Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10 07:22
Dat had ik duidelijker moeten vermelden: vSphere met block storage datastores vs NFS datastores ;)

[ Voor 10% gewijzigd door UltraSub op 02-09-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou ook liever NFS datastores hebben, maar dat is voor een homebrew clustertje niet te doen als je meer dan 4Gb wil.

Daarom nu voor een habbekrats (foto's komen nog :) ) 6 quad poort 4Gb kaartjes gekocht. Voor die prijs kan ik nog niet eens 2 (dual poort) 10Gb kaartjes kopen.

Dat is dus 16Gb per cluster node voor minder dan de prijs van 10Gb ethernet.

Het is dus gewoon goedkoper...

En het is leuk om een keer mee gewerkt te hebben... Goed voor de ervaring.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
10Gbe heeft wel bandbreedte maar geen IOPS dus met SSD volumes heb ik er weinig aan. Ik haal nu met IB zonder switch geen premium bandbreedte (~200MB/sec, lang verhaal) maar wel de IOPS en dus voelt het uitstekend aan in ESXi.

Wat win je met NFS datastores? Owja, je gebruikt BSD, dus geen vmfs ondersteuning?

[ Voor 18% gewijzigd door analog_ op 03-09-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NFS is makkelijker qua beheer, je hebt geen VMFS nodig. Je kan gewoon bij de files van de VM's vanuit BSD.

Als je iSCSI gebruikt moet je daarbovenop weer VMFS leggen en kan je dus met BSD nooit bij je files, je moet altijd via een ESXi host werken.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
FireDrunk schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:53:
NFS is makkelijker qua beheer, je hebt geen VMFS nodig. Je kan gewoon bij de files van de VM's vanuit BSD.

Als je iSCSI gebruikt moet je daarbovenop weer VMFS leggen en kan je dus met BSD nooit bij je files, je moet altijd via een ESXi host werken.
Directe toegang, gebruik je die dan in wat je zou beschrijven als 'operationele' staat. De paar keer dat ik er 'gebruik' van heb gemaakt was enkel tijdens eenmalige acties (setup/config). Je kan ook block volumes direct naar je guests brengen dan zit je met guest vm filesystems op BSD. Flexbiliteit-wise is dat de strakste oplossing maar veel config werk. Aantal IB mensen doen het zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:41
analog_ schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:13:
[...]

Directe toegang, gebruik je die dan in wat je zou beschrijven als 'operationele' staat. De paar keer dat ik er 'gebruik' van heb gemaakt was enkel tijdens eenmalige acties (setup/config). Je kan ook block volumes direct naar je guests brengen dan zit je met guest vm filesystems op BSD. Flexbiliteit-wise is dat de strakste oplossing maar veel config werk. Aantal IB mensen doen het zo.
Nou, ik kan me zo al een aantal klanten bedenken waar het ooit wel HEEL leuk geweest zou zijn als we via NFS een datastore hadden kunnen benaderen.

Concreet thuis-voorbeeldje. Met een niet nader te noemen Tweaker is het de bedoeling om een multisite omgeving te bouwen in AD en zo steeds verder te "oefenen" met IT-related technologieën. Ik kan me heel goed voorstellen dat het ooit zeer fijn is dat ik een VMDK van mijn ZFS machine kan plukken en bij wijze van spreken via FTP kan doorsturen oid. Toegegeven, met een VMFS volume gaat dat ook, maar dan heb je toch net weer die extra laag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Thuis? Dan exporteer je toch je VM via vSphere? Zolang je ESXi draait is je functioneel gebruiksgemak vrijwel onveranderd. Als je laatste can-read-VMFS machine overleden is de situatie natuurlijk wel duidelijk.
Werk: vSphere storage replication en eventueel onderliggende SAN/NAS replicatie functionaliteit.

Enfin, ik hoop niet te pusherig over te komen, er zijn vast situaties waarin het zinvol is, voor mij niet echt, ik zocht naar redenen om wel te overstappen.

[ Voor 20% gewijzigd door analog_ op 03-09-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
analog_ schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 12:40:
10Gbe heeft wel bandbreedte maar geen IOPS dus met SSD volumes heb ik er weinig aan. Ik haal nu met IB zonder switch geen premium bandbreedte (~200MB/sec, lang verhaal) maar wel de IOPS en dus voelt het uitstekend aan in ESXi.
:?
Ik zie geen enkele reden waarom je met 10Gbe geen IOPS zou kunnen halen, dan heb je toch echt iets niet lekker geconfigureerd gehad. IOPS komen vanuit je storage systeem, niet van je transport layer. Transport layer levert gewoon bandbreedte, mits je de maximale bandbreedte ook kunt halen, want latency kan dat om zeep helpen inderdaad.
IOPS x transfersize (payload + schil) = benodigde bandbreedte.
Gezien het feit dat je nu met IB dat probleem niet meer hebt, zul je vast en zeker te veel latency (door eender welke oorzaak) hebben gehad op je 10Gbe infra. Infinband kent een véél lagere latency.

Brengt ons meteen weer terug bij NFS, nogmaals block IO heeft als je de bandbreedte hebt voor NFS niet zoveel toegevoegde waarde in een thuis situatie. Je moet ruimte reserveren (of thin provisionen, maar dan nog) voor je VMFS, en je kunt er daarna niet zonder meer bij. Waar je met NFS gewoon (eventueel zelfs middels een SMB share) gewoon direct aan de vmdks kunt, en de share zelfschalend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

is er ook iemand die deze thuis heeft -> https://ri-vier.eu/norco-...r415u-p-194.html?cPath=66

ik vraag me af of mijn norco-4224 en ri-vier RV4324-03A er in passen en zo ja zitten die dan op sliding rails ?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
UltraSub schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:54:
[...]

:?
Ik zie geen enkele reden waarom je met 10Gbe geen IOPS zou kunnen halen, dan heb je toch echt iets niet lekker geconfigureerd gehad. IOPS komen vanuit je storage systeem, niet van je transport layer. Transport layer levert gewoon bandbreedte, mits je de maximale bandbreedte ook kunt halen, want latency kan dat om zeep helpen inderdaad.
IOPS x transfersize (payload + schil) = benodigde bandbreedte.
Gezien het feit dat je nu met IB dat probleem niet meer hebt, zul je vast en zeker te veel latency (door eender welke oorzaak) hebben gehad op je 10Gbe infra. Infinband kent een véél lagere latency.

Brengt ons meteen weer terug bij NFS, nogmaals block IO heeft als je de bandbreedte hebt voor NFS niet zoveel toegevoegde waarde in een thuis situatie. Je moet ruimte reserveren (of thin provisionen, maar dan nog) voor je VMFS, en je kunt er daarna niet zonder meer bij. Waar je met NFS gewoon (eventueel zelfs middels een SMB share) gewoon direct aan de vmdks kunt, en de share zelfschalend is.
Ik heb (nog) geen 10Gbe maar uiteindelijk wil ik sowieso met alle drie spelen. De samenvattende zin, 10Gbe heeft geen IOPS tov. IB komt vanuit het concept dat vanwege de minimum latency op 10Gbe je nooit in kleine IOPS de lijn kan vullen. Bij 1 microseconde latency haal je met 4KB transfers nog hooguit (4 kilobytes) / (1 microsecond) = 3.81 GBps, de laagste cijfers die ik heb gevonden gaan tot 300 ns op 10Gbe switches, dus dan zit je nog met additionele latency op je adapters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
analog_ schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 13:27:
Thuis? Dan exporteer je toch je VM via vSphere? Zolang je ESXi draait is je functioneel gebruiksgemak vrijwel onveranderd. Als je laatste can-read-VMFS machine overleden is de situatie natuurlijk wel duidelijk.
Werk: vSphere storage replication en eventueel onderliggende SAN/NAS replicatie functionaliteit.

Enfin, ik hoop niet te pusherig over te komen, er zijn vast situaties waarin het zinvol is, voor mij niet echt, ik zocht naar redenen om wel te overstappen.
Het probleem is, dat dat dus kak-traag is. De ESXi HyperVisor is super snel, maar de Managementlaag (is ook eigenlijk een soort VM) is kak traag.

Daarom is GhettoVCB ook vaak zo traag, omdat dat niet op HyperVisor niveau draait, maar als een soort VM (met speciale privileges).

Voordeel van NFS is dat je ook makkelijk direct een VMX file kan wijzigen bijvoorbeeld, met VMFS kan dat niet, dan moet je de file downloaden, openen, wijzigen, opslaan, en weer uploaden.

@UltraSub, Waar Analog_ wel degelijk gelijk in heeft, is dat de payload van 10Gb adapters (zelfs met Jumbo Frames) achter blijft bij die van FC, volgens mij kan je daar transfer sizes aan van max 128K (afhankelijk van het type adapter), daardoor heb je veel minder round-trip latency momenten, waar je bij 10Gb veel vaker een receive->acknowledge moet geven.

Hierdoor stort het aantal IOPS in, maar kan je sequentieel wel redelijk bijblijven.

[ Voor 17% gewijzigd door FireDrunk op 03-09-2013 19:07 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 24-06 22:15
Net reactie gehad van supermicro over het board en de g2020.

"Yes, the G2020 CPU is compatible with the board. The integrated graphics on the CPU will not be used since there is onboard graphics."

Dat word dus mooi die G2020 ipv een xeon die 3 maal zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wel ECC nemen he ;)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
thalantis schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 15:48:
is er ook iemand die deze thuis heeft -> https://ri-vier.eu/norco-...r415u-p-194.html?cPath=66

ik vraag me af of mijn norco-4224 en ri-vier RV4324-03A er in passen en zo ja zitten die dan op sliding rails ?
ja ik heb dat rack hier staam.
Ik heb er 2 stucks Norco 4220 in staan (staan op plankjes die erin zitten)

Neem even contact op met de importeur of de sliding rails passen, die heb ik niet, en ik denk ook niet dat de constructie geschikt is om een 4224 te supporten die complete naar buiten moet kunnen om de top plaat eraf te halen.

Omdat ze bij mij op plankjes staan is er wat ruimte boven de kast, en kan ik de bovenste plaat er tussenuit trekken. Dan kun je bij de meeste dingen bij en houd het gewicht van de andere case het rack op zijn plaats.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Aber narturlich (horeay for bad grammar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UltraSub
analog_ schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 17:24:
[...]

Ik heb (nog) geen 10Gbe maar uiteindelijk wil ik sowieso met alle drie spelen. De samenvattende zin, 10Gbe heeft geen IOPS tov. IB komt vanuit het concept dat vanwege de minimum latency op 10Gbe je nooit in kleine IOPS de lijn kan vullen. Bij 1 microseconde latency haal je met 4KB transfers nog hooguit (4 kilobytes) / (1 microsecond) = 3.81 GBps, de laagste cijfers die ik heb gevonden gaan tot 300 ns op 10Gbe switches, dus dan zit je nog met additionele latency op je adapters.
FireDrunk schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 19:05:
[...]
@UltraSub, Waar Analog_ wel degelijk gelijk in heeft, is dat de payload van 10Gb adapters (zelfs met Jumbo Frames) achter blijft bij die van FC, volgens mij kan je daar transfer sizes aan van max 128K (afhankelijk van het type adapter), daardoor heb je veel minder round-trip latency momenten, waar je bij 10Gb veel vaker een receive->acknowledge moet geven.

Hierdoor stort het aantal IOPS in, maar kan je sequentieel wel redelijk bijblijven.
FC's max framesize (payload) is 2112 bytes. 2048 bytes max. Dat is niet te vergroten.

De latency berekening die hier boven gedaan wordt klopt niet. Zo mag en kun je niet rekenen. Er wordt vanuit gegaan dat ieder ethernet frame een ACK nodig heeft alvorens de iscsi stack de volgende IO doet. En zo werkt iscsi niet. Het magische woord is outstanding IO's.. je IO queue. Schroef die op en je kan wel degelijk een link saturaten. Bewijs?
http://blog.fosketts.net/...-push-million-iscsi-iops/
Afbeeldingslocatie: http://blog.fosketts.net/wp-content/uploads/2010/01/MS-iSCSI-IOPS.png
Met 4K transfersize (dat is niet hetzelfde als framesize!!) worden hier een 500.000 IOPS gehaald. Denk eerder dat daar het probleem lag met het saturaten van de 10Gbe link van Analog_ ;) Lijkt me heel sterk dat je die kunt leveren, zeker niet met een response time die snel genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 31-08 09:26
DeKemp schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 20:08:
Net reactie gehad van supermicro over het board en de g2020.

"Yes, the G2020 CPU is compatible with the board. The integrated graphics on the CPU will not be used since there is onboard graphics."

Dat word dus mooi die G2020 ipv een xeon die 3 maal zo duur is.
Geen geluk,
Ik dacht ook die g2020 te nemen, maar vond weinig geruststellende info op internet mbt ECC support van deze cpu op een supermicro bord, dus ben ik maar voor een i3 gegaan... had ik toch beter de g2020 gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
I3 heeft ook geen ECC support helaas. Het werkte overigens goed bij mij met ECC geheugen, alleen zal een geheugenfout niet opgevangen worden.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13-10 21:43
Tijdens mijn vakantie is mijn RAID 5 array (op een PERC 5/i) degraded geraakt (punturing bad block). Een rebuild heeft wel de staat weer naar optimal gezet, maar elke keer als een patrol read gedaan wordt, krijg ik FATAL meldingen. Kortom: tijd voor nieuwe schijven. Meteen een mooie gelegenheid om mijn PERC 6/i te gaan gebruiken, wilde toch al raid 6 met grotere schijven gaan doen.

Overigens: Mocht iemand nog interesse hebben in 5 nieuwe WD RE (2000FYYZ) schijven (zijn me te luidruchtig, ik wil ze graag ruilen voor RED schijven), zie mijn V&A advertentie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
jacovn schreef op woensdag 04 september 2013 @ 09:36:
I3 heeft ook geen ECC support helaas. Het werkte overigens goed bij mij met ECC geheugen, alleen zal een geheugenfout niet opgevangen worden.
intel i3 (ivy bridge) heeft wel ECC support
althans volgens: http://ark.intel.com/products/65690

in de bios van m'n supermicro bord zie ik ook wel degelijk dat ECC werkt, in de log zijn wel nog geen fouten gevonden, maar da's eerder goed dan slecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
UltraSub schreef op woensdag 04 september 2013 @ 09:07:
[...]

[...]

FC's max framesize (payload) is 2112 bytes. 2048 bytes max. Dat is niet te vergroten.

De latency berekening die hier boven gedaan wordt klopt niet. Zo mag en kun je niet rekenen. Er wordt vanuit gegaan dat ieder ethernet frame een ACK nodig heeft alvorens de iscsi stack de volgende IO doet. En zo werkt iscsi niet. Het magische woord is outstanding IO's.. je IO queue. Schroef die op en je kan wel degelijk een link saturaten. Bewijs?
http://blog.fosketts.net/...-push-million-iscsi-iops/
[afbeelding]
Met 4K transfersize (dat is niet hetzelfde als framesize!!) worden hier een 500.000 IOPS gehaald. Denk eerder dat daar het probleem lag met het saturaten van de 10Gbe link van Analog_ ;) Lijkt me heel sterk dat je die kunt leveren, zeker niet met een response time die snel genoeg is.
Klopt, klopt. Ik denk niet dat ik een half miljoen IOPS haal op 4k heb maar wel een redelijk eind met een SLC volume van 8 maal x25-e en een MLC met 4x crucial m4. Sequentieel zou het in ieder geval al wel moeten kunnen. Nogmaals, ik heb (nog) geen 10Gbe, zit al tijdje te azen op kaartjes maar ben niet zo gecharmeerd van huidige (voornamelijk) SFP aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
goudviske.be schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:16:
intel i3 (ivy bridge) heeft wel ECC support
althans volgens: http://ark.intel.com/products/65690
Juist, de 3e en 4e generatie wel, maar daarvoor niet (ik heb het met een i3-2100T geprobeerd (2e generatie i3)
Dus sorry voor de mis informatie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Op onderstaande mobo zit een gigabit ethernet poort, zou zo'n ding ook daadwerkelijk en beetje fatsoenlijke snelheden halen als je de raid controller gebruikt?
http://www.bogaertcompute...i-itx-moederbord-cpu.html

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Ik denk dat je niet teveel van de CPU (en dus de onboard RAID controller) moet verwachten. VIA staat nu niet écht bekend om hele performante CPUs helaas. Het lijkt me echter wél een heel mooi systeempje om mee te beginnen, want VIA is wel (heel erg) energiezuinig bij mijn weten.

Ik zit half-half te denken om zo'n bordje te bestellen en er een routertje van te maken. Ik bedoel, steek er een leuke CF kaart in, zet daar iets als pfSense of een andere open source router/firewall op, picoPSU erbij en gaan met die banaan. Iemand een idee hoe betrouwbaar die webshop is?

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Goed betrouwbaar, een kennis heeft er al eens een paar 2de hands servers gekocht.

Edit:
Shopreviews zijn alleen niet zo goed.

[ Voor 22% gewijzigd door Shamalamadindon op 06-09-2013 00:15 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-10 15:48
Ik heb mijn NAS nu al ruim 2 jaar en vraag me af of het niet eens tijd is voor een upgrade aangezien mijn schijven aardig vol begin te lopen. Eerst en vooral, mijn (nederige) specs:

System specifications
ComponentValue
CaseCooler Master Elite 333
CPUIntel Pentium Dual-Core E5500 Boxed
RAM2GB Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
MotherboardAsus P5QPL-AM
Operating systemLinux Debian Squeeze 6.0.1
ControllerOn-board SATA controllers
Hard drive (boot)Seagate Barracuda 7200.10 ST380815AS, 80GB
Hard drive (RAID)3 x Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB
RAID array configuration 3 x 2 TB in RAID-5 via MDADM
Netto storage capacity4 TB
NetworkSimpele Gigabit Switch + Ethernet netwerk
FilesystemXFS
PSUAntec Basiq BP350

Momenteel zit ik aan 90% van mijn opslagcapaciteit dus binnenkort moet ik sowieso uitbreiden. Zou het stom zijn om nu nog 2TB schijven aan te schaffen aangezien 4TB steeds meer courant wordt? Daarnaast zijn er zoveel zaken die mij zeer leuk lijken maar misschien wat overkill zijn voor mijn behoeftes. Enkele zaken waar ik dan aan denk: Hardware-RAID controller aanschaffen, ESXi met meerdere VM's ipv 1 machine, andere bekabeling (FC?), Norco case.. Andere voorstellen over hoe ik mijn NAS kan verbeteren zijn welkom :), (liefst < 500 EUR).

Mijn server doet trouwens vooral dienst als downloadbak (SABNZBd + Sickbeard), fileserver (SMB + NFS) en webserver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zuinigheid interesseert je niet? Met jouw budget denk ik dat 3 x 4TB het max is wat je er uit haalt. Je net capacity verdubbelt en je capaciteits-verlies met RAID met enkelvoudige pariteit is te overzien.

Persoonlijk ben ik niet meer voor hardware-matige RAID controllers of Linux RAID for that matter. Anno 2013 kies je beter voor een robuuster filesystem+redundancy zoals ZFS of naar de verdere toekomst misschien BTRFS (nu nog te instabiel dacht ik). Voor ZFS is de vuistregel wel dat je met een hedendaagse NAS'je liefst 8GB RAM wilt hebben.

Als je ESXi wilt gaan draaien en je wilt ZFS combineren in één host dan ga je met een setup moeten werken die VT-d ondersteunt om een HBA waar je disks op zitten door te kunnen geven aan een VM, dat duwt de prijs sowieso omhoogt want dan moet je een i5 nemen.

Een Norco vind ik overkill, je wilt een NAS onder de 500 EUR maar een Norco gaat al snel richting de 100 EUR of veel meer. Je moet een beetje realistisch blijven qua budget...

Bottom-line: je zit met verouderde hardware die bovendien onzuinig is en moeilijk uit te breiden (buiten pure diskcapaciteit). Je gebruikt een klassiek/onveilig filesysteem. Je budget is heel tight. Je gaat ergens op moeten ingeven om de andere shit mee op te vangen.

Mijn advies?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,45€ 35,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,90€ 55,90
3Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 148,-€ 444,-
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 54,41€ 54,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 589,76

Eventueel aangevuld met een efficiente voeding à la Seasonic G-series 360W. Bouw je bestaande disks over in de nieuwe server en klaar :) . ESXi zal dan nog even moeten wachten... De dingen die je opnoemt zijn trouwens prima te draaien op je NAS-OS zelf (zoals bv. ZFSguru).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Als je de 3 x 4TB-schijven weglaat is het op zich nog wel te doen denk ik. Dan schaf ik gewoon 1 extra 2 TB schijf aan waar ik wel een tijdje zoet mee ben (om mijn 4 TB te vullen ben ik ook 2 jaar bezig geweest... al worden alle files natuurlijk groter) en kan ik er later nog toevoegen.

Tenzij het nog steeds zo is dat je beter een paar schijven neemt die na elkaar geproduceerd zijn en/of van hetzelfde type zijn...?

De hardware die ik nu in mijn NAS heb zitten zijn eigenlijk "restjes" van een oud desktop systeem en zullen idd niet echt zuinig zijn. ESXi is gwn een VMM neem ik aan die ik hier veel tegenkom en wel interessant lijkt. Is ZFS dan de beste keuze qua filesystem in combinatie met ESXi.. of zijn er nog andere opties?

Komende dagen ga ik sowieso wat meer research doen aangezien er zoveel verschillende opties zijn, sorry voor de vele vragen en alvast bedankt voor je uitgebreid antwoord :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
@SanderH:

Met het budget dat je beschikbaar hebt, heb je niet veel ruimte om gekke dingen zoals een Norco kast te doen. Van dat budget kun je je huidige NAS niet eens vervangen als je naar Hyperbarts lijstje kijkt.

Als je setup onzuinig is: reken eens uit wat het huidige verbruik is en wat het beoogde verbruik zou moeten zijn. Als je er dan weer 2 jaar mee vooruit wilt dan zou je de besparing in stroom kosten bij je budget mogen optellen om iets nieuws te kopen.

ZFS is zeker aan te bevelen anno 2013, als ik nu mijn nas opnieuw zou opbouwen, zou ik voor ZFS kiezen.

Ik heb gezien dat de ene 2 TB disk niet precies de capaciteit heeft van de andere, dus letop dat de nieuwe disk even groot of groter is dan de exacte capaciteit van je oude disks.

Als je gewoon meer capaciteit wilt, zou ik nu gewoon 1 of 2 extra 2 TB disks kopen en die er bij plaatsen als dat kan. Dat is het goedkoopste en dan ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Ik heb de nas nu draaiend. Aleen heb ik problemen met 1 van m'n disk http://ckemperman.nl/opendir/disks.txt ik vermoed dat het ada0 is. Kunnen jullie dit confirmenen aan de hand van de smart info?
in m'n vorige raid5 aray had ik ook read errors met 1 van de disks.

ik krijg namelijk timeout errors als ik files op de nas aan het zetten, google leverde iets van ahci errors op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Het is waarschijnlijk ada4 als ik de Current_Pending_Sector waarde zo zie. Dit geeft aan hoeveel sectoren er volgens de schijf slecht of niet 100% in orde zijn. Dit zou je read errors inderdaad kunnen verklaren. Heb je nog meer errors in je systemlog staan omtrent ada4?

En, ook niet geheel onbelangrijk, waarom vermoed jij dat het ada0 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goudviske.be
Xudonax schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 00:25:
Het is waarschijnlijk ada4 als ik de Current_Pending_Sector waarde zo zie. Dit geeft aan hoeveel sectoren er volgens de schijf slecht of niet 100% in orde zijn. Dit zou je read errors inderdaad kunnen verklaren. Heb je nog meer errors in je systemlog staan omtrent ada4?

En, ook niet geheel onbelangrijk, waarom vermoed jij dat het ada0 is?
Inderdaad
ada4

197 Current_Pending_Sector 0x0032 200 200 000 Old_age Always - 34

andere schijven lijken me in orde
eventueel eens een lange smart test doen op ada4 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKemp
Ik heb een nieuwe zfs volume gemaakt zonder die disk, en de problemen zijn weg. Zal dit onder gerantie vallen, aangezien de red's bedoeld zijn voor in raid en dat dus niet kan met deze disk. De disk is nog maar een half jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garantie bepaald niet welk Filesystem je draait hoor, en current pending sectors zijn reden genoeg om een RMA te doen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Ik heb recentelijk ook een WD Red geretourneerd. Ding had krap een maand gelopen en héél veel reallocated sectors. Dat soort shit gebeurd nu eenmaal. Dit zijn wel de momenten waar je blij bent met een RAID setup, zij het via ZFS, mdadm/GEOM of hardware RAID :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, dat valt dus vies tegen. MDADM, Geom en Hardware RAID kunnen geen van allen goed omgaan met Bad Sectors. Alleen ZFS en BTREFS kunnen dat maar.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
Dat klopt, maar ik bedoel het in de zin dat het verliezen van een schijf niet per sé het verliezen van al je data betekent :) Ik heb inderdaad gemerkt dat ZFS een stuk beter omgaat met slechte schijven dan MDADM. MDADM heeft de schijf gewoon uit de array getrapt, terwijl ZFS met een andere schijf met vergelijkbare hoeveelheid slechte sectoren gewoon vrolijk doorwerkte en wat checksum errors gaf :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, dat is precies het grote voordeel van ZFS :)

Even niets...

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:41
Patatjemet schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 11:54:
Voor de mensen die een synology / qnap achtige behuizing zoeken voor een diy nas:

[afbeelding]

http://www.u-nas.com/xcar...ctid=17617&cat=249&page=1

Heerlijk voor een 8 disk raidz-2 (met 4 TB disks 24 TB usable) met mini itx board met 8 onboard (ASRock FM2A85X-ITX) of met een M1015.
Iemand die deze kast al ergens heeft gevonden binnen Europa?

• SanderH_
Iemand hier die recent nog een bestelling heeft geplaatst bij ri-vier?

Twee dagen geleden een mailtje gestuurd ivm een Norco RPC-4020 case maar nog steeds geen reactie... Boezemt mij niet meteen veel vertrouwen in om daar dan een bestelling te plaatsen.

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-10 22:10
GioStyle schreef op woensdag 11 september 2013 @ 11:49:
[...]Iemand die deze kast al ergens heeft gevonden binnen Europa?
Ik heb een half jaar geleden ofzo hierover contact gehad met LinITX (UK). Ze hebben interesse om hem aan te bieden, maar het contact met de leverancier was moeizaam. Je zou er nog eens een mail aan kunnen wagen.

[ Voor 38% gewijzigd door Patatjemet op 11-09-2013 18:54 ]

- raid does not fix stupid -

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
SanderH_ schreef op woensdag 11 september 2013 @ 18:52:

Twee dagen geleden een mailtje gestuurd ivm een Norco RPC-4020 case maar nog steeds geen reactie... Boezemt mij niet meteen veel vertrouwen in om daar dan een bestelling te plaatsen.
Misschien op vakantie? Ik heb er prima ervaringen mee wat betreft communicatie.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-10 12:57

http://tweakers.net/shopr...tomatisering/shopreviews/

• DeKemp
Zo ziet m'n nas er uit. Die hotswap bays zijn verdomde handig.

Afbeeldingslocatie: http://ckemperman.nl/opendir/nas.jpg

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
DeKemp schreef op woensdag 11 september 2013 @ 20:11:
Zo ziet m'n nas er uit. Die hotswap bays zijn verdomde handig.

[afbeelding]
Leuk kastje. Wat voor hotswap bays zijn het? Misschien die onderste 3 ook even opvullen? :+

• Xudonax
Toffe kast, welke is dit? Dit ziet er heel interessant uit in combinatie met mijn huidige 6-in-1 bay, dan zou ik er 54 schijfjes in kwijt kunnen als 'ie helemaal vol zit :D Nadeel is wel dat het dan 2.5" schijven moeten zijn, maar hey :)

• GioStyle
Ik gok de Sharkoon T9 Economy.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Opvallend dat men nu ineens wakker wordt nu er een prentje getoond wordt :) Hij heeft al weken geleden aangegeven die kast te willen kopen.

Voor mensen die onbekend zijn met de kasten geinspireerd op de pricewatch: Cooler Master CM Stacker CM Stacker ATX / BTX :
pricewatch: Antec Twelve Hundred V3
pricewatch: Spire Epoxi Rev.2
pricewatch: Cooler Master CM Storm Stryker
pricewatch: Cooler Master Storm Trooper (Closed)
pricewatch: Silverstone Temjin TJ11BW
pricewatch: Aerocool S9 Pro
pricewatch: Sharkoon T9 Value Black edition
pricewatch: Sharkoon T9 Economy

(prijzen onder de 200€ en nog leverbaar)

De SATA backplanes lijken deze te zijn:
http://www.icydock.com/goods.php?id=155
pricewatch: Icydock MB455SPF-B Zwart

[ Voor 4% gewijzigd door Phuncz op 11-09-2013 21:38 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
gallery: DeKemp (zo simpel kan het zijn) ;)

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 11-09-2013 21:05 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15
Ik heb zfs-fuse geinstalleerd op Proxmox maar ik krijg het niet voor elkaar om ervoor te zorgen dat zfs-fuse tijdens boot opstart en mount.
Wanneer ik /etc/init.d/zfs-fuse start doe dan zegt hij dat het opstarten is mislukt. Echter als ik /sbin/zfs-fuse uitvoer dan start hij wel op.
Ook heb ik in /etc/defaults/zfs ENABLE_ZFS=yes gezet zoals het bedoeld is.

Wie kan mij vertellen wat hier mis gaat?

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:02:
Ik heb zfs-fuse geinstalleerd op Proxmox maar ik krijg het niet voor elkaar om ervoor te zorgen dat zfs-fuse tijdens boot opstart en mount.
Wanneer ik /etc/init.d/zfs-fuse start doe dan zegt hij dat het opstarten is mislukt. Echter als ik /sbin/zfs-fuse uitvoer dan start hij wel op.
Ook heb ik in /etc/defaults/zfs ENABLE_ZFS=yes gezet zoals het bedoeld is.

Wie kan mij vertellen wat hier mis gaat?
Moeilijk te zeggen, misschien handig om de foutmelding er bij te vermelden ? Logfiles nakijken ?
Is er trouwens een reden dat je ZFS-fuse gebruikt, en geen ZoL ?
En last-but-not-least: misschien kun je dit beter in het grote ZFS topic vragen ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15
u_nix_we_all schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:07:
[...]

Moeilijk te zeggen, misschien handig om de foutmelding er bij te vermelden ? Logfiles nakijken ?
Is er trouwens een reden dat je ZFS-fuse gebruikt, en geen ZoL ?
En last-but-not-least: misschien kun je dit beter in het grote ZFS topic vragen ?
Ja ik beschrijf het nogaal vaag maar misschien dat dit probleem nogal vaak voorkomt ivm het feit dat zfs nog niet echt lang uitgerold is voor Linux.
Zfs-fuse gebruik ik omdat hij in de standaard repository beschikbaar is.

• thalantis

thalantis

12200 Wp

ze reageren meestal al binnen 1 uur is mijn ervaring misschien in de spam box gekomen?

Jsunnyreports

• GioStyle
Ik wil een DIY nas gaan bouwen op basis van FreeNAS.

Hiervoor heb ik de volgende hardware gekozen:

Case: U-NAS NSC-800 (ITX, 8 hotswapbays)
Moederbord: Asrock B75M-ITX
Processor: Intel G1610
Geheugen: Corsair Vengeance LP 8GB
Schijven: 8x Western Digital WD30EZRX
Raidkaart in IT mode: IBM M1015
Voeding: Seasonic SS-300M1U
USB: Random 4GB USBstick

Ik wil graag 1 grote pool met raidz2, ik weet dat het geen optimale configuratie is, maar ik vind het zonde om bays leeg te laten. Ook gebruik ik geen ECC ram, omdat er toch alleen maar films en series erop komen. Evenals ssd's voor zil/l2arc heb ik achterwege gelaten, zolang ik het gigabit lijntje vol kan raken ben ik al tevreden.

Is dit verder een goede setup?

EDIT: kaartje vergeten.

EDIT2:

Wanneer ik naar 10 disk opstelling moet kijken, dan is deze case eigenlijk totaal niet interessant meer.

[ Voor 11% gewijzigd door GioStyle op 12-09-2013 17:57 ]

Verwijderd

Probeer er 10 disks van te maken en je hebt de best mogelijke ZFS configuratie voor massaopslag; 10 disks in RAID-Z2 is een 4K optimale setup met slechts 20% overhead maar toch dubbelvoudige paritybescherming.

Als je een IBM M1015 ofzoiets bij haalt kun je daar 8 schijven op kwijt en 2 op de onboard chipset SATA poorten. Dan heb je nog één SATA/600 vrij voor een SSD en één SATA/300 vrij voor andere zaken.

Je geheugen zou ik wel zeker op 2x8GiB = 16GiB houden. Voeding zul je moeten checken of die 10 schijven spinup trekt.

• -The_Mask-
  • Niet online
Voeding moet er wel 10 aan kunnen zonder staggered spin-up, behuizing echter niet.

AMD Nieuwsdiscussie

• SanderH_
thalantis schreef op donderdag 12 september 2013 @ 14:31:
[...]

ze reageren meestal al binnen 1 uur is mijn ervaring misschien in de spam box gekomen?
Denk het niet. Vandaag voor de 3e keer verstuurd aangezien de eerste 2 mails een URL bevatte en ik misschien hierdoor idd in de spamfolder was terecht gekomen.... maar nog steeds niets geen antwoord.

Ik ben eigenlijk gwn op zoek naar een Norco RPC-4020 (of soortgelijke Norco case) met dit soort hotswap bays. Blijkbaar hebben alle Norco cases nu echter een ander soort bays.

Jammer, want ik vond het oude design echt mooi :-(.

[ Voor 5% gewijzigd door SanderH_ op 12-09-2013 21:21 ]

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Tja, ze maken die dingen niet niet bepaald om mooi in de woonkamer te passen...
Er zijn al wel een paar versies van bepaalde modellen gepasseerd, dat is dan misschien een oudere versie.

• BartNL
SanderH_ schreef op donderdag 12 september 2013 @ 21:20:
[...]Denk het niet. Vandaag voor de 3e keer verstuurd aangezien de eerste 2 mails een URL bevatte en ik misschien hierdoor idd in de spamfolder was terecht gekomen.... maar nog steeds niets geen antwoord.
het hotmail account wordt denk ik alleen voor msn gebruikt. Probeer het eens via info @ ri-vier.eu (en dan zonder spaties)

• HMS
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

Hmm, dit is wel het vreemdste wat ik tot nu toe mee gemaakt heb. Ik heb een mobo + cpu + geheugen (4x8GB). Ik draai het in test opstelling zonder kast, alles werkt prima. Ik stop het vervolgens in een kast, en vervolgens blijft de boot hangen in de POST. Ik verwijder het bankje RAM uit een bepaald slot, en het systeem werkt.

Morgen maar even een andere kast proberen, want dit is wel madness.

edit: relevant want is mijn DIY RAID NAS to be :Y)

[ Voor 6% gewijzigd door HMS op 12-09-2013 23:35 ]

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-10 19:40
com2,1ghz schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:13:
[...]

Ja ik beschrijf het nogaal vaag maar misschien dat dit probleem nogal vaak voorkomt ivm het feit dat zfs nog niet echt lang uitgerold is voor Linux.
Hmm niet echt een goede reden voor zo iets belangrijks als je filesysteem. Fuse performt in ieder geval een stuk slechter. Ik zou de ZoL ppa toevoegen en daarop over stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
com2,1ghz schreef op donderdag 12 september 2013 @ 12:13:
[...]

Je gebruikt ook zfs-fuse omdat de proxmox kernel dermate gedateeerd is dat er niet eens zfs-on-linux op kan draaien. Het wordt eens tijd dat ze een release maken :/

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
Ik zit ook te kijken om zelf een gecombineerde NAS/mediacenter te maken op basis van ZFS en linux(ubuntu mogelijk?). Volgende overzicht gemaakt.

Bestaande onderdelen:
  • 3TB Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001
  • 60GB Vertex2
  • 16GB geheugen DDR3-1866 = Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9
Extra onderdelen, aan te schaffen (tips?, het mag allemaal wel wat goedkoper)
  • Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB (2x) = 110€ (2x) = 220€
  • Mobo bijvorbeeld Gigabyte GA-H87M-D3H (85€). Eisen:
    • min 6xSATA 600
    • digitaal uit (coax of optisch)
    • min. 4xddr
    • formfactor maakt niet uit
    • gigabit netwerk
    • UEFI (of bios, boeit ook niet echt geloof ik)
    • HDMI
    • DVI
    • Zuinig
  • Processor (haswell? Intel graphics) ~120€
    • Intel Core i3 4330 (128E)
    • Intel Core i3 4130T (123E)
    • Intel Pentium G3220 (56E)
  • Voeding (Seasonic G-Serie 360Watt, 60E) Is dat genoeg, ook voor later +3 schijven, en extra netwerk kaart ofzo, en blu-ray speler bijvoorbeeld?
Totaal: ongeveer 425E~485E

Doel:
- Muziek luisteren (spotify en mp3 en radio streams)
- XBMC 1080p filmpjes...youtube, netfilx, etc. misschien nog meer later (haswell, 4k?)
- Torrents Downloaden
- Storage (Alleen nog maar 256GB in mijn PC over dan)
- Webserver klooien evt. Php en mySQL etc.
- Aansluiten van beamer, tv, en losse monitor.. (3x wordt lastig denk ik. Maar vooral TV en of beamer belangrijk.)

Eisen:
- ZFS raidz1 (2+1).. versneld met SSD.. en 16GB geheugen
- Beetje future proof, dus uitbreidbaar qua opslag (dan nogmaals een 2+1 toch?, hence 6xsata)
- XMBC
- Ubuntu
- Enigzins zuinig in idle
- Redelijk Stil
- Mischien soort backup maken naar een andere pc bij kennis (rsync achtige constructie?)

Overwegingen:
- Bestaande pc ook mogeljik om te bouwen. I5-760. En dan nieuwe kopen als hoofd PC, maar lijkt me duur verhaal worden, qua stroom en nieuwe aanschaf. Huidige PC voldoet eigenlijk nog wel namelijk.
- Combinere van NAS en Mediaplayer handig?
- Hardschijven geschikt? Ik heb de ene 3TB al liggen, dus verplicht combineren met twee andere 3TB's toch? Is wel redelijk veel opslag denk ik, maar ok.
- Is dit wat of zouden jullie het heel anders aanpakken (besturingssyteem, software?)

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-10 01:21

ABD

mbr01 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:41:
Ik zit ook te kijken om zelf een gecombineerde NAS/mediacenter te maken op basis van ZFS en linux(ubuntu mogelijk?).
Dit is precies wat ik wilde gaan maken. Mijn oude Netgear rnd-2000 met 2x1,5TB schijf is vol, dus ik ben op zoek naar iets nieuws en ik kijk momenteel via XBMC op mijn PC, dat best een energieslurper is (1100T cpu en AMD HD6950 videokaart. Ik reageer omdat ik het spul wat jij erin wil stoppen nogal zwaar vind voor wat jij ermee wil doen. Ik zit zelf aan een mini ITX bordje met AMD G-series 2.0 SoC, die binnenkort uit de fabriek moet komen rollen, te denken, wat energiezuinig is en volgens mij zwaar genoeg om aan jouw wensen te voldoen. Er moet dan wel een HDD controllerkaart in, maar volgens mij is dat de lage energierekening wel waard. Plus denk ik dat die bordjes niet zo duur zullen zijn, waardoor je minder kwijt zal zijn. Hoe dan ook, denk eens aan een SoC, dan bespaar je geld qua aanschaf van de hardware en aan energie.

Ik wil zelf een Fractal Design node 304 aanschaffen met Be Quick 300W voeding, 1 reepje geheugen van 4 of 8GB en twee Seagate 4TB en i.e.i. booten van bv USB stick, totdat ik het systeem uit ga breiden. Er is dan ruimte om naar 6 schijven te gaan en bv een Highpoint RocketRAID 640L(niet snel, maar voor mensen met een kleine beurs) erin te zetten. Ik zat daarnaast aan XBMCbuntu te denken, maar daar moet ik nog wat research over doen.

[ Voor 3% gewijzigd door ABD op 14-09-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
mbr01 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 15:41:
Ik zit ook te kijken om zelf een gecombineerde NAS/mediacenter te maken op basis van ZFS en linux(ubuntu mogelijk?).
Is goed mogelijk met ZFS on Linux. Ik zou voor Ubuntu een LTS release nemen, dus 12.04 server x64.

Ik heb zoiets al bijna een jaartje draaien zonder problemen. Ik heb echter de server stand-alone staan en speel af op de PC en ben nu bezig de raspberry-pi in te zetten voor de TV(s).

Waarom een blueray?
En waarom een extra netwerk kaart als je lokaal van de server afspeelt? Uberhaubt zou ik een gigabit NIC al genoeg vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14-10 08:46
Heeft er iemand al eens zelf een op arm gebasseerd nas gebouwd ?

Ik heb al behoorlijk wat gegoogled op arm bordjes, maar kan er niet echt eentje vinden die goed zou zijn om een nas mee te bouwen.

Heeft iemand tips voor een arm moederbordje wat als basis zou kunnen dienen voor een nas ?

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Persoonlijk lijkt het me dat ARM zijn grote voordelen (energiezuinig, efficient) verliest met de aankomende Intel technologie. Kijk vooral naar het artikel met deze conclusie: http://www.anandtech.com/...intel-atom-z3770-tested/4

Aangezien je dan in de veel populairdere x86-structuur blijft, zul je meer keuze in software hebben evenals minder issues door niet doorontwikkelde of bestaande drivers. Ook ga je veel meer vrijheid qua overige hardware (denk aan expansion slots, RAM, onboard spul) hebben om uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
Interessant, maar voor hardware neem ik dezelfde stelling in als voor software.

Zolang het in de trend van 'in the next release' is laat ik het links liggen.
Te vaak hebben hardware vendors en software boeren nogal eens teleurgesteld met hun 'next release'.
Daarbij komt, er is altijd een next release, en ongeveer 5 micro seconden (naar boven afgerond) nadat je op 'bestellen' klikt, komt de versie uit die leuker, beter, sneller, de afwas doet, etc, etc

Vandaar dat ik het liever bij de hardware van nu hou.
(of die van gisteren want die is vaak een stuk goedkoper)

Op dit moment legt intel het nog af tegen arm wat energie verbruik betreft.
Dus totdat de hardware van intel heeft bewezen dat ze echt energie zuiniger zijn dan arm tellen ze voor mij niet mee.

Voor wat de software pakketten betrefd, de vereisten voor een nas wordt voor zover ik weet volledig ondersteund op arm, wat goed uitkomt omdat ik het ook wil gebruiken als een nas.

Cheers

[ Voor 0% gewijzigd door als het ware op 15-09-2013 13:07 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is wel het nadeel in dat nieuwe platform, het is idd. nog niet beschikbaar. Ik veronderstelde dat het niet zo'n haast had aangezien je zo'n algemene vragen stelt, het leek meer op vooronderzoek. Als het dus voor over een paar maanden is, zou het wel kunnen dat Intel's Bay Trail uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Durandal schreef op zondag 15 september 2013 @ 00:50:
[...]

Is goed mogelijk met ZFS on Linux. Ik zou voor Ubuntu een LTS release nemen, dus 12.04 server x64.
...
Waarom een blueray?
En waarom een extra netwerk kaart als je lokaal van de server afspeelt? Uberhaubt zou ik een gigabit NIC al genoeg vinden.
ABD schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 17:43:
[...]... Ik reageer omdat ik het spul wat jij erin wil stoppen nogal zwaar vind voor wat jij ermee wil doen. Ik zit zelf aan een mini ITX bordje met AMD G-series 2.0 SoC, die binnenkort uit de fabriek moet komen rollen, te denken, wat energiezuinig is en volgens mij zwaar genoeg om aan jouw wensen te voldoen. Er moet dan wel een HDD controllerkaart in, maar volgens mij is dat de lage energierekening wel waard. Plus denk ik dat die bordjes niet zo duur zullen zijn, waardoor je minder kwijt zal zijn. Hoe dan ook, denk eens aan een SoC, dan bespaar je geld qua aanschaf van de hardware en aan energie.

Ik wil zelf een Fractal Design node 304 aanschaffen met Be Quick 300W voeding, 1 reepje geheugen van 4 of 8GB en twee Seagate 4TB en i.e.i. booten van bv USB stick, totdat ik het systeem uit ga breiden. Er is dan ruimte om naar 6 schijven te gaan en bv een Highpoint RocketRAID 640L(niet snel, maar voor mensen met een kleine beurs) erin te zetten. Ik zat daarnaast aan XBMCbuntu te denken, maar daar moet ik nog wat research over doen.
Ben wel wat aan het bijstellen qua hardware. Wanneer verwacht je dan die AMD G-series 2.0 SoC, das ook interessant. (of van die juist aangekondigde intel atoms)

Blu-ray is altijd fijn open houden als optie, anders een dvd-speler. Verder kom ik erachter dat het snel duur wordt. Als je nu begint met 3x3TB (raid-z), en je wilt uitbreiden met nogmaals 3x3TB bijvoorbeeld, dan moet je al naar 8 SATA poorten toe, (dvd/blueray=sata, SSD=sata). Verder heb je dan duurdere voeding nodig, die over genoeg aansluitingen beschikt (goedkope 300W hebben 4xSATA + 2x Molex). En ja 4K, zodra ik dat kan betalen, en iets toevoegt aan fullHD. Verder lees ik dat een G3220 prima snel genoeg is voor ZFS, en zo high performance gebruiker ben ik (nog) niet. Verder is 6TB voorlopig ook wel genoeg, ik krijg nu de 3TB schijf maar voor de helft vol. Dus ga hardware maar niet uitzoeken op de upgrade opties. gewoon eentje die direct van als zijn functies gebruikt maakt, en niets extra's. (CPU upgrade blijft wel atlijd een optie natuurlijk). De PC waar ik nu op type heeft achteraf ook meer uitbreidingsopties dan ik nodig bleek te hebben, maar het blijft altijd verleidelijk.

Hardware keuze:
Moederbord: 2xdimm (heb al 2x8=16GB, lijkt me zat), USB3, 6xSATA, UEFI, HDMI, MicroATX. Hier zitten 4xSATA600 bij voor harddisks en SSD. Kan bluray/dvd op de andere 2xSATA300.
Voeding: schijnt erg zuinig en stil te zijn (via hardware.info), een heeft dus 4xSATA+2xMolex. Verder geen overbodig extra's.
CPU: snel genoeg denk ik voor HTPC en ZFS. Vraag me alleen af of de interne GPU van een i3 (HD4400) nog wat extra te bieden heeft boven de HD2500 van deze Pentium betreft beeldkwaliteit i.v.m. HTPC (23,97 bug bijvoorbeeld?). Of qua geluid, DTS-HD en Dolby True HD.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 56,45€ 56,45
1Gigabyte GA-B85M-HD3€ 54,90€ 54,90
1be quiet! System Power 7 300W€ 31,40€ 31,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 142,75

En dan nog 2x Harddisk natuurlijk.(Maar denk dat ik die toch in een later stadium ga aanschaffen, en daarmee schakel ik mezelf direct uit voor dit forum :)). Maar dan kan ik voor deze paar tientjes vast proberen of het allemaal een beetje werkt zoals verwacht.

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 104,40€ 208,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 208,80

[ Voor 44% gewijzigd door mbr01 op 15-09-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
Over die duurder voeding; Ik zou wat je ook doet zeker voor een kwaliteitsvoeding gaan, bij voorkeur een 80+ Gold of beter. Een goede stabiele voeding kan je een hoop ellende en gezoek besparen.
Verder kan je zelf je voedingskabeltjes maken oom meer SATA aansluitingen te hebben, zeker met een modulaire voeding. Kijk wel naar de stromen die hij (ook na de toekomstige uitbreidingen) op de diverse spanningen moet gaan leveren. Let daarbij ook op of het een common rail voeding is of niet.

Die blueray/dvd zou ik pas kopen als je hem nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbr01
Durandal schreef op zondag 15 september 2013 @ 16:40:
Over die duurder voeding; Ik zou wat je ook doet zeker voor een kwaliteitsvoeding gaan, bij voorkeur een 80+ Gold of beter. Een goede stabiele voeding kan je een hoop ellende en gezoek besparen.
Verder kan je zelf je voedingskabeltjes maken oom meer SATA aansluitingen te hebben, zeker met een modulaire voeding. Kijk wel naar de stromen die hij (ook na de toekomstige uitbreidingen) op de diverse spanningen moet gaan leveren. Let daarbij ook op of het een common rail voeding is of niet.

Die blueray/dvd zou ik pas kopen als je hem nodig hebt.
Goede voeding is zeker belangrijk. Deze komt bij hardware.info goed uit de test m.b.t. zowel geluid, efficiëntie (http://nl.hardware.info/r...t-efficient-225-watt-test), en ripple. Zijn er nog meer zaken waaraan je de duurzaamheid van een voeding kan testen dan?

Als ik dan voor wat duurder moet gaan, komt deze vaak naar voren. Seasonic G-Series 360W (~60E)

Anders nog deze, Be quiet! Pure Power L8 300W(~40E). Maar die heeft maar 3xSATA, en 2xMOLEX. Hoewel, dat zou precies moeten kunnen, en ik zie dat je een Molex ook in 2xSATA kan splitten, dus dat moet goedkomen.

Iemand een mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
Low budget nas.
Omdat een arm bordje dat geschikt is om in een nas te gebruiken op dit moment nogal lastig te vinden is, ben ik eens gaan kijken naar een lo-power lo-budget nas oplossing.

Dus weinig a-merk componenten, geen fancy extras zoals bijvoobeeld hotswap bays.
Of andere toeters en bellen die wel leuk zijn, maar meer aan de prijs bijdragen dan aan de functionaliteit.
4 x 2T omdat het toch mijn huidige volle nas met 4 x 1T moet kunnen vervangen.
Het os wordt linux.

Ik ben op deze uitvoering uitgekomen.
4 xToshiba PA4292E-1HL0, 2TB 279.61
1 x Biostar NM70I-847 69.96
1 x 8G (2x4G) corsair value select 71.85
1 x Epsilon EC-AMT1 30.95
1 x MS-Tech MS-N450 SYS 21.02
1 xverzend kosten + betalingskosten azerty 11.15

voor het totaalbedrag van 484.45 komt deze configuratie naar mij toe.

Doel van deze NAS:
nfs4 shares
samba shares (de samba4 ad controller draaid in een vm op een andere server)
optie om iscsi te proberen (dit moet ik eerst eens flink testen op stabiliteit)

Wat is uw mening over deze config ?

[ Voor 9% gewijzigd door als het ware op 15-09-2013 20:31 . Reden: tabelletje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Komt het OS op de array zelf? Ik zie namelijk geen aparte OS disk, en het moederbord heeft ook maar 4 SATA aansluitingen.

Ik ken MS-Tech niet als merk, maar een eerste google zoekopdracht naar het merk doet me vermoeden dat je beter een ander merk kiest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
MS-TECH is de grootste rommel die hier goed verkrijgbaar is.

HWI reviews (over voedingen) slaan trouwens ook nergens op.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

-The_Mask- schreef op zondag 15 september 2013 @ 22:26:
HWI reviews (over voedingen) slaan trouwens ook nergens op.
Hoezo dan precies :?

Enige wat ik irritant vind is dat de resultaten totaal onoverzichtelijk zijn in die ini mini tabellen van ze :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Ik ga toch de sprong wagen naar een nieuwe case en dan als de tijd rijp de resterende hardware onder handen nemen in combinatie met ZFS.

Ik heb mijn oog laten vallen op een Norco RPC-3216. Gezien deze dingen meestal gebruikt worden in een bedrijfsomgeving had ik me wel aan enig lawaai verwacht. Maar na wat verder onderzoek blijken de fans echte krengen te zijn.

Ik denk dat het vooral de vier 80mm fans in het midden zijn die hier de boosdoeners zijn. Is er een bepaald type/merk fans die een aan te raden vervanger zijn (die dus zo stil mogelijk zijn maar toch nog genoeg koelen)? En krijg ik die dingen gemakkelijk opengevezen aangezien het op de foto lijkt alsof ze echt stevig vastzitten in het chassis?

Volgens Google zou het vergooien van HW trouwens geen probleem mogen zijn voor software RAID (mdadm). Fingers crossed 8)7?

[ Voor 6% gewijzigd door SanderH_ op 15-09-2013 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
De voorraad van deze kast bij de gelinkte shop is 0. Zou eerder zijn eigen merk kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Nu online
Die Norco 4020 van mij had achter 2 high-power 8cm fans en dat waren de grote geluidsboosdoeners. De vier 8 cm fans voorin maken ook wel herrie, maar niet zo enorm veel. Maar zo'n kast heeft toch een afgesloten ruimte nodig waar geen mensen verblijven. Ik heb die 2 achterste fan's vervangen en op 7 volt gezet naar ik meen. Ook heb ik er als extra koeling slot koelers ingezet.

Pas erg op met het vervangen want die ventilatoren moeten wel - in jouw geval - 16 disks koel houden en de stillere fans verplaatsen vaak gewoon minder lucht = minder lawaai = warmer....

[ Voor 12% gewijzigd door Q op 15-09-2013 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Je kunt in een Norco een 120 mm fan wall zetten (~10 euro). Dan ga je van 4 x 80 mm naar 3 x 120 mm.
Daar kun je stillere ventialtoren voor nemen. Ik heb er Noctua in gezet (120 en 80 mm)
Stil is het systeem dan nog niet met 20 hdd's als je ze koelen wilt (7200 rpm 3 en 4 TB)

120 mm: noctua NF-F12 PWM
80 mm: noctua NF-R8PWM

Dan een Zalman PWM mate controller waarmee ik het toerental regel. Kun je de afweging tussen disk warmte en geluid zelf maken.

[ Voor 24% gewijzigd door jacovn op 16-09-2013 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
Die Noctua fans vind ik inderdaad veel terug. Qua dB zijn die dingen toch bij de allerstilste te rekenen dacht ik (terwijl ze toch nog goed koelen). Ik zou graag alles zo stil mogelijk hebben, dus ik ga sowieso alle stock-fans vervangen. Wat maakt er dan nog zoveel lawaai, de schijven zelf?

De RPC-3216 heeft bij ri-vier blijkbaar een levertijd van 8 maanden ( :?), dus ga ik toch opteren voor een andere case. Misschien de RPC-4116.. alleen vind ik die twee 5.25" sloten wat overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Bartnl schreef het al: probeer de ri-vier eigen merk kasten..
Bijvoorbeeld: https://ri-vier.eu/rivier...3a-p-329.html?cPath=1_3_6

Ik heb 2 stuks Norco 4220, bedie hadden een defecte backplane (1 electrisch niet goed, de andere mechanish) Ik heb dus 4 hdd's met veel cable error meldingen erdoor gekregen.

Ze sturen je wel vervangende backplanes op, maar fijn is het allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
SanderH_ schreef op maandag 16 september 2013 @ 11:51:
Die Noctua fans vind ik inderdaad veel terug. Qua dB zijn die dingen toch bij de allerstilste te rekenen dacht ik (terwijl ze toch nog goed koelen). Ik zou graag alles zo stil mogelijk hebben, dus ik ga sowieso alle stock-fans vervangen. Wat maakt er dan nog zoveel lawaai, de schijven zelf?
Ik heb de servers in mijn ht ruimte staan.
Tja, geluid is alles bij elkaar. Er zit ook een 92 mm fan op de CPU koeler, er staat een 140 mm fan boven de M1015 kaarten, en dan 3 x 120 mm en 2 x 80 mm, en de voeding (draait passief gekoeld grotendeels)
De hdd's zitten in 2 pools, bij playback is er 1 pool spindown, maar 10 x een 7200 rpm hdd hoor je ook wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
  • Laatst online: 17-08 06:59
Ben eigenlijk wel benieuwd naar mensen die de behuizingen van ri-vier al in gebruik hebben.
Hoe is de afwerkingskwaliteit en zijn de backplanes van betere kwaliteit?

Vooral het prijs verschil t.o.v. de Norco behuizingen vind ik gunstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Een goede vriend van mij heeft zo een Ri-Vier, kan 'm altijd eens polsen wat hij er van vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
HyperBart schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:48:
Een goede vriend van mij heeft zo een Ri-Vier, kan 'm altijd eens polsen wat hij er van vindt.
Als je dat zou willen vragen en het hier meedelen, graag! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Net even op Skype aangesproken, hij heeft er nog geen disks in kunnen steken (die liggen nog bij mij >:) ) maar de bouwkwaliteit is hij heel tevreden van. Rigide metalen, dus er flext niets en mooi afgewerkt. Verder is hij nog geen scherpe randen tegengekomen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdie_NL
HyperBart schreef op maandag 16 september 2013 @ 13:53:
Net even op Skype aangesproken, hij heeft er nog geen disks in kunnen steken (die liggen nog bij mij >:) ) maar de bouwkwaliteit is hij heel tevreden van. Rigide metalen, dus er flext niets en mooi afgewerkt. Verder is hij nog geen scherpe randen tegengekomen oid.
Dank! :)
De kwaliteit van de ri-vier behuizingen kunnen (denk ik) nooit slechter zijn dan die van de Norco, dit omdat ri-vier genoeg ervaring heeft met de verkoop en de ondersteuning van de Norco behuizingen.
Ze weten wat er zo nu en dan mis is met de Norco sas planes en dat ze daarom hun eigen merk geintroduceerd hebben.
Ik denk dat het bouwen van een (rack)model Fileserver nu nog aantrekkelijker geworden is, mede door de prijs van de behuizing.

Ik ben zelf van plan om op korte termijn een Ri-vier S1-06A 2U behuizing aan te schaffen.

Even een linkje voor de geinteresseerde. https://ri-vier.eu/19-inch-rack-mount-c-1_3.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is alleen jammer dat je de hoofdprijs betaald voor zulke kasten. Het is technisch gezien geen ingewikkeld product. Dergelijke hotswapbays zijn gewoon stukken plastic die op de juiste manier in elkaar passen. Geen rocket science. En zulke kasten zijn gewoon wat plaatwerk wat aan elkaar gezet is op een manier die al jarenlang toegepast wordt. Zit amper innovatie in. Gewoon profiteren van een niche markt voor particulieren en een zakelijke markt die graag wat meer betaald voor iets als het duidelijk op de zakelijke markt gericht is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
ik heb zelf diezelfde vraag gesteld en er staan hier op het forum ook foto's zie thalantis in "Storage showoff topic - 10+ TB storage systems"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tsurany, het heeft natuurlijk ook een beetje met de grootte van de afzetmarkt te maken... Soms heb je misschien 5 kasten per dag, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat het weken stil is... het is nou niet dat die dingen als zoete broodjes over de toonbank gaan... Het is gewoon echt klein.

En 90% van de zakelijke markt kiest nog echt voor HP, Dell, Fujitsu of een ander bekend merk.

Het is gewoon een kleine afzetmarkt, en dan moeten er automatisch grotere marges gemaakt worden...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
vind het wel meevallen. De hot swap bays zijn niet alleen plastic. Prijs per harde schijf is bij zo'n 16 of 24 bays al vergelijkbaar of minder duur dan een consumenten kast met losse hotswap backplanes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Laatst online: 09-10 01:21

ABD

mbr01 schreef op zondag 15 september 2013 @ 15:56:
[...]

Ben wel wat aan het bijstellen qua hardware. Wanneer verwacht je dan die AMD G-series 2.0 SoC, das ook interessant. (of van die juist aangekondigde intel atoms)
Pressrelease van AMD is van 30 Juli, wat ik ergens gelezen had zou die serie het 3e kwartaal geleverd moeten worden, maar dat gaat niet meer gebeuren, vrees ik. In het pressrelease staat dat de SoCs al uitgeleverd werden, dus de chips zijn zo'n anderhalve maand in bezit van de moederbordbouwers. Het kan niet al te lang meer duren, denk ik dan.

Persoonlijk vind ik deze serie interessanter dan de Atom of ARM, omdat er een HD8xxx ingebakken is. Voor kinderziektes ben ik niet zo heel bang, want dit is een doorontwikkeld product en mocht het product wel een bug hebben, stuur ik het terug en ruil het om voor versie 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis

thalantis

12200 Wp

BartNL schreef op maandag 16 september 2013 @ 14:44:
ik heb zelf diezelfde vraag gesteld en er staan hier op het forum ook foto's zie thalantis in "Storage showoff topic - 10+ TB storage systems"
ik zal vanavond weer wat foto's maken omdat ik al pm's krijg over de rivier kast :)
moet iemand nog ergens een betere detail foto van van de rivier kast?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
thalantis schreef op maandag 16 september 2013 @ 16:58:
[...]

ik zal vanavond weer wat foto's maken omdat ik al pm's krijg over de rivier kast :)
moet iemand nog ergens een betere detail foto van van de rivier kast?
Graag een plaatje van de voorkant, frontaal genomen en indien mogelijk ook een plaatje van de LED's die branden. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door SanderH_ op 16-09-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
kluyze schreef op zondag 15 september 2013 @ 21:26:
Komt het OS op de array zelf? Ik zie namelijk geen aparte OS disk, en het moederbord heeft ook maar 4 SATA aansluitingen.

Ik ken MS-Tech niet als merk, maar een eerste google zoekopdracht naar het merk doet me vermoeden dat je beter een ander merk kiest.
Goed opgemerkt, ik was inderdaad van plan het os op de raid configuratie te zetten.
Ik heb op dit moment een synology nas die hetzelfde doet, en deze heeft het ook al meer dan 4 jaar volgehouden in die configuratie.
Ook nadat de systeem partitie om zeep was gegaan, of nadat ik een keer een overleden hd had.
Verder bleef hij het ook goed doen toen ik besloten had die kapotte 360G hd te vervangen door een 1T HD rebuild van de raid, en nog 3 maal herhaald met de andere 3 360G schijven.( En resize van het raid volume om de nieuwe ruimte te gebruiken)
Dus ik heb daar wel vertrouwen in.
(Uiteraard pas nadat ik een backup had gemaakt, maar deze niet nodig heb gehad)

Ik begrijp dat er meer mensen zijn die ms-tech niet zo'n geweldige keus vinden, ik vindt het jammer dat er geen andere budget voeding voorgesteld wordt waar wel goede ervaringen mee zijn.
Ik had deze voeding uitgekozen omdat hij 4 sterren had (ja ik geef toe maar een review).
Ik zal hem vervangen door die van be-quiet, 3 sterren maar wel uit 9 reviews, en mij persoonlijk heeft be-quiet met al die voedingen die ik in mijn leven van ze gekocht heb nog nooit teleurgesteld.
Dus ik kan uit ervaring spreken. ( 1 om precies te zijn :P )

De prijs van de opstelling wordt wel 14.88 duurder.

4 xToshiba PA4292E-1HL0, 2TB € 279.61
1 x Biostar NM70I-847€ 69.96
2x4Gcorsair value select€ 71.85
1 x Epsilon EC-AMT1€ 30.95
1 x be quiet! System Power 7 300W€ 21.02
1 xverzend kosten + betalingskosten azerty € 11.15
totaaltotaal€ 484.45

Ik sta open voor suggesties dit dit low-budget wise beter kunnen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Kan je niet beter voor een dual bay van Synology gaan met 2x 4TB schijven. Dan heb je wel kwaliteit. Weet je wat het is met low-budget? Je gaat kwaliteit inleveren alleen maar omdat het zo goedkoop mogelijk moet en uiteindelijk is goedkoop vaak duurkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
Ik heb gekeken wat een synology gaat kosten, of je nu een unit met 4 bays met 2T koopt. (+/- 6.4T in raid5) of een unit met 2 bays (2x 4T) (+/- 4T in raid1) De prijs blijft op een paar tientjes nagenoeg gelijk.
Je komt op ongeveer 750 voor die configuratie. Dat scheelt dus dik 200 euro.

Het nadeel van synology voor mij is dat ik er niet even een andere distro op kan zetten. (optware is ook niet alles)
De dsm is voor mij iets te uitgebreid, en loopt achter op pakketten die ik belangrijk vindt (samba4, nfs4).

Verder geen kwaad woord over synology, super support van die mensen, goed hun ticket afhandeling duurt wel even (maanden) maar ze hebben tot nu toe altijd mijn problemen opgelost, sterker nog ze hebben voor mijn oude 409slim op dsm 3.2 een patch geschreven waardoor de idmapper voor nfs4 het nu wel doet en ik dus nfs4 kan gebruiken. (de patch is helaas een binairy en alleen geschikt voor de 409slim, of een nas met exact dezelfde cpu)

Wat betrefd kwaliteit, ik heb gemerkt dat een hoop amerken die ik gebruikt heb vaak nog teren op hun goede naam van vroeger. Service laat ook bij amerken nogal eens te wensen over.

Ik heb persoonlijk geleerd dat het fijn is dat het niet snel stukgaat, maar nog veel fijner als iets dat stuk is snel vervangen wordt. En op dat laatste maakt de keuze van de plek waar je het koopt veel meer uit dan wat je koopt.
En natuurlijk wat er stuk gaat, in het geval van een nas dus een goede backup zoals mijn oude vertrouwde 409slim + offsite locatie (ik hou van redundantie).

Zoals de meeste tweakers heb ik meer dan 1 computer in huis.
Ok niet leuk dat het main systeem om zeep gaat, maar zoals de term main al impliceert zijn er nog andere, en dan is een winkel die niet moeilijk doet bij een defect best fijn.

Cheers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analog_
  • Niet online
Die schijven moet je los zien, wat je ook koopt, je hebt die toch nodig. Je hebt dus ongeveer 210euro uitgegeven aan effectieve hardware. Als je daar 100 euro bij doet kom je denk ik een aantal stapper dichter bij walhalla.
Pagina: 1 ... 133 ... 226 Laatste

Let op:
In dit topic bespreken we de hardwarematige kant van het bouwen van een NAS. Vragen en discussies die betrekking hebben op de softwarematige kant, dien je elders te stellen. Zo is het ZFS topic de juiste plek voor vragen over ZFS maar ook over softwareplatformen zoals FreeNAS, NAS4Free, ZFSguru en andere softwareplatforms die met ZFS werken.