Heb je niet gewoon 2 SATA-600 poorten en 4 SATA-300 poorten, en zitten de REs op de 600 poorten en de Reds op de 300 poorten?
Dank voor het meedenken, de documentatie van HP is daar niet helemaal consistent mee want de documentatie van de server zelf die zegt eigenlijk dat ze slechts 300 aan kunnen terwijl de documentatie van de controller op zich zegt dat 600 de max is.Xudonax schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 19:47:
Heb je niet gewoon 2 SATA-600 poorten en 4 SATA-300 poorten, en zitten de REs op de 600 poorten en de Reds op de 300 poorten?
De drives zitten met z'n 3-en in één disk enclosure op dezelfde controller zonder enige verwijzing dat niet alle poorten dezelfde snelheid zouden hebben (het is een mini SAS naar SATA constructie volgens mij) en de RE rapporteert dus wel 600 te gebruiken.
Edit:
Jullie zouden weleens gelijk kunnen hebben, de documentatie van de losse controller (ik heb een embedded) zegt:
Up to 6Gb/s SATA drive support (600MB/s bandwidth per physical link)
x2 6Gb/s SATA physical links (compatible with 3Gb/s SATA )
NOTE: Two SATA ports will be running at 6Gb/s and reaming ports will
be running at 3Gb/s
Lichtelijk vreemd maar dank voor de hulp! Zal eens kijken of ik de schijven wellicht even opnieuw in de enclosure zet om de RED's op 600 te krijgen omdat dit mijn primaire schijven zullen zijn... De vraag is of ik echt verschil zal merken
Kan één van jullie mij nog vertellen wat aan te bevelen is qua APM?
Edit 2:
De schijven omgedraaid en de RED's staan nu inderdaad op 600 en de RE op 300
[ Voor 33% gewijzigd door Rctworld op 25-01-2014 21:14 ]
Zijn de RE dingen dan niet héél stiekem SAS2 (aka 6Gbps) terwijl de Reds gewoon een SATA2 verbinding aangeboden krijgen door je controller? Dat is de enige logische verklaring die ik dan durf te geven...
Ik denk dat je in deze FreeBSD en DragonflyBSD niet moet onderschatten. Hun manier van ontwikkelen is heel anders dan die van Linux net als hun licentie. Hun licentie leent zich veel beter voor commercieel gebruik dan de GPL. Hoewel het me hier eigenlijk niet om ging is het trouwens wel een belangrijk punt om bij stil te staan. Hoe goed doen ZFS en btrfs het eigenlijk op dit vlak? Ik denk dat het bij ZFS nu wel goed zit sinds ze alles gezamenlijk zijn gaan doen (OpenZFS), geen idee hoe dat met btrfs zit...Demoniac schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 22:23:
Het verschil tussen Linux en Dragonfly is echter dat op Linux inmiddels zoveel commerciële producten gebouwd zijn, dat als die ontwikkeling dreigt te gaan stagneren, er nog wel een paar multinationals zijn die er in kunnen en willen investeren. Dat zie ik bij DragonflyBSD niet echt terug.. Anderzijds ben ik nooit vies geweest van het uitproberen van minder gebruikelijke OS'en, dus misschien moet ik het ook maar eens installeren
Nee, het waren schijnbaar toch alleen de eerste twee sloten die 600Mbps haddenXudonax schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 22:51:
Zijn de RE dingen dan niet héél stiekem SAS2 (aka 6Gbps) terwijl de Reds gewoon een SATA2 verbinding aangeboden krijgen door je controller? Dat is de enige logische verklaring die ik dan durf te geven...
Ik ben nu al heel de avond bezig C3/C6 states aan de praat te krijgen... In het BIOS staat alles op C6 maar de console van FreeNAS blijft aangeven dat C2 het hoogste is... Voor zover ik kan zien moet een XEON E3-1220V2 toch gewoon C6 kunnen doen of moet ik hiervoor in het OS wat aanpassen om dit te laden? Als ik C2 uitschakel zie ik in ieder geval wel in het OS dat die niet beschikbaar is dus het lijkt geen vast gegeven wat ik terugkrijg van sysctl.
Heb op internet wel heel wat kunnen vinden over het tunen van de power settings maar die gaan er allen vanuit dat het OS de C-states al juist binnen krijgt en dat lijkt op één of andere manier niet goed te lukken
[ Voor 11% gewijzigd door Rctworld op 26-01-2014 01:27 ]
Ik denk dat je die update aardig onderschat. Maar we zullen zien...FireDrunk schreef op vrijdag 24 januari 2014 @ 22:26:
Die Celeron J1900 net zo snel als een i5-1410??? Dat wil ik zien... Die Celeron is eigenlijk gewoon een Atom CPUtje wat een updateje gekregen heeft.
Of ik overschat de i5-1410 natuurlijk
Even niets...
Ik zit nu al een tijdje te kijken naar een energie zuinige NAS voor het opslaan van data maar tevens het transcoden van 1080P ism Plex. Mijn hoop was de DS412play, maar softwarematig wordt dit voor ism Plex niet ondersteund. SPDIF zou top zijn ism met spotify (maar volgens mij draait dit niet op freenas/freebsd)
Belangrijk:
data voor films & series
transcode 1080P ism plex
stil
energiezuinig
klein
SPDIF ivm muziek
Daarom maar een setup gemaakt. Volgens mij voldoet hij aan mijn eisen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Belangrijk:
data voor films & series
transcode 1080P ism plex
stil
energiezuinig
klein
SPDIF ivm muziek
Daarom maar een setup gemaakt. Volgens mij voldoet hij aan mijn eisen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3 4340 Boxed | € 132,- | € 132,- |
1 | ASRock Z87E-ITX | € 121,70 | € 121,70 |
1 | Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB | € 131,87 | € 131,87 |
1 | Antec ISK 110 Vesa | € 76,82 | € 76,82 |
1 | Scythe Kozuti 40mm Super-Low Profile | € 25,60 | € 25,60 |
1 | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 57,- | € 57,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 544,99 |
Plex is toch vooral Client -> Server, en niet een remote player? OF kan dat met Plex tegenwoordig ook?
Want anders zie ik niet zo goed waarom SPDIF meegenomen zou moeten worden in de vergelijking?
Over je lijstje: Je moederbord is nogal overkill? Waarom Z87? Of is dat het enige bord met SPDIF in ITX formaat?
Nee dus:
pricewatch: ASRock Intel H81 H81M-ITX
Want anders zie ik niet zo goed waarom SPDIF meegenomen zou moeten worden in de vergelijking?
Over je lijstje: Je moederbord is nogal overkill? Waarom Z87? Of is dat het enige bord met SPDIF in ITX formaat?
Nee dus:
pricewatch: ASRock Intel H81 H81M-ITX
[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 26-01-2014 11:42 ]
Even niets...
Thanks! Moederbord heb ik totaal geen verstand van.Ik zag de Z87 goed uit tests komen, dus die gekozen. Jouw keuze scheelt weer een paar tientjes.
SPDIF is voor audio voor mijn muziek collectie+spotify. Die loopt ook nu nog van mijn desktop naar mijn versterker en is dus niet voor het afspelen voor het geluid van films. Dat doet mijn smart TV.
Leuker was geweest dat dat ook via de spdif-out van mijn tv zou kunnen lopen, maar gezien de analoge versterker gaat dat niet lukken ivm software TV & volume. Daarnaast moet het ook energiezuiniger kunnen, dus dacht neem dit gelijk mee.
Maar zit nu helemaal te twijfelen om de mediaspeler te omzeilen en deze nas direct aan de TV te hangen met HDMI + spdif naar analoge versterker. De situatie nu is dat plex transcoded films voor mijn smart tv. Mijn smart tv zit vast aan gebruik van een plexserver en vind het zelf erg relax werken. Maar misschien moet ik even mijn hele setup herzien. Keuzes !
SPDIF is voor audio voor mijn muziek collectie+spotify. Die loopt ook nu nog van mijn desktop naar mijn versterker en is dus niet voor het afspelen voor het geluid van films. Dat doet mijn smart TV.
Leuker was geweest dat dat ook via de spdif-out van mijn tv zou kunnen lopen, maar gezien de analoge versterker gaat dat niet lukken ivm software TV & volume. Daarnaast moet het ook energiezuiniger kunnen, dus dacht neem dit gelijk mee.
Maar zit nu helemaal te twijfelen om de mediaspeler te omzeilen en deze nas direct aan de TV te hangen met HDMI + spdif naar analoge versterker. De situatie nu is dat plex transcoded films voor mijn smart tv. Mijn smart tv zit vast aan gebruik van een plexserver en vind het zelf erg relax werken. Maar misschien moet ik even mijn hele setup herzien. Keuzes !
Als je toch een dergelijke systeem aanschaft zou ik gaan voor een NAS/HTPC combinatie. Waarom de server laten transcoden via Plex als je ook gewoon de film rechtstreeks via HDMI op de tv kan bekijken.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Om de TV te gebruiken ipv additionele kastjes. Ik erger mij er ook aan dat ik 3 kastjes heb om iets te kunnen kijken/doen: Wii, humax decoder, htpc. En dan heeft mijn TV ook nog SmartTVTsurany schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:05:
Als je toch een dergelijke systeem aanschaft zou ik gaan voor een NAS/HTPC combinatie. Waarom de server laten transcoden via Plex als je ook gewoon de film rechtstreeks via HDMI op de tv kan bekijken.
Maar waarom heb je dan nog SPDIF nodig op je server? Als je Smart TV de muziek over WiFi / Ethernet binnen haalt en afspeelt, kan je toch gewoon je TV aan je versterker hangen via de spdif uitgang van je TV?
Daar heeft je server geen SPDIF voor nodig?
Even niets...
Dan moet de tv aanstaan om wat digitale muziek te luisteren. Onder het mom energiezuinig is dat weer een stap extra.
Verwijderd
Tsurany schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:05:
Mee eens.
Kwaliteit van Smart TV is ruk vergeleken met NAS/HTPC en HTPC is beter future proof i.v.m. codecs.
Maar wat wil je dan? Via de Smart TV de server aanzwengelen om via SPDIF muziek te gaan afspelen op je versterker?
Welke software wil je daarvoor gaan gebruiken die je Smart TV snapt? Een browser? Lijkt me niet echt handig werken...
Welke software wil je daarvoor gaan gebruiken die je Smart TV snapt? Een browser? Lijkt me niet echt handig werken...
Even niets...
Dat klopt, maar dan moet de TV blijven aanstaan als ik muziek wil luisteren. Dan is het idee van de energiezuinig(ere) opstelling ook weg. Daarnaast draait spotify (nog) niet op LG modellen eerder dan 2013.FireDrunk schreef op zondag 26 januari 2014 @ 12:40:
Maar waarom heb je dan nog SPDIF nodig op je server? Als je Smart TV de muziek over WiFi / Ethernet binnen haalt en afspeelt, kan je toch gewoon je TV aan je versterker hangen via de spdif uitgang van je TV?
Het codec verhaal ism future proof maakt niet uit. Plex converteert naar afspeelbaar formaat.
In ieder geval weer wat voer om overna te denken. Thanks voor alle input.
Plex converteert ja, maar alleen voor Plex clients (of DLNA clients). Als je versterker geen Plex client heeft, wie gaat dan het geluid afspelen?
Plex Server zelf speelt niks af, en ik zou niet weten of een Plex client installeren op je server kan.
Je zult dus nog een client moeten hebben ergens
Plex Server zelf speelt niks af, en ik zou niet weten of een Plex client installeren op je server kan.
Je zult dus nog een client moeten hebben ergens
Even niets...
De NAS? Daarom de spdif uit, zodat ik nog muziek kan streamen via een programma op de NAS (spotify, webradio, flacplayer) zonder dat er iets anders aan hoeft te staan. Het hoeft niet allemaal via plex te verlopen op de NAS. Het gaat erom dat ik zo min mogelijk apparaten aan wil staan die het liefst zo energie zuinig zijn. Wat er op de apparaten draait maakt mij verder niet uit.
Oh wacht, ik was in de veronderstelling dat je FreeBSD/FreeNAS wilde draaien
Maar je hebt nog helemaal niets over het OS gezegd
Onder windows kan dat inderdaad prima, gewoon een tobo, muis en monitor eraan en gaan met de banaan

Maar je hebt nog helemaal niets over het OS gezegd
Onder windows kan dat inderdaad prima, gewoon een tobo, muis en monitor eraan en gaan met de banaan
Even niets...
Hallo allemaal,
Ik zoek een NAS voor mijn stief vader, alleen had hij hiervoor een aantal eisen:
-Het systeem moet zuinig zijn
-De data moet veilig zijn, dat als 1 disk crasht dat de andere schijf deze dat nog heeft
-Het systeem moet minimaal 3-4TB hebben.
-Ik heb niet echt een budget, maar echt niet duurder dan 500 denk ik
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zelf ben een leek met NAS, computers bouwen kan ik wel...
Dit is mijn lijstje:
Ik denk dat ik heel wat fout heb, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...
Als OS wil ik windows gebruiken, lekker makkelijk.
Ik zoek een NAS voor mijn stief vader, alleen had hij hiervoor een aantal eisen:
-Het systeem moet zuinig zijn
-De data moet veilig zijn, dat als 1 disk crasht dat de andere schijf deze dat nog heeft
-Het systeem moet minimaal 3-4TB hebben.
-Ik heb niet echt een budget, maar echt niet duurder dan 500 denk ik
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik zelf ben een leek met NAS, computers bouwen kan ik wel...
Dit is mijn lijstje:
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 33,95 | € 33,95 |
1 | ASRock Intel H81 H81M-DGS | € 38,48 | € 38,48 |
1 | Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB | € 68,- | € 68,- |
1 | Codegen 4U-500 | € 64,70 | € 64,70 |
1 | Crucial CT2KIT12864BA1339A | € 30,88 | € 30,88 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 51,- | € 51,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 287,01 |
Ik denk dat ik heel wat fout heb, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen...
Als OS wil ik windows gebruiken, lekker makkelijk.
daniel96 schreef op zondag 26 januari 2014 @ 17:52:
Verwijderd
Als je 3-4TB bruikbare opslag wilt hebben, heb je meer hardeschijven nodig. Ik raad de Seagate 7200.14 af; dit is een luidruchtige en onzuinige hardeschijf. Wel snel, maar b.v. een Green 4TB is maar net iets langzamer maar wel véél stiller en minimaal de helft lager energieverbruik.
Stel je zou twee keer WD Green 4TB in een mirror plaatsen, is dat wat? Lekker simpel en slechts twee schijven dus ultra zuinig.
Heeft je stiefvader een 19" rack thuis, anders snap ik de 4U behuizing niet zo. En als het al rackmounted wordt, waarom dan 4U? Past ook in 1U lijkt me.
Bedenk wel dat Windows in principe geen bescherming biedt voor je bestanden. De mirorring kun je niet op vertrouwen; de backup wordt je echte bescherming. Dus je kunt ook voor een enkele 4TB schijf gaan en alleen een externe behuizing met 4TB schijf, dat is wellicht nog beter omdat een mirror je mogelijk schijnveiligheid biedt en dat in de praktijk ten koste gaat van de backup.
Stel je zou twee keer WD Green 4TB in een mirror plaatsen, is dat wat? Lekker simpel en slechts twee schijven dus ultra zuinig.
Heeft je stiefvader een 19" rack thuis, anders snap ik de 4U behuizing niet zo. En als het al rackmounted wordt, waarom dan 4U? Past ook in 1U lijkt me.
Bedenk wel dat Windows in principe geen bescherming biedt voor je bestanden. De mirorring kun je niet op vertrouwen; de backup wordt je echte bescherming. Dus je kunt ook voor een enkele 4TB schijf gaan en alleen een externe behuizing met 4TB schijf, dat is wellicht nog beter omdat een mirror je mogelijk schijnveiligheid biedt en dat in de praktijk ten koste gaat van de backup.
Ik had geen idee wat voor behuizing ik moest kiezen... Dacht dat zoiets aangeraden werd. Ik moet even kijken hoe duur dat dan zou worden. Een goedkope processor word aangeraden toch?
Verwijderd
Aangeraden.. nouja de processor is prima geschikt voor lichte taken, dus aangeraden vooral omdat hij zo goedkoop is.
Behuizing die je gekozen hebt is voor een server in een datacentrum; zogenaamde rackmounted behuizingen. Als dit een computer is die 'normaal' in de huiskamer/meterkast of onder het bureau komt te staan, wil je denk ik geen rackmounted. Opzich kun je de goedkoopste behuizing nemen van twee tientjes. Bij voorkeur geschikt voor Micro-ATX; die zijn wat minder hoog/groot.
Behuizing die je gekozen hebt is voor een server in een datacentrum; zogenaamde rackmounted behuizingen. Als dit een computer is die 'normaal' in de huiskamer/meterkast of onder het bureau komt te staan, wil je denk ik geen rackmounted. Opzich kun je de goedkoopste behuizing nemen van twee tientjes. Bij voorkeur geschikt voor Micro-ATX; die zijn wat minder hoog/groot.
Hmm, heb 't nog ff nagevraagd en ik heb de lijst geupdate:
Aantal vragen:
-Is 2GB genoeg?
-ALs ik mijn data veilig wil hebben, wat voor RAID moet ik dan hebben? Is hiervoor een harde schijf control voor nodig?
-Is 300watt aan voeding genoeg?
-Is deze voeding uberhaupt goed?
Ik heb 't liefst een zo'n klein mogelijke behuizing, Is mini ITX daar goed genoeg voor?
Weet iemand hoeveel de energiekosten per maand zou worden met deze NAS? (de PC staat 24 uur per dag aan..)
Ik hoor 't graag van jullie
1 | Intel Celeron G1820 Boxed | € 33,95 | € 33,95 |
1 | ASRock Intel H81 H81M-DGS | € 38,48 | € 38,48 |
2 | WD Green WD20EZRX, 2TB | € 70,95 | € 141,90 |
1 | Fractal Design Node 304 Zwart | € 65,- | € 65,- |
1 | Crucial CT2KIT12864BA1339A | € 30,88 | € 30,88 |
1 | Huntkey Jumper 300G | € 58,90 | € 58,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 369,11 |
Aantal vragen:
-Is 2GB genoeg?
-ALs ik mijn data veilig wil hebben, wat voor RAID moet ik dan hebben? Is hiervoor een harde schijf control voor nodig?
-Is 300watt aan voeding genoeg?
Ik heb 't liefst een zo'n klein mogelijke behuizing, Is mini ITX daar goed genoeg voor?
Weet iemand hoeveel de energiekosten per maand zou worden met deze NAS? (de PC staat 24 uur per dag aan..)
Ik hoor 't graag van jullie
19" rack...? Daar Ikea toch een tafeltje voorVerwijderd schreef op zondag 26 januari 2014 @ 18:05:
Voorbereid op de toekomst lijkt mij dit. (alhoewel een 4 U wel heeeel ver voorbereid lijkt gezien de wensenlijst)
Maar even een andere vraag:
Gezien de beperkte wensen...
Wat is er "mis" met kant-en-klare NASjes als QNAP, Synology, ...
[ Voor 13% gewijzigd door ]Byte[ op 26-01-2014 19:08 ]
Verwijderd
Ja als hij toch Windows gaat draaien heeft zelfbouw ook niet zoveel zin. Zelfbouw is juist leuk omdat je dan het veel betrouwbaardere ZFS kunt draaien. Wil je dat niet dan valt denk ik het grootste voordeel van zelfbouw versus kant en klaar wel weg. Dus overweeg dan ook Synology enzo.
Sla je dit advies in de wind en ga je voor een RAID1 of RAID5 configuratie, dan heb je in feite een schijnveiligheid gecreëerd omdat je denkt dat je beschermd bent, terwilj je eigenlijk heel ouderwetse software gebruikt die ook eigenlijk niet meer compatible is met de hardeschijven van nu.
Als je het simpel wilt houden en Windows is jouw ding, dan is dat prima. Maar denk niet dat je je data dan goed beschermd is. De enige bescherming komt van je backup.
Jazeker, voor normale filesystems zoals NTFS helemaal. Ga je ooit ZFS draaien dan is het erg weinig. Maar mocht dat het geval zijn kun je het geheugen vervangen door een 8GiB reepje.-Is 2GB genoeg?
Als je je data veilig wilt hebben, moet je geen RAID draaien en geen Windows, want die bieden niet voldoende veiligheid voor je data. De enige manier om je data redelijk te beschermen op deze platforms is het gebruik van backups. Dus geen RAID, maar enkel een backup disk ter ondersteuning.-ALs ik mijn data veilig wil hebben, wat voor RAID moet ik dan hebben? Is hiervoor een harde schijf control voor nodig?
Sla je dit advies in de wind en ga je voor een RAID1 of RAID5 configuratie, dan heb je in feite een schijnveiligheid gecreëerd omdat je denkt dat je beschermd bent, terwilj je eigenlijk heel ouderwetse software gebruikt die ook eigenlijk niet meer compatible is met de hardeschijven van nu.
Als je het simpel wilt houden en Windows is jouw ding, dan is dat prima. Maar denk niet dat je je data dan goed beschermd is. De enige bescherming komt van je backup.
Volgens mij wel ja. En met 300W kun je minimaal 10 schijven laten opspinnen met een 100W basissysteem. Dus je hebt een extreem grote marge. Voor het systeem zoals het er staat is 100W voeding ook voldoende. Als je heel zuinig wilt kun je bijvoorbeeld PicoPSU overwegen. Dat is het beste, maar werkt alleen als je systeem een lage piekbelasting kent. <100W is het beste, of <160W maar dan heb je een dure +12V adapterblok nodig.-Is 300watt aan voeding genoeg?
Pak in zo'n geval een Synology. Bij gebrek aan kennis zijn dat wel de meest makkelijke apparaten om te bedienen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Heb eindelijk wat knopen doorgehakt en onderdelen voor een deftige ZFS NAS aangeschaft. Ik ben er alleen nog niet helemaal over uit hoe ik mijn mediastreaming zou gaan regelen. Ik heb namelijk een tweede NAS op de glasvezel in Nijmegen staan waardoor ik via FTP/XBMC (RPi) films en series naar mijn receiver in Delft stuur. Dit werkt erg goed voor films en series (tot 1080p) maar voor muziek vind ik XBMC toch niet zo prettig werken. Vooral met het maken van gedeelde playqueues reageerd de webinterface vaak slecht is is deze onoverzichtelijk. Daarom had ik bedacht over te stappen naar Plex. Echter is het mij nog niet gelukt om films van de ftp server in Nijmegen te benaderen via de Plex server (test in windows) Ik heb geprobeerd de ftp als netwerkdrive te mappen in windows en dan is deze wel selecteerdbaar met Plex maar op het moment dat ik mijn library dan update gaat hij proberen alle films te downloaden.
Ik wil op mijn nieuwe nas FREENAS gaan draaien.
Heeft een van jullie misschien een tip om mijn setup beter te maken?
Dit is hem trouwens uiteindelijk geworden:
Ik wil op mijn nieuwe nas FREENAS gaan draaien.
Heeft een van jullie misschien een tip om mijn setup beter te maken?
Dit is hem trouwens uiteindelijk geworden:
1 | ASRock C2550D4I | € 246,50 | € 246,50 |
1 | BitFenix Phenom Mini-ITX Wit | € 66,25 | € 66,25 |
1 | BitFenix Spectre All White, 230mm | € 10,78 | € 10,78 |
1 | Crucial CT2KIT102472BD1339 | € 146,49 | € 146,49 |
1 | Kingston DataTraveler Mini Fun G2 8GB Rood | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 470,02 | |
12 | WD Green WD40EZRX, 4TB | € 135,- | € 1.620,- |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 51,- | € 51,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.671,- |
[ Voor 61% gewijzigd door TrsvK op 27-01-2014 04:23 ]
@TrsvK, Mooie build, ben benieuwd naar je resultaten! (of de CPU die schijven het vuur aan de schenen kan leggen vooral
)
Waarom maak je niet een VPN verbinding? FTP is zo'n waardeloos ouderwets protocol. Je kan op beide locaties een routertje neerzetten met DD-WRT welke OpenVPN ondersteunt, dan kan je heel makkelijk gewoon NFS doen over de VPN verbinding vanuit XBMC.
Waarom maak je niet een VPN verbinding? FTP is zo'n waardeloos ouderwets protocol. Je kan op beide locaties een routertje neerzetten met DD-WRT welke OpenVPN ondersteunt, dan kan je heel makkelijk gewoon NFS doen over de VPN verbinding vanuit XBMC.
Even niets...
@TrsvK:
Er passen 6 schijven in de kast, waar laat je de overige 6?
Ik ben benieuwd of er een alternatief is voor de Intel RAID Controller SASUC8I. Ik had die eigenlijk graag willen hebben om die RocketRaid die ik nu heb te vervangen. Vorige week ben ik nl van Ubuntu naar CentOS 6.5 overgegaan en de driver loopt niet lekker onder CentOS. Om de haverklap kiept ie er een disk uit en is mijn array gebroken. Na een reboot is alles wieder gut... moet aan de driver liggen want onder Ubuntu deed ie dat niet.
Die SASUC8I heeft linux kernel support dus doet het out of the box zonder drivers die ik steeds zelf moet compileren na een kernel update enzo. Vandaar. Maar die kaart lijkt slecht leverbaar. De online shops geven aan dat het tot 10 dagen dan duren. Weet iemand een vergelijkbare kaart die 'plug&play' is onder Linux?
Die SASUC8I heeft linux kernel support dus doet het out of the box zonder drivers die ik steeds zelf moet compileren na een kernel update enzo. Vandaar. Maar die kaart lijkt slecht leverbaar. De online shops geven aan dat het tot 10 dagen dan duren. Weet iemand een vergelijkbare kaart die 'plug&play' is onder Linux?
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Gebruik je RAID of juist niet? Want anders moet je andere firmware flashen (IT vs IR firmware)
Even niets...
Dat is toch juist niet op de Intel versie? Ik gebruik btw gewoon jbod. Tot vorige week was het nog een RAID6 met MDADM, maar omdat ie toch steeds borkte, ben ik eerder dan gepland naar ZFS over gestapt. En als ik een andere controller neem, moet ik sowieso die hele array weer opnieuw doen, want de RocketRaid 'prepared' de schijven eerst waardoor er denk ik een signature op staat waar een andere kaart weer niets mee kan. Maakt niet uit, alle films zijn toch weg maar mijn muziek is gered. Films download ik wel weer...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Er zijn voor bijna al die controllers zowel IT als IR firmware versies te krijgen. Default worden ze bijna allemaal geleverd met IR firmware. 'Gewoon'' JBOD bestaat niet...
Als je nu RocketRaid hebt zul je denk ik toch je array opnieuw moeten aanmaken op elke willekeurige andere controller die je gebruikt...
Als je nu RocketRaid hebt zul je denk ik toch je array opnieuw moeten aanmaken op elke willekeurige andere controller die je gebruikt...
Even niets...
Ik had het omgedraaid
Die Intel moet je idd flashen om jbod te kunnen gebruiken (en dat wil ik) en de LSI versie niet. Maar die LSI versie is aanzienlijk duurder. Maar ik vroeg me af of er nog meer van dit soort kaarten zijn, al dan niet met diezelfde chipset. Eentje die ook standaard onder Linux draait.
Daar had ik dus al rekening mee gehouden.En als ik een andere controller neem, moet ik sowieso die hele array weer opnieuw doen, want de RocketRaid 'prepared' de schijven eerst waardoor er denk ik een signature op staat waar een andere kaart weer niets mee kan.
Ok, ik heb er een gevonden: Supermicro AOC-USAS-L8i
Is net zoiets als die Intel kaart, ondersteund RHEL, dus ook CentOS. Heel toevallig wordt er net eentje aangeboden hier en die is al omgeflashed naar HBA mode en heeft de juiste bracket.
Is net zoiets als die Intel kaart, ondersteund RHEL, dus ook CentOS. Heel toevallig wordt er net eentje aangeboden hier en die is al omgeflashed naar HBA mode en heeft de juiste bracket.
Je hebt dan wel een 3Gbps kaartje, als je een wat nieuwere kaart wil, kan je beter voor een IBM M1015 gaan. Die doet 6Gbps en is ook standaard ondersteund door bijna alle operating systemes (Solaris, BSD, Linux, Windows).
Daar is ook een IT-Mode firmware voor te krijgen.
Daar is ook een IT-Mode firmware voor te krijgen.
Even niets...
Is inderdaad moderner, maar ik heb 6 SATA-300 HD's erin zitten. En die gaan er voorlopig niet uit. Zou inderdaad als ik nu zou beginnen een betere optie zijn, maar het is ter vervanging in een bestaand systeem waar ik voorlopig nog niet veel heb aan SATA-600.
Dan is een LSI 1068 based controller prima. Let bij die Supermicro kaartjes wel op dat je niet een UIO koopt... Dat past niet altijd in je kast...
Even niets...
@TrsvK : ik heb ongeveer dezelfde setup in gedachten. Maar ik begin met ongeveer 6 schijven.
Achteraf wil ik wel kunnen uibreiden naar 12 maar ik ben wel benieuwd hoe je al deze schijven in deze case gaat stoppen.
Ben al aan het denken om zelf een case in elkaar te flatsen met alu profielen en dergelijke maar dan moet ik nog ergens een powerknop en de ledjes op de kop kunnen tikken.
Achteraf wil ik wel kunnen uibreiden naar 12 maar ik ben wel benieuwd hoe je al deze schijven in deze case gaat stoppen.
Ben al aan het denken om zelf een case in elkaar te flatsen met alu profielen en dergelijke maar dan moet ik nog ergens een powerknop en de ledjes op de kop kunnen tikken.
Mijn iRacing Profiel dus niet dat van jou, Jubby
Ik heb nog een pricewatch: Silverstone CFP52B liggen. Voor de laatste twee schijven wordt het wat creatiever ben ik bang maar het zou moeten lukken...GioStyle schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:04:
@TrsvK:
Een VPN zou een leuke optie zijn om iets meer snelheid te halen uit de verbinding maar eigenlijk is FTP snel zat. In combinatie met XBMC of VLC kan ik gewoon full HD films streamen. Zou ik met een VPN wel deze NAS kunnen benaderen via PLEX op FREENAS?FireDrunk schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:46:
@TrsvK, Mooie build, ben benieuwd naar je resultaten! (of de CPU die schijven het vuur aan de schenen kan leggen vooral)
De Phenom heeft toch helemaal geen 5,25" bays ?TrsvK schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:53:
Ik heb nog een pricewatch: Silverstone CFP52B liggen. Voor de laatste twee schijven wordt het wat creatiever ben ik bang maar het zou moeten lukken...
nee maar ik ben van plan om deze te vervangen voor een van de topfans. Dan hangt het kastje dus aan de bovenzijde. Het zal een super compact systeempje moeten worden.Phuncz schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:16:
[...]
De Phenom heeft toch helemaal geen 5,25" bays ?
[ Voor 8% gewijzigd door TrsvK op 27-01-2014 18:37 ]
Omdat je dan zover Plex weet op hetzelfde netwerk zit.TrsvK schreef op maandag 27 januari 2014 @ 17:53:
Een VPN zou een leuke optie zijn om iets meer snelheid te halen uit de verbinding maar eigenlijk is FTP snel zat. In combinatie met XBMC of VLC kan ik gewoon full HD films streamen. Zou ik met een VPN wel deze NAS kunnen benaderen via PLEX op FREENAS?
Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!
Dan moet je eens http://www.netdrive.net/ proberen. Dan wordt je FTP server als lokale schijf gemapped in plaats van netwerkschijf.TrsvK schreef op maandag 27 januari 2014 @ 04:04:
Echter is het mij nog niet gelukt om films van de ftp server in Nijmegen te benaderen via de Plex server (test in windows) Ik heb geprobeerd de ftp als netwerkdrive te mappen in windows en dan is deze wel selecteerdbaar met Plex maar op het moment dat ik mijn library dan update gaat hij proberen alle films te downloaden.
Volgens mij is iets dergelijks er niet voor Windows. Via VPN kan je dan een NFS/SMB share mappen als lokale drive, dan werkt Plex prima. Ik heb zelf Plex op een Ubuntu systeem draaien en alle films en series op een SMB share van FreeNAS. Alleen geen VPN er tussen maar dat moet niet uit maken.
@mphilipp houdt er rekening mee dat die kaart geen 3TB+ schijven pakt.. iets om rekening mee te houden.
Ik gebruik een Supermicro AOC-SAS2LP-MV8 let op de 2 in het artikelnummer die ondersteunt SATA600 / 4TB schijven.
Ik gebruik een Supermicro AOC-SAS2LP-MV8 let op de 2 in het artikelnummer die ondersteunt SATA600 / 4TB schijven.
Thanks voor de tip. Maar het zijn 2Tb schijven. En de capaciteit is voorlopig meer dan zat, dus tegen de tijd dat het uitgebreid moet worden, kan ik het vervangen door SSD's
Goed nieuws: dankzij een oplettende mede-Tweaker kreeg ik een LSI1068 based SAS kaart in handen. Even omgewisseld en ik stond al helemaal klaar om de zpool opnieuw aan te maken enzo, maar hij herkende de schijven gewoon. Blijkbaar doet die RocketRaid als je de hd's als JBOD aansluit niets bijzonders met een signature oid. Ik had verwacht van wel, omdat ze via die kaart geïnitialiseerd zijn. Kan gewoon meteen aan de slag. Werkt prima, meteen sneller. CentOS had blijkbaar echt moeite met de driver. En ik had echt de laatste versie gepakt en compiled, maar dat is dus niet goed genoeg.
Nog iemand een mooie RocketRaid hebben? Nou ja...kopen dan?
Nog iemand een mooie RocketRaid hebben? Nou ja...kopen dan?
Ik heb het onderstaande samengesteld dat in een zelfgemaakte behuizing moet komen. Als er iemand een hele kleine behuizing kan vinden voor me, dan gaan we daarmee in zee. Ik heb echter zeer beperkte ruimte in de meterkast, waar hij moet komen te staan.
Verbeteringen zijn welkom!
1 | Gigabyte GA-C1037UN-EU | € 76,58 | € 76,58 |
2 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 94,85 | € 189,70 |
1 | Crucial 2GB CT25664BA1339 | € 18,48 | € 18,48 |
1 | Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit | € 48,50 | € 48,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 333,26 |
Ik was voor mijn mini-ITX AT5IONT-I destijds heel blij met de Aopen S135B kast die nu in mijn meterkast staat. Geen idee of dat model nu nog verkocht wordt, maar ze hebben vast iets soortgelijks.Beunhaas91 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:26:
een hele kleine behuizing kan vinden
Die heeft hetzelfde probleem als alle kleine kasten: Max één 3.5" schijf (en soms zelfs dat niet
). Beunhaas91 wil er twee kwijt

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Hoe beperkt is beperkt?Beunhaas91 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 11:26:
Ik heb het onderstaande samengesteld dat in een zelfgemaakte behuizing moet komen. Als er iemand een hele kleine behuizing kan vinden voor me, dan gaan we daarmee in zee. Ik heb echter zeer beperkte ruimte in de meterkast, waar hij moet komen te staan.
# Product Prijs Subtotaal 1 Gigabyte GA-C1037UN-EU € 76,58 € 76,58 2 Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB € 94,85 € 189,70 1 Crucial 2GB CT25664BA1339 € 18,48 € 18,48 1 Mini-box picoPSU 80 + 60W Adapter Power Kit € 48,50 € 48,50 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 333,26
Even niets...
Er staat een Lian Li PC-Q07 (VMware ESXi), de NAS moet er bovenop komen te staan. Naar de hoogte hoeft niet gekeken te worden. Qua diepte lukt het me wel om andere behuizingen te vinden, maar de breedte is erg lastig m.i.
Breedte 19.3 cm
Diepte 28 cm
Breedte 19.3 cm
Diepte 28 cm
Voor mensen die nog op zoek zijn naar een mITX case voor acht 3,5" HDD's, binnenkort komt de Silverstone DS380 uit:

http://silverstonetek.com/product.php?pid=452&area
Opmerkelijk:
- Support 12 total drives with 8 hot-swappable 3.5” or 2.5” SAS/SATA and 4 fixed 2.5” drives --> SSD cache of extra array !
- Includes three 120mm fans with filtered intake vents
- Power Supply: SFX PSU (sold separately)

Opmerkelijk:
- Support 12 total drives with 8 hot-swappable 3.5” or 2.5” SAS/SATA and 4 fixed 2.5” drives --> SSD cache of extra array !
- Includes three 120mm fans with filtered intake vents
- Power Supply: SFX PSU (sold separately)
Ziet er echt leuk uit, maar waarom niet alle hotswapbays strak onder elkaar, maar in delen verdeeld van 5/1/2.. Vind dat zo zonde..
http://tweakers.net/categ...27wz8XGfaG_lvWnloRNeWJqUvBeunhaas91 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:25:
Er staat een Lian Li PC-Q07 (VMware ESXi), de NAS moet er bovenop komen te staan. Naar de hoogte hoeft niet gekeken te worden. Qua diepte lukt het me wel om andere behuizingen te vinden, maar de breedte is erg lastig m.i.
Breedte 19.3 cm
Diepte 28 cm
Als ik daar kijk heeft volgens mij enkel deze behuizing plek voor die hardeschijven: pricewatch: Lian Li PC-Q07R
Dan een van de twee dus op de plek waar normaal de optical zit.
Hoop dat die case een beetje betaalbaar wordt dan kun je echt een goedkope nas met hot swap neerzetten.
ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?
Als je een lang video- of raid- kaart wilt plaatsen dan moet die ene hot swap bay 5 1 2 verwijderen.GioStyle schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:08:
Ziet er echt leuk uit, maar waarom niet alle hotswapbays strak onder elkaar, maar in delen verdeeld van 5/1/2.. Vind dat zo zonde..
M.v.g. Niels
Wat maakt dat nou uit? Dat ding verdwijnt ergens in een kast, of ga jij er de hele dag naar zitten kijken?GioStyle schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:08:
Hoe zo'n ding eruit ziet is the least of my worries. Hij staat niet op de salontafel, toch?
Onderschat de aanwezigheid van O.C.D. niet op Tweakers 
Maar dat was ook mijn eerste vraag bij het zien van deze case voor de eerste keer, omdat we het gewoon zijn dat meerdere hot-swap drive cages mooi gesorteerd zijn.
Maar inderdaad, het maakt geen reet uit voor de functie.
Maar dat was ook mijn eerste vraag bij het zien van deze case voor de eerste keer, omdat we het gewoon zijn dat meerdere hot-swap drive cages mooi gesorteerd zijn.
Maar inderdaad, het maakt geen reet uit voor de functie.
zou ik zelf i.v.m. brandgevaar nooit doen.Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:26:
Schroef het gewoon op een stuk hout, dan ben je ook klaar. Heb je geen kast voor nodig.
Als je schijven zo heet worden dat ze een stuk hout in de vlotter zetten, heb je in een gewone kast ook al een probleem. Mijn schijven komen nooit boven de 40C, en dan martel ik ze al behoorlijk. Maar ze zitten dan ook in zo'n 4 disk kastje met een fan ervoor.BartNL schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 23:01:
[...]
zou ik zelf i.v.m. brandgevaar nooit doen.
Brandgevaar...BartNL schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 23:01:
[...]

Als jij er een kernreactor op wil gaan bouwen, ja...
Alle andere opties... Daar gaat het hout niet warm van worden. Laat staan branden.
De ontbrandingstemperatuur van hout ligt rond de 250-350 Co
..want hout begint als een fakkel te branden als je er een draaiende harddisk tegenaan houdt? De apparatuur in de gemiddelde meterkast zit ook tegen een houten plaat aan geschroefd, als daar iets kortsluiting *zou* maken dan is de kans op brand een stuk groter dan bij een PC. En heb jij ooit vuur uit een PC zien komen? Ik niet. (niet zonder dat iemand daar erg z'n best op deed in ieder geval)BartNL schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 23:01:
[...]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Verwijderd
Ik bedoelde hout vooral als ondergrond voor het moederbord. Ik heb zelf een stuk MDF-hout gebruikt om de koperkleurige schroefjes (spacers; hoe noem je die?) in te krijgen en daarmee het moederbord te bevestigen. Het hout kun je vervolgens weer schroeven in de muur van de meterkast, waardoor hij als een schilderij ergens in de meterkast hangt zeg maar.
De schijven kun je zelf een stuk metaal voor maken. Ik heb zelf een groot stuk L-vormig metaal gekocht bij de plaatselijke bouwmarkt. Dat vier keer zaken en je kunt hardeschijven er met alle kanten mee klem zetten. Vervolgens schroefgaten boren - doe dat goed zodat je de juiste afstand tussen de schijven hebt ivm stroomkabel - en je bent klaar.
Met zo'n zelfgeknutselde oplossing ben je heel goedkoop uit, heb je geen probleem met passend maken in de meterkast en dat het er lelijk uitziet is totaal niet belangrijk voor iets wat je vrijwel nooit meer ziet. Bovendien, het metaal zorgt dat de schijven goed passief gekoeld worden, iets waar ik sterk voorstander van ben - in plaats van actief koelen met ventilator.
De schijven kun je zelf een stuk metaal voor maken. Ik heb zelf een groot stuk L-vormig metaal gekocht bij de plaatselijke bouwmarkt. Dat vier keer zaken en je kunt hardeschijven er met alle kanten mee klem zetten. Vervolgens schroefgaten boren - doe dat goed zodat je de juiste afstand tussen de schijven hebt ivm stroomkabel - en je bent klaar.
Met zo'n zelfgeknutselde oplossing ben je heel goedkoop uit, heb je geen probleem met passend maken in de meterkast en dat het er lelijk uitziet is totaal niet belangrijk voor iets wat je vrijwel nooit meer ziet. Bovendien, het metaal zorgt dat de schijven goed passief gekoeld worden, iets waar ik sterk voorstander van ben - in plaats van actief koelen met ventilator.
Een beetje PSU doet 300W op 12V en dat is meer dan de gemiddelde soldeerbout. Zelf waargenomen dat de backplane van mijn Norco letterlijk in de fik stond. De vlamtemperatuur daarvan was zeker meer dan de miezerige 350°C die jij onmogelijk acht.....]Byte\[ schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 23:23:
[...]Alle andere opties... Daar gaat het hout niet warm van worden. Laat staan branden.
De ontbrandingstemperatuur van hout ligt rond de 250-350 Co
Wanneer jij je er wel prettig bij voelt moet je natuurlijk gewoon doen wat jou verstandig lijkt
Ik ben de afgelopen dagen flink los gegaan met DD-WRT. Ik heb nu twee routers (nijmegen server, delft client) geinstalleerd maar krijg mijn nas nog niet gemapped in mijn netwerk hier. Ik kan via de OpenVPN gui op mijn pc in delft inloggen op mijn router in nijmegen maar verder ben ik nog niet gekomen.FireDrunk schreef op maandag 27 januari 2014 @ 07:46:
@TrsvK, Mooie build, ben benieuwd naar je resultaten! (of de CPU die schijven het vuur aan de schenen kan leggen vooral)
Zou iemand mij hiermee verder kunnen helpen?
Nogmaals: mijn plan is om de schijf van mijn nas in Nijmegen te mappen in FREENAS op de nas in Delft zodat ik deze een PLEXSERVER kan laten draaien en de media kan later streamen.
350 graden noem ik niet miezerig, en al zeker niet onmogelijk.BartNL schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 00:22:
[...]
Een beetje PSU doet 300W op 12V en dat is meer dan de gemiddelde soldeerbout. Zelf waargenomen dat de backplane van mijn Norco letterlijk in de fik stond. De vlamtemperatuur daarvan was zeker meer dan de miezerige 350°C die jij onmogelijk acht.....
Wanneer jij je er wel prettig bij voelt moet je natuurlijk gewoon doen wat jou verstandig lijkt
De kans alleen dat het zou gebeuren is zooooo extreem klein.
Als jij 1 (buitensporig) incident als referentiepunt wil nemen, zou ik het in een grote stalen kast bouwen met een gasblusinstallatie.
Ik heb ooit eens op mijn werk de adapter van een laptop in de fik zien gaan waar de elektrische vlammen 30-40 cm uit omhoog schoten zonder dat de zekeringen er uit schoten.
Is dat representatief voor iedere adapter? NEE!
Zoiets wilde ik ook al zeggen, maar ik dacht 'laat maar...'
in één post samengevat, risico is klein maar zowel jij als ik hebben het al eens meegemaakt]Byte\[ schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 08:23:
[...]
De kans alleen dat het zou gebeuren is zooooo extreem klein.
Als jij 1 (buitensporig) incident...
Ik heb ooit eens op mijn werk de adapter van een laptop in de fik zien gaan...

Je kunt natuurlijk ook gewoon eerst eens nadenken over wat je zegt. Begin eerst eens bij te kijken wat er in een computerkast zit aan materiaal en zoek daar eens de ontbrandingstemperaturen van op. Met dat soort temperaturen gaat er wel meer fikken en die weten heel wat schadelijkere dampen te produceren dan hout. Daarbij is het bekend dat elektronica ook aardig makkelijk kan ontbranden en zelfs ontploffen (geplofte elco's...wie kent ze niet?!). Dat gaat een heel stuk heftiger dan hout. Hout brandt heel mooi en rustig (het wordt niet voor niets in een open haard gebruikt). Hout dat in brand vliegt is wel het laatste waar je je zorgen over moet maken bij elektronicaBartNL schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 00:22:
Een beetje PSU doet 300W op 12V en dat is meer dan de gemiddelde soldeerbout. Zelf waargenomen dat de backplane van mijn Norco letterlijk in de fik stond. De vlamtemperatuur daarvan was zeker meer dan de miezerige 350°C die jij onmogelijk acht.....
naar mijn idee denk ik beter na dan dat jij doet (een stuk hout bevat meer energie dan de electronica in een computer) en de discussie daarover is hier te offtopic. Ik heb niet meer dan mijn risico inschatting gegeven en het is mij wel duidelijk dat niet iedereen dezelfde risico's ziet.
Het gaat niet om hoeveel energie iets bevat, het gaat erom hoe het die energie vrij laat (marathon vs sprint). Hout doet dat gelijkmatig, elektronica doorgaans niet. Elektronica kan exploderen, hout niet. Als hout een tijdje brand verkoolt het en dat levert een brandvertragende laag op. Klassieke vraag die ze op ieder BHV examen stellen en die bedoeld is als instinker: wat is steviger: plastic, metalen of houten posten (houten, want...zie eerdere uitleg over de brandvertragende laag).
zie mijn vorige post, Mijn mening is niet meer dan mijn mening en ik ben in deze misschien wat voorzichtig
Ik zou een NAS die 24/7 aanstaat verborgen in de meterkast niet op een houten plaat monteren.
Dat heeft niets met foute vragen (zonder balkdikte, houtsoort, soort plastic of exacte metaal te noemen is het juiste antwoord niet te geven) in een BHV examen te maken.
Dat heeft niets met foute vragen (zonder balkdikte, houtsoort, soort plastic of exacte metaal te noemen is het juiste antwoord niet te geven) in een BHV examen te maken.
[ Voor 36% gewijzigd door BartNL op 03-02-2014 21:04 ]
Het is meer dat je het baseert op onjuiste informatie. Hoe hoog jij het risico inschat en of het je voorkeur heeft is natuurlijk helemaal aan jou 
Iets in de meterkast zetten ongeacht hoe je het monteert kan sowieso al problemen opleveren. Er zijn meer mensen geweest die zich bedacht hadden om alles in de meterkast te stoppen maar vergaten dat al die apparatuur ook warmte genereert. Gevolg: alles kon weer uit de meterkast omdat de spullen te warm werden en ze daardoor wazige problemen hadden.
Bij een NAS zou ik dan eerder gaan voor betrouwbaarheid en dat betekent dat koeling in de computerkast maar ook daar buiten op orde moet zijn. Betekent ook dat het niet handig is om zo'n "open-en-bloot" systeem te maken (dus echt alleen maar op een plankje schroeven; met al dat stof niet zo erg handig). Daarin ben ik voor mijn eigen systeem ook nog zoekende. Ik wil 'm namelijk nog wel zuinig en stil houden zonder dat hij gelijk als kacheltje dient (op een kamer die in de zomer erg warm wordt is dat zeker niet handig).
Iets in de meterkast zetten ongeacht hoe je het monteert kan sowieso al problemen opleveren. Er zijn meer mensen geweest die zich bedacht hadden om alles in de meterkast te stoppen maar vergaten dat al die apparatuur ook warmte genereert. Gevolg: alles kon weer uit de meterkast omdat de spullen te warm werden en ze daardoor wazige problemen hadden.
Bij een NAS zou ik dan eerder gaan voor betrouwbaarheid en dat betekent dat koeling in de computerkast maar ook daar buiten op orde moet zijn. Betekent ook dat het niet handig is om zo'n "open-en-bloot" systeem te maken (dus echt alleen maar op een plankje schroeven; met al dat stof niet zo erg handig). Daarin ben ik voor mijn eigen systeem ook nog zoekende. Ik wil 'm namelijk nog wel zuinig en stil houden zonder dat hij gelijk als kacheltje dient (op een kamer die in de zomer erg warm wordt is dat zeker niet handig).
Meh, 3.5" bays vind ik persoonlijk minder interessant, daar kun je zo "slecht" veel 2.5" schijven in mounten... Weet iemand of er ook een dergelijke kast bestaat voor mITX of mATX met een sloot aan 5.25" bays? Ik heb zelf al zitten kijken in de Pricewatch, maar daar kun je enkel kiezen *dat* je 5.25" bay(s) wilt, niet hoeveelPhuncz schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:05:
Voor mensen die nog op zoek zijn naar een mITX case voor acht 3,5" HDD's, binnenkort komt de Silverstone DS380 uit:
[afbeelding]
En aangezien 5.25" bays perfect zijn voor mij (er kunnen 6 2.5" schijfjes in
2.5" schijven hebben nog steeds een stuk hogere prijs per GB. Wil je veel opslag, dan ben je bijna 2x zo veel geld kwijt.
2,5" heeft ook geen standaard-spec 2TB's zover ik weet (geen 9,5mm maar 15mm) en met véél platters dan, evenals een hogere prijs/GB en met zo'n 6-in-1 bracket kan je enkel tot 9,5mm werken.
Dus dan ben je uit op max 1.5TB voor ~95€/st. (zoals deze: pricewatch: Hitachi Travelstar 5K1500, 1.5TB) terwijl 3,5" je voor dat geld bij de 2TB-3TB zit met hogere snelheid en hogere betrouwbaarheid.
Op zich ben ik ook voorstaander van 2,5" en downsizing in het algemeen maar op het gebied van thuisgebruik NAS is het soms een moeilijke overweging.
Dus dan ben je uit op max 1.5TB voor ~95€/st. (zoals deze: pricewatch: Hitachi Travelstar 5K1500, 1.5TB) terwijl 3,5" je voor dat geld bij de 2TB-3TB zit met hogere snelheid en hogere betrouwbaarheid.
Op zich ben ik ook voorstaander van 2,5" en downsizing in het algemeen maar op het gebied van thuisgebruik NAS is het soms een moeilijke overweging.
Dat ben ik direct met je eens, maar je hebt wel weer een hogere datadichtheid per volume.
Laten we er eens een rekensom op loslaten
Alle maten lengte/breedte maten komen van Wikipedia, de hoogtes uit de Pricewatch.
Een 2.5" schijf is 100x69.85x9.5mm, oftewel een inhoud van 66357,5mm³. Maximale opslag op dit formaat, 1.5TB.
Een 3.5" schijf is 146x101.6x26.1mm, oftewel een inhoud van 387156,96mm³. Maximale opslag op dit formaat, 6TB.
Als we dit omrekenen naar TB per 10000mm³ dan levert een 2.5" schijf een opslag van 0,226TB per 10000mm³ op, terwijl 3.5" slechts 0.155TB per 10000mm³ doet. Dit is berekend met de hoogste capaciteit dat er voor ieder formaat beschikbaar is. 2.5" heeft dus gewoonweg meer TB per 10000mm³, maar het kan niet echt efficient geplaatst worden in moderne behuizingen. De primaire reden hiervoor is dat het niet/nauwelijks gebruikt word voor desktops, behalve tegenwoordig voor SSDs.
En dit is dan ook de reden dat ik nog steeds loop te klooien om een fatsoenlijke behuizing te vinden/maken. Maar ik heb niet echt CAD skills of metaalbewerkingsskills
Laten we er eens een rekensom op loslaten
Een 2.5" schijf is 100x69.85x9.5mm, oftewel een inhoud van 66357,5mm³. Maximale opslag op dit formaat, 1.5TB.
Een 3.5" schijf is 146x101.6x26.1mm, oftewel een inhoud van 387156,96mm³. Maximale opslag op dit formaat, 6TB.
Als we dit omrekenen naar TB per 10000mm³ dan levert een 2.5" schijf een opslag van 0,226TB per 10000mm³ op, terwijl 3.5" slechts 0.155TB per 10000mm³ doet. Dit is berekend met de hoogste capaciteit dat er voor ieder formaat beschikbaar is. 2.5" heeft dus gewoonweg meer TB per 10000mm³, maar het kan niet echt efficient geplaatst worden in moderne behuizingen. De primaire reden hiervoor is dat het niet/nauwelijks gebruikt word voor desktops, behalve tegenwoordig voor SSDs.
En dit is dan ook de reden dat ik nog steeds loop te klooien om een fatsoenlijke behuizing te vinden/maken. Maar ik heb niet echt CAD skills of metaalbewerkingsskills
[ Voor 6% gewijzigd door Xudonax op 09-02-2014 10:51 ]
Dat is leuk voor de grafiekjes, maar het gaat toch echt om het resultaat. En hoe je het draait of keert, een hogere datadichtheid is niet meteen een beter apparaat in dit geval. In theorie wel (minder platters, hogere transfer), maar helaas is de vergelijking 2,5" 5400rpm vs 3,5" 7200rpm (of zelfs 5400rpm) dan weer scheef.Xudonax schreef op zondag 09 februari 2014 @ 10:50:
Dat ben ik direct met je eens, maar je hebt wel weer een hogere datadichtheid per volume.
Maar daarvoor heb je op 2.5" dan óók weer 7200RPM of , 10K RPM of zelfs 15K RPM schijvjes. Maar daarvoor lever je dan wel weer een stuk schijfruimte in natuurlijk, en een hele hoop geld. Het is en blijft een balanceerspel, en ik denk dat de enige die de juiste beslissing kan maken, degene die al zijn/haar wensen precies weet 
Voor mij was 2.5" niet moeilijk om te kiezen juist omdat ik een kast heb die slechts 5 3.5" schijven kwijt kan, maar nu dus wel weer een hoop 2.5" schijven juist door dit soort trucjes te doen. Levert het me meer ruimte op dan afvullen met 3.5" schijven? Nee, dat niet. Maar het zorgt er wel voor dat ik een systeem heb met een leuke redundancy (RAID-Z2) en afdoende snelheid/performace.
Voor mij was 2.5" niet moeilijk om te kiezen juist omdat ik een kast heb die slechts 5 3.5" schijven kwijt kan, maar nu dus wel weer een hoop 2.5" schijven juist door dit soort trucjes te doen. Levert het me meer ruimte op dan afvullen met 3.5" schijven? Nee, dat niet. Maar het zorgt er wel voor dat ik een systeem heb met een leuke redundancy (RAID-Z2) en afdoende snelheid/performace.
Ik overweeg al even een Intel Avoton (C2550 of C2750) aan te schaffen, maar zou graag wat meer hands-on info willen. STH heeft natuurlijk een paar reviews gepost, maar wat ik mis zijn:
- ervaringen met FreeBSD (/ZFSGuru), Openindiana / Solaris / SmartOS / linux / ESXi
- benchmarks met ZFS
- specifiek Asrock (Marvell beperkingen?) / Supermicro ervaringen
- power consumption in NAS setup
Wat me niet helemaal gerust stelt is het volgende draadje:
http://forums.tweaktown.c...re-bios-startup-time.html
Nu zijn er geloof ik enkelen hier die een Avoton hebben aangeschaft; benieuwd naar ervaringen!?
- ervaringen met FreeBSD (/ZFSGuru), Openindiana / Solaris / SmartOS / linux / ESXi
- benchmarks met ZFS
Nu zijn er geloof ik enkelen hier die een Avoton hebben aangeschaft; benieuwd naar ervaringen!?
Mijn grote bezwaar op dit moment tegen atom voor een Diy nas setup is dat een eventuele zfs/esxi combo niet goed gaat werken. De atom heeft geen vt-d, waardoor het niet mogelijk is om een controller te forwarden naar bv. een FreeNAS virtual machine. Ga je er alleen een nas op draaien is dat geen issue natuurlijk. Er is geen reden dat pricewatch: Supermicro A1SAi-2750F dit dan niet fantastisch zou werken. Ik kijk dan ook erg uit naar de aangekondigde broadwell xeon SoCs. Mogelijk dan eindelijk mini-itx moederborden, met vt-d en vier geheugensloten.
[ Voor 13% gewijzigd door Afwezig op 09-02-2014 22:20 ]
zfs/esxi combo => ik wil dat mijn NAS het 'gewoon' doet (stabiel + performance). De 'truc' met vt-d voelt teveel als iets wat een keer problemen gaat opleveren, al moet ik zeggen dat het wel aanlokkelijk klinkt (domotica VM / mediaserver / dev machine)... Een Xeon E3 platform wordt echter ook al weer snel erg prijzig.
VT-D gaat geen problemen opleveren en werkt zeer stabiel. Het grote voordeel van direct controllers doorgeven is dat je hardeschijven altijd in andere systemen zonder problemen werken omdat de schijven zelf niet door ESXi beinvloed worden.
Hoezo niet ?!Xudonax schreef op zondag 09 februari 2014 @ 10:50:
2.5" heeft dus gewoonweg meer TB per 10000mm³, maar het kan niet echt efficient geplaatst worden in moderne behuizingen. De primaire reden hiervoor is dat het niet/nauwelijks gebruikt word voor desktops, behalve tegenwoordig voor SSDs.
Neem een tower kast zoals een CM Stacker (tweedehands gaan ze weg voor weinig!) en wat 6x 2,5 inch in 1x 5,25 inch modules en leef je uit
MDF / hout een optie ?En dit is dan ook de reden dat ik nog steeds loop te klooien om een fatsoenlijke behuizing te vinden/maken. Maar ik heb niet echt CAD skills of metaalbewerkingsskills
Desnoods eerst daarmee de kast maken als concept en dan iemand de kast na laten maken met metaal/aluminium onderdelen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Als je een beetje zou zoeken op het internet, had je gevonden dat FreeBSD bij gecertifieerd werkende besturingssystemen staat. (op de productpagina)vargo schreef op zondag 09 februari 2014 @ 21:46:
Ik overweeg al even een Intel Avoton (C2550 of C2750) aan te schaffen, maar zou graag wat meer hands-on info willen. STH heeft natuurlijk een paar reviews gepost, maar wat ik mis zijn:
- benchmarks met ZFS
In het grote ZFS-topic heb ik een link gepost naar iemand die CIFS en FTP test op FreeNAS.
Ik meen ergens anders op tweakers ook power consumption gelezen te hebben, ik denk in mijn topic van powerconsumptie met 12 drives.
~ beware of misinformation.
Op zich heb je wel een punt maar ik denk dat hij doelt op het feit dat er in cases zelden meer dan een paar 2,5" drives geplaatst kunnen worden zonder te moeten werken met conversiespul. De Stacker is leuk maar is ook zeer diep. Nu ja, als je 60+ drives gaat gebruiken, heb ook een bende HBA's nodig.nero355 schreef op maandag 10 februari 2014 @ 01:30:
[...]
Hoezo niet ?!
Neem een tower kast zoals een CM Stacker (tweedehands gaan ze weg voor weinig!) en wat 6x 2,5 inch in 1x 5,25 inch modules en leef je uit
Dat komt gewoon omdat 3,5 inch nog steeds de beste optie is voor veel opslagruimte en 2,5 inch schijven vaak geen HDD maar SSD zijn dus zo gek is dat niet, tenzij je een serverkast neemt met 2,5 inch SAS HDD's dus ik vind het wel prima zoPhuncz schreef op maandag 10 februari 2014 @ 17:02:
Op zich heb je wel een punt maar ik denk dat hij doelt op het feit dat er in cases zelden meer dan een paar 2,5" drives geplaatst kunnen worden zonder te moeten werken met conversiespul.
12x6 = 72x 2,5 inch maar zonder de front panel mod kit kan je maar 11x6 gebruiken wat nog steeds 66x 2,5 inch betekent : YEAH!De Stacker is leuk maar is ook zeer diep. Nu ja, als je 60+ drives gaat gebruiken, heb ook een bende HBA's nodig.
HBA probleem is makkelijk opgelost als je 16 of 24 poorts modellen neemt + een leuk moederbord met genoeg eigen SATA poorten + PCIe sloten.
Zo heb ik nog steeds af en toe leuke gedachtes die gaan over een AsRock Extreme11 moederbord + 7x HBA erop
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Gewoon SAS expanders gebruiken jo
Zeker als je bedenkt dat een gemiddelde schijf slechts een SATA II link heeft (300MByte/s), en een SAS 2.0 link 6Gbps (600MByte/s) is. Een gemiddelde schijf doet slechts 100MByte/s, dus je kunt rustig 6 SATA schijven op één SAS 2.0 lijn doen. Oftewel 4x6 schijven op zo'n SAS mini connector.
Natuurlijk gaat er wel iets aan overhead vanaf, maar jullie snappen mijn punt. Toch?
Natuurlijk gaat er wel iets aan overhead vanaf, maar jullie snappen mijn punt. Toch?
Al zit je onder de limiet van één schijf, als je de schijven een beetje beredeneerd over de links verdeelt is de kans dat je de lijn dicht trekt al heel wat kleiner, en daarnaast, een NAS wordt over het algemeen aan het netwerk geknoopt, zelfs op 10GE moet je al moeite doen daar 600 MB/s over te trekken
Laat staan wanneer je 11x 600 MB/s als theoretisch max hebt
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Hallo,
Ik zit al een tijdje te kijken naar een vervangende nas(buffalo(ben er niet tevreden mee)), en ben uitgekomen op een zelfbouwnas.
Dit omdat een zelfbouwnas goedkoper, sneller en upgradeable is.
Natuurlijk heb ik een paar wensen:
-zuinig
-ZFS(weet nog niet of ik dit wil gebruiken en in budget van de nas past)
-minimaal 4 3,5" HDD ondersteuning
-maximaal 250,- (liefst rond de 200,-)(excl HDD)
Ik heb al een lijstje gemaakt, die je hieronder ziet.
Hopelijk geven jullie verbeteringen/feedback
Ik zit al een tijdje te kijken naar een vervangende nas(buffalo(ben er niet tevreden mee)), en ben uitgekomen op een zelfbouwnas.
Dit omdat een zelfbouwnas goedkoper, sneller en upgradeable is.
Natuurlijk heb ik een paar wensen:
-zuinig
-ZFS(weet nog niet of ik dit wil gebruiken en in budget van de nas past)
-minimaal 4 3,5" HDD ondersteuning
-maximaal 250,- (liefst rond de 200,-)(excl HDD)
Ik heb al een lijstje gemaakt, die je hieronder ziet.
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 50,- | € 50,- |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 56,20 | € 56,20 |
1 | Fractal Design Define Mini | € 74,98 | € 74,98 |
1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 30,25 | € 30,25 |
1 | be quiet! System Power 7 300W | € 32,- | € 32,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 243,43 |
Hopelijk geven jullie verbeteringen/feedback
Voor ZFS zou ik iets meer geheugen inzetten. En de kast kan toch wel goedkoper?
Even niets...
Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.