.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 73,85€ 73,85
3WD Green WD30EZRX€ 90,40€ 271,20
1Kingston ValueRAM KVR16LR11S4/8HA€ 80,50€ 80,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 551,75

Zijn er nog verbeter punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je voeding, tenzij je daar op wilt bezuinigen. Je geheugen is Registered en werkt dus niet op je bord; als je ECC wilt heb je unbuffered ECC nodig (UDIMM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Verwijderd schreef op maandag 25 augustus 2014 @ 20:59:
Je voeding, tenzij je daar op wilt bezuinigen. Je geheugen is Registered en werkt dus niet op je bord; als je ECC wilt heb je unbuffered ECC nodig (UDIMM).
Welke voeding raad je dan aan zit wel al aan mijn max budget voor mijn nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tot 4 schijven zou ik voor een PicoPSU oplossing kiezen, maar dan moet je wel voor Bay Trail of Kabini gaan ipv FM2-setup. Dat betekent ook dat je ECC RAM moet droppen; als de A4 wel ECC ondersteunt is dit een goedkope optie dus dan kun je voor een reguliere voeding gaan zoals de pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt. Wel 20 euro duurder dan de voeding die je nu hebt uitgekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topsecret
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 15:02

Topsecret

Got IT?

Medetweakers,

ZFS heeft mijn interesse opgewekt en ik heb me voldoende in de materie verdiept.
Ik heb voor NexentaStor 4 CE gekozen en ik ga binnenkort de hardware in huis halen.

Ik wil voor relatief weinig geld, een storage server bouwen op basis van NexentaStor 4 CE. Ik ga Nexenta direct op de hardware laten draaien, omdat passthrough in ESXi 5.1/5.5 niet werkt. Ik heb een dell PERC H310 op de kop getikt en die is naar IT Mode geflashed.

Wat is wijsheid:
- een HP Microserver Gen8 met 8GB aan ECC ram en met 4x 7.2K sata schijven van elk 3TB. De sata schijven sluit ik direct aan op de H310.

- HP ML310e gen8 v2 met 8GB aan ECC ram en 4x7.2K sata schijven van elk 3TB.

- ASrock C2550D4I met 8GB aan ECC ram met en 4x 7.2K sata schijven van elk 3TB.

Ik heb al een HP ML310e gen8 server en hierop heb ik esxi 5.5 draaien. Deze server gebruik ik als homelab, maar de storagelaag is ontoereikend.
Ik wil daarom een dedicated storage server bouwen, die via ISCSI met de HP ML310e gen8 gekoppeld kan worden.
De dedicated storage server moet niet al te duur worden, maar ik wil maximaal 600 euro investeren. Het is en blijft tenminste een hobby omgeving.

Als jullie andere suggesties hebben, dan zijn die ook welkom 8)

Tweakers.net & GoT RULEZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 21:36
Topsecret schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:14:
omdat passthrough in ESXi 5.1/5.5 niet werkt.
Hoezo werkt passthrough niet? Het ligt weliswaar aan welke chipset en cpu je gebruikt, maar passthrough is wel degelijk mogelijk naar mijn weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor 4 schijven kun je natuurlijk beter de onboard chipset SATA gebruiken ipv een addon-controller. Het ASRock-bordje vind ik zelf erg leuk en zou lange tijd bruikbaar moeten zijn door geringe omvang en passieve koeling. 4 schijven in RAID-Z is overigens niet de beste configuratie als het 4K schijven zijn. 5 disks in RAID-Z of 6 disks in RAID-Z2 is dan beter. 5400rpm ipv 7200rpm is over het algemeen ook beter, in combinatie met L2ARC of een grote RAM cache. 8GiB is wel erg weinig als je IOps performance wilt; wat van pas komt als je via iSCSI gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Wat is het verschil eigenlijk tussen HBA controllers en SAS/SATA controllers, klopt het dat het die aanluiting is waarvan je van 1 kabel naar 4 sata ingangen kunt gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topsecret

Topsecret

Got IT?

VorCha schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:22:
[...]

Hoezo werkt passthrough niet? Het ligt weliswaar aan welke chipset en cpu je gebruikt, maar passthrough is wel degelijk mogelijk naar mijn weten
Ik krijg Passthrough niet aan de praat binnen de NexentaStor VM. Vanaf een bepaalde esxi 5.1 build is passthrough functionaliteit voor SAS HBA's de nek om gedraaid.
Mijn hp ml310e server is voorzien van de juiste chipset (Intel C204) en heeft een Intel Xeon E3-1220v2 cpu.
De nexentastor vm krijgt de sas HBA toegewezen, maar bij het starten van de vm, geeft esxi 5.1 update 2 en 5.5 update 1 de volgende melding:

Failed to start the virtual machine.
Failed to register the device pciPassthru0 for 2:0.1 due to unavailable hardware or software support

Tweakers.net & GoT RULEZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Topsecret

Topsecret

Got IT?

Verwijderd schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:22:
Voor 4 schijven kun je natuurlijk beter de onboard chipset SATA gebruiken ipv een addon-controller. Het ASRock-bordje vind ik zelf erg leuk en zou lange tijd bruikbaar moeten zijn door geringe omvang en passieve koeling. 4 schijven in RAID-Z is overigens niet de beste configuratie als het 4K schijven zijn. 5 disks in RAID-Z of 6 disks in RAID-Z2 is dan beter. 5400rpm ipv 7200rpm is over het algemeen ook beter, in combinatie met L2ARC of een grote RAM cache. 8GiB is wel erg weinig als je IOps performance wilt; wat van pas komt als je via iSCSI gaat werken.
CiPHER, bedankt voor je duidelijke antwoord. Ik ga voor de volgende build, omdat ik de IOPS nodig heb:

1x ASrock C2550D4I
16GiB ECC UDIMM geheugen om te beginnen
4x WD REDs van 3TB. Ik heb nog 2 WD REDs van 3TB al liggen
1 Samsung EVO 840 120GB SSD voor de L2ARC

De SSD sluit ik aan op de ingebouwde sata poort. De hardeschijven sluit ik direct aan op de H310 SAS HBA.

Tweakers.net & GoT RULEZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
thibautb schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 14:27:
Wat is het verschil eigenlijk tussen HBA controllers en SAS/SATA controllers, klopt het dat het die aanluiting is waarvan je van 1 kabel naar 4 sata ingangen kunt gaan?
Er is nogal wat spraakverwarring, maar kort door de bocht:

Onboard SATA controllers zijn AHCI Controllers, vaak, maar zeker niet altijd, hebben deze gewoon SATA aansluitingen. Deze controllers worden eigenlijk in alle besturingssystemen ondersteund, en werken eigenlijk het beste, omdat er eigenlijk geen bugs in de firmware / drivers kunnen zitten... Dit is zo ontzettend uitgekauwd dat het een lager risico met zich mee brengt dan SATA controllers die drivers nodig hebben.

AddOn kaarten zoals de M1015 zijn SAS HBA's. HBA staat voor Host Bus Adapters, wat eigenlijk niets betekend behalve... Host bus adapter... Het is een term die eigenlijk inhoudelijk niets betekend.

De naam word vaak geassocieerd met controllers die devices direct doorgeven aan het OS zonder tussenkomst van RAID(-firmware). HBA's worden vooral gebruikt voor Tape Devices omdat deze direct aangesproken dienen te worden door je OS (en backup software).

De M1015 is van oorsprong gewoon een RAID controller die RAID 0, 1 en 0+1 ondersteund, ook wel IR (Integrated Raid) mode genoemd). Het grappige is alleen dat deze controller ook een HBA modus ondersteund waarin de controller de devices doodleuk als een dom ding doorgeeft aan je OS. Dit word IT (Initiator Target) mode genoemd.

Voor ZFS is dit sterk aan te raden, omdat een schijf die bijvoobeeld bad sectors heeft, bij IR mode verwijderd word, maar bij IT mode gewoon aangesloten blijft op de controller.

@topsecret, VMware schakelt helemaal niets specifiek uit voor een specifiek device. Passthrough werkt helemaal buiten devicetypes om. Elk PCIe device (wat aan de goede specs voldoet tenminste qua PCIe versie ondersteuning enzo) is door te geven. Of het nou een LPT printerpoort controller is, of een HDMI capturekaart, zolang het ding de specifieke PCIe DMA functies ondersteund, zal het technisch gezien moeten werken.

VEEL, VEEL, VEEL vaker ligt het aan het BIOS/UEFI van je moederbord, waar gewoon smerige ACPI fouten in zitten, waardoor passthrough niet goed werkt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ik heb nog eens gekeken naar mijn NAS build.
En heb deze aangepast, het geheugen en voeding heb ik aangepast.
Er zal freenas opdraaien via usb stick en de hdd's zullen in een raidz1 draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A4-6300 Boxed€ 32,50€ 32,50
1ASRock FM2A78M-ITX+€ 74,-€ 74,-
3WD Green WD30EZRX€ 91,50€ 274,50
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 69,-€ 69,-
1Crucial Ballistix Sport BLS8G3D169DS3CEU€ 74,85€ 74,85
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 580,85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU

Dit geheugen is sneller en op 1,35v ipv 1,50v. Maar enkel met twee reepjes te krijgen. Als die A4 ook ECC ondersteunt, kun je ook dat overwegen. Zo niet dan denk ik dat je ook FM2 kunt heroverwegen of dat wel de beste keuze is. Nog steeds vrij duur en niet passief gekoeld.

Je kunt ook overwegen voor een bordje als deze te gaan: pricewatch: ASRock Q1900DC-ITX. Zit al een voeding op en is wel passief gekoeld. Kun je tot 4 schijven mee aansluiten. Enkel een 80W+ netvoeding heb je dan nog nodig. Ondersteunt geen ECC.

Blijf je bij drie schijven dan is zo'n setup wellicht veel interessanter; zuiniger en stiller en ook iets goedkoper. Wil je wel ECC RAM dan zou ik bij je huidige setup blijven en daar een unbuffered ECC RAM reepje (1x8GB) bij doen. Ben je ook lekker klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Normaal zal ik met mijn 3 hdd genoeg hebben alleen zal ik de nas af en toe eens gebruiken als htpc. Zal die CPU het dan wel kunnen trekken voor een 1080p video te tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lord4163
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-10 22:47
Stijnb_ schreef op dinsdag 26 augustus 2014 @ 19:56:
Normaal zal ik met mijn 3 hdd genoeg hebben alleen zal ik de nas af en toe eens gebruiken als htpc. Zal die CPU het dan wel kunnen trekken voor een 1080p video te tonen?
Geen probleem.
The Intel® Celeron™ J1900 boasts excellent performance including DX11 gaming on Intel® HD Graphics, plus a dedicated H.264 encoder for smooth HD video playback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-10 15:55
Hallo! Sorry dat ik als redelijke NASN00b inbreek, maar ik heb sinds een reboot vandaag last van een degraded volume in mijn RAIDZ opstelling met 3x 2TB WD Greens (gloedje nieuw, max een maand). Eén harde schijf lijkt de reboot niet te hebben overleefd, maakt nu verdachte geluiden en wordt niet meer herkend door FreeNAS.

Mijn vraag: kan ik in mijn ultieme n00bheid iets zó verkeerd hebben gedaan in FreeNAS dat dit mijn eigen schuld is, of heb ik hier zo goed als zeker gewoon te maken met een productiefoutje waardoor hij het begeven heeft? Ik deed geen gekke dingen op m'n NAS, maar de eerste tijd heeftie wel dag en nacht als een gek staan pruttelen om mijn serie en film collectie op niveau te brengen dmv nieuwsgroepen, transmission, couchpotato en sickbeard maar daar kan het niet stuk van gaan toch? En een sudo reboot moet hij neem ik aan ook slikken.

Nog magische diagnostische tests die ik kan runnen om te kijken waar het aan ligt of gewoon even contact opnemen met de leverancier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Even smart status controleren, die zal wel niet best zijn. Kan best zijn dat je schijf inderdaad overleden is, al die symptomen zijn typisch die van een falende schijf. Ik zeg garantieprocedure opstarten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
Ja SMART status kan ik dus niet checken omdat FreeNAS hem niet eens meer herkent. Lijkt alsof hij in de spin up failt en daarin blijft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Even in een andere pc proberen met een andere SATA kabel. Werkt dat ook niet? Lekker garantie aanvragen. Maar het klinkt alsof hij inderdaad overleden is bij de reboot. Een reboot is dan ook een echte hardware killer.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
Ik start die garantieprocedure wel, heb hier niet de hardware staan om zomaar een SATA bij te prikken. Heb hem geprobeerd met de SATA + voedingskabel van een schijf die het nog wel doet en dat bood geen soelaas. Lijkt me dan duidelijk. Ik dacht dat die WD Greens (toch gewoon consumentenschijven) juist die spindown/spinups wel aan moesten kunnen? i.t.t. server-grade hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In principe moeten ze dat gewoon aan kunnen maar jij hebt gewoon pech dat je nu net een maandag morgen exemplaar hebt. En die reboot heeft hem niet gesloopt maar als de hardware al wat aan het haperen is dan is een reboot wel vaak hetgeen dat hem uiteindelijk echt de das om doet. Zie je ook veel bij voedingen, de reboot is het moment dat hij het echt begeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Heb nu het bord gebruikt dat Chiper heeft aangeraden.
Ik kom zo een euro of 50 goedkoper uit.
Zal waarschijnlijk deze bestellen of is de andere setup toch die 50 euro meer waard?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 96,98€ 96,98
1Crucial CT102464BF1339€ 53,95€ 53,95
1Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V)€ 30,50€ 30,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is iets beter geheugen: pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS8G3N169ES4CEU

Officiëel iets duurder maar dezelfde prijs als je die ene shop niet meerekent. Aangezien je toch verzendkosten moet betalen voor de overige onderdelen waarschijnlijk niet of nauwelijks duurder.

Verder lijkt dit me een mooie setup. Goed toekomstbestendig ook omdat het geen geluid maakt en passief gekoeld is en mini-ITX is en met een low-power quadcore kun je genoeg leuke dingen doen nu en in de toekomst.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-09 14:27
thibautb schreef op zondag 24 augustus 2014 @ 21:58:
Weet iemand een behuizing voor 10 3.5 drives met aansluitingen, zoiets als een raid box maar dan dus met 10 aansluitingen liefst onder de 380 euro, het mag ook wel server rack zijn, moet niet. Die dan naar esata of usb 3.0 gaat. Ik kon niet echt iets bruikbaars vinden bij pricewatch.

Het is voor mijn nas uit te breiden met 30tb maar ik kan niet echt iets vinden dusja ik heb jullie hulp een beetje nodig... }:O
zoiets?

https://ri-vier.eu/rivier...6a-p-323.html?cPath=1_3_5

• MTDjassen
Stijnb_ schreef op woensdag 27 augustus 2014 @ 22:13:
Heb nu het bord gebruikt dat Chiper heeft aangeraden.
Ik kom zo een euro of 50 goedkoper uit.
Zal waarschijnlijk deze bestellen of is de andere setup toch die 50 euro meer waard?

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Q1900DC-ITX€ 96,98€ 96,98
1Crucial CT102464BF1339€ 53,95€ 53,95
1Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V)€ 30,50€ 30,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 517,58
Lijkt op mijn set-up, ziet er goed uit! Die van mij doet het als een zonnetje (afgezien van de WD Greens, waarvan er al één stuk is, maar dat is tough luck). Succes ermee!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Hier ben ik wederom met mijn build. Vanaf 1 juli reeds bezig e.e.a. uit te zoeken, waarvoor ik in het bijzonder CiPHER erg wil bedanken!

Mijn NAS heeft inmiddels een tweede thuis gevonden bij een vriend in de meterkast :9. Net terug van vakantie, dus nu de hoogste tijd om de DIY NAS te bestellen en te installeren. Wou een nieuwe DIY NAS niet een aantal weken laten draaien terwijl ik in het buitenland zit, wil hem toch even in de gaten houden de eerste dagen :X . Streven is om vandaag te bestellen, zodat zondag de boel kan draaien.

Ik zit met nog een paar laatste vraagjes:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5350 Boxed€ 50,-€ 50,-
1ASRock AM1H-ITX€ 47,05€ 47,05
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,85€ 62,85
1Cooler Master NA 90€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix BLT4G3D1608DT1TX0CEU€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,85€ 67,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,70

1. Ik heb in de bovenstaande build het geheugen er dubbel in omdat ik twijfel. Ik had eerst 1x 4Gb 1,5Volt, maar heb nu ook even 2x 4Gb op 1,3Volt erbij gezet. Welke raden jullie mij aan, en wat zijn de consequenties van het lagere voltage?

2. FreeNAS draait op een USB stick heb ik begrepen. Is dit aan te raden/stabiel genoeg? Of is een SSD noodzakelijk?

3. Ik ga vooralsnog met 2 schijven draaien. Hopelijk eind dit jaar uitbreiden naar 4x 4TB in RaidZ. Met 4 schijven zit mijn bord helemaal vol. Is het in de toekomst mogelijk (mocht ik een SSD of een extra schijf willen installeren) om een losse SATA-controller erin te bouwen en eventueel met een ATX voeding extra schijven te gaan gebruiken op dit bord? Ondersteund FreeNAS een simpele SATA-controller in dat geval?

Hopelijk kunnen jullie mij meer duidelijkheid geven, dan kan ik vandaag de bestelling de deur uit doen.

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

• GioStyle
1.) Ik zou 1x 8GB op 1,35V nemen. Dan kan je nog altijd later een reepje van 8GB erbij zetten.

2.) Ik draai ook FreeNAS op een USB stick, maar sinds een paar versies heeft FreeNAS een pool nodig om onder andere instellingen en logs van SMB kwijt te kunnen. Dat betekent als je maar 1 pool hebt die pool nooit in spindown kan. Daarvoor kan een ssd wel uitkomst bieden.

3.) Dat is mogelijk. Zoals een IBM M1015 in IT mode.

• 50Miles
GioStyle schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:25:
1.) Ik zou 1x 8GB op 1,35V nemen. Dan kan je nog altijd later een reepje van 8GB erbij zetten.

2.) Ik draai ook FreeNAS op een USB stick, maar sinds een paar versies heeft FreeNAS een pool nodig om onder andere instellingen en logs van SMB kwijt te kunnen. Dat betekent als je maar 1 pool hebt die pool nooit in spindown kan. Daarvoor kan een ssd wel uitkomst bieden.

3.) Dat is mogelijk. Zoals een IBM M1015 in IT mode.
Thx, maar wat is het voordeel van 1,35Volt? Zit dit alleen in de lagere voltage en daarmee zuinigere ram?

Ik ben van plan om vooralsnog 2 schijven beide als individuele volumes te installeren. Niet erg betrouwbaar, maar ik regel een back-up plan. Dit zijn twee pools toch? Uiteraard wil ik ze beide in spin-down hebben als het ding niets doet, dus zal ik een SSD moeten meenemen. Kan een extra USB ook als pool functioneren voor de SMB logs?

Werkt een kaartje als onderstaande ook i.p.v. een 100 euro+ kaart ;):
pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600

Edit: Als ik zonder een SATA kaartje namelijk met een SSD moet werken hou ik effectief 3 poorten over. Dat zou erg jammer zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door 50Miles op 28-08-2014 14:44 ]

• FireDrunk
Ligt aan het chipset, niet elk chipset is handig. Ze moeten vooral *echt* *native* AHCI zijn... Dat is het beste... (Dat is een M1015 niet eens hoor, dus staar je er niet blind op, maar het is een aanrader)

Even niets...

• GioStyle
50Miles schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:42:
[...]

Thx, maar wat is het voordeel van 1,35Volt? Zit dit alleen in de lagere voltage en daarmee zuinigere ram?

Ik ben van plan om vooralsnog 2 schijven beide als individuele volumes te installeren. Niet erg betrouwbaar, maar ik regel een back-up plan. Dit zijn twee pools toch? Uiteraard wil ik ze beide in spin-down hebben als het ding niets doet, dus zal ik een SSD moeten meenemen. Kan een extra USB ook als pool functioneren voor de SMB logs?

Werkt een kaartje als onderstaande ook i.p.v. een 100 euro+ kaart ;):
pricewatch: Conceptronic PCI Express Card SATA 600

Edit: Als ik zonder een SATA kaartje namelijk met een SSD moet werken hou ik effectief 3 poorten over. Dat zou erg jammer zijn.
Yep, voornamelijk zuiniger.

Een USB stick voor de logs is absoluut geen slim idee, omdat de logs continu wegschrijven. Dan is je USB stick binnen een paar weken of maanden kapot, omdat ie door zijn write cycles heen is. Een ssd moet niet, maar houd er rekening mee dat 1 van je pools niet in spindown kan.

Misschien kan je ook naar de alternatieven qua besturingssystemen kijken: ZFSGuru en NAS4Free. Volgens mij hebben die 2 daar geen last van (ik heb me er niet echt in verdiept).

• FireDrunk
Of je neemt een Sandisk Extreme Pro ofzo, dat zijn gewoon SSD's met een USB aansluiting. Daar kan je prima Logs op kwijt...
pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart

[ Voor 38% gewijzigd door FireDrunk op 28-08-2014 15:24 ]

Even niets...

• 50Miles
FireDrunk schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:23:
Of je neemt een Sandisk Extreme Pro ofzo, dat zijn gewoon SSD's met een USB aansluiting. Daar kan je prima Logs op kwijt...
pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 16GB Zwart
Een extern medium is als pool in te stellen? Kan ik stellen dat elk volume / ZFS schijfgroep een pool is, ongeacht of deze intern of extern is verbonden?

Deze oplossing spreekt mij wel aan, ik wil de vier SATA poorten die op het bord zitten eigenlijk vrij houden voor de schijven. Anders kom ik gelijk tot een stille 2,5inch hdd/ssd op een externe controller.
GioStyle schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 15:14:
[...]

Yep, voornamelijk zuiniger.

Een USB stick voor de logs is absoluut geen slim idee, omdat de logs continu wegschrijven. Dan is je USB stick binnen een paar weken of maanden kapot, omdat ie door zijn write cycles heen is. Een ssd moet niet, maar houd er rekening mee dat 1 van je pools niet in spindown kan.

Misschien kan je ook naar de alternatieven qua besturingssystemen kijken: ZFSGuru en NAS4Free. Volgens mij hebben die 2 daar geen last van (ik heb me er niet echt in verdiept).
Die SanDisk is geen USB stick? Is die echt significant anders?

Kan ik ook FreeNAS op een SSD installeren waarop vervolgens ook de log files worden gezet? Waarschijnlijk niet, anders had alleen een USB ook voldoende geweest 8)7 .

offtopic:
Excuses dat ik al zo lang aan het vragen ben, wil de build gewoon goed hebben voor de komende tijd, dit zijn de laatste zaken voordat ik hem bestel, wat waarschijnlijk morgenochtend wordt nu ik zit te dubben over een SSD/extra controller

[ Voor 41% gewijzigd door 50Miles op 28-08-2014 16:43 ]

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Ik gebruik een Gigabyte Brix met FreeNAS. FreeNAS staat bij mij op een usb-stick van 8GB, daar boot ie van. Na configuratie heeft ie denk ik welgeteld 8x geboot (ongeveer een jaar in gebruik). FreeNAS is zeer stabiel in mijn ervaring.

Je kunt het wel op een SSD installeren maar die SSD kun je dan voor niets anders gebruiken dan boot, maw: erg zonde en niet aan te raden. Ik heb er ook een SSD in zitten, daar staan de jails/apps op etc.

• FireDrunk
Ik ken FreeNAS niet goed genoeg om te zeggen of een goede USB stick alles kan bevatten...

Even niets...

• Kokmeister
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 06:39
Microsoft heeft tegenwoordig een leuk alternatief voor ZFS, ReFS + Storage spaces. Wellicht dat dit als een alternatief op de eerste pagina geplaatst kan worden. Dit is alleen beschikbaar op Server 2012.

Ben nu zelf bezig om mijn 'oude' server 2008 te upgraden naar 2012 en een SSD cache (SSD Tier) toe te voegen aan mijn bestaande array van harde disken.

• Kokmeister
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 31-08 06:39
Het nieuwe serverbord van Asus (P9A-I/C2550/SAS/4L ) is trouwens een gruwelijk bordje voor DIY nas bouwers. Avoton 4 core processor met een laag TDP, 4 netwerkpoorten en 16 (!) SATA/SAS poorten + 2 SATA poorten.

Nu nog wachten tot ie beschikbaar is in NL.

• 50Miles
Oké, ik installeer FreeNas op een USB stick.

Wat doe ik met de log files? Enige ervaringsdeskundigen die kunnen zeggen hoe ze het hebben opgelost?

• Stijnb_
Kan ik eigenlijk XBMC op freenas of nas4free installeren zodat ik mijn nas kan koppelen aan mijn tv?

• z1rconium
50Miles schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:57:
Oké, ik installeer FreeNas op een USB stick.

Wat doe ik met de log files? Enige ervaringsdeskundigen die kunnen zeggen hoe ze het hebben opgelost?
Logfiles staan op mijn SSD, samen met de rest van het systeem.
Stijnb_ schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 19:05:
Kan ik eigenlijk XBMC op freenas of nas4free installeren zodat ik mijn nas kan koppelen aan mijn tv?
Ja dat kan, al zou ik persoonlijk eerder voor Plex gaan.

• 50Miles
Dus de logs kunnen op hetzelfde medium als het OS. Dan kan ik de boel dus beter op een SSD installeren?

• z1rconium
usb-stick = bootvolume / readonly
ssd = data volume, staan mn apps en de rest van het systeem (ik gebruik verder geen raid/zfs e.d. ik wilde een low-resource systeem zonder een UI te hoeven gebruiken - webbased ).

Lees de docs van freenas: maak een usbstick met het OS en booten, wat netwerk instellingen en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
z1rconium schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 22:34:
usb-stick = bootvolume / readonly
ssd = data volume, staan mn apps en de rest van het systeem (ik gebruik verder geen raid/zfs e.d. ik wilde een low-resource systeem zonder een UI te hoeven gebruiken - webbased ).

Lees de docs van freenas: maak een usbstick met het OS en booten, wat netwerk instellingen en het werkt.
Doe ik! Ben nu klaar om te bestellen.

Laatste vraag, kan ik 1,35 volt DDR3 ram op de Asrock gebruiken? Zie niets in de handleiding staan. Is 1,35 volt en 1,5 volt beide mogelijk op het moederbord? Heb nog nooit eerder een build gedaan met 1,35 volt ram. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geheugen wat op 1.35v draait, draait 99/10 keer ook gewoon op 1.5v. Als het bord dus 1.5V aan kan hoef je je in principe niet druk te maken.

Andersom is wel lastig (Zoals een Intel NUC), wanneer het bord alleen 1.35v ondersteund, en je doet er een 1.5V module in...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
FireDrunk schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:37:
Geheugen wat op 1.35v draait, draait 99/10 keer ook gewoon op 1.5v. Als het bord dus 1.5V aan kan hoef je je in principe niet druk te maken.

Andersom is wel lastig (Zoals een Intel NUC), wanneer het bord alleen 1.35v ondersteund, en je doet er een 1.5V module in...
Thx! Ik ga de bestelling vanochtend eindelijk de deur uit doen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op vrijdag 29 augustus 2014 @ 10:37:
Dat is vaak voordat je in het BIOS 'XMP' hebt geactiveerd waardoor het de profielen gebruikt die in de SPD zijn opgeslagen.
Ook voor de Athlon 5350 geldt dit - 1,35v only. Ik dacht ook voor de J1900. In elk geval mijn SuperMicro X10SBA bordje: http://www.supermicro.nl/...rd/celeron/X10/X10SBA.cfm.

Bovendien; 1,5 volt is tegenwoordig gewoon ouderwets geheugen. De geheugenspec is niet veranderd maar de vooruitgang qua productieproces natuurlijk wel. Dus hedendaags zou 1,25v ook prima kunnen; maar 1,5v is niet meer van deze tijd. Met Crucial Tactical heb je ook DDR3/1600 1,35v op CAS8 dus dat is supersnel geheugen; CAS9 is normaal en vaak ook DDR3/1333. Dus de 1,5v tijd kunnen we wat mij betreft achter ons laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
Vandaag FreeNAS op USB stick geinstalleerd. Hierbij kwam ik tot een Mountroot Error 19.

Uiteindelijk opgelost door USB 3.0 support in de bios uit te schakelen. Heb de AsRock AM1H-ITX.

Misschien een tip voor anderen? Is dit een bekend probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
Vraagje: Ik draai FreeNAS op een vrij slechte kwaliteit gratis verkregen USB-stick. Is dit onverstandig of maakt het eigenlijk allemaal weinig uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
FreeNAS wordt in memory geladen na het booten, alleen wijzigingen wordt weggeschreven, en log files.

Zorg dat je een backup maakt van je settings. Deze heb ik enkele weken geleden getest door een kapotte USB stick, terugzetten van je gegevens gaat er prima mee.

Na een restore moest ik alleen de pools even opnieuw importeren en alles draaide weer.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VorCha
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 21:36
MTDjassen schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:50:
Vraagje: Ik draai FreeNAS op een vrij slechte kwaliteit gratis verkregen USB-stick. Is dit onverstandig of maakt het eigenlijk allemaal weinig uit?
Zorg dat je een backup hebt van de configuratie, dat in de eerste plaats.
FreeNAS werkt (grotendeels) vanuit een ramdisk, zolang het systeem niet reboot, zijn er weinig tot geen problemen te verwachten. Maar als de usb-stick niet meer bootable blijkt, gooi die dan weg, pak een nieuwe en herstel door middel van je backup van de configuratie.

Sowieso is er geen gevaar voor je data disks, data van en naar de data storage gaat niet via de usb stick. Mocht je usb-stick niet meer bootable zijn dan kun je de data storage importeren bij een nieuwe install.

De configratie backup is vooral handig voor al die shares en users die je ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTDjassen
Alright thanks. Heb de config even gebackupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 50Miles
50Miles schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:24:
Inmiddels ben ik dankzij de hulp van meerdere Tweakers een heel eind in het migratieproces van mijn Synology naar DIY-NAS. Alleen nog even de volgende vraag:

Synology heeft in de webinterface "File Station". Hiermee is het erg makkelijk om bestanden van bijvoorbeeld de Downloads map naar de map Series te kopieren. Hoe pak ik dit bij Freenas aan? Als ik via windows ga kopieren, dan gaat het bestand in mijn beleving: "FreeNAS Downloads -> Lokale Laptop - > FreeNas Series.

Niet erg efficiënt dus. Hoe is dit op te lossen? FTP gebruiken o.i.d? Iemand die me hier wat meer over kan vertellen?
Even een oude quote van mijzelf. Als ik van een ZFS dataset naar een andere ZFS dataset kopieer, dan gaat dat via mijn werkstation als ik gebruik maak van SMB.

Weet iemand hoe dit met NFS zit?

Hoe gaan anderen om met het verplaatsen van bestanden, bijvoorbeeld van de download map naar een andere map?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
SMB is slim genoeg dat als dingen van dezelfde schijf afkomen, dat er een pointertje verlegd word, maar dit hangt wel een klein beetje af van de Samba versie en je fs wat er onder ligt... Geen idee eerlijk gezegd hoe ZFS daar mee omgaat.

* FireDrunk draait SabNZBd gewoon native, dus verplaatsen van data gaat altijd vrijwel instant...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimPie Vink
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-04-2023
Hallo allemaal,
Ik ben bezig een NAS samen te stellen, heb dit topic al voor een tijdje gevolgd en veel geleerd. Het enige probleem is dat ik in de Kalahari, South Afrika woon en dus de componenten wat moeilijker kan verkrijgen.
Purpose van deze NAS word de veilige opslag in een Raidz2 van onderzoeksgegevens. Hiervoor heb ik voor nu de volgende componenten samengesteld:
  • ASRock Pro 3 Intel Z87 Chipset Motherboard - Socket 1150
  • 1x Cooler Master 550 GXII Series 550W 80+Power Supply - Black
  • 1x Fractal Design Define R4 Chassis - Titanium
  • 1x Intel Core i3 4350 Processor 3.60Ghz 4MB Cache SKT 1150
  • 5x Western Digital Green 4TB Computers
  • 1x Corsair VengeancePro Series A - 16GB (2x8GB) DDR3 DRAM Desktop Memory - 1600Mhz
Wat vooral erg moeilijk te krijgen in SA (online shops) is een moederbord wat bij een NAS systeem past omdat bijna niemand hier zelfbuilds doen. Ik had het liefste een ASrock 2550D4I. Ooko het RAM is een beetje moeilijk, aangezien ik byna nergens EEC kan krijgen.

Maargoed, wat vinden jullie van deze opstelling? Ik haal de meeste onderdelen van www.comx.co.za of van www.takealot.com. Of denken jullie dat het beter is alles via eBay te bestellen (en te maken te krijgen met hoge import kosten).

Baie dankie,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Foute post

[ Voor 96% gewijzigd door Stijnb_ op 07-09-2014 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XAEROCOOL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-10 14:39
Kokmeister schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 18:39:
Het nieuwe serverbord van Asus (P9A-I/C2550/SAS/4L ) is trouwens een gruwelijk bordje voor DIY nas bouwers. Avoton 4 core processor met een laag TDP, 4 netwerkpoorten en 16 (!) SATA/SAS poorten + 2 SATA poorten.

Nu nog wachten tot ie beschikbaar is in NL.
Ik ben geinteresseerd in dit bord , maar ik heb gelezen dat FreeNAS de SAS controllers niet herkent, zou dit een probleem zijn als ik ZFS wil gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
TimPie Vink schreef op zaterdag 06 september 2014 @ 14:36:

Maargoed, wat vinden jullie van deze opstelling? Ik haal de meeste onderdelen van www.comx.co.za of van www.takealot.com. Of denken jullie dat het beter is alles via eBay te bestellen (en te maken te krijgen met hoge import kosten).

Baie dankie,
De voeding kan wel wat beter, huidige is niet al te best.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@XAEROCOOL: Als je wilt dat ZFS die poorten kan gebruiken, is het een probleem als je ze niet kunt gebruiken; maar die logica snap je denk ik zelf ook wel? De grote vraag is of een update van FreeNAS oid ervoor kan zorgen dat de controller alsnog gaat werken onder jouw platform van keuze. Het begin zou zijn om uit te zoeken welke controller er precies op dat bordje zit; ik kon niet zo gauw de specs op de site van Asus vinden. Als je de controllerchip kent kun je gaan zoeken of deze wordt ondersteunt door FreeBSD. Daarna welke versie van BSD FreeNAS biedt.
Pagina: 1 ... 157 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.