Dat zou inderdaad genoeg ruimte bieden, waarschijnlijk moet ik dan in die behuizing eventuele guides wegwerken/hameren/slijpen/knippen, maar dan stuit ik alsnog op een ander probleem: hij is 533mm hoog, wat ongeveer 70mm te veel is.
Tsurany schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 17:29:
[...]
Probleem is dat ATX kasten vaak gewoon niet de hoogte hebben om fatsoenlijk al die bays kwijt te kunnen. Je komt dan snel bij kasten zoals de Nexus Edge of Cosmos II uit die de extra hoogte benutten en op de begane grond extra HDD bays hebben geplaatst.
Meeste kasten hebben gewoon niet genoeg 5,25" bays om die compleet te vullen met 4in3 of 5in3 bays.
Precies

en veel kasten hebben ook gewoon extra gebakken lucht in de vorm van plastic opmaak, wat ik ook niet perse nodig heb. Misschien dat ik moet kijken naar alternatieven, split chassis met bijvoorbeeld een losse storage container waar een pak schijven in passen met een link naar de server. Maar zo'n link gaat dan wel veel bandbreedte nodig hebben.
Ik zit er over na te denken om op een manier een PCIe x16 of x8 slot in een los apparaat te krijgen, en dan via een van de bekende technologieen met het moederbord te verbinden. Thunderbolt is een optie als het werkend te maken is onder Linux, maar ik denk dat er al wel eerdere externe PCIe opties zijn.
Tweede keuze zou een andere technologie zijn, maar dat betekent in principe dat je een chassis krijgt met een eigen stukje software, meestal toch al wel embedded linux, en dan een of andere link, infiniband, fiber, ethernet enz. AoE zal er misschien ook nog wel zijn. Maar op het moment dat dat soort dingen naar boven komen zou een los ITX bordje met een goede proc en een x8 of x16 slot met een HBA voor 8 SATA/SAS poorten daar net zo goed bij in kunnen, en dan heb je dus gewoon een server er bij. Luxeproblemen dit.
Derde keuze (wat niet de derde keuze is om dat het minder goed zou zijn, maar om dat het niet bepaald turnkey is en vooral veel tijd gaat kosten) is zelf een chassis bouwen. Een bestaand ATX kastje nemen, en dan de achterkant, mobo tray en misschien een stukje van de rechthoekige constructie bewaren, en voor de rest gewoon ophanging maken voor een shitload aan bays. Bijvoorbeeld 3 stuks 5in3, zodat er 15 disks in passen, en dan misschien nog een 4in1 voor 2.5" drives. Maar dat wordt dus ontwerpen, reviewen, aanpassen en bouwen. Misschien te veel van het goede... Ik heb genoeg builds gezien om te weten dat het wel kan, maar het probleem is dat het niet heel erg schaalbaar is, en dat je altijd de onzekerheid houd over of het wel goed gaat werken. Zo'n bak met schijven wil natuurlijk ook goed gekoeld worden, wat met die 5in3 bays ook weer betekent dat ze standaard met een lawaai-fan geleverd worden, die moet dan dus vervangen worden en de rest van de behuizing zal dan ook aanpassingen qua airflow nodig hebben om dat de voorkant gewoon dicht zal zitten. (frontpanel I/O komt dan bovenop, of aan de zijkant, zodat de schijven alle ruimte hebben)
Misschien dat ik wat extra geld opzij moet zetten voor zo'n verrijdbaar mini-cabinet'je, en maar gewoon aan de rackmounts moet voor thuis. Of gaan verhuizen, zorgen dat er een geconditioneerd bijgebouw is en daar zo'n ding:
http://rackmountsolutions...-open-frame-mini-rack.asp in hangen
Is er echt niemand die met 10+ schijven draait in een kast die niet zo verschrikkelijk hoog is?
Toevoeging: ik zie net dat Highflow nog wel een bazenchassis heeft staan! De Lian Li PC-343B.
Ding is 460mm hoog en er passen 4 (of misschien wel 6?) van die 5in3 bays in. Ruimte voor 20 (30?) schijven! Alleen wel een tikje duur.. Maarr, dit begint er wel op te lijken.
[
Voor 3% gewijzigd door
johnkeates op 02-08-2013 00:32
]