Gister nieuwe spullenboel binnen gekregen, en begonnen met het bouwen van een virtuele NAS.
Voor de volledigheid, dit is mijn volledige setup:
OS is VMware ESX 5.1
Hierin een VM met de laatste stable FreeNAS, met de IBM 1015 in IT mode via passtrough toegevoegd.
Op dit moment heeft de VM 8GB toegewezen, gezien ik nog wacht op 16GB mem (zit nu 16 in ipv 32).
Ik vermoed nu dat 1 van de schijven niet goed is.
Wanneer ik een RaidZ1 aanmaak van 5 schijven, en ik ga data kopieeren loopt de complete VM vast waarbij ik allerlei errors krijg (ik zal de volgende keer wat screenshots maken, mocht ik er later niet uitkomen).
De error was iets in te trant van 'connection to device da5 lost'
Pas na het herstarten van de complete ESX host kan ik de FreeNAS VM opnieuw booten, maar direct na het kopieren van data weer het zelfde probleem.
Ik heb een andere sata kabel geprobeerd, kabels gewisseld (zodat hij op een andere SAS poort van de IBM1015 kwam) andere power kabel, power via een verloop naar molex geprobeerd, maar helaas, het mocht niet baten, steeds dezelfde error.
Hierna de schijf losgekoppeld en 4 schijven in zraid1 gezet, dit loopt wel stabiel.
vanavond ga ik 'de probleemschijf' wisselen met een andere schijf uit de zraid1 array en kijken hoe dit gaat. Anders maar eens kijken of ik met wat diagnostic tools fouten kan vinden, en de schijf RMA sturen...
Hoe doen jullie dit? Hebben jullie een standaard testprocedure voor nieuw schijven? En met welke tool?
Iemand nog andere tips over wat ik zou kunnen proberen?
Edit:
Schijf in windows getest, maar is daar niet eens te formatteren, de schijf verdwijnt ook soms ineens van het syteem, komt na een reboot pas terug.
Daarna de schijf terug geplaatst in de VM, werkende 4 disk array afgebroken en opnieuw opgebouwd met de probleem disk. Wederom dezelfde foutmelding helaas:

Ik heb een RMA ingeschoten, hopelijk heb ik vlug een nieuwe disk.
Ik ben nog wel benieuwd naar jullie methode's om nieuwe disks te testen.
Voor de volledigheid, dit is mijn volledige setup:
OS is VMware ESX 5.1
Hierin een VM met de laatste stable FreeNAS, met de IBM 1015 in IT mode via passtrough toegevoegd.
Op dit moment heeft de VM 8GB toegewezen, gezien ik nog wacht op 16GB mem (zit nu 16 in ipv 32).
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Xeon E3-1230V2 Boxed | € 202,10 | € 202,10 |
1 | Supermicro X9SCM-IIF | € 203,64 | € 203,64 |
5 | Seagate Barracuda HDD.15, 4TB | € 147,16 | € 735,80 |
1 | Western Digital Caviar Green WDBAAY5000ENC, 500GB | € 57,95 | € 57,95 |
1 | Kingston DataTraveler 111 16GB Zwart | € 9,61 | € 9,61 |
4 | Supermicro MEM-DR380L-HL01-EU16 | € 82,05 | € 328,20 |
1 | IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x | € 118,58 | € 118,58 |
1 | Seasonic G-Serie 450Watt | € 74,90 | € 74,90 |
1 | Samsung 840 series 250GB | € 138,70 | € 138,70 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.869,48 |
Ik vermoed nu dat 1 van de schijven niet goed is.
Wanneer ik een RaidZ1 aanmaak van 5 schijven, en ik ga data kopieeren loopt de complete VM vast waarbij ik allerlei errors krijg (ik zal de volgende keer wat screenshots maken, mocht ik er later niet uitkomen).
De error was iets in te trant van 'connection to device da5 lost'
Pas na het herstarten van de complete ESX host kan ik de FreeNAS VM opnieuw booten, maar direct na het kopieren van data weer het zelfde probleem.
Ik heb een andere sata kabel geprobeerd, kabels gewisseld (zodat hij op een andere SAS poort van de IBM1015 kwam) andere power kabel, power via een verloop naar molex geprobeerd, maar helaas, het mocht niet baten, steeds dezelfde error.
Hierna de schijf losgekoppeld en 4 schijven in zraid1 gezet, dit loopt wel stabiel.
vanavond ga ik 'de probleemschijf' wisselen met een andere schijf uit de zraid1 array en kijken hoe dit gaat. Anders maar eens kijken of ik met wat diagnostic tools fouten kan vinden, en de schijf RMA sturen...
Hoe doen jullie dit? Hebben jullie een standaard testprocedure voor nieuw schijven? En met welke tool?
Iemand nog andere tips over wat ik zou kunnen proberen?
Edit:
Schijf in windows getest, maar is daar niet eens te formatteren, de schijf verdwijnt ook soms ineens van het syteem, komt na een reboot pas terug.
Daarna de schijf terug geplaatst in de VM, werkende 4 disk array afgebroken en opnieuw opgebouwd met de probleem disk. Wederom dezelfde foutmelding helaas:

Ik heb een RMA ingeschoten, hopelijk heb ik vlug een nieuwe disk.
Ik ben nog wel benieuwd naar jullie methode's om nieuwe disks te testen.
[ Voor 7% gewijzigd door Extera op 28-06-2013 00:11 ]